Klinkt redelijk.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:48 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Zie het vorige topic. Of Google even. TNO: http://www.tno.nl/content(...)item_id=201207310032
Als je een moderne dieselauto met 200 euro per kwartaal motorrijtuigenbelasting als uitgangspunt neemt, en dat gaat extrapoleren naar een 30 jaar oude diesel die 80 keer zo veel NOx uitstoot zit je op 16000 euro per kwartaal
Even advocaat van de duivel:quote:Op woensdag 31 oktober 2012 16:50 schreef Bananenvlaflip het volgende:
5000 kilometer per jaar lijkt me redelijk. Das een enkeltje Noordkaap, dus de terugweg wordt wat kostbaar (maar hobby dus acceptabel). Als je vanaf april tot en met oktober met de oldtimer plezierritjes maakt, betekent dat een kleine 600 kilometer per maand. Lijkt me meer dan redelijk.
Omdat er gemiddeld veel minder in gereden wordt. Dit gemiddelde gaat inmiddels hard omhoog door mensen die misbruik maken van de regeling.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 16:51 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Even advocaat van de duivel:
Waarom is het vanzelfsprekend dat oldtimers belastingvrij mogen rijden?
Goed punt. Ik meen dat de huidige (oude) regeling ervan uitgaat dat deze auto's in hun jaren genoeg MRB hebben opgebracht en dat het een soort van handreiking is voor de liefhebber die deze auto's als cultureel erfgoed onderhoudt en sporadisch in de buitenlucht uitlaat. Op het punt van cultureel erfgoed ben ik sterk voor deze handreiking.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 16:51 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Even advocaat van de duivel:
Waarom is het vanzelfsprekend dat oldtimers belastingvrij mogen rijden?
Kilometerheffing is inderdaad de meest eerlijke oplossing. Nadeel is wel dat je gevolgd kan worden. Voordeel is weer dat je bepaalde wegen hoger zou kunnen belastenquote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:03 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Toch tijd voor de kilometerheffing?
Maar waarom is het een probleem dat liefhebbers/hobby enige kosten maken voor hun hobby?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 16:50 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Mooiste zou zijn wanneer er iets op gevonden wordt om de liefhebbers/hobbyisten te scheiden van de veelrijders in oldtimers.
Omdat we hier in Nederland al overal het volle pond voor betalen en dit eigenlijk het laatste was waar mensen voor een beetje geld van konden genieten.quote:
Die kosten dienen wel in verhouding te staan. Wanneer er buiten het restaureren en onderhouden ook nog enorme belastingen worden gerekend, omdat het vaak relatief zware voertuigen betreft terwijl hiermee weinig kilometers worden gemaakt, houdt de hobby wel op. De tarieven van de MRB zijn naar mijn mening ook wel sterk bepaald door het principe dat het moderne voertuigen betreft waarmee aanzienlijke aantallen kilometers per jaar worden gereden.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:20 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Maar waarom is het een probleem dat liefhebbers/hobby enige kosten maken voor hun hobby?
Omdat MRB bedoelt is het gebruik van de auto als vervoersmiddel te belasten, op deze manier OV of fietsen aantrekkelijker te maken dan autorijden. Een hobbyauto heeft geen functie alsvervoersmiddel.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:20 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Maar waarom is het een probleem dat liefhebbers/hobby enige kosten maken voor hun hobby?
Er zit wel een gedachte achter. Door het MRB-systeem kan onderscheid worden gemaakt tussen de tarieven voor verschillende brandstoffen. De MRB voor diesels is duurder gemaakt waardoor de fiscale prijs voor een liter diesel omlaag kon als steunbetuiging aan de Nederlandse transportbedrijven. Niet voor niets zie ik hier Duitsers aan de Nederlandse pomp diesel tanken. Het is hier simpelweg goedkoper.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:29 schreef Nucky het volgende:
Als je erover nadenkt is het sowieso vreemd geregeld in Nederland. Je zou ook alle belasting via benzine accijnzen kunnen binnen halen. Dan betaalt iedereen gewoon naar verbruik naar gelang type auto en aantal kilometers. Maar neen, hier in Nederland verzinnen we allemaal moeilijke constructies.
Maargoed, misschien zie ik het verkeerd hoor.
In essentie zou je dat in één keer kunnen omgooien. Maargoed. Zo ver zijn we nog niet.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:33 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
Er zit wel een gedachte achter. Door het MRB-systeem kan onderscheid worden gemaakt tussen de tarieven voor verschillende brandstoffen. De MRB voor diesels is duurder gemaakt waardoor de fiscale prijs voor een liter diesel omlaag kon als steunbetuiging aan de Nederlandse transportbedrijven. Niet voor niets zie ik hier Duitsers aan de Nederlandse pomp diesel tanken. Het is hier simpelweg goedkoper.
klopt want mijn passat uit 1982 rijd groen en uitstoot neutraal!quote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:06 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
editje
Zie de tabel die ik hieronder heb gepost. De gemiddelde auto uit 1987 is behoorlijk meer vervuilend per kilometer dan de gemiddelde auto van nu. De techniek schrijdt voort.
km teller is geen apk puntquote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:38 schreef virl3 het volgende:
Waarom niet een basis MRB tarief of zo met een naheffing achteraf op basis van kilometers, en deze kilometers dienen dan gechecked te worden via de jaarlijkse APK of zo? Zo maar een idee.
Ik denk dat je dan levendige handel krijgt in handige harry's die je teller wel even een paar duizend km terug kunnen zettenquote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:38 schreef virl3 het volgende:
Waarom niet een basis MRB tarief of zo met een naheffing achteraf op basis van kilometers, en deze kilometers dienen dan gechecked te worden via de jaarlijkse APK of zo? Zo maar een idee.
Is bij mij vijf jaar lang geen afkeurpunt geweest...quote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:50 schreef T42 het volgende:
[..]
km teller is geen apk puntsnelheids meter wel
Ik kan zonder veel poespas via de onderzijde langs het stuur de kabel uit mijn teller draaien, is nog geen 30 seconden werk...quote:Op woensdag 31 oktober 2012 18:35 schreef lezut het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan levendige handel krijgt in handige harry's die je teller wel even een paar duizend km terug kunnen zettenwe hebben het wel over ouwe meuk he, daarbij gaat dat doorgaans wat makkelijker
Dat bedoel ikquote:Op woensdag 31 oktober 2012 18:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik kan zonder veel poespas via de onderzijde langs het stuur de kabel uit mijn teller draaien, is nog geen 30 seconden werk...
Mijn KM teller staat al ruim 4 jaar op 317.000km.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:38 schreef virl3 het volgende:
Waarom niet een basis MRB tarief of zo met een naheffing achteraf op basis van kilometers, en deze kilometers dienen dan gechecked te worden via de jaarlijkse APK of zo? Zo maar een idee.
Die stallingsruimte is natuurlijk je eigen keuze.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:25 schreef dion_v_k het volgende:
[..]
Omdat we hier in Nederland al overal het volle pond voor betalen en dit eigenlijk het laatste was waar mensen voor een beetje geld van konden genieten.
Vergeet ook niet dat 9 van de 10 mensen met een oldtimer er speciaal een stallingsruimte voor moeten huren!
Hebben we al.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 19:14 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
...
Er is nog iets wat redelijk belastingvrij is: koop een (zeil)boot
Hoezo je eigen keuze? Niet iedereen heeft een dubbele garagebox en een zwembad in de tuin.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 19:14 schreef RemcoDelft het volgende:
Die stallingsruimte is natuurlijk je eigen keuze.Er is nog iets wat redelijk belastingvrij is: koop een (zeil)boot
Ach gut, moet ik nu werkelijk medelijden hebben met mensen die dit rijden op de Nederlandse wegen?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 19:34 schreef dion_v_k het volgende:
Neem nou een Chevrolet Suburban 6,2 ltr. diesel, daar wil je echt geen belasting voor betalen.
ziet er niet echt pre-1987 uit, vind je wel?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ach gut, moet ik nu werkelijk medelijden hebben met mensen die dit rijden op de Nederlandse wegen?
[ afbeelding ]
Juist dat soort excessen leiden tot het uitsterven van de belastingvrijstelling.
Dat is niet het model waar we het over hebben, maar dan nog. De mensen die dat model wel rijden betalen nog meer.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ach gut, moet ik nu werkelijk medelijden hebben met mensen die dit rijden op de Nederlandse wegen?
[ afbeelding ]
Juist dat soort excessen leiden tot het uitsterven van de belastingvrijstelling.
houtvuur is CO2 neutraalquote:Op woensdag 31 oktober 2012 19:09 schreef Hyperdude het volgende:
Voor iedere 100 km die ik rij met mijn oude gebakje ga ik 1 dag extra mijn openhaerd eens eens goed op stoken.
Gewoon omdat het kan.
Don't get mad, get even
CO2 is een farce. Het gaat mij puur om de uitstoot van roet en andere carcinogenen.quote:
Lijkt me een kleine moeite om bij snelheidsflitsen, wat ze hier op het platteland vaak genoeg doen, ook op die 60-dagen te controleren.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:54 schreef Fer het volgende:
Suburban is een leuk voorbeeld, maar rijden er ook net zoveel in een Chevy Van 6.2 diesel of 5,7 LPG die vallen praktisch onder dezelfde cathogorie.
Aan de andere kant, mijn E30 is een van de laatste Baurs, een type 2 die nog schaarser is dan een type 1 of een sharknose en ik betaal wel belasting.
60 dagenkaart zou met de huidige techniek van snelweg camera's en mobiele controle goed te controleren zijn. Dan nog zouden kleine dorpjes weer buiten het controlegebied vallen, alhoewel dit ook speelt met leasebakken zonder bijtelling.
Ja, natuurlijk.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 19:14 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Die stallingsruimte is natuurlijk je eigen keuze.
Waarom zou de overheid zoveel moeite moeten doen? Voor 60 dagen rijden hebben ze de optie: schorsen!quote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:54 schreef Fer het volgende:
60 dagenkaart zou met de huidige techniek van snelweg camera's en mobiele controle goed te controleren zijn.
Nope trouwens, jouw genoemde bakken rijden onder een campervergunning.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:54 schreef Fer het volgende:
Suburban is een leuk voorbeeld, maar rijden er ook net zoveel in een Chevy Van 6.2 diesel of 5,7 LPG die vallen praktisch onder dezelfde cathogorie.
Aan de andere kant, mijn E30 is een van de laatste Baurs, een type 2 die nog schaarser is dan een type 1 of een sharknose en ik betaal wel belasting.
60 dagenkaart zou met de huidige techniek van snelweg camera's en mobiele controle goed te controleren zijn. Dan nog zouden kleine dorpjes weer buiten het controlegebied vallen, alhoewel dit ook speelt met leasebakken zonder bijtelling.
Hoe kom je erbij dat je Passat met Golf 3 diesel motor uitstoot neutraal is?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 17:50 schreef T42 het volgende:
[..]
klopt want mijn passat uit 1982 rijd groen en uitstoot neutraal!
maar dat staat niet in de gegevens
Zijn dagelijks vervoer is een Fendtquote:Op woensdag 31 oktober 2012 21:40 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat je Passat met Golf 3 diesel motor uitstoot neutraal is?
Dat is helaas niet correct.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 22:02 schreef DS4 het volgende:
Zoals met iedere regeling waarvan gebruik wordt gemaakt op een wijze die de overheid niet zint komt er een tijd van afschaffen.
Persoonlijk snap ik het waarom wel. Er is geen enkele reden waarom iemand die dagelijks in een oud hok rond rijdt geen wegenbelasting moet betalen.
Mij lijkt een alternatief wel iets, nl. dat men een speciale regeling maakt op basis waarvan je per dag kan betalen. Waarbij je dan per dag zeg maar 1% betaalt van de wegenbelasting. Dan komen de verzamelaars niet in de problemen.
Overigens: oude auto... gewoon in een ander EU land laten registreren waar ze wel een regeling voor oldtimers hebben, of veel minder wegenbelasting.Je mag er nl. gewoon mee rondrijden in NL.
Hoe wil je dat gaan controleren? Rekeningrijden alvast introduceren voor oldtimers?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 22:02 schreef DS4 het volgende:
Mij lijkt een alternatief wel iets, nl. dat men een speciale regeling maakt op basis waarvan je per dag kan betalen. Waarbij je dan per dag zeg maar 1% betaalt van de wegenbelasting. Dan komen de verzamelaars niet in de
Dat is weldegelijk correct. Je moet alleen BPM afdragen (en dat niet eens in alle gevallen). Op een NL auto is al BPM betaald en bij een niet-NL auto is de BPM verwaarloosbaar bij een hoge leeftijd.quote:
Het spijt me voor je, maar jouw kenteken wordt bijzonder vaak gescand hoor... Neem maar eens een leaseauto en verklaar dan maar eens dat je er niet privé meer rijdt. Je loopt erg snel tegen de lamp.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 22:08 schreef ColtZ40 het volgende:
Hoe wil je dat gaan controleren? Rekeningrijden alvast introduceren voor oldtimers?
Als je naar de ikea of meubelboulevard gaat wel ja.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 22:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het spijt me voor je, maar jouw kenteken wordt bijzonder vaak gescand hoor... Neem maar eens een leaseauto en verklaar dan maar eens dat je er niet privé meer rijdt. Je loopt erg snel tegen de lamp.
http://auto-en-vervoer.in(...)nlands-kenteken.htmlquote:Op woensdag 31 oktober 2012 22:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is weldegelijk correct. Je moet alleen BPM afdragen (en dat niet eens in alle gevallen). Op een NL auto is al BPM betaald en bij een niet-NL auto is de BPM verwaarloosbaar bij een hoge leeftijd.
Zelfs als je daar legaal mee mag rijden in Nederland: voor het registreren van een auto moet je (tenminste, zo werkt dat in NL) ook in het land wonen.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 22:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is weldegelijk correct. Je moet alleen BPM afdragen (en dat niet eens in alle gevallen). Op een NL auto is al BPM betaald en bij een niet-NL auto is de BPM verwaarloosbaar bij een hoge leeftijd.
Ik zeur ook niet, het is niet alleen mijn hobby maar mijn passie. Heb er zelfs mijn werk van gemaaktquote:Op woensdag 31 oktober 2012 22:13 schreef ColtZ40 het volgende:
Als je oldtimer je hobby is moet niet zeuren. Een hobby mag geld kosten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |