Voorlopig in ieder geval niet, de tolerantie op LEGO steentjes is 10 micron, niet haalbaar met de huidige consumenten 3D printers.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 03:53 schreef VacaLoca het volgende:
Sowieso beetje dom om te denken dat de economie ineens eraan gaat wanneer men thuis objecten kan printen. Alsof het spul om mee te printen niets kost, alsof iedereen ineens een CAD expert is en vanalles binnen 5 minuten ontwerpt en print. Alsof men ineens voedsel kan printen. Alsof zo'n thuis 3D printer niet altijd achter zal lopen op de fabricagetechnieken van grote bedrijven...
Denk je nou echt dat je ineens een Galaxy S4 kan printen? Ja de plastic case... maar electronica, scherm en software? Eh nee.
Als je het zelf al zou kunnen printen dan zou tijd en geld die je kwijt bent aan ontwerp, materialen en fabricage al duurder uitpakken dan voor hoeveel het in de winkel ligt want kosten van massaproductie liggen toch wel stuk lager me dunkt, per stuk.
Als ik om me heen kijk zie ik vrij weinig spullen die ik bezit die ik anders ook zou kunnen printen.
Wellicht dat een bedrijf als LEGO er de dupe van wordt.

Daarmee help je toch niet de economie om zeep. Als mensen zelf iets bouwen of produceren zonder andere mensen/bedrijven in te huren, dan help je toch ook niet de economie om zeep? De economie is niet slechts het rondpompen van geld (daarnaast heb je ook gewoon o.a. grondstoffen e.d. nodig voor zo'n printer).quote:Op maandag 6 mei 2013 23:31 schreef NaturalScience het volgende:
Best beangstigend....
Deze Cody Wilson streeft naar het volledig omzeep helpen van de economie door 3D printers te ontwikkelen die zichzelf kunnen printen en vervolgens wapens kunnen printen....
Hij verteld in andere filmpjes hoe hij ook al 90% van de onderdelen voor een 3D printer kan printen en enkel de chips en wat metalen onderdelen een probleem zijn. Maar zoals met een wapen (waar hij nu al jaren aan heeft gewerkt) denk hij het ook voor elkaar te gaan krijgen met 3D printers.
Stel je voor... 3D printers die zichzelf printen en vervolgens alles kunnen printen (inclusief wapens).

Als het brandveilig is en verder aan alle andere bouw en milieu eisen voldoet waarom niet.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 12:47 schreef ietjefietje het volgende:
Dwdd, een plastic huis....nu nog iemand vinden die in de plastic wil wonen...

Weet je wat het printmateriaal is van die populaire 3D printers? Dat filament was voor kunststoflassen, in feite een soort lijmpistool waar vloeibaar plastic uit kwam voor reparaties aan plastic. Dus ehh, dat.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 12:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als het brandveilig is en verder aan alle andere bouw en milieu eisen voldoet waarom niet.![]()
Ik vraag me dan wel af hoe je bij verhuizing je gaatjes in de muren gaat opvullen, gewoon gips zal er wel niet goed in passen.

Ja dat weet ik maar dat materiaal is meestal zo brandbaar als de pest dus zal het niet gebruikt mogen worden om huizen van te maken lijkt me.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 13:14 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Weet je wat het printmateriaal is van die populaire 3D printers? Dat filament was voor kunststoflassen, in feite een soort lijmpistool waar vloeibaar plastic uit kwam voor reparaties aan plastic. Dus ehh, dat.

Ach, er was ook een italiaan bezig met een gigantische 3D printer die beton extrudeert. Dan kan je het gewoon met je standaard plamuur doen.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 13:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja dat weet ik maar dat materiaal is meestal zo brandbaar als de pest dus zal het niet gebruikt mogen worden om huizen van te maken lijkt me.

quote:100.000 downloads van plastic vuurwapen
De blauwdrukken voor het eerste vuurwapen dat volledig is gemaakt met technologie van een 3D-printer, zijn de afgelopen dagen zo'n 100.000 keer gedownload. Dat meldde het Amerikaanse zakenblad Forbes donderdag.
Vorig weekeinde werd de zogenoemde Liberator succesvol afgevuurd in de Amerikaanse staat Texas.
De controversiële groep Defense Distributed heeft het vuurwapen gemaakt. Een van de leden zei dat ze "niet hadden verwacht dat de downloads zo'n vaart zouden lopen".
Het wapen bestaat bijna helemaal uit plastic. 15 van de 16 componenten van de Liberator komen uit een tweedehands 3D-printer. Alleen de slagpin is van metaal.

Opzich ook wel weer goed dat hier zoveel ophef over is. Dat zet 3D-printen namelijk nog meer op de kaart.quote:

Gevaarlijke redenering dit. Beetje de redenatie van terroristen...quote:Op vrijdag 10 mei 2013 01:06 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Opzich ook wel weer goed dat hier zoveel ophef over is. Dat zet 3D-printen namelijk nog meer op de kaart.

Eerlijk gezegd word ik er kotsmisselijk van dat dit de enige manier is waarop 3Dprinten nog in het nieuws lijkt te komen. Wordt iedereen alleen maar bang van, de gemiddelde couchpotato gaat niet ineens ontdekken hoe tof 3Dprinten is en wat de potentie van de techniek is op de lange termijn.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 01:06 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Opzich ook wel weer goed dat hier zoveel ophef over is. Dat zet 3D-printen namelijk nog meer op de kaart. .

http://defcad.org/quote:DEFCAD files are being removed from public access at the request of the US Department of Defense Trade Controls.
Until further notice, the United States government claims control of the information.

Lekker laat idd...quote:Op vrijdag 10 mei 2013 12:21 schreef DeZwabber het volgende:
Eeeeeeeen de bestanden zijn offline gehaald.
[..]
http://defcad.org/
Niet dat dat nut gaat hebben

http://www.nu.nl/tech/342(...)en-kanaaltunnel.htmlquote:

Dat is net zoiets als lege bolletjes smokkelenquote:Op zondag 12 mei 2013 12:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/tech/342(...)en-kanaaltunnel.html
Oh, nevermind. Geen slagpin en geen kogels. En dan spreken van een veiligheidsschandaal terwijl je eigenlijk alleen een stuk plastic meeneemt

Ach, het hoort erbij. Elke nieuwe technologie/ontwikkeling gaat door deze cyclus:quote:Op maandag 6 mei 2013 19:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Paniek, gil, krijs, technologie is eng, brrr,

quote:Op dinsdag 14 mei 2013 23:38 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ach, het hoort erbij. Elke nieuwe technologie/ontwikkeling gaat door deze cyclus:
[ afbeelding ]
We zitten nu ergens in de 'early/late majority' waarin opeens een hoop mensen wakker worden en bang worden van wat er opeens mogelijk is. Is eigenlijk heel normaal. Hiernaa zwakt de hype langzaam af maar wordt de techniek langzaam wel mainstream. Dat durf ik bijna met 100% zekerheid te zeggen. De techniek zal sowieso niet de zwarte lijn volgen naar beneden omdat 3D-printen al jaren succesvol ingezet wordt in de industrie.

Op Reddit loopt een topic hierover en daarin wordt gezegd dat het ook komt omdat de politie een cheap-ass printer gebruikte. Volgens mij had de maker al gezegd dat je op z'n minst zo'n industrieel model moet hebben.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 12:38 schreef Basp1 het volgende:
http://nutech.nl/gadgets/(...)ens-zorgwekkend.html
Een filmpje uit australie waarop iedereen kan zien hoe goed/ slecht zo'n 3d geprint wapen functioneert. De kogel komt er wel uit, maar ook het wapen is daarna compleet kapot.

Ook al print je met een industriele printer dan nog kun je rotzooi maken. Het zal ook veel te maken hebben met de orientatie van je object tijdens het printen, waarschijnlijk zal de loop van een pistool het sterkste zijn als je deze met de opening van de loop in de z richting bouwt. Maar dan nog zijn de meeste kunststoffen niet sterk. Normale spuitgietproducten al niet en dit 3d printerspul is altijd per defenitie door de manier van opbouw nog slapper.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 14:07 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Op Reddit loopt een topic hierover en daarin wordt gezegd dat het ook komt omdat de politie een cheap-ass printer gebruikte. Volgens mij had de maker al gezegd dat je op z'n minst zo'n industrieel model moet hebben.

Dat weet ik, ik vind het dan ook diep triest dat de aandacht in de mainstream media alleen maar gaat over wapensquote:Op dinsdag 14 mei 2013 23:38 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ach, het hoort erbij. Elke nieuwe technologie/ontwikkeling gaat door deze cyclus:
[ afbeelding ]
We zitten nu ergens in de 'early/late majority' waarin opeens een hoop mensen wakker worden en bang worden van wat er opeens mogelijk is. Is eigenlijk heel normaal. Hiernaa zwakt de hype langzaam af maar wordt de techniek langzaam wel mainstream. Dat durf ik bijna met 100% zekerheid te zeggen. De techniek zal sowieso niet de zwarte lijn volgen naar beneden omdat 3D-printen al jaren succesvol ingezet wordt in de industrie.

Leuk, wat voor printer heb je staan?quote:Op zaterdag 25 mei 2013 11:48 schreef Jettuh het volgende:
http://www.omroepbrabant.(...)oor+consumenten.aspx
Hier nog een filmpje van Shapeways bij Omroep Brabant
En dit zijn mijn laatste prints:
[ afbeelding ]

Eigen ontwerp?quote:Op zaterdag 25 mei 2013 11:48 schreef Jettuh het volgende:
http://www.omroepbrabant.(...)oor+consumenten.aspx
Hier nog een filmpje van Shapeways bij Omroep Brabant
En dit zijn mijn laatste prints:
[ afbeelding ]

Het is een poederprinter, neem ik aan? Die zijn idd nog lang niet voor consumenten betaalbaarquote:Op zaterdag 25 mei 2013 16:09 schreef Jettuh het volgende:
Burdie, dit is op een Zcorp 650 geprint.
Helaas zijn dit industriele printers die je niet snel op je eigen bureau hebt staan
(kwa prijs klass iig)
edit: die "minions" komen in kleur uit de printer, heheb ze niet zelf geverft

Is dat zandsteen wat je bij een intratuin haalt, of is het een speciaal soort?quote:Op zaterdag 25 mei 2013 19:17 schreef Jettuh het volgende:
Klopt,
Bij de stropdas is het poeder wat aan elkaar smelt dmv een laser (SLS)
en die poppetjes met kleur is eigenlijk zandsteen wat met lijm aan elkaar zit
dmv een gewone printjet komst er op elk laagje een kleur (ongeveer 1mm dik)

Hoeveel kost zoiets qua ingredienten?quote:Op zaterdag 25 mei 2013 20:50 schreef Jettuh het volgende:
haha nee, wel een speciaal soort.
Filmpje van het process is hier te vinden:

http://www.shapeways.com/materials/quote:Op zaterdag 25 mei 2013 21:01 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Hoeveel kost zoiets qua ingredienten?

Lijkt me niet nee, de Zcorp Z650 is zo'n 80kquote:Op zaterdag 25 mei 2013 16:09 schreef Jettuh het volgende:
Burdie, dit is op een Zcorp 650 geprint.
Helaas zijn dit industriele printers die je niet snel op je eigen bureau hebt staan
(kwa prijs klass iig)
edit: die "minions" komen in kleur uit de printer, heheb ze niet zelf geverft

Valt me nog mee, had het duurder verwacht. Al zullen de materialen ook wel proprietary (nl woord?) zijn en dus prijzigquote:Op zondag 26 mei 2013 00:03 schreef DeZwabber het volgende:
Lijkt me niet nee, de Zcorp Z650 is zo'n 80k

Officieel is het een eigen materiaal van Zcorp. In de praktijk is het gipspoederquote:Op zaterdag 25 mei 2013 20:45 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Is dat zandsteen wat je bij een intratuin haalt, of is het een speciaal soort?

Meh, ik weet even niet meer wat mijn oude school er voor rekende maar het was een x aantal cent per gram. Goed te doen an sich.quote:Op zondag 26 mei 2013 00:04 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Valt me nog mee, had het duurder verwacht. Al zullen de materialen ook wel proprietary (nl woord?) zijn en dus prijzig

Het makkelijkste 3D programma is sketchup, daar kan zelf je 78 jarige oma nog 3D modellen mee bouwen. Maar ik weet niet zeker of je daarmee goeie modellen mee kan maken voor 3D printers.quote:Op zondag 26 mei 2013 00:10 schreef tjoptjop het volgende:
Wat is trouwens een aardig cad programma waar je als absolute n00b mee uit de voeten kan. Heb in het verleden wel eens wat van Tinkercad gezien, maar dat vond ik wat prijzig
Edit: ben aan het Googlen geslagen en heb al wat dingen gevonden.

thnx, die had ik ook gevonden. Sketch-up kende ik al maar heb nooit de link naar 3d-printen gemaaktquote:Op zondag 26 mei 2013 00:49 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Het makkelijkste 3D programma is sketchup, daar kan zelf je 78 jarige oma nog 3D modellen mee bouwen. Maar ik weet niet zeker of je daarmee goeie modellen mee kan maken voor 3D printers.
Zelf ben ik nu Blender aan het leren. Voornamelijk omdat het open-source en gratis is. En er zit een grote community achter.

Goed werk.quote:

Goed planquote:Op zondag 26 mei 2013 01:14 schreef tjoptjop het volgende:
Misschien maar eens een OP in elkaar zetten
Ontwerp programma's
- Sketchup (gratis)
- Autodesk 123D (gratis en betaald)
- Tinkercad (gratis en betaald)
- Blender (gratis opensource)
- 3DTin (gratis)
Thuisprinters (¤1000-¤3000)
- Makerbot
- Ultimaker
- Code-P 3d printer
- Personal Portable 3D Printer
- Rapro
Professionele printers
Geen zin om alles op te zoeken, maar hier staat wat http://www.landre.nl/producten/3d-printers
Waar zelfontworpen dingen uit laten printen
- Shapeways
- i.materialise
- FabLab
Als eerste opzetje, aanvullingen uiteraard welkom

www.reprap.org? Als je dan toch de reprap spin-offs er bij gaat zettenquote:Op zondag 26 mei 2013 01:14 schreef tjoptjop het volgende:
Misschien maar eens een OP in elkaar zetten
Ontwerp programma's
- Sketchup (gratis)
- Autodesk 123D (gratis en betaald)
- Tinkercad (gratis en betaald)
- Blender (gratis opensource)
- 3DTin (gratis)
Thuisprinters (¤1000-¤3000)
- Makerbot
- Ultimaker
- Code-P 3d printer
- Personal Portable 3D Printer
- Rapro
Professionele printers
Geen zin om alles op te zoeken, maar hier staat wat http://www.landre.nl/producten/3d-printers
Waar zelfontworpen dingen uit laten printen
- Shapeways
- i.materialise
- FabLab
Als eerste opzetje, aanvullingen uiteraard welkom

Welke machines zijn dat dan? Een Zcorp z650 gaat voor ongeveer 80.000 over de toonbank geloof ik, (alhoewel, dat is flink tillen) wat maakt die bij jou dan zo duur?quote:Op zondag 26 mei 2013 10:32 schreef Jettuh het volgende:
Misschien handig lijstje:
*Trimble, SketchUp and Tinkercad, web-based modeling tools with great online tutorials
*123D and Inventor Fusion, free tools from AutoDesk
*Blender, an open source free 3D animation package
*Rhino, a versatile commercial tool that exports directly to STL
*Maya, a powerful high end commercial modeling, animation and visual effects tool (think Hollywood)
*Solidworks, a 3D CAD tool that works well with Shapeways
edit: oeps, tjoptjop heeft al een mooi lijstje
Wij hebben overigens 3 machines van ongeveer een miljoen per stuk staan en ook een paar kleinere versies staan die ongeveer 500 K zijn

sls machines dus?quote:Op zondag 26 mei 2013 11:25 schreef Jettuh het volgende:
Zcorp machines zijn inderdaad niet prijzig.
Het gaat hier om de machines die White Strong & Flexible printen bij Shapeways
Daar kan je die Strandbeesten heel goed mee maken:
[ afbeelding ]
Picture by Theo Jansen

En LaserCusing is dan weer een techniek die weer een stapje verder gaat toch?quote:Op zondag 26 mei 2013 11:29 schreef Jettuh het volgende:
yes,
EOS P760 zijn de grote machines die wij gebruiken

Ja. Het verschil tussen sinteren en volledig fuseren.quote:Op zondag 26 mei 2013 12:36 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
En LaserCusing is dan weer een techniek die weer een stapje verder gaat toch?

quote:Op zondag 26 mei 2013 07:19 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
www.reprap.org? Als je dan toch de reprap spin-offs er bij gaat zetten

Oh ik dacht even dat ik een grappige spelfout maakte die ik over het hoofd zag of zoquote:Op zondag 26 mei 2013 18:23 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ik vond dat je een terecht en daardoor grappig punt maakte.

Sloeg dat nog een beetje aan bij modelbouwers, die treintjes?quote:Op zondag 26 mei 2013 15:31 schreef Jettuh het volgende:
Nog een plaatje van Kraken die ik paar maanden geleden in SLS gemaakt heb:
[ afbeelding ]
Treinen in verschillende schalen:
[ afbeelding ]
En zo begon het printen van mijn treintjes 3jaar geleden:
[ afbeelding ]

bron: de Volkskrantquote:Bemanning ruimtestation kan gereedschap straks printen
Het internationale ruimtestation ISS krijgt volgend jaar een eigen 3D-printer. Als de proef slaagt en de techniek in de ruimte blijkt te werken, kan de bemanning straks zelf onderdelen en gereedschap printen. Dan hoeven er minder bevoorradingsmissies te worden uitgevoerd en gaan de kosten omlaag.
De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft het experiment vrijdag naar buiten gebracht. 'Nu de NASA verder de ruimte in gaat, voor het bijsturen van een asteroďde of een bemande reis naar Mars, hebben we baanbrekende technologie nodig om gewicht en omvang van de lading terug te brengen. In de toekomst kunnen astronauten misschien de onderdelen die ze nodig hebben, printen terwijl ze in de ruimte zijn', legde NASA-topman Charles Bolden uit.
De 3D-printers kunnen op den duur misschien ook worden gebruikt om een kolonie op Mars te bouwen. Huizen en laboratoria kunnen dan ter plekke worden geprint, met behulp van grondstoffen van Mars.

Wat een totale onzin zit deze tno'er te verkondigen, hoe wil hij de voedselveiligheid garanderen door er steeds andere mixjes mee te printen. Als je ziet aan hoeveel hygiëne eisen een restaurant moet voldoen dan moet zo'n 3d voedselprinter na elke batch compleet schoon gemaakt worden. Dan kan men nog beter het semivloeibare voedsel gewoon in een siliconenvormpje duwen en zien dingen er ook niet meer uit als een hoopje gemalen ellende. Kan zo de vaatwasser in en weer opnieuw gebruikt worden. De snelheid zal ook stukken hoger liggen bij het vullen van een vormpje waarbij ze 16 producten per keer maken ipv per geprint brocolie roosje 10 minuten moeten wachten.quote:'3d-geprint voedsel over vijf jaar in verzorgingstehuizen'
Onderzoeksinstituut TNO werkt aan een 3d-voedselprinter die voedselpuree kan uitprinten zodat het weer lijkt op 'echt' eten.
Over vijf jaar wordt eten uit de printers geserveerd in verzorgingstehuizen, verwacht onderzoeker Kjeld van Bommel van TNO.
"We gaan 3d-brocolliroosjes printen uit gepureerde brocolli", vertelt hij aan NUtech.nl. Nu krijgen mensen met kauw- en slikproblemen drie keer per dag een soort milkshake met gepureerd voedsel voorgeschoteld.
"De lol van het eten gaat er een beetje af voor die mensen, en ze raken soms ondervoed in die verpleegtehuizen", aldus Van Bommel. Gepureerde kip in de vorm van een kippenpootje zou daar verandering in kunnen brengen.
"Die mensen krijgen echt weer dingen op hun bord die ze met een mes en vork moeten eten. Ze voelen zich minder gehandicapt, gaan beter eten, en krijgen een betere kwaliteit van leven." De printer moet maaltijden ook kunnen aanpassen aan de patiënt, zodat sommigen bijvoorbeeld extra calcium binnenkrijgen.
Prototype
Het project van TNO om maaltijden te 3d-printen wordt gesteund met geld van de Europese Unie en loopt nog tot eind 2014. Dan moet een prototype elke minuut een maaltijd kunnen printen. Enkele jaren later verwacht Van Bommel productiemodellen die nog sneller kunnen printen en die daadwerkelijk zullen worden gebruikt in de zorg.
Daarnaast zegt hij samen met 'grote internationale voedingsbedrijven waarvan ik de naam niet mag vertellen' te werken aan het 3d-printen van voedingsmiddelen.
Chocolade
Van Bommel toonde maandagavond tijdens het evenement Foodhack in Eindhoven een 3d-printer die chocolade kan printen in een 3d-vorm. De printer gebruikt dezelfde technologie als 3d-printers die plastic gebruiken en legt laagje op laagje.
Bekijk foto's en een video van de 3d-printer op NUtech.nl
Omdat er geen 'chocoladedraad' bestaat om in de printer te voeden, gebruikt deze een soort automatische slagroomspuit, die wordt verwarmd om de chocolade vloeibaar te maken. Na het printen wordt de chocolade snel afgekoeld met koude stikstof.
De printer nam het in een wedstrijd op tegen meesterpatissier Robčrt van Beckhoven van Patisserie Robčrt in Oisterwijk. Vrezen voor zijn baan hoeft de patissier echter 'absoluut niet', meent Van Bommel. "Ik vind het een toevoeging waarmee je aanvullende leuke dingen kunt doen."
Keuken
Hij zegt te verwachten dat hobbyisten in de toekomst een 3d-voedselprinter in hun keuken zullen zetten.
"Je hebt nu al mensen die zelf een 3d-printer kopen. Als er een 3d food printer op de markt komt dan zal een deel van die mensen zeggen: 'Dat wil ik ook hebben.'"
Een voedselprintset zou ook op de markt kunnen komen als toevoeging voor bestaande 3d-printers. "Moduletje erop voor een paar honderd euro en dan kun je chocolade doen. Why not?"
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |