abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122856419
Oh vwb dat sensatiegezoek van slechte journalisten ben ik het helemaal met je eens hoor. Een vuurmechanisme is natuurlijk supersimpel om te maken, heb je idd geen 3d printer nodig.
  donderdag 14 februari 2013 @ 09:54:02 #102
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_122861571
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 00:00 schreef tjoptjop het volgende:
Oh vwb dat sensatiegezoek van slechte journalisten ben ik het helemaal met je eens hoor. Een vuurmechanisme is natuurlijk supersimpel om te maken, heb je idd geen 3d printer nodig.
en voor de buitenkant dan? Een nepgun is echt zo gemaakt hoor met de 3d printer
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  Designer donderdag 14 februari 2013 @ 11:51:52 #103
266257 crew  DeZwabber
dugga doo dugga dugga doo
pi_122865225
Goed lezen, het punt is, dat zelfs als het uiteindelijk kan, of al kan, dat het er niet toe doet omdat je heel makkelijk sowieso al een pistool kan maken zonder 3Dprinter.

Een neppistool kan ook al jaren, er zijn overvallen gepleegd met een zwart gespoten waterpistool. Een 3Dprinter brengt daar niets nieuws in.
🐙
pi_122869893
quote:
2s.gif Op donderdag 14 februari 2013 09:54 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

en voor de buitenkant dan? Een nepgun is echt zo gemaakt hoor met de 3d printer
Ik had het over een vuurmechanisme, maar waarschijnlijk is wat jij aan kaart ook de reden voor het paniek. Je kunt qua looks 1 op 1 een of ander wapen namaken.

Maar ja, wat zwabber al zegt, ook nu kun je al kinderwapens schilderen, of bbguns die ook levensecht lijken.

Ik zie het probleem niet zo en houd het maar op angst voor het nieuwe.
  donderdag 14 februari 2013 @ 14:10:33 #105
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122870150
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 14:04 schreef tjoptjop het volgende:

Ik zie het probleem niet zo en houd het maar op angst voor het nieuwe.
Het zijn vooral de Media hoernalisten die schandaaltjes en angsten zoeken, alles wat nieuw is moet een bedreiging zijn, want dat verkoopt.
Internet is maar eng (Mart Smeets)
Alle nieuwe technologie moet een schandaal zijn in de pers
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 14 februari 2013 @ 15:19:06 #106
124676 RobertoCarlos
pi_122872972
Dit bedoel je waarschijnlijk....
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 14:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]
Mart Smeets is maar eng (Internet )
pi_123063393
Voor de geintereseerden is er voglende week een rapid proto beurs in het koningshof te veldhoven. Gratis toegankelijk en misschien nog wel interresante voordrachten.

http://www.rapidpro.nl/
pi_123079593
The World’s First 3D Printing Pen that Lets you Draw Sculptures in Real Time

Forget those pesky 3D printers that require software and the knowledge of 3D modeling and behold the 3Doodler, the world’s first pen that draws in three dimensions in real time. Imagine holding a pen and waving it through the air, only the line your pen creates stays frozen, suspended and permanent in 3D space. Sound like magic? Well it certainly looks like it, watch the video above to see the thing in action. The 3Doodler was designed by Boston-based company WobbleWorks who recently launched a Kickstarter campaign to sell the miraculous little devices that utilizes a special plastic which is heated and instantly cooled to form solid structures as you draw. I don’t know about you but for me this might have just won the most impulsive Kickstarter purchase in history. Check it out.

Bron en filmpje
pi_123082002
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:17 schreef Kper_Norci het volgende:
The World’s First 3D Printing Pen that Lets you Draw Sculptures in Real Time

[ afbeelding ]

Forget those pesky 3D printers that require software and the knowledge of 3D modeling and behold the 3Doodler, the world’s first pen that draws in three dimensions in real time. Imagine holding a pen and waving it through the air, only the line your pen creates stays frozen, suspended and permanent in 3D space. Sound like magic? Well it certainly looks like it, watch the video above to see the thing in action. The 3Doodler was designed by Boston-based company WobbleWorks who recently launched a Kickstarter campaign to sell the miraculous little devices that utilizes a special plastic which is heated and instantly cooled to form solid structures as you draw. I don’t know about you but for me this might have just won the most impulsive Kickstarter purchase in history. Check it out.

Bron en filmpje
Cool!
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_123180100
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_123180797
leuk, maar is dat niet gewoon een extruder leuk verpakt?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  Designer vrijdag 22 februari 2013 @ 00:33:55 #113
266257 crew  DeZwabber
pi_123190094
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 22:05 schreef densmee het volgende:
leuk, maar is dat niet gewoon een extruder leuk verpakt?
Ja, het is een beetje onzin om mee te liften op de 3Dprint rage, het is een fancy gehyped lijmpistool.
🐙
pi_123233441
22-02-2013

Wetenschappers bouwen in week tijd een werkend en natuurlijk uitziend oor

Wetenschappers zijn erin geslaagd om een oor dat eruitziet en zich gedraagt als een menselijk oor te bouwen. Ze maakten daarvoor onder meer gebruik van een 3D-printer. De geprinte oren – die in een week tijd(!) vervaardigd kunnen worden – zouden een uitkomst kunnen zijn voor kinderen die met een vervormd oor zijn geboren.

Eén tot vier op de 10.000 kinderen komt met een vervormde oorschelp ter wereld. Chirurgen kunnen daar momenteel wel iets aan doen, maar die ingreep is pijnlijk. Chirurgen bouwen dan een oor van een stukje bot van de jonge patiënt. “Deze chirurgische ingreep is uitdagend en pijnlijk voor kinderen en de oren zien er zelden natuurlijk uit en presteren ook zelden goed,” vertelt onderzoeker Jason Spector. “Alle andere pogingen om oren in het laboratorium te laten ‘groeien’ – waaronder een studie in 1997 die leidde tot de veel gepubliceerde foto’s van oren die op de rug van muizen zijn geplaatst – zijn op lange termijn op niets uitgelopen.”

Nieuwe aanpak
Spector en zijn collega’s besloten op zoek te gaan naar een alternatief. Eerst maakten ze scans en foto’s van een oor. Op basis van die beelden werd een 3D-beeld van het oor gemaakt. Een 3D-printer maakte een mal van het oor. De onderzoekers injecteerden collageen afkomstig van dieren in de mal en voegden er vervolgens 250 miljoen kraakbeencellen aan toe. Het collageen deed hierbij dienst als een soort ‘steiger’ waarlangs de kraakbeencellen konden groeien. “Dit proces gaat snel,” vertelt onderzoeker Lawrence Bonassar. “Het duurt een halve dag om de mal te ontwerpen, een dag om deze te printen, dertig dagen om het collageen te injecteren en vijftien minuten later kunnen we het oor al verwijderen. We werken het oor bij en laten het enkele dagen groeien alvorens we het implanteren.”

Een 3D-printer maakt de mal voor het oor. Foto: Lindsay France / Cornell University Photography.

Het collageen vervangen
De onderzoekers plaatsten het oor op de rug van ratten en observeerden hoe het oor zich in de maanden die volgden, ontwikkelde. Ze ontdekten dat het kraakbeen steeds verder groeide en uiteindelijk het steigertje van collageen ging vervangen. “Uiteindelijk bevatte het oor alleen nog maar oor-kraakbeen, net zoals een echt oor,” vertelt Spector. En dat is bijzonder: eerdere door wetenschappers gebouwde oren verloren na verloop van tijd hun vorm en de cellen in het oor stierven af.

Groeien
Volgens Spector kan het in het lab gebouwde oor het beste op vijf- of zesjarige leeftijd bij kinderen met een vervormde oorschelp worden geplaatst. Als kinderen die leeftijd hebben, hoeven hun oren niet meer zoveel te groeien: de omvang van de oren is vergelijkbaar met die van 80 procent van het volwassen oor. “We weten nog niet of de oren zouden blijven groeien tot ze hun volledige grootte hebben bereikt, maar ik verwacht het wel.” Het plaatsen van het oor is niet zo’n ingrijpende operatie. “Het vervormde oor wordt verwijderd en het gebouwde oor wordt onder een lapje huid geplaatst.”

Voor het zover is, moet er eerst nog meer onderzoek worden gedaan. Zo willen de onderzoekers manieren vinden om het aantal menselijke kraakbeencellen dat in het laboratorium kan worden verzameld, te vergroten. Deze cellen zouden dan in de mal kunnen worden aangebracht. Als de experimenten goed blijven verlopen, heeft Spector goede hoop dat het eerste oor binnen drie jaar bij een mens kan worden aangebracht. “Deze oren zijn heel veelbelovend, omdat ze de natuurlijke architectuur van het menselijk oor precies nabootsen. Ze kunnen het gehoor herstellen en kinderen en anderen die een oor nodig hebben hun normale uiterlijk teruggeven.”

(sciebtias.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  zaterdag 23 februari 2013 @ 09:35:56 #115
124676 RobertoCarlos
pi_123233489
Niet in een week dus he... :P
  Designer woensdag 27 februari 2013 @ 19:45:51 #116
266257 crew  DeZwabber
pi_123446538
28-02-2013

3D-printer voor nanostructuren

Het Duitse bedrijf Nanoscribe, een spin-off van de Karlsruhe Institute of Technology, presenteerde begin februari op een grote fotonicabeurs in de VS naar eigen zeggen ‘s werelds snelste 3d-printer voor micro- en nanostructuren.

Deze Photonic Professional GT maakt gebruik van laserlithografie; door laserpulsen op fotogevoelig materiaal te richten, verharden delen van het materiaal. Met behulp van spiegels die het laserlicht naar de juiste plaats weerkaatsen, wist de onderneming het proces met een factor honderd te versnellen. Het apparaat kan onder andere een miniatuur ruimteschip binnen een minuut printen.

(technischweekblad.nl)
  vrijdag 8 maart 2013 @ 13:50:44 #118
155021 Mender
Gekke Henkie
  Designer vrijdag 8 maart 2013 @ 14:09:04 #119
266257 crew  DeZwabber
pi_123789648
Nice, ik vraag me af hoe je zoiets plaatst. Lijkt me niet dat je even de inhoud op een tafeltje kan lepelen terwijl je de schedel vervangt.
🐙
pi_123797908
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 14:09 schreef DeZwabber het volgende:
Nice, ik vraag me af hoe je zoiets plaatst. Lijkt me niet dat je even de inhoud op een tafeltje kan lepelen terwijl je de schedel vervangt.
Waarschijnlijk als een soort legodoos :P
pi_123920946
First Dreambox 3D printer vending machine heads to UC Berkeley

Back in November, we hoped that it wouldn't be too long before 3D printing vending machines broke out of university and made their way into the public domain. That day is getting closer, with the arrival of the Dreambox. Currently being readied for its first installation ahead of a wider rollout, users will be able to choose an existing design from an online catalog or upload their own via an online interface, set the machine in motion and then receive a text message when the object is ready for pickup. Upon arrival at the vending machine, a unique unlock code is entered and the 3D-printed object retrieved from a drawer.

Dreambox founding members David Pastewka, Richard Berwick and Will Drevno all met at a mobile application development class at UC Berkeley in 2011. Finding it difficult to get quick delivery of 3D-printed creations from online vendors, they came up with the idea of creating a network of local, accessible, automated 3D-printing vending machines. After being accepted into a Berkeley-based Skydeck incubator/accelerator program in the autumn of 2012, the team has been working on its first prototype vending machine ever since – and is currently getting ready for release.

The system will have three simple stages. First, items to be 3D-printed can be chosen from a catalog of existing models or users can choose to upload their own designs (currently limited to STL/ASCII files of 5 MB or less) to Dreambox via the web.

Next, the print command is given and the order is sent to a cloud-based print queue before being directed to the vending machine. Once the item has been created, it's removed from the build surface and directed to a private locker, then an SMS message that includes an unlock code is sent to the user.

Lastly, keying in the code unlocks the appropriate locker and the 3D-printed object can be retrieved.

Custom or catalog objects can also be ordered at the machine itself via a touchscreen (tablet) interface. Any custom creation is then deleted after printing to prevent IP from being used without permission, but this may change to allow customers to store designs for later recall.

The first Dreambox is headed for the UC Berkeley campus at the end of this month. Maintenance will be undertaken by the Dreambox team.

"In a university setting, the average print will cost around US$15, but can be as little as $2," Berwick told us. "Pricing will vary based on the printer type and location. Payments will be required prior to picking up the print; however, we will likely take payments/orders both on the website and on the tablet mounted to the Dreambox itself."

Once the initial machine is up and running, the development team intends to build Dreamboxes to order, varying the number of internal 3D printers and lockers based on customer needs. A version that can be run on an intranet (installations that require IP protection) will also be offered.

While the current prototype makes use of a MakerBot Replicator 1, the company is hardware agnostic and is seeking vendor relationships to ensure the latest technology is used in Dreambox machines.

http://www.zeitnews.org/n(...)ne-heads-uc-berkeley
pi_123921521
Dit is een goed introductie filmpje met de huidige stand van zaken voor in de volgende OP:

woensdag 13 maart 2013 @ 00:36:01 #123
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_123990221
Daar is hij dan eindelijk! De eerste 3D printer op iBood! En nog niet eens een slechte ook! :D

Voor 1500 euro heb je een grote dual extruder 3D printer! :)

http://www.ibood.com/nl/nl/
pi_123993971
http://www.dezeen.com/201(...)an-3d-printed-house/Ambiteuze architecten denken dat ze in amsterdam een huis kunnen printen.

Maar dan denk ik bij mezelf hoe sterk zijn nu eigenlijk de geprinte objecten, en hoe zit het met de brandveiligheid. Aangezien het meeste print werk thermoplasten zijn zijn deze vaak niet brandwerend genoeg, zeker niet in vergelijking met stenen/ beton en gips.
  woensdag 13 maart 2013 @ 18:53:15 #125
124676 RobertoCarlos
pi_124015921
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 18:13 schreef Probably_on_pcp het volgende:
First [b]Dreambox 3D printer vending machine heads to UC Berkeley[/b]

Volgens mij krijgen ze wel een patentprobleempje met de naam... :P
  donderdag 14 maart 2013 @ 11:50:41 #126
398800 Espol-Plastics
Kunststof spuitgieten
pi_124043712
Wij gebruiken 3D printing ook vaak als spuitgietbedrijf. Zo krijgt de klant een prototype in handen en kunnen de laatste kinderziektes eruit gevist worden.
De technieken veranderen zo snel dat het steeds sneller en beter wordt maar nog niet dezelfde kwaliteiten heeft van het echte spuitgieten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Espol-Plastics op 14-03-2013 13:33:47 ]
kijk voor meer informatie op www.espol-plastics.nl
  Moderator maandag 18 maart 2013 @ 15:51:56 #127
9859 crew  Karina
Woman
pi_124208795
Ik lees dit net op Tweakers:

quote:
Amerikaans bedrijf krijgt vergunning voor vuurwapens uit 3d-printer
Defense Distributed, een Amerikaans bedrijf dat plastic vuurwapens met behulp van 3d-printers produceert, heeft naar eigen zeggen een federale vergunning ontvangen voor de productie van en handel in wapens.

Cody Wilson, oprichter van het in Texas opererende Defense Distributed, heeft volgens ArsTechnica op Facebook een foto geplaatst van de federale wapenvergunning. Met deze vergunning in de hand zou Defense Distributed geheel legaal wapens mogen produceren, vervoeren en verhandelen. Wilson zou de aanvraag voor de vergunning in oktober 2012 hebben ingediend bij het Bureau of Alcohol, Tobacco, and Firearms. De behandeling van de aanvraag duurde aanmerkelijk langer dan de zestig dagen die hier normaal voor wordt genomen door de ATF.

Tot nu toe heeft Defense Distributed uitsluitend prototypes van wapens met een 3d-printer gemaakt. Dit is volgens de Amerikaanse wet legaal. Ook heeft het bedrijf een kopie van een AR-15, een 'burgerversie' van de M16, gemaakt en gedemonstreerd. Het wapen zou tot 600 kogels hebben kunnen afschieten tijdens een demonstratie.

Hoewel Defense Distributed met de verkregen vergunning nu de wapens die het met behulp van 3d-printers maakt op de markt kan brengen, wil het bedrijf eerst nog extra vergunningen aanvragen. Deze zouden het mogelijk moeten maken om ook volautomatische wapens te produceren.
Bron
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  Designer maandag 18 maart 2013 @ 16:04:17 #128
266257 crew  DeZwabber
pi_124209290
oh dear god niet weer ;(
🐙
  donderdag 4 april 2013 @ 11:39:04 #129
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_124869760
Ik heb mijn schedelproject weer eens afgestoft. Vanavond kijken of ik het laatste opschoonwerk kan doen *O*
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  donderdag 4 april 2013 @ 20:50:06 #130
124676 RobertoCarlos
pi_124890912
quote:
99s.gif Op maandag 18 maart 2013 15:51 schreef Karina het volgende:
Ik lees dit net op Tweakers:

[..]

[/quote]
Dan kun je beter die printer naar oorlogsgebieden vervoeren en ter plekke printen ipv wapens exporteren :P
  donderdag 4 april 2013 @ 20:56:50 #131
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_124891279
Iemand nog tips trouwens voor een bedrijf om dingen bij te laten printen?
Onikaan ni ov dovah
pi_124894935
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 20:56 schreef ATuin-hek het volgende:
Iemand nog tips trouwens voor een bedrijf om dingen bij te laten printen?
http://i.materialise.com/

Kun je je cad modelletje uploaden en zie je direct in welke materialen het kan en wat het kost.
  donderdag 4 april 2013 @ 22:12:05 #133
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_124895291
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 22:05 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

http://i.materialise.com/

Kun je je cad modelletje uploaden en zie je direct in welke materialen het kan en wat het kost.
Thx :)
Onikaan ni ov dovah
pi_125722248
Super Precise Panther 3D Printer is Made from High-Grade CNC Components

The Singapore-based team behind the Portabee 3D printer recently launched a new personal Panther 3D printer made from parts of CNC machines. Touted as a “personal 3D printer that takes personal 3D manufacturing to the next level,” the cheap, entry-level device is built for precision output, utilizing a rigid and durable chassis constructed of aluminium with stainless-steel components.

The Panther 3D printer has a larger build envelope than its predecessor at 202 x 162 x 157 mm. It is constructed of aluminum components and stainless-steel hardware, and it has a positional accuracy of 25 microns (X,Y) and prints using 1.75 mm ABS or PLA filament. The printer features a heated print bed that is controlled through software temperature settings and can be turned off if not required.

http://www.zeitnews.org/n(...)grade-cnc-components
pi_125722678
Wat een verkooppraatje weer, met zulke tandriemen en geen terugkoppeling door middel van een meetlinieaal haal je nooit de door hun verkondigde positioneringsnauwkeurigheden.

Als je ziet wat voor maatregelen ze in freesbanken nemen om zulke nauwkeurigheden te halen dan weet je wat er nodig is.

In tilburg wordt nu trouwens ook een fablab geopend.

http://fablab.nl/2013/03/26/fablab013-in-tilburg/
  donderdag 25 april 2013 @ 16:17:25 #136
45206 Pietverdriet
pi_125722719
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 11:50 schreef Espol-Plastics het volgende:
Wij gebruiken 3D printing ook vaak als spuitgietbedrijf. Zo krijgt de klant een prototype in handen en kunnen de laatste kinderziektes eruit gevist worden.
De technieken veranderen zo snel dat het steeds sneller en beter wordt maar nog niet dezelfde kwaliteiten heeft van het echte spuitgieten.
Zelfde heb je gezien met laserprinters en echt offset drukwerk, inmiddels is digitaal drukwerk prachtig
  donderdag 2 mei 2013 @ 14:24:12 #137
398800 Espol-Plastics
Kunststof spuitgieten
pi_125979851
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2013 16:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zelfde heb je gezien met laserprinters en echt offset drukwerk, inmiddels is digitaal drukwerk prachtig
Maar qua snelheid en nauwkeurigheid zijn de 3d printers nog niet net zo ver als het spuitgieten. Daar komt ook nog de steeds verdere automatisering van het spuitgieten bij kijken.
kijk voor meer informatie op www.espol-plastics.nl
pi_125980199
Er vergeet niet de mechanische eigenschappen die van een gespuitgiet deel nog altijd veel beter zijn als van een RP deel.

Ik geloof ook nooit dat RP voor grote series sneller en beter gaat worden als een matrijs die speciaal voor dat ene product gemaakt is en hierdoor cyclustijden van enkele seconden kunnen halen en meteen bijvoorbeeld 60 koffieroerstaafjes dan eruit gooien. :D
  Designer donderdag 2 mei 2013 @ 15:25:00 #139
266257 crew  DeZwabber
pi_125982084
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 14:34 schreef Basp1 het volgende:
Er vergeet niet de mechanische eigenschappen die van een gespuitgiet deel nog altijd veel beter zijn als van een RP deel.

Ik geloof ook nooit dat RP voor grote series sneller en beter gaat worden als een matrijs die speciaal voor dat ene product gemaakt is en hierdoor cyclustijden van enkele seconden kunnen halen en meteen bijvoorbeeld 60 koffieroerstaafjes dan eruit gooien. :D
Daar is het dan ook niet voor bedoelt. Ieder gereedschap zijn doel, je gebruikt een schroevendraaier ook niet als hamer. Natuurijk ga je nooit sneller printen dan dat je voeibaar plastic in een mal kan schieten.

Juist voor kleine oplages waarbij spuitgieten absoluut niet rendabel is en oppervlaktekwaliteit er minder toe doet is het leuk.
🐙
pi_125982419
quote:
10s.gif Op donderdag 2 mei 2013 15:25 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Daar is het dan ook niet voor bedoelt. Ieder gereedschap zijn doel, je gebruikt een schroevendraaier ook niet als hamer. Natuurijk ga je nooit sneller printen dan dat je voeibaar plastic in een mal kan schieten.

Juist voor kleine oplages waarbij spuitgieten absoluut niet rendabel is en oppervlaktekwaliteit er minder toe doet is het leuk.
Maar als je hierboven van sommige users de commentaren leest denken die dat RP ook gewoon het spuitgieten kan gaan verslaan. Aangezien ze zien dat printen en drukken ongeveer hetzelfde geworden is. Daardoor denken ze dat 3d vormgeven ook nu hetzelfde wordt als normale serieproductie.

Zelfs in kleine series kan spuitgieten nog rendabel zijn, dat is dan wel vaak een relatief gezien heel simpele matrijs wat gemaakt wordt van afgietsels van het prototype wat dan wel geprint is.
  Designer donderdag 2 mei 2013 @ 15:51:53 #141
266257 crew  DeZwabber
pi_125983119
Kleine series als in 1 tot 20 stuks? Tegen de tijd dat je de mal af hebt ben je al klaar met die printer. Plus kosten voor de mal, die je daarna niet meer nodig hebt. Vergeet niet dat de techniek in z'n prille begin is buiten het gebeid van rapid prototyping. Nu is het vooral spelen en ontdekken waar het alemaal bruikbaar voor is, terwijl inmiddels de kwaliteit van printjes ook steeds hoger wordt. Het zijn gewoon twee compleet verschillende dingen die niet met elkaar te vergelijken zijn, er zijn zat dingen die je niet eens kan maken met spuitgieten en wel met een 3D printer.
🐙
pi_126050128
03-05-2013

Wetenschappers maken bionisch oor met 3D-printer

© kos/Frank Wojciechowski.

Wetenschappers van de gerenommeerde Amerikaanse universiteit van Princeton hebben een bionisch oor gemaakt met een 3D-printer. Het bionisch oor is in staat veel meer frequenties te ontvangen dan het mensenoor, meldt Tweakers.net.

De onderzoekers benadrukken dat ze doorsnee-3D-printers hebben gebruikt die door iedereen kunnen worden gekocht. Ze wilden een goedkope en efficiënte manier te vinden om weefsel te vermengen met elektronica. Naast de 3D-printer waren nog nanodeeltjes en kraakbeencellen van een kalf nodig.

De onderzoekers slaagden erin niet alleen de functionaliteit van een oor na te bootsen, maar die zelfs te verbeteren. Het bionische oor is in staat frequenties te ontvangen die niet door mensen worden waargenomen. Het oor kan bijvoorbeeld dienen als gehoorapparaat, maar daarvoor moet nog wel het nodige werk worden verricht. De input uit het bionische oor moet dan worden doorgegeven aan de zenuwen, iets waarin de onderzoekers nog niet zijn geslaagd.

(HLN)
  zaterdag 4 mei 2013 @ 16:14:57 #143
124676 RobertoCarlos
pi_126058958
quote:
Student maakt volledig functionerend wapen met 3d-printer

Een student uit Texas heeft een pistool ontworpen dat volledig met een 3d-printer kan worden gefabriceerd, op een slagpin na. Het is voor het eerst dat een wapen bijna volledig met een 3d-printer is gefabriceerd. De student wil de gebruikte cad-files vrijgeven.

De 25-jarige student Cody Wilson produceerde eerder al delen van wapens, zoals een magazijn voor een AK-47, maar Wilson en zijn organisatie Defense Distributed hebben nu voor het eerst een volledig werkend wapen geproduceerd dat bijna volledig met een 3d-printer kan worden gemaakt. Alleen de slagpin komt niet uit de 3d-printer. Defense Distributed gebruikte een Dimension SST-printer van Stratasys om het wapen in abs-plastic te printen. Het wapen kan overweg met standaard kogels.

Het prototype van Wilson bevat overigens nog een ander niet-geprint element: er zit een ijzeren staaf in van 170 gram, om detectie van het apparaat in een metaaldetector mogelijk te maken. Het is in de Verenigde Staten namelijk verboden om wapens te produceren die niet door een metaaldetector worden opgemerkt. Wilson is echter van plan om de gebruikte cad-files op internet te zetten, en het wapen kan dus door iedereen worden geprint zonder de ijzeren staaf er in te plaatsen.

Wilson zegt met zijn acties te willen aantonen wat de consequenties zijn als iedereen in staat is om zelf ontworpen voorwerpen te produceren. "Je kunt een dodelijk apparaat printen", zegt Wilson tegen Forbes. "Dat is best eng, en dat is wat we willen aantonen", aldus Wilson. Hoewel Defense Distributed over een licentie beschikt om vuurwapens te produceren, is in de Verenigde Staten een debat losgebarsten over de vraag hoe er moet worden omgegaan met geprinte wapens. Sommige politici roepen op tot een verbod, maar hoe dat zou moeten worden gehandhaafd is onduidelijk.
  Moderator maandag 6 mei 2013 @ 19:35:30 #144
9859 crew  Karina
Woman
pi_126141477
NU bij DWDD een item.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  maandag 6 mei 2013 @ 19:39:43 #145
45206 Pietverdriet
pi_126141663
Paniek, gil, krijs, technologie is eng, brrr,
  maandag 6 mei 2013 @ 19:40:20 #146
124676 RobertoCarlos
pi_126141681
Die gun doet het trouwens... is getest door die gast
  maandag 6 mei 2013 @ 23:31:23 #147
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_126155532
Best beangstigend....

Deze Cody Wilson streeft naar het volledig omzeep helpen van de economie door 3D printers te ontwikkelen die zichzelf kunnen printen en vervolgens wapens kunnen printen....

Hij verteld in andere filmpjes hoe hij ook al 90% van de onderdelen voor een 3D printer kan printen en enkel de chips en wat metalen onderdelen een probleem zijn. Maar zoals met een wapen (waar hij nu al jaren aan heeft gewerkt) denk hij het ook voor elkaar te gaan krijgen met 3D printers.

Stel je voor... 3D printers die zichzelf printen en vervolgens alles kunnen printen (inclusief wapens).
pi_126156133
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 23:31 schreef NaturalScience het volgende:
Best beangstigend....

Deze Cody Wilson streeft naar het volledig omzeep helpen van de economie door 3D printers te ontwikkelen die zichzelf kunnen printen en vervolgens wapens kunnen printen....

Hij verteld in andere filmpjes hoe hij ook al 90% van de onderdelen voor een 3D printer kan printen en enkel de chips en wat metalen onderdelen een probleem zijn. Maar zoals met een wapen (waar hij nu al jaren aan heeft gewerkt) denk hij het ook voor elkaar te gaan krijgen met 3D printers.

Stel je voor... 3D printers die zichzelf printen en vervolgens alles kunnen printen (inclusief wapens).
Ja stel je voor idd. Grappig dat het gevoel bij mij is: "vet!" en bij jou is het gevoel beangstigend...

Waarom? We gaan een derde industriële revolutie tegemoet. Heerlijk toch als we straks zelf van alles kunnen printen en helemaal als we op atomair niveau kunnen printen. Heb je een soort van replicator zoals in Star Trek. Hoef je je geen zorgen meer te maken over eten.

En als je je echt zorgen maakt, luister dan even naar Rifkin:

Designer dinsdag 7 mei 2013 @ 03:39:31 #149
266257 crew  DeZwabber
pi_126160268
quote:
Best beangstigend....

Ja, stel je voor dat dat zou kunnen...

www.reprap.org

En verrek, we leven nog. Overigens kan iedere flapdrol met een ijzerzaagje en een bouwmarkt in de buurt een grofweg functionerend wapen fabriceren. En toch rennen we niet allemaal in paniek over straat omdat de wereld in chaos verkeert vanwege al die zelfgemaakte wapens.

Deze discussie is nu al zo vaak voorbij gekomen in het topic, en is complete bullshit.
🐙
pi_126160287
Sowieso beetje dom om te denken dat de economie ineens eraan gaat wanneer men thuis objecten kan printen. Alsof het spul om mee te printen niets kost, alsof iedereen ineens een CAD expert is en vanalles binnen 5 minuten ontwerpt en print. Alsof men ineens voedsel kan printen. Alsof zo'n thuis 3D printer niet altijd achter zal lopen op de fabricagetechnieken van grote bedrijven...

Denk je nou echt dat je ineens een Galaxy S4 kan printen? Ja de plastic case... maar electronica, scherm en software? Eh nee.

Als je het zelf al zou kunnen printen dan zou tijd en geld die je kwijt bent aan ontwerp, materialen en fabricage al duurder uitpakken dan voor hoeveel het in de winkel ligt want kosten van massaproductie liggen toch wel stuk lager me dunkt, per stuk.

Als ik om me heen kijk zie ik vrij weinig spullen die ik bezit die ik anders ook zou kunnen printen.

Wellicht dat een bedrijf als LEGO er de dupe van wordt.
  Designer dinsdag 7 mei 2013 @ 04:53:33 #151
266257 crew  DeZwabber
pi_126160322
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 03:53 schreef VacaLoca het volgende:
Sowieso beetje dom om te denken dat de economie ineens eraan gaat wanneer men thuis objecten kan printen. Alsof het spul om mee te printen niets kost, alsof iedereen ineens een CAD expert is en vanalles binnen 5 minuten ontwerpt en print. Alsof men ineens voedsel kan printen. Alsof zo'n thuis 3D printer niet altijd achter zal lopen op de fabricagetechnieken van grote bedrijven...

Denk je nou echt dat je ineens een Galaxy S4 kan printen? Ja de plastic case... maar electronica, scherm en software? Eh nee.

Als je het zelf al zou kunnen printen dan zou tijd en geld die je kwijt bent aan ontwerp, materialen en fabricage al duurder uitpakken dan voor hoeveel het in de winkel ligt want kosten van massaproductie liggen toch wel stuk lager me dunkt, per stuk.

Als ik om me heen kijk zie ik vrij weinig spullen die ik bezit die ik anders ook zou kunnen printen.

Wellicht dat een bedrijf als LEGO er de dupe van wordt.
Voorlopig in ieder geval niet, de tolerantie op LEGO steentjes is 10 micron, niet haalbaar met de huidige consumenten 3D printers.
🐙
pi_126161216
quote:
Best beangstigend....

Daarmee help je toch niet de economie om zeep. Als mensen zelf iets bouwen of produceren zonder andere mensen/bedrijven in te huren, dan help je toch ook niet de economie om zeep? De economie is niet slechts het rondpompen van geld (daarnaast heb je ook gewoon o.a. grondstoffen e.d. nodig voor zo'n printer).
pi_126168332
Dwdd, een plastic huis....nu nog iemand vinden die in de plastic wil wonen...
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_126168702
quote:
11s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 12:47 schreef ietjefietje het volgende:
Dwdd, een plastic huis....nu nog iemand vinden die in de plastic wil wonen...
Als het brandveilig is en verder aan alle andere bouw en milieu eisen voldoet waarom niet. :D

Ik vraag me dan wel af hoe je bij verhuizing je gaatjes in de muren gaat opvullen, gewoon gips zal er wel niet goed in passen. :D
  Designer dinsdag 7 mei 2013 @ 13:14:39 #155
266257 crew  DeZwabber
pi_126169284
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 12:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als het brandveilig is en verder aan alle andere bouw en milieu eisen voldoet waarom niet. :D

Ik vraag me dan wel af hoe je bij verhuizing je gaatjes in de muren gaat opvullen, gewoon gips zal er wel niet goed in passen. :D
Weet je wat het printmateriaal is van die populaire 3D printers? Dat filament was voor kunststoflassen, in feite een soort lijmpistool waar vloeibaar plastic uit kwam voor reparaties aan plastic. Dus ehh, dat.
🐙
pi_126169703
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 13:14 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Weet je wat het printmateriaal is van die populaire 3D printers? Dat filament was voor kunststoflassen, in feite een soort lijmpistool waar vloeibaar plastic uit kwam voor reparaties aan plastic. Dus ehh, dat.
Ja dat weet ik maar dat materiaal is meestal zo brandbaar als de pest dus zal het niet gebruikt mogen worden om huizen van te maken lijkt me. ;)
  Designer dinsdag 7 mei 2013 @ 13:29:54 #157
266257 crew  DeZwabber
pi_126169801
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 13:26 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja dat weet ik maar dat materiaal is meestal zo brandbaar als de pest dus zal het niet gebruikt mogen worden om huizen van te maken lijkt me. ;)
Ach, er was ook een italiaan bezig met een gigantische 3D printer die beton extrudeert. Dan kan je het gewoon met je standaard plamuur doen.
🐙
  Designer dinsdag 7 mei 2013 @ 13:31:47 #158
266257 crew  DeZwabber
pi_126169864
Trouwens, een pagina terug staat er een stukje over die gasten die in Amsterdam een huis willen printen, en die gebruiken Polypropyleen. Dus alsnog standaard kunststoffilament wat je met zo'n pistool kan dichten.
🐙
pi_126171948
pi_126205682
07-05-2013

De doe-het-zelf-onzichtbaarheidsmantel komt eraan

Wetenschappers tonen aan dat het heel gemakkelijk en goedkoop kan zijn om een onzichtbaarheidsmantel te maken. Zo gemakkelijk zelfs dat vrijwel iedereen met een redelijke 3D-printer er thuis moeiteloos eentje printen kan!

Onzichtbaarheidsmantels kennen we nu nog vooral uit ingewikkelde wetenschappelijke experimenten in laboratoria. Maar als het aan onderzoekers van de Duke University ligt, duurt het niet lang meer voor wij – als leken – een simpele versie van deze onzichtbaarheidsmantels gewoon thuis kunnen produceren. “Ik zou willen stellen dat iedereen die een paar duizend dollar kan besteden aan een 3D-printer in enkele uren tijd een mantel kan maken,” vertelt onderzoeker Yaroslav Urzhumov.

3D-printers
3D-printers produceren objecten. Ze doen dat door – geleid door een computerprogramma – opeenvolgende dunne laagjes materiaal op elkaar te stapelen. Net zo lang tot er een object ontstaat.

Onzichtbaarheidsmantel Een onzichtbaarheidsmantel maakt objecten onzichtbaar doordat deze lichtgolven afbuigt. De mantel
Volgens Urzhumov is het goed mogelijk om op deze manier ook een onzichtbaarheidsmantel te printen. Samen met collega’s voegt hij direct de daad bij het woord, zo is te lezen in het blad Optics Letters. Zijn team produceerde met behulp van een 3D-printer een schijf met gaatjes. Een algoritme berekent exact waar de gaatjes moesten komen om ervoor te zorgen dat de schijf microgolven afbuigt. In het hart van de geprinte schijf bevindt zich een gat. Wanneer onderzoekers in dit gat een object plaatsten en er microgolven op afsturen, zorgt de schijf ervoor dat het object onzichtbaar was. “Het ontwerp van de mantel voorkomt dat er een ‘schaduw’ ontstaat en dat het object licht verstrooit,” legt Urzhumov uit. “Daardoor wordt een helder, zeer reflecterend object zoals een metalen cilinder onzichtbaar gemaakt.” Het fabriceren van de schijf kostte een kleine zeven uur.

Op dit moment is de geprinte schijf alleen in staat om microgolven af te buigen. Maar de onderzoekers zijn ervan overtuigd dat deze in de nabije toekomst ook andere golflengtes licht – waaronder zichtbaar licht – kan afbuigen. En het is ook niet ondenkbaar dat in de toekomst veel grotere objecten door middel van zo’n geprinte mantel onzichtbaar kunnen worden gemaakt. “Computersimulaties doen me geloven dat het mogelijk is om een soortgelijke polymeren laag te maken die slechts 2,5 centimeter dik is en rond een enorm object met een diameter van enkele meters geplaatst kan worden.”

(scientias.nl)
pi_126205784
Werkt het nu wel of niet, want het is nogal een wazig stukje tekst over het onzichtbaar maken, net alsof het object alleen onzichtbaar wordt op dit moment voor microgolven met microgolven.
  vrijdag 10 mei 2013 @ 00:04:06 #162
124676 RobertoCarlos
pi_126288939
quote:
100.000 downloads van plastic vuurwapen

De blauwdrukken voor het eerste vuurwapen dat volledig is gemaakt met technologie van een 3D-printer, zijn de afgelopen dagen zo'n 100.000 keer gedownload. Dat meldde het Amerikaanse zakenblad Forbes donderdag.

Vorig weekeinde werd de zogenoemde Liberator succesvol afgevuurd in de Amerikaanse staat Texas.

De controversiële groep Defense Distributed heeft het vuurwapen gemaakt. Een van de leden zei dat ze "niet hadden verwacht dat de downloads zo'n vaart zouden lopen".

Het wapen bestaat bijna helemaal uit plastic. 15 van de 16 componenten van de Liberator komen uit een tweedehands 3D-printer. Alleen de slagpin is van metaal.
  vrijdag 10 mei 2013 @ 01:06:00 #163
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_126291279
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 00:04 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Opzich ook wel weer goed dat hier zoveel ophef over is. Dat zet 3D-printen namelijk nog meer op de kaart.

Het is sowieso een kwestie van tijd voordat wapens en ander spul gewoon met goede kwaliteit uit de printer kunnen rollen. Bijna elke week is er wel weer voortgang in het nog kleiner kunnen printen, nog meer materialen kunnen gebruiken of nog sneller kunnen printen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 10 mei 2013 @ 12:02:33 #164
124676 RobertoCarlos
pi_126299494
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 01:06 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Opzich ook wel weer goed dat hier zoveel ophef over is. Dat zet 3D-printen namelijk nog meer op de kaart.
Gevaarlijke redenering dit. Beetje de redenatie van terroristen... :P
  Designer vrijdag 10 mei 2013 @ 12:06:28 #165
266257 crew  DeZwabber
pi_126299650
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 01:06 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Opzich ook wel weer goed dat hier zoveel ophef over is. Dat zet 3D-printen namelijk nog meer op de kaart. .
Eerlijk gezegd word ik er kotsmisselijk van dat dit de enige manier is waarop 3Dprinten nog in het nieuws lijkt te komen. Wordt iedereen alleen maar bang van, de gemiddelde couchpotato gaat niet ineens ontdekken hoe tof 3Dprinten is en wat de potentie van de techniek is op de lange termijn.
🐙
  Designer vrijdag 10 mei 2013 @ 12:21:49 #166
266257 crew  DeZwabber
pi_126300140
Eeeeeeeen de bestanden zijn offline gehaald.

quote:
DEFCAD files are being removed from public access at the request of the US Department of Defense Trade Controls.
Until further notice, the United States government claims control of the information.
http://defcad.org/

Niet dat dat nut gaat hebben _O-
🐙
  vrijdag 10 mei 2013 @ 12:23:57 #167
124676 RobertoCarlos
pi_126300222
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 12:21 schreef DeZwabber het volgende:
Eeeeeeeen de bestanden zijn offline gehaald.

[..]

http://defcad.org/

Niet dat dat nut gaat hebben _O-
Lekker laat idd... :P
  zondag 12 mei 2013 @ 12:42:21 #168
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_126380791
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 12:23 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Lekker laat idd... :P
http://www.nu.nl/tech/342(...)en-kanaaltunnel.html

:D

Oh, nevermind. Geen slagpin en geen kogels. En dan spreken van een veiligheidsschandaal terwijl je eigenlijk alleen een stuk plastic meeneemt :')
pi_126455376
Zometeen in het nieuws op 3 die gozer van de 3D geprinte gun die ze zouden willen aanklagen voor illegale wapenexport. Hij kan 10 jaar de cel in of een boete krijgen van 1 miljoen dollar :')
  Designer maandag 13 mei 2013 @ 22:27:30 #170
266257 crew  DeZwabber
pi_126455521
quote:
2s.gif Op zondag 12 mei 2013 12:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

http://www.nu.nl/tech/342(...)en-kanaaltunnel.html

Oh, nevermind. Geen slagpin en geen kogels. En dan spreken van een veiligheidsschandaal terwijl je eigenlijk alleen een stuk plastic meeneemt :')
Dat is net zoiets als lege bolletjes smokkelen :')
🐙
  dinsdag 14 mei 2013 @ 23:38:08 #171
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_126514594
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 19:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Paniek, gil, krijs, technologie is eng, brrr,
Ach, het hoort erbij. Elke nieuwe technologie/ontwikkeling gaat door deze cyclus:

We zitten nu ergens in de 'early/late majority' waarin opeens een hoop mensen wakker worden en bang worden van wat er opeens mogelijk is. Is eigenlijk heel normaal. Hiernaa zwakt de hype langzaam af maar wordt de techniek langzaam wel mainstream. Dat durf ik bijna met 100% zekerheid te zeggen. De techniek zal sowieso niet de zwarte lijn volgen naar beneden omdat 3D-printen al jaren succesvol ingezet wordt in de industrie.
  Designer woensdag 15 mei 2013 @ 01:28:33 #172
266257 crew  DeZwabber
pi_126518559
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 23:38 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ach, het hoort erbij. Elke nieuwe technologie/ontwikkeling gaat door deze cyclus:

[ afbeelding ]

We zitten nu ergens in de 'early/late majority' waarin opeens een hoop mensen wakker worden en bang worden van wat er opeens mogelijk is. Is eigenlijk heel normaal. Hiernaa zwakt de hype langzaam af maar wordt de techniek langzaam wel mainstream. Dat durf ik bijna met 100% zekerheid te zeggen. De techniek zal sowieso niet de zwarte lijn volgen naar beneden omdat 3D-printen al jaren succesvol ingezet wordt in de industrie.

Dit inderdaad.
🐙
pi_126845047
21-05-2013

De meest fascinerende dingen gemaakt door een 3D-printer

Een 3D-model in het Belgische bedrijf Materialise, waar de grootste 3D-printer van Europa staat. © reuters.

Het prijskaartje verbonden aan 3D-printen heeft de technologie lang exclusief gehouden, maar de techniek wordt meer en meer gebruikt in de medische wereld, de architectuur en de mode. Volgende maand zal de Amerikaanse winkelketen Staples zelfs 3D-printers beginnen verkopen voor 1.299 dollar per stuk. De website LiveScience lijstte de zeven meest fascinerende voorwerpen op die al in 3D geprint werden.

© epa.

1. Een vuurwapen
Begin mei werd het eerste vuurwapen dat zo goed als volledig gemaakt werd met technologie van een 3D-printer afgevuurd in de Amerikaanse staat Texas. Het wapen - dat de naam 'De Bevrijder' kreeg - bestaat bijna volledig uit plastic. Vijftien van de zestien componenten zijn afkomstig uit een tweedehands 3D-printer. Alleen de slagpin is van metaal.

2. Een viool
De eerste 3D-viool was deels technologisch wonder en deels papier-machéproject. Vioolbouwer Alex Davies maakte de kern van de viool met een 3D-printer, waarna hij het met krantenpapier en behangerslijm de vorm gaf van een viool. Niet meteen een Stradivarius, maar niet slecht voor "een weekendje werk en 12 dollar".

© reuters.

3. Het hoofd van Richard III

Nadat het skelet van koning Richard III gevonden werd onder een parking in Leicester, reconstrueerde Caroline Wilkinson van de universiteit van Dundee zijn hoofd met behulp van de computer. Toen ze daarna haar werk printte met haar 3D-toestel, stond de wereld paf.

4. Menselijke stamcellen
Begin dit jaar slaagden wetenschappers er voor het eerst in om met een 3D-printer embryonale stamcellen te printen. Die cellen kunnen zich oneindig delen en uitgroeien tot bijna elke celsoort die in ons lichaam voorkomt. Op lange termijn kunnen ze orgaandonaaties en dierproeven overbodig maken en de ontwikkeling van medicijnen versnellen.

© Screenshot Oxford Performance Materials. 5. Een schedelimplantaat

Een schedelimplantaat dat voor 75 procent gemaakt werd met een 3D-printer werd in maart ingeplant bij een Amerikaanse man. Het bedrijf Oxford Performance Materials maakte eerst een driedimensionale scan van zijn schedel. Op basis daarvan werd een op maat gemaakt implantaat uitgeprint met de 3D-printer.

De schedel van de Amerikaan kreeg een ruw oppervlak met kleine gaatjes, waardoor botweefsel en cellen kunnen groeien. Het gebruikte materiaal is polyetherketoneketon (PEKK), een synthetisch polymeer.

© kos/Frank Wojciechowski. 6. Een bionisch oor

Wetenschappers van de gerenommeerde Amerikaanse universiteit van Princeton hebben begin mei een bionisch oor gemaakt met een 3D-printer. Het oor is in staat veel meer frequenties te ontvangen dan het mensenoor. Naast de 3D-printer waren nog nanodeeltjes en kraakbeencellen van een kalf nodig.

Het oor kan bijvoorbeeld dienen als gehoorapparaat, maar daarvoor moet nog wel het nodige werk worden verricht. De input uit het bionische oor moet dan worden doorgegeven aan de zenuwen, iets waarin de onderzoekers nog niet zijn geslaagd.

© afp. 7. Een foetus

Voor ouders in spe die eens iets anders willen dan een 3D of 4D echo, is er nu het 3D-model van de foetus. Op basis van een MRI-scan in de achtste of negende maand van de zwangerschap kan een 3D-printer een model van negen centimeter afdrukken van de foetus. De witte foetus 'zweeft' in een doorzichtig blok dat de vormen heeft van de lichaam van de moeder.

Het 3D-model heeft de naam 'De vorm van een engel' gekregen en toekomstige ouders die er eentje willen aanschaffen dienen diep in de buidel te tasten. Een exemplaar kost zo'n 100.000 Yen, oftewel 940 euro.

(HLN)
  woensdag 22 mei 2013 @ 11:18:43 #174
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_126849111
Wow, die viool O+.
Bizar wat er al mee kan eigenlijk.
KuikenGuppy
pi_126852258
_O-
pi_126891207
22-05-2013

NASA moedigt bedrijf aan 3D-geprint voedsel te maken

© Huffington Post.

Zin in pizza? Mag die geprint zijn? Mag de kaas gemaakt zijn van insectenpoeder? Het lijkt van de pot gerukt, maar NASA heeft een beurs van 125.000 dollar geschonken aan een bedrijf om een 'Universal Food Synthesizer' te ontwerpen die voedsel uit een 3D-printer laat rollen. Iemand wat extra kaas?

Bij NASA zijn er ervan overtuigd dat een dergelijk apparaat astronauten van voedsel kan voorzien op lange ruimtereizen, waar traditioneel voedsel geen optie is. 3D-geprint voedsel zou 35 jaar lang goed blijven.

In de toekomst kan je de machine ook in restaurants aantreffen of in de keuken van mensen die op dieet staan: het aantal calorieën in voedsel zal precies kunnen afgemeten worden en ook smaakvoorkeuren zullen geprogrammeerd kunnen worden.

Gezien de klimaatverandering bepaalde voedingsproducten minder beschikbaar maakt, kan de 3D-voedselprinter van de toekomst heel nuttig blijken. Proteďnepoeder kan dan niet smakelijk klinken, veel mensen zullen het liever lusten dan insecten.

(HLN)
pi_126939738
23-05-2013

3D-printer redt leven baby

Na alle consternatie over het printen van een wapen zat de 3D-printer enigszins in het verdomhoekje van de publieke opinie. Maar er kunnen ook levensreddende dingen worden geprint met de technologie.

Wetenschappers aan de universiteit van Michigan, die al langer met 3D-geprinte hulpmiddelen experimenteerden, kregen onlangs een spoedverzoek van de artsen van baby Kaiba. De baby stopte regelmatig met ademhalen door een te zwak kraakbeen rond een luchtpijpvertakking. Nadat de baby met spoed opgenomen was in het ziekenhuis en er geen gangbare behandeling bleek te zijn voor de aandoening, hadden de artsen weinig hoop op een goede afloop.

De onderzoekers maakten een CT-scan van de luchtpijp en hebben op basis hiervan een passende vervanging kunnen printen. Het spalkje is gemaakt van een bioresorbeerbaar materiaal en zal langzaam door het lichaam worden geabsorbeerd. Over drie jaar is het materiaal door het lichaam opgelost, tegen die tijd zou de luchtpijp een nieuwe vorm aangenomen moeten hebben en zelfstandig moeten functioneren.

De technologie was nog niet goedgekeurd. De onderzoekers hebben contact gezocht met de Food and Drug Administration (FDA), de organisatie die medicijnen en behandelingen moet goedkeuren voordat ze ingezet mogen worden, om de behandeling versneld goed te laten keuren. In februari was het zo ver en werd het spalkje geplaatst. Drie weken na de plaatsing werd de baby van de beademing gehaald en waren de ademhalingsproblemen van de baby voorbij.

(HLN)
pi_126943611
http://nutech.nl/gadgets/(...)ens-zorgwekkend.html

Een filmpje uit australie waarop iedereen kan zien hoe goed/ slecht zo'n 3d geprint wapen functioneert. De kogel komt er wel uit, maar ook het wapen is daarna compleet kapot. :')
  vrijdag 24 mei 2013 @ 14:07:43 #179
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_126946337
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 12:38 schreef Basp1 het volgende:
http://nutech.nl/gadgets/(...)ens-zorgwekkend.html

Een filmpje uit australie waarop iedereen kan zien hoe goed/ slecht zo'n 3d geprint wapen functioneert. De kogel komt er wel uit, maar ook het wapen is daarna compleet kapot. :')
Op Reddit loopt een topic hierover en daarin wordt gezegd dat het ook komt omdat de politie een cheap-ass printer gebruikte. Volgens mij had de maker al gezegd dat je op z'n minst zo'n industrieel model moet hebben.
pi_126947311
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 14:07 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Op Reddit loopt een topic hierover en daarin wordt gezegd dat het ook komt omdat de politie een cheap-ass printer gebruikte. Volgens mij had de maker al gezegd dat je op z'n minst zo'n industrieel model moet hebben.
Ook al print je met een industriele printer dan nog kun je rotzooi maken. Het zal ook veel te maken hebben met de orientatie van je object tijdens het printen, waarschijnlijk zal de loop van een pistool het sterkste zijn als je deze met de opening van de loop in de z richting bouwt. Maar dan nog zijn de meeste kunststoffen niet sterk. Normale spuitgietproducten al niet en dit 3d printerspul is altijd per defenitie door de manier van opbouw nog slapper. :D
  zaterdag 25 mei 2013 @ 11:48:54 #181
388054 Jettuh
Jahwelllll :-)
pi_126980203
http://www.omroepbrabant.(...)oor+consumenten.aspx

Hier nog een filmpje van Shapeways bij Omroep Brabant :)

En dit zijn mijn laatste prints:
  zaterdag 25 mei 2013 @ 11:59:59 #182
45206 Pietverdriet
pi_126980507
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 23:38 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Dat weet ik, ik vind het dan ook diep triest dat de aandacht in de mainstream media alleen maar gaat over wapens
  zaterdag 25 mei 2013 @ 12:39:25 #183
124676 RobertoCarlos
pi_126981636
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 11:48 schreef Jettuh het volgende:

^O^ ^O^
  zaterdag 25 mei 2013 @ 13:50:15 #184
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_126984009
quote:

[ afbeelding ]
Leuk, wat voor printer heb je staan?
KuikenGuppy
  zaterdag 25 mei 2013 @ 16:09:04 #185
388054 Jettuh
pi_126988498
Burdie, dit is op een Zcorp 650 geprint.
Helaas zijn dit industriele printers die je niet snel op je eigen bureau hebt staan :)
(kwa prijs klass iig)

edit: die "minions" komen in kleur uit de printer, he ;) heb ze niet zelf geverft
pi_126990105
quote:

[ afbeelding ]
Eigen ontwerp?

Wel handig ook voor verjaardagskado's voor bijv. je neefjes en nichtjes. Niet meer naar de Intertoys maar gewoon thuis iets uitprinten :P
  zaterdag 25 mei 2013 @ 17:44:59 #187
388054 Jettuh
pi_126991328
Jep,

Deze 2 worden op dit moment geprint.

Normaal gesproken print ik kapjes voor modeltreinen, is goede business (leuk zak centje)

Laatst nog een stropdag geprint:

zaterdag 25 mei 2013 @ 18:23:03 #188
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_126992743
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 16:09 schreef Jettuh het volgende:
Helaas zijn dit industriele printers die je niet snel op je eigen bureau hebt staan :)
(kwa prijs klass iig)

edit: die "minions" komen in kleur uit de printer, he ;) heb ze niet zelf geverft
Het is een poederprinter, neem ik aan? Die zijn idd nog lang niet voor consumenten betaalbaar ;).
KuikenGuppy
  zaterdag 25 mei 2013 @ 19:17:26 #189
388054 Jettuh
pi_126994583
Klopt,

Bij de stropdas is het poeder wat aan elkaar smelt dmv een laser (SLS)

en die poppetjes met kleur is eigenlijk zandsteen wat met lijm aan elkaar zit
dmv een gewone printjet komst er op elk laagje een kleur (ongeveer 1mm dik)
pi_126998179
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 19:17 schreef Jettuh het volgende:
Klopt,

Bij de stropdas is het poeder wat aan elkaar smelt dmv een laser (SLS)

en die poppetjes met kleur is eigenlijk zandsteen wat met lijm aan elkaar zit
dmv een gewone printjet komst er op elk laagje een kleur (ongeveer 1mm dik)
Is dat zandsteen wat je bij een intratuin haalt, of is het een speciaal soort?
  zaterdag 25 mei 2013 @ 20:50:44 #191
388054 Jettuh
pi_126998473
haha nee, wel een speciaal soort.

Filmpje van het process is hier te vinden:
pi_126999017
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 20:50 schreef Jettuh het volgende:
haha nee, wel een speciaal soort.

Filmpje van het process is hier te vinden:
Hoeveel kost zoiets qua ingredienten?
pi_127000749
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 21:01 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Hoeveel kost zoiets qua ingredienten?
http://www.shapeways.com/materials/
zandsteen blijkbaar de goedkoopste optie, 0.75$ per cm3 + 3$ per model.
plastic vanaf 1.40$ per cm3 (maar minimum dikte is slechts 0.7mm, tegen 2 mm voor zandsteen)
pi_127008087
Dat is het mooie aan die industriele printers, zoveel soorten materialen dat voor elk doel wel wat te vinden is.

Van zandsteen wat mooi is om iets te presenteren maar verder kun je er niet zoveel mee, tot ABS wat ook krachten aan moet kunnen, 75-80% kan spuitgieten wordt geclaimd. Diverse metalen en andere plastieken tot aan keramiek aan toe.
  Designer zondag 26 mei 2013 @ 00:03:38 #195
266257 crew  DeZwabber
pi_127008489
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 16:09 schreef Jettuh het volgende:
(kwa prijs klass iig)

Lijkt me niet nee, de Zcorp Z650 is zo'n 80k :P
🐙
pi_127008541
quote:
10s.gif Op zondag 26 mei 2013 00:03 schreef DeZwabber het volgende:
Lijkt me niet nee, de Zcorp Z650 is zo'n 80k
Valt me nog mee, had het duurder verwacht. Al zullen de materialen ook wel proprietary (nl woord?) zijn en dus prijzig :P
  Designer zondag 26 mei 2013 @ 00:06:17 #197
266257 crew  DeZwabber
pi_127008602
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 20:45 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Is dat zandsteen wat je bij een intratuin haalt, of is het een speciaal soort?
Officieel is het een eigen materiaal van Zcorp. In de praktijk is het gipspoeder :P
🐙
  Designer zondag 26 mei 2013 @ 00:07:57 #198
266257 crew  DeZwabber
pi_127008670
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 00:04 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Valt me nog mee, had het duurder verwacht. Al zullen de materialen ook wel proprietary (nl woord?) zijn en dus prijzig :P
Meh, ik weet even niet meer wat mijn oude school er voor rekende maar het was een x aantal cent per gram. Goed te doen an sich.
🐙
pi_127008734
Wat is trouwens een aardig cad programma waar je als absolute n00b mee uit de voeten kan. Heb in het verleden wel eens wat van Tinkercad gezien, maar dat vond ik wat prijzig

Edit: ben aan het Googlen geslagen en heb al wat dingen gevonden.

[ Bericht 18% gewijzigd door tjoptjop op 26-05-2013 00:24:33 ]
  zondag 26 mei 2013 @ 00:49:25 #200
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_127009979
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 00:10 schreef tjoptjop het volgende:
Wat is trouwens een aardig cad programma waar je als absolute n00b mee uit de voeten kan. Heb in het verleden wel eens wat van Tinkercad gezien, maar dat vond ik wat prijzig

Edit: ben aan het Googlen geslagen en heb al wat dingen gevonden.
Het makkelijkste 3D programma is sketchup, daar kan zelf je 78 jarige oma nog 3D modellen mee bouwen. Maar ik weet niet zeker of je daarmee goeie modellen mee kan maken voor 3D printers.

Zelf ben ik nu Blender aan het leren. Voornamelijk omdat het open-source en gratis is. En er zit een grote community achter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')