Die moeten dan ook gewoon doorgestuurd worden naar mods gaarne, dergelijke zaken tolereren we niet, in welke vorm dan ook. Grapje in ONZ is tot daar aan toe, maar serieuze dingen toch wel graag laten weten.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:35 schreef maily het volgende:
Hier zitten genoeg mods die ingrijpen...
Maar dan nog kan het achter de schermen doorgaan natuurlijk.. (DM en PM)
ja snap ik, en in geval van nood kunnen jullie toch wel bij die gegevens? of zijn dat de admins?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:40 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Die moeten dan ook gewoon doorgestuurd worden naar mods gaarne, dergelijke zaken tolereren we niet, in welke vorm dan ook. Grapje in ONZ is tot daar aan toe, maar serieuze dingen toch wel graag laten weten.
We kunnen het sowieso doorspelen, maar direct naar FA's kan ook.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:42 schreef maily het volgende:
[..]
ja snap ik, en in geval van nood kunnen jullie toch wel bij die gegevens? of zijn dat de admins?
Dat gebeurt, dat is al gebeurd, en dat is ook in het verleden al door fok, en door jou zelf, tegengehoudenquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:06 schreef yvonne het volgende:
Stel nou dat zoiets op FOK! zou staan, zouden users aan de bel trekken? Zouden wij iets kunnen doen om te voorkomen dat zoiets zo enorm uit de hand kan lopen? Of stel dat je dat op facebook tegen zou komen, zou je actie ondernemen?
Nee, zaten even slecht nu weer beter, maar kan dit ajb in fb-gc? Thanksquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Users zouden wel aan de bel trekken. En in een ander forum zouden er misschien wat mods door-escaleren. Maar GC is de laatste tijd een soort van strontbak waar alles maar kan, al heeft BrandX gisterochtend gelukkig ingegrepen op ongeveer alle TR's die ik die avond gezet had.
GC modding is niks meer. Niks meer dan reageren op TR's. Is dat de modus operandi tegenwoordig? Prima hoor, dan weet ik dat
Als je denkt dat er iets aan de hand is natuurlijk, of als je 't gewoonweg niet door de beugel vind kunnen. We kunnen niet overal 100% van de tijd zijn en meelezen, dus de TR en DM zijn er om een reden, zeker met dit soort dingen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:47 schreef opgebaarde het volgende:
Wanneer zouden users aan de bel trekken? Als iemand bedeigd wordt in een topic, succes, bijna dweilen met de kraan open
Voorbeelden?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:47 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat gebeurt, dat is al gebeurd, en dat is ook in het verleden al door fok, en door jou zelf, tegengehoudenEn daar mogen we blij en trots op zijn, En dat moet vooral in komende gevallen weer zo gedaan worden
Zelfs fok!users kunnen over het algemeen wel het onderscheid maken tussen een kutgrap en iets waar echt wat aan de hand is. Zo niet,dan ben ik de normaalste van bijna 400.000 man. Dat zal toch niet waar zijnquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:47 schreef opgebaarde het volgende:
Wanneer zouden users aan de bel trekken? Als iemand bedeigd wordt in een topic, succes, bijna dweilen met de kraan open
en daar is ook nog het Feedback forum...quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:43 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
We kunnen het sowieso doorspelen, maar direct naar FA's kan ook.
Meer dan genoeg kanalen inderdaad.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:50 schreef maily het volgende:
[..]
en daar is ook nog het Feedback forum...
Jamaar, ik heb natuurlijk best wel een radar ontwikkelt voor rare dingen en dingen die je met een korrel zout moet nemen, fakers en echte lui, maar zoiets zieks verwacht je niet.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:47 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat gebeurt, dat is al gebeurd, en dat is ook in het verleden al door fok, en door jou zelf, tegengehoudenEn daar mogen we blij en trots op zijn, En dat moet vooral in komende gevallen weer zo gedaan worden
nee, en weet je; nu is er zoiets gebeurd, en dan denk je; shit, misschien zou dat hier ook gewoon kunnen gebeuren? wel goed om hier eens bij stil te staan!quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:51 schreef yvonne het volgende:
[..]
Jamaar, ik heb natuurlijk best wel een radar ontwikkelt voor rare dingen en dingen die je met een korrel zout moet nemen, fakers en echte lui, maar zoiets zieks verwacht je niet.
Probeerde alleen aan te geven dat het niveau hier ook iets opwekt bij mensen. Infantiel gedrag genoeg en dat leidt tot reacties, zie een gemiddeld KLB topic, dat kan escaleren. Gelukkig is fok vooral heel anoniem, niet te vergelijken met RL of een facebookquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:48 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Zelfs fok!users kunnen over het algemeen wel het onderscheid maken tussen een kutgrap en iets waar echt wat aan de hand is. Zo niet,dan ben ik de normaalste van bijna 400.000 man. Dat zal toch niet waar zijn
Nee, tuurlijk niet. Maar goed, het is dan ook niet jouw/fok's/ onze schuld toch? Als iemand het op tijd in de gaten heeft en het weet te voorkomen is dat bonus, niet andersom natuurlijk.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:51 schreef yvonne het volgende:
[..]
Jamaar, ik heb natuurlijk best wel een radar ontwikkelt voor rare dingen en dingen die je met een korrel zout moet nemen, fakers en echte lui, maar zoiets zieks verwacht je niet.
Nou dat zal je nog flink tegenvallen. Zolang de zon schijnt mag fok alles weg hebben van een vrijplaats waar alles maar kan en mag, maar als het serieus wordt zijn er genoeg mensen die echt wel hun nek uitsteken om een ander te helpen hoor, ook al kennen ze die niet.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:54 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Probeerde alleen aan te geven dat het niveau hier ook iets opwekt bij mensen. Infantiel gedrag genoeg en dat leidt tot reacties, zie een gemiddeld KLB topic, dat kan escaleren. Gelukkig is fok vooral heel anoniem, niet te vergelijken met RL of een facebook
Ghehe dat is met een D schatjequote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:51 schreef yvonne het volgende:
Jamaar, ik heb natuurlijk best wel een radar ontwikkelt
Ik ben van mening dat de jeugd geen idee heeft wat er gebeurd met de dingen die ze op twitter gooien of op alle andere social media. Ze kennen de spelregels niet van internet en denken écht dat alles zomaar kan. We krijgen dagelijks mail van users die er jaren later achter komen dat sommige zaken toch niet zo erg slim was om dat te posten. En dat is dan nog heilig met wat de jeugd nu denkt te kunnen posten zonder consequenties.( denken ze)quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:53 schreef maily het volgende:
[..]
nee, en weet je; nu is er zoiets gebeurd, en dan denk je; shit, misschien zou dat hier ook gewoon kunnen gebeuren? wel goed om hier eens bij stil te staan!
Fact.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:58 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou dat zal je nog flink tegenvallen. Zolang de zon schijnt mag fok alles weg hebben van een vrijplaats waar alles maar kan en mag, maar als het serieus wordt zijn er genoeg mensen die echt wel hun nek uitsteken om een ander te helpen hoor, ook al kennen ze die niet.
quote:
Tsja, hoe je het ook wendt of keert: Facebook heeft in dit geval voorzien in het platform wat verdere daden faciliteerde. En ja, Twitter had dat ook kunnen zijn, Fok ook. En in dit geval was het facebook.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:58 schreef Tchock het volgende:
Ik vind het heel slecht dat het zo aan Facebook wordt gelinkt. Ja, de ruzie had plaats via Facebook of SMS. Maar voor de uitkomst had iedere ongecontroleerde communicatiemethode gewerkt. Nu wordt wordt gedaan alsof deze afschuwelijke gebeurtenis mogelijk werd gemaakt door Facebook, of zelfs dat Facebook er iets aan had moeten doen. Terwijl de werkelijkheid is dat dit net zo goed per telefoon, telegram, briefpost of wat dan ook plaats had kunnen vinden.
En dus ook via FOK!. Waarbij opgemerkt moet worden dat mods op FOK! enige macht hebben, al komen die er natuurlijk nooit achter als mensen een moord plannen en dat enkel via DM doen.
dat lijkt mij ook wel...quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:58 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou dat zal je nog flink tegenvallen. Zolang de zon schijnt mag fok alles weg hebben van een vrijplaats waar alles maar kan en mag, maar als het serieus wordt zijn er genoeg mensen die echt wel hun nek uitsteken om een ander te helpen hoor, ook al kennen ze die niet.
Omdat Facebook hier geen enkele invloed op heeft. En dat mogen ze ook niet, aangezien ze ieder moment privacyrechtszaken aan hun broek hebben. Facebook van deze moord de schuld geven is hetzelfde als PostNL de schuld geven van een dreigbrief.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:02 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Tsja, hoe je het ook wendt of keert: Facebook heeft in dit geval voorzien in het platform wat verdere daden faciliteerde. En ja, Twitter had dat ook kunnen zijn, Fok ook. En in dit geval was het facebook.
En als je dan zegt "we hebben moderatie om te voorkomen dat er dingen uit de hand lopen" terwijl er letterlijk onder je ogen een moord beraamd wordt, waarom zou je dat niet facebook verwijten?
Waarom altijd maar dat blinde begrip voor het "ich habe es nicht gewusst"-schijnargument?Nou?
als je het over de duvel hebt....quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:00 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat de jeugd geen idee heeft wat er gebeurd met de dingen die ze op twitter gooien of op alle andere social media. Ze kennen de spelregels niet van internet en denken écht dat alles zomaar kan. We krijgen dagelijks mail van users die er jaren later achter komen dat sommige zaken toch niet zo erg slim was om dat te posten. En dat is dan nog heilig met wat de jeugd nu denkt te kunnen posten zonder consequenties.( denken ze)
En ik word al helemaal zwaar geirriteerd van ouders, sommige zijn goddomme nog jonger dan ik, die met bijna gloeiende trots lopen te verkondigen helemaal niks met computers te kunnen en internet waardeloos te vinden. Scholen met leerkrachten die geen enkele notie hebben, 2012! HOE moeten die ouders, die leerkrachten jeugd leren hoe en wat op internet.
Ik vind het werkelijk verbijsterend.
denken dat dit door facebook komtquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:02 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Tsja, hoe je het ook wendt of keert: Facebook heeft in dit geval voorzien in het platform wat verdere daden faciliteerde. En ja, Twitter had dat ook kunnen zijn, Fok ook. En in dit geval was het facebook.
En als je dan zegt "we hebben moderatie om te voorkomen dat er dingen uit de hand lopen" terwijl er letterlijk onder je ogen een moord beraamd wordt, waarom zou je dat niet facebook verwijten?
Waarom altijd maar dat blinde begrip voor het "ich habe es nicht gewusst"-schijnargument?Nou?
Jij snapt niet helemaal hoe het briefgeheim werktquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:03 schreef Tchock het volgende:
[..]
Omdat Facebook hier geen enkele invloed op heeft. En dat mogen ze ook niet, aangezien ze ieder moment privacyrechtszaken aan hun broek hebben. Facebook van deze moord de schuld geven is hetzelfde als PostNL de schuld geven van een dreigbrief.
Je verwijt is onnodig en overdreven. Maar leg me alsjeblieft uit waarom ik het niet snap.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:05 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Jij snapt niet helemaal hoe het briefgeheim werktMaar okee. Oh wacht, toch niet zo okee, dat is namelijk waterscheidend in deze kwestie
Al snap ik wel waar het idee vandaan komt hoor
Hou eens even op met mensen woorden in de mond te leggen wil jequote:
Nu vind ik dat optreden van de politie in dit soort zaken redelijk overtrokken, maar goed er is verder geen moderatie op twitterquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:05 schreef maily het volgende:
[..]
als je het over de duvel hebt....
http://www.telegraaf.nl/t(...)belager_Babel__.html
even een tweet versturen...
Het politieoptreden is ook overtrokken, maar ik denk dat dat slechts een resultaat is van een samenleving die eigenlijk nu pas voor het eerst meemaakt hoe veel mensen verder gaan in hun openbare uiten op het internet, en wat dat voor gevolgen kan hebben in de echte wereldquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:10 schreef yvonne het volgende:
[..]
Nu vind ik dat optreden van de politie in dit soort zaken redelijk overtrokken, maar goed er is verder geen moderatie op twitter![]()
Eik zou ik ook naar ouders moeten gaan van ventjes en dametjes en niet te vergeten volwassenen die de meest gore dingen neergooien
quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:12 schreef Tchock het volgende:
samenleving die eigenlijk nu pas voor het eerst meemaakt hoe veel mensen verder gaan in hun openbare uiten op het internet, en wat dat voor gevolgen kan hebben in de echte wereld
quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:10 schreef Dr_Flash het volgende:
Dit is een zeer reëel risico, en hier moeten we wat mee. Allemaal.
Ik denk dat. En hou eens op met je handen in onschuld te wassen. Wat jij doet is precies hetzelfde als Amerikanen die zeggen "Guns don't kill people. People kill people."quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:14 schreef opgebaarde het volgende:
Wie denkt er eigenlijk dat de moord op Winsie in het pre-internet tijdperk nooit gebeurd zou zijn?
Welke kwalijke rol heeft FB bij deze moord gespeeld?
FB speelt geen enkele kwalijke rol, het is een kanaal, geen instrument dat blaam treft.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:14 schreef opgebaarde het volgende:
Wie denkt er eigenlijk dat de moord op Winsie in het pre-internet tijdperk nooit gebeurd zou zijn?
Welke kwalijke rol heeft FB bij deze moord gespeeld?
Het essentiële verschil is natuurlijk dat wapens je ook echt in staat stellen iemand te vermoorden, terwijl media als Facebook je enkel iets laten doen wat je eerder ook al kon. Had alles wat op Facebook besproken werd via de telefoon gekund? Ja.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:16 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik denk dat. En hou eens op met je handen in onschuld te wassen. Wat jij doet is precies hetzelfde als Amerikanen die zeggen "Guns don't kill people. People kill people."
Onzin, en als het zo simpel van mij is, gebruik dan 10 woorden om het makelijk uit te leggen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:16 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik denk dat. En hou eens op met je handen in onschuld te wassen. Wat jij doet is precies hetzelfde als Amerikanen die zeggen "Guns don't kill people. People kill people."
Waar wacht je op? Een vrijbrief van mij om via fok iemand te vermoorden? Om je gelijk te krijgen? Prima, ga je gangquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:19 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Onzin, en als het zo simpel van mij is, gebruik dan 10 woorden om het makelijk uit te leggen.
Dit verhaal, zonder FB, zie je ook wel eens voorbij komen in de Amerikaanse kranten
Haha prachtig, hij's mooi. Lees Je meteen even de OPquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:20 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Waar wacht je op? Een vrijbrief van mij om via fok iemand te vermoorden? Om je gelijk te krijgen? Prima, ga je gang
Ja, op zich is dat natuurlijk zo, maar ze kiezen ervoor om het via FB te "regelen". Is "jamaar ze hadden het ook per briefkaart kunnen doen" dan een vrijbrief voor FB om niet in te grijpen?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:16 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
FB speelt geen enkele kwalijke rol, het is een kanaal, geen instrument dat blaam treft.
Ze hadden het net zo goed via whatsapp, Twitter, van mijn part via een briefkaart kunnen 'regelen'.
Lekker makkelijk wel, er zelf geen ene bliksem van snappen, maar dat iemand ANDERS verwijten.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:21 schreef Tchock het volgende:
Lekker makkelijk wel, herhaaldelijk anderen verwijten het niet te begrijpen maar het niet uitleggen.
Aangezien je steeds niet aanwijst wat ik precies niet snap kan ik me ook niet verweren.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:26 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Lekker makkelijk wel, er zelf geen ene bliksem van snappen, maar dat iemand ANDERS verwijten.
Daar zit hem de crux; dat weet je dus niet.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:30 schreef Ziba het volgende:
Hoe weet je eigenlijk via een forum of iemand serieus is of niet over bijvoorbeeld een moord.
Nee, maar social media en fora zoals FOK zijn weinig anders dan een voortzetting van de samenleving maar dan online. Ofwel, je bent social bezig, en net zoals FB afhankelijk is van meldingen zijn wij dat hier ook, je kan niet verwachten dat ALLES gelezen wordt door personeel.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:24 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, op zich is dat natuurlijk zo, maar ze kiezen ervoor om het via FB te "regelen". Is "jamaar ze hadden het ook per briefkaart kunnen doen" dan een vrijbrief voor FB om niet in te grijpen?Dat zal ff lekker worden zeg
Nou oké, als je het weigert uit te leggen doe ik zelf wel een gooi. Ik neem aan dat je veronderstelt dat ik niet snap waarom PostNL anders tegenover brieven staat dan Facebook tegenover posts, toch?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:05 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Jij snapt niet helemaal hoe het briefgeheim werktMaar okee. Oh wacht, toch niet zo okee, dat is namelijk waterscheidend in deze kwestie
True. Maar idealiter zou dat eigenlijk wel moetenquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:35 schreef Voorschrift het volgende: je kan niet verwachten dat ALLES gelezen wordt door personeel.
Tsja, helemaal eensquote:Als niemand melding maakt in de omgeving, of geen enkele lezer ingrijpt, en 't wordt niet opgemerkt door de medewerkers (of zoals hier de mods) dan is 't moeilijk ingrijpen.
Idealiter wel, maar je wil niet weten hoeveel posts er alleen al zijn op FOK per dag, laat staan op een Facebook, of Twitter, dat is gewoon niet te doen door mensen. Je kan hooguit filteren op trefwoorden, maar ook die zien geen "context" en zijn dus in feite nutteloos tot op zekere hoogte.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:37 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
True. Maar idealiter zou dat eigenlijk wel moeten
[..]
Tsja, helemaal eens
Inderdaad. Stel dat iemand een topic opent met daarin de tekst 'om 15:00 wordt iemand vermoord'. Ik zal het niet serieus nemen en alleen maar denken dat het zieke humor is. Want wie in godsnaam kondigt nou een moord aan? Het is niet te voorkomen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:35 schreef vosss het volgende:
[..]
Daar zit hem de crux; dat weet je dus niet.
Mijn regenjas welquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:40 schreef Voorschrift het volgende:
Daarnaast, niets is waterdicht helaas
Ligt aan de context, als het iemand is die normaal gesproken alleen post over koetjes en kalfjes dan zou ik het serieus nemen, iemand die alleen maar onzin post op z'n profiel dan weer minder. Zo behandelen we users hier op FOK ook, bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:40 schreef Ziba het volgende:
[..]
Inderdaad. Stel dat iemand een topic opent met daarin de tekst 'om 15:00 wordt iemand vermoord'. Ik zal het niet serieus nemen en alleen maar denken dat het zieke humor is. Want wie in godsnaam kondigt nou een moord aan? Het is niet te voorkomen.
En ook zonder FB had dit plaatsgevonden.
Wacht, gaan we echt DIE kant op met z'n allen ja?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:37 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nou oké, als je het weigert uit te leggen doe ik zelf wel een gooi. Ik neem aan dat je veronderstelt dat ik niet snap waarom PostNL anders tegenover brieven staat dan Facebook tegenover posts, toch?
Artikel 13 van de Grondwet beschermt het briefgeheim. Dat weet je vast. In art. 273a wetboek van Strafrecht wordt de schending er van bestraft met max. 18 maanden cel. Hoewel het digitale briefverkeerd niet verankerd ligt in de grondwet (hoewel dat binnen niet afzienbare tijd het geval gaat zijn, aangezien er op dit moment een kamermeerderheid voor is) is ook de sanctie voor schending daarvan 18 maanden, vastgelegd in art. 273d (Facebook valt hier onder, immers, het is een 'openbaar telecommunicatienetwerk') De facto hebben Facebookposts dus al dezelfde bescherming als brieven van PostNL. Wetgeving om het letterlijk hetzelfde te maken komt er aan - en dat is niet alleen in Nederland zo: ook in Duitsland en Frankrijk liggen privacyorganisaties op Facebooks lip.
Facebook kijkt dus wel uit met modereren. Niet alleen is dat een tijdrovende en dure operatie, wetgeving in de hele wereld verzet zich er steeds meer tegen. Waarmee Facebook in een zaak als deze steeds minder blaam treft.
Mijn paraplu is beter.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:41 schreef vosss het volgende:
[..]
Mijn regenjas wel
Maar dat is nogal offtopic verder
Inhoudelijke reactie. Nice. Ik voeg dat even toe aan:quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:41 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wacht, gaan we echt DIE kant op met z'n allen ja?Kee dan
Ik ging uit van wat menselijk fatsoen. Niet bij jou hoor, maar bij wetgevers en bij "verantwoordelijken" van wereldwijde web communities. Nou dat wordt lachen de komen de tijd. "Facebook kijkt wel uit met modereren?" Wat doen we HIER dan eigenlijk nog?
quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:05 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:26 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Lekker makkelijk wel, er zelf geen ene bliksem van snappen, maar dat iemand ANDERS verwijten.
Ik kan beter geen aandacht meer aan jou bestedenquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:20 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Waar wacht je op? Een vrijbrief van mij om via fok iemand te vermoorden? Om je gelijk te krijgen? Prima, ga je gang
Dus jij zegt nu dat admins etc. Zomaar jouw dm/pm's mogen lezen? OF moet er eerst een aanleiding zijn.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:34 schreef Dr_Flash het volgende:
Briefgeheim (ook van toepassing op email)
Houdt in dat communicatie die als vertrouwelijk BEDOELD is, ook vertrouwelijk dient te BLIJVEN.
Posts op fok/twitter/facebook/baidu/hyves/myspace/younameitwesellit
vallen daar niet onder.
Want dat kan iedereen zien. En al zou het om "personal messages" gaan, dan heeft in voorkomende gevallen het bestuur van zoeen site inzage. Staat in de voorwaarden waar je mee accoord gegaan bent toen je je registreerde. Het is ook nooit een geheim geweest dat Fok! volledig mee zou werken met politie en justitie in geval van malversaties.
Als je hierna NOG iets niet snapt, hoor ik het graag. Dan leg ik je ook dat wel uit.
took a little timequote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:43 schreef Tchock het volgende:
Ik kan beter geen aandacht meer aan jou besteden
Ahh dus van mij zou je het niet aannemenquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:41 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ligt aan de context, als het iemand is die normaal gesproken alleen post over koetjes en kalfjes dan zou ik het serieus nemen, iemand die alleen maar onzin post op z'n profiel dan weer minder.
ja dat mogen ze. Want wie bepaalt of er aanleiding is? juistquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:43 schreef Ziba het volgende:
[..]
Dus jij zegt nu dat admins etc. Zomaar jouw dm/pm's mogen lezen? OF moet er eerst een aanleiding zijn.
Wat dus met zich meebrengt dat je dit onmogelijk kunt wijten aan Facebook; het is niet te voorkomen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:44 schreef vosss het volgende:
[..]
Ahh dus van mij zou je het niet aannemen
Feit is dat je niet weet wat zo een persoon irl bezigt. Voor hetzelfde geld post ik hier alleen maar onzin altijd en irl heb ik een vete al jaren lopen die ik eindelijk wil beslechten.
En voor hetzelfde geld post ik alleen maar over koetjes en kalfjes en heb ik diezelfde vete lopen irl die ik wil beslechten.
Bij de ene situatie gaan alarmebellen rinkelen en bij de andere niet. Terwijl zich exact hetzelfde zal voltrekken.
Zoiets is gewoon niet te voorkomen. Niet 100% dan toch.
Is het ook niet, maar de meeste mensen volgen al dan niet bewust wel een gedragspatroon.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:44 schreef vosss het volgende:
[..]
Ahh dus van mij zou je het niet aannemen
Feit is dat je niet weet wat zo een persoon irl bezigt. Voor hetzelfde geld post ik hier alleen maar onzin altijd en irl heb ik een vete al jaren lopen die ik eindelijk wil beslechten.
En voor hetzelfde geld post ik alleen maar over koetjes en kalfjes en heb ik diezelfde vete lopen irl die ik wil beslechten.
Bij de ene situatie gaan alarmebellen rinkelen en bij de andere niet. Terwijl zich exact hetzelfde zal voltrekken.
Zoiets is gewoon niet te voorkomen. Niet 100% dan toch.
Vind je dan dat Facebook een beslissende rol heeft gespeeld in deze moord?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:45 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Is het ook niet, maar de meeste mensen volgen al dan niet bewust wel een gedragspatroon.
Dat ben ik zeker met je eens.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:44 schreef Tchock het volgende:
[..]
Wat dus met zich meebrengt dat je dit onmogelijk kunt wijten aan Facebook; het is niet te voorkomen.
Absoluut niet, wat ik al eerder zei, het hangt van mensen af en niet de middelen. Als die vent het niet had gepost was het ook wel gebeurd, alleen het bood wel een kans voor iemand om in te grijpen. En dat is niet per se het bedrijf Facebook.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:46 schreef Tchock het volgende:
[..]
Vind je dan dat Facebook een beslissende rol heeft gespeeld in deze moord?
Sowieso lopen admins etc altijd als eerste het risico om aangesproken te worden op wat voor content dan ook op de site waar die admins over gaan. Denk je nou serieus dat jij op Fok via PM/DM kan communiceren zonder dat Danny daar, should the need arise, bij kan? Dan ben je wel echt heel erg naïef. Ik denk niet dat je zo naïef bentquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:43 schreef Ziba het volgende:
[..]
Dus jij zegt nu dat admins etc. Zomaar jouw dm/pm's mogen lezen? OF moet er eerst een aanleiding zijn.
Ja en meteen de zaak hernoemen tot Rotterdamse Tienermoord ofzoquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:46 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat ben ik zeker met je eens.
Overigens vind ik de TT niet echt de lading van het topic dekken. Het gaat namelijk niet echt over die zogenaamde facebookmoord, maar veel meer in zn algemeen qua internet, fora en social media.
Dus misschien dat iemand daar wat anders van kan maken. Ofzo.
DAT is een andere vraag. Als dat de vraag is ga ik voor "nee".quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:46 schreef Tchock het volgende:
[..]
Vind je dan dat Facebook een beslissende rol heeft gespeeld in deze moord?
Wie bedoel je dan?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:47 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Absoluut niet, wat ik al eerder zei, het hangt van mensen af en niet de middelen. Als die vent het niet had gepost was het ook wel gebeurd, alleen het bood wel een kans voor iemand om in te grijpen. En dat is niet per se het bedrijf Facebook.
Als een post op mijn prikbord komt "er gaat iemand dood om 15:00 uur" gaat er bij mij toch wel een lampje branden, want zoiets is nou niet bepaald 'normaal' op mijn FB, dus ik zou er wel vraagtekens bij zetten. Dat is het hele eiereten met social media, mensen kunnen zelf beslissen wat ze er mee doen, ingrijpen of niet.quote:
Nee helemaal niet. Het topic trekt het toch ook veel breder dan dat?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:48 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ja en meteen de zaak hernoemen tot Rotterdamse Tienermoord ofzo
Elke post van Thock kan nare consequenties hebben. Elke post van mij kan nare consequenties hebben. maar als ik concreet ga worden over allemaal nare dingen die ik met mensen zou willen doen dan kom ik niet ver op fok hoor, echt nietquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:49 schreef Ziba het volgende:
Dr flash, als ik zo de post van Thock lees kan dat wel weer nare consequenties hebben. En in de toekomst dus al helemaal.
Natuurlijk, dat is imo vanzelfsprekend. Mij gaat het erom dat een admin toch niet 'zomaar' privacydingen gaat lezen zonder aanleiding. Lijkt mij iets wat simpelweg niet zomaar toegestaan is.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:47 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Sowieso lopen admins etc altijd als eerste het risico om aangesproken te worden op wat voor content dan ook op de site waar die admins over gaan. Denk je nou serieus dat jij op Fok via PM/DM kan communiceren zonder dat Danny daar, should the need arise, bij kan? Dan ben je wel echt heel erg naïef. Ik denk niet dat je zo naïef bent
Ik bedoelde als naam voor de zaak, niet als TT voor dit topicquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:52 schreef vosss het volgende:
[..]
Nee helemaal niet. Het topic trekt het toch ook veel breder dan dat?
Dan mag de TT ook wel die kant op. Nu lijkt het in de AT-list of dit topic over de facebookmoord gaat, maar feitelijk gezien gaat het meer over uitlatingen/bedreigingen op social media en of mensen dergelijke zaken kunnen voorkomen en of de bedrijven achter die social media aansprakelijk gesteld kunnen worden/medeschuld hebben en weet ik wat al dies meer zij.
De TT dekt de lading in elk geval zeker niet imo.
My point exactly.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:52 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Elke post van Thock kan nare consequenties hebben. Elke post van mij kan nare consequenties hebben. maar als ik concreet ga worden over allemaal nare dingen die ik met mensen zou willen doen dan kom ik niet ver op fok hoor, echt niet
Bedenk wel dat het hier absoluut niet duidelijk en open was hè.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:52 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Als een post op mijn prikbord komt "er gaat iemand dood om 15:00 uur" gaat er bij mij toch wel een lampje branden, want zoiets is nou niet bepaald 'normaal' op mijn FB, dus ik zou er wel vraagtekens bij zetten. Dat is het hele eiereten met social media, mensen kunnen zelf beslissen wat ze er mee doen, ingrijpen of niet.
Achteraf praten is altijd makkelijk natuurlijk, en ik ga niet zeggen dat ik nou meteen had ingegrepen, maar ik zou er wel serieus over zijn gaan denken. De mensen die ik ken zeggen dergelijke dingen niet, dus ik had minstens ernaar gekeken of melding gedaan denk ik.
Ow okay. Ik hoop niet dat dit misverstand problemen op gaat leveren in de toekomst.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:52 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik bedoelde als naam voor de zaak, niet als TT voor dit topic
True, helemaal mee eensquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:52 schreef Ziba het volgende:
[..]
Natuurlijk, dat is imo vanzelfsprekend. Mij gaat het erom dat een admin toch niet 'zomaar' privacydingen gaat lezen zonder aanleiding. Lijkt mij iets wat simpelweg niet zomaar toegestaan is.
Nee, maar ik noem gewoon een voorbeeld.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:53 schreef Tchock het volgende:
[..]
Bedenk wel dat het hier absoluut niet duidelijk en open was hè.
Nou soms is de bocht ook wel gewoon te kort. Ik vlieg er ook regelmatig uit op FOK! en daar ben ik mij terdege van bewustquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:53 schreef Voorschrift het volgende:
Het domweg afschuiven op de afwezigheid van FB moderators is te kort door de bocht.
Oh ik dacht net dat we eruit warenquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:53 schreef vosss het volgende:
[..]
Ow okay. Ik hoop niet dat dit misverstand problemen op gaat leveren in de toekomst.
Dit is wat mij betreft een perfecte weergave van de feiten. Hoeft geen Facebook aan te pas te komen.quote:De vijftienjarige Winsie zou geroddeld hebben over haar zestienjarige hartsvriendin Polly. Deze wilde wraak en klaagde over het gedrag van haar vriendin tegen vriendje Wesley. Deze zou vervolgens de veertienjarige Jinhua ingeschakeld hebben om Winsie te vermoorden. Zo geschiedde. Jinhua ging op 14 januari 2012 met een mes naar het huis van Winsie en stak haar dood. Ook haar vader raakte hierbij gewond.
Twitter krijgt dan ook bergen kritiek over zich heen vanwege de censuur die er plaatsvindt.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:54 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nee, maar ik noem gewoon een voorbeeld.
Twitter is ook zoiets, het is open en bloot en er word gewoon ingegrepen bij rare uitspattingen.
Er zijn duizenden users die DM's en PM's versturen, zonder aanleiding die dingen lezen is wel 't laatste wat interessant is. Daarnaast moet je ook vertrouwen hebben in admins en mods. Artsen, bankiers, en noem maar op hebben ook info tot alles en nogwat, maar delen of lezen dat ook niet zonder noodzaak.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:52 schreef Ziba het volgende:
[..]
Natuurlijk, dat is imo vanzelfsprekend. Mij gaat het erom dat een admin toch niet 'zomaar' privacydingen gaat lezen zonder aanleiding. Lijkt mij iets wat simpelweg niet zomaar toegestaan is.
Het verschil is natuurlijk dat die tot op de hoogste rechtbank hun mond kunnen en moeten houden, terwijl je die garantie bij mods geenszins hebt.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:55 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Er zijn duizenden users die DM's en PM's versturen, zonder aanleiding die dingen lezen is wel 't laatste wat interessant is. Daarnaast moet je ook vertrouwen hebben in admins en mods. Artsen, bankiers, en noem maar op hebben ook info tot alles en nogwat, maar delen of lezen dat ook niet zonder noodzaak.
Wie niet, maar echte doodsbedreigingen vallen wel mee, gelukkig.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:55 schreef vosss het volgende:
[..]
Nou soms is de bocht ook wel gewoon te kort. Ik vlieg er ook regelmatig uit op FOK! en daar ben ik mij terdege van bewust
Nou heb ik het al niet echt een hoge pet op van de damen en heren mods op FOK!, maar die vertrouw ik toch stuk voor stuk een heel pak meer dan je gemiddelde bankier!quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:55 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Er zijn duizenden users die DM's en PM's versturen, zonder aanleiding die dingen lezen is wel 't laatste wat interessant is. Daarnaast moet je ook vertrouwen hebben in admins en mods. Artsen, bankiers, en noem maar op hebben ook info tot alles en nogwat, maar delen of lezen dat ook niet zonder noodzaak.
Had zonder FB gekund idd. Maar nu is het wel via FB gegaan en krijg je de discussie of FB hier iets aan had kunnen doen / had kunnen ingrijpen. Ik denk dat dat in dit geval wel gekund had.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:55 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dit is wat mij betreft een perfecte weergave van de feiten. Hoeft geen Facebook aan te pas te komen.
Het staat duidelijk aangegeven in onze voorwaarden dat je akkoord gaat ermee, dat is het verschil.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:56 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het verschil is natuurlijk dat die tot op de hoogste rechtbank hun mond kunnen en moeten houden, terwijl je die garantie bij mods geenszins hebt.
quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:57 schreef vosss het volgende:
[..]
Nou heb ik het al niet echt een hoge pet op van de damen en heren mods op FOK!, maar die vertrouw ik toch stuk voor stuk een heel pak meer dan je gemiddelde bankier!
Dat ook. Trouwens, als het wetsvoorstel zoals ik dat net poste er door is ben ik benieuwd of jullie AV's op de schop moetenquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:58 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Het staat duidelijk aangegeven in onze voorwaarden dat je akkoord gaat ermee, dat is het verschil.
Jij bent vast niet de enige die daar naar kijktquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:59 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat ook. Trouwens, als het wetsvoorstel zoals ik dat net poste er door is ben ik benieuwd of jullie AV's op de schop moeten
Geen idee, maar ik ben er nog immer voorstander van dat als dergelijke praktijken zich voordoen via het berichten-systeem van FOK dat er dames en heren zijn van FOK die daar ook daadwerkelijk onderzoek naar kunnen doen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:59 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat ook. Trouwens, als het wetsvoorstel zoals ik dat net poste er door is ben ik benieuwd of jullie AV's op de schop moeten
Het verschil wordt dan dat er alleen ingegrepen kan worden bij ernstige vermoedens dat die praktijken plaatsvinden. Nu kunnen jullie alles lezen, als je de tijd hadquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Geen idee, maar ik ben er nog immer voorstander van dat als dergelijke praktijken zich voordoen via het berichten-systeem van FOK dat er dames en heren zijn van FOK die daar ook daadwerkelijk onderzoek naar kunnen doen.
Ik word twee keer over beledigd, ik ben droevig nu.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:00 schreef Tchock het volgende:
[..]
Niet huilen, je bent NIET zo erg als Scheringa
Niet iedereen, en dan nog is het teveel om door te lezen, en dan nog moet je wel uitgaan van wat vertrouwen. Welk een reden zou een FA hebben jouw PM door te lezen, of die van duizenden anderen?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:01 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het verschil wordt dan dat er alleen ingegrepen kan worden bij ernstige vermoedens dat die praktijken plaatsvinden. Nu kunnen jullie alles lezen, als je de tijd had
Oh geen, maar het kán welquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:02 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Niet iedereen, en dan nog is het teveel om door te lezen, en dan nog moet je wel uitgaan van wat vertrouwen. Welk een reden zou een FA hebben jouw PM door te lezen, of die van duizenden anderen?
Ik ben geen jurist, geen idee.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:02 schreef Tchock het volgende:
[..]
Oh geen, maar het kán welStraks niet meer.
Ik ook niet, daarom ben ik benieuwdquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:03 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik ben geen jurist, geen idee.
Wat bedoel je? Straks (Wanneer?) kan een (F)A van Fok niet meer jouw PM/DM lezen?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:02 schreef Tchock het volgende:
[..]
Oh geen, maar het kán welStraks niet meer.
Laten we het hier ook over houden, en niet over juristen. Voordat we te ver uitwijken.quote:Stel nou dat zoiets op FOK! zou staan, zouden users aan de bel trekken? Zouden wij iets kunnen doen om te voorkomen dat zoiets zo enorm uit de hand kan lopen? Of stel dat je dat op facebook tegen zou komen, zou je actie ondernemen?
Daar heb ik al lang geleden antwoord op gegevenquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:08 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Laten we het hier ook over houden, en niet over juristen. Voordat we te ver uitwijken.
Nouja, het punt is natuurlijk dat de meeste users weinig informatie over elkaar hebben. Wij kunnen ruzie hebben wat we willen, maar ik kom er waarschijnlijk niet achter waar je woont en jij niet van mij. Dat alleen al maakt FOK! veel veiliger.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:08 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Laten we het hier ook over houden, en niet over juristen. Voordat we te ver uitwijken.
Ja, maar het punt gaat over wat je zou doen als je zoiets zou tegenkomen, wat nou als een persoon hier op FOK een dergelijk dreigement uit, wat zou jij doen? The boy who cried wolf, of een TR, of een moderator aan de mouw trekken, of negeren? Daar gaat het hele artikel ook over, hoeveel sociale controle is er nou op social media (en fora).quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:09 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nouja, het punt is natuurlijk dat de meeste users weinig informatie over elkaar hebben. Wij kunnen ruzie hebben wat we willen, maar ik kom er waarschijnlijk niet achter waar je woont en jij niet van mij. Dat alleen al maakt FOK! veel veiliger.
Voor zover ik weet is dat nauwelijks nauwkeurig toch? Althans, ik kom met mijn eigen IP op een school hier een paar kilometer vandaan uit.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:11 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja, maar het punt gaat over wat je zou doen als je zoiets zou tegenkomen, wat nou als een persoon hier op FOK een dergelijk dreigement uit, wat zou jij doen? The boy who cried wolf, of een TR, of een moderator aan de mouw trekken, of negeren? Daar gaat het hele artikel ook over, hoeveel sociale controle is er nou op social media (en fora).
Waar je woont of niet woont is niet al te lastig achter te komen wanneer de noodzaak er voor is, sowieso niet voor de politie, je post gewoon op je IP adres.
Ik ben van mening dat de naam an sich al fout is.quote:hoeveel sociale controle is er nou op social media
Onmogelijk is niks, zeker niet als niemand je serieus neemt als je op social media en andere kanalen er nog eerst melding van maakt. Maar dan nog, better safe than sorry nietwaar? Voor jou is het 2 seconden even een TR plaatsen of een van de mods aan de mouw trekken, voor de ander kan 't zijn/haar leven zijn.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:12 schreef Tchock het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is dat nauwelijks nauwkeurig toch? Althans, ik kom met mijn eigen IP op een school hier een paar kilometer vandaan uit.
Maar ik bedoel ook niet dat FOK! of de politie mij op kan sporen, maar dat het onmogelijk is om een moord te beramen door users zelf, over het algemeen.
Je mist een beetje de strekking van mijn punt. Yvonne vraagt: kan dit op FOK!? ik ontken dat, omdat de aard van Facebook meebrengt dat je je vrienden kent en daarom op kan zoeken voor een steekpartij. Ik weet van precies één FOK!ker waar ze woont, en dat is mijn vriendin. Snap je waar ik heen wil?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:14 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Onmogelijk is niks, zeker niet als niemand je serieus neemt als je op social media en andere kanalen er nog eerst melding van maakt. Maar dan nog, better safe than sorry nietwaar?
Ja en de vraag is dus of dat goed is, of wat er aan te doen, e.d.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:14 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat de naam an sich al fout is.
Tijdens carnaval in Maastricht waar een hele stad zo dronken als een lor is is er meer sociale controle dan op social media imo.
Jij niet nee, maar als er serieuze shit is dan kunnen de FA's op FOK! gewoon de politie inschakelen en die zullen hendig wel je IP doorgeven en contact opnemen met je provider. De provider zal zeker in het geval van politie en dringende zaken gewoon je adres doorspelen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:12 schreef Tchock het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is dat nauwelijks nauwkeurig toch? Althans, ik kom met mijn eigen IP op een school hier een paar kilometer vandaan uit.
quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:15 schreef Tchock het volgende:
[..]
Je mist een beetje de strekking van mijn punt. Yvonne vraagt: kan dit op FOK!? ik ontken dat, omdat de aard van Facebook meebrengt dat je je vrienden kent en daarom op kan zoeken voor een steekpartij. Ik weet van precies één FOK!ker waar ze woont, en dat is mijn vriendin. Snap je waar ik heen wil?
quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:16 schreef vosss het volgende:
[..]
Jij niet nee, maar als er serieuze shit is dan kunnen de FA's op FOK! gewoon de politie inschakelen en die zullen hendig wel je IP doorgeven en contact opnemen met je provider. De provider zal zeker in het geval van politie en dringende zaken gewoon je adres doorspelen.
Die kunnen sneller aan de deur staan dan je denkt
de sociale controle in Maastricht is dan meestal erg goed ja. Vooral ook omdat het een feest van jong en oud is en de oudere generatie de jongere wat in de gaten houdt.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:15 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja en de vraag is dus of dat goed is, of wat er aan te doen, e.d.
Nogmaals: je mist compleet mijn punt. Ik heb het helemaal niet over de politie, ik heb het over users. Als ik jou op wil zoeken en neer wil steken kan ik dat niet, omdat ik je nooit kan vinden. Mijn Facebookvrienden kan ik vrijwel allemaal vinden.quote:
Users geven het door, omdat ze iets niet vertrouwen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:17 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nogmaals: je mist compleet mijn punt. Ik heb het helemaal niet over de politie, ik heb het over users.
Laat maarquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:18 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Users geven het door, omdat ze iets niet vertrouwen.
Of zou jij een post als "Nu ben ik het helemaal zat, ik draai dat wijf straks echt de nek om" in een relatie-topic normaal vinden, waar normaalgesproken enkel op vriendelijke normale toon wordt gekletst?
Genoeg mafkezen die voordat ze iets doen het gewoon posten, er zijn wel meer voorbeelden van op deze planeet waar ze het gewoon aankondigen, nog niet eens zozeer beramen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:17 schreef Ziba het volgende:
Hoe groot is de kans sowieso dat er een groep users zijn die een moord gaan bedenken via dm/pm, het verkondigen en uitvoeren? Ik bedenk maar wat. Maar kan me niet voorstellen dat zulke situaties zich op Fok kunnen voordoen. Fok is klein.
Je kent mij niet nee, maar wie zegt dat je 't over een (andere) FOK-user hebt dan?quote:
Hihi, volgens mij weten fokkers heel veel van elkaar. Je hebt ook veel kliekjes en je hebt ook van die gekken die complete locaties kunnen halen uit foto's. Gebeurde wel eens in userfoto's. Maar ik begrijp je punt hoewel ik van mening ben dat je hier in feite helemaal niet zo anoniem bent.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:17 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nogmaals: je mist compleet mijn punt. Ik heb het helemaal niet over de politie, ik heb het over users. Als ik jou op wil zoeken en neer wil steken kan ik dat niet, omdat ik je nooit kan vinden. Mijn Facebookvrienden kan ik vrijwel allemaal vinden.
Dan heeft het al niets meer weg van de 'Facebookmoord'. Maar er zijn toch gevallen geweest dat mensen hun zelfmoord aankondigden en dat FOK! actie ondernam? Op diezelfde manier kan dat met zo'n bedreiging, als er genoeg grond is aan te nemen dat het echt is.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:20 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Je kent mij niet nee, maar wie zegt dat je 't over een (andere) FOK-user hebt dan?
Je kan ook bijvoorbeeld posten dat je je schoolklas overhoop gaat knallen of iets anders idioots.
Sommige kliekjes wel ja. En als ik jou wil vermoorden kan ik je ook vast wel vinden. Maar de meeste niet hoorquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:21 schreef Ziba het volgende:
[..]
Hihi, volgens mij weten fokkers heel veel van elkaar. Je hebt ook veel kliekjes en je hebt ook van die gekken die complete locaties kunnen halen uit foto's. Gebeurde wel eens in userfoto's. Maar ik begrijp je punt hoewel ik van mening ben dat je hier in feite helemaal niet zo anoniem bent.
Nouja moord misschien niet direct, maar een aangekondigde zelfmoord is destijds toch behoorlijk adequaat op gereageerd door FOK! en met name door Yvonne.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:17 schreef Ziba het volgende:
Hoe groot is de kans sowieso dat er een groep users zijn die een moord gaan bedenken via dm/pm, het verkondigen en uitvoeren? Ik bedenk maar wat. Maar kan me niet voorstellen dat zulke situaties zich op Fok kunnen voordoen. Fok is klein.
Dat wist ik niet, echtquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:22 schreef vosss het volgende:
Jammer dat zo een lamlul dan later alsnog zichzelf van kant maakt,
Dat is dan ook het hele punt.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:21 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dan heeft het al niets meer weg van de 'Facebookmoord'. Maar er zijn toch gevallen geweest dat mensen hun zelfmoord aankondigden en dat FOK! actie ondernam? Op diezelfde manier kan dat met zo'n bedreiging, als er genoeg grond is aan te nemen dat het echt is.
Ik denk dat FOK! wel een dergelijk zelfreinigend systeem is. Als ik iets roep reageert niemand, maar als ik een foto van mijn wapen plaats ben ik er van overtuigd dat er actie ondernomen wordt.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:22 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dat is dan ook het hele punt.
En tevens een goed voorbeeld.
Valt reuze mee, die kerel die zelfmoord wou plegen en dat riep werd ook op gereageerd. Maar goddank zijn er maar weinig dingen waar inderdaad serieus op gereageerd moeten worden, de meeste idiote posts komen van 'bekenden' waar we wel van weten dat je ze niet met een korrel maar met een zak zout moet nemen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:24 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik denk dat FOK! wel een dergelijk zelfreinigend systeem is. Als ik iets roep reageert niemand, maar als ik een foto van mijn wapen plaats ben ik er van overtuigd dat er actie ondernomen wordt.
Wat trouwens meteen ook de reden is dat mensen dat op FOK! niet doen.
Helaas is het geen feilloos systeem. Aan het eind van de dag zijn jullie allemaal normale mensen, geen psychiaters, gedragswetenschappers of paragnosten. Laten we hopen dat het zo goed blijft gaan als het tot nu toe altijd gingquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:24 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Valt reuze mee, die kerel die zelfmoord wou plegen en dat riep werd ook op gereageerd. Maar goddank zijn er maar weinig dingen waar inderdaad serieus op gereageerd moeten worden, de meeste idiote posts komen van 'bekenden' waar we wel van weten dat je ze niet met een korrel maar met een zak zout moet nemen.
Desalniettemin wordt alles behandeld, dat wel. Kloonscans e.d. zijn er niet voor niks natuurlijk.
Jong heb je het over mij of wat? Moet ik eens bij je langskomen ofzo?quote:de meeste idiote posts komen van 'bekenden' waar we wel van weten dat je ze niet met een korrel maar met een zak zout moet nemen.
Maar dat vind ik - hoe hard het ook klinkt - minder erg dan een willekeurige moord. Iemand die dood wil, wil dood en doet het uiteindelijk toch. Stel dat je hier daadwerkelijk gekken hebt die zoiets via Fok bespreken en uitvoeren. Onrealistisch, maargoed, dan wordt de media erbij gehaald, krijg je een slechte naam (denk ik). En het gaat de boeken in, denk ik. Maargoed, voorkomen kan dus op zich wel als je snel handelt..quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:22 schreef vosss het volgende:
[..]
Nouja moord misschien niet direct, maar een aangekondigde zelfmoord is destijds toch behoorlijk adequaat op gereageerd door FOK! en met namen Yvonne.
Jammer dat zo een lamlul dan later alsnog zichzelf van kant maakt, maar goed, dat is dan weer een ander verhaal. Dus ik denk wel dat FOK! zeker wel kan schakelen en op de juiste manier handelen mocht het nodig zijn.
* Tchock 1-1-2quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:26 schreef vosss het volgende:
[..]
Jong heb je het over mij of wat? Moet ik eens bij je langskomen ofzo?![]()
We're all only human, we can only do our best.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:26 schreef Tchock het volgende:
[..]
Helaas is het geen feilloos systeem. Aan het eind van de dag zijn jullie allemaal normale mensen, geen psychiaters, gedragswetenschappers of paragnosten. Laten we hopen dat het zo goed blijft gaan als het tot nu toe altijd ging
Jwtzelluf.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:26 schreef vosss het volgende:
[..]
Jong heb je het over mij of wat? Moet ik eens bij je langskomen ofzo?![]()
Uhu, volgens mij zijn er genoeg manieren om iemand helemaal te achtehalen als je je erin gaat verdiepen. Dat mensen dat op fok doen vind ik al irritant met die fotodingen enzo, zodra je via BB upload bijv.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:22 schreef Tchock het volgende:
[..]
Sommige kliekjes wel ja. En als ik jou wil vermoorden kan ik je ook vast wel vinden. Maar de meeste niet hoor
Ik zeg niet dat alle gevallen te voorkomen zouden zijn, maar ik denk wel dat FOK! een hecht genoege community dat mensen zelf toch echt wel aan de bel trekken als iets niet in de haak lijkt en dat er dan zo snel mogelijk geschakeld zal worden.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:27 schreef Ziba het volgende:
[..]
Maar dat vind ik - hoe hard het ook klinkt - minder erg dan een willekeurige moord. Iemand die dood wil, wil dood en doet het uiteindelijk toch. Stel dat je hier daadwerkelijk gekken hebt die zoiets via Fok bespreken en uitvoeren. Onrealistisch, maargoed, dan wordt de media erbij gehaald, krijg je een slechte naam (denk ik). En het gaat de boeken in, denk ik. Maargoed, voorkomen kan dus op zich wel als je snel handelt..
True. Je moet ook wel beetje bijblijven online als ouder.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 01:00 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat de jeugd geen idee heeft wat er gebeurd met de dingen die ze op twitter gooien of op alle andere social media. Ze kennen de spelregels niet van internet en denken écht dat alles zomaar kan. We krijgen dagelijks mail van users die er jaren later achter komen dat sommige zaken toch niet zo erg slim was om dat te posten. En dat is dan nog heilig met wat de jeugd nu denkt te kunnen posten zonder consequenties.( denken ze)
En ik word al helemaal zwaar geirriteerd van ouders, sommige zijn goddomme nog jonger dan ik, die met bijna gloeiende trots lopen te verkondigen helemaal niks met computers te kunnen en internet waardeloos te vinden. Scholen met leerkrachten die geen enkele notie hebben, 2012! HOE moeten die ouders, die leerkrachten jeugd leren hoe en wat op internet.
Ik vind het werkelijk verbijsterend.
Nee dat is niet correct, alleen bij ernstige vermoedens, en dan alleen door de eigenaar van de site.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 02:01 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het verschil wordt dan dat er alleen ingegrepen kan worden bij ernstige vermoedens dat die praktijken plaatsvinden. Nu kunnen jullie alles lezen, als je de tijd had
Ah, okayquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 11:07 schreef yvonne het volgende:
[..]
Nee dat is niet correct, alleen bij ernstige vermoedens, en dan alleen door de eigenaar van de site.
Nou dat, ik vind het verbazingwekkend hoeveel lui er zijn die al kakelend lopen te beweren niks met computers te doen hihihi, en dat internet, nou gelukkig hebben wij wél echte vrienden.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 08:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
True. Je moet ook wel beetje bijblijven online als ouder.
Alles wordt trouwens gecodeerd opgeslagen en ís het nieteens zomaar leesbaar.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 11:15 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ah, okayFijn om te weten. Ik meen mij te herinneren dat dat in de algemene voorwaarden niet zo expliciet staat vermeld.
Een poel des verderfs, me dunktquote:steeds weer blijkt dat schrikbarend veel mensen geen idee hebben wat internet inmiddels geworden is.
Mijn kinderen gaan het dan ook zwaar krijgen mochten ze het Net op willen en daar gekke dingen gaan doen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 11:17 schreef yvonne het volgende:
[..]
Nou dat, ik vind het verbazingwekkend hoeveel lui er zijn die al kakelend lopen te beweren niks met computers te doen hihihi, en dat internet, nou gelukkig hebben wij wél echte vrienden.
Ondertussen zitten hun kinderen tot diep in de nacht op FOK! gaan op onverklaarbare wijze schoolresultaten naar beneden en krijg je gevallen dat het boze broertje privéfoto's van z'n zusje post en dán wij opeens ( nou na een week of wat) mail van boze ouders krijgen die eisen dit dat zu szo, en dan is FOK! ook nog eens * vul maar in en zijn wij de schuldige.
Nee Mevrouw en meneer ouder, wij modereren en halen dat soort zaken weg, maar u en dat pestventje van je zijn schuldig, jullie hebben je kind hopla internet iop geggooid zonder je er nou eens in te verdiepen wat er allemaal kan gebeuren,
zoiets heb ik trouwens weleens gemaild naar ouders die op hoge poten kwamen klagen.
Maar ondertussen groeit er wel een hele generatie op die tussen wal en schip valt. Voor die jeugd is internet alom vertegenwoordigd en de normaalste zaak van de wereld, maar het ontbreekt ze aan een gedegen opvoeding / lessen hoe er mee om te gaan, omdat hun ouders geen flauw benul hebben van datzelfde internet....quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 13:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Mijn kinderen gaan het dan ook zwaar krijgen mochten ze het Net op willen en daar gekke dingen gaan doen.
twitter:jeroenwetzels twitterde op vrijdag 26-10-2012 om 14:06:26Incident bij rechtszaak #facebookmoord: moeder van slachtoffer geeft moeder van verdachte klap in gezicht. Parketpolitie komt tussenbeide. reageer retweet
Klopt in veel gevallen wel denk ikquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 14:14 schreef MPG het volgende:
[..]
Maar ondertussen groeit er wel een hele generatie op die tussen wal en schip valt. Voor die jeugd is internet alom vertegenwoordigd en de normaalste zaak van de wereld, maar het ontbreekt ze aan een gedegen opvoeding / lessen hoe er mee om te gaan, omdat hun ouders geen flauw benul hebben van datzelfde internet....
Dankzij fok blijf ik bij en versta ik ook die skere geheimtaal van die tatas en chimeids zodat ik logbestanden kan lezenquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 11:17 schreef yvonne het volgende:
[..]
Nou dat, ik vind het verbazingwekkend hoeveel lui er zijn die al kakelend lopen te beweren niks met computers te doen hihihi, en dat internet, nou gelukkig hebben wij wél echte vrienden.
Ondertussen zitten hun kinderen tot diep in de nacht op FOK! gaan op onverklaarbare wijze schoolresultaten naar beneden en krijg je gevallen dat het boze broertje privéfoto's van z'n zusje post en dán wij opeens ( nou na een week of wat) mail van boze ouders krijgen die eisen dit dat zu szo, en dan is FOK! ook nog eens * vul maar in en zijn wij de schuldige.
Nee Mevrouw en meneer ouder, wij modereren en halen dat soort zaken weg, maar u en dat pestventje van je zijn schuldig, jullie hebben je kind hopla internet iop geggooid zonder je er nou eens in te verdiepen wat er allemaal kan gebeuren,
zoiets heb ik trouwens weleens gemaild naar ouders die op hoge poten kwamen klagen.
Ik zat zelf op de middelbare school in de tijd dat internet mainstream werd (eind jaren '90). De volgende conversatie tussen docent en leerlingen (waar gebeurd!) typeert denk ik wel de generatiekloof die toen heerste tussen leerlingen en docenten.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 14:54 schreef Ziba het volgende:
Ik ben ook opgegroeid met internet (ken niet anders) en ik weet nog dat ik op de middelbare lessen kreeg over internet. Twee jaar geleden dus. Denk ook dat het aan het kind zelf ligt eigenlijk.
twitter:Nieuwsuur twitterde op zaterdag 27-10-2012 om 22:33:28Discussieer mee over de 'Facebookmoord' op het forum @FOK_PR forum.fok.nl/topic/1886821/… #nieuwsuur reageer retweet
quote:Cel bedenkers Facebookmoord
De 16-jarige Polly W. is in de zaak van de Facebookmoord veroordeeld tot twee jaar jeugddetentie en behandeling in een inrichting voor jeugdigen. Haar toenmalige vriend Wesley C. (18) heeft dezelfde straf gekregen.
De rechter heeft bewust niet voor tbs gekozen, omdat Polly pas na het uitzitten van de straf behandeld zou kunnen worden in een tbs-inrichting.
Het Openbaar Ministerie wilde dat Polly volgens het volwassenenrecht veroordeeld werd, maar daar was de rechter het niet mee eens. Hij wilde dat Polly meteen behandeld wordt en dat kan niet in een gevangenis.
Initiator
Samen met haar toenmalige vriendje Wesley C. liet Polly het meisje Winsie Hau vermoorden. De rechter noemde Polly de initiator en organisator van de moord. "Polly is kil en berekenend te werk gegaan", aldus de rechter.
Volgens de rechtbank hebben Polly en Wesley veel contact gehad over het vermoorden van Winsie. "Ze hebben nauw samengewerkt, afspraken gemaakt en voorbereidingen voor de moord getroffen." Wesley kwam met het voorstel om de toen 14-jarige jongen Jinhua in te schakelen. Hij bracht Winsie begin dit jaar met messteken om het leven. Daarvoor werd hij in september veroordeeld tot 1 jaar jeugdgevangenis en 3 jaar jeugd-tbs.
Polly's advocaat, Bram Moszkowicz, is blij met de uitspraak. "Als je het afzet tegen de eis, een gevangenisstraf van vijf jaar en tbs, volgens het volwassenenstrafrecht, dan ben ik tevreden met een uitspraak volgens het jeugdstrafrecht." Moszkowicz en zijn cliënt beslissen na bestudering van het vonnis of zij in hoger beroep gaan.
Vrijspraak
Minder positief is de reactie van de advocaat van Wesley C. De uitspraak doet volgens haar geen recht aan de situatie, omdat haar cliënt ten onrechte zou worden beschuldigd van het opdracht geven tot moord. Eerder pleitte ze daarom, net als Moszkowicz, voor vrijspraak.
Polly, Wesley en hun advocaten waren niet aanwezig bij de uitspraak. De zaak wordt de Facebookmoord genoemd, omdat Polly en Winsie ruzie hadden via Facebook.
quote:Vader Winsie: Inktzwarte dag
De vader van het vermoorde meisje Winsie Hau is boos over de uitspraak van de rechter. Die besloot vanmiddag het jeugdrecht toe te passen in de zaak tegen de twee tieners die achter de Facebookmoord zaten.
"Ik vind het belachelijk dat de behandeling van de daders zwaarder weegt dan het toepassen van het volwassenenrecht", zegt de vader van Winsie Hau.
Hij begrijpt niet dat de rechter "iemand die zo'n verschrikkelijk misdrijf heeft gepleegd", snel wil laten behandelen.
Onrecht
Winsies vader vindt dat er te veel aandacht is voor de daders in de zaak in plaats van voor de slachtoffers. Hij heeft het gevoel dat hem voor een tweede keer onrecht wordt aangedaan en spreekt van een pikzwarte dag.
Winsie werd begin dit jaar door messteken om het leven gebracht, na een ruzie op Facebook. Haar vader raakte daarbij ook gewond.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |