abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:06:00 #1
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_118444184
Aanstaande vrijdag 26 oktober staat de 17 jarige Polly W. terecht bij de rechtbank in Arnhem. Drie dagen later , maandag 29 oktober moet haar ex- vriendje Wesley C. voor de rechter komen. Polly en Wesley worden beschuldigd van medeplichtigheid en het uitlokken van een moord. Het slachtoffer is de 15 jarige Winsie Hau.

De reconstructie werd gebaseerd op wekenlang onderzoek naar de moord, gesprekken met vrienden en vriendinnen van slachtoffer Winsie en van de drie jongeren die bij de moord zijn betrokken: Polly, Wesley en Jinghua.
Het is een gesloten wereld van Chinese jongeren, die vaak bij elkaar komen, vooral in Rotterdam en Arnhem. Ze spreken liever niet met de buitenwereld over alles wat er is gebeurd.
Zaterdag doen twee vriendinnen en één vriend hun verhaal in beeld. Ze kennen allemaal het slachtoffer en de drie daders.

Kort gezegd komt hun verhaal erop neer dat niemand alle voorspellingen en dreigingen serieus had genomen. Dat ze het zagen als "Facebook taal." "Er wordt zoveel op Facebook gezegd en gedreigd dat niemand daar meer echt in gelooft."
Dat beweren ook de advocaten van Polly en Wesley, met wie Polly inmiddels de verkering heeft verbroken. Zij stellen dat hun klanten jonge kinderen zijn, die wel toegeven dat ze opdracht tot een moord hebben gegeven, maar nooit hebben gedacht dat het echt zou gebeuren. Nieuwsuur sprak ook met beide advocaten, onder wie de beroemde strafpleiter Bram Moskowicz, die door de moeder van Polly is ingehuurd.
Verder komt ook de vader van Winsie, die aan de steekpartij een groot litteken op zijn gezicht heeft overgehouden aan het woord.
Winsie zat op pianoles en ze danste in een streetdance-club.
De meisjes streetdance-club maakten speciaal voor Winsie een afscheidsdans:
http://nieuwsuur.nl/video(...)toon-aan-winsie.html

Wat gebeurde er?
Winsie werd op 14 januari 2012 neer gestoken. Ze overleed 19 januari in het ziekenhuis. Polly W. en Winsie waren tot december 2011 hartsvriendinnen. De liefde veranderde in haat na een ruzie op een verjaardagsfeestje in een Arnhems poolcentrum. Winsie had op Facebook Polly van sletterig gedrag beschuldigd. Daarna werd Polly zo boos dat ze riep:"Jij moet uit mijn wereld, ik wil je nooit meer zien."
De ruzie woedde voort op Facebook en via sms. Een groep vrienden bemoeide zich ermee waardoor de ruzie verder wordt uitvergroot.

Polly en haar toenmalige vriendje Wesley besluiten op zoek gaan naar iemand "om de klus te klaren". ook tijdens deze zoektocht is er veel contact via de sociale media . Uiteindelijk nemen Polly en Wesley contact op met Jinghua K. ,die vaak met Wesly en zijn Chinese vriendengroep op stap gaat. Jinghua woont in de omgeving van Rotterdam. Hij is dan 14 jaar en staat erom bekend dat hij goed met een mes om kan gaan. Hij is een volgzame jongen die graag bij de clan van Wesley zou willen horen. Jinghua kende Winsie, het slachtoffer. Er zijn foto's, waarbij Jinghua en Winsy gezellig samen op de bank zitten tijdens een Aziatisch feest. Jinghua is bereid de moord uit te voeren. Onduidelijk is of hij er geld voor zou krijgen, maar hogere bedragen dan 100 euro zijn niet genoemd.

De weken voor de moord wordt er al uitgebreid over gespeculeerd op Facebook. Duidelijk is dat de 15 jarige Winsie de mond moet worden gesnoerd. En Jinghua vraagt aan zijn opdrachtgever of hij "de ouders ook moet meenemen als ze thuis zijn." Opdrachtgevers Wesley en Polly zeggen dan slechts: Oke. En de ochtend van de moord zet een vriend van Jinghua op Facebook: Vandaag wordt om 3 uur een meisje vermoord.
En dat gebeurde, precies op dat tijdstip. Ook de vader van Winsie neergestoken. Hij overleeft de steekpartij.
Jinghua is inmiddels veroordeeld door de rechter tot 1 jaar cel en behandeling in een psychiatrische kliniek

Filmfragmenten:

Video: Chi Ting: "Het was zo'n type" http://nieuwsuur.nl/l/432949
Video: Vriendin Eline: "Polly wilde het" http://nieuwsuur.nl/l/432953
Video: Eline: "niet serieus genomen" http://nieuwsuur.nl/l/432952
Video: Vriendin Eline: "Polly zei dat vaker" http://nieuwsuur.nl/l/432954
Video: Vriendin Eline: "Dan ben je cool" http://nieuwsuur.nl/l/432955
Video: Chi Ting: "goed gepland" http://nieuwsuur.nl/l/432948
Video: Chi Ting over erbij horen http://nieuwsuur.nl/l/432947
Eerbetoon voor Winsie van haar dansvriendinnen:
http://nieuwsuur.nl/video(...)toon-aan-winsie.html

Stel nou dat zoiets op FOK! zou staan, zouden users aan de bel trekken? Zouden wij iets kunnen doen om te voorkomen dat zoiets zo enorm uit de hand kan lopen? Of stel dat je dat op facebook tegen zou komen, zou je actie ondernemen?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_118444353
Hangt denk ik sterk van de context, maar ook gebruiker af. In ONZ neem je het snel minder serieus bijvoorbeeld. Maar dit blijft wel heftig hoor. :{
pi_118444398
Ik denk het niet.
Misschien bepaalde users, maar nooit genoeg om zo iets te stoppen.
  Spellchecker vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:35:50 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_118445404
Hier zitten genoeg mods die ingrijpen...

Maar dan nog kan het achter de schermen doorgaan natuurlijk.. (DM en PM)
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:40:36 #5
163650 Greys
pi_118445598
Als je zoiets op FOK! tegenkomt zou een flink deel (denk en hoop ik) toch wel minimaal even iemand van de crew aan zijn mouw trekken en/of een TR plaatsen, mocht het ook maar een beetje serieus klinken. En dan wordt er volgens mij echt wel naar gekeken of er verder iets mee gedaan kan/moet worden.

Als ik zoiets op FB zou tegenkomen en het zou me ook maar een beetje serieus lijken dan zou ik geloof ik toch even een linkje mailen naar de politie oid en er geloof ik ook nog wel even achteraan bellen. Geen idee of het zou helpen, maar dan kan je nooit 'what if' denken achteraf.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_118445602
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:35 schreef maily het volgende:
Hier zitten genoeg mods die ingrijpen...

Maar dan nog kan het achter de schermen doorgaan natuurlijk.. (DM en PM)
Die moeten dan ook gewoon doorgestuurd worden naar mods gaarne, dergelijke zaken tolereren we niet, in welke vorm dan ook. Grapje in ONZ is tot daar aan toe, maar serieuze dingen toch wel graag laten weten.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118445622
Niks kan excessen voorkomen
  Spellchecker vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:42:19 #8
197773 crew  maily
pi_118445666
quote:
3s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:40 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Die moeten dan ook gewoon doorgestuurd worden naar mods gaarne, dergelijke zaken tolereren we niet, in welke vorm dan ook. Grapje in ONZ is tot daar aan toe, maar serieuze dingen toch wel graag laten weten.
ja snap ik, en in geval van nood kunnen jullie toch wel bij die gegevens? of zijn dat de admins?
pi_118445682
Users zouden wel aan de bel trekken. En in een ander forum zouden er misschien wat mods door-escaleren. Maar GC is de laatste tijd een soort van strontbak waar alles maar kan, al heeft BrandX gisterochtend gelukkig ingegrepen op ongeveer alle TR's die ik die avond gezet had.

GC modding is niks meer. Niks meer dan reageren op TR's. Is dat de modus operandi tegenwoordig? Prima hoor, dan weet ik dat :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_118445709
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:42 schreef maily het volgende:

[..]

ja snap ik, en in geval van nood kunnen jullie toch wel bij die gegevens? of zijn dat de admins?
We kunnen het sowieso doorspelen, maar direct naar FA's kan ook.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118445837
Wanneer zouden users aan de bel trekken? Als iemand bedeigd wordt in een topic, succes, bijna dweilen met de kraan open :')
pi_118445845
quote:
5s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:06 schreef yvonne het volgende:

Stel nou dat zoiets op FOK! zou staan, zouden users aan de bel trekken? Zouden wij iets kunnen doen om te voorkomen dat zoiets zo enorm uit de hand kan lopen? Of stel dat je dat op facebook tegen zou komen, zou je actie ondernemen?
Dat gebeurt, dat is al gebeurd, en dat is ook in het verleden al door fok, en door jou zelf, tegengehouden :Y En daar mogen we blij en trots op zijn, En dat moet vooral in komende gevallen weer zo gedaan worden :Y
  Admin vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:48:12 #13
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_118445877
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Users zouden wel aan de bel trekken. En in een ander forum zouden er misschien wat mods door-escaleren. Maar GC is de laatste tijd een soort van strontbak waar alles maar kan, al heeft BrandX gisterochtend gelukkig ingegrepen op ongeveer alle TR's die ik die avond gezet had.

GC modding is niks meer. Niks meer dan reageren op TR's. Is dat de modus operandi tegenwoordig? Prima hoor, dan weet ik dat :)
Nee, zaten even slecht nu weer beter, maar kan dit ajb in fb-gc? Thanks ^O^
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_118445893
quote:
9s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:47 schreef opgebaarde het volgende:
Wanneer zouden users aan de bel trekken? Als iemand bedeigd wordt in een topic, succes, bijna dweilen met de kraan open :')
Als je denkt dat er iets aan de hand is natuurlijk, of als je 't gewoonweg niet door de beugel vind kunnen. We kunnen niet overal 100% van de tijd zijn en meelezen, dus de TR en DM zijn er om een reden, zeker met dit soort dingen.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118445897
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat gebeurt, dat is al gebeurd, en dat is ook in het verleden al door fok, en door jou zelf, tegengehouden :Y En daar mogen we blij en trots op zijn, En dat moet vooral in komende gevallen weer zo gedaan worden :Y
Voorbeelden?
pi_118445900
quote:
9s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:47 schreef opgebaarde het volgende:
Zelfs fok!users kunnen over het algemeen wel het onderscheid maken tussen een kutgrap en iets waar echt wat aan de hand is. Zo niet,dan ben ik de normaalste van bijna 400.000 man. Dat zal toch niet waar zijn :')
  Spellchecker vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:50:13 #17
197773 crew  maily
pi_118445943
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:43 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

We kunnen het sowieso doorspelen, maar direct naar FA's kan ook.
en daar is ook nog het Feedback forum...
pi_118445948
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:50 schreef maily het volgende:

[..]

en daar is ook nog het Feedback forum...
Meer dan genoeg kanalen inderdaad.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  Admin vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:51:24 #19
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_118445971
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Jamaar, ik heb natuurlijk best wel een radar ontwikkelt voor rare dingen en dingen die je met een korrel zout moet nemen, fakers en echte lui, maar zoiets zieks verwacht je niet.

Spellchecker vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:53:24 #20
197773 crew  maily
pi_118446025
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:51 schreef yvonne het volgende:

[..]

Jamaar, ik heb natuurlijk best wel een radar ontwikkelt voor rare dingen en dingen die je met een korrel zout moet nemen, fakers en echte lui, maar zoiets zieks verwacht je niet.
nee, en weet je; nu is er zoiets gebeurd, en dan denk je; shit, misschien zou dat hier ook gewoon kunnen gebeuren? wel goed om hier eens bij stil te staan!
pi_118446056
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zelfs fok!users kunnen over het algemeen wel het onderscheid maken tussen een kutgrap en iets waar echt wat aan de hand is. Zo niet,dan ben ik de normaalste van bijna 400.000 man. Dat zal toch niet waar zijn :')
Probeerde alleen aan te geven dat het niveau hier ook iets opwekt bij mensen. Infantiel gedrag genoeg en dat leidt tot reacties, zie een gemiddeld KLB topic, dat kan escaleren. Gelukkig is fok vooral heel anoniem, niet te vergelijken met RL of een facebook
pi_118446084
quote:

[..]

Nee, tuurlijk niet. Maar goed, het is dan ook niet jouw/fok's/ onze schuld toch? Als iemand het op tijd in de gaten heeft en het weet te voorkomen is dat bonus, niet andersom natuurlijk.
pi_118446123
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:54 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Probeerde alleen aan te geven dat het niveau hier ook iets opwekt bij mensen. Infantiel gedrag genoeg en dat leidt tot reacties, zie een gemiddeld KLB topic, dat kan escaleren. Gelukkig is fok vooral heel anoniem, niet te vergelijken met RL of een facebook
Nou dat zal je nog flink tegenvallen. Zolang de zon schijnt mag fok alles weg hebben van een vrijplaats waar alles maar kan en mag, maar als het serieus wordt zijn er genoeg mensen die echt wel hun nek uitsteken om een ander te helpen hoor, ook al kennen ze die niet.
pi_118446133
Ik vind het heel slecht dat het zo aan Facebook wordt gelinkt. Ja, de ruzie had plaats via Facebook of SMS. Maar voor de uitkomst had iedere ongecontroleerde communicatiemethode gewerkt. Nu wordt wordt gedaan alsof deze afschuwelijke gebeurtenis mogelijk werd gemaakt door Facebook, of zelfs dat Facebook er iets aan had moeten doen. Terwijl de werkelijkheid is dat dit net zo goed per telefoon, telegram, briefpost of wat dan ook plaats had kunnen vinden.

En dus ook via FOK!. Waarbij opgemerkt moet worden dat mods op FOK! enige macht hebben, al komen die er natuurlijk nooit achter als mensen een moord plannen en dat enkel via DM doen.
pi_118446151
quote:
Jamaar, ik heb natuurlijk best wel een radar ontwikkelt
Ghehe dat is met een D schatje :P
  Admin vrijdag 26 oktober 2012 @ 01:00:43 #26
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_118446179
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:53 schreef maily het volgende:

[..]

nee, en weet je; nu is er zoiets gebeurd, en dan denk je; shit, misschien zou dat hier ook gewoon kunnen gebeuren? wel goed om hier eens bij stil te staan!
Ik ben van mening dat de jeugd geen idee heeft wat er gebeurd met de dingen die ze op twitter gooien of op alle andere social media. Ze kennen de spelregels niet van internet en denken écht dat alles zomaar kan. We krijgen dagelijks mail van users die er jaren later achter komen dat sommige zaken toch niet zo erg slim was om dat te posten. En dat is dan nog heilig met wat de jeugd nu denkt te kunnen posten zonder consequenties.( denken ze)
En ik word al helemaal zwaar geirriteerd van ouders, sommige zijn goddomme nog jonger dan ik, die met bijna gloeiende trots lopen te verkondigen helemaal niks met computers te kunnen en internet waardeloos te vinden. Scholen met leerkrachten die geen enkele notie hebben, 2012! HOE moeten die ouders, die leerkrachten jeugd leren hoe en wat op internet.
Ik vind het werkelijk verbijsterend.

Admin vrijdag 26 oktober 2012 @ 01:01:05 #27
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_118446191
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou dat zal je nog flink tegenvallen. Zolang de zon schijnt mag fok alles weg hebben van een vrijplaats waar alles maar kan en mag, maar als het serieus wordt zijn er genoeg mensen die echt wel hun nek uitsteken om een ander te helpen hoor, ook al kennen ze die niet.
Fact.

Admin vrijdag 26 oktober 2012 @ 01:01:27 #28
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_118446202
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ghehe dat is met een D schatje :P
^O^

pi_118446228
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:58 schreef Tchock het volgende:
Ik vind het heel slecht dat het zo aan Facebook wordt gelinkt. Ja, de ruzie had plaats via Facebook of SMS. Maar voor de uitkomst had iedere ongecontroleerde communicatiemethode gewerkt. Nu wordt wordt gedaan alsof deze afschuwelijke gebeurtenis mogelijk werd gemaakt door Facebook, of zelfs dat Facebook er iets aan had moeten doen. Terwijl de werkelijkheid is dat dit net zo goed per telefoon, telegram, briefpost of wat dan ook plaats had kunnen vinden.

En dus ook via FOK!. Waarbij opgemerkt moet worden dat mods op FOK! enige macht hebben, al komen die er natuurlijk nooit achter als mensen een moord plannen en dat enkel via DM doen.
Tsja, hoe je het ook wendt of keert: Facebook heeft in dit geval voorzien in het platform wat verdere daden faciliteerde. En ja, Twitter had dat ook kunnen zijn, Fok ook. En in dit geval was het facebook.

En als je dan zegt "we hebben moderatie om te voorkomen dat er dingen uit de hand lopen" terwijl er letterlijk onder je ogen een moord beraamd wordt, waarom zou je dat niet facebook verwijten?

Waarom altijd maar dat blinde begrip voor het "ich habe es nicht gewusst"-schijnargument? :? Nou?
  Spellchecker vrijdag 26 oktober 2012 @ 01:02:46 #30
197773 crew  maily
pi_118446233
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

dat lijkt mij ook wel...
pi_118446258
quote:
4s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tsja, hoe je het ook wendt of keert: Facebook heeft in dit geval voorzien in het platform wat verdere daden faciliteerde. En ja, Twitter had dat ook kunnen zijn, Fok ook. En in dit geval was het facebook.

En als je dan zegt "we hebben moderatie om te voorkomen dat er dingen uit de hand lopen" terwijl er letterlijk onder je ogen een moord beraamd wordt, waarom zou je dat niet facebook verwijten?

Waarom altijd maar dat blinde begrip voor het "ich habe es nicht gewusst"-schijnargument? :? Nou?
Omdat Facebook hier geen enkele invloed op heeft. En dat mogen ze ook niet, aangezien ze ieder moment privacyrechtszaken aan hun broek hebben. Facebook van deze moord de schuld geven is hetzelfde als PostNL de schuld geven van een dreigbrief.
  Spellchecker vrijdag 26 oktober 2012 @ 01:05:09 #32
197773 crew  maily
pi_118446299
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:00 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ik ben van mening dat de jeugd geen idee heeft wat er gebeurd met de dingen die ze op twitter gooien of op alle andere social media. Ze kennen de spelregels niet van internet en denken écht dat alles zomaar kan. We krijgen dagelijks mail van users die er jaren later achter komen dat sommige zaken toch niet zo erg slim was om dat te posten. En dat is dan nog heilig met wat de jeugd nu denkt te kunnen posten zonder consequenties.( denken ze)
En ik word al helemaal zwaar geirriteerd van ouders, sommige zijn goddomme nog jonger dan ik, die met bijna gloeiende trots lopen te verkondigen helemaal niks met computers te kunnen en internet waardeloos te vinden. Scholen met leerkrachten die geen enkele notie hebben, 2012! HOE moeten die ouders, die leerkrachten jeugd leren hoe en wat op internet.
als je het over de duvel hebt....

http://www.telegraaf.nl/t(...)belager_Babel__.html

even een tweet versturen...
pi_118446300
quote:
4s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

denken dat dit door facebook komt :') Het is gewoon een medium om met elkaar te communiceren.
pi_118446314
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:03 schreef Tchock het volgende:

[..]

Omdat Facebook hier geen enkele invloed op heeft. En dat mogen ze ook niet, aangezien ze ieder moment privacyrechtszaken aan hun broek hebben. Facebook van deze moord de schuld geven is hetzelfde als PostNL de schuld geven van een dreigbrief.
Jij snapt niet helemaal hoe het briefgeheim werkt :) Maar okee. Oh wacht, toch niet zo okee, dat is namelijk waterscheidend in deze kwestie :) Al snap ik wel waar het idee vandaan komt hoor :Y
pi_118446361
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:05 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Jij snapt niet helemaal hoe het briefgeheim werkt :) Maar okee. Oh wacht, toch niet zo okee, dat is namelijk waterscheidend in deze kwestie :) Al snap ik wel waar het idee vandaan komt hoor :Y
Je verwijt is onnodig en overdreven. Maar leg me alsjeblieft uit waarom ik het niet snap.
pi_118446435
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:05 schreef Xetran het volgende:
denken dat dit door facebook komt :')
Hou eens even op met mensen woorden in de mond te leggen wil je :*

Ik zeg niet dat het DOOR FACEBOOK KOMT.

Ik zeg dat facebook dit HAD MOETEN ZIEN GEBEUREN en dienovereenkomstig had moeten (laten) ingrijpen. Meer niet. En het is in dat licht ook niet meer dan terecht dat Yvonne zich zorgen maakt en dit topic opent. Ook wij zijn een grote online community waar mensen elkaar niet altijd even aardig vinden. Ook hier zou zoiets kunnen spelen. En dan zijn de vragen:

1. Wie ziet het als eerste en waaraan?
2. Wie beschouwt het als voldoende ernstig om te escaleren?
en
3. Is dat nog op tijd?

Dat dit topic bestaat komt voort uit een totaal reële vrees :Y

We kunnen allemaal bijdehand een punch line lanceren, ik hou daar zelf ook erg van, maar in dit geval is dat niet op zijn plaats. Dit is een zeer reëel risico, en hier moeten we wat mee. Allemaal.
  Admin vrijdag 26 oktober 2012 @ 01:10:23 #37
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_118446436
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:05 schreef maily het volgende:

[..]

als je het over de duvel hebt....

http://www.telegraaf.nl/t(...)belager_Babel__.html

even een tweet versturen...
Nu vind ik dat optreden van de politie in dit soort zaken redelijk overtrokken, maar goed er is verder geen moderatie op twitter :)
Eik zou ik ook naar ouders moeten gaan van ventjes en dametjes en niet te vergeten volwassenen die de meest gore dingen neergooien

pi_118446482
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:10 schreef yvonne het volgende:

[..]

Nu vind ik dat optreden van de politie in dit soort zaken redelijk overtrokken, maar goed er is verder geen moderatie op twitter :)
Eik zou ik ook naar ouders moeten gaan van ventjes en dametjes en niet te vergeten volwassenen die de meest gore dingen neergooien
Het politieoptreden is ook overtrokken, maar ik denk dat dat slechts een resultaat is van een samenleving die eigenlijk nu pas voor het eerst meemaakt hoe veel mensen verder gaan in hun openbare uiten op het internet, en wat dat voor gevolgen kan hebben in de echte wereld :)
pi_118446523
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:12 schreef Tchock het volgende:
samenleving die eigenlijk nu pas voor het eerst meemaakt hoe veel mensen verder gaan in hun openbare uiten op het internet, en wat dat voor gevolgen kan hebben in de echte wereld :)
quote:
4s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:10 schreef Dr_Flash het volgende:
Dit is een zeer reëel risico, en hier moeten we wat mee. Allemaal.
pi_118446534
Wie denkt er eigenlijk dat de moord op Winsie in het pre-internet tijdperk nooit gebeurd zou zijn?

Welke kwalijke rol heeft FB bij deze moord gespeeld?
pi_118446535
Nadeel is natuurlijk wel het "The Boy who cried Wolf" effect, als je bij ieder wissewasje een melding maakt, en zeker op een forum als deze of andere fora zoals GeenStijl (waar ook veel voorkomt) dat de politie je meldingen ook minder serieus gaat nemen, hetgeen sowieso met internet en het voorkomende taalgebruik een probleem vormt en kan vormen. Het wordt tegenwoordig steeds normaler geacht om allemaal zaken online te gooien, al dan wel of niet gemeend, en het is moeilijk daartussen te filteren als buitenstaander, als je niet meer hebt dan een paar zinnen om een mening op te baseren en een beslissing op te nemen.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118446539
Maar ik wacht nog steeds op de uitleg van het briefgeheim dat ik niet snap, Flash :P
pi_118446573
quote:
3s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:14 schreef opgebaarde het volgende:
Wie denkt er eigenlijk dat de moord op Winsie in het pre-internet tijdperk nooit gebeurd zou zijn?

Ik denk dat. En hou eens op met je handen in onschuld te wassen. Wat jij doet is precies hetzelfde als Amerikanen die zeggen "Guns don't kill people. People kill people."
pi_118446595
quote:
3s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:14 schreef opgebaarde het volgende:

FB speelt geen enkele kwalijke rol, het is een kanaal, geen instrument dat blaam treft.

Ze hadden het net zo goed via whatsapp, Twitter, van mijn part via een briefkaart kunnen 'regelen'.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118446627
quote:
4s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik denk dat. En hou eens op met je handen in onschuld te wassen. Wat jij doet is precies hetzelfde als Amerikanen die zeggen "Guns don't kill people. People kill people."
Het essentiële verschil is natuurlijk dat wapens je ook echt in staat stellen iemand te vermoorden, terwijl media als Facebook je enkel iets laten doen wat je eerder ook al kon. Had alles wat op Facebook besproken werd via de telefoon gekund? Ja.
pi_118446649
quote:
4s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Onzin, en als het zo simpel van mij is, gebruik dan 10 woorden om het makelijk uit te leggen.
Dit verhaal, zonder FB, zie je ook wel eens voorbij komen in de Amerikaanse kranten, ordinaie ruzie tussen vriendinnen die elkaar openbaar zwart maken. Daar is geen FB voor nodig.

Hulde voor bijv google die wel gevonden zoekresultaten wil verwijderen en verantwoordelijkheid neemt
pi_118446683
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:19 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Onzin, en als het zo simpel van mij is, gebruik dan 10 woorden om het makelijk uit te leggen.
Dit verhaal, zonder FB, zie je ook wel eens voorbij komen in de Amerikaanse kranten
Waar wacht je op? Een vrijbrief van mij om via fok iemand te vermoorden? Om je gelijk te krijgen? Prima, ga je gang ^O^
pi_118446692
Lekker makkelijk wel, herhaaldelijk anderen verwijten het niet te begrijpen maar het niet uitleggen.
pi_118446703
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:20 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Waar wacht je op? Een vrijbrief van mij om via fok iemand te vermoorden? Om je gelijk te krijgen? Prima, ga je gang ^O^
Haha prachtig, hij's mooi. Lees Je meteen even de OP
Vuurwapens zijn gelijk aan een FB of een forum. Prima jongen
pi_118446735
quote:
3s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:16 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

FB speelt geen enkele kwalijke rol, het is een kanaal, geen instrument dat blaam treft.

Ze hadden het net zo goed via whatsapp, Twitter, van mijn part via een briefkaart kunnen 'regelen'.
Ja, op zich is dat natuurlijk zo, maar ze kiezen ervoor om het via FB te "regelen". Is "jamaar ze hadden het ook per briefkaart kunnen doen" dan een vrijbrief voor FB om niet in te grijpen? :? Dat zal ff lekker worden zeg :o
pi_118446782
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:21 schreef Tchock het volgende:
Lekker makkelijk wel, herhaaldelijk anderen verwijten het niet te begrijpen maar het niet uitleggen.
Lekker makkelijk wel, er zelf geen ene bliksem van snappen, maar dat iemand ANDERS verwijten.
pi_118446803
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:26 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Lekker makkelijk wel, er zelf geen ene bliksem van snappen, maar dat iemand ANDERS verwijten.
Aangezien je steeds niet aanwijst wat ik precies niet snap kan ik me ook niet verweren.
pi_118446843
Hoe weet je eigenlijk via een forum of iemand serieus is of niet over bijvoorbeeld een moord.
pi_118446910
Mensen moeten internet gewoon niet zo serieus nemen.

En dat doen ze wel. En dat is jammer.

Ik ben zelden serieus op internet, al zou je dat misschien niet zeggen :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_118446917
Briefgeheim (ook van toepassing op email)
Houdt in dat communicatie die als vertrouwelijk BEDOELD is, ook vertrouwelijk dient te BLIJVEN.

Posts op fok/twitter/facebook/baidu/hyves/myspace/younameitwesellit

vallen daar niet onder.

Want dat kan iedereen zien. En al zou het om "personal messages" gaan, dan heeft in voorkomende gevallen het bestuur van zoeen site inzage. Staat in de voorwaarden waar je mee accoord gegaan bent toen je je registreerde. Het is ook nooit een geheim geweest dat Fok! volledig mee zou werken met politie en justitie in geval van malversaties.

Als je hierna NOG iets niet snapt, hoor ik het graag. Dan leg ik je ook dat wel uit.
pi_118446939
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:30 schreef Ziba het volgende:
Hoe weet je eigenlijk via een forum of iemand serieus is of niet over bijvoorbeeld een moord.
Daar zit hem de crux; dat weet je dus niet.
vosss is de naam,
pi_118446940
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:24 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, op zich is dat natuurlijk zo, maar ze kiezen ervoor om het via FB te "regelen". Is "jamaar ze hadden het ook per briefkaart kunnen doen" dan een vrijbrief voor FB om niet in te grijpen? :? Dat zal ff lekker worden zeg :o
Nee, maar social media en fora zoals FOK zijn weinig anders dan een voortzetting van de samenleving maar dan online. Ofwel, je bent social bezig, en net zoals FB afhankelijk is van meldingen zijn wij dat hier ook, je kan niet verwachten dat ALLES gelezen wordt door personeel.

Als niemand melding maakt in de omgeving, of geen enkele lezer ingrijpt, en 't wordt niet opgemerkt door de medewerkers (of zoals hier de mods) dan is 't moeilijk ingrijpen. Als jij iets ziet wat niet klopt op straat bel jij ook de politie, waarom online geen bericht sturen naar de politie, of naar de medewerkers van FOK, of van FB, etc.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118446978
quote:

[..]

Nou oké, als je het weigert uit te leggen doe ik zelf wel een gooi. Ik neem aan dat je veronderstelt dat ik niet snap waarom PostNL anders tegenover brieven staat dan Facebook tegenover posts, toch?

Artikel 13 van de Grondwet beschermt het briefgeheim. Dat weet je vast. In art. 273a wetboek van Strafrecht wordt de schending er van bestraft met max. 18 maanden cel. Hoewel het digitale briefverkeerd niet verankerd ligt in de grondwet (hoewel dat binnen niet afzienbare tijd het geval gaat zijn, aangezien er op dit moment een kamermeerderheid voor is) is ook de sanctie voor schending daarvan 18 maanden, vastgelegd in art. 273d (Facebook valt hier onder, immers, het is een 'openbaar telecommunicatienetwerk') De facto hebben Facebookposts dus al dezelfde bescherming als brieven van PostNL. Wetgeving om het letterlijk hetzelfde te maken komt er aan - en dat is niet alleen in Nederland zo: ook in Duitsland en Frankrijk liggen privacyorganisaties op Facebooks lip.

Facebook kijkt dus wel uit met modereren. Niet alleen is dat een tijdrovende en dure operatie, wetgeving in de hele wereld verzet zich er steeds meer tegen. Waarmee Facebook in een zaak als deze steeds minder blaam treft.
pi_118446980
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:35 schreef Voorschrift het volgende: je kan niet verwachten dat ALLES gelezen wordt door personeel.
True. Maar idealiter zou dat eigenlijk wel moeten :)

quote:
Als niemand melding maakt in de omgeving, of geen enkele lezer ingrijpt, en 't wordt niet opgemerkt door de medewerkers (of zoals hier de mods) dan is 't moeilijk ingrijpen.
Tsja, helemaal eens :Y
pi_118447002
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

True. Maar idealiter zou dat eigenlijk wel moeten :)

[..]

Tsja, helemaal eens :Y
Idealiter wel, maar je wil niet weten hoeveel posts er alleen al zijn op FOK per dag, laat staan op een Facebook, of Twitter, dat is gewoon niet te doen door mensen. Je kan hooguit filteren op trefwoorden, maar ook die zien geen "context" en zijn dus in feite nutteloos tot op zekere hoogte.

Je bent afhankelijk van mekaar, ook online. Als je zoiets ziet, meldt het dan gewoon als je het niet vertrouwt.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118447021
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:35 schreef vosss het volgende:

[..]

Daar zit hem de crux; dat weet je dus niet.
Inderdaad. Stel dat iemand een topic opent met daarin de tekst 'om 15:00 wordt iemand vermoord'. Ik zal het niet serieus nemen en alleen maar denken dat het zieke humor is. Want wie in godsnaam kondigt nou een moord aan? Het is niet te voorkomen.

En ook zonder FB had dit plaatsgevonden.
pi_118447025
Daarnaast, niets is waterdicht helaas, dit soort dingen zullen altijd en in alle vormen voorkomen, het enige wat je kan doen is opletten. Net zoals je in je dagelijks leven "offline" doet, dat zou al veel kunnen schelen, minder oogkleppen en gewoon reageren als je iets ziet, of tenminste een van "ons" op de hoogte brengen.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118447041
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:40 schreef Voorschrift het volgende:
Daarnaast, niets is waterdicht helaas
Mijn regenjas wel O+

Maar dat is nogal offtopic verder :@
vosss is de naam,
pi_118447048
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:40 schreef Ziba het volgende:

[..]

Inderdaad. Stel dat iemand een topic opent met daarin de tekst 'om 15:00 wordt iemand vermoord'. Ik zal het niet serieus nemen en alleen maar denken dat het zieke humor is. Want wie in godsnaam kondigt nou een moord aan? Het is niet te voorkomen.

En ook zonder FB had dit plaatsgevonden.
Ligt aan de context, als het iemand is die normaal gesproken alleen post over koetjes en kalfjes dan zou ik het serieus nemen, iemand die alleen maar onzin post op z'n profiel dan weer minder. Zo behandelen we users hier op FOK ook, bijvoorbeeld.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118447053
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:37 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nou oké, als je het weigert uit te leggen doe ik zelf wel een gooi. Ik neem aan dat je veronderstelt dat ik niet snap waarom PostNL anders tegenover brieven staat dan Facebook tegenover posts, toch?

Artikel 13 van de Grondwet beschermt het briefgeheim. Dat weet je vast. In art. 273a wetboek van Strafrecht wordt de schending er van bestraft met max. 18 maanden cel. Hoewel het digitale briefverkeerd niet verankerd ligt in de grondwet (hoewel dat binnen niet afzienbare tijd het geval gaat zijn, aangezien er op dit moment een kamermeerderheid voor is) is ook de sanctie voor schending daarvan 18 maanden, vastgelegd in art. 273d (Facebook valt hier onder, immers, het is een 'openbaar telecommunicatienetwerk') De facto hebben Facebookposts dus al dezelfde bescherming als brieven van PostNL. Wetgeving om het letterlijk hetzelfde te maken komt er aan - en dat is niet alleen in Nederland zo: ook in Duitsland en Frankrijk liggen privacyorganisaties op Facebooks lip.

Facebook kijkt dus wel uit met modereren. Niet alleen is dat een tijdrovende en dure operatie, wetgeving in de hele wereld verzet zich er steeds meer tegen. Waarmee Facebook in een zaak als deze steeds minder blaam treft.
Wacht, gaan we echt DIE kant op met z'n allen ja? _O- Kee dan :') Ik ging uit van wat menselijk fatsoen. Niet bij jou hoor, maar bij wetgevers en bij "verantwoordelijken" van wereldwijde web communities. Nou dat wordt lachen de komen de tijd. "Facebook kijkt wel uit met modereren?" Wat doen we HIER dan eigenlijk nog? *O*
pi_118447064
quote:
3s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:41 schreef vosss het volgende:

[..]

Mijn regenjas wel O+

Maar dat is nogal offtopic verder :@
Mijn paraplu is beter. :6
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118447080
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:41 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wacht, gaan we echt DIE kant op met z'n allen ja? _O- Kee dan :') Ik ging uit van wat menselijk fatsoen. Niet bij jou hoor, maar bij wetgevers en bij "verantwoordelijken" van wereldwijde web communities. Nou dat wordt lachen de komen de tijd. "Facebook kijkt wel uit met modereren?" Wat doen we HIER dan eigenlijk nog? *O*
Inhoudelijke reactie. Nice. Ik voeg dat even toe aan:

quote:

[..]

quote:
7s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:26 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

quote:
14s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:20 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik kan beter geen aandacht meer aan jou besteden :+
pi_118447082
quote:
15s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:34 schreef Dr_Flash het volgende:
Briefgeheim (ook van toepassing op email)
Houdt in dat communicatie die als vertrouwelijk BEDOELD is, ook vertrouwelijk dient te BLIJVEN.

Posts op fok/twitter/facebook/baidu/hyves/myspace/younameitwesellit

vallen daar niet onder.

Want dat kan iedereen zien. En al zou het om "personal messages" gaan, dan heeft in voorkomende gevallen het bestuur van zoeen site inzage. Staat in de voorwaarden waar je mee accoord gegaan bent toen je je registreerde. Het is ook nooit een geheim geweest dat Fok! volledig mee zou werken met politie en justitie in geval van malversaties.

Als je hierna NOG iets niet snapt, hoor ik het graag. Dan leg ik je ook dat wel uit.
Dus jij zegt nu dat admins etc. Zomaar jouw dm/pm's mogen lezen? OF moet er eerst een aanleiding zijn.
pi_118447103
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:43 schreef Tchock het volgende:

Ik kan beter geen aandacht meer aan jou besteden :+
took a little time ^O^
pi_118447104
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:41 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Ligt aan de context, als het iemand is die normaal gesproken alleen post over koetjes en kalfjes dan zou ik het serieus nemen, iemand die alleen maar onzin post op z'n profiel dan weer minder.
Ahh dus van mij zou je het niet aannemen :+

Feit is dat je niet weet wat zo een persoon irl bezigt. Voor hetzelfde geld post ik hier alleen maar onzin altijd en irl heb ik een vete al jaren lopen die ik eindelijk wil beslechten.

En voor hetzelfde geld post ik alleen maar over koetjes en kalfjes en heb ik diezelfde vete lopen irl die ik wil beslechten.

Bij de ene situatie gaan alarmebellen rinkelen en bij de andere niet. Terwijl zich exact hetzelfde zal voltrekken.

Zoiets is gewoon niet te voorkomen. Niet 100% dan toch.
vosss is de naam,
pi_118447121
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:43 schreef Ziba het volgende:

[..]

Dus jij zegt nu dat admins etc. Zomaar jouw dm/pm's mogen lezen? OF moet er eerst een aanleiding zijn.
ja dat mogen ze. Want wie bepaalt of er aanleiding is? juist ;)
pi_118447127
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:44 schreef vosss het volgende:

[..]

Feit is dat je niet weet wat zo een persoon irl bezigt. Voor hetzelfde geld post ik hier alleen maar onzin altijd en irl heb ik een vete al jaren lopen die ik eindelijk wil beslechten.

En voor hetzelfde geld post ik alleen maar over koetjes en kalfjes en heb ik diezelfde vete lopen irl die ik wil beslechten.

Bij de ene situatie gaan alarmebellen rinkelen en bij de andere niet. Terwijl zich exact hetzelfde zal voltrekken.

Wat dus met zich meebrengt dat je dit onmogelijk kunt wijten aan Facebook; het is niet te voorkomen.
pi_118447136
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:44 schreef vosss het volgende:

[..]

Is het ook niet, maar de meeste mensen volgen al dan niet bewust wel een gedragspatroon.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118447153
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:45 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Is het ook niet, maar de meeste mensen volgen al dan niet bewust wel een gedragspatroon.
Vind je dan dat Facebook een beslissende rol heeft gespeeld in deze moord? :)
pi_118447164
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:44 schreef Tchock het volgende:

[..]

Wat dus met zich meebrengt dat je dit onmogelijk kunt wijten aan Facebook; het is niet te voorkomen.
Dat ben ik zeker met je eens.

Overigens vind ik de TT niet echt de lading van het topic dekken. Het gaat namelijk niet echt over die zogenaamde facebookmoord, maar veel meer in zn algemeen qua internet, fora en social media.

Dus misschien dat iemand daar wat anders van kan maken. Ofzo.

:)
vosss is de naam,
pi_118447188
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:46 schreef Tchock het volgende:

[..]

Absoluut niet, wat ik al eerder zei, het hangt van mensen af en niet de middelen. Als die vent het niet had gepost was het ook wel gebeurd, alleen het bood wel een kans voor iemand om in te grijpen. En dat is niet per se het bedrijf Facebook.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118447189
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:43 schreef Ziba het volgende:

[..]

Sowieso lopen admins etc altijd als eerste het risico om aangesproken te worden op wat voor content dan ook op de site waar die admins over gaan. Denk je nou serieus dat jij op Fok via PM/DM kan communiceren zonder dat Danny daar, should the need arise, bij kan? Dan ben je wel echt heel erg naïef. Ik denk niet dat je zo naïef bent :)
pi_118447192
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:46 schreef vosss het volgende:

[..]

Dat ben ik zeker met je eens.

Overigens vind ik de TT niet echt de lading van het topic dekken. Het gaat namelijk niet echt over die zogenaamde facebookmoord, maar veel meer in zn algemeen qua internet, fora en social media.

Dus misschien dat iemand daar wat anders van kan maken. Ofzo.

Ja en meteen de zaak hernoemen tot Rotterdamse Tienermoord ofzo ;(
pi_118447200
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:46 schreef Tchock het volgende:

[..]

DAT is een andere vraag. Als dat de vraag is ga ik voor "nee".
pi_118447213
quote:
3s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:47 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Absoluut niet, wat ik al eerder zei, het hangt van mensen af en niet de middelen. Als die vent het niet had gepost was het ook wel gebeurd, alleen het bood wel een kans voor iemand om in te grijpen. En dat is niet per se het bedrijf Facebook.
Wie bedoel je dan? :P
pi_118447216
Dr flash, als ik zo de post van Thock lees kan dat wel weer nare consequenties hebben. En in de toekomst dus al helemaal.
pi_118447260
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:49 schreef Tchock het volgende:

[..]

Wie bedoel je dan? :P
Als een post op mijn prikbord komt "er gaat iemand dood om 15:00 uur" gaat er bij mij toch wel een lampje branden, want zoiets is nou niet bepaald 'normaal' op mijn FB, dus ik zou er wel vraagtekens bij zetten. Dat is het hele eiereten met social media, mensen kunnen zelf beslissen wat ze er mee doen, ingrijpen of niet.

Achteraf praten is altijd makkelijk natuurlijk, en ik ga niet zeggen dat ik nou meteen had ingegrepen, maar ik zou er wel serieus over zijn gaan denken. De mensen die ik ken zeggen dergelijke dingen niet, dus ik had minstens ernaar gekeken of melding gedaan denk ik.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118447261
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:48 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ja en meteen de zaak hernoemen tot Rotterdamse Tienermoord ofzo ;(
Nee helemaal niet. Het topic trekt het toch ook veel breder dan dat?

Dan mag de TT ook wel die kant op. Nu lijkt het in de AT-list of dit topic over de facebookmoord gaat, maar feitelijk gezien gaat het meer over uitlatingen/bedreigingen op social media en of mensen dergelijke zaken kunnen voorkomen en of de bedrijven achter die social media aansprakelijk gesteld kunnen worden/medeschuld hebben en weet ik wat al dies meer zij.

De TT dekt de lading in elk geval zeker niet imo.
vosss is de naam,
pi_118447266
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:49 schreef Ziba het volgende:
Dr flash, als ik zo de post van Thock lees kan dat wel weer nare consequenties hebben. En in de toekomst dus al helemaal.
Elke post van Thock kan nare consequenties hebben. Elke post van mij kan nare consequenties hebben. maar als ik concreet ga worden over allemaal nare dingen die ik met mensen zou willen doen dan kom ik niet ver op fok hoor, echt niet :N
pi_118447274
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Sowieso lopen admins etc altijd als eerste het risico om aangesproken te worden op wat voor content dan ook op de site waar die admins over gaan. Denk je nou serieus dat jij op Fok via PM/DM kan communiceren zonder dat Danny daar, should the need arise, bij kan? Dan ben je wel echt heel erg naïef. Ik denk niet dat je zo naïef bent :)
Natuurlijk, dat is imo vanzelfsprekend. Mij gaat het erom dat een admin toch niet 'zomaar' privacydingen gaat lezen zonder aanleiding. Lijkt mij iets wat simpelweg niet zomaar toegestaan is.
pi_118447275
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:52 schreef vosss het volgende:

[..]

Nee helemaal niet. Het topic trekt het toch ook veel breder dan dat?

Dan mag de TT ook wel die kant op. Nu lijkt het in de AT-list of dit topic over de facebookmoord gaat, maar feitelijk gezien gaat het meer over uitlatingen/bedreigingen op social media en of mensen dergelijke zaken kunnen voorkomen en of de bedrijven achter die social media aansprakelijk gesteld kunnen worden/medeschuld hebben en weet ik wat al dies meer zij.

De TT dekt de lading in elk geval zeker niet imo.
Ik bedoelde als naam voor de zaak, niet als TT voor dit topic :@
pi_118447285
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:52 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Elke post van Thock kan nare consequenties hebben. Elke post van mij kan nare consequenties hebben. maar als ik concreet ga worden over allemaal nare dingen die ik met mensen zou willen doen dan kom ik niet ver op fok hoor, echt niet :N
My point exactly.

Als iemand er melding van doet bij FOK bij de moderators of admins dan kijken wij ernaar en doen we eventueel melding, en bij FB kan je dat als "vriend" ook gewoon doen. Het domweg afschuiven op de afwezigheid van FB moderators is te kort door de bocht.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118447294
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:52 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Als een post op mijn prikbord komt "er gaat iemand dood om 15:00 uur" gaat er bij mij toch wel een lampje branden, want zoiets is nou niet bepaald 'normaal' op mijn FB, dus ik zou er wel vraagtekens bij zetten. Dat is het hele eiereten met social media, mensen kunnen zelf beslissen wat ze er mee doen, ingrijpen of niet.

Achteraf praten is altijd makkelijk natuurlijk, en ik ga niet zeggen dat ik nou meteen had ingegrepen, maar ik zou er wel serieus over zijn gaan denken. De mensen die ik ken zeggen dergelijke dingen niet, dus ik had minstens ernaar gekeken of melding gedaan denk ik.
Bedenk wel dat het hier absoluut niet duidelijk en open was hè.
pi_118447297
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:52 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik bedoelde als naam voor de zaak, niet als TT voor dit topic :@
Ow okay. Ik hoop niet dat dit misverstand problemen op gaat leveren in de toekomst. :X
vosss is de naam,
pi_118447298
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:52 schreef Ziba het volgende:

[..]

Natuurlijk, dat is imo vanzelfsprekend. Mij gaat het erom dat een admin toch niet 'zomaar' privacydingen gaat lezen zonder aanleiding. Lijkt mij iets wat simpelweg niet zomaar toegestaan is.
True, helemaal mee eens ^O^
pi_118447307
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:53 schreef Tchock het volgende:

[..]

Bedenk wel dat het hier absoluut niet duidelijk en open was hè.
Nee, maar ik noem gewoon een voorbeeld.

Twitter is ook zoiets, het is open en bloot en er word gewoon ingegrepen bij rare uitspattingen.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118447319
quote:
3s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:53 schreef Voorschrift het volgende:

Het domweg afschuiven op de afwezigheid van FB moderators is te kort door de bocht.
Nou soms is de bocht ook wel gewoon te kort. Ik vlieg er ook regelmatig uit op FOK! en daar ben ik mij terdege van bewust :s)
vosss is de naam,
pi_118447321
quote:
6s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:53 schreef vosss het volgende:

[..]

Ow okay. Ik hoop niet dat dit misverstand problemen op gaat leveren in de toekomst. :X
Oh ik dacht net dat we eruit waren :)
pi_118447325
quote:
De vijftienjarige Winsie zou geroddeld hebben over haar zestienjarige hartsvriendin Polly. Deze wilde wraak en klaagde over het gedrag van haar vriendin tegen vriendje Wesley. Deze zou vervolgens de veertienjarige Jinhua ingeschakeld hebben om Winsie te vermoorden. Zo geschiedde. Jinhua ging op 14 januari 2012 met een mes naar het huis van Winsie en stak haar dood. Ook haar vader raakte hierbij gewond.
Dit is wat mij betreft een perfecte weergave van de feiten. Hoeft geen Facebook aan te pas te komen.

quote:
3s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:54 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Nee, maar ik noem gewoon een voorbeeld.

Twitter is ook zoiets, het is open en bloot en er word gewoon ingegrepen bij rare uitspattingen.
Twitter krijgt dan ook bergen kritiek over zich heen vanwege de censuur die er plaatsvindt.
pi_118447331
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:52 schreef Ziba het volgende:

[..]

Er zijn duizenden users die DM's en PM's versturen, zonder aanleiding die dingen lezen is wel 't laatste wat interessant is. Daarnaast moet je ook vertrouwen hebben in admins en mods. Artsen, bankiers, en noem maar op hebben ook info tot alles en nogwat, maar delen of lezen dat ook niet zonder noodzaak.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118447343
quote:
3s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:55 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Er zijn duizenden users die DM's en PM's versturen, zonder aanleiding die dingen lezen is wel 't laatste wat interessant is. Daarnaast moet je ook vertrouwen hebben in admins en mods. Artsen, bankiers, en noem maar op hebben ook info tot alles en nogwat, maar delen of lezen dat ook niet zonder noodzaak.
Het verschil is natuurlijk dat die tot op de hoogste rechtbank hun mond kunnen en moeten houden, terwijl je die garantie bij mods geenszins hebt.
pi_118447344
quote:
6s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:55 schreef vosss het volgende:

[..]

Nou soms is de bocht ook wel gewoon te kort. Ik vlieg er ook regelmatig uit op FOK! en daar ben ik mij terdege van bewust :s)
Wie niet, maar echte doodsbedreigingen vallen wel mee, gelukkig.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118447361
quote:
3s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:55 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Nou heb ik het al niet echt een hoge pet op van de damen en heren mods op FOK!, maar die vertrouw ik toch stuk voor stuk een heel pak meer dan je gemiddelde bankier! :D
vosss is de naam,
pi_118447372
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:55 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dit is wat mij betreft een perfecte weergave van de feiten. Hoeft geen Facebook aan te pas te komen.

Had zonder FB gekund idd. Maar nu is het wel via FB gegaan en krijg je de discussie of FB hier iets aan had kunnen doen / had kunnen ingrijpen. Ik denk dat dat in dit geval wel gekund had.

En het is achteraf natuurlijk makkelijk lullen nou er een dode gevallen is, dat ingrijpen "gekund en gemoeten" had. Maar goed, ingrijpen had dus gekund, en blijkbaar gemoeten. Is het dan zo raar dat mensen zich afvragen waarom FB ervoor GEKOZEN heeft om dat niet te doen? Ik denk het niet :)
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 01:58:37 #100
322645 Voorschrift
See if I care
pi_118447376
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:56 schreef Tchock het volgende:

[..]

Het verschil is natuurlijk dat die tot op de hoogste rechtbank hun mond kunnen en moeten houden, terwijl je die garantie bij mods geenszins hebt.
Het staat duidelijk aangegeven in onze voorwaarden dat je akkoord gaat ermee, dat is het verschil.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 01:59:00 #101
322645 Voorschrift
See if I care
pi_118447382
quote:
11s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:57 schreef vosss het volgende:

[..]

Nou heb ik het al niet echt een hoge pet op van de damen en heren mods op FOK!, maar die vertrouw ik toch stuk voor stuk een heel pak meer dan je gemiddelde bankier! :D
;(
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118447388
quote:
3s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:58 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Het staat duidelijk aangegeven in onze voorwaarden dat je akkoord gaat ermee, dat is het verschil.
Dat ook. Trouwens, als het wetsvoorstel zoals ik dat net poste er door is ben ik benieuwd of jullie AV's op de schop moeten :)
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 02:00:24 #103
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_118447397
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:59 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dat ook. Trouwens, als het wetsvoorstel zoals ik dat net poste er door is ben ik benieuwd of jullie AV's op de schop moeten :)
Jij bent vast niet de enige die daar naar kijkt :z
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 02:00:38 #104
322645 Voorschrift
See if I care
pi_118447401
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:59 schreef Tchock het volgende:

[..]

Geen idee, maar ik ben er nog immer voorstander van dat als dergelijke praktijken zich voordoen via het berichten-systeem van FOK dat er dames en heren zijn van FOK die daar ook daadwerkelijk onderzoek naar kunnen doen.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118447402
quote:
9s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:59 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

;(
Niet huilen, je bent NIET zo erg als Scheringa :D
pi_118447410
quote:
3s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:00 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Geen idee, maar ik ben er nog immer voorstander van dat als dergelijke praktijken zich voordoen via het berichten-systeem van FOK dat er dames en heren zijn van FOK die daar ook daadwerkelijk onderzoek naar kunnen doen.
Het verschil wordt dan dat er alleen ingegrepen kan worden bij ernstige vermoedens dat die praktijken plaatsvinden. Nu kunnen jullie alles lezen, als je de tijd had :P
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 02:01:39 #107
322645 Voorschrift
See if I care
pi_118447412
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:00 schreef Tchock het volgende:

[..]

Niet huilen, je bent NIET zo erg als Scheringa :D
Ik word twee keer over beledigd, ik ben droevig nu.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 02:02:27 #108
322645 Voorschrift
See if I care
pi_118447421
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:01 schreef Tchock het volgende:

[..]

Het verschil wordt dan dat er alleen ingegrepen kan worden bij ernstige vermoedens dat die praktijken plaatsvinden. Nu kunnen jullie alles lezen, als je de tijd had :P
Niet iedereen, en dan nog is het teveel om door te lezen, en dan nog moet je wel uitgaan van wat vertrouwen. Welk een reden zou een FA hebben jouw PM door te lezen, of die van duizenden anderen?
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118447424
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:02 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Niet iedereen, en dan nog is het teveel om door te lezen, en dan nog moet je wel uitgaan van wat vertrouwen. Welk een reden zou een FA hebben jouw PM door te lezen, of die van duizenden anderen?
Oh geen, maar het kán wel :P Straks niet meer.
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 02:03:10 #110
322645 Voorschrift
See if I care
pi_118447432
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:02 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik ben geen jurist, geen idee.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118447438
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:03 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Ik ben geen jurist, geen idee.
Ik ook niet, daarom ben ik benieuwd :D Danny heeft ongetwijfeld een jurist in dienst, en als ik naar zijn cookie-afhandeling kijk een goede ook. Dus het zal wel goedkomen :)
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 02:04:39 #112
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_118447449
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:02 schreef Tchock het volgende:

[..]

Wat bedoel je? Straks (Wanneer?) kan een (F)A van Fok niet meer jouw PM/DM lezen? :? Dan zal het met het beschikbaar stellen van die hele feature ook wel vrij vlot afgelopen zijn denk ik :)
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 02:08:37 #113
322645 Voorschrift
See if I care
pi_118447495
quote:
Laten we het hier ook over houden, en niet over juristen. Voordat we te ver uitwijken.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 02:09:39 #114
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_118447510
quote:
3s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:08 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Laten we het hier ook over houden, en niet over juristen. Voordat we te ver uitwijken.
Daar heb ik al lang geleden antwoord op gegeven :Y
pi_118447511
quote:
3s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:08 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Nouja, het punt is natuurlijk dat de meeste users weinig informatie over elkaar hebben. Wij kunnen ruzie hebben wat we willen, maar ik kom er waarschijnlijk niet achter waar je woont en jij niet van mij. Dat alleen al maakt FOK! veel veiliger.
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 02:11:44 #116
322645 Voorschrift
See if I care
pi_118447537
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:09 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nouja, het punt is natuurlijk dat de meeste users weinig informatie over elkaar hebben. Wij kunnen ruzie hebben wat we willen, maar ik kom er waarschijnlijk niet achter waar je woont en jij niet van mij. Dat alleen al maakt FOK! veel veiliger.
Ja, maar het punt gaat over wat je zou doen als je zoiets zou tegenkomen, wat nou als een persoon hier op FOK een dergelijk dreigement uit, wat zou jij doen? The boy who cried wolf, of een TR, of een moderator aan de mouw trekken, of negeren? Daar gaat het hele artikel ook over, hoeveel sociale controle is er nou op social media (en fora).

Waar je woont of niet woont is niet al te lastig achter te komen wanneer de noodzaak er voor is, sowieso niet voor de politie, je post gewoon op je IP adres. Het gaat voornamelijk om gedrag, en niet wetjes of juristen.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118447557
quote:
3s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:11 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Ja, maar het punt gaat over wat je zou doen als je zoiets zou tegenkomen, wat nou als een persoon hier op FOK een dergelijk dreigement uit, wat zou jij doen? The boy who cried wolf, of een TR, of een moderator aan de mouw trekken, of negeren? Daar gaat het hele artikel ook over, hoeveel sociale controle is er nou op social media (en fora).

Waar je woont of niet woont is niet al te lastig achter te komen wanneer de noodzaak er voor is, sowieso niet voor de politie, je post gewoon op je IP adres.
Voor zover ik weet is dat nauwelijks nauwkeurig toch? Althans, ik kom met mijn eigen IP op een school hier een paar kilometer vandaan uit.

Maar ik bedoel ook niet dat FOK! of de politie mij op kan sporen, maar dat het onmogelijk is om een moord te beramen door users zelf, over het algemeen.
pi_118447569
quote:
hoeveel sociale controle is er nou op social media
Ik ben van mening dat de naam an sich al fout is.

Tijdens carnaval in Maastricht waar een hele stad zo dronken als een lor is is er meer sociale controle dan op social media imo.

:X
vosss is de naam,
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 02:14:21 #119
322645 Voorschrift
See if I care
pi_118447571
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:12 schreef Tchock het volgende:

[..]

Voor zover ik weet is dat nauwelijks nauwkeurig toch? Althans, ik kom met mijn eigen IP op een school hier een paar kilometer vandaan uit.

Maar ik bedoel ook niet dat FOK! of de politie mij op kan sporen, maar dat het onmogelijk is om een moord te beramen door users zelf, over het algemeen.
Onmogelijk is niks, zeker niet als niemand je serieus neemt als je op social media en andere kanalen er nog eerst melding van maakt. Maar dan nog, better safe than sorry nietwaar? Voor jou is het 2 seconden even een TR plaatsen of een van de mods aan de mouw trekken, voor de ander kan 't zijn/haar leven zijn.

Om het maar even te dramatiseren.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118447580
quote:
3s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:14 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Onmogelijk is niks, zeker niet als niemand je serieus neemt als je op social media en andere kanalen er nog eerst melding van maakt. Maar dan nog, better safe than sorry nietwaar?
Je mist een beetje de strekking van mijn punt. Yvonne vraagt: kan dit op FOK!? ik ontken dat, omdat de aard van Facebook meebrengt dat je je vrienden kent en daarom op kan zoeken voor een steekpartij. Ik weet van precies één FOK!ker waar ze woont, en dat is mijn vriendin. Snap je waar ik heen wil? :)
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 02:15:59 #121
322645 Voorschrift
See if I care
pi_118447583
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:14 schreef vosss het volgende:

[..]

Ik ben van mening dat de naam an sich al fout is.

Tijdens carnaval in Maastricht waar een hele stad zo dronken als een lor is is er meer sociale controle dan op social media imo.

:X
Ja en de vraag is dus of dat goed is, of wat er aan te doen, e.d.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118447588
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:12 schreef Tchock het volgende:

[..]

Jij niet nee, maar als er serieuze shit is dan kunnen de FA's op FOK! gewoon de politie inschakelen en die zullen hendig wel je IP doorgeven en contact opnemen met je provider. De provider zal zeker in het geval van politie en dringende zaken gewoon je adres doorspelen.

Die kunnen sneller aan de deur staan dan je denkt :)
vosss is de naam,
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 02:16:41 #123
322645 Voorschrift
See if I care
pi_118447591
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:15 schreef Tchock het volgende:

[..]

Je mist een beetje de strekking van mijn punt. Yvonne vraagt: kan dit op FOK!? ik ontken dat, omdat de aard van Facebook meebrengt dat je je vrienden kent en daarom op kan zoeken voor een steekpartij. Ik weet van precies één FOK!ker waar ze woont, en dat is mijn vriendin. Snap je waar ik heen wil? :)
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:16 schreef vosss het volgende:

[..]

Jij niet nee, maar als er serieuze shit is dan kunnen de FA's op FOK! gewoon de politie inschakelen en die zullen hendig wel je IP doorgeven en contact opnemen met je provider. De provider zal zeker in het geval van politie en dringende zaken gewoon je adres doorspelen.

Die kunnen sneller aan de deur staan dan je denkt :)
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118447595
quote:
3s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:15 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Ja en de vraag is dus of dat goed is, of wat er aan te doen, e.d.
de sociale controle in Maastricht is dan meestal erg goed ja. Vooral ook omdat het een feest van jong en oud is en de oudere generatie de jongere wat in de gaten houdt.

vosss is de naam,
pi_118447596
quote:
3s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:16 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

[..]

Nogmaals: je mist compleet mijn punt. Ik heb het helemaal niet over de politie, ik heb het over users. Als ik jou op wil zoeken en neer wil steken kan ik dat niet, omdat ik je nooit kan vinden. Mijn Facebookvrienden kan ik vrijwel allemaal vinden.
pi_118447602
Hoe groot is de kans sowieso dat er een groep users zijn die een moord gaan bedenken via dm/pm, het verkondigen en uitvoeren? Ik bedenk maar wat. Maar kan me niet voorstellen dat zulke situaties zich op Fok kunnen voordoen. Fok is klein. :P
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 02:18:17 #127
322645 Voorschrift
See if I care
pi_118447605
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:17 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nogmaals: je mist compleet mijn punt. Ik heb het helemaal niet over de politie, ik heb het over users.
Users geven het door, omdat ze iets niet vertrouwen.

Of zou jij een post als "Nu ben ik het helemaal zat, ik draai dat wijf straks echt de nek om" in een relatie-topic normaal vinden, waar normaalgesproken enkel op vriendelijke normale toon wordt gekletst? Nou is dat misschien niet het meest logische voorbeeld op FOK, maar goed. :P
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118447609
quote:
3s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:18 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Users geven het door, omdat ze iets niet vertrouwen.

Of zou jij een post als "Nu ben ik het helemaal zat, ik draai dat wijf straks echt de nek om" in een relatie-topic normaal vinden, waar normaalgesproken enkel op vriendelijke normale toon wordt gekletst?
Laat maar :') Het is al laat.
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 02:19:41 #129
322645 Voorschrift
See if I care
pi_118447615
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:17 schreef Ziba het volgende:
Hoe groot is de kans sowieso dat er een groep users zijn die een moord gaan bedenken via dm/pm, het verkondigen en uitvoeren? Ik bedenk maar wat. Maar kan me niet voorstellen dat zulke situaties zich op Fok kunnen voordoen. Fok is klein. :P
Genoeg mafkezen die voordat ze iets doen het gewoon posten, er zijn wel meer voorbeelden van op deze planeet waar ze het gewoon aankondigen, nog niet eens zozeer beramen.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 02:20:32 #130
322645 Voorschrift
See if I care
pi_118447624
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:18 schreef Tchock het volgende:

[..]

Laat maar :') Het is al laat.
Je kent mij niet nee, maar wie zegt dat je 't over een (andere) FOK-user hebt dan?

Je kan ook bijvoorbeeld posten dat je je schoolklas overhoop gaat knallen of iets anders idioots.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  One tough cookie vrijdag 26 oktober 2012 @ 02:20:56 #131
169210 liesje1979
pi_118447628
Oh my.
Wat erg, wat erg als een jonegn van 14 een moord pleegt voor status en wat erg dat de omgeving er niet meer van op kijkt als iemand dat soort dingen roept. Wat happend met `dan mag je niet meer op mijn feestje komen! `.

En nee dit soort dingen zouden denk ik niet op FOK! gebeuren, want geen status aan moorden, Denk ik. Hoop ik.
pi_118447634
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:17 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nogmaals: je mist compleet mijn punt. Ik heb het helemaal niet over de politie, ik heb het over users. Als ik jou op wil zoeken en neer wil steken kan ik dat niet, omdat ik je nooit kan vinden. Mijn Facebookvrienden kan ik vrijwel allemaal vinden.
Hihi, volgens mij weten fokkers heel veel van elkaar. Je hebt ook veel kliekjes en je hebt ook van die gekken die complete locaties kunnen halen uit foto's. Gebeurde wel eens in userfoto's. Maar ik begrijp je punt hoewel ik van mening ben dat je hier in feite helemaal niet zo anoniem bent.
pi_118447635
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:20 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Je kent mij niet nee, maar wie zegt dat je 't over een (andere) FOK-user hebt dan?

Je kan ook bijvoorbeeld posten dat je je schoolklas overhoop gaat knallen of iets anders idioots.
Dan heeft het al niets meer weg van de 'Facebookmoord'. Maar er zijn toch gevallen geweest dat mensen hun zelfmoord aankondigden en dat FOK! actie ondernam? Op diezelfde manier kan dat met zo'n bedreiging, als er genoeg grond is aan te nemen dat het echt is.
pi_118447643
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:21 schreef Ziba het volgende:

[..]

Hihi, volgens mij weten fokkers heel veel van elkaar. Je hebt ook veel kliekjes en je hebt ook van die gekken die complete locaties kunnen halen uit foto's. Gebeurde wel eens in userfoto's. Maar ik begrijp je punt hoewel ik van mening ben dat je hier in feite helemaal niet zo anoniem bent.
Sommige kliekjes wel ja. En als ik jou wil vermoorden kan ik je ook vast wel vinden. Maar de meeste niet hoor :)
pi_118447644
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:17 schreef Ziba het volgende:
Nouja moord misschien niet direct, maar een aangekondigde zelfmoord is destijds toch behoorlijk adequaat op gereageerd door FOK! en met name door Yvonne.

Jammer dat zo een lamlul dan later alsnog zichzelf van kant maakt, maar goed, dat is dan weer een ander verhaal. Dus ik denk wel dat FOK! zeker wel kan schakelen en op de juiste manier handelen mocht het nodig zijn.

vosss is de naam,
pi_118447647
quote:
3s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:22 schreef vosss het volgende:
Jammer dat zo een lamlul dan later alsnog zichzelf van kant maakt,
Dat wist ik niet, echt :o
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 02:22:57 #137
322645 Voorschrift
See if I care
pi_118447649
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:21 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dan heeft het al niets meer weg van de 'Facebookmoord'. Maar er zijn toch gevallen geweest dat mensen hun zelfmoord aankondigden en dat FOK! actie ondernam? Op diezelfde manier kan dat met zo'n bedreiging, als er genoeg grond is aan te nemen dat het echt is.
Dat is dan ook het hele punt.

En tevens een goed voorbeeld.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118447658
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:22 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Dat is dan ook het hele punt.

En tevens een goed voorbeeld.
Ik denk dat FOK! wel een dergelijk zelfreinigend systeem is. Als ik iets roep reageert niemand, maar als ik een foto van mijn wapen plaats ben ik er van overtuigd dat er actie ondernomen wordt.

Wat trouwens meteen ook de reden is dat mensen dat op FOK! niet doen.
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 02:24:47 #139
322645 Voorschrift
See if I care
pi_118447664
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:24 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik denk dat FOK! wel een dergelijk zelfreinigend systeem is. Als ik iets roep reageert niemand, maar als ik een foto van mijn wapen plaats ben ik er van overtuigd dat er actie ondernomen wordt.

Wat trouwens meteen ook de reden is dat mensen dat op FOK! niet doen.
Valt reuze mee, die kerel die zelfmoord wou plegen en dat riep werd ook op gereageerd. Maar goddank zijn er maar weinig dingen waar inderdaad serieus op gereageerd moeten worden, de meeste idiote posts komen van 'bekenden' waar we wel van weten dat je ze niet met een korrel maar met een zak zout moet nemen.

Desalniettemin wordt alles behandeld, dat wel. Kloonscans e.d. zijn er niet voor niks natuurlijk.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118447669
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:24 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Valt reuze mee, die kerel die zelfmoord wou plegen en dat riep werd ook op gereageerd. Maar goddank zijn er maar weinig dingen waar inderdaad serieus op gereageerd moeten worden, de meeste idiote posts komen van 'bekenden' waar we wel van weten dat je ze niet met een korrel maar met een zak zout moet nemen.

Desalniettemin wordt alles behandeld, dat wel. Kloonscans e.d. zijn er niet voor niks natuurlijk.
Helaas is het geen feilloos systeem. Aan het eind van de dag zijn jullie allemaal normale mensen, geen psychiaters, gedragswetenschappers of paragnosten. Laten we hopen dat het zo goed blijft gaan als het tot nu toe altijd ging :)
pi_118447673
quote:
de meeste idiote posts komen van 'bekenden' waar we wel van weten dat je ze niet met een korrel maar met een zak zout moet nemen.
Jong heb je het over mij of wat? Moet ik eens bij je langskomen ofzo? }:| :(
vosss is de naam,
pi_118447674
quote:
3s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:22 schreef vosss het volgende:

[..]

Nouja moord misschien niet direct, maar een aangekondigde zelfmoord is destijds toch behoorlijk adequaat op gereageerd door FOK! en met namen Yvonne.

Jammer dat zo een lamlul dan later alsnog zichzelf van kant maakt, maar goed, dat is dan weer een ander verhaal. Dus ik denk wel dat FOK! zeker wel kan schakelen en op de juiste manier handelen mocht het nodig zijn.

Maar dat vind ik - hoe hard het ook klinkt - minder erg dan een willekeurige moord. Iemand die dood wil, wil dood en doet het uiteindelijk toch. Stel dat je hier daadwerkelijk gekken hebt die zoiets via Fok bespreken en uitvoeren. Onrealistisch, maargoed, dan wordt de media erbij gehaald, krijg je een slechte naam (denk ik). En het gaat de boeken in, denk ik. Maargoed, voorkomen kan dus op zich wel als je snel handelt..
pi_118447676
quote:
8s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:26 schreef vosss het volgende:

[..]

* Tchock 1-1-2
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 02:28:50 #144
322645 Voorschrift
See if I care
pi_118447684
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:26 schreef Tchock het volgende:

[..]

Helaas is het geen feilloos systeem. Aan het eind van de dag zijn jullie allemaal normale mensen, geen psychiaters, gedragswetenschappers of paragnosten. Laten we hopen dat het zo goed blijft gaan als het tot nu toe altijd ging :)
We're all only human, we can only do our best. ^O^

quote:
8s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:26 schreef vosss het volgende:

[..]

Jwtzelluf. :7
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118447703
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:22 schreef Tchock het volgende:

[..]

Sommige kliekjes wel ja. En als ik jou wil vermoorden kan ik je ook vast wel vinden. Maar de meeste niet hoor :)
Uhu, volgens mij zijn er genoeg manieren om iemand helemaal te achtehalen als je je erin gaat verdiepen. Dat mensen dat op fok doen vind ik al irritant met die fotodingen enzo, zodra je via BB upload bijv.
pi_118447706
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:27 schreef Ziba het volgende:

[..]

Maar dat vind ik - hoe hard het ook klinkt - minder erg dan een willekeurige moord. Iemand die dood wil, wil dood en doet het uiteindelijk toch. Stel dat je hier daadwerkelijk gekken hebt die zoiets via Fok bespreken en uitvoeren. Onrealistisch, maargoed, dan wordt de media erbij gehaald, krijg je een slechte naam (denk ik). En het gaat de boeken in, denk ik. Maargoed, voorkomen kan dus op zich wel als je snel handelt..
Ik zeg niet dat alle gevallen te voorkomen zouden zijn, maar ik denk wel dat FOK! een hecht genoege community dat mensen zelf toch echt wel aan de bel trekken als iets niet in de haak lijkt en dat er dan zo snel mogelijk geschakeld zal worden.
En dan denk ik zomaar dat als Yvonne dan net bij de kapper zit en een whatsapp krijgt dat de shit on is op FOK! dat ze met de krultang in het haar naar huis rent en de zaak handelt.

En daar kan je alleen maar respect voor hebben. :)

En dingen die via DM/PM besproken worden, ja dat is leuk, maar dat monitor je niet constant.
vosss is de naam,
pi_118448650
Hoewel we het soms niet kunnen zien zitten er op Fok heel wat mensen met een gezond verstand. En op de momenten dat er rare dingen gebeuren wordt er echt wel aan de bel getrokken denk ik zo :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_118448791
Als Facebook had ingegrepen was de moord dan niet gepleegd?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_118448836
Hou me vast modjes, hou me vast.
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
  Boks-Chick vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:13:51 #150
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_118448869
er is natuurlijk wel meer mis behalve dan dat het een 'facebook'moord is.
Een joch van 14 jaar die een meisje van ong. dezelfde leeftijd bewust op gaat zoeken en gaat vermoorden en en passant er geen moeite mee heeft om ook de ouders mee te nemen is gewoon goed ziek tussen de oren. Ik mag toch hopen dat er maar weinig kinderen zijn die zo'n idioot in hun vaste 'vrienden'kring hebben.
lolwut
pi_118448893
Ik zou het nooit serieus nemen. Ik neem alles op internet met een grote korrel zout... al schijntnde jongere generatie daar anders tegenaan te kijken
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_118448917
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 01:00 schreef yvonne het volgende:

[..]

True. Je moet ook wel beetje bijblijven online als ouder.
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  Admin vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:07:53 #153
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_118452429
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 02:01 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nee dat is niet correct, alleen bij ernstige vermoedens, en dan alleen door de eigenaar van de site.

pi_118452666
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 11:07 schreef yvonne het volgende:

[..]

Nee dat is niet correct, alleen bij ernstige vermoedens, en dan alleen door de eigenaar van de site.
Ah, okay :) Fijn om te weten. Ik meen mij te herinneren dat dat in de algemene voorwaarden niet zo expliciet staat vermeld.
  Admin vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:17:44 #155
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_118452719
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 08:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

True. Je moet ook wel beetje bijblijven online als ouder.
Nou dat, ik vind het verbazingwekkend hoeveel lui er zijn die al kakelend lopen te beweren niks met computers te doen hihihi, en dat internet, nou gelukkig hebben wij wél echte vrienden.
Ondertussen zitten hun kinderen tot diep in de nacht op FOK! gaan op onverklaarbare wijze schoolresultaten naar beneden en krijg je gevallen dat het boze broertje privéfoto's van z'n zusje post en dán wij opeens ( nou na een week of wat) mail van boze ouders krijgen die eisen dit dat zu szo, en dan is FOK! ook nog eens * vul maar in en zijn wij de schuldige.

Nee Mevrouw en meneer ouder, wij modereren en halen dat soort zaken weg, maar u en dat pestventje van je zijn schuldig, jullie hebben je kind hopla internet iop geggooid zonder je er nou eens in te verdiepen wat er allemaal kan gebeuren,
zoiets heb ik trouwens weleens gemaild naar ouders die op hoge poten kwamen klagen.

Admin vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:18:46 #156
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_118452745
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 11:15 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ah, okay :) Fijn om te weten. Ik meen mij te herinneren dat dat in de algemene voorwaarden niet zo expliciet staat vermeld.
Alles wordt trouwens gecodeerd opgeslagen en ís het nieteens zomaar leesbaar.

pi_118456329
Of het nou over cookies gaat, over downloaden, over online adverteren of over social media - steeds weer blijkt dat schrikbarend veel mensen geen idee hebben wat internet inmiddels geworden is.

Ik ben heel benieuwd wat deze zaak aan de discussies hierover zal toevoegen.
pi_118456403
quote:
steeds weer blijkt dat schrikbarend veel mensen geen idee hebben wat internet inmiddels geworden is.
Een poel des verderfs, me dunkt :7
vosss is de naam,
pi_118456446
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 11:17 schreef yvonne het volgende:

[..]

Nou dat, ik vind het verbazingwekkend hoeveel lui er zijn die al kakelend lopen te beweren niks met computers te doen hihihi, en dat internet, nou gelukkig hebben wij wél echte vrienden.
Ondertussen zitten hun kinderen tot diep in de nacht op FOK! gaan op onverklaarbare wijze schoolresultaten naar beneden en krijg je gevallen dat het boze broertje privéfoto's van z'n zusje post en dán wij opeens ( nou na een week of wat) mail van boze ouders krijgen die eisen dit dat zu szo, en dan is FOK! ook nog eens * vul maar in en zijn wij de schuldige.

Nee Mevrouw en meneer ouder, wij modereren en halen dat soort zaken weg, maar u en dat pestventje van je zijn schuldig, jullie hebben je kind hopla internet iop geggooid zonder je er nou eens in te verdiepen wat er allemaal kan gebeuren,
zoiets heb ik trouwens weleens gemaild naar ouders die op hoge poten kwamen klagen.
Mijn kinderen gaan het dan ook zwaar krijgen mochten ze het Net op willen en daar gekke dingen gaan doen.
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:14:18 #160
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_118458213
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 13:26 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Mijn kinderen gaan het dan ook zwaar krijgen mochten ze het Net op willen en daar gekke dingen gaan doen.
Maar ondertussen groeit er wel een hele generatie op die tussen wal en schip valt. Voor die jeugd is internet alom vertegenwoordigd en de normaalste zaak van de wereld, maar het ontbreekt ze aan een gedegen opvoeding / lessen hoe er mee om te gaan, omdat hun ouders geen flauw benul hebben van datzelfde internet....
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  Moderator vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:32:07 #161
8781 crew  Frutsel
pi_118458940
jeroenwetzels twitterde op vrijdag 26-10-2012 om 14:06:26 Incident bij rechtszaak #facebookmoord: moeder van slachtoffer geeft moeder van verdachte klap in gezicht. Parketpolitie komt tussenbeide. reageer retweet
  Moderator vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:40:06 #162
8781 crew  Frutsel
pi_118459214
quote:
15s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 14:14 schreef MPG het volgende:

[..]

Maar ondertussen groeit er wel een hele generatie op die tussen wal en schip valt. Voor die jeugd is internet alom vertegenwoordigd en de normaalste zaak van de wereld, maar het ontbreekt ze aan een gedegen opvoeding / lessen hoe er mee om te gaan, omdat hun ouders geen flauw benul hebben van datzelfde internet....
Klopt in veel gevallen wel denk ik :Y
Al zijn er ook ouders die liever hebben dat hun kids juist minder internet en bijv. meer buiten speelt. Maar de kans bestaat dat als je dat doordrukt de kinderen op school of bij vriendjes buiten te boot vallen, er mee worden gepest of het elders gaan doen waar het wel mag.
pi_118459743
Ik ben ook opgegroeid met internet (ken niet anders) en ik weet nog dat ik op de middelbare lessen kreeg over internet. Twee jaar geleden dus. Denk ook dat het aan het kind zelf ligt eigenlijk.
pi_118460953
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 11:17 schreef yvonne het volgende:

[..]

Dankzij fok blijf ik bij en versta ik ook die skere geheimtaal van die tatas en chimeids zodat ik logbestanden kan lezen
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 15:29:22 #165
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_118461124
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 14:54 schreef Ziba het volgende:
Ik ben ook opgegroeid met internet (ken niet anders) en ik weet nog dat ik op de middelbare lessen kreeg over internet. Twee jaar geleden dus. Denk ook dat het aan het kind zelf ligt eigenlijk.
Ik zat zelf op de middelbare school in de tijd dat internet mainstream werd (eind jaren '90). De volgende conversatie tussen docent en leerlingen (waar gebeurd!) typeert denk ik wel de generatiekloof die toen heerste tussen leerlingen en docenten.

Docent Duits: "Jongens, even een vraagje. Waarom lezen jullie allemaal zulke ingewikkelde literaire werken voor de lijst? Eenvoudige jeugdboeken mogen ook gewoon hoor :o !"
Leerling: "Maar meneer, heeft u nog nooit van het internet gehoord?"
Docent: "Internet? INTERNET??? IK heb het hier over boeken, niet over die stomme computers van jullie :( "

En ondanks de inhaalslag van de 'oudere generatie' verwacht ik niet dat deze kloof al gedicht is, tbh.
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_118463012

Opdracht Facebookmoord: 5 jaar en tbs geëist

Even schaamteloos van de FP gejat :P

[ Bericht 20% gewijzigd door stevenmac26 op 26-10-2012 16:37:29 ]
Op zaterdag 12 juli 2014 20:53 schreef Misstique het volgende:
Ik zou je nog niet uitnodigen voor m'n crematie.
Op maandag 22 juli 2013 21:18 schreef capuchon_jongen het volgende:
Sowieso je hebt me topic verneukt stevenmac :r
pi_118513073
Nieuwsuur twitterde op zaterdag 27-10-2012 om 22:33:28 Discussieer mee over de 'Facebookmoord' op het forum @FOK_PR forum.fok.nl/topic/1886821/… #nieuwsuur reageer retweet
Boot lickin, piss drinkin, fingerfriggin, tit tweakin, love bitin, arse lickin, shit stabbin, mother fuckin, spunk lovin, ball bustin, cock suckin, fist fuckin, lipsmackin, thirst quenchin, cool livin, ever givin USELESS MAN
  Moderator maandag 12 november 2012 @ 16:22:31 #168
8781 crew  Frutsel
pi_119129041
quote:
Cel bedenkers Facebookmoord
De 16-jarige Polly W. is in de zaak van de Facebookmoord veroordeeld tot twee jaar jeugddetentie en behandeling in een inrichting voor jeugdigen. Haar toenmalige vriend Wesley C. (18) heeft dezelfde straf gekregen.

De rechter heeft bewust niet voor tbs gekozen, omdat Polly pas na het uitzitten van de straf behandeld zou kunnen worden in een tbs-inrichting.

Het Openbaar Ministerie wilde dat Polly volgens het volwassenenrecht veroordeeld werd, maar daar was de rechter het niet mee eens. Hij wilde dat Polly meteen behandeld wordt en dat kan niet in een gevangenis.
Initiator

Samen met haar toenmalige vriendje Wesley C. liet Polly het meisje Winsie Hau vermoorden. De rechter noemde Polly de initiator en organisator van de moord. "Polly is kil en berekenend te werk gegaan", aldus de rechter.

Volgens de rechtbank hebben Polly en Wesley veel contact gehad over het vermoorden van Winsie. "Ze hebben nauw samengewerkt, afspraken gemaakt en voorbereidingen voor de moord getroffen." Wesley kwam met het voorstel om de toen 14-jarige jongen Jinhua in te schakelen. Hij bracht Winsie begin dit jaar met messteken om het leven. Daarvoor werd hij in september veroordeeld tot 1 jaar jeugdgevangenis en 3 jaar jeugd-tbs.

Polly's advocaat, Bram Moszkowicz, is blij met de uitspraak. "Als je het afzet tegen de eis, een gevangenisstraf van vijf jaar en tbs, volgens het volwassenenstrafrecht, dan ben ik tevreden met een uitspraak volgens het jeugdstrafrecht." Moszkowicz en zijn cliënt beslissen na bestudering van het vonnis of zij in hoger beroep gaan.
Vrijspraak

Minder positief is de reactie van de advocaat van Wesley C. De uitspraak doet volgens haar geen recht aan de situatie, omdat haar cliënt ten onrechte zou worden beschuldigd van het opdracht geven tot moord. Eerder pleitte ze daarom, net als Moszkowicz, voor vrijspraak.

Polly, Wesley en hun advocaten waren niet aanwezig bij de uitspraak. De zaak wordt de Facebookmoord genoemd, omdat Polly en Winsie ruzie hadden via Facebook.
quote:
Vader Winsie: Inktzwarte dag
De vader van het vermoorde meisje Winsie Hau is boos over de uitspraak van de rechter. Die besloot vanmiddag het jeugdrecht toe te passen in de zaak tegen de twee tieners die achter de Facebookmoord zaten.

"Ik vind het belachelijk dat de behandeling van de daders zwaarder weegt dan het toepassen van het volwassenenrecht", zegt de vader van Winsie Hau.

Hij begrijpt niet dat de rechter "iemand die zo'n verschrikkelijk misdrijf heeft gepleegd", snel wil laten behandelen.
Onrecht

Winsies vader vindt dat er te veel aandacht is voor de daders in de zaak in plaats van voor de slachtoffers. Hij heeft het gevoel dat hem voor een tweede keer onrecht wordt aangedaan en spreekt van een pikzwarte dag.

Winsie werd begin dit jaar door messteken om het leven gebracht, na een ruzie op Facebook. Haar vader raakte daarbij ook gewond.
pi_131031561
definitief 2 jaar cel voor de facebook moord

het om had in hoger beroep 5 jaar geeist

http://www.telegraaf.nl/b(...)rd_definitief__.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')