Hier verder.quote:Aangezien libertariers momenteel vrijwel ieder topic wat er is kapen om hun elpee op te zetten.
Misschien handig om al die discussies hier te concentreren. Dan raken andere discussies niet ontspoord door discussies over het al dan niet nodig zijn van een overheid.
Zo jong zijn de meesten ook niet meer.quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:19 schreef Terecht het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Bij de meeste jongeren is het gewoon gebral. Dan heb je nog een zwik zelfbenoemde libertariers die het vrijheidsmantra van het libertarisme gebruiken om hun wat minder frisse kanten mee te maskeren. Vaak merk je na enkele posts al wel wie er een geparfumeerde drol is en wie een Ware Volgeling.
Zeker, libertariers gaan er immers prat op dat ik me zal gedragen omdat ik anders een slechte reputatie krijg en niemand met me zaken wil doen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:34 schreef Janneke141 het volgende:
En over die 'ID-plicht', heb je die nodig?
Dat betekent dat het voor veel mensen gewenst is dat ze een ID hebben, maar dat is wat anders dan een verplichting.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zeker, libertariers gaan er immers prat op dat ik me zal gedragen omdat ik anders een slechte reputatie krijg en niemand met me zaken wil doen.
Maar je kan geen reputatie hebben zonder vastgelegde identiteit. Anders kan ik wanneer ik me misdragen heb gewoon een andere identiteit aannemen. En niemand die het hoeft te weten.
Zolang ID's in private handen zijn kan ik er in principe zoveel nemen als ik wil. Ik kan immers bij ieder ID bedrijf een nieuwe ID kopen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat betekent dat het voor veel mensen gewenst is dat ze een ID hebben, maar dat is wat anders dan een verplichting.
De vraag is, hoe kom je aan een identiteitsbewijs dat ook door de andere partij wordt geaccepteerd?
Waarom het eigendomsrecht van je buurman erkennen? Op basis waarvan dan? Ik accepteer zijn claim gewoon niet want mijn claim is sterker, vind ikquote:Op maandag 22 oktober 2012 22:34 schreef Janneke141 het volgende:
Je kunt natuurlijk prima schriftelijk vastleggen met je buurman waar je erfgrens ligt. De straat is ook van iemand, of van een coöperatie, dus ook dat kun je vastleggen middels bindende afspraken tussen de relevante partijen.
De vraag is wat er gebeurt als een wildvreemde ineens een spoorlijn door je voortuin gaat bouwen.
En over die 'ID-plicht', heb je die nodig?
Ja dan moet je onderhandelen is dan het vaste antwoord.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:44 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed, probeer maar eens een snelweg aan te leggen zonder een instrument als onteigening.
Geweldig tochquote:Op maandag 22 oktober 2012 22:44 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed, probeer maar eens een snelweg aan te leggen zonder een instrument als onteigening.
Er zijn altijd dwarsliggers die je niet weg krijgt. Aantrekkelijk idee voor ontwikkelaars.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja dan moet je onderhandelen is dan het vaste antwoord.
Zal een dure grap worden. Maar wonderwel is het toch goedkoper dan de overheid.
Zal in de praktijk denk ik wel meevallen, met dat soort acties heb je weinig vriendjes over in je straat en die heb je in een libertarische staat natuurlijk wel nodig. De overheid komt je niet helpen, dus daar zul je anderen voor moeten charteren natuurlijk.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Waarom het eigendomsrecht van je buurman erkennen? Op basis waarvan dan? Ik accepteer zijn claim gewoon niet want mijn claim is sterker, vind ik.
Geen industrieterreinen meer.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Geweldig toch? Een bulderbos dat werkt
.
Gewoon je buurman beschuldigen dat hij pedofiel is. Dan zul je zien hoe zeer de straat jou het gelijk geeft.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zal in de praktijk denk ik wel meevallen, met dat soort acties heb je weinig vriendjes over in je straat en die heb je in een libertarische staat natuurlijk wel nodig. De overheid komt je niet helpen, dus daar zul je anderen voor moeten charteren natuurlijk.
Oh ja, die is ook wel leuk.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gewoon je buurman beschuldigen dat hij pedofiel is. Dan zul je zien hoe zeer de straat jou het gelijk geeft.
Dan gooi ik het op een akkoordje met de buurman twee huizen verderop en delen we de winst.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zal in de praktijk denk ik wel meevallen, met dat soort acties heb je weinig vriendjes over in je straat en die heb je in een libertarische staat natuurlijk wel nodig. De overheid komt je niet helpen, dus daar zul je anderen voor moeten charteren natuurlijk.
Zou wel een keer leuk zijnquote:Op maandag 22 oktober 2012 22:55 schreef Janneke141 het volgende:
Maar ondertussen begint het interessant te worden: we hebben al drie interessante kwesties te pakken (uniciteit van legitimaties, eigendomsrecht, collectieve belangen (snelweg)) dus het wordt langzaamaan tijd voor reacties van de echte libertariërs want hier is natuurlijk een hele goede oplossing voor die wij nog niet hebben gezien.
Of gewoon willekeurige klinkers in een straat kopen, en als iemand daar dan opstaat ze neerschieten. Gewoon omdat het mag.quote:Op maandag 22 oktober 2012 23:02 schreef Hexagon het volgende:
Maar de libertarische wereld biedt zoveel mogelijkheden als je een beetje fantasie hebt. Even een klassiekertje van stal halen.
Stel je voor ik zou iemand willen uitschakelen. Ik mag hem niet vermoorden. Maar ik mag wel een cirkel van land rondom zijn huis opkopen. Vervolgens verbiedt ik hem over mijn grond te gaan. Dat verzeker ik door er een muur met prikkeldraad erop rondom zijn huis te plaatsen. Ik sta geheel in mijn recht want mijn vrijheidt geeft me de mogelijkheid mijn buurman van mijn grond te weigeren en mijn perceel vol te bouwen.
Ik chargeer dan ook.quote:Op maandag 22 oktober 2012 23:06 schreef Janneke141 het volgende:
Hmm, dat is wel een erg hypothetisch/gezocht voorbeeld.
Ik was gewoon erg benieuwd naar oplossingen voor huis- tuin- en keukenproblemen zoals de eerder genoemde.
Of nog beter: er zitten best wel wat charmante ideeën binnen het libertaristisch gedachtegoed. Welke zouden er wel in praktijk te brengen zijn (of in welke situaties) en welke niet?
Wat ook een lastig probleem is is het ontstaan van allerlei corporaties en groeperingen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 23:06 schreef Janneke141 het volgende:
Ik was gewoon erg benieuwd naar oplossingen voor huis- tuin- en keukenproblemen zoals de eerder genoemde.
Of nog beter: er zitten best wel wat charmante ideeën binnen het libertaristisch gedachtegoed. Welke zouden er wel in praktijk te brengen zijn (of in welke situaties) en welke niet?
Het probleem met libertarisme is, net als met alle extreme ideologien, dat het in theorie leuk klinkt maar in de praktijk totaal niet werkt. Overheden bestaan niet omdat mensen het leuk vinden om te moeten luisteren naar een hogere macht, maar omdat een samenleving anders niet werkbaar is. Zonder overheid en regels ontstaat er geen blije, utopische, vrije samenleving, maar chaos waarbij niemand elkaar vertrouwt en ten alle tijden het recht in eigen handen kan nemen en anderen kan bestelen enz. Dit is ook precies de reden dat overheden bestaan. Als samenlevingen zonder overheden konden bestaan, bestonden ze wel.quote:Op maandag 22 oktober 2012 23:06 schreef Janneke141 het volgende:
D66'ers hebben over het algemeen enorm veel gemeen met minarchisten.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 00:03 schreef Hexagon het volgende:
Politici hebben ook behoefte aan simpel tijdverdrijf zo nu en dan
Btw op de politieke schaal van libertariers ben je natuurlijk al snel tegen iedere vorm van vrijheid.
Die partijvleugel bestaat inderdaad wel. Al ben ik meer van de realpolitik.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 00:06 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
D66'ers hebben over het algemeen enorm veel gemeen met minarchisten.
Hexagon die het maar niet begrijpen wil. Maar ja hij maakt zelf onderdeel uit van het slechte in de maatschappij. Lekker andere mensen vertellen wat ze moeten doen en hoe ze moeten leven.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 00:03 schreef Hexagon het volgende:
Politici hebben ook behoefte aan simpel tijdverdrijf zo nu en dan
Btw op de politieke schaal van libertariers ben je natuurlijk al snel tegen iedere vorm van vrijheid.
quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 07:20 schreef Paper_Tiger het volgende:
Even eens stukje uit Atlas Shruged...
“Dus u denkt dat geld de wortel is van alle kwaad?” zei Francisco d’Anconia. “Hebt u ooit gevraagd wat de wortel van geld is? Geld is een ruilmiddel, dat niet kan bestaan tenzij er goederen worden geproduceerd en er mensen zijn om ze te produceren. Geld is de materiële vorm van het principe dat mensen, die met elkaar willen omgaan, handel moeten drijven en waarde tegenover waarde moeten stellen. Geld is niet het middel van de klaplopers die aanspraak maken op uw product met behulp van tranen, of van de plunderaars die het u afhandig maken met geweld. Geld wordt slechts mogelijk gemaakt door de mensen die produceren. Is dat wat u beschouwt als kwaad?
“Wanneer u geld aanneemt als betaling voor uw inspanning, doet u dat alleen in de overtuiging dat u het zult ruilen voor een product dat afkomstig is van de inspanning van anderen. Het zijn niet de klaplopers en de plunderaars die waarde aan geld toekennen. Nog niet een zee vol tranen, noch alle vuurwapens in de wereld kunnen die stukjes papier in uw portemonnee veranderen in brood dat u nodig hebt om morgen te overleven. Die stukjes papier, die goud hadden moeten zijn, vormen een bewijs van eer – uw aanspraak op de energie van de mensen die produceren. Uw portemonnee is uw bewijs van hoop dat er ergens in de wereld om u heen mensen zijn, die niet in gebreke blijven aangaande dat morele principe dat de wortel van geld is. Is dat wat u beschouwt als kwaad?
“Hebt u ooit gezocht naar de wortel van productie? Kijk bijvoorbeeld eens naar een dynamo en durf jezelf dan wijs te maken dat die werd gecreëerd door de spierinspanning van gedachteloze bruten. Probeer eens een tarwezaadje te kweken zonder de kennis die u werd nagelaten door mensen die dat voor het eerst moesten ontdekken. Probeer uw voedsel te verkrijgen door middel van niets anders dan fysieke bewegingen – en u zult erachter komen dat het verstand van de mens de wortel is van alle goederen, die worden geproduceerd en van alle rijkdom die ooit op aarde heeft bestaan.
“Maar u zegt dat geld wordt verkregen door de sterkeren ten koste van de zwakkeren? Welke sterkte bedoelt u? Het is niet de sterkte van vuurwapens of spieren. Rijkdom is het resultaat van het menselijke vermogen tot nadenken. Wordt geld dan verkregen door de man die een motor uitvindt ten koste van degenen die hem niet uitvonden? Wordt geld soms verkregen door de intellectuelen ten koste van de sukkels? Of door de bekwamen ten kosten van de onkundigen? Door de ambitieuzen ten koste van de luiaards? Geld wordt verkregen – voordat het kan worden geplunderd of gebietst – verkregen door de inspanning van ieder eerlijk mens, ieder naar de mate van zijn bekwaamheid. Een eerlijk mens is iemand die weet dat hij niet meer kan verteren dan hij heeft geproduceerd.
“Het handelen door middel van geld is de gedragscode van de mensen van goeden wille. Geld berust op het axioma dat ieder mens de eigenaar is van zijn verstand en zijn inspanning. Geld laat geen macht toe om de waarde van uw inspanning voor te schrijven, behalve de vrijwillige keuze van de mens die bereid is zijn inspanning als handelswaar aan u terug te geven. Geld stelt u in staat datgene voor uw goederen en uw arbeid te verkrijgen wat ze waard zijn voor degenen die ze kopen, maar niet meer. Geld staat geen transacties toe behalve die, welke tot wederzijds voordeel strekken volgens het ongedwongen oordeel van de handelaren. Geld verlangt van u de erkenning dat mensen moeten werken voor hun eigen bestwil, niet voor hun eigen nadeel; voor hun verdienste, niet voor hun verlies – de erkenning dat ze geen lastdieren zijn, geboren om de last van uw ellende te dragen – dat u hen waarden moet aanbieden, geen verwondingen – dat de gemeenschappelijke band tussen hen niet is het uitwisselen van lijden, maar het uitwisselen van goederen.
Geld verlangt dat u niet uw zwakheid verkoopt aan ‘s mensen stompzinnigheid, maar uw talent aan hun verstand; het verlangt dat u niet het meest prullige koopt dat zij u aanbieden, maar het beste dat u voor uw geld kunt krijgen. En wanneer mensen door handel leven – met verstand, niet met geweld als hun laatste scheidsrechter – dan wint het beste product, de beste prestatie en degene met het beste oordeel en de hoogste bekwaamheid – en de graad van iemands productiviteit is de graad van zijn beloning. Dat is de gedragscode van het bestaan met geld als middel en symbool. Is dat wat u beschouwt als kwaad?
Niks mis met ongelijkheid. We zijn nou eenmaal niet allemaal hetzelfde. Respect dwing je ook niet af via de overheid. Zolang mensen elkaar maar niet uit kunnen buiten.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:32 schreef opdekorrel het volgende:
Als ik naar de geschiedenis kijk dan denk ik dat de voornaamste reden voor de vorming van hogere machten (overheden) lag in het feit dat een stad beschermt moest worden (grondverzet/constructie) en er eventueel eensgezind moest kunnen worden opgetreden in geval van een aanval van buitenaf. Dus niet dat Pietje dan wel gaat vechten en Jantje niet zeg maar, want dat zou oneerlijk zijn en ook niet ´met vereende krachten´ natuurlijk.
Dat samenleven lukt heus wel hoor, als er maar niet te veel ongelijkheid is en een beetje respect, dan komt alles dik voor mekaar, zeg ik altijd maar.
U vraagt en wij draaien...quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 07:53 schreef KoosVogels het volgende:
Bedankt voor de beantwoording, Tiger. Zijn we echt een stuk wijzer van geworden.
Ook een antwoord op de praktische vragen die op de eerste pagina zijn gesteld?quote:
Een boodschap heeft hij echter wel goed begrepen....quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:36 schreef 99.999 het volgende:
Het verhaaltje van de libertariers is dus ook volgens deze schrijver een utopie.
Dat jouw verhaaltje zich voor het overgrote deel afspeelt in het luchtledige?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:38 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Een boodschap heeft hij echter wel goed begrepen....
Dat jij selectief leest....quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat jouw verhaaltje zich voor het overgrote deel afspeelt in het luchtledige?
Zoals ik al zei. Ik lees iets heel anders.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De laatste alinea vat zijn zure verhaaltje redelijk samen.
De laatste alinea ben je vergeten?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:47 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zoals ik al zei. Ik lees iets heel anders.
Nee. Die heb ik ook gelezen. Mijn conclusie was anders.quote:
Met dat einddoel voor ogen een route uitstippelen hebben de communisten ook geprobeerd, en met wat een succes....quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 19:00 schreef Paper_Tiger het volgende:
Natuurlijk is het een Utopie. Maar zonder einddoel voor ogen kan je ook geen route uitstippelen.
Maar de communisten kunnen in ieder geval met droge ogen beweren dat ze het geprobeerd hebben.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 19:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Met dat einddoel voor ogen een route uitstippelen hebben de communisten ook geprobeerd, en met wat een succes....
Ach, ook daarbij beweren de ware volgelingen dat het nooit echt goed is geprobeerd en dat de pogingen werden tegengewerkt door de media en het grootkapitaal.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 19:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar de communisten kunnen in ieder geval met droge ogen beweren dat ze het geprobeerd hebben.
De beide samenlevingsvormen zijn elkaars tegenovergestelde. De ene gaat uit van de dwang de ander van vrijheid. Ik begrijp dan ook niet waarom je het communisme keer op keer als vergelijk blijft gebruiken. Wat we nu hebben zit dichter bij communisme dan bij vrije markt kapitalisme.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 19:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Met dat einddoel voor ogen een route uitstippelen hebben de communisten ook geprobeerd, en met wat een succes....
Zo tegenovergesteld zijn ze bepaald nietquote:Op woensdag 24 oktober 2012 05:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De beide samenlevingsvormen zijn elkaars tegenovergestelde. De ene gaat uit van de dwang de ander van vrijheid. Ik begrijp dan ook niet waarom je het communisme keer op keer als vergelijk blijft gebruiken. Wat we nu hebben zit dichter bij communisme dan bij vrije markt kapitalisme.
Neuh, en dat zal ook niet gaan gebeuren ben ik bang.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 10:07 schreef KoosVogels het volgende:
Heeft Tiger al een antwoord gegeven op onze praktische vragen?
Zet jij het in de krant als het zover is?quote:Op woensdag 24 oktober 2012 10:07 schreef KoosVogels het volgende:
Zo jammer. Ik vind het oprecht interessant.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 10:13 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Neuh, en dat zal ook niet gaan gebeuren ben ik bang.
quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:25 schreef Janneke141 het volgende:
Het is op zich wel een interessant gedachtenexperiment om eens wat uit te werken: stel dat je een gebied, ik noem maar wat, ter grootte van Texel ofzo (*), daadwerkelijk kan inkleden als libertarisch gebied. Daar is dus geen overheid, je betaalt geen belasting, en al wat daar verder nog bij komt kijken. Hoe zou zo'n samenleving zich dan gaan ontwikkelen? Wat zou er goed gaan, wat zou er misgaan?
Ik zou dit maar in de gaten houden dan als je benieuwd ben hoe zo een samenleving kan ontwikkelen.quote:Private city in Honduras will have minimal taxes, government
Read more: http://www.foxnews.com/wo(...)nment/#ixzz2AEM7GKJ7
Small government and free-market capitalism are about to get put to the test in Honduras, where the government has agreed to let an investment group build an experimental city with no taxes on income, capital gains or sales.
Proponents say the tiny, as-yet unnamed town will become a Central American beacon of job creation and investment, by combining secure property rights with minimal government interference.
“Once we provide a sound legal system within which to do business, the whole job creation machine – the miracle of capitalism – will get going,” Michael Strong, CEO of the MKG Group, which will build the city and set its laws, told FoxNews.com.
Strong said that the agreement with the Honduran government states that the only tax will be on property.
“Our goal is to be the most economically free entity on Earth,” Strong said.
“Our goal is to be the most economically free entity on Earth.”
- Michael Strong, CEO of MKG Group
Honduran leaders hope that the city will lead to an economic boom for the poverty-stricken country south of Mexico. The average income in Honduras is $4,400 a year.
“[It] will bring a lot of investment into the country [and be] a center for many employment opportunities for our people,” Honduran President Porfirio Lobo Sosa has said.
The laws in the city will be separate from those in the rest of Honduras. Strong said that the default law that will be enforced in the city will actually be based on Texas state law, which has relatively few regulations.
“It will be Texas law with more freedom of contract. Texas scores well on state economic freedom rankings,” he explained.
“Texas law is also very familiar to American business people, and it is very familiar to Hondurans, because a lot of Hondurans have gone there or have family there.”
Investors who think the city will do well will also be able to buy land there.
“There will be a free market in land,” Strong said.
The rules for immigrating to the city have yet to be finalized, but are expected to be loose.
“It will be designed to be very welcoming to those with a minimum threshold of skills or capital,” Strong said. However, businesses in the city will be required to employ a minimum proportion of native Hondurans – a requirement imposed at the outset by the Honduran government to ensure that the city’s benefits largely go to Hondurans.
To insure the city against political change, the Honduran Legislature has agreed that a two-thirds majority will be required to interfere with the city.
MKG will invest $15 million to begin building basic infrastructure for the first model city near Puerto Castilla on the Caribbean coast, said Juan Hernandez, president of the Honduran Congress. That first city would create 5,000 jobs over the next six months and up to 200,000 jobs in the future, Hernandez said.
Strong said construction could begin in months.
“First, we will build the critical infrastructure -- roads, water, power, sewers," Strong said. "In collaboration with the [Honduran] government, we will then create the city’s government system and the security, and 3 to 6 months after that we will build the first factories.”
The MKG Group city is the first to get approval, but Honduras plans to create other “free cities” as well.
The bill to allow the creation of such cities passed the Honduran Legislature nearly unanimously, by a vote of 126 to 1. But not everyone is on board with the project. Left-wing Hondurans have filed a complaint before the Honduran Supreme Court, arguing that the free cities project violates their constitution and treats “national territory as a commodity.”
The indigenous Garifuna people in Honduras also have protested the creation of free cities, saying that they are worried the cities will be built on their land.
Strong said that they need not worry.
“The media reports are full of inaccuracies. We're not even remotely close to [the Garifuna]. We're literally hundreds of miles away,” he said.
Additionally, the new city will be built on unoccupied land.
“We will be selecting unoccupied land so that everyone will be opting in by choice,” Strong said.
But some oppose the project being built anywhere in Honduras.
“I can't help but suspect that the promise of plenty of jobs is nothing but a Trojan horse,” Teofilo Colon Jr., who runs the Garifuna cultural group Being Garifuna, told FoxNews.com.
“The prospect of setting up a charter city, with its own laws, [that] is sovereign to itself and doesn't have to pay taxes, is a dubious one at best. It'd be tantamount to inviting pirates to come in and have free reign to essentially raid the country's resources/riches.”
The MKG Group says its plan, however, is not to take advantage of natural resources, but rather to attract entrepreneurs using good laws and low taxes.
Strong cited Hong Kong as a city that prospered under that model.
“Hong Kong’s poverty once was roughly on the level of Africa. Today it is one of the wealthiest places.”
Strong says that the same could happen in Honduras.
“We'll see Hondurans having more jobs, higher income, and more security than they've ever had.”
Read more: http://www.foxnews.com/wo(...)nment/#ixzz2AEMLA1Op
Dat mag je me wel even uitleggen hoe je dit kunt zien als freeriding aangezien alles uit particuliere initiatieven moet komen.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 17:37 schreef 99.999 het volgende:
Dat is vooral freeriding op grote schaal. Wel de lusten maar niet de lasten van het bovenliggende land.
En ondermeer defensie, buitenlands beleid en de respons op rampen. En infrastructuur is normaal juist een van de belangrijkste overheidstakenquote:Op woensdag 24 oktober 2012 18:55 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Dat mag je me wel even uitleggen hoe je dit kunt zien als freeriding aangezien alles uit particuliere initiatieven moet komen.
(op de infrastructuur na dan.)
Dat zijn allemaal zaken die eventueel particulier geregeld kunnen worden of met minimale belastingen. Het initiatief is er om te kijken of het daadwerkelijk kan en het zal een mooie graadmeter worden om te kijken of een kleine overheid daadwerkelijk beter is dan een overheid die zich met van alles bemoeit.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 18:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En ondermeer defensie, buitenlands beleid en de respons op rampen. En infrastructuur is normaal juist een van de belangrijkste overheidstaken.
Het zou mogelijk particulier geregeld kunnen worden (hetgeen twijfelachtig is) maar ze profiteren gewoon lekker mee van wat Honduras voor ze regelt. Ofwel freeriders.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 19:05 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal zaken die eventueel particulier geregeld kunnen worden of met minimale belastingen. Het initiatief is er om te kijken of het daadwerkelijk kan en het zal een mooie graadmeter worden om te kijken of een kleine overheid daadwerkelijk beter is dan een overheid die zich met van alles bemoeit.
Er worden minimale belastingen geheven en alleen de infrastructuur word aangelegd. Dus dat freeriden valt echt reuze mee. Ben overigens wel benieuwd naar de resultaten en of Honduras dan ook bereid is om dit projectje voor het hele land te laten gelden.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 19:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het zou mogelijk particulier geregeld kunnen worden (hetgeen twijfelachtig is) maar ze profiteren gewoon lekker mee van wat Honduras voor ze regelt. Ofwel freeriders.
Wel de lusten en niet de lasten op je nemen lijkt me een matige methode om te zien of iets werkt
99.999 wil gewoon geen kwaad woord over de overheid horen. Zonder zich ergens in te verdiepen weet hij al dat iets gaat falen of dat het toch dankzij de overheid is dat het slaagt.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 00:37 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Er worden minimale belastingen geheven en alleen de infrastructuur word aangelegd. Dus dat freeriden valt echt reuze mee. Ben overigens wel benieuwd naar de resultaten en of Honduras dan ook bereid is om dit projectje voor het hele land te laten gelden.
Hoe vaak probeer je mij die onzin nog aan te wrijven? En hoe vaak moet ik je nog uitleggen dat dit onzin is?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 07:00 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
99.999 wil gewoon geen kwaad woord over de overheid horen.
Ze profiteren mee van de infrastructuur, defensie, buitenlands beleid, stabiliteit, goedkope arbeid uit de rest van het land etc etc. Het is echt freeriding in optima forma. En dat is ook logisch wanneer je zoiets probeert binnen een bestaand land.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 00:37 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Er worden minimale belastingen geheven en alleen de infrastructuur word aangelegd. Dus dat freeriden valt echt reuze mee.
Ben ook wel benieuwd maar je beseft toch ook wel dat dit niet iets is wat voor een heel land kan werken?quote:Ben overigens wel benieuwd naar de resultaten en of Honduras dan ook bereid is om dit projectje voor het hele land te laten gelden.
Je hebt het nog nooit uitgelegd alleen maar geroepen. Een mening, een opinie verder ben je nog nooit gekomen. Ikzelf overigens ook niet want de werking van iets wat er nog nooit is geweest is niet met praktijkargumenten aan te tonen. Jouw aversie tegen het afwijken van de geëffende paden heeft meer te maken met de beperkingen van je denkraam dan met de onmogelijkheden van een maatschappij die bevolkt wordt door vrije individuen.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 08:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hoe vaak probeer je mij die onzin nog aan te wrijven? En hoe vaak moet ik je nog uitleggen dat dit onzin is?
Je krijgt elke maand toch ook gewoon een telefoonrekening van 1 provider terwijl je over diverse netwerken belt...quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:25 schreef Janneke141 het volgende:
Het is op zich wel een interessant gedachtenexperiment om eens wat uit te werken: stel dat je een gebied, ik noem maar wat, ter grootte van Texel ofzo (*), daadwerkelijk kan inkleden als libertarisch gebied. Daar is dus geen overheid, je betaalt geen belasting, en al wat daar verder nog bij komt kijken. Hoe zou zo'n samenleving zich dan gaan ontwikkelen? Wat zou er goed gaan, wat zou er misgaan?
(*) Ga me nou niet vangen op Texel, daar gaat het niet om. Ik wil niemand gaan deporteren en negeer ook vooral dat het een eiland is, maar ik zocht een voorbeeld met enigszins beperkte omvang
Een van de eerste dingen waar ik net even aan dacht: ik moest vanmiddag toevallig mijn rijbewijs verlengen. Wie geeft er eigenlijk rijbewijzen uit in een libertarische samenleving? Of heb je die dan niet nodig? Of op de straat van A wel, en op die van B niet? En op die van C weer een andere?
Wat valt er dan nog meer aan uit te leggen dat ik de overheid bepaald niet als feilloos zie? En dat ik er ook regelmatig kwade woorden over laat horen?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 08:24 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je hebt het nog nooit uitgelegd alleen maar geroepen.
Neuh, er is geen aversie tegen afwijken van gebaande paden. Er is slechts een aversie tegen utopische samenlevingsvormen die per definitie in zeer veel ellende eindigen. in die zin is het libertarisme echt exact gelijk aan het communisme. Een recept voor dood en verderf.quote:Een mening, een opinie verder ben je nog nooit gekomen. Ikzelf overigens ook niet want de werking van iets wat er nog nooit is geweest is niet met praktijkargumenten aan te tonen. Jouw aversie tegen het afwijken van de geëffende paden heeft meer te maken met de beperkingen van je denkraam dan met de onmogelijkheden van een maatschappij die bevolkt wordt door vrije individuen.
Maar op een aantal gebieden niet met goed fatsoen.quote:Ik kan je ook niet vertellen hoe de wereld eruit zal zien als de olie echt op is. Innovatie moet daar een antwoord op geven net zoals innovatie op allerlei gebieden de rol van een terugtredende overheid over zal kunnen nemen.
Je ontwijkt de wat lastiger vragen uit de post die je quote. is dat met opzet?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 08:27 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Je krijgt elke maand toch ook gewoon een telefoonrekening van 1 provider terwijl je over diverse netwerken belt...
Hoe is dat dan? Ik zou dat ook graag weten...quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:02 schreef KoosVogels het volgende:
Erg verhelderende antwoorden weer. Ik weet nu precies hoe een ontwikkelaar te werk gaat in een libertarische samenleving en hij geen instrumenten als onteigening tot zijn beschikking heeft.
Jij hangt een bepaald 'geloof' en dan moeten wij uitleggen hoe het gaat wanneer de praktijk iets ingewikkelder blijkt dan een simplistische vergelijking?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:03 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Hoe is dat dan? Ik zou dat ook graag weten...
Jullie willen ook weten hoe mijn 'geloof' uitpakt met allemaal praktijkvoorbeelden. Moeilijk als het nog nooit heeft mogen gebeuren. Je kunt het leven net zo ingewikkeld of simpel benaderen als je zelf wil. Mijn basis aanname is dat mensen niet mogen parasiteren en dat een ander minder zorgvuldig met het door jou verdiende geld zal omgaan dan dat jijzelf dat zou doen. Is die aanname in jouw ogen verkeerd?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Jij hangt een bepaald 'geloof' en dan moeten wij uitleggen hoe het gaat wanneer de praktijk iets ingewikkelder blijkt dan een simplistische vergelijking?
You tell me. Jij bent hier de libertarier. Je kunt nu wel roepen dat je het niet weet omdat het nooit is uitgeprobeerd, maar dat kun je natuurlijk geen antwoord noemen. Op hoge poten verklaar je dat de libertarische samenleving superieur is, terwijl je niet inzichtelijk kunt maken hoe bepaalde praktische kwesties worden aangepakt.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:03 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Hoe is dat dan? Ik zou dat ook graag weten...
In vrijheid leven is altijd superieur aan het leven als lijfeigene. Ik ben inderdaad aan het dromen want de meerderheid kiest ervoor te leven op kosten van een ander.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
You tell me. Jij bent hier de libertarier. Je kunt nu wel roepen dat je het niet weet omdat het nooit is uitgeprobeerd, maar dat kun je natuurlijk geen antwoord noemen. Op hoge poten verklaar je dat de libertarische samenleving superieur is, terwijl je niet inzichtelijk kunt maken hoe bepaalde praktische kwesties worden aangepakt.
Je bent, kortom, dus gewoon een beetje aan het dromen.
Aha, in Nederland zijn we allen lijfeigenen?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:44 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
In vrijheid leven is altijd superieur aan het leven als lijfeigene. Ik ben inderdaad aan het dromen want de meerderheid kiest ervoor te leven op kosten van een ander.
Als je boven op de berg een emmer water leeg giet stroomt het vanzelf naar beneden. Het is alleen moeilijk om op voorhand te voorspellen langs welke weg dat zal gaan.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:44 schreef 99.999 het volgende:
Niet verkeerd, wel geheel onrealistisch. Dat blijkt ook weer keer op keer. Over de praktische uitwerking is gewoon niet nagedacht, het is oogklepjes op en gaan, dan werkt alles vast en zeker in utopia...
Wat moet ik nou met zo'n antwoord?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:44 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
In vrijheid leven is altijd superieur aan het leven als lijfeigene. Ik ben inderdaad aan het dromen want de meerderheid kiest ervoor te leven op kosten van een ander.
Dat kan je niet ontkennen. De helft van de tijd werk je als slaaf voor het collectief. Je doen en laten wordt ook bepaald door het collectief. Als je er bij stilstaat hoe onvrij je werkelijk bent zou je haast moeten huilen.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Aha, in Nederland zijn we allen lijfeigenen?
En daarbij gooi jij het kind met het badwater weg om er nog maar even een cliche tegenaan te gooien.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:45 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als je boven op de berg een emmer water leeg giet stroomt het vanzelf naar beneden. Het is alleen moeilijk om op voorhand te voorspellen langs welke weg dat zal gaan.
Toch welquote:
Neuh.quote:De helft van de tijd werk je als slaaf voor het collectief. Je doen en laten wordt ook bepaald door het collectief. Als je er bij stilstaat hoe onvrij je werkelijk bent zou je haast moeten huilen.
Je zou kunnen zeggen dat het niet fijn is om in vrijheid te leven en dat er niks mis is met grote groepen mensen die leven op kosten van een ander.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat moet ik nou met zo'n antwoord?
Ga jij maar eens een antwoord vinden op concrete vraagstukken die eerder in dit topic zijn genoemd.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:48 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je zou kunnen zeggen dat het niet fijn is om in vrijheid te leven en dat er niks mis is met grote groepen mensen die leven op kosten van een ander.
hoe kan iemand dat nu zeggen; we zijn vrijer dan wie dan ook. Ook raar dat een "gebrek aan vrijheid" altijd wordt gekoppeld met belasting betalen. Ik denk niet dat ik jou ooit jezelf druk heb zien maken om het feit dat je voor een rood stoplicht moeten stoppen. Dat is je wel opgelegd hoor! Als je het dus over dwang hebt.....quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:47 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat kan je niet ontkennen. De helft van de tijd werk je als slaaf voor het collectief. Je doen en laten wordt ook bepaald door het collectief. Als je er bij stilstaat hoe onvrij je werkelijk bent zou je haast moeten huilen.
Je denkt dat je vrijer bent dan wie dan ook.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:54 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
hoe kan iemand dat nu zeggen; we zijn vrijer dan wie dan ook. Ook raar dat een "gebrek aan vrijheid" altijd wordt gekoppeld met belasting betalen. Ik denk niet dat ik jou ooit jezelf druk heb zien maken om het feit dat je voor een rood stoplicht moeten stoppen. Dat is je wel opgelegd hoor! Als je het dus over dwang hebt.....
nee, we zijn vrijer! we hebben wel regels maar wanneer er twee mensen samen komen ontstaan er spontaan regels. dat is onvermijdelijk. in een maatschappij van een paar miljoen mensen zijn regels een bittere noodzaakquote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:56 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je denkt dat je vrijer bent dan wie dan ook.
Het zijn er simpelweg te veel. Om Frank Karsten maar eens te citeren; ‘Democratie is juist het tegenovergestelde van vrijheid. Je bent niet vrij als de meerderheid jou vertelt hoe je je moet verzekeren, dat je de helft van je inkomen moet afstaan, naar welke scholen je mag of moet en wat je daar leert, welke beroepen je wel of niet mag uitoefenen tegen welke voorwaarden, waar je mag roken, of en voor hoeveel je je woning mag verhuren, of je een werknemer mag ontslaan, of je een boom in jouw tuin mag omhakken, welke therapieën je als patiënt mag ondergaan, of je euthanasie mag plegen, et cetera. Al deze zaken en vele andere worden democratisch opgelegd aan het individu. Vrijheid gaat juist over wat niet collectief, maar individueel wordt beslist. Het individu zou vrij behoren te zijn om volledig te beschikken over zijn eigen leven, bezittingen en vruchten van arbeid zolang hij geen geweld, fraude of diefstal pleegt. Het collectief daar niets mee te maken.’quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:59 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
nee, we zijn vrijer! we hebben wel regels maar wanneer er twee mensen samen komen ontstaan er spontaan regels. dat is onvermijdelijk. in een maatschappij van een paar miljoen mensen zijn regels een bittere noodzaak
Dan ben ik toch nog steeds wel benieuwd naar de manier waarop jij van de huidige situatie naar je nieuwe 'utopie' denkt te komen zonder misbruik te maken van de democratie en je mening aan anderen op te leggen?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 10:04 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het zijn er simpelweg te veel. Om Frank Karsten maar eens te citeren; ‘Democratie is juist het tegenovergestelde van vrijheid.
Geef iedereen een opt-out en laat de mensen die daarvoor kiezen betalen voor hetgeen ze afnemen van het collectief.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 11:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dan ben ik toch nog steeds wel benieuwd naar de manier waarop jij van de huidige situatie naar je nieuwe 'utopie' denkt te komen zonder misbruik te maken van de democratie en je mening aan anderen op te leggen?
Nog zo'n mooie concrete vraag waar nooit een antwoord op komt...
Dat is natuurlijk geen werkbare oplossing. Je dwingt toch wat af. Lijkt me niet zo libertarisch eigenlijk...quote:Op donderdag 25 oktober 2012 12:37 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Geef iedereen een opt-out en laat de mensen die daarvoor kiezen betalen voor hetgeen ze afnemen van het collectief.
Wat dwing je dan af? Denk je dat ik niet wil betalen voor het gebruik van de weg en de infrastructuur? Dat is niet wil betalen voor bezoek aan een bibliotheek of dat ik gratis met de trein mee wil? Of is het ook dwang als ik bij mijn bakker voor het brood moet betalen?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 12:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk geen werkbare oplossing. Je dwingt toch wat af. Lijkt me niet zo libertarisch eigenlijk...
Een compleet anders ingerichte samenleving. Je wilt toch veranderen ten opzichte van nu? dat wil je regelen en dat ga je doen middels dwang (democratie zorgt toch voor lijfeigenen?)quote:
En weer je stupide vergelijkingen, doe je dat er om of weet je echt niet beter?quote:Of is het ook dwang als ik bij mijn bakker voor het brood moet betalen?
vast wel, maar hoe wordt gecontroleerd of iedereen op die weg wel heeft bijgedragen? daar moeten dus controleurs voor worden aangenomen. Wie betaald die? En in hoeverre sluit zo een weg aan op de rest van de infrastructuur? Of is "het groter plaatje "niet van belang? Overigens, wat doe je met een fabrikant die zijn giftig afval gewoon in de sloot dumpt? Wie betaald dat om de troep op te ruimen (als dat al gaat gebeuren)? Is het sowieso strafbaar, immers er zijn geen regels meer.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 12:43 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Wat dwing je dan af? Denk je dat ik niet wil betalen voor het gebruik van de weg en de infrastructuur? Dat is niet wil betalen voor bezoek aan een bibliotheek of dat ik gratis met de trein mee wil? Of is het ook dwang als ik bij mijn bakker voor het brood moet betalen?
Democratie zorgt voor betalers en ontvangers. Het zijn de betalers die de lijfeigene zijn van de ontvangers. Een vorm van slavernij zeg maar. Geef iedereen die in dat systeem van gedwongen collectiviteit een BTW nummer zodat ze de betaalde BTW terug kunnen vorderen. Laat ze nergens belasting betalen en laat ze alleen de werkelijke prijs betalen voor al hetgeen ze afnemen bij het collectief/de staat. Verplicht iemand die rijk genoeg is om risico's zelf te betalen niet zich daarvoor te verzekeren. Verder regelen ze alles zelf.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 12:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een compleet anders ingerichte samenleving. Je wilt toch veranderen ten opzichte van nu? dat wil je regelen en dat ga je doen middels dwang (democratie zorgt toch voor lijfeigenen?)
[..]
En weer je stupide vergelijkingen, doe je dat er om of weet je echt niet beter?
Is iedereen u echt zo dom of alleen maar onwillig en hardleers? Er zijn natuurlijk regels. Vrijheid betekend niet leven ten koste van anderen.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 12:51 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
vast wel, maar hoe wordt gecontroleerd of iedereen op die weg wel heeft bijgedragen? daar moeten dus controleurs voor worden aangenomen. Wie betaald die? En in hoeverre sluit zo een weg aan op de rest van de infrastructuur? Of is "het groter plaatje "niet van belang? Overigens, wat doe je met een fabrikant die zijn giftig afval gewoon in de sloot dumpt? Wie betaald dat om de troep op te ruimen (als dat al gaat gebeuren)? Is het sowieso strafbaar, immers er zijn geen regels meer.
nee, ik ben niet dom of onwillig of hardleers. je overtuigd alleen niet (zonde dat er dan gelijk zo gereageerd moet worden omdat mensen een afwijkende menig hebben en dus vragen stellen).quote:Op donderdag 25 oktober 2012 13:00 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Is iedereen u echt zo dom of alleen maar onwillig en hardleers? Er zijn natuurlijk regels. Vrijheid betekend niet leven ten koste van anderen.
Wel, het spijt me dat ik zo reageer dus daarvoor mijn verontschuldiging maar als ik keer op keer voor mijn kiezen krijg dat er in de vrije wereld geen regels meer zijn dan wordt ik wel eens pissig. Natuurlijk kan een onderneming geen gif dumpen net zo min als dat nu kan omdat je daarmee automatisch anderen schaadt. Betuttelde regelgeving gaat a la minute over boord.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 13:03 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
nee, ik ben niet dom of onwillig of hardleers. je overtuigd alleen niet (zonde dat er dan gelijk zo gereageerd moet worden omdat mensen een afwijkende menig hebben en dus vragen stellen).
geen probleem hoor (reactie). We verschillen alleen onoverbrugbaar van mening, iets dat natuurlijk mag natuurlijk, en dan kunnen de emoties het soms wel eens overnemen. We zullen er verder niet overigens aan uit komen maar ook dat geeft niksquote:Op donderdag 25 oktober 2012 13:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Wel, het spijt me dat ik zo reageer dus daarvoor mijn verontschuldiging maar als ik keer op keer voor mijn kiezen krijg dat er in de vrije wereld geen regels meer zijn dan wordt ik wel eens pissig. Natuurlijk kan een onderneming geen gif dumpen net zo min als dat nu kan omdat je daarmee automatisch anderen schaadt. Betuttelde regelgeving gaat a la minute over boord.
Regels die alleen voor burgers gelden, niet voor overheden. Het is maar wat je vrijheid noemt, maar nog niet te spreken over de enorme bemoeizucht van dit soort facisten, het liefst zouden ze zo je huis binnenlopen om te zien wat je aan het doen bent, oh wacht!quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:59 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
nee, we zijn vrijer! we hebben wel regels maar wanneer er twee mensen samen komen ontstaan er spontaan regels. dat is onvermijdelijk. in een maatschappij van een paar miljoen mensen zijn regels een bittere noodzaak
quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
You tell me. Jij bent hier de libertarier. Je kunt nu wel roepen dat je het niet weet omdat het nooit is uitgeprobeerd, maar dat kun je natuurlijk geen antwoord noemen. Op hoge poten verklaar je dat de libertarische samenleving superieur is, terwijl je niet inzichtelijk kunt maken hoe bepaalde praktische kwesties worden aangepakt.
Je bent, kortom, dus gewoon een beetje aan het dromen.
Wel voor het hiernamaals.quote:Op maandag 22 oktober 2012 23:10 schreef 99.999 het volgende:
Erg veel praktisch toepasbare onderdelen bevat de ideologie niet heb ik het idee.
Je wilt iedereen dus een bureaucratisch monster induwenquote:Op donderdag 25 oktober 2012 12:59 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Democratie zorgt voor betalers en ontvangers. Het zijn de betalers die de lijfeigene zijn van de ontvangers. Een vorm van slavernij zeg maar. Geef iedereen die in dat systeem van gedwongen collectiviteit een BTW nummer zodat ze de betaalde BTW terug kunnen vorderen. Laat ze nergens belasting betalen en laat ze alleen de werkelijke prijs betalen voor al hetgeen ze afnemen bij het collectief/de staat. Verplicht iemand die rijk genoeg is om risico's zelf te betalen niet zich daarvoor te verzekeren. Verder regelen ze alles zelf.
Geen dwang. Voor wie blij is met de overheid blijft alles bij het oude. Jij betaalt als lid van het collectief ¤15,00 voor een museumbezoek en ik met mijn vrijheidspas ¤90,00.
Bijna iedere denkbare handeling tot aan ademen aan toe kan in theorie ten koste gaan van anderen.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 13:00 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Is iedereen u echt zo dom of alleen maar onwillig en hardleers? Er zijn natuurlijk regels. Vrijheid betekend niet leven ten koste van anderen.
Er is wel een linkje, in een libertarische samenleving is de kans op praktische slavernij en lijfeigenschap een stuk groter dan in onze westerse democratie.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 18:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat heeft toch geen ene onderbroek met libertarisme te maken, vriend.
Ik zit ineens te denken dat hij wrs bedoelt dat we slaven zijn in dienst van een overheid, geloof ik.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 19:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Er is wel een linkje, in een libertarische samenleving is de kans op praktische slavernij en lijfeigenschap een stuk groter dan in onze westerse democratie.
Het zou zomaar van jouw hand kunnen zijn. Ik zou iedereen willen aanmoedigen het boek eens te lezen en daarna nog eens naar het aanmatigende stukje van de linkse NRC journalist te willen kijken. Er is net een nieuwe Nederlandse vertaling van het boek dat in Amerika inderdaad na de bijbel het meest gelezen boek is http://www.uitgeverijsijt(...)ok/id,2161/Itemid,3/quote:Op donderdag 25 oktober 2012 19:40 schreef 99.999 het volgende:
Over de Ayn Rand een flink stuk in het NRC
http://www.nrc.nl/stevend(...)e-filosoof-ayn-rand/
Dat heb je al eens eerder geroepen.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 19:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Bijna iedere denkbare handeling tot aan ademen aan toe kan in theorie ten koste gaan van anderen.
Het klopt dan ook nog steeds.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 21:14 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat heb je al eens eerder geroepen.
Sommige mensen zouden dat ongenuanceerd willen noemen.quote:
Oh wacht, dus eerst schijten jullie allerlei topics overhoop met hoe het allemaal zou moeten en hoe fantastisch dat voor iedereen zou werken, maar als we voor een paar concrete situaties willen weten hoe we dat dan voor ons moeten zien kunnen we daar geen antwoord op geven omdat het nooit is uitgeprobeerd.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 09:25 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Jullie willen ook weten hoe mijn 'geloof' uitpakt met allemaal praktijkvoorbeelden. Moeilijk als het nog nooit heeft mogen gebeuren. Je kunt het leven net zo ingewikkeld of simpel benaderen als je zelf wil. Mijn basis aanname is dat mensen niet mogen parasiteren en dat een ander minder zorgvuldig met het door jou verdiende geld zal omgaan dan dat jijzelf dat zou doen. Is die aanname in jouw ogen verkeerd?
Ik ben je vriend niet.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 18:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat heeft toch geen ene onderbroek met libertarisme te maken, vriend.
Ik leg je gewoon uit hoe ik erover denk en als het je niet zint is dat jouw probleem.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 08:13 schreef KoosVogels het volgende:
Je bent vooral goed in eromheen draaien. Mooie wanhoopsroep, heiden, maar onze vragen blijven staan. De door jou gegeven redenen vegen die niet van tafel.
Oogkleppen op en gaan, zegmaar?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 08:25 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik leg je gewoon uit hoe ik erover denk en als het je niet zint is dat jouw probleem.
Als je met dit soort dingen aankomt:quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 08:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oogkleppen op en gaan, zegmaar?
Voor mij vegen die redenen die vragen wel van tafel. Ik probeerde uit te leggen waarom, als jij dat ziet als ergens om heen draaien en verwacht dat ik er toch op inga dan probeer je mij jouw uitgangspunt op te leggen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 08:13 schreef KoosVogels het volgende:
De door jou gegeven redenen vegen die niet van tafel.
We vragen je niet om de beoogde samenleving tot in detail uit te werken. Zoals 99.999 zegt; we benoemen enkele knelpunten. Het is toch logisch dat je op voorhand weet hoe met dergelijke zaken om te gaan. We hebben het immers niet over heel lullige kwesties.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 09:10 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Als je met dit soort dingen aankomt:
[..]
Voor mij vegen die redenen die vragen wel van tafel. Ik probeerde uit te leggen waarom, als jij dat ziet als ergens om heen draaien en verwacht dat ik er toch op inga dan probeer je mij jouw uitgangspunt op te leggen.
"If you can not immediate tell me how the whole of society, and every single interaction between free individuals will work with the removal of institutionalized coercion then your moral philosophy is invalid and is just a utopian pipe dream.
Mijn "ideologie" is dat het immoreel is om geweld te initiëren. Waar zit het knelpunt precies?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 09:20 schreef 99.999 het volgende:
Er worden slechts vragen gesteld over een aantal concrete knelpunten in je ideologie.
Wat kun jij toch lekker zuigen.quote:Geen hele vreemde zaken over het algemeen maar toch al te ingewikkeld blijkbaar...
En wat kun jij lekker dom uit je nek zwetsen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 09:39 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Mijn "ideologie" is dat het immoreel is om geweld te initiëren. Waar zit het knelpunt precies?
[..]
Wat kun jij toch lekker zuigen.
Dan trekken we het in jouw lijn even weer door in het extreme, bijna elke denkbare handeling van een mens beperkt in ander mens in zijn of haar vrijheid en is daarmee een initiatie van geweld. En wie bepaalt of het wel of niet terecht is geïnitieerd? Ik erken immers alleen maar mijn eigen rechtbank, die van jou stelt niets voro en daar is mijn ingehuurde ordedienst het mee eensquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 09:39 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Mijn "ideologie" is dat het immoreel is om geweld te initiëren. Waar zit het knelpunt precies?
[..]
Wat kun jij toch lekker zuigen.
Je hebt hier van doen met een gelovige.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 09:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En wat kun jij lekker dom uit je nek zwetsen.
Zulk soort dingen weet je juist niet op voorhand en het is niet aan mij of aan jou om allerlei dingen centraal aan te sturen of vooraf te plannen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 09:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
We vragen je niet om de beoogde samenleving tot in detail uit te werken. Zoals 99.999 zegt; we benoemen enkele knelpunten. Het is toch logisch dat je op voorhand weet hoe met dergelijke zaken om te gaan. We hebben het immers niet over heel lullige kwesties.
Wat is dat nou weer voor een onzinnig statement?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 09:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dan trekken we het in jouw lijn even weer door in het extreme, bijna elke denkbare handeling van een mens beperkt in ander mens in zijn of haar vrijheid en is daarmee een initiatie van geweld.
Straw man argument (wat een verrassing!).quote:En wie bepaalt of het wel of niet terecht is geïnitieerd? Ik erken immers alleen maar mijn eigen rechtbank, die van jou stelt niets voro en daar is mijn ingehuurde ordedienst het mee eens
Toch klopt het wel. Ik kan weinig tot geen handelingen verzinnen die niet op een of andere manier een negatieve invloed hebben op anderen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 10:53 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Wat is dat nou weer voor een onzinnig statement?
Neuh, het is soms gewoon verdomde praktisch om een 'onafhankelijk' instituut zaken als rechtspraak te laten regelen.quote:Straw man argument (wat een verrassing!).
quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 11:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Toch klopt het wel. Ik kan weinig tot geen handelingen verzinnen die niet op een of andere manier een negatieve invloed hebben op anderen.
Jawel.quote:Neuh,
Dat is zeker praktisch, maar daar heb je geen overheid voor nodig.quote:het is soms gewoon verdomde praktisch om een 'onafhankelijk' instituut zaken als rechtspraak te laten regelen.
Wederom een prachtig verhaal maar je opmerkingen raken kant noch wal. Heel bewust heb ik onteigening aangevoerd. Waarom? Omdat juist in een libertarische samenleving het eigendomsrecht centraal staat. Collectieve belangen versus private belangen wordt hierdoor extra aangescherpt. Mijn vraag was dan ook niet zomaar uit de lucht gegrepen. Ik ben oprecht nieuwsgierig naar hoe je iets als een snelweg wilt bouwen zonder een instrument als onteigening. Ik zie namelijk een samenleving compleet spaak lopen als mensen continu dwarsliggen en daarmee per definitie volledig in hun recht staan.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 10:40 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Zulk soort dingen weet je juist niet op voorhand en het is niet aan mij of aan jou om allerlei dingen centraal aan te sturen of vooraf te plannen.
We willen allemaal graag van A naar B kunnen ik denk dat er wegen aan zullen worden gelegd zonder dat de overheid zich daarmee bemoeit. Hoe dat precies georganiseerd wordt? Geen idee, ik ben geen wegenbouwer. Hoe je conflicten op kunt lossen in een vrije samenleving en dat soort vragen, daar zijn boeken geschreven met suggesties. Maar de essentie van de stelling in dat plaatje wat ik postte, is dat onzekerheid over hoe het dan wel zou moeten niet zou moeten gebruiken om een moreel verwerpelijk iets te handhaven.
Wij keuren verkrachting af, en jij verwacht van mij dat ik dat niemand verkracht, zonder dat je eerrst antwoord hoeft te geven op de vraag hoe ik dan aan mijn gerief kom. Daar heb je misschien wel een idee over, maar als ik denk dat dat niet gaat werken lijkt me dat geen rechtvaardiging om toch maar mensen te gaan verkrachten. Maar ik blijf een alteratief van jou eisen, en ik blijf praktische bezwaren opwerpen en als je ergens geen antwoord op geeft concludeer ik dat je erom heen draait en dat het blijkbaar te ingewikkeld is. Ik noem gewoon wat concrete knelpunten in de ideologie van het niet-verkrachten die toch best belangrijk zijn. Lijkt me niet zo raar dat je die eerst even uit de weg ruimt voordat je kunt verwachten dat mensen stoppen met verkrachten, volgens mij is dat een utopie.
De overheid is dwang, ik mag jou niet dwingen tot seks en ook niet tot het afstaan van je inkomen omdat ik bang ben dat er anders geen kadaster meer is.
Van autorijden tot het krijgen van kinderen, het perkt allemaal de vrijheid van anderen in en dat zou je goed als initiatie van geweld kunnen zien.quote:
Het heeft er niets mee te maken.quote:[..]
Jawel.
dan loop je een zeer groot risico dat het niet algemeen erkend zal worden. De trucjes die oorlogsmisdadigers bij het internationaal tribunaal zonder veel succes proberen gaan dan bij het lokale kantongerecht wel lukken.quote:Dat is zeker praktisch, maar daar heb je geen overheid voor nodig.
Blijft een leuke inderdaad, is in al die tijd nooit een beetje doordacht en onderbouwd antwoord op gekomen. Lang leve het bulderbos dat wel werktquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 11:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wederom een prachtig verhaal maar je opmerkingen raken kant noch wal. Heel bewust heb ik onteigening aangevoerd. Waarom? Omdat juist in een libertarische samenleving het eigendomsrecht centraal staat. Collectieve belangen versus private belangen wordt hierdoor extra aangescherpt. Mijn vraag was dan ook niet zomaar uit de lucht gegrepen. Ik ben oprecht nieuwsgierig naar hoe je iets als een snelweg wilt bouwen zonder een instrument als onteigening. Ik zie namelijk een samenleving compleet spaak lopen als mensen continu dwarsliggen en daarmee per definitie volledig in hun recht staan.
Ik geef gewoon mijn mening en dat soort opmerkingen mag je voor je houden.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 11:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wederom een prachtig verhaal maar je opmerkingen raken kant noch wal.
Gedwongen onteigening is natuurlijk uit den boze, maar waarom zou je denken dat mensen "continu dwars gaan liggen"? Wat voor belang heb jij erbij dat ik niet van A naar B kan, anders dan dat je er last van hebt? Dan ga ik wel onder je door, of over je heen, of ik betaal je geld om over je terrein te mogen, of ik betaal je voor het hele terrein en jij verhuist, of ik probeer het bij de buren en ga een stukje om, enzovoorts enzovoorts.quote:Heel bewust heb ik onteigening aangevoerd. Waarom? Omdat juist in een libertarische samenleving het eigendomsrecht centraal staat. Collectieve belangen versus private belangen wordt hierdoor extra aangescherpt. Mijn vraag was dan ook niet zomaar uit de lucht gegrepen. Ik ben oprecht nieuwsgierig naar hoe je iets als een snelweg wilt bouwen zonder een instrument als onteigening. Ik zie namelijk een samenleving compleet spaak lopen als mensen continu dwarsliggen en daarmee per definitie volledig in hun recht staan.
Ga daar nou eens op in.quote:de essentie van de stelling in dat plaatje wat ik postte, is dat onzekerheid over hoe het dan wel zou moeten niet zou moeten gebruiken om een moreel verwerpelijk iets te handhaven.
Waarom ik dat denk? Nou, misschien omdat ik elk jaar meerdere keren bij dergelijke dwarsliggers op de koffie ga. Mensen die niet willen wijken, on geacht het geldbedrag dat wordt geboden. Die door hun opstelling plan weten te vertragen. Mensen die geen autoweg op gehoorafstand willen hebben of die niet uit willen kijken op een flatje of een muur. Mensen voor wie het, kortom, nooit goed is.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 11:32 schreef heiden6 het volgende:
Gedwongen onteigening is natuurlijk uit den boze, maar waarom zou je denken dat mensen "continu dwars gaan liggen"? Wat voor belang heb jij erbij dat ik niet van A naar B kan, anders dan dat je er last van hebt? Dan ga ik wel onder je door, of over je heen, of ik betaal je geld om over je terrein te mogen, of ik betaal je voor het hele terrein en jij verhuist, of ik probeer het bij de buren en ga een stukje om, enzovoorts enzovoorts.
Er is geen reden om aan te nemen dat er geweld voor nodig is om infrastructuur aan te leggen. En zoals ik al zei, ik ben daar niet in geïnteresseerd, ik verdiep me ook niet in het precieze proces waardoor het mogelijk is dat er 7 dagen per week vers brood bij de supermarkt om de hoek ligt.
Ik vind hetgeen dat wordt gehandhaafd niet moreel verwerpelijk.quote:Ga daar nou eens op in.
Ik zou niet weten hoe.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 11:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Van autorijden tot het krijgen van kinderen, het perkt allemaal de vrijheid van anderen in en dat zou je goed als initiatie van geweld kunnen zien.
Wat heeft waar niets mee te maken?quote:Het heeft er niets mee te maken.
Als jij en ik een conflct hebben moet dat worden opgelost, wie gaat dat verder iets aan? Mensen hebben toch behoefte aan duidelijke afspraken en de mogelijkheid om conflicten op te lossen op een nette manier, daar kan ik mij in gaan specialiseren, mediation/conflictresolutie, en dan kunnen jullie zaken met mij doen. Ik ga daar echt geen hele verhalen over ophangen aangezien daar al genoeg over geschreven is door mensen die zich daar veel meer in hebben verdiept dan ik en als je daar echt in geïnteresseerd bent kun je daar genoeg informatie over vinden met een beetje googlen.quote:dan loop je een zeer groot risico dat het niet algemeen erkend zal worden. De trucjes die oorlogsmisdadigers bij het internationaal tribunaal zonder veel succes proberen gaan dan bij het lokale kantongerecht wel lukken.
Nee, natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 11:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waarom ik dat denk? Nou, misschien omdat ik elk jaar meerdere keren bij dergelijke dwarsliggers op de koffie ga. Mensen die niet willen wijken, on geacht het geldbedrag dat wordt geboden. Die door hun opstelling plan weten te vertragen. Mensen die geen autoweg op gehoorafstand willen hebben of die niet uit willen kijken op een flatje of een muur. Mensen voor wie het, kortom, nooit goed is.
Wou je zeggen dat dergelijke types in een libertarische samenleving zomaar verdwijnen?
Dat was me al duidelijk ja, het ging me er meer om of mijn uitleg het wat duidelijker maakt waarom ik niet zo veel geduld heb voor al die praktische vragen en het niet nodig vind om die allemaal te kunnen beantwoorden (en dat ik dus niet ergens omheen draai, maar gewoon een andere mening heb).quote:Ik vind hetgeen dat wordt gehandhaafd niet moreel verwerpelijk.
Je bedoeld de vragen die aan bijna 100.000 al ontelbare keren zijn uitgelegd maar die hij weigert te begrijpen (ik zeg expres weigeren aangezien ik nog de hoop heb dat hij toch niet zo onnozel is als hij zich voordoet)?quote:Op woensdag 24 oktober 2012 10:07 schreef KoosVogels het volgende:
Een klein strookje is al meer dan voldoende. Het bekende Bulderbos zou in een libertarische samenleving wel werken. Je gooit iedere economische ontwikkeling volledig op slot.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 11:48 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Als je per sé zo wilt leven als jij omschrijft, moet je gewoon een heel groot stuk grond kopen,
Of de uitleg is gewoon volstrekt onvoldoende omdat die niet ingaat op de vragen? Dat lijkt me een plausibeler verklaringquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 11:57 schreef Chewie het volgende:
[..]
Je bedoeld de vragen die aan bijna 100.000 al ontelbare keren zijn uitgelegd maar die hij weigert te begrijpen (ik zeg expres weigeren aangezien ik nog de hoop heb dat hij toch niet zo onnozel is als hij zich voordoet)?
Volgens mij heb ik een veel betere verklaring voor wat hier gaande is.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 13:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Of de uitleg is gewoon volstrekt onvoldoende omdat die niet ingaat op de vragen? Dat lijkt me een plausibeler verklaring
Een politieke ideologie als waarheid bestempelen is vrij dapper. Vergelijkbaar weer met het communisme.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 16:46 schreef Paper_Tiger het volgende:
Elke waarheid doorloopt drie stadia: eerst wordt zij geridiculiseerd, daarna wordt zij tegengewerkt en tot slot wordt zij beschouwd alsof zij altijd al vanzelfsprekend is geweest.
Zoals bv. vrouwenstemrecht of dat mensen met een kleurtje ook mogen stemmen?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 16:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een politieke ideologie als waarheid bestempelen is vrij dapper. Vergelijkbaar weer met het communisme.
Je vergelijking met gelovigen was zo slecht nog niet.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 16:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een politieke ideologie als waarheid bestempelen is vrij dapper. Vergelijkbaar weer met het communisme.
Nu wordt ik geridiculiseerd...quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 16:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zijn niet anders gewend, net zoals Hexagon, enige wat ze kunnen roepen: onrealistisch.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 16:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nu wordt ik geridiculiseerd...
dat lijkt me weer een zeer gezochte vergelijking. Krijg je bij het boekje Libertarisme voor beginners ook een gidsje over hoe slechte vergelijkingen in elkaar te draaienquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 16:56 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Zoals bv. vrouwenstemrecht of dat mensen met een kleurtje ook mogen stemmen?
Neuh, het biedt hooguit een wat breder perspectief op je verhaal.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 16:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nu wordt ik geridiculiseerd...
quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 18:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
dat lijkt me weer een zeer gezochte vergelijking. Krijg je bij het boekje Libertarisme voor beginners ook een gidsje over hoe slechte vergelijkingen in elkaar te draaien
Dus als we stemrecht van vrouwen afpakken is dat een prima idee dat democratisch mogelijk moet zijn? Jeweetwel, vrouwenstemrecht als politieke ideologie.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 16:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Mooi plaatje. Zeg eens, wat weet je van die jongen?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 17:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zijn niet anders gewend, net zoals Hexagon, enige wat ze kunnen roepen: onrealistisch.
Terwijl de grap weer is dat alle libertarische idealen die ze zelf als onrealistisch beschouwen juist keihard falen in een top democratie als Nederland.
Voorbeeldjes: Wie verzorgt dan de zwakkeren.
De democratie?
[ afbeelding ]
Beroerde vergelijking weer zoals ik je al aangafquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 18:25 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
[..]
Dus als we stemrecht van vrouwen afpakken is dat een prima idee dat democratisch mogelijk moet zijn? Jeweetwel, vrouwenstemrecht als politieke ideologie.
Hij is meubelmaker annex timmerman....quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 18:30 schreef betyar het volgende:
[..]
Mooi plaatje. Zeg eens, wat weet je van die jongen?
Dat is ook een manier om er omheen te lullen. Succes ermee maar weer.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 18:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Beroerde vergelijking weer zoals ik je al aangaf. Een los ding vergelijken met een gehele ideologie.
En dan boos worden omdat je slechte vergelijking weer niet aanslaat.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 18:45 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dat is ook een manier om er omheen te lullen. Succes ermee maar weer.
Trollolol.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 18:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En dan boos worden omdat je slechte vergelijking weer niet aanslaat.
Huh? Wat gooi je nu allemaal weer vreemd op een hoopquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 18:54 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Trollolol.
Vrouwenstemrecht is onderdeel van een hoop politieke ideologieen. Dat is volgens jouw verhaal communisme als je dat als eis stelt.
Je kunt niet ontkennen dat je doorgaans voornamelijk aan het trollen bent.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 19:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Huh? Wat gooi je nu allemaal weer vreemd op een hoop?
We hebben het over politieke ideologieën aan de hand waarvan men een samenleving wil inrichten/organiseren/laten gaan. Zo'n vergelijking heeft toch gewoon helemaal niets met het vrouwenkiesrecht te maken?
En wat je nu uiteindelijk als conclusie trekt is wel weer heel bijzonder
Dat mag best eens wat minder, ja. Maar daarin zul je niet veel tegenstanders vinden, gok ik.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 18:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
Verplicht minder zout in brood
DEN HAAG - Het maximum zoutgehalte in brood wordt verlaagd. Het kabinet volgt daarmee een initiatief van de bakkerijsector.
Het gehalte zout gaat van 2,1 procent in de droge stof naar 1,8 procent. Het kabinet is tevreden met deze reductie en vindt het een goed voorbeeld van zelfregulering door de sector. Het is de bedoeling dat nu de rest van de levensmiddelenindustrie het voorbeeld volgt. Als dat niet gebeurt, overweegt het kabinet wettelijke normen.
Hoezo extreme bemoeizucht?
Dat kan ik zeker wel ontkennen. Ik zie dat eerder in jouw gedrag naar voren komen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 19:01 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je kunt niet ontkennen dat je doorgaans voornamelijk aan het trollen bent.
Zolang het bij ideeën en proefballonnetjes blijven die niet haalbaar of onvoldoende uitgewerkt zijn gaat het dit niveau ook niet ontstijgen gok ik. Nu heeft het vooral wat weg van een soort 'Occupy beweging' die doordraaft in het standpunt dat de bemoeizieke overheid wel eens wat minder melk in de pap mag brokkelen en daardoor niet meer serieus genomen wordt.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 19:01 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je kunt niet ontkennen dat je doorgaans voornamelijk aan het trollen bent.
OMGWTFBBQ wat ben jij grappig zeg.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 18:39 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Hij is meubelmaker annex timmerman....
Men moet niet elke keer op kleine details gedetailleerd gaan vragen hoe dat dan moet. Je begint er eerst voor te zorgen dat de overheid niet wettelijk vast gaat leggen hoeveel zout er in brood zit en of een komkommer recht of krom moet zijn. Pas als je al die regels hebt afgeschaft en dus de overheid al flink hebt gereduceerd is het tijd om de moeilijkere onderwerpen aan te pakken. zoals hoe een geprivatiseerde infrastructuur er uit zou kunnen zien. Onthoudt alleen dat we nu in ieder geval twee keer de prijs betalen voor het bezit van onze auto en het gebruik van de wegen. Het zijn de mensen met een laag inkomen die het meeste gaan profiteren van goedkopere energie en lager prijzen voor transport. Dus het is nog eens sociaal ook.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 19:15 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Zolang het bij ideeën en proefballonnetjes blijven die niet haalbaar of onvoldoende uitgewerkt zijn gaat het dit niveau ook niet ontstijgen gok ik. Nu heeft het vooral wat weg van een soort 'Occupy beweging' die doordraaft in het standpunt dat de bemoeizieke overheid wel eens wat minder melk in de pap mag brokkelen en daardoor niet meer serieus genomen wordt.
Ok. Dat vrouwen mogen kiezen is niet onderdeel van een politieke ideologie. Zo leer je elke dag wat.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 19:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
We hebben het over politieke ideologieën aan de hand waarvan men een samenleving wil inrichten/organiseren/laten gaan. Zo'n vergelijking heeft toch gewoon helemaal niets met het vrouwenkiesrecht te maken?
Lees eens een krant, of kijk het journaal.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 18:30 schreef betyar het volgende:
[..]
Mooi plaatje. Zeg eens, wat weet je van die jongen?
Nou vertel eens, wat weet jij van die jongen?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 20:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Lees eens een krant, of kijk het journaal.
Zoek het interview met zijn ouders maar eens op.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 20:22 schreef betyar het volgende:
[..]
Nou vertel eens, wat weet jij van die jongen?
Dat vraag ik niet, wat weet jij van die jongen?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 20:30 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zoek het interview met zijn ouders maar eens op.
Jonguh .....quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 20:36 schreef betyar het volgende:
[..]
Dat vraag ik niet, wat weet jij van die jongen?
Dat hij op basis van kosten werd vastgebonden als een beest. Terwijl met iets meer budget hij gewoon een menswaardig bestaan heeft.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 20:36 schreef betyar het volgende:
[..]
Dat vraag ik niet, wat weet jij van die jongen?
Als dat kon hadden ze hem wel eerder overgeplaatst, voor de rest moet je in dat soort gevallen gewoon je bek houden als je er niks over weet.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 20:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat hij op basis van kosten werd vastgebonden als een beest. Terwijl met iets meer budget hij gewoon een menswaardig bestaan heeft.
Ben je echt zo dom? Denk je echt dat ik zomaar iets roep?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 20:38 schreef betyar het volgende:
[..]
Als dat kon hadden ze hem wel eerder overgeplaatst, voor de rest moet je in dat soort gevallen gewoon je bek houden als je er niks over weet.
Ja dat doe je. Ga eerst eens praten met mensen die met hem hebben gewerkt. Maar hee, mooi dat je even laat zien dat je niet weet waar je over praat door mij weg te zetten als iemand die het nieuws niet volgt.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 20:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ben je echt zo dom? Denk je echt dat ik zomaar iets roep?
Er zijn notabene kamervragen over geweest, maar goed, iemand die het nieuws niet eens volgt kan ik niet serieus nemen.
Spreek je wel eens met mensen uit de zorg? Ik wel, zelf een neefje dat iets minder zwaar is als dit geval maar wel permanent zorg nodig heeft....quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 20:51 schreef betyar het volgende:
[..]
Ja dat doe je. Ga eerst eens praten met mensen die met hem hebben gewerkt. Maar hee, mooi dat je even laat zien dat je niet weet waar je over praat door mij weg te zetten als iemand die het nieuws niet volgt.
Njah, mijn vrouw werkt bijvoorbeeld met probleemkinderen, mijn tante heeft Brandon onder haar hoede gehad.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 20:52 schreef raptorix het volgende:
[..]
Spreek je wel eens met mensen uit de zorg? Ik wel, zelf een neefje dat iets minder zwaar is als dit geval maar wel permanent zorg nodig heeft....
Dan zal die vast kunnen beamen dat het allemaal questie van budget in de zorg is.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 20:55 schreef betyar het volgende:
[..]
Njah, mijn vrouw werkt bijvoorbeeld met probleemkinderen, mijn tante heeft Brandon onder haar hoede gehad.
quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 20:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dan zal die vast kunnen beamen dat het allemaal questie van budget in de zorg is.
En terukomend op het libertarisch aspect, hoe vind je dat het nu gaat in die democratie van jou?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 20:57 schreef betyar het volgende:
[..]Helaas.
Het is volgens hen meer een kwestie van hoe men het geld moet verdelen.
De meerderheid heeft gesproken dus veel democratischer kan niet.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 20:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
En terukomend op het libertarisch aspect, hoe vind je dat het nu gaat in die democratie van jou?
Reken jij ook zo af in de kroeg? HALLO HALLO MAG IK UW AANDACHT, MOET IK BETALEN OF NIET.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 20:59 schreef betyar het volgende:
[..]
De meerderheid heeft gesproken dus veel democratischer kan niet.
Trek het even uit zijn verband.................quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
Reken jij ook zo af in de kroeg? HALLO HALLO MAG IK UW AANDACHT, MOET IK BETALEN OF NIET.
Nee jij, jij doet alsof een zegen van de meerderheid eerlijk is.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:01 schreef betyar het volgende:
[..]
Trek het even uit zijn verband.................
Om een land te besturen wel ja.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee jij, jij doet alsof een zegen van de meerderheid eerlijk is.
Doe eens.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zal ik eens een Godwinnetje maken?
Gast, 98% van de mensen snapt geen fuck van politiek, laat staan dat je ze moet laten kiezen wie het land moet besturenquote:
Goede Godwinquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:07 schreef raptorix het volgende:
[..]
Gast, 98% van de mensen snapt geen fuck van politiek, laat staan dat je ze moet laten kiezen wie het land moet besturen![]()
![]()
![]()
Nee hoor, mensen kiezen nu eenmaal. Maar goed, als jij een dictatoriaal regime wenst moet je naar Noord-Korea verhuizen.quote:
Ah altijd het sterke argument van democraten, als jij me garandeert me me met rust te laten, dan maak ik me eigen eiland wel voor de kust is dat ok voor jullie?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:12 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee hoor, mensen kiezen nu eenmaal. Maar goed, als jij een dictatoriaal regime wenst moet je naar Noord-Korea verhuizen.
Succes ermee. Maar niet aankomen janken als je iets nodig hebt he.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ah altijd het sterke argument van democraten, als jij me garandeert me me met rust te laten, dan maak ik me eigen eiland wel voor de kust is dat ok voor jullie?
Ooit gehoord van Monaco of San Marino?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:14 schreef betyar het volgende:
[..]
Succes ermee. Maar niet aankomen janken als je iets nodig hebt he.
Succes, ga je gang. Nogmaals niet aankomen janken als je iets nodig hebt.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ooit gehoord van Monaco of San Marino?
De laatste keer dat Monaco om voedseldroppings gevraagt heeft ligt me inderdaad nog vers in het geheugen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:16 schreef betyar het volgende:
[..]
Succes, ga je gang. Nogmaals niet aankomen janken als je iets nodig hebt.
Begin een tweede Monaco zou ik zeggen. Maar niet aankomen janken als je iets nodig hebt he.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
De laatste keer dat Monaco om voedseldroppings gevraagt heeft ligt me inderdaad nog vers in het geheugen.
Zolang jij niet aan me landje komt, krijg jij geen plutonium in je drinkwater.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:18 schreef betyar het volgende:
[..]
Begin een tweede Monaco zou ik zeggen. Maar niet aankomen janken als je iets nodig hebt he.
Wanneer ga je? Hup starten ermee. Of weet je eigenlijk dat het gewoon kansloos is? Jij krijgt echt een stempas toegestuurd met zo'n kronkelige gedachte?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zolang jij niet aan me landje komt, krijg jij geen plutonium in je drinkwater.
Geef me inleg maar terug, dan ben ik morgen nog vertrokken.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:22 schreef betyar het volgende:
[..]
Wanneer ga je? Hup starten ermee. Of weet je eigenlijk dat het gewoon kansloos is? Jij krijgt echt een stempas toegestuurd met zo'n kronkelige gedachte?
Maar om op Monaco terug te komen, waarom verhuis je daar niet heen i.p.v. op Fok! een beetje te gaan zitten janken dat het elders beter is?
Welke inleg?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:23 schreef raptorix het volgende:
[..]
Geef me inleg maar terug, dan ben ik morgen nog vertrokken.
Geen kinderen, niet gestudeerd, nooit een gesubsideerde woning gehad, in 12 jaar 2 keer bij een dokter geweest, 1.5 keer modaal, ja ik zal vast wel in de min komenquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:24 schreef betyar het volgende:
[..]
Nou ik zou graag willen weten of je wel in de plus uitkomt, lijkt me eerlijk gezegd sterk.
Man, toen je ma naar de dokter ging omdat ze overtijd was kostte je al geld.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Geen kinderen, niet gestudeerd, nooit een gesubsideerde woning gehad, in 12 jaar 2 keer bij een dokter geweest, 1.5 keer modaal, ja ik zal vast wel in de min komen![]()
![]()
![]()
Homo, dus dat gezeik niet, en wat heb jij in de pot gestopt tot nu toe?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:27 schreef betyar het volgende:
[..]
Man, toen je ma naar de dokter ging omdat ze overtijd was kostte je al geld.
Ooh, homo's vallen uit de lucht? Dat wist ik niet.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
Homo, dus dat gezeik niet, en wat heb jij in de pot gestopt tot nu toe?
Ach ja de groten der aarde waren allemaal homo's maar dat wist je kennelijk al.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:28 schreef betyar het volgende:
[..]
Ooh, homo's vallen uit de lucht? Dat wist ik niet.
Ik? Zoals iedere andere modaal verdienende werkende Nederlander. Hoeveel het is? Geen idee. Boeit me ook niks.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
Homo, dus dat gezeik niet, en wat heb jij in de pot gestopt tot nu toe?
Dat dacht ik al, lamgeslagen natuurlijk door de politiekquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:31 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik? Zoals iedere andere modaal verdienende werkende Nederlander. Hoeveel het is? Geen idee. Boeit me ook niks.
Wat heeft de zwangerschap van je ma met je geaardheid te maken?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:29 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ach ja de groten der aarde waren allemaal homo's maar dat wist je kennelijk al.
Nee, zolang ik het kan missen en andere mensen ermee geholpen worden vind ik het wel prima. Gekke gedachte he, iets voor iemand over hebben.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat dacht ik al, lamgeslagen natuurlijk door de politiek![]()
![]()
Gast, kan je niet naar je politiek cafe gaan om daar je paradepaardjes te gaan verkondigen, je word beetje vermoeiend.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:32 schreef betyar het volgende:
[..]
Wat heeft de zwangerschap van je ma met je geaardheid te maken?
Wat een gek persoon ben jij, dat je politiek nodig hebt om andere mensen te helpen, ik zorg gewoon voor mensen om me heen, maar jij hebt daar een politicus voor nodig? Raarquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:34 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee, zolang ik het kan missen en andere mensen ermee geholpen worden vind ik het wel prima. Gekke gedachte he, iets voor iemand over hebben.
En de mensen die niemand om zich heen hebben dienen ook gewoon hulp te krijgen, ik draag daar graag mijn steentje aan bij.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wat een gek persoon ben jij, dat je politiek nodig hebt om andere mensen te helpen, ik zorg gewoon voor mensen om me heen, maar jij hebt daar een politicus voor nodig? Raar![]()
Ik ook, maar ik geef liever mijn zorg direct aan die persoon dan dat ik een corrupte ambtenaar daarvoor moet inschakelen, lijkt me wel zo logisch niet.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:37 schreef betyar het volgende:
[..]
En de mensen die niemand om zich heen hebben dienen ook gewoon hulp te krijgen, ik draag daar graag mijn steentje aan bij.
en iedereen doet dat? Er zijn mensen die menen veel te moeten verdienen zodat de naaste omgeving het simpelweg niet op kan brengen om voor die zieke of hulpbehoevenden te zorgen of die zorg te betalen, ik help ze graag. Er zijn ook mensen die dat helemaal niet willen, ik ben blij dat ze gedwongen worden door een overheid die ervoor zorgt dat we een leefbaar land blijven voor een ieder, wil je anders dan verkas je toch gewoon naar een land waar dat niet is.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ook, maar ik geef liever mijn zorg direct aan die persoon dan dat ik een corrupte ambtenaar daarvoor moet inschakelen, lijkt me wel zo logisch niet.
En jij denkt dat in een libertarische samenleving iedereen zich zo gaat gedragen? Sterker nog de meeste libertarischer zijn veel solidarischer dan dat ik in Nederland tegen kom, dus is gewoon onzin wat je roept.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:42 schreef betyar het volgende:
[..]
en iedereen doet dat? Er zijn mensen die menen veel te moeten verdienen zodat de naaste omgeving het simpelweg niet op kan brengen om voor die zieke of hulpbehoevenden te zorgen of die zorg te betalen, ik help ze graag. Er zijn ook mensen die dat helemaal niet willen, ik ben blij dat ze gedwongen worden door een overheid die ervoor zorgt dat we een leefbaar land blijven voor een ieder, wil je anders dan verkas je toch gewoon naar een land waar dat niet is.
Heb je vast een bron voor behalve je eigen visie.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
En jij denkt dat in een libertarische samenleving iedereen zich zo gaat gedragen? Sterker nog de meeste libertarischer zijn veel solidarischer dan dat ik in Nederland tegen kom, dus is gewoon onzin wat je roept.
Ik kan in ieder geval vaststellen dat het in de democratie Nederland niet goed werkt, van het sociale vangnet word enorme misbruik gemaakt, ik hoop dat we daar in ieder geval wel overeenstemming hebben.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:44 schreef betyar het volgende:
[..]
Heb je vast een bron voor behalve je eigen visie.
Daar zijn we het uiteraard over eens. Je hebt overal misbaksels tussen zitten.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik kan in ieder geval vaststellen dat het in de democratie Nederland niet goed werkt, van het sociale vangnet word enorme misbruik gemaakt, ik hoop dat we daar in ieder geval wel overeenstemming hebben.
Ik stel ook niet dat het in een libertarische samenleving anders zou zijn, ik zeg alleen dat het lozen van dat soort lui makkelijker zal zijn, mijn ideale libertarische samenleving zou echt niet zoveel afwijken van de huidige situatie die in Nederland geld, zelfs op democratisch gebied, het is een misverstand om te denken dat libertarisme wettenloos en of politiek loos is.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:47 schreef betyar het volgende:
[..]
Daar zijn we het uiteraard over eens. Je hebt overal misbaksels tussen zitten.
We hebben gewoon mensen nodig die ervoor zorgen dat de samenleving leefbaar blijft, die mensen zijn nu eenmaal ambtenaar en dienen door de samenleving te worden betaald.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik stel ook niet dat het in een libertarische samenleving anders zou zijn, ik zeg alleen dat het lozen van dat soort lui makkelijker zal zijn, mijn ideale libertarische samenleving zou echt niet zoveel afwijken van de huidige situatie die in Nederland geld, zelfs op democratisch gebied, het is een misverstand om te denken dat libertarisme wettenloos en of politiek loos is.
Het gaat mij er als libertarier met name om dat deze mensen weinig transparant werken, niet weggestuurt worden bij wanbeleid, en veelal bemoeien met zaken waarmee ze zich zouden bemoeien, en eens, ook binnen een libertarische samenleving zul je dit soort stafdiensten nodig hebben, maar uiteraar wel in een veel kleiner aantal.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:52 schreef betyar het volgende:
[..]
We hebben gewoon mensen nodig die ervoor zorgen dat de samenleving leefbaar blijft, die mensen zijn nu eenmaal ambtenaar en dienen door de samenleving te worden betaald.
Nee, niet in een kleiner aantal. Dan krijg je dictators.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 22:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het gaat mij er als libertarier met name om dat deze mensen weinig transparant werken, niet weggestuurt worden bij wanbeleid, en veelal bemoeien met zaken waarmee ze zich zouden bemoeien, en eens, ook binnen een libertarische samenleving zul je dit soort stafdiensten nodig hebben, maar uiteraar wel in een veel kleiner aantal.
Een goede dictator is beter dan 10 grijze muizen, kijk maar eens naar hoe de succesvolle technologie bedrijven worden geleid.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 22:06 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee, niet in een kleiner aantal. Dan krijg je dictators.
quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 22:07 schreef raptorix het volgende:
[..]
Een goede dictator is beter dan 10 grijze muizen, kijk maar eens naar hoe de succesvolle technologie bedrijven worden geleid.
Ultieme vrijheid behaal je niet door grijze muizen, inderdaad ik weet genoeg.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 22:08 schreef betyar het volgende:
[..]Vrijheid blijheid is dan helemaal ver te zoeken. Maar goed ik weet weer voldoende.
Wat is dat nou voor een vergelijking?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 22:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ultieme vrijheid behaal je niet door grijze muizen, inderdaad ik weet genoeg.
Of dacht je dat Mark Rutte een leger kan aanvoeren?
Ja, of stel dat iemand een weg om je huis heen bouwt.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 13:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een klein strookje is al meer dan voldoende. Het bekende Bulderbos zou in een libertarische samenleving wel werken. Je gooit iedere economische ontwikkeling volledig op slot.
Anarchokapitalisme is wel politiekloos.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik stel ook niet dat het in een libertarische samenleving anders zou zijn, ik zeg alleen dat het lozen van dat soort lui makkelijker zal zijn, mijn ideale libertarische samenleving zou echt niet zoveel afwijken van de huidige situatie die in Nederland geld, zelfs op democratisch gebied, het is een misverstand om te denken dat libertarisme wettenloos en of politiek loos is.
Hoe vaak is je al uitgelegd dat dit niet zo is?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 19:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
We read now from the Gospel according to Government, first book of Politicians, Chapter 1, Verse 1.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 16:56 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je vergelijking met gelovigen was zo slecht nog niet.
Volgens mij doel je hier op het aanstellen van zorgmanagers, wat dus eigenlijk best een slecht idee is, maar niet anders kan omdat alles nu eenmaal door de overheid geregeld wordt.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 21:42 schreef betyar het volgende:
[..]
en iedereen doet dat? Er zijn mensen die menen veel te moeten verdienen zodat de naaste omgeving het simpelweg niet op kan brengen om voor die zieke of hulpbehoevenden te zorgen of die zorg te betalen, ik help ze graag. Er zijn ook mensen die dat helemaal niet willen, ik ben blij dat ze gedwongen worden door een overheid die ervoor zorgt dat we een leefbaar land blijven voor een ieder, wil je anders dan verkas je toch gewoon naar een land waar dat niet is.
Dat kan je dan perfect tegenhouden. Nimby krijgt de machtquote:Op zaterdag 27 oktober 2012 00:20 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ja, of stel dat iemand een weg om je huis heen bouwt.
Je wilt dus geen enkele verandering? Wat zit je hier dan de hele tijd te neuzelen?quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 00:26 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Hoe vaak is je al uitgelegd dat dit niet zo is?
Puur projectie. Je kan je gewoon niet voorstellen dat er mensen zijn die niet iedereen hun wil op willen leggen.![]()
Fout. Laat je tong even nakijken.quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 09:44 schreef opdekorrel het volgende:
[..]
Volgens mij doel je hier op het aanstellen van zorgmanagers, wat dus eigenlijk best een slecht idee is, maar niet anders kan omdat alles nu eenmaal door de overheid geregeld wordt.![]()
Is dat wat ik hieruit proef?
Obviously.quote:
Waarom mensen zich willen vrij knokken uit slavernij heeft te maken met de thymos, een term die via Plato komt van Socrates. Het houdt in zoveel als erkenning, trots, eigenwaarde. Mensen doen alles voor hun trots, erkenning, eigenwaarde. Van terrorisme tot hongerstakingen.quote:Het punt is dat het om het morele aspect gaat.
Ik zie hier in dit topic ook weer een heleboel dingen staan in de trant van de staat doet nu x, dus als de staat er niet zou zijn was er geen x. Dat is natuurlijk niet zo. Wegen worden aangelegd door mensen, het kadaster wordt gerund door mensen, enzovoorts. Het fenomeen overheid is een label wat we ergens op plakken, en waar dat label in essentie op neerkomt is een monopolie op het initiëren van geweld binnen een bepaald grondgebied. Interactie met de overheid is volledig gebaseerd op dwang, dat is wat haar onderscheidt van andere organisaties.
We kunnen hier wel gaan filosoferen over hoe in een vrije samenleving alles zou functioneren, maar ten eerste kun je niet in de toekomst kijken, en ten tweede is het ondergeschikt aan de vraag of iets wel of niet moreel te verantwoorden is. Het maakt niet uit hoe veel wetenschappelijke kennis er is voortgekomen uit de experimenten van Mengele, ik ben er tegen om zijn onderzoek voort te zetten uit principe. Je kunt wel net gaan doen alsof je dat niet snapt en het wegwuiven omdat we nu niet aan de ketting liggen en gedwongen katoen moeten plukken. Het gaat erom dat 150+ jaar geleden in de VS de argumenten tegen afschaffing van de slavernij ook allemaal praktisch waren. Als je de discussie daartoe beperkt, en gaat wachten tot je precies van tevoren alles hebt uitgedacht voor wanneer de slavernij wordt afgeschaft ben je gauw klaar. Het is er altijd geweest en we kunnen niet zonder? Het is gewoon moreel verwerpelijk, en daarom doen we het niet.
Ik snap niet dat mensen bloedserieus denken op te komen voor de armere medemens, maar tegelijkertijd niet samen met libertariërs ageren tegen de meest regressieve belasting die er is.
In plaats van te vragen hoe het kadaster zou kunnen werken in een vrije markt en het antwoord vervolgens te negeren. Leg mij maar eens uit waarom je denkt dat de overheid iets kan wat private organisaties niet zouden kunnen. Waarom je geweld moet toepassen om te registreren wie eigenaar is van welk stuk grond en wat voor gebouw daar staat.
Maar wat nog veel belangrijker is, vraag je eens af waarom je denkt het recht te hebben om iemand tot van alles en nog wat te dwingen en weet ik veel hoe veel geld af te nemen, puur omdat hij of zij op een bepaalde plek geboren is.
Ik heb niet de behoefte om jou te vertellen hoe je je leven moet indelen, dus als jij met andere mensen een stuk grond wilt kopen en daar een parlementaire democratie wilt instellen en jezelf daaraan ondergeschikt wilt stellen, moet je dat vooral doen.![]()
Ayn Rand is niet helemaal lekker en haar boek is bepaald geen goede pleitbezorging van libertarisme. Het valt me op dat je niet veel verder dan haar komt. De echte grote libertariërs als Nozick en Hayek haal je nooit aan.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 20:17 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het zou zomaar van jouw hand kunnen zijn. Ik zou iedereen willen aanmoedigen het boek eens te lezen en daarna nog eens naar het aanmatigende stukje van de linkse NRC journalist te willen kijken. Er is net een nieuwe Nederlandse vertaling van het boek dat in Amerika inderdaad na de bijbel het meest gelezen boek is http://www.uitgeverijsijt(...)ok/id,2161/Itemid,3/
Heb zelden iemand gezien met zo'n bord voor z'n kop. Je faalt consequent met je praktische invullingen van libertarisme, laat zien dat je van de meest basale economische praktijken (protectionisme) niks begrijpt en gaat dan andere mensen vertellen dat ze het niet van de geëffende paden af durven. Zelf kom je niet verder dan een dagelijkse quote uit Atlas Shrugged, een boek dat zelfs binnen de eigen binnen contemporaine, politiek-filosofische gemeenschap weinig serieus genomen wordt.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 07:00 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
99.999 wil gewoon geen kwaad woord over de overheid horen. Zonder zich ergens in te verdiepen weet hij al dat iets gaat falen of dat het toch dankzij de overheid is dat het slaagt.
Daar gaat het helemaal niet om, maar zoals KoosVogels al aangaf, falen libertariërs consequent, ook hier, als het gaat om praktische invulling van hun ideeën. Sommige suggesties die hier gedaan worden zijn zelfs ronduit hilarisch (abonnement op het leger.....). In dat kader lijkt het inderdaad handiger om de discussie op filosofisch niveau te voeren. Is ook nog eens veel interessanter.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 00:00 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik ben je vriend niet.
Het punt is dat het om het morele aspect gaat.
Als je een beetje teruggelezen had, had je kunnen lezen waarom wij bepaalde rechten, zoals het recht op gebruik van geweld, af hebben gedragen aan een overheid.quote:Ik zie hier in dit topic ook weer een heleboel dingen staan in de trant van de staat doet nu x, dus als de staat er niet zou zijn was er geen x. Dat is natuurlijk niet zo. Wegen worden aangelegd door mensen, het kadaster wordt gerund door mensen, enzovoorts. Het fenomeen overheid is een label wat we ergens op plakken, en waar dat label in essentie op neerkomt is een monopolie op het initiëren van geweld binnen een bepaald grondgebied. Interactie met de overheid is volledig gebaseerd op dwang, dat is wat haar onderscheidt van andere organisaties.
Klopt. Wat we echter wel kunnen, is naar het verleden en het heden kijken. Libertarische samenlevingen hebben niet bestaan in het verleden, omdat deze in de praktijk niet werken, dit is precies de reden dat overheden ontstaan zijn. Wil je een goed voorbeeld van een libertarische samenleving anno 2012? Kijk naar Somalië, in dat land heeft de centrale regering geen enkele macht meer en kijk wat voor bloeiende, voorspoedige samenleving daar aan het ontstaan is. Men heeft zich eindelijk vrij geworsteld van de onderdrukking van de overheid en werkt nu in harmonie aan een gezamenlijke, betere toekomstquote:We kunnen hier wel gaan filosoferen over hoe in een vrije samenleving alles zou functioneren, maar ten eerste kun je niet in de toekomst kijken
Je vergelijking met slavernij slaat werkelijk als een lul op een drumstel. Kom eens met inhoudelijk argumenten waarom het moreel verwerpelijk is.quote:en ten tweede is het ondergeschikt aan de vraag of iets wel of niet moreel te verantwoorden is. Het maakt niet uit hoe veel wetenschappelijke kennis er is voortgekomen uit de experimenten van Mengele, ik ben er tegen om zijn onderzoek voort te zetten uit principe. Je kunt wel net gaan doen alsof je dat niet snapt en het wegwuiven omdat we nu niet aan de ketting liggen en gedwongen katoen moeten plukken. Het gaat erom dat 150+ jaar geleden in de VS de argumenten tegen afschaffing van de slavernij ook allemaal praktisch waren.
Zal ik je uitleggen. De markt en het prijsmechanisme zijn niet perfect en zonder overheid komen bepaalde voorzieningen helemaal niet tot stand. Simpele voorbeelden: de dijken die de polders beschermen, rechtsbescherming, het leger, straatverlichting, ruimtelijke, ordening, zuivere lucht etc. Dit zijn collectieve goederen. Goederen waarbij het gebruik door de één niet ten koste gaat van het gebruik van de ander en welke door meerderen tegelijkertijd gebruikt kunnen worden. Voor deze goederen kan geen geïndividualiseerde tegenprestatie (prijs) in rekening worden gebracht. Daarom worden de kosten hiervan omgeslagen door ze te dekken via belastingen. Ondernemers zullen nooit in deze goederen voorzien, omdat ze er geen prijs voor kunnen vragen, ik kan namelijk geen abonnement nemen op een dijk, noch een opt out.quote:In plaats van te vragen hoe het kadaster zou kunnen werken in een vrije markt en het antwoord vervolgens te negeren. Leg mij maar eens uit waarom je denkt dat de overheid iets kan wat private organisaties niet zouden kunnen. Waarom je geweld moet toepassen om te registreren wie eigenaar is van welk stuk grond en wat voor gebouw daar staat.
Het probleem met jullie libertariërs is dat je een soort gemoraliseerd beeld van vrijheid hebt, waarbij vrijheid gelijk staat aan het heilige eigendomsrecht. Waar jullie echter blind voor lijken te zijn is dat eigendomsrecht, per definitie onvrijheid voor iemand anders impliceert. Het feit dat de Britse koningin een enorm landgoed heeft geërfd vlak bij Aberdeen is geen inperking van de vrijheid van de Schotten die daar wonen en die er nu niet mogen lopen, want het is nou eenmaal van haar. Het van haar afnemen en opdelen onder Schotten die geen land bezitten zou onrechtvaardig zijn, want het is een beperking van de vrijheid van de koningin om daar te doen wat ze wil.quote:Maar wat nog veel belangrijker is, vraag je eens af waarom je denkt het recht te hebben om iemand tot van alles en nog wat te dwingen en weet ik veel hoe veel geld af te nemen, puur omdat hij of zij op een bepaalde plek geboren is.
Ik heb niet de behoefte om jou te vertellen hoe je je leven moet indelen, dus als jij met andere mensen een stuk grond wilt kopen en daar een parlementaire democratie wilt instellen en jezelf daaraan ondergeschikt wilt stellen, moet je dat vooral doen.![]()
Dat is niet waar. Veel collectieve 'nuts'-dingen wel, maar bv. een WAO of een AOW niet.quote:Op zondag 28 oktober 2012 18:55 schreef Paper_Tiger het volgende:
Alle collectieve voorzieningen zijn ooit als particulier initiatief begonnen.
WAO en AOW zijn geen voorzieningen. AOW was een goed initiatief om solidair te zijn met iedereen die in de oorlog alles was kwijtgeraakt en met pensioen ging maar had direct daarna afgebouwd moeten worden. WAO had er nooit moeten komen maar had gewoon als particuliere verzekering moeten bestaan.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 20:43 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Veel collectieve 'nuts'-dingen wel, maar bv. een WAO of een AOW niet.
Ik ben helemaal voor je strijd, maar dan graag wel op zuivere argumenten en niet vervallen in etatisme en dus leugens.
Je stuk raakt dus echt kant nog wal.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 20:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
WAO en AOW zijn geen voorzieningen. AOW was een goed initiatief om solidair te zijn met iedereen die in de oorlog alles was kwijtgeraakt en met pensioen ging maar had direct daarna afgebouwd moeten worden. WAO had er nooit moeten komen maar had gewoon als particuliere verzekering moeten bestaan.
Ik heb beide zaken ook niet als voorbeeld genoemd. Dus mijn argumenten zijn zuiver.
Repliek op wat?quote:
Als je zwanger bent een verzekering afsluiten voor je toekomstige kind.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 21:02 schreef KoosVogels het volgende:
WAO een particuliere verzekering. Hoe zie je dat voor je? Een arbeidsongeschikt persoon gaat maandelijks premie betalen?
En wat als de ouders dat niet doen? Dan heeft het kind pech?quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 21:44 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Als je zwanger bent een verzekering afsluiten voor je toekomstige kind.
Of wanneer uit de dan vast en zeker door de verzekering verplicht gestelde tests blijkt dat het kind een grotere kans op ziekte heeft?quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 22:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En wat als de ouders dat niet doen? Dan heeft het kind pech?
De verzekering ziet je al aankomen inderdaad. Trek de portemonnee maar eens flink open.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 22:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Of wanneer uit de dan vast en zeker door de verzekering verplicht gestelde tests blijkt dat het kind een grotere kans op ziekte heeft?
Ik hoorde op het nieuws hoeveel we moeten gaan betalen voor die zorg in jullie Lala land. Wat mij betreft geef je dat kind direct een spuitje en drijft het uit.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 22:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De verzekering ziet je al aankomen inderdaad. Trek de portemonnee maar eens flink open.
Nu wordt waarschijnlijk opgeworpen dat je maar voor de verzekering van je mogelijke kind moet gaan sparen als je gaat werken.
Aah gossie toch.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 22:26 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik hoorde op het nieuws hoeveel we moeten gaan betalen voor die zorg in jullie Lala land. Wat mij betreft geef je dat kind direct een spuitje en drijft het uit.
Zie ook niet in hoe dat een argument is tegen hetgeen wij aanvoerden.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 22:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
't blijft toch een bijzondere diersoort
We kunnen ze ook met een schuld van enkele tienduizenden euro's opzadelen voor ze geboren zijn.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 22:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De verzekering ziet je al aankomen inderdaad. Trek de portemonnee maar eens flink open.
Nu wordt waarschijnlijk opgeworpen dat je maar voor de verzekering van je mogelijke kind moet gaan sparen als je gaat werken.
Pardon? Leg mij dan eens uit waarom mijn particuliere ziektekosten verzekering fors goedkoper was, betere dekking had en opzegbaar was als verzekeraar de voorwaarden wijzigde?quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 21:21 schreef EdAtTheBar het volgende:
Als volgens jou plan de WAO particulier was geweest, zou iemand die in slechte gezondheid verkeert NOOIT een WAO verzekering kunnen krijgen, of alleen tegen extreem hoge premie. Hetzelfde geldt voor de ziektekostenverzekering: de overheid grijpt in, want de markt faalt.
Dus je wilt eigenlijk de situatie weer waar de staat voor bijna alle kosten opdraait? Dat was toen namelijk, het was niet direct goedkoper, maar zonder dat jij het wist betaalde de staat het toen allemaal direct.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 12:08 schreef Chewie het volgende:
[..]
Pardon? Leg mij dan eens uit waarom mijn particuliere ziektekosten verzekering fors goedkoper was, betere dekking had en opzegbaar was als verzekeraar de voorwaarden wijzigde?
Sinds we allemaal verplicht verzekerd zijn in een perverse situatie die de overheid "markt" durft te noemen, is de dekking fors achteruit gegaan, de premie verdubbeld (+ binnenkort nog 50% extra), eigen risico meer dan verdubbeld en is de verzekering niet op te zeggen en is er ook niet te kiezen voor een betere verzekering.
En dan ook nog het lef hebben om te zeggen dat de markt gefaald heeft
Dat was het ziekenfonds, particulier stelsel was zelfvoorzienend.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 12:20 schreef arie_bc het volgende:
[..]
Dus je wilt eigenlijk de situatie weer waar de staat voor bijna alle kosten opdraait? Dat was toen namelijk, het was niet direct goedkoper, maar zonder dat jij het wist betaalde de staat het toen allemaal direct.
Noem eens een paar voordelen. Zoals al gezegd zat je wat betreft de particuliere verzekeringen al fout.quote:En dat durft zich libertarier te noemen. Je hebt gewoon geen oog voor wat de staat allemaal doet en kijkt alleen naar de directe voordelen die je krijgt en wat je moet betalen van je salaris. Deze kortzichtigheid is precies wat ALLE libertariers hier op Fok ten toon spreiden.
Dat is niet waar, ook daar legde de staat enorm veel bij. Maar dan gewoon direct naar de ziekenhuizen en andere behandelende instantie.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 12:24 schreef Chewie het volgende:
Dat was het ziekenfonds, particulier stelsel was zelfvoorzienend.
De rekensommetjes van Paper_Tiger en PokerChamp bijvoorbeeld. Die maken regelmatig lijstjes waarom onderwijs, infrastructuur of zorg zoveel goedkoper kunnen zonder een overheid. Helaas rekenen ze dan alleen de dingen mee die zij zo van een afstandje zien (bij een school bijvoorbeeld zo goed als alleen salaris van de leraar) en vergeten voor het gemak wat er allemaal nog meer betaald moet worden (pand, materialen, schooluitjes, schoonmakers, training van het personeel etc).quote:Op woensdag 31 oktober 2012 12:24 schreef Chewie het volgende:
[..]
Noem eens een paar voordelen. Zoals al gezegd zat je wat betreft de particuliere verzekeringen al fout.
Maar goed je kunt altijd blijven zeggen dat je discussiepartner kortzichtig is wellicht trappen een paar lezers er in.
Lees 1 pagina terug. Daar geef ik genoeg voorbeelden.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 12:24 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat was het ziekenfonds, particulier stelsel was zelfvoorzienend.
[..]
Noem eens een paar voordelen. Zoals al gezegd zat je wat betreft de particuliere verzekeringen al fout.
Maar goed je kunt altijd blijven zeggen dat je discussiepartner kortzichtig is wellicht trappen een paar lezers er in.
Nee dat klopt niet maar goed het verandert niets aan het feit dat de overheid sinds het vermarkten noemen meer is gaan bijdragen meer premie eist van de burger en hier minder voor terug geeft. Je hebt namelijk toch geen keus zoals bij het oude particuliere stelsel wel. Je kon zelfs kiezen om niet verzekerd te zijn.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 12:31 schreef arie_bc het volgende:
[..]
Dat is niet waar, ook daar legde de staat enorm veel bij. Maar dan gewoon direct naar de ziekenhuizen en andere behandelende instantie.
Je kunt niet ontkennen dat sinds onderwijs steeds meer gecentraliseerd is, de kosten gigantisch zijn toegenomen, het onderwijs achteruit is gegaan (meer eenheidsworst) en echte ambachtelijke opleidingen eigenlijk niet meer bestaan.quote:De rekensommetjes van Paper_Tiger en PokerChamp bijvoorbeeld. Die maken regelmatig lijstjes waarom onderwijs, infrastructuur of zorg zoveel goedkoper kunnen zonder een overheid. Helaas rekenen ze dan alleen de dingen mee die zij zo van een afstandje zien (bij een school bijvoorbeeld zo goed als alleen salaris van de leraar) en vergeten voor het gemak wat er allemaal nog meer betaald moet worden (pand, materialen, schooluitjes, schoonmakers, training van het personeel etc).
Ik heb bij overheden gewerkt en de overheid doet het zeker in vergelijking met het bedrijfsleven ronduit slecht. Als je niet begrijpt dat marktwerking uiteindelijk tot meer efficiëntie leid begrijp je al helemaal niks de samenleving. Bedrijven worden hoe dan ook afgerekend voor inefficiëntie, overheden nooit.quote:Het is keer op keer een grove simplificatie van de werkelijkheid. Bovendien eisen ze van de overheid een 100% efficientie en beweren ze dat bij bedrijven door marktwerking deze efficientie vanzelf komt. Ik heb bij veel bedrijven gewerkt, groot en klein. En ik kan je vertellen dat de overheid het verre van slecht doet. Natuurlijk zijn er verbeterpunten en moet je daar constant aan blijven werken, maar bij de meeste bedrijven is het er vaak nog droeviger gesteld met paupers die aan het wachten zijn tot ze met pensioen kunnen of allerlei burocratie die de efficientie (en dus kwaliteit voor de eindklant) belemmeren.
Je maakt een heleboel aannamens over mij. Ik beweer nergens dat er alleen overheid of markt is. Dat is nu juist iets wat vele libertariers doen die de markt als heilig beschouwen.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 13:28 schreef Chewie het volgende:
[..]
Nee dat klopt niet maar goed het verandert niets aan het feit dat de overheid sinds het vermarkten noemen meer is gaan bijdragen meer premie eist van de burger en hier minder voor terug geeft. Je hebt namelijk toch geen keus zoals bij het oude particuliere stelsel wel. Je kon zelfs kiezen om niet verzekerd te zijn.
[..]
[..]
Je kunt niet ontkennen dat sinds onderwijs steeds meer gecentraliseerd is, de kosten gigantisch zijn toegenomen, het onderwijs achteruit is gegaan (meer eenheidsworst) en echte ambachtelijke opleidingen eigenlijk niet meer bestaan.
[..]
Ik heb bij overheden gewerkt en de overheid doet het zeker in vergelijking met het bedrijfsleven ronduit slecht. Als je niet begrijpt dat marktwerking uiteindelijk tot meer efficiëntie leid begrijp je al helemaal niks de samenleving. Bedrijven worden hoe dan ook afgerekend voor inefficiëntie, overheden nooit.
Overigens maak jij de denkfout dat er alleen maar overheid of markt kan bestaan. In een libertarische maatschappij hoeft er niet alleen sprake te zijn van een markt, ook vanuit een ideologisch of maatschappelijk standpunt kan er onderwijs en zorg gegeven worden, verzekeringen kunnen ook zonder winstoogmerk. Mensen zijn prima in staat om zich te mobiliseren, coöperatieve verzekeringen op te zetten.
Het is toch wel opvallend dat de echte democraten hier zo'n beperkte blik hebben, ze zien alleen markt versus overheid en kunnen zich niet voorstellen dat veel van de zaken die we de laatste 70 jaar politiek hebben gemaakt ook best zonder politiek/overheid kunnen. Een overheid heeft helemaal niks te zoeken in de kinderopvang, wat mensen gebruiken of niet, welke samenlevingsvorm de overheid als beste acht enz enz.
Een aantal banken zouden inderdaad zijn omgevallen. Maar de schade zou nog steeds door individuen in de samenleving geleden zijn, die zijn hun investeringen en spaargeld kwijt. De schuldigen die jarenlang geprofiteerd hebben zijn allang gevlogen of niet prive aansprakelijk. In een libertarische samenleving waren de gevolgen dus nog vele malen groter geweest.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 14:21 schreef Chewie het volgende:
Heel verhaal maar met heel weinig raakvlakken met wat libertarisme nu is.
Jij verward vrije markt met corporatisme, een helaas veel gemaakte fout in deze discussies. Deregulering van de banken was niks anders dan corporatisme, in een vrije markt waren deze banken niet overeind gehouden met belastinggeld en was de deregulering niet zo eenzijdig.
In beide samenlevingen kan er iets gedaan worden aan oplichters dat is waar. Maar blijft iemand in een libertarische samenleving voor eeuwig aansprakelijk voor de gevolgen van zijn bedrijf? Of is een bedrijf een eigen juridische entiteit? Want in dat laatste geval kan de situatie die ik schetste wel degelijk stevig uitgebuit worden door mensen.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 14:21 schreef Chewie het volgende:
Hoe kom je er trouwens bij dat oplichting straffeloos zou zijn in een libertarische maatschappij? Het voorbeeld wat je trouwens noemt zie je trouwens wekelijks voorbij komen bij Tros opgelicht, dus hoe dit een probleem van alleen een libertatische maatschappij zou zijn ontgaat me maar dat is trouwens met elk opgeworpen probleem die de democraten hier als argument gebruiken tegen een libertarische maatschappij. Keer op keer problemen die nu al spelen, niet worden opgelost en dan gaan vragen hoe libertariers dit denken op te lossen en als dan het antwoord uit blijft dan is dat het bewijs dat een libertarische maatschappij nooit zal werken. Maar in de huidige maatschappij werkt het wel?
Strafrecht hoeft niet te verdwijnen in een libertarische samenleving (zelfs de complete overheid niet), ik denk zelf juist dat het huidige systeem er voor gezorgd heeft dat de schuldigen vrij uit gaan.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 14:38 schreef arie_bc het volgende:
[..]
Een aantal banken zouden inderdaad zijn omgevallen. Maar de schade zou nog steeds door individuen in de samenleving geleden zijn, die zijn hun investeringen en spaargeld kwijt. De schuldigen die jarenlang geprofiteerd hebben zijn allang gevlogen of niet prive aansprakelijk. In een libertarische samenleving waren de gevolgen dus nog vele malen groter geweest.
En ik ben het met je eens dat het redden van de banken zonder vergaande consequenties voor de schuldigen slecht is (corporatisme zoals jij het noemt), maar dat neemt niet weg dat de gevolgen in een libertarische samenleving groter zouden geweest voor de klanten/consumenten van deze organisaties.
In een libertarische maatschappij zouden de gevolgen voor de maatschappij ook kleiner zijn, zouden banken en verzekeraars niet de mogelijkheid hebben gehad om zulke risico's te nemen aangezien de aandeelhouders en klanten een grotere stem hebben. De banken konden juist zo handelen door de invloed die ze hebben op de overheid en omdat de overheid nogal over een groot gedeelte van het bnp beslist.quote:En wat veel belangrijker is, is dat met een overheid slachtoffers geholpen worden. Om weer terugtekomen op de financiele crisis heeft de overheid inderdaad een bail out gedaan om zo bijvoorbeeld de pensioenen grotendeels te redden. In een libertarische samenleving zouden we het bedrijf failliet hebben laten gaan, en tegen de slachtoffers hebben gezegd had je maar niet al je geld bij dit soort bedrijven moeten onderbrengen.
En hoe is dat anders als jouw reactie? Overigens vind ik het onzinnig om op elk puntje in te gaan aangezien ik veel van de problemen die jullie opwerpen voor mij geen probleem zijn die door de overheid opgelost zou moeten worden of die eigenlijk een probleem zijn die door de overheid is gecreëerd (drugs bijvoorbeeld)quote:En goed dat je elke keer maar op 1 of 2 zinnen in gaat.
Een bedrijf kan geen persoon zijn, maar kan het wel een eigen juridische entiteit zijn?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 14:55 schreef Chewie het volgende:
[..]
Strafrecht hoeft niet te verdwijnen in een libertarische samenleving (zelfs de complete overheid niet), ik denk zelf juist dat het huidige systeem er voor gezorgd heeft dat de schuldigen vrij uit gaan.
Ik ken ook maar weinig libertariers die van mening zijn dat alle problemen verdwenen zijn in een libertarische maatschappij, veel van de huidige problemen zullen geen probleem meer zijn maar dat is heel wat anders.
[..]
In beide samenlevingen kan er iets gedaan worden aan oplichters dat is waar. Maar blijft iemand in een libertarische samenleving voor eeuwig aansprakelijk voor de gevolgen van zijn bedrijf? Of is een bedrijf een eigen juridische entiteit? Want in dat laatste geval kan de situatie die ik schetste wel degelijk stevig uitgebuit worden door mensen.
In mijn optiek kan een bedrijf nooit een persoon zijn.
[..]
In een libertarische maatschappij zouden de gevolgen voor de maatschappij ook kleiner zijn, zouden banken en verzekeraars niet de mogelijkheid hebben gehad om zulke risico's te nemen aangezien de aandeelhouders en klanten een grotere stem hebben. De banken konden juist zo handelen door de invloed die ze hebben op de overheid en omdat de overheid nogal over een groot gedeelte van het bnp beslist.
[..]
En hoe is dat anders als jouw reactie? Overigens vind ik het onzinnig om op elk puntje in te gaan aangezien ik veel van de problemen die jullie opwerpen voor mij geen probleem zijn die door de overheid opgelost zou moeten worden of die eigenlijk een probleem zijn die door de overheid is gecreëerd (drugs bijvoorbeeld)
Ja maar dat betekend nog niet dat betrokkenen vrijuit kunnen gaan. Bijvoorbeeld bij oplichtingquote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:05 schreef arie_bc het volgende:
[..]
Een bedrijf kan geen persoon zijn, maar kan het wel een eigen juridische entiteit zijn?
Je omschrijft perfect de huidige situatie, woekerpolissen zijn een gevolg van bedrijfsleven en politiek op 1 kussen, de oplichter die maar bv'tjes op blijft richten zie je wekelijks voorbijkomen in tros opgelicht. Nogmaals hoe is het voor deze voorbeelden beter om in de huidige situatie te blijven terwijl die juist verantwoordelijk is voor de mogelijkheden waarvan de woekerpolis verkoper en bv'tjes oprichter gebruik maken?quote:En je probeert weer woorden in mijn mond te leggen. Natuurlijk begrijp ik dat je in een Libertarische samenleving nog strafrecht hebt. Waarschijnlijk gebaseerd op eigendoms recht en non-agressie principe. Maar bedrijven en personen kunnen daarin heer gemakkelijk misbruik maken van de consument. Neem woekerpolissen. Deze waren heel erg ondoorzichtig maar leken heel mooi voor consumenten. In een libertarische samenleving is er niks mis met deze constructie omdat de consument zelf zo dom is om dit af te sluiten, natuurlijk wordt het bedrijf uiteindelijk gestraft voor zulke praktijken als jaren later blijkt dat al het geld naar de zakken van de eigenaren is gegaan in plaats van naar rendement. Ze zullen geen nieuwe klanten meer krijgen, maar dat is geen probleem, want je hebt je geld al binnen en je kan zo met andere een nieuw bedrijf starten.
Nee daar ga ik niet vanuit en wederom vergeet je de invloed van de klant, ook niet vreemd aangezien die juist in de huidige situatie amper wat in te brengen heeft. Ik snap dat het lastig voor je is om dit anders te zien en dat klanten ook actief kunnen zijn ipv passief omdat de gedachte is dat de overheid wel voor de gevolgen van deze passiviteit zorgt.quote:Ook ga jij er in je betoog weer vanuit dat aandeelhouders/eigenaren er voor de lange termijn zitten. Dit hoeft absoluut niet het geval te zijn, je kan er namelijk prima vanuit gaan dat veel mensen met de korte termijn winst genoegen zullen nemen. Zolang je investering maar beloont wordt.
Dit is gewoon lachwekkend, je komt keer op keer aanzetten met uitwassen van de huidige situatie en gaat er van uit dat dit erger word als de overheid er minder tussen gaat zitten.quote:Je hebt een overheid nodig die ervoor zorgt dat er maximale transpirantie is, slachtoffers opgevangen kunnen worden waar nodig en dat er regels zijn dat je geen misbruik mag maken van onwetendheid van anderen. In een libertarische wereld kan je van geen van deze dingen uitgaan. Natuurlijk zullen er op kleine schaal mensen geholpen worden, maar dat is aan complete willekeur onderhevig.
Maar jouw egoïsme is er wel een reden voor?quote:Op donderdag 1 november 2012 09:19 schreef Chewie het volgende:
Dat een consument geen zin heeft in keuze betekend nog niet dat de overheid die keuze maar moet maken voor iedereen. Niet iedereen is zo'n passieve consument en jouw luiheid is geen reden om anderen te dwingen om ook zo te leven.
Ik dwing niks af met mijn egoïsme, arie mag zich van mij onderwerpen aan wie of wat hij wil zo lang hij mij maar niet dwingt tot dezelfde keuzequote:Op donderdag 1 november 2012 09:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar jouw egoïsme is er wel een reden voor?
En daarvoor moeten alle huidige structuren worden afgeborken. Dat zorgt gewoon voor dwang. ben trouwens wel benieuwd of je dat democratisch wilt regelen?quote:Op donderdag 1 november 2012 09:50 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ik dwing niks af met mijn egoïsme, arie mag zich van mij onderwerpen aan wie of wat hij wil zo lang hij mij maar niet dwingt tot dezelfde keuze
een land als "puntland"komt in de buurt in ieder geval...quote:Op woensdag 31 oktober 2012 16:24 schreef arie_bc het volgende:
Er zijn meer mensen die dit topic lezen dan jij alleen, daarom reageer ik uitgebreid met argumenten.
Natuurlijk kan ik geen voorbeelden noemen uit een Libertarische samenleving want die is er niet.
Zolang het maar niet of nauwelijks op een functionerend land lijktquote:Op donderdag 1 november 2012 09:52 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
een land als "puntland"komt in de buurt in ieder geval...
Ja keiharde revolutie, knuppel in het hoenderhok, op de barricades, projectX enzoquote:Op donderdag 1 november 2012 09:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En daarvoor moeten alle huidige structuren worden afgeborken. Dat zorgt gewoon voor dwang. ben trouwens wel benieuwd of je dat democratisch wilt regelen?
Op democratische wijze is je verhaaltje nooit in te voeren zonder anderen te dwingen (op andere wijze zie ik het ook zo snel nog niet gebeuren), of denk je dat unanimiteit haalbaar is hiervoor? Je beperkt verreweg de meeste mensen immers nogal in hun leven.quote:Op donderdag 1 november 2012 10:39 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ja keiharde revolutie, knuppel in het hoenderhok, op de barricades, projectX enzo
Hoe lang ga je trouwens nog door met bewijzen dat je je niet in wil lezen in de basisprincipes?
Juist niet, daarom moet je rekening houden met de echte, bestaande wereld. Daar gaat het bij het libertarische praatje natuurlijk finaal mis.quote:En begint elke nieuwe maatschappijvorm vanaf 0?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |