ik wil t wel doen voor 500quote:Op maandag 10 december 2012 22:27 schreef Snoepje5 het volgende:
Ja ze zijn nu ook premium partner van google oid wat maar 3 andere bedrijven in NL zijn. En dat je maandelijks rapportages krijgt + een persoonlijke adwords specialist waar jegewoon contact mee kan opnemen.
Enerzijds wel interessant om voor 2000¤ 3 maanden uit te proberen, maar aan de andere kant zie ik het ook niet zitten ivm lage marges die we hebben en dat icm hun prijs en kliks daarvoor gAt het niet veel opleveren.
Ik doe het ook niet en maak me er ook niet druk over. Zie wel hoe het loopt begin volgend jaar wanneer er 'gecontroleerd' gaat worden oid.quote:Op dinsdag 11 december 2012 10:43 schreef Guidetti het volgende:
Mensen hier bekend met de Cookie wetgeving? Ik ben bezig met het opzetten van een webwinkel en ik kan deze optie aan of uit zetten. Wat is jullie mening hier over? Ik zie nog niet bij alle websites die ik bezoek de keuze om het te accepteren.
180 * 4 = 720quote:Op maandag 10 december 2012 23:50 schreef Snoepje5 het volgende:van de campagne ook.
Nog optimistischer: 15% conversies uit adwords. 180 kopers. 180x4¤= 360¤ winst. Kosten adwords voor deze 360¤ winst: 600¤. Conclusie: ook bij een conversie van 15% levert het niks op. Meer dan 1200 kliks kunnen ze niet genereren, dan moeten ze 0.2¤ cpc gaan halen, wat onmogelijk is.
Als ik het zo lees is het inderdaad niet van toepassing. Wel bijzonder dat de persoon die me dit vertelde zei dat hij dit als freelancer meegemaakt had. Als ik het zo lees had zijn factuur echter volledig uitbetaald moeten worden want intracommunautaire dienst...quote:Op vrijdag 14 december 2012 12:40 schreef YoshiBignose het volgende:
Dit heeft toch niets met loonbelasting te maken, aangezien je een onderneming hebt. Als jij in Nederland woont en in Zwitserland een keer werkt, kan je met de regeling voorkomen van dubbele belasting op je IB dus invullen dat er in Zwitserland al betaald is.
Als ondernemer is het gewoon een intracommunautaire dienst.
Nou, met mijn bijbaantje als student kom ik niet eens in de buurt van 18600 :-)quote:Sociale verminderingsregeling 2012
Als uw verzamelinkomen in 2010 of 2011 lager was dan 18.600,- kunt u een verzoek om vermindering van de heffing indienen. Dit verzoek moet ingediend zijn binnen zes weken na ontvangst van de eerste nota van het heffingsjaar 2012
En anders kom ik waarschijnlijk nog altijd in aanmerking voor een vermindering als ik de site mag geloven.quote:Op zaterdag 15 december 2012 15:21 schreef Burdie het volgende:
Als webwinkelier moet je altijd afdragen aan het HBD, omdat je onder detailhandel valt. Maar succes met het aanvechten, ik lees graag je ervaringen
Je denkwijze is prima, maar niet relevant. Als je wettelijk verplicht bent tot een CAO-bijdrage, dan ben je wettelijk verplicht; wat jij er ook over denkt. Dus ik zou zeggen: bel ze op en leg het voor.quote:Op zondag 16 december 2012 03:22 schreef Spezza19 het volgende:
Even een vraagje. Ik krijg brieven van 1 of andere branche organisatie (welke maakt even niet uit) met de mededeling dat ik mijn cijfers moet opsturen zodat hun een CAO bijdrage kunnen berekenen die ik dan verplicht moet betalen.
De toonzetting van de brief deed mij eerst vermoeden dat het weer zo'n spookfacturenbedrijf was, maar alles klopt en een CAO bijdrage voor werkgevers is verplicht.
Afijn, ik werk alleen en heb geen personeel in dienst. Op de site en in het besluit noemt men steeds expliciet werkgever. Ik vind dat ik geen werkgever ben, dus ben niet bereid om zomaar een bijdrage te gaan betalen voor iets waar ik ook totaal geen baat bij heb, omdat het puur over CAO geneuzel gaat.
Klopt mijn denkwijze hierin?
Het gaat mij vooral om het feit dat zij het over CAO bijdrages hebben gebaseerd op loon voor werknemers. Maar dat is in mijn situatie niet van toepassing. Wat ik heb geen personeel dat onder die CAO valt.quote:Op zondag 16 december 2012 09:00 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Je denkwijze is prima, maar niet relevant. Als je wettelijk verplicht bent tot een CAO-bijdrage, dan ben je wettelijk verplicht; wat jij er ook over denkt. Dus ik zou zeggen: bel ze op en leg het voor.
Ongetwijfeld ben je niet de enige, dus óf ze hebben iets bedacht om dat recht te lullen, óf ze hebben iets bedacht waardoor de bijdrage niet voor jou geldt.quote:Op zondag 16 december 2012 10:09 schreef Spezza19 het volgende:
Dus concreet; in het besluit spreekt men letterlijk van "werkgevers", en ik zie mijzelf dus niet als werkgever omdat er geen personeel in dienst is.
Nope. Gewoon standaard eenmanszaak. ze stuurde nu dus een herinneringsbrief dat ze graag informatie wilde hebben over het aantal werknemers. Gezien de manier waarop men communiceert en zich presenteert had ik de eerste keer dus het idee dat het zo'n spookfacturenbedrijf wasquote:Op zondag 16 december 2012 10:15 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ongetwijfeld ben je niet de enige, dus óf ze hebben iets bedacht om dat recht te lullen, óf ze hebben iets bedacht waardoor de bijdrage niet voor jou geldt.
Staat er in de KvK toevallig dat er meerdere mensen werkzaam zijn in jouw bedrijf?
Correct me if I'm wrong, maar als ik me niet vergis moet je de hele 50 cent opvoeren als inkomsten, daarover betaal je belasting.quote:Op woensdag 30 januari 2013 10:35 schreef Coelho het volgende:
Als ZZPer lease ik momenteel een auto die ik ook privé rijdt en derhalve betaal ik ook bijtelling. Nu heb ik met een opdrachtgever uitonderhandeld dat ik een reiskostenvergoeding krijg van 50ct/kilometer. Hoe dien ik dit op te voeren? Is het gewoon omzet en betaal ik dus over het volledige bedrag belasting, of is de eerste 19 cent belastingvrij zoals bijvoorbeeld wanneer je een privé auto rijdt?
Ik meende deze constructie gelezen te hebben bij mensen die een prive auto zakelijk rijden, maar in mijn geval rijd ik dus lease. Maakt dat nog verschil?quote:Op woensdag 30 januari 2013 10:43 schreef Teeno het volgende:
[..]
Correct me if I'm wrong, maar als ik me niet vergis moet je de hele 50 cent opvoeren als inkomsten, daarover betaal je belasting.
De kilometers kan je dan bij je aangifte weer apart opvoeren als onkosten á 19 cent/km, waardoor je daarover geen belasting betaalt.
O, wacht even.. je betaalt toch bijtelling? Dan mag je gewoon alle onkosten opvoeren en onbeperkt privé rijden.quote:Op woensdag 30 januari 2013 10:47 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik meende deze constructie gelezen te hebben bij mensen die een prive auto zakelijk rijden, maar in mijn geval rijd ik dus lease. Maakt dat nog verschil?
Ik zou zeggen: het hele bedrag is omzet en daarover betaal je dus belasting.quote:Op woensdag 30 januari 2013 10:35 schreef Coelho het volgende:
Als ZZPer lease ik momenteel een auto die ik ook privé rijdt en derhalve betaal ik ook bijtelling. Nu heb ik met een opdrachtgever uitonderhandeld dat ik een reiskostenvergoeding krijg van 50ct/kilometer. Hoe dien ik dit op te voeren? Is het gewoon omzet en betaal ik dus over het volledige bedrag belasting, of is de eerste 19 cent belastingvrij zoals bijvoorbeeld wanneer je een privé auto rijdt?
Kosten staan op de zaak dus de vergoeding is belaste opbrengst voor de zaak.quote:Op woensdag 30 januari 2013 10:35 schreef Coelho het volgende:
Als ZZPer lease ik momenteel een auto die ik ook privé rijdt en derhalve betaal ik ook bijtelling. Nu heb ik met een opdrachtgever uitonderhandeld dat ik een reiskostenvergoeding krijg van 50ct/kilometer. Hoe dien ik dit op te voeren? Is het gewoon omzet en betaal ik dus over het volledige bedrag belasting, of is de eerste 19 cent belastingvrij zoals bijvoorbeeld wanneer je een privé auto rijdt?
Het duurt alleen vaak een aantal weken voordat ze het aangifteprogramma beschikbaar hebben voor de ondernemer.quote:Op donderdag 31 januari 2013 10:59 schreef boem-dikkie het volgende:
Misschien een domme vraag, maar krijg ik voor het doen van mijn jaaropgaaf ook een brief zoals met de omzetaangifte?
BTW is 21%. Normaliter tel je die bij je kostprijs op, dus de particulier betaald jouw prijs, incl BTW. Die BTW moet je weer afdragen aan de belastingdienst. In de praktijk wordt dit verrekend met de BTW die jij als ondernemer terug kunt vragen.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 12:15 schreef Susteren het volgende:
In een artikel lees in bijv. dat je met btw maar 30% van je vraagprijs overhoudt, dit lijkt me sterk .
Wat zijn alle stappen die je moet ondernemen, hoeveel kost het ongeveer per jaar en hoeveel procent belasting moet je afstaan? Ik wil het naast een bijbaan (studio werk) gaan doen.
Mijn aankopen kan ik dan toch gewoon verrekenen met de btw die ik heb afgedragen, toch?
quote:Op dinsdag 12 februari 2013 13:33 schreef error_404 het volgende:
[..]
BTW is 21%. Normaliter tel je die bij je kostprijs op, dus de particulier betaald jouw prijs, incl BTW. Die BTW moet je weer afdragen aan de belastingdienst. In de praktijk wordt dit verrekend met de BTW die jij als ondernemer terug kunt vragen.
Dan heb je verder nog loonbelasting (ik meen 41,75%) die je moet betalen.
Om je kostprijs kort door de bocht te berekenen, kun je al je kosten bij elkaar optellen (denk ook aan verzekeringen, eventuele huisvesting, etc), plus je uurtarief dat je over wilt houden, plus reservering voor de (loon)belasting en delen door het aantal (declarabele) uren. Een en ander kun je ook uitwerken in een ondernemingsplan.
Let wel, dit is kort door de bocht, informeer je goed voordat je voor jezelf begint!
Een praatje maken bij de Kamer van Koophandel is een goed begin, overigens. Die kunnen je meer vertellen over het opstarten van een bedrijf.
Hartelijk dank beiden! Deze uitleg heeft het voor mij stukken overzichtelijker gemaaktquote:Op dinsdag 12 februari 2013 13:49 schreef YoshiBignose het volgende:
Loonbelasting is bij een ondernemer niet van toepassing tenzij je personeel hebt, wel inkomstenbelasting. In principe is btw niet echt interessant (voor jou), omdat je dit bovenop je tarief doet en de klant dus dit uiteindelijk betaald. Over alle producten die je inkoopt (kosten die je maakt) zit ook btw en die kan je weer terug vorderen. Per saldo moet je dan afdragen of krijg je terug.
Verkoop - inkoop - kosten = winst.
Winst betaal je dan inkomstenbelasting over (hoogte is afhankelijk van heel veel factoren).
De uiteindelijke inkomstenbelasting zal stukken hoger zijn als je daarnaast al een baan hebt.
Dus zoiets:
Jij rekent ¤40 per uur. Klant wilt iets en wordt afgesproken dat het ¤800 excl. btw gaat kosten (20 uur werk).
Jij maakt een factuur ¤800 + 21% = ¤968.
Klant betaalt ¤968 en jij draagt ¤168 af aan de belastingdienst.
Jij hebt ¤400 aan kosten gemaakt voor die opdracht. Je winst is dus ¤800 - ¤400 = ¤400. Hierover betaal je inkomstenbelasting (simpel gezegd, maar je kijkt natuurlijk niet naar de winst per opdracht, maar de winst per jaar).
Natuurlijk moet je wel inkomstenbelasting betalen, kan je niet lezen ofzoquote:Op dinsdag 12 februari 2013 14:04 schreef Susteren het volgende:
[..]
[..]
Hartelijk dank beiden! Deze uitleg heeft het voor mij stukken overzichtelijker gemaakt
Die inkomstenbelasting was ik van geschrokken, maar dit hoef ik dus niet te betalen?
Sorry ik bedoelde loonbelastingquote:Op dinsdag 12 februari 2013 14:15 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Natuurlijk moet je wel inkomstenbelasting betalen, kan je niet lezen ofzo
Aangezien je al een baan ernaast hebt zal dat dus ongeveer hetzelfde zijn als je hoogste tarief waar je in valt met je baan. Dus waarschijnlijk tussen de 37% en 52%. Dan heb je nog 12% mkb-winstvrijstelling dus dat scheelt enkele procenten.
Vooral portretfotografiequote:Op dinsdag 12 februari 2013 14:13 schreef Jamievs het volgende:
Wat fotografeer je? Dit kan bepalend zijn voor je BTW tarief. Bijvoorbeeld:
* foto's die de kunstenaar heeft genomen en die door hem of onder toezicht van hem zijn afgedrukt, genummerd en gesigneerd tot een maximale oplage van 30 afdrukken
Bron
Ik heb hem nog niet ontvangen. Omzetaangifte 4e kwartaal al wel gedaan.quote:Op zondag 3 februari 2013 10:37 schreef YoshiBignose het volgende:
Oh ik ontving gisteren trouwens de brief voor aangifte ib 2012
Ben pas net begonnen dus niet helemaal thuis in de terminologiequote:Op woensdag 13 februari 2013 11:35 schreef YoshiBignose het volgende:
Hmmmm? Als je aangifte ingediend is dan moet dat direct te zien zijn in mijnbd (of dat nou online of via software gebeurd is). Verder heb je voor de omzetbelasting helemaal geen digid nodig. Een bevestigingsbrief heb ik trouwens nog nooit gezien, of is het gewoon de aanslag al?
Heb ik eind december al gedaan, kreeg pas vanochtend een mail dat hij verwerkt was trouwens. Terwijl er bij MijnBD al wel meteen na aangifte stond dat deze ingediend was.quote:
Er zijn ook nog een paar aftrekposten (helemaal al starter, mits je aan een aantal voorwaarden voldoet) waardoor je belastbare inkomen omlaag gaat en je niet exact die 1/3 van je winst gaat betalen. Maar het voor de zekerheid apart zetten is wel verstandigquote:Op dinsdag 12 februari 2013 12:15 schreef Susteren het volgende:
Hallo,
Tot nu toe heb ik fotografie opdrachtjes altijd zwart gedaan, maar eigenlijk wil ik dit liever gewoon wit beginnen te doen. Ik heb al veel artikelen gelezen over het opstarten van een bedrijf voor fotografie, maar ik wordt er niet veel wijzer uit. In een artikel lees in bijv. dat je met btw maar 30% van je vraagprijs overhoudt, dit lijkt me sterk .
Wat zijn alle stappen die je moet ondernemen, hoeveel kost het ongeveer per jaar en hoeveel procent belasting moet je afstaan? Ik wil het naast een bijbaan (studio werk) gaan doen.
Mijn aankopen kan ik dan toch gewoon verrekenen met de btw die ik heb afgedragen, toch?
Alvast bedankt voor de hulp!
Ja je kan zelf digitaal uitstel aanvragen bij MijnBD, staat onder de overige formulieren. Je moet dat voor 1 april doen uiteraard en dan krijg je 5 maanden uitstel. Je kan ook langer uitstel vragen, maar dan moet je wel motivatie geven waarom. Het kan zijn dat je uitstel wordt afgekeurd, als je bijv. vaak te laat bent met belastingbetalingen.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 14:43 schreef stoeltafel het volgende:
Je kan ook uitstel vragen voor de aangifte. Dit doet mijn accountant altijd voor mij. IB moet ik voor 2011 nog betalen. Mijn accountant dient het volgende week in.
Het product heet ´social media training´ net zoals al mijn producten eindigen op training .quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:12 schreef boem-dikkie het volgende:
Dat is sowieso een slechte term.
Noem het dan Social Media Coach, of een trainer in Social Media voor 'bla bla'.
Ik ben geen expert ,.. Wat een like waard is? Ik zie het meer als een ´aanmelding´ van je vaste klandizie op je Facebook-berichten afhankelijk van je bedrijfstak verschilt de waarde.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:05 schreef stoeltafel het volgende:
Wat maakt jou een Expert? Die term hoor je wel erg veel. Wat is de waarde van een like volgens jou?
Je houdt het nu nog niet bij?quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:23 schreef Neraice het volgende:
Zodra ik 18 ben toch maar aanmelden bij de KvK. Heb inmiddels een aardig bedrag verdiend en is misschien wel zo handig om dat allemaal bij te houden.
Tuurlijk wel. Heb alleen nog niet uitgezocht hoe het nou precies zit met belastingen enzo. Heb inkomen van verschillende bronnen en daar moet allemaal nog belasting over worden betaald.quote:
Klinkt goed, succes! Ben idd de jongen van de parkeerplaatsen.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:17 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik ben geen expert ,.. Wat een like waard is? Ik zie het meer als een ´aanmelding´ van je vaste klandizie op je Facebook-berichten afhankelijk van je bedrijfstak verschilt de waarde.
In horeca is een like meer waard dan in jouw sector denk ik. Vandaag 3 Gangen vismenu 34,95 slaat sneller aan dan vandaag zonnepanelen 5.995!
-Edit-
Ik haal mensen door de war zie ik net, jij bent van de parkeerplaatsen niet van de zonnepanelen .
Wat ik wel merk is dat de concurrentie zo belachelijk slecht is dat iemand met enigszins verstand van marketing en inzicht in sociale netwerken toch een degelijk product kan verkopen. Ik ken een paar 22 jarige meisjes die met copy-tjes werken en een Ipad voor presentatie´s. Verdienen 100 euro in 2-3 uurtjes. Dat moet ik toch echt wel beter kunnen denk ik dan . Dit in combinatie met een heel groot netwerk in de horeca-sector maakt gewoon plaats voor een extra product waar blijkbaar al genoeg vraag naar is voordat ik ermee op de markt mee ben gekomen.
Je moet je inkomsten doorgeven aan de belastingdienst. Waar het geld staat opgeslagen deert de belastingdienst verder niet zoveel.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:34 schreef Neraice het volgende:
Ik krijg m'n geld onder andere via PayPal op m'n rekening gestort. Voor de belasting moet ik toch gewoon het bedrag dat uiteindelijk op mijn rekening staat doorgeven?
Ik krijg het geld in dollars op m'n PayPal en laat het vervolgens in euro's op m'n rekening storten. Dat is dan toch het bedrag dat ik door moet geven?quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:37 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Je moet je inkomsten doorgeven aan de belastingdienst. Waar het geld staat opgeslagen deert de belastingdienst verder niet zoveel.
Inkomsten kunnen komen uit loon, winst. Om uit te rekenen wat je winst is moet je een gedegen administratie bijhouden die de belastingdienst eventueel zal controleren als ze denken dat er iets niet helemaal klopt.
Je hebt geen kosten? Wat voor een producten en/of diensten lever je dan? Het lijkt me heel twijfelachtig dat je geen kosten zal hebben.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:38 schreef Neraice het volgende:
[..]
Ik krijg het geld in dollars op m'n PayPal en laat het vervolgens in euro's op m'n rekening storten. Dat is dan toch het bedrag dat ik door moet geven?
Administratie weet ik, hoef niet zoveel bij te houden (heb geen kosten).
Ik doe design en web development.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:40 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Je hebt geen kosten? Wat voor een producten en/of diensten lever je dan? Het lijkt me heel twijfelachtig dat je geen kosten zal hebben.
Je hebt sowieso kosten aan Paypal wanneer je het geld laat storten dat is al iets wat je van je winst af kan trekken en dus kan besparen aan belastingen.
Kosten zijn kosten dus ook transactiekosten .quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:42 schreef Neraice het volgende:
[..]
Ik doe design en web development.
Wist niet dat je dat af kon trekken (dit wordt m'n eerste belastingaangifte). ING rekent 5 euro kosten voor internationale betalingen, dat kan ik dus ook aftrekken?
Is je software legaal? Vooral in jou werk gebied kan je controles hierop verwachten.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:42 schreef Neraice het volgende:
[..]
Ik doe design en web development.
Wist niet dat je dat af kon trekken (dit wordt m'n eerste belastingaangifte). ING rekent 5 euro kosten voor internationale betalingen, dat kan ik dus ook aftrekken?
Welke autoriteit heeft deze bevoegdheid trouwens ? En mag legaal je pand betreden en/of controleren?quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:45 schreef stoeltafel het volgende:
[..]
Is je software legaal? Vooral in jou werk gebied kan je controles hierop verwachten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |