BTW is 21%. Normaliter tel je die bij je kostprijs op, dus de particulier betaald jouw prijs, incl BTW. Die BTW moet je weer afdragen aan de belastingdienst. In de praktijk wordt dit verrekend met de BTW die jij als ondernemer terug kunt vragen.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 12:15 schreef Susteren het volgende:
In een artikel lees in bijv. dat je met btw maar 30% van je vraagprijs overhoudt, dit lijkt me sterk .
Wat zijn alle stappen die je moet ondernemen, hoeveel kost het ongeveer per jaar en hoeveel procent belasting moet je afstaan? Ik wil het naast een bijbaan (studio werk) gaan doen.
Mijn aankopen kan ik dan toch gewoon verrekenen met de btw die ik heb afgedragen, toch?
quote:Op dinsdag 12 februari 2013 13:33 schreef error_404 het volgende:
[..]
BTW is 21%. Normaliter tel je die bij je kostprijs op, dus de particulier betaald jouw prijs, incl BTW. Die BTW moet je weer afdragen aan de belastingdienst. In de praktijk wordt dit verrekend met de BTW die jij als ondernemer terug kunt vragen.
Dan heb je verder nog loonbelasting (ik meen 41,75%) die je moet betalen.
Om je kostprijs kort door de bocht te berekenen, kun je al je kosten bij elkaar optellen (denk ook aan verzekeringen, eventuele huisvesting, etc), plus je uurtarief dat je over wilt houden, plus reservering voor de (loon)belasting en delen door het aantal (declarabele) uren. Een en ander kun je ook uitwerken in een ondernemingsplan.
Let wel, dit is kort door de bocht, informeer je goed voordat je voor jezelf begint!
Een praatje maken bij de Kamer van Koophandel is een goed begin, overigens. Die kunnen je meer vertellen over het opstarten van een bedrijf.
Hartelijk dank beiden! Deze uitleg heeft het voor mij stukken overzichtelijker gemaaktquote:Op dinsdag 12 februari 2013 13:49 schreef YoshiBignose het volgende:
Loonbelasting is bij een ondernemer niet van toepassing tenzij je personeel hebt, wel inkomstenbelasting. In principe is btw niet echt interessant (voor jou), omdat je dit bovenop je tarief doet en de klant dus dit uiteindelijk betaald. Over alle producten die je inkoopt (kosten die je maakt) zit ook btw en die kan je weer terug vorderen. Per saldo moet je dan afdragen of krijg je terug.
Verkoop - inkoop - kosten = winst.
Winst betaal je dan inkomstenbelasting over (hoogte is afhankelijk van heel veel factoren).
De uiteindelijke inkomstenbelasting zal stukken hoger zijn als je daarnaast al een baan hebt.
Dus zoiets:
Jij rekent ¤40 per uur. Klant wilt iets en wordt afgesproken dat het ¤800 excl. btw gaat kosten (20 uur werk).
Jij maakt een factuur ¤800 + 21% = ¤968.
Klant betaalt ¤968 en jij draagt ¤168 af aan de belastingdienst.
Jij hebt ¤400 aan kosten gemaakt voor die opdracht. Je winst is dus ¤800 - ¤400 = ¤400. Hierover betaal je inkomstenbelasting (simpel gezegd, maar je kijkt natuurlijk niet naar de winst per opdracht, maar de winst per jaar).
Natuurlijk moet je wel inkomstenbelasting betalen, kan je niet lezen ofzoquote:Op dinsdag 12 februari 2013 14:04 schreef Susteren het volgende:
[..]
[..]
Hartelijk dank beiden! Deze uitleg heeft het voor mij stukken overzichtelijker gemaakt
Die inkomstenbelasting was ik van geschrokken, maar dit hoef ik dus niet te betalen?
Sorry ik bedoelde loonbelastingquote:Op dinsdag 12 februari 2013 14:15 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Natuurlijk moet je wel inkomstenbelasting betalen, kan je niet lezen ofzo
Aangezien je al een baan ernaast hebt zal dat dus ongeveer hetzelfde zijn als je hoogste tarief waar je in valt met je baan. Dus waarschijnlijk tussen de 37% en 52%. Dan heb je nog 12% mkb-winstvrijstelling dus dat scheelt enkele procenten.
Vooral portretfotografiequote:Op dinsdag 12 februari 2013 14:13 schreef Jamievs het volgende:
Wat fotografeer je? Dit kan bepalend zijn voor je BTW tarief. Bijvoorbeeld:
* foto's die de kunstenaar heeft genomen en die door hem of onder toezicht van hem zijn afgedrukt, genummerd en gesigneerd tot een maximale oplage van 30 afdrukken
Bron
Ik heb hem nog niet ontvangen. Omzetaangifte 4e kwartaal al wel gedaan.quote:Op zondag 3 februari 2013 10:37 schreef YoshiBignose het volgende:
Oh ik ontving gisteren trouwens de brief voor aangifte ib 2012
Ben pas net begonnen dus niet helemaal thuis in de terminologiequote:Op woensdag 13 februari 2013 11:35 schreef YoshiBignose het volgende:
Hmmmm? Als je aangifte ingediend is dan moet dat direct te zien zijn in mijnbd (of dat nou online of via software gebeurd is). Verder heb je voor de omzetbelasting helemaal geen digid nodig. Een bevestigingsbrief heb ik trouwens nog nooit gezien, of is het gewoon de aanslag al?
Heb ik eind december al gedaan, kreeg pas vanochtend een mail dat hij verwerkt was trouwens. Terwijl er bij MijnBD al wel meteen na aangifte stond dat deze ingediend was.quote:
Er zijn ook nog een paar aftrekposten (helemaal al starter, mits je aan een aantal voorwaarden voldoet) waardoor je belastbare inkomen omlaag gaat en je niet exact die 1/3 van je winst gaat betalen. Maar het voor de zekerheid apart zetten is wel verstandigquote:Op dinsdag 12 februari 2013 12:15 schreef Susteren het volgende:
Hallo,
Tot nu toe heb ik fotografie opdrachtjes altijd zwart gedaan, maar eigenlijk wil ik dit liever gewoon wit beginnen te doen. Ik heb al veel artikelen gelezen over het opstarten van een bedrijf voor fotografie, maar ik wordt er niet veel wijzer uit. In een artikel lees in bijv. dat je met btw maar 30% van je vraagprijs overhoudt, dit lijkt me sterk .
Wat zijn alle stappen die je moet ondernemen, hoeveel kost het ongeveer per jaar en hoeveel procent belasting moet je afstaan? Ik wil het naast een bijbaan (studio werk) gaan doen.
Mijn aankopen kan ik dan toch gewoon verrekenen met de btw die ik heb afgedragen, toch?
Alvast bedankt voor de hulp!
Ja je kan zelf digitaal uitstel aanvragen bij MijnBD, staat onder de overige formulieren. Je moet dat voor 1 april doen uiteraard en dan krijg je 5 maanden uitstel. Je kan ook langer uitstel vragen, maar dan moet je wel motivatie geven waarom. Het kan zijn dat je uitstel wordt afgekeurd, als je bijv. vaak te laat bent met belastingbetalingen.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 14:43 schreef stoeltafel het volgende:
Je kan ook uitstel vragen voor de aangifte. Dit doet mijn accountant altijd voor mij. IB moet ik voor 2011 nog betalen. Mijn accountant dient het volgende week in.
Het product heet ´social media training´ net zoals al mijn producten eindigen op training .quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:12 schreef boem-dikkie het volgende:
Dat is sowieso een slechte term.
Noem het dan Social Media Coach, of een trainer in Social Media voor 'bla bla'.
Ik ben geen expert ,.. Wat een like waard is? Ik zie het meer als een ´aanmelding´ van je vaste klandizie op je Facebook-berichten afhankelijk van je bedrijfstak verschilt de waarde.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:05 schreef stoeltafel het volgende:
Wat maakt jou een Expert? Die term hoor je wel erg veel. Wat is de waarde van een like volgens jou?
Je houdt het nu nog niet bij?quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:23 schreef Neraice het volgende:
Zodra ik 18 ben toch maar aanmelden bij de KvK. Heb inmiddels een aardig bedrag verdiend en is misschien wel zo handig om dat allemaal bij te houden.
Tuurlijk wel. Heb alleen nog niet uitgezocht hoe het nou precies zit met belastingen enzo. Heb inkomen van verschillende bronnen en daar moet allemaal nog belasting over worden betaald.quote:
Klinkt goed, succes! Ben idd de jongen van de parkeerplaatsen.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:17 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik ben geen expert ,.. Wat een like waard is? Ik zie het meer als een ´aanmelding´ van je vaste klandizie op je Facebook-berichten afhankelijk van je bedrijfstak verschilt de waarde.
In horeca is een like meer waard dan in jouw sector denk ik. Vandaag 3 Gangen vismenu 34,95 slaat sneller aan dan vandaag zonnepanelen 5.995!
-Edit-
Ik haal mensen door de war zie ik net, jij bent van de parkeerplaatsen niet van de zonnepanelen .
Wat ik wel merk is dat de concurrentie zo belachelijk slecht is dat iemand met enigszins verstand van marketing en inzicht in sociale netwerken toch een degelijk product kan verkopen. Ik ken een paar 22 jarige meisjes die met copy-tjes werken en een Ipad voor presentatie´s. Verdienen 100 euro in 2-3 uurtjes. Dat moet ik toch echt wel beter kunnen denk ik dan . Dit in combinatie met een heel groot netwerk in de horeca-sector maakt gewoon plaats voor een extra product waar blijkbaar al genoeg vraag naar is voordat ik ermee op de markt mee ben gekomen.
Je moet je inkomsten doorgeven aan de belastingdienst. Waar het geld staat opgeslagen deert de belastingdienst verder niet zoveel.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:34 schreef Neraice het volgende:
Ik krijg m'n geld onder andere via PayPal op m'n rekening gestort. Voor de belasting moet ik toch gewoon het bedrag dat uiteindelijk op mijn rekening staat doorgeven?
Ik krijg het geld in dollars op m'n PayPal en laat het vervolgens in euro's op m'n rekening storten. Dat is dan toch het bedrag dat ik door moet geven?quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:37 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Je moet je inkomsten doorgeven aan de belastingdienst. Waar het geld staat opgeslagen deert de belastingdienst verder niet zoveel.
Inkomsten kunnen komen uit loon, winst. Om uit te rekenen wat je winst is moet je een gedegen administratie bijhouden die de belastingdienst eventueel zal controleren als ze denken dat er iets niet helemaal klopt.
Je hebt geen kosten? Wat voor een producten en/of diensten lever je dan? Het lijkt me heel twijfelachtig dat je geen kosten zal hebben.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:38 schreef Neraice het volgende:
[..]
Ik krijg het geld in dollars op m'n PayPal en laat het vervolgens in euro's op m'n rekening storten. Dat is dan toch het bedrag dat ik door moet geven?
Administratie weet ik, hoef niet zoveel bij te houden (heb geen kosten).
Ik doe design en web development.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:40 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Je hebt geen kosten? Wat voor een producten en/of diensten lever je dan? Het lijkt me heel twijfelachtig dat je geen kosten zal hebben.
Je hebt sowieso kosten aan Paypal wanneer je het geld laat storten dat is al iets wat je van je winst af kan trekken en dus kan besparen aan belastingen.
Kosten zijn kosten dus ook transactiekosten .quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:42 schreef Neraice het volgende:
[..]
Ik doe design en web development.
Wist niet dat je dat af kon trekken (dit wordt m'n eerste belastingaangifte). ING rekent 5 euro kosten voor internationale betalingen, dat kan ik dus ook aftrekken?
Is je software legaal? Vooral in jou werk gebied kan je controles hierop verwachten.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:42 schreef Neraice het volgende:
[..]
Ik doe design en web development.
Wist niet dat je dat af kon trekken (dit wordt m'n eerste belastingaangifte). ING rekent 5 euro kosten voor internationale betalingen, dat kan ik dus ook aftrekken?
Welke autoriteit heeft deze bevoegdheid trouwens ? En mag legaal je pand betreden en/of controleren?quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:45 schreef stoeltafel het volgende:
[..]
Is je software legaal? Vooral in jou werk gebied kan je controles hierop verwachten.
Had daar geen idee van, toch maar eens legaal office aanschaffen . Draai nog steeds op mijn studentenlicentie en dat is volgens mij niet helemaal volgens de voorwaarden.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:48 schreef stoeltafel het volgende:
Belastingdienst. Heb zelf een controle gehad in het eerste en tweede jaar van mijn bedrijf en ze controleren alles. De controle was bij mijn accountant op kantoor.
Laptop heb ik tweedehands gekocht voordat ik hiermee echt begon. Zal wel niet af te trekken zijn?quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:45 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Kosten zijn kosten dus ook transactiekosten .
Jou computer trouwens waarop je je werk doet, die is vanuit de grond komen groeien? Of heb je die ook gewoon gekocht ? Als je een laptop inbrengt in je bedrijf kan je die afschrijven in 3 jaar en ook dat van je winst aftrekken (let op, wel voorwaarden aan verbonden).
De software trouwens die je gebruikt voor je werk? Allemaal gratis software of ook wat gekocht?
Als ik jou was zou ik een keer een goed gesprek hebben met de KVK en iemand met verstand van belastingen en administratie zodat je de boel goed op orde gaat krijgen. Vooral als je meer klanten gaat krijgen gaat dit essentieel worden.
Goed punt. Ik gebruik Photoshop met Creative Cloud en voor de rest allemaal freeware. Hoe controleren ze dit?quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:48 schreef stoeltafel het volgende:
Belastingdienst. Heb zelf een controle gehad in het eerste en tweede jaar van mijn bedrijf en ze controleren alles. De controle was bij mijn accountant op kantoor.
Als een klussenbedrijf een 2e hands busje koopt á 8000 euro, zou deze dan in de adminstratie mee genomen moeten worden?quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:51 schreef Neraice het volgende:
[..]
Laptop heb ik tweedehands gekocht voordat ik hiermee echt begon. Zal wel niet af te trekken zijn?
[..]
Goed punt. Ik gebruik Photoshop met Creative Cloud en voor de rest allemaal freeware. Hoe controleren ze dit?
Zal zo ff alles op een rijtje zetten wat ik precies doe, misschien heb ik wat gemist.
Je hebt gelijk, thanks.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:54 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Als een klussenbedrijf een 2e hands busje koopt á 8000 euro, zou deze dan in de adminstratie mee genomen moeten worden?
Dat iets 2e hands is, is vanzelfsprekend niet relevant. Wel kan het zijn dat de kosten zo laag zijn dat je het niet afschrijft in 3-5 jaar maar gewoon in 1 keer.
Houdt je gewoon hier aan vast kosten zijn kosten thats it!
Laptop moet sowieso ergens beschreven worden dat je die hebt, daar zijn dan ook de Adobe pakketten aan te koppelen als je die als kosten opgeeft. Heb eens van mijn vorige boekhouder gehoord dat de Belastingdienst bij een controle bij iemand kosten van software afgekeurd heeft omdat er geen apparaat op de balans stond waar het op kon draaien...quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:51 schreef Neraice het volgende:
[..]
Laptop heb ik tweedehands gekocht voordat ik hiermee echt begon. Zal wel niet af te trekken zijn?
[..]
Goed punt. Ik gebruik Photoshop met Creative Cloud en voor de rest allemaal freeware. Hoe controleren ze dit?
Zal zo ff alles op een rijtje zetten wat ik precies doe, misschien heb ik wat gemist.
Dat is wel handig om te weten. Heb je misschien een linkje naar een site waar een beetje wordt uitgelegd wat je administratie precies moet omvatten en hoe deze eruit moet zien? Misschien wel handig om het meteen goed te doen.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:00 schreef Bijou het volgende:
[..]
Laptop moet sowieso ergens beschreven worden dat je die hebt, daar zijn dan ook de Adobe pakketten aan te koppelen als je die als kosten opgeeft. Heb eens van mijn vorige boekhouder gehoord dat de Belastingdienst bij een controle bij iemand kosten van software afgekeurd heeft omdat er geen apparaat op de balans stond waar het op kon draaien...
Dank uquote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:02 schreef Neraice het volgende:
[..]
Dat is wel handig om te weten. Heb je misschien een linkje naar een site waar een beetje wordt uitgelegd wat je administratie precies moet omvatten en hoe deze eruit moet zien? Misschien wel handig om het meteen goed te doen.
Maakt het trouwens uit dat ik de laptop zowel zakelijk als privé gebruik?
EDIT: Goed bezig trouwens, aardige klanten heb je al gehad!
Misschien geen slecht idee. Weet alleen niet of het de investering waard is. Ik doe het maar erbij naast school en verdien ook weer geen bakken met geldquote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:08 schreef Bijou het volgende:
[..]
Dank u
Een specifieke link heb ik niet voor je helaas, maar deze site vind ik wel handig: http://www.lancelots.nl/ (staat ook in de OP)
Wat mij in het begin geholpen heeft is een aantal korte cursussen volgen over administratievoering en belastingen, speciaal voor vormgevers en kunstenaars. Het heette destijds anders, maar dit is de website. Altijd goed om te weten, en zo kwam ik ook tot het inzicht dat ik er verstandig aan deed om met mijn wiskundetalent een boekhouder in de arm te nemen
Dat verschilt enorm. Mijn eerste rekende per minuut astronomische bedragen (ik durfde op den duur geen mail meer te sturen, bang voor de rekening van het antwoord), maar die ik nu heb betaal ik 100 euro per kwartaal en dan worden alle aangiftes voor me gedaan. Zeker met een kleine administratie (zoals ik dus ook heb, weinig kosten) en als je het zelf netjes aanlevert hoeft het niet heel veel te kosten. Rondvragen naar een goede boekhouder in je netwerk levert vaak wel wat opquote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:11 schreef Neraice het volgende:
Hoeveel kost zo'n boekhouder ongeveer?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |