Inderdaad heel romantisch, maar ik ben het niet met je eens. Imho strandt menig goed idee in een belabberde uitvoering. Niet alles hoeft perfect te zijn, maar op een idee alleen gaat de tent niet draaien.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:25 schreef AmaninFull het volgende:
Laat ik een concreet voorbeeld geven om uit te leggen wat ik bedoel met "de kracht van het idee is genoeg". Onlangs hoorde ik dat een Schot in Amsterdam een studentenhotel heeft opgericht en dat draait als een malle, omdat het in een gat springt, het target nl. een onaangeboorde groep: i.e. studenten die nog geen kamer hebben, maar nog wel aan het zoeken zijn en een tussenoplossing nodig hebben. Volgens mij is dit zo'n goed idee, dat concrete kennis over de financien, de schoonmaak van een hotel, de administratie etc. allemaal bijzaak zijn. Overigens is dit ook geen rocket science toch?
Opzich is ondernemer echt niks mis mee. Maar het hangt in die zin meer af van hoe je zoiets zou aanpakken. Stel je kapt plotseling met je werk om een plan op te stellen en je er dan achter komt dat zoiets niet werkt is natuurlijk niet verstandig.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:39 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Inderdaad heel romantisch, maar ik ben het niet met je eens. Imho strandt menig goed idee in een belabberde uitvoering. Niet alles hoeft perfect te zijn, maar op een idee alleen gaat de tent niet draaien.
En eigenlijk had ik het hier eergisteren met mijn collega over. Ondernemer zijn is helemaal zo leuk niet. Het is heel hard werken. Heel veel stront en steeds maar losse eindjes. Wás het maar zo leuk als genieten van een geweldig idee
Ik laat het meestal leeg. Voor grote bedrijven is het handig hier een afdeling, inkoopnummer of kostenpost-code neer te zetten, maar ik kan zelf nog wel herinneren en plaatsen wat ik heb gekochtquote:Op maandag 10 december 2012 11:24 schreef Coelho het volgende:
Ik ben momenteel diverse zaken aan het bestellen omdat ik per 1 januari ga starten. Zaken als briefpapier en visitekaartjes, maar ook een leaseauto. Nou bieden de leveranciers een mogelijkheid om "mijn referentie" op de factuur te krijgen. Ik weet dat het verplicht is om bij uitgaande facturen opeenvolgende kenmerken etc. te gebruiken, maar mag ik bij facturen die ik ga ontvangen volledig vrij zijn in het bepalen van de referentietekst? Ben een dienstverlener, dus zal niet veel inkomende facturen hebben. Misschien dat het gewoon makkelijk is om op de factuur briefpapier gewoon "briefpapier" te zetten, en op die van de leaseauto het woord "leaseauto". Of is dat te simpel gedacht?
Ik denk dat we het over iets anders hebben, maar wat je zegt is op zich uiteraard wel waarquote:Op zondag 9 december 2012 02:18 schreef sitting_elfling het volgende:
Opzich is ondernemer echt niks mis mee. Maar het hangt in die zin meer af van hoe je zoiets zou aanpakken. Stel je kapt plotseling met je werk om een plan op te stellen en je er dan achter komt dat zoiets niet werkt is natuurlijk niet verstandig.
Doe het tijdens je normale dagelijkse bezigheid en begin pas op het moment dat het financiele plaatje volledig dicht zit
Factuurnummer en datum moeten oplopend zijn, maar referentie maakt verder niet uit. Er staat op de factuur altijd al een omschrijving van de artikelen of diensten.quote:Op maandag 10 december 2012 11:24 schreef Coelho het volgende:
Ik ben momenteel diverse zaken aan het bestellen omdat ik per 1 januari ga starten. Zaken als briefpapier en visitekaartjes, maar ook een leaseauto. Nou bieden de leveranciers een mogelijkheid om "mijn referentie" op de factuur te krijgen. Ik weet dat het verplicht is om bij uitgaande facturen opeenvolgende kenmerken etc. te gebruiken, maar mag ik bij facturen die ik ga ontvangen volledig vrij zijn in het bepalen van de referentietekst? Ben een dienstverlener, dus zal niet veel inkomende facturen hebben. Misschien dat het gewoon makkelijk is om op de factuur briefpapier gewoon "briefpapier" te zetten, en op die van de leaseauto het woord "leaseauto". Of is dat te simpel gedacht?
Is zeker waar, maar veel ondernemers doen ook altijd stoer over hun omzet. Dat klinkt soms misschien heel veel (in loondienst haal je niet snel ¤50 per uur binnen ) maar onderaan de streep valt dat wel mee. Dat merk je voornamelijk in slechtere tijden...quote:Op maandag 10 december 2012 11:43 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ik denk dat we het over iets anders hebben, maar wat je zegt is op zich uiteraard wel waar
Waar het mij om gaat: er leeft er erg romantisch idee over ondernemen. Je bent rijk, hebt het voor het zeggen, kan van alles zelf bepalen, etc. Wat daar verder allemaal tegenover staat, blijft vaak een beetje verborgen. Maar die dingen zijn imho wel de reden dat flink wat ondernemers stranden nog voor ze een cent verdiend hebben.
ik wil t wel doen voor 500quote:Op maandag 10 december 2012 22:27 schreef Snoepje5 het volgende:
Ja ze zijn nu ook premium partner van google oid wat maar 3 andere bedrijven in NL zijn. En dat je maandelijks rapportages krijgt + een persoonlijke adwords specialist waar jegewoon contact mee kan opnemen.
Enerzijds wel interessant om voor 2000¤ 3 maanden uit te proberen, maar aan de andere kant zie ik het ook niet zitten ivm lage marges die we hebben en dat icm hun prijs en kliks daarvoor gAt het niet veel opleveren.
Ik doe het ook niet en maak me er ook niet druk over. Zie wel hoe het loopt begin volgend jaar wanneer er 'gecontroleerd' gaat worden oid.quote:Op dinsdag 11 december 2012 10:43 schreef Guidetti het volgende:
Mensen hier bekend met de Cookie wetgeving? Ik ben bezig met het opzetten van een webwinkel en ik kan deze optie aan of uit zetten. Wat is jullie mening hier over? Ik zie nog niet bij alle websites die ik bezoek de keuze om het te accepteren.
180 * 4 = 720quote:Op maandag 10 december 2012 23:50 schreef Snoepje5 het volgende:van de campagne ook.
Nog optimistischer: 15% conversies uit adwords. 180 kopers. 180x4¤= 360¤ winst. Kosten adwords voor deze 360¤ winst: 600¤. Conclusie: ook bij een conversie van 15% levert het niks op. Meer dan 1200 kliks kunnen ze niet genereren, dan moeten ze 0.2¤ cpc gaan halen, wat onmogelijk is.
Als ik het zo lees is het inderdaad niet van toepassing. Wel bijzonder dat de persoon die me dit vertelde zei dat hij dit als freelancer meegemaakt had. Als ik het zo lees had zijn factuur echter volledig uitbetaald moeten worden want intracommunautaire dienst...quote:Op vrijdag 14 december 2012 12:40 schreef YoshiBignose het volgende:
Dit heeft toch niets met loonbelasting te maken, aangezien je een onderneming hebt. Als jij in Nederland woont en in Zwitserland een keer werkt, kan je met de regeling voorkomen van dubbele belasting op je IB dus invullen dat er in Zwitserland al betaald is.
Als ondernemer is het gewoon een intracommunautaire dienst.
Nou, met mijn bijbaantje als student kom ik niet eens in de buurt van 18600 :-)quote:Sociale verminderingsregeling 2012
Als uw verzamelinkomen in 2010 of 2011 lager was dan 18.600,- kunt u een verzoek om vermindering van de heffing indienen. Dit verzoek moet ingediend zijn binnen zes weken na ontvangst van de eerste nota van het heffingsjaar 2012
En anders kom ik waarschijnlijk nog altijd in aanmerking voor een vermindering als ik de site mag geloven.quote:Op zaterdag 15 december 2012 15:21 schreef Burdie het volgende:
Als webwinkelier moet je altijd afdragen aan het HBD, omdat je onder detailhandel valt. Maar succes met het aanvechten, ik lees graag je ervaringen
Je denkwijze is prima, maar niet relevant. Als je wettelijk verplicht bent tot een CAO-bijdrage, dan ben je wettelijk verplicht; wat jij er ook over denkt. Dus ik zou zeggen: bel ze op en leg het voor.quote:Op zondag 16 december 2012 03:22 schreef Spezza19 het volgende:
Even een vraagje. Ik krijg brieven van 1 of andere branche organisatie (welke maakt even niet uit) met de mededeling dat ik mijn cijfers moet opsturen zodat hun een CAO bijdrage kunnen berekenen die ik dan verplicht moet betalen.
De toonzetting van de brief deed mij eerst vermoeden dat het weer zo'n spookfacturenbedrijf was, maar alles klopt en een CAO bijdrage voor werkgevers is verplicht.
Afijn, ik werk alleen en heb geen personeel in dienst. Op de site en in het besluit noemt men steeds expliciet werkgever. Ik vind dat ik geen werkgever ben, dus ben niet bereid om zomaar een bijdrage te gaan betalen voor iets waar ik ook totaal geen baat bij heb, omdat het puur over CAO geneuzel gaat.
Klopt mijn denkwijze hierin?
Het gaat mij vooral om het feit dat zij het over CAO bijdrages hebben gebaseerd op loon voor werknemers. Maar dat is in mijn situatie niet van toepassing. Wat ik heb geen personeel dat onder die CAO valt.quote:Op zondag 16 december 2012 09:00 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Je denkwijze is prima, maar niet relevant. Als je wettelijk verplicht bent tot een CAO-bijdrage, dan ben je wettelijk verplicht; wat jij er ook over denkt. Dus ik zou zeggen: bel ze op en leg het voor.
Ongetwijfeld ben je niet de enige, dus óf ze hebben iets bedacht om dat recht te lullen, óf ze hebben iets bedacht waardoor de bijdrage niet voor jou geldt.quote:Op zondag 16 december 2012 10:09 schreef Spezza19 het volgende:
Dus concreet; in het besluit spreekt men letterlijk van "werkgevers", en ik zie mijzelf dus niet als werkgever omdat er geen personeel in dienst is.
Nope. Gewoon standaard eenmanszaak. ze stuurde nu dus een herinneringsbrief dat ze graag informatie wilde hebben over het aantal werknemers. Gezien de manier waarop men communiceert en zich presenteert had ik de eerste keer dus het idee dat het zo'n spookfacturenbedrijf wasquote:Op zondag 16 december 2012 10:15 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ongetwijfeld ben je niet de enige, dus óf ze hebben iets bedacht om dat recht te lullen, óf ze hebben iets bedacht waardoor de bijdrage niet voor jou geldt.
Staat er in de KvK toevallig dat er meerdere mensen werkzaam zijn in jouw bedrijf?
Correct me if I'm wrong, maar als ik me niet vergis moet je de hele 50 cent opvoeren als inkomsten, daarover betaal je belasting.quote:Op woensdag 30 januari 2013 10:35 schreef Coelho het volgende:
Als ZZPer lease ik momenteel een auto die ik ook privé rijdt en derhalve betaal ik ook bijtelling. Nu heb ik met een opdrachtgever uitonderhandeld dat ik een reiskostenvergoeding krijg van 50ct/kilometer. Hoe dien ik dit op te voeren? Is het gewoon omzet en betaal ik dus over het volledige bedrag belasting, of is de eerste 19 cent belastingvrij zoals bijvoorbeeld wanneer je een privé auto rijdt?
Ik meende deze constructie gelezen te hebben bij mensen die een prive auto zakelijk rijden, maar in mijn geval rijd ik dus lease. Maakt dat nog verschil?quote:Op woensdag 30 januari 2013 10:43 schreef Teeno het volgende:
[..]
Correct me if I'm wrong, maar als ik me niet vergis moet je de hele 50 cent opvoeren als inkomsten, daarover betaal je belasting.
De kilometers kan je dan bij je aangifte weer apart opvoeren als onkosten á 19 cent/km, waardoor je daarover geen belasting betaalt.
O, wacht even.. je betaalt toch bijtelling? Dan mag je gewoon alle onkosten opvoeren en onbeperkt privé rijden.quote:Op woensdag 30 januari 2013 10:47 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik meende deze constructie gelezen te hebben bij mensen die een prive auto zakelijk rijden, maar in mijn geval rijd ik dus lease. Maakt dat nog verschil?
Ik zou zeggen: het hele bedrag is omzet en daarover betaal je dus belasting.quote:Op woensdag 30 januari 2013 10:35 schreef Coelho het volgende:
Als ZZPer lease ik momenteel een auto die ik ook privé rijdt en derhalve betaal ik ook bijtelling. Nu heb ik met een opdrachtgever uitonderhandeld dat ik een reiskostenvergoeding krijg van 50ct/kilometer. Hoe dien ik dit op te voeren? Is het gewoon omzet en betaal ik dus over het volledige bedrag belasting, of is de eerste 19 cent belastingvrij zoals bijvoorbeeld wanneer je een privé auto rijdt?
Kosten staan op de zaak dus de vergoeding is belaste opbrengst voor de zaak.quote:Op woensdag 30 januari 2013 10:35 schreef Coelho het volgende:
Als ZZPer lease ik momenteel een auto die ik ook privé rijdt en derhalve betaal ik ook bijtelling. Nu heb ik met een opdrachtgever uitonderhandeld dat ik een reiskostenvergoeding krijg van 50ct/kilometer. Hoe dien ik dit op te voeren? Is het gewoon omzet en betaal ik dus over het volledige bedrag belasting, of is de eerste 19 cent belastingvrij zoals bijvoorbeeld wanneer je een privé auto rijdt?
Het duurt alleen vaak een aantal weken voordat ze het aangifteprogramma beschikbaar hebben voor de ondernemer.quote:Op donderdag 31 januari 2013 10:59 schreef boem-dikkie het volgende:
Misschien een domme vraag, maar krijg ik voor het doen van mijn jaaropgaaf ook een brief zoals met de omzetaangifte?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |