abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 12 februari 2013 @ 12:15:44 #201
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_122784218
Hallo,

Tot nu toe heb ik fotografie opdrachtjes altijd zwart gedaan, maar eigenlijk wil ik dit liever gewoon wit beginnen te doen. Ik heb al veel artikelen gelezen over het opstarten van een bedrijf voor fotografie, maar ik wordt er niet veel wijzer uit. In een artikel lees in bijv. dat je met btw maar 30% van je vraagprijs overhoudt, dit lijkt me sterk .

Wat zijn alle stappen die je moet ondernemen, hoeveel kost het ongeveer per jaar en hoeveel procent belasting moet je afstaan? Ik wil het naast een bijbaan (studio werk) gaan doen.

Mijn aankopen kan ik dan toch gewoon verrekenen met de btw die ik heb afgedragen, toch?

Alvast bedankt voor de hulp!
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  dinsdag 12 februari 2013 @ 13:33:14 #202
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_122786589
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 12:15 schreef Susteren het volgende:
In een artikel lees in bijv. dat je met btw maar 30% van je vraagprijs overhoudt, dit lijkt me sterk .

Wat zijn alle stappen die je moet ondernemen, hoeveel kost het ongeveer per jaar en hoeveel procent belasting moet je afstaan? Ik wil het naast een bijbaan (studio werk) gaan doen.

Mijn aankopen kan ik dan toch gewoon verrekenen met de btw die ik heb afgedragen, toch?
BTW is 21%. Normaliter tel je die bij je kostprijs op, dus de particulier betaald jouw prijs, incl BTW. Die BTW moet je weer afdragen aan de belastingdienst. In de praktijk wordt dit verrekend met de BTW die jij als ondernemer terug kunt vragen.
Dan heb je verder nog loonbelasting (ik meen 41,75%) die je moet betalen.

Om je kostprijs kort door de bocht te berekenen, kun je al je kosten bij elkaar optellen (denk ook aan verzekeringen, eventuele huisvesting, etc), plus je uurtarief dat je over wilt houden, plus reservering voor de (loon)belasting en delen door het aantal (declarabele) uren. Een en ander kun je ook uitwerken in een ondernemingsplan.
Let wel, dit is kort door de bocht, informeer je goed voordat je voor jezelf begint!

Een praatje maken bij de Kamer van Koophandel is een goed begin, overigens. Die kunnen je meer vertellen over het opstarten van een bedrijf.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_122787152
Loonbelasting is bij een ondernemer niet van toepassing tenzij je personeel hebt, wel inkomstenbelasting. In principe is btw niet echt interessant (voor jou), omdat je dit bovenop je tarief doet en de klant dus dit uiteindelijk betaald. Over alle producten die je inkoopt (kosten die je maakt) zit ook btw en die kan je weer terug vorderen. Per saldo moet je dan afdragen of krijg je terug.

Verkoop - inkoop - kosten = winst.

Winst betaal je dan inkomstenbelasting over (hoogte is afhankelijk van heel veel factoren).

De uiteindelijke inkomstenbelasting zal stukken hoger zijn als je daarnaast al een baan hebt.

Dus zoiets:

Jij rekent ¤40 per uur. Klant wilt iets en wordt afgesproken dat het ¤800 excl. btw gaat kosten (20 uur werk).

Jij maakt een factuur ¤800 + 21% = ¤968.

Klant betaalt ¤968 en jij draagt ¤168 af aan de belastingdienst.

Jij hebt ¤400 aan kosten gemaakt voor die opdracht. Je winst is dus ¤800 - ¤400 = ¤400. Hierover betaal je inkomstenbelasting (simpel gezegd, maar je kijkt natuurlijk niet naar de winst per opdracht, maar de winst per jaar).
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 12 februari 2013 @ 14:04:36 #204
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_122787705
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 13:33 schreef error_404 het volgende:

[..]

BTW is 21%. Normaliter tel je die bij je kostprijs op, dus de particulier betaald jouw prijs, incl BTW. Die BTW moet je weer afdragen aan de belastingdienst. In de praktijk wordt dit verrekend met de BTW die jij als ondernemer terug kunt vragen.
Dan heb je verder nog loonbelasting (ik meen 41,75%) die je moet betalen.

Om je kostprijs kort door de bocht te berekenen, kun je al je kosten bij elkaar optellen (denk ook aan verzekeringen, eventuele huisvesting, etc), plus je uurtarief dat je over wilt houden, plus reservering voor de (loon)belasting en delen door het aantal (declarabele) uren. Een en ander kun je ook uitwerken in een ondernemingsplan.
Let wel, dit is kort door de bocht, informeer je goed voordat je voor jezelf begint!

Een praatje maken bij de Kamer van Koophandel is een goed begin, overigens. Die kunnen je meer vertellen over het opstarten van een bedrijf.
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 13:49 schreef YoshiBignose het volgende:
Loonbelasting is bij een ondernemer niet van toepassing tenzij je personeel hebt, wel inkomstenbelasting. In principe is btw niet echt interessant (voor jou), omdat je dit bovenop je tarief doet en de klant dus dit uiteindelijk betaald. Over alle producten die je inkoopt (kosten die je maakt) zit ook btw en die kan je weer terug vorderen. Per saldo moet je dan afdragen of krijg je terug.

Verkoop - inkoop - kosten = winst.

Winst betaal je dan inkomstenbelasting over (hoogte is afhankelijk van heel veel factoren).

De uiteindelijke inkomstenbelasting zal stukken hoger zijn als je daarnaast al een baan hebt.

Dus zoiets:

Jij rekent ¤40 per uur. Klant wilt iets en wordt afgesproken dat het ¤800 excl. btw gaat kosten (20 uur werk).

Jij maakt een factuur ¤800 + 21% = ¤968.

Klant betaalt ¤968 en jij draagt ¤168 af aan de belastingdienst.

Jij hebt ¤400 aan kosten gemaakt voor die opdracht. Je winst is dus ¤800 - ¤400 = ¤400. Hierover betaal je inkomstenbelasting (simpel gezegd, maar je kijkt natuurlijk niet naar de winst per opdracht, maar de winst per jaar).
Hartelijk dank beiden! Deze uitleg heeft het voor mij stukken overzichtelijker gemaakt :)

Die inkomstenbelasting was ik van geschrokken, maar dit hoef ik dus niet te betalen?
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
pi_122788008
Wat fotografeer je? Dit kan bepalend zijn voor je BTW tarief. Bijvoorbeeld:

* foto's die de kunstenaar heeft genomen en die door hem of onder toezicht van hem zijn afgedrukt, genummerd en gesigneerd tot een maximale oplage van 30 afdrukken

Bron
pi_122788081
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 14:04 schreef Susteren het volgende:

[..]

[..]

Hartelijk dank beiden! Deze uitleg heeft het voor mij stukken overzichtelijker gemaakt :)

Die inkomstenbelasting was ik van geschrokken, maar dit hoef ik dus niet te betalen?
Natuurlijk moet je wel inkomstenbelasting betalen, kan je niet lezen ofzo :')

Aangezien je al een baan ernaast hebt zal dat dus ongeveer hetzelfde zijn als je hoogste tarief waar je in valt met je baan. Dus waarschijnlijk tussen de 37% en 52%. Dan heb je nog 12% mkb-winstvrijstelling dus dat scheelt enkele procenten.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 12 februari 2013 @ 14:16:24 #207
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_122788101
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 14:15 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Natuurlijk moet je wel inkomstenbelasting betalen, kan je niet lezen ofzo :')

Aangezien je al een baan ernaast hebt zal dat dus ongeveer hetzelfde zijn als je hoogste tarief waar je in valt met je baan. Dus waarschijnlijk tussen de 37% en 52%. Dan heb je nog 12% mkb-winstvrijstelling dus dat scheelt enkele procenten.
Sorry ik bedoelde loonbelasting
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  dinsdag 12 februari 2013 @ 14:17:22 #208
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_122788140
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 14:13 schreef Jamievs het volgende:
Wat fotografeer je? Dit kan bepalend zijn voor je BTW tarief. Bijvoorbeeld:

* foto's die de kunstenaar heeft genomen en die door hem of onder toezicht van hem zijn afgedrukt, genummerd en gesigneerd tot een maximale oplage van 30 afdrukken

Bron
Vooral portretfotografie :)
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  woensdag 13 februari 2013 @ 09:29:16 #209
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_122819175
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 10:37 schreef YoshiBignose het volgende:
Oh ik ontving gisteren trouwens de brief voor aangifte ib 2012 :)
Ik heb hem nog niet ontvangen. Omzetaangifte 4e kwartaal al wel gedaan.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_122819287
Ja dat moest voor 31 januari :P
Facts don't care about your feelings
  woensdag 13 februari 2013 @ 11:32:32 #211
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_122822511
Mijn omzetaangifte 4e kwartaal is tweede week van januari door de accountant verstuurd. Heb al een bevestigingsbrief van de BD gehad, echter op de MijnBD pagina staat er nog steeds geen verzenddatum. Gaan ze dit nog handmatig aanpassen of blijft dit open omdat er niet met mijn DigiD verstuurd is?
pi_122822617
Hmmmm? Als je aangifte ingediend is dan moet dat direct te zien zijn in mijnbd (of dat nou online of via software gebeurd is). Verder heb je voor de omzetbelasting helemaal geen digid nodig. Een bevestigingsbrief heb ik trouwens nog nooit gezien, of is het gewoon de aanslag al?
Facts don't care about your feelings
  woensdag 13 februari 2013 @ 11:46:05 #213
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_122823008
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:35 schreef YoshiBignose het volgende:
Hmmmm? Als je aangifte ingediend is dan moet dat direct te zien zijn in mijnbd (of dat nou online of via software gebeurd is). Verder heb je voor de omzetbelasting helemaal geen digid nodig. Een bevestigingsbrief heb ik trouwens nog nooit gezien, of is het gewoon de aanslag al?
Ben pas net begonnen dus niet helemaal thuis in de terminologie :)

Ik dacht ook voor omzetbelasting een DigiD nodig te hebben, niet dus. Accountant heeft met zijn software de boel opgestuurd en ik heb van de BD een brief gekregen dat ze me een bedrag willen overmaken (had meer BTW betaald dan ontvangen). Bedrag stond in de brief en ze vroegen me om een rekeningnummer te bevestigen. Geld staat sinds vanochtend op mijn rekening, echter in MijnBD staat er nog steeds geen datum/tijd onder "Ontvangen door de BD op"
pi_122823307
Ah oke ja dan is de aanslag dus gewoon ingediend en was het een teruggaaf, maar omdat het je eerste is moet je eerst een rekeningnummer opgeven.

Waarom de datum/tijd niet vermeld staat in MijnBD snap ik dan ook niet, bij loonheffingen en IB wordt dat direct gewijzigd als je het via software indient.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 13 februari 2013 @ 11:54:24 #215
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_122823314
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 09:35 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja dat moest voor 31 januari :P
Heb ik eind december al gedaan, kreeg pas vanochtend een mail dat hij verwerkt was trouwens. Terwijl er bij MijnBD al wel meteen na aangifte stond dat deze ingediend was.

Maar ik dacht altijd dat je jaaraangifte eind december zou komen en dit rond april rond moest zijn? Ik heb nog geen brief gezien, vandaar dat ik het vraag.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_122823423
In principe kan je het eind december niet gedaan hebben want dan is het 4e kw. nog niet voorbij ;)

De inkomstenbelasting moet voor 1 april ja, ik heb al een brief gehad maar nog niet iedereen. Vanaf 15 feb. kan je de aangifte doen staat op MijnBD. Heb je haast??? :P
Facts don't care about your feelings
  woensdag 13 februari 2013 @ 13:21:36 #217
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_122826408
Neu, maar aangezien ik geen ervaring heb met de jaaraangifte regel ik dat liever op tijd om als ik tegen zaken aanloop dat nog even kan uitvogelen. Brief verschijnt wel.

En dan was het begin januari, doe het in ieder geval vrijwel meteen nadat ik de brief heb dus dat zal wel rond begin januari geweest zijn.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_122913755
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 12:15 schreef Susteren het volgende:
Hallo,

Tot nu toe heb ik fotografie opdrachtjes altijd zwart gedaan, maar eigenlijk wil ik dit liever gewoon wit beginnen te doen. Ik heb al veel artikelen gelezen over het opstarten van een bedrijf voor fotografie, maar ik wordt er niet veel wijzer uit. In een artikel lees in bijv. dat je met btw maar 30% van je vraagprijs overhoudt, dit lijkt me sterk .

Wat zijn alle stappen die je moet ondernemen, hoeveel kost het ongeveer per jaar en hoeveel procent belasting moet je afstaan? Ik wil het naast een bijbaan (studio werk) gaan doen.

Mijn aankopen kan ik dan toch gewoon verrekenen met de btw die ik heb afgedragen, toch?

Alvast bedankt voor de hulp!
Er zijn ook nog een paar aftrekposten (helemaal al starter, mits je aan een aantal voorwaarden voldoet) waardoor je belastbare inkomen omlaag gaat en je niet exact die 1/3 van je winst gaat betalen. Maar het voor de zekerheid apart zetten is wel verstandig :)
pi_122914313
Je kan ook uitstel vragen voor de aangifte. Dit doet mijn accountant altijd voor mij. IB moet ik voor 2011 nog betalen. Mijn accountant dient het volgende week in.

Dit wilde ik nog even zeggen in dit topic

Afgelopen jaar heb ik een medewerker in dienst. Zij is 18 jaar en werkt ongeveer 20/25 uur per maand. Over het loon hoef ik maar 15,2% loonbelasting te betalen. Nu moet ik ook iemand fulltime aannemen voor mijn bedrijf en dan is de loonbelasting het dubbelen. Heb even uitgezocht hoe dit komt.

De eerste 500e wordt niet belast waardoor de belasting zo weinig is.

[ Bericht 57% gewijzigd door stoeltafel op 15-02-2013 14:51:30 ]
pi_122916986
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 14:43 schreef stoeltafel het volgende:
Je kan ook uitstel vragen voor de aangifte. Dit doet mijn accountant altijd voor mij. IB moet ik voor 2011 nog betalen. Mijn accountant dient het volgende week in.
Ja je kan zelf digitaal uitstel aanvragen bij MijnBD, staat onder de overige formulieren. Je moet dat voor 1 april doen uiteraard en dan krijg je 5 maanden uitstel. Je kan ook langer uitstel vragen, maar dan moet je wel motivatie geven waarom. Het kan zijn dat je uitstel wordt afgekeurd, als je bijv. vaak te laat bent met belastingbetalingen.

Accountants (boekhouders) kunnen in principe langer uitstel aanvragen, maar dit werkt op een andere manier (omdat ze nooit de aangiftes van alle klanten voor 1 april kunnen indienen als je een groot kantoor bent).
Facts don't care about your feelings
pi_122917476
Okey, ik geef jullie 2 minuten mij uit te lachen :). Ik ben sinds afgelopen week ook ¨Social Media Expert¨ ook al is me een beetje aan komen rollen.

Zoals als sommige weten geef ik trainingen aan horeca-personeel qua (bij)verkoop en horeca-vaardigheden. Maar verschillende 3 mensen het verzoek gehad als ik hen ook een keer wilde helpen bij ¨Facebook, Twitter enzo¨ Zo gezegd zo gedaan een leuke presentatie in elkaar gedrukt. Alles nog een keer op papier gezet (bejaarden houden van papier) en alles keurig uitgelegd.

Zonder ook maar de intentie echt te hebben gehad hier meer mee te doen twee telefoontjes gehad van voormalig klanten gehad die ook een keer een middag geholpen wilden worden. Nu dus besloten om mijn pakket wat te verbeteren. Mijn lessen even op mooi papier laten drukken presentatie laten verbeteren door een vriendin en hopen dat het een beetje gaat lopen :P.
pi_122917670
Wat maakt jou een Expert? Die term hoor je wel erg veel. Wat is de waarde van een like volgens jou?
  vrijdag 15 februari 2013 @ 16:12:20 #223
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_122917937
Dat is sowieso een slechte term.

Noem het dan Social Media Coach, of een trainer in Social Media voor 'bla bla'.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_122917979
Hey als je zegt dat je een expert bent dan ben je het ook, zo werkt dat bij ondernemers :P
Facts don't care about your feelings
pi_122917988
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 16:12 schreef boem-dikkie het volgende:
Dat is sowieso een slechte term.

Noem het dan Social Media Coach, of een trainer in Social Media voor 'bla bla'.
Het product heet ´social media training´ net zoals al mijn producten eindigen op training ;).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')