Toch wel. Niet omdat ze een moreel oordeel over de UCI uitspreken, de bankdirectie heeft er gewoon geen vertrouwen in dat het dopinggebruik een zaak van het verleden is. Ze geloven niet dat de UCI nu de wil en de mogelijkheden heeft om dopinggebruik wel aan te pakken. De USADA-zaak speelde zich voor een groot deel in het verleden af, maar als je als sponsor niet gelooft dat de huidige leiding van de wielersport in staat is te voorkomen dat er in de toekomst weer grote schandalen komen, dat het hier voorlopig bij blijft, dan speelt het gebrek aan zelfreinigend vermogen van de UCI wel een grote rol. De publicitaire waarde van de wielersport in de toekomst neemt af als je bang bent dat het dopingprobleem even onbeheersbaar blijft.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 12:44 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Mja, het punt waarop je zegt genoeg is genoeg is natuurlijk ook een lastige. En op zich vind ik het te prijzen dat ze al die andere keren dat ze eruit hadden kunnen stappen, dat niet gedaan hebben. Maar ik geloof er weinig van dat het zelfreinigend vermogen van de UCI veel met die beslissing te maken heeft gehad.
Het is puur een imago-afweging geweest, wat je ook terugziet in het besluit om wel door te gaan met amateurs en Marianne Vos, die hebben nog altijd een prima imago. Vos rijdt trouwens ook het hele jaar door in UCI-wedstrijden.
Dit is absoluut waar. Dat een Vaughters ploegleider is van een ploeg (Garmin) die zogenaamd een zeer strak no-doping regime volgt is al uitermate vreemd. Dat dan ook nog Zabriskie, Vandevelde en Millar voor die ploeg rijden en hebben gereden geeft mij ook niet echt een beter gevoel.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 13:10 schreef ThePlaneteer het volgende:
Misschien is het wel een feit dat het wielrennen niet zelfreinigend is?
Want ook na dit onderzoek zal een Vino gewoon ploegleider zijn bij Astana.
We zijn al 10 jaar bezig de sport te verschonen maar de mensen die 10 jaar geleden gebruikte wandelen nog steeds vrolijk rond. Als je een echt schone wielrenploeg wilt starten ga je toch voor mensen, artsen en ploegleiders die nog nooit verdacht zijn? Maar nee, liever kiest men voor een bekende naam uit het peloton ipv echt opnieuw te willen starten.
Er gaat natuurlijk een hoop minder geld in om. Een dopingprogramma van het kaliber US Postal zouden ze niet eens kunnen betalen.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 13:09 schreef yvonne het volgende:
[..]
Serieus, waarom zouden de vrouwen wel clean zijn?
Omdat het vrouwen zijn?
Grappig, het geeft mij precies het tegenovergestelde gevoel. Vaughters probeert de omerta te doorbreken, hij wil dat renners openheid geven over wat ze in het verleden fout hebben gedaan, en in welke context dat werd gedaan. Dat lijkt me een veel constructievere houding naar de toekomst dan Sky's 'praat over het verleden en we gaan je ontslaan'-document.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 13:16 schreef larry91 het volgende:
[..]
Dit is absoluut waar. Dat een Vaughters ploegleider is van een ploeg (Garmin) die zogenaamd een zeer strak no-doping regime volgt is al uitermate vreemd. Dat dan ook nog Zabriskie, Vandevelde en Millar voor die ploeg rijden en hebben gereden geeft mij ook niet echt een beter gevoel.
quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 13:29 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Grappig, het geeft mij precies het tegenovergestelde gevoel. Vaughters probeert de omerta te doorbreken, hij wil dat renners openheid geven over wat ze in het verleden fout hebben gedaan, en in welke context dat werd gedaan. Dat lijkt me een veel constructievere houding naar de toekomst dan Sky's 'praat over het verleden en we gaan je ontslaan'-document.
Vaughters probeert niet een zeer strakke zero tolerance regime in te voeren, met harde woorden en harde straffen. Hij wil juist een ploeg creëren waar de randvoorwaarden die dopinggebruik stimuleren zoveel mogelijk weg zijn (druk om snel te presteren, geen openheid maar een omerta). Je kan wel harde straffen gaan geven aan mensen die hun fouten uit het verleden toegeven, of ze direct ontslaan (Lefevere), maar het enige dat je daarmee bereikt is dat iedereen zijn mond houdt.
Verder meldt de Telegraaf dat een multinational in gesprek is om een nieuwe Nederlandse wielerploeg op te zetten.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 13:17 schreef marcodej het volgende:
Giant zou overwegen sponsoring over te nemen.
Een van de weinige renners die ik tegenwoordig vertrouw is Millar eigenlijk...quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 12:52 schreef TLC het volgende:
[..]
lol moet David Millar zeggen, die Sky ploeg met Wiggins en Froome vertrouw ik ook voor geen meter trouwens
Cool, mag van mij.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 13:17 schreef marcodej het volgende:
Giant zou overwegen sponsoring over te nemen.
Dit lijkt me een redelijke benadering, inderdaad. Uiteraard is het nog wel bezien of dat ook voldoende blijkt te zijn.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 13:29 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Grappig, het geeft mij precies het tegenovergestelde gevoel. Vaughters probeert de omerta te doorbreken, hij wil dat renners openheid geven over wat ze in het verleden fout hebben gedaan, en in welke context dat werd gedaan. Dat lijkt me een veel constructievere houding naar de toekomst dan Sky's 'praat over het verleden en we gaan je ontslaan'-document.
Vaughters probeert niet een zeer strakke zero tolerance regime in te voeren, met harde woorden en harde straffen. Hij wil juist een ploeg creëren waar de randvoorwaarden die dopinggebruik stimuleren zoveel mogelijk weg zijn (druk om snel te presteren, geen openheid maar een omerta). Je kan wel harde straffen gaan geven aan mensen die hun fouten uit het verleden toegeven, of ze direct ontslaan (Lefevere), maar het enige dat je daarmee bereikt is dat iedereen zijn mond houdt.
Inderdaad. Weet niet of dit al ergens gepost is, maar dit is een goed interview met Vaugters waarin hij o.a. z'n visie op de toekomst van het wielrennen geeft: http://www.bicycling.com/(...)ping-reform?page=0,0quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 13:29 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Heb je dat al doorgegeven aan Giant? Is denk ik een belangrijk signaal om de sponsoring daadwerkelijk over te nemen.quote:
Goed punt, zo had ik er nog niet naar gekeken. Dat lijkt een beetje op het systeem dat ze in de luchtvaart hanteren bij een vliegtuigcrash. Namelijk zoeken naar de oorzaak en niet gelijk gaan zwartepieten.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 13:29 schreef Ereinion het volgende:
Je kan wel harde straffen gaan geven aan mensen die hun fouten uit het verleden toegeven, of ze direct ontslaan (Lefevere), maar het enige dat je daarmee bereikt is dat iedereen zijn mond houdt.
Ik zal even een mailtje sturenquote:Op vrijdag 19 oktober 2012 16:00 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Heb je dat al doorgegeven aan Giant? Is denk ik een belangrijk signaal om de sponsoring daadwerkelijk over te nemen.![]()
quote:Bang voor slechte publiciteit is Giant niet. "We zaten al in de sport ten tijde van Operacion Puerto, toen we Jan Ullrich sponsorden en erger dan dat kan het niet worden", stelt Davies
Voor een bank ligt het denk ik ook iets gevoeliger dan bij een fietsenbouwer. Een bank moet een imago van betrouwbaarheid hebben terwijl dat bij een fietsenbouwer denk ik minder van belang is. Die moet gewoon goede fietsen bouwen voor een aantrekkelijke prijs.quote:
En dat imago is bij mij tot een compleet nulpunt gedaald. Eerst een complete reorganisatie eisen en dan op basis van een rapport dat niet eens over Rabo gaat opeens zelf vertrekken. Eigenlijk om niets, in ieder geval zeer weinig waar de huidige ploeg mee te maken heeft, of iets aan kan doen. Hoeveel onbetrouwbaarder kan het worden?quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 16:21 schreef Kowloon het volgende:
Een bank moet een imago van betrouwbaarheid hebben
en Lottoquote:Op vrijdag 19 oktober 2012 10:24 schreef marcodej het volgende:
[..]
Zij waren samen met Lampre de oudste sponsoren op het hoogste niveau dacht ik.
Held.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:45 schreef TLC het volgende:
Kurt van der Wauwer heeft de Tour de France van 1999 gewonnen
De man die in de groep met Armstrong over de streep kwam op Alpe d'Huezquote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:45 schreef TLC het volgende:
Kurt van der Wauwer heeft de Tour de France van 1999 gewonnen
of misschien had ie toen wel een hele goede dagquote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:48 schreef baggerbaas het volgende:
[..]
De man die in de groep met Armstrong over de streep kwam op Alpe d'Huez
Die was vast brandschoon
Verkeerd lapje vlees gegetenquote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:48 schreef baggerbaas het volgende:
[..]
De man die in de groep met Armstrong over de streep kwam op Alpe d'Huez
Die was vast brandschoon
Klopt, het lijkt er nog niet op dat de ellende snel voorbij zal zijn.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:58 schreef Pedroso het volgende:
Laten we eerlijk zijn, ook in deze tijd heb ik bij een aantal ploegen en renners grote twijfels.
En dat zal bij Rabo niet anders zijn. Het is misschien wel wat cleaner geworden t.o.v. het verleden maar er wordt nog steeds gepakt.
Denk dat dat de voornaamste reden is dat ze ook stoppen, het probleem is er nog steeds.
Bedenk me nu trouwens dat dat de Gueriniquote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:53 schreef TLC het volgende:
[..]
of misschien had ie toen wel een hele goede dag
Legendarisch, inderdaad.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:59 schreef baggerbaas het volgende:
[..]
Bedenk me nu trouwens dat dat de Guerinietappe was met het fotograaf incident.
Vanuit de Rabobank zelf is dus druk op de ploeg gezet om voor een Tourzege te gaan, ondanks dat de gehele dagelijkse leiding van de ploeg daar tegen was omdat het dopinggebruik in de hand zou werken. Toch heeft de Rabobank doorgezet en zelfs Raas vervangen omdat hij teveel tegenstand bood tegen de opgelegde Tourambities. Rabobank heeft als sponsor dus willens en wetens risico's opgezocht met te hoge ambities in een peloton waarin nog volop doping werd gebruikt.quote:'Gaan voor geel' luidt eind 2001 het nieuwe motto, als de bank het sponsorcontract met de wielerploeg vernieuwt. De sponsor wil desnoods met buitenlandse aankopen streven naar de Tourzege. Tot ongenoegen van de ploegleiding - manager Raas, arts Leinders en de ploegleiders Theo de Rooij en Adri van Houwelingen. Na een reeks dopingaffaires is bij iedereen duidelijk dat de ploeg bij te hoge Tourambities medische gevaren loopt. 'Gevaren die met name het grijpen naar verboden middelen kunnen inhouden', staat in een interne mail van de ploegleiding, in het bezit van deze krant.
Als de toenmalige Rabotopman Heemskerk in februari 2002 bij de ploegpresentatie op Papendal desondanks openlijk spreekt over Tourwinst, wendt Van Houwelingen geschrokken het hoofd af. De bank strijdt achter de schermen met manager Raas, die in 2003 gedwongen wordt om te vertrekken en De Rooij als opvolger krijgt. De Zeeuw gaat nooit in op de achtergrond van zijn afscheid, op één zin na in een biografie in 2009. "Wanneer ik mijn dossier over diverse gebeurtenissen in en rond de ploeg zou laten lekken, bestond er allang geen Rabowielerploeg meer."
twitter:joosthoetelmans twitterde op vrijdag 19-10-2012 om 20:16:45Gvd mooi ploegske da white label!!! Gaat een mooi 2013 worden :-)
reageer retweet
Hij had wel een fout shirt aan iddquote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:57 schreef heywoodu het volgende:
Dekker werd zo in beeld gebracht dat het er net uitzag alsof hij straks doorgaat naar de gayclub
De Lotto wielerploeg is zelfs al sinds 1985 onafgebroken in het peloton.quote:
Zo ziet hij er altijd uit.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:57 schreef heywoodu het volgende:
Dekker werd zo in beeld gebracht dat het er net uitzag alsof hij straks doorgaat naar de gayclub
quote:'Walgelijk', noemde de Schotse wielrenner en ex-dopingzondaar David Millar op Twitter de terugtrekking van de Rabobank uit de wielersport. 'Jullie waren onderdeel van het probleem. Hoe durven jullie weg te lopen van de jonge, schone renners die onderdeel van de oplossing zijn?' In een open brief geeft hij een toelichting.
Graag licht ik in deze brief toe waarom ik het volgende schreef op Twitter, toen ik net had gehoord dat jullie stoppen met het sponsoren van de professionele wielerploeg: 'Beste Rabobank, jullie waren onderdeel van het probleem. Hoe durven jullie nu weg te lopen van jullie jonge, schone renners, die deel zijn van de oplossing? Het is walgelijk.'
Maar voor ik dit uitleg, wil ik vertellen wat Rabobank voor mij betekent, als renner en als Brit. Rabobank vertegenwoordigt Nederland, van de oranje gereedschapskist tot de nationale steun van de mannen en vrouwenploegen, van de basis tot de top. Nederland is het land van fietsers, zo zien wij jullie. Het leek zo toepasselijk dat een nationale bank bereid was om de wielerhoop van de natie onder zijn hoede te nemen.
Ik ben altijd een beetje jaloers geweest op Nederlanders. Ik had geen sportieve ladder naar de top, van fietsende schooljongen tot deelnemer aan de Tour de France, in een nationale ploeg. Pas sinds kort hebben wij ook zo'n ploeg, Team Sky, met een sponsor die investeert in de basis en de top. Een sponsor die landgenoten inspireert om renner te worden, zoals Rabobank bij jullie heeft gedaan.
Ik heb tegen Raborenners gereden sinds ik professional werd in 1997. Het is altijd een sterke ploeg geweest, waarop anderen jaloers waren vanwege het ruime budget, de goede ondersteuning en de nationale verwantschap. Net als ik, en vele anderen, is het team de weg kwijtgeraakt. Het kwam zelfs zover dat ploegleider Theo de Rooij tolereerde dat er doping werd gebruikt in het team.
Wijdverbreid
De waarheid is dat in die tijd doping in de hele wielersport in zekere mate werd getolereerd. De val van Lance Armstrong heeft de ogen van de buitenwereld geopend voor wat de meesten uit de wielersport al wisten: gedurende een bepaalde periode was het onmogelijk om zonder doping de Tour de France en veel andere grote koersen te winnen. Natuurlijk, er zijn ritten gewonnen door schone renners. Maar het kwam erop neer dat dopinggebruik wijdverbreid was, en noodzakelijk om de beste te zijn.
Wie is hiervoor verantwoordelijk? Dat waren de meesten van ons in deze sport. Het werd een manier van leven. Ik had gehoopt dat de Festina-affaire dat zou veranderen. Maar het probleem was te diepgeworteld.
Er waren meerdere veranderingen nodig. Dopingcontroles werden beter, waardoor middelen op te sporen waren die eerder onvindbaar leken. In allerlei Europese landen is doping een misdrijf geworden. Dat maakte diepgravend onderzoek mogelijk, want de politie heeft veel meer bevoegdheden. Renners moeten hun whereabouts bekendmaken, waardoor antidopingorganisaties voor het eerst de mogelijkheid hebben effectief te controleren buiten wedstrijden om. Juist dan wordt de meeste dope gebruikt.
Door al deze veranderingen werden meer renners en ploegen geconfronteerd met dopingschandalen. Met als gevolg dat sponsors vragen stelden of simpelweg besloten zich terug te trekken. Sommigen hebben stevig ingegrepen. Marc Madiot en La Française Des Jeux zijn een duidelijk voorbeeld van een manager en sponsor die eind jaren negentig besloten doping in hun eigen ploeg uit te roeien. Ze hadden daar niemand anders voor nodig, dat deden ze zelf.
Enorm veel schoner
Daar komt mijn kritiek op jullie vandaan. Deze sport is de laatste vijf jaar enorm veel schoner geworden. Mijn team en onze sponsors zijn erin gestapt met de bedoeling om een honderd procent schone ploeg op te zetten. We wisten hoe het werkt in deze wereld: teammanager Jonathan Vaughters is een ex-dopinggebruiker en ik ben dat ook. Onze sponsors kennen de mores, we hebben ze er alles over verteld. Zij delen onze intentie om de toekomst van de sport te veranderen door van dag tot dag juiste beslissingen te nemen.
De Raboploeg is een instituut. Het aantal dromen dat door jullie besluit is kapotgemaakt is niet te tellen. Jullie hebben een aantal van de geweldigste atleten. Marianne Vos en Robert Gesink zijn de beroemdste, maar er zijn er nog veel meer. Zij verdienen het niet te boeten voor fouten uit het verleden.
Jullie hebben de ploeg gesteund tijdens schandalen, dat moet ik jullie nageven. Maar hebben jullie echt genoeg je best gedaan om die schandalen te voorkomen? Ik denk het niet. Is jullie ploeg nu schoon? Dat geloof ik wel. Mogen jullie trots zijn op je ploeg en wat die vertegenwoordigt? Ja, absoluut.
In plaats daarvan trekken jullie je terug, met deze opmerkelijke verklaring: 'Wij zijn niet meer overtuigd dat de internationale professionele wielerwereld in staat is een schone en eerlijke sport mogelijk te maken. Wij hebben niet het vertrouwen dat dit op afzienbare termijn zal veranderen.'
Jullie vergissen je.
De laatste jaren is heel veel veranderd. Ik WEET dat het nu mogelijk is de grootste koersen schoon te winnen. Ik heb begrip voor jullie gedesillusioneerde gevoel, maar alsjeblieft, kleineer niet al het werk dat we hebben verricht. Jullie verspelen de kans om deel uit te maken van de toekomst van een, in jullie woorden 'mooie sport'.
Ik bewonder jullie besluit de ploeg niet meteen op te heffen en renners volgend jaar in merkloze tenues te laten rijden. Veel andere sponsors zouden er in zo'n situatie vandoor gaan. Misschien moeten jullie jezelf wat tijd gunnen om de sport te begrijpen, en te denken over een manier om deel uit te maken van de voortdurende veranderingen. Iedereen die deel heeft uitgemaakt van de recente historie van de sport moet erkennen dat we fouten hebben gemaakt, en die nu herstellen.
Dat is ethisch gezien juist, en misschien wel belangrijker, het is onze plicht.
Acht jaar geleden werd David Millar (35) betrapt op het gebruik van doping. Hij keerde terug in het peloton als prediker van 'schoon' koersen en won dit jaar een Tourrit. Hij schreef een indrukwekkend boek over zijn ervaringen: Racing through the dark.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |