Mocht jij ooit om die reden bedanken voor het ministerschap dan krijg je recht van spreken. Het gaat ons echter meer om de motivatie dan om het nakomen van de belofte.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 22:09 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Nou, als het je al siert dat je een simpele afspraak nakomt, dan is het wel heel simpel punten scoren.
quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 12:39 schreef Eem_Il het volgende:
[..]
Jasper van Dijk straalt geen autoriteit uit.
Ik vrees dat het tweede het eerste verklaart. Zo gauw de SP ooit eens meeregeert dan zal dat wel veranderen. In alle eerlijkheid vind ik momenteel de PvdA daar nog geschikter voor dan de SP maar de SP zal er binnen enkele kabinetsperiodes wel klaar voor zijn, ervan uitgaande dat we eindelijk weer eens normale kabinetsperiodes krijgen.quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 12:47 schreef 99.999 het volgende:
En als SP'er sta je voor een serieuze post bij voorbaar al met 3-0 achter.
Een terechte klacht wetende wie dat nog meer zouden kunnen doen.quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 13:06 schreef eriksd het volgende:
Waarom van die zwakke broeders op financiën en fiscale zaken? Dat lijken mij in deze tijden juist dé belangrijke posten.
Ik niet dat SP veel kans maakt om ooit echt regeringswaardig te worden. Lijkt me voor dat soort clubs toch wat te hoog gegrepen.quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 14:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Ik vrees dat het tweede het eerste verklaart. Zo gauw de SP ooit eens meeregeert dan zal dat wel veranderen. In alle eerlijkheid vind ik momenteel de PvdA daar nog geschikter voor dan de SP maar de SP zal er binnen enkele kabinetsperiodes wel klaar voor zijn, ervan uitgaande dat we eindelijk weer eens normale kabinetsperiodes krijgen.
Ik denk dat de SP teveel aan de linkerflank van het politieke spectrum zit om mee te kunnen regeren.quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 14:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Ik vrees dat het tweede het eerste verklaart. Zo gauw de SP ooit eens meeregeert dan zal dat wel veranderen. In alle eerlijkheid vind ik momenteel de PvdA daar nog geschikter voor dan de SP maar de SP zal er binnen enkele kabinetsperiodes wel klaar voor zijn, ervan uitgaande dat we eindelijk weer eens normale kabinetsperiodes krijgen.
Samson is de lijsttrekker, dat is degene die we straks verantwoordelijk houden voor wat de fractie in de tweede kamer besluit.quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 11:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat het uitmaakt of Samsom op die stoel zit of een willekeurig ander persoon, zo even op de gok. Dat begrijp ik namelijk ook niet.
Volgens mij is hij daar zelf heel duidelijk over geweest.quote:Op zondag 28 oktober 2012 02:14 schreef Tanin het volgende:
[..]
Samson is de lijsttrekker, dat is degene die we straks verantwoordelijk houden voor wat de fractie in de tweede kamer besluit.
Joh:quote:Op zondag 28 oktober 2012 06:53 schreef Pugg het volgende:
[..]
Volgens mij is hij daar zelf heel duidelijk over geweest.
"Niet de grootste dan blijf ik in de kamer."
quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 17:43 schreef Tanin het volgende:
[..]
Ten eerste omdat hij dat beloofd heeft.
Ten tweede omdat een beetje dualiteit zeer gezond is.
Mij hoef je niet te overtuigen hoorquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 18:05 schreef Tanin het volgende:
[..]
Ten eerste heeft hij zoveel stemmen gekregen met een verhaal waarvan "niet de grootste = ik blijf in de kamer" een deel van was.
Ik vind het getuigen van een hoop moed om te zeggen "er zijn betere bestuurders dan ik, ik blijf in de kamer", daar heb ik echt wel respect voor.
Zo werkt dat, ik snap niet dat mensen daar verbaasd over zijn.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 00:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Bij ter Horst moet ik altijd denken aan het incident waarbij ze positief blies bij een ademtest nadat zij, achter het stuur van haar auto zittende, staande werd gehouden. Elke andere persoon zou dan een boete krijgen (met de kanttekening dat je na een kwartier wachten nog een keer mag blazen in een professioneler apparaat), Guusje ter Horst had hier als burgemeester van Nijmegen geen last van.
Of dat zij zelf nu regelde dat zij geen boete hoefde te betalen of dat een politieagent slappe knieën had weet ik niet maar in ieder geval siert het Guusje ter Horst niet dat zij niet uit zichzelf die boete betaalde.
Ik ben daarom niet zo gecharmeerd van haar. Mensen mogen eens een fout maken, als zij alsnog die boete had betaald dan had ik er niet moeilijk over gedaan. Wat mij steekt is dat zij dat nooit heeft gedaan.
Dat jij deze versie direct voor waar aanneemt zal ook niemand verbazenquote:Op zondag 28 oktober 2012 09:03 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Zo werkt dat, ik snap niet dat mensen daar verbaasd over zijn.
Wie zegt dat ik dat doe? Dit verhaal is al heel lang bekend, of het waar is kan ik niet controleren maar als je niet machtsgeil bent wil je geen minister worden dus ik ga er vanuit dat die mensen corrupt zijn ja.quote:Op zondag 28 oktober 2012 09:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat jij deze versie direct voor waar aanneemt zal ook niemand verbazen.
Jij bevestigt het verhaal. Terwijl de bronnen uit en over die tijd een andere versie van het verhaal vertellen. Dat maakt het heel wat minder smeuïg.quote:Op zondag 28 oktober 2012 09:12 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik dat doe? Dit verhaal is al heel lang bekend, of het waar is kan ik niet controleren maar als je niet machtsgeil bent wil je geen minister worden dus ik ga er vanuit dat die mensen corrupt zijn ja.
Nee, dat doe ik niet.quote:Op zondag 28 oktober 2012 09:16 schreef 99.999 het volgende:
Jij bevestigt het verhaal. Terwijl de bronnen uit en over die tijd een andere versie van het verhaal vertel
Je zegt: "zo werkt dat" is dat niet bedoeld als bevestiging van een verhaaltje? Dan zou ik toch eens naar m'n woordkeuze kijken als ik jou was.quote:
Jij leest gewoon wat je wilt lezen.quote:Op zondag 28 oktober 2012 09:49 schreef 99.999 het volgende:
Je zegt: "zo werkt dat" is dat niet bedoeld als bevestiging van een verhaaltje? Dan zou ik toch eens n
Waarom zou je "zo werkt het" zeggen over iets waarvan je weet dat het niet klopt?quote:Op zondag 28 oktober 2012 09:50 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Jij leest gewoon wat je wilt lezen.
Had ik al eerder in een kabinet verwacht.quote:Op zondag 28 oktober 2012 10:47 schreef borisz het volgende:
We gaan een treetje lagertwitter:ronfresen twitterde op zondag 28-10-2012 om 10:19:18Co Verdaas - PvdA gedeputeerde Gelderland - zo goed als zeker de nieuwe staatssecretaris natuur, milieu. #formatie reageer retweet
Dekker = Wethouder DHtwitter:lucasbenschop twitterde op zondag 28-10-2012 om 13:39:45Verder: Sander Dekker (VVD) stas OCW, Wilma Mansveld (PvdA) en Jetta Klijnsma (PvdA) ook stas, maar onduidelijk waar reageer retweet
Nu hebben we dus 2 Barbiepopjes, Hennis en Schulz.quote:Hennis-Plasschaert op Defensie
VD-Kamerlid Jeanine Hennis-Plasschaert wordt in het nieuwe kabinet minister van Defensie.
Informateur en huidig minister van Sociale Zaken Henk Kamp krijgt Economische Zaken en Landbouw, en VVD-onderhandelaar Stef Blok wordt minister voor Wonen en Rijksdienst. Daarmee staan alle VVD-ministers vast, zo melden bronnen in Den Haag.
Dat Hennis-Plasschaert naar Defensie gaat, is een verrassing. Zij wordt de eerste vrouwelijke minister van Defensie.
Uri Rosenthal
De andere VVD-ministers stonden al vast. Rutte blijft minister-president, Opstelten blijft minister van Veiligheid en Justitie, Schippers blijft op WVS en Schultz van Haegen behoudt Infrastructuur en Milieu.
Huidig minister van Buitenlandse Zaken Uri Rosenthal keert in het nieuwe kabinet niet terug, zo bevestigen Haagse bronnen.
Liever Barbiepopjes dan plofkoppen.quote:Op zondag 28 oktober 2012 14:26 schreef remcoP het volgende:
[..]
Nu hebben we dus 2 Barbiepopjes, Hennis en Schulz.
Van Hennis verwacht ik heel veel. Ik vind haar een van de betere kamerleden bij de VVD. Voordat ze in de kamer kwam, zat ze in het Europees Parlement.quote:Op zondag 28 oktober 2012 14:26 schreef remcoP het volgende:
Lekker belangrijk, nu heb ik van Schulz niet zo'n hoge pet op, maar van Hennis wel, ik had haar liever ergens anders gezien dan op Defensie.quote:Op zondag 28 oktober 2012 14:26 schreef remcoP het volgende:
[..]
quote:Op zondag 28 oktober 2012 14:50 schreef alors het volgende:
[..]
Lekker belangrijk, nu heb ik van Schulz niet zo'n hoge pet op, maar van Hennis wel, ik had haar liever ergens anders gezien dan op Defensie.
http://www.telegraaf.nl/b(...)_op_Onderwijs__.htmlquote:"Sander Dekker op Onderwijs"
Van onze parlementaire redactie
DEN HAAG, zondag - De Haagse wethouder Sander Dekker wordt waarschijnlijk de nieuwe staatssecretaris van Onderwijs, melden bronnen aan De Telegraaf. De 37-jarige VVD’er zal dan Halbe Zijlstra opvolgen, die naar verwachting de nieuwe fractievoorzitter van de VVD in de Tweede Kamer wordt. Kamerlid Jeanine Hennis wordt waarschijnlijk minister van Defensie.
De liberalen krijgen in het nieuwe kabinet drie staatssecretarissen, één minder dan de PvdA. Fred Teeven (Veiligheid en Justitie) en Frans Weekers (Financiën) mogen hun werk afmaken op de departmenten waar ze nu al zitten.
De PvdA mag staatssecretarissen leveren op de ministeries van ELI, Sociale Zaken, Volksgezondheid en Infrastructuur. Voor de laatste post zal oud-Kamerlid en huidige gedupteerde Co Verdaas van de provincie Gelderland waarschijnlijk aan de slag gaan. De Groningse gedeputeerde Wilma Mansveld wordt naar verwachting de milieu-staatssecretaris op het ministerie van Infrastructuur.
De nummer 2 van de PvdA, Kamerlid Jetta Klijnsma, is in de race voor staatssecretaris van Sociale Zaken of Volksgezondheid. Wie de vierde PvdA-kandidaat is is nog onbekend.
VVD-Kamerlid Jeanine Hennis (39) wordt waarschijnlijk de eerste vrouwelijke minister van Defensie. De oud-europarlementariër oogstte na VVD-leider Rutte en minister Schippers (Volksgezondheid) bij de afgelopen verkiezingen de meeste voorkeursstemmen voor de liberalen.
In theorie kan er nog met mensen geschoven worden, als de onderhandelaars van VVD en PvdA morgen weer om de tafel gaan zitten.
Ik heb het idee dat ie van de ongeschikte personen het meeste geschikt is, maar er waren veel betere opties ja...quote:Op zondag 28 oktober 2012 19:03 schreef Eem_Il het volgende:
Ik vraag me toch wel af hoe Dijsselbloem het gaat doen als MinFin - in zijn CV staat niet veel waar uit ik kan afleiden dat het de geschikte persoon is voor deze post.
Ongeleid projectiel, arrogant, ongeschikt om mee samen te werken. Prototype briljante autist.quote:Op zondag 28 oktober 2012 19:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
OCW krijgt nu zo'n excuustruus, een vrouw die een functie krijgt omdat ze er nog even een vrouw bij moesten halen, niet omdat ze zichzelf heeft gepresenteerd met overweldigende kwaliteiten. Nooit krijgt OCW een volwassen minister die zich door en door bewezen heeft, altijd een excuustruus, een leek (van der Hoeven, van Bijsterveldt) of een beginner (Plasterk). Om over de leerling-ministers van OCW nog maar te zwijgen met Dijksma (werkelijk niets gepresteerd op carrièrevlak) en Zijlstra.
Laat ik maar eens één voorbeeld geven van een betere kandidaat, maar er zijn er velen: Frederick van der Ploeg, beter bekend als Rick van der Ploeg. Deze man heeft ervaring als staatssecretaris, nog wel van hetzelfde ministerie, hij is al lang genoeg uit de politiek om niet verpest te zijn door al die politieke spelletjes, hij is hoogleraar geweest aan verschillende universiteiten, heeft natuurkunde en economie gestudeerd en is aan Cambridge University gepromoveerd in de economie. Hij heeft ook de nodige ervaring voor de camera: interviews en zelf nog eens presentator geweest van de Wetenschapsquiz.
Ik weet wel wie ik liever heb als minister van OCW.
Bussemaker lijkt me inderdaad een prima kandidaat.quote:Op zondag 28 oktober 2012 19:26 schreef alors het volgende:
Jet Bussemaker een excuustruus noemen lijkt me ook onnodig. Ook zij heeft ervaring als staatssecretaris, heeft gestudeerd en is gepromoveerd.
Heet ze als staatssecretaris iets gepresteerd?quote:Op zondag 28 oktober 2012 19:26 schreef alors het volgende:
Jet Bussemaker een excuustruus noemen lijkt me ook onnodig. Ook zij heeft ervaring als staatssecretaris, heeft gestudeerd en in gepromoveerd.
Even specifiek: waarom lijkt het jou een goede kandidaat voor uitgerekend dit ministerie?quote:Op zondag 28 oktober 2012 19:29 schreef Reya het volgende:
[..]
Bussemaker lijkt me inderdaad een prima kandidaat.
Ze heeft veel politieke ervaring, ze kent een deel van de sector (het hoger onderwijs) uit persoonlijke ervaring, en ze heeft eerder een vrij zwaar staatssecretariaat (ze had onder andere medisch-ethische onderwerpen onder haar hoede, met de CU als coalitiepartner) goed verteerd.quote:Op zondag 28 oktober 2012 19:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Even specifiek: waarom lijkt het jou een goede kandidaat voor uitgerekend dit ministerie?
Van der Ploeg is volledig ongeschikt voor een politiek-bestuurlijke functie; de argumentatie is eerder al door eriksd gegeven. Om eenzelfde reden zit iemand als Arend Jan Boekestijn niet meer in de Kamer. Of ze geschikter is dan 'vele anderen' kan ik niet beoordelen, maar het lijkt me preferabel dat deze post door één gekend iemand wordt bekleed, en niet door een veelvoud aan onbekenden.quote:Op zondag 28 oktober 2012 19:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jij vindt haar een betere kandidaat dan Frederick van der Ploeg en vele anderen?
Heb je enig idee wat voor werkzaamheden een minister uitvoert?quote:Op zondag 28 oktober 2012 20:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik denk dat dit soort mensen best geschikt zijn en in het algemeen moet er volgens mij weer veel meer ruimte komen voor de vakidioot, zonderling of niet. Als die persoon maar goed is in het werk, wat maakt het dan uit? Je kan altijd iemand anders als communicatieve brug laten functioneren. De SG en de staatssecretaris kunnen wat meer worden geselecteerd op communicatieve vaardigheden.
Ik vind het jammer dat ze Jan Kees niet laten zitten. Ik vond het hem helemaal niet zo slecht doen.quote:Op zondag 28 oktober 2012 19:13 schreef Tanin het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat ie van de ongeschikte personen het meeste geschikt is, maar er waren veel betere opties ja...
Van mij had hij rustig mogen blijven zitten maar helaas werkt de Nederlandse politiek niet zo. Hij moet lid worden van de PvdA of de VVD om te kunnen blijven zitten. Als het aan mij zou liggen dan zou de formateur een kabinet samenstellen zonder te kijken naar van welke partij een minister/staatssecretaris al dan niet lid is. Waarom zou zo'n bestuurder lid moeten zijn van een coalitiepartij?quote:Ik vind het jammer dat ze Jan Kees niet laten zitten. Ik vond het hem helemaal niet zo slecht doen.
http://www.at5.nl/artikel(...)asscher-over-vertrekquote:AT5 spreekt Asscher over vertrek
Lodewijk Asscher, nu nog wethouder in Amsterdam, wordt al dagen genoemd als vice-premier in het kabinet Rutte-II.
Als dit doorgaatquote:Op maandag 29 oktober 2012 01:19 schreef freako het volgende:
Wat blijft er nu eigenlijk over voor de minister van BZK nu er een minister voor Wonen en Rijksdienst komt? De Antillen en het openbaar bestuur? Of komt Immigratie e.d. nu ook bij deze minister terecht?
Is er wel wat werk te doen. Of zou dat onder Blok gaan vallen?quote:'Akkoord VVD en PvdA: provincies en gemeenten samenvoegen’
Een verkiezingsaffiche in de gemeente Moordrecht. Per 1 januari fuseren de gemeenten Moordrecht, Nieuwerkerk aan den IJssel en Zevenhuizen-Moerkapelle tot Zuidplas. Op 18 november kiezen de burgers daar al hun gemeenteraad, net als in nog vijf plaatsen, vier maanden eerder dan de rest van Nederland. ANP / Valerie Kuypers
door Jules Seegers
Nederland moet over een paar jaar alleen nog maar gemeenten met meer dan honderdduizend inwoners tellen. Gewesten met minder inwoners moeten fuseren. Dat staat in het conceptregeerakkoord van VVD en PvdA, schrijft De Telegraaf vanochtend.
Als dit plan doorgaat, heeft dat gevolgen voor bijna alle gemeenten. Nu tellen maar 25 van de 415 gemeenten meer dan honderdduizend inwoners.
De partijen willen verder de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland samenvoegen. De Noordoostpolder zou daarvan kunnen worden losgekoppeld. Het totaal aantal provincies zou moeten worden teruggebracht tot vijf landsdelen.
De Tweede Kamerfracties van VVD en PvdA worden maandagochtend geïnformeerd over het conceptregeerakkoord. De verwachting is dat begin deze week een definitief akkoord wordt bereikt.
Misschien wil hij wel even van partij veranderen, als je hem lief aankijkt.quote:Op zondag 28 oktober 2012 21:26 schreef Eem_Il het volgende:
[..]
Ik vind het jammer dat ze Jan Kees niet laten zitten. Ik vond het hem helemaal niet zo slecht doen.
Dat lijkt me niet. Dan wordt Plasterk de minister voor Spek en Bonen.quote:Op maandag 29 oktober 2012 07:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als dit doorgaat
[..]
Is er wel wat werk te doen. Of zou dat onder Blok gaan vallen?
Daar hebben we het laatste nog niet over gehoord, inderdaad.quote:Op maandag 29 oktober 2012 08:06 schreef freako het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet. Dan wordt Plasterk de minister voor Spek en Bonen.
Interessant plan trouwens.
Mocht dit doorgaan is het nogal een trendbreuk met Rutte-1 waar alleen fusies van onderop zouden doorgaan. Gemeenten groter dan 100.000 lukt alleen met dwang van bovenaf.quote:Op maandag 29 oktober 2012 08:11 schreef Reya het volgende:
[..]
Daar hebben we het laatste nog niet over gehoord, inderdaad.
Dat vereist bijna wel een minister op zich.quote:Op maandag 29 oktober 2012 08:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Mocht dit doorgaan is het nogal een trendbreuk met Rutte-1 waar alleen fusies van onderop zouden doorgaan. Gemeenten groter dan 100.000 lukt alleen met dwang van bovenaf.
Als je het binnen 1 regeringsperiode voor elkaar wilt krijgen zeker.quote:Op maandag 29 oktober 2012 08:14 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat vereist bijna wel een minister op zich.
Neuh, dat zal het verschil niet maken. Ze waren gewoon tot elkaar veroordeeld en hebben dat voortvarend opgepakt.quote:Op maandag 29 oktober 2012 08:36 schreef remlof het volgende:
Dit was een snelle maar wel vreemde formatie. Er zijn twee informateurs aangesteld die vanzelf zijn veranderd in formateurs die het zaakje hebben beklonken. Misschien is dat omdat men tegenwoordig tussendoor niet meer naar de koningin hoeft?
Ja en nee. Ik denk dat de koningin de snelheid stabiliseerd: bij een langzame formatie kan zij hem stimuleren, maar bij een snelle formatie (zoals deze) zou ze hem door alle poespas alleen maar afremmen.quote:Op maandag 29 oktober 2012 08:36 schreef remlof het volgende:
Dit was een snelle maar wel vreemde formatie. Er zijn twee informateurs aangesteld die vanzelf zijn veranderd in formateurs die het zaakje hebben beklonken. Misschien is dat omdat men tegenwoordig tussendoor niet meer naar de koningin hoeft?
Dit. De koningin zal een terugkeer maken bij de minder simpele uitslagen.quote:Op maandag 29 oktober 2012 08:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Neuh, dat zal het verschil niet maken. Ze waren gewoon tot elkaar veroordeeld en hebben dat voortvarend opgepakt.
Ja, dat wordt inderdaad nogal krap, al heeft dit kabinet nog wel het geluk dat ze een half jaartje extra hebben, tot maart 2017.quote:Op maandag 29 oktober 2012 08:15 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als je het binnen 1 regeringsperiode voor elkaar wilt krijgen zeker.
http://www.volkskrant.nl/(...)e-startblokken.dhtmlquote:Kabinet-Rutte II staat in de startblokken
[..]
Posten
Veel tijd heeft Rutte dan niet meer nodig, want de verdeling van de posten is rond. De VVD krijgt zeven ministers, de PvdA zes. Daar staat tegenover dat de PvdA vier staatssecretariaten krijgt en de VVD drie. Grote verrassing is het VVD-Kamerlid Jeanine Hennis-Plasschaert als eerste vrouwelijke minister van Defensie. Haar partijgenoot Henk Kamp gaat naar Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (ELI). De huidige VVD-fractievoorzitter Stef Blok wordt minister op de nieuwe post Wonen en Rijksdienst, waar hij de hervorming van de woningmarkt en van de overheid gestalte moet geven. De huidige minister Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken valt buiten de boot. De VVD brengt meer vrouwelijke ministers in dan de PvdA: drie tegen twee.
Bij de PvdA zijn nu ook de vier staatssecretarissen bekend. Daarbij hebben de sociaal-democraten wel een man-vrouw-evenwicht gevonden. Op VWS komt oud-topambtenaar Martin van Rijn. De huidige directeur bij zorgpensioenfonds PGGM is 'de beste voor de post', aldus een ingewijde. Wilma Mansveld, gedeputeerde uit Groningen, wordt staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Oud-PvdA-Kamerlid Co Verdaas, gedeputeerde in Gelderland, komt naar ELI. Het Kamerlid Jetta Klijnsma keert terug naar Sociale Zaken, waar zij ook in Balkenende IV staatssecretaris was.
Bij de VVD wordt de Haagse wethouder Sander Dekker staatssecretaris op Onderwijs. Fred Teeven blijft op Justitie, Frans Weekers op Financiën.
Volgens mij kan de hele bestuurslaag weg. maar maak er anders een mooie combi met de waterschappen van. Die fuseren toch ook in hoog tempo.quote:Op maandag 29 oktober 2012 10:14 schreef Nielsch het volgende:
Waarom bestaande provincies fuseren en niet vijf nieuwe delen maken met logischere grenzen?
hou ajb de waterschappen zo ver mogelijk van politiek af, heb liever dat ze verkiezingen daarvoor afschaffen. HEt zijn prima taakorganisaties volgens logische gebieden ingedeeld. In provincies zou best onlogsch zijnquote:Op maandag 29 oktober 2012 10:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Volgens mij kan de hele bestuurslaag weg. maar maak er anders een mooie combi met de waterschappen van. Die fuseren toch ook in hoog tempo.
ben het wel met je eens, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat schultz het zich kan veroorloven om -net als de 2 voorgaande winters- het ov nog een 3e keer zo uit de hand te laten lopen als het winterweer even tegenzit.quote:Op maandag 29 oktober 2012 12:59 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Jammer dat fossiel Opstelten en Fred Kroket mogen blijven zitten. Zij gaan de rechtsstaat zeker geen goed doen. Verder heb ik zeker geen hoge pet op van juffrouw Schultz. Alsof zij iets geeft om het openbaar vervoer. Hennis op defensie vind ik wel verrassend, misschien had ze Teeven wel kunnen vervangen gezien haar portefeuille als kamerlid.
Er ligt na het debacle van 2008 nu een voorstel om de waterschapsverkiezingen via de gemeentes te laten lopen, net zoals Provinciale Staten de Eerste Kamer kiest.quote:Op maandag 29 oktober 2012 15:19 schreef rubbereend het volgende:
[..]
hou ajb de waterschappen zo ver mogelijk van politiek af, heb liever dat ze verkiezingen daarvoor afschaffen. HEt zijn prima taakorganisaties volgens logische gebieden ingedeeld. In provincies zou best onlogsch zijn
Precies. Er wordt veel te gemakkelijk over afschaffen gesproken. Imo ook bij de provincies, al zijn daar wel wat valide argumenten om ze af te schaffen.quote:Op maandag 29 oktober 2012 15:19 schreef rubbereend het volgende:
[..]
hou ajb de waterschappen zo ver mogelijk van politiek af, heb liever dat ze verkiezingen daarvoor afschaffen. HEt zijn prima taakorganisaties volgens logische gebieden ingedeeld. In provincies zou best onlogsch zijn
Wat vreemd is aangezien de waterschap issues en taken totaal los staan van partijpolitieke achtergronden en ideologieën. De enige overeenkomst is dat ze verkiezingen hebben. De reden en nut om die net zo partijgepolitiseerd te maken ontgaat mij volkomen.quote:Op maandag 29 oktober 2012 15:28 schreef freako het volgende:
[..]
Er ligt na het debacle van 2008 nu een voorstel om de waterschapsverkiezingen via de gemeentes te laten lopen, net zoals Provinciale Staten de Eerste Kamer kiest.
Inderdaad, waterschappen zijn nu helemaal gespecialiseerd op het gebied waar ze werken, hier bijvoorbeeld de grote rivieren en de polders daartussen. Ideaal. En naar ik ergens gehoord heb is uit onderzoek gebleken dat waterschappen zelfs één van de meest efficiënte overheidsorganen isquote:Op maandag 29 oktober 2012 15:28 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Precies. Er wordt veel te gemakkelijk over afschaffen gesproken. Imo ook bij de provincies, al zijn daar wel wat valide argumenten om ze af te schaffen.
De waterschappen zijn erg deskundig en effectief. Met weinig middelen voeren ze prima hun taken uit. Strubbelingen over gebrek aan geld voor noodzakelijke dijkversterkingen komen bijna altijd van andere politieke lagen. Afschaffen van de waterschappen zou wel eens een historische fout kunnen zijn.
Breng de taken van de provincies dan maar bij de waterschappen onderquote:Op maandag 29 oktober 2012 15:19 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Poging om het te populariseren.quote:Op maandag 29 oktober 2012 15:30 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Wat vreemd is aangezien de waterschap issues en taken totaal los staan van partijpolitieke achtergronden en ideologieën. De enige overeenkomst is dat ze verkiezingen hebben. De reden en nut om die net zo partijgepolitiseerd te maken ontgaat mij volkomen.
dat wel, gewoon ondoen van de belastingen en rechtstreeks uit de rijksbegroting betalen. En verder als zelfstandig orgaan controleren.quote:Op maandag 29 oktober 2012 15:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Breng de taken van de provincies dan maar bij de waterschappen onder. Maar als eigen club met eigen verkiezingen en eigen belastingen hebben ze wat mij betreft hun langste tijd gehad.
Een trend die je wel vaker ziet. Maar de taken van de waterschappen liggen vrij vast. Het zijn vooral zaken als dijkinspecties en waterzuivering. Ik vrees dat met een popularisering waterschappen gebruikt gaan worden door 'ambitieuze' bestuurders en dezelfde problemen als woningcorporaties met teveel geld gaan krijgen.quote:
Precies.quote:Op maandag 29 oktober 2012 15:45 schreef rubbereend het volgende:
En de provincies opheffen is vooral interessant om de pot van de miljarden te kunnen roven
Zoveel taken heeft de provincie er niet bijgekregen. Er zijn vooral taken naar de gemeenten gegaan (ook van de provincies). Vraag me echt zwaar af wat het nut van die clubs nog is. Compleet achterhaald instituut.quote:Op maandag 29 oktober 2012 16:02 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Precies.
Het is diezelfde rijksoverheid geweest die in het kader van bezuinigingen allerlei taken naar de provincie heeft doorgeschoven. Taken waarvoor ze niet geschikt waren en nauwelijks middelen kregen. Daardoor zijn er een aantal dingen misgegaan, en nu roept diezelfde rijksoverheid dat ze moeten worden afgeschaft.
De belofte is dus gebroken dat de PvdA en de VVD evenveel ministers zouden leveren. De VVD krijgt er 7 waarvan 1 zonder portefeuille, de PvdA krijgt er 6 waarvan 1 zonder portefeuille.quote:Op maandag 29 oktober 2012 10:32 schreef freako het volgende:
Dan lijkt dit de kabinetsamenstelling te worden:
Algemene Zaken
Rutte (VVD)
Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties
Plasterk (PvdA)
Financiën
Dijsselbloem (PvdA)
Weekers (VVD) staatssecretaris
Buitenlandse Zaken
Timmermans (PvdA)
Veiligheid & Justitie
Opstelten (VVD)
Teeven (VVD) staatssecretaris
Volksgezondheid, Welzijn & Sport
Schippers (VVD)
Van Rijn (PvdA) staatssecretaris
Sociale Zaken & Werkgelegenheid
Asscher (PvdA) tevens vicepremier
Klijnsma (PvdA) staatssecretaris
Onderwijs, Cultuur & Wetenschap
Bussemaker (PvdA)
Dekker (VVD) staatssecretaris
Economische Zaken, Landbouw & Innovatie
Kamp (VVD)
Verdaas (PvdA) staatssecretaris
Defensie
Hennis (VVD)
Infrastructuur & Milieu
Schultz van Haegen (VVD)
Mansveld (PvdA) staatssecretaris
en 2 ministers zonder portefeuille:
Ontwikkelingssamenwerking en Buitenlandse Handel
Ploumen (PvdA)
Wonen & Rijksdienst
Blok (VVD)
Kan toch potentieel een probleem worden in de Senaat.quote:Op maandag 29 oktober 2012 16:38 schreef TwyLight het volgende:
Kwal Buma gaat nu even lekker negatief zijnboohoo zijn partijtje mag niet mee doen
Het is er niet de partij naar om een volledige blokkade op te werpen in de Senaat.quote:Op maandag 29 oktober 2012 16:46 schreef Morendo het volgende:
[..]
Kan toch potentieel een probleem worden in de Senaat.
Het is er ook niet de partij naar om 13 zetels te halen in de Tweede Kamer. Via de Eerste Kamer kunnen ze zich uitstekend profileren en opwerpen als oppositieleider. Ik verwacht dat ze in ieder geval compromissen willen op het terrein van 'het gezin' ofzo.quote:Op maandag 29 oktober 2012 16:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is er niet de partij naar om een volledige blokkade op te werpen in de Senaat.
de combi D66, Groenlinks geeft ook een meerderheid en zal op tal van velden gewoon meestemmen met de coalitie. Ook de ChristenUnie zal op tal van onderwerpen voor stemmen.quote:Op maandag 29 oktober 2012 17:06 schreef Morendo het volgende:
[..]
Het is er ook niet de partij naar om 13 zetels te halen in de Tweede Kamer. Via de Eerste Kamer kunnen ze zich uitstekend profileren en opwerpen als oppositieleider. Ik verwacht dat ze in ieder geval compromissen willen op het terrein van 'het gezin' ofzo.
Was dat een belofte dan?quote:Op maandag 29 oktober 2012 16:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De belofte is dus gebroken dat de PvdA en de VVD evenveel ministers zouden leveren.
En de boze bejaarden zullen ook niet overal tegen gaan stemmen.quote:Op maandag 29 oktober 2012 17:07 schreef rubbereend het volgende:
[..]
de combi D66, Groenlinks geeft ook een meerderheid en zal op tal van velden gewoon meestemmen met de coalitie. Ook de ChristenUnie zal op tal van onderwerpen voor stemmen.
http://www.kabinetsformat(...)teurs-29-10-2012.pdfquote:De departementale benaming en indeling alsmede de verdeling van posten tussen bewindspersonen van VVD en PvdA zijn eveneens onderwerp van bespreking geweest.
De fractievoorzitters zijn het eens geworden over wijziging van de naam van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Het ministerie krijgt de naam Economische Zaken.
Wat de departementale indeling betreft, zijn beide fractievoorzitters het eens geworden over de volgende herindelingen:
- Van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gaan immigratie en asiel naar het ministerie van Veiligheid en Justitie en integratie en inburgering naar het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
- Van het ministerie van Financiën gaat het rijksvastgoed naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
- Van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie gaat buitenlandse handel naar het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Bumaquote:Op maandag 29 oktober 2012 16:38 schreef TwyLight het volgende:
Kwal Buma gaat nu even lekker negatief zijnboohoo zijn partijtje mag niet mee doen
Dat zou op zich wel zonde zijnquote:Op maandag 29 oktober 2012 19:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Als deze regering gewoon goed en degelijk regeert blijft er niets van het cda over, zakken ze naar een paar zetels.
quote:
LOL maar de journalisten gaan dat niet uit hun duim zuigen, ze hebbne bronnen en die bronnen dat zijn politici met wie ze een goede relatie hebben en die toevallig aanwezig zijn bij de onderhandelingen of die op de een of andere manier ingelicht worden door mensen die aanwezig zijn bij de onderhandelingen.quote:Op maandag 29 oktober 2012 17:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
de radiostilte is er vast niet voor doorbroken
Oh?quote:Op maandag 29 oktober 2012 17:06 schreef Morendo het volgende:
[..]
Het is er ook niet de partij naar om 13 zetels te halen in de Tweede Kamer.
Neuh, puur demografisch is dit niet zo te verklaren. Het is meer dat ze de boot totaal gemist hebben.quote:Op maandag 29 oktober 2012 21:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Oh?
Het is nochtans erg logisch dat het CDA zetels verliest aangezien gemiddeld jaarlijks veel meer CDA-kiezers overlijden dan dat er bijkomen. Het zijn niet de jongeren die de kerkbanken vullen.
Dat is ietwat kort door de bocht maar daar komt het in essentie wel op neer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |