Oké, mijn mening over de (hoogstwaarschijnlijk) aanstaande ministers:
1. Algemene Zaken, Mark Rutte (VVD): ik heb PvdA gestemd, maar ik heb weinig tegen Mark Rutte. Leidde hiervoor een klotekabinet, maar ja.
2. Financiën, Jeroen Dijsselbloem (PvdA): lijkt met een verstandige man. Heb ik wel vertrouwen in.
3. Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties, Ronald Plasterk (PvdA): ik heb bij de verkiezingen van dit jaar op hem gestemd. Komt sympathiek over en is mijns inziens een echte sociaaldemocraat. Ik heb veel vertrouwen in de man, maar ik weet niet, of dit het juiste ministerie voor hem is. Ik had hem liever op Onderwijs of op Buitenlandse Handel & Ontwikkelingssamenwerking gezien.
4. Buitenlandse Zaken, Frans Timmermans (PvdA): kundige man, Europeaan, spreekt zijn talen, kortom: de best mogelijke keuze voor dit departement.
5. Onderwijs, Jet Bussemaker (PvdA): weet niet wat ik ervan moet denken. Ze wordt "mijn" minister (ik werk in het onderwijs). Ik had hier liever Dijsselbloem of Plasterk gezien.
6. Sociale Zaken & Werkgelegenheid, Lodewijk Asscher (PvdA): ik verwacht dat Asscher, samen met Timmermans, de beste minister van het kabinet wordt. Kan harde, noodzakelijke besluiten uitvoeren, maar verliest het sociale aspect nooit uit het oog.
7. Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, Henk Kamp (VVD): ondanks dat het een VVD'er is, heb ik best wel vertrouwen in deze man. Ik had hem echter liever op Defensie gezien.
8. Veiligheid & Justitie, Ivo Opstelten (VVD): afschuwelijk dat deze man terug mag keren in het kabinet, waarschijnlijk samen met zijn al even erge hulpje, staatssecretaris Fred Teeven. Deze man heeft niets met vrijheid en een fatsoenlijke vorm van liberalisme te maken.
9. Infrastructuur & Milieu, Melanie Schulz van Haegen (VVD): leuke vrouw, maar mijns inziens niet echt een capabele minister van I&M. Dat 130 rijden hoefde van mij niet zo nodig.
10. Volksgezondheid, Welzijn & Sport, Edith Schippers (VVD): misschien iets beter dan Schulz van Haegen, maar mijns inziens ook niet echt een topminister. Ik mag hopen dat er een iets minder marktgerichte koers komt op dit ministerie, door de invloed van de PvdA.
11. Buitenlandse Handel & Ontwikkelingssamenwerking, Lilianne Ploumen (PvdA): ik ben blij dat er weer een minister van Ontwikkelingssamenwerking komt. Hopelijk speelt dat onderdeel een essentiële rol bij dit departement. Die bezuiniging van 1 miljard euro doet mij pijn, aangezien we nu een VN-norm loslaten en ik het geen pas vind geven dat de allerzwaksten der Aarde mede de dupe worden van de internationale crisis. Nou ja, ik ben benieuwd wat deze minister in de praktijk gaat doen. Ronald Plasterk was voor mij ook een goede kandidaat voor deze post.
12. Defensie, Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD): yes, een progressieve VVD'er in het kabinet! Ik heb veel vertrouwen in deze vrouw. Ik had haar liever op Veiligheid & Justitie gezien (zodat Opstelten kon vertrekken) en Henk Kamp op Defensie, maar ja. Ik ben benieuwd naar haar als minister.
13. Wonen & Rijksdienst, Stef Blok (VVD): naast Ivo Opstelten de ergste persoon in deze ploeg. Ik vind hem vaak eng rechts overkomen. Moest van de VVD beloond worden na zijn fractievoorzitterschap. Hopelijk gaat er nu echt iets gebeuren op de woningmarkt (zowel wat hypotheekrenteaftrek als scheefwonen betreft). Het worden spannende tijden op het gebied, waar dit nieuwe departement zich mee bezig gaat houden. Ik had hier persoonlijk liever een andere persoon gezien. Een type zoals Rick van der Ploeg (PvdA), Willem Vermeend (PvdA) of Annemarie Jorritsma (VVD). Welke andere VVD'er zou er geschikt zijn voor deze post? Ik weet het persoonlijk niet.
[ Bericht 0% gewijzigd door Britpop1995 op 28-10-2012 16:34:28 (foutje gemaakt) ]
Liefde is een product van vrijheid. Liefde op basis van dominantie is een leugen.
Geniet van de kleine dingen. Op een dag kijk je terug op je leven en dan blijken juist die kleine dingen de grote dingen te zijn geweest.