het lijkt me logisch dat je ze wél even isoleert. Jij woont ook niet in een huis van alleen maar steen en beton mag ik hopen. Daarnaast kan je het zo maken als je zelf wilt. Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind dit zeker niet lelijk:quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 19:15 schreef erikkll het volgende:
Ik zie wel wat nadelen. Zo zijn ze slecht geïsoleerd, niet duurzaam, klein, lelijk (aan de buitenkant), gehorig, heet (in de zomer). Waarom zou je er permanent in willen wonen?
Dit gaat de gemeente toch niet zien als containerwoning, lijkt mequote:Op dinsdag 16 oktober 2012 19:21 schreef Saisai het volgende:
[..]
het lijkt me logisch dat je ze wél even isoleert. Jij woont ook niet in een huis van alleen maar steen en beton mag ik hopen. Daarnaast kan je het zo maken als je zelf wilt. Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind dit zeker niet lelijk:
[ afbeelding ]
Een huis voldoet volgens de gemeente aan een aantal eisen die niet overeen komen met een containerwoning (bv stenen muren).quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 19:22 schreef erikkll het volgende:
[..]
Dit gaat de gemeente toch niet zien als containerwoning, lijkt me
ja, daar heb ik ook naar gekeken. Ook erg tof!quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 19:25 schreef Junglebeast het volgende:
Waarom wordt er eigenlijk niet veel meer met (duurzaam) hout gebouwd? Je kan hele bouwpakketten kopen uit zweden of amerika. En die zijn meestal snel neer gezet.
omdat ze waarschijnlijk niet veel goedkoper zijnquote:Op dinsdag 16 oktober 2012 19:25 schreef Junglebeast het volgende:
Waarom wordt er eigenlijk niet veel meer met (duurzaam) hout gebouwd? Je kan hele bouwpakketten kopen uit zweden of amerika. En die zijn meestal snel neer gezet.
Precies daarin ben ik geïnteresseerd. Wat komt er allemaal bij kijken?quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 19:33 schreef RichardRichard het volgende:
Ik weet dat iemand in de buurt van Groningen een container huis probeert te bouwen. Komt alleen meer bij kijken dan je denkt maar uiteindelijk wel flink goedkoper (wat hij heeft uitgerekend).
Wellicht wat berekeningen wanneer je een en ander aan elkaar gaat verbinden/lassen? Stapelen?quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 19:34 schreef Saisai het volgende:
[..]
Precies daarin ben ik geïnteresseerd. Wat komt er allemaal bij kijken?
een 3D model heb ik al gemaakt, kosten ervoor berekenen gaat ook geen probleem worden. Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in de gemeentelijke procedures.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 19:36 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
Wellicht wat berekeningen wanneer je een en ander aan elkaar gaat verbinden/lassen? Stapelen?
hier nog zo'n mooiequote:Op dinsdag 16 oktober 2012 19:21 schreef Saisai het volgende:
[..]
het lijkt me logisch dat je ze wél even isoleert. Jij woont ook niet in een huis van alleen maar steen en beton mag ik hopen. Daarnaast kan je het zo maken als je zelf wilt. Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind dit zeker niet lelijk:
[ afbeelding ]
Ach, wat een onzin en geldverspilling dit. Bouw dan gewoon eem betonnen huis. Goedkoper dan een containerhuis dat met van dat dure hardhout is bekleed. Echt, je leeft in een alternatieve realiteit als je dit huis duurzaam noemt.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 19:21 schreef Saisai het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 19:42 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
Notitie van de gemeente Barendrecht:
http://decentrale.regelge(...)endrecht/210406.html
Dat klinkt positiefquote:Permanente (zee)containers en units kunnen alleen worden toegestaan als die er qua uiterlijk uitzien als ter plaatse gebouwd, bijvoorbeeld doordat de gevels zijn bekleed met hout en onder de voorwaarde dat kleur, materialen, detaillering en situering zijn afgestemd op de bestaande bebouwing en als ze voldoen aan planologische en technische eisen.
Beton kost ook flink wat energie om te maken. Als je het goed aanpakt kun je goed duurzaam bouwen met hout. En tja ook oude zeecontainers die je dan gebruikt als frame.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 19:45 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ach, wat een onzin en geldverspilling dit. Bouw dan gewoon eem betonnen huis. Goedkoper dan een containerhuis dat met van dat dure hardhout is bekleed. Echt, je leeft in een alternatieve realiteit als je dit huis duurzaam noemt.
Zo te zien zitten daar wel een stuk of 30 bomen in. Die kun je natuurlijk opnieuw aanplanten, maar dan moet je weer 20 jaar wachten totdat die weer even groot zijn. Dus niks duurzaam. Je bent gewoon 30 bomen kwijt voor 20 jaar. Dat is niet anders dan geld lenen om een TV te kopen.
Maar hout is toch niet duurzaam? Als je een boom kapt, kun je natuurlijk een jonge boom planten. Ooit zal die weer even groot zijn als de gekapte boom. Maar dat duurt een paar jaar.quote:
expert hier hoorquote:Op dinsdag 16 oktober 2012 19:45 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ach, wat een onzin en geldverspilling dit. Bouw dan gewoon eem betonnen huis. Goedkoper dan een containerhuis dat met van dat dure hardhout is bekleed. Echt, je leeft in een alternatieve realiteit als je dit huis duurzaam noemt.
Zo te zien zitten daar wel een stuk of 30 bomen in. Die kun je natuurlijk opnieuw aanplanten, maar dan moet je weer 20 jaar wachten totdat die weer even groot zijn. Dus niks duurzaam. Je bent gewoon 30 bomen kwijt voor 20 jaar. Dat is niet anders dan geld lenen om een TV te kopen.
duurzaam heeft niks te maken met wat je gebruikt, maar alles met hoe dit gefrabiceerd, gebruikt en afgebroken wordt.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 19:55 schreef RetepV het volgende:
[..]
Maar hout is toch niet duurzaam? Als je een boom kapt, kun je natuurlijk een jonge boom planten. Ooit zal die weer even groot zijn als de gekapte boom. Maar dat duurt een paar jaar.
Goed, in plaats van stelen van de natuur leen je van de natuur. Je 'betaalt' het dus wel terug. Alleen doe je daar X jaar over (de dat zo'n boom er over doet om weer zo groot te worden als de gekapte boom). Het is dus niet zo dat je meteen neutraal bent. Je bent over 20 jaar neutraal. En als de boom vroegtijdig dood gaat, dan duurt het nog langer voordat hij vervangen is.
Waarom moet het hout zijn? Waarom niet iets dat recyclebaar is omdat het niet wegrot? Waarom niet steentjes er tegenaan plakken?
Een boom duurt dus 20 jaar ofzo om te recyclen. Beton kun je veel makkelijker en snelle recyclen.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 19:53 schreef Junglebeast het volgende:
[..]
Beton kost ook flink wat energie om te maken. Als je het goed aanpakt kun je goed duurzaam bouwen met hout. En tja ook oude zeecontainers die je dan gebruikt als frame.
Uiteindelijk is dat zeker het streven. Ik heb al wat gekeken naar windturbines. Die maken ze tegenwoordig ook voor particulieren en geven leuke rendementen.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 20:02 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
Ga je volledig voor zelfvoorzienend?
het recyclen van bouwmaterialen zoals steen, beton, legeringen en gemixt plastic is zo energieverslindend als maar kan en mag je eerder downcyclen noemenquote:Op dinsdag 16 oktober 2012 20:00 schreef RetepV het volgende:
[..]
Een boom duurt dus 20 jaar ofzo om te recyclen. Beton kun je veel makkelijker en snelle recyclen.
En energie. Een boom heeft dus 20 jaar dagelijks een hoeveelheid energie nodig om te kunnen groeien. Als je dat optelt en afzet tegen de energie om beton te recyclen, denk ik dat beton nog wel eens heel wat goedkoper kan uitvallen.
En als je accepteert dat een boom 20 jaar kost om te recyclen, dan kun je ook accepteren dat je de energie voor het maken en recyclen van beton van de zon betrekt. Misschien duurt het dan een jaar om het beton voor één heel huis te recyclen, maar dat betekent NOG dat het efficienter, en dus duurzamer, is om beton te gebruiken en te recyclen.
Als je heel goed isoleert kun je ook met een mooie aardwarmtepomp werkenquote:Op dinsdag 16 oktober 2012 20:04 schreef Saisai het volgende:
[..]
Uiteindelijk is dat zeker het streven. Ik heb al wat gekeken naar windturbines. Die maken ze tegenwoordig ook voor particulieren en geven leuke rendementen.
Ja, over die aardwarmtepomp heb ik ook gelezen, maar de kosten ervoor schijnen niet op te wegen tegen het (lage) rendement.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 20:11 schreef erikkll het volgende:
[..]
Als je heel goed isoleert kun je ook met een mooie aardwarmtepomp werkenIn de winter verwarming, in de zomer airco. ICM zonnepanelen en jouw windturbine ben je dan al een heel eind
O cool dat zo'n man dat online zet. Maarr.. zover is het nog niet, ik moet eerst dat huis eens zien te plaatsen ergensquote:
Als je zo'n kleine windmolen bedoelt met een rotordiameter van zeg 2 a 3 meter, daar bestaan geen exemplaren van met een 'leuk' rendement.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 20:04 schreef Saisai het volgende:
Ik heb al wat gekeken naar windturbines. Die maken ze tegenwoordig ook voor particulieren en geven leuke rendementen.
De DonQi lijkt het goed te doen. Maar nogmaals, zover is het nog lang niet.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 21:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als je zo'n kleine windmolen bedoelt met een rotordiameter van zeg 2 a 3 meter, daar bestaan geen exemplaren van met een 'leuk' rendement.
Ik heb zelf al één ontworpenquote:Op dinsdag 16 oktober 2012 21:16 schreef jpajs het volgende:
In sketchup zijn in 3D warehouse diverse leuke container woningen te vinden. Mischien met wat aan passingen dat je woning er al kant en klaar tussen zit. Ander een machtig mooi plek om details te bestuderen.
[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
Ik weet niet wat die kost, maar die levert per jaar in Zeeland (!) een kleine 400kWh op. Dat is nog geen ¤ 100,- aan stroom. ( Bron )quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 21:13 schreef Saisai het volgende:
De DonQi lijkt het goed te doen. Maar nogmaals, zover is het nog lang niet.
Ok, maar vooralsnog ben ik daar ook nog niet mee bezig. En dat heb ik al.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 21:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik weet niet wat die kost, maar die levert per jaar in Zeeland (!) een kleine 400kWh op. Dat is nog geen ¤ 100,- aan stroom. ( Bron)
Dat kan met minder dan 4m2 aan zonnepanelen ook, beter hou je in je ontwerp dan rekening met een plek voor zonnepanelen richting het zuiden.
Zie mijn edit, je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 21:27 schreef Saisai het volgende:
Ok, maar vooralsnog ben ik daar ook nog niet mee bezig.
Ben wel benieuwd. Kun je er iets van laten zien?quote:
je hebt een dmquote:Op dinsdag 16 oktober 2012 22:19 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd. Kun je er iets van laten zien?
Vind zelf dit containergebouw (wel tijdelijk) wel cool. Pumacity:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Niet echt nodig als je stapelt. Kan 40 ton in een 40 ft. Al stapel je 8 op elkaar is er niks aan de hand. Hele boten varen zo de wereld rond.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 19:36 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
Wellicht wat berekeningen wanneer je een en ander aan elkaar gaat verbinden/lassen? Stapelen?
Indd. ik kom trouwens wel tegen dat er in bouwbesluiten staat dat een plafond 2,60 moet zijn. De containers (tall) zijn 2,67 cm, en dat is zonder vloeren en plafonds. Vraag me af of dat een probleem gaat opleveren.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 23:04 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Niet echt nodig als je stapelt. Kan 40 ton in een 40 ft. Al stapel je 8 op elkaar is er niks aan de hand. Hele boten varen zo de wereld rond.
gelukkig wegen mn vriend en ik samen 20 ton, dus dat kan net. Al is 7 centimeter echt niet veel speling!quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 23:26 schreef Tikbalang het volgende:
Je moet idd met extra hoge werken hou je idd 7 cm over voor isolatie/vloeren lijkt mij geen probleem.
Was trouwens beetje aan het overdrijven er mag max maar 27 ton in maar goed. Paar van die dingen op een rij 3 hoog en je hebt een kast van een woning dat wel.
Stel 2 breed, en 3 hoog, dus 6 stuks. Dan heb je iets meer dan een normaal oppervlak van een rijtjeshuis. (Zonder alle aanpassingen nog voor isolatie, ramen, deuren, leidingwerk enz.)quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 23:26 schreef Tikbalang het volgende:
Paar van die dingen op een rij 3 hoog en je hebt een kast van een woning dat wel.
Dat ligt eraan hoe dat zit met roesten e.d. Ik heb al geïnformeerd, maar nog geen antwoord.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 23:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Stel 2 breed, en 3 hoog, dus 6 stuks. Dan heb je iets meer dan een normaal oppervlak van een rijtjeshuis. (Zonder alle aanpassingen nog voor isolatie, ramen, deuren, leidingwerk enz.)
Wat kost 1 kale container? (Of is het de bedoeling 2e hands containers te gaan gebruiken?)
Nou, ik heb vroegah wel eens een 20 voet container 2e hands gekocht (Ik had wat extra opslagruimte nodig achter het bedrijfspand), die kostte niet veel (althans, werd toch zakelijk betaald) en daar was ik 1200,- gulden voor kwijt incl. brengen. (in 1997 ofzo)quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 23:41 schreef Saisai het volgende:
Dat ligt eraan hoe dat zit met roesten e.d. Ik heb al geïnformeerd, maar nog geen antwoord.
Bij voorkeur natuurlijk tweedehands, maar ik weet niet of dat kan. het blijft staal.. ga je dat helemaal insmeren met epoxy of loodverf of is er ook een natuurvriendelijke optie?
Nou ja, ik hoor het dus nog van de expertsquote:Op dinsdag 16 oktober 2012 23:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nou, ik heb vroegah wel eens een 20 voet container 2e hands gekocht (Ik had wat extra opslagruimte nodig achter het bedrijfspand), die kostte niet veel (althans, werd toch zakelijk betaald) en daar was ik 1200,- gulden voor kwijt incl. brengen. (in 1997 ofzo)
Kreeg ik wel een container met de nodige deuken/beschadigingen/roestplekjes voor. En lastig te sluiten deuren, maar dat boeide niet echt, ik hoefde er toch maar 1 maal per 1 a 2 maanden in te zijn.
Ik kan je wel vertellen dat hij 12 jaar later (zonder ook maar enige vorm van onderhoud, dat wel) total-loss was. Echt dat hele ding donderde uit elkaar. De inmiddels nieuwe eigenaar heeft hem op last van de gemeente moeten laten weghalen. Ging nergens meer over.
Hout rot sneller weg dan steen/beton/glas etc.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 19:25 schreef Junglebeast het volgende:
En het is dan eerste instantie wel goedkoper, zo'n 'houten bouwpakket' maar tel daar eens je periodieke schilderbeurten bij op... Dan loop je helemaal leeg.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 00:02 schreef 2cv het volgende:
Hout rot sneller weg dan steen/beton/glas etc.
Als eerste laag een epoxy zink primer. Daaroverheen kun je gewoon verven maar 2 componentenverf is het beste.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 23:41 schreef Saisai het volgende:
[..]
.. ga je dat helemaal insmeren met epoxy of loodverf zinkverf of is er ook een natuurvriendelijke optie?
Dat heet tegenwoordig een omgevingsvergunning, een bouwvergunning bestaat niet meer.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:29 schreef FredvZ het volgende:
Aanvraag voor een bouwvergunning indienen bij de gemeente
Om eerlijk te zijn, nee daar heb ik nog niet over nagedacht.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 12:30 schreef ueberduitser het volgende:
Probleem van staal is natuurlijk wel dat je één grote koudebrug hebt. Iemand daar al eens aangedacht?
Een huis bouwen met een spouwmuur.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 18:43 schreef Saisai het volgende:
Om eerlijk te zijn, nee daar heb ik nog niet over nagedacht.Daar heb je wel een punt. Wat zou je daar tegen kunnen doen?
Voor zover ik het begrijp is het de bedoeling om de containers eigenlijk alleen te gebruiken als draagconstructie, en deze zowel aan de binnen- als buitenkant te bekleden. Daar past vast wel ergens een stukje isolatie bij.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 12:30 schreef ueberduitser het volgende:
Probleem van staal is natuurlijk wel dat je één grote koudebrug hebt. Iemand daar al eens aangedacht?
Ergens? Alvast niet echt aan de binnenkant, dat is al krap genoeg zonder 20cm isolatie aan alle kanten.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 21:17 schreef GrumpyFish het volgende:
Voor zover ik het begrijp is het de bedoeling om de containers eigenlijk alleen te gebruiken als draagconstructie, en deze zowel aan de binnen- als buitenkant te bekleden. Daar past vast wel ergens een stukje isolatie bij.
Het model bestaat uit 6 containers van 40ft. dat past wel hoor.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 22:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ergens? Alvast niet echt aan de binnenkant, dat is al krap genoeg zonder 20cm isolatie aan alle kanten.
Dan begrijp je het begrip koudebrug waarschijnlijk niet. Je zult alle metalen delen (zowel de wanden, als de plafonds EN de vloeren) zeer goed moeten isoleren om het uberhaupt warm te kunnen stoken.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 22:31 schreef Saisai het volgende:
Het model bestaat uit 6 containers van 40ft. dat past wel hoor.
In principe bevindt het metaal zit alleen in de plafonds, vloeren en buitenmuren. Gek dat jij er niet meteen mee kwam ondanks dat je er zoveel van weet.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 22:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dan begrijp je het begrip koudebrug waarschijnlijk niet. Je zult alle metalen delen (zowel de wanden, als de plafonds EN de vloeren) zeer goed moeten isoleren om het uberhaupt warm te kunnen stoken.
Klopt. Waar zullen we het dan doen?quote:Op woensdag 17 oktober 2012 22:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ergens? Alvast niet echt aan de binnenkant, dat is al krap genoeg zonder 20cm isolatie aan alle kanten.
geen idee, vertel vertel!quote:Op woensdag 17 oktober 2012 22:39 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Klopt. Waar zullen we het dan doen?
Geen idee. Tenzij je een compleet geïsoleerd gebouw eromheen aanbrengt.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 22:39 schreef GrumpyFish het volgende:
Klopt. Waar zullen we het dan doen?
Je vroeg naar het ombouwen van een container in een woonruimte, (als in stacaravan ofzo), niet naar het bouwen van een leefbaar paleis met 6 stacaravans.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 22:39 schreef Saisai het volgende:
In principe bevindt het metaal zit alleen in de plafonds, vloeren en buitenmuren. Gek dat jij er niet meteen mee kwam ondanks dat je er zoveel van weet.
Huh?, bij een container IS het staal aan de buitenkant, het staal aan de binnenkant.quote:Ondanks dat denk ik, omdat het metaal zich aan de buitenkanten van de woning bevindt, het wel meevalt. Maar wel goed om erover na te denken. isolatie is sowieso een must omdat mn huis anders wegroest.
Stel je maar voor dat de meeste containers naast elkaar gekoppeld worden, dus als een soort van kooi van faraday. daarnaast is er 1 verdieping van ook weer gekoppelde containers. Het trapgat, ramen en deuren moeten inderdaad heel goed vastgezet worden en geïsoleerd, dat ben ik met je eens. Maar dat is niet anders dan bij een reguliere woning. (op het trapgat na)quote:Op woensdag 17 oktober 2012 22:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je vroeg naar het ombouwen van een container in een woonruimte, (als in stacaravan ofzo), niet naar het bouwen van een leefbaar paleis met 6 stacaravans.
[..]
Huh?, bij een container IS het staal aan de buitenkant, het staal aan de binnenkant.
Ow, dan is het goed hoor...quote:Op woensdag 17 oktober 2012 22:39 schreef Saisai het volgende:
[..]
Ondanks dat denk ik, omdat het metaal zich aan de buitenkanten van de woning bevindt, het wel meevalt.
Dat vind ik juist het leuke ervanquote:Op woensdag 17 oktober 2012 23:20 schreef ueberduitser het volgende:
Het concept is wel goed hoor, alleen technisch is het wat lastig. Een uitdaging zeg maar.
Faraday maalt niet om koudebruggen. Als je aan een willekeurige kant van de kooi de temp verlaagt met 20 graden, gaat de rest van de kooi, zowel de binnenkant als de buitenkant, gewoon gestaag mee omlaag.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 22:53 schreef Saisai het volgende:
Stel je maar voor dat de meeste containers naast elkaar gekoppeld worden, dus als een soort van kooi van faraday.
Ben ik het niet mee eens. Probeer jij maar eens een stalen plafond of vloer die gelijk zijn warmte afvoert naar 4 wanden warm te stoken.quote:daarnaast is er 1 verdieping van ook weer gekoppelde containers. Het trapgat, ramen en deuren moeten inderdaad heel goed vastgezet worden en geïsoleerd, dat ben ik met je eens. Maar dat is niet anders dan bij een reguliere woning. (op het trapgat na)
Yup, ik zou het aan de buitenkant doen.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 22:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Geen idee. Tenzij je een compleet geïsoleerd gebouw eromheen aanbrengt.
Maar goed, dat is slechts mijn mening. Jij zegt dat het klopt, dus zul je zelf ook een oplossing weten. Toch?
Nee, je kunt niet anders. Dat was al duidelijk en is een heel verschil. Nu nog even met een werkbare en betaalbare oplossing komen graag.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 00:05 schreef GrumpyFish het volgende:
Yup, ik zou het aan de buitenkant doen.![]()
Nu gelijk?quote:Op donderdag 18 oktober 2012 00:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee, je kunt niet anders. Dat was al duidelijk en is een heel verschil. Nu nog even met een werkbare en betaalbare oplossing komen graag.
Nee hoor, mag volgende week ook. Let er wel gelijk even op dat het vocht zich niet kan ophopen achter de isolatie door condensvorming enzo, is niet echt best voor het staal.quote:
quote:Op donderdag 18 oktober 2012 00:05 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Dus, voordat we die container helemaal detailleren, eerst dit maar eens uitzoeken
Laat je daardoor vooral niet weerhouden om je eigen oplossing als in 'de buitenkant isoleren natuurlijk' even wat verder uit te werken.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 00:15 schreef GrumpyFish het volgende:
Eerst maar even afwachten of TS hier mee doorgaat na mijn raad. En zoals ik me al tot jullie richtte:
Ik heb er naar gekeken, maar het betreft een Frans bedrijf, ik kan eerlijk gezegd geen Nederlands bedrijf vinden die het doet. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat die er niet is, maar het was wel leuk geweestquote:Op donderdag 18 oktober 2012 00:05 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Misschien zijn er andere standaardsystemen op de markt die goedkoper zijn (ik dacht direct aan een aantal huizen van Lacaton & Vassal die met kasframes gebouwd zijn). Als het esthetisch aspect van
Ik vind het eigenlijk wel fijn als je je als partypooper gedraagt, beter nu achter de negatieve gevolgen komen dan wanneer het te laat is.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 00:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Laat je daardoor vooral niet weerhouden om je eigen oplossing als in 'de buitenkant isoleren natuurlijk' even wat verder uit te werken.
Het is een Frans architectenbureau die voor een aantal woningen een zelfde soort uitgangspunt hebben gebruikt als jij: een goedkope manier zoeken om een woning te bouwen. Zij zijn toen uitgekomen op het gebruik van bestaande kasframes. Je zou dus op zoek kunnen gaan naar bedrijven die kassen bouwen om te informeren wat die frames kosten.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 12:28 schreef Saisai het volgende:
[..]
Ik heb er naar gekeken, maar het betreft een Frans bedrijf, ik kan eerlijk gezegd geen Nederlands bedrijf vinden die het doet. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat die er niet is, maar het was wel leuk geweest
Interessant inderdaad om te onderzoekenquote:Op donderdag 18 oktober 2012 12:52 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Het is een Frans architectenbureau die voor een aantal woningen een zelfde soort uitgangspunt hebben gebruikt als jij: een goedkope manier zoeken om een woning te bouwen. Zij zijn toen uitgekomen op het gebruik van bestaande kasframes. Je zou dus op zoek kunnen gaan naar bedrijven die kassen bouwen om te informeren wat die frames kosten.
Maar misschien dat er ook andere systemen te vinden zijn die net zo goedkoop zijn, of goedkoper.
De locatie ligt nog niet helemaal vast, daar zijn we aardig flexibel in en dit zal ook voor een groot gedeelte te maken hebben met de welwillendheid van gemeentes om mee te werken.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 12:40 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
Maar heb je al een locatie op het oog? Verkennend contact gelegd met een ambtenaar van bouw- en woningtoezicht?
Dus afgezien van de technische aspecten, wat is je plan van aanpak?
Mooi bedacht die cargoshellquote:Op vrijdag 19 oktober 2012 17:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Geen idee wat ze kosten, maar lijken me al meer geschikt:
http://www.nuzakelijk.nl/(...)ainer-bijna-zee.html
en wat uitgebreider:
http://www.cargoshell.com/concept.php
Denk dat je dan in de knoei komt met het bouwbesluit qua plafondhoogte.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 21:47 schreef GrumpyFish het volgende:
http://residentialshippingcontainerprimer.com/
Met blijkbaar toch binnenisolatie. Vanwege je minimale hoogte binnen leek isoleren aan de buitenkant de enige oplossing, maar ergens vroeg ik me al af hoe ze het bij al die bestaande projecten waarbij de container zichtbaar is dan deden.
Wow, die cargoshell is briljantquote:Op vrijdag 19 oktober 2012 17:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
en wat uitgebreider:
Ja, je hebt maar 98mm over. In het plafonddetail dat op die website staat hebben ze een kleine laag isolatie aan de binnenkant, en een dikker pakket bovenop de container. Dus wellicht blijf je binnen onder de 98mm. Ik kon zo gauw alleen geen isolatie ontdekken op/onder de vloer op het vloerdetail. Geen idee hoe ze dat doen.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 22:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Denk dat je dan in de knoei komt met het bouwbesluit qua plafondhoogte.
(In het buitenland zal het vast mogen, maar in NL...?)
Die zijn niet duurzaam, in de zin dat ze niet lang genoeg meegaan. Die zijn gebouwd om tijdelijk mee te gaan.quote:Op zondag 21 oktober 2012 12:49 schreef cvboer het volgende:
Bestel dan een paar van die directieketen. Volgens mij zijn die dingen wel geisoleerd.
Dat zijn containers ook. In de zin van tijdelijke bewoning. Het is verre van ideaal.quote:Op zondag 21 oktober 2012 13:09 schreef Saisai het volgende:
[..]
Die zijn niet duurzaam, in de zin dat ze niet lang genoeg meegaan. Die zijn gebouwd om tijdelijk mee te gaan.
Lijkt wel zo'n oude Esterel klapcaravanquote:Op vrijdag 19 oktober 2012 17:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
en wat uitgebreider:
Naar aanleiding van het idee komen ze binnenkort zelf met een Houseshell.quote:Op zondag 21 oktober 2012 17:07 schreef Saisai het volgende:
Cargoshell wil niet meewerken, ze hebben het te druk daarvoor zeggen ze.Whatever
Tja ik kan me wel voorstellen dat hun prioriteiten momenteel elders liggenquote:Op zondag 21 oktober 2012 17:07 schreef Saisai het volgende:
Cargoshell wil niet meewerken, ze hebben het te druk daarvoor zeggen ze.Whatever
quote:Op zondag 21 oktober 2012 17:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Naar aanleiding van het idee komen ze binnenkort zelf met een Houseshell.
![]()
Is het nodig om de container te isoleren tegen elektrische geleiding?quote:Op zondag 28 oktober 2012 20:33 schreef Saisai het volgende:
Ik denk dat dit aardig in de buurt komt als bescherming van het staal.
Wat vinden jullie?
iig wel tegen roest en weersinvloeden. en isolatie is ook niet weg lijkt mequote:Op zondag 28 oktober 2012 20:53 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Is het nodig om de container te isoleren tegen elektrische geleiding?
Dan lijkt het mij een vrij dure oplossing.quote:Op zondag 28 oktober 2012 21:05 schreef Saisai het volgende:
[..]
iig wel tegen roest en weersinvloeden. en isolatie is ook niet weg lijkt me
Dat spul isoleert niet tegen warmtegeleiding, maar tegen elektrische geleiding...quote:Op zondag 28 oktober 2012 21:05 schreef Saisai het volgende:
[..]
iig wel tegen roest en weersinvloeden. en isolatie is ook niet weg lijkt me
weet jij een betere?quote:Op zondag 28 oktober 2012 21:12 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dan lijkt het mij een vrij dure oplossing.
Het belangrijkste is dat het tegen roest beschermt en het tegen een stootje kan. Roest blijft mijn inziens de grootste vijand.quote:Op zondag 28 oktober 2012 21:14 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Dat spul isoleert niet tegen warmtegeleiding, maar tegen elektrische geleiding...
Ik denk dat dat wel meevalt. Zeker als je de buitenkant nog gaat afwerken met een ander materiaal. Corten staal kan wel wat hebben...quote:Op zondag 28 oktober 2012 21:19 schreef Saisai het volgende:
[..]
Het belangrijkste is dat het tegen roest beschermt en het tegen een stootje kan. Roest blijft mijn inziens de grootste vijand.
Gewoon af en toe schilderen, zo'n ding rot echt niet 123 weg. Op zee heb je te maken met zout waardoor het sneller gaat, daar heb je hier op land geen last van.quote:Op zondag 28 oktober 2012 21:19 schreef Saisai het volgende:
[..]
Het belangrijkste is dat het tegen roest beschermt en het tegen een stootje kan. Roest blijft mijn inziens de grootste vijand.
En over welk vloeroppervlak hebben we het dan?quote:Op donderdag 3 januari 2013 23:34 schreef Saisai het volgende:
Inmiddels heb ik hier en daar offertes opgevraagd. Ik ben gekomen tot de volgende berekening:
[knip...
zo'n 120m2quote:Op donderdag 3 januari 2013 23:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En over welk vloeroppervlak hebben we het dan?
Klinkt ansich best goed, maar die containers moeten ook nog ergens staan. Wat kost de grond waarop ze rusten? Verder zie ik geen kosten opgenomen voor het aansluiten op de waterleiding, gasleiding, riolering en elektriciteitsnet.quote:
klopt. De meeste bouwmaterialen zullen afkomstig zijn uit sloopwerken. Ik heb inderdaad een trap nodigquote:Op donderdag 3 januari 2013 23:52 schreef bleiblei het volgende:
Komen ze naast elkaar? Anders moet je ook een trap hebben :p
Ik heb een stukje grond op het oog wat die aansluitingen al heeft, maar dan nog. Dat zal ik nog uitzoeken.quote:Op donderdag 3 januari 2013 23:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Klinkt ansich best goed, maar die containers moeten ook nog ergens staan. Wat kost de grond waarop ze rusten? Verder zie ik geen kosten opgenomen voor het aansluiten op de waterleiding, gasleiding, riolering en elektriciteitsnet.
Groenlinks-stemmer zeker?quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 19:55 schreef RetepV het volgende:
[..]
Maar hout is toch niet duurzaam? Als je een boom kapt, kun je natuurlijk een jonge boom planten. Ooit zal die weer even groot zijn als de gekapte boom. Maar dat duurt een paar jaar.
Goed, in plaats van stelen van de natuur leen je van de natuur. Je 'betaalt' het dus wel terug. Alleen doe je daar X jaar over (de dat zo'n boom er over doet om weer zo groot te worden als de gekapte boom). Het is dus niet zo dat je meteen neutraal bent. Je bent over 20 jaar neutraal. En als de boom vroegtijdig dood gaat, dan duurt het nog langer voordat hij vervangen is.
Waarom moet het hout zijn? Waarom niet iets dat recyclebaar is omdat het niet wegrot? Waarom niet steentjes er tegenaan plakken?
goede vragen. Aan de regels van het bouwbesluit heen Ik zeker nagedacht. Op het moment dat het zover is, nemen we hiervoor een architect in de hand, ook met of op de bouwtekening. Qua afwatering denken we aan een schuin aflopend dak waar we zelf het regenwater kunnen opvangen. Ventilatie is 1 van de lastige dingen omdat het stalen dozen zijn. Dat zijn dingen wat een aannemer/ architect naar moet kijken, daarvan weet ik niet genoeg of wil ik me niet aan branden.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 05:04 schreef komrad het volgende:
zou je niet gaan voor nieuwe en daarmee beter isolerende ramen en kozijnen. houd je rekening met het vervangen van de sloten. heb je bodemonderzoek gedaan, is die strokenfundering voldoende?
denk je aan de riolering binnen? hoe zit het met ventilatie? kun je voldoen aan het bouwbesluit? bv met daglichttoetreding, epc norm. past het in de welstandnota?
hoe regel je de afwatering van dak en terrein?
zo maar wat vragen die bij me opkomen.
cool project in wording trouwens!
hm, Hoogrendement kozijnen, die term ken ik nog niet.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:20 schreef Saisai het volgende:
En trouwens, van de sloop kan je ook prima hr kozijnen halen hoor.
hr ramen dan?quote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:32 schreef cvboer het volgende:
[..]
hm, Hoogrendement kozijnen, die term ken ik nog niet.
Wat doet zo'n kozijntje nou, qua rendement?
Ja, dat wel.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |