De consequentie van deze wet:quote:Op woensdag 17 oktober 2012 20:23 schreef macca728 het volgende:
Ik vind dat een uitkeringsgerechtigde (dus niet alleen bijstand, maar ook mbt AOW, WW, kinderbijslag, studiefinanciering, huurtoeslag noem alles maar op) dezelfde rechten hebben als iemand ander en dat is door deze wet niet meer zo.
Herhaling, eerste zin klopt niet, het staat letterlijk in de OP.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 20:53 schreef Wokkel het volgende:
[..]
De consequentie van deze wet:
Iedereen die een uitkering krijgt heeft het recht om de ambtenaar die binnen wil kijken niet binnen te laten.
Iedereen die geen uitkering krijgt heeft het recht om de ambtenaar die binnen wil kijken niet binnen te laten.
Your point being?
Herhaling, eerste en tweede zin kloppen wel degelijk.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 21:01 schreef macca728 het volgende:
[..]
Herhaling, eerste zin klopt niet, het staat letterlijk in de OP.
Maar geef maar antwoord, mag de politie ook zomaar jouw huis doorzoeken ?
Waarbij weigeren als straf heeft dat je een boete krijgt of veroordeling.
Wat begrijp jij niet aan de zin dat elke uitkeringsgerechtigde de BOA MOET binnenlaten, anders krijgt hij een strafkorting of zelfs helemaal geen uitkering meer ?quote:Op woensdag 17 oktober 2012 21:05 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Herhaling, eerste en tweede zin kloppen wel degelijk.
Sterker nog, hoe kan er anders gesproken worden over weigering.
Wijs anders even aan in het wetsvoorstel waar staat dat het niet zo is.
Het verschil tussen kunnen mogen en moeten is je vreemd.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 21:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
Wat begrijp jij niet aan de zin dat elke uitkeringsgerechtigde de BOA MOET binnenlaten, anders krijgt hij een strafkorting of zelfs helemaal geen uitkering meer ?
Dus je hebt geen recht om de ambtenaar te weigeren, het is JE PLICHT om hem binnen te laten.
De politie mag dat niet ´zomaar´, net zomin als dat de UWV-SVB etc ambtenaar dat niet ´zomaar´ mag. In beide gevallen is er namelijk toestemming van de bewoner nodig als er geen gerechtelijk bevel is of (in het geval van politie) acute bescherming van lijf en goed.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 21:11 schreef macca728 het volgende:
maar vertel nou eens Wokkel,mag de politie je huis wel zomaar doorzoeken ? Gewoon zomaar ?
Zullen we die rare huiszoekingsbevelen ook maar gelijk afschaffen ?
Nee de BOA heeft geen toestemming meer nodig. Die mag dat wel zomaar.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 21:15 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Het verschil tussen kunnen en moeten is je vreemd.
Elke uitkeringsgerechtigde heeft het recht om de ambtenaar niet binnen te laten. Dat is gewoon een feit, weliswaar kan dat leiden tot consequenties voor de uitkering maar dat doet natuurlijk helemaal niets af aan het recht om de BOA toegang te weigeren.
[..]
De politie mag dat niet ´zomaar´, net zomin als dat de UWV-SVB etc ambtenaar dat niet ´zomaar´ mag. In beide gevallen is er namelijk toestemming van de bewoner nodig als er geen gerechtelijk bevel is of (in het geval van politie) acute bescherming van lijf en goed.
Wat een argument weer, dus een bijstandstrekker is ook niet verplicht te solliciteren want dat KAN tot sancties leiden ? Ja hoor.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 21:15 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Het verschil tussen kunnen mogen en moeten is je vreemd.
Elke uitkeringsgerechtigde heeft het recht om de ambtenaar niet binnen te laten. Dat is gewoon een feit, weliswaar kan dat leiden tot consequenties voor de uitkering maar dat doet natuurlijk helemaal niets af aan het recht om de BOA toegang te weigeren.
De BOA mag je aanbieden om je huis binnen te treden. Het is aan jou om de BOA binnen te laten danwel buiten te laten staan. Dat zijn de feiten.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 21:21 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee de BOA heeft geen toestemming meer nodig. Die mag dat wel zomaar.
Dat dat niet zomaar zal gebeuren is een andere discussie maar of de BOA dit mag staat buiten kijf.
Hier bv.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 21:24 schreef Wokkel het volgende:
[..]
De BOA mag je aanbieden om je huis binnen te treden. Het is aan jou om de BOA binnen te laten danwel buiten te laten staan. Dat zijn de feiten.
Nogmaals, de link naar de wet heb ik al diverse keren gepost. Wijs even aan waar staat dat weigering niet tot de opties behoort en dat de BOA hoe dan ook binnen mag treden.
Dat is natuurlijk een vals dilemma. Je mag de BOA weigeren, máár dat heeft dan wel gevolgen voor je uitkering.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 21:24 schreef Wokkel het volgende:
[..]
De BOA mag je aanbieden om je huis binnen te treden. Het is aan jou om de BOA binnen te laten danwel buiten te laten staan. Dat zijn de feiten.
Nogmaals, de link naar de wet heb ik al diverse keren gepost. Wijs even aan waar staat dat weigering niet tot de opties behoort en dat de BOA hoe dan ook binnen mag treden.
Het is schijnbaar heel moeilijk om je ogen te openen, wellicht helpen de wetteksten je wat verder?quote:Op woensdag 17 oktober 2012 21:22 schreef macca728 het volgende:
[..]
Wat een argument weer, dus een bijstandstrekker is ook niet verplicht te solliciteren want dat KAN tot sancties leiden ? Ja hoor.
http://www.st-ab.nl/1-03376-wwbiw.htmquote:Art. 37.
-1. De belanghebbende die voor de zelfstandige voorziening in het bestaan is aangewezen op arbeid in dienstbetrekking is vanaf de dag van melding, bedoeld in artikel 16a, tweede lid, verplicht:
a. naar vermogen te trachten algemeen geaccepteerde arbeid te verkrijgen;
http://www.eerstekamer.nl(...)/f=/vixi895pkvzs.pdfquote:2. In aanvulling op het eerste lid kan het college de belanghebbende verzoeken aan te tonen dat:
a. hij een belanghebbende is als bedoeld in artikel 21, aanhef en onderdeel a of b, of artikel 22, aanhef en onderdeel a of b;
b. de feitelijke woonsituatie van hemzelf, van zijn echtgenoot of van een kind in overeenstemming is met het door hem verstrekte adres van hemzelf, zijn echtgenoot of van een kind;
c. hij de algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan niet geheel of gedeeltelijk kan delen met een ander.
Teneinde hem daartoe in de gelegenheid te stellen kan het college bij die verzoeken de belanghebbende aanbieden met diens toestemming zijn woning binnen te treden.
Nee hij is niet verplicht, maar dan krijgt hij straf.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 21:28 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Het is schijnbaar heel moeilijk om je ogen te openen, wellicht helpen de wetteksten je wat verder?
[..]
http://www.st-ab.nl/1-03376-wwbiw.htm
[..]
http://www.eerstekamer.nl(...)/f=/vixi895pkvzs.pdf
Dus een bijstandstrekker is wel degelijk verplicht om te solliciteren, maar niet verplicht om een BOA binnen te laten in zijn huis.
Nee.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 21:28 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een vals dilemma. Je mag de BOA weigeren, máár dat heeft dan wel gevolgen voor je uitkering.
Zet dan punt 3 er ook effe bij, niet gemeen spelen en halve artikelen quoten.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 21:28 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Het is schijnbaar heel moeilijk om je ogen te openen, wellicht helpen de wetteksten je wat verder?
[..]
http://www.st-ab.nl/1-03376-wwbiw.htm
[..]
http://www.eerstekamer.nl(...)/f=/vixi895pkvzs.pdf
Dus een bijstandstrekker is wel degelijk verplicht om te solliciteren, maar niet verplicht om een BOA binnen te laten in zijn huis.
Nee er staat letterlijk HEEFT GEVOLGEN man.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 21:30 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Nee.
- Het kán gevolgen hebben voor je uitkering.
- Je hebt de mogelijkheid om zelf bewijzen aan te dragen die je verhaal staven. Doe je dat afdoende dan is er dus helemaal geen sprake van een aanbod tot huiscontrole.
Fijn dat je nu inziet dat dit dus klopt.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 21:29 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee hij is niet verplicht, maar dan krijgt hij straf.
Noem je dat een keuze, Ja jij wel.
quote:Iedereen die een uitkering krijgt heeft het recht om de ambtenaar die binnen wil kijken niet binnen te laten.
Iedereen die geen uitkering krijgt heeft het recht om de ambtenaar die binnen wil kijken niet binnen te laten
Alles heeft gevolgen, dat wil niet zeggen dat het betekent dat er een korting of inhouding plaats vindt. Lees de wet nou eens in plaats van de slecht geschreven OP.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 21:31 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee er staat letterlijk HEEFT GEVOLGEN man.
Deze post had ik even gemist, maar ik vroeg je om een stuk waarin stond dat het weigeren van de BOA niet tot de opties behoort. Niet om de consequentie daarvan.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 21:28 schreef macca728 het volgende:
[..]
Hier bv.
Indien door het ontbreken van toestemming van de bewoner niet kan worden vastgesteld tot wiens huishouden het kind behoort, heeft dit gevolgen voor het recht op en het geldend maken van het recht op kinderbijslag
Dat laatste is zeker waarquote:Op woensdag 17 oktober 2012 21:39 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Deze post had ik even gemist, maar ik vroeg je om een stuk waarin stond dat het weigeren van de BOA niet tot de opties behoort. Niet om de consequentie daarvan.
Het is trouwens wel even belangrijk om in de gaten te houden dat het aan de aanvrager is om aan te tonen dat zijn verhaal klopt. Indien hij dit niet 'schriftelijk' met voldoende overtuiging kan aantonen dan is er de mogelijkheid dat de overheid met toestemming de feitelijke situatie controleert.
Indien je die mogelijkheid weigert dan heeft het dus gevolgen. Nogal wiedes toch? Je komt met een verhaal waarop je meent recht te hebben op een uitkering maar wanneer er om bewijzen van dat verhaal wordt gevraagd werk je niet mee.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)euwe-crimineel.dhtmlquote:opinie Samen met een vriend(in) boodschappen doen, kan een korting op de AOW-uitkering opleveren. Het is een schande en je reinste discriminatie. .
De Sociale Verzekeringsbank (SVB) komt bij AOW'ers langs om hun 'uitkeringssituatie' te controleren. Het wetsvoorstel dat dit huisbezoek mogelijk maakt, ligt nog bij de Eerste Kamer, maar de SVB en de overheid nemen er vast een voorschot op. De folder van de SVB bevat buiten- gemeen discriminerende bepalingen voor alleenstaande AOW-ontvangers. Mensen zoals ik, dus.
De groep alleenstaande ouderen groeit. Onderzoek toont aan dat gelukkige senioren gezonder leven en goedkoper zijn. Daarom is het pijnlijk en contraproductief dat de nieuwe wet het mogelijk maakt alleenstaande ouderen te straffen met korting op hun AOW als ze hun leven socialer willen inrichten door dingen samen met andere ouderen te doen. Eerst dacht ik nog dat ik het me verbeeldde, maar nu ik ook gruwelijke radiospotjes heb gehoord, vrees ik toch dat het de overheid menens is.
Hoe zit het in elkaar?
Als je zonder dat je samenwoont of zonder dat er sprake is van wat je een liefdesrelatie kunt noemen, samen met een vriendin (te) veel dingen onderneemt, kan er al snel van worden uitgegaan dat je met 'iemand' een economische eenheid vormt en hangt je een korting van je AOW boven het hoofd.
Het criterium is niet (langer) dat je nog een eigen huis hebt waar je een groot deel van de tijd doorbrengt. De AOW-korting dreigt al als je samen met een vriendin voor de gezelligheid de boodschappen doet, één keer in de week bij elkaar eet en besluit dat je net zo goed samen met een auto naar je bridgeavondje kunt rijden.
In het normale sociale verkeer zouden zulke normale platonische gezelligheidsvriendschappen nooit een economische eenheid worden genoemd. Toch roept het SVB-spotje mensen die veel dingen gezellig samen doen op, om even bij de SVB te informeren of dat wel bij de AOW- regels past. Het is geen excuus dat je alleen een hulpbehoevende vriend of vriendin terzijde staat. Ook dan kan de economische eenheid snel worden aangenomen.
Hoe krankzinnig is dit allemaal. In mijn leven vóór de AOW maakte het niet uit of ik die veel te grote bloemkool voor een kleine eter zou delen met mijn zusje, die hier om de hoek woont.
We gingen niet met twee auto's naar dezelfde verjaardag rijden. En het was gezelliger en gezonder als mijn zusje en ik één of twee keer per week bij elkaar zouden eten.
Het discriminerende zit 'm daarin dat ik niet meer mag wat andere mensen zonder nadenken wel mogen zonder dat de overheid ze een extra strafbelasting oplegt. Dit alles werkt niet alleen discriminerend, maar ook criminaliserend. Het raakt de mensen in hun privacy en hun sociale bestaan.
Maar het wordt nog erger. De nieuwe wet maakt het ook mogelijk dat ik als alleenstaande AOW'er plotseling en onaangekondigd bezoek krijg van twee SVB-controleurs. Niet omdat ik verdacht wordt van gesjoemel met de AOW omdat ik stiekem met iemand samenwoon. Nee, zonder dat er sprake hoeft te zijn van zo'n verdenking, kan ik steekproefsgewijs gecontroleerd worden.
Hoe eng is dat? Ik zie het voor me. Staan twee types voor de deur, terwijl ik nog rondsjok in mijn niet zo appetijtelijke ochtendjas, terwijl de kattenbakken nog niet zijn verschoond en de slaapkamer nog niet is gelucht.
Hoe gaan die types dan controleren of ik daadwerkelijk een bejaarde single ben? Graaien in de wasmand? Ruiken aan mijn beddengoed? Duiken ze in mijn kledingkasten? Wat vernederend. En als ik a priori niet te vertrouwen ben, hoe zit het dan met de controleurs? Liggen mijn ringen nog wel op de wastafel als deze schenders van mijn privacy (en veiligheid) zijn vertrokken?
Hoewel ik niets te vrezen heb - ik doe geen sociale en gezellige dingen met een zuster/vriend(in), want ik ben een einzelgänger die zo nodig vier dagen achter elkaar die bloemkool eet - heb ik me toch voorgenomen om geweldig stampij te maken als me zou overkomen wat de wet mogelijk maakt. Tot en met het Hof van de Rechten van de Mens.
Den Haag zwijgt over deze discriminerende wet die zo'n gigantische inbreuk maakt op mijn privacy. Het is ook nog een domme wet. Want de ouder wordende mens die niet meer voor de gezelligheid en om goedkoper uit te zijn, kan aankloppen bij een leeftijdgenoot, klopt wel aan bij zorgverzekeraars en overheden.
Daar heb ik al op geantwoord, lees maar terug. In een van de vorige delen.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 20:22 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat laatste is echt flauwekul hoor.
Dat eerste ook, want met de nieuwe wet kunnen ze zonder verdenking jouw huis doorzoeken.
Het kan wel zijn na een tip van iemand die een hekel aan je hebt.
Dan nog maar eens de vraag, als de politie voor je deur komt, die zonder verdenking jouw huis willen doorzoeken, vind je dat ook goed ?
Ook dit is in 't vorige deel uitgebreid besproken. Ik zie het nut niet om die discussie weer te herhalen.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 21:48 schreef macca728 het volgende:
Maar de vraag blijft, wanneer woon je samen.
[..]
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)euwe-crimineel.dhtml
Omdat door deze wet de behoefte aan een verdenking onnodig wordt. En waarom talloze dure uren aan mankracht verspillen aan het napluizen en combineren van gegevens als je ook gewoon op huisbezoek kan gaan en daar in de kasten gaat snuffelen, veel makkelijker toch? In die tijd dat je de gegevens van een huishouden hebt nagetrokken kan je er een aantal bezocht hebben ..quote:
Doe dat zelf eens zou ik zeggen. Er staat nergens iets over 'kan worden opgeschort' of 'kan worden gekort' .. er wordt opgeschort of verlaagd als je niet op het 'aanbod om de woning binnen te treden' van de controleurs van de betreffende instantie bent ingegaan en ergo 'niet desgevraagd hebt aangetoond' dat hetgeen jij beweerd ook klopt.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 21:33 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Alles heeft gevolgen, dat wil niet zeggen dat het betekent dat er een korting of inhouding plaats vindt. Lees de wet nou eens in plaats van de slecht geschreven OP.
Hoe moet een instantie volgens jou controleren of het verhaal van de aanvrager klopt wanneer de aanvrager niet voldoende kan aantonen ergens recht op te hebben?quote:Op woensdag 17 oktober 2012 22:56 schreef moussie het volgende:
[..]
Doe dat zelf eens zou ik zeggen. Er staat nergens iets over 'kan worden opgeschort' of 'kan worden gekort' .. er wordt opgeschort of verlaagd als je niet op het 'aanbod om de woning binnen te treden' van de controleurs van de betreffende instantie bent ingegaan en ergo 'niet desgevraagd hebt aangetoond' dat hetgeen jij beweerd ook klopt.
Als je afhankelijk bent van die uitkering sta je dus met je rug tegen de muur, gebruik maken van mijn rechten is schieten in mijn eigen voeten .. mijn huisrecht is gewoon een farce geworden.
Volgens de wettige hulpmiddelen van nu evt via tussenkomst van de rechter in geval van controle huisbezoek.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 23:01 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Hoe moet een instantie volgens jou controleren of het verhaal van de aanvrager klopt wanneer de aanvrager niet voldoende kan aantonen ergens recht op te hebben?
Dat heb ik al aangetoond bij de aanvraag. Waarom zou ik naast de periodieke met-de-billen-bloot-controle ook nog onaangekondigd huisbezoek binnen moeten laten? Maak een afspraak voor de volgende dag en ga posten .. veel effectiever.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 23:01 schreef Wokkel het volgende:
Hoe moet een instantie volgens jou controleren of het verhaal van de aanvrager klopt wanneer de aanvrager niet voldoende kan aantonen ergens recht op te hebben?
Aan de gegevens, die na te trekken zijn, kun je niet zien of mensen stiekem samenwonen. Kondig je een bezoek aan, dan kun je ze niet betrappen.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 22:24 schreef moussie het volgende:
[..]
Omdat door deze wet de behoefte aan een verdenking onnodig wordt. En waarom talloze dure uren aan mankracht verspillen aan het napluizen en combineren van gegevens als je ook gewoon op huisbezoek kan gaan en daar in de kasten gaat snuffelen, veel makkelijker toch? In die tijd dat je de gegevens van een huishouden hebt nagetrokken kan je er een aantal bezocht hebben ..
Wat denk jij anders dat er gaat gebeuren, nadat hetgeen waar nu al verdenking heerst na is getrokken? Denk je nou echt dat ze eerst de gegevens van al die huishoudens blijven nakijken voor ze bij iemand op huisbezoek gaan, als het gewoon op huisbezoek gaan veel minder tijd en mankracht kost?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |