http://www.nu.nl/buitenla(...)obelprijs-vrede.htmlquote:AMSTERDAM - De Nobelprijs voor de Vrede wordt dit jaar toegekend aan de Europese Unie.
Dat heeft voorzitter Thorbjørn Jagland van het Nobelprijscomité vrijdag in de Noorse hoofdstad Oslo bekendgemaakt.
Het comité is tot zijn beslissing gekomen wegens het optreden van de EU in deze tijden van economische crisis. Ze heeft leiderschap getoond en heeft de zaak bij elkaar gehouden.
De Europese Unie behoorde vooraf tot de favorieten. De secretaris van het Noorse Nobelcomité dat verantwoordelijk is voor de vredesprijs, Geir Lundestad, pleitte een paar jaar geleden er al voor dat de EU de prijs zou krijgen.
"Door de EU hebben we niet alleen de Frans-Duitse verzoening, de EU heeft geholpen de democratie in Zuid-Europa te consolideren en heeft eraan bijgedragen dat landen in het centrale deel van Oost-Europa nauw samenwerken met de rest van Europa", zei hij toen.
1,1 miljoen euro
Aan de Nobelprijs voor de Vrede is een bedrag van circa 1,1 miljoen euro verbonden.
Vorig jaar ging de prijs naar de Liberiaanse presidente Ellen Johnson Sirleaf, de Liberiaanse activiste Leymah Gbowee en Tawakkul Karman uit Jemen.
De Euro is geredquote:Aan de Nobelprijs voor de Vrede is een bedrag van circa 1,1 miljoen euro verbonden.
quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:15 schreef remlof het volgende:
En terecht. De mensen beseffen niet half wat ze aan de verregaande samenwerking in de vorm van de EU te danken hebben.
Minder inkomen?quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:15 schreef remlof het volgende:
En terecht. De mensen beseffen niet half wat ze aan de verregaande samenwerking in de vorm van de EU te danken hebben.
Ik moest lachen.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:15 schreef remlof het volgende:
bemoeizucht op totaal irrelavante zaken? Miljoenenverspilling om MS te verplichten en browserkeuze in te bouwen?quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:15 schreef remlof het volgende:
Veel meer. Als Europa niet was gaan samenwerken na WO2 had het ondertussen alweer twee keer in puin gelegen.quote:
Als dat de prijs is voor geen oorlog meer binnen ons continent ben ik gaarne bereid die te betalen.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:18 schreef HeatWave het volgende:
[..]
bemoeizucht op totaal irrelavante zaken? Miljoenenverspilling om MS te verplichten en browserkeuze in te bouwen?
Ik kan niet meer zonder.
Oorlog, dat is pas goed voor innovatie, saamhorigheid en de economie!quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:19 schreef remlof het volgende:
[..]
Als dat de prijs is voor geen oorlog meer binnen ons continent ben ik gaarne bereid die te betalen.
Jij beseft dat Hitler gewoon zijn zin heeft gekregen, een fascistische superstaat, zijn Derde Rijk?quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:19 schreef remlof het volgende:
[..]
Als dat de prijs is voor geen oorlog meer binnen ons continent ben ik gaarne bereid die te betalen.
Jij snapt het verschil tussen onderwerping en samenwerking niet helemaal geloof ikquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:20 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Jij beseft dat Hitler gewoon zijn zin heeft gekregen, een fascistische superstaat, zijn Derde Rijk?
Ok, dit is weer het andere uiterste van expres rare dingen postenquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:20 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Jij beseft dat Hitler gewoon zijn zin heeft gekregen, een fascistische superstaat, zijn Derde Rijk?
Samenwerking is fijn natuurlijk, maar die onderwerping die steeds groter wordt mag wegblijven.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:20 schreef remlof het volgende:
[..]
Jij snapt het verschil tussen onderwerping en samenwerking niet helemaal geloof ik
Leg mij eens uit dat hoe Europa's poging zijn eigen hachje te redden in de financiele teringzooi van eigen makelij een nobelprijs voor de vrede heeft verdiend?quote:Het comité is tot zijn beslissing gekomen wegens het optreden van de EU in deze tijden van economische crisis. Ze heeft leiderschap getoond en heeft de zaak bij elkaar gehouden.
Zonder EU leefden ze in Griekenland en Spanje nog steeds onder een dictatuurquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:26 schreef timmmmm het volgende:
[..]
[..]
Leg mij eens uit dat hoe Europa's poging zijn eigen hachje te redden in de financiele teringzooi van eigen makelij een nobelprijs voor de vrede heeft verdiend?
volgens mij hebben we afgelopen maand toch redelijk wat gewelddadige demonstraties gezien in Spanje en Griekenland, die helemaal niet gebeurd zouden zijn zonder EU
Lees de tweede quote in mijn reactie nog eens. Ze krijgen het wegens het optreden tijdens deze economische crisis (die ze zelf veroorzaakt hebben, immers is een Eurocrisis zonder euro redelijk lastig). Niet vanwege goed werk in het verleden, wat ze zeker gedaan hebben.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:27 schreef remlof het volgende:
[..]
Zonder EU leefden ze in Griekenland en Spanje nog steeds onder een dictatuur
Onzin van de allerbovenste plank. Dat er mensen zijn die die slappe propaganda gelovenquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:18 schreef remlof het volgende:
[..]
Veel meer. Als Europa niet was gaan samenwerken na WO2 had het ondertussen alweer twee keer in puin gelegen.
De secretaris van het Noorse Nobelcomité dat verantwoordelijk is voor de vredesprijs, Geir Lundestad, pleitte een paar jaar geleden er al voor dat de Europese Unie de prijs zou krijgen. 'Door de EU hebben we niet alleen de Frans-Duitse verzoening, de EU heeft geholpen de democratie in Zuid-Europa te consolideren en heeft eraan bijgedragen dat landen in het centrale deel van Oost-Europa nauw samenwerken met de rest van Europa', zei hij toen.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:29 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Lees de tweede quote in mijn reactie nog eens. Ze krijgen het wegens het optreden tijdens deze economische crisis (die ze zelf veroorzaakt hebben, immers is een Eurocrisis zonder euro redelijk lastig). Niet vanwege goed werk in het verleden, wat ze zeker gedaan hebben.
Ik vraag me af hoe er mensen zijn die kunnen denken dat dat een nobelprijs voor de Vrede verdient
Dit is net zo'n fantastische uitreiking als die van Arrafat en Obama!quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:15 schreef remlof het volgende:
^^ Dat deed ik al niet meer toen "ex-terrorist" Jakkes Arrafat hem had gekregen.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:31 schreef Hi_flyer het volgende:
Nadat Obama de Nobelprijs voor de vrede heeft gekregen zonder ook maar IETS uitgevoerd, neem ik dat hele instituut niet serieus meer!
En denk jij werkelijk dat dit aan de EU te danken is? Met chantage als "zonder EU grondwet komt er oorlog"? Met Grieken die als ze zouden kunnen met geweld geld zouden komen halen? Met Duitsland dat nu via de EU i.p.v. via bombardementen andere landen z'n wil oplegt?quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:30 schreef tdrone het volgende:
Natuurlijk is het een controversiele winnaar. Maar aan de andere kant is het wel "speciaal" dat er in de EU geen oorlog is gevoerd na de 2e wereldoorlog. Als je ziet dat er sinds 1790 tot 1945 4 grote oorlogen in europa zijn geweest dan is de EU zeker een positieve ontwikkeling.
Dat er mensen zijn met zo'n weinig realiteitszin en zoveel cynisme.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:31 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Onzin van de allerbovenste plank. Dat er mensen zijn die die slappe propaganda geloven
Dat had ik een zeer goede reden gevonden, en zelfs te verdedigen gevonden. Hoewel het nog steeds discutabel zou zijn. Echter dat geven ze niet als reden op.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:31 schreef remlof het volgende:
[..]
De secretaris van het Noorse Nobelcomité dat verantwoordelijk is voor de vredesprijs, Geir Lundestad, pleitte een paar jaar geleden er al voor dat de Europese Unie de prijs zou krijgen. 'Door de EU hebben we niet alleen de Frans-Duitse verzoening, de EU heeft geholpen de democratie in Zuid-Europa te consolideren en heeft eraan bijgedragen dat landen in het centrale deel van Oost-Europa nauw samenwerken met de rest van Europa', zei hij toen.
bron
Wat? Franco is doodgegaan wegens de EU?quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:27 schreef remlof het volgende:
[..]
wat bevestigd dat toend e mensen iig niet zomaar hadden kunnen democnstreren tegen hun overheid zonder in de gevangenis te belanden...quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:27 schreef remlof het volgende:
[..]
Bizar dit. Als er één ding is dat niet is getoond is het juist wel leiderschap in de crisis. Echte newspeak dit.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:26 schreef timmmmm het volgende:
[..]
[..]
Leg mij eens uit dat hoe Europa's poging zijn eigen hachje te redden in de financiele teringzooi van eigen makelij een nobelprijs voor de vrede heeft verdiend?
volgens mij hebben we afgelopen maand toch redelijk wat gewelddadige demonstraties gezien in Spanje en Griekenland, die helemaal niet gebeurd zouden zijn zonder EU
Ik hoef geen boek te lezen om te snappen dat de NAVO, de angst voor de Sovjets en de Koude Oorlog een stuk meer hebben betekend voor vrede in Europa door de jaren heen dan de EEG.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:33 schreef Zapato het volgende:
[..]
Dat er mensen zijn met zo'n weinig realiteitszin en zoveel cynisme.
Lees een boek man.
Precies. En het is juist vooral doordat de EU niet overduidelijk aanwezig wil zijn dat deze kennis ontbreekt.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:35 schreef RM-rf het volgende:
[..]
wat bevestigd dat toend e mensen iig niet zomaar hadden kunnen democnstreren tegen hun overheid zonder in de gevangenis te belanden...
Zeker in griekenland is het gebash op de EU eigenlijk vooral een voorbeeld hoe mensen ergens op willen bashen om te kunnen 'ontkennen' dat ze zélf verantwoordelijkheid dragen...
de EU _is_ nu eenmaal de favoriete kop-van-jut... in athene, madrid en ook in nederland.
Het gros der mensen weet niet tot nauwelijks wat de EU wél of niet kan en war de verantwoordelijkheden en gezag precies liggen (de EU is vele malen minder 'machtig' dan veelmensen lijken te denken, alleen al dat 27 lidstaten eigenlijk nog alles moeten toestemmen maakt het een trage moloch)
Op jouw kosten wederom.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:36 schreef 3-voud het volgende:
De eurofielen hebben vandaag 24 uur lang orgasme. Onbetaalbaar
Ik was bezig met een reactie over deze onzin, maar nu heb jij dat al voor mij gedaan. Mijn dank is groot.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:36 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Ik hoef geen boek te lezen om te snappen dat de NAVO, de angst voor de Sovjets en de Koude Oorlog een stuk meer hebben betekend voor vrede in Europa door de jaren heen dan de EEG.
Of wou je zeggen dat het anders is? Dat die koude oorlog maar bijzaak was in dit verhaal?
Droom verder. Laat je lekker mooie onzinverhalen voorhouden. Geloof er in, mijn probleem is het niet.
Goed punt. Is dat niet de reden achter de oprichting van de EU? Dat men begon met samenwerken op het gebied van kolen en staal na de Tweede Wereldoorlog, met als doel om samen te werken, maar ook om de productie van twee basisgrondstoffen van oorlog op die manier te controleren, om zo'n oorlog door middel van samenwerking nooit meer te laten plaatsvinden. Het idee was dat als er samen werd gewerkt op diverse terreinen iedereen mocht mee genieten van wat welvaart en dat zou een ontevreden volk voorkomen. Later is daar de interne markt bijgekomen en ging men samenwerken op meer terreinen. Het doel van de Europese Unie was goed, maar nadat de Europese Gemeenschap opging in de Europese Unie en steeds meer landen lidstaten zijn geworden is het alleen maar huilen met de pet op. Ik hoef niet in te gaan op het debacle met Griekenland en Spanje.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:30 schreef tdrone het volgende:
Natuurlijk is het een controversiele winnaar. Maar aan de andere kant is het wel "speciaal" dat er in de EU geen oorlog is gevoerd na de 2e wereldoorlog. Als je ziet dat er sinds 1790 tot 1945 4 grote oorlogen in europa zijn geweest dan is de EU zeker een positieve ontwikkeling. Dit naast het feit dat de europa door de EU een enorme bloei in handel heeft gezien.
En de EU is nog steeds iets anders dan de Euro!
mwah, Merkel en de Duitsers hebben uiteindelijk wel de regie genomen, via de EU..quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:36 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Bizar dit. Als er één ding is dat niet is getoond is het juist wel leiderschap in de crisis. Echte newspeak dit.
Men mist basale kennis over de Unie. Hoeveel mensen kunnen eigenlijk wat vertellen over deze samenwerkingsverband? Dat zijn er maar weinig. Begrip is vergezocht als het over de Unie gaat.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:41 schreef BasEnAad het volgende:
Had de prijs dan gegeven aan de 'Europese samenwerking'. Dat dit door het comité verward wordt met het logge corrupte monster de EU is eigenlijk onvergeeflijk.
Hofstadtgruppe. Ook al heeft hij niks met de bevolkingsgroep waartoe ik behoor, moet ik wel eerlijk te kennen geven dat je hem gaat waarderen als user. Hij geeft net wat meer aan een topic met zijn one-liners.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:37 schreef De_Guidance het volgende:
Maar hofstad , jij wil oorlog toch ?
(omdat dat zogenaamd goed is voor de economie ofzo of iets met vrijwillig vertrek van moslims)
En de EU vind je niks, dus ze krijgen de Nobelprijs voor de vrede. Je hebt niks met vrede noch met de EU dus ik zie het probleem niet
Steve jobs johquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:45 schreef ValHallen het volgende:
Had de Nobelprijs voor de vrede gewoon aan Bill Gates gegeven. Heeft de wereld de afgelopen decennia (positief) veranderd, en is filantroop.
- volksverlakkerij ivm. de grondwet en later het verdrag. ("Het licht gaat uit!"-> Oh nee, dat was een leugen. -> Ehm.. Geen referenda meer, want het volk is daar te dom voor. )quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:15 schreef remlof het volgende:
Een euroschuld die 3,5 keer zo groot is dan het BNP van de Eurozone aan staatsschulden en pensioenverplichtingen..quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:15 schreef remlof het volgende:
Wie garandeert dat het niet gaat gebeuren? Een burgeroorlog in Griekenland ligt om de hoek, als je de TV-beelden ziet. Spanje... niet veel beter.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:39 schreef RM-rf het volgende:
maar wat had je dan graag gezien? had griekenland en spanje uiteen moeten vallen en het daar tot een burgeroorlog moeten komen, zoals in Joegoslavie (toen het gebrek aan leiderschap van de EU nóg erger was) ...?
Zon prijs is ook niet goedkoop.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een euroschuld die 3,5 keer zo groot is dan het BNP van de Eurozone aan staatsschulden en pensioenverplichtingen..
Mitt Romney als ie president wordt?quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:56 schreef RemcoDelft het volgende:
Wie zou volgend jaar de Nobelprijs voor de Vrede krijgen?
Eisenlijstje:
-publiek bekend
-heeft niets te maken met vrede
-controversieel
Een paar honderd relschoppers maken nog geen burgeroorlog.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:53 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Wie garandeert dat het niet gaat gebeuren? Een burgeroorlog in Griekenland ligt om de hoek, als je de TV-beelden ziet. Spanje... niet veel beter.
Holleeder?quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:56 schreef RemcoDelft het volgende:
Wie zou volgend jaar de Nobelprijs voor de Vrede krijgen?
Eisenlijstje:
-publiek bekend
-heeft niets te maken met vrede
-controversieel
Frankrijk heeft initieel een plan gehad om de steenkool-rijke gebieden in duitslandin bezit te nemen, saarland en bv de moezelroute om deze te kunnen kanalsieren en zo de steenkolen naar noord-frankrijk te brengen...quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:39 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Goed punt. Is dat niet de reden achter de oprichting van de EU? Dat men begon met samenwerken op het gebied van kolen en staal na de Tweede Wereldoorlog, met als doel om samen te werken, maar ook om de productie van twee basisgrondstoffen van oorlog op die manier te controleren, om zo'n oorlog door middel van samenwerking nooit meer te laten plaatsvinden.
Mooi om dit artikel van 6 jaar geleden nu eens terug te lezenquote:
Hee kijk, iemand die alleen kan praten in Telegraaf-koppen. Op Fok. En nog mod ook.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:52 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
- volksverlakkerij ivm. de grondwet en later het verdrag. ("Het licht gaat uit!"-> Oh nee, dat was een leugen. -> Ehm.. Geen referenda meer, want het volk is daar te dom voor. )
- Diefstal van de eigen munt
- Diefstal van onze soevereiniteit
- Ontwaarding van de munt van de bezetter en vooraf leugens daarover.
- Uitholling van de democratie
- Verslechtering van de positie van de arbeiders ivm arbeidsmigratie
- Het onmogelijk maken van sociale wetgeving ivm hetzelfde.
- Leegloop aan arbeidskrachten en intellect in de landen van herkomst
- Uitbuiting en zeer slechte arbeidsvoorwaarden voor gastarbeiders
- Geldverspilling aan zakkevullers in Brussel.
- En wij kunnen niet meer uitmaken hoe wij de publieke zaak moeten regelen, met of zonder marktwerking. Ook al werkt deze bewezen averechts als het om nutsvoorzieningen draait.
Hoe meer de EU zich opdringt, hoe groter de splijtzwam lijkt te worden.
En we kunnen niet meer terug. Als we niet meewerken zijn we een onbetrouwbare partner voor de andere lidstaten. Hoe onbetrouwbaar onze regering voor het volk is geworden doet er kennelijk niet toe. Het is ook geen volksvertegenwoordiging meer, maar een EU-vertegenwoordiging, of bedrijvenvertegenwoordiging.
Dat zij de Nobelprijs voor de vrede hebben gekregen, maakt de Nobelprijs is een klap ongeloofwaardig en dus waardeloos.
niemand kan dat garanderen... hooguit heb je instanties die de mogelijkheid hebben stabiliteit te geven en te 'sturen' om te voorkomen dat zaken nog verder uit de hand lopen.( en zo de grieken iig nodige tijd geven hun politiek en financieen aan te passen, te privatiseren en bezuinigen zodat ze niet 'cold turkey' gaan en dowmeg ales in elkaar dondert en het hele land failliet. wat vermoedelijk ook voor een hoop noord-europese banken en pensioenfondsen een érg groot probleem oplevert, de europese economie kent ook niet die grenzen van 50 jaar terug)quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:53 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Wie garandeert dat het niet gaat gebeuren? Een burgeroorlog in Griekenland ligt om de hoek, als je de TV-beelden ziet. Spanje... niet veel beter.
Precies.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:56 schreef Intxaurraga het volgende:
Mooie stunt van het comité. Hopelijk helpt het de EU herinneren dat vrede van de centrale pijlers is. En dat is toch wel het maximale en ultieme wat je kan bereiken met /een of andere prijs/.
Heerlijk hoe jij maar op de man gaat spelen als de feiten je niet aanstaanquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 12:02 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Hee kijk, iemand die alleen kan praten in Telegraaf-koppen. Op Fok. En nog mod ook.
Ja, met de oorlog in voormalig Joegoslavië liet de EU goed zien hoe in staat ze was vrede te brengen. De yanks moesten ook daar weer eens de kolen uit het vuur halen.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 12:05 schreef Igen het volgende:
Ik vind het schuimbekken van rechts Nederland in reactie hierop wel grappig. Het demonstreert namelijk het eigen ongelijk: blijkbaar is vrede in Europa zó vanzelfsprekend geworden dat we ons niet meer kunnen voorstellen dat het ook anders had kunnen zijn en dat een instituut als de EU dus iets voor de vrede zou kunnen betekenen.
De feiten staan me aan, ik zag ze alleen even niet in het geciteerde bericht. Help me.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 12:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heerlijk hoe jij maar op de man gaat spelen als de feiten je niet aanstaan
Voormalig Joegoslavië was EU-lid? Dacht het niet hè.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 12:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, met de oorlog in voormalig Joegoslavië liet de EU goed zien hoe in staat ze was vrede te brengen. De yanks moesten ook daar weer eens de kolen uit het vuur halen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |