Omdat de regeling niet meer doorgaat zet ik deze info over hoe de boete er uit zou komen te zien nu maar in een spoiler:quote:Langstudeerboete voor Sinterklaas terugbetaald
Langstudeerders krijgen geld terugLangstudeerders krijgen geld terugLiverpoolhopeuniversity/Flickr/CC-BY NC
Goed nieuws voor langstudeerders die dure eerste collegemaanden hebben door de langstudeerboete: uiterlijk 1 december wordt het geld teruggestort op hun rekening. Dat zei staatssecretaris Halbe Zijlstra vanmiddag in de Tweede Kamer.
Tijd voor actie dus: vanmiddag nog wordt er al een brief gestuurd naar de hogescholen en universiteiten, die het verhoogde collegegeld inden. Zijlstra zei ook dat hij gaat proberen te voorkomen dat studenten in oktober nog het verhoogde collegegeld moeten betalen. Hij kan niet garanderen dat dat lukt.
Boete kostte miljoenen
Er is in de Tweede Kamer ook gestemd over het deelakkoord van de PvdA en de VVD. Aangezien de afschaffing van de langstudeerboete daar deel vanuit maakte, is de boete nu definitief in de prullenbak verdwenen.
Volgens Zijlstra heeft het proces van discussie, invoering, en de uiteindelijke afschaffing van de langstudeerboete "enkele miljoenen en heel veel tijd en moeite gekost".
Teruggedraaid
De langstudeerboete van 3063 euro was ingevoerd voor studenten die meer dan een jaar vertraging hebben opgelopen tijdens hun bachelor- of masterstudie. Dat bedrag moesten zij vanaf dit collegejaar bovenop hun collegegeld betalen. Vlak na het begin van het collegejaar -toen de langstudeerders het geld al hadden betaald- werd de maatregel alweer teruggedraaid.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 11% gewijzigd door Morera op 09-10-2012 18:43:29 ]
Wat men wil en wat men kan/mag zijn twee verschillende dingen. Het hangt er helemaal vanaf hoe snel er een kabinet is en hoe snel de wet wordt aangepast. (reminder: de wet staat nog in de boeken op het moment) Gaat dat snel, dan is er geen probleem voor dit jaar. Gaat dat langzaam, dan wordt het volgend jaar.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 11:12 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dit lijkt me onwaarschijnlijk. Men wil namelijk liefst nog dit jaar de boetes terug gaan storten.
Onkunde bij DUO - het ZAL ook eens niet.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 12:15 schreef knishhh het volgende:
Inderdaad, duo wil geen leningen meer verstrekken terwijl de onderwijsinstellingen de boete wel blijven innen...zou het niet eerder andersom moeten zijn?!
quote:Terugbetaling 'Langstudeerdersboete'
De Rijksuniversiteit Groningen heeft besloten om het verhoogd wettelijk collegegeld zo snel mogelijk terug te betalen. Om de terugbetaling goed te laten verlopen, zijn er enkele administratieve aanpassingen nodig. Hier wordt op dit moment hard aan gewerkt. Zo gauw bekend is hoe en wanneer het verhoogd wettelijk collegegeld kan worden terugbetaald, ontvang je als je hier recht op hebt bericht. Het laatste nieuws staat ook op: www.rug.nl/studenten/langstudeerdersmaatregel
Met vriendelijke groet,
Rijksuniversiteit Groningen
GRONINGEN
Hieperdepiepquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 16:28 schreef Mrjolyn_ het volgende:
''Langstudeerboete voor Sinterklaas terugbetaald''
http://nos.nl/op3/artikel(...)as-terugbetaald.html
Zoiets verzin je toch niettwitter:nosop3 twitterde op dinsdag 09-10-2012 om 16:22:55De Langstudeerboete wordt voor 1 dec teruggestort. Het proces van invoering en afschaffing kostte 'enkele miljoenen'. http://t.co/fxTCAPcr reageer retweet
quote:Boete kostte miljoenen
Er is in de Tweede Kamer ook gestemd over het deelakkoord van de PvdA en de VVD. Aangezien de afschaffing van de langstudeerboete daar deel vanuit maakte, is de boete nu definitief in de prullenbak verdwenen. Bron
quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 18:04 schreef Boomeister het volgende:
Leenstelsel komt er toch.
http://nos.nl/artikel/427608-formatieleenstelsel-studenten.html
Godzijdank niet met terugwerkende kracht.quote:Het nieuwe systeem van studiefinanciering wordt ingevoerd in 2014 en gaat alleen gelden voor nieuwe studenten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 4% gewijzigd door JoelBaka op 09-10-2012 18:21:55 ]
Dus omdat Halbe Zijlstra zo koppig was en vasthield aan de invoering van deze belasting ondanks dat vriend en vijand waarschuwde voor allerlei problemen zijn we nu miljoenen Euro's extra kwijt. Slim.quote:Boete kostte miljoenen
Er is in de Tweede Kamer ook gestemd over het deelakkoord van de PvdA en de VVD. Aangezien de afschaffing van de langstudeerboete daar deel vanuit maakte, is de boete nu definitief in de prullenbak verdwenen.
Zolang de sov blijft bestaan zijn het geen extreme kosten.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 19:03 schreef Miasan het volgende:
Dank u Sinterklaasje!
En bij deze toon ik mijn medeleven aan de nieuwe studenten van 2014+.Straks maar vast beginnen met sparen voor de studie van mijn toekomstige kinderen.
Studeren mag best wat kosten maar het is maar de vraag of dat het zinvol is om studenten die kosten direct te laten betalen of het uit de algemene middelen te financieren. Ik ben een voorstander van het financieren uit algemene middelen omdat niet alle opleidingen een voldoende hoog salaris opleveren, ook niet die opleidingen waarvan de samenleving graag wil dat voldoende mensen die volgen omdat ze nodig zijn voor beroepen die maatschappelijk gezien veel waarde hebben maar die het individu een beperkt salaris opleveren. Denk bijvoorbeeld aan eerstegraadsleraren en verpleegkundigen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 18:28 schreef Keyos het volgende:
YES! Ontspring ik in ieder geval de dans. Door de afschaffing van de langstudeerboete bespaar ik minimaal ¤6000, ben blij dat ik dat in mijn eigen zak kan houden.
Ben benieuwd wat er precies gaat gebeuren met de beurs voor master studenten vanaf dat jaar, ben benieuwd of die nou onder de oude of nieuwe regeling gaat vallen aangezien ik niet mijn master voor 2014 zal starten.
Ik vind overigens een leenstelsel wel een goede maatregel (al zie ik het liever niet natuurlijk). Studeren hoeft niet "gratis" te zijn, zo motiveer je mensen om toch sneller af te studeren en betere keuzes te maken.
Hopelijk investeren ze de vele miljoenen die zij besparen in het goedkoper maken van de tweede studie en het afschaffen van de inkorting van de OV. Ow ja, wat ze ook nog mogen doen is dat standaard collegegeld eens opheffen en zorgen dat mensen met duurdere opleidingen meer betalen dan mensen met een relatief goedkope opleiding. Het is belachelijk dat een geneeskunde student net zoveel betaald voor een opleiding als iemand die bijvoorbeeld wiskunde studeert.
Het zou buitengewoon onverstandig zijn. Het is niet omdat een opleiding duurder is dat de afgestudeerde daarom ook een hoger salaris gaat krijgen. Bij geneeskunde is dat toevallig wel het geval maar dat is bijv. bij veel bètaopleidingen niet het geval.quote:Ow ja, wat ze ook nog mogen doen is dat standaard collegegeld eens opheffen en zorgen dat mensen met duurdere opleidingen meer betalen dan mensen met een relatief goedkope opleiding. Het is belachelijk dat een geneeskunde student net zoveel betaald voor een opleiding als iemand die bijvoorbeeld wiskunde studeert.
heul veul sinterklaas snoepquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 21:00 schreef Ryon het volgende:
Grappig, ik ken nu best veel mensen die vanaf 1 december flink wat te besteden hebben.
Wel. De Halbeheffing prikkelde op een verkeerde manier. Het leenstelsel kost ons meer, maar is wel gemakkelijker te verdedigen omdat het gehandicapten, bestuurders, bètastudenten, sporters, overstappers en anderen die gewoon méér hun best moeten niet zo onevenredig treft als de heffing.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 21:13 schreef Xaryna het volgende:
Grappig dat een leenstelsel wel alleen kan voor mensen die nog moeten beginnen.. Als ze dat nou met de langstudeerboete hadden gedaan, was er niks aan de hand geweest.
Dan ben je toch geen nieuwe studentquote:Op woensdag 10 oktober 2012 01:41 schreef Nailpolish het volgende:
En als je in 2014 met een master begint? Wordt dat ook gezien als nieuw en dus sociaal leenstelsel?
quote:Er komt toch een leenstelsel, niet met terugwerkende kracht. Het leenstelsel zal vanaf 2014 ingaan en alleen voor nieuwe studenten gelden. De basisbeurs verdwijnt.
Bij de langstudeerboete werden bachelor en master ook apart gezien..je weet maar nooit..quote:Op woensdag 10 oktober 2012 02:10 schreef Morera het volgende:
[..]
Dan ben je toch geen nieuwe student
[..]
Zo doe je dat, he? Eerst een hard falende maatregel invoeren waar veel mensen over struikelen, schrijnende verhalen in de media. Een wit pootje halen door deze af te schaffen, en dan even tussen neus en lippen door je eigenlijke plan doorvoeren.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 15:07 schreef VeX- het volgende:
Grappig dat iedereen nu niet meer zo tilt aan een leenstelsel.
Een paar maanden geleden was het afschaffen van de studiefinanciering nog een beetje politieke zelfmoord.
Dus inderdaad voor nieuwe studenten (eerstejaars in 2014)> Als je nu studeert, gaat overstappe of een master gaat volgen heb je er zoals ik al dacht dus niets mee te maken.quote:Het studentenfeestje duurde gisteren maar kort. Enkele uren nadat bij de stemmingen in de Tweede Kamer er een definitief einde kwam aan de langstudeerboete, berichtte de NOS dat de onderhandelaars van VVD en PvdA de basisbeurs willen afschaffen en vervangen voor een sociaal leenstelsel.
NRC-onderwijsredacteur Bart Funnekotter beantwoordt vandaag in nrc.next vier vragen over het sociaal leenstelsel.
Wat zijn de partijen overeengekomen?
Vanaf het collegejaar 2014-2015 verdwijnt de basisbeurs voor nieuwe studenten, vernam de NOS van bronnen rond de formatie. Eerstejaars die in 2014 aankomen, moeten gaan lenen. Studenten die al studeren, behouden hun beurs. Dit is waarschijnlijk gedaan om het verwijt te voorkomen dat de regels van het spel tijdens de wedstrijd veranderd worden, een belangrijk kritiekpunt bij de invoering van de langstudeerboete.
Is dit een verrassing?
Nee. Beide partijen hadden de invoering van een sociaal leenstelsel in hun verkiezingsprogramma staan, zij het om verschillende redenen. De VVD hoopt studenten aan te zetten tot sneller studeren en vindt het daarnaast redelijk dat jongeren meer investeren in hun eigen toekomst. De PvdA is tegen de basisbeurs omdat daarmee via de belastingen „de bakker op de hoek meebetaalt aan de opleiding van de zoon van de advocaat”.De 800 miljoen euro die op termijn vrijkomt, willen de partijen investeren in het onderwijs. Het geld zal niet alleen ten goede komen aan het hoger onderwijs, maar ook gebruikt worden om het basisonderwijs en voortgezet onderwijs te verbeteren.
Wat betekent dit voor studenten?
Studeren wordt duurder. De basisbeurs voor uitwonenden bedraagt momenteel 266,23 euro, die voor thuiswonenden 95,61 euro. Wie dat wil gaan lenen bij de overheid, is jaarlijks respectievelijk 3.194,76 euro en 1.147,32 euro kwijt. Dat eerste bedrag is hoger dan de langstudeerboete: studenten die meer dan een jaar studievertraging opliepen, moesten volgens die regeling 3.063 euro extra collegegeld betalen.Het sociale aspect van het leenstelsel schuilt erin dat studenten tegen een laag rentetarief lenen en pas naar draagkracht moeten gaan afbetalen als ze een baan hebben gevonden.
Wat zijn studenten van plan hiertegen te gaan doen?
Studentenorganisaties zijn woedend. Het gejubel over het verdwijnen van de langstudeerboete verstomde gisteren meteen. Thijs van Reekum, voorzitter van het ISO, zegt: „Studenten belanden van de regen in de drup.” En studentenbond LSVb laat weten dat de invoering van een leenstelsel „slecht is voor de toegankelijkheid van het hoger onderwijs en een dolk in de rug van Nederland kennisland”.
Dat is nogal ondergesneeuwd inderdaad.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 15:25 schreef Yreal het volgende:
Masterfase had toch al een leenstelsel?
http://www.rijksoverheid.(...)eigen-opleiding.html
Idd, slim gespeeldquote:Op woensdag 10 oktober 2012 22:06 schreef Repelsteeltju het volgende:
Briljant de invoering zoals hij er nu ligt! Alle huidige studenten hoeven hem niet te betalen en zullen dus niet en masse in opstand komen voor het eigenbelang. En de studenten van de toekomst zijn veel minder op de hoogte van de ontwikkelingen in de politiek en hebben minder middelen om zich tegen het afschaffen van de basisbeurs te verzetten. Zo creëer je nog eens draagvlak! Wij worden ontzien zodat anderen gemakkelijker genaaid kunnen worden. En ze zeggen dat politici nooit verder dan vier jaar vooruit denken.
Dat voorstel waar het in stond is er slechts beperkt doorgekomen.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 22:01 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat is nogal ondergesneeuwd inderdaad.
Bronquote:De Tweede Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel 'Studeren is Investeren', waarin een drietal maatregelen zijn overgebleven:
- Inkorten van het studentenreisrecht
- Verhogen van de boete bij onterecht gebruik van het studentenreisrecht
- Aanpassing bijverdiengrens voor afgestudeerde ondernemers
[...]
Eerder was al besloten dat een aantal onderdelen uit het wetsvoorstel zou worden gehaald. Dit betekent dat per 1 september onder andere geen sociaal leenstelsel wordt ingevoerd in de masterfase en dat er niets verandert aan de regeling bij weigerachtige of onvindbare ouders.
Het stond al in de verkiezingsprogramma's van VVD, PvdA, GL en D66 in 2010.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 15:07 schreef VeX- het volgende:
Een paar maanden geleden was het afschaffen van de studiefinanciering nog een beetje politieke zelfmoord.
Dat is inderdaad een fatsoenlijke kostenpost als je 2 jaar uitloop hebt en niet op fietsafstand woont.quote:
Inderdaad, ik bereid me er al op voor dat ik vanaf jan 2013 dik 2 uur heen moet fietsen en twee uur terug.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 23:02 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Het stond al in de verkiezingsprogramma's van VVD, PvdA, GL en D66 in 2010.
[..]
Dat is inderdaad een fatsoenlijke kostenpost als je 2 jaar uitloop hebt en niet op fietsafstand woont.
Ik neem aan dat de septembertermijn en oktobertermijn van beide 177 euro en de administratiekosten in mindering worden gebracht van de 1771 euro. Of ga ik al het geld (reguliere collegegeld en langstudeerboete) van september terug ontvangen en moet ik vanaf november het volle bedrag betalen?quote:Het te betalen collegegeld bedraagt 1771,00 euro. De administratiekosten zijn 24,00 euro. Het bedrag zal in 8 termijnen worden afgeschreven.
Onderwijs wordt weer toegankelijk voor de bourgeoisie en niet voor de proletariërs.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 19:03 schreef Miasan het volgende:
Dank u Sinterklaasje!
En bij deze toon ik mijn medeleven aan de nieuwe studenten van 2014+.Straks maar vast beginnen met sparen voor de studie van mijn toekomstige kinderen.
quote:De langstudeermaatregel is ongedaan gemaakt.
De meerderheid van de leden van de Tweede kamer heeft aangegeven het deelakkoord ‘afschaffen van de langstudeermaatregel’ per 1 september 2012 te onderschrijven.
Met deze email wil ik u, nu de politieke realiteit van het intrekken van de langstudeermaatregel een feit is, informeren over de stappen die de Centrale Studentenadministratie de komende vier weken zal uitvoeren:
Uw machtiging wordt nog vóór de eerstvolgende incasso d.d. 26 oktober 2012 aangepast aan het wettelijke tarief
Vervolgens zal alles in het werk gesteld worden om zo spoedig mogelijk, wanneer er al geïncasseerd is of als u zelf het gehele bedrag al heeft overgemaakt, het teveel betaalde collegegeld (de langstudeerboete) aan u terug te betalen.
Volgens Zijlstra heeft het proces van discussie, invoering, en de uiteindelijke afschaffing van de langstudeerboete "enkele miljoenen en heel veel tijd en moeite gekost".quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 16:28 schreef Mrjolyn_ het volgende:
''Langstudeerboete voor Sinterklaas terugbetaald''
http://nos.nl/op3/artikel(...)as-terugbetaald.html
quote:Collegegeldtarieven 2012-2013
Belangrijk bericht:
Het College van Bestuur heeft naar aanleiding van het voorgenomen overheidsbesluit de langstudeerdersmaatregel terug te draaien het volgende besloten:
1. Het innen van de opslag (= boete) wordt per de incasso van 25 oktober a.s. beëindigd. Studenten waarbij de incasso van de afgelopen periode(n) door de langstudeerdersboete mislukt is, zullen per e-mail worden benaderd door Bureau Onderwijs Gelden voor de afwikkeling van de vervallen termijnen van het wettelijk tarief. Studenten hoeven geen nieuwe machtiging in te leveren.
2. De terugbetaling van al geïnde termijnen van de opslag vindt plaats voor 1 december a.s.
3. De Afdeling Juridische Zaken zal alle studenten die een bezwaarschriften hebben ingediend of hun advocaten benaderen over de afwikkeling van de procedure.
Ook niet onbelangrijk:
De staatsecretaris heeft toegezegd dat alle studenten die i.v.m. de langstudeerdersboete gebruik maken van het collegegeldkrediet of het langstudeerderskrediet dit renteloos kunnen terugbetalen aan DUO, mits zij dit doen voor 1 maart 2013.
Het is vooral Zijlstra zijn fout. Hij kan niet stellen dat hij niet werd gewaarschuwd. Tal van deskundigen waarschuwden dat deze belasting (het is geen boete, het is een belasting!) in deze vorm een slecht idee was om tal van inhoudelijke redenen. Toch heeft Zijlstra die belasting erdoor geduwd. Niet alleen dat, hij duwde het vlak voor de zomervakantie door het senaat terwijl de senatoren waarschuwden dat ze onvoldoende tijd hadden om zich voor te bereiden hetgeen ook wel bleek uit de zeer slechte behandeling van dit voorstel in het senaat (ik heb het live bekeken).quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 16:31 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Volgens Zijlstra heeft het proces van discussie, invoering, en de uiteindelijke afschaffing van de langstudeerboete "enkele miljoenen en heel veel tijd en moeite gekost".. Godverdomme hey, de ironie. Geld willen bezuinigen wat uiteindelijk alleen maar geld kóst
.
quote:Op donderdag 11 oktober 2012 00:14 schreef BradleyQ het volgende:
[..]
Onderwijs wordt weer toegankelijk voor de bourgeoisie en niet voor de proletariërs.
Zo heeft Markje het altijd gewild.
Zolang je 10 000 Euro voor een jaartje moet betalen (instellingstarief) is het onderwijs niet voldoende toegankelijk!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu ja, niet totdat we nog heel wat inflatie hebben gehad.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Nee, dit is niet het bestuur geweest maar de wetgever. Er is geen sprake van onbehoorlijk bestuur.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 18:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Over de juridische kosten gesproken, moet de overheid die nu niet sowieso vergoeden wegens onbehoorlijk bestuur? Dat onbehoorlijk bestuur lijkt me toch gemakkelijk hard te maken:
- wet onzorgvuldig voorbereiden
- wet onzorgvuldig invoeren (zwakkere punten in dit pleidooi maar toch)
- eerste jaar een nultarief vanwege forse bezwaren
- tweede jaar studenten wel laten betalen
- nog geen maand later het geld weer terugstorten
Als dit niet als onbehoorlijk bestuur wordt gezien door de rechters...
Maar ja, rechters lijken bijna altijd in het voordeel van de overheid te oordelen, of dat het nu terecht is of niet dus dat zal ook nu wel weer gebeuren. Blijkbaar is de rechter toch gewoon een onderdeel van de overheid en niet onafhankelijk. Geen verrassing (waar is dat niet?) maar wel een spijtige constatering.
Ik ben het met je eens, ook wat betreft de rechter en de schijn van Trias Politica. Ik vond het al raar dat de rechter tijdens de rechtszaak tegen deze wet, in het voordeel van de overheid oordeelde en even het legaliteitsbeginsel opzij schoof.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 19:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De staatssecretaris is een bestuurder. Jij denkt dat je niet kan stellen dat hij slecht werk heeft geleverd? De wet is niet eens uitgevoerd na te zijn aangepast.
Hij heeft die wet erdoor geduwd terwijl hij door vriend en vijand werd gewaarschuwd dat dit zeer onverstandig was. Eenderde van de rectors magnifici was bij de demonstratie op het Malieveld aanwezig, samen met talloze hoogleraren. Dat zegt wat!
Als Zijlstra wat minder aan zijn ego had gedacht en wat beter had geluisterd dan hadden we niet miljoenen Euro's verspild aan nutteloze zaken.
De wetgever is degene die de boel afschaft en ontwerpt, niet de bestuurder. Hoewel hij een lul eerste klas is in mijn opinie, hij heeft wel altijd voet bij stuk gehouden en altijd duidelijk hetzelfde standpunt uitgedragen. Kan menig politici nog wat van leren. Oh en Ryon lult je krom wat betreft dit soort zaken.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 19:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De staatssecretaris is een bestuurder. Jij denkt dat je niet kan stellen dat hij slecht werk heeft geleverd? De wet is niet eens uitgevoerd na te zijn aangepast.
Hij heeft die wet erdoor geduwd terwijl hij door vriend en vijand werd gewaarschuwd dat dit zeer onverstandig was. Eenderde van de rectors magnifici was bij de demonstratie op het Malieveld aanwezig, samen met talloze hoogleraren. Dat zegt wat!
Als Zijlstra wat minder aan zijn ego had gedacht en wat beter had geluisterd dan hadden we niet miljoenen Euro's verspild aan nutteloze zaken.
'quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 21:40 schreef Morera het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens, ook wat betreft de rechter en de schijn van Trias Politica. Ik vond het al raar dat de rechter tijdens de rechtszaak tegen deze wet, in het voordeel van de overheid oordeelde en even het legaliteitsbeginsel opzij schoof.
de administratiekosten van de instellingen en duo?quote:Wat ik niet begrijp is hoe een aanpassing van een wet en het vlak erna terug draaien, miljoenen euro's kan "kosten" .
Miljoenen euro's mislopen begrijp ik nog wel, maar miljoenen euro's "kosten", zoals Halbe dus stelt, dat snap ik dan weer niet helemaal. Waar zijn in hemelsnaam een paar miljoen euro aan op gegaan? Aan hun salarissen tijdens het bespreken en invoeren en terugdraaien van die wet? Ik heb geen idee van wat de kosten van het invoeren van een wet zijn en waarom die kosten zijn zoals ze zijn, maar ik vroeg het me opeens af.
Waarschijnlijk aangezien hij een breed ontwikkelde gamma is maar dan leren we hopelijk iets van zijn gelul dus ik 'provoceer' hem graag een beetje aangezien ik als bèta weliswaar bèta interessanter en relevanter vind maar ik ook geloof in het belang van een homo universalis te zijn.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:56 schreef Yreal het volgende:
[..]
De wetgever is degene die de boel afschaft en ontwerpt, niet de bestuurder. Hoewel hij een lul eerste klas is in mijn opinie, hij heeft wel altijd voet bij stuk gehouden en altijd duidelijk hetzelfde standpunt uitgedragen. Kan menig politici nog wat van leren. Oh en Ryon lult je krom wat betreft dit soort zaken.
In dit rare landje mag je toch zelfs niet een wet toetsen aan de grondtest omwille van de arrogante veronderstelling dat de politici dat wel zorgvuldig genoeg doen?quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:57 schreef Yreal het volgende:
[..]
'
omdat een wet niet getoetst mag worden aan een beginsel
Ik ben nog maar eerstejaars in blok 2, dus ik probeer niet bijdehand te doen maar is het niet zo datquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:57 schreef Yreal het volgende:
[..]
'
omdat een wet niet getoetst mag worden aan een beginsel
Administratiekosten van miljoenen euro's?quote:de administratiekosten van de instellingen en duo?
Het is trouwens geen gekke gedachte dat dit onder de verantwoordelijkheid van het bestuur valt. Maar in dit geval komt de kern van ons staatsrechtelijke stelsel naar boven. Namelijk de scheiding der machten/Trias politica.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De arbeidsuren meetellen als kosten, daar moet je mee opletten als die mensen anders niet iets nuttigs hadden gedaan (bijna per definitie het geval bij ambtenaren van het ministerie van OCW, wellicht minder snel het geval bij medewerkers van DUO, universiteiten en scholen).
[..]
Waarschijnlijk aangezien hij een breed ontwikkelde gamma is maar dan leren we hopelijk iets van zijn gelul dus ik 'provoceer' hem graag een beetje aangezien ik als bèta weliswaar bèta interessanter en relevanter vind maar ik ook geloof in het belang van een homo universalis te zijn.![]()
Ik denk dat mijn algemene ontwikkeling beter is dan die van verreweg de meeste gamma's maar van Ryon leer ik gelukkig nog regelmatig bij.
Laat hem maar uitleggen waarom hier geen sprake is van onbehoorlijk bestuur ondanks dat Zijlstra waarschuwingen heeft genegeerd van veel mensen die veel deskundiger zijn dan hij en ondanks het feit dat de wet nog voordat die ooit is uitgevoerd (het bedrag wordt immers weer direct terugbetaald) alweer is afgeschaft.
Nee, dit is een kwestie van naamgeving. In de media kreeg de wet de naam van 'langstudeerboete', maar in de wet heette deze 'langstudeermaatregel' en vond zijn wettelijke basis in een verhoging van het wettelijk collegegeld als aan bepaalde voorwaarden zijn voldaan. Het is dus geen bestraffende sanctie (een boete) met als doel om extra leed aan te brengen wanneer de student zich niet aan bepaalde regels houdt , ondanks dat deze wel op die manier werd ervaren door sommige betrokkenen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:56 schreef Morera het volgende:
[..]
Ik ben nog maar eerstejaars in blok 2, dus ik probeer niet bijdehand te doen maar is het niet zo dat
het legaliteitsbeginsel zegt dat:
Lid 1: "Geen feit is strafbaar dan uit kracht van een daaraan voorafgegane wettelijke strafbepaling".
Lid 2: "Bij verandering in de wetgeving na het tijdstip waarop het feit is begaan, worden de voor de verdachte gunstigste bepalingen toegepast".
Langstuderen werd bestraft, er was geen daaraan voorafgegane wettelijke strafbepaling en de wetgeving veranderde NA dat je het feit ( langstudeerder zijn ) al had begaan.
Dit was dus geen onderdeel van het strafrecht maar van het bestuursrecht, waar andere (veel striktere) regels gelden.quote:Dus was het handelen van Halbe ( en dus niet het handelen van de wetgever) in strijd met het legaliteitsbeginsel en had de rechter moeten oordelen dat de langstudeerboete wel ingevoerd mocht worden, want de rechter is geen wetgever (trias politica), maar moest hij wel de studenten die nu al langstudeerder waren beschermen door lid 2 toe te passen en dus te oordelen dat bij verandering van de wetgeving na het tijdstip waarop het feit is begaan ( je bent dus een langstudeerder ) de voor verdachte gunstigste bepalingen worden toegepast. Dus alle huidige langstudeerders zouden er niets mee te maken hebben, en de wet zou ingevoerd worden voor iedere nieuwe student aangezien de rechter een wet niet mag toetsen.
Alleen van toepassing op strafrecht, elke andere richtingen kennen deze bepaling niet.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:56 schreef Morera het volgende:
[..]
Lid 1: "Geen feit is strafbaar dan uit kracht van een daaraan voorafgegane wettelijke strafbepaling".
Lid 2: "Bij verandering in de wetgeving na het tijdstip waarop het feit is begaan, worden de voor de verdachte gunstigste bepalingen toegepast".
Je zou maar voor je eigen studie moeten betalen zoals in de rest van de wereld.. Schandalig! Had je maar geen Kunst en Cultuur moeten studeren met je SP ;pquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 19:03 schreef Miasan het volgende:
Dank u Sinterklaasje!
Amerika bedoel je. Vrijwel elk ander (ontwikkeld) land subsidieert of ondersteunt de student met een beurs of lage/geen collegegelden.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 16:33 schreef frizzel het volgende:
[..]
Je zou maar voor je eigen studie moeten betalen zoals in de rest van de wereld.. Schandalig! Had je maar geen Kunst en Cultuur moeten studeren met je SP ;p
wij hebben al lage collegegelden. dat je de beurs moet terugbetalen vind ik niet zo gek.. Studiefinanciering is aardig uniek in Nederlandquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 17:03 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Amerika bedoel je. Vrijwel elk ander (ontwikkeld) land subsidieert of ondersteunt de student met een beurs of lage/geen collegegelden.
Het is natuurlijk erg subjectief om dit laag te noemen. Welke maatstaf gebruik je als je het collegegeld laag vindt?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 17:08 schreef frizzel het volgende:
[..]
wij hebben al lage collegegelden. dat je de beurs moet terugbetalen vind ik niet zo gek.. Studiefinanciering is aardig uniek in Nederland
engeland en de vs natuurlijkquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 17:31 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Het is natuurlijk erg subjectief om dit laag te noemen. Welke maatstaf gebruik je als je het collegegeld laag vindt?
Je etaleert hier een groot gebrek aan kennis over hoe het studeren in de rest van de wereld werkt. Bijna nergens in de wereld is het collegegeld zo hoog als in Nederland, slechts in een paar voormalige kolonies van de UK (USA, Australië, Canada) en Engeland zelf betaal je zoveel.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 16:33 schreef frizzel het volgende:
[..]
Je zou maar voor je eigen studie moeten betalen zoals in de rest van de wereld.. Schandalig! Had je maar geen Kunst en Cultuur moeten studeren met je SP ;p
de maatstaaf dat het anders 10/20 keer zo duur zou zijn als het niet gesubsideerd wasquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 17:31 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Het is natuurlijk erg subjectief om dit laag te noemen. Welke maatstaf gebruik je als je het collegegeld laag vindt?
Jij wil laag collegegeld en weinig studenten... dat zijn 2 tegenpolen. Wanneer studeren betaalbaar wordt zoals nu komen er natuurlijk meer studenten bij ...quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 17:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je etaleert hier een groot gebrek aan kennis over hoe het studeren in de rest van de wereld werkt.
Informeer jezelf eens over het studeren in Duitsland, België, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Italië, Spanje, Schotland, Ierland, ...
Dat toevallig in die paar voormalige kolonies van de UK en Engeland zelf zo'n hoog collegegeld wordt gevraagd...
In Canada en Engeland krijg je dan tenminste nog relatief waar voor je geld (lang niet zo'n hoog collegegeld als in de USA maar wel een niveau van onderwijs en onderzoek wat in de buurt komt van de wereldtop of zelfs wereldtop is), de bedragen die ze in de USA vragen, dat gaat echt nergens meer over. Het lijkt me duidelijk dat de USA hier op de lange termijn ook niet sterker van wordt, kijk maar naar de grote schuldenlast en de grote armoede bij een groot deel van de bevolking (Detroit bijv.). Dat is beslist geen voorbeeld om te volgen!
Qua onderwijs vind ik de ETH een zeer interessant voorbeeld: toponderwijs, toponderzoek, laag collegegeld, strenge selectie. Het vroegere Nederlandse onderwijs (vele decennia geleden) was een vergelijkbaar goed voorbeeld: goed gefinancierd (veel minder studenten!), hoog niveau, selectief, laag collegegeld.
Jij ziet hier 1 belangrijk punt over het hoofd: selectie. Ook met selectie kan je het aantal studenten beperkt houden, hoe laag het collegegeld ook is. Mede daarom haalde ik hierboven ETH als voorbeeld aan (bekijk maar eens de wiki).quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 17:44 schreef frizzel het volgende:
[..]
Jij wil laag collegegeld en weinig studenten... dat zijn 2 tegenpolen. Wanneer studeren betaalbaar wordt zoals nu komen er natuurlijk meer studenten bij ...
al is het ongebruikelijk op het internet :p ik ben het wel met je eens! al zijn er voor somige opleidingen al selectie zoals geneeskundequote:Op zaterdag 13 oktober 2012 17:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij ziet hier 1 belangrijk punt over het hoofd: selectie. Ook met selectie kan je het aantal studenten beperkt houden, hoe laag het collegegeld ook is. Mede daarom haalde ik hierboven ETH als voorbeeld aan (bekijk maar eens de wiki).
Ik pleit niet voor een laag collegegeld en weinig studenten. Ik pleit voor een laag collegegeld, een grotere selectiviteit voor de top van ons onderwijs en goed onderwijs op de lagere niveaus voor de rest, of dat het nu om praktijkonderwijs of theoretisch onderwijs gaat. Ook op die lagere niveaus mag er worden geselecteerd maar dan gaat het om niveau'matching' en het selecteren op leerbereidwilligheid, niet om het selecteren van unieke talenten.
Bram heeft het hierboven al goed toegelichtquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 17:08 schreef frizzel het volgende:
[..]
wij hebben al lage collegegelden. dat je de beurs moet terugbetalen vind ik niet zo gek.. Studiefinanciering is aardig uniek in Nederland
Dankjequote:Op zaterdag 13 oktober 2012 11:35 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, dit is een kwestie van naamgeving. In de media kreeg de wet de naam van 'langstudeerboete', maar in de wet heette deze 'langstudeermaatregel' en vond zijn wettelijke basis in een verhoging van het wettelijk collegegeld als aan bepaalde voorwaarden zijn voldaan. Het is dus geen bestraffende sanctie (een boete) met als doel om extra leed aan te brengen wanneer de student zich niet aan bepaalde regels houdt , ondanks dat deze wel op die manier werd ervaren door sommige betrokkenen.
[..]
Dit was dus geen onderdeel van het strafrecht maar van het bestuursrecht, waar andere (veel striktere) regels gelden.
Een arrest dat relevant is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Harmonisatiewet-arrest
Omdat deze wet van de formele wetgever afkomstig is, gaat men er van uit dat in het proces van democratische toetsing en verantwoording al reeds een afweging is gemaakt met betrekking tot beginselen zoals rechtszekerheid en dergelijke. De wetgever heeft de macht om, als deze dat nodig acht, andere belangen zwaarder te laten wegen dan bijvoorbeeld rechtszekerheid. De rechter mag daar niet meer aan toetsen!
Jij ook bedanktquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 16:28 schreef Yreal het volgende:
[..]
Alleen van toepassing op strafrecht, elke andere richtingen kennen deze bepaling niet.
Kom gezzelig mee posten in rechten topic danquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 22:00 schreef Morera het volgende:
[..]
DankjeNu is het helemaal duidelijk. Ik heb ook alleen nog maar inleiding tot recht gehad en zit echt net in het blok van privaatrecht. Jouw uitleg maakt een hele hoop helder
Jammer dat FOK! Geen follow knopje heeft ( zoals twitter
), want dan zou ik je gaan volgen.
[..]
Jij ook bedankt![]()
Wel gek hoor, dat dit soort maatregelen volgens de wet dus gewoon "ok" zijn.
Aangezien de wet willekeurig is (maar net wat parlementariërs en bewindslieden hebben besloten) verbaast niets mij. Gelukkig blijkt op de meeste punten het rechtvaardigheidsgevoel van veel mensen veel overeen te komen waardoor velen het redelijk eens zijn met de meeste wetten maar dat er eens iets tussen sluipt wat in strijd is met ons rechtvaardigheidsgevoel lijkt mij onvermijdbaar.quote:Wel gek hoor, dat dit soort maatregelen volgens de wet dus gewoon "ok" zijn.
Gewoon aantekenen aan de studenten administratie vd desbetreffende uni / hbo. Ik verwacht ook eigenlijk wel dat het aankomende maand nog gewoon afgeschreven gaat worden.quote:Op maandag 15 oktober 2012 14:12 schreef Ofresca het volgende:
Vraagje:
Wat gaan de mensen doen, van wie de onderwijsinstelling het verhoogde collegegeld nog wel blijft innen?
Mijn vriend zit hier nu mee, omdat DUO alle aanvragen voor ondersteuning bevroren heeft.
Ja, alleen niet zo fijn dat DUO besloten heeft hier geen leningen meer voor af te geven.quote:Op maandag 15 oktober 2012 14:14 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
Gewoon aantekenen aan de studenten administratie vd desbetreffende uni / hbo. Ik verwacht ook eigenlijk wel dat het aankomende maand nog gewoon afgeschreven gaat worden.
Yes (@RU), maar ik weet nu niet of dit was omdat het sowieso al onterecht was afgeschreven of dat die restitutie onderdeel was van een hele batch aan algemene terugstortingen.quote:
Dat weigert mijn bank in ieder geval, omdat het een herhalende eenmalige machtiging is en geen doorlopende machtiging. (Rabobank)quote:Op maandag 15 oktober 2012 17:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je zou de automatische incasso stop kunnen zetten en handmatig de termijn van het collegegeld overmaken met als referentie je studentennummer.
Pas hier wel mee op! Je betaalt in principe dan een deel van het wettelijk collegegeld niet en de onderwijsinstelling kan je op basis hiervan uitschrijven!!quote:Op woensdag 17 oktober 2012 12:32 schreef Ofresca het volgende:
[..]
Ja, alleen niet zo fijn dat DUO besloten heeft hier geen leningen meer voor af te geven.![]()
Op dit moment is er een mail verstuurd naar de betreffende hogeschool met daarin de mededeling dat de machtiging voor de automatische incasso ingetrokken is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |