abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 11:46:57 #1
370039 Morera
more more more
pi_117768023
Er werd geen nieuwe geopend, dus hier verder.

Update 3

Er komt toch een leenstelsel, niet met terugwerkende kracht. Het leenstelsel zal vanaf 2014 ingaan en alleen voor nieuwe studenten gelden. De basisbeurs verdwijnt.

http://nos.nl/artikel/427608-formatieleenstelsel-studenten.html

Update 2

Langstudeerboete wordt volgens Halbe Zijlstra nog voor Sinterklaas terugbetaald.
Er gaat een brief richting de hogescholen en universiteiten met het verzoek om te stoppen met
innen. Onduidelijk of dat voor de inning van oktober al zal lukken.

Volgens Halbe heeft het invoeren en afschaffen een aantal miljoen gekost. [/care]

Er is in de Tweede Kamer ook gestemd over het deelakkoord van de PvdA en de VVD. Aangezien de afschaffing van de langstudeerboete daar deel vanuit maakte, is de boete nu definitief in de prullenbak verdwenen.

Update

De langstudeerboete zal waarschijnlijk worden afgeschaft en studenten krijgen zo snel mogelijk, uiterlijk begin 2013 het geld terug. Ondertussen schrijven de onderwijsinstellingen nog steeds de boete af en weigert DUO (volgens een aantal users), nieuwe aanvragen mbt extra crediet in behandeling te nemen omdat de boete waarschijnlijk zal verdwijnen.

Het verlossende bericht op dinsdag 09-10-2012

http://nos.nl/op3/artikel(...)as-terugbetaald.html

quote:
Langstudeerboete voor Sinterklaas terugbetaald
Langstudeerders krijgen geld terugLangstudeerders krijgen geld terugLiverpoolhopeuniversity/Flickr/CC-BY NC

Goed nieuws voor langstudeerders die dure eerste collegemaanden hebben door de langstudeerboete: uiterlijk 1 december wordt het geld teruggestort op hun rekening. Dat zei staatssecretaris Halbe Zijlstra vanmiddag in de Tweede Kamer.

Tijd voor actie dus: vanmiddag nog wordt er al een brief gestuurd naar de hogescholen en universiteiten, die het verhoogde collegegeld inden. Zijlstra zei ook dat hij gaat proberen te voorkomen dat studenten in oktober nog het verhoogde collegegeld moeten betalen. Hij kan niet garanderen dat dat lukt.
Boete kostte miljoenen

Er is in de Tweede Kamer ook gestemd over het deelakkoord van de PvdA en de VVD. Aangezien de afschaffing van de langstudeerboete daar deel vanuit maakte, is de boete nu definitief in de prullenbak verdwenen.

Volgens Zijlstra heeft het proces van discussie, invoering, en de uiteindelijke afschaffing van de langstudeerboete "enkele miljoenen en heel veel tijd en moeite gekost".
Teruggedraaid

De langstudeerboete van 3063 euro was ingevoerd voor studenten die meer dan een jaar vertraging hebben opgelopen tijdens hun bachelor- of masterstudie. Dat bedrag moesten zij vanaf dit collegejaar bovenop hun collegegeld betalen. Vlak na het begin van het collegejaar -toen de langstudeerders het geld al hadden betaald- werd de maatregel alweer teruggedraaid.

Omdat de regeling niet meer doorgaat zet ik deze info over hoe de boete er uit zou komen te zien nu maar in een spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 11% gewijzigd door Morera op 09-10-2012 18:43:29 ]
pi_117768931
Inderdaad, duo wil geen leningen meer verstrekken terwijl de onderwijsinstellingen de boete wel blijven innen...zou het niet eerder andersom moeten zijn?!
pi_117771526
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 11:12 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Dit lijkt me onwaarschijnlijk. Men wil namelijk liefst nog dit jaar de boetes terug gaan storten.
Wat men wil en wat men kan/mag zijn twee verschillende dingen. Het hangt er helemaal vanaf hoe snel er een kabinet is en hoe snel de wet wordt aangepast. (reminder: de wet staat nog in de boeken op het moment) Gaat dat snel, dan is er geen probleem voor dit jaar. Gaat dat langzaam, dan wordt het volgend jaar.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 12:15 schreef knishhh het volgende:
Inderdaad, duo wil geen leningen meer verstrekken terwijl de onderwijsinstellingen de boete wel blijven innen...zou het niet eerder andersom moeten zijn?!
Onkunde bij DUO - het ZAL ook eens niet. :')
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_117773642
Als de overheid de onderwijsinstellingen "verplicht" om zich aan de huidige wet te houden en de boete te blijven innen zullen ze dit ook bij hun eigen instellingen (duo) moeten doen...echt onbegrijpelijk wat een zooitje ze ervan maken!
pi_117775535
Mail van studielink:

quote:
Terugbetaling 'Langstudeerdersboete'
De Rijksuniversiteit Groningen heeft besloten om het verhoogd wettelijk collegegeld zo snel mogelijk terug te betalen. Om de terugbetaling goed te laten verlopen, zijn er enkele administratieve aanpassingen nodig. Hier wordt op dit moment hard aan gewerkt. Zo gauw bekend is hoe en wanneer het verhoogd wettelijk collegegeld kan worden terugbetaald, ontvang je als je hier recht op hebt bericht. Het laatste nieuws staat ook op: www.rug.nl/studenten/langstudeerdersmaatregel

Met vriendelijke groet,
Rijksuniversiteit Groningen
GRONINGEN
pi_117777696
De universiteit van Tilburg zegt dat ze gewoon doorgaan met innen van de boete tot het ministerie opdracht heeft gegeven hiermee te stoppen...ook hierbij dus geen uniformiteit...
pi_117778717
''Langstudeerboete voor Sinterklaas terugbetaald''

Ooh your dream, here on the water. Warm the sand, the seagulls calling. Kissed by kindness
You gave me thiss, your fire becomes a kiss.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 9 oktober 2012 @ 16:31:28 #8
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_117778841
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 16:28 schreef Mrjolyn_ het volgende:
''Langstudeerboete voor Sinterklaas terugbetaald''

Hieperdepiep *O*
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 16:32:12 #9
67174 Dos37
Come on Twente
pi_117778865
nosop3 twitterde op dinsdag 09-10-2012 om 16:22:55 De Langstudeerboete wordt voor 1 dec teruggestort. Het proces van invoering en afschaffing kostte 'enkele miljoenen'. http://t.co/fxTCAPcr reageer retweet
Zoiets verzin je toch niet 8)7 :D
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_117778888
Kunnen we er fijn allemaal sinterklaascadeautjes en chocoladeletters van kopen :+ :D
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_117779196
Nu hoop ik wel dat de HvA eind oktober al er mee stopt... Anders moet ik het terugboeken nu DUO niet meer uitbetaald.
pi_117779459
quote:
Boete kostte miljoenen
Er is in de Tweede Kamer ook gestemd over het deelakkoord van de PvdA en de VVD. Aangezien de afschaffing van de langstudeerboete daar deel vanuit maakte, is de boete nu definitief in de prullenbak verdwenen. Bron

[ Bericht 2% gewijzigd door JoelBaka op 09-10-2012 16:59:49 ]
pi_117782341
quote:
quote:
Het nieuwe systeem van studiefinanciering wordt ingevoerd in 2014 en gaat alleen gelden voor nieuwe studenten.
Godzijdank niet met terugwerkende kracht.

Beetje jammer dat ik in 2014 of 2015 ga studeren :')

Hoe dan ook, bah -O-

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 4% gewijzigd door JoelBaka op 09-10-2012 18:21:55 ]
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 18:28:10 #15
263417 Keyos
Like a Boss
pi_117782972
YES! Ontspring ik in ieder geval de dans. Door de afschaffing van de langstudeerboete bespaar ik minimaal ¤6000, ben blij dat ik dat in mijn eigen zak kan houden.

Ben benieuwd wat er precies gaat gebeuren met de beurs voor master studenten vanaf dat jaar, ben benieuwd of die nou onder de oude of nieuwe regeling gaat vallen aangezien ik niet mijn master voor 2014 zal starten.

Ik vind overigens een leenstelsel wel een goede maatregel (al zie ik het liever niet natuurlijk). Studeren hoeft niet "gratis" te zijn, zo motiveer je mensen om toch sneller af te studeren en betere keuzes te maken.

Hopelijk investeren ze de vele miljoenen die zij besparen in het goedkoper maken van de tweede studie en het afschaffen van de inkorting van de OV. Ow ja, wat ze ook nog mogen doen is dat standaard collegegeld eens opheffen en zorgen dat mensen met duurdere opleidingen meer betalen dan mensen met een relatief goedkope opleiding. Het is belachelijk dat een geneeskunde student net zoveel betaald voor een opleiding als iemand die bijvoorbeeld wiskunde studeert.
The Only Thing We Learn From History Is That We Learn Nothing From History - Hagel.
pi_117783850
Is er al duidelijkheid over wat er met de ov jaarkaart gebeurt?
Aangezien dat een onderdeel is van de basisbeurs.

Ik ben druk aan het googlen, tot nu toe nog niks...
pi_117784358
quote:
Boete kostte miljoenen
Dus omdat Halbe Zijlstra zo koppig was en vasthield aan de invoering van deze belasting ondanks dat vriend en vijand waarschuwde voor allerlei problemen zijn we nu miljoenen Euro's extra kwijt. Slim. :)
Zijlstra had zelfs een slordige behandeling van deze belasting geforceerd door de boete vlak voor het zomerreces te laten behandelen in het parlement ondanks dat de senatoren waarschuwden dat ze niet de kans hadden gekregen om zich goed in te lezen, hetgeen goed te merken viel tijdens de bespreking in het senaat.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:03:26 #18
139770 Miasan
Roemer has it
pi_117784516
Dank u Sinterklaasje! :D

En bij deze toon ik mijn medeleven aan de nieuwe studenten van 2014+. ;( Straks maar vast beginnen met sparen voor de studie van mijn toekomstige kinderen. }:|
Hoofdletter, komma,
punten en grammatica.
Bericht is leesbaar.
pi_117785043
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:03 schreef Miasan het volgende:
Dank u Sinterklaasje! :D

En bij deze toon ik mijn medeleven aan de nieuwe studenten van 2014+. ;( Straks maar vast beginnen met sparen voor de studie van mijn toekomstige kinderen. }:|
Zolang de sov blijft bestaan zijn het geen extreme kosten.
pi_117785362
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 18:28 schreef Keyos het volgende:
YES! Ontspring ik in ieder geval de dans. Door de afschaffing van de langstudeerboete bespaar ik minimaal ¤6000, ben blij dat ik dat in mijn eigen zak kan houden.

Ben benieuwd wat er precies gaat gebeuren met de beurs voor master studenten vanaf dat jaar, ben benieuwd of die nou onder de oude of nieuwe regeling gaat vallen aangezien ik niet mijn master voor 2014 zal starten.

Ik vind overigens een leenstelsel wel een goede maatregel (al zie ik het liever niet natuurlijk). Studeren hoeft niet "gratis" te zijn, zo motiveer je mensen om toch sneller af te studeren en betere keuzes te maken.

Hopelijk investeren ze de vele miljoenen die zij besparen in het goedkoper maken van de tweede studie en het afschaffen van de inkorting van de OV. Ow ja, wat ze ook nog mogen doen is dat standaard collegegeld eens opheffen en zorgen dat mensen met duurdere opleidingen meer betalen dan mensen met een relatief goedkope opleiding. Het is belachelijk dat een geneeskunde student net zoveel betaald voor een opleiding als iemand die bijvoorbeeld wiskunde studeert.
Studeren mag best wat kosten maar het is maar de vraag of dat het zinvol is om studenten die kosten direct te laten betalen of het uit de algemene middelen te financieren. Ik ben een voorstander van het financieren uit algemene middelen omdat niet alle opleidingen een voldoende hoog salaris opleveren, ook niet die opleidingen waarvan de samenleving graag wil dat voldoende mensen die volgen omdat ze nodig zijn voor beroepen die maatschappelijk gezien veel waarde hebben maar die het individu een beperkt salaris opleveren. Denk bijvoorbeeld aan eerstegraadsleraren en verpleegkundigen.

Het is niet verstandig om de OV-kaart weg te bezuinigen. Ideaal zou zijn om met trajecten te werken van je huis naar je opleiding(en). Wel moet je dan misschien iets bedenken om schijninschrijvingen te voorkomen.

quote:
Ow ja, wat ze ook nog mogen doen is dat standaard collegegeld eens opheffen en zorgen dat mensen met duurdere opleidingen meer betalen dan mensen met een relatief goedkope opleiding. Het is belachelijk dat een geneeskunde student net zoveel betaald voor een opleiding als iemand die bijvoorbeeld wiskunde studeert.
Het zou buitengewoon onverstandig zijn. Het is niet omdat een opleiding duurder is dat de afgestudeerde daarom ook een hoger salaris gaat krijgen. Bij geneeskunde is dat toevallig wel het geval maar dat is bijv. bij veel bètaopleidingen niet het geval.
De kosten van de opleidingen zijn bij mijn weten trouwens nog niet eens goed in kaart gebracht. Het geld voor het onderwijs wat de universiteiten krijgen is nog steeds niet geoormerkt waardoor niemand weet wat universiteiten precies besteden per opleiding. In het algemeen zou m.i. veel meer geïnvesteerd moeten worden in de kwaliteit van het onderwijs: de groepen studenten zouden in het algemeen veel kleiner moeten zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_117791126
Dus als je volgend jaar begint met studeren bijvoorbeeld, dan ontloop je het leenstelsel?
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 21:00:35 #22
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_117791188
Grappig, ik ken nu best veel mensen die vanaf 1 december flink wat te besteden hebben.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 21:13:16 #23
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_117791848
Grappig dat een leenstelsel wel alleen kan voor mensen die nog moeten beginnen.. Als ze dat nou met de langstudeerboete hadden gedaan, was er niks aan de hand geweest.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_117792130
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 21:00 schreef Ryon het volgende:
Grappig, ik ken nu best veel mensen die vanaf 1 december flink wat te besteden hebben.
heul veul sinterklaas snoep :9
pi_117799508
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 21:13 schreef Xaryna het volgende:
Grappig dat een leenstelsel wel alleen kan voor mensen die nog moeten beginnen.. Als ze dat nou met de langstudeerboete hadden gedaan, was er niks aan de hand geweest.
Wel. De Halbeheffing prikkelde op een verkeerde manier. Het leenstelsel kost ons meer, maar is wel gemakkelijker te verdedigen omdat het gehandicapten, bestuurders, bètastudenten, sporters, overstappers en anderen die gewoon méér hun best moeten niet zo onevenredig treft als de heffing.

En aan iedereen:
Dus, hoe willen ze deze nu weer invoeren? Vanaf volgend jaar de beurs vervangen door de lening? En iedereen die al genesteld zit in een opleiding hoeft niet te dokken? Heeft het gevolgen als je van opleiding wisselt? Dat ben ik namelijk van plan. :)
“An interesting thing is a good thing.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')