Omdat de regeling niet meer doorgaat zet ik deze info over hoe de boete er uit zou komen te zien nu maar in een spoiler:quote:Langstudeerboete voor Sinterklaas terugbetaald
Langstudeerders krijgen geld terugLangstudeerders krijgen geld terugLiverpoolhopeuniversity/Flickr/CC-BY NC
Goed nieuws voor langstudeerders die dure eerste collegemaanden hebben door de langstudeerboete: uiterlijk 1 december wordt het geld teruggestort op hun rekening. Dat zei staatssecretaris Halbe Zijlstra vanmiddag in de Tweede Kamer.
Tijd voor actie dus: vanmiddag nog wordt er al een brief gestuurd naar de hogescholen en universiteiten, die het verhoogde collegegeld inden. Zijlstra zei ook dat hij gaat proberen te voorkomen dat studenten in oktober nog het verhoogde collegegeld moeten betalen. Hij kan niet garanderen dat dat lukt.
Boete kostte miljoenen
Er is in de Tweede Kamer ook gestemd over het deelakkoord van de PvdA en de VVD. Aangezien de afschaffing van de langstudeerboete daar deel vanuit maakte, is de boete nu definitief in de prullenbak verdwenen.
Volgens Zijlstra heeft het proces van discussie, invoering, en de uiteindelijke afschaffing van de langstudeerboete "enkele miljoenen en heel veel tijd en moeite gekost".
Teruggedraaid
De langstudeerboete van 3063 euro was ingevoerd voor studenten die meer dan een jaar vertraging hebben opgelopen tijdens hun bachelor- of masterstudie. Dat bedrag moesten zij vanaf dit collegejaar bovenop hun collegegeld betalen. Vlak na het begin van het collegejaar -toen de langstudeerders het geld al hadden betaald- werd de maatregel alweer teruggedraaid.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 11% gewijzigd door Morera op 09-10-2012 18:43:29 ]
Wat men wil en wat men kan/mag zijn twee verschillende dingen. Het hangt er helemaal vanaf hoe snel er een kabinet is en hoe snel de wet wordt aangepast. (reminder: de wet staat nog in de boeken op het moment) Gaat dat snel, dan is er geen probleem voor dit jaar. Gaat dat langzaam, dan wordt het volgend jaar.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 11:12 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dit lijkt me onwaarschijnlijk. Men wil namelijk liefst nog dit jaar de boetes terug gaan storten.
Onkunde bij DUO - het ZAL ook eens niet.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 12:15 schreef knishhh het volgende:
Inderdaad, duo wil geen leningen meer verstrekken terwijl de onderwijsinstellingen de boete wel blijven innen...zou het niet eerder andersom moeten zijn?!
quote:Terugbetaling 'Langstudeerdersboete'
De Rijksuniversiteit Groningen heeft besloten om het verhoogd wettelijk collegegeld zo snel mogelijk terug te betalen. Om de terugbetaling goed te laten verlopen, zijn er enkele administratieve aanpassingen nodig. Hier wordt op dit moment hard aan gewerkt. Zo gauw bekend is hoe en wanneer het verhoogd wettelijk collegegeld kan worden terugbetaald, ontvang je als je hier recht op hebt bericht. Het laatste nieuws staat ook op: www.rug.nl/studenten/langstudeerdersmaatregel
Met vriendelijke groet,
Rijksuniversiteit Groningen
GRONINGEN
Hieperdepiepquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 16:28 schreef Mrjolyn_ het volgende:
''Langstudeerboete voor Sinterklaas terugbetaald''
http://nos.nl/op3/artikel(...)as-terugbetaald.html
Zoiets verzin je toch niettwitter:nosop3 twitterde op dinsdag 09-10-2012 om 16:22:55De Langstudeerboete wordt voor 1 dec teruggestort. Het proces van invoering en afschaffing kostte 'enkele miljoenen'. http://t.co/fxTCAPcr reageer retweet
quote:Boete kostte miljoenen
Er is in de Tweede Kamer ook gestemd over het deelakkoord van de PvdA en de VVD. Aangezien de afschaffing van de langstudeerboete daar deel vanuit maakte, is de boete nu definitief in de prullenbak verdwenen. Bron
quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 18:04 schreef Boomeister het volgende:
Leenstelsel komt er toch.
http://nos.nl/artikel/427608-formatieleenstelsel-studenten.html
Godzijdank niet met terugwerkende kracht.quote:Het nieuwe systeem van studiefinanciering wordt ingevoerd in 2014 en gaat alleen gelden voor nieuwe studenten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 4% gewijzigd door JoelBaka op 09-10-2012 18:21:55 ]
Dus omdat Halbe Zijlstra zo koppig was en vasthield aan de invoering van deze belasting ondanks dat vriend en vijand waarschuwde voor allerlei problemen zijn we nu miljoenen Euro's extra kwijt. Slim.quote:Boete kostte miljoenen
Er is in de Tweede Kamer ook gestemd over het deelakkoord van de PvdA en de VVD. Aangezien de afschaffing van de langstudeerboete daar deel vanuit maakte, is de boete nu definitief in de prullenbak verdwenen.
Zolang de sov blijft bestaan zijn het geen extreme kosten.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 19:03 schreef Miasan het volgende:
Dank u Sinterklaasje!
En bij deze toon ik mijn medeleven aan de nieuwe studenten van 2014+.Straks maar vast beginnen met sparen voor de studie van mijn toekomstige kinderen.
Studeren mag best wat kosten maar het is maar de vraag of dat het zinvol is om studenten die kosten direct te laten betalen of het uit de algemene middelen te financieren. Ik ben een voorstander van het financieren uit algemene middelen omdat niet alle opleidingen een voldoende hoog salaris opleveren, ook niet die opleidingen waarvan de samenleving graag wil dat voldoende mensen die volgen omdat ze nodig zijn voor beroepen die maatschappelijk gezien veel waarde hebben maar die het individu een beperkt salaris opleveren. Denk bijvoorbeeld aan eerstegraadsleraren en verpleegkundigen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 18:28 schreef Keyos het volgende:
YES! Ontspring ik in ieder geval de dans. Door de afschaffing van de langstudeerboete bespaar ik minimaal ¤6000, ben blij dat ik dat in mijn eigen zak kan houden.
Ben benieuwd wat er precies gaat gebeuren met de beurs voor master studenten vanaf dat jaar, ben benieuwd of die nou onder de oude of nieuwe regeling gaat vallen aangezien ik niet mijn master voor 2014 zal starten.
Ik vind overigens een leenstelsel wel een goede maatregel (al zie ik het liever niet natuurlijk). Studeren hoeft niet "gratis" te zijn, zo motiveer je mensen om toch sneller af te studeren en betere keuzes te maken.
Hopelijk investeren ze de vele miljoenen die zij besparen in het goedkoper maken van de tweede studie en het afschaffen van de inkorting van de OV. Ow ja, wat ze ook nog mogen doen is dat standaard collegegeld eens opheffen en zorgen dat mensen met duurdere opleidingen meer betalen dan mensen met een relatief goedkope opleiding. Het is belachelijk dat een geneeskunde student net zoveel betaald voor een opleiding als iemand die bijvoorbeeld wiskunde studeert.
Het zou buitengewoon onverstandig zijn. Het is niet omdat een opleiding duurder is dat de afgestudeerde daarom ook een hoger salaris gaat krijgen. Bij geneeskunde is dat toevallig wel het geval maar dat is bijv. bij veel bètaopleidingen niet het geval.quote:Ow ja, wat ze ook nog mogen doen is dat standaard collegegeld eens opheffen en zorgen dat mensen met duurdere opleidingen meer betalen dan mensen met een relatief goedkope opleiding. Het is belachelijk dat een geneeskunde student net zoveel betaald voor een opleiding als iemand die bijvoorbeeld wiskunde studeert.
heul veul sinterklaas snoepquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 21:00 schreef Ryon het volgende:
Grappig, ik ken nu best veel mensen die vanaf 1 december flink wat te besteden hebben.
Wel. De Halbeheffing prikkelde op een verkeerde manier. Het leenstelsel kost ons meer, maar is wel gemakkelijker te verdedigen omdat het gehandicapten, bestuurders, bètastudenten, sporters, overstappers en anderen die gewoon méér hun best moeten niet zo onevenredig treft als de heffing.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 21:13 schreef Xaryna het volgende:
Grappig dat een leenstelsel wel alleen kan voor mensen die nog moeten beginnen.. Als ze dat nou met de langstudeerboete hadden gedaan, was er niks aan de hand geweest.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |