Omdat de regeling niet meer doorgaat zet ik deze info over hoe de boete er uit zou komen te zien nu maar in een spoiler:quote:Langstudeerboete voor Sinterklaas terugbetaald
Langstudeerders krijgen geld terugLangstudeerders krijgen geld terugLiverpoolhopeuniversity/Flickr/CC-BY NC
Goed nieuws voor langstudeerders die dure eerste collegemaanden hebben door de langstudeerboete: uiterlijk 1 december wordt het geld teruggestort op hun rekening. Dat zei staatssecretaris Halbe Zijlstra vanmiddag in de Tweede Kamer.
Tijd voor actie dus: vanmiddag nog wordt er al een brief gestuurd naar de hogescholen en universiteiten, die het verhoogde collegegeld inden. Zijlstra zei ook dat hij gaat proberen te voorkomen dat studenten in oktober nog het verhoogde collegegeld moeten betalen. Hij kan niet garanderen dat dat lukt.
Boete kostte miljoenen
Er is in de Tweede Kamer ook gestemd over het deelakkoord van de PvdA en de VVD. Aangezien de afschaffing van de langstudeerboete daar deel vanuit maakte, is de boete nu definitief in de prullenbak verdwenen.
Volgens Zijlstra heeft het proces van discussie, invoering, en de uiteindelijke afschaffing van de langstudeerboete "enkele miljoenen en heel veel tijd en moeite gekost".
Teruggedraaid
De langstudeerboete van 3063 euro was ingevoerd voor studenten die meer dan een jaar vertraging hebben opgelopen tijdens hun bachelor- of masterstudie. Dat bedrag moesten zij vanaf dit collegejaar bovenop hun collegegeld betalen. Vlak na het begin van het collegejaar -toen de langstudeerders het geld al hadden betaald- werd de maatregel alweer teruggedraaid.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 11% gewijzigd door Morera op 09-10-2012 18:43:29 ]
Wat men wil en wat men kan/mag zijn twee verschillende dingen. Het hangt er helemaal vanaf hoe snel er een kabinet is en hoe snel de wet wordt aangepast. (reminder: de wet staat nog in de boeken op het moment) Gaat dat snel, dan is er geen probleem voor dit jaar. Gaat dat langzaam, dan wordt het volgend jaar.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 11:12 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dit lijkt me onwaarschijnlijk. Men wil namelijk liefst nog dit jaar de boetes terug gaan storten.
Onkunde bij DUO - het ZAL ook eens niet.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 12:15 schreef knishhh het volgende:
Inderdaad, duo wil geen leningen meer verstrekken terwijl de onderwijsinstellingen de boete wel blijven innen...zou het niet eerder andersom moeten zijn?!
quote:Terugbetaling 'Langstudeerdersboete'
De Rijksuniversiteit Groningen heeft besloten om het verhoogd wettelijk collegegeld zo snel mogelijk terug te betalen. Om de terugbetaling goed te laten verlopen, zijn er enkele administratieve aanpassingen nodig. Hier wordt op dit moment hard aan gewerkt. Zo gauw bekend is hoe en wanneer het verhoogd wettelijk collegegeld kan worden terugbetaald, ontvang je als je hier recht op hebt bericht. Het laatste nieuws staat ook op: www.rug.nl/studenten/langstudeerdersmaatregel
Met vriendelijke groet,
Rijksuniversiteit Groningen
GRONINGEN
Hieperdepiepquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 16:28 schreef Mrjolyn_ het volgende:
''Langstudeerboete voor Sinterklaas terugbetaald''
http://nos.nl/op3/artikel(...)as-terugbetaald.html
Zoiets verzin je toch niettwitter:nosop3 twitterde op dinsdag 09-10-2012 om 16:22:55De Langstudeerboete wordt voor 1 dec teruggestort. Het proces van invoering en afschaffing kostte 'enkele miljoenen'. http://t.co/fxTCAPcr reageer retweet
quote:Boete kostte miljoenen
Er is in de Tweede Kamer ook gestemd over het deelakkoord van de PvdA en de VVD. Aangezien de afschaffing van de langstudeerboete daar deel vanuit maakte, is de boete nu definitief in de prullenbak verdwenen. Bron
quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 18:04 schreef Boomeister het volgende:
Leenstelsel komt er toch.
http://nos.nl/artikel/427608-formatieleenstelsel-studenten.html
Godzijdank niet met terugwerkende kracht.quote:Het nieuwe systeem van studiefinanciering wordt ingevoerd in 2014 en gaat alleen gelden voor nieuwe studenten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 4% gewijzigd door JoelBaka op 09-10-2012 18:21:55 ]
Dus omdat Halbe Zijlstra zo koppig was en vasthield aan de invoering van deze belasting ondanks dat vriend en vijand waarschuwde voor allerlei problemen zijn we nu miljoenen Euro's extra kwijt. Slim.quote:Boete kostte miljoenen
Er is in de Tweede Kamer ook gestemd over het deelakkoord van de PvdA en de VVD. Aangezien de afschaffing van de langstudeerboete daar deel vanuit maakte, is de boete nu definitief in de prullenbak verdwenen.
Zolang de sov blijft bestaan zijn het geen extreme kosten.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 19:03 schreef Miasan het volgende:
Dank u Sinterklaasje!
En bij deze toon ik mijn medeleven aan de nieuwe studenten van 2014+.Straks maar vast beginnen met sparen voor de studie van mijn toekomstige kinderen.
Studeren mag best wat kosten maar het is maar de vraag of dat het zinvol is om studenten die kosten direct te laten betalen of het uit de algemene middelen te financieren. Ik ben een voorstander van het financieren uit algemene middelen omdat niet alle opleidingen een voldoende hoog salaris opleveren, ook niet die opleidingen waarvan de samenleving graag wil dat voldoende mensen die volgen omdat ze nodig zijn voor beroepen die maatschappelijk gezien veel waarde hebben maar die het individu een beperkt salaris opleveren. Denk bijvoorbeeld aan eerstegraadsleraren en verpleegkundigen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 18:28 schreef Keyos het volgende:
YES! Ontspring ik in ieder geval de dans. Door de afschaffing van de langstudeerboete bespaar ik minimaal ¤6000, ben blij dat ik dat in mijn eigen zak kan houden.
Ben benieuwd wat er precies gaat gebeuren met de beurs voor master studenten vanaf dat jaar, ben benieuwd of die nou onder de oude of nieuwe regeling gaat vallen aangezien ik niet mijn master voor 2014 zal starten.
Ik vind overigens een leenstelsel wel een goede maatregel (al zie ik het liever niet natuurlijk). Studeren hoeft niet "gratis" te zijn, zo motiveer je mensen om toch sneller af te studeren en betere keuzes te maken.
Hopelijk investeren ze de vele miljoenen die zij besparen in het goedkoper maken van de tweede studie en het afschaffen van de inkorting van de OV. Ow ja, wat ze ook nog mogen doen is dat standaard collegegeld eens opheffen en zorgen dat mensen met duurdere opleidingen meer betalen dan mensen met een relatief goedkope opleiding. Het is belachelijk dat een geneeskunde student net zoveel betaald voor een opleiding als iemand die bijvoorbeeld wiskunde studeert.
Het zou buitengewoon onverstandig zijn. Het is niet omdat een opleiding duurder is dat de afgestudeerde daarom ook een hoger salaris gaat krijgen. Bij geneeskunde is dat toevallig wel het geval maar dat is bijv. bij veel bètaopleidingen niet het geval.quote:Ow ja, wat ze ook nog mogen doen is dat standaard collegegeld eens opheffen en zorgen dat mensen met duurdere opleidingen meer betalen dan mensen met een relatief goedkope opleiding. Het is belachelijk dat een geneeskunde student net zoveel betaald voor een opleiding als iemand die bijvoorbeeld wiskunde studeert.
heul veul sinterklaas snoepquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 21:00 schreef Ryon het volgende:
Grappig, ik ken nu best veel mensen die vanaf 1 december flink wat te besteden hebben.
Wel. De Halbeheffing prikkelde op een verkeerde manier. Het leenstelsel kost ons meer, maar is wel gemakkelijker te verdedigen omdat het gehandicapten, bestuurders, bètastudenten, sporters, overstappers en anderen die gewoon méér hun best moeten niet zo onevenredig treft als de heffing.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 21:13 schreef Xaryna het volgende:
Grappig dat een leenstelsel wel alleen kan voor mensen die nog moeten beginnen.. Als ze dat nou met de langstudeerboete hadden gedaan, was er niks aan de hand geweest.
Dan ben je toch geen nieuwe studentquote:Op woensdag 10 oktober 2012 01:41 schreef Nailpolish het volgende:
En als je in 2014 met een master begint? Wordt dat ook gezien als nieuw en dus sociaal leenstelsel?
quote:Er komt toch een leenstelsel, niet met terugwerkende kracht. Het leenstelsel zal vanaf 2014 ingaan en alleen voor nieuwe studenten gelden. De basisbeurs verdwijnt.
Bij de langstudeerboete werden bachelor en master ook apart gezien..je weet maar nooit..quote:Op woensdag 10 oktober 2012 02:10 schreef Morera het volgende:
[..]
Dan ben je toch geen nieuwe student
[..]
Zo doe je dat, he? Eerst een hard falende maatregel invoeren waar veel mensen over struikelen, schrijnende verhalen in de media. Een wit pootje halen door deze af te schaffen, en dan even tussen neus en lippen door je eigenlijke plan doorvoeren.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 15:07 schreef VeX- het volgende:
Grappig dat iedereen nu niet meer zo tilt aan een leenstelsel.
Een paar maanden geleden was het afschaffen van de studiefinanciering nog een beetje politieke zelfmoord.
Dus inderdaad voor nieuwe studenten (eerstejaars in 2014)> Als je nu studeert, gaat overstappe of een master gaat volgen heb je er zoals ik al dacht dus niets mee te maken.quote:Het studentenfeestje duurde gisteren maar kort. Enkele uren nadat bij de stemmingen in de Tweede Kamer er een definitief einde kwam aan de langstudeerboete, berichtte de NOS dat de onderhandelaars van VVD en PvdA de basisbeurs willen afschaffen en vervangen voor een sociaal leenstelsel.
NRC-onderwijsredacteur Bart Funnekotter beantwoordt vandaag in nrc.next vier vragen over het sociaal leenstelsel.
Wat zijn de partijen overeengekomen?
Vanaf het collegejaar 2014-2015 verdwijnt de basisbeurs voor nieuwe studenten, vernam de NOS van bronnen rond de formatie. Eerstejaars die in 2014 aankomen, moeten gaan lenen. Studenten die al studeren, behouden hun beurs. Dit is waarschijnlijk gedaan om het verwijt te voorkomen dat de regels van het spel tijdens de wedstrijd veranderd worden, een belangrijk kritiekpunt bij de invoering van de langstudeerboete.
Is dit een verrassing?
Nee. Beide partijen hadden de invoering van een sociaal leenstelsel in hun verkiezingsprogramma staan, zij het om verschillende redenen. De VVD hoopt studenten aan te zetten tot sneller studeren en vindt het daarnaast redelijk dat jongeren meer investeren in hun eigen toekomst. De PvdA is tegen de basisbeurs omdat daarmee via de belastingen „de bakker op de hoek meebetaalt aan de opleiding van de zoon van de advocaat”.De 800 miljoen euro die op termijn vrijkomt, willen de partijen investeren in het onderwijs. Het geld zal niet alleen ten goede komen aan het hoger onderwijs, maar ook gebruikt worden om het basisonderwijs en voortgezet onderwijs te verbeteren.
Wat betekent dit voor studenten?
Studeren wordt duurder. De basisbeurs voor uitwonenden bedraagt momenteel 266,23 euro, die voor thuiswonenden 95,61 euro. Wie dat wil gaan lenen bij de overheid, is jaarlijks respectievelijk 3.194,76 euro en 1.147,32 euro kwijt. Dat eerste bedrag is hoger dan de langstudeerboete: studenten die meer dan een jaar studievertraging opliepen, moesten volgens die regeling 3.063 euro extra collegegeld betalen.Het sociale aspect van het leenstelsel schuilt erin dat studenten tegen een laag rentetarief lenen en pas naar draagkracht moeten gaan afbetalen als ze een baan hebben gevonden.
Wat zijn studenten van plan hiertegen te gaan doen?
Studentenorganisaties zijn woedend. Het gejubel over het verdwijnen van de langstudeerboete verstomde gisteren meteen. Thijs van Reekum, voorzitter van het ISO, zegt: „Studenten belanden van de regen in de drup.” En studentenbond LSVb laat weten dat de invoering van een leenstelsel „slecht is voor de toegankelijkheid van het hoger onderwijs en een dolk in de rug van Nederland kennisland”.
Dat is nogal ondergesneeuwd inderdaad.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 15:25 schreef Yreal het volgende:
Masterfase had toch al een leenstelsel?
http://www.rijksoverheid.(...)eigen-opleiding.html
Idd, slim gespeeldquote:Op woensdag 10 oktober 2012 22:06 schreef Repelsteeltju het volgende:
Briljant de invoering zoals hij er nu ligt! Alle huidige studenten hoeven hem niet te betalen en zullen dus niet en masse in opstand komen voor het eigenbelang. En de studenten van de toekomst zijn veel minder op de hoogte van de ontwikkelingen in de politiek en hebben minder middelen om zich tegen het afschaffen van de basisbeurs te verzetten. Zo creëer je nog eens draagvlak! Wij worden ontzien zodat anderen gemakkelijker genaaid kunnen worden. En ze zeggen dat politici nooit verder dan vier jaar vooruit denken.
Dat voorstel waar het in stond is er slechts beperkt doorgekomen.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 22:01 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat is nogal ondergesneeuwd inderdaad.
Bronquote:De Tweede Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel 'Studeren is Investeren', waarin een drietal maatregelen zijn overgebleven:
- Inkorten van het studentenreisrecht
- Verhogen van de boete bij onterecht gebruik van het studentenreisrecht
- Aanpassing bijverdiengrens voor afgestudeerde ondernemers
[...]
Eerder was al besloten dat een aantal onderdelen uit het wetsvoorstel zou worden gehaald. Dit betekent dat per 1 september onder andere geen sociaal leenstelsel wordt ingevoerd in de masterfase en dat er niets verandert aan de regeling bij weigerachtige of onvindbare ouders.
Het stond al in de verkiezingsprogramma's van VVD, PvdA, GL en D66 in 2010.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 15:07 schreef VeX- het volgende:
Een paar maanden geleden was het afschaffen van de studiefinanciering nog een beetje politieke zelfmoord.
Dat is inderdaad een fatsoenlijke kostenpost als je 2 jaar uitloop hebt en niet op fietsafstand woont.quote:
Inderdaad, ik bereid me er al op voor dat ik vanaf jan 2013 dik 2 uur heen moet fietsen en twee uur terug.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 23:02 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Het stond al in de verkiezingsprogramma's van VVD, PvdA, GL en D66 in 2010.
[..]
Dat is inderdaad een fatsoenlijke kostenpost als je 2 jaar uitloop hebt en niet op fietsafstand woont.
Ik neem aan dat de septembertermijn en oktobertermijn van beide 177 euro en de administratiekosten in mindering worden gebracht van de 1771 euro. Of ga ik al het geld (reguliere collegegeld en langstudeerboete) van september terug ontvangen en moet ik vanaf november het volle bedrag betalen?quote:Het te betalen collegegeld bedraagt 1771,00 euro. De administratiekosten zijn 24,00 euro. Het bedrag zal in 8 termijnen worden afgeschreven.
Onderwijs wordt weer toegankelijk voor de bourgeoisie en niet voor de proletariërs.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 19:03 schreef Miasan het volgende:
Dank u Sinterklaasje!
En bij deze toon ik mijn medeleven aan de nieuwe studenten van 2014+.Straks maar vast beginnen met sparen voor de studie van mijn toekomstige kinderen.
quote:De langstudeermaatregel is ongedaan gemaakt.
De meerderheid van de leden van de Tweede kamer heeft aangegeven het deelakkoord ‘afschaffen van de langstudeermaatregel’ per 1 september 2012 te onderschrijven.
Met deze email wil ik u, nu de politieke realiteit van het intrekken van de langstudeermaatregel een feit is, informeren over de stappen die de Centrale Studentenadministratie de komende vier weken zal uitvoeren:
Uw machtiging wordt nog vóór de eerstvolgende incasso d.d. 26 oktober 2012 aangepast aan het wettelijke tarief
Vervolgens zal alles in het werk gesteld worden om zo spoedig mogelijk, wanneer er al geïncasseerd is of als u zelf het gehele bedrag al heeft overgemaakt, het teveel betaalde collegegeld (de langstudeerboete) aan u terug te betalen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |