abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 11:46:57 #1
370039 Morera
more more more
pi_117768023
Er werd geen nieuwe geopend, dus hier verder.

Update 3

Er komt toch een leenstelsel, niet met terugwerkende kracht. Het leenstelsel zal vanaf 2014 ingaan en alleen voor nieuwe studenten gelden. De basisbeurs verdwijnt.

http://nos.nl/artikel/427608-formatieleenstelsel-studenten.html

Update 2

Langstudeerboete wordt volgens Halbe Zijlstra nog voor Sinterklaas terugbetaald.
Er gaat een brief richting de hogescholen en universiteiten met het verzoek om te stoppen met
innen. Onduidelijk of dat voor de inning van oktober al zal lukken.

Volgens Halbe heeft het invoeren en afschaffen een aantal miljoen gekost. [/care]

Er is in de Tweede Kamer ook gestemd over het deelakkoord van de PvdA en de VVD. Aangezien de afschaffing van de langstudeerboete daar deel vanuit maakte, is de boete nu definitief in de prullenbak verdwenen.

Update

De langstudeerboete zal waarschijnlijk worden afgeschaft en studenten krijgen zo snel mogelijk, uiterlijk begin 2013 het geld terug. Ondertussen schrijven de onderwijsinstellingen nog steeds de boete af en weigert DUO (volgens een aantal users), nieuwe aanvragen mbt extra crediet in behandeling te nemen omdat de boete waarschijnlijk zal verdwijnen.

Het verlossende bericht op dinsdag 09-10-2012

http://nos.nl/op3/artikel(...)as-terugbetaald.html

quote:
Langstudeerboete voor Sinterklaas terugbetaald
Langstudeerders krijgen geld terugLangstudeerders krijgen geld terugLiverpoolhopeuniversity/Flickr/CC-BY NC

Goed nieuws voor langstudeerders die dure eerste collegemaanden hebben door de langstudeerboete: uiterlijk 1 december wordt het geld teruggestort op hun rekening. Dat zei staatssecretaris Halbe Zijlstra vanmiddag in de Tweede Kamer.

Tijd voor actie dus: vanmiddag nog wordt er al een brief gestuurd naar de hogescholen en universiteiten, die het verhoogde collegegeld inden. Zijlstra zei ook dat hij gaat proberen te voorkomen dat studenten in oktober nog het verhoogde collegegeld moeten betalen. Hij kan niet garanderen dat dat lukt.
Boete kostte miljoenen

Er is in de Tweede Kamer ook gestemd over het deelakkoord van de PvdA en de VVD. Aangezien de afschaffing van de langstudeerboete daar deel vanuit maakte, is de boete nu definitief in de prullenbak verdwenen.

Volgens Zijlstra heeft het proces van discussie, invoering, en de uiteindelijke afschaffing van de langstudeerboete "enkele miljoenen en heel veel tijd en moeite gekost".
Teruggedraaid

De langstudeerboete van 3063 euro was ingevoerd voor studenten die meer dan een jaar vertraging hebben opgelopen tijdens hun bachelor- of masterstudie. Dat bedrag moesten zij vanaf dit collegejaar bovenop hun collegegeld betalen. Vlak na het begin van het collegejaar -toen de langstudeerders het geld al hadden betaald- werd de maatregel alweer teruggedraaid.

Omdat de regeling niet meer doorgaat zet ik deze info over hoe de boete er uit zou komen te zien nu maar in een spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 11% gewijzigd door Morera op 09-10-2012 18:43:29 ]
pi_117768931
Inderdaad, duo wil geen leningen meer verstrekken terwijl de onderwijsinstellingen de boete wel blijven innen...zou het niet eerder andersom moeten zijn?!
pi_117771526
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 11:12 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Dit lijkt me onwaarschijnlijk. Men wil namelijk liefst nog dit jaar de boetes terug gaan storten.
Wat men wil en wat men kan/mag zijn twee verschillende dingen. Het hangt er helemaal vanaf hoe snel er een kabinet is en hoe snel de wet wordt aangepast. (reminder: de wet staat nog in de boeken op het moment) Gaat dat snel, dan is er geen probleem voor dit jaar. Gaat dat langzaam, dan wordt het volgend jaar.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 12:15 schreef knishhh het volgende:
Inderdaad, duo wil geen leningen meer verstrekken terwijl de onderwijsinstellingen de boete wel blijven innen...zou het niet eerder andersom moeten zijn?!
Onkunde bij DUO - het ZAL ook eens niet. :')
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_117773642
Als de overheid de onderwijsinstellingen "verplicht" om zich aan de huidige wet te houden en de boete te blijven innen zullen ze dit ook bij hun eigen instellingen (duo) moeten doen...echt onbegrijpelijk wat een zooitje ze ervan maken!
pi_117775535
Mail van studielink:

quote:
Terugbetaling 'Langstudeerdersboete'
De Rijksuniversiteit Groningen heeft besloten om het verhoogd wettelijk collegegeld zo snel mogelijk terug te betalen. Om de terugbetaling goed te laten verlopen, zijn er enkele administratieve aanpassingen nodig. Hier wordt op dit moment hard aan gewerkt. Zo gauw bekend is hoe en wanneer het verhoogd wettelijk collegegeld kan worden terugbetaald, ontvang je als je hier recht op hebt bericht. Het laatste nieuws staat ook op: www.rug.nl/studenten/langstudeerdersmaatregel

Met vriendelijke groet,
Rijksuniversiteit Groningen
GRONINGEN
pi_117777696
De universiteit van Tilburg zegt dat ze gewoon doorgaan met innen van de boete tot het ministerie opdracht heeft gegeven hiermee te stoppen...ook hierbij dus geen uniformiteit...
pi_117778717
''Langstudeerboete voor Sinterklaas terugbetaald''

Ooh your dream, here on the water. Warm the sand, the seagulls calling. Kissed by kindness
You gave me thiss, your fire becomes a kiss.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 9 oktober 2012 @ 16:31:28 #8
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_117778841
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 16:28 schreef Mrjolyn_ het volgende:
''Langstudeerboete voor Sinterklaas terugbetaald''

Hieperdepiep *O*
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 16:32:12 #9
67174 Dos37
Come on Twente
pi_117778865
nosop3 twitterde op dinsdag 09-10-2012 om 16:22:55 De Langstudeerboete wordt voor 1 dec teruggestort. Het proces van invoering en afschaffing kostte 'enkele miljoenen'. http://t.co/fxTCAPcr reageer retweet
Zoiets verzin je toch niet 8)7 :D
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_117778888
Kunnen we er fijn allemaal sinterklaascadeautjes en chocoladeletters van kopen :+ :D
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_117779196
Nu hoop ik wel dat de HvA eind oktober al er mee stopt... Anders moet ik het terugboeken nu DUO niet meer uitbetaald.
pi_117779459
quote:
Boete kostte miljoenen
Er is in de Tweede Kamer ook gestemd over het deelakkoord van de PvdA en de VVD. Aangezien de afschaffing van de langstudeerboete daar deel vanuit maakte, is de boete nu definitief in de prullenbak verdwenen. Bron

[ Bericht 2% gewijzigd door JoelBaka op 09-10-2012 16:59:49 ]
pi_117782341
quote:
quote:
Het nieuwe systeem van studiefinanciering wordt ingevoerd in 2014 en gaat alleen gelden voor nieuwe studenten.
Godzijdank niet met terugwerkende kracht.

Beetje jammer dat ik in 2014 of 2015 ga studeren :')

Hoe dan ook, bah -O-

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 4% gewijzigd door JoelBaka op 09-10-2012 18:21:55 ]
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 18:28:10 #15
263417 Keyos
Like a Boss
pi_117782972
YES! Ontspring ik in ieder geval de dans. Door de afschaffing van de langstudeerboete bespaar ik minimaal ¤6000, ben blij dat ik dat in mijn eigen zak kan houden.

Ben benieuwd wat er precies gaat gebeuren met de beurs voor master studenten vanaf dat jaar, ben benieuwd of die nou onder de oude of nieuwe regeling gaat vallen aangezien ik niet mijn master voor 2014 zal starten.

Ik vind overigens een leenstelsel wel een goede maatregel (al zie ik het liever niet natuurlijk). Studeren hoeft niet "gratis" te zijn, zo motiveer je mensen om toch sneller af te studeren en betere keuzes te maken.

Hopelijk investeren ze de vele miljoenen die zij besparen in het goedkoper maken van de tweede studie en het afschaffen van de inkorting van de OV. Ow ja, wat ze ook nog mogen doen is dat standaard collegegeld eens opheffen en zorgen dat mensen met duurdere opleidingen meer betalen dan mensen met een relatief goedkope opleiding. Het is belachelijk dat een geneeskunde student net zoveel betaald voor een opleiding als iemand die bijvoorbeeld wiskunde studeert.
The Only Thing We Learn From History Is That We Learn Nothing From History - Hagel.
pi_117783850
Is er al duidelijkheid over wat er met de ov jaarkaart gebeurt?
Aangezien dat een onderdeel is van de basisbeurs.

Ik ben druk aan het googlen, tot nu toe nog niks...
pi_117784358
quote:
Boete kostte miljoenen
Dus omdat Halbe Zijlstra zo koppig was en vasthield aan de invoering van deze belasting ondanks dat vriend en vijand waarschuwde voor allerlei problemen zijn we nu miljoenen Euro's extra kwijt. Slim. :)
Zijlstra had zelfs een slordige behandeling van deze belasting geforceerd door de boete vlak voor het zomerreces te laten behandelen in het parlement ondanks dat de senatoren waarschuwden dat ze niet de kans hadden gekregen om zich goed in te lezen, hetgeen goed te merken viel tijdens de bespreking in het senaat.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:03:26 #18
139770 Miasan
Roemer has it
pi_117784516
Dank u Sinterklaasje! :D

En bij deze toon ik mijn medeleven aan de nieuwe studenten van 2014+. ;( Straks maar vast beginnen met sparen voor de studie van mijn toekomstige kinderen. }:|
Hoofdletter, komma,
punten en grammatica.
Bericht is leesbaar.
pi_117785043
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:03 schreef Miasan het volgende:

En bij deze toon ik mijn medeleven aan de nieuwe studenten van 2014+. ;( Straks maar vast beginnen met sparen voor de studie van mijn toekomstige kinderen. }:|
Zolang de sov blijft bestaan zijn het geen extreme kosten.
pi_117785362
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 18:28 schreef Keyos het volgende:
YES! Ontspring ik in ieder geval de dans. Door de afschaffing van de langstudeerboete bespaar ik minimaal ¤6000, ben blij dat ik dat in mijn eigen zak kan houden.

Ben benieuwd wat er precies gaat gebeuren met de beurs voor master studenten vanaf dat jaar, ben benieuwd of die nou onder de oude of nieuwe regeling gaat vallen aangezien ik niet mijn master voor 2014 zal starten.

Ik vind overigens een leenstelsel wel een goede maatregel (al zie ik het liever niet natuurlijk). Studeren hoeft niet "gratis" te zijn, zo motiveer je mensen om toch sneller af te studeren en betere keuzes te maken.

Hopelijk investeren ze de vele miljoenen die zij besparen in het goedkoper maken van de tweede studie en het afschaffen van de inkorting van de OV. Ow ja, wat ze ook nog mogen doen is dat standaard collegegeld eens opheffen en zorgen dat mensen met duurdere opleidingen meer betalen dan mensen met een relatief goedkope opleiding. Het is belachelijk dat een geneeskunde student net zoveel betaald voor een opleiding als iemand die bijvoorbeeld wiskunde studeert.
Studeren mag best wat kosten maar het is maar de vraag of dat het zinvol is om studenten die kosten direct te laten betalen of het uit de algemene middelen te financieren. Ik ben een voorstander van het financieren uit algemene middelen omdat niet alle opleidingen een voldoende hoog salaris opleveren, ook niet die opleidingen waarvan de samenleving graag wil dat voldoende mensen die volgen omdat ze nodig zijn voor beroepen die maatschappelijk gezien veel waarde hebben maar die het individu een beperkt salaris opleveren. Denk bijvoorbeeld aan eerstegraadsleraren en verpleegkundigen.

Het is niet verstandig om de OV-kaart weg te bezuinigen. Ideaal zou zijn om met trajecten te werken van je huis naar je opleiding(en). Wel moet je dan misschien iets bedenken om schijninschrijvingen te voorkomen.

quote:
Ow ja, wat ze ook nog mogen doen is dat standaard collegegeld eens opheffen en zorgen dat mensen met duurdere opleidingen meer betalen dan mensen met een relatief goedkope opleiding. Het is belachelijk dat een geneeskunde student net zoveel betaald voor een opleiding als iemand die bijvoorbeeld wiskunde studeert.
Het zou buitengewoon onverstandig zijn. Het is niet omdat een opleiding duurder is dat de afgestudeerde daarom ook een hoger salaris gaat krijgen. Bij geneeskunde is dat toevallig wel het geval maar dat is bijv. bij veel bètaopleidingen niet het geval.
De kosten van de opleidingen zijn bij mijn weten trouwens nog niet eens goed in kaart gebracht. Het geld voor het onderwijs wat de universiteiten krijgen is nog steeds niet geoormerkt waardoor niemand weet wat universiteiten precies besteden per opleiding. In het algemeen zou m.i. veel meer geïnvesteerd moeten worden in de kwaliteit van het onderwijs: de groepen studenten zouden in het algemeen veel kleiner moeten zijn.
#NoDAPL
pi_117791126
Dus als je volgend jaar begint met studeren bijvoorbeeld, dan ontloop je het leenstelsel?
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 21:00:35 #22
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_117791188
Grappig, ik ken nu best veel mensen die vanaf 1 december flink wat te besteden hebben.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 21:13:16 #23
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_117791848
Grappig dat een leenstelsel wel alleen kan voor mensen die nog moeten beginnen.. Als ze dat nou met de langstudeerboete hadden gedaan, was er niks aan de hand geweest.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_117792130
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 21:00 schreef Ryon het volgende:
Grappig, ik ken nu best veel mensen die vanaf 1 december flink wat te besteden hebben.
heul veul sinterklaas snoep :9
pi_117799508
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 21:13 schreef Xaryna het volgende:
Grappig dat een leenstelsel wel alleen kan voor mensen die nog moeten beginnen.. Als ze dat nou met de langstudeerboete hadden gedaan, was er niks aan de hand geweest.
Wel. De Halbeheffing prikkelde op een verkeerde manier. Het leenstelsel kost ons meer, maar is wel gemakkelijker te verdedigen omdat het gehandicapten, bestuurders, bètastudenten, sporters, overstappers en anderen die gewoon méér hun best moeten niet zo onevenredig treft als de heffing.

En aan iedereen:
Dus, hoe willen ze deze nu weer invoeren? Vanaf volgend jaar de beurs vervangen door de lening? En iedereen die al genesteld zit in een opleiding hoeft niet te dokken? Heeft het gevolgen als je van opleiding wisselt? Dat ben ik namelijk van plan. :)
“An interesting thing is a good thing.”
pi_117802546
En als je in 2014 met een master begint? Wordt dat ook gezien als nieuw en dus sociaal leenstelsel?
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
  woensdag 10 oktober 2012 @ 02:10:34 #27
370039 Morera
more more more
pi_117802769
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 01:41 schreef Nailpolish het volgende:
En als je in 2014 met een master begint? Wordt dat ook gezien als nieuw en dus sociaal leenstelsel?
Dan ben je toch geen nieuwe student ;)
Maar het is even afwachten op specifieke details. Geef het wat tijd, ze zullen nu druk bezig zijn met het opruimen van de langstudeerbende.
quote:
Er komt toch een leenstelsel, niet met terugwerkende kracht. Het leenstelsel zal vanaf 2014 ingaan en alleen voor nieuwe studenten gelden. De basisbeurs verdwijnt.
pi_117802780
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 02:10 schreef Morera het volgende:

[..]

Dan ben je toch geen nieuwe student ;)

[..]

Bij de langstudeerboete werden bachelor en master ook apart gezien..je weet maar nooit..
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
pi_117802944
Mijn aanvraag voor overgangsregeling ligt nog bij DUO, maar die zal wel gewoon weg worden gegooid dan :P . Nouja wilde het toch al stopzetten.

Nu alleen nog even kijken of het niet alsnog bij m'n studieschuld op wordt geteld.
pi_117810078
Ik vermoed dat 'nieuwe studenten' worden gezien als studenten die voor het eerst studiefinanciering gaan ontvangen... maar bij de overheid weet je het nooit zeker.

Zou leuk zijn als ze er nog een bonusstimulans inbouwen, iets van dat je schuld kwijtgescholden wordt als je nominaal cum laude afstudeert, ofzo.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
  woensdag 10 oktober 2012 @ 15:07:17 #31
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_117814955
Grappig dat iedereen nu niet meer zo tilt aan een leenstelsel.

Een paar maanden geleden was het afschaffen van de studiefinanciering nog een beetje politieke zelfmoord.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_117815025
Met lof of zonder lof (laten we maar gewoon de Nederlandse term gebruiken) doet er niet toe, je zou eerder moeten kijken naar de hoogte van de cijfers of beter nog naar het jaarpercentiel.
Je kan niet eens op alle Nederlandse universiteiten het "met lof"-stempeltje krijgen en de voorwaarden waaronder je het stempeltje krijgt verschillen ook.
Ik ben tegen een dergelijk beleid aangezien het talent en het eerder genoten onderwijs naar mijn stellige indruk veel meer invloed hebben op je behaalde cijfers dan je inspanning.
#NoDAPL
pi_117815101
Technisch gezien is de masterfase een aparte opleiding, ik had daarom verwacht dat ook studenten die dan starten aan de masterfase van een opleiding dat geld moeten lenen. We zullen wel zien.
#NoDAPL
pi_117815589
Masterfase had toch al een leenstelsel?

http://www.rijksoverheid.(...)eigen-opleiding.html
pi_117816679
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 15:07 schreef VeX- het volgende:
Grappig dat iedereen nu niet meer zo tilt aan een leenstelsel.

Een paar maanden geleden was het afschaffen van de studiefinanciering nog een beetje politieke zelfmoord.
Zo doe je dat, he? Eerst een hard falende maatregel invoeren waar veel mensen over struikelen, schrijnende verhalen in de media. Een wit pootje halen door deze af te schaffen, en dan even tussen neus en lippen door je eigenlijke plan doorvoeren. ;)
  woensdag 10 oktober 2012 @ 22:00:29 #36
370039 Morera
more more more
pi_117833410
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/10/10/dag-langstudeerboete-welkom-sociaal-leenstelsel-vier-vragen/

quote:
Het studentenfeestje duurde gisteren maar kort. Enkele uren nadat bij de stemmingen in de Tweede Kamer er een definitief einde kwam aan de langstudeerboete, berichtte de NOS dat de onderhandelaars van VVD en PvdA de basisbeurs willen afschaffen en vervangen voor een sociaal leenstelsel.

NRC-onderwijsredacteur Bart Funnekotter beantwoordt vandaag in nrc.next vier vragen over het sociaal leenstelsel.

Wat zijn de partijen overeengekomen?

Vanaf het collegejaar 2014-2015 verdwijnt de basisbeurs voor nieuwe studenten, vernam de NOS van bronnen rond de formatie. Eerstejaars die in 2014 aankomen, moeten gaan lenen. Studenten die al studeren, behouden hun beurs. Dit is waarschijnlijk gedaan om het verwijt te voorkomen dat de regels van het spel tijdens de wedstrijd veranderd worden, een belangrijk kritiekpunt bij de invoering van de langstudeerboete.

Is dit een verrassing?

Nee. Beide partijen hadden de invoering van een sociaal leenstelsel in hun verkiezingsprogramma staan, zij het om verschillende redenen. De VVD hoopt studenten aan te zetten tot sneller studeren en vindt het daarnaast redelijk dat jongeren meer investeren in hun eigen toekomst. De PvdA is tegen de basisbeurs omdat daarmee via de belastingen „de bakker op de hoek meebetaalt aan de opleiding van de zoon van de advocaat”.De 800 miljoen euro die op termijn vrijkomt, willen de partijen investeren in het onderwijs. Het geld zal niet alleen ten goede komen aan het hoger onderwijs, maar ook gebruikt worden om het basisonderwijs en voortgezet onderwijs te verbeteren.

Wat betekent dit voor studenten?

Studeren wordt duurder. De basisbeurs voor uitwonenden bedraagt momenteel 266,23 euro, die voor thuiswonenden 95,61 euro. Wie dat wil gaan lenen bij de overheid, is jaarlijks respectievelijk 3.194,76 euro en 1.147,32 euro kwijt. Dat eerste bedrag is hoger dan de langstudeerboete: studenten die meer dan een jaar studievertraging opliepen, moesten volgens die regeling 3.063 euro extra collegegeld betalen.Het sociale aspect van het leenstelsel schuilt erin dat studenten tegen een laag rentetarief lenen en pas naar draagkracht moeten gaan afbetalen als ze een baan hebben gevonden.

Wat zijn studenten van plan hiertegen te gaan doen?

Studentenorganisaties zijn woedend. Het gejubel over het verdwijnen van de langstudeerboete verstomde gisteren meteen. Thijs van Reekum, voorzitter van het ISO, zegt: „Studenten belanden van de regen in de drup.” En studentenbond LSVb laat weten dat de invoering van een leenstelsel „slecht is voor de toegankelijkheid van het hoger onderwijs en een dolk in de rug van Nederland kennisland”.

Dus inderdaad voor nieuwe studenten (eerstejaars in 2014)> Als je nu studeert, gaat overstappe of een master gaat volgen heb je er zoals ik al dacht dus niets mee te maken.
  woensdag 10 oktober 2012 @ 22:01:26 #37
165633 eriksd
The grand facade...
pi_117833467
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 15:25 schreef Yreal het volgende:
Masterfase had toch al een leenstelsel?

http://www.rijksoverheid.(...)eigen-opleiding.html
Dat is nogal ondergesneeuwd inderdaad.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_117833709
Briljant de invoering zoals hij er nu ligt! Alle huidige studenten hoeven hem niet te betalen en zullen dus niet en masse in opstand komen voor het eigenbelang. En de studenten van de toekomst zijn veel minder op de hoogte van de ontwikkelingen in de politiek en hebben minder middelen om zich tegen het afschaffen van de basisbeurs te verzetten. Zo creëer je nog eens draagvlak! Wij worden ontzien zodat anderen gemakkelijker genaaid kunnen worden. En ze zeggen dat politici nooit verder dan vier jaar vooruit denken.
“An interesting thing is a good thing.”
pi_117834586
quote:
15s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 22:06 schreef Repelsteeltju het volgende:
Briljant de invoering zoals hij er nu ligt! Alle huidige studenten hoeven hem niet te betalen en zullen dus niet en masse in opstand komen voor het eigenbelang. En de studenten van de toekomst zijn veel minder op de hoogte van de ontwikkelingen in de politiek en hebben minder middelen om zich tegen het afschaffen van de basisbeurs te verzetten. Zo creëer je nog eens draagvlak! Wij worden ontzien zodat anderen gemakkelijker genaaid kunnen worden. En ze zeggen dat politici nooit verder dan vier jaar vooruit denken.
Idd, slim gespeeld :) Mijn klasgenoten zijn de 1e lading die dus het leenstelsel krijgen en er is nog geen woord over gesproken de afgelopen 2 maanden :') Die worden pas over een jaar een keer wakker ><

Voor mij wel balen maar ach, ik had me er al op voorbereid dat zoiets zou gebeuren ;) Ik ben vooral blij dat ze het nu netjes in gaan voeren en dat de huidige studenten er geen last van hebben ^O^
pi_117836212
quote:
2s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 22:01 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat is nogal ondergesneeuwd inderdaad.
Dat voorstel waar het in stond is er slechts beperkt doorgekomen.

quote:
De Tweede Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel 'Studeren is Investeren', waarin een drietal maatregelen zijn overgebleven:
- Inkorten van het studentenreisrecht
- Verhogen van de boete bij onterecht gebruik van het studentenreisrecht
- Aanpassing bijverdiengrens voor afgestudeerde ondernemers
[...]
Eerder was al besloten dat een aantal onderdelen uit het wetsvoorstel zou worden gehaald. Dit betekent dat per 1 september onder andere geen sociaal leenstelsel wordt ingevoerd in de masterfase en dat er niets verandert aan de regeling bij weigerachtige of onvindbare ouders.

Bron
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_117836385
Wel klote van die OV zeg...
pi_117837281
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 15:07 schreef VeX- het volgende:
Het stond al in de verkiezingsprogramma's van VVD, PvdA, GL en D66 in 2010.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 22:48 schreef Ziewoarut het volgende:
Wel klote van die OV zeg...
Dat is inderdaad een fatsoenlijke kostenpost als je 2 jaar uitloop hebt en niet op fietsafstand woont.
  woensdag 10 oktober 2012 @ 23:35:35 #43
370039 Morera
more more more
pi_117839037
quote:
4s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 23:02 schreef Omentuva het volgende:

[..]

Het stond al in de verkiezingsprogramma's van VVD, PvdA, GL en D66 in 2010.

[..]

Dat is inderdaad een fatsoenlijke kostenpost als je 2 jaar uitloop hebt en niet op fietsafstand woont.
Inderdaad, ik bereid me er al op voor dat ik vanaf jan 2013 dik 2 uur heen moet fietsen en twee uur terug. :X Ach, ben ik aankomende zomer tenminste mooi in shape :+
pi_117839340
Ik heb net mijn studielink mail ontvangen, met de bijgewerkte bedragen.

quote:
Het te betalen collegegeld bedraagt 1771,00 euro. De administratiekosten zijn 24,00 euro. Het bedrag zal in 8 termijnen worden afgeschreven.
Ik neem aan dat de septembertermijn en oktobertermijn van beide 177 euro en de administratiekosten in mindering worden gebracht van de 1771 euro. Of ga ik al het geld (reguliere collegegeld en langstudeerboete) van september terug ontvangen en moet ik vanaf november het volle bedrag betalen?
  donderdag 11 oktober 2012 @ 00:14:07 #45
308842 BradleyQ
de kleine generaal
pi_117840208
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 19:03 schreef Miasan het volgende:

Onderwijs wordt weer toegankelijk voor de bourgeoisie en niet voor de proletariërs.
Zo heeft Markje het altijd gewild. w/

SPOILER
pi_117886876
Kreeg net de volgende mail van school

Vooruitlopend op de wetswijziging voor het afschaffen van de langstudeerboete, gaat Hogeschool Utrecht het collegegeld voor studenten die dit betreft herberekenen. Dit geldt ook voor jou; het collegegeld wordt bijgesteld naar het wettelijk tarief. Dit tarief is voor:
Bachelor en master, voltijd en duaal: ¤ 1771,-
Bachelor deeltijd: ¤ 1451,-
Master deeltijd ¤ 1589,-.

Als gevolg van deze herberekening ontvang je één of meer berichten in Studielink. Je blijft ingeschreven en een eventueel afgegeven digitale machtiging blijft geldig. Het teveel geïnde collegegeld wordt binnen nu en twee weken naar je teruggestort. Heb je gekozen voor betaling in 10 termijnen, dan zal bij de 2e afschrijving (rond 25 oktober) het aangepaste collegegeld worden geïnd. In alle gevallen hoef je zelf geen actie te ondernemen.
pi_117889183
Heb nog geen mail o.i.d. gekregen, maar de HvA heeft een bericht geplaatst waarin ze aankondigen per direct te stoppen met het innen van de boete en dat ze snel over zullen gaan tot terugbetaling. Waarschijnlijk al begin november.
pi_117891789
Dit staat op de site van de UvA

Dit betekent voor de langstudeerders dat
de UvA per direct stopt met het innen van het verhoogd wettelijk collegegeld;
de UvA volgende week start met het terugbetalen van het te veel betaalde collegegeld en dit uiterlijk 1 december, maar naar verwachting in de loop van november zal afronden. De collegegeldtarieven van de langstudeerders worden omlaag bijgesteld tot het regulier wettelijk collegegeld.
De UvA neemt op korte termijn met alle langstudeerders contact op en stelt alles in het werk om het terugstorten zo snel mogelijk uit te voeren.

Ben benieuwd :)
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_117894200
Tip voor degene die gespreide betaling doen, en waarvan de onderwijsinstelling de boete nog int in oktober: stel een selectieve incasso blokkade in en hef deze weer op als ze de boete niet meer innen...
pi_117898804
quote:
De langstudeermaatregel is ongedaan gemaakt.
De meerderheid van de leden van de Tweede kamer heeft aangegeven het deelakkoord ‘afschaffen van de langstudeermaatregel’ per 1 september 2012 te onderschrijven.

Met deze email wil ik u, nu de politieke realiteit van het intrekken van de langstudeermaatregel een feit is, informeren over de stappen die de Centrale Studentenadministratie de komende vier weken zal uitvoeren:

Uw machtiging wordt nog vóór de eerstvolgende incasso d.d. 26 oktober 2012 aangepast aan het wettelijke tarief

Vervolgens zal alles in het werk gesteld worden om zo spoedig mogelijk, wanneer er al geïncasseerd is of als u zelf het gehele bedrag al heeft overgemaakt, het teveel betaalde collegegeld (de langstudeerboete) aan u terug te betalen.
_O_
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')