abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117932896
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 17:44 schreef frizzel het volgende:

[..]

Jij wil laag collegegeld en weinig studenten... dat zijn 2 tegenpolen. Wanneer studeren betaalbaar wordt zoals nu komen er natuurlijk meer studenten bij ...
Jij ziet hier 1 belangrijk punt over het hoofd: selectie. Ook met selectie kan je het aantal studenten beperkt houden, hoe laag het collegegeld ook is. Mede daarom haalde ik hierboven ETH als voorbeeld aan (bekijk maar eens de wiki).
Ik pleit niet voor een laag collegegeld en weinig studenten. Ik pleit voor een laag collegegeld, een grotere selectiviteit voor de top van ons onderwijs en goed onderwijs op de lagere niveaus voor de rest, of dat het nu om praktijkonderwijs of theoretisch onderwijs gaat. Ook op die lagere niveaus mag er worden geselecteerd maar dan gaat het om niveau'matching' en het selecteren op leerbereidwilligheid, niet om het selecteren van unieke talenten.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_117932964
Ik ben het trouwens met je eens dat het een probleem is dat teveel mensen voor een 'leuke' opleiding kiezen waar geen droog brood mee te verdienen is tenzij je uitblinkt. Laat die mensen die er hard voor willen werken en die dientengevolge uitblinken (bij dat soort opleidingen af te dwingen met hard werken) vooral zoiets studeren, de rest moet maar iets anders studeren. Toelatingsexamens zijn wellicht een goed middel om dit te bewerkstelligen maar dan moet je wel goed rekening houden met communicerende vaten. Een recent voorbeeld: de ietwat strengere aanpak bij veel PABO-opleidingen heeft ervoor gezorgd dat MBO-gediplomeerden die daar afvallen nu in het middelbare onderwijs terecht komen (die gaan een andere lerarenopleiding volgen). Dat zet weinig zoden aan de dijk al zullen ze daar minder kwaad kunnen doen. Beter was geweest als die andere lerarenopleidingen samen met de PABO-opleidingen tegelijk strenger waren geworden. Dit moet dus centraal worden aangestuurd, het verleden leert dat dat zeer moeilijk is en dat dit enkel mogelijk is wanneer zeer bekwame ambtenaren dit doen.
Ook ik wil dat het aantal studenten wat iets 'leuks' studeert wordt beperkt, een generieke verhoging van het collegegeld is daar zeker geen oplossing voor.
#NoDAPL
pi_117933425
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 17:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij ziet hier 1 belangrijk punt over het hoofd: selectie. Ook met selectie kan je het aantal studenten beperkt houden, hoe laag het collegegeld ook is. Mede daarom haalde ik hierboven ETH als voorbeeld aan (bekijk maar eens de wiki).
Ik pleit niet voor een laag collegegeld en weinig studenten. Ik pleit voor een laag collegegeld, een grotere selectiviteit voor de top van ons onderwijs en goed onderwijs op de lagere niveaus voor de rest, of dat het nu om praktijkonderwijs of theoretisch onderwijs gaat. Ook op die lagere niveaus mag er worden geselecteerd maar dan gaat het om niveau'matching' en het selecteren op leerbereidwilligheid, niet om het selecteren van unieke talenten.
al is het ongebruikelijk op het internet :p ik ben het wel met je eens! al zijn er voor somige opleidingen al selectie zoals geneeskunde
"The best way into a girl's bed is through her parents. Have sex with them, and you're in."
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 21:56:28 #79
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_117940067
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 17:08 schreef frizzel het volgende:

[..]

wij hebben al lage collegegelden. dat je de beurs moet terugbetalen vind ik niet zo gek.. Studiefinanciering is aardig uniek in Nederland
Bram heeft het hierboven al goed toegelicht ;) Ik vind zelf dat financiën geen barrière mogen zijn voor hoger onderwijs. De drempel moet omhoog, maar dan wel door inhoudelijke barrières.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 22:00:30 #80
370039 Morera
more more more
pi_117940172
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 11:35 schreef Ryon het volgende:

[..]

Nee, dit is een kwestie van naamgeving. In de media kreeg de wet de naam van 'langstudeerboete', maar in de wet heette deze 'langstudeermaatregel' en vond zijn wettelijke basis in een verhoging van het wettelijk collegegeld als aan bepaalde voorwaarden zijn voldaan. Het is dus geen bestraffende sanctie (een boete) met als doel om extra leed aan te brengen wanneer de student zich niet aan bepaalde regels houdt , ondanks dat deze wel op die manier werd ervaren door sommige betrokkenen. ;)

[..]

Dit was dus geen onderdeel van het strafrecht maar van het bestuursrecht, waar andere (veel striktere) regels gelden.

Een arrest dat relevant is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Harmonisatiewet-arrest

Omdat deze wet van de formele wetgever afkomstig is, gaat men er van uit dat in het proces van democratische toetsing en verantwoording al reeds een afweging is gemaakt met betrekking tot beginselen zoals rechtszekerheid en dergelijke. De wetgever heeft de macht om, als deze dat nodig acht, andere belangen zwaarder te laten wegen dan bijvoorbeeld rechtszekerheid. De rechter mag daar niet meer aan toetsen!
Dankje :) Nu is het helemaal duidelijk. Ik heb ook alleen nog maar inleiding tot recht gehad en zit echt net in het blok van privaatrecht. Jouw uitleg maakt een hele hoop helder ^O^ Jammer dat FOK! Geen follow knopje heeft ( zoals twitter :7 ), want dan zou ik je gaan volgen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 16:28 schreef Yreal het volgende:

[..]

Alleen van toepassing op strafrecht, elke andere richtingen kennen deze bepaling niet.
Jij ook bedankt :D
Wel gek hoor, dat dit soort maatregelen volgens de wet dus gewoon "ok" zijn.
pi_117950899
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 22:00 schreef Morera het volgende:

[..]

Dankje :) Nu is het helemaal duidelijk. Ik heb ook alleen nog maar inleiding tot recht gehad en zit echt net in het blok van privaatrecht. Jouw uitleg maakt een hele hoop helder ^O^ Jammer dat FOK! Geen follow knopje heeft ( zoals twitter :7 ), want dan zou ik je gaan volgen.

[..]

Jij ook bedankt :D
Kom gezzelig mee posten in rechten topic dan :P
pi_117967721
quote:
Aangezien de wet willekeurig is (maar net wat parlementariërs en bewindslieden hebben besloten) verbaast niets mij. Gelukkig blijkt op de meeste punten het rechtvaardigheidsgevoel van veel mensen veel overeen te komen waardoor velen het redelijk eens zijn met de meeste wetten maar dat er eens iets tussen sluipt wat in strijd is met ons rechtvaardigheidsgevoel lijkt mij onvermijdbaar.
#NoDAPL
pi_117996974
Vraagje:

Wat gaan de mensen doen, van wie de onderwijsinstelling het verhoogde collegegeld nog wel blijft innen?

Mijn vriend zit hier nu mee, omdat DUO alle aanvragen voor ondersteuning bevroren heeft.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 15 oktober 2012 @ 14:14:58 #84
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_117997081
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 14:12 schreef Ofresca het volgende:
Vraagje:

Wat gaan de mensen doen, van wie de onderwijsinstelling het verhoogde collegegeld nog wel blijft innen?

Mijn vriend zit hier nu mee, omdat DUO alle aanvragen voor ondersteuning bevroren heeft.
Gewoon aantekenen aan de studenten administratie vd desbetreffende uni / hbo. Ik verwacht ook eigenlijk wel dat het aankomende maand nog gewoon afgeschreven gaat worden.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_118003896
Je zou de automatische incasso stop kunnen zetten en handmatig de termijn van het collegegeld overmaken met als referentie je studentennummer.
#NoDAPL
pi_118077158
quote:
7s.gif Op maandag 15 oktober 2012 14:14 schreef Dark_Angelus het volgende:

[..]

Gewoon aantekenen aan de studenten administratie vd desbetreffende uni / hbo. Ik verwacht ook eigenlijk wel dat het aankomende maand nog gewoon afgeschreven gaat worden.
Ja, alleen niet zo fijn dat DUO besloten heeft hier geen leningen meer voor af te geven. -O-

Op dit moment is er een mail verstuurd naar de betreffende hogeschool met daarin de mededeling dat de machtiging voor de automatische incasso ingetrokken is.
  woensdag 17 oktober 2012 @ 16:30:47 #87
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_118086409
Iemand al geld teruggekregen?
Cookin’ like a chef I’m a 5 star Michelin
  woensdag 17 oktober 2012 @ 17:55:38 #88
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_118089862
quote:
2s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 16:30 schreef RobertoCarlos het volgende:
Iemand al geld teruggekregen?
Yes (@RU), maar ik weet nu niet of dit was omdat het sowieso al onterecht was afgeschreven of dat die restitutie onderdeel was van een hele batch aan algemene terugstortingen.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_118090445
Heb het voordeel dat ik een incasso voor de boete en een voor regulier.
pi_118090679
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 17:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je zou de automatische incasso stop kunnen zetten en handmatig de termijn van het collegegeld overmaken met als referentie je studentennummer.
Dat weigert mijn bank in ieder geval, omdat het een herhalende eenmalige machtiging is en geen doorlopende machtiging. (Rabobank)
dag
pi_118090966
Bericht gekregen van de hogeschool dat mijn collegegeld is bijgesteld naar ¤1771,00! *O*

Geld is nog niet bijgestort, maar ik neem in elk geval aan dat ik nu niet een termijn van 480 euro hoef te betalen deze maand.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_118093436
Top! welke hogeschool?
ik wil dat bericht ook :o
pi_118093762
Ik heb ook zo'n bericht ontvangen, TU Delft.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
pi_118097452
Ik wacht nog op bericht van de UvA.. :{
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_118099533
Inmiddels ook bericht van de Hanzehogeschool Groningen, krijg voor 1 december 3063 euro teruggestort *O*
pi_118102701
Peter, volgens mij is het wel mogelijk om alle automatische stortingen te blokkeren. Het is een paardenmiddel maar het werkt. Als er sprake is van financiële nood dan kan je beter maar even handmatig wat bedragen (zorgverzekering) overmaken.
#NoDAPL
pi_118103112
Voor mij geldt de boete niet maar 'mijn' universiteit meldde vorige week dat de termijnen van deze belasting niet meer worden geïnd en dat het verschuldigde bedrag zo spoedig mogelijk zou worden teruggestort. Wat spoedig is weet je nooit bij administratieafdelingen van universiteiten. ;)
#NoDAPL
pi_118116298
Toch jammer, vorig jaar 70 studiepunten gehaald en de boete ontlopen. 2 maanden later wordt de boete afgeschaft, en deze week valt er een brief op de mat dat mijn ov kaart stopt op 1 januari...dat was NIET de afspraak! Er is toegezegd dat ik hem het hele jaar nog mocht hebben, maar dat is teruggedraaid en daar hoor je nu niemand meer over.

Fijn voor iedereen hier dat hun boete is geschrapt, maar wat een willekeur dit zeg. Werk je je de tyfus om die boete te ontlopen, dat lukt, wordt ie afgeschaft en ik beloond met het inleveren van een ov kaart :r
pi_118116626
Dat is echt gruwelijk kut ja, het levert ook maar een besparing van 10 miljoen euro op :') Ja zo komen we er wel!
know'm sayin?
word? word.
  donderdag 18 oktober 2012 @ 12:25:10 #100
376008 verified  LSVb.Vraagbaak
Landelijke Studenten Vakbond
pi_118121152
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 12:32 schreef Ofresca het volgende:

[..]

Ja, alleen niet zo fijn dat DUO besloten heeft hier geen leningen meer voor af te geven. -O-

Op dit moment is er een mail verstuurd naar de betreffende hogeschool met daarin de mededeling dat de machtiging voor de automatische incasso ingetrokken is.
Pas hier wel mee op! Je betaalt in principe dan een deel van het wettelijk collegegeld niet en de onderwijsinstelling kan je op basis hiervan uitschrijven!!

LSVb is hier op het moment hard mee bezig. Héél veel studenten zitten nu in financiële problemen doordat onderwijsinstellingen blijven innen en DUO doodleuk zegt dat het krediet niet meer nodig is |:( . Ik hou jullie op de hoogte!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')