Jij ziet hier 1 belangrijk punt over het hoofd: selectie. Ook met selectie kan je het aantal studenten beperkt houden, hoe laag het collegegeld ook is. Mede daarom haalde ik hierboven ETH als voorbeeld aan (bekijk maar eens de wiki).quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 17:44 schreef frizzel het volgende:
[..]
Jij wil laag collegegeld en weinig studenten... dat zijn 2 tegenpolen. Wanneer studeren betaalbaar wordt zoals nu komen er natuurlijk meer studenten bij ...
al is het ongebruikelijk op het internet :p ik ben het wel met je eens! al zijn er voor somige opleidingen al selectie zoals geneeskundequote:Op zaterdag 13 oktober 2012 17:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij ziet hier 1 belangrijk punt over het hoofd: selectie. Ook met selectie kan je het aantal studenten beperkt houden, hoe laag het collegegeld ook is. Mede daarom haalde ik hierboven ETH als voorbeeld aan (bekijk maar eens de wiki).
Ik pleit niet voor een laag collegegeld en weinig studenten. Ik pleit voor een laag collegegeld, een grotere selectiviteit voor de top van ons onderwijs en goed onderwijs op de lagere niveaus voor de rest, of dat het nu om praktijkonderwijs of theoretisch onderwijs gaat. Ook op die lagere niveaus mag er worden geselecteerd maar dan gaat het om niveau'matching' en het selecteren op leerbereidwilligheid, niet om het selecteren van unieke talenten.
Bram heeft het hierboven al goed toegelichtquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 17:08 schreef frizzel het volgende:
[..]
wij hebben al lage collegegelden. dat je de beurs moet terugbetalen vind ik niet zo gek.. Studiefinanciering is aardig uniek in Nederland
Dankjequote:Op zaterdag 13 oktober 2012 11:35 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, dit is een kwestie van naamgeving. In de media kreeg de wet de naam van 'langstudeerboete', maar in de wet heette deze 'langstudeermaatregel' en vond zijn wettelijke basis in een verhoging van het wettelijk collegegeld als aan bepaalde voorwaarden zijn voldaan. Het is dus geen bestraffende sanctie (een boete) met als doel om extra leed aan te brengen wanneer de student zich niet aan bepaalde regels houdt , ondanks dat deze wel op die manier werd ervaren door sommige betrokkenen.
[..]
Dit was dus geen onderdeel van het strafrecht maar van het bestuursrecht, waar andere (veel striktere) regels gelden.
Een arrest dat relevant is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Harmonisatiewet-arrest
Omdat deze wet van de formele wetgever afkomstig is, gaat men er van uit dat in het proces van democratische toetsing en verantwoording al reeds een afweging is gemaakt met betrekking tot beginselen zoals rechtszekerheid en dergelijke. De wetgever heeft de macht om, als deze dat nodig acht, andere belangen zwaarder te laten wegen dan bijvoorbeeld rechtszekerheid. De rechter mag daar niet meer aan toetsen!
Jij ook bedanktquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 16:28 schreef Yreal het volgende:
[..]
Alleen van toepassing op strafrecht, elke andere richtingen kennen deze bepaling niet.
Kom gezzelig mee posten in rechten topic danquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 22:00 schreef Morera het volgende:
[..]
DankjeNu is het helemaal duidelijk. Ik heb ook alleen nog maar inleiding tot recht gehad en zit echt net in het blok van privaatrecht. Jouw uitleg maakt een hele hoop helder
Jammer dat FOK! Geen follow knopje heeft ( zoals twitter
), want dan zou ik je gaan volgen.
[..]
Jij ook bedankt![]()
Wel gek hoor, dat dit soort maatregelen volgens de wet dus gewoon "ok" zijn.
Aangezien de wet willekeurig is (maar net wat parlementariërs en bewindslieden hebben besloten) verbaast niets mij. Gelukkig blijkt op de meeste punten het rechtvaardigheidsgevoel van veel mensen veel overeen te komen waardoor velen het redelijk eens zijn met de meeste wetten maar dat er eens iets tussen sluipt wat in strijd is met ons rechtvaardigheidsgevoel lijkt mij onvermijdbaar.quote:Wel gek hoor, dat dit soort maatregelen volgens de wet dus gewoon "ok" zijn.
Gewoon aantekenen aan de studenten administratie vd desbetreffende uni / hbo. Ik verwacht ook eigenlijk wel dat het aankomende maand nog gewoon afgeschreven gaat worden.quote:Op maandag 15 oktober 2012 14:12 schreef Ofresca het volgende:
Vraagje:
Wat gaan de mensen doen, van wie de onderwijsinstelling het verhoogde collegegeld nog wel blijft innen?
Mijn vriend zit hier nu mee, omdat DUO alle aanvragen voor ondersteuning bevroren heeft.
Ja, alleen niet zo fijn dat DUO besloten heeft hier geen leningen meer voor af te geven.quote:Op maandag 15 oktober 2012 14:14 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
Gewoon aantekenen aan de studenten administratie vd desbetreffende uni / hbo. Ik verwacht ook eigenlijk wel dat het aankomende maand nog gewoon afgeschreven gaat worden.
Yes (@RU), maar ik weet nu niet of dit was omdat het sowieso al onterecht was afgeschreven of dat die restitutie onderdeel was van een hele batch aan algemene terugstortingen.quote:
Dat weigert mijn bank in ieder geval, omdat het een herhalende eenmalige machtiging is en geen doorlopende machtiging. (Rabobank)quote:Op maandag 15 oktober 2012 17:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je zou de automatische incasso stop kunnen zetten en handmatig de termijn van het collegegeld overmaken met als referentie je studentennummer.
Pas hier wel mee op! Je betaalt in principe dan een deel van het wettelijk collegegeld niet en de onderwijsinstelling kan je op basis hiervan uitschrijven!!quote:Op woensdag 17 oktober 2012 12:32 schreef Ofresca het volgende:
[..]
Ja, alleen niet zo fijn dat DUO besloten heeft hier geen leningen meer voor af te geven.![]()
Op dit moment is er een mail verstuurd naar de betreffende hogeschool met daarin de mededeling dat de machtiging voor de automatische incasso ingetrokken is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |