pureheart | maandag 8 oktober 2012 @ 17:44 |
Ze ontkennen Bukhari en Muslim toch? | |
pureheart | maandag 8 oktober 2012 @ 17:53 |
Trigger; zijn dit de officiele werken van de shia? Al Kafi (Al Kulayni) Al Istibsar (Tusi) Al Tahzeeb al Ahkaam (Tusi) Zijn er nog meer? Waar kan ik ze krijgen? Ik neem aan dat ze niet te koop zijn in de Islamitische winkels van Brussel, Amsterdam etc. | |
Yarah | maandag 8 oktober 2012 @ 18:09 |
(Jouw laatste bericht in Wat is het verschil tussen soennieten en sjiieten ?) Dankje ![]() Vind je dat ook als mijn shahada/geloofsgetuigenis anders is dan de hadith aanhangers? Wij voegen namelijk geen profeet Mohammed in de shahada omdat het veelgodenaanbidding is en wij maken geen onderscheid tussen profeten zoals God ook zegt is dat verboden. Mohammed deed zijn gebed zoals zijn voorvaderen en lijkt mij dat Abraham, Jezus, Mozes niet toen al Mohammed in de shahada plaatsten terwijl hij er nog niet was. Dus volgens sunnieten ben je altijd ongelovig wanneer je de shahada uitspreekt zonder Mohammed daarin want daarmee verwerp je de profeet, wat natuurlijk onzin is. Ik ben vaak afvallige genoemd en laatst zei een Egyptenaar tegen mij dat ik niet moest vertellen in zijn land hoe ik geloof want dan zou ik vermoord worden ![]() Aantal raka’ah is nergens te vinden en dus niet van belang hoe vaak je dit herhaald, ik bid 1 raka’ah. Salaam zeggen wij ook niet omdat het nergens te vinden is in de koran. Wij bidden puur alleen tot God en verder tot niemand anders, dus ook niet aan het einde de engelen groeten. Als jij gelooft dat je hadith nodig hebt hierbij omdat niet alles in de koran staat dan spreek je God tegen die het tegenovergestelde zegt. Nogmaals lees mijn post waarin ik wat verzen heb laten zien wat God o.a. hierover zegt, doe een beetje moeite ![]() Ik krijg toch echt de indruk dat je mijn ongelijk probeert te bewijzen omdat ik dat zo gewend ben van de hadith aanhangers. Een heel ander dialoog dan met anders gelovigen en altijd dit soort vragen alleen en verder nergens in genteresseerd wat je te vertellen hebt. Klopt dat? | |
Yarah | maandag 8 oktober 2012 @ 18:12 |
Sommige sjiieten bidden 3x. Wat betekent 'jam3'? | |
Peunage | maandag 8 oktober 2012 @ 18:24 |
Jam3 is dus 3 keer op een dag bidden. Dat doen de meeste Sji'ieten. Er zijn ook Sji'ieten die geen jam3 doen en elk gebed apart doen, 5 keer dus. | |
#ANONIEM | maandag 8 oktober 2012 @ 18:26 |
Per stroming kan het varieren, vraag het bijvoorbeeld aan Peunage of de Ahlalbaitjongeren.nl, die kunnen je daarin beter helpen. ![]() | |
Yarah | maandag 8 oktober 2012 @ 18:26 |
Oke, dankje ![]() | |
Peunage | maandag 8 oktober 2012 @ 18:35 |
@Yara Je spreekt de hele tijd van 'wij', een collectief dus. Hebben jullie een bepaalde naam? Volgen jullie bepaalde geleerden/juristen? | |
#ANONIEM | maandag 8 oktober 2012 @ 18:59 |
Niemand, maar dan ook niemand op aarde en de hemelen buiten Allah heeft het recht en de autoriteit te bepalen wat jouw geloof is en of jij een kafir bent of niet, de Soeniet niet over de Shiet, andersom niet en ook over Koranieten niet. Die Egyptenaar heeft geen idee waar hij het over heeft, in de Soenitische traditie, als je een gelovige uitmaakt voor kafir, dan ben je het zelf, laat staan dat hij mag bepalen wat wel of geen gelovige is. Wat je Shahada betreft, doe ik daar geen uitspraken over, is tussen jou en Allah en is het niet aan mij om te zeggen of het goed of fout is, voor hetzelfde geld is de jouwe oprechter dan de mijne in de ogen van Allah, weet ik niet. De Soenieten + Shieten hebben de Reka'ah bepaald aan de hand van ooggetuige verslagen die de profeet zo zien hebben bidden, jij zegt dat het niet van belang is, op grond waarvan en welke kennis zeg je dat? Beide groepen waar ik het over heb, zwijgen over het belang en onderwerpen zich aan het voorbeeld van de Profeet, wie en wat bepaalt belang van de raka'ah. Bij gebrek aan een specifiatie in de Koran, kies je maar voor een, waarom 1, niet 2, 3 of 4 raka'ah? Hoe beeindigen jullie dan het gebed en op basis van welke verzen, zittend of staand, wat nogmaals ook dat staat er niet in. Het begroeten van de engelen, is niet ook voor de engelen bidden, dat snap jezelf ook wel denk ik? Sorry hoor, maar ik ben bang dat jij je eigen post niet eens begrijpt, ik heb die post van je gisteren al gelezen, en sorry maar klopt niks van, je haalt het geheel uit verband. Een deel van die verzen gaat over Moeshrikoen, munafiqun, kafirs, ahl-kitab etc, en jij plaatst het als een pleidooi van Allah om niet de Hadiths van de profeet te volgen, nou nee, zo werkt het niet. Daarnaast zegt Allah ook in de Koran: Dit gaat niet over de verzen van Allah, dit gaat ook over wat de Profeet ons mee geeft en dat aan te nemen. Nou nee, ik zie niet in waarom ik je zou moeten overtuigen. Soerat Al-Kafiroen eindigt met tolerantie voor de ongelovigen met: 'Voor u, uw geloof en voor mij, mijn geloof', deze tolerantie geld ook voor de moslim, en je eigen stroming en manier van interpreteren. Ik kan honderden voorbeelden geven van zaken in de Koran die verder niet zijn gespecifieerd in de Koran, zoals bijvoorbeeld Surat Na'ba, mijn vragen gaan meer over, hoe ga je daarmee om, zonder secundaire bronnen. Als we het hebben over overtuigen, dan komt mijn inziens deze post ( van jou ) meer in de buurt van een poging tot overtuigen als je het mij vraagt. Verder is er een heel duidelijk vers van Allah over het volgen van de profeet en geloof : Surat Nisa. [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2012 19:14:23 ] | |
pureheart | maandag 8 oktober 2012 @ 19:14 |
Triggershot, ik snap je echt niet. Ik vind je heel evenwichtig overkomen en als je een moslim was, zou ik je zo als een voorbeeld zien. Maar hoe kan je zo evenwichtig zijn over Islam en toch Allah ontkennen? (je hoeft er geen antwoord op te geven als het te persoonlijk is) | |
#ANONIEM | maandag 8 oktober 2012 @ 19:16 |
Andere discussie. | |
pureheart | maandag 8 oktober 2012 @ 19:16 |
Oke | |
Peunage | maandag 8 oktober 2012 @ 19:16 |
Whut? Ik denk dat je door de war bent met iemand anders, al kan ik niet bedenken wie ![]() | |
#ANONIEM | maandag 8 oktober 2012 @ 19:22 |
Deze 2 verzen:Nisa en Al Ahzab. Deze 2 verzen klaren um toch wel wat betreft het volgen en gehoorzamen van de Profeet ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2012 19:22:34 ] | |
Peunage | maandag 8 oktober 2012 @ 19:34 |
Beetje offtopic, maar ik vind Dr. Ibrahim Adnan een hele toffe peer; | |
#ANONIEM | maandag 8 oktober 2012 @ 19:51 |
jawel, maar imam Bukhari was bijvoorbeeld niet echt lief tegenover Shia's:
| |
pureheart | maandag 8 oktober 2012 @ 19:58 |
Waarop baseert hij deze uitspraak? Ik neem aan dat hij hier vast een onderbouwing voor had. | |
#ANONIEM | maandag 8 oktober 2012 @ 20:14 |
Er zijn idioten geweest aan beide kanten, een klein marginaal groep heeft Aisha en Abu Bakr bijvoorbeeld vervloekt onder de Shieten, Soenieten hebben weer Ali (r.a. adjma-ien) vervloekt, dus er was heel wat vijandigheid, spanningen en ruzie tussen beide partijen. Vaak hoor je Soenieten zeggen van ja, shieten vervloeken Aisha, niet waar, maar een klein gedeelte, dit terwijl Soenieten jarenlang Ali hebben vervloekt, beide kanten nemen de extremen van de andere kant als voorbeeld om vereniging te voorkomen helaas. | |
pureheart | maandag 8 oktober 2012 @ 20:19 |
ik ken geen enkele soenni die Ali vervloekt heeft, hiermee zeg ik dus niet dat er in de Islamitische geschiedenis nooit een soennie is geweest die dat heeft gedaan ik vind het gewoon vreemd dat je onder sjiieten na zoveel eeuwen nog mensen vindt die de sahaba of enkele vrouwen van de profeet verafschuwen; er moet wel iets mis zijn met hun aqeedah wil het zoveel eeuwen later nog doorspelen | |
#ANONIEM | maandag 8 oktober 2012 @ 20:27 |
Uiteraard heb ik het over de geschiedenis van beide groepen, wat zich historisch heeft afgespeeld. Ik denk dat het een kwestie is van dezelfde groepen, namelijk de extremen onder de shieten? | |
Peunage | maandag 8 oktober 2012 @ 20:55 |
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat er nog steeds Khawaridj zijn die Ali vervloeken. Bani Ummayah bijvoorbeeld, maakten er een traditie van. En dat zijn de mensen die de Islamitische wereld voor lange tijd hebben geleid. Verder, zoals Triggershot al zei, de mensen die sommige Sahaba vervloeken zijn de extremen. Voorbeeld hiervan is Yasser Alhabib, maar die vervloekt ook veel Sji'ieten ;') Daarnaast is het verafschuwen van de vrouwen van de profeet wel overdreven. Sji'ieten zijn het niet eens met bepaalde gedragingen van Aisha, zoals oorlogvoeren tegen Ali. En wat versta jij onder Sahaba? Want mensen als Muawiyah en Yazid onder de Sahaba vallen, dan ja, Sji'ieten vervloeken ze inderdaad en sommige Soennieten doen dat ook. | |
#ANONIEM | maandag 8 oktober 2012 @ 20:58 |
Sterker nog, volgens de Soenitische bronnen had wat Aisha en Muawiyah hebben gedaan gestraft moeten worden met executie als je letterlijk naar bepaalde Hadiths kijkt, Ali heeft Aisha bijvoorbeeld vergeven en idd zeer respectvol behandeld. | |
pureheart | maandag 8 oktober 2012 @ 21:20 |
Er was toch een strijd en Aisha (die een leger leidde) wist niet dat Ali de vijandige partij leidde.. ? Ik heb me eigenlijk nooit in het hele verhaal verdiept. | |
#ANONIEM | maandag 8 oktober 2012 @ 21:21 |
Volgens de bronnen wist ze het wel, het ging er juist om Ali af te zetten. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2012 21:21:36 ] | |
pureheart | maandag 8 oktober 2012 @ 21:23 |
Hmmm.. moet dat zelf eens een keer lezen. Maar vind je dat sjiisme (dus niet sjiieten in het algemeen) een stroming is dat binnen de Islam valt? Want er zijn geleerden die het sjiisme tot kufr bestempelen omdat ze bv. hun imams goddelijke eigenschappen toekennen (shirk). | |
#ANONIEM | maandag 8 oktober 2012 @ 21:26 |
Dan zou Soenisme ook buiten de Islam moeten vallen, aan Khidr a.s. worden ook allemaal godlike eigenschappen toegekend. Wat de Shieten doen is niet goddelijke eigenschappen aan de Imams toekennen, de Imams zijn volgens de Shieten gekozen voor het opvolgen van de Profeet, door God aangewezen, ze hebben kennis van Allah gekregen en leiding om niet te zondigen. | |
pureheart | maandag 8 oktober 2012 @ 21:52 |
Wie is khidr? Hier staat dat het volgens sommige overleveringen over een tijdgenoot van Abraham gaat (een profeet): http://en.wikipedia.org/wiki/Khidr Over welke goddelijke eigenschappen heb je het? Want profeten kregen vaak wonderen mee om mensen te overtuigen (niet alleen deze Khidr). Bij goddelijke eigenschappen denk ik meteen aan iemand die gelijk staat aan God (op het gebied van die eigenschappen). Ik vind dat toch een verschil. Vet: kunnen ze dit motiveren aan de hand van de koran bv.? Dat er na de profeet nog 12 imams zouden komen. | |
Tevik | maandag 8 oktober 2012 @ 21:57 |
Er is geen verschil tussen haat en haat, voor de ego is er alleen onderscheid nodig om te kunnen haten, dus ben je een sunniet of sjiiet, zwart of wit. Maar een zondaar is een zondaar, een leugenaar is een leugenaar, een dief is een dief, een lasteraar is een lasteraar, een hypocriet is een hypocriet, een gierigaard is een gierigaard, een moordenaar is een moordenaar, ongeacht of je een sunniet of sjiiet bent. En een gehoorzame aan Allah is een gehoorzame aan Allah, een oprechte is een oprechte, een weldoener is een weldoener, een vrome is een vrome, een barmhartige is een barmhartige, een waarachtige is een waarachtige, ongeacht of je een sunniet of sjiiet bent. Een sjiiet kan beter de sunnah volgen dan een sunniet, en een sunniet kan meer van Ali houden dan een sjiiet. De Hel is er voor iedereen die God uit het oog verliest, denkt beter te zijn dan een ander, zijn eigen fouten/zonden overziet, maar die van een ander niet. | |
Aloulou | maandag 8 oktober 2012 @ 21:58 |
Onder soennitische meningen (in de hele orthodoxie ervan) zijn er ook wel meningen waarin men zeer slecht neerkijkt op Yazid en die heel dicht bij sjiitische visies over hem komen; fasiq (grote zondaar) waar veel het wel over eens zijn tot zelfs kafir (ongelovig) zijn of uitzonderlijke posities dat hem vervloeken mag. Denk bij vervloeken aan Qadi Abu Ya'la een oude hanbali-geleerde, ook van imam Ahmad ibn Hanbal wordt gezegd dat de mening had dat Yazid kafir was als ik het goed heb. Hoewel ik zelf de oorspronkelijke Arabische bron niet heb gelezen en authenticiteit ervan gecheckt. Suyuti noemt ergens in zijn du'as (gebeden) ook dat "God de moordenaars van Hassan en Husein moge vervloeken". Het "probleem" tussen soennieten en sjieten vandaag de dag ligt niet bij Muawiya of Yazid, maar als je Aisha, Umar of Othman gaat vervloeken. Dat zorgt voor grote fitna/chaos tussen de twee groepen. Zoals Yassir al-Habib, die dat vaak doet. Vanuit zijn theologie begrijp ik het nog wel...zowel soennieten als sjieten hanteren het principe "houden omwille van God en afkeer hebben omwille van hem". Zoals Christelijke evangelisten vaak zeggen: "hate the sin because God hates it, but not the person". In die trant en vanuit sjitisch perspectief is het vervloeken van Aisha een prijzenswaardige daad omdat zij grote ongeloof pleegden, net zoals het volk van Lot vervloeken toegestaan is en geen enkele Moslim daarover twijfelt aangezien het zelf in de Koran terugkomt. Of het wenselijk is is een andere vraag. Maar in die zin is ook vervloeken van drie eerder genoemden in ieder geval toegestaan en begrijpelijkerwijs ook prijzenswaardig is. Zeker in gebieden/landen waar de spanningen tussen soennieten en sjiieten toenemen wordt bijv dit vervloeken gebruikt om zich ook tegen de ander af te zetten. En andersom idemdito. | |
#ANONIEM | maandag 8 oktober 2012 @ 22:10 |
Khidr is een mysterieuze, mystieke man in de Koran, die ondermeer voorkomt ten tijde van Musa a.s, er zijn heel veel mythes over hem, dat hij nu nog leeft, ieder Turks dorp heeft bijvoorbeeld wel een eigen Khidr verhaal, een onbekende man die ze ergens tegen zijn gekomen en die ze heeft geholpen met iets etc. Er zijn sjieten die hebben gezegd dat Ali god is, maar die zijn echt extreem zwaar gestraft ten tijden van Ali en vormen minder dan 1% van de Shieten. Ze worden zelfs logischerwijs verketterd door diezelfde Shieten, het idee is niet dat de Imams gelijk staan aan god, geenenkel shiet zal dat zeggen, het idee is dat ze zijn gezegend met bepaalde giften door God. | |
Peunage | maandag 8 oktober 2012 @ 22:27 |
Wie, behalve Yasser Alhabib, vervloekt Aisha, Omar en Othman dan? De fouten van deze figuren aanwijzen is niet hetzelfde als vervloeken. Over welke goddelijke eigenschappen heb jij het eigenlijk? | |
pureheart | maandag 8 oktober 2012 @ 22:31 |
Kijk.. als je een uitspraak gaat doen over dat het soennisme zich (mogelijk) ook schuldig maakt aan shirk. Dan vind ik dat je dat moet kunnen aantonen aan de hand van de koran of hadith. Nu begin je over wat men in turkse dorpjes gelooft (die fout had ik zelf eerst ook gemaakt door naar de sjiieten te wijzen die er vreemde tradities zoals zelfkastijding op na houden). In sjiitische teksten staat er toch ook dat die imam's deels verantwoordelijk zijn voor de creatie van de wereld of iets in die richting. Ik weet niet waar ik dat gelezen had. Maar ik weet wel dat dit verwijt bestaat. Maar ik merk dat je er toch kennis over hebt. Heb je er toevallig boeken over gelezen? Kun je mij titels geven? | |
Peunage | maandag 8 oktober 2012 @ 22:38 |
Nee, dat klopt niet. Er zijn heel veel mythes en verzinsels over Sji'ieten. In Pakistan geloofden ze vroeger dat Sji'ieten in Muharram bij elkaar kwamen in een gebouw, het licht uitdeden en buitenechtelijk relaties hadden. In Saudi-Arabie denken sommige mensen dat Sji'ieten eerst in de thee spugen voordat ze het aan hun gasten geven. In sommige delen van Libanon denken sommige mensen dat Sji'ieten met staarten worden geboren. Ik stel voor dat je alles vergeet wat je over Sji'ieten weet. Deze boeken moet je hebben; - Nahj Al balagha - Bihar Al Anwa(a)r | |
pureheart | maandag 8 oktober 2012 @ 22:43 |
Mut3a? Dat is een tijdelijk ''contract'' voor seksuele handelingen te kunnen verrichten, ik zou dat geen huwelijk noemen. Ik vind fora een goeie afspiegeling van de realiteit (beter dan de realiteit zoals we die dagelijks meemaken omdat men anoniem is) en het is mij opgevallen hoe sjiieten in hun fora gewoon doen over mut3a. Check bv dit: http://www.shiachat.com/f(...)-it-but-dont-follow/ Het is dus geen mythe dat het voorkomt dat sommigen het voor een uur doen. | |
pureheart | maandag 8 oktober 2012 @ 22:45 |
Alles vergeten ben ik niet van plan. Wel alle punten onderzoeken waar ik zoiets bij heb van ''dat kan Allah nooit goedkeuren''. Bedankt voor de tips (boeken). | |
Peunage | maandag 8 oktober 2012 @ 22:47 |
Wat betreft de imams, ik plak dit stukje even uit wikipedia, maar bronnen staan er ook bij; Bronnen; - Ahmad ibn Hanbal in Musnad Ahmad ibn Hanbal - Al-Nasa'i in Al-Khasa'is - Ibn Asakir in The History of Damascus - Hakim al-Nishaburi in Al-Mustadrak alaa al-Sahihain - Ibn Kathir in Al-Bidaya wa'l-Nihaya - Sahih Bukhari - Sahih Muslim - Ibn Kathir in his Al Bidayah wa-Nihayah Soennieten interpreteren bovenstaande hadith echter anders. | |
Peunage | maandag 8 oktober 2012 @ 22:52 |
Nee heeft helemaal niks met Mut3a, te maken. Sji'ieten komen in de maand Muharram bijeen om Hussein ibn Ali te herdenken. Hierbij wordt vaak of eigenlijk altijd een lezing gegeven door een imam, en daarna wordt een du3a/smeekgebed(wat een raar woord?) gelezen. Waarschijnlijk is het idee uit vijandigheid ontstaan, maar uit onwetendheid heeft het zich verspreid onder de gewone mensen; sji'ieten plegen massaal en in grote groepen samen echtbreuk. | |
#ANONIEM | maandag 8 oktober 2012 @ 22:56 |
Mutah, komt voor in de Koran en werd gepraktiseerd ten tijde van de Profeet. Misbruik er van, kan gebeuren, doen Soenieten ook, betekent niet dat het onderdeel is van de leer. ![]() | |
Aloulou | maandag 8 oktober 2012 @ 22:58 |
Niet perse iemand die ik ken. Nergens zeg ik dat het veel gebeurd. Ik geef alleen aan dat in een gemengde soennitische-sjitische maatschappij zulke vervloekingen door individuen grote spanningen kunnen verergeren. Nergens heb ik het over fouten. En ik mij kan voorstellen dat bij beide groepen extremen ontstaan. Bijv als je door soennitische meerderheid onderdrukt wordt zoals sjieten vaker is overkomen in Zuid-Oost Azie en/of Midden-Oosten en je dan via deze vervloekingen afzet van hen. Zo gaat het in de praktijk vaak, zaken politiseren. Zoals protestanten dat deden met het vervloeken van de Paus bijv als spanningen opliepen tussen katholieken en hen. | |
pureheart | maandag 8 oktober 2012 @ 22:58 |
Heb die term onder de soennies nooit gehoord. Bedoel je niet nikah? Dat is gewoon trouwen. Ik ken geen enkele soennie die voor een week, dag of uur trouwt om seks te kunnen hebben. Wel die trouwen met de intentie voor langere periode en na 2 maanden ofzo scheiden omdat ze vaak ruzie hebben ofzo. Dit vroegtijdig scheiden zou ik dan niet een typische soennie dingen noemen (komt tegenwoordig overal voor). | |
#ANONIEM | maandag 8 oktober 2012 @ 23:01 |
Wat ik wil zeggen is, Muta3, is niet Soenitisch of Shietisch, gezien het in de Koran voorkomt. Daarnaast, zijn er helaas, Arabieren die op vakantie gaan, paar dagen getrouwd zijn, met name uit Saudi Arabie, voor seks | |
pureheart | maandag 8 oktober 2012 @ 23:03 |
Het ging toch om rechtvaardiging uit de bronnen.. Kun je, als je tijd hebt, mij een paar verzen geven uit de koran waarin mut3a beschreven staat. Zowel in naam als betekenis. Want ik ben alleen een hadith tegen gekomen waar het juist verworpen werd (zal het later opzoeken). Ik ga nu pitten, adios! | |
#ANONIEM | maandag 8 oktober 2012 @ 23:04 |
een ding, snel voor het slapen gaat goed? | |
pureheart | maandag 8 oktober 2012 @ 23:04 |
oke.. ik snap niet wat je zegt | |
#ANONIEM | maandag 8 oktober 2012 @ 23:05 |
de vers waarin mutah is toegestaan | |
pureheart | maandag 8 oktober 2012 @ 23:07 |
Welke soera? Dan lees ik het ook in het Arabisch. En de vers ervoor en erna. | |
#ANONIEM | maandag 8 oktober 2012 @ 23:09 |
Nisa. ![]() | |
pureheart | maandag 8 oktober 2012 @ 23:15 |
Sunni TAFSIR: Dit ga ik morgen uitzoeken. Nu ga ik slapen! | |
#ANONIEM | maandag 8 oktober 2012 @ 23:16 |
Middels een hadith sis, niet middels de Koran, dat is het probleem dus nu een beetje, de Hadith mag NIET voor de Koran komen. Slaap lekker. ![]() | |
pureheart | maandag 8 oktober 2012 @ 23:17 |
De koran is toch uitgelegd door de profeet? Ofwel in woorden ofwel in daden. En die woorden en daden vinden we terug in de hadith. | |
#ANONIEM | maandag 8 oktober 2012 @ 23:18 |
De Hadiths worden NIET beschermd door Allah, de Koran wel, als de Hadith iets verbied wat wel volgens de Koran is toegestaan, wint de Koran altijd. | |
pureheart | maandag 8 oktober 2012 @ 23:20 |
Maar door deze maatregel ga ik juist Islam in twijfel trekken. Want nu kan ik dus gewoon wanneer ik zin heb ieder week 3 mannen ofzo nemen? Like wtf?! Hoe bedoel je welkom aids, vaderloze kinderen en meer miserie. | |
Peunage | maandag 8 oktober 2012 @ 23:21 |
Ten tijde van de profeet was Mut3a gewoon toegestaan. Het werd later door Omar verboden, als ik het goed heb. Dat is dus misbruik maken van de situatie. Hier is het niet voor bedoeld. Maar dat kun je nu ook al, zie Misyar. | |
#ANONIEM | maandag 8 oktober 2012 @ 23:21 |
Nee, de normale scheidingsregelingen zijn ook van toepassing op mut3a. | |
pureheart | maandag 8 oktober 2012 @ 23:40 |
Wat is trouwens jouw stroming? | |
pureheart | maandag 8 oktober 2012 @ 23:41 |
Toch blijft het vreemd. En waarom staat het dan opgenomen in de tafsir? Dat het niet meer is toegestaan? Hoe komen ze erbij? | |
pureheart | maandag 8 oktober 2012 @ 23:44 |
Mag ik trouwens zeggen dat ik het in de context van vandaag de dag op prostitutie vind lijken (ja ik weet dat prostitutie het oudste beroep is)? Je spreekt dus met een man af om 3 dagen met hem mut3a te doen. Je krijgt je bruidschat. Hup naar de volgende. Volgens mij zijn sjiietische vrouwen hier behoorlijk rijk van geworden. ![]() | |
Peunage | maandag 8 oktober 2012 @ 23:48 |
Je mag het vreemd vinden. Veel dingen zijn vandaag de dag vreemd. Maar dit werd bijna 1500 jaar geleden ten tijde van de profeet gewoon gedaan hoor. Ik denk dat het vandaag heel erg meevalt. Als het al gedaan is is het niet iets om trots op te zijn ofzo, zoals een normaal huwelijk. Omar, de 2de Khalief heeft deze vorm van het huwelijk verboden. Sji'ieten erkennen dit verbod niet. Ik ben een twaalver Sji'iet. | |
#ANONIEM | maandag 8 oktober 2012 @ 23:48 |
Op nalevering van Umar r.a, maar het probleem is als je een Hadith voor de Koran plaatst. iets wat ten tijden van de profeet was toegestaan, dan ben je mijn inziens fout bezig. | |
#ANONIEM | maandag 8 oktober 2012 @ 23:48 |
Maar hetzelfde kan je doen met een normaal nikah toch? | |
Aloulou | maandag 8 oktober 2012 @ 23:50 |
Het vers omtrent "mut'a" wordt anders geinterpreteerd door in ieder geval een aanzienlijk deel van de soennieten (zeker vroeger). En dus niet hoe de sjieten dat interpreteren. En daarom is de hadith (op autoriteit van Ali overigens in de soenni traditie) waarin de profeet de praktijk heeft afgeschaft als aanvulling op vers 24 uit Nisaa. Niet als abrogatie. De argumentatie in deze dat de hadith (overlevering) de toegestaanheid (hokm) ervan in de Koran niet kan abrogeren gaat niet op. Vers 24 wordt sowieso heel anders geinterpreteerd, alsmede de context van de openbaring en gevolg ervan. Misyar nikah (soennitisch) en mut'a (sjitisch) is volgens mij in 1 belangrijk deel verschillend. Bij mut'a wordt er vooraf een exacte einddatum van het huwelijk vastgesteld en is dat een legale voorwaarde. Als ik het goed heb begrepen van een sjitische vriend die er ook gebruik van maakt. Bij misyar nikah mag dat juist niet, vooraf een einddatum eraan verbinden. Misyar is gewoon een halal "LAT-relatie" versie, waarbij de vrouw van tevoren zegt "je hoeft me niet te onderhouden, noch wil ga ik bij je inwonen" etc etc. Ideaal voor Islamitische dolle mina's dus ![]() | |
Peunage | maandag 8 oktober 2012 @ 23:52 |
Er zullen vast en zeker Sji'ieten zijn die Aisha, Aboe Bakr, Omar, Othman en Talha vervloeken. Maar zoals jij al aangeeft kan het zijn dat het een effect is van iets anders, maar geen deel van de theologie of wat dan ook. | |
#ANONIEM | maandag 8 oktober 2012 @ 23:55 |
Bro, je zegt hetzelf al, zowel de Shieten als Soenieten interpreteren de vers anders, dus kan je niet op basis van een Soenitische traditie en een interpretatie mijn inziens de lezing en Shietische traditie objectief gezien er onder uit halen. Dan is zelfs de Hadith niet van toepassing op hoe de Sjieten het geheel zien. Ali? Volgens mij was het al eerder ten tijden van Umar, door Umar zelf verboden en niet ten tijden van de Profeet. | |
Peunage | dinsdag 9 oktober 2012 @ 00:00 |
Er is inderdaad een Hadith dat Mut3a verboden werd ten tijde van de profeet. Maar dat gaat dus voor Sji'ieten tegen de Koran in. Sommige soennieten interpreteren die specifieke vers in de Koran anders en voor hen gaat die hadith niet tegen de Koran in. Kwestie van interpretatie dus, maar je kunt in ieder geval niet zeggen dat 1 van de 2 groepen helemaal fout zit. | |
pureheart | dinsdag 9 oktober 2012 @ 00:00 |
Dan snap ik waarom je het verdedigd. Ik weet dat het gedaan werd. Later werd het verboden (Allah weet natuurlijk dat mensen er misbruik van zouden nemen): Het argument dat het de koran zou tegenspreken vervalt wanneer je ziet dat dit een hadith sahih die spreekt over een verbod (daarmee zeggende dat het eerst wel toegestaan werd; verklaring waarom het wel in de koran staat). Ik zou mut3a kunnen begrijpen als een tussenstap van seks zonder grenzen naar het huwelijk. Zoals alcohol toegestaan werd in het begin van de profeetschap van de profeet, later verboden tijdens het gebed en later ten alle tijden verboden. | |
Aloulou | dinsdag 9 oktober 2012 @ 00:00 |
Vervloeken is geen onderdeel van de theologie, dat weet ikl. Ik heb aangegeven dat de jurisprudientele vraag (fiqh) of je bijv. Yazid mag vervloeken ook onder soennitische geleerden (hetzij een minderheid naar mijn weten) weleens positief is beantwoord. | |
pureheart | dinsdag 9 oktober 2012 @ 00:02 |
Kan. De bedoeling van nikah is dat je met de intentie trouwt om de rest van je leven met diegene te zijn (tenzij er zich problemen voor doen). Ik meen dat Allah swt scheiden het enige toegestane is dat hij hekelt. | |
#ANONIEM | dinsdag 9 oktober 2012 @ 00:03 |
Klopt, daar is zo een hadith over, over scheiding. Maar het punt is, dat je misbruik van een concept niet kunt gebruiken om een concept eronder uit te halen. | |
pureheart | dinsdag 9 oktober 2012 @ 00:03 |
Jullie vullen elkaar wel steeds aan zie ik. ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 9 oktober 2012 @ 00:04 |
Jij hoort ook bij ons. | |
pureheart | dinsdag 9 oktober 2012 @ 00:07 |
Ik vind het vreemd dat je de sjiitische visie steeds verdedigd en dat je de dingen die geleerden traditiegetrouw aan elkaar hebben doorgegeven generatie op generatie (zoals de tafsir) in twijfel trekt. Vind jet erg als ik jouw identiteit nu steeds meer betwijfel? (ik heb er nog een reden voor maar dit maak ik niet openbaar omdat ik zo giftig niet ben) | |
#ANONIEM | dinsdag 9 oktober 2012 @ 00:10 |
Ik verdedig niets, ik zeg alleen hoe het volgens hen is, wie 'juist' / 'fout', halal of haram bezig is, doe ik geen uitspraken over en trek niets in twijfel, waar ik het over heb is de misvattingen. Over mijn identiteit weet je niets hoor, al denk je wellicht van wel, van mij mag je alles openbaren. ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 9 oktober 2012 @ 00:15 |
Sterker nog, ik ben benieuwd wat je eventueelt denkt te kunnen openbaren. | |
pureheart | dinsdag 9 oktober 2012 @ 00:17 |
Pfff.. je bent te aardig. Heb meteen al spijt van mijn vorige reactie. Je zegt net wel dat de tafsir niet klopt. Dan ben je honderden/duizenden/misschien miljoenen geleerden aan het betwijfelen in hun acceptatie van die uitleg (tafsir). Plus de directe omgeving (waaronder Ali); alsof zij deze hadith hebben verzonnen? Of is het iets anders? | |
pureheart | dinsdag 9 oktober 2012 @ 00:20 |
Ow wacht.. ik heb ergens overheen gelezen. Je zegt dus alleen hoe het is volgens hen. Waarom? ![]() Zo'n nood voel je toch alleen wanneer je er zelf van overtuigd ben? | |
#ANONIEM | dinsdag 9 oktober 2012 @ 00:20 |
Nee, ik zeg niet dat het niet klopt, ik zeg niet dat groep X fout zit, ik zeg in principe dat alles op basis van een soort van Idjtihaad wordt gedaan, volgens eigen theologische oordelen. Volgens de Shieten heeft Imam Jafar Al-Sadiq bijvoorbeeld Muta3ah toegestaan, Soenieten hechten veel waarde aan de mening van Imam Jafar Al-Sadiq, maar hebben zijn opvattingen over mut3ah niet overgenomen, betekent niet dat de Soenieten daarin fout zijn, of de Shieten, wat ik mij persoonlijk aan stoor is dat er twee groepen zijn, dat een groep iets wel of niet aanneemt, wat voort is gekomen op basis van eigen idjtihaad en daardoor de ander groep, die het tegenovergestelde heeft gedaan eventueel 'buiten' de Islam zet. Ik ben in geen positie om 1 van beide kanten als juist te beoordelen, wel denk ik dat er met meer nuance naar zulke zaken mag gekeken worden, jij niet? | |
#ANONIEM | dinsdag 9 oktober 2012 @ 00:22 |
Ze zeggen de Shahada, geloven in Allah en zijn profeet, bidden, doen aan hadj, vasten, geven Zakaat, komen van Adam en Eva, alleen omdat ze niet volgens mijn leer iets verwerpen, zijn ze toch niet minder mijn broeders? ![]() Als iemand bijvoorbeeld zegt Christenen geloven dat Jezus de dochter is van god, zou ik dat ook proberen te corrigeren volgens het geloof van de christenen, door te zeggen dat het een zoon is, betekent niet dat ik er achtersta of voor opkom. ![]() [ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 09-10-2012 00:23:12 ] | |
pureheart | dinsdag 9 oktober 2012 @ 00:24 |
Ja vind ik ook. Maar ik krijg door jou de indruk alsof je het beter weet dan miljoenen geleerden. Ik kan mij niet voorstellen dat jij meer dan de helft van de dag bezig bent met koran/hadith studie. Dat deden die mensen wel. Waardoor ik toch de neiging krijg om jou minder serieus te nemen omdat zij veel meer energie in hun denkwerk stopten. Als je waarde hecht aan nuance, dan neem je ook mee dat er meer soennitische geleerden zijn (en bestaan hebben in de geschiedenis) dan de sjiietische (die een minderheid vormen). In het geval van Islamstudie vind ik de meerderheid toch wel een belangrijke factor. | |
pureheart | dinsdag 9 oktober 2012 @ 00:27 |
Dit is te interessant, maar ik moet slapen. Toedeloe! ![]() ![]() ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 9 oktober 2012 @ 00:28 |
Je legt woorden in mijn mond, nogmaals ik zeg niet dat X aantal geleerden het goed of fout hebben, ik zeg niet dat ik meer dan hen weet, integendeel, daar gaat het mij niet eens om, als het jou daarom gaat is een discussie al snel afgelopen. Je hoeft mij ook niet serieus te nemen of persoonlijk op me te reageren, het gaat om wat er gezegd wordt en daarover inhoudelijk gereageerd wordt, het gaat hier niet om mijn persoon, als je het hebt over geleerden en dag en nacht studies en aantallen etc, kan ik ook met referenties en bronnen en uitspraken komen, maar nogmaals het gaat niet om het verdedigen, het gaat de nuances te zoeken. Dat er meer soenitische geleerden zijn, zegt niet wat over de waarheidsgehalte, toch? | |
Peunage | dinsdag 9 oktober 2012 @ 07:35 |
Sinds wanneer zijn aantallen belangrijk binnen een theologische discussie? Volgens deze logica kunnen we beter stoppen met geloven aangezien er meer non-moslims dan moslims zijn. Malik ibn Anas en Abu Hanifa, 2 van de grootste Soennietische geleerden, waren beide studenten van Jafar Alsadiq. Ze hebben bij hem gestudeerd en zijn later hun eigen kant op gegaan. Ze hebben hun eigen studies gedaan en zijn op bepaalde onderwerpen van elkaar en van hun leraar zijn verschillen. Wie zit hier nu goed/fout? Jafar Alsadiq? Malik ibn Anas? Abu Hanifa? Ik hoef hier geen antwoord op, ik wil alleen maar aantonen dat het niet zo makkelijk is om te zeggen; Sji'ieten zitten fout of Soennieten zitten fout. Verschil in Idjtihaad is nooit een probleem geweest, de problemen ontstonden toen Bani Umayya hun gif begonnen te spuien. | |
pureheart | dinsdag 9 oktober 2012 @ 15:25 |
Als het om andere onderwerpen gaat, niet. Als het om Islam gaat wel; immers heeft Allah swt een belofte gedaan dat hij de koran gaat beschermen. Ook roept Allah swt in de koran dat we de profeet moeten volgen. Dus zie ik niet in waarom ik over hadith sahih zou moeten twijfelen (waarin staat dat de profeet mut3a later verbood). Die meerderheid van de soenni geleerden spreken dit ook niet tegen. Hierdoor winnen ze bij mij eerder vertrouwen dan iemand die de koran op eigen houtje probeert te interpreteren door de tafsir en hadith (sahih, niet zwak dus) overboord te gooien. | |
pureheart | dinsdag 9 oktober 2012 @ 15:29 |
Daarom had ik ook gezegd ''als het om Islam gaat''. Zie vorige reactie voor meer uitleg. Meningsverschillen bestaan. Dat ontken ik niet. Maar de shia hebben zich wel erg afzijdig van de rest van de moslimgemeenschap gehouden met veel zaken die je op zn minst als bid'a zou kunnen beschouwen. Was de profeet een sjiiet? Of was hij een profeet die een soennah had die de rest van de moslims moesten volgen? | |
Aloulou | dinsdag 9 oktober 2012 @ 15:45 |
Verschillen tussen soennieten en sjieten in jurisprudentie (fiqh) is alleen voor "onwetenden" een probleem. Daarom is het belachelijke dat sommige soennieten sjieten aanvallen op mut'a bijv, iets wat sowieso een praktijk is geweest volgens beiden kanten. Bidden met torba, armen langs het lichaam laten hangen (zoals ook maliki's dat kennen in de wetschool) etc zijn gewoon verschillen die legitiem zijn dmv andere methodiek die men heeft om tot interpretatie te komen. Ik ben benieuwd aan welke geloofspunten een Moslim moet voldoen volgens sjitische geloofsleer om Moslim te zijn. Net zoals bij soennieten de arkan al-imaan: geloven in Allah, profeten, Laatste Dag, boeken, engelen en voorbestemming (qadr)? [ Bericht 0% gewijzigd door Aloulou op 09-10-2012 15:52:47 ] | |
Aloulou | dinsdag 9 oktober 2012 @ 15:52 |
Je zegt wel "sahih" (authentieke) hadith (overlevering) maar je moet dan wel een stap terug. De criteria om een hadith te beoordelen op zwak, authentiek, goed verschilt tussen soennieten en sjieten. En daarom kom je dus op andere conclusies en heeft men andere ahadithboeken. Daarnaast staat voor sjieten "aqwaal ahl al-bayt" (gezegden van de familie van de profeet) boven "aqwaal as-sahaba" (gezegden van de metgezellen). Dus hoe zij - familie van de profeet - de Koran lezen en interpreteren is de juiste, grote imam's dus ook zoals Imam Muhammed Baqir of Jaafar as-Sadiq. Logisch omdat zij een deel van de sahaba niet als autoriteit zien. Soennieten echter nemen de interpretatie van de Koran langs de lijn van de sahaba, metgezellen. Men heeft geen probleem met een deel van hen en zien hen allen als autoriteit. Sjieten hebben ook gewoon een soennah (voorbeeld van de profeet) die zij volgen. Alleen nemen zij die alleen via de familie van de profeet. En soennieten via de metgezellen/sahaba. | |
#ANONIEM | dinsdag 9 oktober 2012 @ 15:56 |
Kom nou, zo simpel ligt het niet, zowel de Shieten als Soenieten beroepen zich beiden op de Koran mbt tot Mut3a, om het te verbieden of toe te staan, wat betreft Allahsbescherming tot de Koran wordt er dus niets afgedaan, het is een meningsverschil over de Koran, niet over de goddelijkheid of waarheidsgehalte van de Koran. Je bent een beetje aan het circelredeneren: - Allah heeft dit over de Profeet gezegd. - De Profeet heeft dit over dat gezegd. - Dus wij nemen Standpunt X in. De Shieten en Soenieten doen beiden hetzelfde, alleen verschillen de interpretaties en de overleveringen er over. Volgens Shietische bronnen heeft Imam Jafar Al-Sadiq het toegestaan. Volgens Soenitische bronnen heeft Imam Jafar Al-Sadiq het verboden. Volgens Sahih Muslim heeft Ali r.a. van de Profeet het gehoord dat Mut'ah s verboden tot dag des oordeels. Weer volgens Sahih Muslim werd Mut'ah gepraktiseerd tot de Khilafah van Umar r.a.
Tussen Khaybar en de Khilafa van Umar zit heel wat jaren tussen, of je gaat vervolgens zeggen dat Abu Bakr op eigen houtje ging interpreteren gezien gedurende zijn Khilafa het wel voorkwam? - Ook de Shieten volgen de Soennah van de profeet in eigen bewoordingen, alleen verschillen hun bronnen van die van de Soenieten, zijn het met andere regels en voorwaarden opgesteld dan de Soenitische variant. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-10-2012 16:01:00 ] | |
#ANONIEM | dinsdag 9 oktober 2012 @ 16:07 |
Ook wel interessant om op te merken, de meningsverschillen hierover bestonden al meteen na de dood van de Profeet, toen werd het niet als de Shietische vs Soenitische versie beschouwd, gezien de Ummah gewoon een orgaan was, dat X Soenitisch is en Y Shietisch is pas later in de geschiedenis ontstaan toen beide stromingen genstitutionaliseerd werden door regimes en geleerden van desbetreffende stromingen, per slot van rekening heb je zelfs vandaag de dag niet alleen meningsverschillen tussen de Shia en Al-Sunnah, maar ook binnen beiden stromingen veel meningsverschillen. | |
#ANONIEM | dinsdag 9 oktober 2012 @ 16:10 |
En Aloulou is gewoon een Wahhabi Salaf Sufi van de Ummayadische periode. | |
Mathemaat | dinsdag 9 oktober 2012 @ 16:57 |
Dit is niet waar. God heeft gezegd dat hij de Koran zou beschermen en dus daaruit kan je deduceren dat God ook de nodige Arabische taal en nodige overleveringen zal beschermen, want anders is de Koran niet meer duidelijk. Volgens sommige rechtscholen staat de Koran hoger dan de Hadith in bewijsvoering, volgens andere zoals die van Imam Shafi staan ze gelijk en volgens Imam Thawri staat de Hadith hoger dan de Koran in bewijsvoering. [ Bericht 5% gewijzigd door Mathemaat op 09-10-2012 17:21:21 ] | |
Mathemaat | dinsdag 9 oktober 2012 @ 17:08 |
Bij normale nikah verloopt het huwelijkscontract niet. Was dat niet het verschil? Wat wel veel moslims vergeten, is dat je als man volgens soennieten een slavin kunt nemen en seks met haar mag hebben. | |
#ANONIEM | dinsdag 9 oktober 2012 @ 17:33 |
Ten eerste is dat een interpretatie, niet een feit uit de Koran, ten tweede, de Arabische taal en alfabet heeft meerdere ontwikkelingen ondergaan wat op grammaticaal gebied is geweest om het te vereenvoudigen, er is geen indicatie dat dit is gebeurd onder Goddelijk gezag. Ten derde, als Allah de uitspraken van de Profeet beschermd, hoe zit het dan met de tegenstrijdige Soenitische vs Shietische Hadiths, hoe zit het met de Sahih Hadiths die later zwak zijn verklaard, hoe zit het met de zwakke Hadiths die Sahih zijn verklaard, zoiets is nog nooit met de Koranische inhoud gebeurd, derhalve is wat je zegt onvergelijkbaar en niet van toepassing. Ik ben een Shafi, en nee, Imam Shafi zegt niet dat ze gelijk zijn. In het boek van Imam Shafi, Risalah, staat heel duidelijk dat diegenen die Idjtihaad kunnen doen eerst naar de Koran moeten kijken en daarna pas naar de Sunnah om het in juiste context te plaatsen. Heb je een bron waarin staat dat Imam Thawri de Hadith en Quran op gelijke voet plaatst qua bewijsvoering? | |
#ANONIEM | dinsdag 9 oktober 2012 @ 17:35 |
Nogmaals, ik zeg hetzelfde wat je kunt doen bij een normaal Nikah, ik vraag niet naar de verschillen tussen Mut'ah en Nikah Al-Adi. Bij misbruik schaar ik dat onder hetzelfde, ook bij een normaal huwelijk kan je meteen scheiden na je lusten zijn bevredigd, dus is het probleem meer misbruik van mensen, niet de concepten. | |
Aloulou | dinsdag 9 oktober 2012 @ 17:43 |
Als Mathemaat bedoelt dat er weldegelijk binnen het soennisme meningen zijn dat een hadith een Koranvers kan abrogeren. Klopt dat wel. Moet hier wel bij vermeldt worden dat je dan een sematische strijd kan krijgen over "abrogeren" (naskh). Maar Imam Malik bijv. deelt de mening dat een mutawatir overgeleverde hadith dat zou kunnen. Omdat die qua isnaad dan dezelfde status heeft als een specifiek Koranvers wat tot ons is gekomen. Als dan voor hem ook nog eens blijkt dat de "levende soennah" (a'mal ahl al-medina) door meerdere "early Muslims" naar diezelfde praktijk verwijst van de hadith staat hij het bijv toe dat men het Koranvers laat voor wat het is. In zijn methodiek zijn die criteria wel valide namelijk. Er is geen sluitende consensus hierin binnen het soennisme. Zoals dat op 80% van de zaken niet is. De meerderheidsopinie is naar mijn weten de opinie die Trigger ook deelde. Hier worden beiden standpunten aangehaald, met argumentatie (logica) erachter en aantal namen van vroeger: http://seekersguidance.or(...)-abrogate-the-quran/ | |
Mathemaat | dinsdag 9 oktober 2012 @ 18:24 |
Ik zei de nodige Arabische taal en nodige Hadith om de Koran te begrijpen. Je hebt weinig aan de Koran zonder n van die twee. Dit is een noodzakelijke interpretatie. Als je het niet zo wil interpreteren, dan is het nog steeds noodzakelijk. Indicatie van Goddelijk gezag? Wat? Dan heb ik het door elkaar gehaald met de Hanefi madhab. Foutje ![]() Nee, ik heb er geen bron voor. Een vriend had het mij verteld. Misschien dat jij een bron ervoor kunt vinden? ![]() | |
Aloulou | dinsdag 9 oktober 2012 @ 18:46 |
Dit vind ik altijd al een heel raar statement. De Koran is geen wetboek, dus als je die tot op de details eruit wil extrapoleren ben je daarmee aan het verkeerde eind. In die zin is het ook heel logisch dat de grotere lijnen/waarden/normen erin benoemt worden en de boodschapper in de praktijk aan de details vorm gaf. Vandaar het vers "hem te volgen". Maar de Koran is wel een duidelijk boek van leiding, genade en veel meer dat soort termen die het zichzelf geeft en duidelijk om de kernboodschap ervan draaien. De kernboodschap ervan is heel duidelijk, waar de mens hiervoor op aarde is, vergankelijkheid van het leven, hoe een goed leven te leiden, hoe je leven niet te leiden etc. Het geeft daarin principes mee en hier en daar een details. Welke kleur (interpretatie) aan de principes wordt gegeven in de dagelijkse praktijk kom je op overleveringen terug, maar is uiteindelijk ook relatief. Vandaar de vele meningsverschillen over heel veel zaken. Met jouw stelling kan je de Koran niet aan een een of andere indiaan in het Amazonegebied geven in zijn taal en het hem laten uitzoeken omdat "hij er toch niets mee kan zonder ahadith". Alsof hij dan ook verplicht is om bij de Koran gelijk hele hadithbundels "in ontvangst te nemen". Daar ben ik het niet mee eens. In die zin snap ik Koranieten wel dat sommige soennieten (en sjieten wellicht ook) het bijna voordoen alsof je met een Koran alleen totaal geen "goede Moslim kan zijn" en sowieso niets eraan hebt. | |
pureheart | dinsdag 9 oktober 2012 @ 18:59 |
Bedankt voor je uitleg. Maar als je kijkt hoe mut3a in de praktijk gaat dan vind ik dat gewoon misselijkmakend ![]() Laat mij de conclusie trekken dat de soennieten er goed aan hebben gedaan om het op basis van die hadith van Ali te verbieden. Hebben sjiieten ook voorwaarden hoe men met mut3a dient om te gaan? Zo ja, waar baseren ze dit op? Ook uit de hadith? Of anders? | |
Mathemaat | woensdag 10 oktober 2012 @ 21:52 |
Je moet de bewijzen volgen. Als je niet kunt bewijzen dat mut3a niet mag, dan kun je het ook niet verbieden. | |
Mathemaat | woensdag 10 oktober 2012 @ 22:02 |
Nee, ik ben het niet met je eens. De koran roept inderdaad op tot het doen van het goede en verteld ook soms wat het is. Maar laat genoeg details achterwege. Nee, ik geef zelf ook altijd een hadithboek bij de Koran. Een hadithboek vind ik bovendien persoonlijk makkelijker om te begrijpen dan de Koran. Een Koraniet kan een goede moslim zijn, als ze er inderdaad oprecht overtuigd is van zijn mening en het nodige minimaal doet. Maar een koraniet kan niet een totale goede moslim zijn, als in dat een koraniet altijd minder aanbiedingen zal verrichten. Al heb je de intentie om het goede te doen, dan nog steeds is dat minder dan het doen van het goede. | |
Peunage | woensdag 10 oktober 2012 @ 22:14 |
Wat is er precies misselijkmakend aan? Hoe denk jij dat het in de praktijk gaat? | |
pureheart | woensdag 10 oktober 2012 @ 22:36 |
Dit is niet hoe ik ''denk'' dat het eraan toe gaat. Maar wat ik weet van hoe het eraan toe gaat. Men gebruikt het om seks te kunnen hebben en niet om de helft van de religie te vervolmaken. Vandaar dat ik vroeg om hadiths/koranverzen waarin staat hoe je ermee om moet gaan (mocht het toegestaan zijn natuurlijk). Want als die ontbreken dan is er in principe niets op tegen als je als elke dag met een ander mut3a doet. Volgens mij zou ik daar best rijk van kunnen worden als arme studente. | |
Peunage | woensdag 10 oktober 2012 @ 23:03 |
Daar is het ook voor. Je gaat geen tijdelijk huwelijk in om de helft van je religie te voltooien. Dezelfde regels die voor normale Nikah gelden zijn ook voor Mut3a. Enige verschil is dat er een tijdsperiode is afgesproken(1 uur, 1 week, 1 jaar of 78 jaar, whatever ze afspreken) en de vrouw haar normale rechten opgeeft(recht op huisvesting bijvoorbeeld). Misyar is net zoiets, alleen bij misyar is er geen tijdsperiode afgesproken(de echtgenoot kan na 1 uur scheiden, of een maand of een jaar etc). De bronnen zijn eerder in het topic gegeven, zowel Koranverzen als Ahadith. Ik zit nu mobiel, dus het is lastiger om ze te posten. Als jij nu weer op mij reageert door te zeggen dat Soennieten Ahadith hebben die het juist verbieden schieten we niet op en komen we in een vicueuze cirkel terecht. Er is verschil in interpretatie tussen Soennieten en Sji'ieten en beide hebben daar hun bronnen voor. Jij kunt niet zeggen dat Sji'ieten Mut3a nergens op baseren. Maar ik kan ook niet zeggen dat Soennieten het verbod ervan nergens op baseren, er zijn namelijk Ahadith over. |