abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117734803
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 23:30 schreef Phone het volgende:
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen soennieten en sjiieten dat ze zo'n pleurishekel aan elkaar hebben ?
Hier kun je de verschillen lezen
http://www.gramschap.nl/islam/Islam%20Anders.html

uitspraken van ayatolla Khomeiny is de hadith van sjiieten.
De hadith in de index is de hadith van sunnieten.
De rest in de index gaat over moslims die de hadith verwerpen, daar lees je ook de verschillen tussen alleen koran aanhangers en de hadith aanhangers.
pi_117734838
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 16:04 schreef Yarah het volgende:

[..]

dat is onzin sis
pi_117734887
quote:
7s.gif Op maandag 8 oktober 2012 16:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

dat is onzin sis
Wat en waarom?
pi_117734923
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 16:06 schreef Yarah het volgende:

[..]

Wat en waarom?
De uitspraken van de Ayatollahs zijn fatwa's, geen (Sjietische) Hadiths.
Shieten hebben Hadithbundels sinds de tijd van de split.
pi_117734952
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 16:06 schreef Yarah het volgende:

[..]

Wat en waarom?
Dus jij zegt eigenlijk dat Sji'ieten geen hadith hebben?
pi_117735294
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 16:07 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De uitspraken van de Ayatollahs zijn fatwa's, geen (Sjietische) Hadiths.
Shieten hebben Hadithbundels sinds de tijd van de split.
Deze hadith hangen volgen ze ook.
Ik ken veel sjiieten die deze hadith's heel belangrijk vinden. Ook volgen ze de hadith waar jij het over hebt en veel hadith's zijn dezelfde als de hadith van de sunnieten.
pi_117735390
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2012 16:08 schreef Peunage het volgende:

[..]

Dus jij zegt eigenlijk dat Sji'ieten geen hadith hebben?
Nee dat heb ik nergens gezegd. Wel dat er gelovigen zijn die alleen de koran aanhangen zonder hadith (ik ook).
pi_117735423
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 16:16 schreef Yarah het volgende:

[..]

Deze hadith hangen volgen ze ook.
Ik ken veel sjiieten die deze hadith's heel belangrijk vinden. Ook volgen ze de hadith waar jij het over hebt en veel hadith's zijn dezelfde als de hadith van de sunnieten.
De Sjiet acht een uitspraak van een Ayatollah geen Hadith, tenzij de Ayatollah zelf een Hadith citeert uit de bronnen, nogmaals een uitspraak, oordeel van de Ayatollah is een Fatwa, ook voor de Sjieten is een Hadith een gebeuren wat is voorgevallen ten tijde van de Profetische periode, de Ayatollahs hebben geen autoriteit om zelf Hadiths te 'verzinnen' / wereld in te helpen zonder een keten van dezelfde profetische periode.
pi_117735585
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 16:17 schreef Yarah het volgende:

[..]

Nee dat heb ik nergens gezegd. Wel dat er gelovigen zijn die alleen de koran aanhangen zonder hadith (ik ook).
Dat zijn Koranieten en die hebben geen idee waar ze mee bezig zijn.
pi_117735591
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 16:18 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De Sjiet acht een uitspraak van een Ayatollah geen Hadith, tenzij de Ayatollah zelf een Hadith citeert uit de bronnen, nogmaals een uitspraak, oordeel van de Ayatollah is een Fatwa, ook voor de Sjieten is een Hadith een gebeuren wat is voorgevallen ten tijde van de Profetische periode, de Ayatollahs hebben geen autoriteit om zelf Hadiths te 'verzinnen' / wereld in te helpen zonder een keten van dezelfde profetische periode.
Ik begrijp wat je bedoeld maar hadith's zijn ook uitspraken. De uitspaken van Ayatollah worden door sjiieten ook serieus genomen en daarmee wilde ik dus alleen het verschil laten zien van de sunnieten en sjiieten want dat was de vraag toch :)
pi_117735692
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 16:22 schreef Yarah het volgende:

[..]

Ik begrijp wat je bedoeld maar hadith's zijn ook uitspraken. De uitspaken van Ayatollah worden door sjiieten ook serieus genomen en daarmee wilde ik dus alleen het verschil laten zien van de sunnieten en sjiieten want dat was de vraag toch :)
De uitspraken van de Sheikh Al-Islam of Ulema wordt ook serieus genomen door de Soenieten, maar het zijn geen .Ahadiths. Eh nee, zowel in de Soenitische als de Sjietische theologie is een uitspraak van een geleerde niet een Hadith, enkel de uitspraken van de Profeet of voorvallen die in zijn leven zijn voorgevallen worden Ahadiths genoemd, niet uitspraken van welke alim of ayatollah dan ook, sterker nog, er is geen enkel Sjietische madhab ( wetschool ) die de uitspraken van de Ayatollahs Ahadiths noemt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2012 16:24:55 ]
pi_117735724
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 16:22 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat zijn Koranieten en die hebben geen idee waar ze mee bezig zijn.
Dat zijn gelovigen/moslims zoals God dat benoemd in de tijd van Abraham al. Koranieten komt af van de hadith aanhangers die alles een naam geven om mensen in hokjes te stoppen.
Geen idee waar ze het over hebben? Vertel
pi_117735765
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 16:25 schreef Yarah het volgende:

[..]

Dat zijn gelovigen/moslims zoals God dat benoemd in de tijd van Abraham al. Koranieten komt af van de hadith aanhangers die alles een naam geven om mensen in hokjes te stoppen.
Geen idee waar ze het over hebben? Vertel
Eh nee, dat zijn Hanafieten, geen Koranieten, Soenieten of moslims in de zin van volgelingen van Mohammed.

Bid jij?
pi_117735804
:{

quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 16:04 schreef Yarah het volgende:

[..]

Hier kun je de verschillen lezen
http://www.gramschap.nl/islam/Islam%20Anders.html

pi_117735815
quote:
7s.gif Op maandag 8 oktober 2012 16:24 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De uitspraken van de Sheikh Al-Islam of Ulema wordt ook serieus genomen door de Soenieten, maar het zijn geen .Ahadiths. Eh nee, zowel in de Soenitische als de Sjietische theologie is een uitspraak van een geleerde niet een Hadith, enkel de uitspraken van de Profeet of voorvallen die in zijn leven zijn voorgevallen worden Ahadiths genoemd, niet uitspraken van welke alim of ayatollah dan ook, sterker nog, er is geen enkel Sjietische madhab ( wetschool ) die de uitspraken van de Ayatollahs Ahadiths noemt.
Hoe je het noemt maakt mij niet uit en daar gaat het ook niet om op dit topic maar om de verschillen ;)
pi_117735844
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 16:27 schreef Yarah het volgende:

[..]

Hoe je het noemt maakt mij niet uit en daar gaat het ook niet om op dit topic maar om de verschillen ;)
Qua hadith zijn er verschillende boeken ja, geen verschillen in dat de Soenieten en Shieten beiden de hadiths als voorbeeld van Mohammeds leven halen, daar zit geen verschil in.
pi_117735864
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 16:26 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Eh nee, dat zijn Hanafieten, geen Koranieten, Soenieten of moslims in de zin van volgelingen van Mohammed.

Bid jij?
Ja. En nu wil je weten hoeveel keer per dag zeker :)
pi_117735911
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 16:28 schreef Yarah het volgende:

[..]

Ja. En nu wil je weten hoeveel keer per dag zeker :)
Hoe je bid, hoe je je wast, welke bewegingen je doet?
pi_117736102
quote:
14s.gif Op maandag 8 oktober 2012 16:29 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Hoe je bid, hoe je je wast, welke bewegingen je doet?
3x per dag en niet 5 a 6x zoals de hadith zegt.
Dit alles is te vinden in de koran.
Bewegingen zijn wel hetzelfde maar de wassing niet. Bij de wassing zijn er dingen toegevoegd door hadiths. Het gebed is ook veel aan toegevoegd, wij bidden alleen al-faiha.
pi_117736163
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 16:33 schreef Yarah het volgende:

[..]

3x per dag en niet 5 a 6x zoals de hadith zegt.
Dit alles is te vinden in de koran.
Bewegingen zijn wel hetzelfde maar de wassing niet. Bij de wassing zijn er dingen toegevoegd door hadiths. Het gebed is ook veel aan toegevoegd, wij bidden alleen al-faiha.
Sommige Sjietische Hadiths zeggen 3 periodes btw, maar dat ter zijde, hoe heb je de bewegingen geleerd, die staan niet in de Koran.
pi_117736414
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 16:34 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Sommige Sjietische Hadiths zeggen 3 periodes btw, maar dat ter zijde, hoe heb je de bewegingen geleerd, die staan niet in de Koran.
Als je de koran goed leest dan kom je dat tegen, het staat er zeker wel in. Als je van mening bent dat de koran niet compleet is en daarom hadith nodig heeft dan spreek je God tegen die zegt dat Hij alles heeft vermeld in Zijn boek. Lees hier in het bericht die ik heb geplaatst
[Centraal] Vragen over de Islam #12
pi_117736483
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 16:39 schreef Yarah het volgende:

[..]

Als je de koran goed leest dan kom je dat tegen, het staat er zeker wel in. Als je van mening bent dat de koran niet compleet is en daarom hadith nodig heeft dan spreek je God tegen die zegt dat Hij alles heeft vermeld in Zijn boek. Lees hier in het bericht die ik heb geplaatst
[Centraal] Vragen over de Islam #12
Waar in de Koran staan de bewegingen die je moet verrichten tijdens Al-Salah dan?
Niet zeggen goed lezen, ik spreek en lees Arabisch en heb de Koran in meerdere talen inclusief het origineel begrijpend uitgelezen, maar goed ik ben het niet tegengekomen, maar ik sta er voor open dat ik fout zit, kan je het specifiek aanwijzen?

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2012 16:41:48 ]
pi_117737700
quote:
10s.gif Op maandag 8 oktober 2012 16:40 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Waar in de Koran staan de bewegingen die je moet verrichten tijdens Al-Salah dan?
Niet zeggen goed lezen, ik spreek en lees Arabisch en heb de Koran in meerdere talen inclusief het origineel begrijpend uitgelezen, maar goed ik ben het niet tegengekomen, maar ik sta er voor open dat ik fout zit, kan je het specifiek aanwijzen?
Je bent toch geen sunniet bij wie ik mij weer moet bewijzen omdat je ook denkt dat ik ongelovig ben omdat ik hadith verwerp? :?

Tijdens lezen noteer ik wat verzen op klad, ik kan even niet vinden waar ik het heb gelaten, ik zal mijn best doen om het te vinden. Ik heb hier wel wat verzen gevonden die bewegingen aangeven. Ook hier een vers over de wassing, zoals je leest is de rest toegevoegd hoe hadith aanhangers de wassing doen. Nergens in de koran is te vinden dat oren, water opsnuiven en alles 3x herhalen een onderdeel is van de wassing.

5.6. O, gij die gelooft, wanneer gij u opricht tot het gebed, wast uw gezicht en uw handen tot aan de ellebogen en wrijft uw (natte) handen over uw hoofden en (wast) uw voeten tot aan de enkels.

39.9. Is hij, die God vereert in de uren der nacht, nederknielende en staande, die voor het Hiernamaals vreest en hoopt op de barmhartigheid van zijn Heer. Zeg: "Zijn zij die weten gelijk aan hen die niet weten?" Maar alleen de verstandigen trekken er lering uit.

3.113. Zij zijn niet allen gelijk. Onder de mensen van het Boek is een oprechte groep, die het Woord van Allah in de uren van de nacht opzegt en zich met het gelaat ter aarde werpt.
pi_117737799
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 17:05 schreef Yarah het volgende:

[..]

Je bent toch geen sunniet bij wie ik mij weer moet bewijzen omdat je ook denkt dat ik ongelovig ben omdat ik hadith verwerp? :?

Tijdens lezen noteer ik wat verzen op klad, ik kan even niet vinden waar ik het heb gelaten, ik zal mijn best doen om het te vinden. Ik heb hier wel wat verzen gevonden die bewegingen aangeven. Ook hier een vers over de wassing, zoals je leest is de rest toegevoegd hoe hadith aanhangers de wassing doen. Nergens in de koran is te vinden dat oren, water opsnuiven en alles 3x herhalen een onderdeel is van de wassing.

5.6. O, gij die gelooft, wanneer gij u opricht tot het gebed, wast uw gezicht en uw handen tot aan de ellebogen en wrijft uw (natte) handen over uw hoofden en (wast) uw voeten tot aan de enkels.

39.9. Is hij, die God vereert in de uren der nacht, nederknielende en staande, die voor het Hiernamaals vreest en hoopt op de barmhartigheid van zijn Heer. Zeg: "Zijn zij die weten gelijk aan hen die niet weten?" Maar alleen de verstandigen trekken er lering uit.

3.113. Zij zijn niet allen gelijk. Onder de mensen van het Boek is een oprechte groep, die het Woord van Allah in de uren van de nacht opzegt en zich met het gelaat ter aarde werpt.
Zolang jij de Shahada uitspreekt en daarin gelooft ben jij voor mij een moslim hoor, wat jij jezelf ook noemt. :)

Ja en waar staat dat je het gebed staande moet beginnen, en zittend moet eindigen met de salaam bijvoorbeeld, hoeveel raka'ah het zijn?
pi_117738717
Bij Sji'ieten is het gebed ook 5 keer overigens. Maar binnen het Sji'isme bestaat er 'jam3', je mag dan bepaalde gebeden op hetzelfde tijdstip doen waardoor je het volgende krijgt;
- ochtendgebed
- 2 * middaggebed (Dhohr en 3asr)
- 2 * avondgebed

Maar ik ken ook Sji'ieten die geen jam3 doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')