abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117647298
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen soennieten en sjiieten dat ze zo'n pleurishekel aan elkaar hebben ?
pi_117647566
Beknopt

quote:
Het soennisme is evenals het sjiisme ontstaan uit de strijd om de rechtmatige opvolging van Mohammed, die begon na zijn dood in het jaar 632. De soennieten gaan ervan uit dat Mohammed tijdens zijn leven geen opvolger heeft aangeduid, en ook niet heeft aangegeven hoe een opvolger bepaald moest worden. De strijd ging tussen aanhangers van Mohammeds neef en schoonzoon Ali en die van de kaliefen. De soennieten zijn volgelingen van de laatsten. De eerste kalief was Mohammeds schoonvader Aboe Bakr.
Na de eerste vier gekozen kaliefen was het grote schisma binnen de islam een feit en kwam het kalifaat in handen van opeenvolgende soennitische dynastieėn, de Omajjaden en de Abbassiden. Hun invloed strekte zich via veroveringsoorlogen binnen enkele generaties uit van Spanje (de Pyreneeėn) tot aan de Punjab in oostelijk India.
Soennitische theologie wijkt op bepaalde punten af van dat van de sjiieten: onder meer de 'al Mahdi'. Wel geloven de soennieten dat de Mahdi nog zal verschijnen. Verder de rol van de imam: voor soenni's niet veel meer dan de leider van het vrijdagse gebed in de moskee. Bij de soennieten is n.l. (her)interpretatie van de Koran niet toegestaan, bij de sjiieten mag de imam deze wel (her)interpreteren en dient een gelovige zich daarom een te volgen imam te kiezen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Soennisme
ijs_beer fan!
pi_117648095
Sjiisme staat toe dat je aan het volgende doet (een paar voorbeelden);
- gravenaanbidderij (dus je richt je gebeden tot de doden, i.p.v. God)
- zelfkastijding (je weet wel; je zelf slaan tot bloedens aan toe, kinderen zo jong als een baby worden hierbij betrokken)
- takkiya: hun betekenis is anders dan die van de sunni; ze mogen liegen om anderen te misleiden (niet zoals het in de koran staat omschreven; enkel liegen als je leven in gevaar is)
- mut3a: huwelijksovereenkomst die zo kort als een uur mag duren; dus als ze elke dag 10 verschillende vrouwen willen nemen dan kan dat gewoon
- ze kennen hun imam's goddelijke eigenschappen toe
- Seks met kinderen voor de pubertijd is toegestaan (ja ook baby's)

Soennieten volgen de leer van de profeet.
De leer van de profeet verbiedt alle genoemde voorbeelden die ik gaf over het sjiisme.

Maar zo zijn er wel meer verschillen; zoals hun obsessie met Ali, de neefje van de profeet (volgens hun hoorde hij de profeet te zijn en heeft God een foutje gemaakt). Hun vijandschap richting de vrienden van de profeet en enkele van zijn vrouwen. etc etc.

[ Bericht 1% gewijzigd door pureheart op 06-10-2012 00:06:00 ]
pi_117648474
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 23:55 schreef pureheart het volgende:
- zelfkastijding (je weet wel; je zelf slaan tot bloedens aan toe, kinderen zo jong als een baby worden hierbij betrokken)
- takkiya: hun betekenis is anders dan die van de sunni; ze mogen liegen om anderen te misleiden (niet zoals het in de koran staat omschreven; enkel liegen als je leven in gevaar is)
- mut3a: huwelijksovereenkomst die zo kort als een uur mag duren; dus als ze elke dag 10 verschillende vrouwen willen nemen dan kan dat gewoon

De leer van de profeet verbiedt alle genoemde voorbeelden die ik gaf over het sjiisme.

Maar zo zijn er wel meer verschillen; zoals hun obsessie met Ali, de neefje van de profeet (volgens hun hoorde hij de profeet te zijn en heeft God een foutje gemaakt). Hun vijandschap richting de vrienden van de profeet en enkele van zijn vrouwen. etc etc.
Waarom zijn deze punten belangrijk genoeg om elkaar de koppen in te slaan?

moet je het dan vooral in het eerder genoemde al dan niet toegestane herinterpreteren (en dus de interpretaties die daaruit volgen) zoeken?
pi_117648709
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 00:07 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

moet je het dan vooral in het eerder genoemde al dan niet toegestane herinterpreteren (en dus de interpretaties die daaruit volgen) zoeken?
Een verschillend kijk op de wereld is inderdaad geen reden om een ander te vermoorden. Althans van hetgeen dat wij kennen van de Koran en de profeet.

Sjiieten hebben een geschiedenis waarin ze de rest van de moslims (sunni, die een meerderheid vormen 75 tot 90 procent van de moslims wereldwijd) aanvallen wanneer ze er de kans voor krijgen. Zoals ze nu de bevolking in Syrie dag bij dag uitroeien met behulp van Iran (een sjiitisch regime).
Ik weet niet wat hun motieven zijn, want ze doen geheimzinnig over hun geloof. Maar mijn vermoeden gaat dat het iets te maken heeft met de grondlegger van het sjiisme Abdullah ibn Saba, een jood die zich bekeerd had tot de Islam.
pi_117650594
Pure heart, onzin... Wat n bullshit plemp jij neer.
pi_117650742
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 00:07 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

De reden dat ze elkaars koppen inslaan, is omdat zij niet gediend zijn van een andere mening. Men is van mening dat zijzelf gelijk hebben en een ieder die een andere interpretatie heeft, is een ongelovige.. En wat doen we met ongelovigen, ondanks dat het verboden is om andermans leven te ontnemen, die vermoorden ze..
Alle islamieten zijn 1 pot nat in die woestijnlanden.. Turkije vormt nog enigzins een bepaalde uitzondering, omdat Turkije zich niet laat leiden door extremisme in het geloof, doch wel door extremisme in nationaliteit. uitzonderingen daargelaten natuurlijk, want een 'incident' in de jaren 90, waarin een stel opgefokte kut Turken meer dan 30 personen hebben laten branden vergeten ze voor het ongemak.

Leuk filmpje daarover: .
Wie al deze schreeuwende apen zijn, soennieten die het niet kunnen hebben dat alevieten een conferentie aan het geven zijn. Wat het toekijkende leger en agenten betreft, die zijn ook soennieten. Allemaal moslimpjes die het beter weten en toekijken hoe meer dan 30 mensen, daar lekker aan het verbranden zijn.

Moraal van het verhaal: allemaal een pot nat.. Beleef je geloof lekker thuis en hou het voor jezelf, ook die verschillen.
pi_117650983
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 01:49 schreef Ambipur het volgende:
Pure heart, onzin... Wat n bullshit plemp jij neer.
Onderbouwen aub.
pi_117651003
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 02:02 schreef Ambipur het volgende:

[..]

De reden dat ze elkaars koppen inslaan, is omdat zij niet gediend zijn van een andere mening. Men is van mening dat zijzelf gelijk hebben en een ieder die een andere interpretatie heeft, is een ongelovige.. En wat doen we met ongelovigen, ondanks dat het verboden is om andermans leven te ontnemen, die vermoorden ze..
Alle islamieten zijn 1 pot nat in die woestijnlanden.. Turkije vormt nog enigzins een bepaalde uitzondering, omdat Turkije zich niet laat leiden door extremisme in het geloof, doch wel door extremisme in nationaliteit. uitzonderingen daargelaten natuurlijk, want een 'incident' in de jaren 90, waarin een stel opgefokte kut Turken meer dan 30 personen hebben laten branden vergeten ze voor het ongemak.

Leuk filmpje daarover: .
Wie al deze schreeuwende apen zijn, soennieten die het niet kunnen hebben dat alevieten een conferentie aan het geven zijn. Wat het toekijkende leger en agenten betreft, die zijn ook soennieten. Allemaal moslimpjes die het beter weten en toekijken hoe meer dan 30 mensen, daar lekker aan het verbranden zijn.

Moraal van het verhaal: allemaal een pot nat.. Beleef je geloof lekker thuis en hou het voor jezelf, ook die verschillen.
Dit is geen onderbouwen, maar als buitenstaander dingen beweren over andere groepen mensen zonder ook maar 1 ding te verifiėren met bronnen. Zo kan iedereen wel wat verzinnen.

Je taalgebruik zegt eigenlijk genoeg over jouw ''objectieve'' benadering.

[ Bericht 1% gewijzigd door pureheart op 06-10-2012 02:39:03 ]
pi_117651037
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 02:32 schreef pureheart het volgende:

[..]

Dit is geen onderbouwen, maar als buitenstaander dingen beweren over andere groepen mensen zonder ook maar 1 ding te verifiėren met bronnen. Zo kan iedereen wel wat verzinnen.

Je taalgebruik zegt eigenlijk genoeg over jouw ''objectieve'' benadering.
Nee, jouw onzin is logischerwijze objectief onderbouwd. Ik ga niet in discussie met moslims.
pi_117651075
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 02:38 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Nee, jouw onzin is logischerwijze objectief onderbouwd. Ik ga niet in discussie met moslims.
Als je 2 groepen moslims hebt die allebei claimen hetzelfde boek te volgen en dezelfde profeet en ze zijn het niet met elkaar eens. Dan zijn deze bronnen (Koran en profeet) een objectieve referentiepunt die je kunt gebruiken. Het doet er dan niet toe of jij in de objectiviteit van die bronnen gelooft omdat je een geschil tussen deze 2 groepen probeert op te lossen die allebei aanspraak maken op dezelfde bron.

Maar ik hoor graag waar ik het mis heb. Een discussie uit de weg lopen zou ik ook doen als ik mijn punt niet zou kunnen onderbouwen. Het moment voor jou om je wat meer te verdiepen in de verschillen tussen de sunni en shia en hun geschiedenis.
pi_117651443
Shit pureheart hoeveel onzin kan je wel neerzetten hier.
pi_117651492
Die pleurishekel valt wel mee. Het draait er vooral omdat beide stromingen gebruikt worden bij de een om de ander te aanduiden als 'anders' bij politieke conflicten. Zelden zijn het theologische redenen waarom ze elkaar bevechten.
pi_117651714
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 02:38 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Niet alleen met moslims blijkt, je bent helemaal niet aan het discussieren op wat generaliseren en geen idee waar je het over hebt na.
pi_117657462
quote:
15s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 04:20 schreef Triggershot het volgende:
Shit pureheart hoeveel onzin kan je wel neerzetten hier.
Vind je? Volgens mij zet ze wel duidelijk de soennitische kritiek op het sjiisme neer.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_117657962
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 13:44 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Vind je? Volgens mij zet ze wel duidelijk de soennitische kritiek op het sjiisme neer.
Als je het Shisme aan de hand daarvan gaat definieren, dan is er geen verschil, de genoemde dingen doen de soenieten namelijk ook.
pi_117659089
Gaan jullie die fittie nou ook in dit topic voortzetten? }:|
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 15:05:31 #18
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_117659836
Sjiļeten leven vooral in Iran en soennieten voral in de rest van de islamitische wereld. Verder is dat verschil in erfopvolging een groot verschil tussen sjiļeten en soennieten.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_117659928
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 02:45 schreef pureheart het volgende:

[..]

Als je 2 groepen moslims hebt die allebei claimen hetzelfde boek te volgen en dezelfde profeet en ze zijn het niet met elkaar eens. Dan zijn deze bronnen (Koran en profeet) een objectieve referentiepunt die je kunt gebruiken. Het doet er dan niet toe of jij in de objectiviteit van die bronnen gelooft omdat je een geschil tussen deze 2 groepen probeert op te lossen die allebei aanspraak maken op dezelfde bron.

Maar ik hoor graag waar ik het mis heb. Een discussie uit de weg lopen zou ik ook doen als ik mijn punt niet zou kunnen onderbouwen. Het moment voor jou om je wat meer te verdiepen in de verschillen tussen de sunni en shia en hun geschiedenis.
Frappant dat jij er de Koran bijhaalt! Daar wordt met geen woord gerept over de verschillen tussen deze twee groeperingen, gezien de splitsing tussen deze moslims is ontstaan na de dood van de profeet.
pi_117660152
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 23:55 schreef pureheart het volgende:

Gravenaanbidderij: licht je eens nader toe? Ik zie sjiieten die bidden, tot God bidden en niet tot een of ander steen.
Zelfkasttijding: Doen ze volgens mj een keer per jaar, bij het herdenken van Kerbela. Nuance dus meisje.
Takkiya: LOL.. Heb je een bron?
Huwelijksovereenkomst: Nope, dit fenomeen is bekend in Iran. Het is dus cultureel. En zeker niet iets voor een uur.
Goddelijke eigenschappen: Nee, wel bijzondere eigenschappen die de mens niet kent.
Seks met kinderen: Bron? De sjiieten hebben geen seks voor het huwelijk.

Hoe verzin je dit eigenlijk? Wat zijn jouw bronnen? Want je claimt dat ik mijn argumenten niet correct en objectief weet te onderbouwen, maar ik zie toch echt dat jij dat zelf doet.
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 15:17:20 #21
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_117660200
Die bewering van Taqiyya als een vorm van liegen komt hiervandaan:

Zie 5:53
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_117660685
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 15:17 schreef MetalIsAwesome het volgende:

Toen ze over Sharia begonnen ben ik afgekapt. Dit is geen objectief stuk, lijkt mij meer bedacht door een Rechts denktank iets.

Dus, is er iets objectiefs, zonder iemands mening erin gehusseld?
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 15:41:51 #23
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_117660831
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 15:36 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Toen ze over Sharia begonnen ben ik afgekapt. Dit is geen objectief stuk, lijkt mij meer bedacht door een Rechts denktank iets.

Dus, is er iets objectiefs, zonder iemands mening erin gehusseld?
Ik weet niet, maar pureheart is moslim en zegt hetzelfde als wat er in deze anti-islam video gezegd wordt, maar dan over de sjiļeten.
pi_117660861
Ik ben ook moslim, hoor.
pi_117661126
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 14:01 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Als je het Shisme aan de hand daarvan gaat definieren, dan is er geen verschil, de genoemde dingen doen de soennieten namelijk ook.
Omdat de soennieten het doen, betekent niet dat het mag van het soennisme.
pi_117661168
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 15:52 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Kun je dat dus ook andersom toepassen.
pi_117661191
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 15:54 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Kun je dat dus ook andersom toepassen.
Is dat een vraag of een opmerking?
pi_117661216
Zin bevat geen vraagteken, zodoende meer een opmerking/mededeling.
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 15:56:38 #29
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_117661225
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 15:42 schreef Ambipur het volgende:
Ik ben ook moslim, hoor.
Ok, maar dat maakt niks uit voor wat ik zei.
pi_117661349
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 15:56 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Ok, maar dat maakt niks uit voor wat ik zei.
True... Maar Takiya of hoe deze onzin mag heten, is voor beiden voorbestemd. Ik doe niet mee aan zulk onzin en vind dit een verzinnerij van de mens. Het staat voor zover ik weet ook niet beschreven in de Koran.

Had er trouwens nooit over gehoord.. Tot Wilders er ooit eens over begon.
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 16:01:33 #31
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_117661378
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 16:00 schreef Ambipur het volgende:

[..]

True... Maar Takiya of hoe deze onzin mag heten, is voor beiden voorbestemd. Ik doe niet mee aan zulk onzin en vind dit een verzinnerij van de mens. Het staat voor zover ik weet ook niet beschreven in de Koran.

Had er trouwens nooit over gehoord.. Tot Wilders er ooit eens over begon.
Volgens wikipedia houdt Taqiyya dacht ik gewoon in dat als je als moslim in gevaar bent, je je geloof mag verbergen.
pi_117661519
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 15:17 schreef MetalIsAwesome het volgende:

Leuk geschreven, maar ze laten zelf heel veel weg, zoals ze al in het begin algemeen waarschuwen dat alle mensen specifiek informatie lezen (en delen). :P
pi_117661599
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 16:01 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Volgens wikipedia houdt Taqiyya dacht ik gewoon in dat als je als moslim in gevaar bent, je je geloof mag verbergen.
Had ooit eens in een boek gelezen dat een van de WTC terroristen (Ata nog wat) zich door de Takiya goed heeft laten verwennen in DL. Die dronk als een malle, at varkensvlees en had seks met ongelovigen, door zich te beroepen op de Takiya... Omdat hij zich zo gedroeg, kon het de anderen niet opvallen dat hij een Extremist was.
pi_117662979
quote:
Het is geen typisch soennitische kritiek, eerder salafistische kritiek. Maar niet alle soennieten zijn salafisten. Aangezien zeker zij online zich nogal roeren in de sjieten-soennieten polemiek, is een logisch gevolg dat je hun tegenantwoord leest.

"Gravenaanbidding" zeggen zij ook over soefies of soennieten die er andere standpunten op na houden. Men zou nog eens schrikken als er klassieke soennitische geleerden worden aangehaald wat betreft "voorspraak" (zowel levenden als "doden") en jurisprudentie daarover, of "zegeningen" halen uit voorwerpen/lichaamsdelen van de profeet. Iets wat de eerste Moslims al deden zoals is na te lezen in soennitische bronnen.

@ MetalisAwsome:
In praktische dingen en jurisprudentie zijn er veel meer overeenkomsten tussen de groepen dan verschillen. In theologisch opzicht speelt het grootste verschil zich af tussen wie de leider moet zijn van gemeenschap; bij sjieten is een voorwaarde dat hij in de bloedlijn een nakomeling van de profeet moet zijn, bij soennieten is dat niet aan de orde als voorwaarde. Gewoon verkozen en godsvruchtig en thats it. Sjieten baseren zich op het "imamat"concept, waarbij de imams (bloednakomelingen van de profeet) de hele Islamitische gemeenschap leiden en zij zich tot hen moeten richten, of op hun komst wachten. Zonder acceptatie van dit punt ben je geen sjiet. En dan kom je ook automatisch bij de geschiedenis; opvolging na de dood van Mohammed. Wie moest dat zijn?
Sjieten zeggen het moest een nakomeling, zijn neef Ali dus. Die "pas" de vierde was. Hij was dat niet op het begin, en waren dus de andere Moslims die zich daar niet voor inzetten fout en belangrijker nog: vijandig aan de Islam. Voor sjieten. Soennieten zeggen dat hoe het gelopen is er sowieso onderling bij hen geen onenigheid over was omdat in hun ogen Mohammed niemand aan heeft gewezen en het aan de Moslims zelf was. Hier komt weer terug dat sowieso bloedbanden met de profeet hebben geen voorwaarde is voor leiderschap. In hun (soennitische) ogen is een metgezel van Mohammed van ongeloof beschermen heel erg kwaadspreken en ernstige godslastering tegen mensen die zich vanaf hun bekering voor de Islam hebben ingezet.

Voorbeeld naar Christelijke context: deel van de Christenen (sjieten) zien eerste apostelen zoals Petrus en Paulus als ongelovigen en grote vijanden van het Christendom omdat zij Jezus' woorden verwierpen en bestreden, hij had immers Johannes als opvolger (fictief: uit zijn familie) had aangesteld om hem na zijn dood als leider van alle Christenen op te volgen. Bij deze groep Christenen (sjieten) is familie van Jezus zijn een voorwaarde om de gemeenschap te mogen leiden als leider. Bij hen lees je dan ook veel terug over de slechte eigenschappen van deze ongelovigen zoals Petrus en Paulus die daarnaast ook nog eens andere familieleden van Jezus hebben bestreden. Heiligschennigplegers van de hoogste orde die ook zo benoemd mogen worden als iemand van zijn Christelijke (Islamitische) geloof en Jezus (Mohammed) houdt!

Terwijl het andere deel van de Christenen (soennieten) Peter (Omar), Paulus (Abu Bakr) maar ook Johannes (Ali, neef van de profeet) allen als apostelen en als groot voorbeeld zien in de religie omdat zij vanaf het begin zich zo enorm hebben ingespannen voor het Christelijke (Islamitische) geloof met alle risico's van dien. Voor deze groep Christenen (soennieten) heeft Jezus nooit een opvolger aangesteld, noch is een vereiste dat dat alleen is voorbehouden aan familie van Jezus en niemand anders. Jezus (Mohammed) liet het over aan de Christenen (Moslims) zelf en zij kozen de eerste opvolger, met overeenstemming van allen. Men zag elkaar (de apostelen zelf) allemaal als Christen (Moslim) volgens deze groep en allen zijn als apostelen, na de boodschapper zelf, de grootste voorbeelden in het geloof die direct paradijs binnentreden.

Je kan je voorstellen dat beide groepen een andere kijk op de historie hebben, maar nog belangrijker ook daardoor andere bronnen raadplegen. Andere lezing van een actuele gebeurtenis leidt ook tot een andere geschiedenis ervan die erna wordt naverteld en doorgegeven.

Hedendaagse problemen tussen de groepen zijn direct gerelateerd aan politieke issues.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_117663083
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 16:09 schreef Ambipur het volgende:
Had ooit eens in een boek gelezen dat een van de WTC terroristen (Ata nog wat) zich door de Takiya goed heeft laten verwennen in DL. Die dronk als een malle, at varkensvlees en had seks met ongelovigen, door zich te beroepen op de Takiya... Omdat hij zich zo gedroeg, kon het de anderen niet opvallen dat hij een Extremist was.
Taqiyya komt onder soennitische extremisten ook voor inderdaad. Genoeg teksten en uitleg te vinden van wahabitische geleerden erover. "Voor de Islam" mag het, of als men "in oorlog is tegen de Islam" en jij aan de nobele strijd/jihad deelneemt en men het over een "martelaarsoperatie" heeft. Voor ieder wat wils, en altijd wel wat moois te vinden en uitgangen/uitzonderingen op de standaardregel.

Niet alleen Wilders kan de Koran en betekenissen goed verkrachten, sommige Moslims zijn er nog drie keer zo goed in :D Taqiyya is terug te leiden tot de Koran. Als de vijand met een mes op de keel je vraagt of je Moslim bent om je vervolgens af te maken, mag je zeggen: "Ik haat Mohammed en spuug op de Koran!". Het onmogelijke wordt niet gevraagd.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_117663231
quote:

[..]

Precies, betekent evenmin dat het mag van Shiisme, er zijn heel veel stromingen in de Shietische wereld, sommigen zijn krom, net zoals binnen het Soenisme er idiote groepen zijn.
pi_117663237
Aloulou, Je legt het mooi uit..
pi_117663278
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:06 schreef Ambipur het volgende:
Aloulou, Je legt het mooi uit..
Tot welk stroming, groepering, achtergrond behoor jij als ik vragen mag?
pi_117663334
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 16:01 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Shieten worden door Soenieten vaak beticht door Taqiyya te hebben gedaan aan de medemoslim, dus verbergen en liegen over het feit dat ze een Shitisch leer volgen en een groep haalt vervolgens daaruit dat een Shiet onbetrouwbaar is, liegt en bedriegt, terwijl men zich vervolgens nooit afvraagt waarom vele groepen Shieten tot Taqqiya waren gedwongen ---> Grootschalige Soenitische vervolgingen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-10-2012 17:11:32 ]
pi_117663371
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:08 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Tot welk stroming, groepering, achtergrond behoor jij als ik vragen mag?
Een hele goede vraag. Weet ik niet. Ik ben niet praktiserend, ik geloof wel in God en dat hij de enige is, dat Mohammed zijn profeet is. Ik neig meer naar het Alevietisme, maar gezien ik niet praktiserend (meer) ben, durf ik dus eigenlijk geen antwoord te geven.

Verder ben ik erg kritisch en heb nog veel vragen rondom het geloof. Daar kom je niet ver mee, omdat de meeste moslims mij dan maar zien als afvallige.
pi_117663509
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:12 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Een hele goede vraag. Weet ik niet. Ik ben niet praktiserend, ik geloof wel in God en dat hij de enige is, dat Mohammed zijn profeet is. Ik neig meer naar het Alevietisme, maar gezien ik niet praktiserend (meer) ben, durf ik dus eigenlijk geen antwoord te geven.

Verder ben ik erg kritisch en heb nog veel vragen rondom het geloof. Daar kom je niet ver mee, omdat de meeste moslims mij dan maar zien als afvallige.
De meeste moslims die dat doen, weten en hebben geen idee waarmee ze bezig zijn. Als je volgens sommige hadiths namelijk een gelovige beticht van ongeloof, terwijl de persoon in kwestie wel gelooft, ze op een manier zelf in contact komen met ongeloof, volgens andere overleveringe weer dat ze daardoor zelfs ongelovig kunnen worden, dus ik zou zeggen trek je daar niet veel van aan, het is niet aan de mens om te oordelen over het geloof van een ander, zeker niet iets wat Allah niet eens aan Mohammed heeft gegeven.

Ik neem aan dat je dus een etnisch Turk(ije)s achtergrond hebt? Je zegt feitelijk dat je de shahade ( geloofsgetuigenis ) beaamt, maar verder niet weet welke groep, maakt ook verder eik niet uit dan :P
In de tijd van Mohammed bestond er geen Shiet, Soeniet of Aleviet, alleen moslim en gelovige.
pi_117663599
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:16 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De meeste moslims die dat doen, weten en hebben geen idee waarmee ze bezig zijn. Als je volgens sommige hadiths namelijk een gelovige beticht van ongeloof, terwijl de persoon in kwestie wel gelooft, ze op een manier zelf in contact komen met ongeloof, volgens andere overleveringe weer dat ze daardoor zelfs ongelovig kunnen worden, dus ik zou zeggen trek je daar niet veel van aan, het is niet aan de mens om te oordelen over het geloof van een ander, zeker niet iets wat Allah niet eens aan Mohammed heeft gegeven.

Ik neem aan dat je dus een etnisch Turk(ije)s achtergrond hebt? Je zegt feitelijk dat je de shahade ( geloofsgetuigenis ) beaamt, maar verder niet weet welke groep, maakt ook verder eik niet uit dan :P
In de tijd van Mohammed bestond er geen Shiet, Soeniet of Aleviet, alleen moslim en gelovige.
:) Je weet er wel wat van af he!

Ik deed er vroeger wel veel aan. Ineens hield het op bij mij. Ben mijn geloof niet kwijt, maar wel de hoop en rust die ik er uit haalde. Mis dat wel, weet alleen niet hoe ik dat terug kan krijgen. Ik ben iig geen soenniet, voel me niet zo prettig bij ze, omdat zij vaak de hokjesmentaliteit bezitten.

Ben jij moslim of weet je er gewoon aardig wat van af?
pi_117663724
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:19 schreef Ambipur het volgende:

[..]

:) Je weet er wel wat van af he!

Ik deed er vroeger wel veel aan. Ineens hield het op bij mij. Ben mijn geloof niet kwijt, maar wel de hoop en rust die ik er uit haalde. Mis dat wel, weet alleen niet hoe ik dat terug kan krijgen. Ik ben iig geen soenniet, voel me niet zo prettig bij ze, omdat zij vaak de hokjesmentaliteit bezitten.

Ben jij moslim of weet je er gewoon aardig wat van af?
Qua kennis moet je bij Alulu zijn :)

Ik heb zelf een Islamitische achtergrond idd, maar wil me niet, soeniet, shiet of wat voor stroming dan ook benoemen. Ik zelf heb een Islamitisch opleiding gehad in een Arabisch land.
pi_117663775
quote:
11s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:24 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Qua kennis moet je bij Alulu zijn :)

Ik heb zelf een Islamitische achtergrond idd, maar wil me niet, soeniet, shiet of wat voor stroming dan ook benoemen. Ik zelf heb een Islamitisch opleiding gehad in een Arabisch land.
Heb je zelf besloten om zo'n opleiding te volgen? Je bent wel geboren en getogen in NL, neem ik aan?
pi_117664219
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 16:57 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Het is geen typisch soennitische kritiek, eerder salafistische kritiek. Maar niet alle soennieten zijn salafisten. Aangezien zeker zij online zich nogal roeren in de sjieten-soennieten polemiek, is een logisch gevolg dat je hun tegenantwoord leest.
Ik had het niet over de hele lijst, maar een stukje ervan :P
quote:
"Gravenaanbidding" zeggen zij ook over soefies of soennieten die er andere standpunten op na houden.
Wat versta je onder gravenaanbidding?
quote:
Men zou nog eens schrikken als er klassieke soennitische geleerden worden aangehaald wat betreft "voorspraak" (zowel levenden als "doden")
Welke voorspraak bedoel je?
quote:
en jurisprudentie daarover, of "zegeningen" halen uit voorwerpen/lichaamsdelen van de profeet. Iets wat de eerste Moslims al deden zoals is na te lezen in soennitische bronnen.
Ehm, dat die voorwerpen/lichaamsdelen gezegend zijn (zoals vermeldt), is iets anders dan dat je zegeningen eruit haalt.
pi_117664285
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:26 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Heb je zelf besloten om zo'n opleiding te volgen? Je bent wel geboren en getogen in NL, neem ik aan?
Jup, heel mijn leven in NL, met uitzondering van de jaren dat ik daar studeerde, en dus alleen zomers in NL was in die periode. En jup, zelf voor gekozen.
pi_117664308
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:46 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Jup, heel mijn leven in NL, met uitzondering van de jaren dat ik daar studeerde, en dus alleen zomers in NL was in die periode. En jup, zelf voor gekozen.
Apart.. En wat ben je nu dan? Ik bedoel, doe je iets met je studie of?
pi_117664328
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:43 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Ik had het niet over de hele lijst, maar een stukje ervan :P
Een fatwa van Azhar ziet de Jafari's als een 5e mahdab van de Islam, in soenietisch ogen, dus een waslijst ophangen en dat dan Shietisch noemen vind ik wat krom.
pi_117664365
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:47 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Apart.. En wat ben je nu dan? Ik bedoel, doe je iets met je studie of?
Qua studie en werk en NL ben ik een hele ander kant ingeslagen, maar soms wel als er interesse is in Islamitische perspectieven, of vertaalwerk, komt het goed van te pas. :)
pi_117664392
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Een fatwa van Azhar ziet de Jafari's als een 5e mahdab van de Islam, in soenietisch ogen, dus een waslijst ophangen en dat dan Shietisch noemen vind ik wat krom.
Dat het een fatwa van Azhar is, maakt het niet per definitie soennitische. Ik zie soenisme als een kenmethode zo ook sjiisme. Je moet sjiisme sowieso eerst definiėren voordat je iets erover kunt zeggen.
pi_117664426
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:49 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Qua studie en werk en NL ben ik een hele ander kant ingeslagen, maar soms wel als er interesse is in Islamitische perspectieven, of vertaalwerk, komt het goed van te pas. :)
I see! En is u er zo een.... Wit gewaad, baard etc?.. :9
pi_117664450
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:50 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Dat het een fatwa van Azhar is, maakt het niet per definitie soennitische. Ik zie soenisme als een kenmethode zo ook sjiisme. Je moet sjiisme sowieso eerst definiėren voordat je iets erover kunt zeggen.
De Fatwa's van Azhar komen voort uit een Soenitisch perspectief en methodologie, zij brachten het naar voren als een fatwa omtrent verbroedering van Soenitische En Shietische moslims, door bijvoorbeeld de Jafari madhab aan te halen.

Eh precies, je kunt een groep wat X, Y, en Z doet niet wegzetten als Shisme, als er meer dan 40+ stromingen zijn binnen het Shisme.
pi_117664460
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:52 schreef Ambipur het volgende:

[..]

I see! En is u er zo een.... Wit gewaad, baard etc?.. :9
Laatste x 2004 volgens mij.
pi_117664498
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:53 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Laatste x 2004 volgens mij.
Toen je je studie volgde dus.. Oke, bedankt voor je antwoord!
pi_117664513
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:54 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Toen je je studie volgde dus.. Oke, bedankt voor je antwoord!
12 tot 16 jaar, dus weinig baardgroei toentertijd.
pi_117664554
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:55 schreef Triggershot het volgende:

[..]

12 tot 16 jaar, dus weinig baardgroei toentertijd.
:) Dan ben je iig geen Turk, wat die mannen aan baardgroei hebben is abnormaal. Anywayz, ik begin weer onzin te verkondigen en dit topic te vervuilen.
pi_117664570
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:57 schreef Ambipur het volgende:

[..]

:) Dan ben je iig geen Turk, wat die mannen aan baardgroei hebben is abnormaal. Anywayz, ik begin weer onzin te verkondigen en dit topic te vervuilen.
Belki turkumdur, geen idee.
Maar idd, raakt offtopic. :)
pi_117664658
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:57 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Belki turkumdur, geen idee.
Maar idd, raakt offtopic. :)
Oke, laatste x dan. Turksun. Toen je begon over Aleviet en Turkse achtergrond was dat al enigzins duidelijk. Het verschil tussen Alevi en Sunni is namelijk alleen bekend bij Turken en Koerden. De rest kijkt mij enigzins verward aan en denkt wtf er is toch maar 1 islam.

Om even terug te komen op de topic. Zijn er in landen als Marokko etc ook verschillen in belevenis van de islam? De mensen die ik deze vraag stel zijn de verschillende stromingen niet bekend.
pi_117664729
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:00 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Oke, laatste x dan. Turksun. Toen je begon over Aleviet en Turkse achtergrond was dat al enigzins duidelijk. Het verschil tussen Alevi en Sunni is namelijk alleen bekend bij Turken en Koerden. De rest kijkt mij enigzins verward aan en denkt wtf er is toch maar 1 islam.

Om even terug te komen op de topic. Zijn er in landen als Marokko etc ook verschillen in belevenis van de islam? De mensen die ik deze vraag stel zijn de verschillende stromingen niet bekend.
Hehe, nope ben geen Turk, spreek wel de taal alleen, en weet wat van haar geschiedenis etc. In religeuze zin er minder spanning, meer politiek-nationalistisch spanning, zoals tussen de Arabieren en Berbers en veel culturele symbolen van de Berbers wordt onderdrukt en verboden. In Pakistan heb je bijvoorbeeld wel weer religieuze spanningen tussen Shieten En Soenieten, in Syrie konden Shietische pelgrims gewoon openlijk en vrij hun rituelen verrichten en bezoeken.
pi_117664797
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:04 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Hehe, nope ben geen Turk, spreek wel de taal alleen, en weet wat van haar geschiedenis etc. In religeuze zin er minder spanning, meer politiek-nationalistisch spanning, zoals tussen de Arabieren en Berbers en veel culturele symbolen van de Berbers wordt onderdrukt en verboden. In Pakistan heb je bijvoorbeeld wel weer religieuze spanningen tussen Shieten En Soenieten, in Syrie konden Shietische pelgrims gewoon openlijk en vrij hun rituelen verrichten en bezoeken.
Een niet-Turk die de taal toch spreekt.. Oke.. :)
Assad is toch sjiietisch? Dus dat zij hun geloof vrij kunnen verrichten lijkt mij logisch?
pi_117664880
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:07 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Een niet-Turk die de taal toch spreekt.. Oke.. :)
Assad is toch sjiietisch? Dus dat zij hun geloof vrij kunnen verrichten lijkt mij logisch?
Assad is een Alawi, of een Nusayri zoals ze ook wel in Syrie zeggen, zijn best wel wat verschillen tussen beiden om Bashar geen Shiet te noemen. de Alawieten in Syrie en Aleviler in Turkije zijn overigens niet hetzelfde

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 06-10-2012 18:11:41 ]
pi_117664955
Je weet er aardig wat van af.. Mijn kennis is sws beperkt, gezien ik mij er voor de laatste keer ergens in 2004 heb verdiept.

Ik ken het begrip Nusayri wel, maar ook over hen wordt negatief gesproken in Turkije.. Heb net even gegoogled, maar mijn Turks is te beperkt, om dat in een keer te kunnen lezen.
pi_117664966
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:04 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Triggershot, nu jij toch wel wat weet over de moslims in het buitenland en het heel off-topic gaat.

Waarom laten de Marokkanen/Egyptenaren hun baard niet staan, zoals volgens de sunnah van rasullah? Hoe zit het bovendien met de soennitische geleerden in die landen. Wat is hun mening hierover?
pi_117665011
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:14 schreef Ambipur het volgende:
Je weet er aardig wat van af.. Mijn kennis is sws beperkt, gezien ik mij er voor de laatste keer ergens in 2004 heb verdiept.

Ik ken het begrip Nusayri wel, maar ook over hen wordt negatief gesproken in Turkije.. Heb net even gegoogled, maar mijn Turks is te beperkt, om dat in een keer te kunnen lezen.
Als je genoeg geduld kunt opbrengen en interesse hebt, is deze video een mooi overzicht van een historisch weergave en de relaties tussen beide stromingen, de verschillen van Alawi's van Syrie en die Turkije, waar haat vandaan komt etc. :)

pi_117665094
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:15 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Triggershot, nu jij toch wel wat weet over de moslims in het buitenland en het heel off-topic gaat.

Waarom laten de Marokkanen/Egyptenaren hun baard niet staan, zoals volgens de sunnah van rasullah? Hoe zit het bovendien met de soennitische geleerden in die landen. Wat is hun mening hierover?
Ik zeg niet dat ik er veel over weet, ik deel alleen wat ik in die landen ben tegengekomen, voor zover van toepassing.

Dat Marokkanen en Egyptenaren geen baard laten staan is natuurlijk niet waar, kan minder zijn of jonger leeftijd zelden, maar genoeg Egyptenaren en Marokkanen die een baard hebben laten staan op den duur, ook onder jongeren.

De baard is een Sunnah van de Profeet a.s, geen deel van de voorwaarden van het geloof, een uiterlijk kenmerk in de traditie van de Profeet, het belang er van wordt door veel geleerden benadrukt, maar het is niet zo dat je er een beter / slechter gelovige van wordt.
pi_117665105
Interesse zeker, geduld ken ik niet, maar de reden dat ik dit filmpje niet kan bekijken, is omdat mijn Turks te boers is, om hun Turks te begrijpen.
pi_117665148
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:21 schreef Ambipur het volgende:
Interesse zeker, geduld ken ik niet, maar de reden dat ik dit filmpje niet kan bekijken, is omdat mijn Turks te boers is, om hun Turks te begrijpen.
Het is vrij allerdaags Turks zeg maar, zonder veel moeilijke woorden, maar weet niet hoe (erg) je Turks is :D
pi_117665149
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:21 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat ik er veel over weet, ik deel alleen wat ik in die landen ben tegengekomen, voor zover van toepassing.

Dat Marokkanen en Egyptenaren geen baard laten staan is natuurlijk niet waar, kan minder zijn of jonger leeftijd zelden, maar genoeg Egyptenaren en Marokkanen die een baard hebben laten staan op den duur, ook onder jongeren.

De baard is een Sunnah van de Profeet a.s, geen deel van de voorwaarden van het geloof, een uiterlijk kenmerk in de traditie van de Profeet, het belang er van wordt door veel geleerden benadrukt, maar het is niet zo dat je er een beter / slechter gelovige van wordt.
Oké, dus het gaat er zeker anders aan toe dan bij de Turken.
pi_117665166
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:21 schreef Ambipur het volgende:
Het is toch wel goed genoeg om okey te spelen? :P
pi_117665189
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:23 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Oké, dus het gaat er zeker anders aan toe dan bij de Turken.
Hoe bedoel je?
pi_117665248
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:23 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Het is vrij allerdaags Turks zeg maar, zonder veel moeilijke woorden, maar weet niet hoe (erg) je Turks is :D
Ik kom uit 't Oosten.... :) Zegt genoeg.
pi_117665250
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:25 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
Er is een enorme sociale druk bij de turken om geen baard te laten staan. Een baard staat gelijk aan vuil en achteruitgang.
pi_117665270
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:27 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Er is een enorme sociale druk bij de turken om geen baard te laten staan. Een baard staat gelijk aan vuil en achteruitgang.
Jij bent Turks?
pi_117665275
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:27 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Ik kom uit 't Oosten.... :) Zegt genoeg.
Die spreker ook, let op zijn accent :P
pi_117665289
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:27 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Jij bent Turks?
Soms wel en soms niet. Het is maar welke paspoort ik gebruik. :P
pi_117665299
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:27 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

True!

Een baard staat gelijk aan niet-ontwikkeld zijn.. And to be honest, zodra ik een Turk in een gewaad zie en een baard denk ik ook, WTF.. Dit is in Turkije niet echt geaccepteerd, of men moet in Kayseri zijn.

En Okey spelen kan ik wel.. Daar gaat het om nummers, he.
pi_117665310
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:28 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Soms wel en soms niet. Het is maar welke paspoort ik gebruik. :P
Oke, wat Turken betreft, is het een beetje overgegaan op sociaal druk, maar oorsprong van de gewoonte ligt op een totaal ander reden. :)
pi_117665335
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:29 schreef Ambipur het volgende:

[..]

True!

Een baard staat gelijk aan niet-ontwikkeld zijn.. And to be honest, zodra ik een Turk in een gewaad zie en een baard denk ik ook, WTF.. Dit is in Turkije niet echt geaccepteerd, of men moet in Kayseri zijn.

En Okey spelen kan ik wel.. Daar gaat het om nummers, he.
Of Eyup en Fatih te Istanbul, daar zie je ze juist vaak in gewaad en met baard.
pi_117665360
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:28 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Die spreker ook, let op zijn accent :P
Oh goodie... Ik vind die man anders behoorlijk Turks spreken, zegt wel wat over mijn accent, he.. Het is idd wel begrijpbaar Turks. Gezien ik toch maar niet aan mijn huiswerk toekom, kan ik dat straks wel "even" bekijken.
pi_117665377
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:31 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Oh goodie... Ik vind die man anders behoorlijk Turks spreken, zegt wel wat over mijn accent, he.. Het is idd wel begrijpbaar Turks. Gezien ik toch maar niet aan mijn huiswerk toekom, kan ik dat straks wel "even" bekijken.
Hehe ok, no pressure, kijk maar of je er aan toe komt of niet.
pi_117665488
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:30 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Of Eyup en Fatih te Istanbul, daar zie je ze juist vaak in gewaad en met baard.
Kom ik nie... Wij komen alleen in het geboortedorp van mijn ouders, verder in toeristische gebieden, waar mijn soort is.
De stad waar het geboortedorp van mijn ouders aan is verbonden, is van Alevi stad overgegaan naar Sunni stad, allemaal AKP luitjes. En om eerlijk te zijn, ik zie op enkele oude heren na, niemand rondlopen in gewaad of met een baard. Ik mag die mannen wel, ze keuren niemand een bik waardig en bemoeien zich niet echt met anderen.

De vrouwen daarentegen, kleden zich wel islamtisch. Daarmee doel ik op een lange rok en een hoofddoek. Voor de rest zie ik de dames met een prachtig gezicht vol make-up rondlopen en designeroutfits natuurlijk.
Ik denk gewoon dat dit niet echt acceptabel is in Turkije.. Het is daar meer verschil in Links - Rechts en Turks-Koerdisch.

Turken kijken ook neer op Arabieren.. Ik vind een baard toch behoorlijk Arabisch. .
pi_117665596
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:38 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Kom ik nie... Wij komen alleen in het geboortedorp van mijn ouders, verder in toeristische gebieden, waar mijn soort is.
De stad waar het geboortedorp van mijn ouders aan is verbonden, is van Alevi stad overgegaan naar Sunni stad, allemaal AKP luitjes. En om eerlijk te zijn, ik zie op enkele oude heren na, niemand rondlopen in gewaad of met een baard. Ik mag die mannen wel, ze keuren niemand een bik waardig en bemoeien zich niet echt met anderen.

De vrouwen daarentegen, kleden zich wel islamtisch. Daarmee doel ik op een lange rok en een hoofddoek. Voor de rest zie ik de dames met een prachtig gezicht vol make-up rondlopen en designeroutfits natuurlijk.
Ik denk gewoon dat dit niet echt acceptabel is in Turkije.. Het is daar meer verschil in Links - Rechts en Turks-Koerdisch.

Turken kijken ook neer op Arabieren.. Ik vind een baard toch behoorlijk Arabisch. .
Als je een moslimland moet aanwijzen waar democratie en verschillende opvattingen naast elkaar in relatief in vrede leven, vind ik Turkije wel een mooi voorbeeld van een divers en geslaagd land idd, gevuld met alle soorten mensen.

Maar om eerlijk te zijn heb ik nooit het op neer kijken naar de Arabieren begrepen, bijna de helft van de Turkse taal bestaat uit Arabische woorden, ze hebben een geloof overgenomen wat van oorsprong Arabisch is, zin eeuwenlang buren van elkaar geweest en onderdeel van de omgeving.
pi_117665665
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:42 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Als je een moslimland moet aanwijzen waar democratie en verschillende opvattingen naast elkaar in relatief in vrede leven, vind ik Turkije wel een mooi voorbeeld van een divers en geslaagd land idd, gevuld met alle soorten mensen.

Maar om eerlijk te zijn heb ik nooit het op neer kijken naar de Arabieren begrepen, bijna de helft van de Turkse taal bestaat uit Arabische woorden, ze hebben een geloof overgenomen wat van oorsprong Arabisch is, zin eeuwenlang buren van elkaar geweest en onderdeel van de omgeving.
Volgens mij heeft het met de Arabisch revolutie in de eerste wereldoorlog en de Turks-Saudische oorlog te maken. Er wordt altijd daarop gehamerd bij de Turken: over het verraad door de Arabieren.
pi_117665702
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 04:34 schreef Triggershot het volgende:
Die pleurishekel valt wel mee. Het draait er vooral omdat beide stromingen gebruikt worden bij de een om de ander te aanduiden als 'anders' bij politieke conflicten. Zelden zijn het theologische redenen waarom ze elkaar bevechten.
Ook. Maar om nu te zeggen ''zelden om theologische redenen'' dan ben je volgens mij een grapje aan het maken. De punten die ik opnoemde zijn niet alleen dingen die de sjiieten doen (niet allemaal natuurlijk), maar juist dingen die ze vanuit hun bronnen onttrekken. Sjiisme kent naast de koran en hadith ook nog haar eigen boeken.
pi_117665726
Ik wijt het aan Ataturk.. Die heeft toch geprobeerd alles te verbannen wat Arabisch was... Alleen 't geloof is hem niet gelukt :)
pi_117665728
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:45 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Volgens mij heeft het met de Arabisch revolutie in de eerste wereldoorlog en de Turks-Saudische oorlog te maken. Er wordt altijd daarop gehamerd bij de Turken: over het verraad door de Arabieren.
Dat ze niet weten dat de Arabieren de Turken niet hebben verraden.
pi_117665750
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:46 schreef pureheart het volgende:

[..]

Ook. Maar om nu te zeggen ''zelden om theologische redenen'' dan ben je volgens mij een grapje aan het maken. De punten die ik opnoemde zijn niet alleen dingen die de sjiieten doen (niet allemaal natuurlijk), maar juist dingen die ze vanuit hun bronnen onttrekken. Sjiisme kent naast de koran en hadith ook nog haar eigen boeken.
PureHeart, volgens mij ben jij het meisje dat nog net een hoofddoek is gaan dragen (lang na het begin van je puberteit) en nu ben je 'theologische' discussies aan het voeren. Wat klopt er niet?
pi_117665761
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 14:01 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Als je het Shisme aan de hand daarvan gaat definieren, dan is er geen verschil, de genoemde dingen doen de soenieten namelijk ook.
Verschil is dat de soennieten zich beroepen tot de de hadith en Koran (vanuit deze 2 bronnen kun je de genoemde zaken niet goed praten). Terwijl je dit heel duidelijk terug vindt bij de sjiitische bronnen. Als iemand geļnteresseerd is wil ik best een aantal dingen uit hun bronnen hier plaatsen.
pi_117665763
quote:
9s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat ze niet weten dat de Arabieren de Turken niet hebben verraden.
Vertel! :P
pi_117665770
quote:

[..]

Welke andere boeken? De puntne die jij benoemde zijn voor 80% onwaar. Vooral door zaken als sex met babies in de wereld te helpen, kom jij over alsof je er niets van af weet..
pi_117665795
quote:

[..]

Eeum nee, beide groepen die doen wat jij allemaal opnoemt zoals Taqqiya, en Mut'ah, komen allemaal voort uit de Koran en Hadith, het zijn de interpretaties hierover die verschillen, als je naar de meeste conflicten in de geschiedenis kijkt tussen Shieten en Soenieten, gaat het niet om theologische redenen, maar om imperialistische redenen, om de macht en zetel, wat met theologie wordt gelegimiteerd, dat is wat anders.
pi_117665803
Pureheart, jij doet mij denken aan die mensen die NIETS weten over het alevietisme. Die verkondigen ook dat wij seks hebben met onze ouders. Hoe walgelijk kun je zijn, om zoiets te verkondigen.. Bah.
pi_117665807
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 15:08 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Frappant dat jij er de Koran bijhaalt! Daar wordt met geen woord gerept over de verschillen tussen deze twee groeperingen, gezien de splitsing tussen deze moslims is ontstaan na de dood van de profeet.
Klopt. Sjiisme is pas ontstaan na de dood van de profeet. Haar grondlegger is tevens een jood die zich bekeerd had tot de Islam.
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 18:50:44 #94
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_117665844
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:31 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Spreek je Turks? Ik probeer die taal te leren, heb wat boeken, maar vind het een erg moeilijke taal, Hongaars is nog makkelijker. :/ Die werkwoordsuitgangen zijn allemaal zo ingewikkeld.
pi_117665861
quote:
Ik ga niet in discussie met moslims.
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 15:42 schreef Ambipur het volgende:
Ik ben ook moslim, hoor.
:')
pi_117665872
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:50 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Spreek je Turks? Ik probeer die taal te leren, heb wat boeken, maar vind het een erg moeilijke taal, Hongaars is nog makkelijker. :/ Die werkwoordsuitgangen zijn allemaal zo ingewikkeld.
Ik spreek Turks, maar ik spreek Oost Turks. Die mensen uit Istanbul begrijp ik niet zo.
pi_117665893
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:48 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Vertel! :P
Volgens bronnen bijvoorbeeld geverifieerd door officiele Turkse sites, hebben alleen al de Arabieren in Beiroet ( Libanon ) al 10.000 goudstukken gestuurd aan Ataturk om hem te steunen in de strijd tegen de Grieken, hebben ze aangeboden om samen onder leiding van Turkije als een geheel te blijven. Waar de Kemalisten het vaak over hebben zijn de kleinschalige opstanden van Sharif Hussein, wat ze beschrijven als de Arabische opstand, was voor 85% gevoerd door de Britten, maar ze namen een paar prominente Arabieren met zich mee om de massa's in Irak, Syrie etc rustig te houden.
pi_117665897
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:50 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Nee joh, het is juist de taal van de luilak. Nooit meer hulpwoorden gebruiken :D
pi_117665924
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:49 schreef pureheart het volgende:

[..]

Klopt. Sjiisme is pas ontstaan na de dood van de profeet. Haar grondlegger is tevens een jood die zich bekeerd had tot de Islam.
De grondlegger van het Sjisme, is Ali, einstein, niet Abdullah ibn Sebbe. :')
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 18:53:14 #100
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_117665939
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 18:48 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Welke andere boeken? De puntne die jij benoemde zijn voor 80% onwaar. Vooral door zaken als sex met babies in de wereld te helpen, kom jij over alsof je er niets van af weet..
Vaak is het onwetendheid. Er zijn ook christenen die geloven dat vrijmetselaars kinderen offeren, dat Joden geheime bijeenkomsten houden om de wereld te veroveren en dat atheļsten een oorlog tegen religie aan het voeren zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')