I see! En is u er zo een.... Wit gewaad, baard etc?..quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 17:49 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Qua studie en werk en NL ben ik een hele ander kant ingeslagen, maar soms wel als er interesse is in Islamitische perspectieven, of vertaalwerk, komt het goed van te pas.
De Fatwa's van Azhar komen voort uit een Soenitisch perspectief en methodologie, zij brachten het naar voren als een fatwa omtrent verbroedering van Soenitische En Shietische moslims, door bijvoorbeeld de Jafari madhab aan te halen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 17:50 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dat het een fatwa van Azhar is, maakt het niet per definitie soennitische. Ik zie soenisme als een kenmethode zo ook sjiisme. Je moet sjiisme sowieso eerst definiëren voordat je iets erover kunt zeggen.
Laatste x 2004 volgens mij.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 17:52 schreef Ambipur het volgende:
[..]
I see! En is u er zo een.... Wit gewaad, baard etc?..
12 tot 16 jaar, dus weinig baardgroei toentertijd.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 17:54 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Toen je je studie volgde dus.. Oke, bedankt voor je antwoord!
quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 17:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
12 tot 16 jaar, dus weinig baardgroei toentertijd.
Belki turkumdur, geen idee.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 17:57 schreef Ambipur het volgende:
[..]Dan ben je iig geen Turk, wat die mannen aan baardgroei hebben is abnormaal. Anywayz, ik begin weer onzin te verkondigen en dit topic te vervuilen.
Oke, laatste x dan. Turksun. Toen je begon over Aleviet en Turkse achtergrond was dat al enigzins duidelijk. Het verschil tussen Alevi en Sunni is namelijk alleen bekend bij Turken en Koerden. De rest kijkt mij enigzins verward aan en denkt wtf er is toch maar 1 islam.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 17:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Belki turkumdur, geen idee.
Maar idd, raakt offtopic.
Hehe, nope ben geen Turk, spreek wel de taal alleen, en weet wat van haar geschiedenis etc. In religeuze zin er minder spanning, meer politiek-nationalistisch spanning, zoals tussen de Arabieren en Berbers en veel culturele symbolen van de Berbers wordt onderdrukt en verboden. In Pakistan heb je bijvoorbeeld wel weer religieuze spanningen tussen Shieten En Soenieten, in Syrie konden Shietische pelgrims gewoon openlijk en vrij hun rituelen verrichten en bezoeken.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 18:00 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Oke, laatste x dan. Turksun. Toen je begon over Aleviet en Turkse achtergrond was dat al enigzins duidelijk. Het verschil tussen Alevi en Sunni is namelijk alleen bekend bij Turken en Koerden. De rest kijkt mij enigzins verward aan en denkt wtf er is toch maar 1 islam.
Om even terug te komen op de topic. Zijn er in landen als Marokko etc ook verschillen in belevenis van de islam? De mensen die ik deze vraag stel zijn de verschillende stromingen niet bekend.
Een niet-Turk die de taal toch spreekt.. Oke..quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 18:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hehe, nope ben geen Turk, spreek wel de taal alleen, en weet wat van haar geschiedenis etc. In religeuze zin er minder spanning, meer politiek-nationalistisch spanning, zoals tussen de Arabieren en Berbers en veel culturele symbolen van de Berbers wordt onderdrukt en verboden. In Pakistan heb je bijvoorbeeld wel weer religieuze spanningen tussen Shieten En Soenieten, in Syrie konden Shietische pelgrims gewoon openlijk en vrij hun rituelen verrichten en bezoeken.
Assad is een Alawi, of een Nusayri zoals ze ook wel in Syrie zeggen, zijn best wel wat verschillen tussen beiden om Bashar geen Shiet te noemen. de Alawieten in Syrie en Aleviler in Turkije zijn overigens niet hetzelfdequote:Op zaterdag 6 oktober 2012 18:07 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Een niet-Turk die de taal toch spreekt.. Oke..
Assad is toch sjiietisch? Dus dat zij hun geloof vrij kunnen verrichten lijkt mij logisch?
Triggershot, nu jij toch wel wat weet over de moslims in het buitenland en het heel off-topic gaat.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 18:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hehe, nope ben geen Turk, spreek wel de taal alleen, en weet wat van haar geschiedenis etc. In religeuze zin er minder spanning, meer politiek-nationalistisch spanning, zoals tussen de Arabieren en Berbers en veel culturele symbolen van de Berbers wordt onderdrukt en verboden. In Pakistan heb je bijvoorbeeld wel weer religieuze spanningen tussen Shieten En Soenieten, in Syrie konden Shietische pelgrims gewoon openlijk en vrij hun rituelen verrichten en bezoeken.
Als je genoeg geduld kunt opbrengen en interesse hebt, is deze video een mooi overzicht van een historisch weergave en de relaties tussen beide stromingen, de verschillen van Alawi's van Syrie en die Turkije, waar haat vandaan komt etc.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 18:14 schreef Ambipur het volgende:
Je weet er aardig wat van af.. Mijn kennis is sws beperkt, gezien ik mij er voor de laatste keer ergens in 2004 heb verdiept.
Ik ken het begrip Nusayri wel, maar ook over hen wordt negatief gesproken in Turkije.. Heb net even gegoogled, maar mijn Turks is te beperkt, om dat in een keer te kunnen lezen.
Ik zeg niet dat ik er veel over weet, ik deel alleen wat ik in die landen ben tegengekomen, voor zover van toepassing.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 18:15 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Triggershot, nu jij toch wel wat weet over de moslims in het buitenland en het heel off-topic gaat.
Waarom laten de Marokkanen/Egyptenaren hun baard niet staan, zoals volgens de sunnah van rasullah? Hoe zit het bovendien met de soennitische geleerden in die landen. Wat is hun mening hierover?
Het is vrij allerdaags Turks zeg maar, zonder veel moeilijke woorden, maar weet niet hoe (erg) je Turks isquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 18:21 schreef Ambipur het volgende:
Interesse zeker, geduld ken ik niet, maar de reden dat ik dit filmpje niet kan bekijken, is omdat mijn Turks te boers is, om hun Turks te begrijpen.
Oké, dus het gaat er zeker anders aan toe dan bij de Turken.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 18:21 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik er veel over weet, ik deel alleen wat ik in die landen ben tegengekomen, voor zover van toepassing.
Dat Marokkanen en Egyptenaren geen baard laten staan is natuurlijk niet waar, kan minder zijn of jonger leeftijd zelden, maar genoeg Egyptenaren en Marokkanen die een baard hebben laten staan op den duur, ook onder jongeren.
De baard is een Sunnah van de Profeet a.s, geen deel van de voorwaarden van het geloof, een uiterlijk kenmerk in de traditie van de Profeet, het belang er van wordt door veel geleerden benadrukt, maar het is niet zo dat je er een beter / slechter gelovige van wordt.
Het is toch wel goed genoeg om okey te spelen?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 18:21 schreef Ambipur het volgende:
Interesse zeker, geduld ken ik niet, maar de reden dat ik dit filmpje niet kan bekijken, is omdat mijn Turks te boers is, om hun Turks te begrijpen.
Hoe bedoel je?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 18:23 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Oké, dus het gaat er zeker anders aan toe dan bij de Turken.
Ik kom uit 't Oosten....quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 18:23 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het is vrij allerdaags Turks zeg maar, zonder veel moeilijke woorden, maar weet niet hoe (erg) je Turks is
Er is een enorme sociale druk bij de turken om geen baard te laten staan. Een baard staat gelijk aan vuil en achteruitgang.quote:
Jij bent Turks?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 18:27 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Er is een enorme sociale druk bij de turken om geen baard te laten staan. Een baard staat gelijk aan vuil en achteruitgang.
Die spreker ook, let op zijn accentquote:Op zaterdag 6 oktober 2012 18:27 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Ik kom uit 't Oosten....Zegt genoeg.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |