abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117661168
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 15:52 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Omdat de soennieten het doen, betekent niet dat het mag van het soennisme.
Kun je dat dus ook andersom toepassen.
pi_117661191
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 15:54 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Kun je dat dus ook andersom toepassen.
Is dat een vraag of een opmerking?
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_117661216
Zin bevat geen vraagteken, zodoende meer een opmerking/mededeling.
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 15:56:38 #29
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_117661225
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 15:42 schreef Ambipur het volgende:
Ik ben ook moslim, hoor.
Ok, maar dat maakt niks uit voor wat ik zei.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_117661349
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 15:56 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Ok, maar dat maakt niks uit voor wat ik zei.
True... Maar Takiya of hoe deze onzin mag heten, is voor beiden voorbestemd. Ik doe niet mee aan zulk onzin en vind dit een verzinnerij van de mens. Het staat voor zover ik weet ook niet beschreven in de Koran.

Had er trouwens nooit over gehoord.. Tot Wilders er ooit eens over begon.
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 16:01:33 #31
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_117661378
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 16:00 schreef Ambipur het volgende:

[..]

True... Maar Takiya of hoe deze onzin mag heten, is voor beiden voorbestemd. Ik doe niet mee aan zulk onzin en vind dit een verzinnerij van de mens. Het staat voor zover ik weet ook niet beschreven in de Koran.

Had er trouwens nooit over gehoord.. Tot Wilders er ooit eens over begon.
Volgens wikipedia houdt Taqiyya dacht ik gewoon in dat als je als moslim in gevaar bent, je je geloof mag verbergen.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_117661519
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 15:17 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Die bewering van Taqiyya als een vorm van liegen komt hiervandaan:

Zie 5:53
Leuk geschreven, maar ze laten zelf heel veel weg, zoals ze al in het begin algemeen waarschuwen dat alle mensen specifiek informatie lezen (en delen). :P
pi_117661599
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 16:01 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Volgens wikipedia houdt Taqiyya dacht ik gewoon in dat als je als moslim in gevaar bent, je je geloof mag verbergen.
Had ooit eens in een boek gelezen dat een van de WTC terroristen (Ata nog wat) zich door de Takiya goed heeft laten verwennen in DL. Die dronk als een malle, at varkensvlees en had seks met ongelovigen, door zich te beroepen op de Takiya... Omdat hij zich zo gedroeg, kon het de anderen niet opvallen dat hij een Extremist was.
pi_117662979
quote:
Het is geen typisch soennitische kritiek, eerder salafistische kritiek. Maar niet alle soennieten zijn salafisten. Aangezien zeker zij online zich nogal roeren in de sjieten-soennieten polemiek, is een logisch gevolg dat je hun tegenantwoord leest.

"Gravenaanbidding" zeggen zij ook over soefies of soennieten die er andere standpunten op na houden. Men zou nog eens schrikken als er klassieke soennitische geleerden worden aangehaald wat betreft "voorspraak" (zowel levenden als "doden") en jurisprudentie daarover, of "zegeningen" halen uit voorwerpen/lichaamsdelen van de profeet. Iets wat de eerste Moslims al deden zoals is na te lezen in soennitische bronnen.

@ MetalisAwsome:
In praktische dingen en jurisprudentie zijn er veel meer overeenkomsten tussen de groepen dan verschillen. In theologisch opzicht speelt het grootste verschil zich af tussen wie de leider moet zijn van gemeenschap; bij sjieten is een voorwaarde dat hij in de bloedlijn een nakomeling van de profeet moet zijn, bij soennieten is dat niet aan de orde als voorwaarde. Gewoon verkozen en godsvruchtig en thats it. Sjieten baseren zich op het "imamat"concept, waarbij de imams (bloednakomelingen van de profeet) de hele Islamitische gemeenschap leiden en zij zich tot hen moeten richten, of op hun komst wachten. Zonder acceptatie van dit punt ben je geen sjiet. En dan kom je ook automatisch bij de geschiedenis; opvolging na de dood van Mohammed. Wie moest dat zijn?
Sjieten zeggen het moest een nakomeling, zijn neef Ali dus. Die "pas" de vierde was. Hij was dat niet op het begin, en waren dus de andere Moslims die zich daar niet voor inzetten fout en belangrijker nog: vijandig aan de Islam. Voor sjieten. Soennieten zeggen dat hoe het gelopen is er sowieso onderling bij hen geen onenigheid over was omdat in hun ogen Mohammed niemand aan heeft gewezen en het aan de Moslims zelf was. Hier komt weer terug dat sowieso bloedbanden met de profeet hebben geen voorwaarde is voor leiderschap. In hun (soennitische) ogen is een metgezel van Mohammed van ongeloof beschermen heel erg kwaadspreken en ernstige godslastering tegen mensen die zich vanaf hun bekering voor de Islam hebben ingezet.

Voorbeeld naar Christelijke context: deel van de Christenen (sjieten) zien eerste apostelen zoals Petrus en Paulus als ongelovigen en grote vijanden van het Christendom omdat zij Jezus' woorden verwierpen en bestreden, hij had immers Johannes als opvolger (fictief: uit zijn familie) had aangesteld om hem na zijn dood als leider van alle Christenen op te volgen. Bij deze groep Christenen (sjieten) is familie van Jezus zijn een voorwaarde om de gemeenschap te mogen leiden als leider. Bij hen lees je dan ook veel terug over de slechte eigenschappen van deze ongelovigen zoals Petrus en Paulus die daarnaast ook nog eens andere familieleden van Jezus hebben bestreden. Heiligschennigplegers van de hoogste orde die ook zo benoemd mogen worden als iemand van zijn Christelijke (Islamitische) geloof en Jezus (Mohammed) houdt!

Terwijl het andere deel van de Christenen (soennieten) Peter (Omar), Paulus (Abu Bakr) maar ook Johannes (Ali, neef van de profeet) allen als apostelen en als groot voorbeeld zien in de religie omdat zij vanaf het begin zich zo enorm hebben ingespannen voor het Christelijke (Islamitische) geloof met alle risico's van dien. Voor deze groep Christenen (soennieten) heeft Jezus nooit een opvolger aangesteld, noch is een vereiste dat dat alleen is voorbehouden aan familie van Jezus en niemand anders. Jezus (Mohammed) liet het over aan de Christenen (Moslims) zelf en zij kozen de eerste opvolger, met overeenstemming van allen. Men zag elkaar (de apostelen zelf) allemaal als Christen (Moslim) volgens deze groep en allen zijn als apostelen, na de boodschapper zelf, de grootste voorbeelden in het geloof die direct paradijs binnentreden.

Je kan je voorstellen dat beide groepen een andere kijk op de historie hebben, maar nog belangrijker ook daardoor andere bronnen raadplegen. Andere lezing van een actuele gebeurtenis leidt ook tot een andere geschiedenis ervan die erna wordt naverteld en doorgegeven.

Hedendaagse problemen tussen de groepen zijn direct gerelateerd aan politieke issues.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_117663083
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 16:09 schreef Ambipur het volgende:
Had ooit eens in een boek gelezen dat een van de WTC terroristen (Ata nog wat) zich door de Takiya goed heeft laten verwennen in DL. Die dronk als een malle, at varkensvlees en had seks met ongelovigen, door zich te beroepen op de Takiya... Omdat hij zich zo gedroeg, kon het de anderen niet opvallen dat hij een Extremist was.
Taqiyya komt onder soennitische extremisten ook voor inderdaad. Genoeg teksten en uitleg te vinden van wahabitische geleerden erover. "Voor de Islam" mag het, of als men "in oorlog is tegen de Islam" en jij aan de nobele strijd/jihad deelneemt en men het over een "martelaarsoperatie" heeft. Voor ieder wat wils, en altijd wel wat moois te vinden en uitgangen/uitzonderingen op de standaardregel.

Niet alleen Wilders kan de Koran en betekenissen goed verkrachten, sommige Moslims zijn er nog drie keer zo goed in :D Taqiyya is terug te leiden tot de Koran. Als de vijand met een mes op de keel je vraagt of je Moslim bent om je vervolgens af te maken, mag je zeggen: "Ik haat Mohammed en spuug op de Koran!". Het onmogelijke wordt niet gevraagd.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_117663231
quote:

[..]

Precies, betekent evenmin dat het mag van Shiisme, er zijn heel veel stromingen in de Shietische wereld, sommigen zijn krom, net zoals binnen het Soenisme er idiote groepen zijn.
pi_117663237
Aloulou, Je legt het mooi uit..
pi_117663278
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:06 schreef Ambipur het volgende:
Aloulou, Je legt het mooi uit..
Tot welk stroming, groepering, achtergrond behoor jij als ik vragen mag?
pi_117663334
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 16:01 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Shieten worden door Soenieten vaak beticht door Taqiyya te hebben gedaan aan de medemoslim, dus verbergen en liegen over het feit dat ze een Shitisch leer volgen en een groep haalt vervolgens daaruit dat een Shiet onbetrouwbaar is, liegt en bedriegt, terwijl men zich vervolgens nooit afvraagt waarom vele groepen Shieten tot Taqqiya waren gedwongen ---> Grootschalige Soenitische vervolgingen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-10-2012 17:11:32 ]
pi_117663371
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:08 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Tot welk stroming, groepering, achtergrond behoor jij als ik vragen mag?
Een hele goede vraag. Weet ik niet. Ik ben niet praktiserend, ik geloof wel in God en dat hij de enige is, dat Mohammed zijn profeet is. Ik neig meer naar het Alevietisme, maar gezien ik niet praktiserend (meer) ben, durf ik dus eigenlijk geen antwoord te geven.

Verder ben ik erg kritisch en heb nog veel vragen rondom het geloof. Daar kom je niet ver mee, omdat de meeste moslims mij dan maar zien als afvallige.
pi_117663509
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:12 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Een hele goede vraag. Weet ik niet. Ik ben niet praktiserend, ik geloof wel in God en dat hij de enige is, dat Mohammed zijn profeet is. Ik neig meer naar het Alevietisme, maar gezien ik niet praktiserend (meer) ben, durf ik dus eigenlijk geen antwoord te geven.

Verder ben ik erg kritisch en heb nog veel vragen rondom het geloof. Daar kom je niet ver mee, omdat de meeste moslims mij dan maar zien als afvallige.
De meeste moslims die dat doen, weten en hebben geen idee waarmee ze bezig zijn. Als je volgens sommige hadiths namelijk een gelovige beticht van ongeloof, terwijl de persoon in kwestie wel gelooft, ze op een manier zelf in contact komen met ongeloof, volgens andere overleveringe weer dat ze daardoor zelfs ongelovig kunnen worden, dus ik zou zeggen trek je daar niet veel van aan, het is niet aan de mens om te oordelen over het geloof van een ander, zeker niet iets wat Allah niet eens aan Mohammed heeft gegeven.

Ik neem aan dat je dus een etnisch Turk(ije)s achtergrond hebt? Je zegt feitelijk dat je de shahade ( geloofsgetuigenis ) beaamt, maar verder niet weet welke groep, maakt ook verder eik niet uit dan :P
In de tijd van Mohammed bestond er geen Shiet, Soeniet of Aleviet, alleen moslim en gelovige.
pi_117663599
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:16 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De meeste moslims die dat doen, weten en hebben geen idee waarmee ze bezig zijn. Als je volgens sommige hadiths namelijk een gelovige beticht van ongeloof, terwijl de persoon in kwestie wel gelooft, ze op een manier zelf in contact komen met ongeloof, volgens andere overleveringe weer dat ze daardoor zelfs ongelovig kunnen worden, dus ik zou zeggen trek je daar niet veel van aan, het is niet aan de mens om te oordelen over het geloof van een ander, zeker niet iets wat Allah niet eens aan Mohammed heeft gegeven.

Ik neem aan dat je dus een etnisch Turk(ije)s achtergrond hebt? Je zegt feitelijk dat je de shahade ( geloofsgetuigenis ) beaamt, maar verder niet weet welke groep, maakt ook verder eik niet uit dan :P
In de tijd van Mohammed bestond er geen Shiet, Soeniet of Aleviet, alleen moslim en gelovige.
:) Je weet er wel wat van af he!

Ik deed er vroeger wel veel aan. Ineens hield het op bij mij. Ben mijn geloof niet kwijt, maar wel de hoop en rust die ik er uit haalde. Mis dat wel, weet alleen niet hoe ik dat terug kan krijgen. Ik ben iig geen soenniet, voel me niet zo prettig bij ze, omdat zij vaak de hokjesmentaliteit bezitten.

Ben jij moslim of weet je er gewoon aardig wat van af?
pi_117663724
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:19 schreef Ambipur het volgende:

[..]

:) Je weet er wel wat van af he!

Ik deed er vroeger wel veel aan. Ineens hield het op bij mij. Ben mijn geloof niet kwijt, maar wel de hoop en rust die ik er uit haalde. Mis dat wel, weet alleen niet hoe ik dat terug kan krijgen. Ik ben iig geen soenniet, voel me niet zo prettig bij ze, omdat zij vaak de hokjesmentaliteit bezitten.

Ben jij moslim of weet je er gewoon aardig wat van af?
Qua kennis moet je bij Alulu zijn :)

Ik heb zelf een Islamitische achtergrond idd, maar wil me niet, soeniet, shiet of wat voor stroming dan ook benoemen. Ik zelf heb een Islamitisch opleiding gehad in een Arabisch land.
pi_117663775
quote:
11s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:24 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Qua kennis moet je bij Alulu zijn :)

Ik heb zelf een Islamitische achtergrond idd, maar wil me niet, soeniet, shiet of wat voor stroming dan ook benoemen. Ik zelf heb een Islamitisch opleiding gehad in een Arabisch land.
Heb je zelf besloten om zo'n opleiding te volgen? Je bent wel geboren en getogen in NL, neem ik aan?
pi_117664219
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 16:57 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Het is geen typisch soennitische kritiek, eerder salafistische kritiek. Maar niet alle soennieten zijn salafisten. Aangezien zeker zij online zich nogal roeren in de sjieten-soennieten polemiek, is een logisch gevolg dat je hun tegenantwoord leest.
Ik had het niet over de hele lijst, maar een stukje ervan :P
quote:
"Gravenaanbidding" zeggen zij ook over soefies of soennieten die er andere standpunten op na houden.
Wat versta je onder gravenaanbidding?
quote:
Men zou nog eens schrikken als er klassieke soennitische geleerden worden aangehaald wat betreft "voorspraak" (zowel levenden als "doden")
Welke voorspraak bedoel je?
quote:
en jurisprudentie daarover, of "zegeningen" halen uit voorwerpen/lichaamsdelen van de profeet. Iets wat de eerste Moslims al deden zoals is na te lezen in soennitische bronnen.
Ehm, dat die voorwerpen/lichaamsdelen gezegend zijn (zoals vermeldt), is iets anders dan dat je zegeningen eruit haalt.
pi_117664285
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:26 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Heb je zelf besloten om zo'n opleiding te volgen? Je bent wel geboren en getogen in NL, neem ik aan?
Jup, heel mijn leven in NL, met uitzondering van de jaren dat ik daar studeerde, en dus alleen zomers in NL was in die periode. En jup, zelf voor gekozen.
pi_117664308
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:46 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Jup, heel mijn leven in NL, met uitzondering van de jaren dat ik daar studeerde, en dus alleen zomers in NL was in die periode. En jup, zelf voor gekozen.
Apart.. En wat ben je nu dan? Ik bedoel, doe je iets met je studie of?
pi_117664328
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:43 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Ik had het niet over de hele lijst, maar een stukje ervan :P
Een fatwa van Azhar ziet de Jafari's als een 5e mahdab van de Islam, in soenietisch ogen, dus een waslijst ophangen en dat dan Shietisch noemen vind ik wat krom.
pi_117664365
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:47 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Apart.. En wat ben je nu dan? Ik bedoel, doe je iets met je studie of?
Qua studie en werk en NL ben ik een hele ander kant ingeslagen, maar soms wel als er interesse is in Islamitische perspectieven, of vertaalwerk, komt het goed van te pas. :)
pi_117664392
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 17:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Een fatwa van Azhar ziet de Jafari's als een 5e mahdab van de Islam, in soenietisch ogen, dus een waslijst ophangen en dat dan Shietisch noemen vind ik wat krom.
Dat het een fatwa van Azhar is, maakt het niet per definitie soennitische. Ik zie soenisme als een kenmethode zo ook sjiisme. Je moet sjiisme sowieso eerst definiėren voordat je iets erover kunt zeggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')