Ze ontkennen Bukhari en Muslim toch?quote:Op maandag 8 oktober 2012 16:28 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Qua hadith zijn er verschillende boeken ja, geen verschillen in dat de Soenieten en Shieten beiden de hadiths als voorbeeld van Mohammeds leven halen, daar zit geen verschil in.
(Jouw laatste bericht in Wat is het verschil tussen soennieten en sjiieten ?)quote:Op maandag 8 oktober 2012 17:07 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zolang jij de Shahada uitspreekt en daarin gelooft ben jij voor mij een moslim hoor, wat jij jezelf ook noemt.
Ja en waar staat dat je het gebed staande moet beginnen, en zittend moet eindigen met de salaam bijvoorbeeld, hoeveel raka'ah het zijn?
Sommige sjiieten bidden 3x.quote:Op maandag 8 oktober 2012 17:28 schreef Peunage het volgende:
Bij Sji'ieten is het gebed ook 5 keer overigens. Maar binnen het Sji'isme bestaat er 'jam3', je mag dan bepaalde gebeden op hetzelfde tijdstip doen waardoor je het volgende krijgt;
- ochtendgebed
- 2 * middaggebed (Dhohr en 3asr)
- 2 * avondgebed
Maar ik ken ook Sji'ieten die geen jam3 doen.
Jam3 is dus 3 keer op een dag bidden. Dat doen de meeste Sji'ieten. Er zijn ook Sji'ieten die geen jam3 doen en elk gebed apart doen, 5 keer dus.quote:Op maandag 8 oktober 2012 18:12 schreef Yarah het volgende:
[..]
Sommige sjiieten bidden 3x.
Wat betekent 'jam3'?
Per stroming kan het varieren, vraag het bijvoorbeeld aan Peunage of de Ahlalbaitjongeren.nl, die kunnen je daarin beter helpen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 17:53 schreef pureheart het volgende:
Trigger; zijn dit de officiele werken van de shia?
Al Kafi (Al Kulayni)
Al Istibsar (Tusi)
Al Tahzeeb al Ahkaam (Tusi)
Zijn er nog meer?
Waar kan ik ze krijgen? Ik neem aan dat ze niet te koop zijn in de Islamitische winkels van Brussel, Amsterdam etc.
Oke, dankjequote:Op maandag 8 oktober 2012 18:24 schreef Peunage het volgende:
[..]
Jam3 is dus 3 keer op een dag bidden. Dat doen de meeste Sji'ieten. Er zijn ook Sji'ieten die geen jam3 doen en elk gebed apart doen, 5 keer dus.
Niemand, maar dan ook niemand op aarde en de hemelen buiten Allah heeft het recht en de autoriteit te bepalen wat jouw geloof is en of jij een kafir bent of niet, de Soeniet niet over de Shiet, andersom niet en ook over Koranieten niet. Die Egyptenaar heeft geen idee waar hij het over heeft, in de Soenitische traditie, als je een gelovige uitmaakt voor kafir, dan ben je het zelf, laat staan dat hij mag bepalen wat wel of geen gelovige is. Wat je Shahada betreft, doe ik daar geen uitspraken over, is tussen jou en Allah en is het niet aan mij om te zeggen of het goed of fout is, voor hetzelfde geld is de jouwe oprechter dan de mijne in de ogen van Allah, weet ik niet.quote:Op maandag 8 oktober 2012 18:09 schreef Yarah het volgende:
[..]
(Jouw laatste bericht in Wat is het verschil tussen soennieten en sjiieten ?)
Dankje![]()
Vind je dat ook als mijn shahada/geloofsgetuigenis anders is dan de hadith aanhangers? Wij voegen namelijk geen profeet Mohammed in de shahada omdat het veelgodenaanbidding is en wij maken geen onderscheid tussen profeten zoals God ook zegt is dat verboden. Mohammed deed zijn gebed zoals zijn voorvaderen en lijkt mij dat Abraham, Jezus, Mozes niet toen al Mohammed in de shahada plaatsten terwijl hij er nog niet was. Dus volgens sunnieten ben je altijd ongelovig wanneer je de shahada uitspreekt zonder Mohammed daarin want daarmee verwerp je de profeet, wat natuurlijk onzin is. Ik ben vaak afvallige genoemd en laatst zei een Egyptenaar tegen mij dat ik niet moest vertellen in zijn land hoe ik geloof want dan zou ik vermoord worden![]()
De Soenieten + Shieten hebben de Reka'ah bepaald aan de hand van ooggetuige verslagen die de profeet zo zien hebben bidden, jij zegt dat het niet van belang is, op grond waarvan en welke kennis zeg je dat? Beide groepen waar ik het over heb, zwijgen over het belang en onderwerpen zich aan het voorbeeld van de Profeet, wie en wat bepaalt belang van de raka'ah. Bij gebrek aan een specifiatie in de Koran, kies je maar voor een, waarom 1, niet 2, 3 of 4 raka'ah?quote:Aantal raka’ah is nergens te vinden en dus niet van belang hoe vaak je dit herhaald, ik bid 1 raka’ah.
Hoe beeindigen jullie dan het gebed en op basis van welke verzen, zittend of staand, wat nogmaals ook dat staat er niet in. Het begroeten van de engelen, is niet ook voor de engelen bidden, dat snap jezelf ook wel denk ik?quote:Salaam zeggen wij ook niet omdat het nergens te vinden is in de koran. Wij bidden puur alleen tot God en verder tot niemand anders, dus ook niet aan het einde de engelen groeten.
Sorry hoor, maar ik ben bang dat jij je eigen post niet eens begrijpt, ik heb die post van je gisteren al gelezen, en sorry maar klopt niks van, je haalt het geheel uit verband. Een deel van die verzen gaat over Moeshrikoen, munafiqun, kafirs, ahl-kitab etc, en jij plaatst het als een pleidooi van Allah om niet de Hadiths van de profeet te volgen, nou nee, zo werkt het niet. Daarnaast zegt Allah ook in de Koran:quote:Als jij gelooft dat je hadith nodig hebt hierbij omdat niet alles in de koran staat dan spreek je God tegen die het tegenovergestelde zegt. Nogmaals lees mijn post waarin ik wat verzen heb laten zien wat God o.a. hierover zegt, doe een beetje moeite[Centraal] Vragen over de Islam #12
Dit gaat niet over de verzen van Allah, dit gaat ook over wat de Profeet ons mee geeft en dat aan te nemen.quote:"En wat de boodschapper u ook moge geven, neemt het en wat Hij u ook verbiedt, onthoudt u daarvan." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al Hasjr 59, vers 7)
Nou nee, ik zie niet in waarom ik je zou moeten overtuigen. Soerat Al-Kafiroen eindigt met tolerantie voor de ongelovigen met: 'Voor u, uw geloof en voor mij, mijn geloof', deze tolerantie geld ook voor de moslim, en je eigen stroming en manier van interpreteren. Ik kan honderden voorbeelden geven van zaken in de Koran die verder niet zijn gespecifieerd in de Koran, zoals bijvoorbeeld Surat Na'ba, mijn vragen gaan meer over, hoe ga je daarmee om, zonder secundaire bronnen.quote:Ik krijg toch echt de indruk dat je mijn ongelijk probeert te bewijzen omdat ik dat zo gewend ben van de hadith aanhangers. Een heel ander dialoog dan met anders gelovigen en altijd dit soort vragen alleen en verder nergens in genteresseerd wat je te vertellen hebt. Klopt dat?
Surat Nisa.quote:65. Maar neen, bij uw Heer, zij zullen geen gelovigen zijn, voordat zij u (profeet) tot rechter maken over al hun geschillen en in hun hart geen aarzeling vinden aangaande hetgeen gij oordeelt en zij zich geheel en al onderwerpen.
Andere discussie.quote:Op maandag 8 oktober 2012 19:14 schreef pureheart het volgende:
Triggershot, ik snap je echt niet.
Ik vind je heel evenwichtig overkomen en als je een moslim was, zou ik je zo als een voorbeeld zien.
Maar hoe kan je zo evenwichtig zijn over Islam en toch Allah ontkennen? (je hoeft er geen antwoord op te geven als het te persoonlijk is)
Whut? Ik denk dat je door de war bent met iemand anders, al kan ik niet bedenken wiequote:Op maandag 8 oktober 2012 19:14 schreef pureheart het volgende:
Triggershot, ik snap je echt niet.
Ik vind je heel evenwichtig overkomen en als je een moslim was, zou ik je zo als een voorbeeld zien.
Maar hoe kan je zo evenwichtig zijn over Islam en toch Allah ontkennen? (je hoeft er geen antwoord op te geven als het te persoonlijk is)
Nisaquote:65. Maar neen, bij uw Heer, zij zullen geen gelovigen zijn, voordat zij u (profeet) tot rechter maken over al hun geschillen en in hun hart geen aarzeling vinden aangaande hetgeen gij oordeelt en zij zich geheel en al onderwerpen.
Al Ahzab.quote:21. Voorwaar, gij hebt in de Profeet van Allah een prachtig voorbeeld voor ieder die Allah en de laatste Dag vreest, en die Allah vaak herdenkt.
jawel, maar imam Bukhari was bijvoorbeeld niet echt lief tegenover Shia's:quote:Op maandag 8 oktober 2012 17:44 schreef pureheart het volgende:
[..]
Ze ontkennen Bukhari en Muslim toch?
quote:“I don’t see any difference between praying Salah behind a Jahmi or a (Shia) Rafidhi and a Christian or a Jew. They (Jahmis/Rafidhis) are not to be greeted, nor are they to be visited, nor are they to be married, nor is their testimony to be accepted, nor are their sacrifices to be eaten.”
(Khalq Af’aalul-’Ibaad, p.14)
Waarop baseert hij deze uitspraak? Ik neem aan dat hij hier vast een onderbouwing voor had.quote:Op maandag 8 oktober 2012 19:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
jawel, maar imam Bukhari was bijvoorbeeld niet echt lief tegenover Shia's:
[..]
Er zijn idioten geweest aan beide kanten, een klein marginaal groep heeft Aisha en Abu Bakr bijvoorbeeld vervloekt onder de Shieten, Soenieten hebben weer Ali (r.a. adjma-ien) vervloekt, dus er was heel wat vijandigheid, spanningen en ruzie tussen beide partijen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 19:58 schreef pureheart het volgende:
[..]
Waarop baseert hij deze uitspraak? Ik neem aan dat hij hier vast een onderbouwing voor had.
ik ken geen enkele soenni die Ali vervloekt heeft, hiermee zeg ik dus niet dat er in de Islamitische geschiedenis nooit een soennie is geweest die dat heeft gedaanquote:Op maandag 8 oktober 2012 20:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Er zijn idioten geweest aan beide kanten, een klein marginaal groep heeft Aisha en Abu Bakr bijvoorbeeld vervloekt onder de Shieten, Soenieten hebben weer Ali (r.a. adjma-ien) vervloekt, dus er was heel wat vijandigheid, spanningen en ruzie tussen beide partijen.
Vaak hoor je Soenieten zeggen van ja, shieten vervloeken Aisha, niet waar, maar een klein gedeelte, dit terwijl Soenieten jarenlang Ali hebben vervloekt, beide kanten nemen de extremen van de andere kant als voorbeeld om vereniging te voorkomen helaas.
Uiteraard heb ik het over de geschiedenis van beide groepen, wat zich historisch heeft afgespeeld.quote:Op maandag 8 oktober 2012 20:19 schreef pureheart het volgende:
[..]
ik ken geen enkele soenni die Ali vervloekt heeft, hiermee zeg ik dus niet dat er in de Islamitische geschiedenis nooit een soennie is geweest die dat heeft gedaan
ik vind het gewoon vreemd dat je onder sjiieten na zoveel eeuwen nog mensen vindt die de sahaba of enkele vrouwen van de profeet verafschuwen; er moet wel iets mis zijn met hun aqeedah wil het zoveel eeuwen later nog doorspelen
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat er nog steeds Khawaridj zijn die Ali vervloeken.quote:Op maandag 8 oktober 2012 20:19 schreef pureheart het volgende:
[..]
ik ken geen enkele soenni die Ali vervloekt heeft, hiermee zeg ik dus niet dat er in de Islamitische geschiedenis nooit een soennie is geweest die dat heeft gedaan
ik vind het gewoon vreemd dat je onder sjiieten na zoveel eeuwen nog mensen vindt die de sahaba of enkele vrouwen van de profeet verafschuwen; er moet wel iets mis zijn met hun aqeedah wil het zoveel eeuwen later nog doorspelen
Sterker nog, volgens de Soenitische bronnen had wat Aisha en Muawiyah hebben gedaan gestraft moeten worden met executie als je letterlijk naar bepaalde Hadiths kijkt, Ali heeft Aisha bijvoorbeeld vergeven en idd zeer respectvol behandeld.quote:Op maandag 8 oktober 2012 20:55 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat er nog steeds Khawaridj zijn die Ali vervloeken.
Bani Ummayah bijvoorbeeld, maakten er een traditie van. En dat zijn de mensen die de Islamitische wereld voor lange tijd hebben geleid. Verder, zoals Triggershot al zei, de mensen die sommige Sahaba vervloeken zijn de extremen. Voorbeeld hiervan is Yasser Alhabib, maar die vervloekt ook veel Sji'ieten ;')
Daarnaast is het verafschuwen van de vrouwen van de profeet wel overdreven. Sji'ieten zijn het niet eens met bepaalde gedragingen van Aisha, zoals oorlogvoeren tegen Ali.
En wat versta jij onder Sahaba? Want mensen als Muawiyah en Yazid onder de Sahaba vallen, dan ja, Sji'ieten vervloeken ze inderdaad en sommige Soennieten doen dat ook.
Er was toch een strijd en Aisha (die een leger leidde) wist niet dat Ali de vijandige partij leidde.. ?quote:Op maandag 8 oktober 2012 20:58 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Sterker nog, volgens de Soenitische bronnen had wat Aisha en Muawiyah hebben gedaan gestraft moeten worden met executie als je letterlijk naar bepaalde Hadiths kijkt, Ali heeft Aisha bijvoorbeeld vergeven en idd zeer respectvol behandeld.
Volgens de bronnen wist ze het wel, het ging er juist om Ali af te zetten.quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:20 schreef pureheart het volgende:
[..]
Er was toch een strijd en Aisha (die een leger leidde) wist niet dat Ali de vijandige partij leidde.. ?
Ik heb me eigenlijk nooit in het hele verhaal verdiept.
Hmmm.. moet dat zelf eens een keer lezen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:21 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Volgens de bronnen wist ze het wel, het ging er juist om Ali af te zetten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |