Nee, ik zeg niet dat het niet klopt, ik zeg niet dat groep X fout zit, ik zeg in principe dat alles op basis van een soort van Idjtihaad wordt gedaan, volgens eigen theologische oordelen. Volgens de Shieten heeft Imam Jafar Al-Sadiq bijvoorbeeld Muta3ah toegestaan, Soenieten hechten veel waarde aan de mening van Imam Jafar Al-Sadiq, maar hebben zijn opvattingen over mut3ah niet overgenomen, betekent niet dat de Soenieten daarin fout zijn, of de Shieten, wat ik mij persoonlijk aan stoor is dat er twee groepen zijn, dat een groep iets wel of niet aanneemt, wat voort is gekomen op basis van eigen idjtihaad en daardoor de ander groep, die het tegenovergestelde heeft gedaan eventueel 'buiten' de Islam zet.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 00:17 schreef pureheart het volgende:
[..]
Pfff.. je bent te aardig. Heb meteen al spijt van mijn vorige reactie.
Je zegt net wel dat de tafsir niet klopt. Dan ben je honderden/duizenden/misschien miljoenen geleerden aan het betwijfelen in hun acceptatie van die uitleg (tafsir). Plus de directe omgeving (waaronder Ali); alsof zij deze hadith hebben verzonnen? Of is het iets anders?
Ze zeggen de Shahada, geloven in Allah en zijn profeet, bidden, doen aan hadj, vasten, geven Zakaat, komen van Adam en Eva, alleen omdat ze niet volgens mijn leer iets verwerpen, zijn ze toch niet minder mijn broeders?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 00:20 schreef pureheart het volgende:
Ow wacht.. ik heb ergens overheen gelezen. Je zegt dus alleen hoe het is volgens hen. Waarom?
Zo'n nood voel je toch alleen wanneer je er zelf van overtuigd ben?
Ja vind ik ook. Maar ik krijg door jou de indruk alsof je het beter weet dan miljoenen geleerden. Ik kan mij niet voorstellen dat jij meer dan de helft van de dag bezig bent met koran/hadith studie. Dat deden die mensen wel. Waardoor ik toch de neiging krijg om jou minder serieus te nemen omdat zij veel meer energie in hun denkwerk stopten. Als je waarde hecht aan nuance, dan neem je ook mee dat er meer soennitische geleerden zijn (en bestaan hebben in de geschiedenis) dan de sjiietische (die een minderheid vormen).quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 00:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee, ik zeg niet dat het niet klopt, ik zeg niet dat groep X fout zit, ik zeg in principe dat alles op basis van een soort van Idjtihaad wordt gedaan, volgens eigen theologische oordelen. Volgens de Shieten heeft Imam Jafar Al-Sadiq bijvoorbeeld Muta3ah toegestaan, Soenieten hechten veel waarde aan de mening van Imam Jafar Al-Sadiq, maar hebben zijn opvattingen over mut3ah niet overgenomen, betekent niet dat de Soenieten daarin fout zijn, of de Shieten, wat ik mij persoonlijk aan stoor is dat er twee groepen zijn, dat een groep iets wel of niet aanneemt, wat voort is gekomen op basis van eigen idjtihaad en daardoor de ander groep, die het tegenovergestelde heeft gedaan eventueel 'buiten' de Islam zet.
Ik ben in geen positie om 1 van beide kanten als juist te beoordelen, wel denk ik dat er met meer nuance naar zulke zaken mag gekeken worden, jij niet?
Je legt woorden in mijn mond, nogmaals ik zeg niet dat X aantal geleerden het goed of fout hebben, ik zeg niet dat ik meer dan hen weet, integendeel, daar gaat het mij niet eens om, als het jou daarom gaat is een discussie al snel afgelopen. Je hoeft mij ook niet serieus te nemen of persoonlijk op me te reageren, het gaat om wat er gezegd wordt en daarover inhoudelijk gereageerd wordt, het gaat hier niet om mijn persoon, als je het hebt over geleerden en dag en nacht studies en aantallen etc, kan ik ook met referenties en bronnen en uitspraken komen, maar nogmaals het gaat niet om het verdedigen, het gaat de nuances te zoeken.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 00:24 schreef pureheart het volgende:
[..]
Ja vind ik ook. Maar ik krijg door jou de indruk alsof je het beter weet dan miljoenen geleerden. Ik kan mij niet voorstellen dat jij meer dan de helft van de dag bezig bent met koran/hadith studie. Dat deden die mensen wel. Waardoor ik toch de neiging krijg om jou minder serieus te nemen omdat zij veel meer energie in hun denkwerk stopten. Als je waarde hecht aan nuance, dan neem je ook mee dat er meer soennitische geleerden zijn (en bestaan heb in de geschiedenis) dan de sjiietische (die een minderheid vormen).
Sinds wanneer zijn aantallen belangrijk binnen een theologische discussie? Volgens deze logica kunnen we beter stoppen met geloven aangezien er meer non-moslims dan moslims zijn.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 00:24 schreef pureheart het volgende:
[..]
Ja vind ik ook. Maar ik krijg door jou de indruk alsof je het beter weet dan miljoenen geleerden. Ik kan mij niet voorstellen dat jij meer dan de helft van de dag bezig bent met koran/hadith studie. Dat deden die mensen wel. Waardoor ik toch de neiging krijg om jou minder serieus te nemen omdat zij veel meer energie in hun denkwerk stopten. Als je waarde hecht aan nuance, dan neem je ook mee dat er meer soennitische geleerden zijn (en bestaan hebben in de geschiedenis) dan de sjiietische (die een minderheid vormen).
In het geval van Islamstudie vind ik de meerderheid toch wel een belangrijke factor.
Als het om andere onderwerpen gaat, niet. Als het om Islam gaat wel; immers heeft Allah swt een belofte gedaan dat hij de koran gaat beschermen. Ook roept Allah swt in de koran dat we de profeet moeten volgen. Dus zie ik niet in waarom ik over hadith sahih zou moeten twijfelen (waarin staat dat de profeet mut3a later verbood). Die meerderheid van de soenni geleerden spreken dit ook niet tegen. Hierdoor winnen ze bij mij eerder vertrouwen dan iemand die de koran op eigen houtje probeert te interpreteren door de tafsir en hadith (sahih, niet zwak dus) overboord te gooien.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 00:28 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je legt woorden in mijn mond, nogmaals ik zeg niet dat X aantal geleerden het goed of fout hebben, ik zeg niet dat ik meer dan hen weet, integendeel, daar gaat het mij niet eens om, als het jou daarom gaat is een discussie al snel afgelopen. Je hoeft mij ook niet serieus te nemen of persoonlijk op me te reageren, het gaat om wat er gezegd wordt en daarover inhoudelijk gereageerd wordt, het gaat hier niet om mijn persoon, als je het hebt over geleerden en dag en nacht studies en aantallen etc, kan ik ook met referenties en bronnen en uitspraken komen, maar nogmaals het gaat niet om het verdedigen, het gaat de nuances te zoeken.
Dat er meer soenitische geleerden zijn, zegt niet wat over de waarheidsgehalte, toch?
Daarom had ik ook gezegd ''als het om Islam gaat''. Zie vorige reactie voor meer uitleg.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 07:35 schreef Peunage het volgende:
[..]
Sinds wanneer zijn aantallen belangrijk binnen een theologische discussie? Volgens deze logica kunnen we beter stoppen met geloven aangezien er meer non-moslims dan moslims zijn.
Malik ibn Anas en Abu Hanifa, 2 van de grootste Soennietische geleerden, waren beide studenten van Jafar Alsadiq. Ze hebben bij hem gestudeerd en zijn later hun eigen kant op gegaan. Ze hebben hun eigen studies gedaan en zijn op bepaalde onderwerpen van elkaar en van hun leraar zijn verschillen. Wie zit hier nu goed/fout? Jafar Alsadiq? Malik ibn Anas? Abu Hanifa? Ik hoef hier geen antwoord op, ik wil alleen maar aantonen dat het niet zo makkelijk is om te zeggen; Sji'ieten zitten fout of Soennieten zitten fout.
Verschil in Idjtihaad is nooit een probleem geweest, de problemen ontstonden toen Bani Umayya hun gif begonnen te spuien.
Verschillen tussen soennieten en sjieten in jurisprudentie (fiqh) is alleen voor "onwetenden" een probleem. Daarom is het belachelijke dat sommige soennieten sjieten aanvallen op mut'a bijv, iets wat sowieso een praktijk is geweest volgens beiden kanten. Bidden met torba, armen langs het lichaam laten hangen (zoals ook maliki's dat kennen in de wetschool) etc zijn gewoon verschillen die legitiem zijn dmv andere methodiek die men heeft om tot interpretatie te komen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 07:35 schreef Peunage het volgende:
Sinds wanneer zijn aantallen belangrijk binnen een theologische discussie? Volgens deze logica kunnen we beter stoppen met geloven aangezien er meer non-moslims dan moslims zijn.
Malik ibn Anas en Abu Hanifa, 2 van de grootste Soennietische geleerden, waren beide studenten van Jafar Alsadiq. Ze hebben bij hem gestudeerd en zijn later hun eigen kant op gegaan. Ze hebben hun eigen studies gedaan en zijn op bepaalde onderwerpen van elkaar en van hun leraar zijn verschillen. Wie zit hier nu goed/fout? Jafar Alsadiq? Malik ibn Anas? Abu Hanifa? Ik hoef hier geen antwoord op, ik wil alleen maar aantonen dat het niet zo makkelijk is om te zeggen; Sji'ieten zitten fout of Soennieten zitten fout.
Verschil in Idjtihaad is nooit een probleem geweest, de problemen ontstonden toen Bani Umayya hun gif begonnen te spuien.
Je zegt wel "sahih" (authentieke) hadith (overlevering) maar je moet dan wel een stap terug. De criteria om een hadith te beoordelen op zwak, authentiek, goed verschilt tussen soennieten en sjieten. En daarom kom je dus op andere conclusies en heeft men andere ahadithboeken.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:25 schreef pureheart het volgende:
Als het om andere onderwerpen gaat, niet. Als het om Islam gaat wel; immers heeft Allah swt een belofte gedaan dat hij de koran gaat beschermen. Ook roept Allah swt in de koran dat we de profeet moeten volgen. Dus zie ik niet in waarom ik over hadith sahih zou moeten twijfelen (waarin staat dat de profeet mut3a later verbood). Die meerderheid van de soenni geleerden spreken dit ook niet tegen. Hierdoor winnen ze bij mij eerder vertrouwen dan iemand die de koran op eigen houtje probeert te interpreteren door de tafsir en hadith (sahih, niet zwak dus) overboord te gooien.
Kom nou, zo simpel ligt het niet, zowel de Shieten als Soenieten beroepen zich beiden op de Koran mbt tot Mut3a, om het te verbieden of toe te staan, wat betreft Allahsbescherming tot de Koran wordt er dus niets afgedaan, het is een meningsverschil over de Koran, niet over de goddelijkheid of waarheidsgehalte van de Koran. Je bent een beetje aan het circelredeneren:quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:25 schreef pureheart het volgende:
[..]
Als het om andere onderwerpen gaat, niet. Als het om Islam gaat wel; immers heeft Allah swt een belofte gedaan dat hij de koran gaat beschermen. Ook roept Allah swt in de koran dat we de profeet moeten volgen. Dus zie ik niet in waarom ik over hadith sahih zou moeten twijfelen (waarin staat dat de profeet mut3a later verbood). Die meerderheid van de soenni geleerden spreken dit ook niet tegen. Hierdoor winnen ze bij mij eerder vertrouwen dan iemand die de koran op eigen houtje probeert te interpreteren door de tafsir en hadith (sahih, niet zwak dus) overboord te gooien.
quote:Book 008, Number 3263:
'Ali b. AbiTalib reported that Allah's Messenger (may peace be upon him) prohibited on the Day of Khaibar the contracting of temporary marriage with women and the eating of the flesh of domestic asses.
Tussen Khaybar en de Khilafa van Umar zit heel wat jaren tussen, of je gaat vervolgens zeggen dat Abu Bakr op eigen houtje ging interpreteren gezien gedurende zijn Khilafa het wel voorkwam?quote:Book 008, Number 3248:
Ibn Uraij reported: 'Ati' reported that jibir b. Abdullah came to perform 'Umra, and we came to his abode, and the people asked him about different things, and then they made a mention of temporary marriage, whereupon he said: Yes, we had been benefiting ourselves by this temporary marriage during the lifetime of theHoly Prophet (may peace be upon him) and during the tinie of Abi! Bakr and 'Umar.
Dit is niet waar. God heeft gezegd dat hij de Koran zou beschermen en dus daaruit kan je deduceren dat God ook de nodige Arabische taal en nodige overleveringen zal beschermen, want anders is de Koran niet meer duidelijk.quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De Hadiths worden NIET beschermd door Allah, de Koran wel, als de Hadith iets verbied wat wel volgens de Koran is toegestaan, wint de Koran altijd.
Bij normale nikah verloopt het huwelijkscontract niet. Was dat niet het verschil? Wat wel veel moslims vergeten, is dat je als man volgens soennieten een slavin kunt nemen en seks met haar mag hebben.quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maar hetzelfde kan je doen met een normaal nikah toch?
Ten eerste is dat een interpretatie, niet een feit uit de Koran, ten tweede, de Arabische taal en alfabet heeft meerdere ontwikkelingen ondergaan wat op grammaticaal gebied is geweest om het te vereenvoudigen, er is geen indicatie dat dit is gebeurd onder Goddelijk gezag. Ten derde, als Allah de uitspraken van de Profeet beschermd, hoe zit het dan met de tegenstrijdige Soenitische vs Shietische Hadiths, hoe zit het met de Sahih Hadiths die later zwak zijn verklaard, hoe zit het met de zwakke Hadiths die Sahih zijn verklaard, zoiets is nog nooit met de Koranische inhoud gebeurd, derhalve is wat je zegt onvergelijkbaar en niet van toepassing.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 16:57 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dit is niet waar. God heeft gezegd dat hij de Koran zou beschermen en dus daaruit kan je deduceren dat God ook de nodige Arabische taal en nodige overleveringen zal beschermen, want anders is de Koran niet meer duidelijk.
Ik ben een Shafi, en nee, Imam Shafi zegt niet dat ze gelijk zijn. In het boek van Imam Shafi, Risalah, staat heel duidelijk dat diegenen die Idjtihaad kunnen doen eerst naar de Koran moeten kijken en daarna pas naar de Sunnah om het in juiste context te plaatsen.quote:Volgens sommige rechtscholen staat de Koran hoger dan de Hadith in bewijsvoering, volgens andere zoals die van Imam Shafi staan ze gelijk en volgens Imam Thawri staat de Hadith hoger dan de Koran in bewijsvoering.
Nogmaals, ik zeg hetzelfde wat je kunt doen bij een normaal Nikah, ik vraag niet naar de verschillen tussen Mut'ah en Nikah Al-Adi. Bij misbruik schaar ik dat onder hetzelfde, ook bij een normaal huwelijk kan je meteen scheiden na je lusten zijn bevredigd, dus is het probleem meer misbruik van mensen, niet de concepten.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 17:08 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Bij normale nikah verloopt het huwelijkscontract niet. Was dat niet het verschil? Wat wel veel moslims vergeten, is dat je als man volgens soennieten een slavin kunt nemen en seks met haar mag hebben.
Ik zei de nodige Arabische taal en nodige Hadith om de Koran te begrijpen. Je hebt weinig aan de Koran zonder één van die twee. Dit is een noodzakelijke interpretatie. Als je het niet zo wil interpreteren, dan is het nog steeds noodzakelijk.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 17:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ten eerste is dat een interpretatie, niet een feit uit de Koran, ten tweede, de Arabische taal en alfabet heeft meerdere ontwikkelingen ondergaan wat op grammaticaal gebied is geweest om het te vereenvoudigen, er is geen indicatie dat dit is gebeurd onder Goddelijk gezag. Ten derde, als Allah de uitspraken van de Profeet beschermd, hoe zit het dan met de tegenstrijdige Soenitische vs Shietische Hadiths, hoe zit het met de Sahih Hadiths die later zwak zijn verklaard, hoe zit het met de zwakke Hadiths die Sahih zijn verklaard, zoiets is nog nooit met de Koranische inhoud gebeurd, derhalve is wat je zegt onvergelijkbaar en niet van toepassing.
Dan heb ik het door elkaar gehaald met de Hanefi madhab. Foutjequote:[..]
Ik ben een Shafi, en nee, Imam Shafi zegt niet dat ze gelijk zijn. In het boek van Imam Shafi, Risalah, staat heel duidelijk dat diegenen die Idjtihaad kunnen doen eerst naar de Koran moeten kijken en daarna pas naar de Sunnah om het in juiste context te plaatsen.
Nee, ik heb er geen bron voor. Een vriend had het mij verteld. Misschien dat jij een bron ervoor kunt vinden?quote:Heb je een bron waarin staat dat Imam Thawri de Hadith en Quran op gelijke voet plaatst qua bewijsvoering?
Dit vind ik altijd al een heel raar statement. De Koran is geen wetboek, dus als je die tot op de details eruit wil extrapoleren ben je daarmee aan het verkeerde eind. In die zin is het ook heel logisch dat de grotere lijnen/waarden/normen erin benoemt worden en de boodschapper in de praktijk aan de details vorm gaf. Vandaar het vers "hem te volgen".quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 18:24 schreef Mathemaat het volgende:
....Je hebt weinig aan de Koran zonder één van die twee.
Bedankt voor je uitleg.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 15:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Kom nou, zo simpel ligt het niet, zowel de Shieten als Soenieten beroepen zich beiden op de Koran mbt tot Mut3a, om het te verbieden of toe te staan, wat betreft Allahsbescherming tot de Koran wordt er dus niets afgedaan, het is een meningsverschil over de Koran, niet over de goddelijkheid of waarheidsgehalte van de Koran. Je bent een beetje aan het circelredeneren:
- Allah heeft dit over de Profeet gezegd.
- De Profeet heeft dit over dat gezegd.
- Dus wij nemen Standpunt X in.
De Shieten en Soenieten doen beiden hetzelfde, alleen verschillen de interpretaties en de overleveringen er over.
Volgens Shietische bronnen heeft Imam Jafar Al-Sadiq het toegestaan.
Volgens Soenitische bronnen heeft Imam Jafar Al-Sadiq het verboden.
Volgens Sahih Muslim heeft Ali r.a. van de Profeet het gehoord dat Mut'ah s verboden tot dag des oordeels.
Weer volgens Sahih Muslim werd Mut'ah gepraktiseerd tot de Khilafah van Umar r.a.
[..]
[..]
Tussen Khaybar en de Khilafa van Umar zit heel wat jaren tussen, of je gaat vervolgens zeggen dat Abu Bakr op eigen houtje ging interpreteren gezien gedurende zijn Khilafa het wel voorkwam?
- Ook de Shieten volgen de Soennah van de profeet in eigen bewoordingen, alleen verschillen hun bronnen van die van de Soenieten, zijn het met andere regels en voorwaarden opgesteld dan de Soenitische variant.
Je moet de bewijzen volgen. Als je niet kunt bewijzen dat mut3a niet mag, dan kun je het ook niet verbieden.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 18:59 schreef pureheart het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitleg.
Maar als je kijkt hoe mut3a in de praktijk gaat dan vind ik dat gewoon misselijkmakend![]()
Laat mij de conclusie trekken dat de soennieten er goed aan hebben gedaan om het op basis van die hadith van Ali te verbieden.
Nee, ik ben het niet met je eens. De koran roept inderdaad op tot het doen van het goede en verteld ook soms wat het is. Maar laat genoeg details achterwege.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 18:46 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Dit vind ik altijd al een heel raar statement. De Koran is geen wetboek, dus als je die tot op de details eruit wil extrapoleren ben je daarmee aan het verkeerde eind. In die zin is het ook heel logisch dat de grotere lijnen/waarden/normen erin benoemt worden en de boodschapper in de praktijk aan de details vorm gaf. Vandaar het vers "hem te volgen".
Maar de Koran is wel een duidelijk boek van leiding, genade en veel meer dat soort termen die het zichzelf geeft en duidelijk om de kernboodschap ervan draaien. De kernboodschap ervan is heel duidelijk, waar de mens hiervoor op aarde is, vergankelijkheid van het leven, hoe een goed leven te leiden, hoe je leven niet te leiden etc. Het geeft daarin principes mee en hier en daar een details. Welke kleur (interpretatie) aan de principes wordt gegeven in de dagelijkse praktijk kom je op overleveringen terug, maar is uiteindelijk ook relatief. Vandaar de vele meningsverschillen over heel veel zaken.
Nee, ik geef zelf ook altijd een hadithboek bij de Koran. Een hadithboek vind ik bovendien persoonlijk makkelijker om te begrijpen dan de Koran.quote:Met jouw stelling kan je de Koran niet aan een een of andere indiaan in het Amazonegebied geven in zijn taal en het hem laten uitzoeken omdat "hij er toch niets mee kan zonder ahadith". Alsof hij dan ook verplicht is om bij de Koran gelijk hele hadithbundels "in ontvangst te nemen".
Een Koraniet kan een goede moslim zijn, als ze er inderdaad oprecht overtuigd is van zijn mening en het nodige minimaal doet. Maar een koraniet kan niet een totale goede moslim zijn, als in dat een koraniet altijd minder aanbiedingen zal verrichten. Al heb je de intentie om het goede te doen, dan nog steeds is dat minder dan het doen van het goede.quote:Daar ben ik het niet mee eens. In die zin snap ik Koranieten wel dat sommige soennieten (en sjieten wellicht ook) het bijna voordoen alsof je met een Koran alleen totaal geen "goede Moslim kan zijn" en sowieso niets eraan hebt.
Wat is er precies misselijkmakend aan? Hoe denk jij dat het in de praktijk gaat?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 18:59 schreef pureheart het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitleg.
Maar als je kijkt hoe mut3a in de praktijk gaat dan vind ik dat gewoon misselijkmakend![]()
Laat mij de conclusie trekken dat de soennieten er goed aan hebben gedaan om het op basis van die hadith van Ali te verbieden.
Hebben sjiieten ook voorwaarden hoe men met mut3a dient om te gaan? Zo ja, waar baseren ze dit op? Ook uit de hadith? Of anders?
Dit is niet hoe ik ''denk'' dat het eraan toe gaat. Maar wat ik weet van hoe het eraan toe gaat.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 22:14 schreef Peunage het volgende:
[..]
Wat is er precies misselijkmakend aan? Hoe denk jij dat het in de praktijk gaat?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |