abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117694266
Heeft iemand een samenvatting van het vak Successierecht 1956 (UvA) rondliggen? Kan er nergens eentje vinden :@
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
We should fuck each others mothers
pi_117694424
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 15:44 schreef dreamzk het volgende:
Heeft iemand een samenvatting van het vak Successierecht 1956 (UvA) rondliggen? Kan er nergens eentje vinden :@
Ben je al klaar met de opdracht? :P
  zondag 7 oktober 2012 @ 15:59:08 #78
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_117694896
Voor de academische vorming is het ook leuk om er over na te denken waarom (behalve dan dat het in de wet staat) b&w geen strafbepalingen zou mogen opstellen maar een gemeente raad wel.

Als je dat begrijpt dan maakt dat het bestuursrecht al een stuk logischer. :)
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_117695618
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 15:48 schreef Speedy_T het volgende:

[..]

Ben je al klaar met de opdracht? :P
Yes, net afgerond. Viel uiteindelijk heel erg mee aangezien ik pas halverwege van een studiegenoot hoorde dat we regelafstand 1.5 moesten doen en lettergrootte 12. 800 woorden had ik al, dus moest even stukken eruit halen :P
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
We should fuck each others mothers
pi_117695886
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 15:59 schreef Ryon het volgende:
Voor de academische vorming is het ook leuk om er over na te denken waarom (behalve dan dat het in de wet staat) b&w geen strafbepalingen zou mogen opstellen maar een gemeente raad wel.

Doel je daarbij op de democratische legitimering?
pi_117695950
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 15:59 schreef Ryon het volgende:

Ik zou dan zeggen, dat je dan enkele figuren wel heel veel macht geeft?
  zondag 7 oktober 2012 @ 16:29:46 #82
263417 Keyos
Like a Boss
pi_117695975
quote:
1s.gif Op zondag 7 oktober 2012 16:28 schreef Yreal het volgende:

[..]

Het lijkt mij toch wel dat B&W voorstellen kunnen doen die door de raad ingevoerd kunnen worden?
The Only Thing We Learn From History Is That We Learn Nothing From History - Hagel.
pi_117696166
quote:
1s.gif Op zondag 7 oktober 2012 16:28 schreef Yreal het volgende:

[..]

Volgens die redenering zou er ook geen strafbepaling in een AMVB mogen worden gesteld.
  zondag 7 oktober 2012 @ 17:02:24 #84
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_117697171
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 16:34 schreef Speedy_T het volgende:

[..]

Volgens die redenering zou er ook geen strafbepaling in een AMVB mogen worden gesteld.
Komt in de buurt. Onder welke voorwaarde mag er een strafbepaling gezet worden in een AMVB?
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_117697521
mits grondslag in formele wet, 89 lid 2 gw.
pi_117698277
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 15:35 schreef ErikHoevenaars het volgende:

[..]

Stond in de uitwerkingen van een medestudent haha :)

Nog een vraag: moet je altijd het Spookrijders arrest vermelden, indien je alle stappen van opzet gaat uitwerken?
studeer je in Tilburg toevallig? :P
  zondag 7 oktober 2012 @ 17:39:12 #87
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_117698456
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 17:11 schreef Speedy_T het volgende:
mits grondslag in formele wet, 89 lid 2 gw.
Inderdaad. En dan kom je eigenlijk tot de kern van de hele gedachte die er achter zit.

Dit is een directe toepassing van de trias politica. Alleen de wetgevende macht mag strafbepalingen opstellen, de uitvoerende macht (de minister of het college van B&W) niet. Op die manier kan de burgerbevolking via de politiek haar bestuurders in bedwang houden. Wil de minister dus strafbepalingen in zijn AMVB opnemen dan moet dat alsnog via een formele wet, dus via de formele wetgever. Wil het college aan de slag met strafbepalingen, dan moeten zij dat doen via de wetgevende macht van de gemeente, namelijk de gemeenteraad.

Ook in dat geval kan je gaan kijken naar deze strafbepalingen in relatie met het wetboek van strafrecht en de strafrechtelijke mogelijkheden/bescherming. Soms kunnen die op gespannen voet staan of met elkaar overlappen en moet je jezelf afvragen of het wel via het bestuursrecht moet of dat het ook via het strafrecht kan.

Het klinkt een beetje als gezeur, maar de meeste juristen nemen dat als een gegeven feit aan (pietje mag dat, jantje mag dat) zonder er over na te denken waarom wij dat zo gedaan hebben. Terwijl het een behoorlijk verwarrende bedoeling wordt als je de logica erachter overslaat.
--
  zondag 7 oktober 2012 @ 17:41:08 #88
165633 eriksd
The grand facade...
pi_117698539
Maar dat is toch altijd de bedoeling? Als ik even fiscaal neem zit er achter het gros van de bepaling een mooie ratio die heel logisch is. En als je de geest van de wet kent, kan je ook veel makkelijker beredeneren wat wel of niet zou kunnen, en sla je vervolgens de wet open om te kijken of er nog specifieke constructies uitgesloten worden.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_117698579
Ah, dank voor je toelichting, Ryon. Ik zat iets te moeilijk te denken.

Vind het eigenlijk ook wel jammer dat het alweer dik 2 jaar geleden is dat ik me echt bezig heb gehouden met deze materie (constitutioneel recht, met de colleges van Peters _O_ )
  zondag 7 oktober 2012 @ 17:44:22 #90
383205 Snax
Ik hier?
pi_117698708
Bij een beroep in cassatie (vernietiging vonnis) binnen het strafrecht, is dan degene die het beroep aangetekend heeft de verzoeker of de verdachte? Ik zie beide termen langskomen..
It is not the critic who counts; not the man who points out how the strong man stumbles, or where the doer of deeds could have done them better. The credit belongs to the man who is actually in the arena, whose face is marred by dust and sweat and bl
pi_117698771
Dat kan allebei natuurlijk. Zowel de ovj als verdachte
pi_117699814
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 17:39 schreef Ryon het volgende:

[..]

Inderdaad. En dan kom je eigenlijk tot de kern van de hele gedachte die er achter zit.

Dit is een directe toepassing van de trias politica. Alleen de wetgevende macht mag strafbepalingen opstellen, de uitvoerende macht (de minister of het college van B&W) niet. Op die manier kan de burgerbevolking via de politiek haar bestuurders in bedwang houden. Wil de minister dus strafbepalingen in zijn AMVB opnemen dan moet dat alsnog via een formele wet, dus via de formele wetgever. Wil het college aan de slag met strafbepalingen, dan moeten zij dat doen via de wetgevende macht van de gemeente, namelijk de gemeenteraad.
Acht jij art. 156 lid 3 Gemeentewet dan ook als het equivalent van art 89 lid 2 GW als het gaat om de verhouding tussen de wetgevende en uitvoerende macht m.b.t. de mate waarin strafbepalingen mogen worden gesteld? Of zie je daar nog enig verschil in?
pi_117699898
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 17:39 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ook in dat geval kan je gaan kijken naar deze strafbepalingen in relatie met het wetboek van strafrecht en de strafrechtelijke mogelijkheden/bescherming. Soms kunnen die op gespannen voet staan of met elkaar overlappen en moet je jezelf afvragen of het wel via het bestuursrecht moet of dat het ook via het strafrecht kan.

Het klinkt een beetje als gezeur, maar de meeste juristen nemen dat als een gegeven feit aan (pietje mag dat, jantje mag dat) zonder er over na te denken waarom wij dat zo gedaan hebben. Terwijl het een behoorlijk verwarrende bedoeling wordt als je de logica erachter overslaat.
Dat maakt het inderdaad wel heel logisch.
pi_117700307
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 17:41 schreef Speedy_T het volgende:

Vind het eigenlijk ook wel jammer dat het alweer dik 2 jaar geleden is dat ik me echt bezig heb gehouden met deze materie (constitutioneel recht, met de colleges van Peters _O_ )
Jit Peters, wat een baas was dat _O_ Hoorcolleges leken soms wel een cabaretvoorstelling :D
Op woensdag 21 maart 2012 19:42 schreef Drassss het volgende:
Ben ik de enige die steeds Sideboobie leest ipv van Sideshowbobbie
pi_117702720
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 17:33 schreef Patrickk het volgende:

[..]

studeer je in Tilburg toevallig? :P
Inderdaad :), hoe wist je het?
pi_117703127
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 17:44 schreef Snax het volgende:
Bij een beroep in cassatie (vernietiging vonnis) binnen het strafrecht, is dan degene die het beroep aangetekend heeft de verzoeker of de verdachte? Ik zie beide termen langskomen..
Je haalt wat dingen door elkaar. De eiser ter cassatie is degene die de cassatie heeft ''aangevraagd'', de verweerder ter cassatie is de andere partij. Als de OvJ het met het Hof eens is en de verdachte niet zal dus de verdachte eiser ter cassatie worden en de OvJ verweerder, maar als het andersom is zijn ook die titels omgedraaid.
pi_117703896
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 19:36 schreef ErikHoevenaars het volgende:

[..]

Inderdaad :), hoe wist je het?
Je had het over dat APV en strafbepaling, en het arrest Spookrijder. Vrij duidelijk dat je het tentamen voor morgen aan het voorbereiden bent, aangezien ik hetzelfde aan het doen ben ;)
pi_117704318
Morgen tentamen inleiding Strafrecht, heb er wel vertrouwen in :) haal af en toe nog wel door elkaar wanneer er nou vrijspraak en wanneer o.v.a.r volgt (zeker in combinatie met bestanddelen/elementen)
Vorig jaar was het slagingspercentage 10% :o
  zondag 7 oktober 2012 @ 20:10:49 #99
165633 eriksd
The grand facade...
pi_117704346
Mooi, dat gaat je dus niet lukken.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_117704552
quote:
8s.gif Op zondag 7 oktober 2012 20:10 schreef eriksd het volgende:
Mooi, dat gaat je dus niet lukken.
:')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')