Ik zou dan zeggen, dat je dan enkele figuren wel heel veel macht geeft?quote:Op zondag 7 oktober 2012 15:59 schreef Ryon het volgende:
Voor de academische vorming is het ook leuk om er over na te denken waarom (behalve dan dat het in de wet staat) b&w geen strafbepalingen zou mogen opstellen maar een gemeente raad wel.
Als je dat begrijpt dan maakt dat het bestuursrecht al een stuk logischer.
Het lijkt mij toch wel dat B&W voorstellen kunnen doen die door de raad ingevoerd kunnen worden?quote:Op zondag 7 oktober 2012 16:28 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ik zou dan zeggen, dat je dan enkele figuren wel heel veel macht geeft?
Volgens die redenering zou er ook geen strafbepaling in een AMVB mogen worden gesteld.quote:Op zondag 7 oktober 2012 16:28 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ik zou dan zeggen, dat je dan enkele figuren wel heel veel macht geeft?
Komt in de buurt. Onder welke voorwaarde mag er een strafbepaling gezet worden in een AMVB?quote:Op zondag 7 oktober 2012 16:34 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Volgens die redenering zou er ook geen strafbepaling in een AMVB mogen worden gesteld.
studeer je in Tilburg toevallig?quote:Op zondag 7 oktober 2012 15:35 schreef ErikHoevenaars het volgende:
[..]
Stond in de uitwerkingen van een medestudent haha
Nog een vraag: moet je altijd het Spookrijders arrest vermelden, indien je alle stappen van opzet gaat uitwerken?
Inderdaad. En dan kom je eigenlijk tot de kern van de hele gedachte die er achter zit.quote:Op zondag 7 oktober 2012 17:11 schreef Speedy_T het volgende:
mits grondslag in formele wet, 89 lid 2 gw.
Acht jij art. 156 lid 3 Gemeentewet dan ook als het equivalent van art 89 lid 2 GW als het gaat om de verhouding tussen de wetgevende en uitvoerende macht m.b.t. de mate waarin strafbepalingen mogen worden gesteld? Of zie je daar nog enig verschil in?quote:Op zondag 7 oktober 2012 17:39 schreef Ryon het volgende:
[..]
Inderdaad. En dan kom je eigenlijk tot de kern van de hele gedachte die er achter zit.
Dit is een directe toepassing van de trias politica. Alleen de wetgevende macht mag strafbepalingen opstellen, de uitvoerende macht (de minister of het college van B&W) niet. Op die manier kan de burgerbevolking via de politiek haar bestuurders in bedwang houden. Wil de minister dus strafbepalingen in zijn AMVB opnemen dan moet dat alsnog via een formele wet, dus via de formele wetgever. Wil het college aan de slag met strafbepalingen, dan moeten zij dat doen via de wetgevende macht van de gemeente, namelijk de gemeenteraad.
Dat maakt het inderdaad wel heel logisch.quote:Op zondag 7 oktober 2012 17:39 schreef Ryon het volgende:
[..]
Inderdaad. En dan kom je eigenlijk tot de kern van de hele gedachte die er achter zit.
Dit is een directe toepassing van de trias politica. Alleen de wetgevende macht mag strafbepalingen opstellen, de uitvoerende macht (de minister of het college van B&W) niet. Op die manier kan de burgerbevolking via de politiek haar bestuurders in bedwang houden. Wil de minister dus strafbepalingen in zijn AMVB opnemen dan moet dat alsnog via een formele wet, dus via de formele wetgever. Wil het college aan de slag met strafbepalingen, dan moeten zij dat doen via de wetgevende macht van de gemeente, namelijk de gemeenteraad.
Ook in dat geval kan je gaan kijken naar deze strafbepalingen in relatie met het wetboek van strafrecht en de strafrechtelijke mogelijkheden/bescherming. Soms kunnen die op gespannen voet staan of met elkaar overlappen en moet je jezelf afvragen of het wel via het bestuursrecht moet of dat het ook via het strafrecht kan.
Het klinkt een beetje als gezeur, maar de meeste juristen nemen dat als een gegeven feit aan (pietje mag dat, jantje mag dat) zonder er over na te denken waarom wij dat zo gedaan hebben. Terwijl het een behoorlijk verwarrende bedoeling wordt als je de logica erachter overslaat.
Jit Peters, wat een baas was datquote:Op zondag 7 oktober 2012 17:41 schreef Speedy_T het volgende:
Vind het eigenlijk ook wel jammer dat het alweer dik 2 jaar geleden is dat ik me echt bezig heb gehouden met deze materie (constitutioneel recht, met de colleges van Peters)
Je haalt wat dingen door elkaar. De eiser ter cassatie is degene die de cassatie heeft ''aangevraagd'', de verweerder ter cassatie is de andere partij. Als de OvJ het met het Hof eens is en de verdachte niet zal dus de verdachte eiser ter cassatie worden en de OvJ verweerder, maar als het andersom is zijn ook die titels omgedraaid.quote:Op zondag 7 oktober 2012 17:44 schreef Snax het volgende:
Bij een beroep in cassatie (vernietiging vonnis) binnen het strafrecht, is dan degene die het beroep aangetekend heeft de verzoeker of de verdachte? Ik zie beide termen langskomen..
Je had het over dat APV en strafbepaling, en het arrest Spookrijder. Vrij duidelijk dat je het tentamen voor morgen aan het voorbereiden bent, aangezien ik hetzelfde aan het doen benquote:
Heb een beetje vertrouwen in het nieuwe grutquote:
Tien procent?quote:Op zondag 7 oktober 2012 20:10 schreef Patrickk het volgende:
Morgen tentamen inleiding Strafrecht, heb er wel vertrouwen inhaal af en toe nog wel door elkaar wanneer er nou vrijspraak en wanneer o.v.a.r volgt (zeker in combinatie met bestanddelen/elementen)
Vorig jaar was het slagingspercentage 10%
quote:
quote:Op zondag 7 oktober 2012 20:18 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Heb een beetje vertrouwen in het nieuwe grut
hoewel erik natuurlijk erg bot is, ben ik het wel met hem eens. Als je het verschil tussen ovar en vrijspraak nog niet snapt de avond voor je tentamen ga je het denk ik ook niet halen.quote:Op zondag 7 oktober 2012 21:01 schreef H-D het volgende:
[..]
Hou toch eens keer op met dat negatieve geblaat de hele tijd.
Ik heb het niet allemaal terug gelezen, maar ik geloof dat het niet die persoon was die het verschil niet snapte.quote:Op zondag 7 oktober 2012 21:09 schreef Yreal het volgende:
[..]
[..]
[..]
hoewel erik natuurlijk erg bot is, ben ik het wel met hem eens. Als je het verschil tussen ovar en vrijspraak nog niet snapt de avond voor je tentamen ga je het denk ik ook niet halen.
Het ging niet alleen over dit maar in voorgaande topics ook al. Een keer is leuk maar na een tijdje wordt het gewoon lullig en irritant en misschien wel een beetje kinderachtig.quote:Op zondag 7 oktober 2012 21:09 schreef Yreal het volgende:
[..]
[..]
[..]
hoewel erik natuurlijk erg bot is, ben ik het wel met hem eens. Als je het verschil tussen ovar en vrijspraak nog niet snapt de avond voor je tentamen ga je het denk ik ook niet halen.
Eens. Zeker als het niet gaat om een of ander pret-mc-tentamen maar voor iets waar blijkbaar 90% voor faalt. Ovar en vrijspraak is nog de basis.quote:Op zondag 7 oktober 2012 21:09 schreef Yreal het volgende:
[..]
[..]
[..]
NEEEEEEquote:Op zondag 7 oktober 2012 22:25 schreef solo020 het volgende:
Is het maar op één bepaalde Universiteit waar maar 10% inleiding Strafrecht haalt of is het op de meeste Universiteiten zo dramatisch? In dat geval moet ik me misschien wel zorgen gaan maken om de 45 studiepunten te halen. Grondslagen gehaald met een kleine voldoende denk ik, Staats- en Bestuursrecht en Privaatrecht allebei rond de 5.5 denk ik. Al verwacht ik dat de cijfers in de toekomst beter zullen worden als ik een betere manier van studeren heb gevonden. Het lijkt me iig duidelijk dat als maar zo'n klein deel een voldoende haalt het tentamen een stuk makkelijker gemaakt moet worden, zeker nu je 45 studiepunten moet halen i.p.v. 30 ofzo.
Strafrecht is overal laag, maar een cijfer van 10% heb ik nog niet gehoord. Ik denk trouwens ook niet dat het waar is, het is nogal hip om dat soort dingen gruwelijk te overdrijven.quote:Op zondag 7 oktober 2012 22:25 schreef solo020 het volgende:
Is het maar op één bepaalde Universiteit waar maar 10% inleiding Strafrecht haalt of is het op de meeste Universiteiten zo dramatisch?
Dit meen je toch nietquote:Het lijkt me iig duidelijk dat als maar zo'n klein deel een voldoende haalt het tentamen een stuk makkelijker gemaakt moet worden, zeker nu je 45 studiepunten moet halen i.p.v. 30 ofzo.
Was hier ook redelijk laag geloof ik. Maar geen 10%. Dat is ook wel extreem. Laagste percentage dat ik ooit gezien heb was 14% ofzo.quote:Op zondag 7 oktober 2012 22:25 schreef solo020 het volgende:
Is het maar op één bepaalde Universiteit waar maar 10% inleiding Strafrecht haalt of is het op de meeste Universiteiten zo dramatisch? In dat geval moet ik me misschien wel zorgen gaan maken om de 45 studiepunten te halen. Grondslagen gehaald met een kleine voldoende denk ik, Staats- en Bestuursrecht en Privaatrecht allebei rond de 5.5 denk ik. Al verwacht ik dat de cijfers in de toekomst beter zullen worden als ik een betere manier van studeren heb gevonden. Het lijkt me iig duidelijk dat als maar zo'n klein deel een voldoende haalt het tentamen een stuk makkelijker gemaakt moet worden, zeker nu je 45 studiepunten moet halen i.p.v. 30 ofzo.
Of de verkeerde manier van studeren. Voor veel mensen is dat lastig innhet eerste jaar. Om een op de juiste manier te studeren en de vraagstelling te doorgronden. Denk dat je daarom geregeld lage slagingspercentages ziet in de propedeuse.quote:Op zondag 7 oktober 2012 23:07 schreef solo020 het volgende:
Vind het nogal apart als maar zo'n klein deel het tentamen haalt. Je mag er toch vanuit gaan dat een groot deel van de studenten die falen slim genoeg zijn en veel tijd in de voorbereiding stoppen.
Dat zou goed kunnen ja, in dat geval zou het makkelijker maken van de tentamens waarschijnlijk zorgen voor een verschuiving van het probleem. Dan zouden de percentages in het 2e jaar weer slecht zijn, immers als je het eerste jaar goede cijfers haalt ga je je manier van studeren niet aanpassen.quote:Op zondag 7 oktober 2012 23:14 schreef H-D het volgende:
[..]
Of de verkeerde manier van studeren. Voor veel mensen is dat lastig innhet eerste jaar. Om een op de juiste manier te studeren en de vraagstelling te doorgronden. Denk dat je daarom geregeld lage slagingspercentages ziet in de propedeuse.
Precies..daarom beter ook niet de tentamens makkelijker maken denk ik.quote:Op zondag 7 oktober 2012 23:28 schreef solo020 het volgende:
[..]
Dat zou goed kunnen ja, in dat geval zou het makkelijker maken van de tentamens waarschijnlijk zorgen voor een verschuiving van het probleem. Dan zouden de percentages in het 2e jaar weer slecht zijn, immers als je het eerste jaar goede cijfers haalt ga je je manier van studeren niet aanpassen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |