abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 12:39:48 #1
3542 Gia
User under construction
pi_117623491
http://www.ed.nl/nieuws/a(...)onder-verdenking.ece

quote:
DEN HAAG - Ouderenbonden, advocaten en belangenverenigingen zijn verbijsterd over twee vergaande wetten die in alle stilte deze week door de Eerste Kamer zijn aangenomen. De eerste wet regelt dat de overheid voortaan bij miljoenen Nederlanders het huis binnen mag treden om eventuele fraude op te sporen.

Op grond van de tweede wet verliest iemand die voor de tweede keer fraudeert tot maximaal vijf jaar zijn complete inkomen.

Iedereen met een uitkering
Beide wetten gaan gelden voor iedereen die een vorm van uitkering geniet, zoals bijstand, WW- of een AOW-uitkering. Maar ook voor iedere ouder die kinderbijslag of een toeslag op de kinderopvang ontvangt. "Dit is buitenproportioneel", zegt een woordvoerder van ANBO, de bond voor 50-plussers. "Bizar", zegt een woordvoerder van Ouders & CO. "Wat heeft de overheid in mijn huis te zoeken, alleen omdat ik kinderen heb?"

Voorheen mocht de overheid alleen een huisbezoek afleggen als er een verdenking was van fraude. Op grond van de nieuwe wet is dat vanaf 2013 niet meer nodig. Iedereen die uitkering of kinderbijslag ontvangt, moet de controleurs binnen laten. Wie dat weigert, krijgt een sanctie opgelegd zoals een korting of tijdelijke stopzetting van de uitkering of toeslag.

Harder aangepakt
Tegelijkertijd wordt fraude vanaf volgend jaar nog harder aangepakt. Bij fraude volgt 100 procent boete. Wie binnen vijf jaar nóg eens fraudeert, krijgt 150 procent boete en de uitbetaling van de uitkering wordt voor maximaal vijf jaar geheel stopgezet. Dit tot het fraudebedrag en de boete betaald zijn. Alleen voor de bijstand geldt een kortere termijn. Die kan maximaal drie maanden op nul worden gezet.

Waar werkenden met schulden nog een stukje inkomen mogen houden om van te leven, de zogeheten beslagvrije voet, moeten fraudeurs straks hun complete uitkering inleveren om de schuld terug te betalen. Om te overleven, moeten deze fraudeurs maar gaan werken voor hun geld, stelden de bewindslieden van Sociale Zaken eerder dit jaar in antwoord op Kamervragen.

Solidariteit
Volgens het kabinet zijn de wetten nodig om de solidariteit voor sociale uitkeringen te behouden. Ouderenbonden en advocaten vrezen het ergste. "Veel ouderen hebben alleen maar een AOW-uitkering. Als je die op nul cent zet, hebben ze niets meer om van te leven", zegt een woordvoerder van de ANBO.

"De overheid degradeert mensen tot dakloosheid. Je neemt iemand zijn bestaanszekerheid af als je zijn uitkering op nul zet. Dit is het einde van ons sociaal zekerheidssysteem", zegt Marc van Hoof, advocaat voor de Bijstandsbond.
Dat hier nog geen topic over is, in nieuws, verbaast me wel.

Hoe denken de fokkertjes over deze twee nieuwe wetten, die stilzwijgend zijn ingevoerd?

Persoonlijk vind ik dat dit wel wat meer openbaar had gemogen, maar ik sta er wel achter.
Fraude moet keihard aangepakt kunnen worden.
  Redactie Frontpage vrijdag 5 oktober 2012 @ 12:48:12 #2
38148 crew  Innisdemon
pi_117623748
Ik sta niet achter een controle zonder aannemelijke verdenking. Dat is nou precies waar onze wetgeving zo sterk in was. Niemand, ook niet de overheid of wetsdienaren, mag zonder reden, of dwangbevel je huis in.

Ondanks dat ben ik wel voorstander ben van betere controle op fraude, en met name de genoemde sancties spreken mij wel aan.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 12:56:44 #3
3542 Gia
User under construction
pi_117624000
Ik sta wel achter controle. Als je geld krijgt van de overheid, moet gecontroleerd kunnen en mogen worden of dit terecht is.
Mensen met arbeidsongeschiktheidsuitkeringen krijgen regelmatig te maken met controle in de vorm van herkeuringen.
Mensen in de bijstand of de AOW zouden dan niet gecontroleerd mogen worden, behalve wanneer fraude al op een andere manier is vastgesteld? Dan blijft er gefraudeerd worden. En er wordt veel gefraudeerd bij die uitkeringen. Ouderen die bijvoorbeeld samen gaan wonen met elk een alleenstaande AOW. Het andere huis wordt onderverhuurd, levert ook nog extra geld op.
pi_117624127
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 12:56 schreef Gia het volgende:
Ik sta wel achter controle. Als je geld krijgt van de overheid, moet gecontroleerd kunnen en mogen worden of dit terecht is.
Mensen met arbeidsongeschiktheidsuitkeringen krijgen regelmatig te maken met controle in de vorm van herkeuringen.
Mensen in de bijstand of de AOW zouden dan niet gecontroleerd mogen worden, behalve wanneer fraude al op een andere manier is vastgesteld? Dan blijft er gefraudeerd worden. En er wordt veel gefraudeerd bij die uitkeringen. Ouderen die bijvoorbeeld samen gaan wonen met elk een alleenstaande AOW. Het andere huis wordt onderverhuurd, levert ook nog extra geld op.
Waarom krijgen de WAOér's alleen een herkeuring, willekeurig 2* per jaar ook kijken of ze niet stiekum wat zwartwerken. :D
  Redactie Frontpage vrijdag 5 oktober 2012 @ 13:17:56 #5
38148 crew  Innisdemon
pi_117624633
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 12:56 schreef Gia het volgende:

Dat klopt, maar die worden wel aangekondigd.

Een onaangekondigde controle op uitkering van iemand vind ik niet zo'n probleem, maar zonder uitnodiging of bevel een huis binnen mogen treden, dat gaat te ver.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_117624764
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 12:39 schreef Gia het volgende:
http://www.ed.nl/nieuws/a(...)onder-verdenking.ece

[..]

Dat hier nog geen topic over is, in nieuws, verbaast me wel.

Hoe denken de fokkertjes over deze twee nieuwe wetten, die stilzwijgend zijn ingevoerd?

Persoonlijk vind ik dat dit wel wat meer openbaar had gemogen, maar ik sta er wel achter.
goede bron :')
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 13:23:55 #7
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_117624850
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 13:21 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

goede bron :')
Ze waren hier vorig jaar wel mee bezig maar ik kan me niet herinneren dat het ooit voorbij de tweede kamer is gekomen...
pi_117624877
quote:
Iedereen die uitkering of kinderbijslag ontvangt, moet de controleurs binnen laten. Wie dat weigert, krijgt een sanctie opgelegd zoals een korting of tijdelijke stopzetting van de uitkering of toeslag.
Je mag dus gewoon weigeren om mensen binnen te laten.

Lijkt me niets mis mee. Wil je gratis geld dan heb je je te houden aan de spelregels, wanneer je dit niet zint raak je dat geld kwijt.
pi_117624941
Ik vind het principieel verwerpelijk.

Maar: het draagvlak voor onze zorgstaat staat of valt met het actief tegengaan van misbruik. En zolang het een taboe is om elkaar te 'NSB'en' en mensen die fraude van dichtbij zien de kaken op elkaar houden wordt het toch erg lastig om met beperkte bevoegdheden actie te ondernemen.

Lastig, lastig..
pi_117624979
quote:
Op grond van de tweede wet verliest iemand die voor de tweede keer fraudeert tot maximaal vijf jaar zijn complete inkomen.
dit is ook zo lekker realistisch :')
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 13:32:49 #11
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_117625155
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 13:24 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Lijkt me niets mis mee. Wil je gratis geld dan heb je je te houden aan de spelregels, wanneer je dit niet zint raak je dat geld kwijt.
Dat dus..
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 13:36:03 #12
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_117625267
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 13:24 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Wil je niet meedoen aan de corrupte en moorddadige overheid dan weiger je dus gewoon meneer de belasting inspecteur aan de deur en roep je ik wil je kinderbijslag niet! Je mag tenslotte gewoon mensen weigeren toch?
pi_117625287
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 13:32 schreef Perrin het volgende:

[..]

Dat dus..
Wat is de meerwaarde van een huisbezoek?
pi_117625431
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 13:36 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

Je kan daarmee de feitelijke situatie vergelijken met de opgegeven situatie.
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 13:41:29 #15
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_117625439
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 13:36 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

Tandenborstels tellen. Als alleenstaande aower krijg je in verhouding meer uitkering dan als je samenwoont. Twee aow mensen in hetzelfde huis krijgen dus meer dan ze recht op hebben. Dat soort ubertrieste en onbetrouwbare methoden.
pi_117625582
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 13:41 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Tandenborstels tellen. Als alleenstaande aower krijg je in verhouding meer uitkering dan als je samenwoont. Twee aow mensen in hetzelfde huis krijgen dus meer dan ze recht op hebben. Dat soort ubertrieste en onbetrouwbare methoden.
Is het aantal tandenborstels dan een direct bewijs voor fraude? Mijn vriendin heeft 4 tandenborstels in haar bakje staan, een tweepersoonsbed en een slaapbank en ik ben er 2 dagen in de week, wonen wij nu samen?
pi_117625685
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 13:41 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Je kan daarmee de feitelijke situatie vergelijken met de opgegeven situatie.
Wat voor zaken moet men aangeven met een aanvraag voor een uitkering wat je thuis nog eens moet controleren dan?
pi_117625955
quote:
Ik vind het nogal schandalig en verwerpelijk. Je tast ontzettend veel mensen aan in hun privacy om procentueel gezien een paar fraudeurs te kunnen pakken.

Dat gaat nergens over. Stel je staat op het punt om te vertrekken naar een begrafenis van een van je ouders, om maar even iets te noemen, en zo een lamlul staat aan de deur.

Die weiger je dus, omdat je anders die begrafenis mist. Hoppa, uitkering stop. }:|

Dat er controle is prima, maar niet op deze manier. Grofweg schandalig :r
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_117626050
Buiten dat kan straks iedereen zich wel uitgeven voor controleur; zeker oudjes zullen niet snel weigeren omdat ze al vaak niet vel hebben en bang zijn het kwijt te raken.

Dus iedereen wordt gewoon binnengelaten die zich uitgeeft als controleur. En die persoon kan dan mooi even kijken wat er te halen valt en op een later tijdstip terugkomen en de boel leegroven.

Slecht idee, maargoed, het laatste echt goede idee van de overheid kan ik me inmiddels niet meer heugen :{
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_117626183
quote:
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 13:27 schreef JoPiDo het volgende:
dit is ook zo lekker realistisch :')
Waarom niet?
Als mensen herhaaldelijk misbruik maken van ons sociaal stelsel dan sluiten we ze er gewoon van uit.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 14:04:19 #21
38496 Perrin
pi_117626247
quote:
13s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 13:56 schreef vosss het volgende:

[..]

Ik vind het nogal schandalig en verwerpelijk. Je tast ontzettend veel mensen aan in hun privacy om procentueel gezien een paar fraudeurs te kunnen pakken.

Dat gaat nergens over. Stel je staat op het punt om te vertrekken naar een begrafenis van een van je ouders, om maar even iets te noemen, en zo een lamlul staat aan de deur.

Die weiger je dus, omdat je anders die begrafenis mist. Hoppa, uitkering stop. }:|

Dat er controle is prima, maar niet op deze manier. Grofweg schandalig :r
Hoe wilde je dan wel controleren?

En als je privacy je zo dierbaar is dat je geen zin hebt in pottenkijkers, dan neem je dat geld toch niet aan? Wat mij betreft mag er best wat tegenoverstaan als je gesubsidieerd wordt. Gratis geld is niet gratis.
pi_117626276
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 13:45 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

Is het aantal tandenborstels dan een direct bewijs voor fraude? Mijn vriendin heeft 4 tandenborstels in haar bakje staan, een tweepersoonsbed en een slaapbank en ik ben er 2 dagen in de week, wonen wij nu samen?
Ja dat is direct bewijs om de uitkering te korten al helemaal als er ook kleding voor mannen in het huis ligt. Dit plan is gewoon weer lekker populair doen voor de overheid kijk we pakken fraude aan!!!

Maar ondertussen blijven de grote zaken buiten schot. En pas op dadelijk kan het bij iedereen ook als ze je verdenken dat jij als werkende een keer ergens zwart gewerkt hebt.
When your drunk the old woman tastes like a virgin... Crap!
pi_117626325
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:02 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

[..]

Waarom niet?
Als mensen herhaaldelijk misbruik maken van ons sociaal stelsel dan sluiten we ze er gewoon van uit.
Wat denk je wat dat voor gevolgen gaat hebben?
pi_117626387
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:06 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Oplossing van het begrotingstekort?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_117626408
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:04 schreef Perrin het volgende:

[..]

Hoe wilde je dan wel controleren?
Dat je financiele huishoudboekje flink wordt doorgelicht is niet voldoende?
pi_117626427
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 13:47 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Wat voor zaken moet men aangeven met een aanvraag voor een uitkering wat je thuis nog eens moet controleren dan?
Gaat denk ik vooral om controleren of er geen sprake is van een gemeenschappelijk huishouden, als er sprake is van een uitkering of AOW voor alleenstaanden.
Om te kijken of alleenstaande mensen niet bij elkaar hokken.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 14:14:05 #27
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_117626583
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:06 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

ja dat ze bij mij weer komen inbreken om aan geld te komen om te eten ....

Maar even terug te komen on topic laten ze eerst maar eens bij hun eigen mensen langs gaan die een dubbele zooi er op na houden.

En hoe gaat dat met dames die er meerdere vriendjes op na houden waarbij ze ook nog eens geld van krijgt , en uitkering ontvangt inc de kinderenbijslag en de toeslagen?
Maar de vaders niet willen erkennen ...
maar wel lekker van die kosten een paar weken in Suri of de Antillen zitten terwijl een werkende mens niet eens op vakantie kan.
Want als mensen van een uitkering op vakantie kunnen is de uitkering gewoon veel te hoog ..
vakanties zijn in mijn ogen altijd nog een luxe

nee ik heb er geen probleem mee dat ze zo maar mogen aanbellen , ik ben zo ie zo al tegen welke Subsidie dan ook , gooi bij de werkende mens gewoon hun belasting omlaag en dan kunnen ze het gewoon zelf betalen en bij iemand die een uitkering heeft gewoon iets verhogen zo dat niet voor elke toeslag een Ambtenaar nodig is om dit te controleren , maar meer dat het van uit 1 punt gaat .
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
pi_117626601
Hard aanpakken alle fraude, het word namelijk grootschalig gepleegd
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 14:16:37 #29
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_117626686
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:02 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

[..]

Waarom niet?
Maar ik wil geen vieze zwervers in de straten die hun hele hebben en houwen meesjouwen in een winkelwagentje ;(
pi_117626711
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:08 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Oplossing van het begrotingstekort?
Ja, en dat geld vliegt er aan de andere kant weer in aan kosten die verhaald worden op de gemeenschap.
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 14:17:28 #31
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_117626725
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:05 schreef FAUSTINO het volgende:

[..]

Ja dat is direct bewijs om de uitkering te korten al helemaal als er ook kleding voor mannen in het huis ligt. Dit plan is gewoon weer lekker populair doen voor de overheid kijk we pakken fraude aan!!!

Maar ondertussen blijven de grote zaken buiten schot. En pas op dadelijk kan het bij iedereen ook als ze je verdenken dat jij als werkende een keer ergens zwart gewerkt hebt.
Maar als je als man een relatie hebt met een andere man , of als je een lesbisch stel bent, kan je alle kleding natuurlijk gewoon in de kast laten hangen :')
pi_117626857
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:17 schreef Flow3r het volgende:

[..]

Maar als je als man een relatie hebt met een andere man , of als je een lesbisch stel bent, kan je alle kleding natuurlijk gewoon in de kast laten hangen :')
Nou nee dat word dus uitvoering nagekeken, ze gaan al je kleding na trekken alle kasten open en gaan vaker ook nog in je persoonlijke breven of post zitten neuzen. Daarom ben ik ook tegen dit gaat toch echt wat te ver omdat zonder enige verdenking te doen.
pi_117627025
Je hoeft geen liefdes- of vriendschapsrelatie te hebben om toch een gemeenschappelijk huishouden te hebben. Het kan ook zijn dat iemand langdurig het grootste gedeelte van de week bij een familielid woont om die te helpen bij langdurige ziekte, en dat de kosten voor levensonderhoud zolang worden gedeeld.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 14:26:28 #34
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_117627059
Fraude moet worden aangepakt en daarvoor moeten ze geen middel schuwen. Op het moment dat je geen controle aan huis wilt, moet je geen uitkering aanvragen.

*O* het heeft even geduurd maar eindelijk gaan ze wat doen *O*
pi_117627178
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:20 schreef FAUSTINO het volgende:

[..]

Nou nee dat word dus uitvoering nagekeken, ze gaan al je kleding na trekken alle kasten open en gaan vaker ook nog in je persoonlijke breven of post zitten neuzen. Daarom ben ik ook tegen dit gaat toch echt wat te ver omdat zonder enige verdenking te doen.
Goh, concludeer je dit allemaal uitgaande van dat berichtje in de OP?
pi_117627216
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:26 schreef mossad_agent het volgende:
Fraude moet worden aangepakt en daarvoor moeten ze geen middel schuwen. Op het moment dat je geen controle aan huis wilt, moet je geen uitkering aanvragen.

*O* het heeft even geduurd maar eindelijk gaan ze wat doen *O*
Controles en plichten die vanuit bijv. een SoZaWe gesteld worden zijn al enige tijd aangescherpt, dus je loopt achter.
pi_117627249
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:29 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Goh, concludeer je dit allemaal uitgaande van dat berichtje in de OP?
Krijg je als je als vrijwilliger in de schuldhulpverlening werkzaam bent mensen worden zo 25% gekort bij het minste geringste tegenwoordig. En de grote vissen blijven iedere keer buiten schot.
pi_117627281
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:14 schreef RAVW het volgende:

[..]

ja dat ze bij mij weer komen inbreken om aan geld te komen om te eten ....

Maar even terug te komen on topic laten ze eerst maar eens bij hun eigen mensen langs gaan die een dubbele zooi er op na houden.

En hoe gaat dat met dames die er meerdere vriendjes op na houden waarbij ze ook nog eens geld van krijgt , en uitkering ontvangt inc de kinderenbijslag en de toeslagen?
Maar de vaders niet willen erkennen ...
maar wel lekker van die kosten een paar weken in Suri of de Antillen zitten terwijl een werkende mens niet eens op vakantie kan.
Want als mensen van een uitkering op vakantie kunnen is de uitkering gewoon veel te hoog ..
vakanties zijn in mijn ogen altijd nog een luxe
Surinaamse of Antilliaanse mannen erkennen in meerderheid hun kinderen niet, dan kan het scharreltje namelijk bij de gemeente aankloppen voor een voorrangsverklaring voor een huis. De inboedel krijg je ook nog eens kado vanuit de bijzondere bijstand.

En papa komt gewoon lekker 3 dagen in de week daar wonen, de andere 4 zit hij bij zijn andere vrouwtjes.
pi_117627322
Ligt het nou aan mij of springt men de laatste tijd steeds vaker 'creatief' om met allerlei rechtsbeginsellen: Ivo Opstelten wilt dat verdachten meewerken aan hun eigen veroordeling
pi_117627420
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:32 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Surinaamse of Antilliaanse mannen erkennen in meerderheid hun kinderen niet, dan kan het scharreltje namelijk bij de gemeente aankloppen voor een voorrangsverklaring voor een huis. De inboedel krijg je ook nog eens kado vanuit de bijzondere bijstand.
Bijzondere bijstand voor inboedel is tegenwoordig een lening. :)
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 14:36:32 #41
373754 mossad_agent
pi_117627435
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:30 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Controles en plichten die vanuit bijv. een SoZaWe gesteld worden zijn al enige tijd aangescherpt, dus je loopt achter.
Kan best, ik heb er nooit mee te maken als in, ik heb altijd onafgebroken werk gehad.
pi_117627474
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:36 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Grappig, ik ken twee mensen uit genoemde groep die in mei nog 3500 euro kregen uit de bb. Geen lening dus.
pi_117627509
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:37 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Grappig, ik ken twee mensen uit genoemde groep die in mei nog 3500 euro kregen uit de bb. Geen lening dus.
Bij welke gemeente en waarvoor? :)
pi_117627519
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:36 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Je krijgt enkel bijzonder bijstand voor mogelijke administratiekosten borg. En verf of behang dit geld ook voor gordijnen, meubels elektrische apparaten en dat soort spul gaat enkel per lening.
pi_117627547
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:36 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Kan best, ik heb er nooit mee te maken als in, ik heb altijd onafgebroken werk gehad.
Ik ook niet, maar wees er maar blij mee.
pi_117627572
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:38 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Bij welke gemeente en waarvoor? :)
Delft / Den Haag. Voor inrichting van het huis zoals vloerbedekking, ikea meubels en wasmachine (in 1 geval).
pi_117627860
Ik heb een WAO, maar vermoed dat ik niet interessant genoeg ben om te controleren.
Maar ik heb er geen problemen mee als ik toch een buitendienstmedewerker op de koffie zou krijgen.
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 14:50:57 #48
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_117627989
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:32 schreef Wokkel het volgende:

[..]

En papa komt gewoon lekker 3 dagen in de week daar wonen, de andere 4 zit hij bij zijn andere vrouwtjes.
Gewoon bij de wet vast leggen dat een man / vader erkent moet zijn en zo niet vervalt alle recht op kinderbijslag en andere hulp.
Want nu hebben ze vaak meerdere kinderen (gemiddeld 4 )( op de wekende mensen hun kosten.

terwijl ik ben opgevoed als je kinderen wil moet je daar zelf voor zorgen en daar moet geen andere de dupe van zijn en zo zie ik het dus met kinderbijslag ook.. en andere onzin subs.
kinderen is in mijn ogen in deze tijd gewoon een dure hobby zeker als het meer dan 2 zijn.
En dan al helemaal als de moeder alleen is ... dat is in mijn ogen al 100% fraude want een kind krijg je nooit alleen dus hoort de man gewoon de andere helft te betalen ......

En niet werkend maar wel alles doen ..
ik ken er ook zat in mijn omgeving zelf een hele goede vriendin is dit jaar al 5 keer naar het buitenland geweest.
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
pi_117628056
Dit gaat in mijn ogen veel te ver. Zonder aanleiding vind ik het niet terecht dat ze je lastig komen vallen. Als ze goede verdenkingen hebben mogen ze bewijzen gaan zoeken en niet eerder.
pi_117628155
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:53 schreef Chadi het volgende:
Dit gaat in mijn ogen veel te ver. Zonder aanleiding vind ik het niet terecht dat ze je lastig komen vallen. Als ze goede verdenkingen hebben mogen ze bewijzen gaan zoeken en niet eerder.
Heb liever dat ze eens de grote families aanpakken waar 75% van hen gewoon een uitkering pakt en ondertussen zwart werkt en weet ik wat meer en ondertussen fraudeert bij het leven. Dan dat ze de 55 jarige keihard aanpakken welke een aantal weekenden in de maand zijn vriendin of zoon in huis heeft.
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 14:58:08 #51
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_117628235
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:53 schreef Chadi het volgende:
Dus als je iemand 800 euro per maand geld geeft mag je dus niet even gaan kijken of hij of zij daadwerkelijk het geld op de juiste manier gebruikt en er dus geen misbruik van maakt ?

zo als met een Mercedes naar de voedselbank gaan of gaan klagen dat ze geen geld meer hebben maar wel voor 12 euro per dag blowen :)
pi_117628266
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:40 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Delft / Den Haag. Voor inrichting van het huis zoals vloerbedekking, ikea meubels en wasmachine (in 1 geval).
Bijzonder. In Rotterdam krijg je een lening en dan ook alleen voor het hoognodige (vloerbedekking bijvoorbeeld). Wat je dan ook weer in moet leveren met bonnetjes en dergelijke.
pi_117628278
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:56 schreef FAUSTINO het volgende:

[..]

Heb liever dat ze eens de grote families aanpakken waar 75% van hen gewoon een uitkering pakt en ondertussen zwart werkt en weet ik wat meer en ondertussen fraudeert bij het leven. Dan dat ze de 55 jarige keihard aanpakken welke een aantal weekenden in de maand zijn vriendin of zoon in huis heeft.
Dan kunnen ze met deze nieuwe mogelijkheden toch prima aan de slag?

Ze zullen zich natuurlijk primair focussen op situaties waar vermoed wordt dat zaken niet kloppen.
pi_117628330
quote:

[..]

Ja dat ook. Ik snap bij god niet waarom sommige mensen moedwillig niet werken. De hele dag thuis zitten niksen dat is toch geestdodend. Als ik een dag ziek ben dan kan ik niet wachten tot ik weer kan werken.
Ik vind dat iedereen die kan werken dan maar vrijwilligerswerk moet kunnen doen als hij of zij dat wil. En de staat moet die projecten daarvoor opzetten.
pi_117628345
quote:

[..]

Tja, aan de andere kant kun je ook zeggen dat zwart werken nu wordt gestimuleerd. Ik vind het een ander verhaal als men voor 40 uur per week bijverdient, maar een paar uur in de week als bijstandsmoeder kan ik me goed voorstellen.
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 15:02:10 #56
38496 Perrin
pi_117628377
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:59 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Ze zullen zich natuurlijk primair focussen op situaties waar vermoed wordt dat zaken niet kloppen.
Idd. En als je een controleur op bezoek krijgt terwijl je volkomen terecht een uitkering of subsidie ontvangt is dat ook niet het einde van de wereld.
pi_117628382
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:58 schreef RAVW het volgende:

[..]

Dus als je iemand 800 euro per maand geld geeft mag je dus niet even gaan kijken of hij of zij daadwerkelijk het geld op de juiste manier gebruikt en er dus geen misbruik van maakt ?

zo als met een Mercedes naar de voedselbank gaan of gaan klagen dat ze geen geld meer hebben maar wel voor 12 euro per dag blowen :)
In de gevallen die je hier schetst is er sprake van een verdenking.
pi_117628424
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:59 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Houd er rekening mee dat de ambtenaren niet naar zulke families toegaan omdat ze dus niet durven. Dat de politie uit ''hun'' straat blijft om problemen te voorkomen. Als hun gekort worden op de uitkering gaan ze met zijn allen even verhaal halen. Je begrijpt het probleem? En dat soort mensen mogen van mij dus keihard aangepakt worden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 15:00 schreef Chadi het volgende:

[..]

Ja dat ook. Ik snap bij god niet waarom sommige mensen moedwillig niet werken. De hele dag thuis zitten niksen dat is toch geestdodend. Als ik een dag ziek ben dan kan ik niet wachten tot ik weer kan werken.
Ik vind dat iedereen die kan werken dan maar vrijwilligerswerk moet kunnen doen als hij of zij dat wil. En de staat moet die projecten daarvoor opzetten.
Ben arbeidsongeschikt binnenkort ga ik ook weer aan de slag soms kan het niet maar ik snap wat je bedoeld en dat soort lui blijft iedere keer buiten schot.
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 15:03:11 #59
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_117628425
quote:

[..]

Mag je al zelfstandig poepen? Als iemand met een Mercedes naar de voedselbank en een uitkering krijgt dan is er reden om aan te nemen dat er fraude is. Dit is random bij mensen naar binnengaan en zo'n beetje iedereen krijgt geld van de overheid omdat de overheid zoveel geld van je afpakt dat je het wel nodig hebt. Jij snappen hoe eng en fascistisch dat systeem is? Jij begrijpen? Ik beter uitleggen moeten waarschijnlijk.
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 15:03:27 #60
3542 Gia
User under construction
pi_117628441
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 13:45 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

Nee, maar 4 dagen bij elkaar slapen wordt wel als samenwonend gezien.
Ben je gescheiden, dan mag je niet 1 dag bij elkaar slapen. Bij die ex, dus.
pi_117628459
quote:

[..]

Tuurlijk mag er wel op gecontroleerd worden hoe mijn geld uitgegeven wordt. Ik vind het alleen te ver dat iedere steuntrekker gelijk vogelvrij is in zijn huis . Steun krijgen wil niet zeggen dat je al je rechten afstaat.
pi_117628460
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 15:02 schreef Perrin het volgende:

[..]

Idd. En als je een controleur op bezoek krijgt terwijl je volkomen terecht een uitkering of subsidie ontvangt is dat ook niet het einde van de wereld.
Iemand die even binnenkomt is wat anders dan een controleur die zonder verdenking door heel je huis heen gaat zonder verdenking.
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 15:04:41 #63
3542 Gia
User under construction
pi_117628473
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 14:25 schreef barthol het volgende:
Je hoeft geen liefdes- of vriendschapsrelatie te hebben om toch een gemeenschappelijk huishouden te hebben. Het kan ook zijn dat iemand langdurig het grootste gedeelte van de week bij een familielid woont om die te helpen bij langdurige ziekte, en dat de kosten voor levensonderhoud zolang worden gedeeld.
Dat kun je aantonen en dat mag.
pi_117628498
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 15:02 schreef Perrin het volgende:

[..]

Wel tamelijk intimiderend.
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 15:06:07 #65
38496 Perrin
pi_117628513
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 15:04 schreef FAUSTINO het volgende:

[..]

Iemand die even binnenkomt is wat anders dan een controleur die zonder verdenking door heel je huis heen gaat zonder verdenking.
Bij mij issie iig welkom (ook al ontvang ik kinderbijslag en hopelijk binnenkort ook kinderopvang-subsidie).
pi_117628536
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 15:03 schreef FAUSTINO het volgende:

[..]

[..]

Ben arbeidsongeschikt binnenkort ga ik ook weer aan de slag soms kan het niet maar ik snap wat je bedoeld en dat soort lui blijft iedere keer buiten schot.
Het lijkt me vreselijk voor je als je niet mag werken. Ik hoop dat je toch ergens aan de slag mag met je beperkingen.
pi_117628684
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 15:06 schreef Perrin het volgende:

[..]

Bij mij issie iig welkom (ook al ontvang ik kinderbijslag en hopelijk binnenkort ook kinderopvang-subsidie).
Heb je al ooit zo'n controleur bezig gezien bij iemand? Ik wel en als er aanleiding is natuurlijk mag dat maar niet zonder reden. Zoals iemand het net zo mooi noemde ga eens bij de voedselbank staan pik je ze er zo uit welke frauderen :P

quote:
14s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 15:06 schreef Chadi het volgende:

[..]

Het lijkt me vreselijk voor je als je niet mag werken. Ik hoop dat je toch ergens aan de slag mag met je beperkingen.
Werk nu ook al als vrijwilliger zoveel verschilt dat straks niet :+
pi_117628847
En wat wil je überhaupt al in iemand zijn huis vinden wat op fraude moet duiden, dan kun je toch veel beter naar iemand bankrekening kijken?
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 15:18:40 #69
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_117628929
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 15:15 schreef Tocadisco het volgende:
En wat wil je überhaupt al in iemand zijn huis vinden wat op fraude moet duiden, dan kun je toch veel beter naar iemand bankrekening kijken?
ja en als iemand zwart werkt en die dus zijn geld niet laat storten op zijn rekening maar in handen ...

en dan thuis komen bij iemand van 800 euro per maand in komen maar wel alles nieuw hebben en een 50 inc beeldscherm hebben staan en een chesterfield bank en dat soort dingen..
dan kan je wel na gaan dat er iets niet klopt.
dat kan je niet zien aan een bankrekening, maar niet alleen op inwonende kijken ze hoor er zijn veel meer dingen waar ze op letten :) en dat kunnen ze alleen zien als ze ook bij je thuis zijn.
pi_117628969
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 15:15 schreef Tocadisco het volgende:
Juist 'm. Als je een bijstandsuitkering aanvraagt hoef je tenslotte ook niet op te geven welke kleur tv je hebt of hoeveel soorten douchegel je hebt staan.
pi_117629038
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 15:18 schreef RAVW het volgende:

[..]

ja en als ieamdn zwart werkt en die dus zijn geld niet laat storten op zijn rekening maar in handen ...

en dan thuis komen bij iemand van 800 euro per maand in komen maar wel alles nieuw hebben en een 50 inc beeldscherm hebben staan en een chesterfield bank en dat soort dingen..
dan kan je wel na gaan dat er iets niet klopt.
dat kan je niet zien aan een bankrekening maar niet alleen op inwonende kijken ze hoor er zijn veel meer dingen waar ze op letten :) en dat kunnen ze alleen zien als ze ook bij je thuis zijn.
En weet je wat de slimmeriken doen? Zetten alles op naam van de ouders en maken zelfs een brief op waarin staat dat alles in bruikleen is. Dat kwam ik laatst voor de eerste keer tegen de deurwaarder moest onverricht ter zake naar huis terug gaan :')
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 15:26:20 #72
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_117629184
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 15:22 schreef FAUSTINO het volgende:

[..]

En weet je wat de slimmeriken doen? Zetten alles op naam van de ouders en maken zelfs een brief op waarin staat dat alles in bruikleen is. Dat kwam ik laatst voor de eerste keer tegen de deurwaarder moest onverricht ter zake naar huis terug gaan :')
ja dat moet je dan wel aan kunnen tonen en ik weet het heel vaak gebeurd dat het "bruikleen" is
maar ook daar zijn ze natuurlijk tegenwoordig goed op voorbereid ..
Internet kan een hoop verraden tegenwoordig
pi_117629287
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 15:26 schreef RAVW het volgende:

[..]

ja dat moet je dan wel aan kunnen tonen en ik weet het heel vaak gebeurd dat het "bruikleen" is
maar ook daar zijn ze natuurlijk tegenwoordig goed op voorbereid ..
Internet kan een hoop verraden tegenwoordig
En in dat geval zou je denken dat het tokkies waren in dit geval ging het om ouders met een eigen onderneming en meer dan genoeg vermogen terwijl zoonlief en schoondochter een arbeidsongeschiktheid uitkering vingen. En dus ook nog eens overal schulden hadden.

En geloof maar dat die zich ingedekt hadden :')
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 15:37:22 #74
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_117629499
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 15:30 schreef FAUSTINO het volgende:

[..]

En in dat geval zou je denken dat het tokkies waren in dit geval ging het om ouders met een eigen onderneming en meer dan genoeg vermogen terwijl zoonlief en schoondochter een arbeidsongeschiktheid uitkering vingen. En dus ook nog eens overal schulden hadden.

En geloof maar dat die zich ingedekt hadden :')
ja weet het die krijgen ze ook niet of moeilijk te pakken.
maar iemand die even bijwerkt om nog een beetje de kinderen aan te kleden wordt gelijk gepakt en heel wat gekort maar dat soort lui hebben gewoon een luxe leven.

Ik kom voor me werk heel veel in aanraking met de onderlaag van de maatschappij.
dus weet wel wat er speelt.
geen geld hebben maar wel met hilfiger aan hebben en Marlboro roken.
pi_117629821
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 15:37 schreef RAVW het volgende:

[..]

ja weet het die krijgen ze ook niet of moeilijk te pakken.
maar iemand die even bijwerkt om nog een beetje de kinderen aan te kleden wordt gelijk gepakt en heel wat gekort maar dat soort lui hebben gewoon een luxe leven.

Ik kom voor me werk heel veel in aanraking met de onderlaag van de maatschappij.
dus weet wel wat er speelt.
geen geld hebben maar wel met hilfiger aan hebben en Marlboro roken.

Juist en daar hangt het verschil in. Die Hilfiger komt meestal van de zwarte markt af en bij de kringloop hangt er ook vaker dure merkkleding het hoeft dus niet altijd zo te zijn dat daar een godsvermogen voor uitgegeven word. Daarentegen ben ik het met je eens dat veelal in zulke families gerookt word. Rook zelf ook echter haal ik mijn shag in België scheelt behoorlijk :')
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 15:47:58 #76
373754 mossad_agent
pi_117629859
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 15:05 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Wel tamelijk intimiderend.
Maar daar krijg je wel een vergoeding voor ;) Het mag best intimiderend zijn...sterker nog, het móet zelfs stimulerend zijn , men moet uiteraard zo kort mogelijk de uitkering trekken.
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 15:52:41 #77
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_117630018
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 15:47 schreef FAUSTINO het volgende:

[..]

Juist en daar hangt het verschil in. Die Hilfiger komt meestal van de zwarte markt af en bij de kringloop hangt er ook vaker dure merkkleding het hoeft dus niet altijd zo te zijn dat daar een godsvermogen voor uitgegeven word. Daarentegen ben ik het met je eens dat veelal in zulke families gerookt word. Rook zelf ook echter haal ik mijn shag in België scheelt behoorlijk :')
dat van die kleding klopt wel , het is ook wel vreemd mensen die het niet weten dat je ook goedkoop aan kan komen is het wel raar op kijken .
Bij ons werk hebben we namelijk elke week een weggeefwinkel voor arme mensen en als je ziet wat daar af en toe naar binnen gaat .. alleen omdat het gratis is en omdat er soms best wel eens goede spullen tussen zitten die geld kunnen opleveren

maar met dat roken vind ik vaak wel vaag, ik zelf heb ook gerookt en rookte shag en werkte
maar dan zie je dus mensen met een uitkering met merk sigaretten lopen .. en geen zelf gedraaide zooi.

dan heb je toch zo iets van , waarom moet ik met me koude handen draaien en hun gewoon lekker gelijk roken wanneer ze willen
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 15:54:08 #78
353861 ElviraKlapmuts
stelt graag vragen...
pi_117630067
Kun je kinderbijslag eigenlijk wel weigeren dan? Naar mijn weten wordt het je nog net niet door je strot geduwd. En verder, wat kun je daarmee frauderen in vredesnaam?
wannabe Yi-Long zijn grootste fan!
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 16:00:06 #79
38496 Perrin
pi_117630296
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 15:54 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
Kun je kinderbijslag eigenlijk wel weigeren dan? Naar mijn weten wordt het je nog net niet door je strot geduwd. En verder, wat kun je daarmee frauderen in vredesnaam?
Oh jazeker..

quote:
Grote fraude kinderbijslag Egypte
Bijna driekwart van de dubbele kinderbijslag die vorig jaar werd uitgekeerd aan ouders voor in Egypte wonende kinderen, is bij controle onterecht gebleken
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 16:01:53 #80
353861 ElviraKlapmuts
stelt graag vragen...
pi_117630369
Ja, die kinderen die zg. in het buitenland zouden wonen, maar ik heb het over mensen hier, die niets met het buitenland te maken hebben (hoe zeg je zoiets goed??).
wannabe Yi-Long zijn grootste fan!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')