abonnement Unibet Coolblue
pi_117806289
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 09:11 schreef Dissectienaald het volgende:
http://www.albertusperk.n(...)1.1%20Montenberg.pdf

Een interview met Johan Montenberg voor een tijdschriftje genaamd Eigen Perk. Lees ook even het stukje waarin Montenberg ervan overtuigd was dat het spookte op de Hoge Dreuvik en dat hij kennis heeft gemaakt met de Drentse Dienstmeisjes. Ook een saillant detail is dat Montenbergs vader een ingenieur was bij de Staats Spoorwegen. Kennen jullie, jongens en meisjes, nog iemand die ingenieur was bij de Staats Spoorwegen, ongeveer rond dezelfde tijd dat papa Montenberg daar zijn werk deed?

Mag ik jullie overigens wijzen op een psychologisch verschijnsel dat 'contaminatie' heet? Herinneringen zijn namelijk niet op chronologische wijze in ons geheugen opgeslagen, en het komt vaker voor dat mensen zich op anachronistische wijze zaken herinneren. Dan wordt bijvoorbeeld iets wat van veel later datum is, toegeschreven aan een eerdere periode. Een mooi voorbeeld is wederom het Roswell incident: begrafenisondernemer Glenn Dennis herinnerde zich dat hij een zuster had gesproken die de lichamen van de buitenaardse wezentjes had gezien, en hij noemde haar zelfs bij naam. Dat is een prachtige getuige voor de ufologen, echter: ze konden haar niet vinden. Sterker nog: die hele zuster had daar nooit gewerkt, niet in 1947 maar ook niet in latere tijden. Onderzoekers van History Channel kregen inzage in de rapportages uit die periode, en vonden een rapport van een rechtszaak tegen een 'hysterische verpleegster'. Uit 1956. Dus negen jaar na het Roswell incident. Maar goed, er viel geld te verdienen aan het incident, dus men herinnerde maar raak, en het aantal getuigen nam zienderogen toe.

In hoeverre is dit van toepassing op het Ronde Huis? Nou, er is in de jaren vijftig een organisatie actief geweest die vakantiekampen organiseerde voor kinderen... Neem daarbij in ogenschouw dat Montenberg 38 jaar na het overlijden van Van Vloten met zijn onderzoek begint, en dat Montenberg een bepaalde vorm van bijgeloof heeft en dan raak ik steeds meer overtuigd van het feit dat hier zeer onzorgvuldig onderzocht is.

Met betrekking tot het zoeken van lijken: ik begreep dat er ook uit. Die briefjes waren niet voor niets opgehangen, men hoopte daar iets sinisters in die gangen te vinden. Ook een foutje van velen: de gangen waren nooit opgeblazen, maar volgestort met zand. Het is trouwens ook niet ongewoon dat rijken ondergrondse gangen bouwden. Negen van de tien keer was het makkelijker om naar bepaalde delen van je eigendom te gaan, maar de tijd waarin Van Vloten zijn huis bouwde, was er eentje van politieke spanningen. Er hing oorlog in de lucht, en dan zijn ondergrondse gangen mooie ontsnappingswegen.
Ja, dit had ik ook al aangehaald idd, de Sch. in dit artikel is ene Bram van der Schuyt, die dit heeft opgetekend in het kader van een oral history project.
Wel spoken idd, maar niets over het ronde huis.
Volgens mij dateerde dit stuk van 1996?
I´m back.
pi_117806295
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 10:28 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Done :)
Thanx.
I´m back.
pi_117808103
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 09:53 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Welk artikel is uit 2006?

Sch. wordt als collega-onderzoeker genoemd door Pegasus/Couzy iig, en omdat, als dat Schalkwijk is, hij nog leeft zou dat natuurlijk de link kunnen zijn tussen publiciteit in 1976 en in onze tijd.
Het artikel van Biesemaat was in 2006: http://www.deweekkrant.nl/images/library/20110309155844.pdf
pi_117808134
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 11:37 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het artikel van Biesemaat was in 2006: http://www.deweekkrant.nl/images/library/20110309155844.pdf
Okee, bedankt. Die zie ik nu pas....
Ga ik straks even lezen, zie iig al dat dit artikel verder gaat dan dat van Septer.
----------------------------------
Hier wordt er dus van gemaakt dat er sprake was van Dutroux-achtige orgieën en wordt Prins Hendrik vermeld; nu kon Septer dat er obviously nog niet van maken, maar iig heeft Septer het niet echt over orgieën en ook Prins Hendrik wordt niet vermeld (volgens mij). Beide maken gewag van jonge slachtoffertjes en brengen dit in verband met Van Vloten/ronde huis. Biesemaat sterker dan Septer. En voor het eerst duikt dus Sch. op? Schalkwijk. Die dus vanaf 79/80 samenwerkte met Montenberg, en er dus wrs in 68/71 nog niet bij was. Een reden misschien waardoor het artikel van Septer nog niet zo ver gaat als dat van Biesemaat. Verder heb je het verhaal erbij zitten van Delius Pit, de helderziende, en de toenmalige BVD, die zich ermee bemoeide en dus het archief van Montenberg in beslag nam?

Dit stukje info was mij ontgaan
http://www.deweekkrant.nl(...)_huis_uitgesteld_554

quote:
Boek Ronde Huis uitgesteld
ReageerPrint dit artikel
Share on facebook Share on twitter Share on google_plusone
Share on email
Nunspeet Huis aan Huis

27 apr 2012

NUNSPEET - Het boek over het Ronde Huis in Nunspeet is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Reden is dat Hans Schalkwijk anonieme bronnen niet bekend wil maken.
Het Ronde Huis in Nunspeet dat velen tot de verbeelding spreekt. Het boek er over wordt voorlopig uitgesteld
Het Ronde Huis in Nunspeet dat velen tot
de verbeelding spreekt. Het boek er over
wordt voorlopig uitgesteld

In 2009 was tussen Schalkwijk en Biesmaat overeenstemming gekomen over de publicatie. Biesemaat was inmiddels overgegaan tot het schrijven van de uitgave. Na de overeenkomst heeft Schalkwijk de stekker eruit getrokken. Biesemaat is inmiddels een juridische procedure tegen Schalkwijk gestart.
Must Magazine

Maart 2006 schreef Ton Biesemaat een artikel over het Ronde Huis in het tijdschrift Must Magazine. Hij baseerde dat artikel op twee onderzoeksrapporten die hij had achterhaald bij de publicist en voormalige NCRV-programmamaker Arnold Jan Scheer. Tijdens zijn research ontdekte Biesemaat dat een opsteller van de onderzoeksrapporten Hans Schalkwijk was. Hij benaderde Schalkwijk voor meer informatie maar die was te bang om mee te werken.
Spraakmakend artikel

Na de publicatie in Must Magazine liet Biesemaat de zaak verder rusten totdat in 2009 vanuit Canada Dirk Septer contact met hem zocht over het Ronde Huis. Dirk Septer was de auteur van een geruchtmakend artikel in 1976 over het Ronde Huis in Nunspeet Vooruit. Dirk Septer voorzag Ton Biesemaat van nieuwe informatie. Biesemaat was dusdanig geprikkeld dat hij Hans Schalkwijk opnieuw benaderde. Deze was inmiddels naar België verhuisd en wilde nu wel meewerken. Zo kwam de overeenkomst tussen Biesemaat en Schalkwijk tot stand.
Anonieme bronnen

Echter Schalkwijk beloofde aan Biesemaat dat hij enkele anonieme bronnen die in het boek zouden worden opgevoerd aan de onderzoeksjournalist kenbaar zou maken. Dat heeft Schalkwijk echter niet gedaan. Zulks was een vereiste voor Biesemaat. Het ging Ton Biesemaat vooral om een anonieme bron van Schalkwijk die Prins Hendrik in verband bracht met het Ronde Huis. Inmiddels was Hans Schalkwijk verbolgen dat Biesemaat het oude artikel uit Must Magazine van maart 2006 opnieuw gepubliceerd had in zijn boek Geheimen van Oranje. Dit boek was in 2011 uitgegeven bij Just Publishers en ook het boek over het Ronde Huis zou bij deze uitgever gepubliceerd worden.
Bemiddelingspogingen

Achter de rug van Biesemaat om nam Schalkwijk contact op met Just Publishers om het boek zonder de inbreng van Biesemaat te publiceren. Biesemaat hoorde dit van Just Publishers en het conflict tussen Biesemaat en Schalkwijk was geboren. Ondanks verwoede bemiddelingsgpogingen van de uitgever zegde uiteindelijk Hans Schalkwijk eenzijdig de overeenkomst met Ton Biesemaat op.


[ Bericht 18% gewijzigd door Ryan3 op 10-10-2012 12:47:11 ]
I´m back.
pi_117809927
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 09:53 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Welk artikel is uit 2006?

Sch. wordt als collega-onderzoeker genoemd door Pegasus/Couzy iig, en omdat, als dat Schalkwijk is, hij nog leeft zou dat natuurlijk de link kunnen zijn tussen publiciteit in 1976 en in onze tijd.
Must Magazine van maart 2006.
pi_117809982
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 10:33 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, dit had ik ook al aangehaald idd, de Sch. in dit artikel is ene Bram van der Schuyt, die dit heeft opgetekend in het kader van een oral history project.
Wel spoken idd, maar niets over het ronde huis.
Volgens mij dateerde dit stuk van 1996?
1991. Eerste nummer van dat jaar.
pi_117810186
Iemand de column in Cobouw gelezen? Interview met Biesemaat. Hij heeft het over het Ronde Huis als zijnde een gebouw met een 'doorsnee' van acht meter. Echter in het Nunspeets Nieuws- en Advertentieblad van 17 januari 1963 staat in een artikel de omtrek van het Ronde Huis vermeld: 58 meter. De doorsnee, of diameter, zou dan neerkomen op iets meer dan 18 meter. Voorts komt Biesemaat met de bewering dat de vorm en bepaalde versieringen Germaanse symbolen zouden zijn. Nogal vaag. Cirkels zijn in vele cultuurkringen belangrijke symbolen. Voor hetzelfde geld wilde Van Vloten de Zuid Europese rotunda nabouwen, die ook half-cirkelvormig tot cirkelvormig zijn. De geogliefen, tja, dat is een kwestie van 'wat wil je zien'? Hij heeft het over 'verhalen' van meisjes die nooit meer terugkwamen. Dat laatste vind ik erg interessant: zat er iemand in die jaren elke dag te posten wat er met het Decauville-treintje van en naar het Ronde Huis ging? Dat het verhaal van kalk in de grond direct in verband wordt gebracht met 'lijken die oplossen in ongebluste kalk', zure grond maak je minder zuur door er kalk in te verwerken, en Van Vloten stond erom bekend dat hij de bodem 'verrijkt' had en voor nieuwe aanplant had gezorgd.

Klinkt dit niet als wanhopig proberen iemand aan de schandpaal te nagelen met flinterdun bewijs? Om nog maar te zwijgen van matig onderzoek?
pi_117810264
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 11:38 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Okee, bedankt. Die zie ik nu pas....
Ga ik straks even lezen, zie iig al dat dit artikel verder gaat dan dat van Septer.
----------------------------------
Hier wordt er dus van gemaakt dat er sprake was van Dutroux-achtige orgieën en wordt Prins Hendrik vermeld; nu kon Septer dat er obviously nog niet van maken, maar iig heeft Septer het niet echt over orgieën en ook Prins Hendrik wordt niet vermeld (volgens mij). Beide maken gewag van jonge slachtoffertjes en brengen dit in verband met Van Vloten/ronde huis. Biesemaat sterker dan Septer. En voor het eerst duikt dus Sch. op? Schalkwijk. Die dus vanaf 79/80 samenwerkte met Montenberg, en er dus wrs in 68/71 nog niet bij was. Een reden misschien waardoor het artikel van Septer nog niet zo ver gaat als dat van Biesemaat. Verder heb je het verhaal erbij zitten van Delius Pit, de helderziende, en de toenmalige BVD, die zich ermee bemoeide en dus het archief van Montenberg in beslag nam?

Het is erg veilig om te zeggen dat je door de BVD of AIVD bent meegenomen voor verhoor: niemand mag die archieven inzien. https://www.aivd.nl/algem(...)telde-vragen/#486133
Het is wel een mooi verhaal.
pi_117810478
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 12:42 schreef Dissectienaald het volgende:

[..]

Het is erg veilig om te zeggen dat je door de BVD of AIVD bent meegenomen voor verhoor: niemand mag die archieven inzien. https://www.aivd.nl/algem(...)telde-vragen/#486133
Het is wel een mooi verhaal.
Ja, idd, is ook een mooi verhaal idd.

Echter er bestaan dus wel 2 onderzoeksrapporten, zie boven (jij verwees er al eerder een keer naar, dacht ik): bij de NCRV programmamaker Arnold Jan Scheer.
I´m back.
pi_117810602
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 11:38 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Verder heb je het verhaal erbij zitten van Delius Pit, de helderziende, en de toenmalige BVD, die zich ermee bemoeide en dus het archief van Montenberg in beslag nam?

Biesemaat schrijft in 2006 dat Sch. (kennelijk Schalkwijk) zegt dat twee van zijn rapporten over het Ronde Huis ook zijn gejat in die inbraak bij Wim Klinkenberg.
Het is Couzy die beweert dat het archief van Montenberg door de BVD in beslag is genomen en dat zijn telefoon was afgetapt. Sch. zegt hier niks over tegen Biesemaat
Verder beweert Couzy dat Sch.opgepakt zou zijn door de BVD voor verhoor. Ook dit zei Sch. niet tegen Biesemaat.
Twee 'feiten' ? Eerder twee leugens van Couzy...Ik dacht van wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 10-10-2012 13:01:27 ]
pi_117810909
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 12:55 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Biesemaat schrijft in 2006 dat Sch. (kennelijk Schalkwijk) zegt dat twee van zijn rapporten over het Ronde Huis ook zijn gejat in die inbraak bij Wim Klinkenberg.
Het is Couzy die beweert dat het archief van Montenberg door de BVD in beslag is genomen en dat zijn telefoon was afgetapt. Sch. zegt hier niks over tegen Biesemaat
Verder beweert Couzy dat Sch.opgepakt zou zijn door de BVD voor verhoor. Ook dit zei Sch. niet tegen Biesemaat.
Twee 'feiten' ? Eerder twee leugens van Couzy...Ik dacht van wel.
In een andere bron worden 2 onderzoeksrapporten over het ronde huis genoemd die Arnold Jan Scheer in bezit had, ook zijn naam begint met Sch hè.

Ik denk overigens idd dat naar mate de tijd vorderde het verhaal werd aangedikt, bijgeschaafd, opgeblazen om zodoende te kunnen dienen als puzzelstukje in het complotdenken van Biesemaat en Couzy. Mooiste voorbeeld is dat Couzy ineens aankomt met de bewering dat nota bene Montenberg een zoon is van Prins Hendrik.

[ Bericht 6% gewijzigd door Ryan3 op 10-10-2012 13:15:15 ]
I´m back.
pi_117811162
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 12:40 schreef Dissectienaald het volgende:Hij heeft het over het Ronde Huis als zijnde een gebouw met een 'doorsnee' van acht meter. Echter in het Nunspeets Nieuws- en Advertentieblad van 17 januari 1963 staat in een artikel de omtrek van het Ronde Huis vermeld: 58 meter. De doorsnee, of diameter, zou dan neerkomen op iets meer dan 18 meter.
Dit moet nu makkelijk meetbaar zijn. Het contour van het huis is min of meer het gebied tussen waar gegraven is (de 2 gaten in de wal) en de overkant van het open stuk daar. Meet je dat, dan heb je volgens mij een redelijk betrouwbare maat voor wat betreft de doorsnede.

http://www.flickr.com/pho(...)93848/in/photostream
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_117811549
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 12:40 schreef Dissectienaald het volgende:
Echter in het Nunspeets Nieuws- en Advertentieblad van 17 januari 1963 staat in een artikel de omtrek van het Ronde Huis vermeld: 58 meter. De doorsnee, of diameter, zou dan neerkomen op iets meer dan 18 meter.
Logischerwijs is 18 meter beter dan 8m. Ik zit hier in mijn woonkamer met een lengte van 8 meter en bedenk hoe dit rond zal zijn, opgedeelt in twee kamers, met een grote ronde centrale hal. Of dat gaat niet lukken, of er hebben kabouters gewoont.
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_117812015
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 13:29 schreef lxhkrd het volgende:

[..]

Logischerwijs is 18 meter beter dan 8m. Ik zit hier in mijn woonkamer met een lengte van 8 meter en bedenk hoe dit rond zal zijn, opgedeelt in twee kamers, met een grote ronde centrale hal. Of dat gaat niet lukken, of er hebben kabouters gewoont.
Misschien is de 1 in het getal 18 wel weg gevallen?
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_117816949
quote:
10s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 13:44 schreef Toppie_ het volgende:

[..]

Misschien is de 1 in het getal 18 wel weg gevallen?
Dat is één mogelijkheid, waarschijnlijk heeft Biesemaat gelezen hoe Van Vloten met provisorische methoden de onderkant van het huis heeft opgezet: een paal in het midden en daar weer een lat van 8 meter aan bevestigd, tot daar moest kops gemetseld worden. Dan is dus de straal 8 meter en de doorsnede 16 meter (doorsnede is r x 2).
pi_117817968
Oke nu heeft het lang genoeg geduurd !

Wij RVHRH (Ridders Van Het Ronde Huis) zijn een groep bestaand uit: 7 gravers, 1 onderzoeker, gem Nunspeet, staats bosbeheer & de archeoloog.
Daarnaast onderhouden wij contact met: HRH Facebook, Overdose & nog een aantal onderzoekers.
Voor zover vegen wij alle feite die er nu liggen van tafel af, en als een beschuldiging niet onderbouwd kan worden. Dan lijkt mij dat toch wel duidelijk ;)
Daarbij zijn wij druk bezig met doorspitten van archieven & verhalen van voormalige werknemers,
zelf doen wij ook het nodige veld werk.
En zullen onze bevindingen/werkzaamheden te zien zijn op een aantal websites, diegene weten zelf welke dit zullen zijn.

En wij zijn een onafhankelijk team, en werken volledig voor ons zelf. En dus NIET op opdracht van....
Dus bij deze !
pi_117818424
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 16:22 schreef RHSEARCHER het volgende:
Oke nu heeft het lang genoeg geduurd !

Wij RVHRH (Ridders Van Het Ronde Huis) zijn een groep bestaand uit: 7 gravers, 1 onderzoeker, gem Nunspeet, staats bosbeheer & de archeoloog.
Daarnaast onderhouden wij contact met: HRH Facebook, Overdose & nog een aantal onderzoekers.
Voor zover vegen wij alle feite die er nu liggen van tafel af, en als een beschuldiging niet onderbouwd kan worden. Dan lijkt mij dat toch wel duidelijk ;)
Daarbij zijn wij druk bezig met doorspitten van archieven & verhalen van voormalige werknemers,
zelf doen wij ook het nodige veld werk.
En zullen onze bevindingen/werkzaamheden te zien zijn op een aantal websites, diegene weten zelf welke dit zullen zijn.

En wij zijn een onafhankelijk team, en werken volledig voor ons zelf. En dus NIET op opdracht van....
Dus bij deze !
Goed bezig!
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_117818950
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 16:22 schreef RHSEARCHER het volgende:
Oke nu heeft het lang genoeg geduurd !

Wij RVHRH (Ridders Van Het Ronde Huis) zijn een groep bestaand uit: 7 gravers, 1 onderzoeker, gem Nunspeet, staats bosbeheer & de archeoloog.
Daarnaast onderhouden wij contact met: HRH Facebook, Overdose & nog een aantal onderzoekers.
Voor zover vegen wij alle feite die er nu liggen van tafel af, en als een beschuldiging niet onderbouwd kan worden. Dan lijkt mij dat toch wel duidelijk ;)
Daarbij zijn wij druk bezig met doorspitten van archieven & verhalen van voormalige werknemers,
zelf doen wij ook het nodige veld werk.
En zullen onze bevindingen/werkzaamheden te zien zijn op een aantal websites, diegene weten zelf welke dit zullen zijn.

En wij zijn een onafhankelijk team, en werken volledig voor ons zelf. En dus NIET op opdracht van....
Dus bij deze !
Mijn vrouw, Staal op dit forum, heeft even de gemeente Nunspeet gebeld, in het kader van de fact checking, zeg maar.
De woordvoerder van de gemeente Nunspeet zegt het volgende:
1) Ze zijn op de hoogte van de grafwerkzaamheden, zijn dit gaan controleren, en kwamen diepe holen en putten tegen (tegen de 2m diep). Deze diepe holen en putten vormen een potentieel gevaar. Bijv. voor mountainbikers en wandelaars e.d.
2) Ze kwamen in contact met een groep jongeren, die daar groeven, en alleen al lyrisch werden van een stukje fundament van het ronde huis.
3) Besloten is om de zaak voorlopig aan te zien, maar te proberen in goede banen te leiden, om bijv. te voorkomen dat er ongelukken plaatsvinden.
4) Vervolgens hebben ze contact opgenomen met Staatsbosbeheer, want juridisch valt dit niet onder de taak van de gemeente. Staatsbosbeheer is de formele eigenaar nl. Daar hebben ze een contactpersoon onder de voornaam Jan achternaam anoniem voor het forum aangesteld om het gedrag van de jongeren in goede banen te leiden.
5) Bedoeling is iig dat er hekken zullen worden geplaatst, hoever Staatsbosbeheer daar momenteel mee is, is de gemeente op dit moment onbekend. Gesprekken met de jongeren zullen worden gevoerd, hoe ver het daarmee is, is de gemeente eveneens onbekend.
6) De woordvoerder van de gemeente Nunspeet weerspreekt iig onomwonden dat er een werkgroep zou zijn ivm het ronde huis, waar de gemeente in zijn officiële hoedanigheid aan meewerkt...
7) Staatsbosbeheer probeert het gedrag van de jongeren in goede banen te leiden...
8) Belang van gemeente en Staatsbosbeheer is om verdere schade te voorkomen, en risico's te voorkomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 10-10-2012 17:00:46 ]
I´m back.
pi_117819495
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 16:34 schreef lxhkrd het volgende:

[..]

Goed bezig!
quote:
14s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 16:48 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Mijn vrouw, Staal op dit forum, heeft even de gemeente Nunspeet gebeld, in het kader van de fact checking, zeg maar.
De woordvoerder van de gemeente Nunspeet zegt het volgende:
1) Ze zijn op de hoogte van de grafwerkzaamheden, zijn dit gaan controleren, en kwamen diepe holen en putten tegen. Deze diepe holen en putten vormen een potentieel gevaar. Bijv. voor mountain bikers en wandelaars e.d.
2) Ze kwamen in contact met een groep jongeren, die daar groeven, en alleen al lyrisch werden van een stukje fundament van het ronde huis.
3) Besloten is om de zaak voorlopig aan te zien, maar te proberen in goede banen te leiden, om bijv. te voorkomen dat er ongelukken plaatsvinden.
4) Vervolgens hebben ze contact opgenomen met Staatsbosbeheer, want juridisch valt dit niet onder de taak van de gemeente. Staatsbosbeheer is de formele eigenaar nl. Daar hebben ze een contactpersoon onder de voornaam Jan achternaam anoniem voor het forum aangesteld om het gedrag van de jongeren in goede banen te leiden.
5) Bedoeling is iig dat er hekken zullen worden geplaatst, hoever Staatsbosbeheer daar momenteel mee is, is de gemeente op dit moment onbekend. Gesprekken met de jongeren zullen worden gevoerd, hoe ver het daarmee is, is de gemeente onbekend.
6) De woordvoerder van de gemeente Nunspeet weerspreekt iig onomwonden dat er een werkgroep zou zijn ivm het ronde huis, waar de gemeente in zijn officiële hoedanigheid aan meewerkt...
7) Staatsbosbeheer probeert het gedrag van de jongeren in goede banen te leiden...
Beetje oud nieuws, plannen zijn gewijzigd, en voor zover is Jan ( SBB) en Maarten (Archeoloog) goed te spreken over de plannen die wij nu hebben.
En gaan we nu alles wat besproken is vandaag om 1 uur bij SBB, in goede banen leiden met personen die daarvoor opgeleid zijn.
Iedereen die belt of mailt naar bovengenoemde personen hoeft ook geen reactie te verwachten ;)
pi_117819525
En de gaten zijn grotendeels weer afgesloten in overleg met SBB
pi_117819593
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 17:00 schreef RHSEARCHER het volgende:

[..]

[..]

Beetje oud nieuws, plannen zijn gewijzigd, en voor zover is Jan ( SBB) en Maarten (Archeoloog) goed te spreken over de plannen die wij nu hebben.
En gaan we nu alles wat besproken is vandaag om 1 uur bij SBB, in goede banen leiden met personen die daarvoor opgeleid zijn.
Iedereen die belt of mailt naar bovengenoemde personen hoeft ook geen reactie te verwachten ;)
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 17:01 schreef RHSEARCHER het volgende:
En de gaten zijn grotendeels weer afgesloten in overleg met SBB
Kortom die woordvoerder van de gemeente heeft gelijk.
Ze proberen jullie een beetje te temperen, hekken te zetten en te voorkomen dat jullie nog meer schade aanrichten en voor gevaar zorgen, toch?
I´m back.
  woensdag 10 oktober 2012 @ 17:11:11 #173
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_117819897
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 17:00 schreef RHSEARCHER het volgende:

[..]

[..]

Beetje oud nieuws, plannen zijn gewijzigd, en voor zover is Jan ( SBB) en Maarten (Archeoloog) goed te spreken over de plannen die wij nu hebben.
En gaan we nu alles wat besproken is vandaag om 1 uur bij SBB, in goede banen leiden met personen die daarvoor opgeleid zijn.
Iedereen die belt of mailt naar bovengenoemde personen hoeft ook geen reactie te verwachten ;)
Dus na 13:00 uur was er geen werkgroep met de gemeente. Want dat oude nieuws dat je postte was van na 13:00 uur.

En het is gewoon een feit dat ze jullie proberen te bedaren. Maar toevallig heb ik genoeg ervaring met hoaxen om te weten dat wanneer blijkt dat Staatsbosbeheer een manier zal zoeken om jullie te weren jullie vernielingen gaan aanbrengen.

Dude, je hebt al mazzel dat jullie geen procesverbaal aan jullie broek hebben hangen wegens illegaal zonder vergunning graven in de eigendommen van Staatsbosbeheer. Ze zijn coulant en proberen het in goede banen te leiden. Dat je dat zelf niet in de gaten hebt joh.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_117820178
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 17:03 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

[..]

Kortom die woordvoerder van de gemeente heeft gelijk.
Ze proberen jullie een beetje te temperen, hekken te zetten en te voorkomen dat jullie nog meer schade aanrichten en voor gevaar zorgen, toch?
Helaas moet ik je daarin ongelijk geven, we hebben zelf besloten om te stoppen met graven.
Anders wou sbb ook niet met ons samenwerken, daarbij heeft SBB een bestemmingsplan uitgeschreven voor het gebied.
Het gebied is nu wel afgezet ( met lint ) maar wanneer er weer gegraven word, en wij merken dit of de boa's die op het moment veel in het gebied zijn. dan is er misschien een kans dat het afgezet gaat worden.
En zullen er weinig mensen meer bij kunnen komen ;) daarom willen wij heel graag zoveel mogelijk info over de tunnels !
  woensdag 10 oktober 2012 @ 17:21:19 #175
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_117820265
Okay. :').
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  woensdag 10 oktober 2012 @ 17:22:56 #176
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_117820332
Ik vind in ieder geval wel dat de heren van Staatsbosbeheer en de Gemeente Nunspeet goed gehandeld hebben. Beter weten wat er op doet i.p.v. negeren. Dat is echt positief.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_117820400
Als ze het negeert hadden was het waarschijnlijk alleen maar erger geworden ;)
pi_117820782
Conclusie: De RvhRH bestaan niet.

Dan hebben we dat in elk geval duidelijk. ^O^
  woensdag 10 oktober 2012 @ 17:34:13 #179
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_117820801
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 17:24 schreef RHSEARCHER het volgende:
Als ze het negeert hadden was het waarschijnlijk alleen maar erger geworden ;)
Oh ja, dat geloof ik zeer zeker. Ze doen het goed. Want ik was even bang dat als jullie niet serieus worden genomen en er ineens hekken of linten zouden zijn dat jullie dan juist als een malle te keer zouden zijn gegaan. Wat ook begrijpelijk is. Maar er zijn wel gemeentes in Nederland die zoiets negeren en er zich een later stadium als de beer los is zelfs geen raad mee weten en later een beetje gaan steggelen wie de schade moet betalen.

Ik volg deze reeks af en toe, meestal via Ryan. Maar toen ik de gemeente Nunspeet hoorde als onderdeel van de werkgroep dacht ik weer van kom, meteen efkes bellen dan.

VInd het tof dat je updates post en doe dat dan niet alleen op andere sites. Gewoon ook hier en ja, ik check feiten wel graag, dat kun je mij niet kwalijk nemen. Ook sceptici volgen deze reeks graag. :).
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_117822026
quote:
daarom willen wij heel graag zoveel mogelijk info over de tunnels !
Wat is er bekent over de tunnels, en dan bedoel ik niet de fundering van HRH of andere putten.
Waar is het van gemaakt: bakstenen, beton, mijnbouw !?
kun je er in lopen, staan of moet je kruipen (dimensies)

Een eind punt zou uitkomen bij de Kraaienhorst !? Een bij Vierhouten !?

Wie weet er meer...
pi_117822399
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 17:24 schreef RHSEARCHER het volgende:
Als ze het negeert hadden was het waarschijnlijk alleen maar erger geworden ;)
Waar gaan die 7 gravers van jullie nu graven dan? Achtertuin?
I´m back.
pi_117824597
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 18:06 schreef Nlnety het volgende:

[..]

Wat is er bekent over de tunnels, en dan bedoel ik niet de fundering van HRH of andere putten.
Waar is het van gemaakt: bakstenen, beton, mijnbouw !?
kun je er in lopen, staan of moet je kruipen (dimensies)

Een eind punt zou uitkomen bij de Kraaienhorst !? Een bij Vierhouten !?

Wie weet er meer...
Ik ben goed bekend in en om Vierhouten, daar zijn nooit tunnels of gangen gevonden. Waar bij Vierhouten zou de tunnel dan ongeveer uit moeten komen?
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_117824952
quote:
10s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 19:16 schreef Toppie_ het volgende:

[..]

Ik ben goed bekend in en om Vierhouten, daar zijn nooit tunnels of gangen gevonden. Waar bij Vierhouten zou de tunnel dan ongeveer uit moeten komen?
Het is natuurlijk ook een uitermate vaag verhaal dat het vergeven zou zijn van de tunnels... doel: Chinees-Indische meisjes smokkelen van station Nunspeet of Vierhouten naar het ronde huis?
Er werd nl. tevens gezegd dat die meisjes gewoon open en bloot via dat lijntje aankwamen. Waarom dan tunnels?

Verder wordt gesuggereerd dat dat lijntje (of een afsplitsing ervan) uitsluitend werd aangelegd om meisjes aan te voeren.... gaat het dan om honderden of duizenden meisjes (+speciale gast Prins Hendrik uiteraard), alleen dan heeft de investering van zo'n lijntje misschien enigszins rendement, of had het gewoon niet te maken met de bosbouw die Van Vloten op zijn landgoed bedreef? Dus hout van zijn terrein naar het station brengen voor verder vervoer?
I´m back.
pi_117825966
Tunnels, tunnels, ik geloof daar niet in. Misschien een kelder of een gang tussen kelders. Maar een langere tunnel dan 10 meter, no way!
Was allang gevonden of ingestort na 100 jaar. Vergeet ook niet dat er redelijk intensief bosbouw op wordt gepleegd.
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_117826091
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 19:45 schreef lxhkrd het volgende:
Tunnels, tunnels, ik geloof daar niet in. Misschien een kelder of een gang tussen kelders. Maar een langere tunnel dan 10 meter, no way!
Was allang gevonden of ingestort na 100 jaar. Vergeet ook niet dat er redelijk intensief bosbouw op wordt gepleegd.
Nee, idd, de conclusie daaruit mag zijn dat er dus ook in het geheel niet gegraven hoeft te worden hè.
I´m back.
pi_117826274
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 17:33 schreef mootie het volgende:
Conclusie: De RvhRH bestaan niet.

Dan hebben we dat in elk geval duidelijk. ^O^
Goed zo hou dat maar lekker aan in je eigen waan ;)
pi_117826366
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 19:48 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, idd, de conclusie daaruit mag zijn dat er dus ook in het geheel niet gegraven hoeft te worden hè.
Dat is te kort door de bocht, als je oudere kaarten bekijkt zie je dat er meer bebouwing was. Het is altijd leuk om daar bv. de fundamenten van bloot te leggen. En misschien een vergeten put ofzo.

Maar wat wordt er aangetroffen en hoe wordt het geïnterpreteerd. Daarom goed dat er een archeoloog bij zit. Ze vinden (helaas? ;) ) alleen geen 100 meisjes meer terug, laat staan 1.
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_117826687
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 19:53 schreef lxhkrd het volgende:

[..]

Dat is te kort door de bocht, als je oudere kaarten bekijkt zie je dat er meer bebouwing was. Het is altijd leuk om daar bv. de fundamenten van bloot te leggen. En misschien een vergeten put ofzo.

Maar wat wordt er aangetroffen en hoe wordt het geïnterpreteerd. Daarom goed dat er een archeoloog bij zit. Ze vinden (helaas? ;) ) alleen geen 100 meisjes meer terug, laat staan 1.
De archeoloog gaat niet graven hoor.
En wrs was er idd 1 meisje dat dood ging bij Van Vloten, ...aan de Spaanse griep.
I´m back.
pi_117826737
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 19:59 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

De archeoloog gaat niet graven hoor.
En wrs was er idd 1 meisje dat dood ging bij Van Vloten, ...aan de Spaanse griep.
Mag ik vragen hoe je dat weet, aangezien je niet in de groep zit ;)
pi_117826740
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 19:51 schreef RHSEARCHER het volgende:

[..]

Goed zo hou dat maar lekker aan in je eigen waan ;)
:X .
I´m back.
pi_117826905
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 19:59 schreef RHSEARCHER het volgende:

[..]

Mag ik vragen hoe je dat weet, aangezien je niet in de groep zit ;)
Over dat meisje dat overleed bij Van Vloten? Moet je lezen staat in 1 van de vorige delen.
En nee, ik zit niet in een groep nee.
Ik denk dat het redelijk duidelijk geworden is dat we, wb het ronde huis en zijn mysterieën en orgieën, te maken hebben met indianenverhalen.... toch? Of lees jij gewoon niet mee, wil je gewoon geloven... als in: I want to believe?
I´m back.
pi_117826934
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 19:59 schreef RHSEARCHER het volgende:

[..]

Mag ik vragen hoe je dat weet, aangezien je niet in de groep zit ;)
Doelde eigenlijk op deze post :P
pi_117826969
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:03 schreef RHSEARCHER het volgende:

[..]

Doelde eigenlijk op deze post :P
Welke post?
I´m back.
pi_117827004
Dat de archeoloog niet gaat graven ;)
pi_117827054
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:04 schreef RHSEARCHER het volgende:
Dat de archeoloog niet gaat graven ;)
Okee, info vanuit Nunspeet, zeg maar.
Mijn vrouw belde even met de plaatselijke archeoloog, die woordvoerder die ik eerder vermeldde.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 10-10-2012 21:21:14 ]
I´m back.
pi_117827074
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:04 schreef RHSEARCHER het volgende:
Dat de archeoloog niet gaat graven ;)
Ze gaan toch wel graven hoop ik? Ik ben erg benieuwd wat er nog aan fundamenten en kelders onder het zand zit. Zou zonde zijn dat maar te laten liggen.
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_117827156
quote:
10s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:06 schreef Toppie_ het volgende:

[..]

Ze gaan toch wel graven hoop ik? Ik ben erg benieuwd wat er nog aan fundamenten en kelders onder het zand zit. Zou zonde zijn dat maar te laten liggen.
Nee, ze gaan niet graven.
Dit mag ik niet zeggen eigenlijk trouwens...
I´m back.
pi_117827238
quote:
15s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, ze gaan niet graven.
Dan heeft dat hele gedoe met die archeoloog enzo ook niet veel zin als ze toch niets gaan bloot leggen. Wat heb je er dan aan?
Je zou bijna weer terug verlangen naar de wildgraverij waarbij er zo nu en dan bijzondere dingen werden blootgelegd.
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_117827273
quote:
15s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, ze gaan niet graven.
Dit mag ik niet zeggen eigenlijk trouwens...
Íets mag je toch wel vertellen?
Gaan ze op een andere manier dan graven grondonderzoek doen?
pi_117827310
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:10 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Íets mag je toch wel vertellen?
Gaan ze op een andere manier dan graven grondonderzoek doen?
Nee.
I´m back.
pi_117827316
quote:
15s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, ze gaan niet graven.
Dit mag ik niet zeggen eigenlijk trouwens...
Ook jij mag gerust in je eigen waan blijven ;) er zijn namelijk al degelijk zaken besproken !
pi_117827366
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:11 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee.
-O-
pi_117827429
quote:
10s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:09 schreef Toppie_ het volgende:

[..]

Dan heeft dat hele gedoe met die archeoloog enzo ook niet veel zin als ze toch niets gaan bloot leggen. Wat heb je er dan aan?
Je zou bijna weer terug verlangen naar de wildgraverij waarbij er zo nu en dan bijzondere dingen werden blootgelegd.
Er is niets en ze willen voorkomen dat er verder schade ontstaat en dat er door al die holen en putten risico's ontstaan voor niets vermoedende fietsers of wandelaars.
En ik hoop eigenlijk dat jullie dat ook wel een beetje gaan inzien. Er is niets, want dit verhaal is niets, indianenverhalen van complotdenkers.
I´m back.
pi_117827453
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:12 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

-O-
Ja, hoezo, je leest toch ook wel mee?
Er is niets.
I´m back.
pi_117827731
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:13 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, hoezo, je leest toch ook wel mee?
Er is niets.
Nee, ik lees hier nooit mee, dat weet je toch.

Verder prima hoor, dat ze paal en perk ( :P ) stellen aan dat gegraaf.
pi_117827755
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:13 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Er is niets en ze willen voorkomen dat er verder schade ontstaat en dat er door al die holen en putten risico's ontstaan voor niets vermoedende fietsers of wandelaars.
En ik hoop eigenlijk dat jullie dat ook wel een beetje gaan inzien. Er is niets, want dit verhaal is niets, indianenverhalen van complotdenkers.
Wel grappig dat je bij de eerste meeting was ;)
pi_117827928
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:13 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Er is niets en ze willen voorkomen dat er verder schade ontstaat en dat er door al die holen en putten risico's ontstaan voor niets vermoedende fietsers of wandelaars.
En ik hoop eigenlijk dat jullie dat ook wel een beetje gaan inzien. Er is niets, want dit verhaal is niets, indianenverhalen van complotdenkers.
Er is wel degelijk iets: de overblijfselen van een bijzonder gebouw en dat is ook de moeite waard.
Ik denk ook niet dat men verwacht hier bewijzen te vinden voor de verhalen, maar gewoon een mooi stukje Veluwse historie willen bloot leggen.
Gecontroleerd graven kan geen kwaad en voorkomt ongelukken. Als men nu niet gaat graven is de kans op wildgraverij juist weer groter, omdat de mensen toch nieuwsgierig zijn. Waarom niet opgraven en conserveren? Heb je er een leuk toeristisch punt bij.
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_117828160
Maar je kan wel weer zien dat het niveau daalt binnen het ronde huis forum, wij van ( RVHRH ) hebben ons kenbaar gemaakt.
En daarmee heb ik voorlopig wel weer genoeg gepost, en zal ik voorlopig ook niks posten....
De reden hiervoor zullen een aantal mensen hier zelf ook wel snappen, sommige personen op het forum komen bij de meeste al ver het keelgat uit.
Dus bij deze adios, maar ik hou jullie wel in de gaten ;)
pi_117828274
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:27 schreef RHSEARCHER het volgende:
Maar je kan wel weer zien dat het niveau daalt binnen het ronde huis forum, wij van ( RVHRH ) hebben ons kenbaar gemaakt.
En daarmee heb ik voorlopig wel weer genoeg gepost, en zal ik voorlopig ook niks posten....
De reden hiervoor zullen een aantal mensen hier zelf ook wel snappen, sommige personen op het forum komen bij de meeste al ver het keelgat uit.
Dus bij deze adios, maar ik hou jullie wel in de gaten ;)
Je houd ons toch wel op de hoogte hoop ik, desnoods via PM?
Als er nog fotomateriaal en andere dingen nodig zijn, ik heb nog e.e.a. liggen, al dan niet eerder geplaatst.
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_117828341
quote:
10s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:29 schreef Toppie_ het volgende:

[..]

Als er nog fotomateriaal en andere dingen nodig zijn, ik heb nog e.e.a. liggen, al dan niet eerder geplaatst.
De originele montenberg-files?
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_117828450
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:30 schreef lxhkrd het volgende:

[..]

De originele montenberg-files?
Helaas niet dat soort materiaal. Wel oude ansichtkaarten, een folder van het trammetje van Montenberg en nog wat andere dingen. Helaas geen bewijzen voor wat betreft de verhalen. En wat anekdotes over Van Vloten, die alleen bevestigen dat hij excentriek was, maar verder niets.
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_117828823
quote:
10s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:33 schreef Toppie_ het volgende:

[..]

Helaas niet dat soort materiaal. Wel oude ansichtkaarten, een folder van het trammetje van Montenberg en nog wat andere dingen. Helaas geen bewijzen voor wat betreft de verhalen. En wat anekdotes over Van Vloten, die alleen bevestigen dat hij excentriek was, maar verder niets.
Jammer, wordt weer wachten op Aos/ Dirk Septer.. Vroeger kregen we nog weleens wat toegeworpen..
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_117828900
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:19 schreef RHSEARCHER het volgende:

[..]

Wel grappig dat je bij de eerste meeting was ;)
Ik heb een meeting voorgesteld, maar daar reageerden weinig mensen op. 21/09 was dat, volgens mij.
yvonne en iteejer wel, maar die moet ik nog even mailen dat het later wordt.
I´m back.
pi_117828965
quote:
10s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:22 schreef Toppie_ het volgende:

[..]

Er is wel degelijk iets: de overblijfselen van een bijzonder gebouw en dat is ook de moeite waard.
Ik denk ook niet dat men verwacht hier bewijzen te vinden voor de verhalen, maar gewoon een mooi stukje Veluwse historie willen bloot leggen.
Gecontroleerd graven kan geen kwaad en voorkomt ongelukken. Als men nu niet gaat graven is de kans op wildgraverij juist weer groter, omdat de mensen toch nieuwsgierig zijn. Waarom niet opgraven en conserveren? Heb je er een leuk toeristisch punt bij.
Ja, maar de archeoloog zei al: ze worden lyrisch om een baksteentje van het fundament... dat is eh.... kansloos natuurlijk.
Ze hebben al gegraven die jongelui, en volgens mij is dat genoeg.
I´m back.
pi_117829003
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:27 schreef RHSEARCHER het volgende:
Maar je kan wel weer zien dat het niveau daalt binnen het ronde huis forum, wij van ( RVHRH ) hebben ons kenbaar gemaakt.
En daarmee heb ik voorlopig wel weer genoeg gepost, en zal ik voorlopig ook niks posten....
De reden hiervoor zullen een aantal mensen hier zelf ook wel snappen, sommige personen op het forum komen bij de meeste al ver het keelgat uit.
Dus bij deze adios, maar ik hou jullie wel in de gaten ;)
Adios jongen, ik hoop dat jullie nu niet agressief worden en dingen gaan vernielen. Maar jullie zijn kansloos.
I´m back.
pi_117829163
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:43 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Adios jongen, ik hoop dat jullie nu niet agressief worden en dingen gaan vernielen. Maar jullie zijn kansloos.
Zooo jij durft ;) durf je dat ook recht in me gezicht te zeggen ?
pi_117829181
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:39 schreef lxhkrd het volgende:

[..]

Jammer, wordt weer wachten op Aos/ Dirk Septer.. Vroeger kregen we nog weleens wat toegeworpen..
Septer is nog wel interessant om op te volgen idd. Ik wil zijn bronnen wel weten bij zijn artikel uit 76.
aos is een opgewonden standje, die moet hier ver bij vandaan blijven. Die gelooft eenvoudig niet dat dit allemaal indianenverhalen zijn. Fantasie, opgekomen bij mensen met een vrij troebel motief: Biesemaat, Pegasus/Couzy.
Die mannen hebben zitten verzinnen, om hun ressentimenten een beetje te kunnen waarmaken... die ze al decennia wrs koesterden.
I´m back.
pi_117829191
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:46 schreef RHSEARCHER het volgende:

[..]

Zooo jij durft ;) durf je dat ook recht in me gezicht te zeggen ?
Ja. :).
I´m back.
pi_117829259
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja. :).
Wanneer is de volgende meet ?
pi_117829294
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:48 schreef RHSEARCHER het volgende:

[..]

Wanneer is de volgende meet ?
Stel maar een datum voor.
In dit topic HRH-meet. Datum nader te bepalen
I´m back.
  woensdag 10 oktober 2012 @ 21:22:48 #221
382373 Zonnestraal10
Ooh Weet Nie,,!!
pi_117831176
Ik ben dan ook van de partij met mijn hamburger kraam
pi_117831359
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 21:22 schreef Zonnestraal10 het volgende:
Ik ben dan ook van de partij met mijn hamburger kraam
Mooi, want van graven krijg je trek ... : )
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_117831560
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 21:22 schreef Zonnestraal10 het volgende:
Ik ben dan ook van de partij met mijn hamburger kraam
:D.
I´m back.
pi_117832705
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 21:22 schreef Zonnestraal10 het volgende:
Ik ben dan ook van de partij met mijn hamburger kraam
En bier! Sommigen hier hebben een biertje nodig om eens wat zaken uit te praten met elkaar.

Bier!
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_117832797
Nu weer serieus: mede-gemeente-nunspeters: hebben jullie al in de bossen gezocht, of blijven jullie netjes op het pad? Jullie antwoord bepaald mijn ondernemingszin voor een a.s. wandeltochtje met mijn hond.
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_117833085
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 21:49 schreef lxhkrd het volgende:

[..]

En bier! Sommigen hier hebben een biertje nodig om eens wat zaken uit te praten met elkaar.

Bier!
Ik zit nu aan de heineken, is dat ook goed?
Ik kan geen bier drinken als ik naar Nunspeet rijd.

Verder moeten we reëel zijn, het is geen wedstrijdje ver pissen. Er is hier gewoon niets. En Van Vloten, God hebbe zijn ziel.... vast. Het is gewoon ordinair hineininterpretieren geweest met als doel van Biesemaat en Couzy om hun obsessies met het oranjehuis uit te laten komen.
Maar ook al ben ik niet een oranje fan, en vind ik het instituut koningshuis overbodig, dit verdienen die mensen gewoon niet. En dan nog al die bs met Demmink en zelfs Friso en Vaatstra die die lui eraan verbinden... 8)7 .
En laat dit een les zijn voor heel BNW: bs....
I´m back.
pi_117833759
quote:
12s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 21:55 schreef Ryan3 het volgende:

[..]
Verder moeten we reëel zijn, het is geen wedstrijdje ver pissen. Er is hier gewoon niets. En Van Vloten, God hebbe zijn ziel.... vast. Het is gewoon ordinair hineininterpretieren geweest met als doel van Biesemaat en Couzy om hun obsessies met het oranjehuis uit te laten komen.

Amstel.

Yep, wat ik ook al eerder schreef: sommigen doen het uit antimonarchische gevoels, sommigen om de haat op de elite. En sommigen vinden het een spannend Kuifje-verhaal.
Van Vloten lijkt mij sympathiek. Ik hou van Kuifje.

Er wordt geschermd met de spullen van de zolder van de Elspeterweg 60 (Heidehof, binnenkort eens langs wandelen)(Bron van Septer), Monterberg heeft zijn onderzoek gedaan (bron van Sch. en Ton B.), maar nu nog iets waar weinig op in wordt gegaan:

Wat van het verhaal van die Eldermans (daar heb je mij weer), die had het al in 1946 over orgien in deze omgeving. Wat valt hier nu verder over te zeggen, lijkt mij de oerbron van alles. Maar toch mis ik de discusie over hem op dit forum.

En de lijn die sommigen weer misbruiken: Eldermans werd onderzocht door een jongedame die een scriptie over hem geschreven heeft, de dame is de dochter van de rechter die Volkert G. heeft veroordeelt. Volkert wordt (toch nog) een beetje verdacht van een moord in Nunspeet. Rondje compleet.
Nu ben ik niet zo'n complot denker, en zie er geen echte lijn in, maar ik denk wel.
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_117833995
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 22:07 schreef lxhkrd het volgende:

[..]

Amstel.

Yep, wat ik ook al eerder schreef: sommigen doen het uit antimonarchische gevoels, sommigen om de haat op de elite. En sommigen vinden het een spannend Kuifje-verhaal.
Van Vloten lijkt mij sympathiek. Ik hou van Kuifje.

Er wordt geschermd met de spullen van de zolder van de Elspeterweg 60 (Heidehof, binnenkort eens langs wandelen)(Bron van Septer), Monterberg heeft zijn onderzoek gedaan (bron van Sch. en Ton B.), maar nu nog iets waar weinig op in wordt gegaan:

Wat van het verhaal van die Eldermans (daar heb je mij weer), die had het al in 1946 over orgien in deze omgeving. Wat valt hier nu verder over te zeggen, lijkt mij de oerbron van alles. Maar toch mis ik de discusie over hem op dit forum.

En de lijn die sommigen weer misbruiken: Eldermans werd onderzocht door een jongedame die een scriptie over hem geschreven heeft, de dame is de dochter van de rechter die Volkert G. heeft veroordeelt. Volkert wordt (toch nog) een beetje verdacht van een moord in Nunspeet. Rondje compleet.
Nu ben ik niet zo'n complot denker, en zie er geen echte lijn in, maar ik denk wel.
Okee, interessant, Eldermans, kunnen we die bron lezen via internet?
Komt-ie trouwens niet voor bij het instituut voor Volkerenkunde? Mat zijn kabouters en weet ik niet allemaal op de Veluwe?

[ Bericht 3% gewijzigd door Ryan3 op 10-10-2012 22:19:21 ]
I´m back.
pi_117834502
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 22:11 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Okee, interessant, Eldermans, kunnen we die bron lezen via internet?
OMG!

Dat heb ik al vaker gedaan, maar het is een kleine moeite..

bedenkt,1946!
copy/paste:

Toevoegen aan §1c, Aant. 1946, fol. 27* (t.a.v. de heer W.F. Huybrechts): Er zijn vele –oude en recente- geruchten en verhalen die naar voren brengen dat in de omgeving van de Mythstee, een „oude aardburcht”, kabouters werden gezien. Maar dat niet alleen! Ook „spoken en geesten” werden daar herhaaldelijk waargenomen. Veel van die wonderlijke verhalen zijn op een vreemde, vaak dwaze wijze met elkaar vervlochten. De Mythstee zou, vooral ten tijde van de Romeinse bezetting, als „cultuurplaats” voor de „eigen bevolking” veel belangrijker zijn geweest dan „de wetenschap” aanneemt. Er zouden hoogst bloederige overwinningsfeesten zijn gevierd en nog steeds is men in bepaalde kringen doende te bewijzen dat de „Varusslag” niet „ergens in Duitsland” plaats vond en „niet bij Barenau”, maar op de Veluwe in de omgeving van de Mythstee, op welke aardburcht de „wilde Germaanse horden”, „geleid door druiden”, overwonnen Romeinen „offerden aan Wodan”.- Een en ander zou er toe hebben geleid dat de „pangermaanse beweging” grote belangstelling had voor deze Nunspeetse locatie, die ook nog gelegen was aan een z.g.n (Germaanse) „Heilige Lijn”, welke lijn „na 1891 („Alldeutscher Verein”) weer in ere werd hersteld.” Dat zou de aanleiding zijn geweest tot het bouwen van het vreemde Ronde Huis, en de bewoner van dat huis, de heer Frank van Vloten, zou daar in opdracht van „de pangermaanse beweging” gevestigd zijn geweest. [Op of aan deze „Heilige Lijn” ligt ook de Hunenborg bij Denekamp.] Een terrein nabij het Ronde Huis, met de Mythstee, zou omstreeks 1930 zijn gekocht door de familie Droste -„van de chocola”- en met de gedragingen van bepaalde personen uit deze familie gaan de Rond Huis –Mythstee- verhalen zich verweven, zó geheimzinnig en zó ingewikkeld dat er een lijvig boek over te schrijven zou zijn. Op het Ronde Huis beoefende men „een germaans-keltische cultus”, men deer er –het Duits nationaal-socialisme ging zich ook roeren- aan „eugenetische experimenten”. Er waren, zo wordt nog steeds verteld, „op het Ronde Huis sex-orgiën”, waarbij „meisjes van de Drost-chocoladefabriek”, vaak „kinderen van tien of twaalf jaar”, „tegen hun zin” betrokken waren, met „zéér hoog geplaatste, Duitsgezinde Nederlanders” als partners…. En zo gevalt het dat thans in de Rond Huis –Mythstee- omgeving des nachts geesten van deze „Droste-meisjes” zijn gezien, die dan „met z’n vieren of vijven gearmd, dwars over de weg lopen”….

link:
http://www.verhalenbank.nl/detail_volksverhalen.php?id=ELDER338
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_117834563
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 22:19 schreef lxhkrd het volgende:

[..]

OMG!

Dat heb ik al vaker gedaan, maar het is een kleine moeite..

bedenkt,1946!
copy/paste:

Toevoegen aan §1c, Aant. 1946, fol. 27* (t.a.v. de heer W.F. Huybrechts): Er zijn vele –oude en recente- geruchten en verhalen die naar voren brengen dat in de omgeving van de Mythstee, een „oude aardburcht”, kabouters werden gezien. Maar dat niet alleen! Ook „spoken en geesten” werden daar herhaaldelijk waargenomen. Veel van die wonderlijke verhalen zijn op een vreemde, vaak dwaze wijze met elkaar vervlochten. De Mythstee zou, vooral ten tijde van de Romeinse bezetting, als „cultuurplaats” voor de „eigen bevolking” veel belangrijker zijn geweest dan „de wetenschap” aanneemt. Er zouden hoogst bloederige overwinningsfeesten zijn gevierd en nog steeds is men in bepaalde kringen doende te bewijzen dat de „Varusslag” niet „ergens in Duitsland” plaats vond en „niet bij Barenau”, maar op de Veluwe in de omgeving van de Mythstee, op welke aardburcht de „wilde Germaanse horden”, „geleid door druiden”, overwonnen Romeinen „offerden aan Wodan”.- Een en ander zou er toe hebben geleid dat de „pangermaanse beweging” grote belangstelling had voor deze Nunspeetse locatie, die ook nog gelegen was aan een z.g.n (Germaanse) „Heilige Lijn”, welke lijn „na 1891 („Alldeutscher Verein”) weer in ere werd hersteld.” Dat zou de aanleiding zijn geweest tot het bouwen van het vreemde Ronde Huis, en de bewoner van dat huis, de heer Frank van Vloten, zou daar in opdracht van „de pangermaanse beweging” gevestigd zijn geweest. [Op of aan deze „Heilige Lijn” ligt ook de Hunenborg bij Denekamp.] Een terrein nabij het Ronde Huis, met de Mythstee, zou omstreeks 1930 zijn gekocht door de familie Droste -„van de chocola”- en met de gedragingen van bepaalde personen uit deze familie gaan de Rond Huis –Mythstee- verhalen zich verweven, zó geheimzinnig en zó ingewikkeld dat er een lijvig boek over te schrijven zou zijn. Op het Ronde Huis beoefende men „een germaans-keltische cultus”, men deer er –het Duits nationaal-socialisme ging zich ook roeren- aan „eugenetische experimenten”. Er waren, zo wordt nog steeds verteld, „op het Ronde Huis sex-orgiën”, waarbij „meisjes van de Drost-chocoladefabriek”, vaak „kinderen van tien of twaalf jaar”, „tegen hun zin” betrokken waren, met „zéér hoog geplaatste, Duitsgezinde Nederlanders” als partners…. En zo gevalt het dat thans in de Rond Huis –Mythstee- omgeving des nachts geesten van deze „Droste-meisjes” zijn gezien, die dan „met z’n vieren of vijven gearmd, dwars over de weg lopen”….

link:
http://www.verhalenbank.nl/detail_volksverhalen.php?id=ELDER338
Okee de kabouter dude?
I´m back.
pi_117834622
quote:
10s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 22:20 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Okee de kabouter dude?
ja, maar oordeel niet te snel, lezen.. en bedenk nog eens wat ander schrijven. Achteraf.
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_117834662
Die hebben we dus wel gelezen een aangehaald al eerder hè, Meertensinstituut, voor Volkskunde.
I´m back.
pi_117834732
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 22:20 schreef lxhkrd het volgende:

[..]

ja, maar oordeel niet te snel, lezen.. en bedenk nog eens wat ander schrijven. Achteraf.
Die hadden we al aangehaald eerder, we hebben alle internet bronnen in de eerste topics wel gehad hoor.
Maar ik lees nog even.
I´m back.
pi_117834901
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 22:21 schreef Ryan3 het volgende:
Die hebben we dus wel gelezen een aangehaald al eerder hè, Meertensinstituut, voor Volkskunde.
Ja, dat klopt. Dus ik had hem niet hoeven plaatsen toen je er naar vroeg? Dan had ik het niet gedaan..............

Maar er staat in: Frank bouwde zijn huis in opdracht, Duits-nationalistische gedachten, occultisme,pedo's, orgien. Dat wordt allemaal 40 jaar later weer aangehaalt.

Eldermans is de Alfa-bron (om het maar zo te noemen). En verdient daarmee een plek in dit forum.
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_117835146
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 22:24 schreef lxhkrd het volgende:

[..]

Ja, dat klopt. Dus ik had hem niet hoeven plaatsen toen je er naar vroeg? Dan had ik het niet gedaan..............

Maar er staat in: Frank bouwde zijn huis in opdracht, Duits-nationalistische gedachten, occultisme, orgien. Dat wordt allemaal 40 jaar later weer aangehaalt.

Eldermans is de Alfa-bron (om het maar zo te noemen). En verdient daarmee een plek in dit forum.
Als deze bron echt opgetekend is in 1946 zou het een "oerbron" kunnen zijn idd. Maar hoe weet je dat zeker, via het Meertensinstituut? Dan moeten we die morgen even bellen?

Overigens een eerdere bron stelt dat Montenberg in 1923 reeds meisjes zag met afgebonden voetjes hè.
I´m back.
pi_117835212
Wrs moeten trouwens DWDD een keer bellen?
I´m back.
pi_117835451
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 22:27 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Als deze bron echt opgetekend is in 1946 zou het een "oerbron" kunnen zijn idd. Maar hoe weet je dat zeker, via het Meertensinstituut? Dan moeten we die morgen even bellen?

Overigens een eerdere bron stelt dat Montenberg in 1923 reeds meisjes zag met afgebonden voetjes hè.
Goed dat je even gaat bellen, leuk!

Ik twijfel trouwens meer aan de betrouwbaarheid van Montenberg dan aan die Eldermans (al was die kabouter-gek). Van Eldermans zijn documenten van zijn hand bewaard, inzichtelijk, in Engeland bij een museum en bij Meertens. Van Montenberg zelf heb ik alleen een paar artikelen gelezen, en die gaan over zijn treintjeshobby..
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_117835753
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 22:33 schreef lxhkrd het volgende:

[..]

Goed dat je even gaat bellen, leuk!

Ik twijfel trouwens meer aan de betrouwbaarheid van Montenberg dan aan die Eldermans (al was die kabouter-gek). Van Eldermans zijn documenten van zijn hand bewaard, inzichtelijk, in Engeland bij een museum en bij Meertens. Van Montenberg zelf heb ik alleen een paar artikelen gelezen, en die gaan over zijn treintjeshobby..
Kunne we gewoon bellen: 020 462 85 00

Dit is het tel nummer: 020 462 85 00
Kunnen we gewoon bellen...
Ja, maar Montenberg wordt wel als bron aangehaald bij Couzy en Biesemaat en Eldermans totaal niet. Zou Montenberg Eldermans gekend hebben en daardoor in 68/71 onderzoek hebben gedaan? En verder alles ogv Eldermans verzonnen hebben? Vaag. Meertensinstituut tel nummer: 020 462 85 00

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 10-10-2012 22:55:24 ]
I´m back.
pi_117838488
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 22:24 schreef lxhkrd het volgende:

[..]

Ja, dat klopt. Dus ik had hem niet hoeven plaatsen toen je er naar vroeg? Dan had ik het niet gedaan..............

Maar er staat in: Frank bouwde zijn huis in opdracht, Duits-nationalistische gedachten, occultisme,pedo's, orgien. Dat wordt allemaal 40 jaar later weer aangehaalt.

Eldermans is de Alfa-bron (om het maar zo te noemen). En verdient daarmee een plek in dit forum.
Mij lijkt dat Eldermans gewoon dol was op kabouterverhalen en andere mythes en volksverhalen rond de Veluwe, maar zelf ook wel wist dat je het niet serieus moet nemen.
Hij vertelt dat toen Frank van Vloten dood was de geruchten over orgieën en occulte praktijken door bleven bestaan, maar nu was de familie Droste de grote satan. Was dat ook zo'n sjieke importfamilie (allochtoon !) ... van een andere geloof ? Was er al ver voor 1900 een volkstraditie dit soort verhalen te vertellen in de regio ?
  donderdag 11 oktober 2012 @ 06:57:29 #240
382373 Zonnestraal10
Ooh Weet Nie,,!!
pi_117842414
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 23:23 schreef Bluesdude het volgende:


Hij vertelt dat toen Frank van Vloten dood was de geruchten over orgieën en occulte praktijken door bleven bestaan, maar nu was de familie Droste de grote satan.
Bron ?
pi_117842455
Is er al meer ontdekt over de geoglieven?
pi_117842670
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_117843510
Die eerste is niet interessant, dat archief eindigt twee jaar voordat Johan Montenberg zijn onderzoek begon. Wat je eventueel wel zou kunnen vinden is data over andere families die volgens Montenberg de fout in zijn gegaan.

De tweede bij het Gelders archief is een stuk interessanter. Ben even in de pen geklommen en heb een mail gestuurd.

Met betrekking tot Eldermans: dat was een vreemdeling. Heeft gewerkt voor het ministerie van Justitie, alleen was het niet duidelijk wat zijn functie precies inhield. Was hij een topambtenaar, was hij politiedeskundige, er is vrij weinig daarover terug te vinden. Wat wel bewezen is, is dat Eldermans een aanhanger was van Aleister Crowley en zich bezighield met magie. Even een citaatje uit de scriptie van Manon ter Hofstede:

'Eldermans was een lid van de A.A. in Den Haag. Waar deze afkorting voor staat is niet met zekerheid te zeggen. Een bekende A.A. was de Astrum Argentinum van Aleister Crowley. Crowley's naam komt wel in Elderman's collectie voor, maar waarschijnlijker is dat met deze afkorting Ars Amatoria wordt bedoeld. In een aantekening van de hand van Richel staat namelijk "A.A. = Ars Amatoria Den Haag - Leiden." De A.A. is een groep die gebruik maakt van liefdesmagie en seksuele magie. De A.A. gebruikt de Rueff Method, wat deel uit maakt van de M.M., de Medicinalia Magica. De Rueff Method is een sexueel-erotische, magische methodiek, die beoogt de lichaamsvorm en lichaamshouding van de vrouw te verbeteren. Deze methodiek is magisch sexueel erotische massage, die dient als therapie. De A.A. hield zich ook bezig met sado-therapie, of s-m therapie. Eldermans' familie heeft het nooit over deze bezigheden van Eldermans en zegt niet te weten of Eldermans een 'magister' was. Eldermans leidde dus een soort dubbelleven. In zijn werk was hij nuchter en profaan, maar in zijn vrije tijd hield hij zich bezig met occulte en esoterische zaken.'

Als je dus een echte seksmaniak zoekt, dan denk ik dat we met Eldermans wel aardig in de richting zitten.
pi_117844203
Ikzelf ben overigens niet gaan stilzitten, maar heb er even wat onderzoek tegenaan gegooid met de mij beschikbare bronnen. Het beeld dat van Frank van Vloten ontstaat, is er één die haaks staat op de beweringen van Couzy/Biesemaat/Septer/Montenberg:

- Tot 1905 is Van Vloten lid van de gezondheidscommissie. Die hebben goed werk verricht met betrekking tot het terugdringen van tuberculose onder de arbeidersbevolking door voorlichting te geven over betere hygiëne.
- Van Vloten was geen grote onbekende in Nunspeet. Door zijn eigen afkomst en zijn succes als entrepreneur vertoonde hij natuurlijk wel ander gedrag dan dat in Nunspeet gewoon was. Daarmee steek je je hoofd boven het maaiveld, en ben je doelwit voor roddel.
- Van Vloten is met zijn eerste vrouw, Stanny Lans, door een heel lastige scheiding heen gegaan. In 1893 klaagde hij al bij zijn zwager Willem Witsen dat 'Stanny kuren had'. Hij hoopte toen al dat er een snelle scheiding kon komen. Als je dan pas in 1908 daadwerkelijk scheidt van elkaar, dan heb je een aantal jaren wat moeten doorstaan. Dat zou een verklaring kunnen zijn waarom mensen hem als 'excentriek' hebben ervaren.
- Er is totaal niet één aanwijzing dat Van Vloten zijn tweede vrouw seksueel misbruikte of naakt tussen de arbeiders heeft gegooid. Ik denk dat hij zelfs respect voor haar had. Anders sta je niet toe dat je eerste dochter de namen draagt van de vader en moeder van je vrouw. Daarnaast wordt in rouw-advertenties, geboorte-aangiften en dergelijke altijd haar naam genoemd. Bij overlijden van Van Vloten waren zij nog steeds getrouwd. Plus dat Couzy haar zestien jaar oud noemt, terwijl ze zesentwintig was, en ze was ook niet gekocht van een Chinees. Ze hebben elkaar in Den Haag ontmoet. Er zijn legio redenen te bedenken waarom Van Vloten met haar zou trouwen, maar dat zou grondiger onderzoek vereisen.
- De echte nare mensen komen pas in 1929: de NV Nieuw Nunspeet, die een complete kaalslag in het bos bewerkstelligde, overal hekken plaatste, wegen afsloot en mensen van hun fiets aftrok als ze zich over de Plaggenweg begaven. Er is een rechtszaak geweest tussen NV Nieuw Nunspeet en kamp Saxenheim, waarbij een Haarlemse vakantieganger met de naam Neutenboom door een 'nijdige mijnheer' van zijn fiets werd getrokken.
- Staatsbosbeheer verhuurde het Ronde Huis vervolgens aan evangelische organisaties die er vakantiekampen organiseerden, in de Tweede Wereldoorlog zat de arbeidsdienst in het Ronde Huis, na de Tweede wereldoorlog werd het tijdelijk een kamp voor moeilijk opvoedbare jongeren, en daarna werd het Boschhaven, een vakantieoord voor mensen met een kleine portemonnee. In 1966 valt het besluit om het Ronde Huis te slopen, omdat het in vervallen staat is. Boschhaven heeft overigens nog geprobeerd om het huis te behouden, maar ze kregen maar een huurovereenkomst voor vijf jaar, waardoor het voor hen niet rendabel was om restauratiewerkzaamheden uit te voeren. Bij een huurovereenkomst van tien jaar had dat wel rendabel geweest.

Kortom: ik zie hier veel aanknopingspunten voor mijn 'contaminatie-hypothese'. Ervan uitgaande dat het onderzoek gedaan is volgens de 'oral history'-methode (ik heb nergens geraadpleegde documenten gezien in het artikel van Biesemaat, alleen getuigen die gehoord zijn), en dan zeker als de gebeurtenissen die herinnert moeten worden tussen de achtendertig en zestig jaar oud zijn, denk ik dat veel van de herinneringen van de getuigen niet onwaar zijn, maar wel gecontamineerd: men plaatst bijvoorbeeld de nijdige mijnheer die tussen 1930 en 1937 mensen van hun fiets aftrok, in het tijdvak van Van Vloten, en noemt hem dan een 'nijdige boswachter', in dienst van Van Vloten. Frank van Vloten echter, heeft veel voor de gemeenschap gedaan, heeft werkgelegenheid gecreëerd, heeft veel aan bosaanplant gedaan naast het rooien ervan, werd omschreven als dieren- en natuurliefhebber, liefhebber van kunst en gezien het feit dat Betsy van Vloten nogal thuis was in de Edda, zal de Germaanse mythologie hem niet vreemd geweest zijn. Dat houdt nog niet in dat hij 'occulte rituelen op Germaanse leest geschoeid' zou hebben gehouden. De inwoners van Nunspeet die ik gesproken heb afgelopen zomer, waren juist vol lof over Van Vloten en wuifden inderdaad de 'rare verhalen' weg.

Wat volgens mij een sleutelrol speelt is het gegeven dat het verhaal vaak ongewijzigd wordt overgenomen door kritiekloze denkers, of dat zware complotdenkers er allemaal zelfbedachte 'feiten' aan toevoegen of gaan zoeken naar verbanden die er niet zijn. De Facebookpagina helpt eraan mee om het in stand te houden, zelfs dit forum helpt eraan mee. Je moet niet vergeten dat mensen de neiging hebben om te denken dat als iets overal terug te vinden is, dat het wel waar moet zijn. In de psychologie noemt men dat een attributiefout. En het verhaal gaat dan van kwaad tot erger, het trekt sensatiezoekers aan, en die gaan nog wildere verhalen verzinnen en voor je het weet is het compleet uit zijn verband gerukt en weet je niet meer waar je het moet zoeken...

Just my two cents...
pi_117844864
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 06:57 schreef Zonnestraal10 het volgende:

[..]

Bron ?
quote:
Een terrein nabij het Ronde Huis, met de Mythstee, zou omstreeks 1930 zijn gekocht door de familie Droste -„van de chocola”- en met de gedragingen van bepaalde personen uit deze familie gaan de Rond Huis –Mythstee- verhalen zich verweven, zó geheimzinnig en zó ingewikkeld dat er een lijvig boek over te schrijven zou zijn. Op het Ronde Huis beoefende men „een germaans-keltische cultus”, men deer er –het Duits nationaal-socialisme ging zich ook roeren- aan „eugenetische experimenten”. Er waren, zo wordt nog steeds verteld, „op het Ronde Huis sex-orgiën”, waarbij „meisjes van de Drost-chocoladefabriek”, vaak „kinderen van tien of twaalf jaar”, „tegen hun zin” betrokken waren, met „zéér hoog geplaatste, Duitsgezinde Nederlanders” als partners…. En zo gevalt het dat thans in de Rond Huis –Mythstee- omgeving des nachts geesten van deze „Droste-meisjes” zijn gezien, die dan „met z’n vieren of vijven gearmd, dwars over de weg lopen”….
http://www.verhalenbank.n(...)haal_type=&atu_type=
pi_117845024
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 16:22 schreef RHSEARCHER het volgende:
Oke nu heeft het lang genoeg geduurd !

Wij RVHRH (Ridders Van Het Ronde Huis) zijn een groep bestaand uit: 7 gravers, 1 onderzoeker, gem Nunspeet, staats bosbeheer & de archeoloog.
Daarnaast onderhouden wij contact met: HRH Facebook, Overdose & nog een aantal onderzoekers.
Voor zover vegen wij alle feite die er nu liggen van tafel af, en als een beschuldiging niet onderbouwd kan worden. Dan lijkt mij dat toch wel duidelijk ;)
Daarbij zijn wij druk bezig met doorspitten van archieven & verhalen van voormalige werknemers,
zelf doen wij ook het nodige veld werk.
En zullen onze bevindingen/werkzaamheden te zien zijn op een aantal websites, diegene weten zelf welke dit zullen zijn.

En wij zijn een onafhankelijk team, en werken volledig voor ons zelf. En dus NIET op opdracht van....
Dus bij deze !
Ik kreeg wat informatie van Staatsbosbeheer en heb een stukje proza gemaakt...

http://www.deweekkrant.nl(...)s_ronde_huis_met_sbb
  donderdag 11 oktober 2012 @ 10:52:14 #247
382373 Zonnestraal10
Ooh Weet Nie,,!!
pi_117845813
Bedankt voor de bronvermelding...


** op zoek naar oude lucht fotos **


« iemand » ?
pi_117845930
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 09:47 schreef Dissectienaald het volgende:

- Er is totaal niet één aanwijzing dat Van Vloten zijn tweede vrouw seksueel misbruikte of naakt tussen de arbeiders heeft gegooid. Ik denk dat hij zelfs respect voor haar had. Anders sta je niet toe dat je eerste dochter de namen draagt van de vader en moeder van je vrouw. Daarnaast wordt in rouw-advertenties, geboorte-aangiften en dergelijke altijd haar naam genoemd. Bij overlijden van Van Vloten waren zij nog steeds getrouwd. Plus dat Couzy haar zestien jaar oud noemt, terwijl ze zesentwintig was, en ze was ook niet gekocht van een Chinees. Ze hebben elkaar in Den Haag ontmoet. E
Je hebt een goed verhaal. Idd... feiten checken, bronnen checken, doublechecken.!

Rouwadvertentie Frank, ondertekend door de weduwe Henriette Vreede
Kaart bevolkingsregister met geboortedatum van Henriette Vreede
Over haar vader George Eliza Vreede die in 1911 te Den Haag overleed
Huwelijksacte Henriette Vreede in 1915 te Den Haag

Het was Septer die in 1976 het huwelijksjaar 1911 noemde en de leeftijd van 16 met een vraagteken.
Vermoedelijk van Montenberg overgenomen die dit dorpsverhaal noteerde ?
Couzy maakt het nog sappiger maken en fantaseert een Chinese slavendrijver die haar verkocht zou hebben.

Septer vertelt dat Henriette bewusteloos uit de coupé werd gedragen bij haar eerste aankomst.(Misschien in slaap gevallen en van Vloten wilt haar laten slapen?)
Meteen gevolgd door te melden dat de roddels over hoe zij behandeld werd een beeld scheppen uit een griezelfilm.
In hoeverre beschrijft Septer( met als bron Montenberg?) hier neutraal het geroddel en in hoeverre roddelt hij zelf verder ?

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 11-10-2012 11:10:18 ]
pi_117846455
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 10:52 schreef Zonnestraal10 het volgende:
Bedankt voor de bronvermelding...

** op zoek naar oude lucht fotos **

« iemand » ?
Bedoel je zoiets: http://www.flickr.com/pho(...)zes/l/in/photostream
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_117850474
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 10:55 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je hebt een goed verhaal. Idd... feiten checken, bronnen checken, doublechecken.!

Rouwadvertentie Frank, ondertekend door de weduwe Henriette Vreede
Kaart bevolkingsregister met geboortedatum van Henriette Vreede
Over haar vader George Eliza Vreede die in 1911 te Den Haag overleed
Huwelijksacte Henriette Vreede in 1915 te Den Haag

Het was Septer die in 1976 het huwelijksjaar 1911 noemde en de leeftijd van 16 met een vraagteken.
Vermoedelijk van Montenberg overgenomen die dit dorpsverhaal noteerde ?
Couzy maakt het nog sappiger maken en fantaseert een Chinese slavendrijver die haar verkocht zou hebben.

Septer vertelt dat Henriette bewusteloos uit de coupé werd gedragen bij haar eerste aankomst.(Misschien in slaap gevallen en van Vloten wilt haar laten slapen?)
Meteen gevolgd door te melden dat de roddels over hoe zij behandeld werd een beeld scheppen uit een griezelfilm.
In hoeverre beschrijft Septer( met als bron Montenberg?) hier neutraal het geroddel en in hoeverre roddelt hij zelf verder ?
Goed werk Bluesdude! Wat ik mij nu afvraag is waarom Septer nu via Aos en Rein zo hoog van de toren blaast met 'ze zoeken in de verkeerde richting', terwijl nu steeds duidelijker wordt dat zijn artikel in een plaatselijk krantje te Nunspeet wemelt van de fouten en aannames, en dan zou hij hiervoor met de dood bedreigd zijn?
pi_117850641
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 13:09 schreef Dissectienaald het volgende:

[..]

Goed werk Bluesdude! Wat ik mij nu afvraag is waarom Septer nu via Aos en Rein zo hoog van de toren blaast met 'ze zoeken in de verkeerde richting', terwijl nu steeds duidelijker wordt dat zijn artikel in een plaatselijk krantje te Nunspeet wemelt van de fouten en aannames, en dan zou hij hiervoor met de dood bedreigd zijn?
Ik dacht dat Septer ooit liet weten in deze topicserie ( ik kan het niet terugvinden) dat hij als kind veel gespeeld heeft in de onderaardse gangen en zij vonden nooit een menselijk bot.
Wat hij wel denkt aan mogelijke plaatsen voor de gewenste lijkvondsten is niet duidelijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bluesdude op 11-10-2012 13:27:35 ]
pi_117851020
Septer heeft natuurlijk nog nooit rechtstreeks hier gereageerd. Je moet maar aannemen dat het klopt wat derden beweren van hem ontvangen te hebben.
Als mijn remmen ooit doorgesneden zouden zijn en ik zou bedreigingen ontvangen zou ik mezelf trouwens niet met drie muisklikken op internet laten vinden, maar goed, dat ben ik.
anonieme razernist
  donderdag 11 oktober 2012 @ 13:33:53 #253
382373 Zonnestraal10
Ooh Weet Nie,,!!
pi_117851275
quote:
Ja dit is een duidelijke luchtfoto van hrh, heb je misschien ook foto's van de omgeving ? :)
pi_117851529
http://www.heritagehouse.(...)ontributor_id_1=2430

Kijk eens naar het jaartal van emigratie naar Canada... Typefoutje?
pi_117851816
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 13:33 schreef Zonnestraal10 het volgende:

[..]

Ja dit is een duidelijke luchtfoto van hrh, heb je misschien ook foto's van de omgeving ? :)
Helaas heb ik geen luchtfoto's van de verdere omgeving, maar misschien zou je eens kunnen kijken in de "Luchtfoto Atlas Gelderland" (ff Googlen). Ik heb hem geloof ik nog wel thuis liggen, zal even kijken of ik daar een scan/foto van kan maken van het Ronde Huis gebied.
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_117852078
http://www.oudommen.nl/?p=7236

The plot thickens. In 2011 woont Dirk al 'bijna veertig jaar' in west Canada. Het stuk is in juli geschreven, in augustus volgde de rectificatie, dan worden je remmen doorgesneden om je een kopje kleiner te maken, je besluit de wijk te nemen naar Canada omdat je je leven niet meer zeker bent, dat neemt ook tijd in beslag, laten we zeggen dat je begin 1977 alles rond hebt, ingepakt en geregeld om te vertrekken... Vierendertig jaar is niet bijna veertig... Mijn 'sceptic radar' gaat heel erg hard af nu...
pi_117852157
http://mylife.com/dirk_septer

Simpel inloggen en je kunt zijn huisadres te pakken krijgen. Inderdaad NoCigar, niet slim als mensen het op je gemunt hebben.
pi_117856977
Van Johan W. Montenberg is één doos met archief aanwezig in het Gelders Archief in Arnhem. Het archief is echter nog niet toegankelijk. Je moet daar toestemming voor vragen. Zal dit het archief zijn dat Aos heeft ingezien omdat hij ze zo lief aankeek?
pi_117859418
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 13:59 schreef Dissectienaald het volgende:
http://mylife.com/dirk_septer

Simpel inloggen en je kunt zijn huisadres te pakken krijgen. Inderdaad NoCigar, niet slim als mensen het op je gemunt hebben.
En het publiceren van boeken is nu ook niet direct verstandig te noemen als je onder het radar wil blijven.
anonieme razernist
pi_117859656
quote:
2s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 13:25 schreef NoCigar het volgende:
Septer heeft natuurlijk nog nooit rechtstreeks hier gereageerd. Je moet maar aannemen dat het klopt wat derden beweren van hem ontvangen te hebben.
Als mijn remmen ooit doorgesneden zouden zijn en ik zou bedreigingen ontvangen zou ik mezelf trouwens niet met drie muisklikken op internet laten vinden, maar goed, dat ben ik.
Die derden zijn: reintuiniga en aos?
Waarom regt hij zelf niet even?
Ik ben wel benieuwd hoe hij ertoe kwam om dat artikel van hem te schrijven. Het contact met Montenberg dus.
Of zou hij helemaal niet gereageerd hebben?
Kan me nog herinneren dat we in deel 1 en 2 geprobeerd hebben om hem te zoeken, maar hem niet vonden. En nu is er ineens heel veel info over hem beschikbaar.
I´m back.
pi_117859911
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 10:23 schreef reintuininga het volgende:

[..]

Ik kreeg wat informatie van Staatsbosbeheer en heb een stukje proza gemaakt...

http://www.deweekkrant.nl(...)s_ronde_huis_met_sbb
Staatsbosbeheer en de gemeente Nunspeet heeft heel wat te stellen gehad mat die gasten, denk ik.
Denk dat een toeristische attractie misschien wel een beetje far fetched is, of niet?
Het is zonde dat ze het ronde huis destijds hebben gesloopt, eigenlijk. Architectonisch is het zeker een bijzonder gebouw geweest. Als ze het hadden laten staan dan hadden ze er een horecazaak in kunnen vestigen oid. Voor wandelaars op zondagmiddag. Speeltuin en kinderboerderij erbij, en je loopt binnen. Mensen zouden van heinde en verre komen.
I´m back.
pi_117863043
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 13:41 schreef Dissectienaald het volgende:
http://www.heritagehouse.(...)ontributor_id_1=2430

Kijk eens naar het jaartal van emigratie naar Canada... Typefoutje?
Lijkt me geen typefoutje. Dezelfde biografie staat op meer websites die zijn boeken bespreken.
Misschien was hij even een jaartje in Nederland in 1976
Dan nog kan hij een reden gehad hebben om vervroegd terug te keren naar Canada.
Of niet..
Maar hij leest mee en hij weet dat men in Nederland denkt dat hij vluchtte en spreekt het niet tegen via een fokker.
pi_117863677
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 17:08 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Staatsbosbeheer en de gemeente Nunspeet heeft heel wat te stellen gehad mat die gasten, denk ik.
Denk dat een toeristische attractie misschien wel een beetje far fetched is, of niet?
Het is zonde dat ze het ronde huis destijds hebben gesloopt, eigenlijk. Architectonisch is het zeker een bijzonder gebouw geweest. Als ze het hadden laten staan dan hadden ze er een horecazaak in kunnen vestigen oid. Voor wandelaars op zondagmiddag. Speeltuin en kinderboerderij erbij, en je loopt binnen. Mensen zouden van heinde en verre komen.
Ja, ik vind het ook eeuwig zonde dat het gesloopt is.
Maar men kan er wel een eenvoudig gebouw neerzetten en dat inrichten als museum, genoeg gebeurd in dat huis, voor tijdens en na de oorlog. Er hebben veel verschillende groepen mensen in Het Ronde Huis gezeten, waar ook nog veel foto- en ander materiaal van te vinden is. Misschien het treintje op het terrein zetten. En dan een restaurant erbij, waar wandelkaarten te verkrijgen zijn waarop mensen gewezen worden op de rododendronhaag en alle andere mooie dingen in de omgeving.

Zou best een trekpleister kunnen worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lavenderr op 11-10-2012 20:05:13 ]
pi_117866423
quote:
10s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 13:50 schreef Toppie_ het volgende:

[..]

Helaas heb ik geen luchtfoto's van de verdere omgeving, maar misschien zou je eens kunnen kijken in de "Luchtfoto Atlas Gelderland" (ff Googlen). Ik heb hem geloof ik nog wel thuis liggen, zal even kijken of ik daar een scan/foto van kan maken van het Ronde Huis gebied.
Ik heb hier twee editie's (editie +/-1990 en editie 2006) liggen en heb ze al vaak even bekeken op zoek naar de geoliefen.
Er zijn duidelijk boslanen te zien, en perceelvormen. Maar het veranderd in de tijd door bosbeheer en de schaal is ook niet optimaal. Heb het nog niet gevonden
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_117866607
quote:
Ha, zijn vader was boswachter, vandaar dat hij op het Heidehof heeft gewoond.
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
  donderdag 11 oktober 2012 @ 20:33:56 #266
382373 Zonnestraal10
Ooh Weet Nie,,!!
pi_117869158
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 19:51 schreef lxhkrd het volgende:

[..]

Ik heb hier twee editie's (editie +/-1990 en editie 2006) liggen en heb ze al vaak even bekeken op zoek naar de geoliefen.
Er zijn duidelijk boslanen te zien, en perceelvormen. Maar het veranderd in de tijd door bosbeheer en de schaal is ook niet optimaal. Heb het nog niet gevonden
Zou je deze willen uplouden of anders via pb sturen anders eventueel de mail :)
pi_117870262
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 20:33 schreef Zonnestraal10 het volgende:

[..]

Zou je deze willen uplouden of anders via pb sturen anders eventueel de mail :)
Dit zijn boeken (je weet wel, papier) en ik ben geen scanner. Dus dat gaat een beetje moeilijk, mailen.. Plus ik melde al: De schaal is niet optimaal, en ik weet waar ik naar zoek en heb niks gevonden. Ga daar dus geen moeite voor doen.
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_117880988
quote:
ben vd brink zegt:

11 oktober 2012 om 19:26

VERO LEGATA ,er ging een special trein rails na de RONDE HUIS toe vol met slachtoffers VOOR SATANISCH RITUEEL MISBRUIK,
http://www.argusoog.org/n(...)ep-tot-de-bevolking/
Bij kwesties van sexueel misbruik ( én voor sommige christelijken iets met satanisch misbruik) is er de neiging tot hysterie.
Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de hardnekkigheid van 'de believers'
In bovenstaande quote zijn het al treinen vol met kinderen en jonge vrouwen die gedeporteerd werden naar het Ronde Huis... Jaja... treinen vol is al de nazistische weg naar de dood, en in dit geval was het 'satanische misbruik'.

Bovenstaande Ben reageerde op dit bericht:
quote:
Vero Legata zegt:

11 oktober 2012 om 17:50

Misschien kunnen jullie de koningin direct even vragen over kindermisbruik door haar voorouders. Zie het Ronde Huis.
http://rondehuis.blogspot.no/

Was (is) er sprake van een grootschalig Koninklijk
Pedofiel Netwerk in en rond “HET RONDE HUIS bij Nunspeet en
begon hier de collaboratie met Nazi Duitsland? http://nl.wikipedia.org/wiki/Ronde_Huis
Oordeelt u zelf over de volgende intriges
De hysterische beschuldiging hier is dat "dé " voorouders van Bea pedofielen waren.
En zo mogelijk nog erger is er al de aanklacht dat in het Ronde Huis de collaboratie met de nazi's begon....
Jaja ,,,,,,,,,omdat men de leugens van de believer Tom Couzy voor waarheid aanneemt. . De een kritiekloos maar nog wat gematigd, de ander met hysterische hartstocht.

[ Bericht 19% gewijzigd door Bluesdude op 12-10-2012 00:25:51 ]
pi_117882477
Op zich wel aardig om te zien hoe de oude mythen over Van Vloten over sexslavinnen uit de Oost overgaan in nieuwe: ditmaal met Roze balletten en misbruik door de hoogste ambtenaren van justitie en koningshuis. De oude verhalen krijgen een actueel jasje, maar blijven eigenlijk hetzelfde.
En gezien het hardnekkige geloof in die laatste mythen is het wel aannemelijk dat bepaalde mensen er destijds net zo van overtuigd waren als velen nu. Zulke continuïteit is goud voor het Megens-instituut natuurlijk.
anonieme razernist
pi_117882521
quote:
3s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 01:54 schreef NoCigar het volgende:
Op zich wel aardig om te zien hoe de oude mythen over Van Vloten over sexslavinnen uit de Oost overgaan in nieuwe: ditmaal met Roze balletten en misbruik door de hoogste ambtenaren van justitie en koningshuis. De oude verhalen krijgen een actueel jasje, maar blijven eigenlijk hetzelfde.
En gezien het hardnekkige geloof in die laatste mythen is het wel aannemelijk dat bepaalde mensen er destijds net zo van overtuigd waren als velen nu. Zulke continuïteit is goud voor het Megens-instituut natuurlijk.
Die bepaalde mensen is er toch maar 1?
pi_117882580
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 02:01 schreef mootie het volgende:

[..]

Die bepaalde mensen is er toch maar 1?
Nou ja, ik ga er vanuit dat zulke verhalen destijds wel bij meer mensen bekend waren aangezien het Mertens daarvan melding maakt.: geroddel in het dorp en zo, gefluister in het bos. Het is inderdaad maar een veronderstelling, maar uiteindelijk is deze tijd niet zoveel anders als andere tijden wat dat betreft lijkt me.
anonieme razernist
pi_117883235
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 02:10 schreef NoCigar het volgende:

[..]

Nou ja, ik ga er vanuit dat zulke verhalen destijds wel bij meer mensen bekend waren aangezien het Mertens daarvan melding maakt.: geroddel in het dorp en zo, gefluister in het bos. Het is inderdaad maar een veronderstelling, maar uiteindelijk is deze tijd niet zoveel anders als andere tijden wat dat betreft lijkt me.
Met als wezenlijk verschil tussen toen en nu dat dergelijke verhalen (waar of niet waar) door media als internet zich razendsnel als een olievlek over de hele wereld kunnen verspreiden. 1 persoon kan zo een complete kettingreactie veroorzaken. Zo kan b.v. een aankondiging voor een feestje ook maar zo uit de hand lopen ...
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_117883915
Waar. Internet is instrumenteel in de verspreiding van dit verhaal. Het is ook een prachtig medium om betrekkelijk anoniem op te blijven, en nog mooier: je kunt jezelf presenteren als wie je maar wil. Dus je kunt zeggen dat je een 'echte onderzoeker' bent in plaats van mensen die ervoor naar de collegebanken zijn geweest. Goed, dat ik hier onder pseudoniem aan het posten ben doet dat weinig goed ;) Maar anderzijds heeft niemand ook ooit de moeite genomen om te vragen wie ik ben...

Maar terugkomend op Septer, ik kreeg het idee dat Septer naar aanleiding van de bedreigingen volgend op zijn artikel naar het buitenland is gevlucht. Hij bleek er al drie jaar te zitten. Hij kan inderdaad even zijn teruggeweest, maar uit die reactie op www.oudommen.nl maakte ik dat niet op. Het adres in Nunspeet kan natuurlijk een postadres zijn geweest. En ja: een verhaal wordt natuurlijk interessanter als je er allerlei bedreigingen en sabotage bij sleept dan dat je door mensen op je vingers bent getikt voor onbehoorlijk onderzoek, want dat staat voor mij nu buiten kijf. Heel veel zaken waren ook in de tijd van Septer te controleren, en hij heeft verzuimd dat te doen.

Ik ben in afwachting van antwoord van het Gelders Archief, hun aanvraagpagina voor niet toegankelijk archief is buiten werking. Dat zal wel door de AIVD gedaan zijn om te zorgen dat we die doos met archief van Montenberg niet kunnen inzien ;-)
pi_117886047
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 08:54 schreef Dissectienaald het volgende:
Ik ben in afwachting van antwoord van het Gelders Archief, hun aanvraagpagina voor niet toegankelijk archief is buiten werking. Dat zal wel door de AIVD gedaan zijn om te zorgen dat we die doos met archief van Montenberg niet kunnen inzien ;-)
Ben benieuwd of hier wat uit komt rollen.
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_117887005
Nog niets gehoord. Heb het formulier nodig om inzage te kunnen krijgen hierin. Ik hoop dus dat de onderzoeksrapporten van het Ronde Huis hierin zitten. Anderzijds zou privé-correspondentie met andere leden van de eerste werkgroep natuurlijk ook een bom aan informatie kunnen bevatten.
pi_117889068
Formulier binnen, ingevuld en nu kijken wanneer ik richting Arnhem kan... Morgen zijn ze open, maar moet even kijken of dat ook qua agenda past...
pi_117890022
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 11:58 schreef Dissectienaald het volgende:
Formulier binnen, ingevuld en nu kijken wanneer ik richting Arnhem kan... Morgen zijn ze open, maar moet even kijken of dat ook qua agenda past...
Ben benieuwd. Je houdt ons toch wel op de hoogte?
Dit hebben ze ook, misschien is daar nog iets leuks interessants uit te halen?
http://www.geldersarchief(...)ronde+huis%22#inv3t2
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_117890276
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
  Moderator vrijdag 12 oktober 2012 @ 12:46:55 #279
249559 crew  Lavenderr
pi_117890519
quote:
Leuke suggestie van archeoloog Wispelweij om er een toeristische attractie van te maken, daar was nog niemand anders opgekomen. Oh wacht..
pi_117890966
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 12:29 schreef Toppie_ het volgende:

[..]

Ben benieuwd. Je houdt ons toch wel op de hoogte?
Dit hebben ze ook, misschien is daar nog iets leuks interessants uit te halen?
http://www.geldersarchief(...)ronde+huis%22#inv3t2
Voor zover mij dat is toegestaan. Je moet een getekende verklaring overleggen dat je inhoudelijk niets bekend maakt. Maar het gaat mij ook niet om de feitelijke inhoud, maar meer hoe die inhoud tot stand is gekomen. Ik wil de methode, of het gebrek daaraan, van Montenberg bestuderen.
pi_117890973
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 12:46 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Leuke suggestie van archeoloog Wispelweij om er een toeristische attractie van te maken, daar was nog niemand anders opgekomen. Oh wacht..
Misschien een pretpark er omheen bouwen...
pi_117891400
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 13:01 schreef Dissectienaald het volgende:

[..]

Voor zover mij dat is toegestaan. Je moet een getekende verklaring overleggen dat je inhoudelijk niets bekend maakt.
Begin jij nou ook al ? :X
anonieme razernist
pi_117891448
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 12:46 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Leuke suggestie van archeoloog Wispelweij om er een toeristische attractie van te maken, daar was nog niemand anders opgekomen. Oh wacht..
Echt he. Dat stukje vind ik sowieso al stemmingmakend. Ze suggereren bijna dat er elke dag busladingen gravers door het bos dolen. :')
pi_117891473
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 13:14 schreef NoCigar het volgende:

[..]

Begin jij nou ook al ? :X
Dissectienaald doet niet spannend om het spannend doen, dat is het verschil. ;)
pi_117894091
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 13:14 schreef NoCigar het volgende:

[..]

Begin jij nou ook al ? :X
Ik vind het ook nogal vaag. Het is overigens geen geheimhoudingsverklaring, je kunt het formulier zelf inzien op het Gelders Archief. Vooral punt twee is opzienbarend:
'met het oog op deze bescherming (van de staat of de in leven zijnde nabestaanden) van de belangen van de staat en nog in leven zijnde personen niet tot publicatie van gegevens uit dit archief zal overgaan dan na schriftelijke toestemming van de archiefbeheerder of diens gemachtigde, aan wie daartoe te publiceren passages vooraf dienen te worden voorgelegd.

Punt drie: de overige gegevens uit dit archief die hem/haar ter kennis zullen komen en waarvoor geen toestemming tot publicatie is verkregen slechts voor eigen studie zal gebruiken en deze niet aan derden zal mededelen.

Ik denk eerlijk dat dit het 'archief' is wat Aos heeft ingezien, dus de onderzoeksrapporten van Montenberg zullen hier waarschijnlijk in zitten.
pi_117895006
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 12:46 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Leuke suggestie van archeoloog Wispelweij om er een toeristische attractie van te maken, daar was nog niemand anders opgekomen. Oh wacht..
Dat hebben de gravers hem verteld;-)
pi_117895149
Misschien nog wel de leukste foto van Het Ronde Huis

https://www.facebook.com/(...)14537&type=1&theater
pi_117896486
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 14:50 schreef reintuininga het volgende:
Misschien nog wel de leukste foto van Het Ronde Huis

https://www.facebook.com/(...)14537&type=1&theater
Kan iemand die foto hier plaatsen? Heb geen facebook.
pi_117901042
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 14:20 schreef Dissectienaald het volgende:

[..]

Ik vind het ook nogal vaag. Het is overigens geen geheimhoudingsverklaring, je kunt het formulier zelf inzien op het Gelders Archief. Vooral punt twee is opzienbarend:
'met het oog op deze bescherming (van de staat of de in leven zijnde nabestaanden) van de belangen van de staat en nog in leven zijnde personen niet tot publicatie van gegevens uit dit archief zal overgaan dan na schriftelijke toestemming van de archiefbeheerder of diens gemachtigde, aan wie daartoe te publiceren passages vooraf dienen te worden voorgelegd.

Punt drie: de overige gegevens uit dit archief die hem/haar ter kennis zullen komen en waarvoor geen toestemming tot publicatie is verkregen slechts voor eigen studie zal gebruiken en deze niet aan derden zal mededelen.

Ik denk eerlijk dat dit het 'archief' is wat Aos heeft ingezien, dus de onderzoeksrapporten van Montenberg zullen hier waarschijnlijk in zitten.
Als het goed is, is het archief van Montenberg dus in 1980 in beslag genomen door de BVD. Althans over zijn onderzoek naar het ronde huis.
Alleen die Arnold Jan Scheer van de NCRV beschikt over twee onderzoeksrapporten. Hierop was dat verhaal van Biesemaat uit 2006 gebaseerd. Misschien loont het dus om hem op te sporen?
I´m back.
pi_117902144
  Moderator vrijdag 12 oktober 2012 @ 18:31:09 #291
249559 crew  Lavenderr
pi_117902252
Prachtige foto, Rein ^O^
pi_117902288
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 18:31 schreef Lavenderr het volgende:
Prachtige foto, Rein ^O^
Heb ik even van facebook 'gepikt'..
pi_117902683
Is er trouwens iemand die het boek van Ton Biesemaat - Het Geheim van het Ronde Huis al heeft kunnen bemachtigen?

Volgens de meeste sites is hij maart 2012 uitgekomen, maar volgens een andere site wordt hij pas april 2013 verwacht?

En op de sites waar staat dat hij al uit is gekomen in maart 2012, zijn ze allemaal niet op voorraad, enkel te reserveren.
pisvlek
  Moderator vrijdag 12 oktober 2012 @ 18:49:42 #294
249559 crew  Lavenderr
pi_117902756
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 18:47 schreef Wintelligence het volgende:
Is er trouwens iemand die het boek van Ton Biesemaat - Het Geheim van het Ronde Huis al heeft kunnen bemachtigen?

Volgens de meeste sites is hij maart 2012 uitgekomen, maar volgens een andere site wordt hij pas april 2013 verwacht?

En op de sites waar staat dat hij al uit is gekomen in maart 2012, zijn ze allemaal niet op voorraad, enkel te reserveren.
Het boek is er nog niet, dus nog even geduld oefenen ;)
pi_117902891
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 18:49 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Het boek is er nog niet, dus nog even geduld oefenen ;)
Zal wel moeten inderdaad ;)
Hoe vaak is het nu al wel niet uitgesteld?
pisvlek
  Moderator vrijdag 12 oktober 2012 @ 19:00:27 #296
249559 crew  Lavenderr
pi_117903024
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 18:55 schreef Wintelligence het volgende:

[..]

Zal wel moeten inderdaad ;)
Hoe vaak is het nu al wel niet uitgesteld?
Twee keer geloof ik.
In zijn boek Geheimen van Oranje dat in 2011 uitkwam schreef Ton Biesemaat in een note: "Momenteel werk ik aan een boek waarin het complete verhaal over Het Ronde Huis verteld wordt".
pi_117903108
quote:
Mooie foto idd, iets voor in de OP.
Ik zie trouwens dat er gewoon een landweggetje achter ligt.
En aan de linkerkant staan daar bijenkasten?
I´m back.
pi_117903131
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 19:00 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Twee keer geloof ik.
In zijn boek Geheimen van Oranje dat in 2011 uitkwam schreef Ton Biesemaat in een note: "Momenteel werk ik aan een boek waarin het complete verhaal over Het Ronde Huis verteld wordt".
Ben wel benieuwd, ik ga het denk ik meteen kopen.
pisvlek
pi_117903195
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 17:41 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Als het goed is, is het archief van Montenberg dus in 1980 in beslag genomen door de BVD. Althans over zijn onderzoek naar het ronde huis.
Dat beweert Couzy.... Maar die beweert zoveel.
quote:
Rond september/oktober 1980 kreeg M. bezoek van de BVD,waarbij het complete Ronde huis archief in beslag werd genomen en zijn telefoonlijn was afgetapt.De andere Ronde Huis onderzoeker Sch. werd door de BVD opgepakt en voor verhoor naar den Haag vervoerd
http://rondehuis.blogspot.nl/
pi_117903476
Prachtig gebouw. En het zou nu een gouden locatie zijn voor een café-restaurant, het geld zou echt binnenstromen denk ik.
anonieme razernist
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')