abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117550527
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 16:17 schreef Mark het volgende:
Vroeger konden we ook prima zonder :Y

En nu gaat opa een kopje thee drinken
ik jat je auto okay? daar konden we vroeger ook zonder mee.

Wat een kulredenatie.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 16:21:07 #122
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_117550591
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 16:18 schreef vanKampen het volgende:
Los van alle juridische passages die ik in dit topic zie staan, even met gezond verstand:

Als de school "eist" van de leerlingen dat ze de telefoons inleveren en daarbij verteld zorg te zullen dragen voor het opbergen daarvan nemen de daarmee toch impliciet verantwoording voor die dingen?

Het feit dat ze een brief sturen met het verhaal van aangifte etc. onderbouwd die aanname volgens mij.

School aansprakelijk stellen (als het zover komt) zou ik zeggen, de school moet maar kijken hoe ze het verder oplossen. Waar ze het geld terughalen is niet het probleem van de leerling/ouder.

Verder lijkt het me geen probleem of het nu een Nokia van 50 euro of een iPhone van 650 euro is.
Naar mijn idee is verantwoording nemen, toch iets anders dan een allrisk-verzekering.

Kan ook zijn dat de school zoiets heeft van: 'in het hokje van de leraar, ligt ie veiliger dan in de kleedkamer waar de deur open te maken is met een muntje.'

Die inbreker/dief had ook alle jassen/broeken kunnen doorzoeken en een deur is zo geopend.
Ook hoi !
  woensdag 3 oktober 2012 @ 16:24:30 #123
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_117550707
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 01:44 schreef Leandra het volgende:
Doe gelijk de scenario's voor een Nokia 3310 en een Samsung Galaxy S3 er ook even bij, ik ben erg benieuwd of het invloed heeft :')
Zaten er ook pagers bij?
  woensdag 3 oktober 2012 @ 16:26:39 #124
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_117550783
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 16:05 schreef Gia het volgende:
Op de middelbare school waar mijn jongste zat was het verplicht om telefoontjes en zaken als mp3 spelers in je kluisje te doen zolang je op school was. Door een dergelijke verplichting is een school niet aansprakelijk als zoiets gestolen wordt.

Op de school waar mijn oudste zat waren ook kluisjes, maar daar mochten ze hun mobiel wel in hun zak houden, maar wel uit. Lekker nuttig. Ik denk dat ook in zo'n geval de school niet verantwoordelijk is.

Zijn er op de school van TS kind geen kluisjes?
Owjah dat was ook een sport in de pauzes, alle kluisjes openmaken _O_
  woensdag 3 oktober 2012 @ 16:32:19 #125
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_117550987
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 14:12 schreef n00b13 het volgende:
In het algemeen is daarvan geen sprake, als de bewaarder alle in redelijkheid van hem verlangde veiligheidsmaatregelen heeft genomen.

Is geen sprake van, want de 'afgesloten' deur stond open.
Precies. Het verschil met de fiets in de fietsenstalling is dat permanente bewaking van honderden fietsen geen redelijke eis is, maar het met goed fatsoen kunnen opbergen van een afwasteiltje met telefoons en sleutels wel.

De crux van het verhaal zit hem in 'zorgplicht' en 'redelijkheid'.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 3 oktober 2012 @ 16:54:05 #126
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_117551909
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 16:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Precies. Het verschil met de fiets in de fietsenstalling is dat permanente bewaking van honderden fietsen geen redelijke eis is, maar het met goed fatsoen kunnen opbergen van een afwasteiltje met telefoons en sleutels wel.

De crux van het verhaal zit hem in 'zorgplicht' en 'redelijkheid'.
Kijk eens aan. En dat zonder juridische opleiding.

Het wordt nog wat met mij.
pi_117552487
We hebben het hier over een basisschool dus geen kluisjes aanwezig.
Don't you love her madly?
  woensdag 3 oktober 2012 @ 17:51:05 #128
3542 Gia
User under construction
pi_117553914
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 16:18 schreef vanKampen het volgende:
Los van alle juridische passages die ik in dit topic zie staan, even met gezond verstand:

Als de school "eist" van de leerlingen dat ze de telefoons inleveren en daarbij verteld zorg te zullen dragen voor het opbergen daarvan nemen de daarmee toch impliciet verantwoording voor die dingen?

Het feit dat ze een brief sturen met het verhaal van aangifte etc. onderbouwd die aanname volgens mij.

School aansprakelijk stellen (als het zover komt) zou ik zeggen, de school moet maar kijken hoe ze het verder oplossen. Waar ze het geld terughalen is niet het probleem van de leerling/ouder.

Verder lijkt het me geen probleem of het nu een Nokia van 50 euro of een iPhone van 650 euro is.
Als elke leerling een eigen kluisje heeft en het is niet verplicht daar je spullen in te leggen, dan biedt de school de mogelijkheid om alsnog die spullen 'veilig' te bewaren.
Maar goed, schijnbaar waren de deuren niet op slot, waarmee, nmm, de school in dit geval aansprakelijk is.

Ik verwacht wel dat de regels zullen veranderen: spullen in je kluisje, anders school niet aansprakelijk. Dan hoeft de gymleraar ook niet meer zorg te dragen voor die spullen. Fietssleutels kunnen in de gymzaal neergelegd worden.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 17:57:12 #129
3542 Gia
User under construction
pi_117554101
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 17:08 schreef Lovechild het volgende:
We hebben het hier over een basisschool dus geen kluisjes aanwezig.
Basisschool! En dan zo'n duur ding! Waarom mag je kind dat uberhaupt mee naar school nemen? Dat hij er een heeft, valt over te discussieren, maar doe ik niet. Maar laat dat gewoon thuis! Ze hoeven op school toch niet persoonlijk bereikbaar te zijn.

Nog netjes dat die leraar de mogelijkheid bood die spullen te bewaren.
Ik zou, als ik het voor het zeggen had als regel stellen, op een basisschool, dat dit soort zaken beter thuis gelaten kunnen worden en dat de school niet aansprakelijk is voor zoekgeraakte of gestolen mobieltjes.
En dan laten ze hun dure i-pod maar fijn in hun jaszak zitten.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 18:06:11 #130
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_117554381
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 17:57 schreef Gia het volgende:

[..]

Basisschool! En dan zo'n duur ding! Waarom mag je kind dat uberhaupt mee naar school nemen? Dat hij er een heeft, valt over te discussieren, maar doe ik niet. Maar laat dat gewoon thuis! Ze hoeven op school toch niet persoonlijk bereikbaar te zijn.

Ik zou, als ik het voor het zeggen had als regel stellen, op een basisschool, dat dit soort zaken beter thuis gelaten kunnen worden en dat de school niet aansprakelijk is voor zoekgeraakte of gestolen mobieltjes.
wat is dit nou voor een discusssie weer..
is toch ieders eigen keuze! Kinderen willen het graag en ouders zijn blij als ze hun kinderen kunnen bereiken als er wat gebeurd.

bovendien weet je niet wat voor telefoon het was. Dat heeft TS heul niet gezegd namelijk.
pi_117554502
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 18:06 schreef n00b13 het volgende:

[..]

wat is dit nou voor een discusssie weer..
is toch ieders eigen keuze! Kinderen willen het graag en ouders zijn blij als ze hun kinderen kunnen bereiken als er wat gebeurd.

bovendien weet je niet wat voor telefoon het was. Dat heeft TS heul niet gezegd namelijk.
Gast, een smartphone op de basisschool!

Ik heb niet eens een smartphone en ik zit al lang niet meer op de basisschool
pi_117554600
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 18:10 schreef thenxero het volgende:
Gast, een smartphone op de basisschool!

Ik heb niet eens een smartphone en ik zit al lang niet meer op de basisschool
Wellicht heb ik het gemist, maar gaat het om een smartphone?
En zo ja, who cares?
Daar gaat het niet om in dit topic. Open een topic in KLB ofzo.

Ik heb ook geen smartphone, wil er ook geen, vind het ook onzin dat kinderen een telefoon hebben, maar dat boeit totaal niet voor dit topic.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 18:14:55 #133
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_117554649
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 17:57 schreef Gia het volgende:

[..]

Omdat het enorm handig is?

Gelukkig heb jij niets te zeggen
pi_117555127
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 18:13 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

En zo ja, who cares?

Ik heb ook geen smartphone, wil er ook geen, vind het ook onzin dat kinderen een telefoon hebben, maar dat boeit totaal niet voor dit topic.
Ja. Ik vind dat wel relevant, want je geeft je kind de vrij grote verantwoordelijkheid voor die leeftijd om netjes met de spullen om te gaan en om het goed in de gaten te houden. Dat moet je eigenlijk al niet doen.

Maar als je dat dan wel doet, dan vind ik het ook onredelijk om van de school te verwachten dat ze het hele bedrag vergoeden. Als al die kinderen een smartphone van >¤100 in een bak leggen, is dat al gauw een bak ter waarde van ¤3000. Waarom zou de school verantwoordelijk moeten zijn voor diefstal van of schade aan die spullen? Je kan ook niet verwachten van een school dat ze jouw diamanten oorbellen van ¤10 000 gaan vergoeden als je die bij ze in een doosje stopt en ze raken kwijt? Ergens ligt de grens, en wat mij betreft ligt die grens tussen nuttige en puur luxe spullen. Of een simpele telefoon luxe is, daar kan je over discussiëren, maar een smartphone valt daar zeker onder.

Bovendien, door een jong kind zo'n duur apparaat mee te geven, neem je het risico dat het stuk gaat of kwijt raakt. De consequenties heb je dan maar te aanvaarden. Het zou een mooi gebaar zijn van de school als ze een paar tientjes geven zodat je een nieuwe simpele telefoon kunt kopen, maar het volledige bedrag vind ik een onredelijke eis.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 18:45:31 #135
3542 Gia
User under construction
pi_117555696
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 18:13 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

En zo ja, who cares?

Daarom ga ik die discussie ook niet aan.

Maar ik heb wel een mening over hoe een basisschool hier eventueel op kan reageren.
Gewoon in de schoolgids vermelden dat de school geen aansprakelijkheid draagt voor zoekgeraakte of vermiste spullen. En dan moet zo'n gymleraar niet eens aanbieden om ze in zijn kantoortje te bewaren.
pi_117555858
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 18:45 schreef Gia het volgende:
Maar ik heb wel een mening over hoe een basisschool hier eventueel op kan reageren.
Gewoon in de schoolgids vermelden dat de school geen aansprakelijkheid draagt voor zoekgeraakte of vermiste spullen. En dan moet zo'n gymleraar niet eens aanbieden om ze in zijn kantoortje te bewaren.
Helemaal mee eens.
En geen verplicht inleveren van telefoons, want dat kan leiden tot schadeclaims.
Het kind zorgt zelf maar dat het veilig is en dat kan makkelijk door OF geen dure spullen mee te nemen OF het zelf ergens veilig op te bergen (meestal hebben gymzalen wel van die houten hokjes in het hok waar de gymattributen staan, waar je spullen in kan opbergen).

quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 18:28 schreef thenxero het volgende:
Waarom zou de school verantwoordelijk moeten zijn voor diefstal van of schade aan die spullen?
Omdat de school de kinderen heeft verplicht de telefoons af te geven, waardoor de school de verantwoordelijkheid voor deze spullen op zich neemt.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_117557097
Waarom een mobiel op de basisschool? Dat vonden wij ook lange tijd onzin. Middelbare school was vroeg genoeg.
Maar soms ga je overstag. Vrijwel de hele bovenbouw (groep 6 tm 8) heeft er eentje. Verbazingwekkend. En dan gaat het nog veelal om Black Berry's ook. Zoon, oudste van een viertal, wilde er ook graag eentje maar vertelde heel wijs aan beter beter bedeelde leeringen dat als hij er nu eentje wilde, hij er dan zelf voor moest sparen omdat wij ouders dat niet zomaar konden betalen. En ja, dat is dan nog reden tot pesterijen ook :')

Toen kwam zijn verjaardag, een half jaar geleden. Wij als ouders vonden dat hij een goed cadeau verdiende. Hij werd 11, gaat volgend jaar naar de middelbare school en wij besloten zijn wens in vervulling te laten gaan. Wat was dat kind blij O+
Hij had hem voornamelijk bij zich op momenten dat hij vanuit school naar een vriendje ging. Dan vind ik het fijn om hem te kunnen bereiken want ouders om een telefoonnummer mee uit te wisselen zijn er nou eenmaal niet meer altijd in groep 8. Hij had hem dus niet eens iedere dag bij zich.

Tot slot nog over de keuze van een smartphone: die heb je al voor niet heel veel duurder dan een gewoon mobiel toestel.
pi_117557211
Waarom ga je je verantwoorden? Nergens voor nodig toch :)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_117557252
De school wil van haar verantwoording af. Komen nu met een smoes. R-one heeft gelijk. Gewoon aansprakelijk stellen!
pi_117557363
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 10:34 schreef Zaibatsu01 het volgende:
De school is niet aansprakelijk. Je zoon kon ook weigeren om zijn 3310 in een bakje te doen. Kan gebeuren.
Neen, kind is niet volwassen.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 19:23:16 #141
3542 Gia
User under construction
pi_117557472
Hoe zijn wij in godsnaam door onze jeugd gekomen, zonder mobieltjes.
Je maakt gewoon een afspraak, zo laat thuis, en dan hoef je niet te bellen.
Of je kind gaat na school even langs huis om zijn mobiel op te halen. Basisschool is meestal redelijk dichtbij.

Ik hoop dat de school, en andere scholen, hier lering uit trekken.
pi_117557538
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 19:23 schreef Gia het volgende:
Hoe zijn wij in godsnaam door onze jeugd gekomen, zonder mobieltjes.
Je maakt gewoon een afspraak, zo laat thuis, en dan hoef je niet te bellen.
Of je kind gaat na school even langs huis om zijn mobiel op te halen. Basisschool is meestal redelijk dichtbij.

Ik hoop dat de school, en andere scholen, hier lering uit trekken.
Gaat toch heen, tijden veranderen. Blijf vooral hangen in de jaren 60, maar we zijn ondertussen verder gegaan.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 19:27:30 #143
3542 Gia
User under construction
pi_117557695
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 19:18 schreef BeffJeck het volgende:
De school wil van haar verantwoording af. Komen nu met een smoes. R-one heeft gelijk. Gewoon aansprakelijk stellen!
Dat zonder meer. Doordat die leraar alle mobieltjes innam, nam hij de verantwoordelijkheid hiervoor. Hij lette niet op, waardoor ze zonder braak, gestolen konden worden. Tja, en dan is de school of die leraar aansprakelijk.

Had die leraar ze niet ingenomen, en waren ze uit de kleedkamer gejat, dan was het de eigen verantwoordelijkheid.

Dus ja, de school zal over de brug moeten komen.

Volgend jaar de ouderbijdrage omhoog en geen schoolreisje.
pi_117559390
Was het in helmond?
pi_117559510
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 19:16 schreef Lovechild het volgende:
<knip uitleg>
Verdedigen is nergens voor nodig :)

Ik vind het een goed idee om een kind dat naar de middelbare school gaat (is meestal verder weg dan de basisschool) een mobiel heeft. Ik heb vroeger 20 km heen en 20 km terug gefietst en (delen van) mijn fiets zijn wel eens kapot gegaan. Tja, dan is het een kwestie van: zoek het maar uit, Het was dan makkelijk geweest als ik een mobieltje had (maar die "mobieltjes" toen waren formaat koelkast en zag je alleen op Miami Vice :P ).
Niet dat ik geen oplossingen heb gevonden uiteraard. Fiets tegen een hek op slot zetten, en achterop bij iemand die dezelfde kant op moet of bij een dichtbijstaand huis aanbellen en vragen of ik even mag bellen; dat soort dingen.

Wat ik geen goed idee vind is, is om mobieltjes aan te hebben tijdens schooluren. Een pauze of tussenuur, ach, moet kunnen, maar tijdens de les is sowieso een big no-no. Nergens voor nodig, dient geen enkel nut.
pi_117559998
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 20:01 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Verdedigen is nergens voor nodig :)

Ik vind het een goed idee om een kind dat naar de middelbare school gaat (is meestal verder weg dan de basisschool) een mobiel heeft. Ik heb vroeger 20 km heen en 20 km terug gefietst en (delen van) mijn fiets zijn wel eens kapot gegaan. Tja, dan is het een kwestie van: zoek het maar uit, Het was dan makkelijk geweest als ik een mobieltje had (maar die "mobieltjes" toen waren formaat koelkast en zag je alleen op Miami Vice :P ).
Niet dat ik geen oplossingen heb gevonden uiteraard. Fiets tegen een hek op slot zetten, en achterop bij iemand die dezelfde kant op moet of bij een dichtbijstaand huis aanbellen en vragen of ik even mag bellen; dat soort dingen.

Wat ik geen goed idee vind is, is om mobieltjes aan te hebben tijdens schooluren. Een pauze of tussenuur, ach, moet kunnen, maar tijdens de les is sowieso een big no-no. Nergens voor nodig, dient geen enkel nut.
Mietje, ik liep gewoon naar huis met brommer aan de hand... en dat een kilometer of 10... en dan thuis koud eten krijgen omdat je te laat was...

Jeugd van tegenwoordig zijn grotendeels watjes...
pi_117560233
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 19:21 schreef BeffJeck het volgende:

[..]

Neen, kind is niet volwassen.
Dat is geen voorwaarde.
pi_117560295
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 20:10 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Mietje, ik liep gewoon naar huis met brommer aan de hand... en dat een kilometer of 10... en dan thuis koud eten krijgen omdat je te laat was...
Stoer man.
pi_117560593
Nee, verdedigen is niet nodig. Krijg ik maar niet afgeleerd :@
Had me bij het openen van het topic notabene al voorgenomen niet uit te gaan leggen waarom hij een mobiel heeft.

Ook een overbodige uitleg: wij vinden het belangrijk onze kinderen niet zonder meer naar "de school om de hoek" te sturen.
pi_117560792
quote:
14s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 19:24 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Gaat toch heen, tijden veranderen. Blijf vooral hangen in de jaren 60, maar we zijn ondertussen verder gegaan.
Dus dan is de telefoon van de school niet meer goed genoeg om naar huis te bellen als er wat is?
Basisschool leerlingen hebben geen gsm/smartphone nodig...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')