ik jat je auto okay? daar konden we vroeger ook zonder mee.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 16:17 schreef Mark het volgende:
Vroeger konden we ook prima zonder
En nu gaat opa een kopje thee drinken
Naar mijn idee is verantwoording nemen, toch iets anders dan een allrisk-verzekering.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 16:18 schreef vanKampen het volgende:
Los van alle juridische passages die ik in dit topic zie staan, even met gezond verstand:
Als de school "eist" van de leerlingen dat ze de telefoons inleveren en daarbij verteld zorg te zullen dragen voor het opbergen daarvan nemen de daarmee toch impliciet verantwoording voor die dingen?
Het feit dat ze een brief sturen met het verhaal van aangifte etc. onderbouwd die aanname volgens mij.
School aansprakelijk stellen (als het zover komt) zou ik zeggen, de school moet maar kijken hoe ze het verder oplossen. Waar ze het geld terughalen is niet het probleem van de leerling/ouder.
Verder lijkt het me geen probleem of het nu een Nokia van 50 euro of een iPhone van 650 euro is.
Zaten er ook pagers bij?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 01:44 schreef Leandra het volgende:
Doe gelijk de scenario's voor een Nokia 3310 en een Samsung Galaxy S3 er ook even bij, ik ben erg benieuwd of het invloed heeft
Owjah dat was ook een sport in de pauzes, alle kluisjes openmakenquote:Op woensdag 3 oktober 2012 16:05 schreef Gia het volgende:
Op de middelbare school waar mijn jongste zat was het verplicht om telefoontjes en zaken als mp3 spelers in je kluisje te doen zolang je op school was. Door een dergelijke verplichting is een school niet aansprakelijk als zoiets gestolen wordt.
Op de school waar mijn oudste zat waren ook kluisjes, maar daar mochten ze hun mobiel wel in hun zak houden, maar wel uit. Lekker nuttig. Ik denk dat ook in zo'n geval de school niet verantwoordelijk is.
Zijn er op de school van TS kind geen kluisjes?
Precies. Het verschil met de fiets in de fietsenstalling is dat permanente bewaking van honderden fietsen geen redelijke eis is, maar het met goed fatsoen kunnen opbergen van een afwasteiltje met telefoons en sleutels wel.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:12 schreef n00b13 het volgende:
In het algemeen is daarvan geen sprake, als de bewaarder alle in redelijkheid van hem verlangde veiligheidsmaatregelen heeft genomen.
Is geen sprake van, want de 'afgesloten' deur stond open.
Kijk eens aan. En dat zonder juridische opleiding.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 16:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Precies. Het verschil met de fiets in de fietsenstalling is dat permanente bewaking van honderden fietsen geen redelijke eis is, maar het met goed fatsoen kunnen opbergen van een afwasteiltje met telefoons en sleutels wel.
De crux van het verhaal zit hem in 'zorgplicht' en 'redelijkheid'.
Als elke leerling een eigen kluisje heeft en het is niet verplicht daar je spullen in te leggen, dan biedt de school de mogelijkheid om alsnog die spullen 'veilig' te bewaren.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 16:18 schreef vanKampen het volgende:
Los van alle juridische passages die ik in dit topic zie staan, even met gezond verstand:
Als de school "eist" van de leerlingen dat ze de telefoons inleveren en daarbij verteld zorg te zullen dragen voor het opbergen daarvan nemen de daarmee toch impliciet verantwoording voor die dingen?
Het feit dat ze een brief sturen met het verhaal van aangifte etc. onderbouwd die aanname volgens mij.
School aansprakelijk stellen (als het zover komt) zou ik zeggen, de school moet maar kijken hoe ze het verder oplossen. Waar ze het geld terughalen is niet het probleem van de leerling/ouder.
Verder lijkt het me geen probleem of het nu een Nokia van 50 euro of een iPhone van 650 euro is.
Basisschool! En dan zo'n duur ding! Waarom mag je kind dat uberhaupt mee naar school nemen? Dat hij er een heeft, valt over te discussieren, maar doe ik niet. Maar laat dat gewoon thuis! Ze hoeven op school toch niet persoonlijk bereikbaar te zijn.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 17:08 schreef Lovechild het volgende:
We hebben het hier over een basisschool dus geen kluisjes aanwezig.
wat is dit nou voor een discusssie weer..quote:Op woensdag 3 oktober 2012 17:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Basisschool! En dan zo'n duur ding! Waarom mag je kind dat uberhaupt mee naar school nemen? Dat hij er een heeft, valt over te discussieren, maar doe ik niet. Maar laat dat gewoon thuis! Ze hoeven op school toch niet persoonlijk bereikbaar te zijn.
Nog netjes dat die leraar de mogelijkheid bood die spullen te bewaren.
Ik zou, als ik het voor het zeggen had als regel stellen, op een basisschool, dat dit soort zaken beter thuis gelaten kunnen worden en dat de school niet aansprakelijk is voor zoekgeraakte of gestolen mobieltjes.
En dan laten ze hun dure i-pod maar fijn in hun jaszak zitten.
Gast, een smartphone op de basisschool!quote:Op woensdag 3 oktober 2012 18:06 schreef n00b13 het volgende:
[..]
wat is dit nou voor een discusssie weer..
is toch ieders eigen keuze! Kinderen willen het graag en ouders zijn blij als ze hun kinderen kunnen bereiken als er wat gebeurd.
bovendien weet je niet wat voor telefoon het was. Dat heeft TS heul niet gezegd namelijk.
Wellicht heb ik het gemist, maar gaat het om een smartphone?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 18:10 schreef thenxero het volgende:
Gast, een smartphone op de basisschool!
Ik heb niet eens een smartphone en ik zit al lang niet meer op de basisschool
Omdat het enorm handig is?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 17:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Basisschool! En dan zo'n duur ding! Waarom mag je kind dat uberhaupt mee naar school nemen? Dat hij er een heeft, valt over te discussieren, maar doe ik niet. Maar laat dat gewoon thuis! Ze hoeven op school toch niet persoonlijk bereikbaar te zijn.
Nog netjes dat die leraar de mogelijkheid bood die spullen te bewaren.
Ik zou, als ik het voor het zeggen had als regel stellen, op een basisschool, dat dit soort zaken beter thuis gelaten kunnen worden en dat de school niet aansprakelijk is voor zoekgeraakte of gestolen mobieltjes.
En dan laten ze hun dure i-pod maar fijn in hun jaszak zitten.
Ja. Ik vind dat wel relevant, want je geeft je kind de vrij grote verantwoordelijkheid voor die leeftijd om netjes met de spullen om te gaan en om het goed in de gaten te houden. Dat moet je eigenlijk al niet doen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 18:13 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Wellicht heb ik het gemist, maar gaat het om een smartphone?
En zo ja, who cares?
Daar gaat het niet om in dit topic. Open een topic in KLB ofzo.
Ik heb ook geen smartphone, wil er ook geen, vind het ook onzin dat kinderen een telefoon hebben, maar dat boeit totaal niet voor dit topic.
Daarom ga ik die discussie ook niet aan.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 18:13 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Wellicht heb ik het gemist, maar gaat het om een smartphone?
En zo ja, who cares?
Daar gaat het niet om in dit topic. Open een topic in KLB ofzo.
Ik heb ook geen smartphone, wil er ook geen, vind het ook onzin dat kinderen een telefoon hebben, maar dat boeit totaal niet voor dit topic.
Helemaal mee eens.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 18:45 schreef Gia het volgende:
Maar ik heb wel een mening over hoe een basisschool hier eventueel op kan reageren.
Gewoon in de schoolgids vermelden dat de school geen aansprakelijkheid draagt voor zoekgeraakte of vermiste spullen. En dan moet zo'n gymleraar niet eens aanbieden om ze in zijn kantoortje te bewaren.
Omdat de school de kinderen heeft verplicht de telefoons af te geven, waardoor de school de verantwoordelijkheid voor deze spullen op zich neemt.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 18:28 schreef thenxero het volgende:
Waarom zou de school verantwoordelijk moeten zijn voor diefstal van of schade aan die spullen?
Neen, kind is niet volwassen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 10:34 schreef Zaibatsu01 het volgende:
De school is niet aansprakelijk. Je zoon kon ook weigeren om zijn 3310 in een bakje te doen. Kan gebeuren.
Gaat toch heen, tijden veranderen. Blijf vooral hangen in de jaren 60, maar we zijn ondertussen verder gegaan.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 19:23 schreef Gia het volgende:
Hoe zijn wij in godsnaam door onze jeugd gekomen, zonder mobieltjes.
Je maakt gewoon een afspraak, zo laat thuis, en dan hoef je niet te bellen.
Of je kind gaat na school even langs huis om zijn mobiel op te halen. Basisschool is meestal redelijk dichtbij.
Ik hoop dat de school, en andere scholen, hier lering uit trekken.
Dat zonder meer. Doordat die leraar alle mobieltjes innam, nam hij de verantwoordelijkheid hiervoor. Hij lette niet op, waardoor ze zonder braak, gestolen konden worden. Tja, en dan is de school of die leraar aansprakelijk.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 19:18 schreef BeffJeck het volgende:
De school wil van haar verantwoording af. Komen nu met een smoes. R-one heeft gelijk. Gewoon aansprakelijk stellen!
Verdedigen is nergens voor nodigquote:
Mietje, ik liep gewoon naar huis met brommer aan de hand... en dat een kilometer of 10... en dan thuis koud eten krijgen omdat je te laat was...quote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:01 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Verdedigen is nergens voor nodig
Ik vind het een goed idee om een kind dat naar de middelbare school gaat (is meestal verder weg dan de basisschool) een mobiel heeft. Ik heb vroeger 20 km heen en 20 km terug gefietst en (delen van) mijn fiets zijn wel eens kapot gegaan. Tja, dan is het een kwestie van: zoek het maar uit, Het was dan makkelijk geweest als ik een mobieltje had (maar die "mobieltjes" toen waren formaat koelkast en zag je alleen op Miami Vice).
Niet dat ik geen oplossingen heb gevonden uiteraard. Fiets tegen een hek op slot zetten, en achterop bij iemand die dezelfde kant op moet of bij een dichtbijstaand huis aanbellen en vragen of ik even mag bellen; dat soort dingen.
Wat ik geen goed idee vind is, is om mobieltjes aan te hebben tijdens schooluren. Een pauze of tussenuur, ach, moet kunnen, maar tijdens de les is sowieso een big no-no. Nergens voor nodig, dient geen enkel nut.
Stoer man.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:10 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Mietje, ik liep gewoon naar huis met brommer aan de hand... en dat een kilometer of 10... en dan thuis koud eten krijgen omdat je te laat was...
Dus dan is de telefoon van de school niet meer goed genoeg om naar huis te bellen als er wat is?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 19:24 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Gaat toch heen, tijden veranderen. Blijf vooral hangen in de jaren 60, maar we zijn ondertussen verder gegaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |