De gemeente staat hier buiten. Dat de school de schade niet kan verhalen op de verzekering, is het probleem van de school, niet jullie probleem. Het maakt de school niet minder schadeplichtig.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:08 schreef Lovechild het volgende:
Inmiddels heb ik een brief gekregen waarin staat dat zowel de verzekering van de gemeente (eigenaar gymzaal) als de verzekering van de school dit niet dekken.
Jij hebt niets met de verzekering van de school te maken. Stel de school gewoon aansprakelijk voor de geleden schade.quote:de verzekering van de school dit niet dekken. School wil wel met een oplossing komen en zal ons op de hoogte houden.
Doet dat er toe? Of ben je gewoon op zoek naar een reden om te zeiken, zoals over een kind wat een iPhone heeft?quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:17 schreef LifeonEarth het volgende:
waarschijnlijk voor veel mensen de vraag:
wat voor toestel was het?
Praat vooral voor jezelf; ik vind het totaal niet boeiendquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:17 schreef LifeonEarth het volgende:
Dat is nou net iets dat mij totaal niet boeit.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:17 schreef LifeonEarth het volgende:
niks mis mee, kinderen met een iphone.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:19 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Doet dat er toe? Of ben je gewoon op zoek naar een reden om te zeiken, zoals over een kind wat een iPhone heeft?
Voor de rest: even afwachten wat ze doen, nergens direct akkoord mee gaan en overleggen met iemand die verstand van juridische zaken heeft (zoals bijvoorbeeld je rechtsbijstandverzekering).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:24 schreef LifeonEarth het volgende:
[..]
niks mis mee, kinderen met een iphone.
Maar waarschijnlijk gaat het om een blackberry curve van een paar 10tjes die volgens de verzekering mischien nog 20 euro waard is.
quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:26 schreef LifeonEarth het volgende:
ow we hebben allemaal even zin om te zeiken? dat je het niet vind boeien? laten we het er op houden dat het de meerderheid wel boeit maar dat die niet reageren. De reden daarvan is uiteraard dat ze het merk van de telefoon niet weten.
gaan we nu ook nog zeiken dat het niet uitmaakt of het een iphone is of een curve?Welk toestel het is, is van belang bij het vaststellen van de geleden schade. Dit heeft echter geen invloed op de vraag of de school aansprakelijk is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
dat heeft het voor mij en verschilende medefokkers wel.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:29 schreef maan_man het volgende:
[..]
[..]
Welk toestel het is, is van belang bij het vaststellen van de geleden schade. Dit heeft echter geen invloed op de vraag of de school aansprakelijk is.
Om de vraag in de OP te beantwoorden is het niet nodig om te weten om welk merk/type telefoon het gaat. Als je dat zo graag wil weten stuur je TS een prive bericht.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:29 schreef LifeonEarth het volgende:
[..]
dat heeft het voor mij en verschilende medefokkers wel.
vind je het erg?
nee dan vraag ik dat OT. mag het?quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:31 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Om de vraag in de OP te beantwoorden is het niet nodig om te weten om welk merk/type telefoon het gaat. Als je dat zo graag wil weten stuur je TS een prive bericht.
Open er een topic over of stuur TS een DM.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:29 schreef LifeonEarth het volgende:
vind je het erg?
quote:
en dus? als ik het wil vragen moet ik dat zeker zelf weten?quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:31 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Open er een topic over of stuur TS een DM.
Voor de vraag van TS is het niet relevant.
Erg niet. Maar ik ben wel benieuwd wat het toesteltype te maken heeft met een eventuele aansprakelijkheid.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:29 schreef LifeonEarth het volgende:
[..]
vind je het erg?
n.i.e.t.s. tevreden?quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:32 schreef maan_man het volgende:
[..]
Erg niet. Maar ik ben wel benieuwd wat het toesteltype te maken heeft met een eventuele aansprakelijkheid.
Uhuh, maar doe dat in een PM in plaats van dit topic te vervuilen (en ja ik weet dat ik mijzelf daar nu ook schuldig aan maak).quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:31 schreef LifeonEarth het volgende:
[..]
en dus? als ik het wil vragen moet ik dat zeker zelf weten?
Dat heb ik al. Kan ik nog iets anders kiezen?quote:
Dit gaat dan weer niet over mij. Wil je dat ik slecht slaap of zoquote:gefrustreerde bijstand krijgende kut fokkers die bijdehand doen... welterusten weer.
Bijzonder tevreden. Maar deze discussie ga ik verder niet voeren, want dit draagt niet bij aan de beantwoording van ts' vraag.quote:
lekker boeiend... haar zoon MOEST het toestel inleveren en de school zou ervoor zorgen dat het veilig is en blijft, zijn daarin gefaalt. De verzekering dekt het niet dus is de school verantwoordelijk en of het toestel nou 4,95¤ kost of 499,- de school is fout en in mijn ogen verantwoordelijk.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:17 schreef LifeonEarth het volgende:
quote:
quote:
quote:
ja dat vind ik boeiend.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:36 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
lekker boeiend... haar zoon MOEST het toestel inleveren en de school zou ervoor zorgen dat het veilig is en blijft, zijn daarin gefaalt. De verzekering dekt het niet dus is de school verantwoordelijk en of het toestel nou 4,95¤ kost of 499,- de school is fout en in mijn ogen verantwoordelijk.
De gemeente zal alleen de eigenaar van het schoolgebouw en de gymzaal zijn, en dus alleen de gebouwen zelf tegen schade verzekerd hebben. De school en diens medewerkers zijn geen onderdeel van de gemeente, dus de gemeente heeft er in dit geval niet zoveel mee te maken.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:08 schreef Lovechild het volgende:
Inmiddels heb ik een brief gekregen waarin staat dat zowel de verzekering van de gemeente (eigenaar gymzaal) als de verzekering van de school dit niet dekken.
Dat het toestel in beheer van de school is gestolen, betekent niet automatisch dat de school ook aansprakelijk is. Waren de toestellen bijvoorbeeld in een goed afgesloten ruimte opgeborgen en was daar vervolgens ingebroken, dan was de school niet aansprakelijk geweest, omdat zij voldoende maatregelen had genomen om de telefoons te beschermen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:36 schreef GewoneMan het volgende:
haar zoon MOEST het toestel inleveren en de school zou ervoor zorgen dat het veilig is en blijft, zijn daarin gefaalt. De verzekering dekt het niet dus is de school verantwoordelijk en of het toestel nou 4,95¤ kost of 499,- de school is fout en in mijn ogen verantwoordelijk.
Jij dacht, het gegeven antwoordt was te kort, ik doe even de uitgebreide versie?quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:42 schreef Leshy het volgende:
[..]
De gemeente zal alleen de eigenaar van het schoolgebouw en de gymzaal zijn, en dus alleen de gebouwen zelf tegen schade verzekerd hebben. De school en diens medewerkers zijn geen onderdeel van de gemeente, dus de gemeente heeft er in dit geval niet zoveel mee te maken.
De vraag in deze is even welke verzekering de school heeft aangesproken. Er is namelijk een redelijke kans dat ze contact op hebben genomen met hun inboedelverzekeraar of met een verzekering die dekking biedt bij ongevallen of aansprakelijkheid van leerlingen tijdens schooltijd. En in beide gevallen is de schade daar inderdaad niet op gedekt.
De leerkracht - en dus de school als organisatie, heeft de mobiele telefoons van de leerlingen in bewaring genomen en hoort daar dan dus als een goed huismeester op te passen. Aangezien er blijkbaar een deur niet goed was afgesloten waardoor de telefoons door een derde weggenomen konden worden, lijkt me dat er van goed huismeesterschap geen sprake was. En in dat geval zou de school gewoon aansprakelijk zijn voor de schade.
Naar alle waarschijnlijkheid is de school eigendom van een stichting die meerdere scholen beheert, en waar de medewerkers van de school ook in dienst zijn. Die stichting hoort een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten te hebben, en daar zal een beroep op gedaan moeten worden. Wanneer je dus iemand aansprakelijk wilt stellen, kun je dat het beste direct doen via de stichting waar de school in kwestie onder valt.
De school is aansprakelijk voor het ontvreemd zijn van de telefoons, omdat zij ze (tijdelijk) ingenomen hebben. Waar de school zich dan weer op beroept (de gemeente omdat de deur niet goed sloot of de verzekering), is niet jullie probleem. Dat mogen zij uitvechten.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:59 schreef Lovechild het volgende:
Ik heb wel lol in het lezen van jullie reactiesWat ik wilde weten maar eigenlijk niet gevraagd heb, zie ik nu, hebben jullie wel beantwoord, nl of ik de school aansprakelijk kan stellen. Ik wacht idd even af waar school mee komt maar weet nu dat ik niet overal akkoord mee hoef te gaan. En wat ik wil is dat zijn telefoon gewoon helemaal vergoed wordt. Hij had hem verdoriepas een half jaar.
Waarom ik nog noem dat ze de gemeente ingeschakeld hebben is omdat die verantwoordelijk zijn voor het gebouw en niet hebben geconstateerd dat de deur niet meer goed sloot.
Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:42 schreef Leshy het volgende:
Dat het toestel in beheer van de school is gestolen, betekent niet automatisch dat de school ook aansprakelijk is. Waren de toestellen bijvoorbeeld in een goed afgesloten ruimte opgeborgen en was daar vervolgens ingebroken, dan was de school niet aansprakelijk geweest, omdat zij voldoende maatregelen had genomen om de telefoons te beschermen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
Nu heb je het antwoord nog niet, maar als het geen iPhone en Blackberry is zijn er nog een hoop toestellen waaruit je kunt gokken. Ben ik benieuwd wat jouw antwoord in de specifieke gevallen zou zijn.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:37 schreef LifeonEarth het volgende:
[..]
ja dat vind ik boeiend.
school is aansprakelijk volgens dit verhaal dat is geen vraag.
Ik vraag me af op welke grond de school aansprakelijk gesteld kan worden eigenlijk. Een fiets mag je ook niet mee naar binnen nemen en dien je te stallen in de fietsenstalling.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:59 schreef Lovechild het volgende:
Ik heb wel lol in het lezen van jullie reactiesWat ik wilde weten maar eigenlijk niet gevraagd heb, zie ik nu, hebben jullie wel beantwoord, nl of ik de school aansprakelijk kan stellen. Ik wacht idd even af waar school mee komt maar weet nu dat ik niet overal akkoord mee hoef te gaan. En wat ik wil is dat zijn telefoon gewoon helemaal vergoed wordt. Hij had hem verdoriepas een half jaar.
Waarom ik nog noem dat ze de gemeente ingeschakeld hebben is omdat die verantwoordelijk zijn voor het gebouw en niet hebben geconstateerd dat de deur niet meer goed sloot.
En tot slot dan wat info over het toestel: het is geen Iphone maar ook geen Blackberry. Een smartphone waar mijn kind zeer trotse eigenaar van was. De goedkopere/oudere mobieltjes zijn overigens niet meegenomen.
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe!
quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:26 schreef LifeonEarth het volgende:
ow we hebben allemaal even zin om te zeiken? dat je het niet vind boeien? laten we het er op houden dat het de meerderheid wel boeit maar dat die niet reageren. De reden daarvan is uiteraard dat ze het merk van de telefoon niet weten.
gaan we nu ook nog zeiken dat het niet uitmaakt of het een iphone is of een curve?Misschien kun je een keer bij TS' zoontje spelenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
Zodra je verplicht wordt iets af te geven, is het aan die partij zorg te dragen voor je spullen volgens mij Maanvis. Zelfde als met een garderobe.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 08:22 schreef Maanvis het volgende:
Als het kind geen mobiel mee had genomen naar school was deze ook niet gestolen. Veel scholen stellen in hun algemene voorwaarden dat ze niet aansprakelijk zijn voor diefstal, dus dan weet je dat als je je kind die telefoon mee naar school geeft. Bij mijn weten is de school alleen in geval van nalatigheid aansprakelijk. Is hier sprake van nalatigheid?
In je jaszak heeft de school niets mee te maken.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 08:22 schreef Maanvis het volgende:
Als het kind geen mobiel mee had genomen naar school was deze ook niet gestolen. Veel scholen stellen in hun algemene voorwaarden dat ze niet aansprakelijk zijn voor diefstal, dus dan weet je dat als je je kind die telefoon mee naar school geeft. Bij mijn weten is de school alleen in geval van nalatigheid aansprakelijk. Is hier sprake van nalatigheid?
Er kan in de algemene voorwaarden staan wat ze willen, dat maakt ze nog niet rechtsgeldig.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 08:22 schreef Maanvis het volgende:
Veel scholen stellen in hun algemene voorwaarden dat ze niet aansprakelijk zijn voor diefstal
Dit dus idd, dat is net zoiets als het verplicht inleveren van je jas / tas bij evenementen of een cafe/club.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 09:23 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Er kan in de algemene voorwaarden staan wat ze willen, dat maakt ze nog niet rechtsgeldig.
In dit geval staat wat rechtsgeldig is wel in de algemene voorwaardenquote:Op woensdag 3 oktober 2012 09:23 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Er kan in de algemene voorwaarden staan wat ze willen, dat maakt ze nog niet rechtsgeldig.
Niet wanneer de school spullen tijdelijk opeist Maanvis.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 10:26 schreef Maanvis het volgende:
[..]
In dit geval staat wat rechtsgeldig is wel in de algemene voorwaarden. Scholen zijn alleen aansprakelijk voor diefstal als ze nalatig geweest zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |