Bron:eigen kennisquote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:57 schreef Worteltjestaart het volgende:
Vrijwel vergelijkbare situatie:
http://www.goeievraag.nl/(...)aansprakelijk.186734
quote:Wikipedia:
De hoofdverplichting van de bewaarnemer bestaat uit het bewaren en teruggeven. Daarbij moet de bewaarnemer bij de bewaring de zorg van een "goed bewaarder" in acht nemen (art. 7:602 BW). Dat kan betekenen, dat de bewaarder aansprakelijk is voor de schade die ontstaat, als hij de zaak niet aan de rechthebbende kan teruggeven doordat deze verloren is gegaan door brand of is gestolen. In het algemeen is daarvan geen sprake, als de bewaarder alle in redelijkheid van hem verlangde veiligheidsmaatregelen heeft genomen.
quote:Rechtspraak.nl: LJN BE8077
Diefstal auto uit showroom reparateur
5.4 Naar onweersproken vast staat heeft [gedaagde] de auto geplaatst in een showroom, die ten tijde van de diefstal op slot was. Bezien in dat licht kan niet gezegd worden dat [gedaagde] is tekort geschoten in de zorg die hij met betrekking tot de bij hem in reparatie gegeven auto in acht had te nemen. De rechtbank neemt daarbij in aanmerking dat gesteld noch gebleken is dat de auto speciale kenmerken (zoals bijvoorbeeld een hoge waarde of een bijzondere uitvoering) bezit, die tot extra maatregelen in het kader van diefstalpreventie aanleiding zouden moeten geven.
Kortom: dat de school de telefoons van de leerlingen in bewaring heeft genomen, maakt ze absoluut niet automatisch aansprakelijk voor de schade. Maanvis heeft gewoon volledig gelijk.quote:Rechtspraak.nl: LJN BB1179
Geldkistje gestolen dat [opposant] voor [geopposeerde] in bewaring had
Vaststaat dat [opposant] het geldkistje als vriendendienst voor [geopposeerde] in bewaring heeft genomen. De hoofdverplichting van [opposant] als bewaarnemer was niet alleen het bewaren van het geldkistje, maar ook het teruggeven daarvan. Nu het geldkistje ten tijde van de bewaring bij [opposant] is gestolen, is hij tekort geschoten in zijn teruggaveplicht. Deze tekortkoming kan aan hem worden toegerekend, zodat hij aansprakelijk zou zijn voor de door [geopposeerde] geleden schade, tenzij [opposant] bij de bewaarneming de zorg van een goed bewaarnemer als bedoeld in artikel 7:602 BW in acht heeft genomen. Wat de zorgplicht van de bewaarnemer inhoudt hangt af van de omstandigheden van het geval. In het onderhavige geval is gesteld noch gebleken dat [opposant] onvoldoende voorzorgsmaatregelen tegen diefstal heeft genomen of anderszins tekort is geschoten in zijn zorgplicht, zodat de rechtbank ervan uitgaat dat hij voldoende zorg in acht heeft genomen. Gezien het voorgaande kan [opposant] niet toegerekend worden dat hij het geldkistje niet heeft teruggegeven, zodat hij naar geldend recht niet aansprakelijk kan worden gehouden voor de door [geopposeerde] geleden schade.
Bron.quote:Bewaarneming is een juridische term in Nederland. Het is een bijzondere overeenkomst, geregeld in titel 9 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Bewaarneming is de overeenkomst waarbij de ene partij, de bewaarnemer, zich tevenover de andere partij, de bewaargever, verbindt, een zaak die de bewaargever hem toevertrouwt of zal toevertrouwen, te bewaren en terug te geven (art. 7:600 BW). Omdat de overeenkomst van bewaarneming bij een partij een verplichting oproept, zonder dat hier van de zijde van de wederpartij een tegenprestatie tegenover staat, wordt zij een eenzijdige overeenkomst genoemd.
De hoofdverplichting van de bewaarnemer bestaat uit het bewaren en teruggeven. Daarbij moet de bewaarnemer bij de bewaring de zorg van een "goed bewaarder" in acht nemen (art. 7:602 BW). Dat kan betekenen, dat de bewaarder aansprakelijk is voor de schade die ontstaat, als hij de zaak niet aan de rechthebbende kan teruggeven doordat deze verloren is gegaan door brand of is gestolen. In het algemeen is daarvan geen sprake, als de bewaarder alle in redelijkheid van hem verlangde veiligheidsmaatregelen heeft genomen. Of de bewaarder verplicht is de zaak te verzekeren is in het algemeen afhankelijk van de hoogte van het bewaarloon. Professionele bewaarnemers hebben recht op bewaarloon (art. 7:601 BW). Titel 9 van boek 7 BW bevat regelend recht. Dat betekent dat het partijen vrijstaat om van de wet afwijkende afspraken te maken.
Maar zij voldoen aan de zorgplicht, terwijl de telefoons in een verlaten kantoorje met een niet afgesloten deur niet aan de zorgplicht kan voldoenquote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:09 schreef Leshy het volgende:
[..]
[..]
[..]
Kortom: dat de school de telefoons van de leerlingen in bewaring heeft genomen, maakt ze absoluut niet automatisch aansprakelijk voor de schade. Maanvis heeft gewoon volledig gelijk.
Jurisprudentie, zegt het je wat?quote:
In mijn eerste reactie gaf ik al aan dat het mij lijkt dat de school in deze kwestie aansprakelijk te stellen valt, omdat de telefoons blijkbaar niet voldoende zijn opgeborgen - ze konden zonder braak zo meegenomen worden. Is het weer de vraag of de leerkracht redelijkerwijs had kunnen weten dat de deur een gebrek vertoonde...quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:13 schreef bijdehand het volgende:
Maar zij voldoen aan de zorgplicht, terwijl de telefoons in een verlaten kantoorje met een niet afgesloten deur niet aan de zorgplicht kan voldoen
Het is wel een deel van de vraag.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:19 schreef Leshy het volgende:
Ik reageerde voornamelijk op alle mensen die roepen dat de school pertinent altijd aansprakelijk is, omdat ze de telefoons hebben ingenomen. Dat is namelijk helemaal niet waar.
Hell no!quote:Op woensdag 3 oktober 2012 11:04 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Moeder wist van deze regeling en heeft toch de mobiel meegegeven.
Volgens mij is er net jurisprudentie gepost die het tegendeel bewijst, maarja.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:14 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Jurisprudentie, zegt het je wat?
Een redelijk denkende volwassene weet dat mobiele telefoons gewilde dingen zijn, die vaak gejat worden.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:19 schreef Leshy het volgende:
In mijn eerste reactie gaf ik al aan dat het mij lijkt dat de school in deze kwestie aansprakelijk te stellen valt, omdat de telefoons blijkbaar niet voldoende zijn opgeborgen - ze konden zonder braak zo meegenomen worden. Is het weer de vraag of de leerkracht redelijkerwijs had kunnen weten dat de deur een gebrek vertoonde...
Snap niet dat ze dat niet standaard doen, maar goed: kalf en put dempen enzoquote:Op woensdag 3 oktober 2012 15:13 schreef spijkerbroek het volgende:
Dan het mandje met de telefoons maar even in de gymzaal zelf neerzetten.
Ik zie nergens jurisprudentie over dit exact geval gepost worden. Alleen over fietsenstallingen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:57 schreef Maanvis het volgende:
Volgens mij is er net jurisprudentie gepost die het tegendeel bewijst, maarja.
Uiteraard. Die school is 100% aansprakelijk want er is overduidelijk sprake van nalatigheid.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 15:13 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Een redelijk denkende volwassene weet dat mobiele telefoons gewilde dingen zijn, die vaak gejat worden.
De leraar weet dat de telefoons onbeheerd zijn.
De leraar heeft de taak op zich genomen om de telefoons op een bepaalde plaats te verzamelen.
Een redelijk denkende volwassene weet dat hij de deur moet controleren, zodat er geen ongenode gasten binnenkomen.
Praktisch: hij doet de deur op slot, en probeert de deur met klink nog even open te maken. Verrek! De deur gaat open! Dan het mandje met de telefoons maar even in de gymzaal zelf neerzetten.
Zal wel te maken hebben met het feit dat die krengen nog wel eens gaan rinkelen, en de les dus verstoord wordt. Simpele remedie: uit.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 15:35 schreef Mark het volgende:
Snap niet dat ze dat niet standaard doen, maar goed: kalf en put dempen enzo
Dit is volgens mij de juiste benadering van de school. Regel = in je kluisje.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 16:05 schreef Gia het volgende:
Op de middelbare school waar mijn jongste zat was het verplicht om telefoontjes en zaken als mp3 spelers in je kluisje te doen zolang je op school was. Door een dergelijke verplichting is een school niet aansprakelijk als zoiets gestolen wordt.
Op de school waar mijn oudste zat waren ook kluisjes, maar daar mochten ze hun mobiel wel in hun zak houden, maar wel uit. Lekker nuttig. Ik denk dat ook in zo'n geval de school niet verantwoordelijk is.
Zijn er op de school van TS kind geen kluisjes?
ik jat je auto okay? daar konden we vroeger ook zonder mee.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 16:17 schreef Mark het volgende:
Vroeger konden we ook prima zonder
En nu gaat opa een kopje thee drinken
Naar mijn idee is verantwoording nemen, toch iets anders dan een allrisk-verzekering.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 16:18 schreef vanKampen het volgende:
Los van alle juridische passages die ik in dit topic zie staan, even met gezond verstand:
Als de school "eist" van de leerlingen dat ze de telefoons inleveren en daarbij verteld zorg te zullen dragen voor het opbergen daarvan nemen de daarmee toch impliciet verantwoording voor die dingen?
Het feit dat ze een brief sturen met het verhaal van aangifte etc. onderbouwd die aanname volgens mij.
School aansprakelijk stellen (als het zover komt) zou ik zeggen, de school moet maar kijken hoe ze het verder oplossen. Waar ze het geld terughalen is niet het probleem van de leerling/ouder.
Verder lijkt het me geen probleem of het nu een Nokia van 50 euro of een iPhone van 650 euro is.
Zaten er ook pagers bij?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 01:44 schreef Leandra het volgende:
Doe gelijk de scenario's voor een Nokia 3310 en een Samsung Galaxy S3 er ook even bij, ik ben erg benieuwd of het invloed heeft
Owjah dat was ook een sport in de pauzes, alle kluisjes openmakenquote:Op woensdag 3 oktober 2012 16:05 schreef Gia het volgende:
Op de middelbare school waar mijn jongste zat was het verplicht om telefoontjes en zaken als mp3 spelers in je kluisje te doen zolang je op school was. Door een dergelijke verplichting is een school niet aansprakelijk als zoiets gestolen wordt.
Op de school waar mijn oudste zat waren ook kluisjes, maar daar mochten ze hun mobiel wel in hun zak houden, maar wel uit. Lekker nuttig. Ik denk dat ook in zo'n geval de school niet verantwoordelijk is.
Zijn er op de school van TS kind geen kluisjes?
Precies. Het verschil met de fiets in de fietsenstalling is dat permanente bewaking van honderden fietsen geen redelijke eis is, maar het met goed fatsoen kunnen opbergen van een afwasteiltje met telefoons en sleutels wel.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:12 schreef n00b13 het volgende:
In het algemeen is daarvan geen sprake, als de bewaarder alle in redelijkheid van hem verlangde veiligheidsmaatregelen heeft genomen.
Is geen sprake van, want de 'afgesloten' deur stond open.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |