abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117228801
Ook reactie van Boom
lars_boom twitterde op dinsdag 25-09-2012 om 12:09:33 Natuurlijk wilde ik mijn rug niet rechten op de Cauberg, ik was vol aan het geven en op weg naar een goede klassering #raboploeg#goeploegske reageer retweet
Denk wel dat de positie van Van Vliet op de lange termijn onhoudbaar wordt na deze uitspraken. (Al houdt Bomans het bij de Belgen ook al jaren en jaren vol ondanks soms een storm aan kritiek.)
pi_117228802
lars_boom twitterde op dinsdag 25-09-2012 om 12:09:33 Natuurlijk wilde ik mijn rug niet rechten op de Cauberg, ik was vol aan het geven en op weg naar een goede klassering #raboploeg#goeploegske reageer retweet
Van Vliet kan wat verzoeningsgesprekjes inplannen de komende weken :P
pi_117228821
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 12:20 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Ook reactie van Boom
Denk wel dat de positie van Van Vliet op de lange termijn onhoudbaar wordt na deze uitspraken. (Al houdt Bomans het bij de Belgen ook al jaren en jaren vol ondanks soms een storm aan kritiek.)
Als dat waar is, dan zuigt Van Vliet het dus allemaal uit zijn dikke duim :')
pi_117228883
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 12:21 schreef TheArt het volgende:

[..]

Misschien dénkt Van Vliet wel echt dat hij Boom naar de vijfde plaats heeft geschreeuwd.
pi_117229027
quote:
De Kort: 'Ik snap van Vliet'
HOOFDDORP - Koen de Kort, een van de betere Nederlandse renners tijdens de afgelopen WK, begrijpt de kritiek van Leo van Vliet, de wielerbondscoach die vindt dat de renners van de Rabobank te veel in de watten worden gelegd.

Door Nando Boers
Ook Niki Terpstra van Omega-Pharma-QuickStep onderstreept tegenover NUsport de woorden van de bondscoach.
“Ik herken me in de door Van Vliet geuite kritiek”, zegt De Kort, in het dagelijks leven in dienst bij Argos-Shimano.
“Die vijf van Rabobank deden inderdaad moeilijker. Er was inderdaad een verschil. Maar ja, of het komt omdat het andere type jongens zijn of dat het komt omdat ze voor Rabobank rijden, dat is moeilijk te zeggen.”
De Kort, die onder meer voor Astana reed nadat hij de opleidingsploeg van Rabobank verliet, weet dat bij Rabobank alles altijd ‘top’ is geregeld. “En ergens anders is het soms wel eens iets minder”, zegt De Kort.
“Daarmee moet je kunnen omgaan. En dat is het geval bij de Nederlandse ploeg. Maar pick your fights, weet wanneer het zin heeft ergens over te klagen en wanneer niet.”
Harde hand
Of het verschil in houding tussen de Raborenners en de rest te verklaren is door het gebrek aan een ‘harde hand’ bij Rabobank, zoals Van Vliet stelt, dat betwijfelt De Kort, de nummer 16 van het WK. “Dat is niet van deze tijd. Dat is niet de uitweg, volgens mij. Een coach moet inzicht geven in wat realistisch is en wat niet.”
Terpstra, een van de speerpunten van de Belgische ploeg Omega Pharma Quick-Step, vindt het lastig om te oordelen over de ploeggenoten waarmee hij waarschijnlijk nog een paar WK’s mee zal rijden, maar hij stelt uiteindelijk dat hij wel ‘snapt’ wat de bondscoach bedoelt.
“Maar verder ben ik er niet zo mee bezig”, zegt de nummer 66 van het WK. “Ik moet zegen: als ik naar mezelf in de spiegel zou moeten kijken zou ik mezelf misschien ook een zeur vinden.”
Welles! Nietes!

Zoals De Kort het zegt, zo zal het wel ongeveer zijn.
pi_117229139
Dat wordt een groepsgesprek
pi_117229791
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 23:45 schreef TheArt het volgende:

[..]

Wat ik me dus afvraag, en sommige vinden hier dat schijnbaar het verdedigen van de Nederlanders :'), is waarom nu die kritiek? Waarom nu? Kijk de resultaten na, het gaat in de breedte al een stuk beter. Een 5e plaats op het WK, we moeten naar 2003 terug voordat we dat eens hebben gehaald. En dan komt er juist op dat moment kritiek, dat snap ik dus niet.We missen gewoon winnaars. En die winnaars van grote koersen kweek je vaak niet, die worden vaak geboren. We hebben in Nederland een veelwinnaar, een Merckx, maar dat is toevallig een vrouw.
Waarom zou er nu niet kritiek geleverd mogen worden? Er is weer een grote wedstrijd (ook nog eens in eigen land,nota bene al jarenlang een speerpunt voor onze jongens) verreden waarbij het professionele Nederlandse mannenwielrennen niet op het podium staat. Er wordt niet gewonnen op het hoogste niveau. Al jaren niet. Ik vind trouwens dat er op elk moment kritiek geleverd mag worden, daar hoef je heus niet mee te wachten tot na een seizoendeel, een seizoen of een generatie. Je mag best beschrijven hoe op dit moment de stand van zaken is.
Om dan weer aan te komen met 'in de breedte' en 'we webben potentie'. We winnen simpelweg niet op het hoogste niveau. Leuk hoor, dat we in de breedte mee doen en af en toe mooie ere-plaatsen behalen (ik kan daar ook wel genoeg van genieten), maar uiteindelijk telt het niet, uiteindelijk blijft dat niet hangen. En dit geldt heus niet alleen voor de 'onwetende Tour-De-Francekijker waar hier vaak nogal hautain naar gekeken wordt, het blijft internationaal ook niet hangen. Mijn cluppie PSV wint de JC-schaal; prima, maar als we uiteindelijk geen kampioen worden boeit het geen ene flikker. Ik snap dat het niet 1 op 1 naar het wielrennen door te trekken is, maar toch: Het gaat om winnen.
Gaat het wat beter dan een paar jaar geleden? vast wel. Wederom boeit het uiteindelijk nauwelijks als je uiteindelijk geen prijs in ontvangst mag nemen.
En dan zeg je: we hebben 'gewoon' geen winnaars. Tja, is dat nou niet precies waar het uiteindelijk om draait in de professionele topsport?

Over onze Don Leo: :')
Volgens mij nemen de renners hem ook totaal niet serieus. Dat blijkt wel uit de reactie van Mollema en de lachjes van Boom.
Ik ben het met je eens TheArt, wat betreft Van Kessel. Lijkt het Nederlandse wielrennen in het hart te hebben en heeft kennis van zaken. Maar als er dan een reactie vanuit de KNWU komt waarin ze zeggen lovend te zijn en dat Van Vliet zulke mooie nieuwe inzichten zoals het gebruik van matrixborden ( :') ) aandraagt, dan lijkt het er niet op dat er snel iets met de positie van Van Vliet gaat gebeuren.
pi_117229987
Als Boom had willen afdraaien dan had hij dat toch lekker anoniem al eerder gedaan, waarom zou je dat in godsnaam op de top van de Cauberg doen met nog 1.5 kilometer te gaan op een WK in eigen land?! :')

En net alsof Van Vliet als enige te horen zou zijn geweest op dat moment in die oorkaan van geluid... Dan was zijn instructie vast luid en duidelijk te verstaan geweest ja! :Z

En Koen de Kort, wie is hij dan?! :') Van die tamme kritiek vind ik dat, om te gaan roepen dat ze 'moeilijk doen'. Als daaronder dingen vallen als rijden met een andere koersbroek, dat is toch alleen maar logisch? Lijkt mij nogal klote als je moet fietsen met spullen die niet lekker zitten...

Verder is de rol van een bondscoach in het wielrennen volkomen overschat, want de invloed van een Bomans op de overwinning van Gilbert zondag is natuurlijk nihil. Maar het is des te hilarischer dat Van Vliet er dan alsnog zo'n bende van weet te maken op sommige vlakken qua selectie en strijdplan. En hem dan 'inventief' vinden als KNWU zijnde... _O-
Jack does it in real time...
pi_117230342
Van Vliet die naast een ontbijttafel vol ongeïnteresseerde renners een handstand gaat doen :') _O-
pi_117230419
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 13:20 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Van Vliet die naast een ontbijttafel vol ongeïnteresseerde renners een handstand gaat doen :') _O-
Van Vliet is gewoon de hofnar van de KNWU, hij weet het alleen zef niet.
pi_117232722
F_JD twitterde op dinsdag 25-09-2012 om 12:55:27 @thijszonneveld Tussen 2km bordje en de top (100m?): was aansluiting aan het verliezen met groepje voor hem, maar reed gewoon keihard door. reageer retweet
Aldus een toeschouwer op een vraag van Zonneveld wie er nu gelijk had, Boom of Don Leo.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_117232957
Zeeman doet ook even een duid in het zakje:
merijnzeeman twitterde op dinsdag 25-09-2012 om 14:26:58 Coachen met harde hand? Een coach heeft meerdere tools om sporters te coachen, reflecteren en te motiveren.Sporter centraal, coach gestuurd. reageer retweet
merijnzeeman twitterde op dinsdag 25-09-2012 om 14:28:27 Geen contact maken? Dat zegt meer over de coach dan over de sporter. Het gaat namelijk als coach om contact maken, dat is ons werk. reageer retweet
merijnzeeman twitterde op dinsdag 25-09-2012 om 14:30:22 Tot slot, mijn mening is dat elkaar kritisch benaderen prima is, noodzakelijk zelfs, maar wel intern en op basis van een vertrouwensrelatie. reageer retweet
pi_117233092
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 14:41 schreef TheArt het volgende:
merijnzeeman twitterde op dinsdag 25-09-2012 om 14:26:58 Coachen met harde hand? Een coach heeft meerdere tools om sporters te coachen, reflecteren en te motiveren.Sporter centraal, coach gestuurd. reageer retweet
merijnzeeman twitterde op dinsdag 25-09-2012 om 14:28:27 Geen contact maken? Dat zegt meer over de coach dan over de sporter. Het gaat namelijk als coach om contact maken, dat is ons werk. reageer retweet
merijnzeeman twitterde op dinsdag 25-09-2012 om 14:30:22 Tot slot, mijn mening is dat elkaar kritisch benaderen prima is, noodzakelijk zelfs, maar wel intern en op basis van een vertrouwensrelatie. reageer retweet
Koekoek!

En uiteindelijk draait het allemaal gewoon om kwaliteit. Echte toppers worden geboren en zullen altijd wel boven komen drijven. Een harde of zachte hand is van secundair belang.

Een Terpstra wint echt niet veel meer dan een Gesink, Boom of Mollema en ook een Kroon is niet enorm veel meer gaan winnen sinds hij van Rabo naar Riis ging, terwijl hij juist bij Rabo een knecht was.

En dat Van Vliet zegt dat Boom pas is gaan presteren sinds hij er zich mee ging bemoeien, geeft alleen maar aan dat hij P-R niet gezien heeft.
pi_117233227
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 14:35 schreef marcodej het volgende:
F_JD twitterde op dinsdag 25-09-2012 om 12:55:27 @thijszonneveld Tussen 2km bordje en de top (100m?): was aansluiting aan het verliezen met groepje voor hem, maar reed gewoon keihard door. reageer retweet
Aldus een toeschouwer op een vraag van Zonneveld wie er nu gelijk had, Boom of Don Leo.
Waar wij stonden was hij ook gewoon vol aan het beuken, maar wel in een slechte positie.
pi_117234261
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 14:41 schreef TheArt het volgende:
Goh, we hebben een winnaar in de categorie intelligente reacties.
pi_117234519
Merijn Zeeman volgend jaar bij de boerenleenbank?
In the coolest little capital of the world
pi_117234524
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 15:22 schreef Drebbelman het volgende:
Merijn Zeeman volgend jaar bij de boerenleenbank?
:Y
  dinsdag 25 september 2012 @ 15:32:26 #218
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_117234883
Leo, volgend AD.nl:

quote:
En Lars Boom kan gewoon veel beter. We hebben toch allemaal gezien dat hij in het voorjaar nergens was?
1 na beste man in koers in Parijs-Roubaix :')
Xbox Live Gamertag : ThaD16
pi_117235446
Al die mensen die nu roepen dat Leo PR niet gezien heeft zijn even kortzichtig als hijzelf. Kijk gewoon even het volledige interview, en niet een half minuutje in het Sportjournaal of een artikeltje op ad.nl.

Ik denk dat Leo best iets goeds aangeeft, maar gewoon de intelligentie mist om de vinger op de zere plek te leggen.
pi_117235792
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 12:04 schreef TheArt het volgende:

[..]

Jij bevestigt ook weer wat voor oetlul je bent,
Hihi :*
  dinsdag 25 september 2012 @ 16:02:48 #221
23344 Sheepcidus
Is it an excuse?
pi_117235988
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 15:47 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Ik denk dat Leo best iets goeds aangeeft, maar gewoon de intelligentie mist om de vinger op de zere plek te leggen.
Daar heb je dus geen flikker aan vooral als je dat in de media gaat brallen.
Were making, were making!
Radio Soulwax!
pi_117236971
http://nos.nl/artikel/422(...)van-vliet-onzin.html
Mollema: "Hij mag van mij best bondscoach blijven hoor." Ofwel: Laat maar lullen.

Uit de toon van het hele verhaaltje proef ik een beetje dat Mollema gewoon een stuk slimmer is dan van Vliet. Met als gevolg dat Leo Bauke niet begrijpt, en Mollema van Vliet irrelevant vindt
  dinsdag 25 september 2012 @ 16:37:02 #223
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_117237451
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 12:21 schreef TheArt het volgende:

[..]

Duh. :')
  dinsdag 25 september 2012 @ 16:44:22 #224
39333 Zelva
pi_117237756
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 23:45 schreef TheArt het volgende:
Wat mijns inziens een groot probleem is, is dat we een team a la Topsport Vlaanderen missen. Een volledig Nederlands ProContinentalteam dat zich volledig richt op de ontwikkeling van Nederlands talent en dat talent rustig laat groeien... ...Maar er is geen enkele sponsor die dat durft te doen.
In België ook niet. Topsport Vlaanderen draait namelijk op overheidsgeld.
pi_117237897
  dinsdag 25 september 2012 @ 17:36:07 #226
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_117240074
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 15:32 schreef GotenSSJ het volgende:
1 na beste man in koers in Parijs-Roubaix :')
Dat is ook wat overdreven, alles uit elkaar geranseld op Carrefour de l'Arbre, waarvan hij uiteindelijk nog zelf het grootste slachtoffer werd, want het licht ging helemaal uit.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  dinsdag 25 september 2012 @ 17:37:39 #227
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_117240148
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 september 2012 17:36 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Dat is ook wat overdreven, alles uit elkaar geranseld op Carrefour de l'Arbre, waarvan hij uiteindelijk nog zelf het grootste slachtoffer werd, want het licht ging helemaal uit.
In de laatste 600 meter ging het licht uit ja. De overige 256,9 kilometer vond ik hem althans de 1 na sterkste in koers.

[ Bericht 18% gewijzigd door SaintOfKillers op 25-09-2012 17:44:02 ]
Xbox Live Gamertag : ThaD16
  dinsdag 25 september 2012 @ 17:44:33 #228
67640 SaintOfKillers
pi_117240406
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 17:37 schreef GotenSSJ het volgende:

[..]

In de laatste 600 meter ging het licht uit ja. De overige 256,9 kilometer vond ik hem althans de 1 na sterkste in koers.
De overige kilometers heeft hij grotendeels in de wielen van Sky doorgebracht, toen die waren leeggereden, ging hij zelf aan. Dat is eerder Nuyensiaans opportunisme, tot hij toch zijn innerlijke, omstuimige Boom aansprak en het zichzelf alsnog moeilijk maakte. Hij had nog eigenlijk langer moeten speculeren, dan had er een podium ingezeten.

Hoe dan ook, ik vond 'm niet sterker dan Flecha of Turgot.

Excuus, ik had geëdit ipv. gequote :@
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 25 september 2012 @ 17:49:43 #229
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_117240619
De Rabobank is toch prominent sponsor van de KNWU............ ik denk wel dat ik weet wat er met Leo gaat gebeuren.....
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_117240711
quote:
Godver, wie heeft die Rabo-hetze ontketend? Gaan we nu allemaal via de pers nare dingen roepen :')
  dinsdag 25 september 2012 @ 18:01:42 #231
39333 Zelva
pi_117240992
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 september 2012 17:44 schreef SaintOfKillers het volgende:

Excuus, ik had geëdit ipv. gequote :@
Bij jou heeft dat vervelende consequenties ja :D
pi_117241900
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 17:49 schreef rubbereend het volgende:
De Rabobank is toch prominent sponsor van de KNWU............ ik denk wel dat ik weet wat er met Leo gaat gebeuren.....
KNWU heeft al uitgesproken dat ze door met hem willen, dacht ik.
pi_117242244
Denk dat het uiteindelijk ook te maken heeft met persoonlijkheid. Zoals ik er van buiten af naar kijk dan is bv Boom wel een mannetje die nogal zijn mondje roert binnen de equipe, of ie nou bij Rabo zit of niet.
Wel opvallend dat bijna alle niet Raborenners het (gedeeltelijk) eens is met van Vliet.
Zo tussen neus en lippen wordt ze verweten dat ze alles perfect in orde willen hebben om de koers heen en dat dat watjes creeert. Dan was Armstrong het grootste watje dat er bestaat, die liet niets aan het toeval over.
Overigens ben ik geen fan van het management bij Rabo en kan er veel verbeteren. Maar of het pamperen nou het grootste probleem is ? Lijkt mij niet.
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
  dinsdag 25 september 2012 @ 18:45:08 #234
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_117242718
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 17:49 schreef rubbereend het volgende:
Precies, krijg herinneringen aan van Kessel.
Net efkes anges
pi_117242790
Het is weer helemaal net zoals destijds met de Rabojongens tegen de VTM ploeg, daar was ook altijd haat en nijd tussen
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 25 september 2012 @ 19:07:18 #236
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_117243713
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 18:24 schreef marcodej het volgende:

[..]

KNWU heeft al uitgesproken dat ze door met hem willen, dacht ik.
maarja...... na zijn uitspraken kan zoiets zomaar veranderen....

Maar ik vraag me dan altijd af, praat zo'n Van Vliet gedurende het seizoen vaker met die jongens? Want dan had hij al geweten dat hij niet matcht met Mollema..... en waarom dan selecteren? Want zo goed kwam hij niet uit de Vuelta dus opzich had hij een aanleiding gehad om hem niet te selecteren.
DeLuna vindt me dik ;(
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  dinsdag 25 september 2012 @ 19:09:58 #237
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_117243843
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 16:44 schreef Zelva het volgende:

[..]

In België ook niet. Topsport Vlaanderen draait namelijk op overheidsgeld.
Slechts gedeeltelijk hé ... En gelijkaardige projecten heb je in Nederland ook in andere sporten hé (met het oog op het behalen van een olympische medaille bv)
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  dinsdag 25 september 2012 @ 19:17:37 #238
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_117244213
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 12:01 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Zit wat in. Je ziet de laatste jaren ook wel een kentering, namelijk dat de 'nieuwe landen' vaak met de grote prijzen er vandoor gaan. En die nieuwe landen zijn dan de Angelsaksische landen, de oud-Sovjetstaten en het overige voormalige Oostblok. Noorwegen kun je er ook wel toe rekenen, aangezien hun successen vrij recent zijn. Colombia is dan een beetje een twijfelgevalletje.

De olympische wegkoers van Londen illustreert eigenlijk perfect dat de machtsverhoudingen langzaam verschuiven ten voordeel van de nieuwe landen.

1. Vinokourov (Kazachstan)
2. Uran (Colombia)
3. Kristoff (Noorwegen)
4. Phinney (VS)
5. Lagutin (Oezbekistan)
6. O'Grady (Australië)
7. Roelandts (België)
8. Rast (Zwitserland)
9. Paolini (Italië)
10. Bauer (Nieuw-Zeeland)

Maar drie renners dus uit de klassieke wielerlanden van het Europese vasteland.
Maar als je dan de top 10 van het afgelopen WK ziet :

1 Philippe Gilbert (Belgium) 6:10:41
2 Edvald Boasson Hagen (Norway) 0:00:04
3 Alejandro Valverde Belmonte (Spain) 0:00:05
4 John Degenkolb (Germany)
5 Lars Boom (Netherlands)
6 Allan Davis (Australia)
7 Thomas Voeckler (France)
8 Ramunas Navardauskas (Lithuania)
9 Sergio Luis Henao Montoya (Colombia)
10 Oscar Freire Gomez (Spain)

1 Belg, 1 Nederlander, 1 Noor, 2 Spanjaarden, 1 Duitser, 1 Fransman, 1 Colombiaan

Daar eindigen eigenlijk maar 3 renners uit niet klassieke wielerlanden in de top 10 ...

Je zou evengoed kunnen stellen dat voor veel renners uit klassieke wielerlanden het WK wellicht gewoon belangrijker was dan de OS en ze zich daarop gericht hebben ?

(Noorwegen vind ik trouwens geen 'nieuw' wielerland, net als de VS , die leveren al meer dan 30 jaar regelmatig toprenners af)
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  dinsdag 25 september 2012 @ 19:42:43 #239
67640 SaintOfKillers
pi_117245429
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 19:17 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Je zou evengoed kunnen stellen dat voor veel renners uit klassieke wielerlanden het WK wellicht gewoon belangrijker was dan de OS en ze zich daarop gericht hebben ?
Ik weet niet of de OS minder belangrijk zijn, al krijg ik wel het idee dat er een hoop zich lieten meeslepen door de hype naar de OS toe, er even helemaal in op gingen, maar dat ze 't een week later allemaal weer vergeten waren en dat het nauwelijks een probleem was indien ze niets hadden behaald.
pi_117245470
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 19:17 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Maar als je dan de top 10 van het afgelopen WK ziet :

1 Philippe Gilbert (Belgium) 6:10:41
2 Edvald Boasson Hagen (Norway) 0:00:04
3 Alejandro Valverde Belmonte (Spain) 0:00:05
4 John Degenkolb (Germany)
5 Lars Boom (Netherlands)
6 Allan Davis (Australia)
7 Thomas Voeckler (France)
8 Ramunas Navardauskas (Lithuania)
9 Sergio Luis Henao Montoya (Colombia)
10 Oscar Freire Gomez (Spain)

1 Belg, 1 Nederlander, 1 Noor, 2 Spanjaarden, 1 Duitser, 1 Fransman, 1 Colombiaan

Daar eindigen eigenlijk maar 3 renners uit niet klassieke wielerlanden in de top 10 ...

(Noorwegen vind ik trouwens geen 'nieuw' wielerland, net als de VS , die leveren al meer dan 30 jaar regelmatig toprenners af)
Noorwegen, de VS en Colombia moet je misschien inderdaad geen nieuwe landen noemen en Australië eigenlijk ook niet. In de voormalige Sovjet-Unie doen ze ook al lang aan wielrennen, maar tot de val de Muur zag je ze alleen op de Spelen.

Maar ik bedoel met nieuwe landen eigenlijk gewoon landen die niet tot het klassieke rijtje van landen op het Europese vasteland (Frankrijk, Spanje, Italië, België, Nederland, Zwitserland, Luxemburg enzovoorts) behoren. Niet nieuw in de letterlijke zin van het woord.

Voor wat betreft het WK heb je gelijk. En misschien is die Olympische wegkoers ook geen goed voorbeeld. Dat was een vreemde wedstrijd waar van alles mogelijk was en dan kun je inderdaad zo'n internationaal gemêleerde top 10 krijgen.

Maar in het klassieke voorjaar won een Australiër Milaan-San Remo, een Kazak Luik-Bastenaken-Luik en de Giro werd door een Canadees gewonnen. Je ziet dat met name Italianen de laatste twee jaar minder winnen. Nederland wint nauwelijks nog grote koersen. België doet het dan nog goed. Jullie blijven maar grote eendagskoersen winnen.
pi_117245502
koendekort twitterde op dinsdag 25-09-2012 om 19:06:20 Ter verduidelijking, ik heb een hele leuke week gehad met een goede sfeer in de groep. Er was geen gezeur en iets kleins wordt nu reageer retweet
koendekort twitterde op dinsdag 25-09-2012 om 19:06:40 erg opgeblazen. Er waren kleine verschillen maar die zijn deze ophef absoluut niet waard. reageer retweet
pi_117245648
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 september 2012 19:42 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Ik weet niet of de OS minder belangrijk zijn, al krijg ik wel het idee dat er een hoop zich lieten meeslepen door de hype naar de OS toe, er even helemaal in op gingen, maar dat ze 't een week later allemaal weer vergeten waren en dat het nauwelijks een probleem was indien ze niets hadden behaald.
Dat was gewoon een hele aparte koers daar in Londen. Op dat traject kon het sowieso alle kanten op gaan. En vanwege de kleine ploegen kreeg niemand de koers onder controle. Dan kun je soms vreemde uitslagen krijgen. Een verguisde veteraan op één, een ronderenner op twee en een semisprinter die soms goed rijdt in Vlaamse koersen op drie. Zo'n podium zul je niet snel krijgen in een wedstrijd waarvan de laatste 40 km vlak zijn.
pi_117247572
Ach, wanneer Gilbert/Armstrong/whatever welke veelwinnaar je hier neer zet zou zeuren om de zeem in zijn broek is het winnaarsmentaliteit omdat hij niets aan het toeval over zou willen laten, bij een Boom is het zeuren om het zeuren en is er een harde hand nodig.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_117249429
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 10:35 schreef Leatherface het volgende:
Het is toch niet zo dat één kilometer onder Eijsden men ineens superieure genen heeft of zo? Is dat dan puur toeval?
Andersom is het ook geen toeval. Nederland haalt het ene succes op Olympische Spelen, dat zal niet aan de genen liggen. Daar hebben wij i.t.t. De Belgen wel de juiste mentaliteit.

Betere opleiding, betere faciliteiten, meer geld?
pi_117250192
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 september 2012 20:58 schreef KatyM het volgende:

[..]

Andersom is het ook geen toeval. Nederland haalt het ene succes op Olympische Spelen, dat zal niet aan de genen liggen. Daar hebben wij i.t.t. De Belgen wel de juiste mentaliteit.

Betere opleiding, betere faciliteiten, meer geld?
Misschien zit het er in dat in NL maar één wedstrijd telt: het eindklassement in de Tour en dat daar de laatste jaren alles op gericht is. En voor een topuitslag daar ben je toch van langskomende specifieke talenten afhankelijk.
In België daarentegen zijn er veel meer wedstrijden belangrijk: RVV, PR en andere klassiekers. Daar hebben sowieso veel meer renners kans op goede uitslagen. En als je dan vooral daar op focussed versterken die kansen noig eens. De Tour daarin is namelijk de hele wereldtop in geïnteresseerd, terwijl het animo voor de kasseienklassiekers toch wat minder is.
In België wordt dus gespecialiseerd in een type wedstrijd waarin minder renners zich specialiseren, dus zijn je kansen daar groter.
En misschien hebben ze daar betere doktoren :X
pi_117253424
Dat van dat specialisme zit wel wat in. De Ronde van Vlaanderen is eigenlijk belachelijk weinig internationaal. De laatste twintig jaar wonnen bijna alleen maar Belgen en Italianen, met Cancellara, Wesemann en Sörensen dan als uitzonderingen.

Gilbert wint dan wel tegen een internationaal deelnemersveld in de heuvelkoersen. Luik-Bastenaken-Luik heeft dan ook een heel wat mondialer palmares.
  dinsdag 25 september 2012 @ 22:45:05 #247
67640 SaintOfKillers
pi_117255356
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 21:12 schreef Wombcat het volgende:
In België wordt dus gespecialiseerd in een type wedstrijd waarin minder renners zich specialiseren, dus zijn je kansen daar groter.
Het is ook gewoon een beetje een evidentie. Als je in België opgroeit en renner wordt tussen de kasseien en/of Ardennen, dan wordt dat je ding en heb je er een hoop die daar goed in zijn. Daarom heb je volgens mij ook een hoop van die half/half renners die zowel een pukkel kunnen opvliegen als over kasseien kunnen vliegen zoals Gilbert, Leukemans, Van Avermaet, etc.... Zoals Colombianen vrijwel allemaal klimmertjes zijn, het kan niet anders.

Ik begrijp daarom de bijna wanhopige Nederlandse zoektocht naar klimmers niet, het is bijna tegennatuurlijk. Je hebt nu een hele bende Nederlandse renners die nauwelijks in een waaier kunnen rijden, wiens handje dan moet worden vastgehouden door een ploegmaat. Dat is toch absurd, 20 jaar terug was dat ondenkbaar, dan werd je uit de ploeg getrapt.
pi_117257008
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 september 2012 22:45 schreef SaintOfKillers het volgende:

Ik begrijp daarom de bijna wanhopige Nederlandse zoektocht naar klimmers niet, het is bijna tegennatuurlijk.
Dat verklaar ik in de eerste zin van mijn post. In Nederland telt alleen de tour. Daarbij komt dat de Rabobankploeg zich daarbij vooral wil focussen op het klassement. Dan zoek je naar klimmers. Het idee op zichzelf is niet slecht, alleen blijkt zo langzamerhand dat het niet werkt. Je bent namelijk afhankelijk van dat talent dat toevallig langskomt. Plus dat in Nederland zelf er te weinig selectieve wedstrijden zijn. Je kunt eigenlijk beter focussen op de heuvelachtige wedstrijden (AGR en zo) en voor de grote ronden maar afwachten op dat talent wat zich een keer toevallig aandient.

Probleem is alleen dat in Nederland de Tour té belangrijk is en het type renners dat het goed doet in een AGR ook in tour-etappes niet veel te zoeken heeft.
Dat is meer voor sprinters. Waar veel nederlandse wedstrijden (bij de amateurs) natuurlijk zich ook wel voor lenen. Dus die moeten eigenlijk ook nog wel te vinden zijn. In het verleden waren er immers ook genoeg nederlandse sprinters.

Een ander probleem heb je volgens mij zelf al eens aangekaart. Door de focus op het klassement, hebben de renners te weinig ervaring met het rijden van een finale en dus ook te weinig instinct daarvoor. Dat betekent weer dat als het klassement eens tegenvalt door omstandigheden, omschakelen naar ritzeges moeilijk is. En dat is dan nog afgezien van het feit dat ook om een ritzege te halen in de tour je echt op topniveau moet zijn.

De kansen in de tour zijn sowieso te klein om daar echt structureel op te mikken. Het klassement is maar voor een paar weggelegd. Ritzeges zijn er ook maar 21 van, waarvan een groot deel nog voor sprinters en klimmers is.
Het beleid van Rabobank met de Tour als grote doel lijkt dus niet te werken. Aan de andere kant lukt het Sky wel in een paar jaar, dus het is wel mogelijk.

Moet ik wel bij zeggen dat ik sinds een paar jaar wel erg kritisch ben op de succesverhalen en ik vermoed dat ploegen waar het extreem goed draait een structureel dopingprogramma hebben. En daar zie ik Rabobank niet voor aan (waarmee ik niet wel zeggen dat die 100% schoon zijn, maar dat de ploeg het niet organiseert). Als ik zoiets zeg, zal het halve forum wel over me heen vallen, maar in schone sport geloof ik zo langzamerhand écht niet meer.
  dinsdag 25 september 2012 @ 23:21:23 #249
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_117257397
Goed gedaan Van Vliet, lekker moddergevecht via de pers is het nu geworden.
Hou die shit gewoon intern, ei.
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 26 september 2012 @ 14:18:33 #250
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_117272566
Er wordt hier natuurlijk vrolijk aan meegedaan, als Gesink in de VS een ronde wint die ook nog eens voor de sponsor heel belangrijk is dan wordt er door vele lacherig over gedaan.

Verder is natuurlijk de focus op de Tour helemaal verschrikkelijk.
DeLuna vindt me dik ;(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')