Dus bij deze: het allereerste huizenmarktnieuwstopic!quote:Op maandag 13 augustus 2012 20:29 schreef iamcj het volgende:
Is dit een idee?:
Een apart topic waarin je het dagelijkse nieuws kunt/moet posten. De mensen die dat willen kunnen zo op de hoogte blijven en andere topics blijven schoon.
quote:vr 21 sep 2012, 09:52 | 57 reacties
Huizenprijzen weer 8 procent lager
DEN HAAG - De prijzen van bestaande koopwoningen zijn in augustus met 8 procent gedaald vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft dat vrijdag bekendgemaakt. Ook in juli daalden de huizenprijzen met 8 procent. Het zijn de grootste prijsdalingen ten opzichte van een jaar eerder sinds deze prijsindex van het CBS en het Kadaster in 1995 van start ging.
De prijzen van bestaande koopwoningen lagen in augustus weer op het niveau van ruim acht jaar geleden. Vergeleken met augustus 2008, toen ze een piek bereikten, zijn de huizenprijzen met bijna 16 procent gedaald.
In de eerste acht maanden van dit jaar verwisselden 74.000 woningen van eigenaar. Dat is 5 procent minder dan in dezelfde periode van 2011.
Alles maar dan ook echt ALLES om de banken te redden van hun eigen hebzucht, domheid en grootheidswaanzinquote:Op vrijdag 21 september 2012 11:37 schreef michaelmoore het volgende:
Het gaat nu wel erg hard he, misschien moet de overheid de te koop staande huizen opkopen en laten slopen.
Of babyboomers verbieden om nu te cashen.
Of huurders gewoon dwingen een huis te kopen of anders hun huur met 100% omhoog
Als ze boven de 50.000 euro bruto hebben, gewoon verplicht kopen tegen de vraagprijs
http://www.telegraaf.nl/d(...)en_weer_lager__.html
[..]
Huren is _altijd_ je geld over de schutting smijtenquote:Op vrijdag 21 september 2012 11:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
De zwaartekracht begint fors meer momentum uit te oefenen op de vallende baksteen. Dat is aardig gebruikelijk zodra de markt dichter bij de bodem komt (de natuurkunde levert vaak mooie analogieën op).
Ik voorspel dat we voor het einde van 2015 op een CPI adjusted prijsnivea zitten van 1996![]()
Nu kopen is je geld over de schutting smijten![]()
Ooh en de rente blijft ook nog jarenlang ongekend laag want elke verdere stijging gaat de banken volledig kapot maken.
ik zie dit niet stoppen , er zijn veel en veel meer potentiële verkopers dan kopers , die ook nog gene cent te makken hebben en die moeten eigen geld meenemen volgend jaarquote:Op vrijdag 21 september 2012 11:47 schreef RemcoDelft het volgende:
Plaatje van CBS-data vanaf 1995 t/m augustus 2012. Het relatieve verloop van de prijsindex (gemiddeld over 12 maanden):
[ afbeelding ]
Eigenlijk laat dit mooi zien hoe weinig prijzen gedaald zijn t.o.v. de prijsexplosie 5 jaar rond de millenniumwisseling. En tegelijkertijd is de impact op de markt al gigantisch.
De prijzen dalen wel degelijk, dat er nog steeds mensen zijn die een gelijk bedrag uitgeven aan een woning maar daar wel veel meer woning voor krijgen neemt het het CBS niet mee.quote:Op vrijdag 21 september 2012 11:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik zie dit niet stoppen , er zijn veel en veel meer potentiële verkopers dan kopers , die ook nog gene cent te makken hebben en die moeten eigen geld meenemen volgend jaar![]()
Over cherrypicking gesproken, met een proxymeting je gelijk proberen te halen.quote:Op vrijdag 21 september 2012 11:55 schreef ComplexConjugate het volgende:
Cherry picking en meer value for money.
Uit de verkoop aantallen is gewoon duidelijk afleesbaar dat 'tot aan zijn oogballen gefinancierd NL' niet eens kan verkopen
Waarom zou de belastingbetaler hier voor op moeten draaien?quote:Op vrijdag 21 september 2012 11:37 schreef michaelmoore het volgende:
Het gaat nu wel erg hard he, misschien moet de overheid de te koop staande huizen opkopen en laten slopen.
Dat hoort zo, de hypotheekrente-aftrek wordt ook betaald door jan lul en gaat naar de 52% mensen met miljoenen hypotheken en een even groot spaarsaldoquote:Op vrijdag 21 september 2012 13:05 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Waarom zou de belastingbetaler hier voor op moeten draaien?
Je had het over huizen opkopen, laten we er geen HRA discussie over gaan maken.quote:Op vrijdag 21 september 2012 13:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat hoort zo, de hypotheekrente-aftrek wordt ook betaald door jan lul en gaat naar de 52% mensen met miljoenen hypotheken en een even groot spaarsaldo
want de HRA is niet relevant voor de woningmarkt?quote:Op vrijdag 21 september 2012 13:12 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Je had het over huizen opkopen, laten we er geen HRA discussie over gaan maken.
De overheid moet helemaal geen huizen op gaan kopen of de markt op een andere manier 'stimuleren'. Deze daling is gewoon een correctie en als de eisen voor de HRA verder worden aangescherpt zullen de prijzen nog wel verder gecorrigeerd worden.
Even verbeterdquote:Op vrijdag 21 september 2012 13:40 schreef Artimunor het volgende:
hij probeerde trouwens geen wending aan de discussie te geven richting HRA maar deed aan zogenaamde subtiele humorzuur gewauwel van een babyboomer die al 50 jaar uit de staatskas heeft gegraaid en ons graag met de schuld wil opzadelen, net als de kleine lettertjes van de hypotheek voorwaarden: niet voor iedereen weggelegd
quote:Op vrijdag 21 september 2012 14:44 schreef WammesWaggel het volgende:
Weer 8 procent daling, wij zijn blij dat wij al gekocht hebben! De prijzen dalen maandelijks en het spaargeld neemt toe.
quote:Op vrijdag 21 september 2012 14:48 schreef Whuzz het volgende:
[..]
dik 12 duizend euro per jaar dat niet meer naar een huurbaas gaat, maar naar mijn eigen huis BANK
Welk deel van aflossen had je niet begrepenquote:
quote:Op vrijdag 21 september 2012 15:05 schreef michaelmoore het volgende:
Ach nog een paar jaar en dan ben ik weg uit deze woningbubble
http://www.green-acres.com/en/properties/19548a-f1147.htm
Even rekenen hoor!quote:Op vrijdag 21 september 2012 14:48 schreef Whuzz het volgende:
[..]
dik 12 duizend euro per jaar dat niet meer naar een huurbaas gaat, maar naar mijn eigen huis
En dat al bijna 2 jaar
De huizenprijs daling in deze buurt was slechts 1.7% en 2.3% over die twee jaarquote:Op vrijdag 21 september 2012 15:34 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Even rekenen hoor!
Als je een woning hebt die vorig jaar 200k kostte, dan daalt de waarde waarschijnlijk 16k / jaar... 12k per jaar erin stoppen en toch je totale kapitaal met 4k / jaar zien afnemen! Joepieeee! En dan moet je ook nog rente, onderhoud, belasting, HWF betalen. Of zat dat al in die 12k? Dan gaat je kapitaal harder dan 4k / jaar naar beneden natuurlijk.
Dat opkopen en slopen zie ik serieus nog wel gebeuren eigenlijkquote:Op vrijdag 21 september 2012 11:37 schreef michaelmoore het volgende:
Of babyboomers verbieden om nu te cashen.
Of huurders gewoon dwingen een huis te kopen of anders hun huur met 100% omhoog
Als ze boven de 50.000 euro bruto hebben, gewoon verplicht kopen tegen de vraagprijs
http://www.telegraaf.nl/d(...)en_weer_lager__.html
[..]
Nieuwbouw wordt wel kapitaalvernietiging genoemd (omdat het leidt tot grotere prijsdalingen elders dan de nieuwbouw waard is), huizen slopen is dus kapitaalcreatie volgens die argumentatie.quote:Op vrijdag 21 september 2012 17:35 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Dat opkopen en slopen zie ik serieus nog wel gebeuren eigenlijk.
Als slopen leidt tot schaarste waardoor prijzen omhoog gaan, klopt dat ook!quote:Op vrijdag 21 september 2012 18:03 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Nieuwbouw wordt wel kapitaalvernietiging genoemd (omdat het leidt tot grotere prijsdalingen elders dan de nieuwbouw waard is), huizen slopen is dus kapitaalcreatie volgens die argumentatie.
De schaarste op de woningmarkt is al enorm, dat heeft juist tot die opgeblazen huizenprijzen geleid die nu met veel pijn en moeite naar een realistisch niveau moeten zakken...quote:Op vrijdag 21 september 2012 19:24 schreef Clupea het volgende:
[..]
Als slopen leidt tot schaarste waardoor prijzen omhoog gaan, klopt dat ook!
dat is echt volstrekt belachelijkquote:Op vrijdag 21 september 2012 16:24 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Maar goed, volgens Complex gaan over 2 jaar de ééngezinswoningen voor 80k over de toonbank, dus ik krijg de deksel nog wel op mijn neus.![]()
gewoon alles slopen wat leeg komt , dat is pas waardecreatie, iedereen in een wasmachinedoos met 500.000 hypotheekquote:Op vrijdag 21 september 2012 18:03 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Nieuwbouw wordt wel kapitaalvernietiging genoemd (omdat het leidt tot grotere prijsdalingen elders dan de nieuwbouw waard is), huizen slopen is dus kapitaalcreatie volgens die argumentatie.
Hyperdeflatie hoeven we niet bang voor te zijn. 16% in 4 jaar is iig geen hyperdeflatie, het is fors, dat wel. Maar ik kan me niet voorstellen dat we uiteindelijk, zelfs met een kwakkelende economie (veel) verder zullen gaan dan een procentje of 25 eraf vanaf de top in augustus 2008. Op zo'n prijsniveau moet toch voor heel veel huishoudens een fatsoenlijke eensgezinswoning te bekostigen zijn.quote:Op vrijdag 21 september 2012 20:26 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
dat is echt volstrekt belachelijk
mijn voorspelling is dat het uiteindelijk allemaal wel meevalt en dan horen we de predikers van de woningmarkthyperdeflatie niet meer.
maar wat ik niet begrijp is dat het idee bestaat dat wanneer de prijzen eenmaal op een 'normaal' niveau zijn aangekomen, opeens iedereen een huis kan kopen? dat was vroeger ook niet zo.quote:Op vrijdag 21 september 2012 20:33 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Hyperdeflatie hoeven we niet bang voor te zijn. 16% in 4 jaar is iig geen hyperdeflatie, het is fors, dat wel. Maar ik kan me niet voorstellen dat we uiteindelijk, zelfs met een kwakkelende economie (veel) verder zullen gaan dan een procentje of 25 eraf vanaf de top in augustus 2008. Op zo'n prijsniveau moet toch voor heel veel huishoudens een fatsoenlijke eensgezinswoning te bekostigen zijn.
Maar eerst maar eens kijken wat de politiek voor de komende jaren aan spelregels gaat bedenken. Ben benieuwd.
Dat kan dan ook niet. En zou het wel kunnen, dan stijgen de prijzen weer als een raket.quote:Op vrijdag 21 september 2012 20:36 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
maar wat ik niet begrijp is dat het idee bestaat dat wanneer de prijzen eenmaal op een 'normaal' niveau zijn aangekomen, opeens iedereen een huis kan kopen? dat was vroeger ook niet zo.
Dit. Maar daar lult hier iedereen makkelijk over heen. Dat hele huizenprijzen zakken zodat iedereen een huis kan kopen is een stokpaardje, maar al worden huizen 75.000 euro goedkoper, Xeno en consorten kunnen dan nog steeds geen huis kopen.quote:Op vrijdag 21 september 2012 20:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat kan dan ook niet. En zou het wel kunnen, dan stijgen de prijzen weer als een raket.
Het gros van de mensen die schreeuwen om 'betaalbare' huizen vergeet dat als de prijzen zakken doordat men minder financieringsmogelijkheid heeft en er daardoor dus minder kopers zijn, zij zeer waarschijnlijk tot de groep behoren die daar het meeste last van heeft.
Ik denk dat ermee bedoeld wordt dat de huizenprijzen weer net zo stijgen als de lonen.quote:Op vrijdag 21 september 2012 20:36 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
maar wat ik niet begrijp is dat het idee bestaat dat wanneer de prijzen eenmaal op een 'normaal' niveau zijn aangekomen, opeens iedereen een huis kan kopen? dat was vroeger ook niet zo.
De halve Nederlandse bevolking komt aan de verkoopkant te zitten, door ouderdom, de komende tientallen jarenquote:Op vrijdag 21 september 2012 20:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat kan dan ook niet. En zou het wel kunnen, dan stijgen de prijzen weer als een raket.
Het gros van de mensen die schreeuwen om 'betaalbare' huizen vergeet dat als de prijzen zakken doordat men minder financieringsmogelijkheid heeft en er daardoor dus minder kopers zijn, zij zeer waarschijnlijk tot de groep behoren die daar het meeste last van heeft.
Prima toch, dan mogen ze voor belachelijk veel een huisje van me huren, en zielsgelukkig hun centjes naar mij brengen, maand na maand.quote:Op vrijdag 21 september 2012 20:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
en jij maand na maand op komen draven als er weer eens iets kapot is of geschilderd moet worden of een andere ketel laten neerzettenquote:Op zaterdag 22 september 2012 08:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Prima toch, dan mogen ze voor belachelijk veel een huisje van me huren, en zielsgelukkig hun centjes naar mij brengen, maand na maand.
Ik zou het natuurlijk nooit aan piszeikerds verhuren, en ze het anders snel afleren. Op internet mogen ze gallen tot ze een ons wegen, de binken.quote:Op zaterdag 22 september 2012 09:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en jij maand na maand op komen draven als er weer eens iets kapot is of geschilderd moet worden of een andere ketel laten neerzetten
Komt hier nog al eens wat volk over de vloer hoor
Nu is de ruit van de achterdeur lek, dubbelglas, ik moet nog bellen maandag
Er zit vocht in, en dat beslaat
Dan zal je gauw voor de rechtbank staan en ga je er ook aan voor de proceskostenquote:Op zaterdag 22 september 2012 10:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik zou het natuurlijk nooit aan piszeikerds verhuren, en ze het anders snel afleren. Op internet mogen ze gallen tot ze een ons wegen, de binken.
Ik betwijfel hetquote:Op zaterdag 22 september 2012 10:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dan zal je gauw voor de rechtbank staan met je grote mond
je hebt een verplichting als verhuurder en niet zuinig ook , ik hou me ook aan mijn verplichtingquote:Op zaterdag 22 september 2012 10:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik betwijfel het
Idem voor je edit(s)
Dat klopt, je moet me tweemaal de maandlast van de hypotheek maandelijks overmaken, en verder doe ik wat redelijk is. Dus niet wat jij vindt wat redelijk is. En waar toetst de rechter aan? Redelijkheid en billijkheid. Dus niet michaelmoores tranenland.quote:Op zaterdag 22 september 2012 10:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je hebt een verplichting als verhuurder en niet zuinig ook , ik hou me ook aan mijn verplichting
Maar hoe dan ook als ik bel staan ze maandag op de stoep, of moeten de ruit eerst bestellen
Kun je ons het wetsartikel aanwijzen dat een verhuurder meteen moet komen opdraven om een lekkende dubbelglas raam meteen te vervangen, toon maar eens aan in hoeverre dit kleine euvel je woongenot aantast.quote:Op zaterdag 22 september 2012 10:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je hebt een verplichting als verhuurder en niet zuinig ook , ik hou me ook aan mijn verplichting
als je in de vrije sector verhuurt heb je als verhuurder al wel meer vrijheid door simpelweg goede voorwaarden in het contract op te nemen. en misschien komt er ook meer vrijheid op de huurmarkt vanuit de overheid de komende jaren, zodat huurders minder beschermd zijn. er zitten toch wat zuigers tussen hoorquote:Op zaterdag 22 september 2012 10:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar hoe dan ook als ik nu bel staan ze maandag op de stoep, of moeten de ruit eerst bestellen
Dan hoef ik me ook niet aan mijn verplichting te houdenquote:Op zaterdag 22 september 2012 10:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat klopt, je moet me tweemaal de maandlast van de hypotheek maandelijks overmaken, en verder doe ik wat redelijk is. Dus niet wat jij vindt wat redelijk is. En waar toetst de rechter aan? Redelijkheid en billijkheid. Dus niet michaelmoores tranenland.
Er staan hier al heel wat huurwoningen leeg (midden van het land) de prettijd is een beetje over voor de verhuurdersquote:Op zaterdag 22 september 2012 10:26 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
als je in de vrije sector verhuurt heb je als verhuurder al wel meer vrijheid door simpelweg goede voorwaarden in het contract op te nemen. en misschien komt er ook meer vrijheid op de huurmarkt vanuit de overheid de komende jaren, zodat huurders minder beschermd zijn. er zitten toch wat zuigers tussen hoor
die moet nog beginnenquote:Op zaterdag 22 september 2012 10:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Er staan hier al heel wat huurwoningen leeg (midden van het land) de prettijd is een beetje over voor de verhuurders
Bescherming van de vrije markt is de beste bescherming, huursubsidie en HRA weg zeg ik
Nee hoor, die is al begonnen met de verkoop van de corporatieflatsquote:Op zaterdag 22 september 2012 10:29 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
die moet nog beginnen
Prooi voor (buitenalandse) investeerders, die dan trouwens in Nederland allemaal renteaftrek krijgen, ook als de HRA ter ziele is. Krijgen we ook marktconforme buitenlandse huren, dat wordt ff bibberen dan.quote:Op zaterdag 22 september 2012 10:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee hoor, die is al begonnen met de verkoop van de corporatieflats
1.000.000 staan er op de nominatie om te verpatsen
Ze kunne de huurwoningen nu al niet kwijtquote:Op zaterdag 22 september 2012 10:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Prooi voor (buitenlandse) investeerders, die dan trouwens in Nederland allemaal renteaftrek krijgen, ook als de HRA ter ziele is.
Krijgen we ook marktconforme buitenlandse huren, dat wordt ff bibberen dan.
In Tranenland niet nee, in de normale wereld moet je maar eens proberen om een huurwoning op een goede/gewilde locatie te bemachtigen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 10:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ze kunne de huurwoningen nu al niet kwijt
kletspraat, je loopt achter maatquote:Op zaterdag 22 september 2012 11:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
In Tranenland niet nee, in de normale wereld moet je maar eens proberen om een huurwoning op een goede/gewilde locatie te bemachtigen.
Nou geef ons eens wat linkjes van betaalbare huurwoningen in de randstad of de grote steden van brabant en gelderland.quote:Op zaterdag 22 september 2012 11:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kletspraat, je loopt achter maat
http://lmgtfy.com/?q=vrije+sector+huurwoningenquote:Op zaterdag 22 september 2012 12:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou geef ons eens wat linkjes van betaalbare huurwoningen in de randstad of de grote steden van brabant en gelderland.
quote:Huurvoorwaarden
- Huurtermijn, minimaal 1 jaar.
- De inkomenseis voor een huurwoning is over het algemeen: 4 x de maandhuurprijs = bruto maandinkomen. Bijvoorbeeld voor een huurwoning van ¤ 850,- dient het bruto maandinkomen 4 x ¤ 850,- = ¤ 3.400,- te bedragen. Het eventuele tweede inkomen mag voor maximaal 50% meetellen.
en de ketel vervangen voor HR en schilderen en voordeur is pas vervangen met nieuw hang en sluitwerk inbraakproof en mechanische ventilatie afstellen iedere 5 jaar en goten schoonmaken iedere twee jaar en inderdaad glas vervangen of plaatsen en de WOZ betalen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 13:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Komt ie met Leidsche Rijn aan...... had net zo goed focking Dronten kunnen zijn.
Doe mij maar een blokje in Amsterdam binnen de ring voor 800 per maand per stuk dan.
Ow ja, het is het equivalent van de netto rentelast op een slordige 400k financiering, en als ik het met eigen geld zou financieren levert een whopping 700k op de bank nettto nog minder op....
Om het maar even in perspectief te zetten
Maar ja, ze komme uiteindelijk wel een keer een stukje glas vervangen als ik erover zeik
Als ik daar twee keer zoveel voor mag betalen dan als ik het koop (en stijgende) dan steek ik zelf wel de handjes uit de mouwen, en laat ik die ketel ook wel om de twintig jaar vervangenquote:Op zaterdag 22 september 2012 13:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en de ketel vervangen voor HR en schilderen en voordeur is pas vervangen met nieuw hang en sluitwerk inbraakproof en mechanische ventilatie afstellen iedere 5 jaar en goten schoonmaken iedere twee jaar en inderdaad glas vervangen of plaatsen en de WOZ betalen.
nou ik ga niet graag een ladder meer op, ik wil nog langer meequote:Op zaterdag 22 september 2012 13:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Als ik daar twee keer zoveel voor mag betalen dan als ik het koop (en stijgende) dan steek ik zelf wel de handjes uit de mouwen, en laat ik die ketel ook wel om de twintig jaar vervangen
Ahc, Ik ben niet zo'n klagende zeikhoer cq. jankbal, dus ik hobbel met alle plezier een paar keer per jaar op de ladder om m'n goten zuiver te maken. Al helemaal als me dat klauwen met geld scheelt, maand na maand.quote:Op zaterdag 22 september 2012 13:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou ik ga niet graag een ladder meer op, ik wil nog langer mee
maar de service is prima dat zeker , je bent echt een klant van ze, maar minimaal een jaar tekenen, want dat inchecken en uitchecken kost ook veel tijd en geld voor ze met soms een maand huur minder
Nou er zal wel een woontoeslag voor terugkomen , de kinderopvang-, zorgtoeslag en kindertoeslag is er ook niet voor niets gekomenquote:Op zaterdag 22 september 2012 13:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Wat trouwens erg populair zal gaan worden als de HRA 'verdwijnt'.
Dat idee bestaat alleen bij mensen die het niet helemaal begrepen hebbenquote:Op vrijdag 21 september 2012 20:36 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
nee waardering van woningen gaat middels de payabillity ofwel betaalbaarheid.quote:Op vrijdag 21 september 2012 20:36 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Ja, die mening deel ik ook wel.quote:Op zaterdag 22 september 2012 16:09 schreef Ravvie het volgende:
Volgens mij zijn er weinig mensen die denken dat bij een daling van de woningprijzen door een beperking op de HRA, dat droomhuis voor een ieder binnen bereik komt. Want dit zal gepaard gaan met een een lager maximaal te financieren bedrag bij de bank.
Maar dat is dan ook helemaal niet het doel van het beperken van de HRA.
Wat je wel krijgt is dat de mensen lagere schulden hebben, de overheid geen bakken met geld meer naar de banken brengt en dat sparen weer de moeite loont (Immers voor dezelfde 20k spaargeld, kan je opeens een hoop meer extra huis kopen). Wat mij betreft allemaal positieve ontwikkelingen, waar je alleen niet voor kan zijn als je grootaandeelhouder bent van een van de instanties die hypotheken uitgeven.
Dan zouden ze in bijv. Australia, waar ze geen HRA hebben, lagere schulden moeten hebben.quote:Op zaterdag 22 september 2012 16:09 schreef Ravvie het volgende:
Volgens mij zijn er weinig mensen die denken dat bij een daling van de woningprijzen door een beperking op de HRA, dat droomhuis voor een ieder binnen bereik komt. Want dit zal gepaard gaan met een een lager maximaal te financieren bedrag bij de bank.
Maar dat is dan ook helemaal niet het doel van het beperken van de HRA.
Wat je wel krijgt is dat de mensen lagere schulden hebben, de overheid geen bakken met geld meer naar de banken brengt en dat sparen weer de moeite loont (Immers voor dezelfde 20k spaargeld, kan je opeens een hoop meer extra huis kopen). Wat mij betreft allemaal positieve ontwikkelingen, waar je alleen niet voor kan zijn als je grootaandeelhouder bent van een van de instanties die hypotheken uitgeven.
Een vergelijking met een willekeurig ander land loopt natuurlijk per definitie mank. Zoveel landen, even zoveel verschillende wetgeving/omstandigheden.quote:Op zaterdag 22 september 2012 17:16 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
Dan zouden ze in bijv. Australia, waar ze geen HRA hebben, lagere schulden moeten hebben.
Nou, daar verbleken de Nederlandse schulden bij. 8x je inkomen (ow ja, en de rente is daar een tik hoger) is daar ook nog steeds vrij geaccepteerd (zoals ook 'low doc' leningen). Wat ze daar wel doen is de eis dat je circa 20% eigen geld inbrengt. Doe je dat niet, kan, maar dan ga je een hoger rentepercentage betalen (omdat het deel >80% namelijk (her)verzekerd wordt).
Maar geen HRA betekent dus overduidelijk niet per definitie lagere schulden.
Wel is het minder lonend om centjes niet af te lossen maar de lening zo hoog mogelijk te laten zijn, en de centjes op een alternatieve manier te beleggen.
Wat daar overigens ook vrij gebruikelijk is, is dat je zelf een pand huurt, maar tegelijk ook één of meerdere panden in bezit hebt, en die verhuurt. Rente op investeringspanden is namelijk wel aftrekbaar. Dat samen met een kleine sociale huursector, maakt dat prijzen in de steden van Australia skyhigh zijn (twee a dire keer zo hoog als in NL).
Het vetgedrukte is dus aantoonbaar niet per definitie waar.quote:Op zondag 23 september 2012 13:55 schreef Ravvie het volgende:
[..]
Een vergelijking met een willekeurig ander land loopt natuurlijk per definitie mank. Zoveel landen, even zoveel verschillende wetgeving/omstandigheden.
Waarom de schuld in Nederland wel lager komt te liggen (Misschien niet in absolute bedragen, maar in ieder geval wanneer we inflatie erbij betrekken)? Bij het beperken van de HRA, zal ook het maximaal te financieren bedrag lager komen te liggen. Wanneer mensen minder kunnen lenen voor hun huis zullen ze automatisch dus ook een lagere schuld hebben. Zelfs in het uitzonderlijke geval dat de huizenprijzen NIET zullen dalen bij een beperking van de HRA, zal de schuldenlast lager worden doordat mensen minder kunnen lenen en dus meer eigen vermogen moeten meenemen.
vroeger kon jer nooit meer lenen dan 90% van de executiewaarde, en die lag op 70% van de marktwaarde.quote:Op maandag 24 september 2012 00:21 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
Het vetgedrukte is dus aantoonbaar niet per definitie waar.
Ik durf wel te voorspellen dat NL ook naar een systeem toegaat waarbij je meer eigen geld moet inbrengen, maar vervolgens wel meer keer je inkomen kan lenen. Want het probleem zit 'm niet in de woonquote, maar in de verhouding schuld vs. waarde woning.
Als aflossingsvrije leningen in de ban gaan, zal dat eerder een hogere hypotheek mogelijkheid betekenen, omdat het risico voor de banken stukken minder wordt.
Dat lijkt me een prima percentage.quote:Op maandag 24 september 2012 09:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vroeger kon jer nooit meer lenen dan 90% van de executiewaarde, en die lag op 70% van de marktwaarde.
maar het begrip executiewaarde bestaat denk ik niet eens meerquote:Op maandag 24 september 2012 09:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat lijkt me een prima percentage.
Het bloed vloeit over de straten, nog even en er is geen vakman meer te vinden die nog bereid is om een huis te bouwen. Ooh ooh... ooh wat zullen de prijzen exploderen als de markt weer aantrekt.... als ze ooit nog aantrekt natuurlijkquote:Stijging faillissementen in hele bouwbranche
UTRECHT - De gehele bouwbranche heeft te kampen met een stijgend aantal faillissementen. Het gaat niet alleen om aannemers maar ook om bijvoorbeeld stukadoors, schilders en doe-het-zelfzaken. Dit blijkt uit cijfers over de eerste 8 maanden van dit jaar die Faillissementsdossier.nl maandag heeft bekendgemaakt.
In totaal gingen in de bouwsector in de periode van januari tot en met augustus 1330 bedrijven bankroet. Dat is een stijging met 45 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2011.
Zelfstandige specialisten zoals stukadoors, loodgieters, schilders en glaszetters deelden in de malaise. Het aantal failliete bedrijven in deze groep steeg de eerste 8 maanden met gemiddeld een kleine 50 procent.
bron: Telegraaf
Okay, toon het maar aan dan. Ik vraag zelden om linkjes, maar in dit geval ben ik benieuwd. Minder HRA betekent volgens mij lagere maximale hypotheek sommen, als alle andere factoren gelijk blijven. Misschien als tegelijk de rente halveert?quote:Op maandag 24 september 2012 00:21 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
Het vetgedrukte is dus aantoonbaar niet per definitie waar.
Het lobby-en om nog meer douceurtjes voor een stervende woningmarkt is weer volop begonnen. Eens kijken welke spins er tegenaan gesmeten worden om 'de rust' op de woningmarkt te handhavenquote:VEH: Nieuwe regels helpen huizenmarkt om zeep
door Harrie Nijen Twilhaar
AMSTERDAM - Nieuwe regels voor huizenkopers, zoals het verlagen van het maximum te lenen bedrag, het betalen van hypotheekadvies en versobering van de koopgrens Nationale Hypotheek Garantie, betekent de doodsteek voor de woningmarkt.
Dat stelt de Vereniging Eigen Huis (VEH) in een vertrouwelijke notitie die vandaag naar de informateurs Henk Kamp (VVD) en Wouter Bos (PvdA) wordt gestuurd.
De berg aan nieuwe maatregelen dreigt de woningmarkt vanaf volgend jaar dieper in de afgrond te duwen, oordeelt de vereniging.
Gedragscode
Door aanscherping van de Gedragscode Hypothecaire Financieringen vanaf 2013, stijgen de hypotheeklasten en moet een gehele lening annuitair worden afgelost. Vooral starters worden de dupe en kunnen tot tienduizenden euro’s minder lenen. Door het provisieverbod per 1 januari moeten consumenten bovendien zelf hypotheekadvies betalen dat kan oplopen tot duizenden euro’s.
bron: Telegraaf
Slechte zaak! De bouwers zijn nooit het (grote) probleem geweest, de grondspeculatie wel. En dat wordt nog steeds in stand gehouden, terwijl de bouwers daadwerkelijk iets echt toevoegen aan de markt, economie en het land.quote:Op maandag 24 september 2012 09:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
"Stijging faillissementen in hele bouwbranche"
Zolang grondspeculanten en locale overheden weigeren af te waarderen op hun grond voorraad gaat de markt niet los komen. Mede dankzij de bail outs die banken en overheden krijgen zullen ze ook niet af hoeven te boeken. Liever laat men de markt compleet kapot gaan om de cijfers in de boekhouding op orde te houden.quote:Op maandag 24 september 2012 09:40 schreef RemcoDelft het volgende:
Slechte zaak! De bouwers zijn nooit het (grote) probleem geweest, de grondspeculatie wel. En dat wordt nog steeds in stand gehouden, terwijl de bouwers daadwerkelijk iets echt toevoegen aan de markt, economie en het land.
Even samenvatten:
1. er zijn mensen die huizen willen bouwen ==> deze gaan failliet en zitten werkloos thuis
2. er zijn mensen die nieuwe huizen willen laten bouwen en kunnen betalen ==> deze kunnen/mogen het niet, want:
3. er zijn ambtenaren/grondspeculanten die tot enkele tonnen vragen voor piepkleine stukjes grond, daar een monopoly op hebben, en hiermee 1. en 2. blokkeren.
het grote toverwoord is VERGUNNINGquote:Op maandag 24 september 2012 09:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Slechte zaak! De bouwers zijn nooit het (grote) probleem geweest, de grondspeculatie wel. En dat wordt nog steeds in stand gehouden, terwijl de bouwers daadwerkelijk iets echt toevoegen aan de markt, economie en het land.
Even samenvatten:
1. er zijn mensen die huizen willen bouwen ==> deze gaan failliet en zitten werkloos thuis
2. er zijn mensen die nieuwe huizen willen laten bouwen en kunnen betalen ==> deze kunnen/mogen het niet, want:
3. er zijn ambtenaren/grondspeculanten die tot enkele tonnen vragen voor piepkleine stukjes grond, daar een monopoly op hebben, en hiermee 1. en 2. blokkeren.
Tja...quote:Op maandag 24 september 2012 09:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Even samenvatten:
Als we dan toch iemand de schuld moeten geven laten we dan idd bij de ambtenaren beginnen. Die zijn ook mede bepalend voor het beleid. Regeringen gaan en komen maar de onderliggende ambtenaren blijven vaak dezelfde. En er is toch iemand nodig die het hele spulletje moet doorrekenen of iets kan ja of nee.quote:Op maandag 24 september 2012 10:52 schreef Basp1 het volgende:
Maar gaan nu bij jullie de ambtenaren de schuld krijgen van de beperkte beschikbare vrij ruimte in NL.
Die ambtenaren voeren maar uit wat de politici bedenken en die kiezen we nog altijd allemaal.
er is ruimte zat , slechts 1% is bebouwd, laten we 1,5% bebouwenquote:Op maandag 24 september 2012 10:52 schreef Basp1 het volgende:
Maar gaan nu bij jullie de ambtenaren de schuld krijgen van de beperkte beschikbare vrij ruimte in NL.
Die ambtenaren voeren maar uit wat de politici bedenken en die kiezen we nog altijd allemaal.
En de overheid verhoogt ook doodleuk de consumptiebelasting naar 21%.... leuk voor de bouwbedrijven die nu nog meer geld moeten incasseren voor de overheid en daarmee hun eigen omzet verder zien dalen.quote:Op maandag 24 september 2012 10:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het grote tocerwoord is VERGUNNING
En daar hebben de ambtenaren de macht, vooral degenen die het hardst roepen om marktwerking, willen dat de gemeentes de prijs erop houden
De grondbedrijven van gemeentes die vroeger bakken geld binnebrachten , die leveren niets meer op nu
Kom eens uit je vissenkom manquote:Op maandag 24 september 2012 10:52 schreef Basp1 het volgende:
Check eerst je feiten voordat je wat neerzet.quote:Op maandag 24 september 2012 11:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er is ruimte zat , slechts 1% is bebouwd, laten we 1,5% bebouwen
Maar er zijn ambtenaren die over de vergunningen gaan
Kun je nagaan hoe LEEG die landen zijn, nog genoeg ruimte voor het laten grazen van miljoenen koeien, schapen, paarden en de aanleg van natuurgebieden. (ooh wacht... dan kan zelfs in Nederland).quote:Op maandag 24 september 2012 11:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Check eerst je feiten voordat je wat neerzet.![]()
Van alle lidstaten van de Europese Unie heeft Nederland het hoogste percentage bebouwd gebied. Ons land (13 procent) wordt gevolgd door België (10 procent). Dit blijkt uit een publicatie van statistisch bureau Eurostat.
Ah, ik zie dat je je stokpaardje weer van stal hebt gehaald. Overigens, ik voel me helemaal niet claustrofobisch, hoe kom je daarbij?quote:Op maandag 24 september 2012 11:19 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Kun je nagaan hoe LEEG die landen zijn, nog genoeg ruimte voor het laten grazen van miljoenen koeien, schapen, paarden en de aanleg van natuurgebieden. (ooh wacht... dan kan zelfs in Nederland).
Weet je waarom de meeste mensen zo'n claustrofobisch gevoel hebben? Omdat ze als kippen in een batterij kooi op elkaar gestapeld zitten (het reeds bekende stapel stenen op een postzegel syndroom), cognitieve dissonantie doet de rest![]()
Aah... goede morgen CG.... maar even FYI.... de wereld draait niet om wat jij vind hèquote:Op maandag 24 september 2012 11:24 schreef CoolGuy het volgende:
Ah, ik zie dat je je stokpaardje weer van stal hebt gehaald. Overigens, ik voel me helemaal niet claustrofobisch, hoe kom je daarbij?
MIJN wereld draait wel om wat ik vind, en ik ben niet claustrofobisch terwijl jij stelt dat de Nederlander zo claustrofobish is. Jij bgrijpt het begip schaarste niet? Wat begrijp je daar niet aan dan?quote:Op maandag 24 september 2012 11:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Aah... goede morgen CG.... maar even FYI.... de wereld draait niet om wat jij vind hè![]()
Basp1 vind het wel erg vol... tja... ik vind het helemaal niet vol in NL, ik begrijp dat schaarste argument eigenlijk niet zo. Als je aan de rand van de gemiddelde stad staat kun je tot aan de horizon kijken en zie je alleen maar wat koeien, boompjes en een windmolen.
Dan moet het in de meeste andere landen nog wel veel slechter gesteld zijn met het claustrofobisch gevoel.quote:Op maandag 24 september 2012 11:19 schreef ComplexConjugate het volgende:
Weet je waarom de meeste mensen zo'n claustrofobisch gevoel hebben? Omdat ze als kippen in een batterij kooi op elkaar gestapeld zitten (het reeds bekende stapel stenen op een postzegel syndroom), cognitieve dissonantie doet de rest![]()
Da's mooi, bij mij in de buurt komen ze met hangende pootjes terug uit Belgie en Frankrijk. Zijn het zat om als citroentje behandeld te worden in de locale belastingwetgevingquote:Op maandag 24 september 2012 12:19 schreef michaelmoore het volgende:
maar er zijn nu eenmaal meer en veel meer verkopers dan kopers en dat gaat ook niet veranderen
iedereen wordt de komende jaren pensionado bij mij in de buurt , (ik heb nu ook een seniorenregeling al), en gaat en wil rustig en goedkoop gaan wonen en een spaarpotje opmaken
Ik wil je best teruglinken naar mijn post hoor, waar ik uitleg dat het risico voor banken niet in woonquote zit (die hilarisch laag is in NL als je die vergelijkt in internationaal verband), maar in de buffer tussen aanschafwaarde en lening. Maak je daar 20% van (dus eerst een paar knaken sparen voordat je gaat kopen), gaan de loan to income ratios omhoog, Want veel minder risico.quote:Op maandag 24 september 2012 09:31 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Okay, toon het maar aan dan. Ik vraag zelden om linkjes, maar in dit geval ben ik benieuwd. Minder HRA betekent volgens mij lagere maximale hypotheek sommen, als alle andere factoren gelijk blijven. Misschien als tegelijk de rente halveert?
Misschien was dat dan persoonsafhankelijk, want ik had toch echt heel andere ervaring.quote:Op maandag 24 september 2012 09:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vroeger kon jer nooit meer lenen dan 90% van de executiewaarde, en die lag op 70% van de marktwaarde.
Ik had bij mijn eerste huis ook 35.000 eigen geld op 110.000 gulden, ondanks dat ik toen ook gemeentegarantie had.
Bestaande woningen daar gaf men niet veel op , nieuwbouw met A-subsidie wel die kon je soms 100% lenen met gemeentegarantie, had je slechts een paar duizend gulden nodig
Maar kosten zelf betalen en 10% eigen geld lijkt me minimaal en aflossen in 30Jaar
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |