abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 21 september 2012 @ 10:30:16 #1
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_117056056
Nadat Huizenmarkttopic #208: De subsidie op geldlenen is niet van deze tijd op mysterieuze wijze is gesloten ontstond er in [FB] Waar alles zo nu en dan om moderatie smeekt enige discussie over. Daar kwam deze suggestie in langs:

quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 20:29 schreef iamcj het volgende:
Is dit een idee?:

Een apart topic waarin je het dagelijkse nieuws kunt/moet posten. De mensen die dat willen kunnen zo op de hoogte blijven en andere topics blijven schoon.
Dus bij deze: het allereerste huizenmarktnieuwstopic!
Als TS stel ik hierbij de HUISREGELS op:
• Post alleen nieuws, in de vorm van een link naar de bron en een samenvatting in 1 of 2 regels. Pleeg geen copyrightschendingen door een heel artikel te kopieren.
• Houd de samenvatting objectief.
• Reageer in dit topic niet op nieuwsberichten, dan wordt het een slowchat, discussie, moddergooien en uiteindelijk gewoon een slotje!
• "Ouder" nieuws bij voorkeur achterwege laten. En mocht je het nodig achten om oudere berichten hier samen te vatten: zet er dan zeer duidelijk een datum bij, dat voorkomt misverstanden, gevolgd door discussie, slowchat, moddergooien en uiteindelijk gewoon weer een slotje...
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 21 september 2012 @ 11:25:14 #2
78918 SeLang
Black swans matter
pi_117057722
Picca's voor de OP

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 21 september 2012 @ 11:37:43 #3
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_117058109
Het gaat nu wel erg hard he, misschien moet de overheid de te koop staande huizen opkopen en laten slopen.

Of babyboomers verbieden om nu te cashen.

Of huurders gewoon dwingen een huis te kopen of anders hun huur met 100% omhoog
Als ze boven de 50.000 euro bruto hebben, gewoon verplicht kopen tegen de vraagprijs
http://www.telegraaf.nl/d(...)en_weer_lager__.html

quote:
vr 21 sep 2012, 09:52 | 57 reacties
Huizenprijzen weer 8 procent lager
DEN HAAG - De prijzen van bestaande koopwoningen zijn in augustus met 8 procent gedaald vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft dat vrijdag bekendgemaakt. Ook in juli daalden de huizenprijzen met 8 procent. Het zijn de grootste prijsdalingen ten opzichte van een jaar eerder sinds deze prijsindex van het CBS en het Kadaster in 1995 van start ging.

De prijzen van bestaande koopwoningen lagen in augustus weer op het niveau van ruim acht jaar geleden. Vergeleken met augustus 2008, toen ze een piek bereikten, zijn de huizenprijzen met bijna 16 procent gedaald.

In de eerste acht maanden van dit jaar verwisselden 74.000 woningen van eigenaar. Dat is 5 procent minder dan in dezelfde periode van 2011.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_117058179
De zwaartekracht begint fors meer momentum uit te oefenen op de vallende baksteen. Dat is aardig gebruikelijk zodra de markt dichter bij de bodem komt (de natuurkunde levert vaak mooie analogieën op).
Ik voorspel dat we voor het einde van 2015 op een CPI adjusted prijsnivea zitten van 1996 :Y

Nu kopen is je geld over de schutting smijten :D

Ooh en de rente blijft ook nog jarenlang ongekend laag want elke verdere stijging gaat de banken volledig kapot maken.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_117058237
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 11:37 schreef michaelmoore het volgende:
Het gaat nu wel erg hard he, misschien moet de overheid de te koop staande huizen opkopen en laten slopen.

Als ze boven de 50.000 euro bruto hebben, gewoon verplicht kopen tegen de vraagprijs

[..]

Alles maar dan ook echt ALLES om de banken te redden van hun eigen hebzucht, domheid en grootheidswaanzin w/
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  Moderator vrijdag 21 september 2012 @ 11:46:23 #6
16180 crew  CoolGuy
pi_117058360
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 11:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
De zwaartekracht begint fors meer momentum uit te oefenen op de vallende baksteen. Dat is aardig gebruikelijk zodra de markt dichter bij de bodem komt (de natuurkunde levert vaak mooie analogieën op).
Ik voorspel dat we voor het einde van 2015 op een CPI adjusted prijsnivea zitten van 1996 :Y

Nu kopen is je geld over de schutting smijten :D

Ooh en de rente blijft ook nog jarenlang ongekend laag want elke verdere stijging gaat de banken volledig kapot maken.
Huren is _altijd_ je geld over de schutting smijten :D en dat bedrag wordt elk jaar hoger :D Je geld/gedeelte daarvan kun je vastzetten voor een jaartje, krijg je hogere rente. Heb ik ook gedaan. Jaar is over een maand weer voorbij.
pi_117058375
Plaatje van CBS-data vanaf 1995 t/m augustus 2012. Het relatieve verloop van de prijsindex (gemiddeld over 12 maanden):

Eigenlijk laat dit mooi zien hoe weinig prijzen gedaald zijn t.o.v. de prijsexplosie 5 jaar rond de millenniumwisseling. En tegelijkertijd is de impact op de markt al gigantisch.
censuur :O
  vrijdag 21 september 2012 @ 11:51:00 #8
323876 michaelmoore
pi_117058476
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 11:47 schreef RemcoDelft het volgende:
Plaatje van CBS-data vanaf 1995 t/m augustus 2012. Het relatieve verloop van de prijsindex (gemiddeld over 12 maanden):
[ afbeelding ]
Eigenlijk laat dit mooi zien hoe weinig prijzen gedaald zijn t.o.v. de prijsexplosie 5 jaar rond de millenniumwisseling. En tegelijkertijd is de impact op de markt al gigantisch.
ik zie dit niet stoppen , er zijn veel en veel meer potentiële verkopers dan kopers , die ook nog gene cent te makken hebben en die moeten eigen geld meenemen volgend jaar 8)7 :W
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_117058526
In Nederland worden dagelijks 500 kinderen geboren en komen er dagelijks 370 mensen te overlijden.

In Nederland gaan er dagelijks 330 mensen emigreren en komen er dagelijks 420 migranten naar binnen.

De Nederlandse bevolking groeit dus met 220 personen per dag.

Maar de vraag is? Hoeveel van de jongeren hebben de kans om zich in te kopen in de zeepbel? En hoeveel migranten hebben voldoende kapitaal om zich in te kopen in het nationale piramidespel?

Laat van de 370 mensen die dagelijks overlijden er 50% een eigen woning hebben en van de emigranten een percentage van zelfs 60% een eigen woning hebben. Dan dan zo'n 192 woningen die per dag verkocht moeten worden.
Daar staat tegenover dat nog maar zo'n 20% van de jongeren een woning kan kopen en misschien zo'n 25% van de migranten. Bij elkaar zo'n 103 woningen. Dagelijks is er dus een overschot van zo'n 89 woningen, op jaarbasis dus zo'n 32485 stuks. Nou.... de bouw kan wel stoppen heb ik begrepen :D
pi_117058611
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 11:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ik zie dit niet stoppen , er zijn veel en veel meer potentiële verkopers dan kopers , die ook nog gene cent te makken hebben en die moeten eigen geld meenemen volgend jaar 8)7 :W
De prijzen dalen wel degelijk, dat er nog steeds mensen zijn die een gelijk bedrag uitgeven aan een woning maar daar wel veel meer woning voor krijgen neemt het het CBS niet mee.
Cherry picking en meer value for money.
Uit de verkoop aantallen is gewoon duidelijk afleesbaar dat 'tot aan zijn oogballen gefinancierd NL' niet eens kan verkopen :)
pi_117059441
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 11:55 schreef ComplexConjugate het volgende:

Cherry picking en meer value for money.
Uit de verkoop aantallen is gewoon duidelijk afleesbaar dat 'tot aan zijn oogballen gefinancierd NL' niet eens kan verkopen :)
Over cherrypicking gesproken, met een proxymeting je gelijk proberen te halen. _O-
pi_117061065
quote:
Waarom zou de belastingbetaler hier voor op moeten draaien?
  vrijdag 21 september 2012 @ 13:07:08 #13
323876 michaelmoore
pi_117061124
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 13:05 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Waarom zou de belastingbetaler hier voor op moeten draaien?
Dat hoort zo, de hypotheekrente-aftrek wordt ook betaald door jan lul en gaat naar de 52% mensen met miljoenen hypotheken en een even groot spaarsaldo

De woningbubble moet ten alle tijde beschermt worden en als het kan iets verder opgeblazen door starters gratis hypotheken te geven of 140% te laten lenen, en 3 ton staatsgarantie enzo

Dat heet marktwerking

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 21-09-2012 13:48:26 ]
pi_117061357
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 13:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dat hoort zo, de hypotheekrente-aftrek wordt ook betaald door jan lul en gaat naar de 52% mensen met miljoenen hypotheken en een even groot spaarsaldo
Je had het over huizen opkopen, laten we er geen HRA discussie over gaan maken.

De overheid moet helemaal geen huizen op gaan kopen of de markt op een andere manier 'stimuleren'. Deze daling is gewoon een correctie en als de eisen voor de HRA verder worden aangescherpt zullen de prijzen nog wel verder gecorrigeerd worden.
pi_117062477
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 13:12 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Je had het over huizen opkopen, laten we er geen HRA discussie over gaan maken.

De overheid moet helemaal geen huizen op gaan kopen of de markt op een andere manier 'stimuleren'. Deze daling is gewoon een correctie en als de eisen voor de HRA verder worden aangescherpt zullen de prijzen nog wel verder gecorrigeerd worden.
want de HRA is niet relevant voor de woningmarkt?
sommige mensen hadden echt beter hun hypotheekvoorwaarden moeten lezen...

hij probeerde trouwens geen wending aan de discussie te geven richting HRA maar deed aan zogenaamde subtiele humor, net als de kleine lettertjes van de hypotheek voorwaarden: niet voor iedereen weggelegd
pi_117063704
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 13:40 schreef Artimunor het volgende:

hij probeerde trouwens geen wending aan de discussie te geven richting HRA maar deed aan zogenaamde subtiele humorzuur gewauwel van een babyboomer die al 50 jaar uit de staatskas heeft gegraaid en ons graag met de schuld wil opzadelen, net als de kleine lettertjes van de hypotheek voorwaarden: niet voor iedereen weggelegd
Even verbeterd :)
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_117064751
En, beantwoordt de nieuwe topicreeks een beetje aan de verwachtingen?

Huurders/kopers zijn een beetje als zilver/goud
pi_117064889
Feitelijk is gewoon de topicteller gereset, net als wat er gaat gebeuren met de huizenmarkt zeepbel *)
pi_117064970
Weer 8 procent daling, wij zijn blij dat wij nog niet gekocht hebben! De prijzen dalen maandelijks en het spaargeld neemt toe.

In mijn wijk zie ik trouwens dat er een aantal lege commerciele panden weer door kleine ondernemers in gebruik genomen worden, dat gebeurde een maand of zes geleden niet.
pi_117065111
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 september 2012 14:44 schreef WammesWaggel het volgende:
Weer 8 procent daling, wij zijn blij dat wij al gekocht hebben! De prijzen dalen maandelijks en het spaargeld neemt toe.
;)

dik 12 duizend euro per jaar dat niet meer naar een huurbaas gaat, maar naar mijn eigen huis O+
En dat al bijna 2 jaar *O*
  vrijdag 21 september 2012 @ 14:54:07 #21
323876 michaelmoore
pi_117065348
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 14:48 schreef Whuzz het volgende:

[..]

;)

dik 12 duizend euro per jaar dat niet meer naar een huurbaas gaat, maar naar mijn eigen huis BANK

pi_117065460
Wij betalen dan ook maar 6000 per jaar huur, voor een woning die nu zo'n 260k doet qua vraagprijs in de verkoop :D :P
pi_117065725
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 14:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Welk deel van aflossen had je niet begrepen :?
  vrijdag 21 september 2012 @ 15:05:06 #24
323876 michaelmoore
pi_117065768
Ach nog een paar jaar en dan ben ik weg uit deze woningbubble

http://www.green-acres.com/en/properties/19548a-f1147.htm
pi_117065859
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 15:05 schreef michaelmoore het volgende:
Ach nog een paar jaar en dan ben ik weg uit deze woningbubble

http://www.green-acres.com/en/properties/19548a-f1147.htm
_O-

Smaken verschillen zullen we maar denken...
pi_117066856
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 14:48 schreef Whuzz het volgende:

[..]

;)

dik 12 duizend euro per jaar dat niet meer naar een huurbaas gaat, maar naar mijn eigen huis O+
En dat al bijna 2 jaar *O*
Even rekenen hoor!

Als je een woning hebt die vorig jaar 200k kostte, dan daalt de waarde waarschijnlijk 16k / jaar... 12k per jaar erin stoppen en toch je totale kapitaal met 4k / jaar zien afnemen! Joepieeee! En dan moet je ook nog rente, onderhoud, belasting, HWF betalen. Of zat dat al in die 12k? Dan gaat je kapitaal harder dan 4k / jaar naar beneden natuurlijk.

Niet dat dat dalen eeuwig doorgaat, over een paar jaar zijn we op de bodem. Ik vergelijk "kopen nu" altijd met "kopen na de daling", niet met "kopen nooit".
pi_117067062
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 15:34 schreef Istrilyin het volgende:

[..]

Even rekenen hoor!

Als je een woning hebt die vorig jaar 200k kostte, dan daalt de waarde waarschijnlijk 16k / jaar... 12k per jaar erin stoppen en toch je totale kapitaal met 4k / jaar zien afnemen! Joepieeee! En dan moet je ook nog rente, onderhoud, belasting, HWF betalen. Of zat dat al in die 12k? Dan gaat je kapitaal harder dan 4k / jaar naar beneden natuurlijk.
De huizenprijs daling in deze buurt was slechts 1.7% en 2.3% over die twee jaar ;)
Anyway, tegenover dat verlies aan kapitaal (dat moeten we over 28 jaar nog maar eens zien... ik heb zo'n vermoeden dat er dan helemaal niets verloren is gegaan) staat wel het uitsparen van twee jaar geld weggooien.
  vrijdag 21 september 2012 @ 16:24:38 #28
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_117069142
Ik heb een koophuis.

Mooie plek om te wonen, veel ruimte, prachtige keuken met keuken-eiland, natuurstenen vloer met vloerverwarming, alles splinternieuw (bouwjaar 2012).

Één groot tranendal is wat ik je brom. :'(

:')

Maar goed, volgens Complex gaan over 2 jaar de ééngezinswoningen voor 80k over de toonbank, dus ik krijg de deksel nog wel op mijn neus. :D
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
pi_117073137
quote:

[..]

Dat opkopen en slopen zie ik serieus nog wel gebeuren eigenlijk :') .
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  vrijdag 21 september 2012 @ 18:03:17 #30
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_117074655
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 september 2012 17:35 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Dat opkopen en slopen zie ik serieus nog wel gebeuren eigenlijk :') .
Nieuwbouw wordt wel kapitaalvernietiging genoemd (omdat het leidt tot grotere prijsdalingen elders dan de nieuwbouw waard is), huizen slopen is dus kapitaalcreatie volgens die argumentatie.
  vrijdag 21 september 2012 @ 19:24:43 #31
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_117079078
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 18:03 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Nieuwbouw wordt wel kapitaalvernietiging genoemd (omdat het leidt tot grotere prijsdalingen elders dan de nieuwbouw waard is), huizen slopen is dus kapitaalcreatie volgens die argumentatie.
Als slopen leidt tot schaarste waardoor prijzen omhoog gaan, klopt dat ook! 8-)
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_117079545
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 19:24 schreef Clupea het volgende:

[..]

Als slopen leidt tot schaarste waardoor prijzen omhoog gaan, klopt dat ook! 8-)
De schaarste op de woningmarkt is al enorm, dat heeft juist tot die opgeblazen huizenprijzen geleid die nu met veel pijn en moeite naar een realistisch niveau moeten zakken...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_117082268
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2012 16:24 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

Maar goed, volgens Complex gaan over 2 jaar de ééngezinswoningen voor 80k over de toonbank, dus ik krijg de deksel nog wel op mijn neus. :D
dat is echt volstrekt belachelijk :D
mijn voorspelling is dat het uiteindelijk allemaal wel meevalt en dan horen we de predikers van de woningmarkthyperdeflatie niet meer.
  vrijdag 21 september 2012 @ 20:28:27 #34
323876 michaelmoore
pi_117082370
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 18:03 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

gewoon alles slopen wat leeg komt , dat is pas waardecreatie, iedereen in een wasmachinedoos met 500.000 hypotheek
pi_117082684
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 20:26 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

dat is echt volstrekt belachelijk :D
mijn voorspelling is dat het uiteindelijk allemaal wel meevalt en dan horen we de predikers van de woningmarkthyperdeflatie niet meer.
Hyperdeflatie hoeven we niet bang voor te zijn. 16% in 4 jaar is iig geen hyperdeflatie, het is fors, dat wel. Maar ik kan me niet voorstellen dat we uiteindelijk, zelfs met een kwakkelende economie (veel) verder zullen gaan dan een procentje of 25 eraf vanaf de top in augustus 2008. Op zo'n prijsniveau moet toch voor heel veel huishoudens een fatsoenlijke eensgezinswoning te bekostigen zijn.

Maar eerst maar eens kijken wat de politiek voor de komende jaren aan spelregels gaat bedenken. Ben benieuwd :) .
pi_117082832
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 20:33 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Hyperdeflatie hoeven we niet bang voor te zijn. 16% in 4 jaar is iig geen hyperdeflatie, het is fors, dat wel. Maar ik kan me niet voorstellen dat we uiteindelijk, zelfs met een kwakkelende economie (veel) verder zullen gaan dan een procentje of 25 eraf vanaf de top in augustus 2008. Op zo'n prijsniveau moet toch voor heel veel huishoudens een fatsoenlijke eensgezinswoning te bekostigen zijn.

Maar eerst maar eens kijken wat de politiek voor de komende jaren aan spelregels gaat bedenken. Ben benieuwd :) .
maar wat ik niet begrijp is dat het idee bestaat dat wanneer de prijzen eenmaal op een 'normaal' niveau zijn aangekomen, opeens iedereen een huis kan kopen? dat was vroeger ook niet zo.
pi_117083657
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 20:36 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
maar wat ik niet begrijp is dat het idee bestaat dat wanneer de prijzen eenmaal op een 'normaal' niveau zijn aangekomen, opeens iedereen een huis kan kopen? dat was vroeger ook niet zo.
Dat kan dan ook niet. En zou het wel kunnen, dan stijgen de prijzen weer als een raket.

Het gros van de mensen die schreeuwen om 'betaalbare' huizen vergeet dat als de prijzen zakken doordat men minder financieringsmogelijkheid heeft en er daardoor dus minder kopers zijn, zij zeer waarschijnlijk tot de groep behoren die daar het meeste last van heeft.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  Moderator vrijdag 21 september 2012 @ 20:58:50 #38
16180 crew  CoolGuy
pi_117084233
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 20:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat kan dan ook niet. En zou het wel kunnen, dan stijgen de prijzen weer als een raket.

Het gros van de mensen die schreeuwen om 'betaalbare' huizen vergeet dat als de prijzen zakken doordat men minder financieringsmogelijkheid heeft en er daardoor dus minder kopers zijn, zij zeer waarschijnlijk tot de groep behoren die daar het meeste last van heeft.
Dit. Maar daar lult hier iedereen makkelijk over heen. Dat hele huizenprijzen zakken zodat iedereen een huis kan kopen is een stokpaardje, maar al worden huizen 75.000 euro goedkoper, Xeno en consorten kunnen dan nog steeds geen huis kopen.
pi_117104497
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 20:36 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Ik denk dat ermee bedoeld wordt dat de huizenprijzen weer net zo stijgen als de lonen.
De huizenprijzen zijn de afgelopen pak-em-beet 15 jaar veel en veel harder gestegen dan de inkomsten.
De correctie die nu op gang gezet is, zet de huizenprijzen weer op een normaal niveau.

Ik denk dat dat ermee bedoeld wordt.
  zaterdag 22 september 2012 @ 06:25:10 #40
323876 michaelmoore
pi_117106395
quote:

[..]

De halve Nederlandse bevolking komt aan de verkoopkant te zitten, door ouderdom, de komende tientallen jaren
pi_117106514
quote:

[..]

Prima toch, dan mogen ze voor belachelijk veel een huisje van me huren, en zielsgelukkig hun centjes naar mij brengen, maand na maand.
  zaterdag 22 september 2012 @ 09:34:19 #42
323876 michaelmoore
pi_117107130
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 september 2012 08:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Prima toch, dan mogen ze voor belachelijk veel een huisje van me huren, en zielsgelukkig hun centjes naar mij brengen, maand na maand.
en jij maand na maand op komen draven als er weer eens iets kapot is of geschilderd moet worden of een andere ketel laten neerzetten

Komt hier nog al eens wat volk over de vloer hoor
Nu is de ruit van de achterdeur lek, dubbelglas, ik moet nog bellen maandag
Er zit vocht in, en dat beslaat
pi_117107667
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 09:34 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

en jij maand na maand op komen draven als er weer eens iets kapot is of geschilderd moet worden of een andere ketel laten neerzetten

Komt hier nog al eens wat volk over de vloer hoor
Nu is de ruit van de achterdeur lek, dubbelglas, ik moet nog bellen maandag
Er zit vocht in, en dat beslaat
Ik zou het natuurlijk nooit aan piszeikerds verhuren, en ze het anders snel afleren. Op internet mogen ze gallen tot ze een ons wegen, de binken.
  zaterdag 22 september 2012 @ 10:18:50 #44
323876 michaelmoore
pi_117107688
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 10:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik zou het natuurlijk nooit aan piszeikerds verhuren, en ze het anders snel afleren. Op internet mogen ze gallen tot ze een ons wegen, de binken.
Dan zal je gauw voor de rechtbank staan en ga je er ook aan voor de proceskosten
pi_117107700
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 10:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dan zal je gauw voor de rechtbank staan met je grote mond
Ik betwijfel het :)

Idem voor je edit(s)
  zaterdag 22 september 2012 @ 10:22:47 #46
323876 michaelmoore
pi_117107740
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 10:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik betwijfel het :)

Idem voor je edit(s)
je hebt een verplichting als verhuurder en niet zuinig ook , ik hou me ook aan mijn verplichting

Maar hoe dan ook als ik nu bel staan ze maandag op de stoep, of moeten de ruit eerst bestellen
pi_117107785
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 10:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

je hebt een verplichting als verhuurder en niet zuinig ook , ik hou me ook aan mijn verplichting

Maar hoe dan ook als ik bel staan ze maandag op de stoep, of moeten de ruit eerst bestellen
Dat klopt, je moet me tweemaal de maandlast van de hypotheek maandelijks overmaken, en verder doe ik wat redelijk is. Dus niet wat jij vindt wat redelijk is. En waar toetst de rechter aan? Redelijkheid en billijkheid. Dus niet michaelmoores tranenland.
pi_117107787
quote:

[..]

Kun je ons het wetsartikel aanwijzen dat een verhuurder meteen moet komen opdraven om een lekkende dubbelglas raam meteen te vervangen, toon maar eens aan in hoeverre dit kleine euvel je woongenot aantast.
pi_117107808
quote:

[..]

Maar hoe dan ook als ik nu bel staan ze maandag op de stoep, of moeten de ruit eerst bestellen
als je in de vrije sector verhuurt heb je als verhuurder al wel meer vrijheid door simpelweg goede voorwaarden in het contract op te nemen. en misschien komt er ook meer vrijheid op de huurmarkt vanuit de overheid de komende jaren, zodat huurders minder beschermd zijn. er zitten toch wat zuigers tussen hoor
  zaterdag 22 september 2012 @ 10:27:04 #50
323876 michaelmoore
pi_117107814
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 10:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat klopt, je moet me tweemaal de maandlast van de hypotheek maandelijks overmaken, en verder doe ik wat redelijk is. Dus niet wat jij vindt wat redelijk is. En waar toetst de rechter aan? Redelijkheid en billijkheid. Dus niet michaelmoores tranenland.
Dan hoef ik me ook niet aan mijn verplichting te houden
nee hoor ze staan hier keurig op de stoep als ik bel, altijd
  zaterdag 22 september 2012 @ 10:28:24 #51
323876 michaelmoore
pi_117107831
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 10:26 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

als je in de vrije sector verhuurt heb je als verhuurder al wel meer vrijheid door simpelweg goede voorwaarden in het contract op te nemen. en misschien komt er ook meer vrijheid op de huurmarkt vanuit de overheid de komende jaren, zodat huurders minder beschermd zijn. er zitten toch wat zuigers tussen hoor
Er staan hier al heel wat huurwoningen leeg (midden van het land) de prettijd is een beetje over voor de verhuurders
Bescherming van de vrije markt is de beste bescherming, huursubsidie en HRA weg zeg ik
Alles vrij .
Huurders zijn klanten, en goede klanten daar wil je best wat voor doen

HRA en huursubsidie vervangen door een woontoeslag, net als de zorgtoeslag , makkelijk voor de belastingdienst

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 22-09-2012 10:46:21 ]
pi_117107854
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 10:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Er staan hier al heel wat huurwoningen leeg (midden van het land) de prettijd is een beetje over voor de verhuurders
Bescherming van de vrije markt is de beste bescherming, huursubsidie en HRA weg zeg ik
die moet nog beginnen :)
  zaterdag 22 september 2012 @ 10:31:46 #53
323876 michaelmoore
pi_117107889
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 10:29 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

die moet nog beginnen :)
Nee hoor, die is al begonnen met de verkoop van de corporatieflats

1.000.000 staan er op de nominatie om te verpatsen
pi_117108221
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 10:31 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Nee hoor, die is al begonnen met de verkoop van de corporatieflats

1.000.000 staan er op de nominatie om te verpatsen
Prooi voor (buitenalandse) investeerders, die dan trouwens in Nederland allemaal renteaftrek krijgen, ook als de HRA ter ziele is. Krijgen we ook marktconforme buitenlandse huren, dat wordt ff bibberen dan.
  zaterdag 22 september 2012 @ 10:59:42 #55
323876 michaelmoore
pi_117108332
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 10:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Prooi voor (buitenlandse) investeerders, die dan trouwens in Nederland allemaal renteaftrek krijgen, ook als de HRA ter ziele is.
Krijgen we ook marktconforme buitenlandse huren, dat wordt ff bibberen dan.
Ze kunne de huurwoningen nu al niet kwijt
pi_117108423
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 10:59 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ze kunne de huurwoningen nu al niet kwijt
In Tranenland niet nee, in de normale wereld moet je maar eens proberen om een huurwoning op een goede/gewilde locatie te bemachtigen.
  zaterdag 22 september 2012 @ 11:06:25 #57
323876 michaelmoore
pi_117108447
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 11:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

In Tranenland niet nee, in de normale wereld moet je maar eens proberen om een huurwoning op een goede/gewilde locatie te bemachtigen.
kletspraat, je loopt achter maat
pi_117109902
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 11:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

kletspraat, je loopt achter maat
Nou geef ons eens wat linkjes van betaalbare huurwoningen in de randstad of de grote steden van brabant en gelderland.
  zaterdag 22 september 2012 @ 12:11:19 #59
323876 michaelmoore
pi_117110041
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 12:06 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nou geef ons eens wat linkjes van betaalbare huurwoningen in de randstad of de grote steden van brabant en gelderland.
http://lmgtfy.com/?q=vrije+sector+huurwoningen
pi_117110108
Fijn weer meneer more betaalbare huurwoning hebben we het over geen woningen van 1000 euro waarvoor mijn loon 4000 bruto per maand zou moeten zijn.
  zaterdag 22 september 2012 @ 12:14:46 #61
323876 michaelmoore
pi_117110152
http://www.huislijn.nl/hu(...)enlaan-0-ong/details

rond 800 is er voldoende te huur
idiote vraagprijzen heb je ook maar die blijven leeg

Je moet wel minimaal een jaar blijven huren , want dat steeds vertrekken en verhuren, daar hebben ze en hekel aan, zit zo twee maand leegstand tussen
quote:
Huurvoorwaarden
- Huurtermijn, minimaal 1 jaar.
- De inkomenseis voor een huurwoning is over het algemeen: 4 x de maandhuurprijs = bruto maandinkomen. Bijvoorbeeld voor een huurwoning van ¤ 850,- dient het bruto maandinkomen 4 x ¤ 850,- = ¤ 3.400,- te bedragen. Het eventuele tweede inkomen mag voor maximaal 50% meetellen.

[ Bericht 38% gewijzigd door michaelmoore op 22-09-2012 12:21:24 ]
pi_117111745
Komt ie met Leidsche Rijn aan...... had net zo goed focking Dronten kunnen zijn.

Doe mij maar een blokje in Amsterdam binnen de ring voor 800 per maand per stuk dan.

Ow ja, het is het equivalent van de netto rentelast op een slordige 400k financiering, en als ik het met eigen geld zou financieren levert een whopping 700k op de bank nettto nog minder op....

Om het maar even in perspectief te zetten :)

Maar ja, ze komme uiteindelijk wel een keer een stukje glas vervangen als ik erover zeik ;)
  zaterdag 22 september 2012 @ 13:23:00 #63
323876 michaelmoore
pi_117112243
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 13:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Komt ie met Leidsche Rijn aan...... had net zo goed focking Dronten kunnen zijn.

Doe mij maar een blokje in Amsterdam binnen de ring voor 800 per maand per stuk dan.

Ow ja, het is het equivalent van de netto rentelast op een slordige 400k financiering, en als ik het met eigen geld zou financieren levert een whopping 700k op de bank nettto nog minder op....

Om het maar even in perspectief te zetten :)

Maar ja, ze komme uiteindelijk wel een keer een stukje glas vervangen als ik erover zeik ;)
en de ketel vervangen voor HR en schilderen en voordeur is pas vervangen met nieuw hang en sluitwerk inbraakproof en mechanische ventilatie afstellen iedere 5 jaar en goten schoonmaken iedere twee jaar en inderdaad glas vervangen of plaatsen en de WOZ betalen.
pi_117112478
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 13:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

en de ketel vervangen voor HR en schilderen en voordeur is pas vervangen met nieuw hang en sluitwerk inbraakproof en mechanische ventilatie afstellen iedere 5 jaar en goten schoonmaken iedere twee jaar en inderdaad glas vervangen of plaatsen en de WOZ betalen.
Als ik daar twee keer zoveel voor mag betalen dan als ik het koop (en stijgende) dan steek ik zelf wel de handjes uit de mouwen, en laat ik die ketel ook wel om de twintig jaar vervangen :W
  zaterdag 22 september 2012 @ 13:30:54 #65
323876 michaelmoore
pi_117112513
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 13:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Als ik daar twee keer zoveel voor mag betalen dan als ik het koop (en stijgende) dan steek ik zelf wel de handjes uit de mouwen, en laat ik die ketel ook wel om de twintig jaar vervangen :W
nou ik ga niet graag een ladder meer op, ik wil nog langer mee

maar de service is prima dat zeker , je bent echt een klant van ze, maar minimaal een jaar tekenen, want dat inchecken en uitchecken kost ook veel tijd en geld voor ze met soms een maand huur minder

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 22-09-2012 13:43:01 ]
pi_117113080
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 13:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nou ik ga niet graag een ladder meer op, ik wil nog langer mee

maar de service is prima dat zeker , je bent echt een klant van ze, maar minimaal een jaar tekenen, want dat inchecken en uitchecken kost ook veel tijd en geld voor ze met soms een maand huur minder
Ahc, Ik ben niet zo'n klagende zeikhoer cq. jankbal, dus ik hobbel met alle plezier een paar keer per jaar op de ladder om m'n goten zuiver te maken. Al helemaal als me dat klauwen met geld scheelt, maand na maand.

En verder ben ik liever klant van mezelf ;)
Wat trouwens erg populair zal gaan worden als de HRA 'verdwijnt'.
  zaterdag 22 september 2012 @ 14:02:15 #67
323876 michaelmoore
pi_117113612
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 13:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Wat trouwens erg populair zal gaan worden als de HRA 'verdwijnt'.
Nou er zal wel een woontoeslag voor terugkomen , de kinderopvang-, zorgtoeslag en kindertoeslag is er ook niet voor niets gekomen
En dan kan 90% van de belastingaangiften automatisch gebeuren

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 22-09-2012 14:17:07 ]
pi_117117168
quote:

[..]

Dat idee bestaat alleen bij mensen die het niet helemaal begrepen hebben :)
  zaterdag 22 september 2012 @ 16:00:33 #69
323876 michaelmoore
pi_117117308
quote:

[..]

nee waardering van woningen gaat middels de payabillity ofwel betaalbaarheid.

dat kan van alles zijn, aflossingsvrij en waardering van meerdere inkomens op 100% en rentestand, alles telt mee.
Ook staatsgaranties en starterssubside of HRA subsidie

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 22-09-2012 17:37:02 ]
pi_117117596
Volgens mij zijn er weinig mensen die denken dat bij een daling van de woningprijzen door een beperking op de HRA, dat droomhuis voor een ieder binnen bereik komt. Want dit zal gepaard gaan met een een lager maximaal te financieren bedrag bij de bank.
Maar dat is dan ook helemaal niet het doel van het beperken van de HRA.
Wat je wel krijgt is dat de mensen lagere schulden hebben, de overheid geen bakken met geld meer naar de banken brengt en dat sparen weer de moeite loont (Immers voor dezelfde 20k spaargeld, kan je opeens een hoop meer extra huis kopen). Wat mij betreft allemaal positieve ontwikkelingen, waar je alleen niet voor kan zijn als je grootaandeelhouder bent van een van de instanties die hypotheken uitgeven.
pi_117117807
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 16:09 schreef Ravvie het volgende:
Volgens mij zijn er weinig mensen die denken dat bij een daling van de woningprijzen door een beperking op de HRA, dat droomhuis voor een ieder binnen bereik komt. Want dit zal gepaard gaan met een een lager maximaal te financieren bedrag bij de bank.
Wat je wel krijgt is dat de mensen lagere schulden hebben, de overheid geen bakken met geld meer naar de banken brengt en dat sparen weer de moeite loont (Immers voor dezelfde 20k spaargeld, kan je opeens een hoop meer extra huis kopen). Wat mij betreft allemaal positieve ontwikkelingen, waar je alleen niet voor kan zijn als je grootaandeelhouder bent van een van de instanties die hypotheken uitgeven.
Ja, die mening deel ik ook wel.

Maar ik denk eerlijk gezegd dat we het toch nooit met elkaar eens zullen zijn. Er is gewoonweg te veel verschil en dat ontaard dan weer in nutteloze discussies.

Ik heb het hele drama rond het sluiten van het laatste topic gemist, maar het was wel te verwachten dat ie op een gegeven moment dicht zou gaan, mede door de onder-de-gordel opmerkingen die vaak over en weer gingen.
pi_117118225
Ik blijf me idd verbazen over de ontzettende hoeveelheid internet-frusties die er in dit topic rondlopen. Jammer, de obsessie die sommigen lijken te hebben met wat de ander wel of niet kan/moet betalen staat de serieuze discussie behoorlijk in de weg.
pi_117119803
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 16:09 schreef Ravvie het volgende:
Dan zouden ze in bijv. Australia, waar ze geen HRA hebben, lagere schulden moeten hebben.

Nou, daar verbleken de Nederlandse schulden bij. 8x je inkomen (ow ja, en de rente is daar een tik hoger) is daar ook nog steeds vrij geaccepteerd (zoals ook 'low doc' leningen). Wat ze daar wel doen is de eis dat je circa 20% eigen geld inbrengt. Doe je dat niet, kan, maar dan ga je een hoger rentepercentage betalen (omdat het deel >80% namelijk (her)verzekerd wordt).

Maar geen HRA betekent dus overduidelijk niet per definitie lagere schulden.
Wel is het minder lonend om centjes niet af te lossen maar de lening zo hoog mogelijk te laten zijn, en de centjes op een alternatieve manier te beleggen.

Wat daar overigens ook vrij gebruikelijk is, is dat je zelf een pand huurt, maar tegelijk ook één of meerdere panden in bezit hebt, en die verhuurt. Rente op investeringspanden is namelijk wel aftrekbaar. Dat samen met een kleine sociale huursector, maakt dat prijzen in de steden van Australia skyhigh zijn (twee a dire keer zo hoog als in NL).
pi_117147537
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 17:16 schreef michaelHD9 het volgende:

[..]

Dan zouden ze in bijv. Australia, waar ze geen HRA hebben, lagere schulden moeten hebben.

Nou, daar verbleken de Nederlandse schulden bij. 8x je inkomen (ow ja, en de rente is daar een tik hoger) is daar ook nog steeds vrij geaccepteerd (zoals ook 'low doc' leningen). Wat ze daar wel doen is de eis dat je circa 20% eigen geld inbrengt. Doe je dat niet, kan, maar dan ga je een hoger rentepercentage betalen (omdat het deel >80% namelijk (her)verzekerd wordt).

Maar geen HRA betekent dus overduidelijk niet per definitie lagere schulden.
Wel is het minder lonend om centjes niet af te lossen maar de lening zo hoog mogelijk te laten zijn, en de centjes op een alternatieve manier te beleggen.

Wat daar overigens ook vrij gebruikelijk is, is dat je zelf een pand huurt, maar tegelijk ook één of meerdere panden in bezit hebt, en die verhuurt. Rente op investeringspanden is namelijk wel aftrekbaar. Dat samen met een kleine sociale huursector, maakt dat prijzen in de steden van Australia skyhigh zijn (twee a dire keer zo hoog als in NL).
Een vergelijking met een willekeurig ander land loopt natuurlijk per definitie mank. Zoveel landen, even zoveel verschillende wetgeving/omstandigheden.
Waarom de schuld in Nederland wel lager komt te liggen (Misschien niet in absolute bedragen, maar in ieder geval wanneer we inflatie erbij betrekken)? Bij het beperken van de HRA, zal ook het maximaal te financieren bedrag lager komen te liggen. Wanneer mensen minder kunnen lenen voor hun huis zullen ze automatisch dus ook een lagere schuld hebben. Zelfs in het uitzonderlijke geval dat de huizenprijzen NIET zullen dalen bij een beperking van de HRA, zal de schuldenlast lager worden doordat mensen minder kunnen lenen en dus meer eigen vermogen moeten meenemen.
pi_117179353
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 13:55 schreef Ravvie het volgende:

[..]

Een vergelijking met een willekeurig ander land loopt natuurlijk per definitie mank. Zoveel landen, even zoveel verschillende wetgeving/omstandigheden.
Waarom de schuld in Nederland wel lager komt te liggen (Misschien niet in absolute bedragen, maar in ieder geval wanneer we inflatie erbij betrekken)? Bij het beperken van de HRA, zal ook het maximaal te financieren bedrag lager komen te liggen. Wanneer mensen minder kunnen lenen voor hun huis zullen ze automatisch dus ook een lagere schuld hebben. Zelfs in het uitzonderlijke geval dat de huizenprijzen NIET zullen dalen bij een beperking van de HRA, zal de schuldenlast lager worden doordat mensen minder kunnen lenen en dus meer eigen vermogen moeten meenemen.
Het vetgedrukte is dus aantoonbaar niet per definitie waar.

Ik durf wel te voorspellen dat NL ook naar een systeem toegaat waarbij je meer eigen geld moet inbrengen, maar vervolgens wel meer keer je inkomen kan lenen. Want het probleem zit 'm niet in de woonquote, maar in de verhouding schuld vs. waarde woning.

Als aflossingsvrije leningen in de ban gaan, zal dat eerder een hogere hypotheek mogelijkheid betekenen, omdat het risico voor de banken stukken minder wordt.
  maandag 24 september 2012 @ 09:21:20 #76
323876 michaelmoore
pi_117183026
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 00:21 schreef michaelHD9 het volgende:

[..]

Ik durf wel te voorspellen dat NL ook naar een systeem toegaat waarbij je meer eigen geld moet inbrengen, maar vervolgens wel meer keer je inkomen kan lenen. Want het probleem zit 'm niet in de woonquote, maar in de verhouding schuld vs. waarde woning.

Als aflossingsvrije leningen in de ban gaan, zal dat eerder een hogere hypotheek mogelijkheid betekenen, omdat het risico voor de banken stukken minder wordt.
vroeger kon jer nooit meer lenen dan 90% van de executiewaarde, en die lag op 70% van de marktwaarde.
Ik had bij mijn eerste huis ook 35.000 eigen geld op 110.000 gulden, ondanks dat ik toen ook gemeentegarantie had.
Bestaande woningen daar gaf men niet veel op , nieuwbouw met A-subsidie wel die kon je soms 100% lenen met gemeentegarantie, had je slechts een paar duizend gulden nodig

Maar kosten zelf betalen en 10% eigen geld lijkt me minimaal en aflossen in 30Jaar
pi_117183075
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 09:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

vroeger kon jer nooit meer lenen dan 90% van de executiewaarde, en die lag op 70% van de marktwaarde.

Dat lijkt me een prima percentage. :)
  maandag 24 september 2012 @ 09:25:05 #78
323876 michaelmoore
pi_117183101
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 09:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Dat lijkt me een prima percentage. :)
maar het begrip executiewaarde bestaat denk ik niet eens meer

Maar dat was in een tijd dat bestaande woningen minder waard waren dan nieuwbouw.
pi_117183163
quote:
Stijging faillissementen in hele bouwbranche

UTRECHT - De gehele bouwbranche heeft te kampen met een stijgend aantal faillissementen. Het gaat niet alleen om aannemers maar ook om bijvoorbeeld stukadoors, schilders en doe-het-zelfzaken. Dit blijkt uit cijfers over de eerste 8 maanden van dit jaar die Faillissementsdossier.nl maandag heeft bekendgemaakt.

In totaal gingen in de bouwsector in de periode van januari tot en met augustus 1330 bedrijven bankroet. Dat is een stijging met 45 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2011.
Zelfstandige specialisten zoals stukadoors, loodgieters, schilders en glaszetters deelden in de malaise. Het aantal failliete bedrijven in deze groep steeg de eerste 8 maanden met gemiddeld een kleine 50 procent.

bron: Telegraaf
Het bloed vloeit over de straten, nog even en er is geen vakman meer te vinden die nog bereid is om een huis te bouwen. Ooh ooh... ooh wat zullen de prijzen exploderen als de markt weer aantrekt.... als ze ooit nog aantrekt natuurlijk :X
pi_117183206
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 00:21 schreef michaelHD9 het volgende:

[..]

Okay, toon het maar aan dan. Ik vraag zelden om linkjes, maar in dit geval ben ik benieuwd. Minder HRA betekent volgens mij lagere maximale hypotheek sommen, als alle andere factoren gelijk blijven. Misschien als tegelijk de rente halveert?
pi_117183305
quote:
VEH: Nieuwe regels helpen huizenmarkt om zeep

door Harrie Nijen Twilhaar
AMSTERDAM - Nieuwe regels voor huizenkopers, zoals het verlagen van het maximum te lenen bedrag, het betalen van hypotheekadvies en versobering van de koopgrens Nationale Hypotheek Garantie, betekent de doodsteek voor de woningmarkt.

Dat stelt de Vereniging Eigen Huis (VEH) in een vertrouwelijke notitie die vandaag naar de informateurs Henk Kamp (VVD) en Wouter Bos (PvdA) wordt gestuurd.
De berg aan nieuwe maatregelen dreigt de woningmarkt vanaf volgend jaar dieper in de afgrond te duwen, oordeelt de vereniging.

Gedragscode

Door aanscherping van de Gedragscode Hypothecaire Financieringen vanaf 2013, stijgen de hypotheeklasten en moet een gehele lening annuitair worden afgelost. Vooral starters worden de dupe en kunnen tot tienduizenden euro’s minder lenen. Door het provisieverbod per 1 januari moeten consumenten bovendien zelf hypotheekadvies betalen dat kan oplopen tot duizenden euro’s.

bron: Telegraaf
Het lobby-en om nog meer douceurtjes voor een stervende woningmarkt is weer volop begonnen. Eens kijken welke spins er tegenaan gesmeten worden om 'de rust' op de woningmarkt te handhaven :)
  maandag 24 september 2012 @ 09:40:39 #82
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_117183389
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 09:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
"Stijging faillissementen in hele bouwbranche"
Slechte zaak! De bouwers zijn nooit het (grote) probleem geweest, de grondspeculatie wel. En dat wordt nog steeds in stand gehouden, terwijl de bouwers daadwerkelijk iets echt toevoegen aan de markt, economie en het land.
Even samenvatten:
1. er zijn mensen die huizen willen bouwen ==> deze gaan failliet en zitten werkloos thuis
2. er zijn mensen die nieuwe huizen willen laten bouwen en kunnen betalen ==> deze kunnen/mogen het niet, want:
3. er zijn ambtenaren/grondspeculanten die tot enkele tonnen vragen voor piepkleine stukjes grond, daar een monopoly op hebben, en hiermee 1. en 2. blokkeren.
pi_117183573
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 09:40 schreef RemcoDelft het volgende:

Slechte zaak! De bouwers zijn nooit het (grote) probleem geweest, de grondspeculatie wel. En dat wordt nog steeds in stand gehouden, terwijl de bouwers daadwerkelijk iets echt toevoegen aan de markt, economie en het land.
Even samenvatten:
1. er zijn mensen die huizen willen bouwen ==> deze gaan failliet en zitten werkloos thuis
2. er zijn mensen die nieuwe huizen willen laten bouwen en kunnen betalen ==> deze kunnen/mogen het niet, want:
3. er zijn ambtenaren/grondspeculanten die tot enkele tonnen vragen voor piepkleine stukjes grond, daar een monopoly op hebben, en hiermee 1. en 2. blokkeren.
Zolang grondspeculanten en locale overheden weigeren af te waarderen op hun grond voorraad gaat de markt niet los komen. Mede dankzij de bail outs die banken en overheden krijgen zullen ze ook niet af hoeven te boeken. Liever laat men de markt compleet kapot gaan om de cijfers in de boekhouding op orde te houden.

Dit is gewoon een vervelende bijkomstigheid van de papieren zeepbel die de TBTF banken gecreëerd hebben, de marktwaarde MAG simpelweg niet gevonden worden want dan is het direct game over.

Dus... niet zo klagen gewoon een comfortabele stoel opzoeken, bak popcorn erbij en 'enjoy the show' .
Toegegeven het is wel een diep triest schouwspel maar dat is wat je krijgt als banksters de wereld mogen regeren :)
  maandag 24 september 2012 @ 10:43:47 #84
323876 michaelmoore
pi_117184675
quote:

[..]

Even samenvatten:
het grote toverwoord is VERGUNNING

En daar hebben de ambtenaren de macht, vooral degenen die het hardst roepen om marktwerking, willen dat de gemeentes de prijs erop houden

De grondbedrijven van gemeentes die vroeger bakken geld binnebrachten , die leveren niets meer op nu

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 24-09-2012 11:16:42 ]
pi_117184795
quote:

[..]

Even samenvatten:
Tja...

Over de hele wooncarriere van mensen genomen zijn lage grondprijzen veruit het best. Groep 3 wordt groot en machtig doordat ook het mensen bevat die al halverwege zijn, namelijk de huizenbezitters. Op elk willekeurig moment is de groep huizenbezitters groter dan de potentiele starters.

Vergelijking:

Laat er in land X een wet zijn die zegt: "Wanneer je 20 jaar wordt, dan betaal je 16000 euro aan de bank. Maar... wanneer je 70 jaar wordt, dan krijg je weer 8000 euro van de bank terug."

Deze wet is een ramp (behalve voor de bankiers). Maar probeer het maar eens af te schaffen. Alle kiezers tussen de 20 en 70 jaar hebben er belang bij dat ze iets van hun inleg terug krijgen. Ze zouden zelfs kiezen voor een verhoging van het bedrag. Waarom niet 20000 en 10000 eigenlijk? Jaaaaa, het was onze investering!
pi_117184890
Maar gaan nu bij jullie de ambtenaren de schuld krijgen van de beperkte beschikbare vrij ruimte in NL.

Die ambtenaren voeren maar uit wat de politici bedenken en die kiezen we nog altijd allemaal. :D
pi_117185099
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 10:52 schreef Basp1 het volgende:
Maar gaan nu bij jullie de ambtenaren de schuld krijgen van de beperkte beschikbare vrij ruimte in NL.

Die ambtenaren voeren maar uit wat de politici bedenken en die kiezen we nog altijd allemaal. :D
Als we dan toch iemand de schuld moeten geven laten we dan idd bij de ambtenaren beginnen. Die zijn ook mede bepalend voor het beleid. Regeringen gaan en komen maar de onderliggende ambtenaren blijven vaak dezelfde. En er is toch iemand nodig die het hele spulletje moet doorrekenen of iets kan ja of nee.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
  maandag 24 september 2012 @ 11:16:24 #88
323876 michaelmoore
pi_117185650
quote:

er is ruimte zat , slechts 1% is bebouwd, laten we 1,5% bebouwen
Maar er zijn ambtenaren die over de vergunningen gaan
pi_117185655
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 10:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

het grote tocerwoord is VERGUNNING

En daar hebben de ambtenaren de macht, vooral degenen die het hardst roepen om marktwerking, willen dat de gemeentes de prijs erop houden

De grondbedrijven van gemeentes die vroeger bakken geld binnebrachten , die leveren niets meer op nu
En de overheid verhoogt ook doodleuk de consumptiebelasting naar 21%.... leuk voor de bouwbedrijven die nu nog meer geld moeten incasseren voor de overheid en daarmee hun eigen omzet verder zien dalen.

Wederom weer een geniale actie van onze verlichte bestuurders..... maar vooral niet snijden in het eigen overheidsapparaat hè.... gewoon de 'vrije markt' vertellen hoe het moet :')
pi_117185689
quote:

Kom eens uit je vissenkom man :7

Schaarste is total bullshit en iedereen die eens buiten de grenzen zijn zijn woonplaats komt weet dit.
pi_117185709
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 11:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

er is ruimte zat , slechts 1% is bebouwd, laten we 1,5% bebouwen
Maar er zijn ambtenaren die over de vergunningen gaan
Check eerst je feiten voordat je wat neerzet. :{

Van alle lidstaten van de Europese Unie heeft Nederland het hoogste percentage bebouwd gebied. Ons land (13 procent) wordt gevolgd door België (10 procent). Dit blijkt uit een publicatie van statistisch bureau Eurostat.
pi_117185739
quote:
Kun je nagaan hoe LEEG die landen zijn, nog genoeg ruimte voor het laten grazen van miljoenen koeien, schapen, paarden en de aanleg van natuurgebieden. (ooh wacht... dan kan zelfs in Nederland).

Weet je waarom de meeste mensen zo'n claustrofobisch gevoel hebben? Omdat ze als kippen in een batterij kooi op elkaar gestapeld zitten (het reeds bekende stapel stenen op een postzegel syndroom), cognitieve dissonantie doet de rest :7
  Moderator maandag 24 september 2012 @ 11:24:07 #93
16180 crew  CoolGuy
pi_117185893
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 11:19 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Kun je nagaan hoe LEEG die landen zijn, nog genoeg ruimte voor het laten grazen van miljoenen koeien, schapen, paarden en de aanleg van natuurgebieden. (ooh wacht... dan kan zelfs in Nederland).

Weet je waarom de meeste mensen zo'n claustrofobisch gevoel hebben? Omdat ze als kippen in een batterij kooi op elkaar gestapeld zitten (het reeds bekende stapel stenen op een postzegel syndroom), cognitieve dissonantie doet de rest :7
Ah, ik zie dat je je stokpaardje weer van stal hebt gehaald. Overigens, ik voel me helemaal niet claustrofobisch, hoe kom je daarbij?
pi_117186038
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 11:24 schreef CoolGuy het volgende:

Ah, ik zie dat je je stokpaardje weer van stal hebt gehaald. Overigens, ik voel me helemaal niet claustrofobisch, hoe kom je daarbij?
Aah... goede morgen CG.... maar even FYI.... de wereld draait niet om wat jij vind hè :)

Basp1 vind het wel erg vol... tja... ik vind het helemaal niet vol in NL, ik begrijp dat schaarste argument eigenlijk niet zo. Als je aan de rand van de gemiddelde stad staat kun je tot aan de horizon kijken en zie je alleen maar wat koeien, boompjes en een windmolen.
  Moderator maandag 24 september 2012 @ 11:30:52 #95
16180 crew  CoolGuy
pi_117186104
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 11:28 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Aah... goede morgen CG.... maar even FYI.... de wereld draait niet om wat jij vind hè :)

Basp1 vind het wel erg vol... tja... ik vind het helemaal niet vol in NL, ik begrijp dat schaarste argument eigenlijk niet zo. Als je aan de rand van de gemiddelde stad staat kun je tot aan de horizon kijken en zie je alleen maar wat koeien, boompjes en een windmolen.
MIJN wereld draait wel om wat ik vind, en ik ben niet claustrofobisch terwijl jij stelt dat de Nederlander zo claustrofobish is. Jij bgrijpt het begip schaarste niet? Wat begrijp je daar niet aan dan?
pi_117186303
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 11:19 schreef ComplexConjugate het volgende:

Dan moet het in de meeste andere landen nog wel veel slechter gesteld zijn met het claustrofobisch gevoel.

Gisteren nog een documantaire gezien over somalieland, met 10 mensen in een hutje van 4 bij 4 wonen. Over welke claustrofobie heb je het nu. ;)

En volgens mij is het percentage hoogbouw in andere drukkke westerse gebieden stukken hoger als in NL. Het lijkt wel of een gedeelte van de woonconsumenten gespeend is van realisme.
  maandag 24 september 2012 @ 12:19:47 #97
323876 michaelmoore
pi_117187572
maar er zijn nu eenmaal meer en veel meer verkopers dan kopers en dat gaat ook niet veranderen

iedereen wordt de komende jaren pensionado bij mij in de buurt , (ik heb nu ook een seniorenregeling al), en gaat en wil rustig en goedkoop gaan wonen en een spaarpotje opmaken
pi_117187638
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 12:19 schreef michaelmoore het volgende:
maar er zijn nu eenmaal meer en veel meer verkopers dan kopers en dat gaat ook niet veranderen

iedereen wordt de komende jaren pensionado bij mij in de buurt , (ik heb nu ook een seniorenregeling al), en gaat en wil rustig en goedkoop gaan wonen en een spaarpotje opmaken
Da's mooi, bij mij in de buurt komen ze met hangende pootjes terug uit Belgie en Frankrijk. Zijn het zat om als citroentje behandeld te worden in de locale belastingwetgeving :)

Sterker nog, er zijn steeds meer Belgen die liever in NL wonen, vanwege dat laatste aspect.
pi_117187786
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 09:31 schreef Istrilyin het volgende:

[..]

Okay, toon het maar aan dan. Ik vraag zelden om linkjes, maar in dit geval ben ik benieuwd. Minder HRA betekent volgens mij lagere maximale hypotheek sommen, als alle andere factoren gelijk blijven. Misschien als tegelijk de rente halveert?
Ik wil je best teruglinken naar mijn post hoor, waar ik uitleg dat het risico voor banken niet in woonquote zit (die hilarisch laag is in NL als je die vergelijkt in internationaal verband), maar in de buffer tussen aanschafwaarde en lening. Maak je daar 20% van (dus eerst een paar knaken sparen voordat je gaat kopen), gaan de loan to income ratios omhoog, Want veel minder risico.

Doe voor de gein maar eens een berekening op http://www.westpac.com.au/personal-banking/home-loans/
Geen HRA - dus dat zou een idioot lage verhouding inikomen - lening moeten zijn, he? Nou, ongeveer 9. Wordt wel een stuk lager als je meer dan 80% wil financieren.
pi_117187836
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 09:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ik had bij mijn eerste huis ook 35.000 eigen geld op 110.000 gulden, ondanks dat ik toen ook gemeentegarantie had.
Bestaande woningen daar gaf men niet veel op , nieuwbouw met A-subsidie wel die kon je soms 100% lenen met gemeentegarantie, had je slechts een paar duizend gulden nodig

Maar kosten zelf betalen en 10% eigen geld lijkt me minimaal en aflossen in 30Jaar
Misschien was dat dan persoonsafhankelijk, want ik had toch echt heel andere ervaring.
Ze hielden wel liever de eikhols, azijnpissers, lamlullen en klaplopers buiten de deur, dat wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')