abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 22 september 2012 @ 10:28:24 #51
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_117107831
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 10:26 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

als je in de vrije sector verhuurt heb je als verhuurder al wel meer vrijheid door simpelweg goede voorwaarden in het contract op te nemen. en misschien komt er ook meer vrijheid op de huurmarkt vanuit de overheid de komende jaren, zodat huurders minder beschermd zijn. er zitten toch wat zuigers tussen hoor
Er staan hier al heel wat huurwoningen leeg (midden van het land) de prettijd is een beetje over voor de verhuurders
Bescherming van de vrije markt is de beste bescherming, huursubsidie en HRA weg zeg ik
Alles vrij .
Huurders zijn klanten, en goede klanten daar wil je best wat voor doen

HRA en huursubsidie vervangen door een woontoeslag, net als de zorgtoeslag , makkelijk voor de belastingdienst

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 22-09-2012 10:46:21 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_117107854
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 10:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Er staan hier al heel wat huurwoningen leeg (midden van het land) de prettijd is een beetje over voor de verhuurders
Bescherming van de vrije markt is de beste bescherming, huursubsidie en HRA weg zeg ik
die moet nog beginnen :)
  zaterdag 22 september 2012 @ 10:31:46 #53
323876 michaelmoore
pi_117107889
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 10:29 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

die moet nog beginnen :)
Nee hoor, die is al begonnen met de verkoop van de corporatieflats

1.000.000 staan er op de nominatie om te verpatsen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_117108221
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 10:31 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Nee hoor, die is al begonnen met de verkoop van de corporatieflats

1.000.000 staan er op de nominatie om te verpatsen
Prooi voor (buitenalandse) investeerders, die dan trouwens in Nederland allemaal renteaftrek krijgen, ook als de HRA ter ziele is. Krijgen we ook marktconforme buitenlandse huren, dat wordt ff bibberen dan.
  zaterdag 22 september 2012 @ 10:59:42 #55
323876 michaelmoore
pi_117108332
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 10:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Prooi voor (buitenlandse) investeerders, die dan trouwens in Nederland allemaal renteaftrek krijgen, ook als de HRA ter ziele is.
Krijgen we ook marktconforme buitenlandse huren, dat wordt ff bibberen dan.
Ze kunne de huurwoningen nu al niet kwijt
pi_117108423
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 10:59 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ze kunne de huurwoningen nu al niet kwijt
In Tranenland niet nee, in de normale wereld moet je maar eens proberen om een huurwoning op een goede/gewilde locatie te bemachtigen.
  zaterdag 22 september 2012 @ 11:06:25 #57
323876 michaelmoore
pi_117108447
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 11:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

In Tranenland niet nee, in de normale wereld moet je maar eens proberen om een huurwoning op een goede/gewilde locatie te bemachtigen.
kletspraat, je loopt achter maat
pi_117109902
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 11:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

kletspraat, je loopt achter maat
Nou geef ons eens wat linkjes van betaalbare huurwoningen in de randstad of de grote steden van brabant en gelderland.
  zaterdag 22 september 2012 @ 12:11:19 #59
323876 michaelmoore
pi_117110041
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 12:06 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nou geef ons eens wat linkjes van betaalbare huurwoningen in de randstad of de grote steden van brabant en gelderland.
http://lmgtfy.com/?q=vrije+sector+huurwoningen
pi_117110108
Fijn weer meneer more betaalbare huurwoning hebben we het over geen woningen van 1000 euro waarvoor mijn loon 4000 bruto per maand zou moeten zijn.
  zaterdag 22 september 2012 @ 12:14:46 #61
323876 michaelmoore
pi_117110152
http://www.huislijn.nl/hu(...)enlaan-0-ong/details

rond 800 is er voldoende te huur
idiote vraagprijzen heb je ook maar die blijven leeg

Je moet wel minimaal een jaar blijven huren , want dat steeds vertrekken en verhuren, daar hebben ze en hekel aan, zit zo twee maand leegstand tussen
quote:
Huurvoorwaarden
- Huurtermijn, minimaal 1 jaar.
- De inkomenseis voor een huurwoning is over het algemeen: 4 x de maandhuurprijs = bruto maandinkomen. Bijvoorbeeld voor een huurwoning van ¤ 850,- dient het bruto maandinkomen 4 x ¤ 850,- = ¤ 3.400,- te bedragen. Het eventuele tweede inkomen mag voor maximaal 50% meetellen.

[ Bericht 38% gewijzigd door michaelmoore op 22-09-2012 12:21:24 ]
pi_117111745
Komt ie met Leidsche Rijn aan...... had net zo goed focking Dronten kunnen zijn.

Doe mij maar een blokje in Amsterdam binnen de ring voor 800 per maand per stuk dan.

Ow ja, het is het equivalent van de netto rentelast op een slordige 400k financiering, en als ik het met eigen geld zou financieren levert een whopping 700k op de bank nettto nog minder op....

Om het maar even in perspectief te zetten :)

Maar ja, ze komme uiteindelijk wel een keer een stukje glas vervangen als ik erover zeik ;)
  zaterdag 22 september 2012 @ 13:23:00 #63
323876 michaelmoore
pi_117112243
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 13:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Komt ie met Leidsche Rijn aan...... had net zo goed focking Dronten kunnen zijn.

Doe mij maar een blokje in Amsterdam binnen de ring voor 800 per maand per stuk dan.

Ow ja, het is het equivalent van de netto rentelast op een slordige 400k financiering, en als ik het met eigen geld zou financieren levert een whopping 700k op de bank nettto nog minder op....

Om het maar even in perspectief te zetten :)

Maar ja, ze komme uiteindelijk wel een keer een stukje glas vervangen als ik erover zeik ;)
en de ketel vervangen voor HR en schilderen en voordeur is pas vervangen met nieuw hang en sluitwerk inbraakproof en mechanische ventilatie afstellen iedere 5 jaar en goten schoonmaken iedere twee jaar en inderdaad glas vervangen of plaatsen en de WOZ betalen.
pi_117112478
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 13:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

en de ketel vervangen voor HR en schilderen en voordeur is pas vervangen met nieuw hang en sluitwerk inbraakproof en mechanische ventilatie afstellen iedere 5 jaar en goten schoonmaken iedere twee jaar en inderdaad glas vervangen of plaatsen en de WOZ betalen.
Als ik daar twee keer zoveel voor mag betalen dan als ik het koop (en stijgende) dan steek ik zelf wel de handjes uit de mouwen, en laat ik die ketel ook wel om de twintig jaar vervangen :W
  zaterdag 22 september 2012 @ 13:30:54 #65
323876 michaelmoore
pi_117112513
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 13:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Als ik daar twee keer zoveel voor mag betalen dan als ik het koop (en stijgende) dan steek ik zelf wel de handjes uit de mouwen, en laat ik die ketel ook wel om de twintig jaar vervangen :W
nou ik ga niet graag een ladder meer op, ik wil nog langer mee

maar de service is prima dat zeker , je bent echt een klant van ze, maar minimaal een jaar tekenen, want dat inchecken en uitchecken kost ook veel tijd en geld voor ze met soms een maand huur minder

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 22-09-2012 13:43:01 ]
pi_117113080
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 13:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nou ik ga niet graag een ladder meer op, ik wil nog langer mee

maar de service is prima dat zeker , je bent echt een klant van ze, maar minimaal een jaar tekenen, want dat inchecken en uitchecken kost ook veel tijd en geld voor ze met soms een maand huur minder
Ahc, Ik ben niet zo'n klagende zeikhoer cq. jankbal, dus ik hobbel met alle plezier een paar keer per jaar op de ladder om m'n goten zuiver te maken. Al helemaal als me dat klauwen met geld scheelt, maand na maand.

En verder ben ik liever klant van mezelf ;)
Wat trouwens erg populair zal gaan worden als de HRA 'verdwijnt'.
  zaterdag 22 september 2012 @ 14:02:15 #67
323876 michaelmoore
pi_117113612
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 13:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Wat trouwens erg populair zal gaan worden als de HRA 'verdwijnt'.
Nou er zal wel een woontoeslag voor terugkomen , de kinderopvang-, zorgtoeslag en kindertoeslag is er ook niet voor niets gekomen
En dan kan 90% van de belastingaangiften automatisch gebeuren

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 22-09-2012 14:17:07 ]
pi_117117168
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 20:36 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

maar wat ik niet begrijp is dat het idee bestaat dat wanneer de prijzen eenmaal op een 'normaal' niveau zijn aangekomen, opeens iedereen een huis kan kopen? dat was vroeger ook niet zo.
Dat idee bestaat alleen bij mensen die het niet helemaal begrepen hebben :)
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  zaterdag 22 september 2012 @ 16:00:33 #69
323876 michaelmoore
pi_117117308
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 20:36 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

maar wat ik niet begrijp is dat het idee bestaat dat wanneer de prijzen eenmaal op een 'normaal' niveau zijn aangekomen, opeens iedereen een huis kan kopen? dat was vroeger ook niet zo.
nee waardering van woningen gaat middels de payabillity ofwel betaalbaarheid.

dat kan van alles zijn, aflossingsvrij en waardering van meerdere inkomens op 100% en rentestand, alles telt mee.
Ook staatsgaranties en starterssubside of HRA subsidie

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 22-09-2012 17:37:02 ]
pi_117117596
Volgens mij zijn er weinig mensen die denken dat bij een daling van de woningprijzen door een beperking op de HRA, dat droomhuis voor een ieder binnen bereik komt. Want dit zal gepaard gaan met een een lager maximaal te financieren bedrag bij de bank.
Maar dat is dan ook helemaal niet het doel van het beperken van de HRA.
Wat je wel krijgt is dat de mensen lagere schulden hebben, de overheid geen bakken met geld meer naar de banken brengt en dat sparen weer de moeite loont (Immers voor dezelfde 20k spaargeld, kan je opeens een hoop meer extra huis kopen). Wat mij betreft allemaal positieve ontwikkelingen, waar je alleen niet voor kan zijn als je grootaandeelhouder bent van een van de instanties die hypotheken uitgeven.
pi_117117807
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 16:09 schreef Ravvie het volgende:
Volgens mij zijn er weinig mensen die denken dat bij een daling van de woningprijzen door een beperking op de HRA, dat droomhuis voor een ieder binnen bereik komt. Want dit zal gepaard gaan met een een lager maximaal te financieren bedrag bij de bank.
Wat je wel krijgt is dat de mensen lagere schulden hebben, de overheid geen bakken met geld meer naar de banken brengt en dat sparen weer de moeite loont (Immers voor dezelfde 20k spaargeld, kan je opeens een hoop meer extra huis kopen). Wat mij betreft allemaal positieve ontwikkelingen, waar je alleen niet voor kan zijn als je grootaandeelhouder bent van een van de instanties die hypotheken uitgeven.
Ja, die mening deel ik ook wel.

Maar ik denk eerlijk gezegd dat we het toch nooit met elkaar eens zullen zijn. Er is gewoonweg te veel verschil en dat ontaard dan weer in nutteloze discussies.

Ik heb het hele drama rond het sluiten van het laatste topic gemist, maar het was wel te verwachten dat ie op een gegeven moment dicht zou gaan, mede door de onder-de-gordel opmerkingen die vaak over en weer gingen.
pi_117118225
Ik blijf me idd verbazen over de ontzettende hoeveelheid internet-frusties die er in dit topic rondlopen. Jammer, de obsessie die sommigen lijken te hebben met wat de ander wel of niet kan/moet betalen staat de serieuze discussie behoorlijk in de weg.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_117119803
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 16:09 schreef Ravvie het volgende:
Dan zouden ze in bijv. Australia, waar ze geen HRA hebben, lagere schulden moeten hebben.

Nou, daar verbleken de Nederlandse schulden bij. 8x je inkomen (ow ja, en de rente is daar een tik hoger) is daar ook nog steeds vrij geaccepteerd (zoals ook 'low doc' leningen). Wat ze daar wel doen is de eis dat je circa 20% eigen geld inbrengt. Doe je dat niet, kan, maar dan ga je een hoger rentepercentage betalen (omdat het deel >80% namelijk (her)verzekerd wordt).

Maar geen HRA betekent dus overduidelijk niet per definitie lagere schulden.
Wel is het minder lonend om centjes niet af te lossen maar de lening zo hoog mogelijk te laten zijn, en de centjes op een alternatieve manier te beleggen.

Wat daar overigens ook vrij gebruikelijk is, is dat je zelf een pand huurt, maar tegelijk ook één of meerdere panden in bezit hebt, en die verhuurt. Rente op investeringspanden is namelijk wel aftrekbaar. Dat samen met een kleine sociale huursector, maakt dat prijzen in de steden van Australia skyhigh zijn (twee a dire keer zo hoog als in NL).
pi_117147537
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 17:16 schreef michaelHD9 het volgende:

[..]

Dan zouden ze in bijv. Australia, waar ze geen HRA hebben, lagere schulden moeten hebben.

Nou, daar verbleken de Nederlandse schulden bij. 8x je inkomen (ow ja, en de rente is daar een tik hoger) is daar ook nog steeds vrij geaccepteerd (zoals ook 'low doc' leningen). Wat ze daar wel doen is de eis dat je circa 20% eigen geld inbrengt. Doe je dat niet, kan, maar dan ga je een hoger rentepercentage betalen (omdat het deel >80% namelijk (her)verzekerd wordt).

Maar geen HRA betekent dus overduidelijk niet per definitie lagere schulden.
Wel is het minder lonend om centjes niet af te lossen maar de lening zo hoog mogelijk te laten zijn, en de centjes op een alternatieve manier te beleggen.

Wat daar overigens ook vrij gebruikelijk is, is dat je zelf een pand huurt, maar tegelijk ook één of meerdere panden in bezit hebt, en die verhuurt. Rente op investeringspanden is namelijk wel aftrekbaar. Dat samen met een kleine sociale huursector, maakt dat prijzen in de steden van Australia skyhigh zijn (twee a dire keer zo hoog als in NL).
Een vergelijking met een willekeurig ander land loopt natuurlijk per definitie mank. Zoveel landen, even zoveel verschillende wetgeving/omstandigheden.
Waarom de schuld in Nederland wel lager komt te liggen (Misschien niet in absolute bedragen, maar in ieder geval wanneer we inflatie erbij betrekken)? Bij het beperken van de HRA, zal ook het maximaal te financieren bedrag lager komen te liggen. Wanneer mensen minder kunnen lenen voor hun huis zullen ze automatisch dus ook een lagere schuld hebben. Zelfs in het uitzonderlijke geval dat de huizenprijzen NIET zullen dalen bij een beperking van de HRA, zal de schuldenlast lager worden doordat mensen minder kunnen lenen en dus meer eigen vermogen moeten meenemen.
pi_117179353
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 13:55 schreef Ravvie het volgende:

[..]

Een vergelijking met een willekeurig ander land loopt natuurlijk per definitie mank. Zoveel landen, even zoveel verschillende wetgeving/omstandigheden.
Waarom de schuld in Nederland wel lager komt te liggen (Misschien niet in absolute bedragen, maar in ieder geval wanneer we inflatie erbij betrekken)? Bij het beperken van de HRA, zal ook het maximaal te financieren bedrag lager komen te liggen. Wanneer mensen minder kunnen lenen voor hun huis zullen ze automatisch dus ook een lagere schuld hebben. Zelfs in het uitzonderlijke geval dat de huizenprijzen NIET zullen dalen bij een beperking van de HRA, zal de schuldenlast lager worden doordat mensen minder kunnen lenen en dus meer eigen vermogen moeten meenemen.
Het vetgedrukte is dus aantoonbaar niet per definitie waar.

Ik durf wel te voorspellen dat NL ook naar een systeem toegaat waarbij je meer eigen geld moet inbrengen, maar vervolgens wel meer keer je inkomen kan lenen. Want het probleem zit 'm niet in de woonquote, maar in de verhouding schuld vs. waarde woning.

Als aflossingsvrije leningen in de ban gaan, zal dat eerder een hogere hypotheek mogelijkheid betekenen, omdat het risico voor de banken stukken minder wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')