abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129514020
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 21:26 schreef StrawberrySwing het volgende:
Iemand ervaring met Gesprekspracticum aan de UvA of de master Training & Development aan de UvA?
Nee, helaas ;) Ga je aan dat vak/die master beginnen of ben je nog bezig met je keuze?
pi_129517339
Verkeerde topic..
pi_129524662
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 21:26 schreef StrawberrySwing het volgende:
Iemand ervaring met Gesprekspracticum aan de UvA of de master Training & Development aan de UvA?
Ik heb dit jaar Gesprekspracticum gedaan.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 22:36:17 #259
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_129525459
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 17:54 schreef verregentmeisje het volgende:
Ik heb mijn BAPD gehaald!!! *O*
Jeuj! Gefeliciteerd!!
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  dinsdag 30 juli 2013 @ 23:00:27 #260
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_129526789
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 17:54 schreef verregentmeisje het volgende:
Ik heb mijn BAPD gehaald!!! *O*
Goed, vrouw!! *O* *O* *O*
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_129552076
Goed bezig :D
pi_129718282
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 18:25 schreef Operc het volgende:

[..]

Nee, helaas ;) Ga je aan dat vak/die master beginnen of ben je nog bezig met je keuze?
Ik ben nog bezig met mn studie in Utrecht, maar voor die master moet ik dat vak bij de UvA volgen. Dus vandaar ;)

quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 22:21 schreef Perquisite het volgende:

[..]

Ik heb dit jaar Gesprekspracticum gedaan.
Kan je me er wat meer over vertellen? Wat moet je er doen, beviel het je?
"The past is our definition. We may strive, with good reason, to escape it, or to escape what is bad in it, but we will escape it only by adding something better to it." - Wendell Berry
pi_129721668
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 16:09 schreef StrawberrySwing het volgende:

[..]

Ik ben nog bezig met mn studie in Utrecht, maar voor die master moet ik dat vak bij de UvA volgen. Dus vandaar ;)

[..]

Kan je me er wat meer over vertellen? Wat moet je er doen, beviel het je?
Je doet werkgroepen van ongeveer 8 uur per dag, en dan 2 dagen per week. En dan zit je met ongeveer 10 man, en ga je gespreks en luister tactieken oefenen. Was wel leuk! Ook wordt er veel gereflecteerd en moet je veel je groepsgenoten reflecteren. Alles wordt wel heel eerlijk gedaan dus dat loopt nog wel eens uit de hand als het over zwaardere onderwerpen ging. Huilende mensen enzo.

Je leert iedereen wel goed kennen, heb er wel vrienden aan overgehouden. En die luister en gespreks opdrachten zijn ook leuk. Verder moesten wij een interview doen en nog wat zelfreflectie en andere kleine opdrachten doen.
  maandag 5 augustus 2013 @ 18:42:08 #264
124676 RobertoCarlos
pi_129724039
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2013 17:32 schreef Perquisite het volgende:

[..]
Ook wordt er veel gereflecteerd en moet je veel je groepsgenoten reflecteren. Alles wordt wel heel eerlijk gedaan dus dat loopt nog wel eens uit de hand als het over zwaardere onderwerpen ging. Huilende mensen enzo.
Ah! Ook bij jullie moet je over jezelf praten.... Aan de UL is dat ook.... moet ik nog best erg aan wennen... Ik bedoel: daar kom ik niet voor...... :)
pi_129726542
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 16:09 schreef StrawberrySwing het volgende:

[..]

Ah leuk! :)
Als je wil weten hoe mensen die de master doen hem ervaren kun je misschien contact opnemen met de studieverenging van die master of van psychologie in het algemeen van de UvA.
pi_129726767
Even een vraagje vanuit een beginnend Bedrijfseconomie student met HBO-propedeuse in een andere sector.

Zijn er vakken die Psychologie en Bedrijfskunde samen volgen? Ik ben de laatste tijd me steeds meer aan het inlezen in de psychologische kant van de economie en er eigenlijk door gefascineerd geraakt. Heel erg bedankt alvast,
pi_129727401
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 19:58 schreef Patriance het volgende:
Even een vraagje vanuit een beginnend Bedrijfseconomie student met HBO-propedeuse in een andere sector.

Zijn er vakken die Psychologie en Bedrijfskunde samen volgen? Ik ben de laatste tijd me steeds meer aan het inlezen in de psychologische kant van de economie en er eigenlijk door gefascineerd geraakt. Heel erg bedankt alvast,
In tilburg officieel niet maar zijn er elk jaar wel een aantal studenten van de economische faculteit dat economische psychologie volgt. Als op jouw universiteit iets van economische psychologie of decision making gegeven wordt zou dat misschien interessant kunnen zijn. Organisatiepsychologie kan ook nog interessant zijn afhankelijk van wat je later precies wilt doen.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_129727738
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 19:52 schreef Operc het volgende:

[..]

Ah leuk! :)
Als je wil weten hoe mensen die de master doen hem ervaren kun je misschien contact opnemen met de studieverenging van die master of van psychologie in het algemeen van de UvA.
Dat is een goede! Ik begin nu pas aan mn tweede jaar dus de master duurt nog even (vooral met mn bestuursplannen en zo, haha), maar goed om te onthouden voor over een tijdje.
"The past is our definition. We may strive, with good reason, to escape it, or to escape what is bad in it, but we will escape it only by adding something better to it." - Wendell Berry
pi_129727748
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2013 17:32 schreef Perquisite het volgende:

[..]

Je doet werkgroepen van ongeveer 8 uur per dag, en dan 2 dagen per week. En dan zit je met ongeveer 10 man, en ga je gespreks en luister tactieken oefenen. Was wel leuk! Ook wordt er veel gereflecteerd en moet je veel je groepsgenoten reflecteren. Alles wordt wel heel eerlijk gedaan dus dat loopt nog wel eens uit de hand als het over zwaardere onderwerpen ging. Huilende mensen enzo.

Je leert iedereen wel goed kennen, heb er wel vrienden aan overgehouden. En die luister en gespreks opdrachten zijn ook leuk. Verder moesten wij een interview doen en nog wat zelfreflectie en andere kleine opdrachten doen.
Dankjewel voor je reactie! Klinkt wel goed
pi_129727837
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 20:25 schreef StrawberrySwing het volgende:

[..]

Dat is een goede! Ik begin nu pas aan mn tweede jaar dus de master duurt nog even (vooral met mn bestuursplannen en zo, haha), maar goed om te onthouden voor over een tijdje.
Goed bezig ^O^ Als die bestuursplannen samenhangen met je studie kom je die studenten uit Amsterdam vanzelf tegen. ;)
  maandag 5 augustus 2013 @ 21:16:12 #271
124676 RobertoCarlos
pi_129730274
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 19:58 schreef Patriance het volgende:

In Leiden heb je dit bijv als master.,
https://studiegids.leiden(...)_consumer_psychology

in de B heb je ook een aantal van dit soort vakken, zoals consumer psychologie
https://studiegids.leiden(...)/consumer_psychology
pi_129733045
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 20:17 schreef oompaloompa het volgende:
In tilburg officieel niet maar zijn er elk jaar wel een aantal studenten van de economische faculteit dat economische psychologie volgt. Als op jouw universiteit iets van economische psychologie of decision making gegeven wordt zou dat misschien interessant kunnen zijn. Organisatiepsychologie kan ook nog interessant zijn afhankelijk van wat je later precies wilt doen.
Het wordt komend jaar ook Tilburg. Mensen met als richting Psychologie krijgen dus standaar Economische Psychologie in hun Bachelor, waar je je als student met een andere faculteit voor kan inschrijven? Als je verder nog eventuele vakken weet speciaal voor op de UvT of aanraders... Heel graag.
pi_129733181
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 22:10 schreef Patriance het volgende:

[..]

Het wordt komend jaar ook Tilburg. Mensen met als richting Psychologie krijgen dus standaar Economische Psychologie in hun Bachelor, waar je je als student met een andere faculteit voor kan inschrijven? Als je verder nog eventuele vakken weet speciaal voor op de UvT of aanraders... Heel graag.
Ligt er een beetje aan waarin je geinteresseerd bent, kun je een paar voorbeelden noemen van dingen waar je meer van zou willen weten?
En gaat het om bachelor of mastervakken of maakt dat je niet uit?
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_129736123
Nou, ik heb eerst nog drie jaar Bachelor vooraleer ik aan de Master begin. Betreft voorbeelden; het waarom, waarom maken wij (bv economen) de beslissingen die wij maken. Hoe gaat het precies in zijn werk. De inductive en deductive logic...

Ik weet niet of dit boek bij je bekend is, maar het boek van Nobeprijswinnaar Daniel Kahneman; Thinking fast&slow.
pi_129736695
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 23:06 schreef Patriance het volgende:
Nou, ik heb eerst nog drie jaar Bachelor vooraleer ik aan de Master begin. Betreft voorbeelden; het waarom, waarom maken wij (bv economen) de beslissingen die wij maken. Hoe gaat het precies in zijn werk. De inductive en deductive logic...

Ik weet niet of dit boek bij je bekend is, maar het boek van Nobeprijswinnaar Daniel Kahneman; Thinking fast&slow.
Haha, zeker is dat boek bekend, heb zelfs het geluk gehad een paar jaar geleden een presentatie van hem te mogen zien.

Als het goed is, is er een soort van economische psychologie vak in de bachelor, dat is de moeite waard maar wel redelijk de basis (prospect theory, anchorng effecten etc.). Daarnaast kan ik consumentengedrag aanraden. Theoretisch heeft dat iets minder diepgang, marketing is bij vlagen nogal vaak applied psychologie, maar het gaat wel vaak om beslissingsgedrag. Dan vaak in consumenten&product setting maar de onderliggende processen zouden ook in andere situaties op moeten treden. Groepsdynamica zou eventueel ook interessant kunnen zijn, gaat over gedrag in groepen mensen, sociale vergelijkingen hoe anderen kunnen motiveren / insireren etc.

Om eerlijk te zijn vond ik de bachelor psy over het algemeen niet erg goed, ik heb tijdens mijn master echt 10x zoveel geleerd als tijdens mijn hele bachelor. Wel merkte ik daar dat de economen soms iets moeilijker mee kwamen omdat ze de termen en het jargon gewoon niet kenden. Wat dat betreft kan ik dus wel aanraden iets alvast uit de bachelor te volgen, maar de echt interessante en uitdagen vakken zitten meer in de master.

Als je wilt kan ik trouwens wel een boekenlijstje maken van wat vergelijkbare boeken als dat van Kahneman?
pi_129736879
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 23:19 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Als je wilt kan ik trouwens wel een boekenlijstje maken van wat vergelijkbare boeken als dat van Kahneman?
I'd like that :P
'If you really think that the environment is less important than the economy try holding your breath while you count your money'
pi_129737381
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 23:19 schreef oompaloompa het volgende:
Kijk, hééél graag zelfs.

Consumentengedrag en Groepsdynamica zijn dus vakken uit de Bachelor Psychologie die gevolgd kunnen en af en toe ook worden door Bedrijfseconomie-studenten? Ofja, van die faculteit.

Merci hé, voor deze informatie, waardeer ik echt oprecht!
pi_129737992
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 23:06 schreef Patriance het volgende:

Buiten de vakken: Predictably Irrational van Dan Ariely is ook de moeite waard om te lezen. :Y
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 00:37:45 #279
124676 RobertoCarlos
pi_129740094
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 22:10 schreef Patriance het volgende:

[..]

Het wordt komend jaar ook Tilburg.
Zet dat er de volgende keer gelijk maar bij :P
pi_129743946
quote:
2s.gif Op maandag 5 augustus 2013 18:42 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ah! Ook bij jullie moet je over jezelf praten.... Aan de UL is dat ook.... moet ik nog best erg aan wennen... Ik bedoel: daar kom ik niet voor...... :)
Het was even onwennig maar ik vond het wel heel erg nuttig :) Je neemt jezelf immers altijd mee in contact met anderen, dan is wat zelfkennis erg handig ;) Achteraf gezien vond ik IBV (interpersoonlijke beroepsvaardigheden) denk ik wel het meest nuttige vak in heel de bachelor (en misschien zelfs master).
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 08:44:41 #281
319308 Tink89
To live is to dance
pi_129744137
quote:
2s.gif Op maandag 5 augustus 2013 18:42 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Tjah, aan de ene kant is dat misschien niet waar je voor komt, aan de andere kant is het wel heel nuttig en leer je veel over jezelf. In mijn bachelor hadden we ook zo'n vak waar iedereen over zichzelf praatte en ik heb dan van geleerd hoe mijn extraverse manier van een gesprek voeren ervoor kan zorgen dat ik over mensen 'heen wals' en dus voorkomt dat ze zich echt bloot geven. Best even slikken om te horen dat je een van de oorzaken bent van het zwijgen van andere mensen, maar heel handig om te weten en aan te werken. Geldt ook voor persoonlijke verhalen. Die krijg je straks ook op je bordje en dan kun je maar beter geoefend hebben in het ermee omgaan. Daarnaast zul je cliënten krijgen die verhalen hebben die vreselijk lijken op je eigen issues en dan zijn handvaten ook wel handig. Ik vond het dus iig nuttig, al was het niet altijd leuk.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_129744209
Pff, zie er nu al gelijk tegenop zeg _O- Volgens mij heb ik het over een paar maanden ;(
'If you really think that the environment is less important than the economy try holding your breath while you count your money'
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 08:51:13 #283
124676 RobertoCarlos
pi_129744225
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 08:44 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Tjah, aan de ene kant is dat misschien niet waar je voor komt, aan de andere kant is het wel heel nuttig en leer je veel over jezelf. In mijn bachelor hadden we ook zo'n vak waar iedereen over zichzelf praatte en ik heb dan van geleerd hoe mijn extraverse manier van een gesprek voeren ervoor kan zorgen dat ik over mensen 'heen wals' en dus voorkomt dat ze zich echt bloot geven. Best even slikken om te horen dat je een van de oorzaken bent van het zwijgen van andere mensen, maar heel handig om te weten en aan te werken. Geldt ook voor persoonlijke verhalen. Die krijg je straks ook op je bordje en dan kun je maar beter geoefend hebben in het ermee omgaan. Daarnaast zul je cliënten krijgen die verhalen hebben die vreselijk lijken op je eigen issues en dan zijn handvaten ook wel handig. Ik vond het dus iig nuttig, al was het niet altijd leuk.
............................................................... hier val ik stil van.... ;)
pi_129744254
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 08:44 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Het is zeker een nuttig vak :Y
Is het bij jullie verplicht? Bij mij was het een keuze vak in de bachelor en een verplicht vak in de gezondheidszorg psychologie master geloof ik.
pi_129744292
aan de UL is het dacht ik wel verplicht
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 09:22:51 #286
319308 Tink89
To live is to dance
pi_129744630
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 08:53 schreef Operc het volgende:

[..]

Is het bij jullie verplicht? Bij mij was het een keuze vak in de bachelor en een verplicht vak in de gezondheidszorg psychologie master geloof ik.
Tilburg heeft groepsvaardigheden (in kortere sessies en vooral gericht op je eigen doelen enzo) in de bachelor verplicht -met gesprekstechnieken en beroepsethiek als drieluik voor 6 ects. In de gezondheidsrichting krijg je de heftigere versie, die heb ik dus niet gedaan.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_129744659
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 08:56 schreef poker4lifee het volgende:
aan de UL is het dacht ik wel verplicht
Ah, helder. :)
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 09:22 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Tilburg heeft groepsvaardigheden (in kortere sessies en vooral gericht op je eigen doelen enzo) in de bachelor verplicht -met gesprekstechnieken en beroepsethiek als drieluik voor 6 ects. In de gezondheidsrichting krijg je de heftigere versie, die heb ik dus niet gedaan.
Ah ik snap. :) Jij hebt sociale gedaan toch?
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 09:26:38 #288
319308 Tink89
To live is to dance
pi_129744686
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 09:24 schreef Operc het volgende:

[..]

Ah, helder. :)

[..]

Ah ik snap. :) Jij hebt sociale gedaan toch?
Ja, en dan ook de Mastertrack Social. Was tof :) Al is de master, net als overal geloof ik, veel zwaarder. Merkte toen wel dat ik veel had aan de basisvaardigheden die je leert in je bachelor (snel lezen, methoden en technieken van onderzoek, statistiek, kritisch naar een artikel kijken, enz...)
pi_129744703
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 09:26 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Ja, en dan ook de Mastertrack Social. Was tof :) Al is de master, net als overal geloof ik, veel zwaarder. Merkte toen wel dat ik veel had aan de basisvaardigheden die je leert in je bachelor (snel lezen, methoden en technieken van onderzoek, statistiek, kritisch naar een artikel kijken, enz...)
Sociale psychologie *O* ;)
De master was voor mij vooral meer doen en meer bezig zijn in plaats van de 'lees dit boek en maak het tentamen' vakken.
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 09:46:23 #290
319308 Tink89
To live is to dance
pi_129745040
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 09:27 schreef Operc het volgende:

[..]

Sociale psychologie *O* ;)
De master was voor mij vooral meer doen en meer bezig zijn in plaats van de 'lees dit boek en maak het tentamen' vakken.
Ja! En de format waar ik gelukkig van word: kritische docenten, kleine groepen, de mensen die niks doen en er geen zin hebben die door de mand vallen en ruimte voor échte discussie O+
pi_129747306
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 09:46 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Ja! En de format waar ik gelukkig van word: kritische docenten, kleine groepen, de mensen die niks doen en er geen zin hebben die door de mand vallen en ruimte voor échte discussie O+
Het door de mand vallen had van mij nog wel iets meer gemogen, maar verder heb je helemaal gelijk inderdaad. :Y Een verademing ten opzichte van de bachelor. :)
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 19:55:51 #292
124676 RobertoCarlos
pi_129764068
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 08:53 schreef Operc het volgende:

[..]

IBV is een verplicht 2e jaars vak: https://studiegids.leiden(...)_beroepsvaardigheden

Maar er zijn nog andere vakken waar je over jezelf moet/mag praten..... Persoonlijkheids, Klinische en Gezondheidspsychologie bijvoorbeeld... https://studiegids.leiden(...)zondheidspsychologie

Zo'n beetje elke mogelijkheid daartoe wordt enthousiast aangegrepen.... :{
pi_129764434
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 19:55 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

IBV is een verplicht 2e jaars vak: https://studiegids.leiden(...)_beroepsvaardigheden

Maar er zijn nog andere vakken waar je over jezelf moet/mag praten..... Persoonlijkheids, Klinische en Gezondheidspsychologie bijvoorbeeld... https://studiegids.leiden(...)zondheidspsychologie

Zo'n beetje elke mogelijkheid daartoe wordt enthousiast aangegrepen.... :{
Logisch ook, dat is de basis van klinische psychologie.
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 20:30:09 #294
124676 RobertoCarlos
pi_129765600
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 20:04 schreef Operc het volgende:

[..]

Logisch ook, dat is de basis van klinische psychologie.
Ik vind het altijd wel grappig hoe serieus sommige mensen daar in op gaan.... mensen storten echt vol overgave hun hele hart uit in een klas met vrijwel onbekenden :) Interessant psychologisch fenomeen om te bestuderen :)
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 20:50:33 #295
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_129766521
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 20:30 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ik vind het altijd wel grappig hoe serieus sommige mensen daar in op gaan.... mensen storten echt vol overgave hun hele hart uit in een klas met vrijwel onbekenden :) Interessant psychologisch fenomeen om te bestuderen :)
Bij ons ging dat "vanzelf" eigenlijk. Ze sturen er indirect ook wel een beetje op aan en natuurlijk zit er ook een psycholoog voor je (als docent) en die kent de kneepjes ook wel ;)
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_129766563
Een kort en incompleet boekenlijstje, sommige dingen wat psychologischer dan anderen, eigenlijk meer een lijstje van dingen die ik heb gelezen die zijdelings iets met psy te maken hebben en die ik interessant vond :P

Dan Ariely - predictably irrational, leuk om te lezen blijft wel vrij oppervlakkig, neem sommige studies met een korrel zout
Freakonomics - twee economen die maatschappelijke zaken vanuit een economisch (niet financieel overigens) perspectief bekijken. Boek 1 is tof de opvolge vond ik verschrikkelijk

How we know what isn't so - wat ouder maar voor een paar dollar op amazon, hoe wij mensen informatie verwerken enwelke biases we hierin hebben

The signal and the noise - Hoe large datasets gebruikt (en misbruikt) kunnen worden om gedrag te voorspellen, van politieke polls tot sport en alles ertussen.

The black swan+the long tail - lichtelijk irritant arrogant geschreven alhoewel de schrijver wel echt slim overkomt dus het is hem vergeven. Voornamelijk toegepast op het beursleven maar algemene punt is dat mensen bij het voorspellen van de toekomst niet genoeg waarde geven aan dingen die niet vaak gebeuren maar catastrofale gevolgen zouden hebben.

Dat is waar ik nu aan denk maar waarschijnlijk komn er nog wel meer bij uiteindelijk. Heb de wat puur psychologischere boeken er uit gelaten (bv boeken over bewustzijn), maar die kan ik altijd toevoegen als ook dat gebied je interesseert. Heb nu geprobeerd vooral werk over besliskunde en de wat meer psychologische kant van economische beslissingen te noemen.
pi_129767071
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 20:30 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ik weet niet of ik 'grappig' de juiste aanduiding vind. Verder niets mis mee om serieus mee te doen met een vak natuurlijk.
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 20:51 schreef oompaloompa het volgende:
Freakonomics - twee economen die maatschappelijke zaken vanuit een economisch (niet financieel overigens) perspectief bekijken. Boek 1 is tof de opvolge vond ik verschrikkelijk
Wat was er zo slecht aan de opvolger dan? Ik heb zelf boek 1 gelezen en ik was daar al niet zo over te spreken eigenlijk (veel correlatie =/= causaal fouten naar mijn mening.)
pi_129767536
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 21:00 schreef Operc het volgende:

[..]

Ik weet niet of ik 'grappig' de juiste aanduiding vind. Verder niets mis mee om serieus mee te doen met een vak natuurlijk.

[..]

Wat was er zo slecht aan de opvolger dan? Ik heb zelf boek 1 gelezen en ik was daar al niet zo over te spreken eigenlijk (veel correlatie =/= causaal fouten naar mijn mening.)
Dat is de moeite met veel veldonderzoek, je hebt alleen correlaties, alhoewel de hoofdstukken die ik me vooral herinner daar weinig last van hadden. De hofdstukken die ik onthouden heb en dus de meeste indruk hebben geaakt (denk ik dan) waren die over de criminelen en hoe weinig zij verdienen, en dat hoofdstuk over de frauderende docenten die de scores va studenten aanpasten.

Het vorvolg was eigenlijk vooral leeg, kan me echt niet herinneren dat daar iets in stond dat ik echt interessant vond. Je mag hem van me lenen als je wilt, maar verwacht er inhoudelijk niet te veel van.

Nate Silvers signa and the noise is ook vrij veel correlationeel werk maar dat vond ik stuken beter.

Een ander tof boek vond ik trouwens moneybal, een waar gebeurd verhaal over een baseball team dat heel slecht ging totdat de eigenaar er achter kwam dat alle beslissingen binnen baseball op gut feelings gemaakt worden en eigenlijk nooit op basis van data, vervolgens besluit data te gaan gebruiken waardoor iedereen een hekel aan hem kreeg maar uiteindelijk een supergoed team had.
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 21:16:34 #299
124676 RobertoCarlos
pi_129767806
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 21:10 schreef oompaloompa het volgende:
Een ander tof boek vond ik trouwens moneybal, een waar gebeurd verhaal over een baseball team dat heel slecht ging totdat de eigenaar er achter kwam dat alle beslissingen binnen baseball op gut feelings gemaakt worden en eigenlijk nooit op basis van data, vervolgens besluit data te gaan gebruiken waardoor iedereen een hekel aan hem kreeg maar uiteindelijk een supergoed team had.
Sabermetrics bedoel je? Is ook pas een film van gemaakt :)

Moneyball (2011) - IMDb

In het voetbal gebruiken ze nu ook wat meer sabermetrics
pi_129768131
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 21:10 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Dat is de moeite met veel veldonderzoek, je hebt alleen correlaties, alhoewel de hoofdstukken die ik me vooral herinner daar weinig last van hadden. De hofdstukken die ik onthouden heb en dus de meeste indruk hebben geaakt (denk ik dan) waren die over de criminelen en hoe weinig zij verdienen, en dat hoofdstuk over de frauderende docenten die de scores va studenten aanpasten.

Het vorvolg was eigenlijk vooral leeg, kan me echt niet herinneren dat daar iets in stond dat ik echt interessant vond. Je mag hem van me lenen als je wilt, maar verwacht er inhoudelijk niet te veel van.

Nate Silvers signa and the noise is ook vrij veel correlationeel werk maar dat vond ik stuken beter.

Dat waren inderdaad interessante hoofdstukken ja. Die hadden ook geen last van dat probleem en waren erg leuk qua methodiek. Ik viel vooral over het hoofdstuk over hoe abortus had bijgedragen aan de daling van criminaliteitscijfers. Het kan best dat het invloed heeft, ze hadden veel argumenten. Maar het blijft correlationeel en dat vergaten ze zelf soms een beetje volgens mij.

Bedankt voor het aanbod, maar ik skip het vervolg denk ik ;)
De andere uit je lijst ga ik wel lezen (doel is 1 boek per week gedurende 2,5 jaar dus altijd fijn om wat titels bij te kunnen voegen. :) )
pi_129855002
Oeh, ik heb een supertoffe cursus gevonden! Een probleem... Hij kost ruim een jaar collegegeld :/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')