Naar mijn idee hebben we anders al meer dan genoeg herfst gehad dit jaarquote:Op dinsdag 18 september 2012 00:12 schreef Tropanzia het volgende:
Was vorig jaar toch ook zo, als ik mij goed herinner?
Dat we bijna geen herfst hadden en qua temperatuur in 1 keer overgingen in de winter.
Beetje overdreven natuurlijk, maar meer als andere jaren meende ik.
Twee jaar geleden iig wel, mijn zoon is op 30 november geboren en we reden door de sneeuw naar het ziekenhuis.quote:Op dinsdag 18 september 2012 00:12 schreef Tropanzia het volgende:
Dat we bijna geen herfst hadden en qua temperatuur in 1 keer overgingen in de winter.
Jah met snertquote:
Afbeelding uploadenquote:Op dinsdag 18 september 2012 00:32 schreef Zuidpool het volgende:
Mensen ik geef het op , heb nu al met verschillende upload geprobeerd .
quote:
quote:
Hoi welkom op FOK! Vind je het al leuk hier?quote:
Sneeuw is toch leuk.quote:Op dinsdag 18 september 2012 16:16 schreef Karina het volgende:
Koud vind ik niet erg, als het maar niet keihard gaat sneeuwen.
Niet als je met de auto naar je werk moet en eerst 10 kilo sneeuw eraf moet halen en vervolgens al glijend moet gaan rijdenquote:
Nee dat was 2 jaar geleden. Sneeuw in November 2010quote:Op dinsdag 18 september 2012 00:12 schreef Tropanzia het volgende:
Klinkt als spamquote:Op woensdag 19 september 2012 02:48 schreef Zuidpool het volgende:
Winterverwachting 2012/2013 te lezen tijdelijk voor gasten op http://www.weermodellenfo(...)2012-13?limitstart=0
Dat dus maar de strooiwagen komt wel langs in de straat en m'n auto staat 's nachts in de garagequote:Op dinsdag 18 september 2012 19:43 schreef Karina het volgende:
[..]
Niet als je met de auto naar je werk moet en eerst 10 kilo sneeuw eraf moet halen en vervolgens al glijend moet gaan rijdenEn bij mij in de straat wordt NOOIT gestrooid.
Verdommequote:Op donderdag 20 september 2012 17:39 schreef Zuidpool het volgende:
'Zeer koude herfst op komst'
De aanstaande herfst wordt voor Nederlandse begrippen zéér koud. Dat voorspellen meteorologen op basis van de nieuwste gegevens van ECMWF. Volgens Europese- en Amerikaanse meteo-modellen zou de gemiddelde maximumtemperatuur niet boven de 8 graden Celsius uitkomen. Meteorologen voorspellen zelfs een gemiddelde minimumtemperatuur van 4,3 graden Celsius. Dat zou betekenen dat ruim 32% van de oktobernachten van het oostelijke deel van Nederland niet boven het vriespunt (0 graden Celsius) uitkomen.
Weerkundigen spreken van een zeer uitzonderlijk fenomeen. Volgens fysici zijn de huidige, meteorologische omstandigheden te wijten aan het smeltend poolijs. Daardoor zou er een versterkte noord-zuidstroming plaatsvinden tussen o.a. het arctisch- en gematigd deel van Europa. Geografisch weerkundigen verwachten dat dit het begin van een nieuwe ijstijd inluidt.
bron: de telegraaf
In 2007 smolt er ook veel Poolijs (het vorige record) en wat hebben de daaropvolgende herfst en winter gedaan? De herfst was volledig normaal (10,3 graden) en de winter zeer zacht (5,1 graden, 7e plek).quote:Weerkundigen spreken van een zeer uitzonderlijk fenomeen. Volgens fysici zijn de huidige, meteorologische omstandigheden te wijten aan het smeltend poolijs. Daardoor zou er een versterkte noord-zuidstroming plaatsvinden tussen o.a. het arctisch- en gematigd deel van Europa. Geografisch weerkundigen verwachten dat dit het begin van een nieuwe ijstijd inluidt.
Daar heb je geen 11stedentocht/winter voor nodigquote:
Dat was pas een winter...quote:Op zaterdag 22 september 2012 20:58 schreef 12Beaufort het volgende:
Doe maar een winter zoals 1979, maar dan met elfstedentocht.
Was het dan zo koud? Het is m'n geboortejaarquote:Op zaterdag 22 september 2012 20:58 schreef 12Beaufort het volgende:
Doe maar een winter zoals 1979, maar dan met elfstedentocht.
Staat op de 7e plaats van koude winters. Vooral bekend door de sneeuwstorm. Sneeuw lag toen metershoog. Heeft veel indruk gemaakt.quote:Op zaterdag 22 september 2012 23:35 schreef sararaats het volgende:
[..]
Was het dan zo koud? Het is m'n geboortejaar
Zolang ik veilig thuiskom met de auto mag het sneeuwen.
En schaatsen op straat door de dikke laag ijzel..quote:Op zaterdag 22 september 2012 21:00 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Dat was pas een winter...
in de regen naar school... in/door de sneeuw naar huis.
Ik ben in die winter geboren en heb vaak verhalen gehoord over de sneeuw en de ijzel. Er zijn zelfs foto's van natuurlijk...quote:Op zaterdag 22 september 2012 23:35 schreef sararaats het volgende:
[..]
Was het dan zo koud? Het is m'n geboortejaar
Ik had op dat filmpje kunnen staan. Op de proviciale weg waren allemaal sneeuwbergen ontstaan waar je overheen kon ploeteren/sleeen. Daar bleken later auto's onder verstopt te zittenquote:Op zondag 23 september 2012 09:50 schreef 12Beaufort het volgende:
Voor degene die het niet hebben meegemaakt..![]()
Bovendien, na de vorst van vannacht is het al duidelijk, want na vroege koudeperiodes volgen zachte wintersquote:Op zondag 23 september 2012 11:58 schreef cynicus het volgende:
[..]
Anyway, gaan we volgens de Piers Corbyn methode elk jaar vroege strenge winters 'voorspellen' in de hoop dat er toch ooit eentje uitkomt en dan met veel ophef 'zie je wel!' roepen? En hopen dat al die foute voorspellingen vergeten worden?
1963 begon ook vroegquote:Op zondag 23 september 2012 12:34 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Bovendien, na de vorst van vannacht is het al duidelijk, want na vroege koudeperiodes volgen zachte winters
1963 en 1956 zijn uitzonderingen, gewoon koude jaren. 2012 is niet echt koud, tot nu toe. Maar het zal me verder worst wezen, ik ga dit jaar de kou ontvluchten.quote:Op zondag 23 september 2012 12:43 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
1963 begon ook vroeg
http://www.schaats-en-skate.nl/cees/1963.htm#Herfst
1956 was zeer uitzonderlijk. Koudste maand ooit. 1963 was 3 maanden koud.quote:Op zondag 23 september 2012 13:01 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
1963 en 1956 zijn uitzonderingen, gewoon koude jaren. 2012 is niet echt koud, tot nu toe. Maar het zal me verder worst wezen, ik ga dit jaar de kou ontvluchten.
Die winters koud? in West Europa niet bepaald..quote:Op woensdag 19 september 2012 02:44 schreef Zuidpool het volgende:
Het record aan gesmolten poolijs zorgt er voor dat we mogelijk een extreme winter tegemoet gaan. In de zomers van 2011 en 2007 smolt er ook een maximale hoeveelheid zee-ijs en de daaropvolgende winters staan te boek als erg koud. Dat meldt Trouw.nl.
Inderdaad, de winter van 2008 aanhalen als "erg koud", is nogal belachelijk van Trouw. Het was de op-zes-na warmste ooit!quote:Op maandag 24 september 2012 18:38 schreef Gitank2 het volgende:
[..]
Die winters koud? in West Europa niet bepaald..
Alleen februari 2012 was koud.
winter 2012
winter 2008
Hopen mag altijd, zelf doe ik dat ook. Maar om te gaan schreeuwen dat we een enorme strenge winter gaan krijgen en dat we er niet omheen kunnen slaat nergens op. Iedereen heeft het nu al weer over dat gesmolten Noordpoolijs en dat we daarom een koude winter krijgen. Maar wat als de straalstroom noord blijft hangen?? Als ik de berichten nu lees dan wordt het nog extremer dan in 1933, toen was de 11 stedentocht op 16 december verreden.quote:Op vrijdag 28 september 2012 16:30 schreef Jorian29 het volgende:
Niks aan de hand dus!Rustig afwachten, we denken het weer te kunnen voorspellen maar het gaat altijd anders. Al hopen we wel op een mooie koude winter.
Oeh... lagedruk winterweer, ofwel een 2e herfst.quote:Op vrijdag 28 september 2012 14:35 schreef Weatherman het volgende:
Wat een hoop sensatie om niets. JMA te koud? Eerder te warm. Ook CFS laat een duidelijk beeld zien.... Met een hoop geschreeuw, schreeuwen we de winter alleen maar weg
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Net als dat andere mensen hun mening mogen geven en eventueel in twijfel trekken wat er wordt beweert of wat er verwacht wordt. Meningen verschillen, net als voorspellingen. Maar op zijn minst kan er normaal gedaan worden, kan dat niet, ga je maar elders heenquote:Op vrijdag 28 september 2012 19:41 schreef sonnyspek het volgende:
Mensen, wees een beetje aardig voor Zuidpool. Hij is hier nieuw, en wilt gewoon graag (wie niet?) dat er een strenge winter komt. En dit topic gaat erover, dus dan mag dat gewoon.
Klopt, deze dingen worden helaas verzwegen. Ik verwacht dat december net als vorig jaar gewoon de prullenbak in kanquote:Op vrijdag 28 september 2012 20:23 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Oeh... lagedruk winterweer, ofwel een 2e herfst.
Je haalt de woorden uit m'n mond.....quote:Op zaterdag 29 september 2012 01:50 schreef Dawnbreaker het volgende:
wat een triest gedoe elk jaar weer. weet nog goed de topics van vorig jaar waar noobs, amateurweerkundigen en gerenommeerde weermannen een zeer vroege koude winter met al temperaturen van -20 in november verspelde. natuurlijk was het tegenovergestelde waar.
en nu dus weer opnieuw... dus we gaan dit elk jaar doen totdat het per toeval inderdaad vroeg winter is en dan zeker allemaal roepen "ik had het al zien aankomen".
Oftwel: kleine fouten in de initiatie van je model (observatie fouten in de huidige toestand van het weer) veroorzaken een steeds grotere cumulatieve fout hoe verder je in te toekomst kijkt. Op een gegeven moment domineren simpelweg de fouten de uitkomst.quote:Good weather forecasts depend upon an accurate knowledge of the current state of the weather system. You gather as much data you can about current temperatures, winds, clouds, etc., feed them all into a simulation model and then run it forward to see what happens. This is hard because the weather is an incredibly complex system. The amount of information needed is huge: both the data and the models are incomplete and error-prone.
Oftwel, het klimaat is afhankelijk van de stromen energie in het systeem en zet daarmee de grenzen van het weer. Als je de energiestromen goed hebt volgt een stabiele situatie (het klimaat) vanzelf uit de natuurwetten.quote:For understanding climate, we no longer need to worry about the initial values, we have to worry about the boundary values. These are the conditions that constraint the climate over the long term: the amount of energy received from the sun, the amount of energy radiated back into space from the earth, the amount of energy absorbed or emitted from oceans and land surfaces, and so on. If we get these boundary conditions right, we can simulate the earth’s climate for centuries, no matter what the initial conditions are. The weather itself is a chaotic system, but it operates within boundaries that keep the long term averages stable. Of course, a particularly weird choice of initial conditions will make the model behave strangely for a while, at the start of a simulation. But if the boundary conditions are right, eventually the simulation will settle down into a stable climate. (This effect is well known in chaos theory: the butterfly effect expresses the idea that the system is very sensitive to initial conditions, and attractors are what cause a chaotic system to exhibit a stable pattern over the long term)
Die idioten praten over een normale winter daarquote:Op vrijdag 19 oktober 2012 19:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Al die weeridioten roepen in de herfst wat over de winter, streng, kwakkel, etc altijd goed voor je grafkop in de krant en bij 10 zulke gekken heeft er altijd wel 1 gelijk
bron: Jan Visserquote:SPANNENDE ONTWIKKELINGEN ROND DE MAANDWISSELING
Het is (nog) niet vanzelfsprekend dat de ‘neergaande trend’, onder het aan het ECMWF gelieerde ‘ledenbestand’, begin december tot winterweer gaat leiden maar de voortekenen zijn wel hoopvol. Ten noorden van de 60ste breedtegraad lijkt zich namelijk een tamelijk solide gordel van hogedrukgebieden op te bouwen. In de atmosferische bovenkamer bouwt zich bovendien (ten oosten van Groenland) een hogedrukblokkade op terwijl tegelijkertijd Noord-Rusland het verzamelcentrum van koude luchtmassa’s gaat worden. Spannende ontwikkelingen dus!
Gedurende de laatste week van november snoert zich boven West-Europa in een brede hoogtetrog een lagedrukgebied af. De atmosfeer verkilt enigszins maar de lucht is vochtig zodat het vaak bewolkt zal zijn met kans op enige neerslag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |