abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116919264

Volgens het CFS weer/klimaat model kunnen we een uiterst vroege winteraanval krijgen.
http://www.weermodellenfo(...)-winter-2012-13#2756

[ Bericht 20% gewijzigd door Frutsel op 19-09-2012 09:11:39 ]
Koude sneeuw en ijs winter verwacht , mogelijk winter des doods .
pi_116919358
Was vorig jaar toch ook zo, als ik mij goed herinner?
Dat we bijna geen herfst hadden en qua temperatuur in 1 keer overgingen in de winter.
Beetje overdreven natuurlijk, maar meer als andere jaren meende ik.
Digo
pi_116919401
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 00:12 schreef Tropanzia het volgende:
Dat we bijna geen herfst hadden en qua temperatuur in 1 keer overgingen in de winter.
Naar mijn idee hebben we anders al meer dan genoeg herfst gehad dit jaar :{
pi_116919410
quote:
Twee jaar geleden iig wel, mijn zoon is op 30 november geboren en we reden door de sneeuw naar het ziekenhuis.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_116919669
Mooi :O
  Donald Duck held dinsdag 18 september 2012 @ 00:24:31 #6
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_116919702
Laat maar komen! Schaatsen op natuurijs *O*
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  Moderator / Miss SHO dinsdag 18 september 2012 @ 00:25:30 #7
22592 crew  Ole
pi_116919725
En zeker ook weer een Elfstedentocht
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_116919755
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 00:25 schreef Ole het volgende:
En zeker ook weer een Elfstedentocht
Jah met snert w/
Zal blij zijn als het winter is voor mij hoeft zo'n warme zomer niet.
Het was hier meer als een week 35 graden in huis dat is echt minder als je wilt slapen.
  Donald Duck held dinsdag 18 september 2012 @ 00:37:09 #9
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_116920003
Voila
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_116920012
Dank je wel Tecno , je ziet een Hogedrukgebied nabij Spitsbergen , de kleur is geel wat inhoudt voor een stabiele Hogedruk , sterk veerkrachtig.
We zien een verstoorde poolwervel , een koude troggenbel nabij Wit Rusland.
We krijgen te maken met de kaart als ie uitkomt met een winterse transportstroming en sneeuw.
Deze model persisteert al maanden hierin zowel versie 1 als versie 9.
JMA godzille model van Japan ook ondersteunig.
Evenals AO en NAO Index en een versterkte el NINO dit jaar en , een meanderend JETSTREAM.
Kijk anders voor meer info op het www.weermodellenforum.nl
pi_116920037
Dank je wel saviour
pi_116920054
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 00:32 schreef Zuidpool het volgende:
Mensen ik geef het op , heb nu al met verschillende upload geprobeerd .
Afbeelding uploaden
Afbeeldingsinfo openen
URL kopieren

Afbeelding icoon klikken
URL invoeren (Alleen adres zonder tags)
pi_116920329
Oke TS Dm mij even als ik mijn winterbanden onder mijn bolide moet zetten.

Alvast bedankt
Groet groet
  dinsdag 18 september 2012 @ 02:10:49 #14
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_116921256
Dan moet ik mijn verhoogde Dodge Ram 5500 6.2 L TwinTurbo Cummins Diesel maar weer uit de garage halen om door die sneeuw heen te beuken. :7
  Moderator dinsdag 18 september 2012 @ 16:16:30 #15
9859 crew  Karina
Woman
pi_116938375
Koud vind ik niet erg, als het maar niet keihard gaat sneeuwen.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_116941591
Ik vind het altijd wel moeilijk om op zo'n prognose te vertrouwen, vaak kan men het weer van drie dagen vooruit nog niet eens goed voorspellen..maar goed, een gewaarschuwd mens telt voor twee..
Extra hout aanschaffen voor de kachel, en op tijd klaar zijn met het buitenwerk..
Als we echt zo'n plotselinge koudeaanval krijgen vallen alle bladeren ineens van de bomen, ben je wel in een keer klaar..het ergste vind ik dat het weer een hoop geld gaat kosten..brr..
pi_116941715
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 00:14 schreef Zuidpool het volgende:
Egt stom zeg
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 00:17 schreef Zuidpool het volgende:
Jeetje wat stom zeg alles .
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 00:20 schreef Zuidpool het volgende:
Stom zeg
Hoi welkom op FOK! Vind je het al leuk hier?

[ Bericht % gewijzigd door Frutsel op 01-10-2012 09:17:22 ]
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
pi_116948166
quote:
99s.gif Op dinsdag 18 september 2012 16:16 schreef Karina het volgende:
Koud vind ik niet erg, als het maar niet keihard gaat sneeuwen.
Sneeuw is toch leuk. ;)
Ура для россии
  Moderator dinsdag 18 september 2012 @ 19:43:07 #20
9859 crew  Karina
Woman
pi_116948220
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 19:42 schreef Woestijnvos het volgende:

[..]

Sneeuw is toch leuk. ;)
Niet als je met de auto naar je werk moet en eerst 10 kilo sneeuw eraf moet halen en vervolgens al glijend moet gaan rijden :D En bij mij in de straat wordt NOOIT gestrooid.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_116948260
Dat de winter maar snel mag komen en ook heel snel weer mag gaan.
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 18 september 2012 @ 19:45:22 #22
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_116948335
quote:
Nee dat was 2 jaar geleden. Sneeuw in November 2010
pi_116967538
Het record aan gesmolten poolijs zorgt er voor dat we mogelijk een extreme winter tegemoet gaan. In de zomers van 2011 en 2007 smolt er ook een maximale hoeveelheid zee-ijs en de daaropvolgende winters staan te boek als erg koud. Dat meldt Trouw.nl.

Het water van de Noordelijke Poolzee heeft de hele zomer lang de warmte van de zon kunnen absorberen. Deze warmte komt weer vrij in de atmosfeer als in het najaar het ijs weer terug gevormd wordt. De energie die daarbij vrij komt is van invloed op de straalstroom en de bijbehorende winden tussen de koude Noordpool en het warme vaste land van Europa.

Onderzoeker Jennifer Francis van Rutgers University zei tegen de Guardian dat ze nog geen voorspellingen wilde doen, maar dat ze er niet vreemd van op zou kijken. Eerdere onderzoeken wezen uit dat de straalstroom zich verschoven heeft in noordelijke richting. Francis ontdekte onlangs dat de stroom ook langzamer gaat. 'De stroming is duidelijke zwakker' legt Francis uit. 'Het gevolg is dat de weersystemen minder snel bewegen en langer blijven hangen. Zoiets kan resulteren in een 'weerblok'. Een voorbeeld daarvan is de verschrikkelijke hittegolf in Rusland in de zomer van 2010.'

Volgens Francis werkt een weerblok ongeveer als een file waardoor ook weerpatronen op andere plekken in de wereld stagneren.
Volgens oceanograaf en onderzoeker James Overland van de Universiteit van Washington gaan de veranderingen sneller dan verwacht. Hij verwacht dat door het smeltende poolijs de golfstroom nog langzamer zal gaan en waardoor we in de toekomst vaker met extreme weersomstandigheden te maken krijgen

www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/article/deta...eltend-poolijs.dhtml
  woensdag 19 september 2012 @ 02:49:40 #24
294141 tarantism
hups in die kont
pi_116967555
zijn er nou ook nog eens mensen met een weerfetish
  woensdag 19 september 2012 @ 02:49:56 #25
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_116967556
Vorig jaar zou er toch een nieuwe ijstijd beginnen ofzo? Ik neem dit voorlopig nog even met een korreltje zout.
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
pi_116969530
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 02:48 schreef Zuidpool het volgende:
Winterverwachting 2012/2013 te lezen tijdelijk voor gasten op http://www.weermodellenfo(...)2012-13?limitstart=0
Klinkt als spam :P

Verder zou ik zeggen: Welkom op WKN en op FOK... lees je ff in want er zijn nog meer topics waar de winter besproken kan worden en waar de noordpool en haar ijsdikte besproken wordt.
pi_116992814
quote:
99s.gif Op dinsdag 18 september 2012 19:43 schreef Karina het volgende:

[..]

Niet als je met de auto naar je werk moet en eerst 10 kilo sneeuw eraf moet halen en vervolgens al glijend moet gaan rijden :D En bij mij in de straat wordt NOOIT gestrooid.
Dat dus maar de strooiwagen komt wel langs in de straat en m'n auto staat 's nachts in de garage ;)

Alleen op hele kleine weggetjes niet maar ik rij toch altijd langs de Bredabaan als ik naar m'n vrijwilligerswerk moet.
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
pi_117020006
Zee-ijs op Noordpool tikt jaarlijks minimum aan en breekt alle records
Geschreven op 20 september 2012 om 09:59 uur door Caroline Kraaijvanger 2

Het smeltseizoen op de Noordpool zit er zo goed als op en dus heeft het ijs er zijn minimum bereikt. Er ligt op dit moment nog zo’n 3,41 miljoen vierkante kilometer ijs. Zo weinig ijs lag er sinds de satellietmetingen begonnen, nog nooit.

“We bevinden ons nu in onontgonnen gebied,” concludeert onderzoeker Mark Serreze. “Hoewel we allang weten dat als de aarde opwarmt, we dat als eerste op de Noordpool zouden zien, waren maar weinigen van ons voorbereid op hoe snel de veranderingen echt zouden verlopen.”

Record
Het zee-ijs op de Noordpool neemt elke winter in oppervlak toe. ‘s Zomers smelt het weer, waarna het ‘s winters weer toeneemt. De zomer zit er nu een eind op op de Noordpool en daarmee is ook het smeltseizoen nagenoeg ten einde. Dat betekent dat de hoeveelheid ijs op de Noordpool nu een dieptepunt bereikt heeft en in de winter weer kan gaan groeien. Het minimum van dit jaar is echter een extra diep dieptepunt: sinds de satellietmetingen in 1979 begonnen is er nog nooit zo weinig ijs op de Noordpool aangetroffen. Dat we op zo’n record afkoersten, was al geen verrassing meer. In augustus verbraken we het record (uit 2007) van 4,17 miljoen vierkante kilometer al. En toen moest het ijs nog twee weken smelten. Op 4 september dook het zee-ijs onder de 4 miljoen vierkante kilometer en nu zijn we dus op 3,41 miljoen vierkante kilometer uitgekomen. En daarmee gaat dit record ruim over het oude record heen. Het minimum van dit jaar ligt ook nog eens vijftig procent lager dan het gemiddelde minimum dat tussen 1979 en 2000 werd neergezet.
WIST U DAT…
…het eerstvolgende supercontinent zich waarschijnlijk nabij de Noordpool gaat vormen?

Late sprint
“Dat de hoeveelheid ijs nog zo laat in het seizoen zo sterk afnam, geeft wel aan hoe dun het laagje ijs is,” vertelt onderzoeker Walt Meier. “IJs moet heel dun zijn om nog te smelten wanneer de zon al ondergaat en de herfst eraan komt.” Lang bevond zich op de Noordpool voornamelijk oud ijs, oftewel ijs dat meerdere jaren meeging en dus in de zomer slechts deels smolt. Maar de laatste tijd wint het seizoensijs (ijs dat maar één jaar meegaat) terrein en dus zijn er steeds meer gebieden op de Noordpool waar het zee-ijs ‘s zomers helemaal verdwijnt.

Variaties
Maar is dit nu allemaal echt aan klimaatverandering te wijten? De hoeveelheid ijs op de Noordpool varieert regelmatig en dat heeft deels te maken met de weersomstandigheden. Maar de afgelopen dertig jaar neemt de hoeveelheid zee-ijs enorm sterk af. “Recente klimaatmodellen suggereren dat het water nog voor 2050 ijsvrij is, maar de geobserveerde snelheid waarmee het ijs verdwijnt, ligt veel hoger dan veel van deze modellen stellen,” benadrukt onderzoeker Juliennen Stroeve. “Over twintig jaar zijn we misschien al wel in staat om in augustus met een schip over de Noordelijke IJszee te varen,” voegt Serreze toe.

Dat de Noordpool zo snel opwarmt, heeft op dit moment voornamelijk gevolgen voor de Noordpool zelf. Maar over niet al te lange tijd gaan we die gevolgen waarschijnlijk wereldwijd ervaren. De Noordpool voegt in deze huidige situatie namelijk extra warmte en vocht aan het klimaatsysteem toe. “En dat gaat het klimaat in onze leefgebieden geleidelijk aan beïnvloeden,” voorspelt onderzoeker Ted Scambos. “We hebben een minder polaire pool en dus zullen er nog meer variaties en extremen komen.”
pi_117021729
Ik verheug mij straks op een ijskoude winter te meer ik een nieuwe openhaard heb laten installeren en... ik straks echte houtsblokken er in kan werpen.

pi_117030937
'Zeer koude herfst op komst'

De aanstaande herfst wordt voor Nederlandse begrippen zéér koud. Dat voorspellen meteorologen op basis van de nieuwste gegevens van ECMWF. Volgens Europese- en Amerikaanse meteo-modellen zou de gemiddelde maximumtemperatuur niet boven de 8 graden Celsius uitkomen. Meteorologen voorspellen zelfs een gemiddelde minimumtemperatuur van 4,3 graden Celsius. Dat zou betekenen dat ruim 32% van de oktobernachten van het oostelijke deel van Nederland niet boven het vriespunt (0 graden Celsius) uitkomen.

Weerkundigen spreken van een zeer uitzonderlijk fenomeen. Volgens fysici zijn de huidige, meteorologische omstandigheden te wijten aan het smeltend poolijs. Daardoor zou er een versterkte noord-zuidstroming plaatsvinden tussen o.a. het arctisch- en gematigd deel van Europa. Geografisch weerkundigen verwachten dat dit het begin van een nieuwe ijstijd inluidt.

bron: de telegraaf
pi_117043439
Krijgen we deze winter de tocht der tochten ? :D
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_117043909
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 17:39 schreef Zuidpool het volgende:
'Zeer koude herfst op komst'

De aanstaande herfst wordt voor Nederlandse begrippen zéér koud. Dat voorspellen meteorologen op basis van de nieuwste gegevens van ECMWF. Volgens Europese- en Amerikaanse meteo-modellen zou de gemiddelde maximumtemperatuur niet boven de 8 graden Celsius uitkomen. Meteorologen voorspellen zelfs een gemiddelde minimumtemperatuur van 4,3 graden Celsius. Dat zou betekenen dat ruim 32% van de oktobernachten van het oostelijke deel van Nederland niet boven het vriespunt (0 graden Celsius) uitkomen.

Weerkundigen spreken van een zeer uitzonderlijk fenomeen. Volgens fysici zijn de huidige, meteorologische omstandigheden te wijten aan het smeltend poolijs. Daardoor zou er een versterkte noord-zuidstroming plaatsvinden tussen o.a. het arctisch- en gematigd deel van Europa. Geografisch weerkundigen verwachten dat dit het begin van een nieuwe ijstijd inluidt.

bron: de telegraaf
Verdomme
pi_117053756

Deze weerkaart van het ultra long range klimaat/weermodel CFS versie 9 12 uitvoer zou 50 -70 cm sneeuw kunnen betekenen,.voor geheel NL.Aan de vooravond van kerst 2012.
Uiteraard is het erg ver die termijn , en we nemen zeker de kaart niet zwart op wit.Maar is alweer de zoveelste koude run .Er zit wel degelijk een trend in .
Deze kaart laat een machtige Groenland Hoog zien van wel 1050 hectopascal ,.de west ciriculatie [ zonale stroming ]is geblokt. We krijgen daarvoor een noord tak van de jetstream te verduren met op deze kaart een pool depressie die afzakt naar Holland gevuld met ontiegelijk koude lucht met name op 5 km hoogte zou het dan -50 zijn boven NL wat zeer zelden voorkomt. Kijk die donker paarse kleur in het lagedrukgebied.In Combi met een NOORD stroming , noordenwind houdt dat veel koude neerslag in , zware sneeuwval en korrelhagel en vorst .Dit strookt wel namelijk met het verhaal van mevrouw de proffessor Jennifer zoals hierboven is gepost. Ook strookt het met het Utube filmpje , ook hier gepost over de jetstream.Al met al zijn dit indiacties en trends en nu een klimaat model ook nog eens. Plus Godzilla seizoen model JMA van Japan begint nu ook signalen af te geven.Ik zou zeggen fasten your seatbells ! End ready to rumble ?
  vrijdag 21 september 2012 @ 02:16:33 #35
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_117053939
quote:
In 2007 smolt er ook veel Poolijs (het vorige record) en wat hebben de daaropvolgende herfst en winter gedaan? De herfst was volledig normaal (10,3 graden) en de winter zeer zacht (5,1 graden, 7e plek).
Kortom, we zien het wel.
pi_117054545
bleh, ik haat kou :(
“Loop niet voor me, want ik volg niet.
Loop niet achter me, want ik leid niet.
Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”
  vrijdag 21 september 2012 @ 12:31:16 #37
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_117059756
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 09:28 schreef kaatje50 het volgende:
Je ben niet de enige.
pi_117113867
Ik geloof dat ik dit ieder jaar zo'n beetje voorbij zie komen en ieder jaar klopt er weer geen reet van dus ik neem het met een korreltje zout!
Zonder wrijving geen glans
pi_117127667
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 00:26 schreef TechnoXXL het volgende:

[..]

Jah met snert w/
Daar heb je geen 11stedentocht/winter voor nodig :9
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_117127853
Doe maar een winter zoals 1979, maar dan met elfstedentocht.
v
pi_117127928
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 20:58 schreef 12Beaufort het volgende:
Dat was pas een winter...
in de regen naar school... in/door de sneeuw naar huis.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_117131149
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 09:28 schreef kaatje50 het volgende:
ik niet, pooltemperaturen willen we :D _O_
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_117133962
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 20:58 schreef 12Beaufort het volgende:
Was het dan zo koud? Het is m'n geboortejaar ;)

Zolang ik veilig thuiskom met de auto mag het sneeuwen.
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
pi_117140214
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2012 23:35 schreef sararaats het volgende:

[..]

Zolang ik veilig thuiskom met de auto mag het sneeuwen.
Staat op de 7e plaats van koude winters. Vooral bekend door de sneeuwstorm. Sneeuw lag toen metershoog. Heeft veel indruk gemaakt.
v
pi_117140219
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 21:00 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Dat was pas een winter...
in de regen naar school... in/door de sneeuw naar huis.
En schaatsen op straat door de dikke laag ijzel.. :)
v
pi_117140684
Voor degene die het niet hebben meegemaakt.. ~:)

v
  zondag 23 september 2012 @ 10:07:22 #47
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_117140852
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2012 23:35 schreef sararaats het volgende:

[..]

Ik ben in die winter geboren en heb vaak verhalen gehoord over de sneeuw en de ijzel. Er zijn zelfs foto's van natuurlijk...
pi_117143020
quote:
4s.gif Op zondag 23 september 2012 09:50 schreef 12Beaufort het volgende:
Voor degene die het niet hebben meegemaakt.. ~:)

Ik had op dat filmpje kunnen staan. Op de proviciale weg waren allemaal sneeuwbergen ontstaan waar je overheen kon ploeteren/sleeen. Daar bleken later auto's onder verstopt te zitten :@

Er werden nog boerderijen uitgegraven waar meer dan 4 meter sneeuw voor de staldeuren lag. Wat een gave dia's leverde dat op...

Anyway, gaan we volgens de Piers Corbyn methode elk jaar vroege strenge winters 'voorspellen' in de hoop dat er toch ooit eentje uitkomt en dan met veel ophef 'zie je wel!' roepen? En hopen dat al die foute voorspellingen vergeten worden?
  zondag 23 september 2012 @ 12:34:15 #49
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_117144115
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 11:58 schreef cynicus het volgende:

[..]

Anyway, gaan we volgens de Piers Corbyn methode elk jaar vroege strenge winters 'voorspellen' in de hoop dat er toch ooit eentje uitkomt en dan met veel ophef 'zie je wel!' roepen? En hopen dat al die foute voorspellingen vergeten worden?
Bovendien, na de vorst van vannacht is het al duidelijk, want na vroege koudeperiodes volgen zachte winters :D
pi_117144451
quote:
1s.gif Op zondag 23 september 2012 12:34 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Bovendien, na de vorst van vannacht is het al duidelijk, want na vroege koudeperiodes volgen zachte winters :D
1963 begon ook vroeg :)

http://www.schaats-en-skate.nl/cees/1963.htm#Herfst
v
  zondag 23 september 2012 @ 13:01:27 #51
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_117145159
quote:
1963 en 1956 zijn uitzonderingen, gewoon koude jaren. 2012 is niet echt koud, tot nu toe. Maar het zal me verder worst wezen, ik ga dit jaar de kou ontvluchten.
  Moderator / Redactie Sport zondag 23 september 2012 @ 21:27:56 #52
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_117170473
Bah, ik heb zo'n hekel aan de winter. Ik ben ook snel een koukleum te noemen. Grote hopen sneeuw is wel leuk (mits geen school) maar na een week of twee heb ik het wel gehad, ook die enorme kou maar toch slecht ijs :r
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_117173154
quote:
1s.gif Op zondag 23 september 2012 13:01 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

1963 en 1956 zijn uitzonderingen, gewoon koude jaren. 2012 is niet echt koud, tot nu toe. Maar het zal me verder worst wezen, ik ga dit jaar de kou ontvluchten.
1956 was zeer uitzonderlijk. Koudste maand ooit. 1963 was 3 maanden koud.
v
pi_117201044
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 02:44 schreef Zuidpool het volgende:
Het record aan gesmolten poolijs zorgt er voor dat we mogelijk een extreme winter tegemoet gaan. In de zomers van 2011 en 2007 smolt er ook een maximale hoeveelheid zee-ijs en de daaropvolgende winters staan te boek als erg koud. Dat meldt Trouw.nl.

Die winters koud? in West Europa niet bepaald..

Alleen februari 2012 was koud.

winter 2012

winter 2008
Neil LOVES Carrots!
  maandag 24 september 2012 @ 20:10:18 #55
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_117206186
quote:
10s.gif Op maandag 24 september 2012 18:38 schreef Gitank2 het volgende:

[..]

Die winters koud? in West Europa niet bepaald..

Alleen februari 2012 was koud.

winter 2012

winter 2008
Inderdaad, de winter van 2008 aanhalen als "erg koud", is nogal belachelijk van Trouw. Het was de op-zes-na warmste ooit!
pi_117350743
Grote kans op sneeuwrijke winter

De winter van 2012-2013 wordt koud en mogelijk sneeuwrijk,verklaard de seizoenexpert van Onlineweather. Bovendien is er in het begin van 2013 een grote kans op een Elfstedentocht en moeten we rekening houden met strenge vorst tijdens de nachten. Verder zal er in de komende winter erg veel sneeuw gaan vallen, soms kan het tijdens de sneeuwval ook flink waaien wat sneeuwduinen veroorzaakt.

Luchtfoto van de schaatspret in Nederland tijdens de winter van 2011-2012.

De verwachtingen zijn gebaseerd op afwijkingen op de Noordpool. De temperatuur ligt daar duidelijk boven normaal en de felle kouvoorraad bevindt zich boven Rusland. Deze diepvrieskou zal met aanhoudende noordoosten tot oostenwinden over west Europa gaan verspreiden.

Door het afsmelten van het ijs op de Noordpool is er veel smeltwater vrijgekomen,en heeft zich over de hele wereld verspreidt. Door hogere temperaturen rondom de ijsranden ontstaan er veel minder lagedrukgebieden in dat gebied waardoor de poolwervel veel zwakker wordt. Hogedrukgebieden boven IJsland,met flinke uitlopers naar Finland en Rusland zorgen dan voor een continue koudeaanvoer. Ook wel de Russische beer genoemd.

De maand oktober wordt naar verwachting een halve graad te zacht vergeleken met normaal. De neerslaghoeveelheden zullen normaal zijn. In november kan het voor het eerst behoorlijk koud gaan worden. De echte koudeuitbraak mogen we rond half december gaan verwachten en dan ligt Nederland al snel onder een witte deken. De decembermaand wordt tot 4 graden te koud, januari 4,2 en februari wordt zelft 4,8 c te koud.

Let wel, de winterverwachtingen zijn nooit 100% betrouwbaar. Een plotselinge afkoeling boven de Noordpool kunnen de verwachtingen plotseling de mist in laten gaan, aldus Johny Leys. Maar we gaan er van uit dat we een flinke koude winter mogen verwachten en gemeenten moeten dan ook zorgen dat er voldoende zout voorradig is om verrassingen te voorkomen!

Bron: Onlineweather
pi_117352527
Wat een hoop sensatie om niets. JMA te koud? Eerder te warm. Ook CFS laat een duidelijk beeld zien.... Met een hoop geschreeuw, schreeuwen we de winter alleen maar weg ;)

pi_117357197
Niks aan de hand dus! :P Rustig afwachten, we denken het weer te kunnen voorspellen maar het gaat altijd anders. Al hopen we wel op een mooie koude winter.
  vrijdag 28 september 2012 @ 16:32:12 #59
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_117357257
daar gaan we weer _O-
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_117358772
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 16:30 schreef Jorian29 het volgende:
Niks aan de hand dus! :P Rustig afwachten, we denken het weer te kunnen voorspellen maar het gaat altijd anders. Al hopen we wel op een mooie koude winter.
Hopen mag altijd, zelf doe ik dat ook. Maar om te gaan schreeuwen dat we een enorme strenge winter gaan krijgen en dat we er niet omheen kunnen slaat nergens op. Iedereen heeft het nu al weer over dat gesmolten Noordpoolijs en dat we daarom een koude winter krijgen. Maar wat als de straalstroom noord blijft hangen?? Als ik de berichten nu lees dan wordt het nog extremer dan in 1933, toen was de 11 stedentocht op 16 december verreden.
  vrijdag 28 september 2012 @ 19:41:13 #61
306109 francoisdublanc
Urgent en At your service
pi_117364757
Mensen, wees een beetje aardig voor Zuidpool. Hij is hier nieuw, en wilt gewoon graag (wie niet?) dat er een strenge winter komt. En dit topic gaat erover, dus dan mag dat gewoon.
pi_117366449
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 14:35 schreef Weatherman het volgende:
Wat een hoop sensatie om niets. JMA te koud? Eerder te warm. Ook CFS laat een duidelijk beeld zien.... Met een hoop geschreeuw, schreeuwen we de winter alleen maar weg ;)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Oeh... lagedruk winterweer, ofwel een 2e herfst. :P
  vrijdag 28 september 2012 @ 21:07:02 #63
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_117368499
Hoe vaak is dit soort er komt een strenge winter voorspellingen uitgekomen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_117371015
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 19:41 schreef sonnyspek het volgende:
Mensen, wees een beetje aardig voor Zuidpool. Hij is hier nieuw, en wilt gewoon graag (wie niet?) dat er een strenge winter komt. En dit topic gaat erover, dus dan mag dat gewoon.
Net als dat andere mensen hun mening mogen geven en eventueel in twijfel trekken wat er wordt beweert of wat er verwacht wordt. Meningen verschillen, net als voorspellingen. Maar op zijn minst kan er normaal gedaan worden, kan dat niet, ga je maar elders heen
pi_117372102
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 20:23 schreef DemonRage het volgende:

[..]

Oeh... lagedruk winterweer, ofwel een 2e herfst. :P
Klopt, deze dingen worden helaas verzwegen. Ik verwacht dat december net als vorig jaar gewoon de prullenbak in kan
pi_117372343
De winter vorig jaar was nachts erg koud ja.
Ура для россии
pi_117381369
CFS laat keer op keer veel kou zien in het oosten van Europa en Scandinavie. Daar moet de kou vandaan komen.

pi_117382361
Ik geloof pas in koude winter, als ze in Oktober een warme winter voorspellen!
leven zoals het leven is
pi_117411294
Je kan rijk worden, Zuidpool, als dit alles uitkomt! Een helderziende, voorwaar!
pi_117421235
Vrijwel elk jaar zijn er individuen die zulke voorspellingen doen, ooit zal een keer een weersituatie voordoen puur door kans waardoor er eentje gelijk krijgt. Maar of die dan helderziende is.... :?
pi_117422775
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 01:50 schreef Dawnbreaker het volgende:

wat een triest gedoe elk jaar weer. weet nog goed de topics van vorig jaar waar noobs, amateurweerkundigen en gerenommeerde weermannen een zeer vroege koude winter met al temperaturen van -20 in november verspelde. natuurlijk was het tegenovergestelde waar.

en nu dus weer opnieuw... dus we gaan dit elk jaar doen totdat het per toeval inderdaad vroeg winter is en dan zeker allemaal roepen "ik had het al zien aankomen".

Je haalt de woorden uit m'n mond.....

Maar je ziet zulke voorspelling bij elk jaargetijde... Jaar in en jaar uit
  zondag 30 september 2012 @ 20:07:06 #72
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_117435579
Optimistisch topic, CFS modellen zijn op langer termijn zeer onbetrouwbaar. Dat komt door het butterfly effect en significantie problemen. Dat in de uitdraaien van nu zeer lage temperaturen zichtbaar zijn kan misschien enkel een trend van een koudere maand weergeven. Maar om nu nou te zeggen dat het -20 C gaat worden op 20 december omdat zoiets nu in een model staat is natuurlijk onzinnig. Ik kan me herinneren dat vorig jaar een temperatuur van -44 C zichtbaar was in een model voor februari 2012. JAMSTEC Modellen geven so far juist een warmere winter helaas...
  zondag 30 september 2012 @ 20:09:01 #73
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_117435666
vorig jaar zou de horrorwinter toch ook al in november beginnen?
uiteindelijk kregen we pas winter in februari
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
pi_117440843
Professor Steve Easterbrook is iemand die klimaatmodellen maakt en hij legt op zijn blog heel helder uit wat de grote verschillen zijn tussen het modelleren van het weer en het klimaat. Als je zijn blog leest wordt ook duidelijk waarom hetzelfde model betrouwbaar het klimaat jaren vooruit kan voorspellen maar niet het weer van over een paar maanden. En waarom we dus de voorspellingen zoals die hier in dit topic op basis van modeluitkomsten gedaan worden met een korrel zout moeten nemen.

Initial value vs. boundary value problems

Weer verwachtingen:
quote:
Good weather forecasts depend upon an accurate knowledge of the current state of the weather system. You gather as much data you can about current temperatures, winds, clouds, etc., feed them all into a simulation model and then run it forward to see what happens. This is hard because the weather is an incredibly complex system. The amount of information needed is huge: both the data and the models are incomplete and error-prone.
Oftwel: kleine fouten in de initiatie van je model (observatie fouten in de huidige toestand van het weer) veroorzaken een steeds grotere cumulatieve fout hoe verder je in te toekomst kijkt. Op een gegeven moment domineren simpelweg de fouten de uitkomst.

Klimaat modellering:
quote:
For understanding climate, we no longer need to worry about the initial values, we have to worry about the boundary values. These are the conditions that constraint the climate over the long term: the amount of energy received from the sun, the amount of energy radiated back into space from the earth, the amount of energy absorbed or emitted from oceans and land surfaces, and so on. If we get these boundary conditions right, we can simulate the earth’s climate for centuries, no matter what the initial conditions are. The weather itself is a chaotic system, but it operates within boundaries that keep the long term averages stable. Of course, a particularly weird choice of initial conditions will make the model behave strangely for a while, at the start of a simulation. But if the boundary conditions are right, eventually the simulation will settle down into a stable climate. (This effect is well known in chaos theory: the butterfly effect expresses the idea that the system is very sensitive to initial conditions, and attractors are what cause a chaotic system to exhibit a stable pattern over the long term)
Oftwel, het klimaat is afhankelijk van de stromen energie in het systeem en zet daarmee de grenzen van het weer. Als je de energiestromen goed hebt volgt een stabiele situatie (het klimaat) vanzelf uit de natuurwetten.
pi_117442365
Enigste is wat we kunnen doen is afwachten, maar neemt niet weg dat we kunnen kijken wat andere landen denken. Het is in ieders geval beter dan dat geschreeuw overal. De ene nog harder dan de andere. Zag ook al sneeuw op 9 oktober voorbij vliegen op twitter.
  zondag 30 september 2012 @ 22:00:17 #76
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_117442989
Ach. Ze zeggen elk jaar dat we doodvriezen in de winter.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_117444054
Zo hoort het, lekker neutraal en kijken wat de andere landen zeggen. Bericht is afkomstig van meteo-service

Winterverwachting 2012/2013

Na twee wintermaanden in de winter van 2011/2012 met zacht en wisselvallig weer werd het pas in februari echt winters met strenge vorst, sneeuwbuien en ijs. Door de vaak sterke oostenwind voelt het soms ook bijzonder koud aan met zeer lage gevoelstemperaturen tot gevolg. Deze koudegolf is bijzonder voor Nederland maar het hoort ook bij ons wisselvallig klimaat. De koudegolf van de winter van 2012 was de 33e sinds 1901 en de eerste in vijftien jaar. De vorige, die twaalf dagen duurde en een Elfstedentocht mogelijk maakte, beleefde ons land begin 1997. De koudegolf van 30 januari tot en met 8 februari 2012 duurde tien dagen en bood te weinig vorst voor een Elfstedentocht maar leverde wel mooie schaatsdagen op. De zon scheen uitbundig: de eerste decade van februari was in De Bilt met 62 uur zon de zonnigste van de meetreeks, aldus het KNMI.

De verwachting
Momenteel zijn er vele verwachtingen te zien op internet, de ene nog sensationeler dan de andere. Ook op diverse buitenlandse sites staan er een paar. Donnerwetter heeft momenteel nog geen verwachting online staan, mogelijk komt dit wel door de horrorwinter die ze toen verwachtte. Een aantal (bekende) websites uit Italië, Engeland, Frankrijk en Oostenrijk hebben al een verwachting staan, al dan niet een voorlopige verwachting. Hieronder ziet u kort samengevat wat die schrijven. Maar voordat we dat doen kijken we eerst even wat Johann onlangs op Sneeuwhoogte.nl geschreven heeft:

Sinds ongeveer een half jaar zien we een positieve anomalie in de temperaturen van het oppervlaktewater (3-5 graden) voor de kust van de US tot in het zeegebied van Groenland inclusief de Hudsonbaai (kaart hieronder). Deze anomalie valt niet (alleen) te verklaren door de NAO (maatstaf voor het verschil in luchtdruk tussen de depressie bij IJsland en het hogedrukgebied bij de Azoren. Waarschijnlijk wordt ze veroorzaakt door een afwijkend patroon in het verloop van de Golfstroom en de Noord Atlantische Current (NAC). Doordat de Labradorstroming en de NAC "botsen" wordt het warme water uit zuidelijke breedtegraden deels richting Groenland omgeleid. Eerder al had Greenpeace middels metingen een "subtropische zeestroming" vastgesteld, deze zou dan ook mede verantwoordelijk kunnen zijn voor het versneld afsmelten van het (gletsjer) ijs bij Groenland.

Sea Surface Temperature anomalie (SST) of tewel de afwijking van het oppervlaktewater (in °C)

De positeve SST anomalie zagen we de laatste jaren al vaker en deze ging vaak gepaard met een overwegend negatieve NAO. Het in kracht afnemen van de NAO wordt wederom veroorzaakt door de afname van de temperatuurgradiënt van het oppervlaktewater van de Oceaan. Hierdoor komt de "energietoevoer" in de "kraamkamer" van "onze" depressies op een lager pitje te staan met als resultaat een afname van de depressie activiteit en dus een afgezwakte westdrift (jetstream). Daarbij is de kans op overheersende meridionale stromingspatronen (noord >< zuid) groter dan die van zonaal (west). Mocht het allemaal zo gaan verlopen dan mogen we, evenals in de voorgaande jaren met een positieve SST, ook dit jaar weer uitgaan van minstens 1 duidelijk te koude wintermaand in West Europa. Af te wachten valt nog in hoeverre "El Niño" invloed zal uitoefenen op het stromingspatroon, daarover kunnen we nu alleen nog maar speculeren. Dit geldt eveneens voor de invloed van de zonnencyclus(activiteit).

Als we de andere landen erbij gaan pakken zoals Duitsland, Italië, Oostenrijk, Frankrijk en Engeland dan zien we dat er een enorm groot verschil in zit qua verwachtingspatroon. Voor de mensen die van winter houden lijken de updates van Oostenrijk en Engeland het beste. Maar goed.... We weten allemaal dat het gaat om lange termijnverwachting en de kans dat het uitkomt is zeer klein. We zijn immers afhankelijk van wat de modellen ons voorschotelen op dit moment!

Italiaanse update
Het eerste deel van de maand december moeten we snel vergeten, zoals nu verwacht wordt is er geen teken van winter te zien. Aan het einde van de maand lijkt zich er een hogedrukgebied zich te vestigen ter hoogte van Scandinavië. Dit zal niet zonder slag of stoot gaan. Begin januari lijkt alles goed te komen, depressies zullen ten zuiden van Nederland passeren, maar de vraag is nog altijd hoever zuidelijk. Mocht alles zo gaan vallen als in de wintermaanden van 2010 dan kunnen we ons opmaken voor aardig wat sneeuw. De maand februari lijkt verstoord te gaan worden door depressies vanuit het westen. In de Italiaanse update wordt ook gesproken over een winter die normaal tot zelfs ietsjes te warm zal gaan verlopen.

Duitse update
Ook de Duitsers hebben een voorlopige update geschreven, deze zijn niet zo kapot van de aankomende winter. Ze hebben een berekening gemaakt en aan de hand van die berekening een percentage gemaakt. Ze kwamen uit op 39% normaal winter, warme winter tot 32% en een te koude winter 29%. Zie hier het kaartje.

Oostenrijkse update
De Oostenrijkse update ziet er een stukje beter uit dan de Duitse update. Wel moeten we erbij vermelden dat deze update alleen geldig is voor Oostenrijk. Helaas is er alleen nog maar data beschikbaar voor de eerste wintermaand, december dus. Deze maand laat de winter grillig beginnen. De oorzaak hiervan kan liggen aan een gebied van hogedruk boven Rusland dat koude lucht naar midden en west Europa. De berekeningen aan de hand van de recente weermodellen laten zien dat de kans bestaat dat de maand december te koud gaat verlopen in Oostenrijk. Helaas moeten we de neerlag verschuldigd blijven. Ook hier werken ze met percentages met koud, normaal en te warm. Volgens de recente kaart zal het 75% kouder dan normaal zijn, het overige (normale tot warmere temperaturen) zal 25% zijn. Zie hier het kaartje.

De Fransen
De Fransen zien het wel zitten deze winter, die verwachten een mooie koude-uitbraak vanuit Scandinavië. De koude-uitbraak zal zich snel positioneren boven Europa. Ook hier dekken ze zich aardig in, want er wordt medegedeeld dat ze niet weten wat de omvang van de koude-uitbraak zal zijn voor west Europa. Wel gaan ze voor een meest droge periode. Zie afbeelding hieronder.

De Engelsen
Weather Services International heeft ook al de eerste wintermaand in hun prognose staan, deze zal naar verwachting warmer dan normaal gaan verlopen. Binnenkort komen ze daar ook met de maanden januari en februari. Echter de Britse meteodienst MetOffice spant toch wel de kroon. De seizoensverwachting die ze daar momenteel weergeven laat zien dat de maanden december, januari en februari gemiddeld te koud gaan verlopen, maar ook droger. Zie afbeelding.
pi_117445010
Er is natuurlijk altijd een 50% kans dat een winter kouder is als gemiddeld, en een kans van 50% dat een winter warmer is dan gemiddeld. Daarvoor is het nou eenmaal een gemiddelde. Aan vage termen als 'te koud' en 'de eerste maanden van de winter' hebben we dus niks

De vraag is: wat bedoelen deze weerbureaus met 'te koud', 'te warm' en 'gemiddeld'? Ik wil weten wat ze voorspellen aan afwijking van het gemiddeld in graden Celcius en exact over welke periode, zodat ik achteraf kan controleren of ze gelijk hebben of niet. En what the hell is "75% kouder dan normaal"? 75% van 5.6 graden Celcius? Of 75% van Europa of wat?

Dat vage gedoe klinkt allemaal hartstikke leuk maar daar hebben we niks aan, net zo min als toen die keer dat de waarzegster zei: "binnenkort heb je pech". En verdomd, ging een dag later het stoplicht niet net op rood toen ik eraan kwam? Echt waar, ik zweer het je, die waarzegster wist precies wat er ging gebeuren... Oftwel, als je het maar lekker vaag houd dan krijg je altijd gelijk.
  maandag 1 oktober 2012 @ 11:23:46 #79
385610 Noordpool
Winterfanaat
pi_117458255
Simon Keeling's winterverwachting. (Groot-Brittannië)

As always, these predictions are based on my research into long-range UK weather patterns and various influencing factors, to give a general overview of the season ahead, and also pinpointing a few ‘watch periods’ where there is an enhanced likelihood of ‘interesting’ weather. The details described here are putting some ideas to the test, and will be interesting to see if they have any accuracy throughout this season. More specific ideas for each upcoming month will be posted nearer the time, so keep up to date with these blogs!

Summary: A wet and stormy autumn, with gales and flooding likely in the west and south-west, generally quite mild. A stormy start to winter, with threat of coastal flooding from high seas, but then a period of significant cold and snow possible.

OCTOBER:
1-7 OCT:
A mixed start to the month, with periods of rain and heavy squally showers mixed in with some brighter days during the first 7 days.Generally cool and unsettled, with west to north-westerly winds. Some quite lively showers for many parts of the UK, with some heavier spells of rain in the west and north-west of the UK.

8-18 OCT
High pressure in the south and south-west should try and feed warmer air towards the UK during the middle of the month, and if the airflow swings further to the south some warm days into the 20s may appear, although upper teens seems generally more likely. More unsettled in the north-west with stronger winds, drier and brighter in the south-east. By the end of this period southern Britain more likely to turn unsettled, with rain trying to affect most areas, possibly paving the way for a pretty unsettled second half of the month.

19-31 OCT
Low pressure likely to be a regular feature of late October, and could become anchored in the south-west through this period. Becoming increasingly unsettled during the final 10 days, with heavy rain and gales bringing problems by the end of the month. Wales and the south-west looking particularly vulnerable to flooding by late October. North-eastern Britain may turn quite cold by the last week of the month, with some early snow over northern mountains and hills.
WATCH PERIOD: 25-30 OCT: HEAVY RAIN & GALES – Esp. SW UK

NOVEMBER:

A month of two halves for temperatures. There could be some quite mild or even warm days early in the month with frequent south to south-westerly airflows. Drier in the east and south-east of the UK, but the risk of very heavy rain over Wales, north-west England and Scotland, bringing renewed risk of flooding. WATCH PERIOD: 10-16 NOV: WET IN THE WEST

Becoming much colder after mid-month with more frequent northerly winds and the risk of snow in the north and east of the UK. This initial spell of cooler weather would be unlikely to last too long, as westerly winds would return by the end of the month.
WATCH PERIOD: 20-25 NOV: COLD SNAP – SNOW RISK

DECEMBER:

A fairly mild beginning to the month, with west or south-westerly airflows bringing frequent wind and rain to the north-west of the UK in particular. This may ramp up into significant storms during the early part of December, with severe gales and flooding rainfall, with high seas threatening coastal flooding. If storm systems cut further south, then snowfall becomes increasingly likely.
WATCH PERIOD: 8-14 DEC: STORMY, FLOODING NW UK, GALES AND HIGH SEAS

The positioning of high pressure systems will become crucial through the middle of the month, because this is where a true spell of significant winter weather may develop. Obviously at this stage it is very difficult to pinpoint exact patterns and timings, but there is a realistic threat of a sustained cold and snowy period from mid-December onwards, lasting through Christmas and into the first part of January. Extremely cold temperatures and problems with snow, with easterly air dominating northern Europe for a period as blocking high pressure becomes established over Scandinavia and north of the UK. I just have a question mark about when this period begins, whether it really gets going in December or is more centred on January. It will require close attention as we get nearer the time, but there looks to be scope for troublesome cold weather in this period. WATCH PERIOD: 18 DEC ONWARDS: COLD AND SNOW

EARLY 2013:
A milder spell develops for a time after this potential freeze-up, so winter may disappear for a while, but later January and into February could see strong storms getting mixed in with cold northerly air, bringing the risk of blizzard conditions across the north of the UK as gales and snow combine, but cold periods would be shorter and mixed in with milder westerly weather.

www.weatherweb.net/wxwebtvreporter.php?ID=473
pi_117460487
Er zijn trends deze zomer, er zijn trends in de herfst en natuurlijk ook in de winter. Persoonlijk vind ik het heel gevaarlijk om een uitspraak te doen (zeker met de recordafname van het ijs op de Noordpool en de eventuele invloed op de jetstream). Daarom is het verstandig om te kijken naar wat de rest zegt en misschien later een uitspraak te doen?

Een nuchtere blik op de winter 2012-2013
  maandag 1 oktober 2012 @ 16:20:37 #81
385610 Noordpool
Winterfanaat
pi_117468096
Hoe groot is de kans op een Elfstedentocht de komende winter?

Hoe groot is de kans dat we de komende winter 2012 – 2013 weer eens een ouderwetse Elfstedentocht tegemoet kunnen zien ? De koude winters van de afgelopen jaren zouden best eens een aanwijzing kunnen vormen dat de Tocht der Tochten er aan zit te komen.

Prognoses voor de komende winter.
Mijn verwachtingen voor de komende winter heb ik verwoord in het artikel “ Wordt de winter 2012- 2013 streng of wordt het een kwakkelwinter?” In dit artikel zijn op grond van onder andere zogenaamde “koudegetallen”, zonnecyclus en zeestromingen de verwachtingen voor de komende winter geanalyseerd. Met name de zonnecyclus, oftewel de activiteit van de zon in grafieken vastgelegd, biedt hoop voor winterliefhebbers. Maar liefst 11 van de 15 Elfstedentochten tot nu toe zijn gehouden op momenten dat er sprake was van relatief weinig activiteit van de zon. En ook nu is er, ondanks een aantal felle uitbarstingen afgelopen voorjaar, sprake van een historisch onnatuurlijke grafiek, welke het aantal zonnevlekken weergeeft. Waar rond 2012 – 2013 sprake zou moeten zijn van een duidelijke top in de grafiek, is die weliswaar zichtbaar, maar in volume slechts half zo groot als normaal. Tot na 2017 zien we normaal gesproken alleen nog maar een afname van de waarden.

Er zijn dan ook hypotheses dat we een langere periode, mogelijk decennia, met weinig zonactiviteit tegemoet kunnen zien. In dit licht bezien doet zich onmiddellijk de vergelijking gelden met de periode tussen ca. 1645 en 1715,ook wel de "kleine ijstijd" genoemd, waarin de zon gedurende tientallen jaren nagenoeg geen activiteit liet zien. In deze periode daalde de gemiddelde temperatuur wereldwijd significant. Afgezien van het weer zijn er overigens nog een aantal factoren, die er wellicht toe bijdragen dat een Elfstedentocht in de toekomst – en wellicht komende winter- tot de mogelijkheden behoort.

Overige factoren
Waar vroeger puur vrieskou moest zorgen voor voldoende ijsdikte om de tienduizenden schaatsers een veilige tocht te kunnen garanderen, zijn er tegenwoordig technieken om knelpunten van een voldoende dikke ijslaag te voorzien; bijvoorbeeld onder bruggen is de ijsdikte vaak een probleem. Om knelpunten in de vorm van open stukken water en wakken te behandelen kan men gebruik maken van zgn. "ïjstransplantatie”. Hierbij worden dikke brokken ijs van elders in het water gebracht, waardoor het water afkoelt en de basis is gevormd voor snelle ijsaangroei.

Maar er zijn meer mogelijkheden om plaatselijk snel een voldoende dikke ijsvloer te realiseren. De meest in het oog springende manier om dit te verwezenlijken is met behulp van “droogijs” , een vaste vorm van CO2, ook wel koolzuursneeuw genoemd. Deze stof zorgt voor een zeer snelle afkoeling tot wel 50 graden onder nul; op onvoldoende dik ijs gestrooid zorgt het droogijs ervoor dat het ijs aan de onderkant snel aangroeit – in een uur wel 2 cm.

Een andere factor die – uiteraard bij voldoende vorst – kan zorgen voor een zo snel mogelijke Elfstedentocht is het via provincie en waterschappen zo gauw mogelijk invoeren van een vaarverbod en het stilleggen van bemalingen, sluizen en stuwen, waardoor het waterpeil zo constant mogelijk blijft en stromingen beperkt blijven. Vorig jaar al zagen we de resultaten van dergelijke gecoördineerde acties, waaronder we ook kunnen rekenen het in een later stadium waar nodig met groot materieel en veel manschappen sneeuwvrij maken van het ijs. Zelfs kunnen in het uiterste geval onbetrouwbare gedeelten in de route vervangen worden door alternatieve routegedeelten. Ook de afgelopen winter kwam een dergelijke noodoplossing nog ter sprake.

Conclusie
Gezien de trend van de winters de afgelopen jaren, zulks mogelijk veroorzaakt door de geringe activiteit van de zon, lijkt een Elfstedentocht de komende winter heel wel mogelijk, mede gelet op de mogelijkheden om knelpunten in de route te behandelen.

Bron: Plazilla
pi_117471484
Er komen steeds meer factoren bij die ons moeten garanderen dat we een strenge winter tegemoet gaan...........

Ik ga nergens van uit en ik merk het wel, dit soort berichten is leuk maar ieder jaar pakken dit soort vervroegde berichten weer verkeerd uit!
Zonder wrijving geen glans
pi_117958310
En, hoe zijn nu de voorspellingen? :)
leven zoals het leven is
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 15:18:27 #84
379794 thats_meh
Wil je een koekje?
pi_118172826
Ik hoop op een koude winter met veeeel sneeuw ~:)
Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
pi_118183412
Even de kaartjes van meteo-service forum gepakt:

Ja hoor, daar is het dan.... Het eerste kaartje met wat sneeuw voor Nederland en België. Ardennen eerste dumpje van het seizoen?

vrijdag 19 oktober 2012 @ 19:57:07 #86
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_118183645
Al die weeridioten roepen in de herfst wat over de winter, streng, kwakkel, etc altijd goed voor je grafkop in de krant en bij 10 zulke gekken heeft er altijd wel 1 gelijk
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_118183767
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 19:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Al die weeridioten roepen in de herfst wat over de winter, streng, kwakkel, etc altijd goed voor je grafkop in de krant en bij 10 zulke gekken heeft er altijd wel 1 gelijk
Die idioten praten over een normale winter daar
pi_119448192
quote:
SPANNENDE ONTWIKKELINGEN ROND DE MAANDWISSELING

Het is (nog) niet vanzelfsprekend dat de ‘neergaande trend’, onder het aan het ECMWF gelieerde ‘ledenbestand’, begin december tot winterweer gaat leiden maar de voortekenen zijn wel hoopvol. Ten noorden van de 60ste breedtegraad lijkt zich namelijk een tamelijk solide gordel van hogedrukgebieden op te bouwen. In de atmosferische bovenkamer bouwt zich bovendien (ten oosten van Groenland) een hogedrukblokkade op terwijl tegelijkertijd Noord-Rusland het verzamelcentrum van koude luchtmassa’s gaat worden. Spannende ontwikkelingen dus!
Gedurende de laatste week van november snoert zich boven West-Europa in een brede hoogtetrog een lagedrukgebied af. De atmosfeer verkilt enigszins maar de lucht is vochtig zodat het vaak bewolkt zal zijn met kans op enige neerslag.
bron: Jan Visser

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2012 22:45:03 ]
pi_119455265
Waar blijft het Elfstedentocht-subforum?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')