abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 september 2012 @ 13:01:27 #51
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_117145159
quote:
1963 en 1956 zijn uitzonderingen, gewoon koude jaren. 2012 is niet echt koud, tot nu toe. Maar het zal me verder worst wezen, ik ga dit jaar de kou ontvluchten.
  Moderator / Redactie Sport zondag 23 september 2012 @ 21:27:56 #52
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_117170473
Bah, ik heb zo'n hekel aan de winter. Ik ben ook snel een koukleum te noemen. Grote hopen sneeuw is wel leuk (mits geen school) maar na een week of twee heb ik het wel gehad, ook die enorme kou maar toch slecht ijs :r
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_117173154
quote:
1s.gif Op zondag 23 september 2012 13:01 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

1963 en 1956 zijn uitzonderingen, gewoon koude jaren. 2012 is niet echt koud, tot nu toe. Maar het zal me verder worst wezen, ik ga dit jaar de kou ontvluchten.
1956 was zeer uitzonderlijk. Koudste maand ooit. 1963 was 3 maanden koud.
v
pi_117201044
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 02:44 schreef Zuidpool het volgende:
Het record aan gesmolten poolijs zorgt er voor dat we mogelijk een extreme winter tegemoet gaan. In de zomers van 2011 en 2007 smolt er ook een maximale hoeveelheid zee-ijs en de daaropvolgende winters staan te boek als erg koud. Dat meldt Trouw.nl.

Die winters koud? in West Europa niet bepaald..

Alleen februari 2012 was koud.

winter 2012

winter 2008
Neil LOVES Carrots!
  maandag 24 september 2012 @ 20:10:18 #55
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_117206186
quote:
10s.gif Op maandag 24 september 2012 18:38 schreef Gitank2 het volgende:

[..]

Die winters koud? in West Europa niet bepaald..

Alleen februari 2012 was koud.

winter 2012

winter 2008
Inderdaad, de winter van 2008 aanhalen als "erg koud", is nogal belachelijk van Trouw. Het was de op-zes-na warmste ooit!
pi_117350743
Grote kans op sneeuwrijke winter

De winter van 2012-2013 wordt koud en mogelijk sneeuwrijk,verklaard de seizoenexpert van Onlineweather. Bovendien is er in het begin van 2013 een grote kans op een Elfstedentocht en moeten we rekening houden met strenge vorst tijdens de nachten. Verder zal er in de komende winter erg veel sneeuw gaan vallen, soms kan het tijdens de sneeuwval ook flink waaien wat sneeuwduinen veroorzaakt.

Luchtfoto van de schaatspret in Nederland tijdens de winter van 2011-2012.

De verwachtingen zijn gebaseerd op afwijkingen op de Noordpool. De temperatuur ligt daar duidelijk boven normaal en de felle kouvoorraad bevindt zich boven Rusland. Deze diepvrieskou zal met aanhoudende noordoosten tot oostenwinden over west Europa gaan verspreiden.

Door het afsmelten van het ijs op de Noordpool is er veel smeltwater vrijgekomen,en heeft zich over de hele wereld verspreidt. Door hogere temperaturen rondom de ijsranden ontstaan er veel minder lagedrukgebieden in dat gebied waardoor de poolwervel veel zwakker wordt. Hogedrukgebieden boven IJsland,met flinke uitlopers naar Finland en Rusland zorgen dan voor een continue koudeaanvoer. Ook wel de Russische beer genoemd.

De maand oktober wordt naar verwachting een halve graad te zacht vergeleken met normaal. De neerslaghoeveelheden zullen normaal zijn. In november kan het voor het eerst behoorlijk koud gaan worden. De echte koudeuitbraak mogen we rond half december gaan verwachten en dan ligt Nederland al snel onder een witte deken. De decembermaand wordt tot 4 graden te koud, januari 4,2 en februari wordt zelft 4,8 c te koud.

Let wel, de winterverwachtingen zijn nooit 100% betrouwbaar. Een plotselinge afkoeling boven de Noordpool kunnen de verwachtingen plotseling de mist in laten gaan, aldus Johny Leys. Maar we gaan er van uit dat we een flinke koude winter mogen verwachten en gemeenten moeten dan ook zorgen dat er voldoende zout voorradig is om verrassingen te voorkomen!

Bron: Onlineweather
pi_117352527
Wat een hoop sensatie om niets. JMA te koud? Eerder te warm. Ook CFS laat een duidelijk beeld zien.... Met een hoop geschreeuw, schreeuwen we de winter alleen maar weg ;)

pi_117357197
Niks aan de hand dus! :P Rustig afwachten, we denken het weer te kunnen voorspellen maar het gaat altijd anders. Al hopen we wel op een mooie koude winter.
  vrijdag 28 september 2012 @ 16:32:12 #59
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_117357257
daar gaan we weer _O-
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_117358772
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 16:30 schreef Jorian29 het volgende:
Niks aan de hand dus! :P Rustig afwachten, we denken het weer te kunnen voorspellen maar het gaat altijd anders. Al hopen we wel op een mooie koude winter.
Hopen mag altijd, zelf doe ik dat ook. Maar om te gaan schreeuwen dat we een enorme strenge winter gaan krijgen en dat we er niet omheen kunnen slaat nergens op. Iedereen heeft het nu al weer over dat gesmolten Noordpoolijs en dat we daarom een koude winter krijgen. Maar wat als de straalstroom noord blijft hangen?? Als ik de berichten nu lees dan wordt het nog extremer dan in 1933, toen was de 11 stedentocht op 16 december verreden.
  vrijdag 28 september 2012 @ 19:41:13 #61
306109 francoisdublanc
Urgent en At your service
pi_117364757
Mensen, wees een beetje aardig voor Zuidpool. Hij is hier nieuw, en wilt gewoon graag (wie niet?) dat er een strenge winter komt. En dit topic gaat erover, dus dan mag dat gewoon.
pi_117366449
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 14:35 schreef Weatherman het volgende:
Wat een hoop sensatie om niets. JMA te koud? Eerder te warm. Ook CFS laat een duidelijk beeld zien.... Met een hoop geschreeuw, schreeuwen we de winter alleen maar weg ;)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Oeh... lagedruk winterweer, ofwel een 2e herfst. :P
  vrijdag 28 september 2012 @ 21:07:02 #63
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_117368499
Hoe vaak is dit soort er komt een strenge winter voorspellingen uitgekomen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_117371015
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 19:41 schreef sonnyspek het volgende:
Mensen, wees een beetje aardig voor Zuidpool. Hij is hier nieuw, en wilt gewoon graag (wie niet?) dat er een strenge winter komt. En dit topic gaat erover, dus dan mag dat gewoon.
Net als dat andere mensen hun mening mogen geven en eventueel in twijfel trekken wat er wordt beweert of wat er verwacht wordt. Meningen verschillen, net als voorspellingen. Maar op zijn minst kan er normaal gedaan worden, kan dat niet, ga je maar elders heen
pi_117372102
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 20:23 schreef DemonRage het volgende:

[..]

Oeh... lagedruk winterweer, ofwel een 2e herfst. :P
Klopt, deze dingen worden helaas verzwegen. Ik verwacht dat december net als vorig jaar gewoon de prullenbak in kan
pi_117372343
De winter vorig jaar was nachts erg koud ja.
Ура для россии
pi_117381369
CFS laat keer op keer veel kou zien in het oosten van Europa en Scandinavie. Daar moet de kou vandaan komen.

pi_117382361
Ik geloof pas in koude winter, als ze in Oktober een warme winter voorspellen!
leven zoals het leven is
pi_117411294
Je kan rijk worden, Zuidpool, als dit alles uitkomt! Een helderziende, voorwaar!
pi_117421235
Vrijwel elk jaar zijn er individuen die zulke voorspellingen doen, ooit zal een keer een weersituatie voordoen puur door kans waardoor er eentje gelijk krijgt. Maar of die dan helderziende is.... :?
pi_117422775
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 01:50 schreef Dawnbreaker het volgende:

wat een triest gedoe elk jaar weer. weet nog goed de topics van vorig jaar waar noobs, amateurweerkundigen en gerenommeerde weermannen een zeer vroege koude winter met al temperaturen van -20 in november verspelde. natuurlijk was het tegenovergestelde waar.

en nu dus weer opnieuw... dus we gaan dit elk jaar doen totdat het per toeval inderdaad vroeg winter is en dan zeker allemaal roepen "ik had het al zien aankomen".

Je haalt de woorden uit m'n mond.....

Maar je ziet zulke voorspelling bij elk jaargetijde... Jaar in en jaar uit
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  zondag 30 september 2012 @ 20:07:06 #72
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_117435579
Optimistisch topic, CFS modellen zijn op langer termijn zeer onbetrouwbaar. Dat komt door het butterfly effect en significantie problemen. Dat in de uitdraaien van nu zeer lage temperaturen zichtbaar zijn kan misschien enkel een trend van een koudere maand weergeven. Maar om nu nou te zeggen dat het -20 C gaat worden op 20 december omdat zoiets nu in een model staat is natuurlijk onzinnig. Ik kan me herinneren dat vorig jaar een temperatuur van -44 C zichtbaar was in een model voor februari 2012. JAMSTEC Modellen geven so far juist een warmere winter helaas...
  zondag 30 september 2012 @ 20:09:01 #73
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_117435666
vorig jaar zou de horrorwinter toch ook al in november beginnen?
uiteindelijk kregen we pas winter in februari
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
pi_117440843
Professor Steve Easterbrook is iemand die klimaatmodellen maakt en hij legt op zijn blog heel helder uit wat de grote verschillen zijn tussen het modelleren van het weer en het klimaat. Als je zijn blog leest wordt ook duidelijk waarom hetzelfde model betrouwbaar het klimaat jaren vooruit kan voorspellen maar niet het weer van over een paar maanden. En waarom we dus de voorspellingen zoals die hier in dit topic op basis van modeluitkomsten gedaan worden met een korrel zout moeten nemen.

Initial value vs. boundary value problems

Weer verwachtingen:
quote:
Good weather forecasts depend upon an accurate knowledge of the current state of the weather system. You gather as much data you can about current temperatures, winds, clouds, etc., feed them all into a simulation model and then run it forward to see what happens. This is hard because the weather is an incredibly complex system. The amount of information needed is huge: both the data and the models are incomplete and error-prone.
Oftwel: kleine fouten in de initiatie van je model (observatie fouten in de huidige toestand van het weer) veroorzaken een steeds grotere cumulatieve fout hoe verder je in te toekomst kijkt. Op een gegeven moment domineren simpelweg de fouten de uitkomst.

Klimaat modellering:
quote:
For understanding climate, we no longer need to worry about the initial values, we have to worry about the boundary values. These are the conditions that constraint the climate over the long term: the amount of energy received from the sun, the amount of energy radiated back into space from the earth, the amount of energy absorbed or emitted from oceans and land surfaces, and so on. If we get these boundary conditions right, we can simulate the earth’s climate for centuries, no matter what the initial conditions are. The weather itself is a chaotic system, but it operates within boundaries that keep the long term averages stable. Of course, a particularly weird choice of initial conditions will make the model behave strangely for a while, at the start of a simulation. But if the boundary conditions are right, eventually the simulation will settle down into a stable climate. (This effect is well known in chaos theory: the butterfly effect expresses the idea that the system is very sensitive to initial conditions, and attractors are what cause a chaotic system to exhibit a stable pattern over the long term)
Oftwel, het klimaat is afhankelijk van de stromen energie in het systeem en zet daarmee de grenzen van het weer. Als je de energiestromen goed hebt volgt een stabiele situatie (het klimaat) vanzelf uit de natuurwetten.
pi_117442365
Enigste is wat we kunnen doen is afwachten, maar neemt niet weg dat we kunnen kijken wat andere landen denken. Het is in ieders geval beter dan dat geschreeuw overal. De ene nog harder dan de andere. Zag ook al sneeuw op 9 oktober voorbij vliegen op twitter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')