Ja, de befaamde sur place van Andy en Contador. Toen waren de verschillen ook tussen de andere toppers behoorlijk beperkt (en dat was in de derde week).quote:Op woensdag 24 oktober 2012 16:36 schreef thettes het volgende:
[..]
hadden we ook niet exact deze aankomst in 2010?
quote:Op woensdag 24 oktober 2012 16:36 schreef thettes het volgende:
[..]
hadden we ook niet exact deze aankomst in 2010?
Zit zeker wat in. Vooral omdat het rond de langste dag isquote:Op woensdag 24 oktober 2012 17:06 schreef Wombcat het volgende:
In juli is het vrij lang licht, zeker tot een uur of half tien.
Hoe laat willen ze wel niet finishen als ze bij kunstlicht willen finishen, 11 uur of zo.
quote:
Half 10 zou het kunnen schemeren rond die datum. Langste dag is een maand eerder...quote:Op woensdag 24 oktober 2012 17:07 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Zit zeker wat in. Vooral omdat het rond de langste dag is
Zonsondergang is 21 juli 2013 21:43.
Trouwens uit:
Wat hoop jij volgend jaar in de Tour te zien?
[..]
Hèhè, eindelijk dat ik dit idee een keer hoor vanuit ASO zelf.quote:Tour 2013 met slechts acht renners per ploeg?
Het aantal renners per ploeg in de Tour de France en de andere grote wielerrondes staat al jarenlang op negen. Vanaf volgend jaar komt daar mogelijk verandering in: uit veiligheidsoverwegingen en om meer open etappes te krijgen, kan het aantal ploegmaats gereduceerd worden tot acht. Dat is woensdag vernomen in de marge van de voorstelling van de 100e Ronde van Frankrijk.
Het idee ligt momenteel ter studie voor bij de Internationale Wielerunie UCI. "We zouden alvast niet rouwig zijn om een renner minder per ploeg. Eerst en vooral omwille van de veiligheid, daarnaast omdat de wedstrijd zo ook wat minder gesloten zou zijn", vertelde tourbaas Christian Prudhomme.
De Fransman toonde zich een stuk minder enthousiast over een vermindering van het aantal ploegen, momenteel 22 in La Grande Boucle. Daar zouden vooral Franse teams het slachtoffer van kunnen worden. "Er is een link nodig met de landen waar je koerst. In de wedstrijden die wij organiseren, spelen we altijd in op de nationale voorkeur: Franse ploegen in Frankrijk, Belgische in België", aldus nog Prudhomme.
Sportwereld
De OS duurt geen drie weken. Met een beetje pech hou je in de Tour niemand over als je met z'n vijven begintquote:Op woensdag 24 oktober 2012 19:21 schreef LeTourdeFrance het volgende:
Wat mij betreft mag het teruggebracht worden naar vijf renners per ploeg, dat leverde tijdens de OS een leuke koers op.
Survival of the fittest.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 19:24 schreef Pino112 het volgende:
[..]
De OS duurt geen drie weken. Met een beetje pech hou je in de Tour niemand over als je met z'n vijven begint
Het lijkt erop dat het sprinten, klimmen of tijdrijden is, en de 'originele' ritten, zoals die er de vorige jaren waren naar bijv.Boulogne-sur-Mer of Mende ontbreken.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 15:34 schreef DeeBee het volgende:
Toch wel wat veel sprintritten weer ja, er hadden nog wel 1 of 2 heuvelritten ingemogen.
Maar het parcours ziet er niet slecht uit voor de Tour, die ene tijdrit lijkt ook flink lastig te worden, goede 30 kilometer waarvan een kilometer of 12 klimmen, dat is geen standaardritje!
ER zijn weinig of nauwelijks etappes voor types als Gilbert en Sagan.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 21:01 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat het sprinten, klimmen of tijdrijden is, en de 'originele' ritten, zoals die er de vorige jaren waren naar bijv.Boulogne-sur-Mer of Mende ontbreken.
Al bij al is het natuurlijk wel een prima parcours, waarbij zo'n beetje alle mooie regio's van Frankrijk aan bod komen.
En volgens mij hoord ik Prudhomme tijdens de presentatie zeggen dat er een technische afdaling inzit.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 00:23 schreef TheArt het volgende:
In de tijdrit van Embrun naar Chorges zitten 2 klimmen. De eerste is 5,5 km. aan 5,2% (steilste deel is 2 km. lang aan 8%) en de tweede is 7,5 km. aan 5,4% (met stukken van 9%).
quote:Op donderdag 25 oktober 2012 00:23 schreef TheArt het volgende:
In de tijdrit van Embrun naar Chorges zitten 2 klimmen. De eerste is 5,5 km. aan 5,2% (steilste deel is 2 km. lang aan 8%) en de tweede is 7,5 km. aan 5,4% (met stukken van 9%).
Wow dat wordt dan wel een serieuze tijdrit. Begreep met mijn middelbare school Frans dat Pesheux (=elk jaar verantwoordelijk voor het parcours), nog nooit zo'n lastige tijdrit had uitgezet.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 17:40 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En volgens mij hoord ik Prudhomme tijdens de presentatie zeggen dat er een technische afdaling inzit.
Nee, 'gewoon' Bédoin.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 09:38 schreef Blik het volgende:
Mont Ventoux vanuit Malaucene? De "makkelijke" kant dus?
Het bos is wel redelijk killing tijdens warme en windstille omstandighedenquote:Op vrijdag 26 oktober 2012 16:27 schreef thettes het volgende:
Malaucene is trouwens amper makkelijker in mijn ervaring hoor. Onregelmatiger en uiteindelijk heb je slechts een kilometertje meer om dezelfde hoogte te bedwingen.
Volgens Climbbybike zelfs een kilometertje minder, maar ook iets minder hoogtemeters.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 16:27 schreef thettes het volgende:
Malaucene is trouwens amper makkelijker in mijn ervaring hoor. Onregelmatiger en uiteindelijk heb je slechts een kilometertje meer om dezelfde hoogte te bedwingen.
Vanaf het chalet is het toch dezelfde beklimming, of is dat vanaf de derde kant?quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 18:05 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Volgens Climbbybike zelfs een kilometertje minder, maar ook iets minder hoogtemeters.
Bedoin:
Average grade: 7.1 %
Length: 22.7 km
Height start: 290 m
Height top: 1912 m
Elevation: 1622 m
Maximum: 11 %
Malaucene
Average grade: 7.2 %
Length: 21.2 km
Height start: 377 m
Height top: 1912 m
Elevation: 1535 m
Maximum: 12 %
Mijn ervaring is trouwens dat ik vrijwel dezelfde tijd nodig had voor de beklimmingen, dus qua moeilijkheidsgraad maakt het weinig uit idd. Vanaf Malaucene zit een vrij lang stuk van 12%, redelijk dicht tegen de top aan. Da's best killing (bergaf kun je daar lekker snel)
Vanaf Bedoin en Sault zit je bij de chalet op dezelfde ja. Malaucene is de derde.quote:Op maandag 29 oktober 2012 09:20 schreef Blik het volgende:
[..]
Vanaf het chalet is het toch dezelfde beklimming, of is dat vanaf de derde kant?
ok, duidelijkquote:Op maandag 29 oktober 2012 09:22 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Vanaf Bedoin en Sault zit je bij de chalet op dezelfde ja. Malaucene is de derde.
Chalet Reynard bedoel je? Nee, juist niet, daar kom je vanaf Bedoin langs.quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:49 schreef thettes het volgende:
Bij malaucene kom je langs het skistation, waar Parijs-Nice finishte toen Gesink daar in het geel kwam.
Nee, mont serein.quote:Op maandag 29 oktober 2012 18:56 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Chalet Reynard bedoel je? Nee, juist niet, daar kom je vanaf Bedoin langs.
quote:Contador niet zeker van plaats in Tour
Alberto Contador is erop gebrand om volgende zomer zijn rentree maken in de Tour. Maar zijn team is nog lang niet zeker van een WorldTour-licentie en de organisatoren willen hem geen wildcard garanderen. ‘Kan ik me niet deftig voorbereiden, dan hoeft het voor mij niet meer', dreigt de Spanjaard.
Toen hij begin dit jaar alsnog geschorst werd voor zijn veelbesproken clenbuterolcontrole, verloor Alberto Contador (29) onder meer zijn Touroverwinning van 2010. ‘Onrechtvaardig', vond hij dat, hoewel hij begin deze week pleitte voor een absolute nultolerantie in het wielerpeloton. De Madrileen rekent erop dat hij er eind juni bij is op Corsica, wanneer de honderdste Ronde van Frankrijk van start gaat. De kans lijkt groot dat het hem lukt, maar er vallen nog enkele obstakels te ruimen.
Wachtkamer
Omdat Contador net terugkeerde uit een schorsing van twee jaar, kwamen de punten die hij scoorde als eindwinnaar van de jongste Vuelta niet in aanmerking voor de sportieve ranking die de licentiecommissie van de UCI gebruikt om de vergunningen voor de WorldTour uit te reiken. Saxo-Tinkoff belandde erop de twintigste plaats, met de hakken over de sloot om te voldoen aan het sportieve criterium voor het hoogste wielertoneel. Vandaar dat Bjarne Riis gevraagd werd om een woordje uitleg te komen geven en zijn team in de wachtkamer van de WorldTour bleef. Net als Lotto-Belisol overigens, maar Marc Sergeant hoeft zich in principe geen zorgen te maken. Op 10 december hakt de UCI de knoop door.
Volgens de tamtam van het peloton gaat het voor de laatste licentie tussen het Nederlandse Argos-Shimano en Saxo-Tinkoff. Dat Riis er door Tyler Hamilton van beschuldigd wordt dat hij hem in contact bracht met dopingarts Eufemiano Fuentes zal hem daarbij niet helpen. Behalve de sportieve hanteert de licentiecommissie immers ook ethische, financiële en administratieve criteria.
Achterpoortje
Vist Saxo-Tinkoff naast de WorldTour, dan blijft er nog het achterpoortje van de wildcards. Begin april van volgend jaar verstuurt Tourorganisator ASO traditiegetrouw vier invitaties voor het grote zomerfeest. Drie daarvan zijn in principe al bepaald. Die gaan – net als voor de jongste editie – naar de drie Franse continentale profformaties: Europcar, Cofidis en Sojasun. Blijft er nog eentje over. Voor Saxo dus, met tweevoudig eindlaureaat Contador als doorslaggevend argument?
Maar Saxo is niet de enige kandidaat. Het Colombiaanse Colombia-Coldeportes bijvoorbeeld stuurde vorige maand niet voor niets een vertegenwoordiging naar de Tourpresentatie. Zouden ze in Parijs niet dromen van een terugkeer van de rumoerige Zuid-Amerikanen? Nazaten van Herrera, Parra en de luidruchtige radio- en televisieploegen van RCN en Caracol. Een nieuwe markt, kortom.
Afgaande op een interview met France 2 lijkt zo'n wildcard Alberto Contador hoe dan ook niet te zinnen. ‘Ik wil naar de Tour, maar niet als ze me dat pas twee maanden vooraf komen vertellen. Je moet je deftig kunnen voorbereiden, de aanloop met je ploeg plannen. Als ik ga, is het om te winnen. Kan ik me niet op een deftige manier klaarstomen, dan denk ik niet dat ik ga.'
Bij ASO zijn ze niet meteen onder de indruk. ‘We beloven niks, aan niemand', reageert woordvoerder Fabrice Tiano. ‘Het is eerst aan de UCI om te beslissen over de licenties voor de WorldTour, die automatisch startrecht geven in de Ronde. Hoe dan ook zijn we niet zinnens om onze criteria bij het verdelen van de wildcards aan te passen ten voordele van Alberto Contador of van wie dan ook.'
quote:Rabobank trekt steun voor Tourstart Utrecht in
De steun voor de Tourstart in Utrecht brokkelt af. De Rabobank wil na alle dopingperikelen niets meer te maken hebben met de professionele wielersport. Ook bij de provincie Utrecht verdwijnt de animo.
Rabobank was jarenlang een belangrijke partner voor de gemeente Utrecht in de Tourlobby. Nadat de bank zich eind 2012 al terugtrok uit de professionele wielersport, besluit de bank nu ook de steun voor de Tourstart in te trekken. Dat bevestigt de bank aan het AD.
'Wij zijn gestopt met de sponsoring van de professionele wielerploeg vanwege alle dopingperikelen. Dat is ook de reden waarom wij geen steun meer verlenen aan de Tourstart in Utrecht,' reageert Heleen Crielaard, hoofd sponsoring. Rabobank zou de Tourstart financieel ondersteunen. Over de hoogte van het bedrag moest nog gesproken worden.
Niet alleen bij de Rabobank is de trek in een Tourstart verdwenen. Ook gedeputeerde Ralph de Vries van de provincie Utrecht ziet geen heil meer in het binnenhalen van het grootste wielerevenement van de wereld. 'Na alle dopingbekentenissen snap ik niet dat de gemeente Utrecht nog steeds de start van de Tour de France wil binnenhalen,' zo liet hij deze week weten via Twitter.
De gemeente blijft achter de kandidatuur staan om de Tourstart binnen te halen in 2015 of 2016. Burgemeester Wolfsen zegt de dopingontwikkelingen nauwgezet te volgen, maar ziet geen reden af te zien van de kandidatuur. Het afhaken van de Rabobank is geen reden voor de gemeente om van koers te wijzigen. 'Wij geloven in een schone wielersport met een nieuwe generatie.'
Volgens Wolfsen is Utrecht nog steeds de grote kandidaat voor een Grand Départ in 2015 of 2016.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |