Het gaat dan ook met name om het ontbreken van een goede overgangsregeling, waardoor vele duizenden studenten nu buiten hun schuld om buiten proportioneel gestraft worden. Velen enkel omdat ze in een ver verleden een verkeerde studie hebben gekozen, of zo stom zijn geweest om door te studeren.quote:Op donderdag 13 september 2012 16:28 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ben een ex-student die vindt dat een hogere prijs voor extra jaren studie niet raar is.
Je krijgt eem jaar extra om te doen wat je wilt, wil je het langer doen kost het je alleen meer geld.
Is geen boete, is gewoon de kostprijs betalen. Misschien kun je je studie afmaken bij de LOI of OU als je per se niet aan een studietempo wilt houden.
Overigens het argument van ontplooien doet me niet, van de 70% langstudeerders op mijn studie was 99% gewoon aan het flierefluiten of lekker aan het werk. Gewoon geen zin dus.
Het mooie is dat als je waar dan ook je ding niet op tijd doet er altijd consequenties zijn, waarom niet tijdens het studeren? Motivatie en planning zijn later best nuttige eigenschappen.
Hoe weet je dat de boete die kostprijs is?quote:Op donderdag 13 september 2012 16:28 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ben een ex-student die vindt dat een hogere prijs voor extra jaren studie niet raar is.
Je krijgt eem jaar extra om te doen wat je wilt, wil je het langer doen kost het je alleen meer geld.
Is geen boete, is gewoon de kostprijs betalen.
Daar zit wat in. Maargoed, zo'n overgang was er ook niet toen vorig jaar de overdrachtsbelasting verlaagd werd en ik 4 weken te vroeg gekocht had en zo een kleine 20k teveel voor ons huis betaalde. Die dingen gebeuren.quote:Op donderdag 13 september 2012 17:11 schreef Devz het volgende:
[..]
Het gaat dan ook met name om het ontbreken van een goede overgangsregeling, waardoor vele duizenden studenten nu buiten hun schuld om buiten proportioneel gestraft worden. Velen enkel omdat ze in een ver verleden een verkeerde studie hebben gekozen, of zo stom zijn geweest om door te studeren.
Het heeft dus in de meeste gevallen weinig met studietempo te maken.
Hoe weet jij dat het niet de kostprijs is? Kijkende naar particuliere opleidingen zou dat best nog een veelvoud van het huidige bedrag kunnen zijn. Per jaar. Per student.quote:Op donderdag 13 september 2012 17:47 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Hoe weet je dat de boete die kostprijs is?
Die dingen gebeuren, maar het gaat nergens over. Mensen die van studie zijn gewisseld e.a. moeten nu een boete betalen. Een boete impliceert dat je iets niet goed gedaan hebt. In vele gevallen hebben deze mensen, waaronder ik, niets fout gedaan. We wisten niet dat je iets fout kón doen, nu wel, maar 3 jaar geleden niet. Daarom is het missen van een overgangsregeling moreel onverantwoord. De regering heeft de boete gewoon nodig om de onderwijsbegroting te dekken. Ze zijn er maar zat blij mee dat zoveel studenten nu lang aan het studeren zijn, komen ze toch nog aan het geld.quote:Op donderdag 13 september 2012 18:55 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Daar zit wat in. Maargoed, zo'n overgang was er ook niet toen vorig jaar de overdrachtsbelasting verlaagd werd en ik 4 weken te vroeg gekocht had en zo een kleine 20k teveel voor ons huis betaalde. Die dingen gebeuren.
De waaier aan (ex)-studenten is nogal breed: van HBO-communicatue tot WO-wiskunde, van HBO- knutseltherapie tot WO-werktuigkunde. Wat mij betreft hebben enkel die studenten die een opleiding hebben gevolgd waarbij de uitloop relatief groot is en die zelf met hard werken hun opleiding op tijd hebben afgerond recht van spreken.quote:Op donderdag 13 september 2012 16:28 schreef NiGeLaToR het volgende:
Uit welke berekeningen blijkt dat volgens jou?quote:Je krijgt eem jaar extra om te doen wat je wilt, wil je het langer doen kost het je alleen meer geld.
Is geen boete, is gewoon de kostprijs betalen.
Het woordje misschien heb jij juist gekozen aangezien de OU slechts een klein aantal opleidingen aanbiedt en juist veel van de interessantste opleidingen niet door de OU worden aangeboden. Bovendien is een papiertje van de OU minder waard dan een van een universiteit om over de LOI nog maar te zwijgen.quote:Misschien kun je je studie afmaken bij de LOI of OU als je per se niet aan een studietempo wilt houden.
Jij bent zo simplistisch dat jij daarom die 1% dat ook niet gunt?quote:Overigens het argument van ontplooien doet me niet, van de 70% langstudeerders op mijn studie was 99% gewoon aan het flierefluiten of lekker aan het werk. Gewoon geen zin dus.
Die consequenties waren er al lang en ze waren al lang fors:quote:Het mooie is dat als je waar dan ook je ding niet op tijd doet er altijd consequenties zijn, waarom niet tijdens het studeren?
Aangezien jij zo stellig en stoutmoedig beweert dat de kosten zo hoog zouden zijn moet jij het aantonen.quote:Op donderdag 13 september 2012 18:55 schreef NiGeLaToR het volgende:
Hoe weet jij dat het niet de kostprijs is? Kijkende naar particuliere opleidingen zou dat best nog een veelvoud van het huidige bedrag kunnen zijn. Per jaar. Per student.
1) ik stel een vraag, jij trekt een rare conclusiequote:Op donderdag 13 september 2012 18:55 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat het niet de kostprijs is? Kijkende naar particuliere opleidingen zou dat best nog een veelvoud van het huidige bedrag kunnen zijn. Per jaar. Per student.
Dat is als het ware een korting, dit is een boete met terugwerkende kracht. Zit wel een belangrijk verschil in.quote:Op donderdag 13 september 2012 18:55 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Daar zit wat in. Maargoed, zo'n overgang was er ook niet toen vorig jaar de overdrachtsbelasting verlaagd werd en ik 4 weken te vroeg gekocht had en zo een kleine 20k teveel voor ons huis betaalde. Die dingen gebeuren.
Ik heb er altijd moeite mee om dat te geloven, zeker voor studies waarbij veel stage gelopen moet worden. Maar goed ik heb zelf ook geen cijfers.quote:Hoe weet jij dat het niet de kostprijs is? Kijkende naar particuliere opleidingen zou dat best nog een veelvoud van het huidige bedrag kunnen zijn. Per jaar. Per student.
Dan nog is het 1% van 70%quote:Op donderdag 13 september 2012 19:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jij bent zo simplistisch dat jij daarom die 1% dat ook niet gunt?
Bovendien was dat bij de door jou gevolgde opleiding misschien het geval, bij veel andere opleidingen is dat anders. Bij mijn opleiding heeft ongeveer 15-20% alles gehaald in het eerste jaar.
Ik hoef het niet te betalen, maar betaal gewoon nog een jaar of 8 mijn eigen studie terug aan DUO. En was nog op tijd klaar ook. Toch een 'boete'.quote:Op donderdag 13 september 2012 19:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Aangezien jij zo stellig en stoutmoedig beweert dat de kosten zo hoog zouden zijn moet jij het aantonen.
1)quote:Op donderdag 13 september 2012 19:34 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
1) ik stel een vraag, jij trekt een rare conclusie
2) Bovendien wordt er hier aangegeven wat de kostprijs is: http://www.stcau.nl/wordpress/?page_id=33
3) jammer dat je geen antwoord op de vraag geeft
Op die manier kun je alles wel een boete noemen. Met terugwerkende kracht is wellicht niet terecht, maar dat je meer betaalt als je er langer over wilt doen vind ik in concept niet verkeerd. Hele gedoe over studeren is dan alleen nog voor de elite vind ik kansloos - als je in het normale tempo + eventueel een jaar uitloop je studie doet is er niets aan de hand? Alsof mensen met weinig geld er altijd zoveel langer over doen - ik denk dat het vooroordeel eerder andersom is - ik was flink gemotiveerd mijn studie te halen, wilde het per se beter doen dan waar ik vandaan kwam.quote:Op donderdag 13 september 2012 20:51 schreef Devz het volgende:
[..]
Dat is als het ware een korting, dit is een boete met terugwerkende kracht. Zit wel een belangrijk verschil in.
Ik vind het idee achter de boete ook niet slecht, maar de boete is wel een verkeerd middel. Het is simpelweg een straf voor langer studeren. Ik vind het goed van je dat je het zo gedaan hebt, maar deze optie staat niet voor iedereen open. Nog los van de onrechtvaardigheid (lees: niet per se onrechtmatigheid) van het terugwerkende kracht-gedeelte, waar we het over eens kunnen zijn denk ik, is de boete/maatregel een botte bijl waarbij ook 'onschuldigen' worden geraakt. En elke onschuldige is er wat mij betreft één te veel (i.t.t. de utilitaristische redenering van de VVD).quote:Op donderdag 13 september 2012 21:30 schreef NiGeLaToR het volgende:
Dat had ik ook wel gewild en was toen ook niet mogelijk. Prestatiebeurs is daarin onveranderd, de bedragen zijn alleen hoger. Sterker nog, ik kreeg alleen prestatiebeurs over de eerste 4 jaar en alles wat je langer duurt mocht ik lenen. Heb dan ook gekozen voor een baan na mijn eerste titel en heb mijn 2e titel gehaald tijdens mijn werk in de avonduren. Misschien hebben mensen die echt twee opleidingen willen doen dat niet nodig. Misschien begrijp ik de 'boete' verkeerd, maar ik zie daarin geen wezenlijk verschil.
Wat was het collegegeld?quote:Op donderdag 13 september 2012 21:30 schreef NiGeLaToR het volgende:
Heb dan ook gekozen voor een baan na mijn eerste titel en heb mijn 2e titel gehaald tijdens mijn werk in de avonduren.
25k + 4,5k aan extra kosten en materiaal. ¤29.500,-quote:Op donderdag 13 september 2012 22:04 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Wat was het collegegeld?
(dus gewoon een vraag he)
Het verschil met toen en nu is dat jij het dubbele moest betalen (als jij voor een opleiding had gekozen waarvoor het gewone collegegeld gold) omdat je twee keer zo lang nodig had voor de opleiding terwijl de mensen nu al snel het viervoudige betalen met dank aan twee boetes die samen 6200 Euro koste. Je kan nu eenmaal niet drie bachelorjaren in vier jaar tijd afronden of 2 masterjaren in drie jaar tijd afronden wanneer je 24 uur per week werkt! Het collegegeld zou lager moeten zijn voor mensen die in deeltijd studeren, het zou niet vier keer zo hoog moeten zijn.quote:Op donderdag 13 september 2012 21:30 schreef NiGeLaToR het volgende:
Dat had ik ook wel gewild en was toen ook niet mogelijk. Prestatiebeurs is daarin onveranderd, de bedragen zijn alleen hoger. Sterker nog, ik kreeg alleen prestatiebeurs over de eerste 4 jaar en alles wat je langer duurt mocht ik lenen. Heb dan ook gekozen voor een baan na mijn eerste titel en heb mijn 2e titel gehaald tijdens mijn werk in de avonduren. Misschien hebben mensen die echt twee opleidingen willen doen dat niet nodig. Misschien begrijp ik de 'boete' verkeerd, maar ik zie daarin geen wezenlijk verschil.
quote:Op maandag 17 september 2012 13:37 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Maar ehm, ik schrijf me gewoon per 1 november in voor mijn 6e bachelorjaar en ik heb geen probleem?
Dat ben je wel redelijk genaaid zeg als je voor je bachelor nog maar één vak moet die alleen in het laatste blok van het collegejaar gevolgd kan wordenquote:Op maandag 17 september 2012 14:37 schreef Steven184 het volgende:
[..]![]()
Dat kon bij ons al niet. Voor 1 september en anders mocht je gewoon een jaar niet studeren.
Dan kijk je dus nu naar mij, ik heb dat probleem (En wel al mijn twee masters afgerond hebben)quote:Op maandag 17 september 2012 15:11 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Dat ben je wel redelijk genaaid zeg als je voor je bachelor nog maar één vak moet die alleen in het laatste blok van het collegejaar gevolgd kan worden. Harde knip en langstudeermaatregel zijn geen ideale combinatie...
Dat lijkt me een understatement. De regels zijn dom en zelfs contraproductief.quote:Op maandag 17 september 2012 15:11 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Dat ben je wel redelijk genaaid zeg als je voor je bachelor nog maar één vak moet die alleen in het laatste blok van het collegejaar gevolgd kan worden. Harde knip en langstudeermaatregel zijn geen ideale combinatie...
en sommigen willen langer studeren en zijn bereid daarvoor 1700 per jaar extra.te betalen. dus je betaalt al meer als je langer studeert, je hebt het over de situatie voordat de boete bestond? nu het verschil tussen 1700 en 4700 en met terugwerkende kracht is gewoon een manier om snel veel geld te halen van mensen die dit niet kunnen ontwijken. Want over 2-3 jaar heb je geen langstudeerders meer. Die zullen nu expres uitschrijven tussentijds om de boete te ontwijken. En de enige die dus eigenlijk wordt geraakt zijn de mensen die 2 studies willen doen, de mensen die één studie doen kunnen de boete makkelijk ontwijken door sabbaticals.quote:Op donderdag 13 september 2012 21:02 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Op die manier kun je alles wel een boete noemen. Met terugwerkende kracht is wellicht niet terecht, maar dat je meer betaalt als je er langer over wilt doen vind ik in concept niet verkeerd. Hele gedoe over studeren is dan alleen nog voor de elite vind ik kansloos - als je in het normale tempo + eventueel een jaar uitloop je studie doet is er niets aan de hand? Alsof mensen met weinig geld er altijd zoveel langer over doen - ik denk dat het vooroordeel eerder andersom is - ik was flink gemotiveerd mijn studie te halen, wilde het per se beter doen dan waar ik vandaan kwam.
Dan word je volgens mij gewoon uitgeschreven hoor.quote:Op dinsdag 18 september 2012 17:39 schreef MoriniStylr het volgende:
MIsschien even bellen of je geld snel naar je spaarrekening overzetten. Van een kale kip kan je niet plukken he.
quote:Op dinsdag 18 september 2012 21:26 schreef Morera het volgende:
[..]
Dan word je volgens mij gewoon uitgeschreven hoor.
Het zal echt niet na één maand aan wanbetaling zo drastisch zijn. Aan de RU en UU moet je binnen 2 weken langskomen om het verschuldigde bedrag te pinnen. Daarna wordt je inschrijving wel opgeschort, inderdaad.quote:Op dinsdag 18 september 2012 22:04 schreef Dos37 het volgende:
Ik denk dat je een incasso bureau achter je aan krijgt en die kosten ook op je verhaald worden.
Precies ;-)quote:Op woensdag 19 september 2012 01:03 schreef Mss het volgende:
Ah oké. In jouw geval zou ik het risico dan niet lopen en het een maandje ergens lenen!
Voorkomen is beter dan genezen maar mocht het toch ooit verkeerd lopen dan is het goed dat je dit even gelezen hebt zodat je je geen oor aan laat naaien: http://www.antwoordvoorbe(...)elijke-incassokostenquote:Op dinsdag 18 september 2012 22:04 schreef Dos37 het volgende:
Ik denk dat je een incasso bureau achter je aan krijgt en die kosten ook op je verhaald worden.
http://www.mareonline.nl/(...)ers-onterecht-beboetquote:‘Deeltijders onterecht beboet’
Onenigheid over meetellen eerdere studiejaren
Veel deeltijdstudenten die vóór hun huidige studie, te rekenen vanaf 1991, al een andere studie volgden en daardoor een langstudeerboete krijgen, hebben volgens studentenorganisaties ISO, LSVb en LKvV goede redenen om daartegen bezwaar te maken.
Staatssecretaris voor het hoger onderwijs, Halbe Zijlstra, rekent de jaren die zij reeds op deze wijze eerder gestudeerd hebben mee. En dat gaat in tegen het vonnis van de rechter van afgelopen juli en spoort met name niet met de tekst van de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) die werd ingevoerd om uitvoering te geven aan het vonnis .De organisaties roepen dan ook deeltijdstudenten die de boete vanwege eerdere inschrijvingsjaren hebben gekregen op om bezwaar te maken.De organisaties stapten naar de rechter om de maatregel als geheel tegen te houden. Dat lukte niet. ‘Maar de rechter vond het wel onredelijk dat deeltijdstudenten wat betreft het aantal jaren dat zij boetevrij mogen studeren over één kam werden geschoren met voltijdstudenten’, zegt de Leidse hoogleraar staats- en bestuursrecht en advocaat, Tom Barkhuysen, die voor kantoor Stibbe de studenten bijstaat.‘Dat moest naar het oordeel van de rechter worden opgelost en uit de uitspraak kan ook worden afgeleid dat jaren besteed aan een eerdere studie voor deeltijdstudenten niet zouden moeten meetellen. Precies dat volgt ook uit de tekst van de genoemde AMvB. In een brief die de staatssecretaris naar de instellingen stuurde na de uitspraak, staat echter dat dergelijke eerdere studiejaren vanaf 1991 wel meetellen. Dat spoort niet met de AMvB terwijl de instellingen de brief volgen. De staatssecretaris houdt ondanks aandringen van de organisaties vast aan het wel meetellen van de eerdere studiejaren.’En wat nu? ‘De organisaties roepen de deeltijdstudenten op om bezwaar te maken tegen de beschikking. En als zij geen beschikking hebben gekregen er een aan te vragen. Uiteindelijk kunnen de bezwaren zo nodig in beroep worden voorgelegd aan het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs.’Uiteraard hopen de organisaties dat een nieuw kabinet de maatregel terugdraait. ‘Dit is in ieder geval de zoveelste episode waaruit blijkt dat de langstudeerregeling vrijwel onuitvoerbaar is.’Op de site langstudeerboete.nu kunnen studenten informatie opvragen over de boete en bezwaarschriften. Ook stellen de organisaties een online zwartboek met klachten samen. En daar is geen gebrek aan. Bij ter perse gaan van deze Mare waren al bijna 450 klachten binnengekomen.
http://www.langstudeerboete.nu/nieuws/quote:Bezwaar mogelijk!
Posted on september 18, 2012 by ISO
Het Landelijk Studenten Rechtsbureau heeft een Steunpunt opgericht waar studenten gratis hulp kunnen krijgen bij het tijdigindienen van bezwaar tegen de langstudeerboete. Normaal gesproken dient er in het bestuursrecht een beschikking te worden verzonden, voordat je bezwaar kunt maken. Een officiële beschikking is een brief van de onderwijsinstelling waarin het te betalen collegegeld staat genoemd en waarin staat aan wie en binnen welke termijn je bezwaar kunt maken. In de meeste gevallen wordt er aan studenten echter alleen een bericht op Studielink getoond dat de boete moet worden betaald. Hierdoor lijkt het alsof er geen bezwaar gemaakt kan worden, maar dit kan wel degelijk. Iedere student die geen officiële beschikking heeft gehad,kunnen toch – binnen zes weken nadat het digitale bericht via Studielink is verstuurd - bezwaar maken tegen de langstudeerboete. Studenten die wel een beschikking hebben ontvangen kunnen binnen zes weken na verzending van de brief bezwaar aantekenen. Studenten die gebruik willen maken van hulp bij het schrijven van een bezwaarschrift kunnen via www.lsr.nl het intakeformulier opsturen naar het Steunpunt Langstudeerboete. Voor vragen kan ook contact worden opgenomen met 030 -233 1644 of via info@lsr.nl .
Volgens mij zijn mijn 6 weken al lang om..quote:Op woensdag 19 september 2012 20:40 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
http://www.langstudeerboete.nu/nieuws/
Niet geschoten is altijd mis. Als je echt een goed verhaal hebt kan het zelfs de boete omzeilen.quote:
Laten we eerst nog maar eens wachten met wat de formatieonderhandelingen ons brengenquote:Op vrijdag 21 september 2012 20:46 schreef Repelsteeltju het volgende:
Zullen wij die onder de langstudeerregeling vallen tegelijkertijd ook onder het te verwachten sociale leenstelsel vallen? Een klasgenoot van mij zei dat ik ze apart zou moeten zien, maar het lijkt me moeilijk uit te leggen dat studenten die beginnen in pak 'm beet 2014 onder de zowel de regeling als het stelsel vallen en studenten die een jaar later beginnen alleen nog maar onder het leenstelsel vallen.
Bron: fok! chat met Halbe Zijlstraquote:Een sociaal leenstelsel moet eerst wettelijk geregeld worden en dat duurt twee jaar. Studenten die aan een studie beginnen per september 2014 zullen dan met een sociaal leenstelsel te maken krijgen en niet meer met de langstudeermaatregel. Studenten die voor 1 september 2014 met een studie zijn begonnen blijven onder de langstudeermaatrgel vallen en krijgen niet te maken met een sociaal leenstelsel. Als een student geneeskunde bijvoorbeeld op 1 september 2013 begint met de studie, dan heeft hij 3 jaar bachelor en 1 jaar uitloop, daarna 3 jaar master en 1 jaar uitloop en valt hij in het negende jaar (2022) onder het verhoogde collegegeld vanwege de langstudeermaatregel.
Dat is inderdaad hoe de regeling er nu uitziet. Noem me een optimist maar ik heb toch ook nog een beetje hoop dat er voor volgend collegejaar iets veranderd kan worden. Pvda is een van de grootste tegenstanders. Mocht cda nog bij de coalitie komen dan heeft Buma nog heel wat goed te maken en d66 is ook een groot tegenstander.quote:Op vrijdag 21 september 2012 21:21 schreef gracee het volgende:
[..]
Bron: fok! chat met Halbe Zijlstra
Dank hiervoor.quote:Op vrijdag 21 september 2012 21:21 schreef gracee het volgende:
[..]
Bron: fok! chat met Halbe Zijlstra
Onwaarschijnlijk.quote:Op vrijdag 21 september 2012 21:49 schreef Ziewoarut het volgende:
[..]
Dat is inderdaad hoe de regeling er nu uitziet. Noem me een optimist maar ik heb toch ook nog een beetje hoop dat er voor volgend collegejaar iets veranderd kan worden. Pvda is een van de grootste tegenstanders. Mocht cda nog bij de coalitie komen dan heeft Buma nog heel wat goed te maken en d66 is ook een groot tegenstander.
Dan ben je al langstudeerder hè.quote:Op vrijdag 21 september 2012 15:53 schreef Hanzel_lane het volgende:
Stel:
Studiejaar 2011/2012: hele jaar ingeschreven-al langstudeerder
Studiejaar 2012/2013: inschrijven vanaf 1oktober, na de peildatum van 30 september.
Betaalt diegene dit jaar de langstudeerboete of niet.
Waarom denk je? Met de uitspraak van Zijlstra kan het pvda toch eigenlijk niet akkoord gaan?quote:Op vrijdag 21 september 2012 22:30 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Dank hiervoor.
[..]
Onwaarschijnlijk.
quote:Op vrijdag 21 september 2012 22:58 schreef Ziewoarut het volgende:
[..]
Waarom denk je? Met de uitspraak van Zijlstra kan het pvda toch eigenlijk niet akkoord gaan?
Zou wel genaaid zijn dan zou ik net de enige 2 jaar dat de boete er is hem moeten betalen.
Het zou veel erger zijn als je eerst de boete zou moeten betalen en dan vervolgens veel meer zou moeten gaan lenen volgens het leenstelsel.quote:Een sociaal leenstelsel moet eerst wettelijk geregeld worden en dat duurt twee jaar. Studenten die aan een studie beginnen per september 2014 zullen dan met een sociaal leenstelsel te maken krijgen en niet meer met de langstudeermaatregel. Studenten die voor 1 september 2014 met een studie zijn begonnen blijven onder de langstudeermaatrgel vallen en krijgen niet te maken met een sociaal leenstelsel. Als een student geneeskunde bijvoorbeeld op 1 september 2013 begint met de studie, dan heeft hij 3 jaar bachelor en 1 jaar uitloop, daarna 3 jaar master en 1 jaar uitloop en valt hij in het negende jaar (2022) onder het verhoogde collegegeld vanwege de langstudeermaatregel.
Mijn basisbeurs is nu ook al afgelopen dus dit jaar betaal ik EN de boete EN leen ik een bedrag om mijn kamer te kunnen betalen. Met een beetje pech zou ik dit dan volgend jaar ook moeten doen.quote:Op vrijdag 21 september 2012 23:32 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
[..]
Het zou veel erger zijn als je eerst de boete zou moeten betalen en dan vervolgens veel meer zou moeten gaan lenen volgens het leenstelsel.
Dus wel? Ze kijken toch op 30 september of je langstudeerder bent?quote:
Ja, maar je voldoet toch al aan de criteria? Je bent namelijk al 4/5x ingeschreven geweest op 30 september, dus langstudeerder.quote:Op zaterdag 22 september 2012 13:07 schreef Hanzel_lane het volgende:
[..]
Dus wel? Ze kijken toch op 30 september of je langstudeerder bent?
Sowieso gebeurt het zelden dat dit soort maatregelen worden teruggedraaid. Rutte stond ook fel te tieren over de Bosbelasting, en dat is in de afgelopen twee jaar niet eens ter sprake gekomen. Maar sowieso zou het ook lullig zijn voor de studenten die het nu wel betalen. Die hadden een sabbatical kunnen nemen, en 3000 kunnen uitsparen. En dat die het terugkrijgen, gaat al helemaal niet gebeuren.quote:Op vrijdag 21 september 2012 21:49 schreef Ziewoarut het volgende:
[..]
Dat is inderdaad hoe de regeling er nu uitziet. Noem me een optimist maar ik heb toch ook nog een beetje hoop dat er voor volgend collegejaar iets veranderd kan worden. Pvda is een van de grootste tegenstanders. Mocht cda nog bij de coalitie komen dan heeft Buma nog heel wat goed te maken en d66 is ook een groot tegenstander.
Dan was je goedkoper uit geweest als contractatudent. Dan betaal je per studiepunt ipv voor het hele jaar.quote:Op zaterdag 22 september 2012 15:01 schreef Kenju het volgende:
[..]
Sowieso gebeurt het zelden dat dit soort maatregelen worden teruggedraaid. Rutte stond ook fel te tieren over de Bosbelasting, en dat is in de afgelopen twee jaar niet eens ter sprake gekomen. Maar sowieso zou het ook lullig zijn voor de studenten die het nu wel betalen. Die hadden een sabbatical kunnen nemen, en 3000 kunnen uitsparen. En dat die het terugkrijgen, gaat al helemaal niet gebeuren.
Ik betaal nu ook 4834 Euro voor het schrijven van een paper in het eerste semester (2 dagen werk) en een multiple choice tentamen aan het eind van het jaar.... Meer dan 2 colleges ga ik niet bijwonen.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.quote:Maar sowieso zou het ook lullig zijn voor de studenten die het nu wel betalen.
Contractstuderen mag toch helemaal niet voor voltijd opleidingen? In de regelementen staat zelfs expliciet dat je niet in het voorgaande jaar ingeschreven mag staan, tenzij je een alumni bent.quote:Op zaterdag 22 september 2012 17:43 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dan was je goedkoper uit geweest als contractatudent. Dan betaal je per studiepunt ipv voor het hele jaar.
Dat vind ik te makkelijk. Ik zal iig goed pissig zijn wanneer volgend jaar die maatregel ingetrokken wordt. Dan moeten de studenten die hem betaald hebben gewoon die 3000 terug kunnen vangen...quote:Op zaterdag 22 september 2012 18:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Als het goed is wel? Kan natuurlijk van de universiteit afhangen. Maar het is vrij gebruikelijk dat als een student nog maar 1 of 2 vakken moet afronden, de student daar geen 1750 (+3000) euro meer voor gaat lappen. De UvA rekent dan 70 euro per studiepunt, wat voor een tienpunts vak flink goedkoper is.quote:Op zaterdag 22 september 2012 19:28 schreef Kenju het volgende:
[..]
Contractstuderen mag toch helemaal niet voor voltijd opleidingen? In de regelementen staat zelfs expliciet dat je niet in het voorgaande jaar ingeschreven mag staan, tenzij je een alumni bent.
.
In plaats daarvan betaal je dan wel met terugwerkend kracht het sociale leenstelsel over het afgelopen jaar, wat je dus nog meer kost dat de Halbeheffing. Dombo.quote:Op zaterdag 22 september 2012 19:28 schreef Kenju het volgende:
Dat vind ik te makkelijk. Ik zal iig goed pissig zijn wanneer volgend jaar die maatregel ingetrokken wordt. Dan moeten de studenten die hem betaald hebben gewoon die 3000 terug kunnen vangen...
Dat mag jij zijn maar dat is geen enkele motivatie om slecht beleid in stand te houden.quote:Op zaterdag 22 september 2012 19:28 schreef Kenju het volgende:
Dat vind ik te makkelijk. Ik zal iig goed pissig zijn wanneer volgend jaar die maatregel ingetrokken wordt. Dan moeten de studenten die hem betaald hebben gewoon die 3000 terug kunnen vangen...
Goedkoper, niet goedkoop aangezien 60*70 = 4200 > 2,3 * wettelijk collegegeld.quote:Op zondag 23 september 2012 11:29 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als het goed is wel? Kan natuurlijk van de universiteit afhangen. Maar het is vrij gebruikelijk dat als een student nog maar 1 of 2 vakken moet afronden, de student daar geen 1750 (+3000) euro meer voor gaat lappen. De UvA rekent dan 70 euro per studiepunt, wat voor een tienpunts vak flink goedkoper is.
Maar ik heb vandaag het gewone bedrag van studiefinanciering ontvangen, weet iemand of de verhoging apart wordt overgemaakt?quote:Collegegeldkrediet
Ben je langstudeerder en moet je verhoogd wettelijk collegegeld betalen? En heb je nog recht op studiefinanciering? Dan kun je het volledige collegegeld plus de verhoging lenen via het collegegeldkrediet. Dit doe je met het formulier Wijzigingen student.
hoe flik je dat dan? of is dat die overgangsregeling voor mensen die niet meer mogen lenen?quote:Op maandag 24 september 2012 14:56 schreef Morpheus2002 het volgende:
Mijn lening a ¤ 3063,- is vorige week vrijdag gestort door DUO.
Gewoon aangevraagd. Ik doe wel deeltijd en krijg dus geen stufi.quote:Op maandag 24 september 2012 16:31 schreef Yreal het volgende:
[..]
hoe flik je dat dan? of is dat die overgangsregeling voor mensen die niet meer mogen lenen?
En kun je dan collegegeldkrediet krijgen? Hoe zit dat dan?quote:Op maandag 24 september 2012 19:09 schreef Morpheus2002 het volgende:
[..]
Gewoon aangevraagd. Ik doe wel deeltijd en krijg dus geen stufi.
Dat kan. Ik moest een speciaal formulier invullen op de website. Deze: http://www.duo.nl/Images/(...)r_DEF_tcm7-33321.pdfquote:Op maandag 24 september 2012 19:15 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
En kun je dan collegegeldkrediet krijgen? Hoe zit dat dan?
Heb dit even nagevraagd bij mijn Universiteit. En het is echt niet mogelijk. Gewoon niet toegestaan. Vreemd, aangezien het gewoon gaat om hetzelfde onderwijs en dezelfde vakken. Zou me bijna 3500 euro hebben gescheeld in totaal.quote:Op zondag 23 september 2012 11:29 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als het goed is wel? Kan natuurlijk van de universiteit afhangen. Maar het is vrij gebruikelijk dat als een student nog maar 1 of 2 vakken moet afronden, de student daar geen 1750 (+3000) euro meer voor gaat lappen. De UvA rekent dan 70 euro per studiepunt, wat voor een tienpunts vak flink goedkoper is.
Als je nog 20 punten moet halen + een scriptie heeft het natuurlijk geen nut, maar dat hangt een beetje van de situatie af.
Ik krijg nu 942/maand gestort. 6e jaars dus geen recht meer op stufi. Alsnog een mogelijkheid om dat te lenen..?quote:Op maandag 24 september 2012 19:34 schreef Morpheus2002 het volgende:
[..]
Dat kan. Ik moest een speciaal formulier invullen op de website. Deze: http://www.duo.nl/Images/(...)r_DEF_tcm7-33321.pdf
Paar weken later kreeg ik een bevestiging dat eind september het bedrag gestort zou worden en dat is afgelopen vrijdag gebeurd.
Yep, zodra je ooit 1 maand stufi hebt ontvangen, kun je dit bedrag lenen.quote:Op maandag 24 september 2012 19:15 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
En kun je dan collegegeldkrediet krijgen? Hoe zit dat dan?
Dat is niet zo logisch aangezien de studieduur van de verschillende opleidingen nogal verschilt: 4, 5 of 6 jaar en zelfs 7 jaar kwam een paar jaar geleden nog voor (geneeskunde in België). Vijf jaar was tot in de jaren 80 de norm in Nederland, net zoals nu nog meestal in het buitenland het geval is. Omwille van bezuinigingen hebben ze in Nederland veel opleidingen met 1 jaar ingekort.quote:Op dinsdag 25 september 2012 14:24 schreef VASND het volgende:
[..]
Ik krijg nu 942/maand gestort. 6e jaars dus geen recht meer op stufi. Alsnog een mogelijkheid om dat te lenen..?
Dat begrijp ik ook niet zo goed. Ik begrijp sowieso niet waarom we überhaupt zo'n hoog collegegeldtarief hebben aangezien je dat net zo goed via de belastingen kan doen.quote:Op dinsdag 25 september 2012 15:00 schreef xminator het volgende:
Bureaucratie, een boete uitbrengen waarvoor je geld kunt lenen om het te betalen. Tel het dan meteen op bij de studieschuld en laat maandelijks afbetalen net zoals met een normale studieschuld.
Er staat toch als voorwaarde dat je helemaal geen recht meer moet hebben op stufi voordat je het verhoogde tarief kunt lenen?quote:Op dinsdag 25 september 2012 14:53 schreef Mike het volgende:
[..]
Yep, zodra je ooit 1 maand stufi hebt ontvangen, kun je dit bedrag lenen.
The fuckquote:Op maandag 24 september 2012 19:34 schreef Morpheus2002 het volgende:
[..]
Dat kan. Ik moest een speciaal formulier invullen op de website. Deze: http://www.duo.nl/Images/(...)r_DEF_tcm7-33321.pdf
Paar weken later kreeg ik een bevestiging dat eind september het bedrag gestort zou worden en dat is afgelopen vrijdag gebeurd.
Lijkt me wel of het moet alleen voor deeltijd gelden?quote:Op dinsdag 25 september 2012 14:24 schreef VASND het volgende:
[..]
Ik krijg nu 942/maand gestort. 6e jaars dus geen recht meer op stufi. Alsnog een mogelijkheid om dat te lenen..?
Raar. Ik heb het formulier half augstus ingediend. Ik zou DUO eens bellen als ik jou was.quote:Op dinsdag 25 september 2012 18:24 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
The fuck. Heb eind augustus dat formulier ingevuld en opgestuurd en nog geen enkel bericht ontvangen?
Het idee van lenen is inderdaad dat je het weer terug betaalt. Maar door te lenen maak je wel het een en ander mogelijk waar je op dat moment en later weer wat aan hebt.quote:Op dinsdag 25 september 2012 20:08 schreef Kenju het volgende:
Ik zal het wel missen, maar waarom lenen jullie? Dat moet je toch weer terugbetalen? Ik heb nog nooit geleend, nooit nodig gehad aangezien ik altijd òf werk en sowieso voldoende buffer heb...
Tsja, wanneer ik jonger was geweest, had ik dit zeker gedaan. Maar ik ben helaas al 28. Misschien dat ik er een paar vakken bij neem en een dag minder werk. Maar meer dan dat kan ik niet meer opbrengen.quote:Op dinsdag 25 september 2012 20:24 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het idee van lenen is inderdaad dat je het weer terug betaalt. Maar door te lenen maak je wel het een en ander mogelijk waar je op dat moment en later weer wat aan hebt.
Ik kan bijvoorbeeld niet begrijpen dat een student 5000 euro zou willen betalen (en daarvoor op dat moment werkt) om slechts twee vakken te volgen. Dan zou ik die 5000 euro hebben geleend, gewoon volle bak hebben gestudeerd (dus i.p.v 2 vakken in het jaar, acht vakken per semester hebben gevolgd) en het maximale uit die 5000 euro hebben getrokken. Als mens beschik je dan over een vol jaar extra studie en kennis en die 5000 euro betaal je dan terug door niet 5000 / 12 euro per maand te moeten werken/sparen maar door 5000 / (12 x 24) euro per maand te moeten werken en sparen. Dubbelwinst. Minder geld per maand kwijt op korte termijn en meer kennis ervoor terug gekregen.
Niet iedere student heeft zomaar 4800 euro liggen.quote:Op dinsdag 25 september 2012 20:08 schreef Kenju het volgende:
Ik zal het wel missen, maar waarom lenen jullie? Dat moet je toch weer terugbetalen? Ik heb nog nooit geleend, nooit nodig gehad aangezien ik altijd òf werk en sowieso voldoende buffer heb...
Omdat je dan kunt terugbetalen als je meer inkomsten hebt en dus het geld beter kunt missen?quote:Op dinsdag 25 september 2012 20:08 schreef Kenju het volgende:
Ik krijg nu ook 942, waarbij ik maximale collegekrediet heb aangevraagd. Ik weet niet of die overgangsregeling (waarbij je dus de langstudeerboete in één keer krijgt) voor ons zal gelden, omdat de lening dus volgens mij nog onder recht op studiefinanciering valt. Lening is 1 van de onderdelen van de studiefinanciering.quote:Op dinsdag 25 september 2012 14:24 schreef VASND het volgende:
[..]
Betaal je dan sowieso 3000 euro bij meer dan een jaar uitloop, ook als je maar 1 vak hoeft te halen? Ik dacht dat je een deel van het geld weer terug krijgt als je je halverwege het jaar weer uitschrijft.quote:Op dinsdag 25 september 2012 20:24 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het idee van lenen is inderdaad dat je het weer terug betaalt. Maar door te lenen maak je wel het een en ander mogelijk waar je op dat moment en later weer wat aan hebt.
Ik kan bijvoorbeeld niet begrijpen dat een student 5000 euro zou willen betalen (en daarvoor op dat moment werkt) om slechts twee vakken te volgen. Dan zou ik die 5000 euro hebben geleend, gewoon volle bak hebben gestudeerd (dus i.p.v 2 vakken in het jaar, acht vakken per semester hebben gevolgd) en het maximale uit die 5000 euro hebben getrokken. Als mens beschik je dan over een vol jaar extra studie en kennis en die 5000 euro betaal je dan terug door niet 5000 / 12 euro per maand te moeten werken/sparen maar door 5000 / (12 x 24) euro per maand te moeten werken en sparen. Dubbelwinst. Minder geld per maand kwijt op korte termijn en meer kennis ervoor terug gekregen.
Het is een verhoogd collegegeldbedrag. Daarop zijn dus dezelfde regels met betrekking tot het krijgen van restitutie van toepassing als op het reguliere (wettelijke) collegegeld. Als jij voortijdig stopt met een beëindigingsreden die jou recht geeft op x maanden restitutie, dan krijg je x/12 van het totaal betaalde collegegeld (4834 in geval van een voltijdse opleiding in het collegejaar 2012/2013) terug.quote:Op woensdag 26 september 2012 23:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Betaal je dan sowieso 3000 euro bij meer dan een jaar uitloop, ook als je maar 1 vak hoeft te halen? Ik dacht dat je een deel van het geld weer terug krijgt als je je halverwege het jaar weer uitschrijft.
Dat is idd wel heel treurig, dat je net dat ene jaar 3000 euro moet betalen als langstudeerder.quote:Op maandag 1 oktober 2012 08:49 schreef Ziewoarut het volgende:
Lekker dit. Net het ene jaar dat die onzinregel bestaat kan ik hem betalen
Zou wel relax zijn. Hopelijk krijg ik het geld straks terug. Dan heb ik alvast een leuk spaarpotje:)quote:Op maandag 1 oktober 2012 08:38 schreef Morpheus2002 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/o(...)e_afschaffen___.html
Ben benieuwd wat dat gaat betekenen voor de mensen die de boete reeds betalen...
Waarom hebben die bedrijfskinderen (quote:Op maandag 1 oktober 2012 10:04 schreef Bangarang het volgende:
Sociaal leenstelsel![]()
Die hele stufi slaat nergens op. Kinderen van ouders met een eigen bedrijf krijgen ¤500 per maand terwijl kinderen van jantje modaal het te doen hebben met ¤266.
Het zou me niks verbazen als DUO dan eerst die leningen bij iedereen terug gaat vorderen en de universiteiten pas tijden later terug gaan betalen.... gewoon, omdat het kanquote:Op maandag 1 oktober 2012 09:57 schreef stoeltafel het volgende:
[..]
Zou wel relax zijn. Hopelijk krijg ik het geld straks terug. Dan heb ik alvast een leuk spaarpotje:)
Het zou mij niets verbazen als we de boete dit jaar gewoon nog moeten betalen..quote:Op maandag 1 oktober 2012 10:41 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Het zou me niks verbazen als DUO dan eerst die leningen bij iedereen terug gaat vorderen en de universiteiten pas tijden later terug gaan betalen.... gewoon, omdat het kan
Nou, dat mag prima, maar daar kunnen ze de universiteiten natuurlijk niet het slachtoffer van laten worden, zal de redenering wel zijn. En het rijk betaalt het vast niet, dus jammer de bammerquote:Op maandag 1 oktober 2012 11:18 schreef DannyDeko het volgende:
[..]
Het zou mij niets verbazen als we de boete dit jaar gewoon nog moeten betalen..
Zal je zien:
Invoeren met terugwerkende kracht mag wel.
Afschaffen met terugwerkende kracht kan niet.
Ik mag het hopen want het zou echt belachelijk zijn.quote:Op maandag 1 oktober 2012 11:31 schreef Jivis het volgende:
Mensen die boete één jaar laten betalen zal toch leiden tot een volksopstand neem ik aan?
Dat zou echt enorm achterlijk zijn.
Was toevallig laatst bij een lezing van Mei Li Vos (PVDA) en die was voor invoering van het leenstelsel, omdat dat het hoger onderwijs eerlijker maakte. Studiefinanciering was namelijk een soort ''biergeld'' voor de rijkere student.quote:Op maandag 1 oktober 2012 10:04 schreef Bangarang het volgende:
Sociaal leenstelsel![]()
Die hele stufi slaat nergens op. Kinderen van ouders met een eigen bedrijf krijgen ¤500 per maand terwijl kinderen van jantje modaal het te doen hebben met ¤266.
Oh, kijk het is een idealist. Schattig.quote:Op maandag 1 oktober 2012 11:31 schreef Jivis het volgende:
Mensen die boete één jaar laten betalen zal toch leiden tot een volksopstand neem ik aan?
ik doe mee!quote:Op maandag 1 oktober 2012 11:31 schreef Jivis het volgende:
Dan moet je maar een vak ingaan waar vraag naar is.quote:Op maandag 1 oktober 2012 12:05 schreef zlakto het volgende:
[..]
Was toevallig laatst bij een lezing van Mei Li Vos (PVDA) en die was voor invoering van het leenstelsel, omdat dat het hoger onderwijs eerlijker maakte. Studiefinanciering was namelijk een soort ''biergeld'' voor de rijkere student.
Ben het hier geloof ik toch helemaal niet mee eens. Als een student al zijn studiefinanciering moet gaan lenen komt hij ongeveer op een schuld van 13000 euro uit. Ik geloof dat de gemiddelde studieschuld nu zo'n 12000 euro is(ben hier niet zeker van, maar hoorde zoiets op de radio langskomen). Betekent dus dat een student na een studie van 4 jaar op een schuld van 25000 euro uitkomt. Voor de student met de rijke vader die tandheelkunde studeert is dit niet zo'n probleem. Investering kan of geleend worden of de vader betaald, en je hebt vrij veel zekerheid op een goed betaalde baan. Voor de middenklasse geldt dit echter veel minder. Een Universitaire opleiding is geen baangarantie, en al helemaal niet voor een topsalaris. De student geschiedenis of mensen die een educatieve opleiding doen, en in het onderwijs terecht komen blijven met een torenhoge schuld hangen terwijl zij slechts een modaal salaris ontvangen.
Heb je toevallig een bron hiervoor? Wil dat wel eens lezen.quote:Het CBS heeft al berekend dat heel veel studenten hierdoor af zullen zien van het hoger onderwijs. Is slecht voor het opleidingsniveau in ons land, en ik denk ook dat de opleidingen met minder goede inkomensvooruitzichten ernstig te lijden krijgen onder een dergelijk systeem.
En met wel iets doen lijkt de kans dat er wel iets gebeurt ook best wel heel erg klein. Of het iets uitmaakt? Ik heb mijn twijfels. Dit betekent overigens niet dat ik er niet achter sta - die boete is een gedrocht dat compleet kut is ingevoerd, dat studenten ertoe 'overhaalt' om onder hun niveau te studeren en dat compleet voorbij gaat aan een aantal feiten over het hoger onderwijs, zoals de beperkte kosten voor mensen die langer studeren en dat de studies waar mensen juist heen moeten volgens de laatste paar kabinetten doorgaans ook meer 'kans' geven op vertraging. (Beta-studies)quote:Op maandag 1 oktober 2012 12:08 schreef Drebbelman het volgende:
[..]
@Omentuva: met niets doen schieten we zeker niets op
Ik bedoelde natuurlijk het CPB. Niet het CBS. Ik heb het even gestolen van nu.nl die Jasper van Dijk citeren(nu.nl). die hebben het waarshijnlijk over 20000 tot 350000 studenten die afzien van hoger onderwijs (Het is nogal een groot interval, en de periode waarover het gaat weet ik ook nietquote:[img]
[..]
Heb je toevallig een bron hiervoor? Wil dat wel eens lezen.
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |