Niet geschoten is altijd mis. Als je echt een goed verhaal hebt kan het zelfs de boete omzeilen.quote:
Laten we eerst nog maar eens wachten met wat de formatieonderhandelingen ons brengenquote:Op vrijdag 21 september 2012 20:46 schreef Repelsteeltju het volgende:
Zullen wij die onder de langstudeerregeling vallen tegelijkertijd ook onder het te verwachten sociale leenstelsel vallen? Een klasgenoot van mij zei dat ik ze apart zou moeten zien, maar het lijkt me moeilijk uit te leggen dat studenten die beginnen in pak 'm beet 2014 onder de zowel de regeling als het stelsel vallen en studenten die een jaar later beginnen alleen nog maar onder het leenstelsel vallen.
Bron: fok! chat met Halbe Zijlstraquote:Een sociaal leenstelsel moet eerst wettelijk geregeld worden en dat duurt twee jaar. Studenten die aan een studie beginnen per september 2014 zullen dan met een sociaal leenstelsel te maken krijgen en niet meer met de langstudeermaatregel. Studenten die voor 1 september 2014 met een studie zijn begonnen blijven onder de langstudeermaatrgel vallen en krijgen niet te maken met een sociaal leenstelsel. Als een student geneeskunde bijvoorbeeld op 1 september 2013 begint met de studie, dan heeft hij 3 jaar bachelor en 1 jaar uitloop, daarna 3 jaar master en 1 jaar uitloop en valt hij in het negende jaar (2022) onder het verhoogde collegegeld vanwege de langstudeermaatregel.
Dat is inderdaad hoe de regeling er nu uitziet. Noem me een optimist maar ik heb toch ook nog een beetje hoop dat er voor volgend collegejaar iets veranderd kan worden. Pvda is een van de grootste tegenstanders. Mocht cda nog bij de coalitie komen dan heeft Buma nog heel wat goed te maken en d66 is ook een groot tegenstander.quote:Op vrijdag 21 september 2012 21:21 schreef gracee het volgende:
[..]
Bron: fok! chat met Halbe Zijlstra
Dank hiervoor.quote:Op vrijdag 21 september 2012 21:21 schreef gracee het volgende:
[..]
Bron: fok! chat met Halbe Zijlstra
Onwaarschijnlijk.quote:Op vrijdag 21 september 2012 21:49 schreef Ziewoarut het volgende:
[..]
Dat is inderdaad hoe de regeling er nu uitziet. Noem me een optimist maar ik heb toch ook nog een beetje hoop dat er voor volgend collegejaar iets veranderd kan worden. Pvda is een van de grootste tegenstanders. Mocht cda nog bij de coalitie komen dan heeft Buma nog heel wat goed te maken en d66 is ook een groot tegenstander.
Dan ben je al langstudeerder hè.quote:Op vrijdag 21 september 2012 15:53 schreef Hanzel_lane het volgende:
Stel:
Studiejaar 2011/2012: hele jaar ingeschreven-al langstudeerder
Studiejaar 2012/2013: inschrijven vanaf 1oktober, na de peildatum van 30 september.
Betaalt diegene dit jaar de langstudeerboete of niet.
Waarom denk je? Met de uitspraak van Zijlstra kan het pvda toch eigenlijk niet akkoord gaan?quote:Op vrijdag 21 september 2012 22:30 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Dank hiervoor.
[..]
Onwaarschijnlijk.
quote:Op vrijdag 21 september 2012 22:58 schreef Ziewoarut het volgende:
[..]
Waarom denk je? Met de uitspraak van Zijlstra kan het pvda toch eigenlijk niet akkoord gaan?
Zou wel genaaid zijn dan zou ik net de enige 2 jaar dat de boete er is hem moeten betalen.
Het zou veel erger zijn als je eerst de boete zou moeten betalen en dan vervolgens veel meer zou moeten gaan lenen volgens het leenstelsel.quote:Een sociaal leenstelsel moet eerst wettelijk geregeld worden en dat duurt twee jaar. Studenten die aan een studie beginnen per september 2014 zullen dan met een sociaal leenstelsel te maken krijgen en niet meer met de langstudeermaatregel. Studenten die voor 1 september 2014 met een studie zijn begonnen blijven onder de langstudeermaatrgel vallen en krijgen niet te maken met een sociaal leenstelsel. Als een student geneeskunde bijvoorbeeld op 1 september 2013 begint met de studie, dan heeft hij 3 jaar bachelor en 1 jaar uitloop, daarna 3 jaar master en 1 jaar uitloop en valt hij in het negende jaar (2022) onder het verhoogde collegegeld vanwege de langstudeermaatregel.
Mijn basisbeurs is nu ook al afgelopen dus dit jaar betaal ik EN de boete EN leen ik een bedrag om mijn kamer te kunnen betalen. Met een beetje pech zou ik dit dan volgend jaar ook moeten doen.quote:Op vrijdag 21 september 2012 23:32 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
[..]
Het zou veel erger zijn als je eerst de boete zou moeten betalen en dan vervolgens veel meer zou moeten gaan lenen volgens het leenstelsel.
Dus wel? Ze kijken toch op 30 september of je langstudeerder bent?quote:
Ja, maar je voldoet toch al aan de criteria? Je bent namelijk al 4/5x ingeschreven geweest op 30 september, dus langstudeerder.quote:Op zaterdag 22 september 2012 13:07 schreef Hanzel_lane het volgende:
[..]
Dus wel? Ze kijken toch op 30 september of je langstudeerder bent?
Sowieso gebeurt het zelden dat dit soort maatregelen worden teruggedraaid. Rutte stond ook fel te tieren over de Bosbelasting, en dat is in de afgelopen twee jaar niet eens ter sprake gekomen. Maar sowieso zou het ook lullig zijn voor de studenten die het nu wel betalen. Die hadden een sabbatical kunnen nemen, en 3000 kunnen uitsparen. En dat die het terugkrijgen, gaat al helemaal niet gebeuren.quote:Op vrijdag 21 september 2012 21:49 schreef Ziewoarut het volgende:
[..]
Dat is inderdaad hoe de regeling er nu uitziet. Noem me een optimist maar ik heb toch ook nog een beetje hoop dat er voor volgend collegejaar iets veranderd kan worden. Pvda is een van de grootste tegenstanders. Mocht cda nog bij de coalitie komen dan heeft Buma nog heel wat goed te maken en d66 is ook een groot tegenstander.
Dan was je goedkoper uit geweest als contractatudent. Dan betaal je per studiepunt ipv voor het hele jaar.quote:Op zaterdag 22 september 2012 15:01 schreef Kenju het volgende:
[..]
Sowieso gebeurt het zelden dat dit soort maatregelen worden teruggedraaid. Rutte stond ook fel te tieren over de Bosbelasting, en dat is in de afgelopen twee jaar niet eens ter sprake gekomen. Maar sowieso zou het ook lullig zijn voor de studenten die het nu wel betalen. Die hadden een sabbatical kunnen nemen, en 3000 kunnen uitsparen. En dat die het terugkrijgen, gaat al helemaal niet gebeuren.
Ik betaal nu ook 4834 Euro voor het schrijven van een paper in het eerste semester (2 dagen werk) en een multiple choice tentamen aan het eind van het jaar.... Meer dan 2 colleges ga ik niet bijwonen.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.quote:Maar sowieso zou het ook lullig zijn voor de studenten die het nu wel betalen.
Contractstuderen mag toch helemaal niet voor voltijd opleidingen? In de regelementen staat zelfs expliciet dat je niet in het voorgaande jaar ingeschreven mag staan, tenzij je een alumni bent.quote:Op zaterdag 22 september 2012 17:43 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dan was je goedkoper uit geweest als contractatudent. Dan betaal je per studiepunt ipv voor het hele jaar.
Dat vind ik te makkelijk. Ik zal iig goed pissig zijn wanneer volgend jaar die maatregel ingetrokken wordt. Dan moeten de studenten die hem betaald hebben gewoon die 3000 terug kunnen vangen...quote:Op zaterdag 22 september 2012 18:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Als het goed is wel? Kan natuurlijk van de universiteit afhangen. Maar het is vrij gebruikelijk dat als een student nog maar 1 of 2 vakken moet afronden, de student daar geen 1750 (+3000) euro meer voor gaat lappen. De UvA rekent dan 70 euro per studiepunt, wat voor een tienpunts vak flink goedkoper is.quote:Op zaterdag 22 september 2012 19:28 schreef Kenju het volgende:
[..]
Contractstuderen mag toch helemaal niet voor voltijd opleidingen? In de regelementen staat zelfs expliciet dat je niet in het voorgaande jaar ingeschreven mag staan, tenzij je een alumni bent.
.
In plaats daarvan betaal je dan wel met terugwerkend kracht het sociale leenstelsel over het afgelopen jaar, wat je dus nog meer kost dat de Halbeheffing. Dombo.quote:Op zaterdag 22 september 2012 19:28 schreef Kenju het volgende:
Dat vind ik te makkelijk. Ik zal iig goed pissig zijn wanneer volgend jaar die maatregel ingetrokken wordt. Dan moeten de studenten die hem betaald hebben gewoon die 3000 terug kunnen vangen...
Dat mag jij zijn maar dat is geen enkele motivatie om slecht beleid in stand te houden.quote:Op zaterdag 22 september 2012 19:28 schreef Kenju het volgende:
Dat vind ik te makkelijk. Ik zal iig goed pissig zijn wanneer volgend jaar die maatregel ingetrokken wordt. Dan moeten de studenten die hem betaald hebben gewoon die 3000 terug kunnen vangen...
Goedkoper, niet goedkoop aangezien 60*70 = 4200 > 2,3 * wettelijk collegegeld.quote:Op zondag 23 september 2012 11:29 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als het goed is wel? Kan natuurlijk van de universiteit afhangen. Maar het is vrij gebruikelijk dat als een student nog maar 1 of 2 vakken moet afronden, de student daar geen 1750 (+3000) euro meer voor gaat lappen. De UvA rekent dan 70 euro per studiepunt, wat voor een tienpunts vak flink goedkoper is.
Maar ik heb vandaag het gewone bedrag van studiefinanciering ontvangen, weet iemand of de verhoging apart wordt overgemaakt?quote:Collegegeldkrediet
Ben je langstudeerder en moet je verhoogd wettelijk collegegeld betalen? En heb je nog recht op studiefinanciering? Dan kun je het volledige collegegeld plus de verhoging lenen via het collegegeldkrediet. Dit doe je met het formulier Wijzigingen student.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |