Dan kijk je dus nu naar mij, ik heb dat probleem (En wel al mijn twee masters afgerond hebben)quote:Op maandag 17 september 2012 15:11 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Dat ben je wel redelijk genaaid zeg als je voor je bachelor nog maar één vak moet die alleen in het laatste blok van het collegejaar gevolgd kan worden. Harde knip en langstudeermaatregel zijn geen ideale combinatie...
Dat lijkt me een understatement. De regels zijn dom en zelfs contraproductief.quote:Op maandag 17 september 2012 15:11 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Dat ben je wel redelijk genaaid zeg als je voor je bachelor nog maar één vak moet die alleen in het laatste blok van het collegejaar gevolgd kan worden. Harde knip en langstudeermaatregel zijn geen ideale combinatie...
en sommigen willen langer studeren en zijn bereid daarvoor 1700 per jaar extra.te betalen. dus je betaalt al meer als je langer studeert, je hebt het over de situatie voordat de boete bestond? nu het verschil tussen 1700 en 4700 en met terugwerkende kracht is gewoon een manier om snel veel geld te halen van mensen die dit niet kunnen ontwijken. Want over 2-3 jaar heb je geen langstudeerders meer. Die zullen nu expres uitschrijven tussentijds om de boete te ontwijken. En de enige die dus eigenlijk wordt geraakt zijn de mensen die 2 studies willen doen, de mensen die één studie doen kunnen de boete makkelijk ontwijken door sabbaticals.quote:Op donderdag 13 september 2012 21:02 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Op die manier kun je alles wel een boete noemen. Met terugwerkende kracht is wellicht niet terecht, maar dat je meer betaalt als je er langer over wilt doen vind ik in concept niet verkeerd. Hele gedoe over studeren is dan alleen nog voor de elite vind ik kansloos - als je in het normale tempo + eventueel een jaar uitloop je studie doet is er niets aan de hand? Alsof mensen met weinig geld er altijd zoveel langer over doen - ik denk dat het vooroordeel eerder andersom is - ik was flink gemotiveerd mijn studie te halen, wilde het per se beter doen dan waar ik vandaan kwam.
Dan word je volgens mij gewoon uitgeschreven hoor.quote:Op dinsdag 18 september 2012 17:39 schreef MoriniStylr het volgende:
MIsschien even bellen of je geld snel naar je spaarrekening overzetten. Van een kale kip kan je niet plukken he.
quote:Op dinsdag 18 september 2012 21:26 schreef Morera het volgende:
[..]
Dan word je volgens mij gewoon uitgeschreven hoor.
Het zal echt niet na één maand aan wanbetaling zo drastisch zijn. Aan de RU en UU moet je binnen 2 weken langskomen om het verschuldigde bedrag te pinnen. Daarna wordt je inschrijving wel opgeschort, inderdaad.quote:Op dinsdag 18 september 2012 22:04 schreef Dos37 het volgende:
Ik denk dat je een incasso bureau achter je aan krijgt en die kosten ook op je verhaald worden.
Precies ;-)quote:Op woensdag 19 september 2012 01:03 schreef Mss het volgende:
Ah oké. In jouw geval zou ik het risico dan niet lopen en het een maandje ergens lenen!
Voorkomen is beter dan genezen maar mocht het toch ooit verkeerd lopen dan is het goed dat je dit even gelezen hebt zodat je je geen oor aan laat naaien: http://www.antwoordvoorbe(...)elijke-incassokostenquote:Op dinsdag 18 september 2012 22:04 schreef Dos37 het volgende:
Ik denk dat je een incasso bureau achter je aan krijgt en die kosten ook op je verhaald worden.
http://www.mareonline.nl/(...)ers-onterecht-beboetquote:‘Deeltijders onterecht beboet’
Onenigheid over meetellen eerdere studiejaren
Veel deeltijdstudenten die vóór hun huidige studie, te rekenen vanaf 1991, al een andere studie volgden en daardoor een langstudeerboete krijgen, hebben volgens studentenorganisaties ISO, LSVb en LKvV goede redenen om daartegen bezwaar te maken.
Staatssecretaris voor het hoger onderwijs, Halbe Zijlstra, rekent de jaren die zij reeds op deze wijze eerder gestudeerd hebben mee. En dat gaat in tegen het vonnis van de rechter van afgelopen juli en spoort met name niet met de tekst van de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) die werd ingevoerd om uitvoering te geven aan het vonnis .De organisaties roepen dan ook deeltijdstudenten die de boete vanwege eerdere inschrijvingsjaren hebben gekregen op om bezwaar te maken.De organisaties stapten naar de rechter om de maatregel als geheel tegen te houden. Dat lukte niet. ‘Maar de rechter vond het wel onredelijk dat deeltijdstudenten wat betreft het aantal jaren dat zij boetevrij mogen studeren over één kam werden geschoren met voltijdstudenten’, zegt de Leidse hoogleraar staats- en bestuursrecht en advocaat, Tom Barkhuysen, die voor kantoor Stibbe de studenten bijstaat.‘Dat moest naar het oordeel van de rechter worden opgelost en uit de uitspraak kan ook worden afgeleid dat jaren besteed aan een eerdere studie voor deeltijdstudenten niet zouden moeten meetellen. Precies dat volgt ook uit de tekst van de genoemde AMvB. In een brief die de staatssecretaris naar de instellingen stuurde na de uitspraak, staat echter dat dergelijke eerdere studiejaren vanaf 1991 wel meetellen. Dat spoort niet met de AMvB terwijl de instellingen de brief volgen. De staatssecretaris houdt ondanks aandringen van de organisaties vast aan het wel meetellen van de eerdere studiejaren.’En wat nu? ‘De organisaties roepen de deeltijdstudenten op om bezwaar te maken tegen de beschikking. En als zij geen beschikking hebben gekregen er een aan te vragen. Uiteindelijk kunnen de bezwaren zo nodig in beroep worden voorgelegd aan het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs.’Uiteraard hopen de organisaties dat een nieuw kabinet de maatregel terugdraait. ‘Dit is in ieder geval de zoveelste episode waaruit blijkt dat de langstudeerregeling vrijwel onuitvoerbaar is.’Op de site langstudeerboete.nu kunnen studenten informatie opvragen over de boete en bezwaarschriften. Ook stellen de organisaties een online zwartboek met klachten samen. En daar is geen gebrek aan. Bij ter perse gaan van deze Mare waren al bijna 450 klachten binnengekomen.
http://www.langstudeerboete.nu/nieuws/quote:Bezwaar mogelijk!
Posted on september 18, 2012 by ISO
Het Landelijk Studenten Rechtsbureau heeft een Steunpunt opgericht waar studenten gratis hulp kunnen krijgen bij het tijdigindienen van bezwaar tegen de langstudeerboete. Normaal gesproken dient er in het bestuursrecht een beschikking te worden verzonden, voordat je bezwaar kunt maken. Een officiële beschikking is een brief van de onderwijsinstelling waarin het te betalen collegegeld staat genoemd en waarin staat aan wie en binnen welke termijn je bezwaar kunt maken. In de meeste gevallen wordt er aan studenten echter alleen een bericht op Studielink getoond dat de boete moet worden betaald. Hierdoor lijkt het alsof er geen bezwaar gemaakt kan worden, maar dit kan wel degelijk. Iedere student die geen officiële beschikking heeft gehad,kunnen toch – binnen zes weken nadat het digitale bericht via Studielink is verstuurd - bezwaar maken tegen de langstudeerboete. Studenten die wel een beschikking hebben ontvangen kunnen binnen zes weken na verzending van de brief bezwaar aantekenen. Studenten die gebruik willen maken van hulp bij het schrijven van een bezwaarschrift kunnen via www.lsr.nl het intakeformulier opsturen naar het Steunpunt Langstudeerboete. Voor vragen kan ook contact worden opgenomen met 030 -233 1644 of via info@lsr.nl .
Volgens mij zijn mijn 6 weken al lang om..quote:Op woensdag 19 september 2012 20:40 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
http://www.langstudeerboete.nu/nieuws/
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |