abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117455727
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 08:38 schreef Morpheus2002 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/o(...)e_afschaffen___.html

Ben benieuwd wat dat gaat betekenen voor de mensen die de boete reeds betalen...
Zou wel relax zijn. Hopelijk krijg ik het geld straks terug. Dan heb ik alvast een leuk spaarpotje:)
pi_117455784
Zou onder die 370 miljoen euro ook de inkorting van het reisrecht vallen? M.a.w. wordt dit ook teruggedraaid? Vind dat persoonlijk een groter probleem.
  maandag 1 oktober 2012 @ 10:04:08 #103
369304 Bangarang
is een boomerang
pi_117455901
Sociaal leenstelsel _O_

Die hele stufi slaat nergens op. Kinderen van ouders met een eigen bedrijf krijgen ¤500 per maand terwijl kinderen van jantje modaal het te doen hebben met ¤266.
pi_117456777
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 10:04 schreef Bangarang het volgende:
Sociaal leenstelsel _O_

Die hele stufi slaat nergens op. Kinderen van ouders met een eigen bedrijf krijgen ¤500 per maand terwijl kinderen van jantje modaal het te doen hebben met ¤266.
Waarom hebben die bedrijfskinderen ( ;) ) dan recht op de aanvullende beurs? Ik volg je redenatie niet.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  † In Memoriam † maandag 1 oktober 2012 @ 10:41:03 #105
43556 miss_dynastie
pi_117456975
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 09:57 schreef stoeltafel het volgende:

[..]

Zou wel relax zijn. Hopelijk krijg ik het geld straks terug. Dan heb ik alvast een leuk spaarpotje:)
Het zou me niks verbazen als DUO dan eerst die leningen bij iedereen terug gaat vorderen en de universiteiten pas tijden later terug gaan betalen.... gewoon, omdat het kan :')
pi_117458082
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 10:41 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Het zou me niks verbazen als DUO dan eerst die leningen bij iedereen terug gaat vorderen en de universiteiten pas tijden later terug gaan betalen.... gewoon, omdat het kan :')
Het zou mij niets verbazen als we de boete dit jaar gewoon nog moeten betalen..

Zal je zien:
Invoeren met terugwerkende kracht mag wel.
Afschaffen met terugwerkende kracht kan niet.
pi_117458438
Mensen die boete één jaar laten betalen zal toch leiden tot een volksopstand neem ik aan?

Dat zou echt enorm achterlijk zijn.
Amen.
  † In Memoriam † maandag 1 oktober 2012 @ 11:32:47 #108
43556 miss_dynastie
pi_117458473
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 11:18 schreef DannyDeko het volgende:

[..]

Het zou mij niets verbazen als we de boete dit jaar gewoon nog moeten betalen..

Zal je zien:
Invoeren met terugwerkende kracht mag wel.
Afschaffen met terugwerkende kracht kan niet.
Nou, dat mag prima, maar daar kunnen ze de universiteiten natuurlijk niet het slachtoffer van laten worden, zal de redenering wel zijn. En het rijk betaalt het vast niet, dus jammer de bammer :')
  maandag 1 oktober 2012 @ 11:50:41 #109
36796 Morpheus2002
Radio 49 | DJ.Morph
pi_117459023
quote:
10s.gif Op maandag 1 oktober 2012 11:31 schreef Jivis het volgende:
Mensen die boete één jaar laten betalen zal toch leiden tot een volksopstand neem ik aan?

Ik mag het hopen want het zou echt belachelijk zijn.
Niets Is Sterker Dan Dat Ene Woord; Feyenoord! Mijn Feyenoord!
pi_117459616
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 10:04 schreef Bangarang het volgende:
Sociaal leenstelsel _O_

Was toevallig laatst bij een lezing van Mei Li Vos (PVDA) en die was voor invoering van het leenstelsel, omdat dat het hoger onderwijs eerlijker maakte. Studiefinanciering was namelijk een soort ''biergeld'' voor de rijkere student.

Ben het hier geloof ik toch helemaal niet mee eens. Als een student al zijn studiefinanciering moet gaan lenen komt hij ongeveer op een schuld van 13000 euro uit. Ik geloof dat de gemiddelde studieschuld nu zo'n 12000 euro is(ben hier niet zeker van, maar hoorde zoiets op de radio langskomen). Betekent dus dat een student na een studie van 4 jaar op een schuld van 25000 euro uitkomt. Voor de student met de rijke vader die tandheelkunde studeert is dit niet zo'n probleem. Investering kan of geleend worden of de vader betaald, en je hebt vrij veel zekerheid op een goed betaalde baan. Voor de middenklasse geldt dit echter veel minder. Een Universitaire opleiding is geen baangarantie, en al helemaal niet voor een topsalaris. De student geschiedenis of mensen die een educatieve opleiding doen, en in het onderwijs terecht komen blijven met een torenhoge schuld hangen terwijl zij slechts een modaal salaris ontvangen.

Het CBS heeft al berekend dat heel veel studenten hierdoor af zullen zien van het hoger onderwijs. Is slecht voor het opleidingsniveau in ons land, en ik denk ook dat de opleidingen met minder goede inkomensvooruitzichten ernstig te lijden krijgen onder een dergelijk systeem.
pi_117459715
quote:

Oh, kijk het is een idealist. Schattig. O+

Flauwe quasi-persoonlijke aanvallen daargelaten, maar stakingen van 20k en 50k mensen werden dit jaar genegeerd (docenten), de schoonmakers hadden 15 (!) weken actie nodig voordat er iets af werd gedwongen, zo ongeveer alle OV stakingen waren van het type "9 tot 3" om de forens te ontzien en zelfs de forenzentax - wat een behoorlijk fatsoenlijk deel van de Nederlanders zou hebben gepakt - zorgde niet of nauwelijks voor protest op straat.

Waarom zou je denken dat dit wel iets op zou leveren qua acties waar ook echt naar wordt geluisterd?
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_117459736
quote:

ik doe mee!

@Omentuva: met niets doen schieten we zeker niets op
In the coolest little capital of the world
pi_117460375
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 12:05 schreef zlakto het volgende:

[..]

Was toevallig laatst bij een lezing van Mei Li Vos (PVDA) en die was voor invoering van het leenstelsel, omdat dat het hoger onderwijs eerlijker maakte. Studiefinanciering was namelijk een soort ''biergeld'' voor de rijkere student.

Ben het hier geloof ik toch helemaal niet mee eens. Als een student al zijn studiefinanciering moet gaan lenen komt hij ongeveer op een schuld van 13000 euro uit. Ik geloof dat de gemiddelde studieschuld nu zo'n 12000 euro is(ben hier niet zeker van, maar hoorde zoiets op de radio langskomen). Betekent dus dat een student na een studie van 4 jaar op een schuld van 25000 euro uitkomt. Voor de student met de rijke vader die tandheelkunde studeert is dit niet zo'n probleem. Investering kan of geleend worden of de vader betaald, en je hebt vrij veel zekerheid op een goed betaalde baan. Voor de middenklasse geldt dit echter veel minder. Een Universitaire opleiding is geen baangarantie, en al helemaal niet voor een topsalaris. De student geschiedenis of mensen die een educatieve opleiding doen, en in het onderwijs terecht komen blijven met een torenhoge schuld hangen terwijl zij slechts een modaal salaris ontvangen.
Dan moet je maar een vak ingaan waar vraag naar is.

Oh, wacht. :')

De gemiddelde studieschuld is iets van 15000 euro, dacht ik, waarbij ik me kan indenken dat de data lichtelijk gekleurd is door de 'eeuwige student' waar Rutte-I nu juist vanaf wilde. Tel daar inderdaad 13000 bij op voor 4 jaar uitwonende-basisbeurs en je zit op 28000 euro schuld, of elke maand voor 20 jaar ongeveer 120 euro aftikken. (160 als je het binnen 15 jaar moet terugbetalen). En dan hoop ik dat het OV onder de huidige voorwaarden (OV-schuld wordt kwijtgescholden bij afstuderen binnen 10 jaar) blijft vallen.

quote:
Het CBS heeft al berekend dat heel veel studenten hierdoor af zullen zien van het hoger onderwijs. Is slecht voor het opleidingsniveau in ons land, en ik denk ook dat de opleidingen met minder goede inkomensvooruitzichten ernstig te lijden krijgen onder een dergelijk systeem.
Heb je toevallig een bron hiervoor? Wil dat wel eens lezen. :)
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 12:08 schreef Drebbelman het volgende:

[..]
@Omentuva: met niets doen schieten we zeker niets op
En met wel iets doen lijkt de kans dat er wel iets gebeurt ook best wel heel erg klein. Of het iets uitmaakt? Ik heb mijn twijfels. Dit betekent overigens niet dat ik er niet achter sta - die boete is een gedrocht dat compleet kut is ingevoerd, dat studenten ertoe 'overhaalt' om onder hun niveau te studeren en dat compleet voorbij gaat aan een aantal feiten over het hoger onderwijs, zoals de beperkte kosten voor mensen die langer studeren en dat de studies waar mensen juist heen moeten volgens de laatste paar kabinetten doorgaans ook meer 'kans' geven op vertraging. (Beta-studies)
pi_117460567
Hoe kan het CBS berekenen dat er een hoop studenten afzien van hoger onderwijs?
Ws zullen ze het in een enquete wel aangeven ofzo. Maar dacht gelezen te hebben dat eenzelfde systeem al met succes in Australië wordt gebruikt, daar was geloof ik ook geen significante afnamen van het aantal studenten.
Money won is twice as sweet as money earned.
pi_117460676
Het inruilen van de langstudeerboete door een sociaal leenstelsel voor studenten is een voorbode van hoe de PvdA het graag wil in Nederland; hardwerkende studenten die netjes binnen 4 jaar klaar zijn mogen flink gaan meebetalen aan de studenten die de kantjes ervan af lopen, niet gemotiveerd zijn om iets te doen en graag lekker willen lantefanteren. Jaja, dat is nou het sterke en sociale Nederland dat de PvdA graag wil.
pi_117460787
Zou moeten worden afgeschaft.

Jaja, die hebben we eerder gehoord :')
pi_117461298
quote:

[..]

Heb je toevallig een bron hiervoor? Wil dat wel eens lezen. :)

[..]
Ik bedoelde natuurlijk het CPB. Niet het CBS. Ik heb het even gestolen van nu.nl die Jasper van Dijk citeren(nu.nl). die hebben het waarshijnlijk over 20000 tot 350000 studenten die afzien van hoger onderwijs (Het is nogal een groot interval, en de periode waarover het gaat weet ik ook niet :') ). Het exacte document weet ik dus niet
  maandag 1 oktober 2012 @ 13:48:34 #118
67174 Dos37
Come on Twente
pi_117462599
Krijg nu zelfs een push bericht van de nos :P
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_117462780
Dit geeft maar weer aan dat de VVD gewoon een veel socialere partij is dan de PvdA. VVD: 3.000 euro schuld alleen voor die studenten die er veel te lang over doen versus PvdA: minstens 10.000 euro schuld voor elke student hoe dan ook!
pi_117462994
quote:
Om 15:00 geven Rutte en Samsom een persconferentie met een nadere toelichting.
pi_117463178
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 13:55 schreef Nielsch het volgende:
Dit geeft maar weer aan dat de VVD gewoon een veel socialere partij is dan de PvdA. VVD: 3.000 euro schuld alleen voor die studenten die er veel te lang over doen versus PvdA: minstens 10.000 euro schuld voor elke student hoe dan ook!
Of die verkeerd kiezen, ziek worden en geen uitstel toebedeeld krijgen of die een beta studie doen. VVD was in 2010 voorstander van sociaal leenstelsel, overigens - het is te danken aan CDA en PVV dat het er nog niet is. (Er was een kamermeerderheid voor, maar geloof dat CDA/PVV de boel in het regeerakkoord / gedoogakkoord hadden vastgelegd dat de basisbeurs zou blijven).
  † In Memoriam † maandag 1 oktober 2012 @ 14:07:10 #122
43556 miss_dynastie
pi_117463187
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 13:55 schreef Nielsch het volgende:
Onzin. De VVD is ook voor een sociaal leenstelsel: http://annewillucas.vvd.nl/actueel_16166/49319/

En in het verkiezingsprogramma van 2010, orde op zaken, stond ook al de volgende passage
quote:
De VVD maakt daarom een fundamentele keuze en voert geleidelijk een toegankelijk en sociaal leenstelsel in. Zo worden de kosten van het onderwijs eerlijker verdeeld tussen overheid en student.
pi_117463532
Zou het dan toch?
  maandag 1 oktober 2012 @ 14:22:00 #124
300718 Kenju
Say It!!??
pi_117463726
Wat een bulshit. Ik wil mijn geld terug :( :P
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 14:07 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Onzin. De VVD is ook voor een sociaal leenstelsel: http://annewillucas.vvd.nl/actueel_16166/49319/
Inderdaad. Werkelijk idioot dat ze dat plan gewoon door lieten gaan. Zeker omdat de studenten dan duidelijkheid hadden gekregen oid... Wat een kutpartij is het toch ook met al die symboolpolitiek en procedurele blunders.

De politieke beginwaarden zijn eigenlijk wel ok, maar de uitvoering: :N
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
  maandag 1 oktober 2012 @ 14:25:42 #125
36796 Morpheus2002
Radio 49 | DJ.Morph
pi_117463819
Spannend, ben heel benieuwd :Y
Niets Is Sterker Dan Dat Ene Woord; Feyenoord! Mijn Feyenoord!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')