quote:zach
Inderdaad waar leg je de grens ? Ik vind Peter een kei maar hier ging hij veel te ver het was in de werld draait door .quote:Op zondag 9 september 2012 00:45 schreef Corkscrew het volgende:
Moet je dan ook meer voor je ziektekostenverzekering betalen als je niet elke dag ontbijt met een gezond sneetje volkorenbrood met kaas? En wat als je in een wat oudere auto zonder de mondernste veiligheidssystemen rijdt? Ik ga niet naar de sportschool, moet ik nu meer betalen dan mijn sportieve buurman?
Het is het probleem van het hellende vlak: waar leg je de grens?
Rokers betalen al meer belasting....quote:Op zondag 9 september 2012 00:47 schreef Xetran het volgende:
Die mensen die hun longen volblaffen met rook dagelijks voor zo'n 20 keer die mogen van mij best voor hun eigen chemo opdraaien ja, met de rest(benzine dus) ben ik het niet eens.
dit is echt de meest intelligente opmerking van de dagquote:Op zondag 9 september 2012 00:54 schreef DeRakker. het volgende:
De benzineprijs zal alleen maar stijgen.. het is uiteindelijk op net als andere belangrijke producten zoals ijzererts, grind, cement, kalk enz.
De dag is nog kort hèquote:Op zondag 9 september 2012 00:55 schreef Xetran het volgende:
[..]
dit is echt de meest intelligente opmerking van de dag
Ben ik het niet mee eens aangezien die mensen over het algemeen veel minder oud worden en zo dus niet allerlei dure ouderdom ziektes krijgen waardoor ze netto een stuk goedkoper zijnquote:Op zondag 9 september 2012 00:47 schreef Xetran het volgende:
Die mensen die hun longen volblaffen met rook dagelijks voor zo'n 20 keer die mogen van mij best voor hun eigen chemo opdraaien ja, met de rest(benzine dus) ben ik het niet eens.
Klopt en zo zal het ook met de zorg gaan in Nederland .quote:Op zondag 9 september 2012 00:54 schreef DeRakker. het volgende:
De benzineprijs zal alleen maar stijgen.. het is uiteindelijk op net als andere belangrijke producten zoals ijzererts, grind, cement, kalk enz.
Mensen in de bouw moeten maar meer ziektekosten betalen omdat hun meer risico lopen !quote:Op zondag 9 september 2012 00:40 schreef MMXMMX het volgende:
Zoals men zecht de vervuiler betaald .
Ik zag Peter R de Vries pleiten dat mensen die roken meer ziekte kosten moet betalen en mensen die te dik zijn ook en mensen die Alcohol drinken ook .
De vervuiler betaald !
Dus wat mij betreft kan de benzine prijs zeker met 1 euro per liter omhoog !
wow.. jij hebt echt een paar rare kronkels manquote:Op zondag 9 september 2012 00:57 schreef Keyos het volgende:
[..]
Mensen in de bouw moeten maar meer ziektekosten betalen omdat hun meer risico lopen !
Wat een waanzin dit![]()
. De benzineprijs moet omlaag natuurlijk, dat willen we allemaal (tenzij je niet goed bij je hoofd bent).
Als je mijn emoticons ziet en de tekst daaronder moet je kunnen aflezen dat ik de context van de TS gebruik om een waanzin vergelijking te trekken en ik het daardoor dus overduidelijk niet meende wat ik daar heb geschreven.quote:Op zondag 9 september 2012 01:11 schreef Xetran het volgende:
[..]
wow.. jij hebt echt een paar rare kronkels man
Vergeet uranium niet.quote:Op zondag 9 september 2012 00:54 schreef DeRakker. het volgende:
De benzineprijs zal alleen maar stijgen.. het is uiteindelijk op net als andere belangrijke producten zoals ijzererts, grind, cement, kalk enz.
Het is wachten op de op waterstof rijdende wagens. Voorlopig shell daar de patenten van en blijven ze zolang het nog kan binnen lopen op de olieen natuurlijkquote:Op zondag 9 september 2012 00:54 schreef DeRakker. het volgende:
De benzineprijs zal alleen maar stijgen.. het is uiteindelijk op net als andere belangrijke producten zoals ijzererts, grind, cement, kalk enz.
Dit.quote:Op zondag 9 september 2012 01:18 schreef Libertarisch het volgende:
Met andere woorden, Peter R, de Vries praatte poep en al die aansprakelijkheid op leefstijl is onzin (tenminste als het om roken en drank gaat)
Ik denk ook niet dat ik discussies moet aangaan over politiek als ik niet nuchter ben iddquote:Op zondag 9 september 2012 01:15 schreef Keyos het volgende:
[..]
Als je mijn emoticons ziet en de tekst daaronder moet je kunnen aflezen dat ik de context van de TS gebruik om een waanzin vergelijking te trekken en ik het daardoor dus overduidelijk niet meende wat ik daar heb geschreven.
Kwestie van goed lezen.
Hitler zou trots op je zijn.quote:Op zondag 9 september 2012 00:56 schreef netolk het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens aangezien die mensen over het algemeen veel minder oud worden en zo dus niet allerlei dure ouderdom ziektes krijgen waardoor ze netto een stuk goedkoper zijn
Het duurt helaas nog even voordat we waterstof aan de pomp kunnen tanken, maar je noemt wel terecht Shell. Als er een bedrijf is dat dekennis, geld, infrastructuur, etc. heeft om de wereld duurzamer te maken is het wel Shell. Dus als je het principe 'de vervuiler betaalt' wil laten werken moe tje allereerst zorgen dat het geld terecht komt bij bedrijven (niet perse grote multinationals, kunnen ook kleinere bedrijven zijn) die echt duurzame oplossingen op grote schaal en tegen een lage prijs kunnen produceren. Dat is heel wat anders dan het geld gebruiken om de staatskas te spekken en staat ook haaks op de GroenLinks filosofie door alsmaar tegen vervuilers aan te schoppen. Het zero-emission mandate in Californie is hier een prachtig voorbeeld van.. leidt alleen maar tot lobby's en nog meer ellende.quote:Op zondag 9 september 2012 01:17 schreef spierbal het volgende:
[..]
Het is wachten op de op waterstof rijdende wagens. Voorlopig shell daar de patenten van en blijven ze zolang het nog kan binnen lopen op de olieen natuurlijk
Dat is het voordeel.. je kan olie als brandstof vervangen voor een ander product.quote:Op zondag 9 september 2012 01:17 schreef spierbal het volgende:
[..]
Het is wachten op de op waterstof rijdende wagens. Voorlopig shell daar de patenten van en blijven ze zolang het nog kan binnen lopen op de olieen natuurlijk
En het OV dan?quote:Op zondag 9 september 2012 01:14 schreef MakkieR het volgende:
Wacht een paar jaar en de benzineprijs is een euro duurder, overigens maakt het mij niet uit; heb geen rijbewijs:)
Maakt toch niet uit?quote:Op zondag 9 september 2012 08:03 schreef Mikkie het volgende:
Hogere brandstofprijzen zorgen er uiteindelijk vooral voor dat Nederland als transportland genekt wordt, met alle economische gevolgen van dien.
Een aanzienlijk deel van het openbaar vervoer draait natuurlijk op elektriciteit: het overgrote merendeel van het spoornet, trams, metro's, en zelfs nog wat trolleybussen in Arnhem. Dit OV bedient bovendien de drukste gebieden van Nederland (de grote steden) en het spoornet ontsluit een groot deel van de rest van het land. De gemiddelde Nederland woont op slechts 5,1 kilometer afstand van het station. Prima naartoe te fietsen dus.quote:Op zondag 9 september 2012 11:44 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
En het OV dan?
Rijden ze daar op water?
Daarom is het zonde dat er zoveel wordt verspild door automobilisten. Wordt nog gestimuleerd ook door bv. de 130km/u maatregel. Maar goed, Rutte-1 heeft ook gewoon de accijnzen verhoogd begin dit jaar dus dat compenseert weer een beetje...quote:Op zondag 9 september 2012 11:41 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Dat is het voordeel.. je kan olie als brandstof vervangen voor een ander product.
Alleen wordt olie niet alleen voor brandstof gebruikt maar ook voor producten zoals plastic, medicijnen, asfalt, bitumen voor bijv. dakbedekking enz.
Dat is meer het probleem hoe wij dit gaan vervangen.
Ook zijn de producten die ik daarvoor had opgenoemd niet te missen voor de bouw...
Super veel gebouwen/woningen worden in staal/beton/kalkzandsteen gebouwd.
Mensen onderscheiden op basis van economische waarde. Een aantal cijfertjes toekennen aan een mens, waar heb je het in vredesnaam over man?quote:
Over het feit dat ik het dus niet eens ben dat rokers hun eigen behandeling zouden moeten betalen aangezien ze daar gewoon voor verzekerd zijn...quote:Op zondag 9 september 2012 12:03 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Mensen onderscheiden op basis van economische waarde. Een aantal cijfertjes toekennen aan een mens, waar heb je het in vredesnaam over man?
Peter draait door, nieuwe rubriekquote:Op zondag 9 september 2012 00:47 schreef MMXMMX het volgende:
[..]
Inderdaad waar leg je de grens ? Ik vind Peter een kei maar hier ging hij veel te ver het was in de werld draait door .
en hoe wil men je meer laten betalen omdat je drinkt? Of omdat je mac eet?quote:Op zondag 9 september 2012 00:45 schreef Corkscrew het volgende:
Moet je dan ook meer voor je ziektekostenverzekering betalen als je niet elke dag ontbijt met een gezond sneetje volkorenbrood met kaas? En wat als je in een wat oudere auto zonder de mondernste veiligheidssystemen rijdt? Ik ga niet naar de sportschool, moet ik nu meer betalen dan mijn sportieve buurman?
Het is het probleem van het hellende vlak: waar leg je de grens?
Overal in het land alleen nog kunnen pinnen en de overheid laten zien waarvoor er gepind wordt.quote:Op zondag 9 september 2012 12:45 schreef Qwea het volgende:
[..]
en hoe wil men je meer laten betalen omdat je drinkt? Of omdat je mac eet?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Koppeling gas en olieprijs?quote:Op zondag 9 september 2012 11:59 schreef HeavenSmiles het volgende:
Een aanzienlijk deel van het openbaar vervoer draait natuurlijk op elektriciteit: het overgrote merendeel van het spoornet, trams, metro's, en zelfs nog wat trolleybussen in Arnhem. Dit OV bedient bovendien de drukste gebieden van Nederland (de grote steden) en het spoornet ontsluit een groot deel van de rest van het land. De gemiddelde Nederland woont op slechts 5,1 kilometer afstand van het station. Prima naartoe te fietsen dus.
Het OV dat afhankelijk is van fossiele brandstoffen zal natuurlijk in grotere mate te maken krijgen met prijsstijgingen ten gevolge van de brandstofprijzen. Ook daarop wordt al een beetje ingespeeld met steeds meer hybride stadsbussen en bussen die lopen op aardgas. Her en der worden ook weer tramlijnen aangelegd (Groningen, Utrecht). Slim als je verder dan vier jaar vooruit durft te kijken.
Daarom is het zonde dat er zoveel wordt verspild door automobilisten. Wordt nog gestimuleerd ook door bv. de 130km/u maatregel. Maar goed, Rutte-1 heeft ook gewoon de accijnzen verhoogd begin dit jaar dus dat compenseert weer een beetje...
Meest eerlijk? Geld voor de zorg haal je uit verkeer?quote:Op zondag 9 september 2012 15:56 schreef HeavenSmiles het volgende:
Voor het gros van de verplaatsingen per auto zijn prima alternatieven beschikbaar (voet, fiets, OV), terwijl zorg wél noodzakelijk is.
Het is ook geen wonder dat zelfs een rechts kabinet als Rutte-1 de accijns heeft verhoogd, want dat is één van de meest eerlijke plekken om het vandaan te halen. Als je het te duur vindt: prima, dan verplaats je jezelf toch op een andere manier.
Er is nu eenmaal sprake van herverdeling van belastinginkomsten. Inkomsten en uitgaven per sector zijn nooit 1:1. Dat valt prima te beargumenteren.quote:Op zondag 9 september 2012 16:27 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Meest eerlijk? Geld voor de zorg haal je uit verkeer?
Ze zullen raar opkijken bij de supermarkt als je hen vraagt het bouwbedrijf van vijf dorpen verderop de rekening te sturen.
Nogmaals: het gros van het autoverkeer kan prima op andere wijzen geschieden (voet, fiets, OV), terwijl zorgverlening noodzakelijk is. Als mensen problemen hebben met de hoge kosten van autorijden: geen probleem, zij kunnen gebruikmaken van die alternatieven. Bij de aanschaf of huur van een huis dichter bij het werk gaan wonen of ten minste in een plaats met fatsoenlijke OV-voorzieningen valt daar wat mij betreft ook onder, hoewel dat voornamelijk iets is voor de langere termijn (één van de effecten van de herinvoering van de belasting op woon-werkverkeer).quote:Op zondag 9 september 2012 16:35 schreef Mikkie het volgende:
Maar leg mij die factor 'eerlijkheid' dan eens uit. Want eerlijk is het allerminst. Ik geloof dat zo'n 25 à 30% van de inkomsten uit verkeersgerelateerde belastingen teruggaat naar de automobilist. De rest wordt dus ergens anders voor ingezet. Da's meer dan 10 miljard per jaar. En dat voor iets dat voor veel mensen grotendeels ook noodzaak is. Je moet toch op je werk komen...
Zorgpremie? Gaat terug in de zorg.
Premies sociale zekerheid? Gaan terug in sociale zekerheid.
Verkeerspremies? Eh...
Juist de zorg is afhankelijk van auto's: denk aan ambulances, gehandicaptenvervoer, huisartsenbezoek. Als je de accijns omhoog gooit zullen ook de zorgkosten stijgen.quote:Op zondag 9 september 2012 15:56 schreef HeavenSmiles het volgende:
Voor het gros van de verplaatsingen per auto zijn prima alternatieven beschikbaar (voet, fiets, OV), terwijl zorg wél noodzakelijk is.
Ten eerste is ons OV helemaal niet geschikt voor nog meer passagiers. Ik weet niet of je je wel eens met de trein gaat in de Randstad tijdens de spits? Ik moet me niet voorstellen dat daar nog 10% van bijvoorbeeld alle automobilisten bijkomen. Ten tweede, leiden maatregelen zoals jij die voorstelt tot enorme agglomeraties waar iedereen op een hoopje woont en dat lijkt me niet bevorderlijk voor het leefmilieu (denk aan smog, fijnstof). Tot slot moet iedereen gewoon zelf bepalen of men dicht of ver van hun werk willen wonen; ik ben tegen de overheid die je dwingt tot iets.quote:Op zondag 9 september 2012 16:52 schreef HeavenSmiles het volgende:
Ik heb het ook over het gros van de verplaatsingen per auto. Sommige beroepsgroepen zijn uiteraard afhankelijk van de auto, maar dat is op het totaalplaatje beperkt.
Er zijn voldoende werknemers die nu dagelijks vanuit Eindhoven naar Utrecht heen en weer kachelen, terwijl dat perfect met de trein kan. Om maar een voorbeeld te noemen. 91% van de Nederlanders woont op <5km afstand van een spoorwegstation. Zoals ik al zei: ik vind ook dat mensen bij de keuze van hun woonplaats rekening moeten houden met de afstand tot hun werk én de beschikbaarheid van fatsoenlijke OV-voorzieningen. De herinvoering van de belasting op woon-werkverkeer draagt daaraan bij, maar ook de onvermijdelijke prijsstijging van olie waardoor het OV prijstechnisch aantrekkelijker wordt (meer dan nu al is). Uiteindelijk is het ook in het voordeel van de mensen zelf: minder reistijd, minder stress, meer vrije tijd, dat soort zaken.
Ook een regeling als filemijden draagt eraan bij dat mensen overstappen op de trein. Sommige automobilisten blijven achteraf de trein gebruiken, ook als het financiële extraatje wegvalt. De reistijd is weliswaar wat langer, maar dat wordt onder meer gecompenseerd door de mogelijkheid om onderweg te werken. Andere positieve geluiden hoor je over het fietsen/lopen van/naar het station: dat vinden veel mensen prettig en het is gezond. 't Is dan ook deels een mentaliteitskwestie: als je aan je heilige koe bent verknocht, is het moeilijk daar afscheid van te nemen (of in ieder geval 'm vaker op de oprit te laten staan).
De overheid dwingt niemand, dat hoor je mij absoluut niet bepleiten. Wel ben ik persoonlijk voorstander van urbanisatie en dat mag ook bevorderd worden, juist vanwege de efficiëntie! Smog en fijnstof worden veel kleinere problemen omdat in de steden veel meer gebruik wordt gemaakt van de benenwagen, de fiets en het OV. De luchtkwaliteit is in de Randstad van hetzelfde niveau als in grote delen van het platteland omdat de agrarische sector ook nogal vervuilend is. Ook interessant: een speelplaats aanleggen kost in de stad ongeveer evenveel als in een dorp, met als verschil dat het in de stad door veel meer kinderen gebruikt wordt » efficiënter! Maar uiteindelijk beslist iedereen zelf waar hij/zij gaat wonen, uiteraard. Maar dan moet je niet gaan zeuren dat het duur is om met de auto te reizen, daar maak je jezelf dan van afhankelijk. Er zijn overigens ook voldoende dorpen mét goede OV-voorzieningen.quote:Op zondag 9 september 2012 17:08 schreef teknomist het volgende:
[..]
Ten eerste is ons OV helemaal niet geschikt voor nog meer passagiers. Ik weet niet of je je wel eens met de trein gaat in de Randstad tijdens de spits? Ik moet me niet voorstellen dat daar nog 10% van bijvoorbeeld alle automobilisten bijkomen. Ten tweede, leiden maatregelen zoals jij die voorstelt tot enorme agglomeraties waar iedereen op een hoopje woont en dat lijkt me niet bevorderlijk voor het leefmilieu (denk aan smog, fijnstof). Tot slot moet iedereen gewoon zelf bepalen of men dicht of ver van hun werk willen wonen; ik ben tegen de overheid die je dwingt tot iets.
Als de brandstofprijs een euro omhoog gaat merkt de persoon die alleen zijn luie ass vervoert dat een stuk harder dan je het merkt wanneer je een pingponballetje koopt als er in een vrachtwagen 10 miljoen pinpongballetjes gaan.quote:Op zondag 9 september 2012 00:42 schreef Rezania het volgende:
[..]
Oh ja, als de benzineprijzen stijgen wordt zo'n beetje elk product dat moet worden vervoert ook duurder, snap je dat TS?
Het mes voor accijns snijdt aan 2 kanten. Je stimuleert mensen zuinigere auto's te kopen, je stimuleert mensen om niet voor elke scheet de auto te pakken en je stimuleert mensen om over hun vervoersbehoeften na te denken terwijl je aan de andere kant geld vangt wat uitgegeven kan worden aan zaken die iedereen nodig heeft zoals zorg en onderwijs.quote:Op zondag 9 september 2012 16:35 schreef Mikkie het volgende:
Maar leg mij die factor 'eerlijkheid' dan eens uit. Want eerlijk is het allerminst. Ik geloof dat zo'n 25 à 30% van de inkomsten uit verkeersgerelateerde belastingen teruggaat naar de automobilist. De rest wordt dus ergens anders voor ingezet. Da's meer dan 10 miljard per jaar. En dat voor iets dat voor veel mensen grotendeels ook noodzaak is. Je moet toch op je werk komen...
Zorgpremie? Gaat terug in de zorg.
Premies sociale zekerheid? Gaan terug in sociale zekerheid.
Verkeerspremies? Eh...
Accijns op roken moeten die ziekte kosten minimaal quite spelen wat dat betrefd... Evenals op de kosten van alcohol op de maatschappij...quote:Op zondag 9 september 2012 00:40 schreef MMXMMX het volgende:
Zoals men zecht de vervuiler betaald .
Ik zag Peter R de Vries pleiten dat mensen die roken meer ziekte kosten moet betalen en mensen die te dik zijn ook en mensen die Alcohol drinken ook .
De vervuiler betaald !
Dus wat mij betreft kan de benzine prijs zeker met 1 euro per liter omhoog !
Uitzending met P de Vries http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1287214
Vergeet fosfaat niet, dan is het afgelopen met de kunstmest en een voedselvoorziening die 7 miljard + mensen in leven kan houden.quote:
Je dwingt mensen; door mensen extra geld af te pakken grijp je in in hun budgettaire ruimte en dwing je mensen om keuzes te maken.quote:Op zondag 9 september 2012 17:15 schreef HeavenSmiles het volgende:
[..]
De overheid dwingt niemand, dat hoor je mij absoluut niet bepleiten. Wel ben ik persoonlijk voorstander van urbanisatie en dat mag ook bevorderd worden, juist vanwege de efficiëntie! Smog en fijnstof worden veel kleinere problemen omdat in de steden veel meer gebruik wordt gemaakt van de benenwagen, de fiets en het OV. De luchtkwaliteit is in de Randstad van hetzelfde niveau als in grote delen van het platteland omdat de agrarische sector ook nogal vervuilend is. Ook interessant: een speelplaats aanleggen kost in de stad ongeveer evenveel als in een dorp, met als verschil dat het in de stad door veel meer kinderen gebruikt wordt » efficiënter! Maar uiteindelijk beslist iedereen zelf waar hij/zij gaat wonen, uiteraard. Maar dan moet je niet gaan zeuren dat het duur is om met de auto te reizen, daar maak je jezelf dan van afhankelijk. Er zijn overigens ook voldoende dorpen mét goede OV-voorzieningen.
Ja, buiten de spits! Maar daar heb je als forens weinig aan.quote:Het spoornet biedt ruimte voor uitbreiding. Buiten de spits is er momenteel voldoende capaciteit, belangrijk is daarom óók om flexwerken te bevorderen. Verder zijn er plannen voor spoorboekloos rijden op de drukste trajecten (bv. Amsterdam-Eindhoven), en zijn er nog mogelijkheden om extra treinstellen aan te schaffen om de capaciteit te verhogen. Dat is natuurlijk vraagafhankelijk: dat zal geleidelijk gebeuren naarmate het spoorgebruik toeneemt.
Alsof de trein de enige optie is. Er zijn ook nog brommers en fietsen. R'dam - Den haag is nou geen overweldigende afstand ofzo. (25km van centrum tot centrum)quote:Op zondag 9 september 2012 17:34 schreef teknomist het volgende:
[..]
Je dwingt mensen; door mensen extra geld af te pakken grijp je in in hun budgettaire ruimte en dwing je mensen om keuzes te maken.
Heb je een bron voor dat de luchtkwaliteit in de Randstad hetzelfde is als op het platteland? Ik geloof er namelijk geen snars van. Als je een beetje logisch nadenkt kun je zelf ook wel bedenken dat op een plek waar veel mensen op een hoop leven er ook meer milieuvervuiling per vierkante meter is. Het klopt dat in een grote stad mensen relatief meer gebruiken maken van het OV, maar ook de concentratie auto's per m2 is groter. Een auto is goedkoper op een korte afstand (minder verbruik van brandstof) dus zullen mensen ook eerder een auto nemen.
[..]
Ja, buiten de spits! Maar daar heb je als forens weinig aan.En flexwerken is binnen enkele beroepen wel mogelijk, maar denk je nu serieus dat dat de oplossing is voor als iedereen opeens met de trein gaat i.p.v. de auto?
Er gaat tussen Rotterdam en Den Haag nu al om de paar minuten een trein: stampensvol! (Terwijl er een tijd geleden zelfs nog een extra spoor is bijgekomen, de Fyra). Leg mij eens uit hoe je dit wil realiseren als alleen maar 10% van de forenzen die nu per auto gaan de trein pakken? Het getuigt echt van naïviteit als je denkt dat het OV het aan kan wanneer de forens de auto wordt uitgejaagd.
Is dit serieus?quote:Op zondag 9 september 2012 17:36 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Alsof de trein de enige optie is. Er zijn ook nog brommers en fietsen. R'dam - Den haag is nou geen overweldigende afstand ofzo. (25km van centrum tot centrum)
Ooit gehoord van het fenomeen fietssnelweg? De fiets of elektrische fiets is een reële vervoersoptie tussen dicht bij elkaar liggende steden/dorpen. Afstanden tot 15km enkel kunnen prima worden overbrugd: met een elektrische fiets loopt dat ongetwijfeld op.quote:
Waarom niet?quote:
1. Het gaat om het milieu, en jij hebt liever dat mensen de brommer pakken dan de trein?quote:
Liever geen 2 takt brommer nee maar er zijn ook electrische brommers en electrische fietsen, ligfietsen en 4 takt brommers en velomobielen op de markt.quote:Op zondag 9 september 2012 17:46 schreef teknomist het volgende:
[..]
1. Het gaat om het milieu, en jij hebt liever dat mensen de brommer pakken dan de trein?
De gemiddelde woon-werk afstand is zelfs lager dan dat (22km voor mannen ,15 km voor vrouwen)quote:2. Denk je echt dat mensen 25km (ongeveer 1,5 uur, 2 keer per dag) gaan fietsen? (Ik noemde Rotterdam-Den Haag als voorbeeld maar ik denk dat de gemiddelde reisafstand in km in de Randstad langer is dan dat.) Hooguit een paar sportfreaks zijn hiertoe bereid denk ik...
Autorijden heeft veel negatieve effecten, voor mens, dier, natuur en milieu. In dat geval vind ik het gerechtvaardigd dat de overheid dat probeert te destimuleren. Automobilisten nemen er zelf geen verantwoordelijkheid voor. Dat is het centrale probleem van de libertarische visie: vrijheid gaat gepaard met verantwoordelijkheid. En dat verantwoordelijkheidsgevoel ontbreekt bij veel individuen. Daarom maken we samen afspraken om negatieve effecten van "ons" gedrag zoveel mogelijk te beperken, en de zwakkeren te beschermen. Daarvoor heb je een overheid nodig die tot op zekere hoogte intervenieert. Daar is geen sprake van dwang, maar wel van (de)stimuleren. Denk ook aan accijnzen op alcohol e.d.quote:Op zondag 9 september 2012 17:34 schreef teknomist het volgende:
[..]
Je dwingt mensen; door mensen extra geld af te pakken grijp je in in hun budgettaire ruimte en dwing je mensen om keuzes te maken.
Heb je een bron voor dat de luchtkwaliteit in de Randstad hetzelfde is als op het platteland? Ik geloof er namelijk geen snars van. Als je een beetje logisch nadenkt kun je zelf ook wel bedenken dat op een plek waar veel mensen op een hoop leven er ook meer milieuvervuiling per vierkante meter is. Het klopt dat in een grote stad mensen relatief meer gebruiken maken van het OV, maar ook de concentratie auto's per m2 is groter. Een auto is goedkoper op een korte afstand (minder verbruik van brandstof) dus zullen mensen ook eerder een auto nemen.
[..]
Ja, buiten de spits! Maar daar heb je als forens weinig aan.En flexwerken is binnen enkele beroepen wel mogelijk, maar denk je nu serieus dat dat de oplossing is voor als iedereen opeens met de trein gaat i.p.v. de auto?
Er gaat tussen Rotterdam en Den Haag nu al om de paar minuten een trein: stampensvol! (Terwijl er een tijd geleden zelfs nog een extra spoor is bijgekomen, de Fyra). Leg mij eens uit hoe je dit wil realiseren als alleen maar 10% van de forenzen die nu per auto gaan de trein pakken? Het getuigt echt van naïviteit als je denkt dat het OV het aan kan wanneer de forens de auto wordt uitgejaagd.
En die zijn beter voor het milieu dan de trein? En de productie van dergelijke apparaten kost ook CO2 natuurlijk.quote:Op zondag 9 september 2012 17:49 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Liever geen 2 takt brommer nee maar er zijn ook electrische brommers en electrische fietsen, ligfietsen en 4 takt brommers en velomobielen op de markt.
[..]
Als de gemiddelde woon-werk-afstand al zo klein is volgens jou (bron?) is er dan eik überhaupt een probleem? Dit impliceert dat mensen al redelijk dicht bij hun werk wonen. Je kunt niet van mensen verlangen dat ze in dezelfde straat of wijk van hun werk gaan wonen.quote:De gemiddelde woon-werk afstand is zelfs lager dan dat (22km voor mannen ,15 km voor vrouwen)
Het overgrote merendeel kan dus makkelijk op een andere manier naar het werk dan met de auto.
Het is alleen een bepaalde mindset van "oh jee, het héeeeeelemaal daar, dat kan ik ECHT niet fietsen " terwijl het vaak heel erg meevalt omdat je met de fiets binnendoor kan rijden en met de auto vaak een enorme omweg maakt.
Wat een onzin, er is zeker sprake van dwang, want ik kan niet zeggen: ik betaal hier niet aan mee, want dan staat binnen een paar weken een deurwaarder aan de deur. En "samen afspraken" is helemaal onzin, ik heb helemaal nergens een afspraak gemaakt. Het is niet meer dan tirannie van de meerderheid. Maar goed, dat is een hele andere discussie.quote:Op zondag 9 september 2012 17:49 schreef HeavenSmiles het volgende:
[..]
Autorijden heeft veel negatieve effecten, voor mens, dier, natuur en milieu. In dat geval vind ik het gerechtvaardigd dat de overheid dat probeert te destimuleren. Automobilisten nemen er zelf geen verantwoordelijkheid voor. Dat is het centrale probleem van de libertarische visie: vrijheid gaat gepaard met verantwoordelijkheid. En dat verantwoordelijkheidsgevoel ontbreekt bij veel individuen. Daarom maken we samen afspraken om negatieve effecten van "ons" gedrag zoveel mogelijk te beperken, en de zwakkeren te beschermen. Daarvoor heb je een overheid nodig die tot op zekere hoogte intervenieert. Daar is geen sprake van dwang, maar wel van (de)stimuleren. Denk ook aan accijnzen op alcohol e.d.
Dat de auto relatief minder wordt gebruikt betekent niet dat het leefmilieu ook gelijk relatief beter is dan op het platteland. Ik vroeg je overigens om een bron om je bewering te staven...quote:Zowel autobezit als gebruik is in de stad veel lager dan buiten de steden. Natuurlijk, het absolute aantal auto's is groter. Maar voor verplaatsingen binnen de stad wordt de auto zeer beperkt gebruikt. Het is namelijk gewoon volstrekt inefficiënt en duur. De afstanden zijn korter, ja, maar daardoor is het beter mogelijk om te voet te gaan of te fietsen. Ook is het OV goedkoper vanwege die kortere afstand. Daarnaast is de auto zo ongeveer het langzaamst voor de meeste verplaatsingen binnen de stad.
Het ontbreekt ons in Nederland simpelweg ruimte om extra capaciteit te realiseren - zeker als mensen nog dichterbij hun werk gaan wonen en nog meer ruimte in beslag wordt genomen door woonwijken.quote:Flexwerken maakt zeker veel capaciteit vrij, zowel op de weg als op het spoor. Verder is het zoals ik al zei een geleidelijk proces: het zal NOOIT voorkomen dat er van de een op de andere dag 25% meer treinreizigers en 25% minder automobilisten zijn. De overheid en de spoorvervoerders kunnen daarop anticiperen. Je voorbeeld met de HSL-Zuid is trouwens wat onhandig, gezien die nog volledig in dienst moet komen. Er rijden nu "slechts" twee treinen per uur per richting, dat worden er een stuk meer. De capaciteitstoename zal dus nog verder stijgen.
Bron ga ik niet bij elke keer dat ik het roep opzoeken, te vinden op de site van het CBS, zoek gewoon op gemiddelde woon-werk afstand in google.quote:Op zondag 9 september 2012 17:57 schreef teknomist het volgende:
[..]
En die zijn beter voor het milieu dan de trein? En de productie van dergelijke apparaten kost ook CO2 natuurlijk.
[..]
Als de gemiddelde woon-werk-afstand al zo klein is volgens jou (bron?) is er dan eik überhaupt een probleem? Dit impliceert dat mensen al redelijk dicht bij hun werk wonen. Je kunt niet van mensen verlangen dat ze in dezelfde straat of wijk van hun werk gaan wonen.
Ik fiets elke dag en ik heb dit jaar toch al een keer of 5 regen gehad. Het regent echt niet zo vaak als iedereen altijd maar denkt. Alleen gladheid kan vervelend zijn maar dat is het bij een auto net zo goed.quote:En het is zeker een mindset, maar die ga je niet veranderen met een belastingverhoging of subsidie hier en daar. Daarnaast ga mensen zelfs niet op de brommer van Rotterdam van Den Haag bijvoorbeeld als het regent, sneeuwt - en dat is regelmatig het geval hier in Nederland.
Dankzij de open grenzen is Nederland allang geen transportland meer.quote:Op zondag 9 september 2012 08:03 schreef Mikkie het volgende:
Hogere brandstofprijzen zorgen er uiteindelijk vooral voor dat Nederland als transportland genekt wordt, met alle economische gevolgen van dien.
quote:Op zondag 9 september 2012 16:42 schreef HeavenSmiles het volgende:
[..]
Nogmaals: het gros van het autoverkeer kan prima op andere wijzen geschieden (voet, fiets, OV), terwijl zorgverlening noodzakelijk is. Als mensen problemen hebben met de hoge kosten van autorijden: geen probleem, zij kunnen gebruikmaken van die alternatieven. Bij de aanschaf of huur van een huis dichter bij het werk gaan wonen of ten minste in een plaats met fatsoenlijke OV-voorzieningen valt daar wat mij betreft ook onder, hoewel dat voornamelijk iets is voor de langere termijn (één van de effecten van de herinvoering van de belasting op woon-werkverkeer).
Moet je natuurlijk wel geld hebben om een zuinige auto te kunnen kopen.quote:Op zondag 9 september 2012 17:21 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
[..]
Het mes voor accijns snijdt aan 2 kanten. Je stimuleert mensen zuinigere auto's te kopen, je stimuleert mensen om niet voor elke scheet de auto te pakken en je stimuleert mensen om over hun vervoersbehoeften na te denken terwijl je aan de andere kant geld vangt wat uitgegeven kan worden aan zaken die iedereen nodig heeft zoals zorg en onderwijs.
Ja dat zal allemaal wel. Maar het is niet goed voor mij. Als ik weer naast een smerige roker zit bah. Mijn ouders roken ook dan, zeggen ze ga maar ergens anders zitten als je er last van hebtquote:Op zondag 9 september 2012 01:16 schreef Libertarisch het volgende:
Rokers zijn juist goed voor de schatkist.
Accijnzen+ze gaan 10 jaar eerder dood (ontvangen dan dus geen pensioen,AOW enzo)
Nogmaals, het is een combinatie van factoren. De huizenmarkt moet ook worden hervormd en flexwerken bevorderd.quote:Op zondag 9 september 2012 18:52 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]Dichterbij je werk wonen
Als je een vast contract hebt misschien, maar dat zie je steeds minder. En ik weet niet onder welke steen je leeft, maar je schijnt je koophuis nogal lastig kwijt te kunnen momenteel en de wachtlijsten voor een huurhuis zijn ook redelijk lang.
Daarbij kan ik niet op tijd op mijn huidige uitzendbaantje komen als ik met de bus moet.
De huizenmarkt zit vast omdat iedereen in een huurhuis blijft zitten. Of ze nou 3k per maand verdienen of 1k het boeit ze niet.quote:Op zondag 9 september 2012 19:56 schreef HeavenSmiles het volgende:
[..]
Nogmaals, het is een combinatie van factoren. De huizenmarkt moet ook worden hervormd en flexwerken bevorderd.
Als je veel losse contracten hebt kun je daarnaast alsnog op een plaats gaan wonen die fatsoenlijk ontsloten is op het OV, of in de Randstad zodat je eigenlijk nooit echt ver van je werk zult wonen. Nogmaals: eigen keuze, als je in een afgelegen dorp gaat wonen maak je het alleen jezelf moeilijker.
Uiteraard zijn ook investeringen in het OV nodig. Er kan veel worden bespaart aan asfalt door onnodige wegen niet aan te leggen en wat mij betreft ook door minder vaak te herasfalteren. Houden we ook genoeg geld over om gemeentes te subsidiëren om fatsoenlijke fietspaden en fietssnelwegen aan te leggen.quote:Op zondag 9 september 2012 19:57 schreef Roces18 het volgende:
Maar even serieus. Als de overheid miljarden in het OV pompt en het weer van het rijk maakt, en dan van die mooie magneettreinen die Japan ook heeft gebruikt, dan garandeer ik dat heel veel mensen overstappen op het OV. In Japan is de gemiddelde vertraging een paar seconden. Met die miljarden kunnen we daarnaast langere treinen nemen. Dan nog wat voor de bussen en trams pompen, al het tuig eruit houden (beveiliging) en opgelost slotje
Onder hervormen van de woningmarkt bedoelde ik voor het gemak ook de huursector, en inderdaad: scheefhuren moet beter worden aangepaktquote:Op zondag 9 september 2012 19:58 schreef Roces18 het volgende:
[..]
De huizenmarkt zit vast omdat iedereen in een huurhuis blijft zitten. Of ze nou 3k per maand verdienen of 1k het boeit ze niet.
Dus die groepen moeten dan maar extra lijden?quote:Op zondag 9 september 2012 16:52 schreef HeavenSmiles het volgende:
Ik heb het ook over het gros van de verplaatsingen per auto. Sommige beroepsgroepen zijn uiteraard afhankelijk van de auto, maar dat is op het totaalplaatje beperkt.
Je gaat hierbij wel voorbij aan het feit dat het spoor gaat niet altijd op een eenvoudige, directe wijze naar de plek van bestemming. Op de plek van bestemming moet ook gereisd worden. Nog even los van reistijden en begin van werk e.d.quote:Er zijn voldoende werknemers die nu dagelijks vanuit Eindhoven naar Utrecht heen en weer kachelen, terwijl dat perfect met de trein kan. Om maar een voorbeeld te noemen. 91% van de Nederlanders woont op <5km afstand van een spoorwegstation.
En hoe ga je dat doen voor mensen die al jaren op een plek wonen en daar toen geen rekening mee hebben gehouden? Of mensen bij wie de boel om de omgeving veranderd is? Of mensen die plots, als gevolg van de crisis, van baan moeten veranderen? En als twee partners in verschillende plaatsen werken? Die moeten allemaal maar van baan veranderen of verhuizen?quote:Zoals ik al zei: ik vind ook dat mensen bij de keuze van hun woonplaats rekening moeten houden met de afstand tot hun werk én de beschikbaarheid van fatsoenlijke OV-voorzieningen.
Allemaal aannames. In het OV word ik doodongelukkig doordat ik het idee heb in zo'n varkensvervoertrailer te zitten. Mijn reistijd neemt, waar ik ook naartoe ga, nagenoeg altijd toe met het OV. Want je moet deur tot deur tellen. Uiteindelijk rijdt een bus gewoon langzaam en gaat een trein altijd van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet moet zijn. Vrije tijd lever ik dus ook in. Tot nu toe zie ik geen enkel voordeel.quote:De herinvoering van de belasting op woon-werkverkeer draagt daaraan bij, maar ook de onvermijdelijke prijsstijging van olie waardoor het OV prijstechnisch aantrekkelijker wordt (meer dan nu al is). Uiteindelijk is het ook in het voordeel van de mensen zelf: minder reistijd, minder stress, meer vrije tijd, dat soort zaken.
Als je geen geld hebt voor een auto koop je geen autoquote:Op zondag 9 september 2012 18:55 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Moet je natuurlijk wel geld hebben om een zuinige auto te kunnen kopen.
Leuk, maar sociaal gezien heb ik niets met die vieze Randstad. Mijn familie woont grotendeels hier, mijn vriendin werkt hier. Kortom, je hele plan klinkt leuk maar is niet realistisch.quote:Op zondag 9 september 2012 19:56 schreef HeavenSmiles het volgende:
[..]
Nogmaals, het is een combinatie van factoren. De huizenmarkt moet ook worden hervormd en flexwerken bevorderd.
Als je veel losse contracten hebt kun je daarnaast alsnog op een plaats gaan wonen die fatsoenlijk ontsloten is op het OV, of in de Randstad zodat je eigenlijk nooit echt ver van je werk zult wonen. Nogmaals: eigen keuze, als je in een afgelegen dorp gaat wonen maak je het alleen jezelf moeilijker.
Verder is het gewoon wetenschappelijk aangetoond dat mensen dichter bij hun werk gaan wonen als daar financiële stimulansen voor bestaan.
Ik heb in een andere discussie ook al eens tot in de treuren toe voorgerekend wat een auto per kilometer kost maar mensen die een auto hebben zijn daar echt blind voor. Als je ál je kosten bij elkaar optelt is de auto in alle gevallen duurder dan het OV als je alleen rijdt.quote:Op zondag 9 september 2012 20:09 schreef Mikkie het volgende:
Sinds de invoering van de OV-chipkaart, ook echt niet 'prijstechnisch aantrekkelijk', zoals je het zo mooi noemt. Sterker nog, het is gewoon teringduur. Geen korting meer op diverse trajecten, overstapboetes, geen goede retourtjes etc. Het is gewoon een groot fiasco en het wordt alleen maar duurder. Bovendien zijn er nu behoorlijk wat treinen die in de spits al afgeladen vol zitten. Daar wil jij nog wat mensen bij proppen?
Het probleem is dat door de komst van de auto en de daarbij veranderende ruimtelijke ordening het OV minder goed kan presteren. Je kan moeilijk in elke vinexwijk, in elk gehucht, in elk industrieterrein een treinstation aanleggen terwijl je met de auto bij wijze van spreken nog met een zandpad genoegen kan nemen om die vinexwijk te bereiken. Juist door de spreiding van woon en werk verkeer is OV minder concurrerend geworden. Zou je van de randstad 1 grote stad maken of van de tientallen kleine dorpen en vinexwijken 1 grote stad dan zou het OV juist wel weer kunnen concurreren. In steden is het OV juist heer en meester maar in de rommelige bende die we in dit land gecreeerd hebben door de komst van de auto (en alle andere landen waarvan Amerika het grote voorbeeld is) kan OV gewoon niet werken. Er dient dus een andere Ruimtelijke ordening plaats te vinden waarin de auto niet langer centraal staat maar het OV en de fiets.quote:Midden in de grote steden en daar omheen: ja, daar loopt het autoverkeer nu al vast en zou je met een metronetwerk dat voor reizigers geen drol kost veel kunnen bereiken. Maar verder is Nederland gewoon niet voldoende OV-geschikt voor de manier waarop jij het zo zaligmakend presenteert.
Ik heb wel degelijk geld voor een auto maar niet voor een zuinige auto.quote:Op zondag 9 september 2012 20:14 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als je geen geld hebt voor een auto koop je geen autolijkt me niet zo'n moeilijke rekensom
Je wil dus gewoon niet, zeg dat dan. Dan moet je ook niet mekkeren.quote:Op zondag 9 september 2012 20:20 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Leuk, maar sociaal gezien heb ik niets met die vieze Randstad. Mijn familie woont grotendeels hier, mijn vriendin werkt hier. Kortom, je hele plan klinkt leuk maar is niet realistisch.
Een zuinige auto hoeft niet duur te zijn. Een saxo of peugeot 106 koop je al voor een appel en een ei.quote:Op zondag 9 september 2012 20:22 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ik heb wel degelijk geld voor een auto maar niet voor een zuinige auto.
Of je zorgt er gewoon voor dat mensen die schade aanrichten dat moeten vergoeden, in plaats van andere (onschuldige) mensen met de kosten op te zadelen.quote:Op zondag 9 september 2012 17:26 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Accijns op roken moeten die ziekte kosten minimaal quite spelen wat dat betrefd... Evenals op de kosten van alcohol op de maatschappij...
En ja die worden hoog door dronken vandalen etc... Dus leg de rekening ook maar dubbel bij die groep neer.
Nee, natuurlijk wil ik niet. Wat moet ik daar? Ten eerste: als iedereen daarheen moet heb je lichtelijk een (woon)ruimte probleem. Het OV trekt al dat extra volk niet. Dus uiteindelijk wordt het één grote chaos.quote:Op zondag 9 september 2012 20:23 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Je wil dus gewoon niet, zeg dat dan. Dan moet je ook niet mekkeren.
Dat geloof ik best. Een auto is qua kmkostprijs ook duur.quote:Op zondag 9 september 2012 20:21 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik heb in een andere discussie ook al eens tot in de treuren toe voorgerekend wat een auto per kilometer kost maar mensen die een auto hebben zijn daar echt blind voor. Als je ál je kosten bij elkaar optelt is de auto in alle gevallen duurder dan het OV als je alleen rijdt.
Maar tot het zo ver is, kun je dus moeilijk van mensen verwachten dat ze maar met het OV gaan. Sommige reistijdvoorbeelden zijn extreem, maar wel waar. En dat is de praktijk van alledag.quote:[..]
Het probleem is dat door de komst van de auto en de daarbij veranderende ruimtelijke ordening het OV minder goed kan presteren. Je kan moeilijk in elke vinexwijk, in elk gehucht, in elk industrieterrein een treinstation aanleggen terwijl je met de auto bij wijze van spreken nog met een zandpad genoegen kan nemen om die vinexwijk te bereiken. Juist door de spreiding van woon en werk verkeer is OV minder concurrerend geworden. Zou je van de randstad 1 grote stad maken of van de tientallen kleine dorpen en vinexwijken 1 grote stad dan zou het OV juist wel weer kunnen concurreren. In steden is het OV juist heer en meester maar in de rommelige bende die we in dit land gecreeerd hebben door de komst van de auto (en alle andere landen waarvan Amerika het grote voorbeeld is) kan OV gewoon niet werken. Er dient dus een andere Ruimtelijke ordening plaats te vinden waarin de auto niet langer centraal staat maar het OV en de fiets.
Dat staat dan zelfs nog expliciet vermeld in mijn post.quote:Op zondag 9 september 2012 20:27 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Of je zorgt er gewoon voor dat mensen die schade aanrichten dat moeten vergoeden, in plaats van andere (onschuldige) mensen met de kosten op te zadelen.
Wij zitten hier ook niet te wachten op naar koeienstront ruikende paupers zoals jij, dus dat komt mooi uit.quote:Op zondag 9 september 2012 20:20 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Leuk, maar sociaal gezien heb ik niets met die vieze Randstad. Mijn familie woont grotendeels hier, mijn vriendin werkt hier. Kortom, je hele plan klinkt leuk maar is niet realistisch.
Als je geen geld hebt voor een auto , geen auto? Het OV is op jaarbasis echt wel duurder dan een kleine fiatjequote:Op zondag 9 september 2012 20:14 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als je geen geld hebt voor een auto koop je geen autolijkt me niet zo'n moeilijke rekensom
quote:Op zondag 9 september 2012 20:47 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Wij zitten hier ook niet te wachten op naar koeienstront ruikende paupers zoals jij, dus dat komt mooi uit.
Ligt eraan hoeveel km je maakt maar over het algemeen is zelfs een klein fiatje duurder dan het OV.quote:Op zondag 9 september 2012 22:05 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Als je geen geld hebt voor een auto , geen auto? Het OV is op jaarbasis echt wel duurder dan een kleine fiatje
Toverwoorden, die ik al drie keer heb gezegd en hierna niet meer zal herhalen: LANGE TERMIJN.quote:Op zondag 9 september 2012 20:20 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Leuk, maar sociaal gezien heb ik niets met die vieze Randstad. Mijn familie woont grotendeels hier, mijn vriendin werkt hier. Kortom, je hele plan klinkt leuk maar is niet realistisch.
Jammer dat je veel van mijn opmerkingen negeert. Ik zal hieronder nogmaals uitleggen wat ik bedoel.quote:Op zondag 9 september 2012 20:09 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Dus die groepen moeten dan maar extra lijden?
[..]
Je gaat hierbij wel voorbij aan het feit dat het spoor gaat niet altijd op een eenvoudige, directe wijze naar de plek van bestemming. Op de plek van bestemming moet ook gereisd worden. Nog even los van reistijden en begin van werk e.d.
Bovendien is het nogal flauw om hier uit te gaan van een percentage. In de Randstad is dat percentage nagenoeg 100% en dat beïnvloedt de statistieken behoorlijk. In Groningen, Zeeland of Friesland ben je grandioos de sigaar, maar ook Brabant en Limburg zijn gewoon de Sjaak.
[..]
En hoe ga je dat doen voor mensen die al jaren op een plek wonen en daar toen geen rekening mee hebben gehouden? Of mensen bij wie de boel om de omgeving veranderd is? Of mensen die plots, als gevolg van de crisis, van baan moeten veranderen? En als twee partners in verschillende plaatsen werken? Die moeten allemaal maar van baan veranderen of verhuizen?
[..]
Allemaal aannames. In het OV word ik doodongelukkig doordat ik het idee heb in zo'n varkensvervoertrailer te zitten. Mijn reistijd neemt, waar ik ook naartoe ga, nagenoeg altijd toe met het OV. Want je moet deur tot deur tellen. Uiteindelijk rijdt een bus gewoon langzaam en gaat een trein altijd van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet moet zijn. Vrije tijd lever ik dus ook in. Tot nu toe zie ik geen enkel voordeel.
Het OV is, sinds de invoering van de OV-chipkaart, ook echt niet 'prijstechnisch aantrekkelijk', zoals je het zo mooi noemt. Sterker nog, het is gewoon teringduur. Geen korting meer op diverse trajecten, overstapboetes, geen goede retourtjes etc. Het is gewoon een groot fiasco en het wordt alleen maar duurder. Bovendien zijn er nu behoorlijk wat treinen die in de spits al afgeladen vol zitten. Daar wil jij nog wat mensen bij proppen?
Midden in de grote steden en daar omheen: ja, daar loopt het autoverkeer nu al vast en zou je met een metronetwerk dat voor reizigers geen drol kost veel kunnen bereiken. Maar verder is Nederland gewoon niet voldoende OV-geschikt voor de manier waarop jij het zo zaligmakend presenteert.
quote:Op zondag 9 september 2012 18:14 schreef Smoofie het volgende:
Wat een bullshit dit. Als je echt serieus bent TS, ben je nog dommer dan ik had verwacht van een SP stemmer. Zach en zecht zijn trouwens verkeerd gespeld.
Kom eens met een bron dan i.p.v. de bewering "dat iets wetenschappelijk is aangetoond".quote:Op zondag 9 september 2012 19:56 schreef HeavenSmiles het volgende:
Verder is het gewoon wetenschappelijk aangetoond dat mensen dichter bij hun werk gaan wonen als daar financiële stimulansen voor bestaan.
Ik zal Keynes niet zo snel quoten, maar ik doe het toch:quote:Op zondag 9 september 2012 22:37 schreef HeavenSmiles het volgende:
[..]
Toverwoorden, die ik al drie keer heb gezegd en hierna niet meer zal herhalen: LANGE TERMIJN.
Helaas is niet al het wetenschappelijk onderzoek niet toegankelijk. Die bewering kan ik alleen indirect funderen door te verwijzen naar dit artikel in Trouw: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-voordelig-uit.dhtmlquote:Op zondag 9 september 2012 23:12 schreef teknomist het volgende:
[..]
Kom eens met een bron dan i.p.v. de bewering "dat iets wetenschappelijk is aangetoond".
Wat een gelul zeg.quote:Op zondag 9 september 2012 22:51 schreef HeavenSmiles het volgende:
Jij zegt dat ik aannames heb over het OV. Dat je onderweg kunt werken is geen aanname, maar een feit. Wat jij noemt zijn daarentegen wel aannames. Veevervoer? De gemiddelde trein is voor nog geen derde gevuld. In de spits is het drukker, inderdaad. Ook met storingen. Het gaat inderdaad wel eens mis. Da's op de weg niet anders: filerijden en continu vervuilde lucht inademen van alle auto's om je heen. Da's wel prettig? Verder geldt wat ik ook eerder heb gezegd: meer investeren in spoor, capaciteit vergroten en flexwerken bevorderen. Dat laatste heeft zowel positieve effecten voor het spoor als voor de weg. Het reistijdverschil is overigens gemiddeld gezien niet zo groot als je zegt. Automobilisten overschatten dat enorm.
Een opinieartikel.quote:Op zondag 9 september 2012 23:19 schreef HeavenSmiles het volgende:
[..]
Helaas is niet al het wetenschappelijk onderzoek niet toegankelijk. Die bewering kan ik alleen indirect funderen door te verwijzen naar dit artikel in Trouw: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-voordelig-uit.dhtml
(geschreven door verschillende hoofdleraren op het betreffende terrein, die daarbij verwijzen naar onderzoek)
Zeker, ik beantwoord je vragen graag.quote:Op zondag 9 september 2012 23:24 schreef teknomist het volgende:
[..]
Wat een gelul zeg.Ik vraag me af of jij überhaupt wel eens met de trein gaat?!
- De gemiddelde trein is minder dan 30% gevuld? En in de spits is het hooguit iets drukker? Kom op zeg. Hebben we het nu wel over Nederland?
- Vervuilde lucht inademen? Terwijl jij een voorstander bent van urbanisatie?!
- De capaciteit van het spoor vergroten? Kun je concreet aangeven hoe je dat gaat doen?
Jawel:quote:Op zondag 9 september 2012 23:27 schreef teknomist het volgende:
[..]
Een opinieartikel.Ja, geschreven door hoogleraren maar dat is een autoriteitsargument he (drogredenering). Daarnaast gaat dit artikel niet in het op het dichterbij wonen, wat jij beweert.
Als je het betreffende onderzoek wilt lezen kun je de wetenschappers aanschrijven.quote:Onderzoek toont aan dat een deel van de automobilisten en treinreizigers reageert op hogere reiskosten door de auto en het openbaar vervoer minder te gebruiken. Ze gaan vaker thuis werken en op de langere termijn gaan mensen dichter bij hun werk wonen.
Waar haal je dat cijfer van 30% vandaan?quote:Op zondag 9 september 2012 23:31 schreef HeavenSmiles het volgende:
[..]
Zeker, ik beantwoord je vragen graag.
- Het gaat om de gemiddelde trein, dus alle treinen die op één dag rijden. De gemiddelde bezettingsgraad ligt dan rond de 30%. Ik zei dat het in de spits inderdaad drukker is (niet dat het slechts "een beetje" drukker zou zijn): daarmee bedoel ik dat op sommige trajecten het huidige maximum is bereikt, op anderen overigens nog niet.
Is dat een aanname of kun je dat ook staven?quote:- Ik ben voorstander van urbanisatie omdat dat autogebruik terugdringt.
Als je een voorstander bent van urbanisatie, waarom woon je dan op het platteland?quote:Ik heb zelf drie jaar in de stad gewoond en woon nu weer in een klein dorp. Hier heb ik vaker last van autoverkeer dan in de stad, simpelweg omdat het procentueel gebruik hoger is.
Denk je niet dat deze vervuiling juist toeneemt als je mensen dwingt om in agglomeraties te gaan wonen? Immers, niet iedereen kan binnen de ring van een stad gaan wonen?! Ook binnen een agglomeratie zullen mensen de auto gebruiken om naar hun plek van bestemming te komen.quote:De grootste vervuilingsbron zijn vooral de snelwegen rondom de stad. De vervuilde lucht "vervliegt" gelukkig snel en kan ook worden tegengehouden met luchtkwaliteitsschermen. Zolang er binnen de stad niet al teveel auto wordt gereden of op een beperkt aantal wegen, blijft de kwaliteit goed genoeg.
Kom eens met een kaartje dan? Ik ga jou huiswerk niet zitten doen.quote:Op het platteland heb je te maken met vervuilde lucht door bv. de agrarische sector. Het verschilt niet zoveel. Zoek maar luchtkwaliteitkaartjes op. Alleen in Noordoost-Nederland is het minder. Belangrijk is vooral dat het algemene autogebruik wordt teruggdringen waardoor de uitstoot afneemt. Dat lukt niet als iedereen in afgelegen gebieden woont en overal met de auto naartoe rijdt.
En denk je nu serieus dat dit afdoende is wanneer je de automobilist het OV injaagt? Sporen kun je ten eerste niet zomaar verdubbelen. Neem bijvoorbeeld het zeer drukke traject rondom Delft, hoe wil je daar het spoor verdubbelen? Ook buiten de toekomstige tunnel moet je huizen/fabrieken gaan slopen om het spoor te verdubbelen. Daarnaast gaat verdubbeling ook ten koste van natuur: meer lawaai, verstoring van de rust van dieren, lijkt me niet dat je daar voorstander van bent?quote:- Er leiden vele wegen naar Rome:
* Nieuw beveiligingssysteem waardoor treinen dichter op elkaar kunnen rijden en sneller (= meer capaciteit). De regering heeft zich hiervoor uitgesproken.
* Elektrificatie van sporen die nog niet geëlektrificeerd zijn. Biedt meer capaciteit omdat elektrische treinen sneller kunnen rijden en sneller zijn met optrekken/afremmen.
* Verdubbelen van sporen.
* Verlengen van treinen door aanschaf van meer treinstellen.
* Aanleg nieuwe spoorlijnen (Hanzelijn opent bv. in december, verder kan gedacht worden aan Utrecht-Breda en wie weet over de Afsluitdijk).
Ja, zo werkt dat niet. Dit is omgekeerde bewijslast. Jij maakt een stevige bewering, het is niet aan mij om dit te onderbouwen.quote:Op zondag 9 september 2012 23:32 schreef HeavenSmiles het volgende:
Als je het betreffende onderzoek wilt lezen kun je de wetenschappers aanschrijven.
http://www.treinreiziger.(...)s:_ns_in_2010-143388, onderaan. Kun je ook vinden als je de Jaarverslagen van NS gaat doorspitten.quote:Op zondag 9 september 2012 23:45 schreef teknomist het volgende:
[..]
Waar haal je dat cijfer van 30% vandaan?
Tal van bronnen.quote:Is dat een aanname of kun je dat ook staven?
Ik woon tijdelijk bij mijn ouders omdat ik mijn studie bijna heb afgerond en eerst een baan wil vinden. Daarna ga ik dicht bij mijn werk wonen.quote:Als je een voorstander bent van urbanisatie, waarom woon je dan op het platteland?
In agglomeraties neemt het gebruik af. Zie daarvoor bv. de bovenstaande genoemde bronnen. Bij CBS kun je nog veel meer vinden in de vorm van infographics, statistieken, kaarten, etc., mocht je met bovenstaande nog niet tevreden zijnquote:Denk je niet dat deze vervuiling juist toeneemt als je mensen dwingt om in agglomeraties te gaan wonen? Immers, niet iedereen kan binnen de ring van een stad gaan wonen?! Ook binnen een agglomeratie zullen mensen de auto gebruiken om naar hun plek van bestemming te komen.
Zie bv. http://www.gezondelucht.info/docu/no2-vervuiling.jpgquote:Kom eens met een kaartje dan? Ik ga jou huiswerk niet zitten doen.
Nee, maar op de lange termijn kan er zeker een verschuiving plaatsvinden - zeker als je ook de overige indirect gerelateerde maatregelen daadwerkelijk zou doorvoeren.quote:En denk je nu serieus dat dit afdoende is wanneer je de automobilist het OV injaagt? Sporen kun je ten eerste niet zomaar verdubbelen. Neem bijvoorbeeld het zeer drukke traject rondom Delft, hoe wil je daar het spoor verdubbelen? Ook buiten de toekomstige tunnel moet je huizen/fabrieken gaan slopen om het spoor te verdubbelen. Daarnaast gaat verdubbeling ook ten koste van natuur: meer lawaai, verstoring van de rust van dieren, lijkt me niet dat je daar voorstander van bent?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |