abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116585997
quote:
7s.gif Op zondag 9 september 2012 18:14 schreef Smoofie het volgende:
Wat een bullshit dit. Als je echt serieus bent TS, ben je nog dommer dan ik had verwacht van een SP stemmer. Zach en zecht zijn trouwens verkeerd gespeld.
pi_116586730
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 19:56 schreef HeavenSmiles het volgende:

Verder is het gewoon wetenschappelijk aangetoond dat mensen dichter bij hun werk gaan wonen als daar financiële stimulansen voor bestaan.
Kom eens met een bron dan i.p.v. de bewering "dat iets wetenschappelijk is aangetoond".
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_116586824
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 22:37 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

Toverwoorden, die ik al drie keer heb gezegd en hierna niet meer zal herhalen: LANGE TERMIJN.
Ik zal Keynes niet zo snel quoten, maar ik doe het toch:

"'In the long run, we are all dead'"
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_116587011
quote:
2s.gif Op zondag 9 september 2012 23:12 schreef teknomist het volgende:

[..]

Kom eens met een bron dan i.p.v. de bewering "dat iets wetenschappelijk is aangetoond".
Helaas is niet al het wetenschappelijk onderzoek niet toegankelijk. Die bewering kan ik alleen indirect funderen door te verwijzen naar dit artikel in Trouw: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-voordelig-uit.dhtml

(geschreven door verschillende hoofdleraren op het betreffende terrein, die daarbij verwijzen naar onderzoek)
pi_116587200
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 22:51 schreef HeavenSmiles het volgende:

Jij zegt dat ik aannames heb over het OV. Dat je onderweg kunt werken is geen aanname, maar een feit. Wat jij noemt zijn daarentegen wel aannames. Veevervoer? De gemiddelde trein is voor nog geen derde gevuld. In de spits is het drukker, inderdaad. Ook met storingen. Het gaat inderdaad wel eens mis. Da's op de weg niet anders: filerijden en continu vervuilde lucht inademen van alle auto's om je heen. Da's wel prettig? Verder geldt wat ik ook eerder heb gezegd: meer investeren in spoor, capaciteit vergroten en flexwerken bevorderen. Dat laatste heeft zowel positieve effecten voor het spoor als voor de weg. Het reistijdverschil is overigens gemiddeld gezien niet zo groot als je zegt. Automobilisten overschatten dat enorm.

Wat een gelul zeg. :D Ik vraag me af of jij überhaupt wel eens met de trein gaat?!

- De gemiddelde trein is minder dan 30% gevuld? En in de spits is het hooguit iets drukker? Kom op zeg. Hebben we het nu wel over Nederland?
- Vervuilde lucht inademen? Terwijl jij een voorstander bent van urbanisatie?!
- De capaciteit van het spoor vergroten? Kun je concreet aangeven hoe je dat gaat doen?
pi_116587352
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 23:19 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

Helaas is niet al het wetenschappelijk onderzoek niet toegankelijk. Die bewering kan ik alleen indirect funderen door te verwijzen naar dit artikel in Trouw: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-voordelig-uit.dhtml

(geschreven door verschillende hoofdleraren op het betreffende terrein, die daarbij verwijzen naar onderzoek)
Een opinieartikel. :') Ja, geschreven door hoogleraren maar dat is een autoriteitsargument he (drogredenering). Daarnaast gaat dit artikel niet in het op het dichterbij wonen, wat jij beweert.
pi_116587534
quote:
2s.gif Op zondag 9 september 2012 23:24 schreef teknomist het volgende:

[..]

Wat een gelul zeg. :D Ik vraag me af of jij überhaupt wel eens met de trein gaat?!

- De gemiddelde trein is minder dan 30% gevuld? En in de spits is het hooguit iets drukker? Kom op zeg. Hebben we het nu wel over Nederland?
- Vervuilde lucht inademen? Terwijl jij een voorstander bent van urbanisatie?!
- De capaciteit van het spoor vergroten? Kun je concreet aangeven hoe je dat gaat doen?
Zeker, ik beantwoord je vragen graag.

- Het gaat om de gemiddelde trein, dus alle treinen die op één dag rijden. De gemiddelde bezettingsgraad ligt dan rond de 30%. Ik zei dat het in de spits inderdaad drukker is (niet dat het slechts "een beetje" drukker zou zijn): daarmee bedoel ik dat op sommige trajecten het huidige maximum is bereikt, op anderen overigens nog niet.

- Ik ben voorstander van urbanisatie omdat dat autogebruik terugdringt. In de steden ligt dat een stuk lager dan op het platteland. Ik heb zelf drie jaar in de stad gewoond en woon nu weer in een klein dorp. Hier heb ik vaker last van autoverkeer dan in de stad, simpelweg omdat het procentueel gebruik hoger is. De grootste vervuilingsbron zijn vooral de snelwegen rondom de stad. De vervuilde lucht "vervliegt" gelukkig snel en kan ook worden tegengehouden met luchtkwaliteitsschermen. Zolang er binnen de stad niet al teveel auto wordt gereden of op een beperkt aantal wegen, blijft de kwaliteit goed genoeg. Op het platteland heb je te maken met vervuilde lucht door bv. de agrarische sector. Het verschilt niet zoveel. Zoek maar luchtkwaliteitkaartjes op. Alleen in Noordoost-Nederland is het minder. Belangrijk is vooral dat het algemene autogebruik wordt teruggdringen waardoor de uitstoot afneemt. Dat lukt niet als iedereen in afgelegen gebieden woont en overal met de auto naartoe rijdt.

Overigens ben ik ook om vele andere redenen voorstander van urbanisatie: efficiënt vervoer van A naar B is daar slechts één klein onderdeel van.

- Er leiden vele wegen naar Rome:
* Nieuw beveiligingssysteem waardoor treinen dichter op elkaar kunnen rijden en sneller (= meer capaciteit). De regering heeft zich hiervoor uitgesproken.
* Elektrificatie van sporen die nog niet geëlektrificeerd zijn. Biedt meer capaciteit omdat elektrische treinen sneller kunnen rijden en sneller zijn met optrekken/afremmen.
* Verdubbelen van sporen.
* Verlengen van treinen door aanschaf van meer treinstellen.
* Aanleg nieuwe spoorlijnen (Hanzelijn opent bv. in december, verder kan gedacht worden aan Utrecht-Breda en wie weet over de Afsluitdijk).
- Ook de oudere treinen bij herziening voorzien van stoelen in "coach"-opstelling wat extra zitplaatsen creëert.

Overigens reis ik zeer vaak per trein. Ik hou niet van autorijden en al helemaal niet om als passagier per auto vervoerd te worden. 99% van mijn verplaatsingen geschieden te voet, te fiets of met het OV (en dan met name de trein).
pi_116587560
quote:
2s.gif Op zondag 9 september 2012 23:27 schreef teknomist het volgende:

[..]

Een opinieartikel. :') Ja, geschreven door hoogleraren maar dat is een autoriteitsargument he (drogredenering). Daarnaast gaat dit artikel niet in het op het dichterbij wonen, wat jij beweert.
Jawel:

quote:
Onderzoek toont aan dat een deel van de automobilisten en treinreizigers reageert op hogere reiskosten door de auto en het openbaar vervoer minder te gebruiken. Ze gaan vaker thuis werken en op de langere termijn gaan mensen dichter bij hun werk wonen.
Als je het betreffende onderzoek wilt lezen kun je de wetenschappers aanschrijven.
pi_116588092
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 23:31 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

Zeker, ik beantwoord je vragen graag.

- Het gaat om de gemiddelde trein, dus alle treinen die op één dag rijden. De gemiddelde bezettingsgraad ligt dan rond de 30%. Ik zei dat het in de spits inderdaad drukker is (niet dat het slechts "een beetje" drukker zou zijn): daarmee bedoel ik dat op sommige trajecten het huidige maximum is bereikt, op anderen overigens nog niet.
Waar haal je dat cijfer van 30% vandaan?

quote:
- Ik ben voorstander van urbanisatie omdat dat autogebruik terugdringt.
Is dat een aanname of kun je dat ook staven?

quote:
Ik heb zelf drie jaar in de stad gewoond en woon nu weer in een klein dorp. Hier heb ik vaker last van autoverkeer dan in de stad, simpelweg omdat het procentueel gebruik hoger is.
Als je een voorstander bent van urbanisatie, waarom woon je dan op het platteland?

quote:
De grootste vervuilingsbron zijn vooral de snelwegen rondom de stad. De vervuilde lucht "vervliegt" gelukkig snel en kan ook worden tegengehouden met luchtkwaliteitsschermen. Zolang er binnen de stad niet al teveel auto wordt gereden of op een beperkt aantal wegen, blijft de kwaliteit goed genoeg.
Denk je niet dat deze vervuiling juist toeneemt als je mensen dwingt om in agglomeraties te gaan wonen? Immers, niet iedereen kan binnen de ring van een stad gaan wonen?! Ook binnen een agglomeratie zullen mensen de auto gebruiken om naar hun plek van bestemming te komen.

quote:
Op het platteland heb je te maken met vervuilde lucht door bv. de agrarische sector. Het verschilt niet zoveel. Zoek maar luchtkwaliteitkaartjes op. Alleen in Noordoost-Nederland is het minder. Belangrijk is vooral dat het algemene autogebruik wordt teruggdringen waardoor de uitstoot afneemt. Dat lukt niet als iedereen in afgelegen gebieden woont en overal met de auto naartoe rijdt.
Kom eens met een kaartje dan? Ik ga jou huiswerk niet zitten doen. :)

quote:
- Er leiden vele wegen naar Rome:
* Nieuw beveiligingssysteem waardoor treinen dichter op elkaar kunnen rijden en sneller (= meer capaciteit). De regering heeft zich hiervoor uitgesproken.
* Elektrificatie van sporen die nog niet geëlektrificeerd zijn. Biedt meer capaciteit omdat elektrische treinen sneller kunnen rijden en sneller zijn met optrekken/afremmen.
* Verdubbelen van sporen.
* Verlengen van treinen door aanschaf van meer treinstellen.
* Aanleg nieuwe spoorlijnen (Hanzelijn opent bv. in december, verder kan gedacht worden aan Utrecht-Breda en wie weet over de Afsluitdijk).
En denk je nu serieus dat dit afdoende is wanneer je de automobilist het OV injaagt? Sporen kun je ten eerste niet zomaar verdubbelen. Neem bijvoorbeeld het zeer drukke traject rondom Delft, hoe wil je daar het spoor verdubbelen? Ook buiten de toekomstige tunnel moet je huizen/fabrieken gaan slopen om het spoor te verdubbelen. Daarnaast gaat verdubbeling ook ten koste van natuur: meer lawaai, verstoring van de rust van dieren, lijkt me niet dat je daar voorstander van bent?
pi_116588130
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 23:32 schreef HeavenSmiles het volgende:

Als je het betreffende onderzoek wilt lezen kun je de wetenschappers aanschrijven.

Ja, zo werkt dat niet. Dit is omgekeerde bewijslast. Jij maakt een stevige bewering, het is niet aan mij om dit te onderbouwen. :D
pi_116588802
quote:
2s.gif Op zondag 9 september 2012 23:45 schreef teknomist het volgende:

[..]

Waar haal je dat cijfer van 30% vandaan?
http://www.treinreiziger.(...)s:_ns_in_2010-143388, onderaan. Kun je ook vinden als je de Jaarverslagen van NS gaat doorspitten.

quote:
Is dat een aanname of kun je dat ook staven?
Tal van bronnen.
Voorbeeld van CBS op provincies (vgl. Randstad vs. overige provincies): http://statline.cbs.nl/St(...),G2&CHARTTYPE=1&VW=T
Of voor lagere autobezit in steden, zie: http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)000/2000-0509-wm.htm

quote:
Als je een voorstander bent van urbanisatie, waarom woon je dan op het platteland?
Ik woon tijdelijk bij mijn ouders omdat ik mijn studie bijna heb afgerond en eerst een baan wil vinden. Daarna ga ik dicht bij mijn werk wonen.

quote:
Denk je niet dat deze vervuiling juist toeneemt als je mensen dwingt om in agglomeraties te gaan wonen? Immers, niet iedereen kan binnen de ring van een stad gaan wonen?! Ook binnen een agglomeratie zullen mensen de auto gebruiken om naar hun plek van bestemming te komen.
In agglomeraties neemt het gebruik af. Zie daarvoor bv. de bovenstaande genoemde bronnen. Bij CBS kun je nog veel meer vinden in de vorm van infographics, statistieken, kaarten, etc., mocht je met bovenstaande nog niet tevreden zijn ;)

quote:
Kom eens met een kaartje dan? Ik ga jou huiswerk niet zitten doen. :)
Zie bv. http://www.gezondelucht.info/docu/no2-vervuiling.jpg
Op Google kun je direct veel kaartjes vinden als je zoekt op "luchtvervuiling nederland".

quote:
En denk je nu serieus dat dit afdoende is wanneer je de automobilist het OV injaagt? Sporen kun je ten eerste niet zomaar verdubbelen. Neem bijvoorbeeld het zeer drukke traject rondom Delft, hoe wil je daar het spoor verdubbelen? Ook buiten de toekomstige tunnel moet je huizen/fabrieken gaan slopen om het spoor te verdubbelen. Daarnaast gaat verdubbeling ook ten koste van natuur: meer lawaai, verstoring van de rust van dieren, lijkt me niet dat je daar voorstander van bent?
Nee, maar op de lange termijn kan er zeker een verschuiving plaatsvinden - zeker als je ook de overige indirect gerelateerde maatregelen daadwerkelijk zou doorvoeren.

Spoorverdubbeling is niet overal mogelijk. Er zijn echter andere opties om de capaciteit toe te laten nemen, zoals ik beschreef.

En inderdaad, het is vervelend als het ten koste van natuur gaat. De HSL-Zuid loopt zelfs door een enorme tunnel onder het Groene Hart door om de natuur te sparen. Spoor neemt echter sowieso VEEL minder ruimte in beslag dan wegen. Een dubbele spoorlijn (één spoor per richting) is volgens mij nog steeds minder breed dan twee autorijstroken (en veel snelwegen zijn tegenwoordig ook alweer breder dan dat). Relatief blijft het dan wenselijker dan meer (of bredere) wegen.

[ Bericht 0% gewijzigd door HeavenSmiles op 10-09-2012 00:10:28 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')