abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116552666
Zoals men zecht de vervuiler betaald .

Ik zag Peter R de Vries pleiten dat mensen die roken meer ziekte kosten moet betalen en mensen die te dik zijn ook en mensen die Alcohol drinken ook .
De vervuiler betaald !

Dus wat mij betreft kan de benzine prijs zeker met 1 euro per liter omhoog !

Uitzending met P de Vries http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1287214

[ Bericht 10% gewijzigd door MMXMMX op 09-09-2012 01:00:52 ]
Mijn Nederlands is bagger dat is bij mij bekend !!!!
pi_116552694
Wat is deze?
pi_116552709
quote:
zach
:')

Oh ja, als de benzineprijzen stijgen wordt zo'n beetje elk product dat moet worden vervoert ook duurder, snap je dat TS?

[ Bericht 11% gewijzigd door Rezania op 09-09-2012 02:00:22 ]
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_116552733
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 00:40 schreef MMXMMX het volgende:
zecht
:')

on-topic: /care, ik tank toch altijd in België.
pi_116552739
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 00:40 schreef MMXMMX het volgende:
zecht
:')
pi_116552774
Moet je dan ook meer voor je ziektekostenverzekering betalen als je niet elke dag ontbijt met een gezond sneetje volkorenbrood met kaas? En wat als je in een wat oudere auto zonder de mondernste veiligheidssystemen rijdt? Ik ga niet naar de sportschool, moet ik nu meer betalen dan mijn sportieve buurman?

Het is het probleem van het hellende vlak: waar leg je de grens?
Wie dit leest is alfabeet.
pi_116552817
quote:
5s.gif Op zondag 9 september 2012 00:45 schreef Corkscrew het volgende:
Moet je dan ook meer voor je ziektekostenverzekering betalen als je niet elke dag ontbijt met een gezond sneetje volkorenbrood met kaas? En wat als je in een wat oudere auto zonder de mondernste veiligheidssystemen rijdt? Ik ga niet naar de sportschool, moet ik nu meer betalen dan mijn sportieve buurman?

Het is het probleem van het hellende vlak: waar leg je de grens?
Inderdaad waar leg je de grens ? Ik vind Peter een kei maar hier ging hij veel te ver het was in de werld draait door .
Mijn Nederlands is bagger dat is bij mij bekend !!!!
pi_116552849
Die mensen die hun longen volblaffen met rook dagelijks voor zo'n 20 keer die mogen van mij best voor hun eigen chemo opdraaien ja, met de rest(benzine dus) ben ik het niet eens.
pi_116552910
quote:
7s.gif Op zondag 9 september 2012 00:47 schreef Xetran het volgende:
Die mensen die hun longen volblaffen met rook dagelijks voor zo'n 20 keer die mogen van mij best voor hun eigen chemo opdraaien ja, met de rest(benzine dus) ben ik het niet eens.
Rokers betalen al meer belasting....
  zondag 9 september 2012 @ 00:50:37 #10
104871 remlof
Europees federalist
pi_116552933
Ik ben het daarmee eens.
pi_116552948
Verder ben ik het er niet mee eens
  zondag 9 september 2012 @ 00:51:08 #12
104871 remlof
Europees federalist
pi_116552953
Tenzij het Shell extra geld oplevert natuurlijk :P
pi_116553031
De benzineprijs zal alleen maar stijgen.. het is uiteindelijk op net als andere belangrijke producten zoals ijzererts, grind, cement, kalk enz.
pi_116553082
quote:
6s.gif Op zondag 9 september 2012 00:54 schreef DeRakker. het volgende:
De benzineprijs zal alleen maar stijgen.. het is uiteindelijk op net als andere belangrijke producten zoals ijzererts, grind, cement, kalk enz.
dit is echt de meest intelligente opmerking van de dag :7
pi_116553100
quote:
7s.gif Op zondag 9 september 2012 00:55 schreef Xetran het volgende:

[..]

dit is echt de meest intelligente opmerking van de dag :7
De dag is nog kort hè
  zondag 9 september 2012 @ 00:56:52 #16
189216 netolk
maar dan andersom
pi_116553104
quote:
7s.gif Op zondag 9 september 2012 00:47 schreef Xetran het volgende:
Die mensen die hun longen volblaffen met rook dagelijks voor zo'n 20 keer die mogen van mij best voor hun eigen chemo opdraaien ja, met de rest(benzine dus) ben ik het niet eens.
Ben ik het niet mee eens aangezien die mensen over het algemeen veel minder oud worden en zo dus niet allerlei dure ouderdom ziektes krijgen waardoor ze netto een stuk goedkoper zijn
Beware of the Raping Zebra's
pi_116553110
quote:
6s.gif Op zondag 9 september 2012 00:54 schreef DeRakker. het volgende:
De benzineprijs zal alleen maar stijgen.. het is uiteindelijk op net als andere belangrijke producten zoals ijzererts, grind, cement, kalk enz.
Klopt en zo zal het ook met de zorg gaan in Nederland .
Uiteindelijk zullen de kinderen de ouders verzorgen.
Mijn Nederlands is bagger dat is bij mij bekend !!!!
  zondag 9 september 2012 @ 00:57:30 #18
263417 Keyos
Like a Boss
pi_116553134
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 00:40 schreef MMXMMX het volgende:
Zoals men zecht de vervuiler betaald .

Ik zag Peter R de Vries pleiten dat mensen die roken meer ziekte kosten moet betalen en mensen die te dik zijn ook en mensen die Alcohol drinken ook .
De vervuiler betaald !

Dus wat mij betreft kan de benzine prijs zeker met 1 euro per liter omhoog !
Mensen in de bouw moeten maar meer ziektekosten betalen omdat hun meer risico lopen !

Wat een waanzin dit :') :') . De benzineprijs moet omlaag natuurlijk, dat willen we allemaal (tenzij je niet goed bij je hoofd bent).
The Only Thing We Learn From History Is That We Learn Nothing From History - Hagel.
pi_116553470
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 00:57 schreef Keyos het volgende:

[..]

Mensen in de bouw moeten maar meer ziektekosten betalen omdat hun meer risico lopen !

Wat een waanzin dit :') :') . De benzineprijs moet omlaag natuurlijk, dat willen we allemaal (tenzij je niet goed bij je hoofd bent).
wow.. jij hebt echt een paar rare kronkels man :')
pi_116553559
Wacht een paar jaar en de benzineprijs is een euro duurder, overigens maakt het mij niet uit; heb geen rijbewijs:)
  zondag 9 september 2012 @ 01:15:25 #21
263417 Keyos
Like a Boss
pi_116553581
quote:
7s.gif Op zondag 9 september 2012 01:11 schreef Xetran het volgende:

[..]

wow.. jij hebt echt een paar rare kronkels man :')
Als je mijn emoticons ziet en de tekst daaronder moet je kunnen aflezen dat ik de context van de TS gebruik om een waanzin vergelijking te trekken en ik het daardoor dus overduidelijk niet meende wat ik daar heb geschreven.
Kwestie van goed lezen.
The Only Thing We Learn From History Is That We Learn Nothing From History - Hagel.
  zondag 9 september 2012 @ 01:16:19 #22
104871 remlof
Europees federalist
pi_116553604
quote:
6s.gif Op zondag 9 september 2012 00:54 schreef DeRakker. het volgende:
De benzineprijs zal alleen maar stijgen.. het is uiteindelijk op net als andere belangrijke producten zoals ijzererts, grind, cement, kalk enz.
Vergeet uranium niet.
pi_116553614
Rokers zijn juist goed voor de schatkist.

Accijnzen+ze gaan 10 jaar eerder dood (ontvangen dan dus geen pensioen,AOW enzo)
pi_116553638
quote:
6s.gif Op zondag 9 september 2012 00:54 schreef DeRakker. het volgende:
De benzineprijs zal alleen maar stijgen.. het is uiteindelijk op net als andere belangrijke producten zoals ijzererts, grind, cement, kalk enz.
Het is wachten op de op waterstof rijdende wagens. Voorlopig shell daar de patenten van en blijven ze zolang het nog kan binnen lopen op de olieen natuurlijk
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_116553657
Geld overigens ook voor alcoholisten, die betalen ook veel accijnzen en gaan ook eerder dood dus ook die mensen zijn goed voor de schatkist.
pi_116553680
Met andere woorden, Peter R, de Vries praatte poep en al die aansprakelijkheid op leefstijl is onzin (tenminste als het om roken en drank gaat)
  zondag 9 september 2012 @ 01:19:22 #27
263417 Keyos
Like a Boss
pi_116553698
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 01:18 schreef Libertarisch het volgende:
Met andere woorden, Peter R, de Vries praatte poep en al die aansprakelijkheid op leefstijl is onzin (tenminste als het om roken en drank gaat)
Dit.

Ik heb Peter R overigens nooit kunnen betrappen op een zinnige uitspraak.
The Only Thing We Learn From History Is That We Learn Nothing From History - Hagel.
pi_116553797
quote:
1s.gif Op zondag 9 september 2012 01:15 schreef Keyos het volgende:

[..]

Als je mijn emoticons ziet en de tekst daaronder moet je kunnen aflezen dat ik de context van de TS gebruik om een waanzin vergelijking te trekken en ik het daardoor dus overduidelijk niet meende wat ik daar heb geschreven.
Kwestie van goed lezen.
Ik denk ook niet dat ik discussies moet aangaan over politiek als ik niet nuchter ben idd ;(
pi_116556039
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 00:56 schreef netolk het volgende:

[..]

Ben ik het niet mee eens aangezien die mensen over het algemeen veel minder oud worden en zo dus niet allerlei dure ouderdom ziektes krijgen waardoor ze netto een stuk goedkoper zijn
Hitler zou trots op je zijn.
  zondag 9 september 2012 @ 08:03:15 #30
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_116556077
Hogere brandstofprijzen zorgen er uiteindelijk vooral voor dat Nederland als transportland genekt wordt, met alle economische gevolgen van dien.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_116556142
quote:
1s.gif Op zondag 9 september 2012 01:17 schreef spierbal het volgende:

[..]

Het is wachten op de op waterstof rijdende wagens. Voorlopig shell daar de patenten van en blijven ze zolang het nog kan binnen lopen op de olieen natuurlijk
Het duurt helaas nog even voordat we waterstof aan de pomp kunnen tanken, maar je noemt wel terecht Shell. Als er een bedrijf is dat dekennis, geld, infrastructuur, etc. heeft om de wereld duurzamer te maken is het wel Shell. Dus als je het principe 'de vervuiler betaalt' wil laten werken moe tje allereerst zorgen dat het geld terecht komt bij bedrijven (niet perse grote multinationals, kunnen ook kleinere bedrijven zijn) die echt duurzame oplossingen op grote schaal en tegen een lage prijs kunnen produceren. Dat is heel wat anders dan het geld gebruiken om de staatskas te spekken en staat ook haaks op de GroenLinks filosofie door alsmaar tegen vervuilers aan te schoppen. Het zero-emission mandate in Californie is hier een prachtig voorbeeld van.. leidt alleen maar tot lobby's en nog meer ellende.
pi_116558605
quote:
1s.gif Op zondag 9 september 2012 01:17 schreef spierbal het volgende:

[..]

Het is wachten op de op waterstof rijdende wagens. Voorlopig shell daar de patenten van en blijven ze zolang het nog kan binnen lopen op de olieen natuurlijk
Dat is het voordeel.. je kan olie als brandstof vervangen voor een ander product.
Alleen wordt olie niet alleen voor brandstof gebruikt maar ook voor producten zoals plastic, medicijnen, asfalt, bitumen voor bijv. dakbedekking enz.
Dat is meer het probleem hoe wij dit gaan vervangen.

Ook zijn de producten die ik daarvoor had opgenoemd niet te missen voor de bouw...
Super veel gebouwen/woningen worden in staal/beton/kalkzandsteen gebouwd.
pi_116558617
quote:
14s.gif Op zondag 9 september 2012 01:16 schreef remlof het volgende:

[..]

Vergeet uranium niet.
Dat ook, ik heb er zeker weten nog wel meer vergeten :P
pi_116558663
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 01:14 schreef MakkieR het volgende:
Wacht een paar jaar en de benzineprijs is een euro duurder, overigens maakt het mij niet uit; heb geen rijbewijs:)
En het OV dan?
Rijden ze daar op water?
  zondag 9 september 2012 @ 11:49:25 #35
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_116558787
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 08:03 schreef Mikkie het volgende:
Hogere brandstofprijzen zorgen er uiteindelijk vooral voor dat Nederland als transportland genekt wordt, met alle economische gevolgen van dien.
Maakt toch niet uit?
Je uitkering wordt automatisch verhoogd door de SP.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van. *O*
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_116559092
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 11:44 schreef klaaskippegaas het volgende:

[..]

En het OV dan?
Rijden ze daar op water?
Een aanzienlijk deel van het openbaar vervoer draait natuurlijk op elektriciteit: het overgrote merendeel van het spoornet, trams, metro's, en zelfs nog wat trolleybussen in Arnhem. Dit OV bedient bovendien de drukste gebieden van Nederland (de grote steden) en het spoornet ontsluit een groot deel van de rest van het land. De gemiddelde Nederland woont op slechts 5,1 kilometer afstand van het station. Prima naartoe te fietsen dus.

Het OV dat afhankelijk is van fossiele brandstoffen zal natuurlijk in grotere mate te maken krijgen met prijsstijgingen ten gevolge van de brandstofprijzen. Ook daarop wordt al een beetje ingespeeld met steeds meer hybride stadsbussen en bussen die lopen op aardgas. Her en der worden ook weer tramlijnen aangelegd (Groningen, Utrecht). Slim als je verder dan vier jaar vooruit durft te kijken.

quote:
6s.gif Op zondag 9 september 2012 11:41 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Dat is het voordeel.. je kan olie als brandstof vervangen voor een ander product.
Alleen wordt olie niet alleen voor brandstof gebruikt maar ook voor producten zoals plastic, medicijnen, asfalt, bitumen voor bijv. dakbedekking enz.
Dat is meer het probleem hoe wij dit gaan vervangen.

Ook zijn de producten die ik daarvoor had opgenoemd niet te missen voor de bouw...
Super veel gebouwen/woningen worden in staal/beton/kalkzandsteen gebouwd.
Daarom is het zonde dat er zoveel wordt verspild door automobilisten. Wordt nog gestimuleerd ook door bv. de 130km/u maatregel. Maar goed, Rutte-1 heeft ook gewoon de accijnzen verhoogd begin dit jaar dus dat compenseert weer een beetje...
  zondag 9 september 2012 @ 12:01:39 #37
189216 netolk
maar dan andersom
pi_116559149
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 07:51 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]

Hitler zou trots op je zijn.
Leg uit
Beware of the Raping Zebra's
pi_116559218
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 12:01 schreef netolk het volgende:

[..]

Leg uit
Mensen onderscheiden op basis van economische waarde. Een aantal cijfertjes toekennen aan een mens, waar heb je het in vredesnaam over man?
  zondag 9 september 2012 @ 12:28:22 #39
189216 netolk
maar dan andersom
pi_116559972
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 12:03 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]

Mensen onderscheiden op basis van economische waarde. Een aantal cijfertjes toekennen aan een mens, waar heb je het in vredesnaam over man?
Over het feit dat ik het dus niet eens ben dat rokers hun eigen behandeling zouden moeten betalen aangezien ze daar gewoon voor verzekerd zijn...
Beware of the Raping Zebra's
pi_116560489
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 00:47 schreef MMXMMX het volgende:

[..]

Inderdaad waar leg je de grens ? Ik vind Peter een kei maar hier ging hij veel te ver het was in de werld draait door .
Peter draait door, nieuwe rubriek :D
Op maandag 17 juni 2013 schreef Murdera:
Had ik maar jouw benen. :@
  zondag 9 september 2012 @ 12:45:00 #41
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_116560538
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 00:40 schreef MMXMMX het volgende:
zecht
:')
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  zondag 9 september 2012 @ 12:45:36 #42
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_116560553
quote:
5s.gif Op zondag 9 september 2012 00:45 schreef Corkscrew het volgende:
Moet je dan ook meer voor je ziektekostenverzekering betalen als je niet elke dag ontbijt met een gezond sneetje volkorenbrood met kaas? En wat als je in een wat oudere auto zonder de mondernste veiligheidssystemen rijdt? Ik ga niet naar de sportschool, moet ik nu meer betalen dan mijn sportieve buurman?

Het is het probleem van het hellende vlak: waar leg je de grens?
en hoe wil men je meer laten betalen omdat je drinkt? Of omdat je mac eet? :')
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_116560619
quote:
10s.gif Op zondag 9 september 2012 12:45 schreef Qwea het volgende:

[..]

en hoe wil men je meer laten betalen omdat je drinkt? Of omdat je mac eet? :')
Overal in het land alleen nog kunnen pinnen en de overheid laten zien waarvoor er gepind wordt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op maandag 17 juni 2013 schreef Murdera:
Had ik maar jouw benen. :@
pi_116561288
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 11:59 schreef HeavenSmiles het volgende:

Een aanzienlijk deel van het openbaar vervoer draait natuurlijk op elektriciteit: het overgrote merendeel van het spoornet, trams, metro's, en zelfs nog wat trolleybussen in Arnhem. Dit OV bedient bovendien de drukste gebieden van Nederland (de grote steden) en het spoornet ontsluit een groot deel van de rest van het land. De gemiddelde Nederland woont op slechts 5,1 kilometer afstand van het station. Prima naartoe te fietsen dus.

Het OV dat afhankelijk is van fossiele brandstoffen zal natuurlijk in grotere mate te maken krijgen met prijsstijgingen ten gevolge van de brandstofprijzen. Ook daarop wordt al een beetje ingespeeld met steeds meer hybride stadsbussen en bussen die lopen op aardgas. Her en der worden ook weer tramlijnen aangelegd (Groningen, Utrecht). Slim als je verder dan vier jaar vooruit durft te kijken.

Daarom is het zonde dat er zoveel wordt verspild door automobilisten. Wordt nog gestimuleerd ook door bv. de 130km/u maatregel. Maar goed, Rutte-1 heeft ook gewoon de accijnzen verhoogd begin dit jaar dus dat compenseert weer een beetje...
Koppeling gas en olieprijs?
pi_116564629
Als de benzineprijs omhoog gaat, ga ik gewoon diesel rijden.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_116565944
De benzineprijs is al hoog en de weggebruikers betalen al absurd veel geld.

Pak het geld maar lekker bij de zorg.
pi_116566577
Voor het gros van de verplaatsingen per auto zijn prima alternatieven beschikbaar (voet, fiets, OV), terwijl zorg wél noodzakelijk is.

Het is ook geen wonder dat zelfs een rechts kabinet als Rutte-1 de accijns heeft verhoogd, want dat is één van de meest eerlijke plekken om het vandaan te halen. Als je het te duur vindt: prima, dan verplaats je jezelf toch op een andere manier.
  zondag 9 september 2012 @ 16:27:26 #48
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_116567235
quote:
2s.gif Op zondag 9 september 2012 15:56 schreef HeavenSmiles het volgende:
Voor het gros van de verplaatsingen per auto zijn prima alternatieven beschikbaar (voet, fiets, OV), terwijl zorg wél noodzakelijk is.

Het is ook geen wonder dat zelfs een rechts kabinet als Rutte-1 de accijns heeft verhoogd, want dat is één van de meest eerlijke plekken om het vandaan te halen. Als je het te duur vindt: prima, dan verplaats je jezelf toch op een andere manier.
Meest eerlijk? Geld voor de zorg haal je uit verkeer?
Ze zullen raar opkijken bij de supermarkt als je hen vraagt het bouwbedrijf van vijf dorpen verderop de rekening te sturen.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_116567277
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 16:27 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Meest eerlijk? Geld voor de zorg haal je uit verkeer?
Ze zullen raar opkijken bij de supermarkt als je hen vraagt het bouwbedrijf van vijf dorpen verderop de rekening te sturen.
Er is nu eenmaal sprake van herverdeling van belastinginkomsten. Inkomsten en uitgaven per sector zijn nooit 1:1. Dat valt prima te beargumenteren.
  zondag 9 september 2012 @ 16:35:12 #50
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_116567426
Maar leg mij die factor 'eerlijkheid' dan eens uit. Want eerlijk is het allerminst. Ik geloof dat zo'n 25 à 30% van de inkomsten uit verkeersgerelateerde belastingen teruggaat naar de automobilist. De rest wordt dus ergens anders voor ingezet. Da's meer dan 10 miljard per jaar. En dat voor iets dat voor veel mensen grotendeels ook noodzaak is. Je moet toch op je werk komen...

Zorgpremie? Gaat terug in de zorg.
Premies sociale zekerheid? Gaan terug in sociale zekerheid.
Verkeerspremies? Eh...
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_116567634
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 16:35 schreef Mikkie het volgende:
Maar leg mij die factor 'eerlijkheid' dan eens uit. Want eerlijk is het allerminst. Ik geloof dat zo'n 25 à 30% van de inkomsten uit verkeersgerelateerde belastingen teruggaat naar de automobilist. De rest wordt dus ergens anders voor ingezet. Da's meer dan 10 miljard per jaar. En dat voor iets dat voor veel mensen grotendeels ook noodzaak is. Je moet toch op je werk komen...

Zorgpremie? Gaat terug in de zorg.
Premies sociale zekerheid? Gaan terug in sociale zekerheid.
Verkeerspremies? Eh...
Nogmaals: het gros van het autoverkeer kan prima op andere wijzen geschieden (voet, fiets, OV), terwijl zorgverlening noodzakelijk is. Als mensen problemen hebben met de hoge kosten van autorijden: geen probleem, zij kunnen gebruikmaken van die alternatieven. Bij de aanschaf of huur van een huis dichter bij het werk gaan wonen of ten minste in een plaats met fatsoenlijke OV-voorzieningen valt daar wat mij betreft ook onder, hoewel dat voornamelijk iets is voor de langere termijn (één van de effecten van de herinvoering van de belasting op woon-werkverkeer).

Verder leiden verplichte herinvesteringen van de opbrengsten tot onnodige en inefficiënte uitgaven. Dat is bij zorg niet het geval omdat de inkomsten lager zijn dan de (noodzakelijke) uitgaven. Als je de inkomsten van automobilisten VERPLICHT zou herinvesteren in het wegennet, zou dat bv. leiden tot onnodige herasfalteringen, verbredingen van wegen waar dat totaal niet nodig is, dat soort zaken. Dat zijn praktijken die in de Sovjet-Unie normaal waren: gewoon ergens een bepaald budget voor vaststellen en het daarop houden, ongeacht of het noodzakelijk is of niet. Dat is volstrekt inefficiënt: flexibiliteit is hier het kernwoord.
pi_116567723
quote:
2s.gif Op zondag 9 september 2012 15:56 schreef HeavenSmiles het volgende:
Voor het gros van de verplaatsingen per auto zijn prima alternatieven beschikbaar (voet, fiets, OV), terwijl zorg wél noodzakelijk is.
Juist de zorg is afhankelijk van auto's: denk aan ambulances, gehandicaptenvervoer, huisartsenbezoek. Als je de accijns omhoog gooit zullen ook de zorgkosten stijgen.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  zondag 9 september 2012 @ 16:46:19 #53
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_116567765
Jij woont duidelijk op een betere OV-plek dan veel andere Nederlanders. Met het OV naar m'n werk kost me als het een beetje tegenzit 2,5 uur ipv 35 minuten met de auto.

Nog even los van het feit dat er genoeg mensen zijn die voor hun werk regelmatig bij cliënten op bezoek moeten (ja, zorg). Die gaan bedrijfsmatig op pad, moeten die dan ook maar met het OV? Dan daalt het aantal te behandelen cliënten behoorlijk. Wachtlijsten nemen toe etc. Da's vast ook weer niet goed, of wel?
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_116567944
Ik heb het ook over het gros van de verplaatsingen per auto. Sommige beroepsgroepen zijn uiteraard afhankelijk van de auto, maar dat is op het totaalplaatje beperkt.

Er zijn voldoende werknemers die nu dagelijks vanuit Eindhoven naar Utrecht heen en weer kachelen, terwijl dat perfect met de trein kan. Om maar een voorbeeld te noemen. 91% van de Nederlanders woont op <5km afstand van een spoorwegstation. Zoals ik al zei: ik vind ook dat mensen bij de keuze van hun woonplaats rekening moeten houden met de afstand tot hun werk én de beschikbaarheid van fatsoenlijke OV-voorzieningen. De herinvoering van de belasting op woon-werkverkeer draagt daaraan bij, maar ook de onvermijdelijke prijsstijging van olie waardoor het OV prijstechnisch aantrekkelijker wordt (meer dan nu al is). Uiteindelijk is het ook in het voordeel van de mensen zelf: minder reistijd, minder stress, meer vrije tijd, dat soort zaken.

Ook een regeling als filemijden draagt eraan bij dat mensen overstappen op de trein. Sommige automobilisten blijven achteraf de trein gebruiken, ook als het financiële extraatje wegvalt. De reistijd is weliswaar wat langer, maar dat wordt onder meer gecompenseerd door de mogelijkheid om onderweg te werken. Andere positieve geluiden hoor je over het fietsen/lopen van/naar het station: dat vinden veel mensen prettig en het is gezond. 't Is dan ook deels een mentaliteitskwestie: als je aan je heilige koe bent verknocht, is het moeilijk daar afscheid van te nemen (of in ieder geval 'm vaker op de oprit te laten staan).

[ Bericht 15% gewijzigd door HeavenSmiles op 09-09-2012 16:59:05 ]
pi_116567996
Niet vergeten te stemmen donderdag hè, TS.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_116568406
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 16:52 schreef HeavenSmiles het volgende:
Ik heb het ook over het gros van de verplaatsingen per auto. Sommige beroepsgroepen zijn uiteraard afhankelijk van de auto, maar dat is op het totaalplaatje beperkt.

Er zijn voldoende werknemers die nu dagelijks vanuit Eindhoven naar Utrecht heen en weer kachelen, terwijl dat perfect met de trein kan. Om maar een voorbeeld te noemen. 91% van de Nederlanders woont op <5km afstand van een spoorwegstation. Zoals ik al zei: ik vind ook dat mensen bij de keuze van hun woonplaats rekening moeten houden met de afstand tot hun werk én de beschikbaarheid van fatsoenlijke OV-voorzieningen. De herinvoering van de belasting op woon-werkverkeer draagt daaraan bij, maar ook de onvermijdelijke prijsstijging van olie waardoor het OV prijstechnisch aantrekkelijker wordt (meer dan nu al is). Uiteindelijk is het ook in het voordeel van de mensen zelf: minder reistijd, minder stress, meer vrije tijd, dat soort zaken.

Ook een regeling als filemijden draagt eraan bij dat mensen overstappen op de trein. Sommige automobilisten blijven achteraf de trein gebruiken, ook als het financiële extraatje wegvalt. De reistijd is weliswaar wat langer, maar dat wordt onder meer gecompenseerd door de mogelijkheid om onderweg te werken. Andere positieve geluiden hoor je over het fietsen/lopen van/naar het station: dat vinden veel mensen prettig en het is gezond. 't Is dan ook deels een mentaliteitskwestie: als je aan je heilige koe bent verknocht, is het moeilijk daar afscheid van te nemen (of in ieder geval 'm vaker op de oprit te laten staan).
Ten eerste is ons OV helemaal niet geschikt voor nog meer passagiers. Ik weet niet of je je wel eens met de trein gaat in de Randstad tijdens de spits? Ik moet me niet voorstellen dat daar nog 10% van bijvoorbeeld alle automobilisten bijkomen. Ten tweede, leiden maatregelen zoals jij die voorstelt tot enorme agglomeraties waar iedereen op een hoopje woont en dat lijkt me niet bevorderlijk voor het leefmilieu (denk aan smog, fijnstof). Tot slot moet iedereen gewoon zelf bepalen of men dicht of ver van hun werk willen wonen; ik ben tegen de overheid die je dwingt tot iets.

Overigens wonen de meeste mensen al dicht bij hun werk. Het is niet zo dat alle forenzen 4 uur in de auto zitten om op hun werk te komen. Daarnaast, kun je wel dichter bij je werk wonen? Misschien kun je helemaal niet verhuizen omdat je partner in een andere regio werkt of omdat je simpelweg je huis niet kunt verkopen en huren een wachtlijst kent van 5 jaar.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_116568627
quote:
2s.gif Op zondag 9 september 2012 17:08 schreef teknomist het volgende:

[..]

Ten eerste is ons OV helemaal niet geschikt voor nog meer passagiers. Ik weet niet of je je wel eens met de trein gaat in de Randstad tijdens de spits? Ik moet me niet voorstellen dat daar nog 10% van bijvoorbeeld alle automobilisten bijkomen. Ten tweede, leiden maatregelen zoals jij die voorstelt tot enorme agglomeraties waar iedereen op een hoopje woont en dat lijkt me niet bevorderlijk voor het leefmilieu (denk aan smog, fijnstof). Tot slot moet iedereen gewoon zelf bepalen of men dicht of ver van hun werk willen wonen; ik ben tegen de overheid die je dwingt tot iets.
De overheid dwingt niemand, dat hoor je mij absoluut niet bepleiten. Wel ben ik persoonlijk voorstander van urbanisatie en dat mag ook bevorderd worden, juist vanwege de efficiëntie! Smog en fijnstof worden veel kleinere problemen omdat in de steden veel meer gebruik wordt gemaakt van de benenwagen, de fiets en het OV. De luchtkwaliteit is in de Randstad van hetzelfde niveau als in grote delen van het platteland omdat de agrarische sector ook nogal vervuilend is. Ook interessant: een speelplaats aanleggen kost in de stad ongeveer evenveel als in een dorp, met als verschil dat het in de stad door veel meer kinderen gebruikt wordt » efficiënter! Maar uiteindelijk beslist iedereen zelf waar hij/zij gaat wonen, uiteraard. Maar dan moet je niet gaan zeuren dat het duur is om met de auto te reizen, daar maak je jezelf dan van afhankelijk. Er zijn overigens ook voldoende dorpen mét goede OV-voorzieningen.

Het spoornet biedt ruimte voor uitbreiding. Buiten de spits is er momenteel voldoende capaciteit, belangrijk is daarom óók om flexwerken te bevorderen. Verder zijn er plannen voor spoorboekloos rijden op de drukste trajecten (bv. Amsterdam-Eindhoven), en zijn er nog mogelijkheden om extra treinstellen aan te schaffen om de capaciteit te verhogen. Dat is natuurlijk vraagafhankelijk: dat zal geleidelijk gebeuren naarmate het spoorgebruik toeneemt.

Wat betreft wonen: tuurlijk, dat is allemaal niet zo simpel. Daarom spreek ik ook over de lange termijn, dan is er wel degelijk sprake van verschuivingen. Het is bijvoorbeeld wetenschappelijk aangetoond dat mensen dichter bij het werk gaan wonen als reiskosten toenemen. En dat laatste is voor autoverkeer onvermijdelijk (olie).
  zondag 9 september 2012 @ 17:21:58 #58
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_116568849
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 00:42 schreef Rezania het volgende:

[..]

:')

Oh ja, als de benzineprijzen stijgen wordt zo'n beetje elk product dat moet worden vervoert ook duurder, snap je dat TS?
Als de brandstofprijs een euro omhoog gaat merkt de persoon die alleen zijn luie ass vervoert dat een stuk harder dan je het merkt wanneer je een pingponballetje koopt als er in een vrachtwagen 10 miljoen pinpongballetjes gaan.

quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 16:35 schreef Mikkie het volgende:
Maar leg mij die factor 'eerlijkheid' dan eens uit. Want eerlijk is het allerminst. Ik geloof dat zo'n 25 à 30% van de inkomsten uit verkeersgerelateerde belastingen teruggaat naar de automobilist. De rest wordt dus ergens anders voor ingezet. Da's meer dan 10 miljard per jaar. En dat voor iets dat voor veel mensen grotendeels ook noodzaak is. Je moet toch op je werk komen...

Zorgpremie? Gaat terug in de zorg.
Premies sociale zekerheid? Gaan terug in sociale zekerheid.
Verkeerspremies? Eh...
Het mes voor accijns snijdt aan 2 kanten. Je stimuleert mensen zuinigere auto's te kopen, je stimuleert mensen om niet voor elke scheet de auto te pakken en je stimuleert mensen om over hun vervoersbehoeften na te denken terwijl je aan de andere kant geld vangt wat uitgegeven kan worden aan zaken die iedereen nodig heeft zoals zorg en onderwijs.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_116568984
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 00:40 schreef MMXMMX het volgende:
Zoals men zecht de vervuiler betaald .

Ik zag Peter R de Vries pleiten dat mensen die roken meer ziekte kosten moet betalen en mensen die te dik zijn ook en mensen die Alcohol drinken ook .
De vervuiler betaald !

Dus wat mij betreft kan de benzine prijs zeker met 1 euro per liter omhoog !

Uitzending met P de Vries http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1287214
Accijns op roken moeten die ziekte kosten minimaal quite spelen wat dat betrefd... Evenals op de kosten van alcohol op de maatschappij...

En ja die worden hoog door dronken vandalen etc... Dus leg de rekening ook maar dubbel bij die groep neer.
Rustig aan.
pi_116569128
quote:
14s.gif Op zondag 9 september 2012 01:16 schreef remlof het volgende:

[..]

Vergeet uranium niet.
Vergeet fosfaat niet, dan is het afgelopen met de kunstmest en een voedselvoorziening die 7 miljard + mensen in leven kan houden.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_116569265
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 17:15 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

De overheid dwingt niemand, dat hoor je mij absoluut niet bepleiten. Wel ben ik persoonlijk voorstander van urbanisatie en dat mag ook bevorderd worden, juist vanwege de efficiëntie! Smog en fijnstof worden veel kleinere problemen omdat in de steden veel meer gebruik wordt gemaakt van de benenwagen, de fiets en het OV. De luchtkwaliteit is in de Randstad van hetzelfde niveau als in grote delen van het platteland omdat de agrarische sector ook nogal vervuilend is. Ook interessant: een speelplaats aanleggen kost in de stad ongeveer evenveel als in een dorp, met als verschil dat het in de stad door veel meer kinderen gebruikt wordt » efficiënter! Maar uiteindelijk beslist iedereen zelf waar hij/zij gaat wonen, uiteraard. Maar dan moet je niet gaan zeuren dat het duur is om met de auto te reizen, daar maak je jezelf dan van afhankelijk. Er zijn overigens ook voldoende dorpen mét goede OV-voorzieningen.
Je dwingt mensen; door mensen extra geld af te pakken grijp je in in hun budgettaire ruimte en dwing je mensen om keuzes te maken.

Heb je een bron voor dat de luchtkwaliteit in de Randstad hetzelfde is als op het platteland? Ik geloof er namelijk geen snars van. Als je een beetje logisch nadenkt kun je zelf ook wel bedenken dat op een plek waar veel mensen op een hoop leven er ook meer milieuvervuiling per vierkante meter is. Het klopt dat in een grote stad mensen relatief meer gebruiken maken van het OV, maar ook de concentratie auto's per m2 is groter. Een auto is goedkoper op een korte afstand (minder verbruik van brandstof) dus zullen mensen ook eerder een auto nemen.

quote:
Het spoornet biedt ruimte voor uitbreiding. Buiten de spits is er momenteel voldoende capaciteit, belangrijk is daarom óók om flexwerken te bevorderen. Verder zijn er plannen voor spoorboekloos rijden op de drukste trajecten (bv. Amsterdam-Eindhoven), en zijn er nog mogelijkheden om extra treinstellen aan te schaffen om de capaciteit te verhogen. Dat is natuurlijk vraagafhankelijk: dat zal geleidelijk gebeuren naarmate het spoorgebruik toeneemt.
Ja, buiten de spits! Maar daar heb je als forens weinig aan. :') En flexwerken is binnen enkele beroepen wel mogelijk, maar denk je nu serieus dat dat de oplossing is voor als iedereen opeens met de trein gaat i.p.v. de auto? :')

Er gaat tussen Rotterdam en Den Haag nu al om de paar minuten een trein: stampensvol! (Terwijl er een tijd geleden zelfs nog een extra spoor is bijgekomen, de Fyra). Leg mij eens uit hoe je dit wil realiseren als alleen maar 10% van de forenzen die nu per auto gaan de trein pakken? Het getuigt echt van naïviteit als je denkt dat het OV het aan kan wanneer de forens de auto wordt uitgejaagd.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  zondag 9 september 2012 @ 17:36:19 #62
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_116569320
quote:
2s.gif Op zondag 9 september 2012 17:34 schreef teknomist het volgende:

[..]

Je dwingt mensen; door mensen extra geld af te pakken grijp je in in hun budgettaire ruimte en dwing je mensen om keuzes te maken.

Heb je een bron voor dat de luchtkwaliteit in de Randstad hetzelfde is als op het platteland? Ik geloof er namelijk geen snars van. Als je een beetje logisch nadenkt kun je zelf ook wel bedenken dat op een plek waar veel mensen op een hoop leven er ook meer milieuvervuiling per vierkante meter is. Het klopt dat in een grote stad mensen relatief meer gebruiken maken van het OV, maar ook de concentratie auto's per m2 is groter. Een auto is goedkoper op een korte afstand (minder verbruik van brandstof) dus zullen mensen ook eerder een auto nemen.

[..]

Ja, buiten de spits! Maar daar heb je als forens weinig aan. :') En flexwerken is binnen enkele beroepen wel mogelijk, maar denk je nu serieus dat dat de oplossing is voor als iedereen opeens met de trein gaat i.p.v. de auto? :')

Er gaat tussen Rotterdam en Den Haag nu al om de paar minuten een trein: stampensvol! (Terwijl er een tijd geleden zelfs nog een extra spoor is bijgekomen, de Fyra). Leg mij eens uit hoe je dit wil realiseren als alleen maar 10% van de forenzen die nu per auto gaan de trein pakken? Het getuigt echt van naïviteit als je denkt dat het OV het aan kan wanneer de forens de auto wordt uitgejaagd.
Alsof de trein de enige optie is. Er zijn ook nog brommers en fietsen. R'dam - Den haag is nou geen overweldigende afstand ofzo. (25km van centrum tot centrum)
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_116569406
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 17:36 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Alsof de trein de enige optie is. Er zijn ook nog brommers en fietsen. R'dam - Den haag is nou geen overweldigende afstand ofzo. (25km van centrum tot centrum)
Is dit serieus? :?
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_116569454
quote:
2s.gif Op zondag 9 september 2012 17:39 schreef teknomist het volgende:

[..]

Is dit serieus? :?
Ooit gehoord van het fenomeen fietssnelweg? De fiets of elektrische fiets is een reële vervoersoptie tussen dicht bij elkaar liggende steden/dorpen. Afstanden tot 15km enkel kunnen prima worden overbrugd: met een elektrische fiets loopt dat ongetwijfeld op.

Niet voor niets sprak ik over alternatieven in de vorm van de benenwegen, de fiets en het OV (of een combinatie daarvan).
  zondag 9 september 2012 @ 17:42:46 #65
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_116569535
quote:
2s.gif Op zondag 9 september 2012 17:39 schreef teknomist het volgende:

[..]

Is dit serieus? :?
Waarom niet? :?
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_116569649
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 17:42 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Waarom niet? :?
1. Het gaat om het milieu, en jij hebt liever dat mensen de brommer pakken dan de trein?
2. Denk je echt dat mensen 25km (ongeveer 1,5 uur, 2 keer per dag) gaan fietsen? (Ik noemde Rotterdam-Den Haag als voorbeeld maar ik denk dat de gemiddelde reisafstand in km in de Randstad langer is dan dat.) Hooguit een paar sportfreaks zijn hiertoe bereid denk ik...
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  zondag 9 september 2012 @ 17:49:02 #67
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_116569745
quote:
2s.gif Op zondag 9 september 2012 17:46 schreef teknomist het volgende:

[..]

1. Het gaat om het milieu, en jij hebt liever dat mensen de brommer pakken dan de trein?
Liever geen 2 takt brommer nee maar er zijn ook electrische brommers en electrische fietsen, ligfietsen en 4 takt brommers en velomobielen op de markt.

quote:
2. Denk je echt dat mensen 25km (ongeveer 1,5 uur, 2 keer per dag) gaan fietsen? (Ik noemde Rotterdam-Den Haag als voorbeeld maar ik denk dat de gemiddelde reisafstand in km in de Randstad langer is dan dat.) Hooguit een paar sportfreaks zijn hiertoe bereid denk ik...
De gemiddelde woon-werk afstand is zelfs lager dan dat (22km voor mannen ,15 km voor vrouwen)
Het overgrote merendeel kan dus makkelijk op een andere manier naar het werk dan met de auto.
Het is alleen een bepaalde mindset van "oh jee, het héeeeeelemaal daar, dat kan ik ECHT niet fietsen " terwijl het vaak heel erg meevalt omdat je met de fiets binnendoor kan rijden en met de auto vaak een enorme omweg maakt.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_116569747
quote:
2s.gif Op zondag 9 september 2012 17:34 schreef teknomist het volgende:

[..]

Je dwingt mensen; door mensen extra geld af te pakken grijp je in in hun budgettaire ruimte en dwing je mensen om keuzes te maken.

Heb je een bron voor dat de luchtkwaliteit in de Randstad hetzelfde is als op het platteland? Ik geloof er namelijk geen snars van. Als je een beetje logisch nadenkt kun je zelf ook wel bedenken dat op een plek waar veel mensen op een hoop leven er ook meer milieuvervuiling per vierkante meter is. Het klopt dat in een grote stad mensen relatief meer gebruiken maken van het OV, maar ook de concentratie auto's per m2 is groter. Een auto is goedkoper op een korte afstand (minder verbruik van brandstof) dus zullen mensen ook eerder een auto nemen.

[..]

Ja, buiten de spits! Maar daar heb je als forens weinig aan. :') En flexwerken is binnen enkele beroepen wel mogelijk, maar denk je nu serieus dat dat de oplossing is voor als iedereen opeens met de trein gaat i.p.v. de auto? :')

Er gaat tussen Rotterdam en Den Haag nu al om de paar minuten een trein: stampensvol! (Terwijl er een tijd geleden zelfs nog een extra spoor is bijgekomen, de Fyra). Leg mij eens uit hoe je dit wil realiseren als alleen maar 10% van de forenzen die nu per auto gaan de trein pakken? Het getuigt echt van naïviteit als je denkt dat het OV het aan kan wanneer de forens de auto wordt uitgejaagd.
Autorijden heeft veel negatieve effecten, voor mens, dier, natuur en milieu. In dat geval vind ik het gerechtvaardigd dat de overheid dat probeert te destimuleren. Automobilisten nemen er zelf geen verantwoordelijkheid voor. Dat is het centrale probleem van de libertarische visie: vrijheid gaat gepaard met verantwoordelijkheid. En dat verantwoordelijkheidsgevoel ontbreekt bij veel individuen. Daarom maken we samen afspraken om negatieve effecten van "ons" gedrag zoveel mogelijk te beperken, en de zwakkeren te beschermen. Daarvoor heb je een overheid nodig die tot op zekere hoogte intervenieert. Daar is geen sprake van dwang, maar wel van (de)stimuleren. Denk ook aan accijnzen op alcohol e.d.

Zowel autobezit als gebruik is in de stad veel lager dan buiten de steden. Natuurlijk, het absolute aantal auto's is groter. Maar voor verplaatsingen binnen de stad wordt de auto zeer beperkt gebruikt. Het is namelijk gewoon volstrekt inefficiënt en duur. De afstanden zijn korter, ja, maar daardoor is het beter mogelijk om te voet te gaan of te fietsen. Ook is het OV goedkoper vanwege die kortere afstand. Daarnaast is de auto zo ongeveer het langzaamst voor de meeste verplaatsingen binnen de stad.

Flexwerken maakt zeker veel capaciteit vrij, zowel op de weg als op het spoor. Verder is het zoals ik al zei een geleidelijk proces: het zal NOOIT voorkomen dat er van de een op de andere dag 25% meer treinreizigers en 25% minder automobilisten zijn. De overheid en de spoorvervoerders kunnen daarop anticiperen. Je voorbeeld met de HSL-Zuid is trouwens wat onhandig, gezien die nog volledig in dienst moet komen. Er rijden nu "slechts" twee treinen per uur per richting, dat worden er een stuk meer. De capaciteitstoename zal dus nog verder stijgen.
pi_116570047
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 17:49 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Liever geen 2 takt brommer nee maar er zijn ook electrische brommers en electrische fietsen, ligfietsen en 4 takt brommers en velomobielen op de markt.

[..]
En die zijn beter voor het milieu dan de trein? En de productie van dergelijke apparaten kost ook CO2 natuurlijk.

quote:
De gemiddelde woon-werk afstand is zelfs lager dan dat (22km voor mannen ,15 km voor vrouwen)
Het overgrote merendeel kan dus makkelijk op een andere manier naar het werk dan met de auto.
Het is alleen een bepaalde mindset van "oh jee, het héeeeeelemaal daar, dat kan ik ECHT niet fietsen " terwijl het vaak heel erg meevalt omdat je met de fiets binnendoor kan rijden en met de auto vaak een enorme omweg maakt.
Als de gemiddelde woon-werk-afstand al zo klein is volgens jou (bron?) is er dan eik überhaupt een probleem? Dit impliceert dat mensen al redelijk dicht bij hun werk wonen. Je kunt niet van mensen verlangen dat ze in dezelfde straat of wijk van hun werk gaan wonen.

En het is zeker een mindset, maar die ga je niet veranderen met een belastingverhoging of subsidie hier en daar. Daarnaast ga mensen zelfs niet op de brommer van Rotterdam van Den Haag bijvoorbeeld als het regent, sneeuwt - en dat is regelmatig het geval hier in Nederland.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_116570114
Gewoon allemaal motorrijden, nieuwe motoren zijn zuinig en je hebt geen file+parkeerproblemen meer.

Jammer alleen dat de overheid droevig strenge eisen heeft gesteld aan rijbewijzen en vermogensbeperkingen, terwijl motoren super makkelijk te besturen zijn...

EDIT: ik heb ook een motorrijbewijs en motor
pi_116570344
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 17:49 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

Autorijden heeft veel negatieve effecten, voor mens, dier, natuur en milieu. In dat geval vind ik het gerechtvaardigd dat de overheid dat probeert te destimuleren. Automobilisten nemen er zelf geen verantwoordelijkheid voor. Dat is het centrale probleem van de libertarische visie: vrijheid gaat gepaard met verantwoordelijkheid. En dat verantwoordelijkheidsgevoel ontbreekt bij veel individuen. Daarom maken we samen afspraken om negatieve effecten van "ons" gedrag zoveel mogelijk te beperken, en de zwakkeren te beschermen. Daarvoor heb je een overheid nodig die tot op zekere hoogte intervenieert. Daar is geen sprake van dwang, maar wel van (de)stimuleren. Denk ook aan accijnzen op alcohol e.d.
Wat een onzin, er is zeker sprake van dwang, want ik kan niet zeggen: ik betaal hier niet aan mee, want dan staat binnen een paar weken een deurwaarder aan de deur. En "samen afspraken" is helemaal onzin, ik heb helemaal nergens een afspraak gemaakt. Het is niet meer dan tirannie van de meerderheid. Maar goed, dat is een hele andere discussie.

Ik ben het eens met je dat de auto slecht voor het milieu is, maar het is ook maar een onbewezen premisse dat vervolgens de overheid de oplossing hiervoor is. Dat mensen weinig verantwoordelijkheid nemen vloeit voort uit het feit dat ze ook weinig verantwoordelijkheid krijgen van de overheid.

Het opraken van natuurlijke bronnen en innovatie die zoveel mogelijk wordt gestimuleerd door weinig overheid is juist de stimulans die leidt tot milieuvriendelijke techniek; niet domweg zaken extra belasting. De maakbaarheid van de samenleving is daarin echt een illusie.

quote:
Zowel autobezit als gebruik is in de stad veel lager dan buiten de steden. Natuurlijk, het absolute aantal auto's is groter. Maar voor verplaatsingen binnen de stad wordt de auto zeer beperkt gebruikt. Het is namelijk gewoon volstrekt inefficiënt en duur. De afstanden zijn korter, ja, maar daardoor is het beter mogelijk om te voet te gaan of te fietsen. Ook is het OV goedkoper vanwege die kortere afstand. Daarnaast is de auto zo ongeveer het langzaamst voor de meeste verplaatsingen binnen de stad.
Dat de auto relatief minder wordt gebruikt betekent niet dat het leefmilieu ook gelijk relatief beter is dan op het platteland. Ik vroeg je overigens om een bron om je bewering te staven...

quote:
Flexwerken maakt zeker veel capaciteit vrij, zowel op de weg als op het spoor. Verder is het zoals ik al zei een geleidelijk proces: het zal NOOIT voorkomen dat er van de een op de andere dag 25% meer treinreizigers en 25% minder automobilisten zijn. De overheid en de spoorvervoerders kunnen daarop anticiperen. Je voorbeeld met de HSL-Zuid is trouwens wat onhandig, gezien die nog volledig in dienst moet komen. Er rijden nu "slechts" twee treinen per uur per richting, dat worden er een stuk meer. De capaciteitstoename zal dus nog verder stijgen.
Het ontbreekt ons in Nederland simpelweg ruimte om extra capaciteit te realiseren - zeker als mensen nog dichterbij hun werk gaan wonen en nog meer ruimte in beslag wordt genomen door woonwijken.

En over dat flexwerken, mijn eigen ervaring is dat mensen vooral thuiswerken juist op dagen dat het al relatief rustig (woensdag, vrijdag). Op de drukke momenten zoals maandag, dinsdag en donderdag komt men toch naar kantoor, omdat dan de meetings worden gepland.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  zondag 9 september 2012 @ 18:06:44 #72
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_116570347
quote:
2s.gif Op zondag 9 september 2012 17:57 schreef teknomist het volgende:

[..]

En die zijn beter voor het milieu dan de trein? En de productie van dergelijke apparaten kost ook CO2 natuurlijk.

[..]

Als de gemiddelde woon-werk-afstand al zo klein is volgens jou (bron?) is er dan eik überhaupt een probleem? Dit impliceert dat mensen al redelijk dicht bij hun werk wonen. Je kunt niet van mensen verlangen dat ze in dezelfde straat of wijk van hun werk gaan wonen.
Bron ga ik niet bij elke keer dat ik het roep opzoeken, te vinden op de site van het CBS, zoek gewoon op gemiddelde woon-werk afstand in google.

Met de auto gaan is altijd een probleem omdat een auto vervuilt, herrie maakt, veel ruimte inneemt. Met een 4 takt brommer gaan is minder slecht dan met een auto gaan en met een fiets (ongeacht wat voor ) is natuurlijk helemaal schoon.
en met de relatief kleine afstanden die we hebben is dat een prima optie.

quote:
En het is zeker een mindset, maar die ga je niet veranderen met een belastingverhoging of subsidie hier en daar. Daarnaast ga mensen zelfs niet op de brommer van Rotterdam van Den Haag bijvoorbeeld als het regent, sneeuwt - en dat is regelmatig het geval hier in Nederland.
Ik fiets elke dag en ik heb dit jaar toch al een keer of 5 regen gehad. Het regent echt niet zo vaak als iedereen altijd maar denkt. Alleen gladheid kan vervelend zijn maar dat is het bij een auto net zo goed.

Dat je de mindset kan veranderen door belasting verhogingen is allang en breed bewezen.Pak maar even als simpel voorbeeld de grootte van de gemiddelde nederlandse auto en de gemiddelde duitse auto en de woon-werk afstand in landen waar de brandstofprijzen lager liggen.
We hebben al een andere mindset dóór de hogere belastingen.

En wat libetarisch zegt, motorrijden zou ook wat meer gestimuleerd mogen worden wat mij betreft.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  zondag 9 september 2012 @ 18:14:27 #73
287899 Smoofie
Duikeendje? Duikeendje!!
pi_116570561
Wat een bullshit dit. Als je echt serieus bent TS, ben je nog dommer dan ik had verwacht van een SP stemmer. Zach en zecht zijn trouwens verkeerd gespeld.
AFCA
Qui audet adipiscitur
  zondag 9 september 2012 @ 18:48:17 #74
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_116571404
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 08:03 schreef Mikkie het volgende:
Hogere brandstofprijzen zorgen er uiteindelijk vooral voor dat Nederland als transportland genekt wordt, met alle economische gevolgen van dien.
Dankzij de open grenzen is Nederland allang geen transportland meer.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  zondag 9 september 2012 @ 18:52:39 #75
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_116571537
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 16:42 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

Nogmaals: het gros van het autoverkeer kan prima op andere wijzen geschieden (voet, fiets, OV), terwijl zorgverlening noodzakelijk is. Als mensen problemen hebben met de hoge kosten van autorijden: geen probleem, zij kunnen gebruikmaken van die alternatieven. Bij de aanschaf of huur van een huis dichter bij het werk gaan wonen of ten minste in een plaats met fatsoenlijke OV-voorzieningen valt daar wat mij betreft ook onder, hoewel dat voornamelijk iets is voor de langere termijn (één van de effecten van de herinvoering van de belasting op woon-werkverkeer).

:') Dichterbij je werk wonen :') Als je een vast contract hebt misschien, maar dat zie je steeds minder. En ik weet niet onder welke steen je leeft, maar je schijnt je koophuis nogal lastig kwijt te kunnen momenteel en de wachtlijsten voor een huurhuis zijn ook redelijk lang.

Daarbij kan ik niet op tijd op mijn huidige uitzendbaantje komen als ik met de bus moet.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')