Definieer kwaliteit?quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:57 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:
[..]
De VVD wil dat we hogescholen en universiteiten gaan betalen op basis van kwaliteit en dat we stoppen met betalen op basis van kwantiteit (studentenaantallen). Daarmee ben ik de afgelopen 2 jaar begonnen via de prestatieafspraken. Die moeten leiden tot verhoging van de kwaliteit van docenten, kleinere collegegroepen, beter onderzoek en beter rendement.
Ja.quote:
Dat zonder meer.quote:Op vrijdag 7 september 2012 11:08 schreef motorbloempje het volgende:
trouwens dat meneer Zijlstra echt héél veel vragen heeft proberen te beantwoorden!
Props voor zijn type- en forumskills!
Mee eens.quote:Op vrijdag 7 september 2012 11:08 schreef motorbloempje het volgende:
trouwens dat meneer Zijlstra echt héél veel vragen heeft proberen te beantwoorden!
Bent u van mening dat 2000 euro voor iemand met 100.000 een zwaardere 'belasting' is dan 100 voor iemand met 10000 euro?quote:Op vrijdag 7 september 2012 11:07 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:
[..]
antwoord 1: In absolute getallen lijkt het alsof hoge inkomens meer profiteren, maar als je de aftrek bekijkt als percentage van het inkomen, dan zie je dat de midden- en lagere inkomens een veel groter deel terugkrijgen dan de hoge inkomens. De impact van afschaffing is bij die groepen dus veel groter!
Antwoord 2: prestatiebeloning had niets te maken met passend onderwijs en werd ook niet betaald vanuit de maatregel rond passend onderwijs. We wilden een experiment starten om te kijken of prestatiebeloning in het onderwijs zou kunnen helpen de kwaliteit van leraren te verbeteren. We zien nu regelmatig goede docenten afhaken omdat ze merken dat het niet uitmaakt wat je doet. Je slecht presterende collega wordt namelijk op dezelfde manier beloond als jij. Dat is niet erg motiverend. De VVD wil dat hard werken en goede prestaties ook in het onderwijs en bij leraren beloond worden!
Dat wel, alleen vind ik de antwoorden (zeker over de langstudeerboete) wat te wensen overlaten.quote:Op vrijdag 7 september 2012 11:08 schreef motorbloempje het volgende:
Dat wordt het niet, er zijn scholen waarbij het geld nooit voor de leerling gebruikt wordt maar ieder gesprek van een kwartiertje 6-dubbel gerekend wordt omdat men opeens allerlei disciplines uitnodigt die nooit wat met het kind te maken hebben, waarvan akte. en er zijn scholen die er reisjes naar het buitenland van organiseren.quote:Op vrijdag 7 september 2012 11:06 schreef Saind het volgende:
[..]
Hoe bent u/ zijn jullie tot de conclusie gekomen dat dit effectiever is dan het rugzakje?
Dat wel. Jammer alleen dat het inhoudelijk allemaal weinig voorstelt.quote:Op vrijdag 7 september 2012 11:08 schreef motorbloempje het volgende:
Als je alles zelf betaald, heb je niet te maken met de bijverdiengrens. Die geldt alleen maar als je studiefinanciering ontvangt. Daarom vind de VVD een sociaal leenstelsel ook beter. De student moet een hogere bijdrage aan de studie leveren, maar er geldt ook geen bijverdiengrens meer.quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:50 schreef GSbrder het volgende:
Geachte heer Zijlstra,
Ik zal mogelijkerwijs ook in aanmerking komen voor de langstudeerboete, daar ik met een dubbele master bezig ben en daar 3 jaar (2 jaar technische master + 1 jaar uitloop) de tijd voor krijg. Dit vind ik verder geen probleem, ik ben niet tegen de langstudeerboete en vind het prima dat een grote groep studenten die af kan studeren, daarmee gemaand wordt dat ook te doen, waaronder ondergetekende die het niet te lang laat duren.
Mijn vraag is echter; als een student er voor kiest zijn studiegeld zelf te betalen, zijn kamerhuur te betalen, zijn levensonderhoud te betalen en zijn langstudeerboete te betalen, zou het dan niet mogelijk zijn de bijverdiengrens te verruimen? Dan kunnen studenten gewoon zelf gaan werken om hun langstudeerboete te betalen en worden ze niet gekort op hun basisbeurs gedurende de eerste vier tot vijf jaar van hun adolescente bestaan.
Dit idd. Props voor de aanwezigheid, props voor het proberen te antwoorden, maar de antwoorden zelf zijn niet geheel dekkend tov de gestelde vragen. En dan ben ik mild.quote:Op vrijdag 7 september 2012 11:10 schreef Devz het volgende:
[..]
Dat wel. Jammer alleen dat het inhoudelijk allemaal weinig voorstelt.
Ik had hem bondig willen stellen. Zelfs Re wilde me er bij helpen, maar ga hem nu toch posten want niet veel tijd meer. Yvonne geeft 1 punt aan.quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:57 schreef yvonne het volgende:
[..]
Waarom is de VVD de menselijkheid uit het oog verloren? Zie alle maatregelen tegen diegene die juist onze zorg en bescherming nodig hebben.
Geld weghalen bij ouderen en zieken. Ik werk in de thuiszorg, loopt u eens met me mee, dan zíet u de mensen eens waar het over gaat.
quote:Op vrijdag 7 september 2012 09:21 schreef paddy het volgende:
VVD heeft het over zelfredzaamheid. Gehandicapten bij gewone werkgevers aan het werk. In een roze wereld een prachtig idee. In de wereld van de jongeren met een flinke achterstand+handicap een geweldig idee tótdat de subsidie voor werkgevers weer op de tocht staat of stopt, en uiteraard de gehandicapte OF moet voldoen aan de hoge eisen van werkgever, of weer achter de geraniums kan gaan zitten.
Is er wel aan gedacht dat er maar weinig werkgevers zijn die i.p.v een gewone kracht een gehandicapte met achterstand voor vast aannemen? Wat gebeurt er met de gehandicapte (vaak bij ouders inwonend) wanneer de subsidie stopt en de werkgever voor hetzelfde geld een gezond persoon kan aannemen?
Denk dus aan de mensen die nu dagopvang krijgen...of..werken met behoud van wajong onder begeleiding.
Moeten die nadat een werkgever het toch niet zo ziet zitten want geen subsidie meer om ze in loondienst te houden en dus liever een fitale gezonde zonder de achterstand aannemen, maar in de bijstand/Wajong? Of worden dat gewoon enorme wachtlijsten voor die jeugd omdat al die dagopvang/werk plekken gesloten zijn.
Ik begrijp dat een werkgever het tegenwoordig ook niet eenvoudig heeft. Een gehandicapte met leerachterstand heef gewoon meer zorg en begeleiding nodig. Daarbij meer ziektedagen. Dus geen subsidie, geen loon voor gehandicapte met achterstand. En potjes door een regering in het leven geroepen is garantie tot volgende verkiezing (geen garantie dus)
Maar benieuwd of de VVD over de gevolgen heeft nagedacht.
Ergens een begrijpelijke en zelfs een plausibele houding. Een beider overwogen (== lees gedwongen exit hebben we nog niet eens een EU verdrag voor). Maar zelfs dan... het is far to easy om nu al te roepen dat het afgelopen moet zijn. Even opgezocht 6 % Equidity van de ING zit in Griekenland.quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:50 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:
[..]
De troika bepaald of geld dat in het 1e en 2e hulppakket ter beschikking is gesteld ook daadwerkelijk wordt uitgekeerd. Rutte sprak over een eventueel nieuw derde pakket. Dat is alleen nodig als de Grieken hun afspraken niet nakomen en wat de VVD betreft gaan we slecht gedrag dan niet belonen.
quote:Op vrijdag 7 september 2012 11:10 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dat wel, alleen vind ik de antwoorden (zeker over de langstudeerboete) wat te wensen overlaten.
daar sluit ik me graag bij aanquote:Op vrijdag 7 september 2012 11:10 schreef Devz het volgende:
[..]
Dat wel. Jammer alleen dat het inhoudelijk allemaal weinig voorstelt.
Mee eens, maar toch erg tof en goed gedaan, voor een politicusquote:Op vrijdag 7 september 2012 11:10 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dat wel, alleen vind ik de antwoorden (zeker over de langstudeerboete) wat te wensen overlaten.
1. De wil bevorderen dat mensen bewust een keuze maken om hun organen te doneren na hun overlijden. Zij kunnen hierbij ook de keuze aan hun nabestaanden overlaten. Als iemand een keuze maakt moet dit ook worden gerespecteerd.quote:Op vrijdag 7 september 2012 11:05 schreef dePiraat het volgende:
Ik heb drie vraagjes:
1) U wilt dat Nederlanders bewust gaan kiezen of ze wel of niet orgaandonor worden. Op welke manier wilt u dat bevorderen in vergelijking met hoe het nu is?
2) U bent tegen het referendum. Waarom?
3)
[..]
Begrijp ik goed dat u af wilt van Nederland 3, de jongerenzender van de NPO? En hoe
bedoelt u dat de NPO het gehele medialandschap op het internet te veel domineert?
Dat is goed om te horen. Kwaliteit boven kwantiteit. We kunnen ook weinig anders als klein landquote:Op vrijdag 7 september 2012 11:00 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:
[..]
Ja er zijn concrete plannen. Er komt bijvoorbeeld selectie aan de poort. Opleidingen mogen strengere eisen stellen aan studenten voor honourprogramma's e.d. Ik heb het streefcijfer van minimal 50% hoger opgeleiden dat in Lissabon was afgesproken losgelaten. Ik heb liever 46% echt hoog opgeleiden van goede kwaliteit dan 50% waarbij de kwaliteit discutabel is.
Goede vraag.quote:Op vrijdag 7 september 2012 11:12 schreef Re het volgende:
Zelfredzaamheid staat hoog in het vaandel van de VVD. Gehandicapten/Wajongers bij gewone werkgevers aan het werk, een geweldig idee. Maar, wat als deze subsidie stopt? Terug naar de bijstand/Wajong? Immers, de dagopvang/werk plekken zullen gesloten zullen zijn. Is dit niet experimenteren over de rug van deze kwetsbare groep mensen?
Ehm je kan ook overdrijven hequote:Op vrijdag 7 september 2012 11:12 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Mee eens, maar toch erg tof en goed gedaan, voor een politicusOf zou hij stiekem gewoon een ander account op FOK! hebben? Hij doet 't verdacht goed!
Kunt u mijn vraag nog beantwoorden?quote:Op vrijdag 7 september 2012 11:02 schreef Tenchu het volgende:
Beste meneer Zijlstra,
Ik heb een vraag over de langstudeermaatregel.
Ik ben gestopt met mijn eerste HBO studie(verkeerde keuze) vóór februari van het eerste jaar, en kreeg daarbij het collegegeld terug. Bij mijn tweede studie heb ik mijn propedeuse gehaald, en ben na het tweede jaar gestopt. Ik ben toen een heroriëntatietraject gevolgd om de juiste studie te kiezen en ben uiteindelijk beland bij mijn huidige studie aan de universiteit. Hier ben ik erg gelukkig mee en ik wil deze studie dan ook afmaken. Ik heb vorig jaar mijn propedeuse aan de universiteit gehaald en zit nu in mijn tweede jaar.
Nu kreeg ik laatst het bericht dat ik langstudeerder ben en de boete moet betalen. Ik vroeg mij af hoe dat kwam, omdat ik naar mijn mening er maar 2 jaar HBO op had zitten, en 1 jaar universiteit. Blijkt dat mijn eerste studie, waar ik krap 6 maanden op heb gezeten, ook telt als een heel jaar studeren. Dit was in het jaar 2009/2010, toen de langstudeerboete nog niet bekend was.
Ook kreeg ik te horen dat nu ik op de universiteit zit, ik maar 3 jaar plus 1 jaar uitloop mag doen over mijn studie zonder langstudeerboete, terwijl ik begon op het HBO, waar ik 4 jaar plus 1 jaar uitloop had.
Volgens de regel heb ik er dus 4 jaar opzitten, en omdat ik ben overgestapt naar de universiteit waar de bachelor maar 3 jaar is, krijg ook ik dit jaar te maken met de langstudeer boete. Terwijl ik niet het gevoel heb dat ik lang over mij studie heb gedaan, maar dat ik gestraft wordt omdat ik door ben gaan studeren. Ik word met terugwerkende kracht beboet omdat ik niet op tijd de juiste studiekeuze heb kunnen maken, en dat terwijl de maatregel toen nog helemaal niet bekend was.
Ik kan me niet voorstellen dat deze regel ook voor dit soort gevallen is gemaakt.
Dus mijn vraag is, wat bent u van plan te doen voor dit soort gevallen?
Met alle respect, maar ik heb nu niet echt het idee dat er zo goed naar de burger geluisterd wordtquote:Op vrijdag 7 september 2012 11:12 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:
[..]
2. De Tweede Kamer is door de burgers gekozen. Zij controleert in naam van die burgers de regering. Een referendum waarin burgers zich kunnen uitspreken over een aangenomen wet is in strijd met onze representatieve democratie omdat het parlement kan worden overstemd.
Het oplossen van de crisis zal van iedereen een bijdrage vragen. Bij de PvdA zijn mensen met een uitkering beter af. Bij de VVD wordt werken gestimuleerd.quote:Op vrijdag 7 september 2012 11:12 schreef Re het volgende:
Waar vallen de grootste klappen, volgens uw partij, mocht de heer Samsom aan de macht komen, en waar als Rutte aan de macht blijft?
Sorry, maar dit is onzin. Ten eerste heb ik het niet over afschaffing, maar over beperking. En dan wel precies daar waar de lagere inkomens er geen last van hebben, nl door aftopping (nog maar tot 400.000 euro met 250.000 als gemiddelde waarde van een huis), of door aftrekken in het 42% domein, wat voor lagere inkomens niks uitmaakt, want die halen het 52% gebied niet of amper.quote:Op vrijdag 7 september 2012 11:07 schreef Halbe_Zijlstra het volgende:
[..]
antwoord 1: In absolute getallen lijkt het alsof hoge inkomens meer profiteren, maar als je de aftrek bekijkt als percentage van het inkomen, dan zie je dat de midden- en lagere inkomens een veel groter deel terugkrijgen dan de hoge inkomens. De impact van afschaffing is bij die groepen dus veel groter!
Nee, dat het niks met elkaar te maken had weet ik ook. En de bedragen waren wel vrijwel gelijk aan elkaar, daarom zaten er ook 50.000 leraren in de Arena tegen deze onzin te demonstreren. Lesgeven = teamsport, en ik wil niet meer verdienen dan m'n collega.quote:Antwoord 2: prestatiebeloning had niets te maken met passend onderwijs en werd ook niet betaald vanuit de maatregel rond passend onderwijs. We wilden een experiment starten om te kijken of prestatiebeloning in het onderwijs zou kunnen helpen de kwaliteit van leraren te verbeteren. We zien nu regelmatig goede docenten afhaken omdat ze merken dat het niet uitmaakt wat je doet. Je slecht presterende collega wordt namelijk op dezelfde manier beloond als jij. Dat is niet erg motiverend. De VVD wil dat hard werken en goede prestaties ook in het onderwijs en bij leraren beloond worden!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |