abonnement Unibet Coolblue
pi_116872422
quote:
2s.gif Op woensdag 12 september 2012 00:05 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

wel grappig dat de bloemen allemaal aan 1 streng zaten en één voor één open gingen, elke dag een nieuw bloemetje :D
Ik had een witte en een blauwe gekocht en vooral de witte blijkt flink gegroeid te zijn. Maar het schiet niet echt op met open gaan van de serie bloemen, het is te laat in het jaar, vrees ik.

Ingaand op je verhaal over de tentakels: ik zag er een paar die netjes in een spiraal gedraaid waren, dus zonder een tegendraaiing in het midden. Maar dat waren dan degene die zich nergens om heengewonden hadden. En sommige hebben twee tegendraaiingen in een tentakel.
Je zou er misschien op kunnen promoveren, maar daar heb ik geen zin in. ;)
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_116874595
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:27 schreef motorbloempje het volgende:
Nederlanders willen dan ook maar al te graag laten zien hoe internationaal men wel niet is, in dit kleine landje ;). Zie ook een deel van de discussie hierboven: buitenlandse studenten krijgen vaak niet eens de kans om zonder al te veel moeite het Nederlands te leren door in gesprek te gaan met medestudenten of docenten, aangezien iedereen 'automatisch' overschakelt op het Engels, omdat dat 'een stuk makkelijker is'. Of dat Engels van het gewenste niveau is, is een tweede :P .
Raar dan dat Nederlanders de vreemde talen zo slecht beheersen. De meeste mensen, inclusief universitaire docenten, spreken slecht Engels en de meeste jongeren spreken slechts een beetje Duits en nauwelijks Frans.
Zonde aangezien kinderen met speels gemak drie vreemde talen goed onder de knie krijgen zolang ze maar van 1-VWO tot 6-VWO die drie vreemde talen krijgen. Nog beter zou het zijn wanneer kinderen al op de lagere school hiermee starten maar dan moet je wel de taallessen laten verzorgen door linguïsten, niet door de leraren die opgeleid zijn aan de PABO.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 16 september 2012 @ 23:30:18 #203
8369 speknek
Another day another slay
pi_116875287
Ik vind dat jij rare ervaringen hebt met universitaire docenten. Of je bent niet bekend met 'Europees Engels'.

(ik moet wel zeggen dat ik opvallend veel taalfouten, zowel Engels als Nederlands, sinds mijn tijd bij de TUe zie, maar neem aan dat het vooral aan die dyslectici van ID ligt)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_116876314
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 23:30 schreef speknek het volgende:
Ik vind dat jij rare ervaringen hebt met universitaire docenten. Of je bent niet bekend met 'Europees Engels'.
Op een na (hij heeft in de USA gewerkt) hebben alle docenten die ik tot nu toe Engels heb horen spreken er niets van gebakken. Ze moeten zoeken naar simpele woorden en ze spreken het uit alsof ze Nederlands aan het lezen zijn. Ik overdrijf geenszins, medestudenten valt het ook op.
Ik weet niet wat jij met Europees Engels bedoelt. Bedoel je daarmee dat de grammatica en het vocabulaire redelijk zijn maar dat de uitspraak nergens op lijkt omdat de spreker niet weet waar hij de klemtonen moet leggen en hoe hij klanken moet uitspreken? Zo moeilijk is dat toch niet. Of dat iemand met een Amerikaans, Engels, Canadees, Australisch, Schots of Iers accent Engels spreekt maakt mij niet uit. De Engelse woorden uitspreken op zijn Nederlands gaat voor mij wat te ver, het is niet om aan te horen en je bent teveel energie kwijt aan het uitzoeken wat iemand probeert te zeggen.

Ter referentie: ik luister net zo gemakkelijk naar Engels als naar Nederlands, ik kijk bij voorkeur zonder ondertiteling naar films en series en ik kijk regelmatig naar de BBC. Ik pretendeer niet dat ik zelf daarom een zeer goede Engelse uitspraak heb maar ik kan zeker wel het verschil horen tussen een goede en een slechte Engelse uitspraak. Ik herken ook het verschil tussen Amerikaans Engels en Engels Engels.

quote:
(ik moet wel zeggen dat ik opvallend veel taalfouten, zowel Engels als Nederlands, sinds mijn tijd bij de TUe zie, maar neem aan dat het vooral aan die dyslectici van ID ligt)
Ik zie ook regelmatig taalfouten in de PP en in practicumteksten, dictaten enz.
Da is zeker niet alleen bij ID een probleem. Ik vermoed dat het ook niet alleen bij bètafaculteiten een probleem is.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 16-09-2012 23:55:56 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 17 september 2012 @ 00:04:03 #205
8369 speknek
Another day another slay
pi_116876877
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 23:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik weet niet wat jij met Europees Engels bedoelt. Bedoel je daarmee dat de grammatica en het vocabulaire redelijk zijn maar dat de uitspraak nergens op lijkt omdat de spreker niet weet waar hij de klemtonen moet leggen en hoe hij klanken moet uitspreken? Zo moeilijk is dat toch niet.
Ja dat bedoelde ik. (Europees Engels is eigenlijk een term uit de EU, waar een soort wederzijds verstaanbaar bastaard Engels uitgekomen is). Op zich ben ik het ook helemaal met je eens dat UDs gewoon goed Engels moeten kunnen, en zouden ze ook testen af moeten nemen (volgens mij zijn ze nu ook zoiets van plan). En ook ik krijg regelmatig pijn in m'n billen als ik anderen Engels hoor spreken, maar het blijft een beetje bezien vanuit ons; Nederlanders zijn verhoudingsgewijs gewoon veel beter in Engels dan andere landen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_116877238
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 23:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Op een na (hij heeft in de USA gewerkt) hebben alle docenten die ik tot nu toe Engels heb horen spreken er niets van gebakken. Ze moeten zoeken naar simpele woorden en ze spreken het uit alsof ze Nederlands aan het lezen zijn. Ik overdrijf geenszins, medestudenten valt het ook op.
Ik weet niet wat jij met Europees Engels bedoelt. Bedoel je daarmee dat de grammatica en het vocabulaire redelijk zijn maar dat de uitspraak nergens op lijkt omdat de spreker niet weet waar hij de klemtonen moet leggen en hoe hij klanken moet uitspreken? Zo moeilijk is dat toch niet. Of dat iemand met een Amerikaans, Engels, Canadees, Australisch, Schots of Iers accent Engels spreekt maakt mij niet uit. De Engelse woorden uitspreken op zijn Nederlands gaat voor mij wat te ver, het is niet om aan te horen en je bent teveel energie kwijt aan het uitzoeken wat iemand probeert te zeggen.

Ter referentie: ik luister net zo gemakkelijk naar Engels als naar Nederlands, ik kijk bij voorkeur zonder ondertiteling naar films en series en ik kijk regelmatig naar de BBC. Ik pretendeer niet dat ik zelf daarom een zeer goede Engelse uitspraak heb maar ik kan zeker wel het verschil horen tussen een goede en een slechte Engelse uitspraak. Ik herken ook het verschil tussen Amerikaans Engels en Engels Engels.

[..]

Ik zie ook regelmatig taalfouten in de PP en in practicumteksten, dictaten enz.
Da is zeker niet alleen bij ID een probleem. Ik vermoed dat het ook niet alleen bij bètafaculteiten een probleem is.
't Is maar net hoeveel waarde je aan taal in het algemeen hecht. En als mensen, zoals hierboven, over Frans praten alsof het Chinees is, dan is dat inderdaad niet best.
pi_116877247
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 23:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Raar dan dat Nederlanders de vreemde talen zo slecht beheersen. De meeste mensen, inclusief universitaire docenten, spreken slecht Engels en de meeste jongeren spreken slechts een beetje Duits en nauwelijks Frans.
Zonde aangezien kinderen met speels gemak drie vreemde talen goed onder de knie krijgen zolang ze maar van 1-VWO tot 6-VWO die drie vreemde talen krijgen. Nog beter zou het zijn wanneer kinderen al op de lagere school hiermee starten maar dan moet je wel de taallessen laten verzorgen door linguïsten, niet door de leraren die opgeleid zijn aan de PABO.
Nou, dat speelse gemak heb ik zelf indertijd niet zo ervaren. Ik kreeg op het gymnasium Frans, Duits en Engels en uiteraard Grieks en Latijn. Ik ben gezakt op Grieks, Latijn en Frans en mijn gebrek was vooral een onvermogen om losse woorden te leren. Een gedicht in het Latijn van 60 verzen was geen enkel probleem, maar 30 losse woordjes was ik meteen weer vergeten.
Ik ben wel dankbaar voor die opleiding, achteraf. Vakliteratuur die ik nodig had in het Spaans en Portugees waren amper een probleem voor me en het leren van Deens en Farsi bleek vooral te stuiken op woordjes onthouden.

Voor internationaal gebruik en internationale uitwisseling is een lingua franca wel handig. Heueul lang geleden was dat Latijn, daarna Frans, een tijdje is Duits overheersend geweest in de chemie en techniek en nu is het Engels. Niks mis mee, wel handig ook. Maar om dan les te krijgen van docenten die die taal amper beheersen is niet handig.
In de EU is de regel, dat men in de eigen taal spreekt en de vertaling aan opgeleide tolken overlaat. Toegegeven, die maken ook wel eens een fout (natuurlijk vertalen als neutraal), maar blunders als: "Je suis le ministre du milieu." worden dan wel voorkomen.

Wat verder stoort is de opdringerigheid van het Engels in alledaags Nederlands. Dat is een ander probleem, maar het beïnvloedt de discussie wel.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_116877984
Kees, ik herken dat probleem bij het leren van vreemde talen: gemakkelijk de grammatica begrijpen maar slecht zijn in het leren van regeltjes en rijtjes. Gelukkig blijkt dat geen probleem te zijn wanneer je voldoende teksten leest in die taal en steeds maar de woorden opzoekt wanneer je uit de context niet de betekenis kan afleiden en je niet het woord herkent omdat het lijkt op hetzelfde woord in een andere taal (Frans en Engels bijvoorbeeld).
De oplossing is volgens mij dan ook dat je voldoende vroeg start met het lezen van boeken (maar wel pas nadat je voldoende woordjes hebt geleerd) en dat je voldoende leest. Zodoende leer je vanzelf wel al die woorden.

Ik ben benieuwd hoe de TU Delft dit precies aanpakt. Naar eigen zeggen hanteert die universiteit een methode voor het leren van vreemde talen die beter past bij bèta's.

quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 00:04 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja dat bedoelde ik. (Europees Engels is eigenlijk een term uit de EU, waar een soort wederzijds verstaanbaar bastaard Engels uitgekomen is). Op zich ben ik het ook helemaal met je eens dat UDs gewoon goed Engels moeten kunnen, en zouden ze ook testen af moeten nemen (volgens mij zijn ze nu ook zoiets van plan). En ook ik krijg regelmatig pijn in m'n billen als ik anderen Engels hoor spreken, maar het blijft een beetje bezien vanuit ons; Nederlanders zijn verhoudingsgewijs gewoon veel beter in Engels dan andere landen.
Het testen alleen al zou veel helpen indien die test voldoende veelzijdig is (schrijven, luisteren en spreken). Wel moet je je afvragen of dat het niet verstandiger is om het gebruik van het Engels tot het noodzakelijk te beperken. Nu is het zo dat wanneer er in een groep van 100 studenten 5 buitenlandse schakelstudenten zitten, die trouwens Nederlands moeten leren als ze hier willen studeren, de docent Engels moet gaan spreken.
Dat lijkt mij sowieso een slecht beleid. Ik weet dat ze in België gewoon een aparte opleiding hebben voor de buitenlandse studenten, voor deze opleiding vragen ze een hogere prijs. Het programma is nagenoeg hetzelfde, de taal is anders en dus gaat het ook echt om een andere opleiding. Ik heb geen idee of dat dit tegen break even gebeurt maar zelfs als dat niet zo zou zijn dan nog loont het allicht aangezien de buitenlandse studenten van nu de werknemers van 10 jaar later kunnen zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_116878109
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 00:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kees, ik herken dat probleem bij het leren van vreemde talen: gemakkelijk de grammatica begrijpen maar slecht zijn in het leren van regeltjes en rijtjes. Gelukkig blijkt dat geen probleem te zijn wanneer je voldoende teksten leest in die taal en steeds maar de woorden opzoekt wanneer je uit de context niet de betekenis kan afleiden en je niet het woord herkent omdat het lijkt op hetzelfde woord in een andere taal (Frans en Engels bijvoorbeeld).
De oplossing is volgens mij dan ook dat je voldoende vroeg start met het lezen van boeken (maar wel pas nadat je voldoende woordjes hebt geleerd) en dat je voldoende leest. Zodoende leer je vanzelf wel al die woorden.

Ik ben benieuwd hoe de TU Delft dit precies aanpakt. Naar eigen zeggen hanteert die universiteit een methode voor het leren van vreemde talen die beter past bij bèta's.
Ik heb een woordenboek Farsi-Nederlands en vv gemaakt, maar was meteen na het typen van een woord dat weer vergeten en weer bezig met het volgende woord.

De Delftse methode komt, als ik goed ben ingelicht, neer op het onderdompelen in de taal. Dus inderdaad: gesproken en geschreven woord.
Of dat voor mij zou werken, weet ik niet. Ik zoek naar regels en verbanden, heb dus grammatica nodig.
quote:
[..]

Het testen alleen al zou veel helpen indien die test voldoende veelzijdig is (schrijven, luisteren en spreken). Wel moet je je afvragen of dat het niet verstandiger is om het gebruik van het Engels tot het noodzakelijk te beperken. Nu is het zo dat wanneer er in een groep van 100 studenten 5 buitenlandse schakelstudenten zitten, die trouwens Nederlands moeten leren als ze hier willen studeren, de docent Engels moet gaan spreken.
Dat lijkt mij sowieso een slecht beleid. Ik weet dat ze in België gewoon een aparte opleiding hebben voor de buitenlandse studenten, voor deze opleiding vragen ze een hogere prijs. Het programma is nagenoeg hetzelfde, de taal is anders en dus gaat het ook echt om een andere opleiding. Ik heb geen idee of dat dit tegen break even gebeurt maar zelfs als dat niet zo zou zijn dan nog loont het allicht aangezien de buitenlandse studenten van nu de werknemers van 10 jaar later kunnen zijn.
Daar komt nog iets bij: hoe goed beheersen de buitenlandse studenten zelf het Engels?
Het stikt hier van de Chinezen. Ze fietsen zo langzaam dat ze bijna omvallen of op hele kleine fietsjes waar ze hun knieën mee kapot maken. Maar vooral: sommigen spreken een werkelijk zo onverstaanbaar Engels, dat je je afvraagt of ze überhaupt wel een woord van het college snappen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Kees22 op 17-09-2012 01:01:01 ]
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  maandag 17 september 2012 @ 09:02:45 #210
8369 speknek
Another day another slay
pi_116880179
Weet je zeker dat de gescheiden colleges echt gebruikelijk zijn in Belgie Bram? Mijn vrouw geeft aan de VU ook gescheiden Nederlandse/Engelse bachelorcolleges, maar dat komt puur omdat ze zoveel studenten hebben. Bij kleinere aantallen zijn die kosten never nooit op te brengen.

Ik vind die scheiding sowieso onzinnig want je kan niet vroeg genoeg beginnen met de studenten een beetje Engels spreken te laten oefenen (op mijn tweetalige middelbare school ook gewoon de lessen in het Engels gedaan, ookal waren zowel de leraar als alle leerlingen Nederlands), en in het algemeen zijn internationale studenten veel gemotiveerder, dus dat krikt het niveau ook alleen maar op (behalve als het Erasmus uitwisselingsstudenten zijn, daar heb je geen reet aan). Om ze dan verplicht Nederlands te laten leren waarna ze met basisschoolniveau in de collegebanken zitten is ook niet bevordelijk voor het niveau.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 17 september 2012 @ 09:04:34 #211
8369 speknek
Another day another slay
pi_116880216
En Chinezen heb je inderdaad gemiddeld gezien vrij weinig aan, dat zijn gewoon cash cows.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_116881286
Ik heb veel studiegenoten die er een taal bij doen; vooral russisch, japans en chinees zijn hip. Heb zelf een jaar hebreeuws erbij gedaan, daarna nog aramees gedaan en doe nu arabisch. Het idee dat beta's minder goed in taal zouden zijn herken ik dan ook totaal niet in m'n omgeving; ze zijn hooguit lakser.
-
pi_116884833
Als Engels echt DE taal is in de academische wereld, zouden er zeker eisen gesteld moeten worden aan het niveau. Slechte beheersing van de taal is niet faculteit- of landeigen. Kijk maar eens op congressen, wat je daar wel niet aan steenkoolengels hoort, je gelooft soms geboren niet. Gênant voor de persoon, de instelling die gerepresenteerd wordt en zonde van de inhoud van de presentatie die dan minder goed overkomt. Want dat is toch het doel, kennis delen.
  maandag 17 september 2012 @ 21:08:03 #214
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_116908484
Afgewezen na gesprek vrijdag. Logische redenen: geen ervaring met subsidies aanvragen (klopt ja) en minder ervaring in het vakgebied (was geen 100% match idd). Begrijpelijke redenen, maar ik zit me toch in een sollicitatiedal..... Overweeg om maar even echt wat anders te gaan doen ;(

Ik weet het: vertrouw op jezelf. Maar hoe meer ik in mezelf vertrouw, hoe frustrerender dat ze niet voor me kiezen... Geef mij een project en het komt af binnen een target met goed resultaat :{w
pi_116920184
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2012 09:02 schreef speknek het volgende:
Weet je zeker dat de gescheiden colleges echt gebruikelijk zijn in Belgie Bram?
Voor het bacheloronderwijs wel ja. Het is in Vlaanderen bij wet verboden om in het Engels het bacheloronderwijs te verzorgen. Voor de masterfase van de opleidingen wordt het wel toegestaan.

quote:
Ik vind die scheiding sowieso onzinnig want je kan niet vroeg genoeg beginnen met de studenten een beetje Engels spreken te laten oefenen (op mijn tweetalige middelbare school ook gewoon de lessen in het Engels gedaan, ookal waren zowel de leraar als alle leerlingen Nederlands)...
Ik heb daar geen oefening meer in nodig. Ik maak nog zat fouten met Engels hoor maar ik kan me gemakkelijk uitdrukken in het Engels.

quote:
..., en in het algemeen zijn internationale studenten veel gemotiveerder, dus dat krikt het niveau ook alleen maar op (behalve als het Erasmus uitwisselingsstudenten zijn, daar heb je geen reet aan).
Dat lijkt mij niet vanzelfsprekend. Het is bijvoorbeeld algemeen bekend dat we in het algemeen zeker niet de meer talentvolle Duitse studenten aantrekken.
Chinezen zullen in het algemeen liever aan Harvard, Stanford, Berkeley, IC, Cambridge en ETH studeren dan aan Eindhoven, Delft, Utrecht, Rotterdam, ...
Is het nuttig voor ons dat wij de tweede garniatuur (waar ook de meeste Nederlandse studenten natuurlijk toe behoren) krijgen? Ik weet het niet.

quote:
Om ze dan verplicht Nederlands te laten leren waarna ze met basisschoolniveau in de collegebanken zitten is ook niet bevordelijk voor het niveau.
Ik heb van dichtbij gezien dat een Libanees in 8 maanden tijd vloeiend Nederlands leerde spreken. Het kan dus wel degelijk als de incentive voldoende groot is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_116920206
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 09:04 schreef speknek het volgende:
En Chinezen heb je inderdaad gemiddeld gezien vrij weinig aan, dat zijn gewoon cash cows.
Canadezen zijn een interessante doelgroep, nietwaar?
Zeker als ze daar van een van de topuniversiteiten komen. Ook in Canada wordt er vrij streng geselecteerd.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_116920417
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 21:08 schreef Quoi het volgende:
Afgewezen na gesprek vrijdag. Logische redenen: geen ervaring met subsidies aanvragen (klopt ja) en minder ervaring in het vakgebied (was geen 100% match idd). Begrijpelijke redenen, maar ik zit me toch in een sollicitatiedal..... Overweeg om maar even echt wat anders te gaan doen ;(

Ik weet het: vertrouw op jezelf. Maar hoe meer ik in mezelf vertrouw, hoe frustrerender dat ze niet voor me kiezen... Geef mij een project en het komt af binnen een target met goed resultaat :{w
Vertrouw op jezelf, los van het vertrouwen dat anderen in je stellen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  dinsdag 18 september 2012 @ 07:48:29 #218
8369 speknek
Another day another slay
pi_116922635
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 00:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Voor het bacheloronderwijs wel ja. Het is in Vlaanderen bij wet verboden om in het Engels het bacheloronderwijs te verzorgen. Voor de masterfase van de opleidingen wordt het wel toegestaan.
Wat een Fransen, geen wonder dat Belgen veel minder goed Engels kunnen dan Nederlanders.
quote:
Ik heb daar geen oefening meer in nodig. Ik maak nog zat fouten met Engels hoor maar ik kan me gemakkelijk uitdrukken in het Engels.
Dan moet je er ook geen problemen mee hebben. Misschien kun je het niveau van de andere studenten opkrikken. Voor de rest is dit een beetje 'ik heb geen oefening in Wiskunde meer nodig, dus vind dat ik wel dispensatie mag hebben'.
quote:
Dat lijkt mij niet vanzelfsprekend. Het is bijvoorbeeld algemeen bekend dat we in het algemeen zeker niet de meer talentvolle Duitse studenten aantrekken.
Chinezen zullen in het algemeen liever aan Harvard, Stanford, Berkeley, IC, Cambridge en ETH studeren dan aan Eindhoven, Delft, Utrecht, Rotterdam, ...
Is het nuttig voor ons dat wij de tweede garniatuur (waar ook de meeste Nederlandse studenten natuurlijk toe behoren) krijgen? Ik weet het niet.
En toch heb ik als docent gemiddeld genomen veel betere ervaring met de Duitse studenten dan de Nederlandse. Kun je nagaan. Tweede garnituur die naar het buitenland gaat, is nog altijd stukken beter dan tweede garnituur die naar de universiteit in de stad van hun ouderlijk huis gaan omdat dat hoort. Dit geldt voor de meeste Europese landen wel, het is ook niet zo dat iedereen liever naar Amerika gaat, top EU studenten komen echt wel in Nederland terecht. Chinezen ben ik het op zich wel mee eens, daar kan maar heel weinig zich met ons niveau meten, maar die betalen een bom duiten om hier te komen.
quote:
Ik heb van dichtbij gezien dat een Libanees in 8 maanden tijd vloeiend Nederlands leerde spreken. Het kan dus wel degelijk als de incentive voldoende groot is.
Met vloeiend zit je echt nog niet aan universitair niveau.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 18 september 2012 @ 07:49:23 #219
8369 speknek
Another day another slay
pi_116922643
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 00:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Canadezen zijn een interessante doelgroep, nietwaar?
Zeker als ze daar van een van de topuniversiteiten komen. Ook in Canada wordt er vrij streng geselecteerd.
Geen idee, ik heb nog geen Canadese studenten meegemaakt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 18 september 2012 @ 13:47:35 #220
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_116932099
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 01:00 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Vertrouw op jezelf, los van het vertrouwen dat anderen in je stellen.
Uhu. Tryin' }:|
pi_116940376
Awh, wat ontzettend jammer Quoi -O- Kan geen tips geven, maar beloof de volgende keer weer gewoon mee te duimen!

Ik heb daarnet een geweldig leuk gesprek met mijn supervisor gehad en het is me eindelijk een beetje helder wat er van me verwacht gaat worden ^O^

Aanstaande maandag is de grote introductie bij de department en ik ben dit jaar de enige researchmaster student aanwezig. Dat is voor mij wel gunstig aangezien iedereen dan een beetje weet wie ik ben, als 'de enige'.. :') :D

Krijg een eigen bureau (!!!) met computer op een kamer die ik als het goed is ga delen met twee PhD-studenten. Er zijn wat seminar groups waar ik aan deel ga nemen elke twee weken ook met de PhD-studenten en verder lectureres en geïnteresseerde andere staff en verder twee cursussen 'Contemporary Research in Human Geography' en 'Research Ethics' voor m'n Postgraduate Training program punten die verplicht zijn om af te mogen studeren.

Was erg leuk om de begeleider weer eens te spreken en we kunnen het wel goed met elkaar vinden. Hij praat ook maar door en kan veel van 'm leren.

Leukleukleuk! Zo kan ik ook wel echt gaan zien of die PhD voor mij de juiste weg zal kunnen zijn, of ik 't leuk ga vinden en ik kan als dat zo is ook echt her en der m'n neus wel laten zien. Had ik al 'leukleukleuk' gezegd?! :)
Ja doei.
pi_116941190
Ik kreeg zijn aantekeningen over mijn 'plan' trouwens mee. Leuk.

Geschreven op een PhD-interview vragenblaadje :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja doei.
  dinsdag 18 september 2012 @ 22:18:23 #223
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_116958636
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 17:13 schreef motorbloempje het volgende:
Ik kreeg zijn aantekeningen over mijn 'plan' trouwens mee. Leuk.

Geschreven op een PhD-interview vragenblaadje :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Essentiele vragen! herkenbaar ;)
pi_116962752
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 07:48 schreef speknek het volgende:

[..]

Wat een Fransen, geen wonder dat Belgen veel minder goed Engels kunnen dan Nederlanders.
Ze krijgen sowieso een geringer aantal jaren les in Engels, slechts 4 jaar als ik me niet vergis. Eerlijk vergelijken kan dus niet.

Ik ben het met de Belgen eens. Het lijkt me verstandig om het bacheloronderwijs in de moedertaal te verzorgen, wanneer je in de masterfase start met een meer gemengde groep dan lijkt mij dat vroeg genoeg, voor zo ver het überhaupt al nuttig is dat de groep meer gemengd is.
Ik vind het best wel interessant hoor om te spreken met buitenlanders en zo eens wat te leren over andere landen, andere culturen en andere gewoontes maar ik wil niet hierdoor slechter onderwijs krijgen.

quote:
Dan moet je er ook geen problemen mee hebben. Misschien kun je het niveau van de andere studenten opkrikken.
Dat is mijn taak niet, ik word daar niet voor betaald. ;)
Het gaat mij om het niveau van het onderwijs. Als ik toch een hoorcollege bijwoon (ik woon zeker niet alle hoorcolleges bij) dan wil ik daar wat aan hebben. Als die docent moeite heeft om zich verstaanbaar te maken dan gaat dat duidelijk ten koste van de kwaliteit van het hoorcollege. Hierbij heb je ook nog eens een sneeuwbaleffect, hoe slechter mijn medestudenten de docent kunnen verstaan hoe rumoeriger zij worden. Ook dat heeft weer een negatieve invloed op de kwaliteit van het hoorcollege. Gelukkig blijkt een docent van mij toch maar in het Nederlands les te geven nadat hij het een halve les had geprobeerd. Hij is een redelijk goede docent maar hij moet geen Engels spreken. :)

quote:
Voor de rest is dit een beetje 'ik heb geen oefening in Wiskunde meer nodig, dus vind dat ik wel dispensatie mag hebben'.
Die lessen worden niet in het Engels gegeven om de studenten te laten oefenen, die lessen worden in het Engels gegeven om extra studenten te krijgen zodat de universiteit extra geld krijgt.

quote:
¨Chinezen ben ik het op zich wel mee eens, daar kan maar heel weinig zich met ons niveau meten, maar die betalen een bom duiten om hier te komen.
Het zijn ook alleen maar Chinezen waarvoor er ineens in het Engels les moet worden gegeven. Blijbkaar vindt de universiteit dat beetje extra geld belangrijker dan de kwaliteit van de hoorcolleges. Misschien overschatten de bestuurders de Engelse taalvaardigheid van de docenten?

quote:
Met vloeiend zit je echt nog niet aan universitair niveau.
Dat waag ik te betwijfelen. Academisch taalgebruik is anders dan informeel taalgebruik, het is op zich niet moeilijker. Juist die woorden die daarvoor worden gebruikt hebben vaak een Engels of Frans analoog. Zoals je hopelijk weet heeft de Engelse taal ook veel analoge woorden met de Franse taal.
Academisch taalgebruik heb je bij bètaopleidingen sowieso weinig nodig in de bachelorfase. Het gaat meer om de formules en figuren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_116962970
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 22:18 schreef Quoi het volgende:

[..]

Essentiele vragen! herkenbaar ;)
Het waren inderdaad wel de vragen die ik ook hier voorbij heb zien komen :D

Boh, wat heb ik zin in volgende week O+ Hij heeft me wat betreft PhD-kánsen in het VK ook wel een beetje gerustgesteld, na mijn gemiddelde debacle in Nederland wat me omgerekend van een 2:1 naar een 2:2 heeft teruggezet. Maar volgens hem heb ik naar Britse maatstaven gewoon een 2:1 en als ik op interview zou komen voor een PhD plek zou dat zeker niet 'ter zake' doen en na de uitleg die ik heb gegeven zouden ze daar zeker niet meer over zeuren, althans: hij zou dat niet doen. Dus dat is wel een opluchting :o :@

[ Bericht 0% gewijzigd door motorbloempje op 19-09-2012 00:23:34 ]
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')