Ik had een witte en een blauwe gekocht en vooral de witte blijkt flink gegroeid te zijn. Maar het schiet niet echt op met open gaan van de serie bloemen, het is te laat in het jaar, vrees ik.quote:Op woensdag 12 september 2012 00:05 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
wel grappig dat de bloemen allemaal aan 1 streng zaten en één voor één open gingen, elke dag een nieuw bloemetje
Raar dan dat Nederlanders de vreemde talen zo slecht beheersen. De meeste mensen, inclusief universitaire docenten, spreken slecht Engels en de meeste jongeren spreken slechts een beetje Duits en nauwelijks Frans.quote:Op zondag 16 september 2012 22:27 schreef motorbloempje het volgende:
Nederlanders willen dan ook maar al te graag laten zien hoe internationaal men wel niet is, in dit kleine landje . Zie ook een deel van de discussie hierboven: buitenlandse studenten krijgen vaak niet eens de kans om zonder al te veel moeite het Nederlands te leren door in gesprek te gaan met medestudenten of docenten, aangezien iedereen 'automatisch' overschakelt op het Engels, omdat dat 'een stuk makkelijker is'. Of dat Engels van het gewenste niveau is, is een tweede .
Op een na (hij heeft in de USA gewerkt) hebben alle docenten die ik tot nu toe Engels heb horen spreken er niets van gebakken. Ze moeten zoeken naar simpele woorden en ze spreken het uit alsof ze Nederlands aan het lezen zijn. Ik overdrijf geenszins, medestudenten valt het ook op.quote:Op zondag 16 september 2012 23:30 schreef speknek het volgende:
Ik vind dat jij rare ervaringen hebt met universitaire docenten. Of je bent niet bekend met 'Europees Engels'.
Ik zie ook regelmatig taalfouten in de PP en in practicumteksten, dictaten enz.quote:(ik moet wel zeggen dat ik opvallend veel taalfouten, zowel Engels als Nederlands, sinds mijn tijd bij de TUe zie, maar neem aan dat het vooral aan die dyslectici van ID ligt)
Ja dat bedoelde ik. (Europees Engels is eigenlijk een term uit de EU, waar een soort wederzijds verstaanbaar bastaard Engels uitgekomen is). Op zich ben ik het ook helemaal met je eens dat UDs gewoon goed Engels moeten kunnen, en zouden ze ook testen af moeten nemen (volgens mij zijn ze nu ook zoiets van plan). En ook ik krijg regelmatig pijn in m'n billen als ik anderen Engels hoor spreken, maar het blijft een beetje bezien vanuit ons; Nederlanders zijn verhoudingsgewijs gewoon veel beter in Engels dan andere landen.quote:Op zondag 16 september 2012 23:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik weet niet wat jij met Europees Engels bedoelt. Bedoel je daarmee dat de grammatica en het vocabulaire redelijk zijn maar dat de uitspraak nergens op lijkt omdat de spreker niet weet waar hij de klemtonen moet leggen en hoe hij klanken moet uitspreken? Zo moeilijk is dat toch niet.
't Is maar net hoeveel waarde je aan taal in het algemeen hecht. En als mensen, zoals hierboven, over Frans praten alsof het Chinees is, dan is dat inderdaad niet best.quote:Op zondag 16 september 2012 23:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Op een na (hij heeft in de USA gewerkt) hebben alle docenten die ik tot nu toe Engels heb horen spreken er niets van gebakken. Ze moeten zoeken naar simpele woorden en ze spreken het uit alsof ze Nederlands aan het lezen zijn. Ik overdrijf geenszins, medestudenten valt het ook op.
Ik weet niet wat jij met Europees Engels bedoelt. Bedoel je daarmee dat de grammatica en het vocabulaire redelijk zijn maar dat de uitspraak nergens op lijkt omdat de spreker niet weet waar hij de klemtonen moet leggen en hoe hij klanken moet uitspreken? Zo moeilijk is dat toch niet. Of dat iemand met een Amerikaans, Engels, Canadees, Australisch, Schots of Iers accent Engels spreekt maakt mij niet uit. De Engelse woorden uitspreken op zijn Nederlands gaat voor mij wat te ver, het is niet om aan te horen en je bent teveel energie kwijt aan het uitzoeken wat iemand probeert te zeggen.
Ter referentie: ik luister net zo gemakkelijk naar Engels als naar Nederlands, ik kijk bij voorkeur zonder ondertiteling naar films en series en ik kijk regelmatig naar de BBC. Ik pretendeer niet dat ik zelf daarom een zeer goede Engelse uitspraak heb maar ik kan zeker wel het verschil horen tussen een goede en een slechte Engelse uitspraak. Ik herken ook het verschil tussen Amerikaans Engels en Engels Engels.
[..]
Ik zie ook regelmatig taalfouten in de PP en in practicumteksten, dictaten enz.
Da is zeker niet alleen bij ID een probleem. Ik vermoed dat het ook niet alleen bij bètafaculteiten een probleem is.
Nou, dat speelse gemak heb ik zelf indertijd niet zo ervaren. Ik kreeg op het gymnasium Frans, Duits en Engels en uiteraard Grieks en Latijn. Ik ben gezakt op Grieks, Latijn en Frans en mijn gebrek was vooral een onvermogen om losse woorden te leren. Een gedicht in het Latijn van 60 verzen was geen enkel probleem, maar 30 losse woordjes was ik meteen weer vergeten.quote:Op zondag 16 september 2012 23:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Raar dan dat Nederlanders de vreemde talen zo slecht beheersen. De meeste mensen, inclusief universitaire docenten, spreken slecht Engels en de meeste jongeren spreken slechts een beetje Duits en nauwelijks Frans.
Zonde aangezien kinderen met speels gemak drie vreemde talen goed onder de knie krijgen zolang ze maar van 1-VWO tot 6-VWO die drie vreemde talen krijgen. Nog beter zou het zijn wanneer kinderen al op de lagere school hiermee starten maar dan moet je wel de taallessen laten verzorgen door linguïsten, niet door de leraren die opgeleid zijn aan de PABO.
Het testen alleen al zou veel helpen indien die test voldoende veelzijdig is (schrijven, luisteren en spreken). Wel moet je je afvragen of dat het niet verstandiger is om het gebruik van het Engels tot het noodzakelijk te beperken. Nu is het zo dat wanneer er in een groep van 100 studenten 5 buitenlandse schakelstudenten zitten, die trouwens Nederlands moeten leren als ze hier willen studeren, de docent Engels moet gaan spreken.quote:Op maandag 17 september 2012 00:04 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja dat bedoelde ik. (Europees Engels is eigenlijk een term uit de EU, waar een soort wederzijds verstaanbaar bastaard Engels uitgekomen is). Op zich ben ik het ook helemaal met je eens dat UDs gewoon goed Engels moeten kunnen, en zouden ze ook testen af moeten nemen (volgens mij zijn ze nu ook zoiets van plan). En ook ik krijg regelmatig pijn in m'n billen als ik anderen Engels hoor spreken, maar het blijft een beetje bezien vanuit ons; Nederlanders zijn verhoudingsgewijs gewoon veel beter in Engels dan andere landen.
Ik heb een woordenboek Farsi-Nederlands en vv gemaakt, maar was meteen na het typen van een woord dat weer vergeten en weer bezig met het volgende woord.quote:Op maandag 17 september 2012 00:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kees, ik herken dat probleem bij het leren van vreemde talen: gemakkelijk de grammatica begrijpen maar slecht zijn in het leren van regeltjes en rijtjes. Gelukkig blijkt dat geen probleem te zijn wanneer je voldoende teksten leest in die taal en steeds maar de woorden opzoekt wanneer je uit de context niet de betekenis kan afleiden en je niet het woord herkent omdat het lijkt op hetzelfde woord in een andere taal (Frans en Engels bijvoorbeeld).
De oplossing is volgens mij dan ook dat je voldoende vroeg start met het lezen van boeken (maar wel pas nadat je voldoende woordjes hebt geleerd) en dat je voldoende leest. Zodoende leer je vanzelf wel al die woorden.
Ik ben benieuwd hoe de TU Delft dit precies aanpakt. Naar eigen zeggen hanteert die universiteit een methode voor het leren van vreemde talen die beter past bij bèta's.
Daar komt nog iets bij: hoe goed beheersen de buitenlandse studenten zelf het Engels?quote:[..]
Het testen alleen al zou veel helpen indien die test voldoende veelzijdig is (schrijven, luisteren en spreken). Wel moet je je afvragen of dat het niet verstandiger is om het gebruik van het Engels tot het noodzakelijk te beperken. Nu is het zo dat wanneer er in een groep van 100 studenten 5 buitenlandse schakelstudenten zitten, die trouwens Nederlands moeten leren als ze hier willen studeren, de docent Engels moet gaan spreken.
Dat lijkt mij sowieso een slecht beleid. Ik weet dat ze in België gewoon een aparte opleiding hebben voor de buitenlandse studenten, voor deze opleiding vragen ze een hogere prijs. Het programma is nagenoeg hetzelfde, de taal is anders en dus gaat het ook echt om een andere opleiding. Ik heb geen idee of dat dit tegen break even gebeurt maar zelfs als dat niet zo zou zijn dan nog loont het allicht aangezien de buitenlandse studenten van nu de werknemers van 10 jaar later kunnen zijn.
Voor het bacheloronderwijs wel ja. Het is in Vlaanderen bij wet verboden om in het Engels het bacheloronderwijs te verzorgen. Voor de masterfase van de opleidingen wordt het wel toegestaan.quote:Op maandag 17 september 2012 09:02 schreef speknek het volgende:
Weet je zeker dat de gescheiden colleges echt gebruikelijk zijn in Belgie Bram?
Ik heb daar geen oefening meer in nodig. Ik maak nog zat fouten met Engels hoor maar ik kan me gemakkelijk uitdrukken in het Engels.quote:Ik vind die scheiding sowieso onzinnig want je kan niet vroeg genoeg beginnen met de studenten een beetje Engels spreken te laten oefenen (op mijn tweetalige middelbare school ook gewoon de lessen in het Engels gedaan, ookal waren zowel de leraar als alle leerlingen Nederlands)...
Dat lijkt mij niet vanzelfsprekend. Het is bijvoorbeeld algemeen bekend dat we in het algemeen zeker niet de meer talentvolle Duitse studenten aantrekken.quote:..., en in het algemeen zijn internationale studenten veel gemotiveerder, dus dat krikt het niveau ook alleen maar op (behalve als het Erasmus uitwisselingsstudenten zijn, daar heb je geen reet aan).
Ik heb van dichtbij gezien dat een Libanees in 8 maanden tijd vloeiend Nederlands leerde spreken. Het kan dus wel degelijk als de incentive voldoende groot is.quote:Om ze dan verplicht Nederlands te laten leren waarna ze met basisschoolniveau in de collegebanken zitten is ook niet bevordelijk voor het niveau.
Canadezen zijn een interessante doelgroep, nietwaar?quote:Op maandag 17 september 2012 09:04 schreef speknek het volgende:
En Chinezen heb je inderdaad gemiddeld gezien vrij weinig aan, dat zijn gewoon cash cows.
Vertrouw op jezelf, los van het vertrouwen dat anderen in je stellen.quote:Op maandag 17 september 2012 21:08 schreef Quoi het volgende:
Afgewezen na gesprek vrijdag. Logische redenen: geen ervaring met subsidies aanvragen (klopt ja) en minder ervaring in het vakgebied (was geen 100% match idd). Begrijpelijke redenen, maar ik zit me toch in een sollicitatiedal..... Overweeg om maar even echt wat anders te gaan doen
Ik weet het: vertrouw op jezelf. Maar hoe meer ik in mezelf vertrouw, hoe frustrerender dat ze niet voor me kiezen... Geef mij een project en het komt af binnen een target met goed resultaat
Wat een Fransen, geen wonder dat Belgen veel minder goed Engels kunnen dan Nederlanders.quote:Op dinsdag 18 september 2012 00:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Voor het bacheloronderwijs wel ja. Het is in Vlaanderen bij wet verboden om in het Engels het bacheloronderwijs te verzorgen. Voor de masterfase van de opleidingen wordt het wel toegestaan.
Dan moet je er ook geen problemen mee hebben. Misschien kun je het niveau van de andere studenten opkrikken. Voor de rest is dit een beetje 'ik heb geen oefening in Wiskunde meer nodig, dus vind dat ik wel dispensatie mag hebben'.quote:Ik heb daar geen oefening meer in nodig. Ik maak nog zat fouten met Engels hoor maar ik kan me gemakkelijk uitdrukken in het Engels.
En toch heb ik als docent gemiddeld genomen veel betere ervaring met de Duitse studenten dan de Nederlandse. Kun je nagaan. Tweede garnituur die naar het buitenland gaat, is nog altijd stukken beter dan tweede garnituur die naar de universiteit in de stad van hun ouderlijk huis gaan omdat dat hoort. Dit geldt voor de meeste Europese landen wel, het is ook niet zo dat iedereen liever naar Amerika gaat, top EU studenten komen echt wel in Nederland terecht. Chinezen ben ik het op zich wel mee eens, daar kan maar heel weinig zich met ons niveau meten, maar die betalen een bom duiten om hier te komen.quote:Dat lijkt mij niet vanzelfsprekend. Het is bijvoorbeeld algemeen bekend dat we in het algemeen zeker niet de meer talentvolle Duitse studenten aantrekken.
Chinezen zullen in het algemeen liever aan Harvard, Stanford, Berkeley, IC, Cambridge en ETH studeren dan aan Eindhoven, Delft, Utrecht, Rotterdam, ...
Is het nuttig voor ons dat wij de tweede garniatuur (waar ook de meeste Nederlandse studenten natuurlijk toe behoren) krijgen? Ik weet het niet.
Met vloeiend zit je echt nog niet aan universitair niveau.quote:Ik heb van dichtbij gezien dat een Libanees in 8 maanden tijd vloeiend Nederlands leerde spreken. Het kan dus wel degelijk als de incentive voldoende groot is.
Geen idee, ik heb nog geen Canadese studenten meegemaakt.quote:Op dinsdag 18 september 2012 00:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Canadezen zijn een interessante doelgroep, nietwaar?
Zeker als ze daar van een van de topuniversiteiten komen. Ook in Canada wordt er vrij streng geselecteerd.
Uhu. Tryin'quote:Op dinsdag 18 september 2012 01:00 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Vertrouw op jezelf, los van het vertrouwen dat anderen in je stellen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ja doei.
quote:Op dinsdag 18 september 2012 17:13 schreef motorbloempje het volgende:
Ik kreeg zijn aantekeningen over mijn 'plan' trouwens mee. Leuk.
Geschreven op een PhD-interview vragenblaadjeEssentiele vragen! herkenbaarSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ze krijgen sowieso een geringer aantal jaren les in Engels, slechts 4 jaar als ik me niet vergis. Eerlijk vergelijken kan dus niet.quote:Op dinsdag 18 september 2012 07:48 schreef speknek het volgende:
[..]
Wat een Fransen, geen wonder dat Belgen veel minder goed Engels kunnen dan Nederlanders.
Dat is mijn taak niet, ik word daar niet voor betaald.quote:Dan moet je er ook geen problemen mee hebben. Misschien kun je het niveau van de andere studenten opkrikken.
Die lessen worden niet in het Engels gegeven om de studenten te laten oefenen, die lessen worden in het Engels gegeven om extra studenten te krijgen zodat de universiteit extra geld krijgt.quote:Voor de rest is dit een beetje 'ik heb geen oefening in Wiskunde meer nodig, dus vind dat ik wel dispensatie mag hebben'.
Het zijn ook alleen maar Chinezen waarvoor er ineens in het Engels les moet worden gegeven. Blijbkaar vindt de universiteit dat beetje extra geld belangrijker dan de kwaliteit van de hoorcolleges. Misschien overschatten de bestuurders de Engelse taalvaardigheid van de docenten?quote:¨Chinezen ben ik het op zich wel mee eens, daar kan maar heel weinig zich met ons niveau meten, maar die betalen een bom duiten om hier te komen.
Dat waag ik te betwijfelen. Academisch taalgebruik is anders dan informeel taalgebruik, het is op zich niet moeilijker. Juist die woorden die daarvoor worden gebruikt hebben vaak een Engels of Frans analoog. Zoals je hopelijk weet heeft de Engelse taal ook veel analoge woorden met de Franse taal.quote:Met vloeiend zit je echt nog niet aan universitair niveau.
Het waren inderdaad wel de vragen die ik ook hier voorbij heb zien komenquote:
Hoezo: ik doe mijn best?quote:
Prima verhaal.quote:
Als ze mensen met een 2nd degree aannemen, dan komen ze echt kandidaten te kort. Wat overigens ook zo is in het VK. Ik heb er 2 jaar gewerkt, en er zijn inderdaad ontzettend veel PhD-plekken, maar vrijwel geen studenten die het willen doen.quote:Op dinsdag 18 september 2012 23:25 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Het waren inderdaad wel de vragen die ik ook hier voorbij heb zien komen
Boh, wat heb ik zin in volgende week Hij heeft me wat betreft PhD-kánsen in het VK ook wel een beetje gerustgesteld, na mijn gemiddelde debacle in Nederland wat me omgerekend van een 2:1 naar een 2:2 heeft teruggezet. Maar volgens hem heb ik naar Britse maatstaven gewoon een 2:1 en als ik op interview zou komen voor een PhD plek zou dat zeker niet 'ter zake' doen en na de uitleg die ik heb gegeven zouden ze daar zeker niet meer over zeuren, althans: hij zou dat niet doen. Dus dat is wel een opluchting
2:1 voor de bachelor dus, maar ben van plan wel kick-ass te scoren in de master. Dat ik met een 2:1 BA Oxbridge niet binnen kom vind ik wel terecht, maar hoop met een goede 2:1 en een 1 op m'n MSc met goede referenties toch wel kans te maken op een plek aan een goede universiteit. Daarbij maak ik sowieso maar al te graag gebruik van de mogelijkheid/schaarste.quote:Op woensdag 19 september 2012 10:53 schreef thabit het volgende:
[..]
Als ze mensen met een 2nd degree aannemen, dan komen ze echt kandidaten te kort. Wat overigens ook zo is in het VK. Ik heb er 2 jaar gewerkt, en er zijn inderdaad ontzettend veel PhD-plekken, maar vrijwel geen studenten die het willen doen.
Ik heb jaren geleden ook een plek aangeboden gekregen, maar heb daarvan afgezien wegens de zeer slechte loonvoorwaardes. Misschien is dat ook een reden voor anderen?quote:Op woensdag 19 september 2012 10:53 schreef thabit het volgende:
[..]
Als ze mensen met een 2nd degree aannemen, dan komen ze echt kandidaten te kort. Wat overigens ook zo is in het VK. Ik heb er 2 jaar gewerkt, en er zijn inderdaad ontzettend veel PhD-plekken, maar vrijwel geen studenten die het willen doen.
Dat is hier volgens mij ook een grote drempel. Ik zal het ook alleen maar kúnnen doen met fatsoenlijke funding en anders plekken in landen zoeken waar je niet als student behandeld wordt. Maar eerst maar eens zien hoe het hier gaat verlopen met de master! Misschien komt het me na een jaar de neus wel uitquote:Op woensdag 19 september 2012 11:11 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ik heb jaren geleden ook een plek aangeboden gekregen, maar heb daarvan afgezien wegen de zeer slechte betaling. Misschien is dat ook een reden voor anderen?
Mee eens! Op één docent na ook mijn ervaring. Je moet ook niet teveel gaan mierenneuken. Uitspraak hoeft nu eenmaal niet perfect te zijn als je geen native speaker bent en als je je daar aan gaat zitten ergeren zodra die docent zijn/haar mond open trekt dan is mierenneuken blijkbaar belangrijker dan gewoon accepteren dat niet iedereen met een native accent een vreemde taal heeft leren spreken en proberen wat op te steken. Maar bram heeft er ook pas net één jaar universiteit op zitten dus wellicht wordt zijn ervaring nog wat bijgesteld.quote:Op woensdag 19 september 2012 11:17 schreef Jagärtrut het volgende:
Ik snap vooral niet hoe al die docenten bij bram zo slecht Engels kunnen spreken. Hoe doen die dat dan in de academische wereld, op conferentie en in contact met collega's? Dat is niet mijn ervaring trouwens tijdnes m'n bachelor in nl. Hier spreekt iedereen fantastisch Engels, wat er aan bijdraagt dat m'n Zweeds nog steeds belabberd is.
Verder ben ik nog steeds voor onderwijs in het Engels. Ook om studenten comfortabel te maken met de taal, want als ze alleen maar nederlands spreken wordt het straks lastiger voor ze. Veel van mijn vrienden die alleen in het nederlands gestudeerd hebben vinden het bijvoorbeeld lastig om een gesprek te hebben met mijn vriend, die geen Nederlands spreekt. En stel dat je dan aan een master moet beginnen, met wellicht mensen uit andere landen, en uitdagend onderwijs, dan kan het al snel te veel zijn. E hoe je het ook wendt of keert, Engels is een belangrijke taal in de wereld, en het zal je altijd helpen het goed te kunnen...
Jawel, de eerlijke vergelijking is dat ze slechter in Engels zijn. En dan sta je als wetenschapper op grote achterstand.quote:Op dinsdag 18 september 2012 23:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ze krijgen sowieso een geringer aantal jaren les in Engels, slechts 4 jaar als ik me niet vergis. Eerlijk vergelijken kan dus niet.
Op hbo's misschien. Op de universiteit horen volwassenen te zitten die intrinsiek gemotiveerd zijn en zo goed mogelijk Engels moeten kunnen spreken.quote:Ik ben het met de Belgen eens. Het lijkt me verstandig om het bacheloronderwijs in de moedertaal te verzorgen,
Wat zeg je dat stellig, put je nu uit je ervaring als onderwijsdirecteur?quote:Die lessen worden niet in het Engels gegeven om de studenten te laten oefenen, die lessen worden in het Engels gegeven om extra studenten te krijgen zodat de universiteit extra geld krijgt.
Wat betreft dat laatste zeker, het is bestuurders eigen om blind te zijn voor problemen die ontstaan door hun hippe beleidsveranderingen. Wat betreft hetquote:Het zijn ook alleen maar Chinezen waarvoor er ineens in het Engels les moet worden gegeven. Blijbkaar vindt de universiteit dat beetje extra geld belangrijker dan de kwaliteit van de hoorcolleges. Misschien overschatten de bestuurders de Engelse taalvaardigheid van de docenten?
Daar valt inderdaad ook het een en ander aan te verbeteren, zachtjes uitgedrukt. Je loopt dan wel het risico dat verkeerde didactieken worden bijgebracht waarvan geen positief effect is bewezen aangezien er in Nederland nogal wat vernieuwers zijn die lange tentakels hebben (onderwijskundigen). Ik zou het daarom verstandig vinden als die didactische training beperkt blijft tot de basis, datgene waarvan 50 jaar geleden al empirisch bleek dat het goed werkt.quote:Op donderdag 20 september 2012 00:03 schreef Haushofer het volgende:
Grappig hoe hier discussie wordt gevoerd omtrent het niveau engels van hbo en universitaire docenten. Wat mij vele malen meer verbaast is dat je zonder veel didactische cursussen of lesbevoegdheden uberhaupt op een hbo of universiteit kunt doceren. Hoe hoger het onderwijs wordt, des te minder aandacht wordt er aan besteed.
Niet dagelijks voor iedereen, nee. De meesten kijken echter wel wekelijk naar films en naar wat andere programma's zoals Top Gear (zeer populair bij alle lagen van de bevolking), Dr. Who of Spooks. Je kan er dan voor kiezen om met of zonder ondertiteling te kijken, in het eerste geval krijg je niet of nauwelijks training, in het tweede geval verbeter je op een effectieve manier je Engelse taalvaardigheid. Dit kan gemakkelijk wetenschappelijk worden onderbouwd aangezien is aangetoond dat mensen niet twee niet-automatische taken tegelijkertijd uit kunnen voeren. Hooguit kan je dan snel schakelen tussen twee activiteiten zodat voor de naïeve persoon lijkt dat hij/zij twee taken tegelijkertijd uitvoert.quote:Op woensdag 19 september 2012 18:13 schreef lemonlime het volgende:
Ja want iedereen heeft de tijd om regelmatig films en BBC te kijken
En zo wordt er anderzijds op de middelbare school van een docent niet eens verwacht dat ze de stof die ze moeten onderwijzen ook daadwerkelijk beheersen.quote:Op donderdag 20 september 2012 00:03 schreef Haushofer het volgende:
Grappig hoe hier discussie wordt gevoerd omtrent het niveau engels van hbo en universitaire docenten. Wat mij vele malen meer verbaast is dat je zonder veel didactische cursussen of lesbevoegdheden uberhaupt op een hbo of universiteit kunt doceren. Hoe hoger het onderwijs wordt, des te minder aandacht wordt er aan besteed.
Dat is MI veel kwalijker.quote:Op donderdag 20 september 2012 09:05 schreef thabit het volgende:
[..]
En zo wordt er anderzijds op de middelbare school van een docent niet eens verwacht dat ze de stof die ze moeten onderwijzen ook daadwerkelijk beheersen.
ik heb maar terug gemailed dat hij het met z'n medestudenten meot discussieren. aiaiaia.quote:Hi Jagärtrut,
Have read about Wallenteen's trichotomy of conflict several times, but I still have difficulties getting to it's core. Please, can you in some way summarize what he mean with the concept!?
Tjingeling!
XX
quote:Op donderdag 20 september 2012 11:05 schreef Jagärtrut het volgende:
ik geef nu een vak voor eerste jaars, en de email die ik gister kreeg past wel binnen deze discussie:
[..]
ik heb maar terug gemailed dat hij het met z'n medestudenten meot discussieren. aiaiaia.
Is wel wat voor mij als student 't beste werkt. Ik persoonlijk genoot ook echt van de seminars met medestudenten die óók gemotiveerd waren de stof door te krijgen en we konden elkaar qua kennis vaak prima aanvullen; ik neem veel meer kennis op als ik er over praat en discussieer dan wanneer iemand me 'droog' uitlegt hoe het zit.quote:Op donderdag 20 september 2012 11:05 schreef Jagärtrut het volgende:
ik geef nu een vak voor eerste jaars, en de email die ik gister kreeg past wel binnen deze discussie:
[..]
ik heb maar terug gemailed dat hij het met z'n medestudenten meot discussieren. aiaiaia.
Dat is ook een weeffout in ons leersysteem (education system). Al die pratende hoofden van een oudere generatie die het wel even uit gaan leggen aan de jonkies... Daar zit toch niemand op te wachten? Het is veel interessanter als je zelf en je collega studenten er bij betrokken worden.quote:Op donderdag 20 september 2012 11:11 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Is wel wat voor mij als student 't beste werkt. Ik persoonlijk genoot ook echt van de seminars met medestudenten die óók gemotiveerd waren de stof door te krijgen en we konden elkaar qua kennis vaak prima aanvullen; ik neem veel meer kennis op als ik er over praat en discussieer dan wanneer iemand me 'droog' uitlegt hoe het zit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |