abonnement Unibet Coolblue
pi_116872422
quote:
2s.gif Op woensdag 12 september 2012 00:05 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

wel grappig dat de bloemen allemaal aan 1 streng zaten en één voor één open gingen, elke dag een nieuw bloemetje :D
Ik had een witte en een blauwe gekocht en vooral de witte blijkt flink gegroeid te zijn. Maar het schiet niet echt op met open gaan van de serie bloemen, het is te laat in het jaar, vrees ik.

Ingaand op je verhaal over de tentakels: ik zag er een paar die netjes in een spiraal gedraaid waren, dus zonder een tegendraaiing in het midden. Maar dat waren dan degene die zich nergens om heengewonden hadden. En sommige hebben twee tegendraaiingen in een tentakel.
Je zou er misschien op kunnen promoveren, maar daar heb ik geen zin in. ;)
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_116874595
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:27 schreef motorbloempje het volgende:
Nederlanders willen dan ook maar al te graag laten zien hoe internationaal men wel niet is, in dit kleine landje ;). Zie ook een deel van de discussie hierboven: buitenlandse studenten krijgen vaak niet eens de kans om zonder al te veel moeite het Nederlands te leren door in gesprek te gaan met medestudenten of docenten, aangezien iedereen 'automatisch' overschakelt op het Engels, omdat dat 'een stuk makkelijker is'. Of dat Engels van het gewenste niveau is, is een tweede :P .
Raar dan dat Nederlanders de vreemde talen zo slecht beheersen. De meeste mensen, inclusief universitaire docenten, spreken slecht Engels en de meeste jongeren spreken slechts een beetje Duits en nauwelijks Frans.
Zonde aangezien kinderen met speels gemak drie vreemde talen goed onder de knie krijgen zolang ze maar van 1-VWO tot 6-VWO die drie vreemde talen krijgen. Nog beter zou het zijn wanneer kinderen al op de lagere school hiermee starten maar dan moet je wel de taallessen laten verzorgen door linguïsten, niet door de leraren die opgeleid zijn aan de PABO.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 16 september 2012 @ 23:30:18 #203
8369 speknek
Another day another slay
pi_116875287
Ik vind dat jij rare ervaringen hebt met universitaire docenten. Of je bent niet bekend met 'Europees Engels'.

(ik moet wel zeggen dat ik opvallend veel taalfouten, zowel Engels als Nederlands, sinds mijn tijd bij de TUe zie, maar neem aan dat het vooral aan die dyslectici van ID ligt)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_116876314
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 23:30 schreef speknek het volgende:
Ik vind dat jij rare ervaringen hebt met universitaire docenten. Of je bent niet bekend met 'Europees Engels'.
Op een na (hij heeft in de USA gewerkt) hebben alle docenten die ik tot nu toe Engels heb horen spreken er niets van gebakken. Ze moeten zoeken naar simpele woorden en ze spreken het uit alsof ze Nederlands aan het lezen zijn. Ik overdrijf geenszins, medestudenten valt het ook op.
Ik weet niet wat jij met Europees Engels bedoelt. Bedoel je daarmee dat de grammatica en het vocabulaire redelijk zijn maar dat de uitspraak nergens op lijkt omdat de spreker niet weet waar hij de klemtonen moet leggen en hoe hij klanken moet uitspreken? Zo moeilijk is dat toch niet. Of dat iemand met een Amerikaans, Engels, Canadees, Australisch, Schots of Iers accent Engels spreekt maakt mij niet uit. De Engelse woorden uitspreken op zijn Nederlands gaat voor mij wat te ver, het is niet om aan te horen en je bent teveel energie kwijt aan het uitzoeken wat iemand probeert te zeggen.

Ter referentie: ik luister net zo gemakkelijk naar Engels als naar Nederlands, ik kijk bij voorkeur zonder ondertiteling naar films en series en ik kijk regelmatig naar de BBC. Ik pretendeer niet dat ik zelf daarom een zeer goede Engelse uitspraak heb maar ik kan zeker wel het verschil horen tussen een goede en een slechte Engelse uitspraak. Ik herken ook het verschil tussen Amerikaans Engels en Engels Engels.

quote:
(ik moet wel zeggen dat ik opvallend veel taalfouten, zowel Engels als Nederlands, sinds mijn tijd bij de TUe zie, maar neem aan dat het vooral aan die dyslectici van ID ligt)
Ik zie ook regelmatig taalfouten in de PP en in practicumteksten, dictaten enz.
Da is zeker niet alleen bij ID een probleem. Ik vermoed dat het ook niet alleen bij bètafaculteiten een probleem is.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 16-09-2012 23:55:56 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 17 september 2012 @ 00:04:03 #205
8369 speknek
Another day another slay
pi_116876877
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 23:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik weet niet wat jij met Europees Engels bedoelt. Bedoel je daarmee dat de grammatica en het vocabulaire redelijk zijn maar dat de uitspraak nergens op lijkt omdat de spreker niet weet waar hij de klemtonen moet leggen en hoe hij klanken moet uitspreken? Zo moeilijk is dat toch niet.
Ja dat bedoelde ik. (Europees Engels is eigenlijk een term uit de EU, waar een soort wederzijds verstaanbaar bastaard Engels uitgekomen is). Op zich ben ik het ook helemaal met je eens dat UDs gewoon goed Engels moeten kunnen, en zouden ze ook testen af moeten nemen (volgens mij zijn ze nu ook zoiets van plan). En ook ik krijg regelmatig pijn in m'n billen als ik anderen Engels hoor spreken, maar het blijft een beetje bezien vanuit ons; Nederlanders zijn verhoudingsgewijs gewoon veel beter in Engels dan andere landen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_116877238
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 23:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Op een na (hij heeft in de USA gewerkt) hebben alle docenten die ik tot nu toe Engels heb horen spreken er niets van gebakken. Ze moeten zoeken naar simpele woorden en ze spreken het uit alsof ze Nederlands aan het lezen zijn. Ik overdrijf geenszins, medestudenten valt het ook op.
Ik weet niet wat jij met Europees Engels bedoelt. Bedoel je daarmee dat de grammatica en het vocabulaire redelijk zijn maar dat de uitspraak nergens op lijkt omdat de spreker niet weet waar hij de klemtonen moet leggen en hoe hij klanken moet uitspreken? Zo moeilijk is dat toch niet. Of dat iemand met een Amerikaans, Engels, Canadees, Australisch, Schots of Iers accent Engels spreekt maakt mij niet uit. De Engelse woorden uitspreken op zijn Nederlands gaat voor mij wat te ver, het is niet om aan te horen en je bent teveel energie kwijt aan het uitzoeken wat iemand probeert te zeggen.

Ter referentie: ik luister net zo gemakkelijk naar Engels als naar Nederlands, ik kijk bij voorkeur zonder ondertiteling naar films en series en ik kijk regelmatig naar de BBC. Ik pretendeer niet dat ik zelf daarom een zeer goede Engelse uitspraak heb maar ik kan zeker wel het verschil horen tussen een goede en een slechte Engelse uitspraak. Ik herken ook het verschil tussen Amerikaans Engels en Engels Engels.

[..]

Ik zie ook regelmatig taalfouten in de PP en in practicumteksten, dictaten enz.
Da is zeker niet alleen bij ID een probleem. Ik vermoed dat het ook niet alleen bij bètafaculteiten een probleem is.
't Is maar net hoeveel waarde je aan taal in het algemeen hecht. En als mensen, zoals hierboven, over Frans praten alsof het Chinees is, dan is dat inderdaad niet best.
pi_116877247
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 23:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Raar dan dat Nederlanders de vreemde talen zo slecht beheersen. De meeste mensen, inclusief universitaire docenten, spreken slecht Engels en de meeste jongeren spreken slechts een beetje Duits en nauwelijks Frans.
Zonde aangezien kinderen met speels gemak drie vreemde talen goed onder de knie krijgen zolang ze maar van 1-VWO tot 6-VWO die drie vreemde talen krijgen. Nog beter zou het zijn wanneer kinderen al op de lagere school hiermee starten maar dan moet je wel de taallessen laten verzorgen door linguïsten, niet door de leraren die opgeleid zijn aan de PABO.
Nou, dat speelse gemak heb ik zelf indertijd niet zo ervaren. Ik kreeg op het gymnasium Frans, Duits en Engels en uiteraard Grieks en Latijn. Ik ben gezakt op Grieks, Latijn en Frans en mijn gebrek was vooral een onvermogen om losse woorden te leren. Een gedicht in het Latijn van 60 verzen was geen enkel probleem, maar 30 losse woordjes was ik meteen weer vergeten.
Ik ben wel dankbaar voor die opleiding, achteraf. Vakliteratuur die ik nodig had in het Spaans en Portugees waren amper een probleem voor me en het leren van Deens en Farsi bleek vooral te stuiken op woordjes onthouden.

Voor internationaal gebruik en internationale uitwisseling is een lingua franca wel handig. Heueul lang geleden was dat Latijn, daarna Frans, een tijdje is Duits overheersend geweest in de chemie en techniek en nu is het Engels. Niks mis mee, wel handig ook. Maar om dan les te krijgen van docenten die die taal amper beheersen is niet handig.
In de EU is de regel, dat men in de eigen taal spreekt en de vertaling aan opgeleide tolken overlaat. Toegegeven, die maken ook wel eens een fout (natuurlijk vertalen als neutraal), maar blunders als: "Je suis le ministre du milieu." worden dan wel voorkomen.

Wat verder stoort is de opdringerigheid van het Engels in alledaags Nederlands. Dat is een ander probleem, maar het beïnvloedt de discussie wel.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_116877984
Kees, ik herken dat probleem bij het leren van vreemde talen: gemakkelijk de grammatica begrijpen maar slecht zijn in het leren van regeltjes en rijtjes. Gelukkig blijkt dat geen probleem te zijn wanneer je voldoende teksten leest in die taal en steeds maar de woorden opzoekt wanneer je uit de context niet de betekenis kan afleiden en je niet het woord herkent omdat het lijkt op hetzelfde woord in een andere taal (Frans en Engels bijvoorbeeld).
De oplossing is volgens mij dan ook dat je voldoende vroeg start met het lezen van boeken (maar wel pas nadat je voldoende woordjes hebt geleerd) en dat je voldoende leest. Zodoende leer je vanzelf wel al die woorden.

Ik ben benieuwd hoe de TU Delft dit precies aanpakt. Naar eigen zeggen hanteert die universiteit een methode voor het leren van vreemde talen die beter past bij bèta's.

quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 00:04 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja dat bedoelde ik. (Europees Engels is eigenlijk een term uit de EU, waar een soort wederzijds verstaanbaar bastaard Engels uitgekomen is). Op zich ben ik het ook helemaal met je eens dat UDs gewoon goed Engels moeten kunnen, en zouden ze ook testen af moeten nemen (volgens mij zijn ze nu ook zoiets van plan). En ook ik krijg regelmatig pijn in m'n billen als ik anderen Engels hoor spreken, maar het blijft een beetje bezien vanuit ons; Nederlanders zijn verhoudingsgewijs gewoon veel beter in Engels dan andere landen.
Het testen alleen al zou veel helpen indien die test voldoende veelzijdig is (schrijven, luisteren en spreken). Wel moet je je afvragen of dat het niet verstandiger is om het gebruik van het Engels tot het noodzakelijk te beperken. Nu is het zo dat wanneer er in een groep van 100 studenten 5 buitenlandse schakelstudenten zitten, die trouwens Nederlands moeten leren als ze hier willen studeren, de docent Engels moet gaan spreken.
Dat lijkt mij sowieso een slecht beleid. Ik weet dat ze in België gewoon een aparte opleiding hebben voor de buitenlandse studenten, voor deze opleiding vragen ze een hogere prijs. Het programma is nagenoeg hetzelfde, de taal is anders en dus gaat het ook echt om een andere opleiding. Ik heb geen idee of dat dit tegen break even gebeurt maar zelfs als dat niet zo zou zijn dan nog loont het allicht aangezien de buitenlandse studenten van nu de werknemers van 10 jaar later kunnen zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_116878109
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 00:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kees, ik herken dat probleem bij het leren van vreemde talen: gemakkelijk de grammatica begrijpen maar slecht zijn in het leren van regeltjes en rijtjes. Gelukkig blijkt dat geen probleem te zijn wanneer je voldoende teksten leest in die taal en steeds maar de woorden opzoekt wanneer je uit de context niet de betekenis kan afleiden en je niet het woord herkent omdat het lijkt op hetzelfde woord in een andere taal (Frans en Engels bijvoorbeeld).
De oplossing is volgens mij dan ook dat je voldoende vroeg start met het lezen van boeken (maar wel pas nadat je voldoende woordjes hebt geleerd) en dat je voldoende leest. Zodoende leer je vanzelf wel al die woorden.

Ik ben benieuwd hoe de TU Delft dit precies aanpakt. Naar eigen zeggen hanteert die universiteit een methode voor het leren van vreemde talen die beter past bij bèta's.
Ik heb een woordenboek Farsi-Nederlands en vv gemaakt, maar was meteen na het typen van een woord dat weer vergeten en weer bezig met het volgende woord.

De Delftse methode komt, als ik goed ben ingelicht, neer op het onderdompelen in de taal. Dus inderdaad: gesproken en geschreven woord.
Of dat voor mij zou werken, weet ik niet. Ik zoek naar regels en verbanden, heb dus grammatica nodig.
quote:
[..]

Het testen alleen al zou veel helpen indien die test voldoende veelzijdig is (schrijven, luisteren en spreken). Wel moet je je afvragen of dat het niet verstandiger is om het gebruik van het Engels tot het noodzakelijk te beperken. Nu is het zo dat wanneer er in een groep van 100 studenten 5 buitenlandse schakelstudenten zitten, die trouwens Nederlands moeten leren als ze hier willen studeren, de docent Engels moet gaan spreken.
Dat lijkt mij sowieso een slecht beleid. Ik weet dat ze in België gewoon een aparte opleiding hebben voor de buitenlandse studenten, voor deze opleiding vragen ze een hogere prijs. Het programma is nagenoeg hetzelfde, de taal is anders en dus gaat het ook echt om een andere opleiding. Ik heb geen idee of dat dit tegen break even gebeurt maar zelfs als dat niet zo zou zijn dan nog loont het allicht aangezien de buitenlandse studenten van nu de werknemers van 10 jaar later kunnen zijn.
Daar komt nog iets bij: hoe goed beheersen de buitenlandse studenten zelf het Engels?
Het stikt hier van de Chinezen. Ze fietsen zo langzaam dat ze bijna omvallen of op hele kleine fietsjes waar ze hun knieën mee kapot maken. Maar vooral: sommigen spreken een werkelijk zo onverstaanbaar Engels, dat je je afvraagt of ze überhaupt wel een woord van het college snappen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Kees22 op 17-09-2012 01:01:01 ]
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  maandag 17 september 2012 @ 09:02:45 #210
8369 speknek
Another day another slay
pi_116880179
Weet je zeker dat de gescheiden colleges echt gebruikelijk zijn in Belgie Bram? Mijn vrouw geeft aan de VU ook gescheiden Nederlandse/Engelse bachelorcolleges, maar dat komt puur omdat ze zoveel studenten hebben. Bij kleinere aantallen zijn die kosten never nooit op te brengen.

Ik vind die scheiding sowieso onzinnig want je kan niet vroeg genoeg beginnen met de studenten een beetje Engels spreken te laten oefenen (op mijn tweetalige middelbare school ook gewoon de lessen in het Engels gedaan, ookal waren zowel de leraar als alle leerlingen Nederlands), en in het algemeen zijn internationale studenten veel gemotiveerder, dus dat krikt het niveau ook alleen maar op (behalve als het Erasmus uitwisselingsstudenten zijn, daar heb je geen reet aan). Om ze dan verplicht Nederlands te laten leren waarna ze met basisschoolniveau in de collegebanken zitten is ook niet bevordelijk voor het niveau.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 17 september 2012 @ 09:04:34 #211
8369 speknek
Another day another slay
pi_116880216
En Chinezen heb je inderdaad gemiddeld gezien vrij weinig aan, dat zijn gewoon cash cows.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_116881286
Ik heb veel studiegenoten die er een taal bij doen; vooral russisch, japans en chinees zijn hip. Heb zelf een jaar hebreeuws erbij gedaan, daarna nog aramees gedaan en doe nu arabisch. Het idee dat beta's minder goed in taal zouden zijn herken ik dan ook totaal niet in m'n omgeving; ze zijn hooguit lakser.
-
pi_116884833
Als Engels echt DE taal is in de academische wereld, zouden er zeker eisen gesteld moeten worden aan het niveau. Slechte beheersing van de taal is niet faculteit- of landeigen. Kijk maar eens op congressen, wat je daar wel niet aan steenkoolengels hoort, je gelooft soms geboren niet. Gênant voor de persoon, de instelling die gerepresenteerd wordt en zonde van de inhoud van de presentatie die dan minder goed overkomt. Want dat is toch het doel, kennis delen.
  maandag 17 september 2012 @ 21:08:03 #214
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_116908484
Afgewezen na gesprek vrijdag. Logische redenen: geen ervaring met subsidies aanvragen (klopt ja) en minder ervaring in het vakgebied (was geen 100% match idd). Begrijpelijke redenen, maar ik zit me toch in een sollicitatiedal..... Overweeg om maar even echt wat anders te gaan doen ;(

Ik weet het: vertrouw op jezelf. Maar hoe meer ik in mezelf vertrouw, hoe frustrerender dat ze niet voor me kiezen... Geef mij een project en het komt af binnen een target met goed resultaat :{w
pi_116920184
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2012 09:02 schreef speknek het volgende:
Weet je zeker dat de gescheiden colleges echt gebruikelijk zijn in Belgie Bram?
Voor het bacheloronderwijs wel ja. Het is in Vlaanderen bij wet verboden om in het Engels het bacheloronderwijs te verzorgen. Voor de masterfase van de opleidingen wordt het wel toegestaan.

quote:
Ik vind die scheiding sowieso onzinnig want je kan niet vroeg genoeg beginnen met de studenten een beetje Engels spreken te laten oefenen (op mijn tweetalige middelbare school ook gewoon de lessen in het Engels gedaan, ookal waren zowel de leraar als alle leerlingen Nederlands)...
Ik heb daar geen oefening meer in nodig. Ik maak nog zat fouten met Engels hoor maar ik kan me gemakkelijk uitdrukken in het Engels.

quote:
..., en in het algemeen zijn internationale studenten veel gemotiveerder, dus dat krikt het niveau ook alleen maar op (behalve als het Erasmus uitwisselingsstudenten zijn, daar heb je geen reet aan).
Dat lijkt mij niet vanzelfsprekend. Het is bijvoorbeeld algemeen bekend dat we in het algemeen zeker niet de meer talentvolle Duitse studenten aantrekken.
Chinezen zullen in het algemeen liever aan Harvard, Stanford, Berkeley, IC, Cambridge en ETH studeren dan aan Eindhoven, Delft, Utrecht, Rotterdam, ...
Is het nuttig voor ons dat wij de tweede garniatuur (waar ook de meeste Nederlandse studenten natuurlijk toe behoren) krijgen? Ik weet het niet.

quote:
Om ze dan verplicht Nederlands te laten leren waarna ze met basisschoolniveau in de collegebanken zitten is ook niet bevordelijk voor het niveau.
Ik heb van dichtbij gezien dat een Libanees in 8 maanden tijd vloeiend Nederlands leerde spreken. Het kan dus wel degelijk als de incentive voldoende groot is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_116920206
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 09:04 schreef speknek het volgende:
En Chinezen heb je inderdaad gemiddeld gezien vrij weinig aan, dat zijn gewoon cash cows.
Canadezen zijn een interessante doelgroep, nietwaar?
Zeker als ze daar van een van de topuniversiteiten komen. Ook in Canada wordt er vrij streng geselecteerd.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_116920417
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 21:08 schreef Quoi het volgende:
Afgewezen na gesprek vrijdag. Logische redenen: geen ervaring met subsidies aanvragen (klopt ja) en minder ervaring in het vakgebied (was geen 100% match idd). Begrijpelijke redenen, maar ik zit me toch in een sollicitatiedal..... Overweeg om maar even echt wat anders te gaan doen ;(

Ik weet het: vertrouw op jezelf. Maar hoe meer ik in mezelf vertrouw, hoe frustrerender dat ze niet voor me kiezen... Geef mij een project en het komt af binnen een target met goed resultaat :{w
Vertrouw op jezelf, los van het vertrouwen dat anderen in je stellen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  dinsdag 18 september 2012 @ 07:48:29 #218
8369 speknek
Another day another slay
pi_116922635
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 00:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Voor het bacheloronderwijs wel ja. Het is in Vlaanderen bij wet verboden om in het Engels het bacheloronderwijs te verzorgen. Voor de masterfase van de opleidingen wordt het wel toegestaan.
Wat een Fransen, geen wonder dat Belgen veel minder goed Engels kunnen dan Nederlanders.
quote:
Ik heb daar geen oefening meer in nodig. Ik maak nog zat fouten met Engels hoor maar ik kan me gemakkelijk uitdrukken in het Engels.
Dan moet je er ook geen problemen mee hebben. Misschien kun je het niveau van de andere studenten opkrikken. Voor de rest is dit een beetje 'ik heb geen oefening in Wiskunde meer nodig, dus vind dat ik wel dispensatie mag hebben'.
quote:
Dat lijkt mij niet vanzelfsprekend. Het is bijvoorbeeld algemeen bekend dat we in het algemeen zeker niet de meer talentvolle Duitse studenten aantrekken.
Chinezen zullen in het algemeen liever aan Harvard, Stanford, Berkeley, IC, Cambridge en ETH studeren dan aan Eindhoven, Delft, Utrecht, Rotterdam, ...
Is het nuttig voor ons dat wij de tweede garniatuur (waar ook de meeste Nederlandse studenten natuurlijk toe behoren) krijgen? Ik weet het niet.
En toch heb ik als docent gemiddeld genomen veel betere ervaring met de Duitse studenten dan de Nederlandse. Kun je nagaan. Tweede garnituur die naar het buitenland gaat, is nog altijd stukken beter dan tweede garnituur die naar de universiteit in de stad van hun ouderlijk huis gaan omdat dat hoort. Dit geldt voor de meeste Europese landen wel, het is ook niet zo dat iedereen liever naar Amerika gaat, top EU studenten komen echt wel in Nederland terecht. Chinezen ben ik het op zich wel mee eens, daar kan maar heel weinig zich met ons niveau meten, maar die betalen een bom duiten om hier te komen.
quote:
Ik heb van dichtbij gezien dat een Libanees in 8 maanden tijd vloeiend Nederlands leerde spreken. Het kan dus wel degelijk als de incentive voldoende groot is.
Met vloeiend zit je echt nog niet aan universitair niveau.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 18 september 2012 @ 07:49:23 #219
8369 speknek
Another day another slay
pi_116922643
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 00:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Canadezen zijn een interessante doelgroep, nietwaar?
Zeker als ze daar van een van de topuniversiteiten komen. Ook in Canada wordt er vrij streng geselecteerd.
Geen idee, ik heb nog geen Canadese studenten meegemaakt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 18 september 2012 @ 13:47:35 #220
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_116932099
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 01:00 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Vertrouw op jezelf, los van het vertrouwen dat anderen in je stellen.
Uhu. Tryin' }:|
pi_116940376
Awh, wat ontzettend jammer Quoi -O- Kan geen tips geven, maar beloof de volgende keer weer gewoon mee te duimen!

Ik heb daarnet een geweldig leuk gesprek met mijn supervisor gehad en het is me eindelijk een beetje helder wat er van me verwacht gaat worden ^O^

Aanstaande maandag is de grote introductie bij de department en ik ben dit jaar de enige researchmaster student aanwezig. Dat is voor mij wel gunstig aangezien iedereen dan een beetje weet wie ik ben, als 'de enige'.. :') :D

Krijg een eigen bureau (!!!) met computer op een kamer die ik als het goed is ga delen met twee PhD-studenten. Er zijn wat seminar groups waar ik aan deel ga nemen elke twee weken ook met de PhD-studenten en verder lectureres en geïnteresseerde andere staff en verder twee cursussen 'Contemporary Research in Human Geography' en 'Research Ethics' voor m'n Postgraduate Training program punten die verplicht zijn om af te mogen studeren.

Was erg leuk om de begeleider weer eens te spreken en we kunnen het wel goed met elkaar vinden. Hij praat ook maar door en kan veel van 'm leren.

Leukleukleuk! Zo kan ik ook wel echt gaan zien of die PhD voor mij de juiste weg zal kunnen zijn, of ik 't leuk ga vinden en ik kan als dat zo is ook echt her en der m'n neus wel laten zien. Had ik al 'leukleukleuk' gezegd?! :)
Ja doei.
pi_116941190
Ik kreeg zijn aantekeningen over mijn 'plan' trouwens mee. Leuk.

Geschreven op een PhD-interview vragenblaadje :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja doei.
  dinsdag 18 september 2012 @ 22:18:23 #223
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_116958636
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 17:13 schreef motorbloempje het volgende:
Ik kreeg zijn aantekeningen over mijn 'plan' trouwens mee. Leuk.

Geschreven op een PhD-interview vragenblaadje :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Essentiele vragen! herkenbaar ;)
pi_116962752
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 07:48 schreef speknek het volgende:

[..]

Wat een Fransen, geen wonder dat Belgen veel minder goed Engels kunnen dan Nederlanders.
Ze krijgen sowieso een geringer aantal jaren les in Engels, slechts 4 jaar als ik me niet vergis. Eerlijk vergelijken kan dus niet.

Ik ben het met de Belgen eens. Het lijkt me verstandig om het bacheloronderwijs in de moedertaal te verzorgen, wanneer je in de masterfase start met een meer gemengde groep dan lijkt mij dat vroeg genoeg, voor zo ver het überhaupt al nuttig is dat de groep meer gemengd is.
Ik vind het best wel interessant hoor om te spreken met buitenlanders en zo eens wat te leren over andere landen, andere culturen en andere gewoontes maar ik wil niet hierdoor slechter onderwijs krijgen.

quote:
Dan moet je er ook geen problemen mee hebben. Misschien kun je het niveau van de andere studenten opkrikken.
Dat is mijn taak niet, ik word daar niet voor betaald. ;)
Het gaat mij om het niveau van het onderwijs. Als ik toch een hoorcollege bijwoon (ik woon zeker niet alle hoorcolleges bij) dan wil ik daar wat aan hebben. Als die docent moeite heeft om zich verstaanbaar te maken dan gaat dat duidelijk ten koste van de kwaliteit van het hoorcollege. Hierbij heb je ook nog eens een sneeuwbaleffect, hoe slechter mijn medestudenten de docent kunnen verstaan hoe rumoeriger zij worden. Ook dat heeft weer een negatieve invloed op de kwaliteit van het hoorcollege. Gelukkig blijkt een docent van mij toch maar in het Nederlands les te geven nadat hij het een halve les had geprobeerd. Hij is een redelijk goede docent maar hij moet geen Engels spreken. :)

quote:
Voor de rest is dit een beetje 'ik heb geen oefening in Wiskunde meer nodig, dus vind dat ik wel dispensatie mag hebben'.
Die lessen worden niet in het Engels gegeven om de studenten te laten oefenen, die lessen worden in het Engels gegeven om extra studenten te krijgen zodat de universiteit extra geld krijgt.

quote:
¨Chinezen ben ik het op zich wel mee eens, daar kan maar heel weinig zich met ons niveau meten, maar die betalen een bom duiten om hier te komen.
Het zijn ook alleen maar Chinezen waarvoor er ineens in het Engels les moet worden gegeven. Blijbkaar vindt de universiteit dat beetje extra geld belangrijker dan de kwaliteit van de hoorcolleges. Misschien overschatten de bestuurders de Engelse taalvaardigheid van de docenten?

quote:
Met vloeiend zit je echt nog niet aan universitair niveau.
Dat waag ik te betwijfelen. Academisch taalgebruik is anders dan informeel taalgebruik, het is op zich niet moeilijker. Juist die woorden die daarvoor worden gebruikt hebben vaak een Engels of Frans analoog. Zoals je hopelijk weet heeft de Engelse taal ook veel analoge woorden met de Franse taal.
Academisch taalgebruik heb je bij bètaopleidingen sowieso weinig nodig in de bachelorfase. Het gaat meer om de formules en figuren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_116962970
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 22:18 schreef Quoi het volgende:

[..]

Essentiele vragen! herkenbaar ;)
Het waren inderdaad wel de vragen die ik ook hier voorbij heb zien komen :D

Boh, wat heb ik zin in volgende week O+ Hij heeft me wat betreft PhD-kánsen in het VK ook wel een beetje gerustgesteld, na mijn gemiddelde debacle in Nederland wat me omgerekend van een 2:1 naar een 2:2 heeft teruggezet. Maar volgens hem heb ik naar Britse maatstaven gewoon een 2:1 en als ik op interview zou komen voor een PhD plek zou dat zeker niet 'ter zake' doen en na de uitleg die ik heb gegeven zouden ze daar zeker niet meer over zeuren, althans: hij zou dat niet doen. Dus dat is wel een opluchting :o :@

[ Bericht 0% gewijzigd door motorbloempje op 19-09-2012 00:23:34 ]
Ja doei.
pi_116965526
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 13:47 schreef Quoi het volgende:

[..]

Uhu. Tryin' }:|
Hoezo: ik doe mijn best?
Je kent je eigen vermogens, anderen schatten die anders in of hebben andere wensen. Nou en? Dat doet aan jouw eigenschappen toch niks af.
Ze weten niet wat ze missen. Of wel, en dan kun je wel een betere plek vinden.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_116965983
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 23:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Prima verhaal. ^O^
Ik wil op twee dingen ingaan:
1) De Chinezen die ik in mijn omgeving zie fietsen zo langzaam dat ze bijna omvallen. Wat me verbaast als ik films uit China zie, waar ze door elkaar krioelen.
Veel Chinezen spreken amper verstaanbaar Engels. Waardoor ik me afvraag hoe ze in Paulusnaam het Engels van de docenten hier verstaan.
2) Ik kon zonder veel moeite wetenschappelijke artikelen lezen in het Portugees en het Spaans (mede omdat ik Latijn en Grieks heb gehad), maar een gesprek of zelfs maar brief in dagelijks Portugees of Spaans gaat me boven de pet.

Het Engels dat door de Nederlandse medewerkers van de universiteit gebruikt wordt varieert van onverstaanbaar en/of fout tot vloeiend. Niet altijd een aanbeveling.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_116972062
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 23:25 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Het waren inderdaad wel de vragen die ik ook hier voorbij heb zien komen :D

Boh, wat heb ik zin in volgende week O+ Hij heeft me wat betreft PhD-kánsen in het VK ook wel een beetje gerustgesteld, na mijn gemiddelde debacle in Nederland wat me omgerekend van een 2:1 naar een 2:2 heeft teruggezet. Maar volgens hem heb ik naar Britse maatstaven gewoon een 2:1 en als ik op interview zou komen voor een PhD plek zou dat zeker niet 'ter zake' doen en na de uitleg die ik heb gegeven zouden ze daar zeker niet meer over zeuren, althans: hij zou dat niet doen. Dus dat is wel een opluchting :o :@
Als ze mensen met een 2nd degree aannemen, dan komen ze echt kandidaten te kort. Wat overigens ook zo is in het VK. Ik heb er 2 jaar gewerkt, en er zijn inderdaad ontzettend veel PhD-plekken, maar vrijwel geen studenten die het willen doen.
pi_116972183
quote:
11s.gif Op woensdag 19 september 2012 10:53 schreef thabit het volgende:

[..]

Als ze mensen met een 2nd degree aannemen, dan komen ze echt kandidaten te kort. Wat overigens ook zo is in het VK. Ik heb er 2 jaar gewerkt, en er zijn inderdaad ontzettend veel PhD-plekken, maar vrijwel geen studenten die het willen doen.
2:1 voor de bachelor dus, maar ben van plan wel kick-ass te scoren in de master. Dat ik met een 2:1 BA Oxbridge niet binnen kom vind ik wel terecht, maar hoop met een goede 2:1 en een 1 op m'n MSc met goede referenties toch wel kans te maken op een plek aan een goede universiteit. Daarbij maak ik sowieso maar al te graag gebruik van de mogelijkheid/schaarste. :@
Ja doei.
  Moderator woensdag 19 september 2012 @ 11:11:54 #230
45833 crew  Fogel
pi_116972671
quote:
11s.gif Op woensdag 19 september 2012 10:53 schreef thabit het volgende:

[..]

Als ze mensen met een 2nd degree aannemen, dan komen ze echt kandidaten te kort. Wat overigens ook zo is in het VK. Ik heb er 2 jaar gewerkt, en er zijn inderdaad ontzettend veel PhD-plekken, maar vrijwel geen studenten die het willen doen.
Ik heb jaren geleden ook een plek aangeboden gekregen, maar heb daarvan afgezien wegens de zeer slechte loonvoorwaardes. Misschien is dat ook een reden voor anderen?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_116972727
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 11:11 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ik heb jaren geleden ook een plek aangeboden gekregen, maar heb daarvan afgezien wegen de zeer slechte betaling. Misschien is dat ook een reden voor anderen?
Dat is hier volgens mij ook een grote drempel. Ik zal het ook alleen maar kúnnen doen met fatsoenlijke funding en anders plekken in landen zoeken waar je niet als student behandeld wordt. Maar eerst maar eens zien hoe het hier gaat verlopen met de master! :) Misschien komt het me na een jaar de neus wel uit :') :D
Ja doei.
pi_116972876
Ik snap vooral niet hoe al die docenten bij bram zo slecht Engels kunnen spreken. Hoe doen die dat dan in de academische wereld, op conferentie en in contact met collega's? Dat is niet mijn ervaring trouwens tijdnes m'n bachelor in nl. Hier spreekt iedereen fantastisch Engels, wat er aan bijdraagt dat m'n Zweeds nog steeds belabberd is.

Verder ben ik nog steeds voor onderwijs in het Engels. Ook om studenten comfortabel te maken met de taal, want als ze alleen maar nederlands spreken wordt het straks lastiger voor ze. Veel van mijn vrienden die alleen in het nederlands gestudeerd hebben vinden het bijvoorbeeld lastig om een gesprek te hebben met mijn vriend, die geen Nederlands spreekt. En stel dat je dan aan een master moet beginnen, met wellicht mensen uit andere landen, en uitdagend onderwijs, dan kan het al snel te veel zijn. E hoe je het ook wendt of keert, Engels is een belangrijke taal in de wereld, en het zal je altijd helpen het goed te kunnen...
pi_116972949
Oh, en verder moet ik nu nieuwe projecten gaan opstarten. Alles waar ik mee bezig ben is van mn bureau af, zo te spreken. En ik vind het tegelijkertijd lastig, spannend en leuk om dat te doen, en daarom ben ik nu doelloos aan het surfen, ipv literatuur lezen en ideeën op doen..
pi_116972951
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 11:17 schreef Jagärtrut het volgende:
Ik snap vooral niet hoe al die docenten bij bram zo slecht Engels kunnen spreken. Hoe doen die dat dan in de academische wereld, op conferentie en in contact met collega's? Dat is niet mijn ervaring trouwens tijdnes m'n bachelor in nl. Hier spreekt iedereen fantastisch Engels, wat er aan bijdraagt dat m'n Zweeds nog steeds belabberd is.

Verder ben ik nog steeds voor onderwijs in het Engels. Ook om studenten comfortabel te maken met de taal, want als ze alleen maar nederlands spreken wordt het straks lastiger voor ze. Veel van mijn vrienden die alleen in het nederlands gestudeerd hebben vinden het bijvoorbeeld lastig om een gesprek te hebben met mijn vriend, die geen Nederlands spreekt. En stel dat je dan aan een master moet beginnen, met wellicht mensen uit andere landen, en uitdagend onderwijs, dan kan het al snel te veel zijn. E hoe je het ook wendt of keert, Engels is een belangrijke taal in de wereld, en het zal je altijd helpen het goed te kunnen...
Mee eens! Op één docent na ook mijn ervaring. Je moet ook niet teveel gaan mierenneuken. Uitspraak hoeft nu eenmaal niet perfect te zijn als je geen native speaker bent en als je je daar aan gaat zitten ergeren zodra die docent zijn/haar mond open trekt dan is mierenneuken blijkbaar belangrijker dan gewoon accepteren dat niet iedereen met een native accent een vreemde taal heeft leren spreken en proberen wat op te steken. Maar bram heeft er ook pas net één jaar universiteit op zitten dus wellicht wordt zijn ervaring nog wat bijgesteld.
Ja doei.
  woensdag 19 september 2012 @ 11:27:18 #235
8369 speknek
Another day another slay
pi_116973219
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 23:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Ze krijgen sowieso een geringer aantal jaren les in Engels, slechts 4 jaar als ik me niet vergis. Eerlijk vergelijken kan dus niet.
Jawel, de eerlijke vergelijking is dat ze slechter in Engels zijn. En dan sta je als wetenschapper op grote achterstand.
quote:
Ik ben het met de Belgen eens. Het lijkt me verstandig om het bacheloronderwijs in de moedertaal te verzorgen,
Op hbo's misschien. Op de universiteit horen volwassenen te zitten die intrinsiek gemotiveerd zijn en zo goed mogelijk Engels moeten kunnen spreken.
Ik snap dat je opkomt voor je eigen belangen, maar Nederlandse universiteiten zijn in de eerste plaats onderzoekscentra, het onderwijs hangt er een beetje bij. Er is ook geen docent (docenten onderwijskunde daargelaten) die goed didactisch onderlegd is. De idee daarvan is een beetje 'graag of niet'. (behoorlijk) Gechargeerd gezegd: het interesseert de gemiddelde docent weinig of een student zakt of niet door hun gebrekkige uitleg, dan had die student maar beter z'n best moeten doen. En nu weer terug naar het onderzoek.
quote:
Die lessen worden niet in het Engels gegeven om de studenten te laten oefenen, die lessen worden in het Engels gegeven om extra studenten te krijgen zodat de universiteit extra geld krijgt.
Wat zeg je dat stellig, put je nu uit je ervaring als onderwijsdirecteur?
quote:
Het zijn ook alleen maar Chinezen waarvoor er ineens in het Engels les moet worden gegeven. Blijbkaar vindt de universiteit dat beetje extra geld belangrijker dan de kwaliteit van de hoorcolleges. Misschien overschatten de bestuurders de Engelse taalvaardigheid van de docenten?
Wat betreft dat laatste zeker, het is bestuurders eigen om blind te zijn voor problemen die ontstaan door hun hippe beleidsveranderingen. Wat betreft het
eerste, niet elke studie is jouw studie. Bij mijn eigen studie zat volgens mij een Chinees, maar voor de rest mensen overal vandaan. Alhoewel ik ook vind dat er een stuk beter geselecteerd mag worden op de Chinezen. Bij mijn vorige universiteit hebben ze na eerst de deuren opengezet te hebben die weer heel snel dichtgegooid. Bij onze huidige universiteit doen ze dat wat minder, ik gok dat ze een internationale uitstraling belangrijker vinden (daar heb je het weer onderzoek > onderwijs).
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_116988646
Ter referentie, de meeste docenten die ik tot nu toe Engels heb horen spreken spreken nog iets slechter Engels dan dat Bert Brussen hier doet.
Deze man heeft overigens goede stukjes geschreven (o.a. over het onderwijs, het zwartboek bij HBO bij GeenStijl was zijn werk, hij heeft dus ervoor gezorgd dat heel Nederland weet wat voor zooitje een groot deel van ons HBO-onderwijs is aangezien die mediahype door GeenStijl werd gestart) maar toevallig hoor ik hem nu Engels spreken en dus gebruik ik hem maar als voorbeeld. De Engelse uitspraak hoeft zeker niet perfect te zijn maar het zou toch fijn zijn als mensen een beetje weten hoe ze de klanken moeten uitspreken, hoe de klemtonen gelegd moeten worden en hoe lang de lettergrepen van woorden moeten worden uitgesproken.
Het is poepsimpel om je uitspraak te verbeteren: kijk gewoon regelmatig naar films. de BBC enzovoorts zonder ondertiteling. Je hebt vaak de optie om die ondertiteling af te zetten (of niet downloaden als je een film downloadt), gebruik die dan tenzij je met je kind kijkt die nog geen Engels heeft kunnen leren. Als je maar genoeg aandachtig naar de Engelse uitspraak van natives luistert dan leer je vanzelf wel hoe de uitspraak is. Dat garandeert niet dat je het kunstje na kan doen maar de uitspraak zal sowieso dichter in de buurt komen van een juiste uitspraak. Een, want Amerikaans Engels is natuurlijk anders dan Brits Engels.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_116990228
Ja want iedereen heeft de tijd om regelmatig films en BBC te kijken :z
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
pi_117010005
Grappig hoe hier discussie wordt gevoerd omtrent het niveau engels van hbo en universitaire docenten. Wat mij vele malen meer verbaast is dat je zonder veel didactische cursussen of lesbevoegdheden uberhaupt op een hbo of universiteit kunt doceren. Hoe hoger het onderwijs wordt, des te minder aandacht wordt er aan besteed.
-
pi_117011071
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 00:03 schreef Haushofer het volgende:
Grappig hoe hier discussie wordt gevoerd omtrent het niveau engels van hbo en universitaire docenten. Wat mij vele malen meer verbaast is dat je zonder veel didactische cursussen of lesbevoegdheden uberhaupt op een hbo of universiteit kunt doceren. Hoe hoger het onderwijs wordt, des te minder aandacht wordt er aan besteed.
Daar valt inderdaad ook het een en ander aan te verbeteren, zachtjes uitgedrukt. Je loopt dan wel het risico dat verkeerde didactieken worden bijgebracht waarvan geen positief effect is bewezen aangezien er in Nederland nogal wat vernieuwers zijn die lange tentakels hebben (onderwijskundigen). Ik zou het daarom verstandig vinden als die didactische training beperkt blijft tot de basis, datgene waarvan 50 jaar geleden al empirisch bleek dat het goed werkt.

quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 18:13 schreef lemonlime het volgende:
Ja want iedereen heeft de tijd om regelmatig films en BBC te kijken :z
Niet dagelijks voor iedereen, nee. De meesten kijken echter wel wekelijk naar films en naar wat andere programma's zoals Top Gear (zeer populair bij alle lagen van de bevolking), Dr. Who of Spooks. Je kan er dan voor kiezen om met of zonder ondertiteling te kijken, in het eerste geval krijg je niet of nauwelijks training, in het tweede geval verbeter je op een effectieve manier je Engelse taalvaardigheid. Dit kan gemakkelijk wetenschappelijk worden onderbouwd aangezien is aangetoond dat mensen niet twee niet-automatische taken tegelijkertijd uit kunnen voeren. Hooguit kan je dan snel schakelen tussen twee activiteiten zodat voor de naïeve persoon lijkt dat hij/zij twee taken tegelijkertijd uitvoert.
Als je leest kan je dus niet goed luisteren, als je luistert kan je niet goed lezen. Zet de ondertiteling af of negeer die (vergt oefening) en je kan ineens wel aandachtig luisteren.
Dit gebruikte ik als illustratie dat het testen van de Engelse taalvaardigheid bij docenten nuttig kan zijn aangezien ze dan gemotiveerd zijn om aan hun Engelse taalvaardigheid te werken, net als dat een student beter studeert wanneer hij weet dat er een examen volgt. Dat leek mij nogal evident, maar blijkbaar niet voor iedereen.
Er zijn uiteraard nog veel meer manieren om aan je Engelse taalvaardigheid te werken: een PhD of een postdoc in een Engelstalig land bijvoorbeeld. Of, maar dat kan helaas een dure grap zijn, docenten inhuren die native speakers zijn en die de Nederlandse docenten hun Engelse taalvaardigheid bijspijkert met de nodige huiswerkopdrachten.

Blijkt het om wat voor reden(en) dan ook niet haalbaar te zijn om de Engelse taalvaardigheid van voldoende docenten (alle docenten die in Nederland in het Engels doceren!) op een voldoende hoog niveau te krijgen, omdat te weinig mensen voldoende talent hiervoor hebben, omdat het teveel kost of een combinatie van beiden, dan moet de logische conclusie worden getrokken dat er weer in het Nederlands moet worden gedoceerd. In ieder geval voor de bachelorfase van de universitaire opleidingen en voor de meeste masterfases (uitzondering voor bijv. Erasmus Mundus) van de universitaire opleidingen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bram_van_Loon op 20-09-2012 00:58:41 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 20 september 2012 @ 08:55:53 #240
8369 speknek
Another day another slay
pi_117013707
Ahem dual channel processing, het probleem is dat het twee verbale bronnen zijn, maar ons cognitieve systeem kan juist uitermate goed visuele en auditieve informatie concurrent verwerken. Veel Nederlanders hebben nou juist Engels geleerd door de Engelse shows met Nederlandse ondertiteling, en het is naar mijn mening absurd om te geloven dat wat vijftig jaar geleden werkte in het onderwijs (vòòr de alomtegenwoordigheid van on-demand multimedia) nu nog steeds zou werken. Of uberhaupt de beste keuze is geweest.

[ Bericht 4% gewijzigd door speknek op 20-09-2012 11:06:39 ]
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_117013863
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 00:03 schreef Haushofer het volgende:
Grappig hoe hier discussie wordt gevoerd omtrent het niveau engels van hbo en universitaire docenten. Wat mij vele malen meer verbaast is dat je zonder veel didactische cursussen of lesbevoegdheden uberhaupt op een hbo of universiteit kunt doceren. Hoe hoger het onderwijs wordt, des te minder aandacht wordt er aan besteed.
En zo wordt er anderzijds op de middelbare school van een docent niet eens verwacht dat ze de stof die ze moeten onderwijzen ook daadwerkelijk beheersen.
  donderdag 20 september 2012 @ 09:08:45 #242
8369 speknek
Another day another slay
pi_117013910
Wel inspirerend filmpje overigens voor de mede-docenten (ik ben het zeker niet met alles eens, maar er zijn m.i. een paar goede punten)


(en vanaf 3:45 waarom het vroegere onderwijs niet meer werkt)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_117014647
RSA Animate is tof!

O+ It's not a paperclip as we know it, Jim! O+

[ Bericht 86% gewijzigd door motorbloempje op 20-09-2012 09:55:04 ]
Ja doei.
pi_117014939
Hey wetenschappers, weten jullie waar ik goedkoop een liter Isopropyl alcohol kan kopen? Ik kom erg varierende prijzen tegen, hebben jullie tips?
pi_117016750
quote:
3s.gif Op donderdag 20 september 2012 09:05 schreef thabit het volgende:

[..]

En zo wordt er anderzijds op de middelbare school van een docent niet eens verwacht dat ze de stof die ze moeten onderwijzen ook daadwerkelijk beheersen.
Dat is MI veel kwalijker.

Dat een professor op de universiteit er met de pet naar gooit bij de uitleg, is jammer, maar eigenlijk maakt het weinig uit. Als je het tot de universiteit geschopt hebt als student, dan kun je best zelf een studieboek lezen. Kun je dat niet, dan heb je niets op die universiteit te zoeken.

Maar leraren in het middelbaar onderwijs moeten hun lesstof onder controle hebben. Zij geven immers les aan jongeren die nog moeten leren hoe ze het beste kunnen leren. Die kun je niet zo maar aan hun lot overlaten.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_117016828
ik geef nu een vak voor eerste jaars, en de email die ik gister kreeg past wel binnen deze discussie:

quote:
Hi Jagärtrut,

Have read about Wallenteen's trichotomy of conflict several times, but I still have difficulties getting to it's core. Please, can you in some way summarize what he mean with the concept!?

Tjingeling!

XX
ik heb maar terug gemailed dat hij het met z'n medestudenten meot discussieren. aiaiaia.
pi_117016899
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 11:05 schreef Jagärtrut het volgende:
ik geef nu een vak voor eerste jaars, en de email die ik gister kreeg past wel binnen deze discussie:

[..]

ik heb maar terug gemailed dat hij het met z'n medestudenten meot discussieren. aiaiaia.
:D
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_117017016
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 11:05 schreef Jagärtrut het volgende:
ik geef nu een vak voor eerste jaars, en de email die ik gister kreeg past wel binnen deze discussie:

[..]

ik heb maar terug gemailed dat hij het met z'n medestudenten meot discussieren. aiaiaia.
Is wel wat voor mij als student 't beste werkt. Ik persoonlijk genoot ook echt van de seminars met medestudenten die óók gemotiveerd waren de stof door te krijgen en we konden elkaar qua kennis vaak prima aanvullen; ik neem veel meer kennis op als ik er over praat en discussieer dan wanneer iemand me 'droog' uitlegt hoe het zit.
Ja doei.
pi_117017239
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 11:11 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Is wel wat voor mij als student 't beste werkt. Ik persoonlijk genoot ook echt van de seminars met medestudenten die óók gemotiveerd waren de stof door te krijgen en we konden elkaar qua kennis vaak prima aanvullen; ik neem veel meer kennis op als ik er over praat en discussieer dan wanneer iemand me 'droog' uitlegt hoe het zit.
Dat is ook een weeffout in ons leersysteem (education system). Al die pratende hoofden van een oudere generatie die het wel even uit gaan leggen aan de jonkies... Daar zit toch niemand op te wachten? Het is veel interessanter als je zelf en je collega studenten er bij betrokken worden.

Ik heb eens een cursus inquiry based learning gevolgd. Die was er op gericht om studenten zo veel mogelijk actief te betrekken bij het leerproces. Studenten moesten zelf vragen stellen over een bepaald fysisch experiment, en dan die vragen beantwoorden door er zelf over na te denken. Klinkt wat geitenwollensokkenachtig, maar er zat zeker wel wat in. Ook dat systeem heeft zo z'n nadelen trouwens (en dat zijn flinke nadelen, zoals dat een gebrek aan zelfvertrouwen desastreus is voor deze manier van leren). Wat ik er wel van opgestoken heb, is dat het veel leuker is om iets uitgelegd te krijgen door je vrienden, dan door een leraar.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  Moderator donderdag 20 september 2012 @ 11:25:09 #250
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_117017375
Ha dat zou niets voor mij zijn zo'n manier van leren. Als een leraar zou zeggen zoek het zelf maar uit dan zou ik de kroeg in duiken...

Ik onthoud dingen ook gewoon beter als iemand het voor een bord heeft gezegd dan is het gewoon een kwestie van terughalen wat die vent voor het bord ook alweer gezegd heeft en dat opschrijven :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')